načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Jak na svého teenagera -- Manuál pro rodiče - Gill Hines; Alison Baverstock

Jak na svého teenagera -- Manuál pro rodiče

Elektronická kniha: Jak na svého teenagera
Autor: Gill Hines; Alison Baverstock
Podnázev: Manuál pro rodiče

Příručka nabízí všem rodičům a ostatním členům rodiny osvědčené strategie pro každou situaci, řadu příkladů a rad, které lze ihned využít v praxi. ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  246
+
-
8,2
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 44.6%hodnoceni - 44.6%hodnoceni - 44.6%hodnoceni - 44.6%hodnoceni - 44.6% 40%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2014
Počet stran: 218
Rozměr: 21 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Název originálu: Whatever!
Spolupracovali: překlad Daniela Vránová
Skupina třídění: Výchova a vzdělávání
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2014
ISBN: 978-80-247-5144-3
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Příručka nabízí všem rodičům a ostatním členům rodiny osvědčené strategie pro každou situaci, řadu příkladů a rad, které lze ihned využít v praxi.

Popis nakladatele

Máte pocit, že vychovávat teenagera přináší více starostí než radostí? Vychovávat teenagera testuje rodičovskou lásku k prasknutí. Pomoc je ale na dosah ruky! Tento praktický průvodce nabízí všem rodičům osvědčené strategie pro každou situaci, řadu příkladů a rad, které ihned můžete využít v praxi. (manuál pro rodiče)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Gill Hines; Alison Baverstock - další tituly autora:
Jak na svého teenagera -- Manuál pro rodiče Jak na svého teenagera
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Gill Hines, Alison Baverstock

Manuál pro rodiče

teenagera

Jak na svého

Máte pocit, že vychovávat teenagera

přináší mnohem více starostí než radostí?

Kdy a jak byste s ním měli řešit náročná

témata jako sex, drogy a alkohol?

Kolik nezávislosti je ideální?

Jak s teenagerem mluvit, aby vás poslouchal,

a jak mu naslouchat, aby s vámi mluvil?

Jak s teenagerem řešit peníze,

volný čas a školní povinnosti?

V

ychovávat teenagera testuje

rodičovskou lásku k prasknutí.

Dítě, nad kterým jste dosud měli

téměř úplnou kontrolu, je nyní vyšší

než vy, hlasitější než vy a najednou zná

všechny vaše nedostatky a má nutkání

na ně neustále upozorňovat. A co víc, tahle nová

bytost může mluvit a oblékat se způsobem,

který je vám zcela cizí a nic vám neříká – zatímco

zároveň potřebuje stále více peněz. Pomoc je ale

na dosah ruky! Tento praktický průvodce nabízí

všem rodičům a ostatním členům rodiny osvědčené

strategie pro každou situaci, řadu příkladů a rad,

které ihned můžete využít v praxi. Budete se divit,

jak jste to dříve mohli zvládat bez této skvělé knihy. Grada Publishing, a.s., U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 e-mail: obchod

@

grada.cz, www.grada.cz

Jak na svého teen

age

ra

G. Hines A. Baverstock

í?

chal,



Gill Hines, Alison Baverstock

Manuál pro rodiče

teenagera

Jak na svého

Grada Publishing


Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy ne

smí být reprodukována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez

předchozího písemného souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy

bude trestně stíháno. Gill Hines, Alison Baverstock Jak na svého teenagera Manuál pro rodiče TIRÁŽ TIŠTĚNÉ PUBLIKACE: Přeloženo z anglického originálu knihy Whatever! A down-to-earth guide to parenting teenagers od Gill Hines a Alison Baverstock, vydaného nakladatelstvím Piatkus Books v Londýně, Velká Británie, 2005. Copyright ã Gill Hines and Alison Baverstock 2005 First Published in Great Britain in 2005 by Piatkus. All rights reserved Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 5522. publikaci Překlad Mgr. Daniela Vránová Odpovědná redaktorka Mgr. Martina Němcová Grafická úprava a sazba Eva Hradiláková Počet stran 224 První vydání, Praha 2014 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s. Czech edition © Grada Publishing, a.s., 2014 Cover Design © Eva Hradiláková Cover Photo © Zuzana Böhmová ISBN 978-80-247-5144-3 ELEKTRONICKÉ PUBLIKACE: ISBN 978-80-247-9225-5 (ve formátu PDF) ISBN 978-80-247-9226-2 (ve formátu EPUB)

Obsah

Předmluva Jacqueline Wilsonové ............................................................................... 11

Úvod od Gill Hinesové ......................................................................................................... 13

Úvod od Alison Baverstockové ..................................................................................... 17

1 Jak vychovávat teenagera ...................................................................................... 19

Čím se vyznačuje úspěšný mladý člověk ..................................................................... 20

Moje nástroje pro rodiče teenagerů ............................................................................. 21

Jak být dobrým rodičem? ................................................................................................. 25

Klíčové úkoly rodičů ............................................................................................................ 27

Kdo vychovává vašeho teenagera? ............................................................................... 28

Proč je kvalitní výchova důležitá .................................................................................... 28

2 Svět teenagera ................................................................................................................ 32

Běžná témata v dospívání ................................................................................................. 34

Problém s teenagery – a rodiči ....................................................................................... 36

Co deprimuje rodiče ..................................................................................................... 36

Co trápí teenagery ......................................................................................................... 36

Komunikace ........................................................................................................................... 37

Vražedné fráze rodičů .................................................................................................. 38

A teď dobrá zpráva – co chtějí teenageři .............................................................. 38

Nástrahy rodičovství ..................................................................................................... 39

Náš vztah .......................................................................................................................... 39

3 Pocit uspokojení: jak podpořit sebeúctu a sebevědomí ................... 41

Co je a není sebeúcta ......................................................................................................... 41

Jak chápat sebeúctu u teenagerů .................................................................................. 42

Jak poznat mladého člověka se zdravou sebeúctou ........................................ 44

Jak poznat mladého člověka s nízkou sebeúctou ............................................. 44

3

2

1


Sebeobraz ............................................................................................................................... 45

Perspektiva dosažení „dokonalého já“ ......................................................................... 48

Příklady častých rozkazů „měl/a bys“ a co říct místo nich ............................... 49

Otázky a odpovědi .............................................................................................................. 52

4 „Slyšel/a jsi mě?“aneb Jak komunikovat ...................................................... 56

Jak mluvit s teenagery ....................................................................................................... 57

Běžné komunikační bariéry ............................................................................................. 59

Nadávání ........................................................................................................................... 59

Kasička na drobné za sprostá slova ......................................................................... 60

Lhaní ................................................................................................................................... 61

Proč teenageři lžou ....................................................................................................... 61

Proč chceme, aby nám teenageři říkali pravdu ................................................... 62

Notorický lhář .................................................................................................................. 62

Jak přimět teenagera, aby s vámi mluvil ..................................................................... 63

Otázky a odpovědi .............................................................................................................. 67

5 Role rodiny ......................................................................................................................... 73

Rodinné hodnoty ................................................................................................................. 75

V rodině se učíme být sami sebou ........................................................................... 75

Problém v rodině ................................................................................................................. 76

Rivalita mezi sourozenci .............................................................................................. 77

Čtyři kroky k řešení konfliktů ..................................................................................... 79

Jak uklidnit vypjatou atmosféru ............................................................................... 80

Jak říct „ne“ a trvat na něm ......................................................................................... 80

Otázky a odpovědi .............................................................................................................. 83

6 „Všichni moji kamarádi můžou“ aneb Přátelství a vliv ostatních ... 93

„Znám-li sebe, znám tebe“ ............................................................................................... 94

Kdo jsou tví přátelé? ..................................................................................................... 94

„Pravidla“ přátelství ............................................................................................................. 95

Hry u chlapců a dívek ................................................................................................... 95

Loajalita a donášení ...................................................................................................... 96

Co se od vás mladí učí .................................................................................................. 96

Dynamika skupiny ......................................................................................................... 97

6

5

4


Jak navazovat přátelství .................................................................................................... 98

Co dělat, když se vám nelíbí přátelé vašich dospívajících dětí ................................ 99

Jak pomoct teenagerům zvládnout odmítnutí ...................................................... 100

Otázky a odpovědi ............................................................................................................ 101

7 Práva, povinnosti, spravedlnost a obávaná šikana ............................ 108

Jak odhalit šikanu .............................................................................................................. 108

Disciplína jako forma šikany .......................................................................................... 110

Hlavní principy při boji se šikanou .............................................................................. 111

Práva a privilegia .......................................................................................................... 111

„Znám-li sebe, znám tebe“ ....................................................................................... 112

Povinnosti ....................................................................................................................... 113

Spravedlnost .................................................................................................................. 113

Jak poznáte, že tím, kdo šikanuje, je vaše dítě? ...................................................... 114

Co dělat, když vám vaše dospívající dítě řekne, že ho ve škole šikanují ........ 115

Otázky a odpovědi ............................................................................................................ 116

8 „Proč jsi mi to nepřipomněla?“ aneb Sebeorganizace,

sebedisciplína a jak zvládat zkoušky a termíny ................................... 124

Jak na sebeorganizaci ...................................................................................................... 125

Jak si naplánovat pořadí činností ................................................................................. 126

Sebedisciplína ..................................................................................................................... 127

Jak zvládnout začátek dne ....................................................................................... 129

Stres během zkoušek ................................................................................................. 130

Jak teenagerům pomoct zvládnout zkoušky .................................................... 131

Jak se vyhnout panice ze zkoušek nebo rozvržené přípravy ....................... 132

Jak vytvořit dobré pracovní návyky, i když nejste doma ..................................... 133

Otázky a odpovědi ............................................................................................................ 134

9 Peníze, peníze, peníze aneb Kolik, jak často, jak důležité jsou? ... 142

Jak vypočítat kapesné ...................................................................................................... 143

Co žádat na oplátku .......................................................................................................... 144

Čí jsou to vlastně peníze? ................................................................................................ 145

Otázky a odpovědi ............................................................................................................ 146

9

8

7


10 „V tom nikam nejdeš!“ aneb Co chtějí teenageři nosit, co je

vhodné a co ne .............................................................................................................. 149

Co o vás napoví oblečení ................................................................................................ 151

Kolik oblečení potřebuje dospívající člověk ...................................................... 152

Jak moc se odhalovat ................................................................................................. 153

Body art: piercing, barvení vlasů a tetování ....................................................... 154

Otázky a odpovědi ............................................................................................................ 155

11 „Pst, neříkej to mámě...“ aneb Přitažlivost, chození, sex

a bezpečnost .................................................................................................................. 159

Proč je sexuální výchova důležitá ................................................................................ 160

Přitažlivost a chození ........................................................................................................ 160

Přátelství mezi chlapci a děvčaty ........................................................................... 161

Co dělat, když všichni kamarádi vašeho teenagera začnou s někým

chodit, ale on ne ...................................................................................................... 162

Jak s někým začít chodit ............................................................................................ 163

Sex a sexuální výchova .................................................................................................... 164

Užitečný slovníček ....................................................................................................... 165

Jak mluvit o sexu .......................................................................................................... 165

Co se změnilo od dob, kdy jste měli ve škole sexuální výchovu vy ........... 167

Sex v souvislostech ........................................................................................................... 167

Šťastné sexuální vztahy jsou morální ......................................................................... 169

„Znám-li sebe, znám tebe“ ....................................................................................... 169

Co je přijatelné .............................................................................................................. 169

Proč je důležité, aby rodiče mluvili se svými dětmi o sexu – a nenechávali

to jen na učitelích ve škole ....................................................................................... 170

Co dělat, když má vaše dospívající dcera podezření, že je těhotná .................... 171

Co dělat, když je váš syn otcem nenarozeného dítěte ......................................... 172

Otázky a odpovědi ............................................................................................................ 173

12 „Jsem úplně mimo!“ aneb Drogy a alkohol versus bezpečnost,

zdrženlivost a dialog ................................................................................................ 182

Jak přijít na potenciální rizikové osoby ...................................................................... 182

Drogová prevence – ve škole a doma ........................................................................ 183

12

11

10


Čeho se mají bát rodiče – drogy i alkohol ................................................................ 184

Podporujte alkohol v přiměřené míře .................................................................. 185

Jak zabránit nezřízenému pití, když se jdou teenageři bavit ....................... 185

Kouření .................................................................................................................................. 186

Druhy drog a jejich dostupnost .................................................................................... 186

Co vědí teenageři o drogách ................................................................................... 189

Zahajte diskuzi .............................................................................................................. 190

Přechází se automaticky z drogy na drogu? ...................................................... 191

Otázky a odpovědi ............................................................................................................ 194

13 „Nuuuda!“ aneb Koníčky a volný čas  ........................................................... 200

Když se zdravé zaujetí změní v nezdravou posedlost .......................................... 201

Jak udržet dobu strávenou u počítače na rozumné úrovni ................................ 203

Otázky a odpovědi ............................................................................................................ 204

Závěr .............................................................................................................................................. 209

Pohled do budoucnosti aneb Co chceme pro své dospívající děti .................. 209

Co nás čeká dál ................................................................................................................... 210

Pocity oddělení ............................................................................................................. 211

Poslední myšlenka: Jak chcete, aby na vás vzpomínali? ...................................... 213

Příloha 1

Jak vést rodinnou poradu .............................................................................................. 214

1. Kdy? .................................................................................................................................... 214

2. Jak dlouho by měla trvat? .......................................................................................... 214

3. Kde ji mít? ......................................................................................................................... 215

4. Má někdo poradu vést? ............................................................................................... 215

5. O čem máte mluvit? ..................................................................................................... 215

6. Jak ukončit poradu ....................................................................................................... 216

Příloha 2

Užitečné adresy ..................................................................................................................... 218

13



Předmluva Jacqueline Wilsonové / 11

Předmluva Jacqueline Wilsonové Pro teenagery jsem napsala už hodně knih. Příběhy vždy vyprávím v první osobě, jako by mi bylo třináct, čtrnáct či patnáct. Lidé se mě často ptají, jak je možné, že mi to jde, když už jsem ve věku babičky, což dokládají mé prošedivělé vlasy (a na všech svých prstech zkroucených artrózou nosím velké stříbrné prsteny). Vlastně ani nevím, jak to dělám. Je trochu nebezpečné moc o tom uvažovat. Je to, jako kdyby se vás zeptali, jak dýcháte nebo chodíte – hned začnete sípat nebo upadnete!

Asi nejvíc mi pomáhá, že si skvěle vybavuji dobu svého dospívání. Zeptejte se mě, co jsem dělala loni (nebo jen minulý měsíc), a budu jen prázdně zírat a škrábat se na hlavě. Ale když se mě zeptáte, jaké jsem měla vlasy, když mi bylo třináct, jakou barvu měly moje první lodičky nebo na slova většiny hitů 60. let, ihned to ze sebe vysypu. Život se za ta dlouhá léta od doby, kdy jsem byla teenager, nepředstavitelně změnil, ale pocity nikoli. Pamatuji si, jak strašně jsem se cítila, když jsme si vyšly s kamarádkami, a zatímco ony si našly kluka, já ne. Vybavuji si své zoufalství i to, jak pro mě život ztratil význam, když mě kadeřnice špatně ostříhala. Vzpomínám na ty náhlé záchvaty neskutečného štěstí, když jsem se dívala na nebe plné hvězd, trsala na rockové písničky nebo objevovala poezii. Pamatuji si na upocené dlaně a stydlivost, když jsem začínala s někým chodit, i na ohromující radost z první lásky. Vybavuji si, jak jsem mívala zlost na rodiče a jak jsem na ně někdy byla strašně naštvaná. Ale když jsem pak v sedmnácti odešla z domova, cítila jsem se hrozně dětsky a zranitelně a neskutečně mi chyběli.

Cítím, že teenagerům rozumím – i když mi to při jednání s nimi vždycky nepomáhá. Vášnivě miluji svou dceru, kterou také obdivuji a respektuji, ale to neznamená, že její dospívání byla hračka. Protože jsme si byly až do jejích asi dvanácti let tak blízké, někdy mě bolelo a trápilo, když se mi pak vzdálila a chtěla začít žít po svém. / Jak na svého teenagera

Pamatuji si, jak jsme se jednou hádaly v kuchyni. Byla to hádka spíš v žertu, ale i tak jsme se pěkně rozčílily. Řekla jsem jí, ať odejde z kuchyně. Odpověděla, že se ani nehne. Začala jsem do ní tlačit a ona mě přetlačovala zpět. Smály jsme se, ale obě jsme ve tváři pěkně zrudly. Zatlačila jsem víc. Ona taky. Uvědomila jsem si něco znepokojivého. Moje holčička už byla silnější než já. Takže hrubá síla nám při zacházení s teenagery opravdu nepomůže!

Musíme uvažovat o svých reakcích a promýšlet je. Tento praktický a laskavě napsaný průvodce pro všechny rodiče náctiletých vám může ohromně pomoct. Nabízí nejrůznější strategie, jak uklidnit vypjaté situace. Ukazuje rodičům, že v tom nejsou sami. Všichni máme starosti, všichni se trápíme, všichni máme pocit, že všechno víme nejlépe, i když to tak není. Je těžké milovat své dospívající děti, když nám často dávají najevo, jak jim jdeme na nervy, jak jsme trapní a nemožní. Ale milujeme je a také oni mají v hloubi duše rádi nás.

Gill Hinesová a Alison Baverstocková mluví i o závažných problémech s lehkostí. Jejich rady jsou čtivé a snadno použitelné v praxi.

Ať se vám daří rodičovská výchova!

Jacqueline Wilsonová

spisovatelka a držitelka Řádu britského impéria


Úvod od Gill Hinesové / 13

Úvod od Gill Hinesové Tato kniha vychází z velké části ze seminářů, které jsem dlouhá léta připravovala a nabízela rodičům. Jejím cílem je pomoct rodičům porozumět jejich dospívajícím dětem a rozvinout jejich schopnost s nimi komunikovat.

Účastníci mých seminářů obvykle nemají zájem vylepšovat něco na sobě, ale chtějí slyšet tajemství, jak přimět své dospívající potomky udělat, co se jim řekne – a pokud možno okamžitě. Očekávají nějakou kouzelnou hůlku. Většina lidí, kteří se stanou rodiči, má jen dvě možnosti: chovat se jako jejich rodiče, nebo se tak nechovat! Ze své zkušenosti vím, že mnoho lidí začíná svou výchovu slovy: „Nikdy neřeknu / nebudu dělat to, co moje matka / můj otec, protože to bylo děsné.“ Když se pak plánovaný zázrak harmonického vztahu a porozumění jaksi nekoná, jsou v šoku, protože zjistí, že říkají přesně to, co se zavázali nikdy neříkat. Všichni jsme naprogramováni svou minulostí a jen velmi málo lidí má čas zastavit se a přemýšlet o tom, co vlastně chtějí a jak toho dosáhnout. Tato kniha nabízí mnoho postřehů a nápadů, které mohou podnítit změnu, ale do praxe je může uvést jen každý sám za sebe.

Jedním z největších problémů rodičů je, že všechno vědí nejlépe. Vy opravdu máte mnoho životních zkušeností se vztahy, učením, prací a vůbec s tím, jak svět funguje a jak se lidé chovají. To je prokletí všech rodičů. Zavzpomínejte, jak jste se sami v životě učili různé věci. Pijete alkohol? Jak jste se ho naučili pít v rozumné míře? Přečetli jste si nějaký informační leták popisující, kolik alkoholu obsahuje který nápoj? Poslechli jste své rodiče, kteří vám vyprávěli o tom, jak nebezpečný a děsivý je stav opilosti? Nebo vám pomohl průzkum na vlastní kůži a posléze zamyšlení (ke kterému došlo pravděpodobně o několik let později) plus nějaké znalosti? Pokud je to třetí možnost, pak patříte mezi většinu, která k tomu došla stejným způsobem.

Jak jste se naučili zdvořilému chování k ostatním lidem? Pravděpodobně tak, že vám to opakovali od raného věku – mnohem dříve, než jste začali / Jak na svého teenagera zpochybňovat autoritu svých rodičů –, a také díky svým vlastním zkušenostem, kdy jste se neslušně zachovali buď vy sami, nebo byl někdo nezdvořilý k vám. Pak jste se nad tím zamysleli, vytvořili si sami pro sebe nějaké pravidlo a poté pravděpodobně zažili pocit, kdy jste to popletli (a cítili se zahanbeně nebo trapně), nebo kdy se to naopak hodilo. Možná jste někdy měli ke zdvořilosti hodně daleko, ale přesvědčili jste sami sebe, že si to ti lidé zaslouží nebo si za to mohou sami, a jindy jste naopak kousli do kyselého jablka a omluvili se. Ale v celém tomto procesu, od pozorování vlastního chování bez zaujatosti až po sebereflexi, se jakožto společenští tvorové učíme a rozvíjíme.

Existují lidé, kteří se učí tím, že jim někdo něco odříká – jsem si jistá, že takhle nějak jsem se naučila vyjmenovat názvy hlavních měst v Evropě. Ale jedná-li se o to, jak se naučit být sám sebou, reagovat na svět kolem sebe a udržovat vztahy s tolika jinými lidmi, naučili se to téměř všichni, kdo to zvládli dobře, stejně, tedy prostřednictvím vlastních zkušeností a reflexe, pomocí nových pohledů umožňujících věc dále zkoumat a také si tyto nové poznatky ověřit. A pak následovala další reflexe. Je nepochybné, že zkušenosti a pohledy jiných tvoří důležitou součást tohoto procesu a všichni potřebujeme jisté faktické znalosti, které nám pomohou rozhodovat se v určitých situacích. Někdo takto rozvíjí své sociální dovednosti celý život. Jiní v určitém stadiu přestanou a drží se jen dílčích věcí, které se naučili. Někteří jedinci s narušenou osobností se vrátí ke škodlivému chování, které zažili, a opakují jej stále dokola, přičemž za svůj krok zpět viní výhradně okolní svět a ostatní lidi.

Je velká škoda, že nemůžeme své děti v procesu učení nijak zastoupit. Bohužel se nemohou poučit z našich dávných bolestí, aniž by se samy spálily, ale tak to prostě je. Můžeme s nimi sdílet své zkušenosti, protože je to povzbudí, aby s námi sdílely zase ty svoje, ale chceme-li jim skutečně pomoct dozrát, musíme udržovat dobrou a opravdu otevřenou komunikaci. Také je třeba pomáhat jim, aby uměli najít smysl svých zkušenosti a našli v nich v pravou chvíli to správné poučení. Pokud chceme, můžeme jim dát tipy, návrhy a občas jim říct nějaká fakta (pokud jsou to opravdu fakta, a ne nějaká hrůzostrašná historka z novin).

Úvod od Gill Hinesové / 15

Možná si teď ale pomyslíte: „Hm, to je sice pěkné, ale on/ona se mnou mluvit nebude!“ Přitom je velmi pravděpodobné, že vaše dítě by odpovědělo stejně. Mladí žijí pro tuto chvíli, tady a teď. Většina dospělých hodně přemýšlí o budoucnosti. Takže adolescent, který se chce dívat na Simpsonovy, asi nebude chtít mluvit s někým, kdo se do něj naváží způsobem: „Měl/a by sis napsat úkoly. Když si nebudeš dělat úkoly, nikdy nebudeš mít dobré známky a nedostaneš se na vysokou. Jestli chceš dobrou práci, musíš mít v dnešní době titul. Pro lidi bez kvalifikace je hodně málo příležitostí. A když nebudeš mít dobrou práci, nikdy nedostaneš hypotéku, a podle toho, jaké jsou teď ceny, tak budeš celý život živořit v nějakém mizerném pronájmu – to fakt chceš?“

„Hm, nevím.“

Můžeme jim to vyčítat?

Dalším zásadním faktorem je to, že dospělí mají tendenci komunikovat „hlavou“, zatímco dospívající se mnohem častěji řídí svými pocity. Takže v jednu chvíli je pro ně nejdůležitější na světě jedna konkrétní věc, bez které by zemřeli, a o hodinu později zaměří svou pozornost na něco jiného, co je zcela pohltí a ovládne jejich úhel pohledu. Zatímco my se se svými problémy spíše plahočíme krok za krokem, oni prosviští velmi strmý emoční kopec slalomem od jednoho extrému k druhému. Není divu, že máme někdy problém se domluvit.

Abychom vám s tím pomohly, napsaly jsme tuto knihu plnou praktických rad. V jednotlivých kapitolách procházíme oblasti, které jsou na našich seminářích nejvíce žádané. Každou z nich jsme rozdělily do dvou částí. První část vám pomůže lépe pochopit problémy týkající se konkrétního tématu. Jednoduše a jasně vám vysvětlíme, o co vlastně jde, a najdete zde i praktické rady, jak pracovat se svým dítětem. Druhá část každé kapitoly je napsána ve stylu poradny „Milá Sally“ a naleznete v ní odpovědi na některé běžné dotazy, které můžete mít vy nebo nějaký váš známý, přičemž vám poradíme pomocí praktického příkladu.

Kromě těchto dvou částí se budete průběžně setkávat s retrospektivními cvičeními. Jejich cílem je pomoct vám napojit se na sebe samotné v době, kdy jste dospívali – vaše pubertální já vám může velmi dobře napovědět, jak se vaše ratolest asi cítí a čím právě prochází. A to je dobrá startovací pozice pro začátek komunikace.

+


16 / Jak na svého teenagera

Rodiče mě na seminářích často kritizují kvůli tomu, že sama nemám děti – takže všechno, co říkám, je pouze teorie. Paradoxně bych se však nikdy nenazvala „teoretikem“. Svůj přístup považuji za ryze praktický. Jde mi o to, jak to udělat. Nemohu sice tuto výtku zcela opomíjet, protože jsem konec konců nikdy nemusela brát po celá léta dnem i nocí ohledy na touhy a potřeby žádného teenagera. Já mohu vypnout. Na druhou stranu jsem téměř třicet let pracovala s mládeží a během té doby jsem pobývala po většinu své pracovní doby ve společnosti dětí a mládeže v různě velkých skupinách, od jednoho do pětatřiceti. Dokonce jsem zažila zvláštní období, kdy jsem pracovala s více než stovkou dětí najednou.

Vím, že je to jiné, a nechci předstírat opak. Alespoň začátek dne mohu nastartovat s větší dávkou emočního uvolnění, než má možnost většina rodičů. Na konci dne, pokud nemám ještě večerní seminář pro rodiče, mohu jít domů a užít si večer, kde se nikdo nehádá o to, na co se budeme dívat v televizi, nezabere si koupelnu jen pro sebe ani mi nevypatlá všechny moje drahé krémy. Když mě oslovila Alison, abych s ní spolupracovala na této knize, ihned jsem po takové příležitosti skočila. Má totiž čtyři skvělé děti, z nichž každé je naprosto jiné, a zkušenosti s publikováním. Tomu říkám partnerství snů!

Úvod od Alison Baverstockové / 17

Úvod od Alison Baverstockové Tato kniha vznikla na základě řady jednotlivých seminářů pojednávajících o tom, jak vychovávat šťastné a zdravé teenagery. Lektorkou byla Gill Hinesová a místem konání základní škola St. Paul’s v Kingstonu a gymnázium tamtéž – já jsem byla jejich účastnicí, jako mnoho jiných. Každý seminář měl jiné téma, a i když byli posluchači pokaždé jiní, probíhalo to podobně: vyměňovali jsme si názory, sdíleli problémy a zvyšovali své sebevědomí. Na konci mnozí rodiče zůstávali a povídali si dál, přičemž jedna z nejčastějších otázek byla: „Můžete nám na toto téma doporučit nějakou knížku?“

Tento dotaz jsem několikrát zaslechla, a protože mám zkušenosti s publikováním, rozhodla jsem se podílet na takové knížce: Gill má mnoho nápadů a podává je tak jasně, že by byla škoda je nenabídnout širšímu publiku. Kniha také může sloužit jako skvělý zdroj informací pro zájemce, kteří se nemohou účastnit jejích seminářů. Přijít s tímto nápadem sice nebylo složité, ale vystopovat Gill a přimět ji knihu napsat trvalo mnohem déle (ukázalo se, že byla na Bali). Poté, co se nám podařilo spojit, do toho šla s nadšením – a vy držíte výsledek tohoto snažení.

Kniha je tedy nejen produktem naší rozsáhlé spolupráce, kdy jsme spolu procházely jednotlivá témata, o kterých chtějí rodiče mluvit, ale také dalších mnohačetných konzultací – s rodiči, teenagery, přáteli, učiteli a mnoha jinými. Ptaly jsme se rodičů, co je zajímá, s jakými problémy se nejčastěji setkávají a co je nejvíce trápí. Mnoho získaných komentářů jsme zahrnuly do textu jako citát v rámečku. V rámci seminářů, které Gill pořádala pro teenagery, rodiče a učitele, jsme také měly možnost náš postup neustále testovat a já sama jsem mnoho nápadů vyzkoušela na své rodině.

Každá kapitola začíná vysvětlením klíčových pojmů problému, kterému je věnována, a poté následuje řada otázek, na které se rodiče často ptají. Tak můžete sledovat, jak rady fungují prakticky. Tyto rady jsou z pera Gill a vycházejí z její intenzivní práce v této oblasti a z mnoha rozhovorů s rodiči, / Jak na svého teenagera učiteli a samozřejmě mládeží, kterou vedla. Já jsem přispěla tím, že jsem to všechno sepsala a seřadila – a našla vydavatele! Vzhledem k tomu, že v knize není nic, s čím bych nesouhlasila, a aby to pro čtenáře nebylo matoucí, sjednotily jsme v celé knize své autorské podíly a užíváme jednotné zájmeno „já“.

Typickým znakem kultury, v níž žijeme, je zkratkovitost. Chceme-li si užít svých pět minut slávy, musíme umět v pár minutách shrnout, proč stojíme za povšimnutí. Během psaní této knihy se mě lidé často ptali, v čem je její hlavní přínos, ptali se na její podstatu. Mně se zdály nejdůležitější tyto tři body: 1. Důležité je povzbuzení. Povzbuzováním svých dospívajících dětí, aby

samy k sobě přistupovaly pozitivně, jim pomáháte účinně zvládat mnoho

problémů spojených s dospíváním. 2. Zavzpomínejte na to, jací jste byli vy v jejich věku, protože vybavit si,

jaké to je být teenagerem, vám pomůže snadněji vychovávat vaše děti.

Zaskočilo mě, jak jasně se mi vybavily mé vlastní zážitky z dospívání a jak

mi přemýšlení o mých pocitech a o tom, jak jsem to zvládala já (a že jsem

něco mohla vyřešit mnohem lépe), pomohlo dostat se na vynikající star

tovní pozici, ze které je možné začít přemýšlet o tom, jak někoho vést. 3. Rodičovská výchova je časově náročná. Ale nehledě na to, jak stresující

je náš život, měli bychom ji považovat za prioritu a čas si udělat, protože

je to velmi důležité. Chtěly bychom poděkovat mnoha lidem, ale uvedením jejich jmen bychom porušily anonymitu, na které jsme se domluvili. V děkování se tedy omezíme jen na několik jmen. Náš dík si zaslouží lidé z nakladatelství Piatkus, Judy Piatkusová, Penny Philipsová, Gill Baileyová, Anna Crago, Jo Brooksová a Helen Stantonová, Jacqueline Wilsonová, která nám napsala předmluvu, a naši partneři, rodiny a přátelé.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist