načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Jak nebýt úplným blbcem -- Aneb Sebeobrana proti hlouposti, zlobě a manipulaci - David Gruber

Jak nebýt úplným blbcem -- Aneb Sebeobrana proti hlouposti, zlobě a manipulaci

Elektronická kniha: Jak nebýt úplným blbcem -- Aneb Sebeobrana proti hlouposti, zlobě a manipulaci
Autor:

Pod žertovným názvem se skrývá svěže napsaná kniha na vážné téma: Jak vyžít ve stále náročnější a mnohdy stále nestydatější mezilidské komunikaci; převážně při práci, ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  259
+
-
8,6
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » David Gruber
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 86
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-856-2499-1
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Pod žertovným názvem se skrývá svěže napsaná kniha na vážné téma: Jak vyžít ve stále náročnější a mnohdy stále nestydatější mezilidské komunikaci; převážně při práci, podnikání, budování kariéry, ale též v osobním životě. Kniha je modernizovaná nejčerstvějšími výzkumy a zkušenostmi z kurzů, tréninků, besed a zpětných vazeb autora. Kniha se díky svému názvu jistě hodí v této elektronické nebo i v papírové podobě jako žertovný dárek někomu z kolegů (např. „šéfovi či kolegovi k narozeninám – a on ani neví, kdo přesně mu to dal“), ale také k přímému prostudování a pravidelnému nahlížení přímo tomu, kdo si ji pořídí. David Gruber se zde poprvé pouští do „stručné kuchařky“, tj. bez jakéhokoliv teoretizování uvádí typické problémové situace (pomluva; šéf „nechce nic slyšet“; manipulátor na poradě; osočení pomocí polopravdy aj.) a hned nato konkrétní komunikační obranu, vhodnou reakci. Brzy je však chtě nechtě respektována situace, že určitá jediná konkrétní komunikační obrana může někdy uspět, jindy ale selhat. A tak se začínají probírat různé typy lidí podle charakteru, temperamentu, osobnostních preferencí apod. Čtenář zde má  systematickou typologii těch, na nichž závisí jeho komunikační a tím i pracovní úspěch. Typologie lidí z pera Davida Grubera je úplnou novinkou, většinou totiž dříve takový přístup spíše kritizoval. Ale kontinuita Gruberových názorů je přesto zachována; ukazuje, že komunikační typ není nějaká stálá veličina, na níž můžeme vždy sázet při volbě komunikačního přístupu; ale že hodně závisí na prostředí-situaci  a na momentální dispozici komunikujícího člověka. Na závěr autor formuluje sedm zcela nových „komunikačních obrů“, tedy psychologických dovedností, které vám obecně umožní najít optimální reakci na jakoukoliv problémovou situaci. Jde o know-why , z nějž znalému čtenáři vyplyne vždy správné know-how . Znovu před vámi defilují konkrétní komunikační problémy obdobné těm úvodním, ale s vašimi reakcemi již podstatně vyspělejšími, moudřejšími, více variantními. Optimalizovanými na samou hranici umění možného. Zajímavostí je, že v seznamu literatury je kromě knižních pramenů uváděna též přednáška -  a to přednáška mezinárodního ředitele Microsoftu Jana Mühlfeita o úspěchu a osobním rozvoji. Tedy zdroj, který je svými praktickými pracovními výsledky nad jiné důvěryhodný. Příznivci objektivismu budou jistě rádi, že je v e-knize „navštíví“ a „pohovoří s nimi“ slavná spisovatelka Ayn Randová.

Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

David Gruber

úplným blbcem

aneb

Sebeobrana proti hlouposti, zlobě a manipulaci

Jak nebýt

3

Jak nebýt úplným blbcem David Gruber


Jak nebýt úplným blbcem

aneb

Sebeobrana proti hlouposti, zlobě a manipulaci

© David Gruber

Vydalo nakladatelství Gruber-tDp, 2015

první vydání.

ISbn 978-80-85624-99-1

Veškerá autorská práva vyhrazena.

Žádná smysluplná část nesmí být množena

bez souhlasu autora a nakladatelství.

přiměřené citace jsou v souladu se zákonem možné,

vždy však s řádným uvedením autora, nakladatelství a názvu knihy.

4

Jak nebýt úplným blbcem David Gruber


5

Obsah

Jak vznikl název této e-knihy 7

Doba je rychlá, nemá čas na zbytečné kudrlinky 8

Situace 1 9

Vaše obrana v situaci 1 10

Situace 2 10

Vaše obrana v situaci 2 11

Situace 3 11

Vaše obrana v situaci 3 12

Situace 4 13

Vaše obrana v situaci 4 13

Situace 5 14

Vaše obrana v situaci 5 14

know-how, know-why a další know... 15

kupa příčin nedorozumění v mezilidské komunikaci

aneb Je div, že se lidstvo dosud vzájemně nevyvraždilo 20

proč tedy v mezilidské komunikaci převažuje nepohoda? 23

první odlišnost – Hippokratova odlišnost z antiky 25

Jeden člověk - doma typ 1, v práci typ 3, v hospodě typ 8 27

proč se lidé vyhraňují 29

Druhá odlišnost – racionální nebo emocionální typ 33

k vyhraněnosti přistupuje míra spolupráce hemisfér... a už jsou ve při muži a ženy 34

každý pes jiná ves 37

Soutěživci a klídkovci 37

Soutěživci ve známém prostředí a soutěživci v neznámém prostředí 40

Rozdíl v životní zkušenosti 41

lidé zaměření na sebe a lidé zaměření na jiné lidi 44

lidé s autoritou uvnitř sebe a lidé s autoritou v jiných lidech 45

lidé rychlí a lidé pomalí 48

Jak nebýt úplným blbcem David Gruber


6

lidé času budoucího a lidé času přítomného 49

přesní a nepřesní, dodržovači a salámisté 51

lidé preferující podobnosti a lidé preferující rozdílnosti 52

lidé směřující blíže k něčemu, lidé směřující dále od něčeho 54

lidé světa možností a lidé světa nutností 56

Rozdílnost podle okamžitého osobního zájmu v okamžité situaci 57

lidé s nízkými zájmy skrytými za vysoké zájmy 58

lidé hloupí a moudří - hlupák tvrdí, moudrý pochybuje 59

lidé názorů a lidé „objektivních jistot“ 60

lidé odvozující ze správných předpokladů a lidé odvozující z chybných předpokladů 62

lidé argumentující kvalitou svých tvrzení a lidé argumentující kvantitou 64

lidé rozšiřující možnosti domluvy a lidé zužující možnosti domluvy 65

Řešení komunikačních problémů 66

Smysl pro přiměřenost, pro respektování „míry věcí“ 68

typická porušení míry v komunikaci 71

mocní spojenci 71

Situace 6 72

Vaše obrana v situaci 6 72

Situace 7 75

Vaše obrana v situaci 7 75

Situace 8 76

Vaše obrana v situaci 8 77

Situace 9 77

Vaše obrana v situaci 9 78

Situace 10 78

Vaše obrana v situaci 10 79

Závěr 81

literatura 83

příloha – sedm komunikačních obrů neboli sedm bohů ve vašich službách 85

Jak nebýt úplným blbcem David Gruber



Jak nebýt úplným blbcem David Gruber

Jak vznikl název této e-knihy

na přelomu osmdesátých a devadesátých letech jsem se při nějaké

společenské akci nahodile seznámil s novinářem Rudou Obrusníkem z nikoliv

úplně mainstreamového, ale jinak docela seriozního tisku. moje jméno mu bylo

vzdáleně, leč přece jen povědomé: „aha, pane Grubere, vy natáčíte takové ty

televizní seriály, jak nebýt úplným blbcem nebo jak se to jmenuje...“

byl v tom kousek uznání, ale zároveň i kupa pochybností. témata byla nová,

a u velké části veřejnosti budila skepsi. na co se učit nějak rychle nebo racionálně

číst? copak my všichni dospělí neumíme (naprosto dokonale) číst? nač se učit

šetřit časem? proč proboha umět pracovat s počítačem, když to nikdy nikdo

kromě programátorů nebude na nic potřebovat? a nějaké správné vedení porad,

dobré mluvení při prezentaci? to už rovnou zaveďte kurzy, jak se správně

a rychle vykálet...

Ruda Obrusník chtěl tehdy být na mne zdvořilý, ale kdesi hlubokov podvědomí mu bublalo podezření, že takové věci jsou vhodné jen pro úplné blbce.

a tak to z něj vyjelo, se zvláštním důrazem na slovo úplný .

Dnes je situace jiná. Už nevládne jediný správný názor, ale názor těch,

kteří si jej dovedou nejobratněji prosadit a nejvíce profesionálně uhájit. Užnežijeme ve společenském řádu, který sám sebe neoddiskutovatelně označuje

za spravedlivý a nejspravedlivější v historii lidstva.

Víme, že svět kolem nás není spravedlivý. Rozumný člověk respektuje totopravdivé rčení:

Od života nedostanete to, co si spravedlivě

zasloužíte, ale pouze a právě to, co si

vydobudete svými komunikačními dovednostmi.

7


Jak nebýt úplným blbcem David Gruber

a tak se lidé neustále snaží vydobýt si pro sebe něco dostatečného,

ti ctižádostiví co nejlepšího. Vydobývání jedněch se kříží s  vydobýváním

druhých. a jako není sportu bez faulů, tak není ani společenského, profesního,

politického, rodinného dění bez záludností, bez triků, negativních emocí,pomluv, podrazů...

k těmto neférovostem sahá častěji hlupák než člověk moudrý. Hlupák

oproti schopnému člověku pochopitelně běžnou rovnou cestou hůře dosahuje svých pracovních a životních cílů. Zhusta se mu to nelíbí – a nahrazuje

nedostatek klasických schopností, dovedností a návyků takovýmito komunikačními fauly. Jako když pomalý neobratný fotbalový obránce chce zastavit

rychlého unikajícího útočníka. když jej nedoběhne férově, tak jej chytí za dres

nebo jinak skolí k zemi.

Je třeba s tím počítat, je třeba být připraven. O to více, že v oficiálních

školách se tomuto nijak systematicky neučí.

Víme už, že člověk, který je proti takovýmto komunikačním faulům zcela

bezbranný, si časem může připadat opravdu jako úplný blbec .

nebýt dnes v očích jiných a někdy i v očích svých za úplného blbce, to

není samozřejmost. to chce něco pro to dělat. mimo jiné – dovolím si skromně

poznamenat po více než třiceti letech příslušné praxe – číst tuto e-knížku. Doba je rychlá, nemá čas na zbytečné kudrlinky

toto budeme respektovat. takže – bez dalších řečí – dále budou následovat vždy

konkrétní situace, konkrétní triky a manipulace... a vzápětí konkrétní návod, konkrétní tip na

vaši konkrétní sebeobranu.

Jdeme na to.

8


Situace 1

probíhá porada, vy jste na ní členem. Vedoucí porady vás vyzve,

abyste referovali o něčem ke svému úseku, ve svém oboru. Rozhovoříte se

tedy. Vaše řeč je součástí projednávání nějakého problému (co jiného dělat

na poradě než řešit problémy, že). a jak už to u problémů bývá, řeč skoro

vždy směřuje k tomu, kdo to tedy zavinil . mluvíte seriózně, kladetelogicky za sebe fakta i správné myšlenkové vývody. Jenže – v poradní místnosti

sedí i viník. tedy ten, kdo má jednoznačně máslo na hlavě. ten viník se

tváří čím dál přísněji a čím dál nasupeněji. Je mu totiž jasné, že když

budete mluvit ještě chvilku, vyjde jeho vina nezvratně najevo – a od

vedoucího porady bude následovat neodvratná sankce.

to však viník nechce připustit. a když nemůže sankci zabránit férově

a logicky, zkusí to aspoň trikem.

co udělá?

Skočí vám do řeči. to už samo o sobě je trikem (kromě krajních

situací nutné obrany, kdy někdo opravdu neví, kdy skončit, a přiměřeně

stručnou zmínku natahuje na mnohonásobek času).

Jak přesně vypadá to viníkovo skočení do vaší řeči? popišme si slova imimoslovní doprovod. podívá se na vás přísně, ale zároveň (nebo téměř

zároveň prostě v následujícím zlomečku sekundy) na všechny ostatní členy

porady a na vedoucího vítězoslavně. a z jeho rtů vůči vám splyne:

„Co nám to tady vykládáte, když tomu vůbec nerozumíte?“

to vás nejspíše znejistí a nejméně na pár vteřin zarazí. Vykládat

o něčem, čemu mluvčí nerozumí, by se obecně nemělo. avšak viník, teď

už zároveň i trikař, využije dvou sekund nastalého ticha a prohlásí: „Tak

vidíte. Prosím vás (všechny), pojďme se zabývat raději důležitějšími

věcmi, ať tady netvrdneme do večera.“

9

Jak nebýt úplným blbcem David Gruber


Vaše obrana v situaci 1

nenechejte trikařovi ty dvě sekundy. podívejte se na něj beze strachu a proneste: „Odkud se bere ta vaše (skálopevná) jistota, že tomu nerozumím?“

a pravděpodobné ticho po vašem otazníku už nepůjde k tíži vaší, ale k tíži trikaře. Čím delší, tím pro vás lépe. Situace 2

máte za sebou hektické období práce na určitém projektu, plné dřiny a nejednou obětavých přesčasů na úkor jiných běžných povinností, ba na úkor volného času rodiny. nesete hrdě výsledek své dřiny a své kreativity šéfovi. On si váš výsledek zálibě prohlíží. Očekáváte právem, že z jeho úst určitě nutně musí splynout výrok o vaší mimořádné odměně. Jenže ono nic a nic...

Už to nevydržíte, a svůj požadavek na odměnu – na finance nebo na jiný nepeněžní bonus nebo prostě jen na vyhovění nějakému vašemu organizačnímu požadavku – prostě pronesete. Slušně, přeslušně, prostě diplomatičtěji to už ani nejde.

Šéf se dovtípí, zareaguje ihned a naprosto ledově: „Milý zlatý, kolik já jsem ve vašem věku a postavení takové práce udělal. A zcela bez

nároku na jakékoliv peníze nebo jinou výhodu. Kdybych tehdy u

svého šéfa žadonil o odměnu – ten by mne hnal (sebejistý úšklebek

šéfa) ! Alou zpátky do práce, a buďte rád, že na tuto vaši drzostzaomenu.“

10

Jak nebýt úplným blbcem David Gruber


Vaše obrana v situaci 2

bude trochu delší než v situaci 1. promluvíte zhruba takto:

„To mne mrzí, šéfe, že s vámi před časem takhle špatně zacházeli.

Co všechno jste například musel dělat bez nároku na odměnu?“

Šéf se s pravděpodobností hraničící s jistotou rozhovoří, většinou

i obšírně a šťavnatě. bude povídat a přehánět, co všechno musel zdarma

vykonat – za svého mlada, za svého začátečnictví.

až se trochu vypovídá, vy dodáte: „To vás ale muselo mrzet, že

jste se tolik napracoval a napřemýšlel bez odměny. Co jste si asi

tehdy o svých šéfech pomyslel?“

Šéf bude poté nejspíše mlčet, protože ty vulgární hrůzy, které

se mu v tuto chvíli derou na jazyk, by vlastně dnes mohl tak trochuvztáhnout i na sebe sama. a tak bude mlčet.

Vy po chvilce ovšem pokračujete: „Vidíte, nebylo to tehdy

správné. Kdybych já byl tehdy kdysi vaším šéfem, určitě bych vaši

práci řádně ocenil a odměnil. Ale to už bylo. To už nezměníme.

Dnes je dnes – a tu nepěknou praxi, kdy nějaký šéf své lididemotivuje a řeže si tak větev sám pod sebou, už opakovat nemusíme.

Dnes se to vyřešit dá; vaše odměna mé současné práci jistě bude

vaší moudrou investicí do budoucna, do mé budoucí další nadšené

aktivity a iniciativy.“

Situace 3

Zavolá si vás šéf a dí: „Proslýchá se, že neplníte své povinnosti.

Celým barákem jde řeč, že nedodržujete pracovní postupy. Že šidíte,

že přikrádáte...“

11

Jak nebýt úplným blbcem David Gruber


než stačíte zalapat po dechu nad tou nehoráznou lží, šéf pokračuje:

„... a proto jsem nucen přeřadit vás na horší místo / snížit vám

osobní ohodnocení / vyvodit patřičné důsledky...“

Dosaďte si z těch posledně popsaných šéfových sankcí, co chcete.

třeba i něco jiného konkrétního. Snad každý toto někdy zažil sám na

sobě nebo byl toho svědkem ve svém bezprostředním pracovním okolí.

Jde o typickou pomluvu . pokud na vás její kladivo dopadne,

nemusíte ani tak moc dumat, zda jste přece jen neprovedli něconedobrého . Spíše dumejte, co se vám v  poslední době podařilo dobrého ,

a to nejen v práci, ale třeba i v osobním životě. třeba jste si pořídili nové

auto a mnoho kolegů o tom ví. nebo jste dostavěli krásný dům. nebo

jste se vrátili z exotické dovolené a neprozřetelně ukázali kolegům fotky.

nebo prostě (dámy) vypadáte lépe než řada vašich kolegyň a muži se podle

toho rozdílně chovají k vám a k nim. nebo se prostě jen tváříte méně

ustaraně a vaše běžné řeči s kolegy jsou méně zapšklé a více radostné

a optimistické. nebo se straníte nějaké partičky, která chodí spolu často

a nemálo popíjet...

Závist je rodnou matkou nenávisti – a projevem obojího bývápomluva. Vaše obrana v situaci 3

Zeptáte se šéfa: „Rozumím tomu, co říkáte, šéfe. Máte však pro

své argumenty nějaké důkazy? Kdo konkrétně toto po firmě / po úřadě

roznáší? Já to vnímám jako závistivou pomluvu. Předložili ti pomlouvači nějaké konkrétní důkazy? Že je těch pomlouvačů více, to ještě není

důkaz. Pomlouvat je náchylný v podstatě každý, koho já něčím převyšuji.

Jen si vzpomeňte, šéfe, jistě i vás někdy nespravedlivě pomlouvali...“

12

Jak nebýt úplným blbcem David Gruber




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist