

Elektronická kniha:
Jak odstranit neopodstatněné náklady
Autor:
Harry Pollak
Podnázev: Hodnotová analýza v praxi
Nakladatelství: | » Grada |
Dostupné formáty ke stažení: | PDF, PDF |
Zabezpečení proti tisku a kopírování: | ano |
Médium: | e-book |
Rok vydání: | 2005 |
Počet stran: | 148 |
Rozměr: | 24 cm |
Úprava: | ilustrace |
Vydání: | 1. vyd. |
Skupina třídění: | Management. Řízení |
Jazyk: | česky |
ADOBE DRM: | bez |
Nakladatelské údaje: | Praha, Grada, 2005 |
ISBN: | 80-247-1047-1 |
Ukázka: | » zobrazit ukázku |
Příručka přibližuje výhody hodnotové analýzy a shrnuje metodiku zavádění hodnotové analýzy do firemní praxe.
Autor se špičkovými manažerskými a podnikatelskými zkušenostmi z mnoha zemí Evropy ukazuje jednoduše a prakticky, jakého zásadního zlepšení firma dosáhne předcházením nebo odstraněním neopodstatněných nákladů. Popisuje výhody hodnotové analýzy (value analysis) a představuje osvědčené postupy a metody, jak zavádět hodnotovou analýzu do firemní praxe a jak hodnotit její výsledky. Text je doplněn řadou příkladů praktického použití popsaných principů, které jsou velmi vhodné i pro malé a střední podniky. (hodnotová analýza v praxi)
Elektronické knihy > Naučná a odborná literatura
Katalog vybraných autorů > P > Pollak - Harry Pollak
Katalog nakladatelství > G > Grada
Ing. Harry Pollak, Ph.D.
Jak odstranit neopodstatněné náklady
Hodnotová analýza v praxi
Vydala Grada Publishing, a.s.
U Průhonu 22, 170 00 Praha 7
tel.: +420 220 386 401, fax: +420 220 386 400
www.grada.cz
jako svou 2196. publikaci
Odborná spolupráce Ing. Stanislav Michek
Odpovědný redaktor Petr Somogyi
Sazba Milan Vokál
Počet stran 148
První vydání, Praha 2005
Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s.
Husova ulice 1881, Havlíčkův Brod
© Grada Publishing, a.s., 2005
Cover Photo © profimedia.cz/CORBIS
ISBN 80-247-1047-1
1
Jak odstranit neop. nÆklady 1 2 5 68.prn Jak odstranit neop. naklady osvit.vp 25. œnora 2005 10:02:21 Color profile: Generic CMYK printer profile Composite Default screen
(tištěná verze)
ISBN 978-80-247-6262-3 (elektronická verze ve formátu PDF)
© Grada Publishing, a.s. 2011
Obsah O autorovi ............................8
Úvod ................................9
1. kapitola Co to je hodnotová analýza a jak se dá uplatnit? .......11
2. kapitola
Příčina neopodstatněných nákladů ..............17
Podklady pro určení nákladů .............19
Odpovědnost konstruktéra ..............20
Náklady na hranici odpovědnosti jednotlivých
oddělení ........................20
Nedostatek času ....................21
Nedostatek informace .................21
Zvyky a postoje ....................22
Poctivé, ale nesprávné názory ............23
Provizorní okolnosti .................24
Nedostatek nápadů ..................24
Snaha přizpůsobit se, strach z osobní ztráty .....25 3. kapitola Standardní postup hodnotové analýzy ............27
4. kapitola
Práce v týmu ..........................33
5. kapitola
Funkční analýza .........................37
6. kapitola
Analýza nákladů ........................41
Obsah
5
2
Jak odstranit neop. nÆklady 1 2 5 68.prn
Jak odstranit neop. naklady osvit.vp
25. œnora 2005 10:02:21
Color profile: Generic CMYK printer profile
Composite Default screen
7. kapitola Dodatečné postupy .......................47
Klasifikace podle důležitosti .............49
Ohodnocení porovnáním ...............51
Porovnání pomocí jednotkových nákladů ......52
Procento odpadu a zmetků ..............54
Optimální rozměry materiálu .............57
Porovnání celkových nákladů různých alternativ ...60
Přímé (variabilní) náklady jako podklad pro správné
porovnání alternativ ..................62
Poznámky k interpretaci režijních nákladů ......63
Zkoumání každého pracovního postupu a sledu ...65
Náklady na plnění funkce ...............66
Hodnotová analýza pro chemické výrobky
a postupy .......................69
Výběr produktu pro analýzu ..................70
Jak analyzovat recepturu .....................70
Hodnotová analýza a výrobní postupy ........72
Význam zájmů skutečného zákazníka ........72
Jaké jsou požadavky zákazníka ............73
Srovnání konkurenčních výrobků a služeb ......74
Brainstorming .....................74
Využití schopnosti dodavatelů ............78
Výstava pro dodavatele ................80
Účast dodavatelů specialistů .............81
Podrobení oprávněnosti mimořádných výdajů
kontrole ........................82
Porovnání nákladů na zvýšení přesnosti se zvýšením
podílu zmetků .....................84
Grafické znázornění souvisejících parametrů .....86
Řešení z kvalifikovaného zdroje ...........88
Přednostní studia významných podnětů .......90
8. kapitola
Hodnotová analýza při investicích ...............95
9. kapitola
Další použití hodnotové analýzy ...............101
Jak odstranit neopodstatněné náklady
6
3
Jak odstranit neop. nÆklady osvit.prn
Jak odstranit neop. naklady osvit.vp
23. œnora 2005 11:13:23
Color profile: Generic CMYK printer profile
Composite Default screen
10. kapitola Postup hodnotové analýzy pro řešení problémů ......105 11. kapitola Jak zavést hodnotovou analýzu? ...............109
12. kapitola
Poznámky pro vedoucího týmu hodnotové analýzy .....113 13. kapitola Jak realizovat návrh na použití hodnotové analýzy? ....117 14. kapitola Jak hodnotit vývoj činnosti hodnotové analýzy? ......121 15. kapitola Dokumentace při hodnotové analýze .............127
Kartotéka ......................128
Zprávy ........................133
16. kapitola
Jak vzbudit zájem o hodnotovou analýzu? .........135
Jak vzbudit zájem o hodnotovou analýzu před
zadáním úkolu? ...................136
Jak zvýšit zájem o hodnotovou analýzu během
jejího průběhu? ...................137
Jak uchovat zájem o hodnotovou analýzu po
skončení jejího průběhu ...............138
Co vedoucí týmu nemá dělat ............138
Co je dobré dělat ...................138
17. kapitola
Přijatelnost změn .......................139
18. kapitola
Zdroje zlepšovacích návrhů ..................141
Závěr ..............................144
Literatura ...........................145
Rejstřík .............................147
Obsah
7
4
Jak odstranit neop. nÆklady osvit.prn
Jak odstranit neop. naklady osvit.vp
23. œnora 2005 11:13:23
Color profile: Generic CMYK printer profile
Composite Default screen
O autorovi
Ing. Harry Pollak, Ph.D. (*1923, Semtín u Votic)
Absolvovallondýnskouuniverzitu(Uni
versityofLondon),oborstrojníinženýr-
ství. Na začátku roku 1948 úspěšně do
končil studiu mstrojního inženýrství
v Praze, tehdejší mreži me mnepřiznaný
inženýrský vysokoškolský titul mu byl
udělen Český mvysoký mučení mtech
nickýmvPrazevroce2000.Běhempět-
advaceti let v Anglii zastával špičkové
vedoucí pozice v průmyslu, poradenské
činnosti, byl ředitele minvestiční banky
vLondýně.Pracovaljakonezávislý„com-
panydoctor“–specialistanasanacispolečností.KroměAngliepůso-
bilzejménavBelgii,Německu,Francii,ItáliiaŠvýcarsku.Poúspěš-
nésanacipapírny vevýchodnímŠvýcarskuzůstalvtétofirmě12let
jako její ředitel. Získal členství v Institution of Mechanical Engine
ers,BritishInstituteofManagementaInstituteofDirectors.Jakočle-
novicechupapírníkůmubyloudělenočestnéobčanstvíCityofLon
don.NaVysokéškoleekonomickévPrazeobhájilvroce2003diser-
tačnípráci„Jakobnovitvitalituupadajícíchpodniků“,vkterékromě
teoretickýchznalostízúročilsvébohatépodnikatelskéamanažerské
zkušenosti. Text své disertační práce nedávno knižně publikoval
v České republice v nakladatelství C. H. Beck.
Jak odstranit neopodstatněné náklady
8
5
Jak odstranit neop. nÆklady 1 2 5 68.prn Jak odstranit neop. naklady osvit.vp 25. œnora 2005 10:02:21 Color profile: Generic CMYK printer profile Composite Default screen
Úvod
Životní cyklus nových metod řízení organizací je velmi podobný ži
votnímu cyklu organismu. Metoda prochází od početí a pokusného
stadia přes mladistvé období pokusů a omylu do dospělosti, do obdo
bí nejvyšší užitečnosti; potom nastupuje perioda, kdy navazuje na
výsledky minulé činnosti v podobě získaných pravidel na základě
zkušeností a končí jako zastaralá metoda, kdy je nahrazena dalšími
novými metodami.
Hodnotová analýza má v západoevropských zemích dětské ne
moci dávno za sebou. Dosáhla v četných oborech byznysu dospělosti.
Na toto téma byl uveřejněn velký počet článků a knih (viz seznam lite
ratury) a ještě daleko více bylo prezentováno účastníkům odborných
konferencí, seminářů a školení.
Proto lze říci, že v této části Evropy dosáhla dokonalosti a že nelze
očekávat další překotný vývoj ani v teorii, ani v praxi. Existují pro to
nesčetné úspěšné příklady a doklady z praxe, zakládající se na zkuše
nosti podniků z nejrůznějších odvětví byznysu.
Hodnotová analýza se v České republice (na rozdíl od toho, čeho
bylo její pomocí možné docílit v USA a v zemích západní Evropy) zdá
být v začátcích a podle mého názoru zatím nenalezla dosti úrodnou
půdu k zapuštění zdravých kořenů. Vzhledem k podstatnému poten
ciálnímu přínosu k ziskovosti podnikání se ovšem jedná o nezane
dbatelnou společenskou ztrátu. Jedním z možných důvodů může být,
že neexistuje dostatečná šíře obecně přístupných publikací v českém
jazyce, pojednávajících o tom, co to hodnotová analýza je, kde a jak ji
lze uplatnit a jaké jsou její výsledky. Zkušenost ukazuje, že finanční
úspory nákladů, bez vlivu na kvalitu výrobku a služby z hlediska zá
kazníka, nejsou jediným kladným výsledkem. Mnohé firmy považují
za stejně důležité školení personálu, který přijde s hodnotovou analý
zou aktivně do styku, lepší ohodnocení zájmů zákazníka a dokonalej
ší porozumění souvislostem nákladů.
Úvod
9
6
Jak odstranit neop. nÆklady osvit.prn Jak odstranit neop. naklady osvit.vp 23. œnora 2005 11:13:24 Color profile: Generic CMYK printer profile Composite Default screen
Proto soudím, že by bylo vhodné informace o hodnotové analýze,
založené na mnohaletých zkušenostech v západní Evropě, které mám
k dispozici, popsat a upravit pro české poměry tak, aby předmětné
postupy nebyly dostupné pouze zkušeným specialistům, ale rovněž
i školeným a zainteresovaným osobám ve firmách a dostaly se tak
k širší veřejnosti. Jedině pomocí takového rozšíření oblasti působení
hodnotové analýzy lze docílit plného potenciálně dosažitelného účin
ku, dosáhnout úsporné produkce výrobků a služeb a tím prospět celé
společnosti.
Po první teoretické části najdete v této knize několik kapitol,
v nichž popisuji různé postupy, které se při hodnotové analýze použí
vají, podložené příklady z různých odvětví průmyslu, jež znázorňují
a zdůvodňují kroky, které je nutné podniknout, abychom dosáhli
žádoucích výsledků. Je to jakási kuchařka, popisující postup této
analýzy, který jasně zdůrazní potřebné informace a podrobnosti, jež
organizace potřebuje k dosažení uspokojivých výsledků.
Zlepší-li se díky popisu těchto postupů, těchto manažerských ná
strojů ocenění ekonomických faktorů ve firmách a tlak na neopod
statněné náklady bude zesílen, nezapadne moje úsilí bez užitku.
Jak odstranit neopodstatněné náklady
10
7
Jak odstranit neop. nÆklady osvit.prn Jak odstranit neop. naklady osvit.vp 23. œnora 2005 11:13:25 Color profile: Generic CMYK printer profile Composite Default screen
1. kapitola
Co to je
hodnotová
analýza a jak se
dá uplatnit?
1
11
8
Jak odstranit neop. nÆklady osvit.prn Jak odstranit neop. naklady osvit.vp 23. œnora 2005 11:13:25 Color profile: Generic CMYK printer profile Composite Default screen
K
aždý zaměstnanec je v jakékoliv firmě příčinou nákladů; některé
z těchto nákladů jsou opodstatněné, jiné méně. Hodnotová ana
lýza nabízí postup, jak odhalit neopodstatněné náklady, jak je měřit
a jak je odstranit, aniž by tím utrpěla kvalita nebo výkon výrobku
a služby. Protože zákazník očekává za každou vydanou korunu od
povídající hodnotu, je tato metodika zaměřená na hodnotu vhodná
pro každý druh výrobků a služeb.
Každý z nás se považuje za vynikajícího znalce hodnoty; každý
z nás má pocit, že nejen rozezná hodnotu výrobku a služby, ale do
konce je schopen ji kvantitativně ocenit. To je jeden důvod požitku
z nakupování. Pokusme se však objektivně prozkoumat naši schop
nost hodnotit.
Jakou má například hodnotu kus provazu? Pro někoho, kdo má
být oběšen, je jeho hodnota spíše negativní. Mnoho z nás má v autě
provaz pro případ potřeby, ale většinu času tento provaz při jízdě
v autě překáží a zabírá místo, a proto je jeho hodnota nepatrná. Pro
horolezce je provaz však velmi cenný a v případě nehody při výstupu
nebo sestupu na něm záleží jejich přežití.
Jaká je hodnota lístku na důležitý fotbalový zápas? Nominálně,
je-li u pokladny k dostání, je to suma, která je na něm vytištěna.
Jedná-li se o důležité utkání fotbalového klubu, kterému fandíte
a o lístky je nouze, získává daleko vyšší cenu (k velké radosti různých
překupníků). Pro lidi, kteří nemají o fotbal zájem, je zaplacení pře
Jak odstranit neopodstatněné náklady
12
1
9
Jak odstranit neop. nÆklady osvit.prn Jak odstranit neop. naklady osvit.vp 23. œnora 2005 11:13:25 Color profile: Generic CMYK printer profile Composite Default screen mrštěné ceny, nepochopitelné, protože pro ně takový lístek vůbec žádnou hodnotu nemá.
Je možné porovnat hodnotu kusu provazu s cenou lístku na fot
bal? Na základě nominální kupní ceny ano, ale na základě hodnoty je to daleko obtížnější. Hodnota totiž závisí na okolnostech. Definice hodnoty se zdá stejně prchavá jako definice hříchu. Závisí na místě, na okolnostech a hlavně na tom, o koho se jedná.
Příklad
Například jeden můj známý před časem plánoval zájezd autem na
Balkán. Přátelé mu radili, aby si vzal s sebou rezervní kolo navíc, proto
že tamější silnice jsou ve velmi špatném stavu a servis není tak snadno
k dispozici. Druhé rezervní kolo nebylo laciné, ale v praxi se mu při
místních svízelných podmínkách vyplatilo. Když se ze zájezdu vrátil,
dodatečná rezerva se stala zbytečnou. Nedala se prodat nebo vymě
nit a bylo ji nutné zlikvidovat. To je podstatný rozdíl hodnoty.
Jiný můj známý byl pozván na mezinárodní golfový turnaj a byl mu
udělen čestný statut VIP. Jednu z výsad představovala parkovací znám
ka, opravňující k přednostnímu parkování. Jeho auto ovšem vykradli.
Zloděj neukradl kožené rukavice, aktovku, golfové příslušenství, ale
pouze onu parkovací známku. Ta měla v daném okamžiku v jeho očích
největší hodnotu, ačkoliv za několik dní již nebyla k ničemu.
Proč je pro nás tak obtížné stanovit objektivní měřítko hodnoty?
Protože existuje více než jeden typ hodnoty a pokud nevíme, o jakou hodnotu se jedná, nedovedeme ji objektivně posoudit. Z hlediska zákazníka existuje celá hierarchie hodnot, které způsobují jeho ochotu vydat za výrobek nebo službu více nebo méně peněz. Pro objasnění nejdůležitějších typů hodnoty použijeme jako příklad obecně známý předmět, plnicí pero a jeho různé hodnoty.
Hodnota vlastních nákladů výroby je peněžní obnos, výše vý
robních nákladů. To jest souhrn cen materiálu, mezd a všech ostatních nákladů vznikajících při výrobě. V případě plnicího pera tedy 112 Kč.
Užitná hodnota je nejnižší cena, za kterou lze splnit jeho základní
funkci. Před tím, než tuto hodnotu můžeme stanovit, je nutno definovat funkci plnicího pera. Lze to, jak později uvidíme, nejlépe vyjádřit
Co to je hodnotová analýza a jak se dá uplatnit?
13
1
10
Jak odstranit neop. nÆklady osvit.prn
Jak odstranit neop. naklady osvit.vp
23. œnora 2005 11:13:25
Color profile: Generic CMYK printer profile
Composite Default screen
dvěma slovy: podstatným jménem a slovesem. V našem případě je
funkcí plnicího pera psát slova. To je základní funkce plnicího pera,
všechny ostatní charakteristiky tohoto pera, jakkoliv žádoucí, nejsou
pro tuto funkci zapotřebí. Jakým jiným nejlacinějším způsobem lze
psát slova? Pravděpodobně kusem dřevěného uhlí. Proto lze prohlá
sit, že užitná hodnota plnicího pera se rovná ceně kusu dřevěného
uhlí, tedy 1 Kč.
Estetická hodnota reprezentuje emocionální cenu vztahující se
k tomuto předmětu. Plnicí pero může být něco zvláštního, nový kon
strukční model, může mít emocionální význam jako dárek od nějaké
vážené osoby. V takovém případě je jeho emocionální hodnota znač
ná a estetická hodnota činí například 1200 Kč.
Směnná hodnota je hodnota dosažitelná při výměně za něco jiné
ho. Kdykoliv se snažíme stanovit směnnou hodnotu, vznikne velké
zklamání. V tomto případě může být směnná hodnota plnicího pera
přibližně 50 Kč.
Nejvýznamnějším faktem vyplývajícím z tohoto stručného po
rovnání různých hodnot téhož plnicího pera je rozdíl mezi jeho ná
klady na zhotovení a užitnou hodnotou, tedy mezi výrobními nákla
dy a nejlacinějším způsobem, jak dosáhnout základní funkce. Rozdíl
mezi vlastními náklady výroby a užitnou hodnotou představuje po
tenciální zdroj úspor, který je nutné pozorně prozkoumat. Protože
lze-li dosáhnout základní funkce plnicího pera za 1 Kč, je zapotřebí
najít dostatečné ospravedlní rozdílu, aby bylo možné rozumně oče
kávat, že zákazník za ně zaplatí více než 112 Kč.
Jsme zvyklí zaměňovat výrobní náklady a užitnou hodnotu a ob
ráceně. Instinktivně máme pocit, že existuje vzájemný vztah mezi
hodnotou a náklady, že když něco stojí víc, musí to být lepší nebo
spolehlivější a když něco stojí méně, je to špatná koupě. To ale v zá
sadě nemusí být pravda (viz následující příklad).
Příklad
Plátno mého projektoru je nahoře připevněno dvěma šrouby s rýho
vanými maticemi. Pro výrobce tohoto plátna má taková matice prav
děpodobně cenu 4 Kč. Jednu matici jsem při cestování ztratil a potře
Jak odstranit neopodstatněné náklady
14
1
11
Jak odstranit neop. nÆklady osvit.prn Jak odstranit neop. naklady osvit.vp 23. œnora 2005 11:13:25 Color profile: Generic CMYK printer profile Composite Default screen
boval jsem ji v krátké době nahradit. Našel jsem řemeslníka, který mi
obratem vyrobil přesnou kopii za 80 Kč a já jsem mu rád zaplatil. Za
krátkou dobu jsem zapomněl, která matice je ta původní a která je ta
nová, drahá. Obě drží plátno stejně dobře a nelze je podle vzhledu ro
zeznat. Co je důvodem, že jedna z nich má 20× vyšší vlastní výrobní
náklady? Byla vyrobena pod časovýmtlakem, řemeslníkem, který nebyl
na podobnou práci školen, ze suroviny koupené v malém množství
a možná ze suroviny předimenzované (odpadové ztráty), na obrábě
cím stroji, který nebyl specializován na rýhované matice, byl vyroben
zřejmě v přesčase a s přemrštěnými režijními náklady. Ale to, že výro
ba matice stála daleko více, neznamená, že se pro svůj účel hodí lépe
než ta původní, laciná. Za nezvyklých okolností jsme všichni ochotni
zaplatit o něco více.
V praxi je zapotřebí najít postup, který umožní systematicky pro
zkoumat náklady výrobku a služby, určit takové, které jsou funkčně příliš drahé a najít pro ně levnější alternativy, jež prokazatelně uspokojují požadavky zákazníka z hlediska kvality a výkonu. Analytický způsob řešení problémů, jak nás učili ve škole, kde použitím logiky na základě faktů docílíme jediného řešení, je v praxi nedostačující. Praktické problémy nemají pouze jedno řešení. Hodnotová analýza poskytuje kreativní návod, jak řešit problémy tohoto druhu v podobě standardního postupu.
Hodnotová analýza se tedy odlišuje od jednoduchého snížení ná
kladů, protože při tomto postupu se zkoumají pouze náklady a existuje snaha je snížit, zatímco při hodnotové analýze se zkoumá funkce, kterou je třeba uspokojit – až potom se stanoví, jak jí lze s co nejnižšími náklady docílit.
Co to je hodnotová analýza a jak se dá uplatnit?
15
1
Definice
Hodnotová analýza je systematické a kreativní prozkoumání všech
položek nákladů výrobku či služby, s cílem snížit nebo odstranit
ty, které nepřinášejí z hlediska zákazníka akceptovatelnou hod
notu, přitom však zachovává požadavky na kvalitu a výkon.
12
Jak odstranit neop. nÆklady osvit.prn
Jak odstranit neop. naklady osvit.vp
23. œnora 2005 11:13:26
Color profile: Generic CMYK printer profile
Composite Default screen
+
Příklad
Například když se snažíme pouze snížit náklady na výrobu pastí na
myši, zkoumali bychom použití tenčího drátu na pružinu, méně povr
chového zpracování, menší a jako podklad lacinější kus dřeva a po
dobně. Hodnotová analýza by oproti tomu nejdříve stanovila funkci
pasti na myši, tedy „zabít myš“, a potom porovnala náklady spojené
s veškerými možnými alternativami, jak toho docílit. Třeba pomocí
jedu na myši.
Hodnotová analýza není se snížením nákladů v rozporu. Naopak,
snížení nákladů je součástí hodnotové analýzy, jakmile jsou známy
a vyhodnoceny funkce a alternativy.
Úspory vzniklé při použití hodnotové analýzy mohou významně
přispět k ziskovosti podniku. To lze vidět na obrázku 1.1, kde malá
úspora ve výrobních nákladech představuje podstatné zvýšení zisku.
Jak odstranit neopodstatněné náklady
16
1
12 %
8%
80 %
4%
16 %
76 %
Před Po
Rozpis typických nákladů
Výrobní
náklady
Zisk
Prodej
a administrace
4 % úspor =
33,33 % zvýšení zisku
8%
Obr. 1.1 Vliv hodnotové analýzy na zisk
13
Jak odstranit neop. nÆklady osvit.prn
Jak odstranit neop. naklady osvit.vp
23. œnora 2005 11:13:26
Color profile: Generic CMYK printer profile
Composite Default screen
2. kapitola
Příčina neopod
statněných
nákladů
2
17
14
Jak odstranit neop. nÆklady osvit.prn Jak odstranit neop. naklady osvit.vp 23. œnora 2005 11:13:26 Color profile: Generic CMYK printer profile Composite Default screen
K
ritický pohled na vývoj průmyslových výrobků (jeřábů, ledni
ček, telefonu) vykazuje v průběhu let postupné zlepšení charak
teristik: zlepšení vnější prezentace a technických vlastností a zároveň
nižší cenu. Nynější výrobky a služby budou postupem času ovlivně
ny stejným způsobem. Pojem technického vývoje je nám známý. Na
proti tomu nám schází uvědomění si růstu vnitřní hodnoty, to jest vý
voj v odstranění neopodstatněných nákladů.
Výrobní firmy spočívají na principu funkcí: každý obor s určitou
funkcí a s určitou odpovědností si vykládá pojem hodnoty odlišně.
Například:
• pro konstruktéra se dobrá hodnota rovná pevnosti a spolehlivosti
výrobku,
• pro výrobu se rovná dobrá hodnota výrobním nákladům při pl
ném použití výrobního zařízení,
• pro nákupčího dobrá hodnota představuje nákup za nejnižší cenu,
• pro prodej je dobrá hodnota tolik, kolik je ochoten zaplatit zá
-
kazník,
• pro manažery vedení podniku dobrá hodnota znamená vysoký
výnos investic.
Jak odstranit neopodstatněné náklady
18
2
15
Jak odstranit neop. nÆklady osvit.prn Jak odstranit neop. naklady osvit.vp 23. œnora 2005 11:13:26 Color profile: Generic CMYK printer profile Composite Default screen
Následkem tohoto rozdílu interpretace pojmu hodnoty je možné, že: •
Konstruktér s nejlepším úmyslem konstruuje výrobky, které jsou
pro trh příliš drahé. •
Výroba s nejlepším úmyslem vyrábí pomocí vžitých metod a snaží
se veškeré zařízení plně využít, zatímco specializovaný dodavatel
může to samé dodat levněji a kvalitněji. •
Nákupčí s nejlepším úmyslem kupuje spolehlivě přesně to, co
diktuje poptávka, a nevezme v úvahu lacinější alternativu nebo
specializovaného dodavatele. •
Prodej se s nejlepším úmyslem řídí podle cen konkurence a zane
dbává tak možnost většího zisku. •
Vedení podniku s nejlepším úmyslem, bez znalosti skutečných
hodnot, dospěje k rozhodnutím, která nelze objektivně zdůvodnit.
To vše může způsobit z hlediska zákazníka neopodstatněné náklady, náklady, které je nutno snížit nebo odstranit už z toho důvodu, že konkurence se o to jistě snaží také.
Podívejme se na některé důvody neopodstatněných nákladů, které jsou poctivě se snažícími zaměstnanci s nejlepšími úmysly v různých oblastech začleněny do cen výrobků a služeb. Podklady pro určení nákladů Zaměstnanci, kteří způsobují náklady tím, že specifikují používaný materiál, výrobní postupy a tolerance, mají velké technické znalosti, ale obecně vědí o způsobených nákladech málo. Jeden z důvodů pro to je, že podniky věnují značné částky peněz na technický výzkum a školení, ale relativně málo na stanovení reálných podkladů pro určení nákladů. Proto jsou naše technické znalosti úměrné úkolu, ale naše znalosti nákladů jsou chabé, všeobecné (průměrné) a často neodpovídají plně skutečnosti.
Hodnota výrobku nebo služby se z hlediska zákazníka skládá z technických vlastností a z ceny. Proto bychom zásadně měli věno
Příčina neopodstatněných nákladů
19
2
16
Jak odstranit neop. nÆklady osvit.prn
Jak odstranit neop. naklady osvit.vp
23. œnora 2005 11:13:26
Color profile: Generic CMYK printer profile
Composite Default screen