načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Jak dokonale zvládnout inline bruslení - Jiří Reichert Jan Krejčíř

  > > > > Jak dokonale zvládnout inline bruslení  

Elektronická kniha: Jak dokonale zvládnout inline bruslení
Autor:

Všem zájemcům o populární a krásný pohyb na inlinech přinášíme jedinečnou publikaci, ve které vám zkušení instruktoři pomohou s nácvikem prvních krůčků na bruslích i s ...
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  130
+
-
Doporučená cena:  153 Kč
15%
naše sleva
4,3
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku: ano
Počet stran: 92
Rozměr: 25 cm
Úprava: barev. ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Jazyk: česky
Médium: e-book
ADOBE DRM: bez
ISBN: 80-247-1534-1
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Všem zájemcům o populární a krásný pohyb na inlinech přinášíme jedinečnou publikaci, ve které vám zkušení instruktoři pomohou s nácvikem prvních krůčků na bruslích i s pokročilou technikou jízdy. Výuka techniky jízdy je prezentována na přehledném a podrobně rozepsaném souboru cvičení, která vedou zájemce od úplných začátků až po pokročilou jízdu, přes pohyb v rozmanitém terénu, hry, soutěže i základy lehkých triků. Přehlednost knihy, množství fotografií, důraz na bezpečnost a praktické rady instruktora osloví každého bruslaře, bez rozdílu věku a úrovně dovedností.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky






���������������������������������������������
�����������������������������������������������������������������
����������������������������������������������������������������
���������������������������������������������������������������
���������������������������������� ����������������
����������������������������������������������������������������������������������
��������������������������������������������������������������������������������
�����������������������������������������������������������������������������������
�������������������������������������������������������������������������������������
������� ������������ ������ �� ������������ ���������� ��������� ������������� �����������
���������� ����������� ����� ����������� ������ ������������ ����� �������������
����������������������������������������������������������������������������
����������������������������������������������������������������������������������
��������������������������������������������������������������������������������
����������������������������������������������������������������������������
������� ��� ������������ ������������ ������ ������� �������������� ������� ���������
������������������������������������������������������������������������������������
�����������������������������������������������������
����������������������������������
���������������������������������������������
�����������������������������������������������������������������
����������������������������������������������������������������
���������������������������������������������������������������
��������������������������������������������������
����������������������������������������������������������������������������������
��������������������������������������������������������������������������������
�����������������������������������������������������������������������������������
�������������������������������������������������������������������������������������
������� ������������ ������ �� ������������ ���������� ��������� ������������� �����������
���������� ����������� ����� ����������� ������ ������������ ����� �������������
����������������������������������������������������������������������������
����������������������������������������������������������������������������������
��������������������������������������������������������������������������������
����������������������������������������������������������������������������
������� ��� ������������ ������������ ������ ������� �������������� ������� ���������
������������������������������������������������������������������������������������
�����������������������������������������������������





���������������������������������������������
�����������������������������������������������������������������
����������������������������������������������������������������
���������������������������������������������������������������
���������������������������������� ����������������
����������������������������������������������������������������������������������
��������������������������������������������������������������������������������
�����������������������������������������������������������������������������������
�������������������������������������������������������������������������������������
������� ������������ ������ �� ������������ ���������� ��������� ������������� �����������
���������� ����������� ����� ����������� ������ ������������ ����� �������������
����������������������������������������������������������������������������
����������������������������������������������������������������������������������
��������������������������������������������������������������������������������
����������������������������������������������������������������������������
������� ��� ������������ ������������ ������ ������� �������������� ������� ���������
������������������������������������������������������������������������������������
�����������������������������������������������������
����������������������������������





Autoři i nakladatelství děkují členům inline teamu SportovniKurzy.cz za spolupráci při přípravě
fotografické dokumentace.
Jiří Reichert, Jan Krejčíř
Jak dokonale zvládnout inline bruslení
Spoluautoři Dalibor Musil, Lenka Buchcárová
Vydala Grada Publishing, a.s.
U Průhonu 22, 170 00 Praha 7
obchod@gradapublishing.cz, www.grada.cz
tel. +420 220 386 401, fax +420 220 386 400
jako svou 2579. publikaci
Odpovědná redaktorka Magdalena Hrábková
Jazyková úprava Jitka Benešová
Sazba Jan Šístek
Fotografie Marek Bláha, Kryštof Částka a autoři
Počet stran 96
První vydání, Praha 2006
Vytiskl EKON, družstvo
Srázná 17, Jihlava
© Grada Publishing, a.s., 2006
Cover Design © Grada Publishing, a.s., 2006
Cover Photo © profimedia.cz/CORBIS
ISBN 80-247-1534-1
ISBN 978-80-247-6611-9
© Grada Publishing, a.s. 2011
(tištěná verze)
(elektronická verze ve formátu PDF)





5
Obsah
Úvod / 7
1 Základní vybavení / 9
Brusle / 11
Chrániče / 13
Údržba / 14
2 Bezpečnost / 17
3 Základní technika jízdy / 21
Začínáme s bruslením / 22
Základy jízdy vpřed / 37
Základy zatáčení / 40
Základy brzdění / 42
Bruslení dětí / 50
4 Pokročilá technika jízdy / 53
Jízda vpřed / 54
Zatáčení / 57
Brzdění / 62
Jízda vzad / 69
Otočka / 72
Zatáčení vzad / 75
5 Freestyle / 79
Slalom / 80
Freestyle slalom / 81
Speed slalom / 83
Tanec / 84
6 Rychlostní bruslení / 85
7 Další aktivity na bruslích / 87
Kolektivní sporty / 88
Letní trénink lyžařů / 89





6
Jak dokonale zvládnout inline bruslení
Inline kiting / 89
Aerobic / 90
Sjezd / 90
Aggresive / 90
High jump / 91
Blade Nights / 91
Literatura / 92
O autorech / 96





Ú V O D
7
Úvod
Inline bruslení je moderní sport pro milovníky pohybu bez omezení věku. Tento sport,
který má význam rekreační i praktický (způsob dopravy) klade nároky též na obratnost,
odolnost, odvahu, fyzickou kondici, strategii a techniku. Od začátků po dokonalost, od
zábavy po soutěže, od triků k rychlostnímu bruslení – to vše je jeden komplex možností
na cestě k pokrokům. Je už jenom na vás, abyste si vybrali tu správnou disciplínu, ve
které najdete zalíbení.
Tato kniha vznikla s cílem pomoci začínajícím bruslařům naučit se rychle a kvalitně
pohybové dovednosti potřebné pro bezpečné a kvalitní bruslení. Pokročilým bruslařům chce
být inspirací k dalšímu zdokonalování, objevování a radosti na kolečkách. Řečeno s
nadsázkou, snažili jsme se o možnost s knížkou v ruce a bruslemi na nohou dosáhnout nových
zážitků. Jednotlivé pohybové dovednosti jsme rozdělili do relativně lehkých kroků a ty jsme
spojili do logické metodické řady, která vede od úplných začátků k pokročilému bruslení.
Kladli jsme důraz na zachycení důležitých částí každého prvku na fotografiích, kterých je
v této knížce opravdu mnoho. V textu podáváme rady z praxe (nazýváme je rady
instruktora), podle zkušeností našich i všech členů inline teamu SportovniKurzy.cz. Ten pořádá již
několik let kurzy bezpečného bruslení pro začátečníky i pokročilé. Tímto jim také chceme
poděkovat. Přesto si uvědomujeme, že žádná knížka nenahradí rady a hlavně ukázky
fyzicky přítomného kvalifikovaného instruktora. Jestliže o nějakém víte, využijte toho, ušetříte
si přinejmenším pár modřin. Ve světě je běžné, že vedle škol lyžařských, snowboardových,
lezeckých, kajakářských aj. vznikají také školy inline bruslení. Ať už bruslíte sami, ve
dvojici nebo ve skupince, přejeme vám mnoho úspěchů, zážitků a hladkého asfaltu.
Autoři





8
Jak dokonale zvládnout inline bruslení





Základní vybavení
1





Jak dokonale zvládnout inline bruslení
Materiálové vybavení hraje v současné době velkou roli při učení i provozování
sportů. Kvalita materiálů a jejich zpracování se neustále zvyšuje. V souvislosti
s tím se zlepšuje i naše bezpečnost a zážitky z provozovaného sportu. Stejně to
platí i v inline bruslení. Kvalitní značkové brusle jsou rychlejší, pevnější,
pohodlnější, odolnější a bezpečnější. Je lépe užívat si kvalitních výrobků specialistů ve
svém oboru než podlehnout nízkým cenám nekvalitních napodobenin. A pro
bruslení, kde se často pohybujeme dosti velkou rychlostí a na tvrdém povrchu, by to
mělo platit dvojnásob.





Z Á K L A D N Í V Y B A V E N Í
11
Brusle
Při výběru bruslí bychom se měli soustředit na několik faktorů, které náš nákup ovlivní.
Hlavním z nich je účel, pro který budeme brusle používat. Jednotlivé disciplíny inline
bruslení se značně specializovaly. Jiné nároky na brusle bude mít hokejista, jiné vyznavač
rychlosti či rekreační bruslař. Kolečkové brusle se rozdělují do několika kategorií, které se liší
jak ve stavbě botičky brusle, tak v parametrech koleček a ložisek.
Rekreační (fitness) brusle
Velice pohodlná botička z prodyšného materiálu a s mnoha otvory. Lehkými pevnými
materiály jsou vyztuženy oblasti kotníku, paty, boků a spodní části chodidla. Noha se upevňuje
většinou tkaničkami, které se vážou nebo zafixují speciálním zámkem. Od kotníků kolem
nártu vede často zpevňovací popruh se
suchým zipem, ve vrchní části je přezka. Rám,
ve kterém jsou upevněna čtyři kolečka, je
plastový nebo z hliníkových slitin.
Kolečka jsou větší (78–82 mm) a měkčí, přímo
na pryži bývá nejčastěji údaj 74–82A. Na
pravé brusli je vždy brzdička. Dětské
brusle mají možnost posuvného zvětšování
velikosti – celkem jednoduchý mechanismus
je umístěn nejčastěji na spodní části
špičky a výrazně prodlužuje dobu použitelnosti
pro jedno dítě.
Rychlostní (speed) brusle
Botička je velmi prodyšná a lehká, ovšem na úkor pohodlí. Polstrování je minimální.
Vyloženě závodní botičky jsou nízké a ukončené pod kotníkem. Ovládání takových bruslí chce
dlouhou praxi. Používají se také kotníkové boty s přezkou. Rám je vždy z hliníkových slitin
a je dost dlouhý. Je v něm umístěno pět menších, nebo čtyři větší kolečka. Velikosti





12
Jak dokonale zvládnout inline bruslení
ček se tak pohybují od 80 do 100 mm. Větší kolečka obvykle umožní rychlejší jízdu, ale
oblouky s nimi budou delší. Větší kolečka také mají menší manévrovatelnost. Rychlostní
brusle mívají nastavitelné rámy v horizontálním směru, což umožňuje mít delší nebo
kratší základnu (wheelbase). Velkou roli hraje kvalita a údržba ložisek.
Brusle na agresivní jízdu (aggresive)
Brusle jsou velmi robustní, s dvoudílnou botičkou. Pevný skelet zpevňuje oblast kotníku
a omezuje pohyb v něm. Rám je zesílený, nízký s drážkou a plochami pro klouzání na
zábradlích a hranách. Čtyři malá a tvrdá kolečka mají průměr již od 43 mm. Správný průměr
a tvrdost se volí podle použití (rampa, zábradlí, atd.). Osy koleček jsou v rámu upevněny
tak, že umožňují tzv. rockering. Jedná se o možnost posouvat kolečka ve vertikálním
směru, nejčastěji se používá varianta, kdy prostřední dvě kolečka jsou níže než přední a zadní
kolečko. Zvyšují se tak manévrovací možnosti.
Brusle na inline hokej
Brusle jsou velmi podobné bruslím pro
lední hokej a jsou na ně kladeny
podobné nároky. Pevný ale lehký rám nese
čtyři menší a tvrdší kolečka, často s možností
rockeringu.





Z Á K L A D N Í V Y B A V E N Í
13
Terénní brusle (Off-road)
Pevná bota a masivní velký rám, který
umožňuje upevnění dvou nebo tří velkých
koleček. To je obecná charakteristika
bruslí do terénu. Velká kola se vzorkem zlepšují
průchodnost terénem. Na těchto bruslích je
možné překonávat různé nerovnosti, které
bychom na obvyklých bruslích nezvládli.
Chrániče
Ve výbavě každého bruslaře by neměly chybět chrániče zápěstí, loktů a kolen. Podle
zaměření se liší tloušťkou polstrování a velikostí pevné ochranné plochy. Důležité je, aby držely
na kloubu, samovolně se nepohybovaly ani neškrtily.
Samozřejmostí by měla být také ochrana hlavy přilbou. V inline bruslení se používají
dva druhy přileb. Prvním je speciální uzavřená, chránící velkou část hlavy s protažením
do týlu. Má to své opodstatnění, ve statistikách smrtelných úrazů ve sportu je na prvním
místě proražení spodiny lebeční. A pády na záda a následně na zadní část hlavy jsou při
bruslení běžné. Druhým typem je cyklistická přilba, která je více otevřená. Pro lepší
ventilační vlastnosti je oblíbená v rychlostních a vytrvalostních disciplínách.
Mezi ochranné pomůcky řadíme i ochranné nebo sluneční brýle a osvětlení a reflexní
pásky při jízdě ve večerních hodinách. Musíme si uvědomit, že investice do chráničů je
investicí do našeho zdraví.





14
Jak dokonale zvládnout inline bruslení
Údržba
Botička vyžaduje stejnou údržbu jako např. sportovní boty. Při jízdě je vhodné nosit
sportovní ponožky, které dobře odvádějí pot. Po každé jízdě je nutné nechat botu dobře
vyschnout, aby se v ní netvořila plíseň. Botu je také možné jednou za čas dezinfikovat
běžným přípravkem proti plísni nohou a nepříjemným pachům. Majitelé bot s vyjímatelnou
vnitřní vložkou ji mohou pro lepší vyschnutí vyjmout ze skořepiny.
Kolečka jakékoliv tvrdosti se s ujetou vzdáleností sjíždějí, a to velmi výrazněji na
vnitřní hraně. Obvykle to poznáme na jízdě, ale nejlépe zjistíme stav sjetí prohlídkou koleček.
Sjetá kolečka nemusíte vyhazovat, jejich životnost se dá prodloužit dvěma způsoby –
rotací nebo otočením koleček.
• Rotace koleček znamená vzájemnou
záměnu koleček na jedné brusli. Kolečka
na různých pozicích se totiž rozdílně
sjíždějí. Nejvíce se obvykle sjíždí zadní
kolečko. Rotací koleček můžeme
dosáhnout rovnoměrného sjíždění všech
koleček.
• Otočení (flipping) koleček znamená
otočení každého kolečka tak, že se
oježděný okraj kolečka dostane na vnější stranu
brusle. Jestliže bychom otočení provedli
na jedné brusli, změnil by se směr
otáčení kolečka a přišli bychom o výhody
zaběhaného ložiska, tzn. že by brusle
nejely tak hladce. Raději proto zaměníme
kolečka mezi levou a pravou bruslí.
Nejběžnější způsob výměny je na obrázku.
Pokud rotujeme a otáčíme kolečka,
můžeme také očistit brusle, rámy, kolečka
a ložiska navlhčeným hadrem. (Pokud
tak nečiníme po každé jízdě.)
Ložiska jsou uložena uvnitř koleček a
značným způsobem ovlivňují kvalitu jízdy.
Pouze jediná jízda za deště znamená, že již příští den nejedou brusle tak, jak by měly. Nejen
voda, ale i prach, který se dostává do ložisek ve směsi s olejem nebo tukem vytváří časem
hmotu, která jízdu na bruslích hodně zpomalí. Nejjednodušší údržba ložisek je zmiňované
1. 2. 3. 4.





Z Á K L A D N Í V Y B A V E N Í
15
otření vnějších stěn při manipulaci s kolečky. Boční stěny můžeme taky zakápnout jemným
speciálním olejem, chvíli počkat až zateče dovnitř a pak ložisko otřít. Časově a na
manipulaci náročnější je rozebrání ložisek a vyčištění a promazání zevnitř. Vyžaduje to praxi, ale
pokud nám jde o maximální výkon v rychlostním nebo vytrvalostním závodě, je tento
postup nutný. Při demontáži vysuneme ložiska z kolečka speciálním klíčem nebo imbusem.
Demontovaná ložiska musíme otevřít na jedné straně tak, abychom je dokonale vyčistili.
Opatrně sundáme kryt, nejlépe pomocí jehly nebo malého šroubováčku. Jednostranně
otevřená ložiska můžeme vyčistit speciálním čistícím prostředkem, benzínem nebo petrolejem.
Následně všechny části vysušíme a naneseme na ně speciální mazací tuk.
U brzdičky, pokud je natolik sjetá, že brzdění přestává být účinné, by se měl gumový
brzdový špalík vyměnit. Na některých brzdových špalících bývá vylisována ryska, podle
které se dá poznat, že je čas na výměnu. Každý model (nebo řada modelů) vyžaduje svůj
speciální typ brzdového špalíku. Brzdový špalík je většinou k držáku brzdy uchycen
jedním šroubem, který se dá uvolnit imbusovým klíčem nebo šroubovákem.
Po namáhavé jízdě mohou být chrániče velmi propocené. Mnoho výrobců dovoluje
chrániče prát v automatické pračce. Pro tyto potřeby dodávají k chráničům speciální síťovaný
pytlík, ve kterém se chrániče perou. Teplota vody v pračce by neměla překročit 40 °C. Ve
většině případů stačí chrániče jen nechat vyschnout na dobře větraném místě. Skladování
vlhkých chráničů vede ke vzniku plísní, které vyvolávají podráždění kůže, alergické
reakce, ekzémy.





16
Jak dokonale zvládnout inline bruslení





Bezpečnost
2





18
Jak dokonale zvládnout inline bruslení
Jedním z nejdůležitějších faktorů u inline bruslení je bezpečnost. Dodržování
bezpečnostních pravidel by mělo být samozřejmostí, a proto musí bruslaři znát určitá pravidla,
kterými by se měli řídit.
Obecná pravidla:
1. Používáme ochranné pomůcky a správné vybavení.
2. Vybíráme vždy vhodný povrch a profil terénu.
3. Respektujeme pravidla silničního provozu.
4. Pohybujeme se na vybraných místech.
5. Jsme ohleduplní a respektujeme ostatní účastníky silničního provozu.
6. Používáme odpovídající techniku jízdy.
Výzbroj a výstroj, kterou si
pořizujme, musí splňovat určitá
kritéria. V případě výzbroje se
jedná o brusle. Jejich
pravidelná kontrola před nebo po
vyjížďce by se měla stát
samozřejmostí. Brusle by měly mít
nesjetá kvalitní kolečka,
protože se na nich brusle lépe
ovládají. (Jednostranně sjetá
kolečka mohou způsobit
zbytečný pád.) Důležitou funkci
plní neobroušená brzdička, se
kterou brzdící bruslař nebude
mít problémy. Výstroj – to jsou chrániče a oblečení splňující určité požadavky, tzn.
funkčnost, dobrou viditelnost zvýrazněnou např. reflexními proužky. Chrániče a přilba by měly
být samozřejmostí, neboť bez nich bruslaři úrazy „přímo přivolávají.“ I když úrazy hlavy
na bruslích nejsou tak časté jako třeba na kole, ale pokud se stanou, bývají velmi vážné.
V případě ostatních částí těla jsou ohrožena především kolena, lokty a zápěstí s dlaněmi.
Pokud provádíme náročnější bruslařské triky, například pohyb na zábradlí, skoky apod.
měli bychom myslet i na ochranu páteře, pánve a ramen. Nesmíme zapomenout ani na
ochranu očí kvalitními brýlemi, samozřejmě s nerozbitnými zorníky.
Důležitým faktorem ovlivňujícím bezpečnost inline bruslení je povrch terénu. Vždy je
lepší hladký asfalt než drsný a hrbolatý povrch. Pozor na asfalt mokrý, kde hrozí
uklouznutí, a proto jízda na něm není vhodná. Příčinou pádu mohou být i jiné drobné překážky
na cestě, například spadlé větvičky, písek, drobný štěrk apod. Důležitý je i profil terénu,
který musíme mít na zřeteli – zejména s ohledem na technické schopnosti bruslaře.
Začátečník by se určitě neměl pouštět na úseky s velkým spádem, ale měl by si vybírat spíše
úseky rovinaté.
*





B E Z P E Č N O S T
19
Jestliže se budeme na inlinech pohybovat po silnicích, musíme vzít na vědomí, že podle
zákona je účastník silničního provozu každý, kdo se přímým způsobem účastní provozu na
pozemních komunikacích. Důležité jsou pro nás paragrafy týkající se bruslařů (bruslař =
chodec). Uvádíme zde některé odstavce, které jsou pro bruslaře (chodce) důležité.
1. Chodec (bruslař) musí užívat především chodníky nebo stezky pro chodce.
2. Kde není chodník, nebo je-li neschůdný, chodí (bruslí) se po levé krajnici. A kde není
krajnice, nebo je-li neschůdná, chodí (bruslí) se co nejblíže při levém okraji vozovky.
Chodci (bruslaři) smějí jít (bruslit) po krajnici nebo při okraji vozovky nejvýše dva vedle
sebe. Při snížené viditelnosti, zvýšeném provozu na pozemních komunikacích nebo v
nebezpečných a nepřehledných úsecích smějí jít chodci (jet bruslaři) pouze za sebou.
3. Je-li zřízená stezka pro chodce a cyklisty označená dopravní značkou „Stezka pro
chodce a cyklisty“, nesmí chodec (bruslař) ohrozit cyklistu jedoucího po stezce.
4. Je-li zřízená stezka pro chodce a cyklisty označená dopravní značkou „Stezka pro chodce
a cyklisty“, na které je oddělen pruh pro chodce a pruh pro cyklisty, je chodec (bruslař)
povinen užít pouze pruh pro chodce. Pruh vyznačený pro cyklisty může chodec
(bruslař) užít pouze při obcházení, vcházení a vycházení ze stezky pro chodce a cyklisty.
Přitom nesmí ohrozit cyklisty jedoucí v pruhu vyznačeném pro cyklisty.
5. Osoba pohybující se na lyžích, kolečkových bruslích nebo obdobném sportovním
vybavení nesmí na chodníku nebo stezce pro chodce ohrozit ostatní chodce.
6. Jízdní pruh pro cyklisty nebo stezku pro cyklisty může užít i osoba pohybující se na
lyžích nebo kolečkových bruslích nebo obdobném sportovním vybavení. (Z toho všeho
tedy plyne, že na cyklostezce s pruhy pro chodce a cyklisty může bruslař využívat obou
těchto pruhů, jen nesmí ohrozit chodce ani cyklisty.)
Pokud se stane, že jsme nuceni pohybovat se po vozovce za snížené viditelnosti nebo
v noci, doporučovali bychom (i když bruslaři jsou považováni za chodce) použít červené
blikající světlo a světlo bílé, event. reflexní oblečení. V noci pak hrozí při jízdě na
kolečkových bruslích další nebezpečí, a to přehlédnutí nějaké terénní nerovnosti nebo výmolu
a následný pád.
Bruslení je dále zakázáno na veřejných parkovištích, kde také platí dopravní předpisy.
Není přímo zakázáno bruslení na soukromých parkovištích, které patří velkým obchodním
centrům nebo hypermarketům, ale i zde platí určitá dopravní omezení. Proto
doporučujeme bruslit na těchto místech až po uzavírací době. Problémem v těchto místech bývají
stále častější zákazy vlastníků pozemků, kteří se tak jistí proti žalobám. Bezproblémové
bruslení bývá na speciálních hřištích, školních hřištích, speciálních halách a podobných
zařízeních k tomu určených.
Pokud se týká pohybu bruslařů v běžném provozu na chodníku musíme respektovat
ostatní účastníky – a to jsou chodci. Chodec se pohybuje vždy pomaleji než bruslař.
Většinou nemá sám zkušenost s bruslením, a proto může reagovat nevypočitatelně. Stejně jako
dobrý řidič předvídá chování ostatních řidičů, předvídá bruslař chování chodců a





20
Jak dokonale zvládnout inline bruslení
chází tak problémům. Varuje včas chodce, ke kterému se blíží zezadu zavoláním např.
s dovolením, pozor, děkuji apod., aby mu tak dal dostatek času zareagovat a zbytečně ho
nepolekal. Vylekaný chodec většinou reaguje nečekaným pohybem, který nestihne
zvládnout ani bruslař a dochází ke střetu. Bruslař musí vždy myslet na to, že chodci mají
přednost. Samozřejmostí by mělo být slušné chování. Při kolizi je vždy lépe se omluvit než se
chovat agresivně. Velice důležité je chování bruslaře na vozovce, pokud se na ni
pohybuje. Řidiči si zatím nezvykli na to, že bruslař potřebuje více prostoru díky pohybu, který
je veden více do stran než u cyklisty nebo chodce. Řidič také nemá zkušenost s brzdnou
dráhou bruslaře. S tím musí počítat především bruslař, který je daleko více ohrožen než
řidič chráněný v autě.
Sami pak musíme zvážit své dovednosti a techniku, která hraje velikou roli. Jestliže
špatně odhadneme své schopnosti, např. jezdíme rychleji než nám dovoluje technická vyspělost,
můžeme způsobit sobě nebo ostatním problém nebo zranění. Důležitá je technika brzdění,
která je u inline bruslení nejnáročnějším prvkem. Zabrzdit na krátkém úseku, vyhnout se
překážce nebo rychle zastavit je velmi obtížné. Proto musíme neustále sledovat a
vyhodnocovat situaci před sebou a být schopni rychle reagovat. Pokud budeme dbát těchto
pravidel, stane se pro nás bruslení velmi příjemným a relativně bezpečným sportem.






       

internetové knihkupectví ABZ - online prodej knih


Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2017 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist