načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Jak na datovou schránku a elektronickou - Jiří Lapáček

Jak na datovou schránku a elektronickou

Elektronická kniha: Jak na datovou schránku a elektronickou
Autor:

Chcete vědět, jak vám může elektronické „úřadování“ ulehčit život? Máte obavy, že práci s datovou schránkou nezvládnete? Není se čeho bát, zkušený autor, který ve svých ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  129
+
-
4,3
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 66.6%hodnoceni - 66.6%hodnoceni - 66.6%hodnoceni - 66.6%hodnoceni - 66.6% 80%   celkové hodnocení
1 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 197
Rozměr: 23 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-251-3680-5
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Problematika komunikace prostřednictvím datových schránek. Text nastiňuje právní hlediska a otázky bezpečnosti provozu datových schránek. Poradí, jak instalovat potřebné doplňující programové vybavení, jak aktivovat již zřízenou datovou schránku, jak se přihlásit. Prostředí pro práci s datovými schránkami je podobné běžné elektronické poště, publikace vysvětluje, jak adresovat různé typy datových zpráv, jak sestavit jejich obálky a jak k nim připojit v příloze potřebné písemnosti. Nechybí informace, jak postupovat v případě, když je třeba pracovat s listinami v papírové podobě - jak konvertovat do elektronické podoby či naopak je z elektronického tvaru vytisknout.

Popis nakladatele

Chcete vědět, jak vám může elektronické „úřadování“ ulehčit život? Máte obavy, že práci s datovou schránkou nezvládnete? Není se čeho bát, zkušený autor, který ve svých desítkách knih pomohl již desetitisícům čtenářů, vám poradí vše, co budete potřebovat.

Po přečtení tohoto praktického průvodce budete umět komunikovat s úřady z pohodlí kanceláře či domova, rychle podat daňové přiznání, vést úřední korespondenci nebo vytvořit nějakou žádost. Navíc ušetříte spoustu času, papíru i nervů a v neposlední řadě i peníze za poštovné. Kniha vám nemusí být jen rádcem v prvních okamžicích práce s datovými schránkami, ale můžete si v ní později osvěžit vědomosti v situacích, kdy si nebudete vědět s něčím ihned rady.

Autor se v knize věnuje mimo jiné těmto tématům:
- Co si k datové schránce pořídit a kde hledat informace
- Získání elektronického podpisu a časového razítka
- Jak a kde požádat o zřízení datové schránky
- Aktivace datové schránky a seznámení se s jejím prostředím
- Přihlášení k datové schránce tím nejlepším způsobem
- Sestavení obálek datových zpráv a připojení písemností
- Prohlížení, vytváření a tisk datových zpráv a odpověď na ně
- Ukládání důležitých zpráv do datového trezoru
- Právní hlediska a otázky bezpečnosti provozu datových schránek

O autorovi:
Jiří Lapáček pracoval po absolvování VŠCHT deset let jako programátor. Stál u zrodu známé firmy Software602, pro niž vytvořil dokumentaci ke všem jejím produktům. Je autorem několika interaktivních počítačových kurzů, řady článků a desítek úspěšných knih. Jeho publikace vynikají živým stylem a srozumitelností pro začínající uživatele.

Předmětná hesla
Elektronická veřejná správa -- Česko
datové schránky -- Česko
Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Jiří Lapáček

Jak na datovou schránku

a elektronickou komunikaci s úřady

Computer Press

Brno

2012


Jak na datovou schránku a elektronickou komunikaci s úřady

Jiří Lapáček

Obálka: Martin Sodomka

Odpovědný redaktor: Libor Pácl

Technický redaktor: Jiří Matoušek

Objednávky knih:

http://knihy.cpress.cz

www.albatrosmedia.cz

eshop@albatrosmedia.cz

bezplatná linka 800 555 513

ISBN 978-80-251-3680-5

Vydalo nakladatelství Computer Press v Brně roku 2012 ve společnosti Albatros Media a. s.

se sídlem Na Pankráci 30, Praha 4. Číslo publikace 15878.

© Albatros Media a. s. Všechna práva vyhrazena. Žádná část této publikace nesmí být kopírována

a rozmnožována za účelem rozšiřování v jakékoli formě či jakýmkoli způsobem bez písemného

souhlasu vydavatele.

1. vydání


3

Obsah

Úvod 7

Zpětná vazba od čtenářů 9

Errata 10

KAPITOLA 1

Nechoďte na úřad, když nemusíte 11

Elektronická komunikace s úřady bez front a papírování 11

Je to opravdu bezpečné? 15

Směrnice Evropského parlamentu o zásadách Společenství pro elektronické podpisy 16

Zákony o archivnictví a spisové službě 16

Zákon o autorizované konverzi 16

Zákon o elektronickém podpisu 17

KAPITOLA 2

Co budete potřebovat 19

Připojení k Internetu a prohlížeč stránek 19

Kde získáte aktuální informace 20

Elektronický podpis 21

Jak si opatřit digitální certifi kát 23 Časová razítka 28

Co je časové razítko a proč je dokument bez něj neúplný 28

Jak a kde získat časové razítko 29 Portál SecuStamp 30

Nákup časových razítek 32

Práce s nástrojem Sign Master 33 Program pro práci s formuláři 40 Vyplňování formulářů 43

Pole formuláře a jejich vyplnění 44

Panely s informacemi 46

Ovládání programu 47


OBSAH

4

Hlasové funkce 48

Pro lidi s poruchou zraku 50 Programy pro práci s PDF dokumenty 50

Adobe Reader 50

Print2PDF 53

Formát pro dlouhodobou archivaci – PDF/A 63

KAPITOLA 3

K čemu slouží datové schránky 67

Datová schránka a datová zpráva 67

Přístup do datové schránky 71

Informace a osobní údaje 72 Kde najdete informace o datových schránkách 72 Důležitý rozcestník – Portál datových schránek 73

Elektronické formuláře 74

Publikace věstníků 76

Nástroje a odkazy 76

Další informace 78 Přínosy Portálu datových schránek 78 Chcete si zřídit datovou schránku? 78

Datové schránky nanečisto 79

Kdo může žádat o zřízení datové schránky 80

Jak lze zřízení datové schránku vyžádat? 80 První přístup k datové schránce 84

První přihlášení a aktivace datové schránky 85

Kdo má přístup do datové schránky 85

Zneužití datové schránky 85

Přihlašovací údaje 85 Dodržujte zásady bezpečnosti 86 Datové schránky nejen pro uživatele Windows 88 Úloha Czech POINTu v Integrovaném systému datových schránek 89

Autorizovaná konverze z elektronické do listinné podoby a naopak 89

Další agendy dostupné prostřednictvím Czech POINT 94

KAPITOLA 4

Přihlášení do datové schránky 105

Portál datových schránek 105

Přihlášení k datové schránce 106

Přihlášení jménem a heslem 107

Přihlášení s využitím digitálního certifi kátu 109

Zabezpečené přihlášení prostřednictvím SMS 111

Přihlášení přes bezpečnostní klíč pro náročné 112


OBSAH

5

Co dělat, když přihlášení selhává 112

Odhlášení 112

Přihlášení do znepřístupněné schránky 113

Nastavení pro rozšířené způsoby přihlašování 115

Správa digitálních certifi kátů 115

Nastavení pro zabezpečení SMS kódem 117

Nastavení zabezpečení bezpečnostním kódem 119 Sledujte zatížení systému 119 Změna kontaktní adresy oprávněné osoby 120 Vytvoření pověřené osoby 121

KAPITOLA 5

Odesílání a příjem datových zpráv 127

Změna hesla 127

Byly vám doručeny nové zprávy? 130

Pozor na důležité informace 130

Obsluha prostředí 131

Nápověda 132

Seznam dodaných datových zpráv 132

Položky seznamu 132

Filtrace seznamu 133

Náhled na datovou zprávu 134

Načtení celé datové zprávy 135

Zvláštní případy doručení 137

Ověření datové zprávy 137

Zpracování celé datové zprávy 138

Zpracování souborů z přílohy 139

Zavření datové zprávy 141 Automatické doručení informací o došlých zprávách 141

Avizování zpráv na mobilní telefon 142

Avizování zpráv elektronickou poštou 143 Vytvoření nové datové zprávy 144

Specifi kace adresátů 145

Využití Adresáře 148

Vložení adresy ze seznamu posledních adresátů 149

Sestavení obálky zprávy 149

Sestavení přílohy 150

Uložení konceptu datové zprávy na disk 151

Odeslání sestavené datové zprávy 152 Kontrola odeslání datových zpráv 152

Seznam odeslaných zpráv 152


OBSAH

6

Manipulace se soubory z přílohy 154

Zavření datové zprávy 155

Dodejky 155

Doručenky a nedoručenky 157

Odpověď na datovou zprávu 159 Poštovní datové zprávy 162

Aktivace možnosti odesílat Poštovní datové zprávy 162

Povolení příjmu Poštovních datových zpráv 163

Vytvoření a odeslání Poštovní datové zprávy 163

Prohlížení dodaných Poštovních datových zpráv 164 Datový trezor 165

Co je datový trezor 165

Jak si Datový trezor pořídíte 166

Obsluha datového trezoru 167

KAPITOLA 6

Elektronické úřadování odkudkoliv 173

Aplikace Software602 Form Filler Portable 174

Instalace programu Filler Portable na klíčenku 175

Práce s datovou schránkou z libovolného místa s připojením 176

Co jste po instalaci získali 176

Spuštění aplikace Firefox Portable 176

Nastavení proxy pro zabezpečené připojení 177

Práce v systému datových schránek 177 Práce s formuláři obecně 178

KAPITOLA 7

Publikované věstníky a formuláře 181

Věstníky na Portálu datových schránek 181

Co jsou to věstníky 181

Struktura a prohlížení věstníků 182 Formuláře pro elektronické podání 184

Přístup k formulářům 184 Načtení a vyplnění formuláře 185 Pomoc, já těm úředním věcem nerozumím 186 Odeslání vyplněného formuláře 187 Elektronická fakturace 188

Rejstřík 191


7

Úvod

Úkolem této publikace jsou dvě věci – seznámit vás s tím, jak vám může „elektronickéúřado

vání“ ulehčit život a také vás zbavit případných obav, že by to mohlo být pro vás příliš složité

a že to nezvládnete.

Druhou obavu lze rozptýlit poměrně snadno a  jednoduše. Je to prostě jen strach z  něčeho

neznámého. Člověk se musí vyrovnávat se stále se zhušťujícím tokem informací, které se ho

týkají osobně. Běžný život mu usnadňují – či mohou usnadňovat, je jen na jeho rozhodnutí,

zda je akceptuje – více, či méně složité technické „berličky“. Prodlevy mezi nimi, jak přicházejí

a vstupují do našeho života, se čím dál tím více zkracují.

Člověk se kdysi učil jezdit vlakem a seznamoval se s rozhlasem a automobily, trvalo mu to

desítky let. Pak přišla éra televize, ta již byla rychlejší. Na to ještě rychleji zaplavily světnej

různější, díky polovodičům miniaturizované, elektronické přístroje. A kdyby vám někdo před

takovými dvaceti lety řekl, že budete mít doma počítač, měli byste ho za uprchlého chovance

psychiatrické léčebny. No, a najednou je počítač stejně samozřejmým doplňkem domácnosti,

jako třeba umyvadlo s tekoucí vodou nebo lednička.

Pojmenování „počítač“ nebylo zpočátku příliš šťastné. Pamatuji se ještě z dob, kdy jsem psával

dokumentaci k prvnímu opravdu českému textovému editoru Text602 a učil lidi s nímzachá

zet, jak se divili, že počítač dělá také něco jiného, než „počítá“. Matematika obvykle nepatří

mezi lidmi k oblíbeným vědním oborům, takže tu byl velký ostych před něčím, co mělo vztah

k počítání již v názvu.

Chvíli to trvalo, než se podařilo strávit fakt, že počítač není jen nějaké hodně rychlépočíta

dlo, ale že se s ním dá dělat spousta užitečných věcí – číst, psát, kreslit, projektovat – a dělat

spoustu dalších věcí – a mimo jiné samozřejmě i korespondovat. A nebylo daleko k nápadu.

Když lze korespondovat „jen tak“, mezi lidmi navzájem, proč toho nevyužít k zjednodušení

celého toho „úřadování“. Vždyť máme vše potřebné. Počítač umožňuje psaní, dokáže vytvořit

a zobrazit formuláře, které jsou k nerozeznání od těch „papírových“ a dokáže v nich vyplněná

data bleskurychle dopravit na místo určení. K tomu byly vyvinuty vhodné prostředkya me

tody pro zabezpečení přenosových tras i dat před zneužitím i neautorizovanými zásahy. Nic

nebránilo tomu, začít úřadovat na dálku a „bez papíru“.

První vlaštovkou se stal projekt Czech POINT, který dokázal přiblížit výkon některýchtypic

kých úředních úkonů co nejblíže lidem. Z pracovišť rozmístěných na většině pošt a obecních

úřadů můžete získat výpis z trestního rejstříku, výpis z katastru nemovitostí, výpisz obchod


Úvod

8

ního rejstříku a spoustu dalších listin, pro které jste dříve museli jezdit až někam na centrální

úřady, a tam pak čekat ve frontě mnohdy až nepříjemně dlouho. Na kontaktním místě Czech

POINT se svěříte do rukou operátora, který zajistí správné a  úplné vyřízení vaší záležitosti

a výsledný dokument v písemné formě obdržíte řádně potvrzený a tudíž právně platný.

Agendy Czech POINTu se vás, jako majitele či alespoň provozovatele počítače, netýkají, co se

týče jejich obsluhy – alespoň zatím. Proto se jimi v této knize nebudeme zabývat detailně, ale

jen v přehledu, abyste věděli, co můžete od tohoto projektu očekávat. Ovšem některé agendy

projektu Czech POINT mají přímou návaznost na další projekt, který se vás již týkat může

zcela a naplno – je to Integrovaný Systém Datových Schránek (ISDS), o kterém budemehovořit v této publikaci především.

Projekt ISDS přiblížil hranici úřadování až k počítači občana, který potřebuje realizovat nějaký

úřední úkon. Stačí jen vlastnit takzvanou datovou schránku a veškerá „úředníkorespondence“ se rázem přesune na počítač; a to dokonce na libovolný počítač, odkud se ke své schránce

přihlásíte. Nebudete již muset s „Oznámením o doručení zásilky“ chodit na poštu a potéznovu jít doporučeně poslat odpověď. Pokud „úřad“ bude potřebovat s vámi korespondovat, je

povinen si zjistit, zda máte datovou schránku. Pokud ano, nepošle vám již nic „v obálce“, ale

pouze elektronickou poštou. To je jeho povinnost ze zákona. Běžný občan je na tom lépe –

má možnost volby, zda odpověď na úřední spis odešle běžnou, nebo elektronickou cestou.

Lze ale bez nějaké nadsázky říci jedno – elektronická výměna informací je a stále bude více

preferovaná. Je pro to mnoho důvodů, zejména zjednodušení úředního styku, redukcebyrokracie a v neposlední řadě je tu i důležité hledisko ekologické – čím méně papíru sespotřebuje, tím lépe pro naše lesy.

Není jisté kdy, a zda vůbec, se stane použití datových schránek povinné. Je ale docela vhodné

se na to připravit v předstihu a naučit se s celým systémem pracovat. Opravdu to není složité.

Umíte pracovat s elektronickou poštou? Pak není v podstatě čeho se bát. A vaše první kroky

může vést právě tato publikace. Bude se vám snažit poradit, jak se máte v problematicedatových schránek orientovat.

 Nastíní vám právní hlediska a otázky bezpečnosti provozu datových schránek.

 Poradí vám, co si máte pořídit a kde hledat informace. Dozvíte se, jak instalovat potřebné

doplňující programové vybavení a jak zjistit, zda je funkční pro vaši potřebu.  Důležité je vědět, jak a kde si požádat o zřízení datové schránky – seznámíte se tedy s tím,

jak si poradit i v této situaci.  Až obdržíte avízo o  tom, že vám datová schránka byla zřízena, je zapotřebí ji aktivovat

a  obeznámit se s  jejím prostředím. Dozvíte se o  důležitosti ochrany heslem, a  také jak

správné heslo sestavit.  Pro přihlášení k datové schránce existuje několik způsobů – probereme si je jeden podruhém, abyste si mohli vybrat ten, který vám bude vyhovovat.  Prostředí pro práci s  datovými zprávami je, co do obsluhy, hodně podobné běžné elektronické poště. Přesto se podrobně dozvíte, jak adresovat různé typy datových zpráv, jak

sestavit jejich obálky a jak k nim připojit v příloze potřebné písemnosti.


Zpětná vazba od čtenářů

9

 Dodané datové zprávy je třeba zpracovat. V knize se dočtete, jak zprávy prohlížet, tisknout,

co se dá dělat s jejich přílohami a jak na datovou zprávu odpovědět.  Dozvíte se o některých doplňkových službách – jmenujme si třeba Datový trezor, dokterého si můžete ukládat důležité datové zprávy bez nebezpečí automatického vymazání po

časovém limitu. Pokud budete chtít, můžete si vyzkoušet i takzvané Poštovní datové zprávy.  Probereme si také různá nastavení prostředí – i to, jak přidat další osoby oprávněnék přístupu k vaší schránce s různými stupni oprávnění.  Také se dozvíte, jak postupovat v případě, že je přece jen třeba pracovat s listinami v papírové

podobě – ať je již konvertovat do elektronické podoby pro přiložení k datovým zprávám,

nebo naopak je autorizovaně z elektronického tvaru vytisknout na papír. Až si knihu přečtete, měli byste být schopni komunikovat s  úřady ze svého počítače z pohodlí domova. Třeba jednoduše a rychle podat daňové přiznání či vést úřední korespondenci s obecním úřadem nebo podat nějakou žádost. Ušetříte spoustu času, papíru i nervů –a v neoslední řadě i peníze za poštovné. Kniha vám samozřejmě nemusí být jen rádcem v prvních okamžicích práce s ISDS, ale můžete si v ní později osvěžit vědomosti v situacích, kdy sinebudete vědět příliš rady. Zpětná vazba od čtenářů Nakladatelství a vydavatelství Computer Press stojí o zpětnou vazbu a bude na vaše podněty a dotazy reagovat. Můžete se obrátit na následující adresy:

redakce PC literatury

Computer Press

Spielberk Offi ce Centre

Holandská 3

639 00 Brno nebo

sefredaktor.pc@cpress.cz Computer Press neposkytuje rady ani jakýkoli servis pro aplikace třetích stran. Pokud budete mít dotaz k programu, obraťte se prosím na jeho tvůrce. Errata Přestože jsme udělali maximum pro to, abychom zajistili přesnost a správnost obsahu, chybám se úplně vyhnout nelze. Pokud v některé z našich knih najdete chybu, budeme rádi, pokud nám ji oznámíte. Ostatní uživatele tak můžete ušetřit frustrace a pomoci nám zlepšitnásledující vydání této knihy. Veškerá existující errata zobrazíte na adrese http://knihy.cpress.cz/K1970 po klepnutí na odkaz Soubory ke stažení.



11

KAPITOLA 1

Nechoďte na

úřad, když

nemusíte

DŮLEŽITÉ: Právnické osoby, podnikající fyzické osoby a fyzické osoby posílají datové zprávyorgánům veřejné moci zdarma.

Čímž máme dáno hlavní téma celé publikace – jak komunikovat s úřady elektronickoucestou, přímo z domova, rychle, spolehlivě a pokud možno zadarmo. Je to utopie? Dnes již ne.

Elektronická komunikace s úřady

bez front a papírování

Sen mnoha občanů se splnil. Začíná se vžívat systém, kdy lidé již sami nebudou muset obíhat

úřady, protože místo nic h budou obíhat jen data. Tuto doslova revoluční změnu v „úřadování“

– elektronizaci veřejné správy – přináší integrov aný systém datových schránek (ISDS) spolu

s  mnoha podpůrnými prostředky, jako jsou elektronické podpisy, časová razítka a  také tak

zvané základní registry údajů a později zřejmě i elektronické občanské průkazy. Systém ISDS

pracuje také v návaznosti na známý projekt Czech POINT.

V této kapitole se dozvíte:

 Elektronická komunikace

s úřady bez front a papírování

 Je to opravdu bezpečné?

DŮLEŽITÉ: Právnické osoby, podnikající fyzické osoby a fyzické osoby posílají datové zprávyorgánům veřejné moci zdarma.


KAPITOLA 1 Nechoďte na úřad, když nemusíte

12

Obrázek 1.1 Logo datových schránek

Systém datových schránek je již v rutinním provozu a jeho prostřednictvím se v úředním styku

přenáší více než sto tisíc datových zpráv denně. Podle údajů České pošty se daří datové zprávy

doručit s více než 97% úspěšností (tím se myslí to, že adresát si datovou zprávu opravduvy

zvedne), což je více než u běžné „listovní“ pošty.

Ke škodě občanů však zatím větší část provozu ISDS jde na konto úřadů a institucí, zatímco

využívání datových schránek zřizovaných „na žádost“ (pro občany a podnikatele), není ještě

příliš vžito.

Obrázek 1.2 Portál Datové schránky info


Elektronická komunikace s úřady bez front a papírování

13

1

Nechoďte na úřad,

když nemusíte

Zmínili jsme se o takzvaných základních registrech. O co jde? Až dosud jednotlivé úřadyvedly pro potřeby svých agend vlastní databáze údajů. Docházelo tak k duplicitě ukládaných dat,

a tím i vynakládání zbytečné námahy. Přitom změna údajů v jedné databázi (třeba záznam

nového příjmení ženy po sňatku) se samozřejmě automaticky nepromítne do jiné databáze,

kterou využívá jiný úřad. Aktuálnost údajů je pak přinejmenším sporá. Proto se přistupuje ke

zřízení centrálního registru údajů o obyvatelstvu a dalších záležitostech. Propojí se základní

registr obyvatel, základní registr osob (právnických, fyzických podnikajících a orgánů veřejné

moci), dále pak základní registr územní identifi kace a konečně základní registr práva povinností. Probíhaj ící agendy budou do základních registrů dodávat aktuální údaje a uchovávat

historii změn pro jejich případné dohledávání. Díky tomu budou mít úřady vždy k dispozici

aktuální údaje a občan nebude muset při jakémkoliv jednání s veřejnou správou neustáledokola dokládat tytéž údaje.

POZNÁMKA: Zajímavé je, že systém základních registrů nebude stavěn na znalosti rodného čísla,

jako leckteré současné databáze. Místo rodného čísla, jehož zneužití se mnozí obávají, budeidentifi kátorem osob takzvaný zdrojový identifi kátor fyzické osoby, tzv. ZIFO, vygenerovaný Úřadem

na ochranu osobních údajů. Nejdůležitějším úkolem Integrovaného systému datových schránek je zprostředkovat posílání datových zpráv z datové schránky odesílatele do datové schránky adresáta. Lze si představit, jak například občan pošle na nějaký úřad žádost a úřad mu pak odpoví – pošle zprávuo vyřízení jeho žádosti. Komunikující občan i příslušný úřad musí mít zřízeny datové schránky, jejichž identifi kátory slouží jako adresa pro doručení datové zprávy. Obě komunikující strany také potřebují mít k  dispozici vlastní prvky elektronického zabezpečení – digitální podpis, případně i takzvané časové razítko. Vše pak může probíhat v čistě elektronické, a co je velmi důležité, plně zabezpečené podobě. Kolik času a nervů si lze ušetřit například přielektronickém podání daňového přiznání, to si může každý představit sám. Obrázek 1.3 Statistika provozu datových schránek Aby bylo možné snadno realizovat i  takové úkony, jako je podání daňového přiznání, jsou vyvíjeny takzvané elektronické formuláře. Ty si uživatel načte a na obrazovce svéhopočítače pak vidí a vyplní přesně takový formulář, jaký dosud ručně vypisoval na papíře. Vyplnění elektronického formuláře ovšem přináší řadu výhod – úředníci nemusí luštit váš rukopis,máte záruku úplnosti vyplnění (hlídá se zadání povinných údajů) a pokud jsou potřeba nějaké kalkulace, formulář je vyčíslí na základě zadaných hodnot sám a bezchybně. A co víc – pokud

POZNÁMKA: Zajímavé je, že systém základních registrů nebude stavěn na znalosti rodného čísla,

jako leckteré současné databáze. Místo rodného čísla, jehož zneužití se mnozí obávají, budeidentifi kátorem osob takzvaný zdrojový identifi kátor fyzické osoby, tzv. ZIFO, vygenerovaný Úřadem

na ochranu osobních údajů.


KAPITOLA 1 Nechoďte na úřad, když nemusíte

14

jste se v zadání kteréhokoli z čísel spletli, pak po jeho opravě formulář sám přepočítá všechny

hodnoty, na základě příslušného čísla kalkulované. Inteligentní formuláře také disponujínáovědou, kterou uživatel podle potřeby vidí i během vyplňování.

Zdůrazněme jeden velice důležitý fakt. Podobně jako u elektronické pošty, lze i přielektronickém „úřadování“ odesílat a přijímat datové zprávy z libovolného a na libovolný počítačpřiojený k Internetu. Jediným předpokladem je znalost přístupových údajů k datové schránce.

POZNÁMKA: Pokud se v tuto chvíli setkáváte s pojmy datová schránka a datová zpráva poprvé,

můžete si pro jednoduchost pomoci přirovnáním ke schránce elektronické pošty a zásilceelektronické pošty. Ovšem pozor, jde opravdu jen o přirovnání, protože elektronická pošta a ISDS jsou

dva naprosto rozdílné systémy. Jestliže je z nějakých důvodů zapotřebí opustit plně elektronizovanou komunikační liniia z přílohy datové zprávy pořídit ověřený listinný výstup (nebo naopak nějakou listinu digitalizovat, aby se mohla stát přílohou datové zprávy), může uživatel systému ISDS využít služeb Czech POINTu, mezi jehož agendami je, mimo jiné, ověřený převod dokumentů z listinné doelektronické podoby a naopak. Obrázek 1.4 Logo Czech POINT Pro zajímavost řekněme i pár slov o využití elektronického úřadování také ve sféře komerční a veřejnoprávní.

TIP: Zajímavé postřehy a  zkušenosti výrobních podniků, prodejních organizací, dodavatelů fi -

nančních služeb a dalších fi rem, které přešly nebo začaly přecházet na elektronické „papírování“,

najdete na stránkách portálu Bezpapiru – http://www.bezpapiru.cz/. V komerční sféře se často spekuluje nad problémem, jak zvládnout všechny povinnéadministrativní činnosti, obsloužit informační systémy nebo dodržet pravidla všech předepsanýchpostuů v situaci, kdy „papírování“ stále přibývá, zatímco administrace se musí z úsporných důvodů redukovat. Zavedení „bezpapírového“ úřadování představuje rychlé a efektivní východisko. Veřejnoprávní sféra představuje zřejmě největší pole působnosti pro potenciální odstranění papírování, a to jak ve sféře interní, tak i v komunikaci s občany, organizacemi i jinými úřady. Zde dochází k obrovskému posunu k elektronizaci úřadování kombinací Integrovanéhosystému datových schránek spolu s projektem Czech POINT. Často je kladena otázka – pokud dostane úřad ze strany občana podání v  listinné podobě, předpokládá se odpověď v listinné podobě, nebo musí úřad odpovědět elektronicky?

POZNÁMKA: Pokud se v tuto chvíli setkáváte s pojmy datová schránka a datová zpráva poprvé,

můžete si pro jednoduchost pomoci přirovnáním ke schránce elektronické pošty a zásilceelektronické pošty. Ovšem pozor, jde opravdu jen o přirovnání, protože elektronická pošta a ISDS jsou

dva naprosto rozdílné systémy.

TIP: Zajímavé postřehy a  zkušenosti výrobních podniků, prodejních organizací, dodavatelů fi -

nančních služeb a dalších fi rem, které přešly nebo začaly přecházet na elektronické „papírování“,

najdete na stránkách portálu Bezpapiru – http://www.bezpapiru.cz/.//


Je to opravdu bezpečné?

15

1

Nechoďte na úřad,

když nemusíte

Mohlo by se zdát být samozřejmým, že zvolil-li někdo ke komunikaci s orgánem veřejnésprá

vy listinnou formu komunikace, přeje si touto formou dostat i odpověď. Zákon č. 300/2008

však upřednostňuje, je-li to možné, komunikovat elektronicky. Proto se i u reakcí na tapodá

ní, která úřady obdrží v listinné podobě, musí zjišťovat, zda má odesílatel datovou schránku.

Pokud úřad zjistí, že odesílatel již disponuje vlastní datovou schránkou, musí mu odpovědět

elektronicky, jejím prostřednictvím.

Dá se z předložených informací udělat nějaký závěr, jímž by se měl řídit řadový občan?Urči

tě – a ten zní: Zkuste si papírování bez papíru sami. Nebo vás baví vyplňovat formuláře a stát

pak s  nimi frontu někde u  podatelny úřadu, pro jehož návštěvu si musíte vyhradit půlden

dovolené? Umíte pracovat s elektronickou poštou? Pak vám nic nebrání v tom si vyzkoušet

i systém ISDS. Vývoj stejně směřuje k tomu, že to jednou bude pro všechny povinné, tak proč

raději nezačít hned?

Obrázek 1.5 Portál Bezpapiru.cz

Je to opravdu bezpečné?

Říci o něčem, že je bezpečné na sto procent, to prostě objektivně nelze. Také při elektronické

komunikaci samozřejmě hrozí jisté nebezpečí úniku informací; ovšem to hrozí samozřejmě

i při komunikaci jakéhokoliv jiného typu.


KAPITOLA 1 Nechoďte na úřad, když nemusíte

16

Zabezpečení elektronické komunikace je podchyceno právně a pro ilustraci si zde uvedeme

přehled nejdůležitějších zákonů a vyhlášek, které přímo souvisí s problematikou digitalizace

a archivace dokumentů a týkají se požadavků na jejich zpracování.

Směrnice Evropského parlamentu o zásadách

Společenství pro elektronické podpisy

Pro uživatele v České republice je významný zejména princip obecného uznávání zaručených

elektronických podpisů bez ohledu na to, ve kterém státě sídlí certifi kační autorita a vlastník

podpisu. Jak konstatuje stanovisko Ministerstva vnitra ČR, vyplývá z  této směrnice povinnost všech orgánů veřejné moci uznávat kvalifi kované certifi káty vydané v jiných státech EU.

Směrnice je uložena pod číslem 1999/93/EC a  najdete ji na adrese http://www.businessinfo.

cz/fi les/fi le2122.pdf.

Zákony o archivnictví a spisové službě

Zákon upravuje defi nici archiválií (záznamy určené pro trvalé uchování), pravidla pro zacházení

s nimi, práva a povinnosti jejich vlastníků a související problematiku. Hlava III zákona definuje požadavky na spisovou službu úřadu. Z hlediska konverze dokumentů je zvlášť podstatný

paragraf 69, odstavec 8, kde je přímo uvedeno, za jakých podmínek mohou provádětkonverzi dokumentů „původci, kteří nejsou určenými původci“, tedy běžné podniky, spolky apod.

 Zákon o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů č. 190/2009 má číslo

499/2004 a najdete jej na stránce http://www.atre.cz/zakony/page0035.htm.  Zákonem 191/2009 se mění zákon č. 499/2004 Sb. o  archivnictví a  spisové službě a  o

změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a  další související zákony. Jeho znění si můžete prohlédnout na stránce http://www.sagit.cz/pages/sbirkatxt.

asp?zdroj=sb09190&cd=76&typ=r.  Dále je k dispozici Vyhláška o podrobnostech výkonu spisové služby č. 192/2009; najdete

ji na stránce http://www.cesarch.cz/data/fi l_0103.pdf.  Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 645/2004 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení

zákona o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů, má číslo 193/2009 a je

k dispozici v souboru http://www.cesarch.cz/data/fi l_0104.pdf.  Vyhlášku č. 194/2009 o  stanovení podrobností provádění autorizované konverze dokumentů, najdete v souboru na adrese http://www.cesarch.cz/data/fi l_0105.pdf.  Vyhláška o stanovení podrobností užívání a provozování informačního systému datových

schránek je k nahlédnutí v souboru http://www.cesarch.cz/data/fi l_0106.pdf. Zákon o autorizované konverzi Zákon a jeho novely pokrývají veškerou problematiku od zacházení s datovými schránkami a datovými zprávami, až po požadavky na informační systém datových schránek. Zákon také


Je to opravdu bezpečné?

17

1

Nechoďte na úřad,

když nemusíte

stanovuje pravidla pro provádění konverze elektronického dokumentu (přílohy datovézprá

vy) do listinné formy a naopak.

Zákon o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů má číslo 300/2008 a lze jej

získat na adrese http://business.center.cz/business/pravo/zakony/elektronicke-ukony/zneni.aspx.

Pod číslem 301/2008 byl vydán zákon, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím

zákona o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů – ten je k dispozici na

adrese http://www.sagit.cz/pages/sbirkatxt.asp?zdroj=sb08301&cd=76&typ=r.

Zákon o elektronickém podpisu

Zákon zpřesňuje a defi nuje některé pojmy tak, aby bylo možné rozlišit stupnědůvěryhodnos

ti a bezpečnosti jednotlivých elektronických podpisů. Specifi kuje také, jaké náležitosti musí

mít kvalifi kovaný certifi kát a jaké jsou povinnosti vlastníků podpisů a certifi kačních autorit.

Zákon o elektronickém podpisu a změně některých dalších zákonů (zákon o elektronickém

podpisu) má číslo 227/2000 a je k dispozici na stránce http://business.center.cz/business/pravo/

zakony/epodpis/cast1.aspx.



19

KAPITOLA 2

Co budete

potřebovat

K elektronickému úřadování bez papíru nepotřebujete téměř nic dalšího, než již máteinstalováno ve vašem počítači. A to málo, co budete potřebovat navíc, si pořídíte většinou sami

a zadarmo. Výjimkou jsou jen prostředky pro elektronické podepisování dokumentů a jejich

opatření takzvaným časovým razítkem. Pokud se týče druhotných akcí, tak je také například

zpoplatněna autorizovaná konverze dokumentů z listinné do elektronické podoby a naopak

na pracovištích Czech POINT.

Připojení k Internetu a prohlížeč stránek

Bezpodmínečně nutné je samozřejmě mít k dispozici připojení k Internetu – bez něj by vám

nefungovala ani elektronická pošta. Je jasné, že čím rychlejší připojení, tím lépe; ale v našem

případě ovšem není rychlost tak kritická. Není až tak důležité, zda se nějaký formulářelektronicky doručí na příslušný úřad o pár vteřin dříve, nebo později; důležité však je, abyste vy

sami nezmeškali termín podání daný ze zákona.

Dále budete potřebovat prohlížeč internetových stránek neboli browser. Ten máte zcela jistě

k dispozici. Prakticky všechny stránky a formuláře, se kterými budete pracovat, se vám bez

problému zobrazí jak ve výchozím prohlížeči Windows – Internet Exploreru, tak v jiných, dnes

oblíbených prohlížečích, například v browseru Mozilla Firefox.

V této kapitole se dozvíte:

 Připojení k Internetu

a prohlížeč stránek

 Kde získáte aktuální informace

 Elektronický podpis

 Časová razítka

 Portál SecuStamp

 Program pro práci s formuláři

 Vyplňování formulářů

 Programy pro práci s PDF

dokumenty


KAPITOLA 2 Co budete potřebovat

20

Kde získáte aktuální informace

Elektronické úřadování se již používá několik let, takže právem očekáváte, že na Internetu

bude k dispozici spousta informací týkajících se této oblasti. A vskutku, je tomu tak. Existuje

celá řada serverů a portálů, kde získáte potřebné informace.

 Datové schránky – http://www.datoveschranky.info/ – web o  datových schránkách. Poskytuje veškeré informace o tom, k čemu jsou datové schránky, jak si datovou schránku

pořídit a také vám nabídne testovací prostředí, kde si práci s datovou schránkou můžete

vyzkoušet nanečisto.

 Portál datových schránek – https://www.mojedatovaschranka.cz/PortalDS/ – jdeo uživatelský portál, který nabízí jak komplexní informace o datových schránkách, tak umožňuje

i vstup do jejich prostředí. Na stránkách portálu uživatelé také naleznou seznamověřených inteligentních elektronických formulářů, které lze po vyplnění přímo odesílat přes

datovou schránku úřadům. Dále se zde zveřejňují věstníky ústředních správních orgánů

i dalších subjektů dle § 4, odst. 2, písm. h a § 5, odst. 3 zákona č. 365/2000 Sb.,o informačních systémech veřejné správy.  Czech POINT – http://www.czechpoint.cz/web/index.php – stránky informující o agendách

Czech POINT pro veřejnost a o poplatcích za jednotlivé služby. Kontaktní místa Czech

POINT jsou v současné době umístěna na více než 6 600 obecních a krajských úřadech,

vybraných pracovištích České pošty, zastupitelských úřadech, kancelářích Hospodářské

komory a také v kancelářích notářů. Stránky nabízejí interaktivní mapku k vyhledání vám

nejbližšího kontaktního místa.  Soft ware602 – http://www.602.cz/ – podpůrné programy a  formuláře ke stahování, podrobné informace o problematice úřadování bez papíru.  SecuStamp – http://www.secustamp.com/ – portál pro práci s časovými razítky. Lze si tu

pořídit sady časových razítek a je také možné tu časová razítka ověřovat.  Bez papíru – http://www.bezpapiru.cz/ – cílem tohoto portálu je pomoci všem, kdo chtějí

sebe a své kolegy či zákazníky zbavovat „papírování“, tedy nudných mechanických činností,

které stále ještě zabírají příliš velkou část naší pracovní doby – ať už se dějí na fyzickémpaíře nebo na počítači v běžném kancelářském programu. Poskytuje inspiraci a vytváříplatformu pro sdílení zkušeností těch, kteří v nějaké oblasti postoupili o kousek dále než ostatní.  Business center – http://business.center.cz/ – aktuality ze světa obchodování, fi nancí,zákonů a úřadů.


Elektronický podpis

21

2

Co budete potřebovat

Elektronický podpis

DŮLEŽITÉ: Není bezpodmínečně nutné přesně rozumět principu, jak elektronický podpisfunguje – důležité je si ho pořídit, aby byl k dispozici. Uživatel elektronického podpisu nepotřebuje

znát podrobnosti jeho funkce. Stačí mu mít podpis správně instalovaný a pak již jen v případě, kdy

to bude zapotřebí, vyžádat jeho připojení k dokumentu. Například při konverzi nějakéhosouboru do formátu PDF prostřednictvím Software602 Print2PDF stačí klepnout na tlačítko Podepsat

a vzniklý dokument se elektronicky podepíše. Přirovnávat elektronický podpis k něčemu nám dobře známému – ručnímu podpisu, otisku razítka či zapečetění obálky – to sice možné je, ale nevystihuje plně skutečnost. Postup je poměrně složitý, ale znovu opakuji, že ho nemusíte znát – to za vás udělá počítač. Nejprve se vezme takzvaný otisk dokumentu, což je datový řetězec o určité pevné délce,který jednoznačně charakterizuje obsah dokumentu. Tento otisk se pak zašifruje soukromým Obrázek 2.1 O elektronizaci dokumentů na stránkách Software602, a. s.

DŮLEŽITÉ: Není bezpodmínečně nutné přesně rozumět principu, jak elektronický podpisfunguje – důležité je si ho pořídit, aby byl k dispozici. Uživatel elektronického podpisu nepotřebuje

znát podrobnosti jeho funkce. Stačí mu mít podpis správně instalovaný a pak již jen v případě, kdy

to bude zapotřebí, vyžádat jeho připojení k dokumentu. Například při konverzi nějakéhosouboru do formátu PDF prostřednictvím Software602 Print2PDF stačí klepnout na tlačítko Podepsat

a vzniklý dokument se elektronicky podepíše.


KAPITOLA 2 Co budete potřebovat

22

klíčem podepisujícího. Tím vznikne elektronický podpis, který spolu s původním obsahem

dokumentu vytvoří elektronicky podepsaný dokument.

Příjemce dokumentu ověří pravost podpisu porovnáním znovu vytvořeného otisku s otiskem

získaným při dešifrování elektronického podpisu veřejným klíčem podepisujícího. Platnost

veřejného klíče podepisujícího potvrzuje takzvaný certifi kát, vydaný a elektronicky podepsaný

certifi kační autoritou. Digitální podpis tedy příjemce ujistí, že dokument přišel opravdu od

vás a také, že se jeho obsah nezměnil.

Obrázek 2.2 Správce certifi kátů v prohlížeči Firefox

Počítač tedy porovnáním shody dokumentu s jeho otiskem je schopen potvrdit, žev doku

mentu nedošlo od podpisu k žádným změnám. Dále lze jednoznačně a nezpochybnitelně určit,

jakým certifi kátem (soft warová komponenta) byl otisk vytvořen.

Příjemce elektronicky podepsaného dokumentu tedy může být shodou podpisu ubezpečen

o dvou věcech:

 Že v dokumentu nebyla provedena změna.

 Že dokument elektronicky podepsal, a tím zabezpečil, vlastník konkrétního certifi kátu. Je

tedy možné spojit se s tím, kdo certifi kát vytvořil a zjistit osobu, která si jej nechala vystavit.

Podpis (kontrolní otisk) je zabezpečen šifrováním, které je pravidelně nahrazováno vývojově

silnějšími verzemi tak, aby ochrana nemohla být prolomena ani nikdy v budoucnu. Nemělo

by tedy dojít k situaci, kdy by se někdo dokumentu zmocnil, pozměnil jej a zfalšoval podpis.


Elektronický podpis

23

2

Co budete potřebovat

Označení „podpis“ může svádět k asociaci s rovněž v praxi používaným, naskenovanýmobrázkem ručního podpisu. To je ovšem něco naprosto odlišného. Toto, ani podobné prostředky

sloužící k identifi kaci uživatele, nemá s elektronickým podpisem, ve smyslu jeho zařazení do

legislativy, nic společného.

Jak si opatřit digitální certifi kát

Elektronický podpis si můžete poměrně snadno opatřit na základě elektronického certifi kátu.

Fyzicky jej můžete získat na poště, kde je kontaktní místo Czech POINT. Česká pošta setotiž stala akreditovaným poskytovatelem certifi kačních služeb na základě akreditace udělené

Ministerstvem informatiky ČR. Certifi kační autorita Postsignum poskytuje služby vydávání

kvalifi kovaných a komerčních certifi kátů a poskytování kvalifi kovaného časového razítka.

Obrázek 2.3 Portál certifi kační autority PostSignum

 Certifi kátem se rozumí datová struktura, která je svázána s určitou osobou. Pomocícertifi kátu lze tedy tuto osobu jednoznačně identifi kovat. Pomocí certifi kátu lze ověřitelektronický podpis dané osoby. Součástí vydaného certifi kátu jsou informace o držitelicertifi kátu, doba platnosti, účel použití, veřejný klíč a případně další informace. Obsah certifi -

kátu je podepsán vydávající certifi kační autoritou, aby bylo možné prokázat, že byl touto

autoritou skutečně vydán.


KAPITOLA 2 Co budete potřebovat

24

 Naproti tomu elektronický podpis představuje určitá data, která jsou svázána s  danou

zprávou. Elektronický podpis generuje určitá osoba a lze pomocí něj ověřit, že zprávupodepsala právě tato osoba a že zpráva nebyla pozměněna.  Certifi kační autorita je subjekt, který je důvěryhodný pro uživatele certifi kačních služeb,

to je pro podepisující osoby, kterým vydává certifi káty a pro osoby, které se spoléhají na

podpisy, s nimiž jsou tyto certifi káty spojeny. Certifi kační autorita zejména vydávácertifi káty a zajišťuje jejich správu, včetně vydávání seznamů zneplatněných certifi kátů (CRL).

Vydané certifi káty a CRL podepisuje svým elektronickým podpisem, čímž je chrání proti

případné modifi kaci a je identifi kovatelná jako subjekt, který je vydal.

DŮLEŽITÉ: Státní správa uznává pouze takové elektronické podpisy, které byly vytvořeny pomocí

certifi kátů vydaných kvalifi kovanými certifi kačními autoritami.

Existuje jednak kvalifi kovaný certifi kát a jednak komerční certifi kát. Jaký je mezi nimi rozdíl

a který si pořídit?

 Potřebujete-li digitální podpis s  cílem elektronicky komunikovat s  úřady státní správy,

musíte získat kvalifi kovaný certifi kát PostSignum QCA (Qualifi ed CA). Jeho nevýhodou

je, že může být použit jen pro podepisování dat, ale nikoliv pro jejich šifrování – k tomu

je potřeba komerční certifi kát.  Jestliže budete chtít někomu posílat zašifrované zásilky elektronickou poštou nebozabezpečit vlastní webový (poštovní, jiný) server, budete potřebovat komerční certifi kátPostSignum VCA (Public CA). Komerční certifi káty lze použít nejen k šifrování dat, ale i k jejich

podpisu – nemusí však být akceptovány pro komunikaci se státní správou.  Dnes již nerozlučnou trojici s  oběma certifi káty tvoří kvalifi kované časové razítko. To

spojuje dokument v elektronické podobě s časovým okamžikem jeho vzniku a zaručuje,

že určitá data v elektronické podobě existovala v daný časový okamžik. Je tak vhodným

doplňkem elektronického podpisu.

TIP: Nejjistější je si pořídit oba certifi káty – komerční i kvalifi kovaný.

Postup pro získání certifi kátu je krok za krokem popsán na stránkách Certifi kační autority

PostSignum – http://www.postsignum.cz/. Postup se liší pro orgány veřejné správy, fi rmya organizace, podnikatele (osoby výdělečně činné) a pro fyzické osoby. Pro fyzické osoby je postup

rozepsán na stránce http://www.postsignum.cz/fyzicke_osoby.html.

DŮLEŽITÉ: Při získávání certifi kátů od PostSignum je třeba pracovat pod operačním systémem

Windows a k vyplnění příslušných formulářů tyto načítat do prohlížeče Internet Explorer.

DŮLEŽITÉ: Státní správa uznává pouze takové elektronické podpisy, které byly vytvořeny pomocí

certifi kátů vydaných kvalifi kovanými certifi kačními autoritami.

TIP:Nejjistější je si pořídit oba certifi káty – komerční i kvalifi kovaný.

DŮLEŽITÉ: Při získávání certifi kátů od PostSignum je třeba pracovat pod operačním systémem

Windows a k vyplnění příslušných formulářů tyto načítat do prohlížeče Internet Explorer.


Elektronický podpis

25

2

Co budete potřebovat

Obrázek 2.4 Stránka k získání certifi kátů pro fyzické osoby

Nejprve je třeba instalovat certifi káty takzvaných certifi kačních autorit. Postup je popsán na

stránce Instalace certifi kátů instalačních autorit – http://www.postsignum.cz/certifi katy_autorit.

html. Pro operační systémy Windows XP SP3, Windows Vista a Windows 7 existuje možnost

automatické instalace. Pokud se při práci s  webovými stránkami PostSignum zobrazí okno

s výstrahou o potížích s certifi kátem serveru použijte jakýkoliv způsob instalace certifi kátů

autorit popsaný na stránce níže.

Dále je zapotřebí si stáhnout a vyplnit smlouvu pro poskytování certifi kačních služebs přílo

hou pro vydání certifi kátu (zákaznický formulář). Stahujte na stránce http://www.postsignum.

cz/fyzicke_osoby_.html.


KAPITOLA 2 Co budete potřebovat

26

Obrázek 2.5 Stránka ke stažení smlouvy pro fyzické osoby

Jako poslední krok před vydáním kvalifi kovaného a komerčního certifi kátu je nutnévygene

rovat klíče a  žádost o  vydání certifi kátu. Potřebné odkazy najdete na stránce Vygenerování

klíčů a žádosti o certifi kát – http://www.postsignum.cz/generovani_zadosti_o_certifi kat.html.

Připravte si USB fl ash paměť („klíčenku“). Podle zobrazených pokynů si vygenerujete a na ni

uložíte žádost o vydání certifi kátů. Jako žadatel o certifi kát pak musíte respektovat určitépo

kyny, které si teď krátce shrneme.

Na pobočku České pošty se službou Czech POINT se musí žadatel o certifi kát dostavitosob

ně. Není možné zplnomocnit svého zástupce nebo vyžádat dálkové vydání certifi kátu. S sebou

musí žadatel přinést:

 Vyplněnou smlouvu o poskytování certifi kačních služeb – dva nepodepsané výtisky. Ty se

podepíšou až přímo před operátorem kontaktního místa.

 Doplněné údaje pro vydání certifi kátů (seznam žadatele o certifi kát).


Elektronický podpis

27

2

Co budete potřebovat

 Dva osobní doklady – v případě občanů České republiky jako primární doklad občanský

průkaz nebo cestovní pas a jako sekundární doklad jeden z těchto dokladů: občanskýprůkaz, cestovní pas, řidičský průkaz, průkaz ZTP nebo rodný list.  Vygenerovanou žádost o certifi kát na USB fl ash paměti (USB klíčence) nebo ID žádosti

uložené na webovém serveru.  Poštovní certifi kační poukázku pro vydání certifi kátu zdarma (pouze pokud tuto poukázku

žadatel vlastní a chce ji uplatnit). Vydaný certifi kát lze přijmout:  Osobně po podepsání protokolu o vydání certifi kátu. V tomto případě je certifi kát nakontaktním místě Czech POINT ihned uložen na přenosné médium žadatele.  Potvrzením přijetí přes webové stránky PostSignum na základě došlé výzvy elektronickou

poštou. Seznam zneplatněných certifi kátů Pokud někdo přijde neopatrností o svůj kvalifi kovaný certifi kát, znamená to, že někdo může jeho jménem jednat a  z  právního hlediska vlastně korektně uzavírat smlouvy, podepisovat směnky a třeba i žádat o rozvod. Proto je nutné případnou ztrátu certifi kátu brát velice vážně a neprodleně ji oznámit příslušné certifi kační autoritě. Ta zařídí, aby se ztracený (ukradený) certifi kát obratem dostal na takzvaný Seznam zneplatněných certifi kátů (používá se zkratka CRL, z anglického označení Certifi cate Revocation List). Obrázek 2.6 Seznamy zneplatněných certifi kátů na PostSignum


KAPITOLA 2 Co budete potřebovat

28

Tento seznam obsahuje seznam certifi kátů, které byly zneplatněny v průběhu jejich platnosti.

Certifi káty jsou obvykle vydávány na určité období, například kvalifi kované certifi káty bývají

v ČR vydávány na dobu jednoho roku. Tato doba platnosti (od–do) je v certifi kátu uvedena.

V  průběhu uvedené doby může nastat okolnost, která vlastníka certifi kátu vede k  tomu, že

musí poskytovatele požádat, aby certifi kát zneplatnil. Takovými okolnostmi nemusí být nutně

hned krádež, ale i změna údajů, které jsou v certifi kátu uvedeny (např. možná změna příjmení

u provdaných žen nebo změna zaměstnavatele). Pokud poskytovatel certifi kát zneplatní, zařadí

příslušnou informaci do seznamu certifi kátů, které byly zneplatněny. Ve vlastním certifi kátu

však v údaji o době platnosti k žádné změně nedojde. Seznam zneplatněných certifi kátůobsahuje sériová čísla zneplatněných certifi kátů, přesnou dobu zneplatnění certifi kátu a údajo době, kdy byl příslušný seznam zneplatněných certifi kátů vydán. Tento seznam je elektronicky

označen značkou poskytovatele certifi kačních služeb. Při kontrolách platnosti certifi kátů pak

musí být vždy prohlédnut tento seznam a ověřeno, zda se v něm příslušný certifi kát nevyskytuje.

Časová razítka

DŮLEŽITÉ: Každý dokument nese údaj o datu a času svého vzniku nebo poslední aktualizace.

Tento údaj dobře znáte – je zobrazován v tabulkách výpisu složek různých souborových manažerů.

Také jistě víte, že ho přímo v těchto programech lze snadno změnit. Jako jednoznačný a právně

platný důkaz toho, že dokument vznikl určitého dne v určité době, je tedy tento údaj nepoužitelný.

Proto se zavádí takzvané časové razítko, jehož připojením k dokumentu lze přesně a jednoznačně

doložit okamžik připojení (který je například totožný s vytvořením PDF dokumentu). Co je časové razítko a proč je dokument bez něj neúplný Podobně jako elektronický podpis, i  časové razítko je tedy vlastně kontrolním otiskem dokumentu. Podstatný rozdíl je však v  tom, že z  časového razítka nelze určit, kdo dokument podepsal, ale kdy byl podepsán (přesněji: kdy bylo připojeno časové razítko). A to tak, že čas není odvozen od hodin v počítači uživatele, ale od údajů z hodin provozovaných certifi kační autoritou a neustále synchronizovaných s několika atomovými hodinami v různých částech světa. Připojením časového razítka vzniká nezpochybnitelný důkaz, že dokument v určitém časovém okamžiku existoval a jak v té chvíli vypadal. Čas je podstatný proto, že každý podpisový certifi kát dříve či později ztratí platnost. Pokud majitel dokumentu není schopen dokázat, že dokument vznikl v době, kdy ještě byl certifi kát platný, je jeho použitelnost problematická. Stanovisko Ministerstva vnitra dokonce přímo říká, že takový elektronický dokument už nelze pokládat za pravý. Kvalifi kované časové razítko ale nejen, že důvěryhodným a ověřitelným způsobem zajišťuje prokazatelnost, kdy dokument vznikl, kdy byl přijat či odeslán, ale také, kdy byl podepsán. Umožňuje prokázat, že elektronický podpis byl ve chvíli připojení razítka k dokumentu platný. A to i dlouhé roky poté, co platnost podpisu vypršela.

DŮLEŽITÉ: Každý dokument nese údaj o datu a času svého vzniku nebo poslední aktualizace.

Tento údaj dobře znáte – je zobrazován v tabulkách výpisu složek různých souborových manažerů.

Také jistě víte, že ho přímo v těchto programech lze snadno změnit. Jako jednoznačný a právně

platný důkaz toho, že dokument vznikl určitého dne v určité době, je tedy tento údaj nepoužitelný.

Proto se zavádí takzvané časové razítko, jehož připojením k dokumentu lze přesně a jednoznačně

doložit okamžik připojení (který je například totožný s vytvořením PDF dokumentu).


Časová razítka

29

2

Co budete potřebovat

DŮLEŽITÉ: Trojice dat – dokument, elektronický podpis a časové razítko, tedy uvádí do souvislosti

nejen osobu, která dokument podepsala, ale i časový okamžik, před kterým daný dokumentzaručeně existoval. Vytvoření časového razítka není nijak závislé na obsahu razítkovaného dokumentu,

neboť vychází pouze z jeho otisku. To je důležité, neboť z otisku nelze nijak odvodit obsahdokumentu, takže ani autorita časového razítka nemá možnost se s obsahem dokumentu seznámit. Co ale dělat, když dostanete dokument bez časového razítka? Pokud někdo dostane odobchodního partnera dokument opatřený zaručeným elektronickým podpisem, ale bez časového razítka, má v zásadě čtyři možnosti: 1. Odmítnout dokument v  dané podobě a  požádat protistranu o  verzi s  připojeným časovým razítkem.

2. Dokument převzít a připojit si k němu časové razítko vlastní.

3. Nechat dokument konvertovat do listinné podoby na kontaktním místě Czech POINT.

4. Problém ignorovat. Tam, kde nejde o příliš mnoho peněz, celá operace má proběhnout

rychle a partneři si důvěřují (jedná se například o objednávku zboží, které má být dodáno,

vyfakturováno a zaplaceno do dvou týdnů), to může být přijatelný postup.

Dokumentů doručených od úřadů by se tento problém neměl týkat. Připojování časových

razítek je pro ně povinností.

DŮLEŽITÉ: Je tedy důležité si pamatovat, že po vypršení platnosti digitálního certifi kátu nebo

jeho zneplatnění, přestane být elektronický dokument pokládán za pravý, pokud k  němu není

připojeno časové razítko. Jak a kde získat časové razítko Má-li časové razítko zajistit dlouhodobou právní váhu dokumentu, musí se jednat o kvalifikované časové razítko, to znamená takové, které bylo vydáno kvalifi kovanou certifi kačníautoritou. Ten, kdo chce připojovat k dokumentům elektronické časové razítko, má dvě možnosti:

DŮLEŽITÉ: Trojice dat – dokument, elektronický podpis a časové razítko, tedy uvádí do souvislosti

nejen osobu, která dokument podepsala, ale i časový okamžik, před kterým daný dokumentzaručeně existoval. Vytvoření časového razítka není nijak závislé na obsahu razítkovaného dokumentu,

neboť vychází pouze z jeho otisku. To je důležité, neboť z otisku nelze nijak odvodit obsahdokumentu, takže ani autorita časového razítka nemá možnost se s obsahem dokumentu seznámit.

DŮLEŽITÉ: Je tedy důležité si pamatovat, že po vypršení platnosti digitálního certifi kátu nebo

jeho zneplatnění, přestane být elektronický dokument pokládán za pravý, pokud k  němu není

připojeno časové razítko. Obrázek 2.7 Časové razítko ve formuláři


KAPITOLA 2 Co budete potřebovat

30

 Získávat kvalifi kovaná časová razítka přímo od certifi kační autority. To může být výhodné

pro velké organizace, které jsou schopny investovat do technického propojení, zvládnout

potřebnou administrativu, dobře odhadnout počty razítek spotřebovaných v jednotlivých

časových obdobích (od toho se odvíjí cena) a především používat tolik razítek, abyorganizace byla pro certifi kační autoritu zajímavým obchodním partnerem.  Získávat časová razítka v rámci služby SecuStamp.com, kde není zapotřebí uzavírat smlouvu

ani řešit otázky propojení. Stačí zakoupit balík razítek a postupně jej spotřebovávat (žádný

časový limit jejich použitelnosti není stanoven). Obrázek 2.8 Logo SecuStamp Portál SecuStamp

DŮLEŽITÉ: Portál SecuStamp nabízí velice užitečné prostředky pro opatření dokumentů elektronickým podpisem, opatření dokumentů časovým razítkem a kontrolu jiných dokumentů, zda

jejich elektronický podpis a časové razítko jsou platné. Zároveň si lze také tyto služby přímo ze

stránek portálu předplatit.

Portál SecuStamp otevřete na adrese https://www.secustamp.com/. Pokud chcete využívat služby

portálu, musíte se nejprve zaregistrovat. Odkaz Registrace najdete v pravém horním rohu okna.

Po registraci se můžete přihlašovat svým přístupovým jménem a heslem. Registrovanýuživatel vidí také stav svého účtu – kolik mu zbývá časových razítek a kolikrát ještě může ověřit

platnost dokumentu.

TIP: Po registraci získá uživatel na vyzkoušení 25 časových razítek a 25 možností ověřenídokumentů zadarmo.

Pro opatření dokumentů podpisy a časovými razítky a také pro ověřování jinýchdokumentů, slouží nástroj SecuStamp Sign Master, který si můžete z portálu stáhnout či přímo spustit.

Tento nástroj můžete použít k následujícím účelům.

 Ověření dokumentů – Sign Master umí ověřit neporušenost dokumentu, platnostelektronických podpisů a časových razítek. Podporovány jsou certifi káty všech českých i dalších

evropských certifi kačních autorit. Výsledek ověření můžete uložit do samostatnéhosouboru – ověřovací doložky, aby bylo možné prokázat stav dokumentu i kdykoli v budoucnu.  Opatření dokumentů elektronickým podpisem – nástroj Sign Master umožňuje podepsat

libovolné PDF, opatřit jej časovým razítkem a uložit i přímo odeslat elektronickou poštou

DŮLEŽITÉ: Portál SecuStamp nabízí velice užitečné prostředky pro opatření dokumentů elektronickým podpisem, opatření dokumentů časovým razítkem a kontrolu jiných dokumentů, zda

jejich elektronický podpis a časové razítko jsou platné. Zároveň si lze také tyto služby přímo ze

stránek portálu předplatit.

TIP: Po registraci získá uživatel na vyzkoušení 25 časových razítek a 25 možností ověřenídokumentů zadarmo.


Portál SecuStamp

31

2

Co budete potřebovat

k podpisu dalšímu příjemci. Podpis lze vizualizovat vybraným obrázkem a symbolem, které

lze umístit na vybrané místo v dokumentu a které na první pohled umožní ověřit jeho stav.

 Připojení časového razítka – zajistí dlouhodobou ověřitelnost vašich dokumentůčasový

mi razítky od certifi kační autority uznávané v celé Evropské Unii. Nepotřebujete speciální

hardware a nemusíte uzavírat smlouvu s certifi kační autoritou. Časová razítka se na portálu

SecuStamp.com připojují z předplacených pomyslných kazet (cartridge).

POZNÁMKA: Dokument lze podepsat i vícenásobně, protože, stejně jako na listině, tak i naelek



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist