načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Jak být asertivní v každé situaci - Sue Hadfield; Gill Hasson

Jak být asertivní v každé situaci

Elektronická kniha: Jak být asertivní v každé situaci
Autor: Sue Hadfield; Gill Hasson

Příručka věnovaná základním pravidlům asertivního jednání. Text definuje asertivitu jako schopnost sebevědomě a otevřeně sdělit druhým to, co chceme či nechceme. Publikace srovnává ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  212
+
-
7,1
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4% 60%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2012
Počet stran: 210
Rozměr: 21 cm
Vydání: 1. vyd.
Název originálu: How to be assertive in any situation
Spolupracovali: přeložil David Sajvera
Skupina třídění: Sociální interakce. Sociální komunikace
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2012
ISBN: 978-80-247-4269-4
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Příručka věnovaná základním pravidlům asertivního jednání. Text definuje asertivitu jako schopnost sebevědomě a otevřeně sdělit druhým to, co chceme či nechceme. Publikace srovnává asertivní, agresivní, pasivní a pasivně agresivní chování. Nabízí rady, jak se naučit otevřeně a bez emocí vyjádřit své potřeby, pocity a názory, jak se vypořádat s očekáváním, požadavky či kritikou jiných. Druhá část knihy se zabývá aplikací asertivních postupů v praxi, a to v různých kontextech či situacích: v rodině, mezi přáteli, v práci, v obchodním prostředí a ve vztahu k poskytovatelům služeb, při přijímacím pohovoru.

Popis nakladatele

Zjistili jste, že říkáte ano v situaci, kdy byste raději řekli ne? Udělali byste cokoliv pro to, abyste se vyhnuli konfliktu a konfrontaci? Jste nerozhodní a bojíte se následků svého rozhodnutí? Dovedete si představit, že byste na všechny tyto otázky mohli dát s klidným svědomím zápornou odpověď?

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Sue Hadfield; Gill Hasson - další tituly autora:
Jak být asertivní v každé situaci Jak být asertivní v každé situaci
Pozitivní myšlení -- Jak změnit svůj přístup a dívat se na život optimisticky Pozitivní myšlení
 (e-book)
Pozitivní myšlení -- Jak změnit svůj přístup a dívat se na život optimisticky Pozitivní myšlení
 (e-book)
Emoční inteligence -- Jak zvládat a řídit své i cizí emoce Emoční inteligence
 
K elektronické knize "Jak být asertivní v každé situaci" doporučujeme také:
 (e-book)
Asertivně do života -- 3., aktualizované a doplněné vydání Asertivně do života
 (e-book)
Konec prokrastinace -- Jak přestat odkládat a začít žít naplno Konec prokrastinace
 (e-book)
Umění slovní sebeobrany -- Nejlepší techniky všech dob Umění slovní sebeobrany
 (e-book)
Psychologie komunikace Psychologie komunikace
 (e-book)
Umění slovní sebeobrany -- Jak pohotově a vtipně reagovat na slovní útoky a provokace Umění slovní sebeobrany
 (e-book)
Trénink slovní sebeobrany -- Jak pohotově najít správná slova v každé situaci Trénink slovní sebeobrany
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

ISBN 978-80-247-4269-4

GRADA Publishing, a.s.,

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7,

tel.: 234 264 511, 512,

fax: 234 264 400,

e-mail: obchod@grada.cz,

www.grada.cz

sue hadfieldová

gill hassonová

Jak být

asertivní

v každé situaci

sue hadfieldová , gill hassonová

» Zjistili jste, že říkáte ano v situaci, kdy byste raději řekli ne? » Udělali byste cokoliv pro to, abyste se vyhnuli konfliktu a konfrontaci? » Jste nerozhodní a bojíte se následků svého rozhodnutí? Dovedete si představit, že byste na všechny tyto otázky mohli dát s klidným svědomím zápornou odpověď? Co by se stalo, kdybyste dokázali klidně a  otevřeně vyjádřit svoje potřeby, pocity a názory, vymezit hranice a vypořádat se s očekáváními, požadavky a kritikou druhých lidí? Co by se stalo, kdybyste se uměli jasně a bez pocitu strachu rozhodnout? S knihou Jak být asertivní v každé situaci to dokážete. Seznámíte se s technikami, které mohou zásadně změnit váš život, pomoci vám vyrovnat se s vaším strachem, posílit vaše sebevědomí a nasměrovat váš život tam, kam si přejete. Ať už jste uvízli v každodenním stereotypu, hledáte zásadní změnu nebo se chcete pustit s ještě větší energií do toho, co zrovna děláte, pak kniha Jak být asertivní v každé situaci vám poskytne cenné nástroje, abyste si vybudovali šťastný a naplněný život.

Jak být asertivní v každé situaci


Jak být asertivní v každé situaci

sue hadfieldová

gill hassonová Jak být asertivní v každé situaci

sue hadfieldová

gill hassonová

5

Obsah

O autorkách 7

Poděkování autorek 8

Poděkování vydavatele 8

Úvod 9

Část 1 13

Co znamená být asertivní 15

Kapitola 1 17

Co znamená být asertivní? 19

Kapitola 2 47

Mějte dobrý pocit sami ze sebe a  umožněte to i ostatním 49

Kapitola 3 69

Říkejte, co chcete a co nechcete 71

Kapitola 4 89

Jak se vypořádat s očekáváními a požadavky druhých lidí 91

Část 2 117

Asertivita v praxi 119

Kapitola 5 121

Asertivní chování v  rodině 123

jak být asertivní v každé situaci

6

Kapitola 6 133

Asertivní chování mezi přáteli 135

Kapitola 7 147

Asertivní chování v práci 149

Kapitola 8 163

Asertivita v  obchodě a ve vztahu k poskytovatelům služeb 165

Kapitola 9 177

Jak být asertivní při přijímacím pohovoru 179

Kapitola 10 189

Jak se asertivně rozhodovat 191

Závěr 207

Dodatek 209

Užitečné asertivní fráze a pohotové odpovědi 209

7

O autorkách

Sue Hadfieldová a Gill Hassonová jsou učitelky a spoluautorky knihy Bounce –

use the power of resilience to live life you want (Pearson Education, 2009).

Sue Hadfieldová učila dvacet let angličtinu na jednotné střední škole (škola

nevýběrového charakteru) a také vedla kurzy a workshopy asertivity určené pro

studenty, zaměstnance a rodiče. Posledních deset let se pak věnovala vzdělá

vání dospělých, vyučovala techniky asertivity, kreativní psaní, také vedla kurzy

zaměřené na schopnost studovat a na osobní a pracovní rozvoj, to vše na Uni

versity of Sussex a také v rámci jiných organizací. Sue Hadfieldová též pořádá

workshopy v místních školách, kde pomáhá rodičům a pedagogickým pracov

níkům pochopit, jak fungují jednotné střední školy a jak mohou pomoci svým

dětem být asertivní a užívat si život ve škole. Sue věří, že schopnost být aser

tivní je podstatnou součástí šťastného, úspěšného a naplněného života.

Gill Hassonová pracuje s lidmi z různých prostředí, kteří se zrovna nacházejí

v různých životních situacích. Její klíčovou motivací je víra v lidskou schopnost

pozitivně měnit vlastní myšlení – myšlení o životě, druhých lidech a také o sobě

samotném. Také ona se zabývá vedením kurzů osobního rozvoje v Brightonu

a také působí jako lektorka na University of Sussex, kde učí studenty doved

nosti potřebné pro osobní rozvoj a akademické studium. Její kurzy jsou určeny

pro sociální pracovníky, rodiče a širokou veřejnost a mohou se jich zúčastnit

frekventanti různých věkových skupin. Působí také jako novinářka a píše články

o osobním rozvoji a vztazích pro různé časopisy, např. pro časopis Psychologies.

jak být asertivní v každé situaci

8 Poděkování autorek

Chtěly bychom poděkovat našim rodinám, přátelům, studentům a kolegům za

jejich zájem a entuziasmus – a za jejich svolení, abychom jejich příběhy použily

jako případové studie uvedené v této knize. Zvláštní díky patří našim studen

tům, kteří uvádějí metody popsané v této knize do praxe a kteří nás pak infor

mují, jak se změnil jejich život a jejich vztahy.

Děkujeme také našemu editorovi, Samu Jacksonovi, za jeho zájem, povzbuzení

a vedení. Poděkování vydavatele

Děkujeme za svolení k otištění copyrightovaného materiálu:

Te x t

Výtah na stránkách 80–81. Rozhovor s Rosou Parksovou z webové stránky scho

lastic.com. Copyright Scholastic Inc. Přetisk se svolením Scholastic Inc.

V některých případech se nám nepodařilo dohledat majitele materiálu podléha

jícího copyrightu, a ocenili bychom proto jakoukoli informaci, která by nám tuto

identifikaci umožnila.

9

Úvod

Mnoho důležitých společenských a politických změn iniciovala jediná osoba,

která se rozhodla asertivně prosadit svůj záměr.

Během dlouhé lidské historie se objevovali muži i ženy, kteří vystoupili z řady

a vyjádřili to, co chtějí a co nechtějí akceptovat a jak by se měl svět chovat

k nim a k ostatním lidem. Nedovolili svému strachu, aby je umlčel, a byli také

připraveni nést následky svého činu.

1. prosince 1955 se 42letá Rosa Parksová rozhodla sednout si na jedno ze seda

del v autobuse do Alabamy, která byla do té doby rezervována pouze pro Ame

ričany bílé pleti. Odmítla pak také požadavek řidiče, aby uvolnila toto sedadlo

bílému cestujícímu. Její čin (kterému předcházelo podobné odmítnutí patnác

tileté Claudette Colvinové) byl rozhodujícím impulzem pro bojkot autobusové

společnosti zajišťující autobusovou dopravu v Montgomery a následné ukon

čení rasové segregace v jižních státech USA.

V roce 1976 se stala třiatřicetiletá Betty Williamsová v Belfastu svědkem smrti

tří dětí, aby se nakonec s jejich chůvou Mairead Maguireovou začala aktivně

angažovat za mír mezi znepřátelenými frakcemi. Tyto dvě ženy založily orga

nizaci sdružující jak katolíky, tak protestanty, která pak bojovala proti sektář

skému násilí v Severním Irsku. Williamsová a Maguireová získaly v roce 1977

Nobelovu cenu míru.

Ženy, jako ty dvě shora zmíněné, a muži, jako byl Nelson Mandela a Mahátmá

Gándhí, jsou jenom jedny z mnoha osobností, které nám mohou posloužit jako

příklad pevného odhodlání prosazovat principy asertivní komunikace a asertiv

ního chování. Dokázaly se postavit sami za sebe i za ostatní lidi.

Tito lidé si nebyli vždy jistí svým úspěchem a často se báli, jak to všechno

dopadne. To je ale nezastavilo a nezabránilo jim to v akci. Díky tomu, že jednali

asertivně, dokázali prosadit důležité změny.

jak být asertivní v každé situaci

10

A vy můžete udělat totéž! Nemusíte zrovna změnit svět, ale můžete provést

změny ve svém světě.

Co by se stalo, kdybyste se dokázali chovat víc asertivně?

Měli byste schopnost vyjádřit konstruktivně své pocity, dokázali byste se otevřít

druhým lidem a dát jim najevo, co chcete a co nechcete. Kdybyste byli asertiv

nější, maximalizovali byste svoje šance na to, mít takové vztahy, jaké si přejete

mít, takovou práci, jakou chcete mít, takové přátele, s nimiž chcete trávit čas,

a život, jaký chcete žít. Byli byste si jistější sami sebou, byli byste méně fru

strovaní a méně úzkostní. Dokázali byste také pomoci druhým lidem, aby byli

asertivnější a dokázali prosadit svoje touhy a potřeby.

Při naší práci lektorek v oblasti osobního a kariérního rozvoje býváme často

překvapeny mírou, v jaké jsou lidé brzděni nedostatkem sebedůvěry a schop

nosti jednat asertivně s druhými lidmi. Tato kniha je určena právě jim a také

vám.

Jak vám tato kniha může pomoci? Úplně jednoduše – pomůže vám jasně si

uvědomit, co to asertivita vlastně je, co má člověk dělat, aby byl asertivní, a jak

v tomto směru také pomoci druhým lidem. V první kapitole se podíváme nej

prve na to, co asertivita je a co není. Dozvíte se o výhodách a nevýhodách aser

tivního i neasertivního chování. Žádný člověk není pouze asertivní nebo pouze

neasertivní po celý svůj život – vysvětlujeme, proč a kdy je to pro nás snadné

a kdy je to pro nás obtížné. Test, který v této kapitole naleznete, vám pomůže

určit, v jakých situacích a za jakých okolností byste měli být asertivnější. Uvi

díte, že co se týče schopnosti být asertivní, hraje velmi důležitou roli vaše sebe

úcta, očekávání, hodnoty a práva.

Dříve, než učiníte první kroky k tomu, abyste se chovali asertivně, se ve druhé

kapitole naučíte, že součástí tohoto procesu je změna chování a způsobu komu

nikace s druhými – jedná se o řadu jednotlivých kroků. Jedním z nejdůležitějších

kroků je v tomto směru jasně pochopit, který aspekt vašeho chování a komu

nikace s druhými lidmi chcete změnit a v čem vlastně konkrétně chcete být

asertivnější. Když dokončíte test na konci kapitoly 1, měli byste mít poměrně

přesnou představu, na jaký aspekt se máte soustředit.

Je samozřejmě důležité si uvědomit, že – stejně jako v případě jiných procesů

a změn – budete zažívat zdary i nezdary.

Úvod

11

Nesmíte ale dovolit, aby případné neúspěchy podlomily vaši sebedůvěru

a odhodlání změnit svoje chování a rozhodnutí být asertivnější. Budete cítit

větší sebedůvěru při asertivním prosazování svých záměrů, pokud budete znát

svoje skutečné schopnosti, silné stránky a pozitivní lidi, kteří podpoří vaši snahu

o větší asertivitu.

Vliv na vaši schopnost chovat se asertivně má samozřejmě i řeč vašeho těla. Zjis

títe ale také, že schopnost projevovat a přijímat projevy zdvořilosti a pochvalu

vám pomáhá urazit dlouhou cestu při prosazování tohoto pozitivního přístupu.

Od tohoto bodu se začnete učit, co asertivita je a co není, a začnete si uvědo

movat, v jakých aspektech svého chování a komunikace byste mohli být aser

tivnější. Pochopíte také důležitost chování z pozice síly. Jsou zde ale ještě dvě

důležité věci, které musíte znát, než se pustíte do akce: musíte se rozhodnout

být asertivní a vědět, jak být asertivní. Kapitola 3 vám ukáže, jak na to – naučíte

se, jak říct druhým lidem, co chcete a co nechcete.

Součástí tohoto procesu je určení, jak se ve skutečnosti cítíte, a jistota a přímo

čarost vašeho činu. Zahrnuje to také naslouchání názorům druhých lidí, jejich

akceptace, ale současně prosazování svých vlastních práv. Důležité je vědět,

kdy si člověk musí stát za svým, kdy svolit ke kompromisu a kdy vyjednávat.

Nakonec zdůrazníme důležitost převzetí zodpovědnosti a nesvalování viny za

výsledky našeho jednání na druhé.

V kapitole 4 se zaměříme především na vaše reakce na ostatní lidi: jak být aser

tivní, když někoho kritizujeme nebo když kritiku přijímáme. Pochopíme, proč

někdy reagujeme na kritiku negativně, a budeme se zabývat způsoby, jak se s ní

asertivně vypořádat. Budeme se zabývat důvody, proč někteří lidé mají sklon

šikanovat druhé, a také praktickými způsoby reakce na tuto interakci v pracov

ním prostředí i doma.

Když se učíte nové dovednosti a schopnosti, mějte sami se sebou trpělivost.

Naučit se být asertivní vyžaduje čas, odhodlání a odvahu.

Možná je pro vás obtížné představit si sami sebe, jak jednáte asertivně. Pomoci

vám mohou různé situace popsané ve druhé kapitole, v nichž různí lidé nena

cházejí způsob a možnost, jak být asertivní. Jedná se o typické případy z pra

covního prostředí, z rodiny a z oblasti vztahů s přáteli. Naučíte se také, jak se

prosadit při pohovoru a při nakupování výrobků a služeb.

jak být asertivní v každé situaci

12

Poslední kapitola je o rozhodování. Schopnost dobře se rozhodovat je důleži

tou součástí procesu učení se asertivitě. Tato kapitola zkoumá důvody, které nás

vedou k tomu, že jsme čas od času zatuhlí ve stavu nerozhodnosti, a zabývá se

nejčastějšími chybami, kterých se lidé během procesu rozhodování dopouštějí.

Je to srozumitelný průvodce po tomto procesu, který vás provede šesti logic

kými fázemi, po jejichž absolvování si můžete prohloubit svoji rozhodnost.

V každé kapitole se setkáte s příklady asertivně formulovaných frází a asertiv

ního chování, které si můžete vyzkoušet. V Dodatku pak najdete krátký seznam

dalších asertivních frází a pohotových odpovědí, které můžete vždy a v každé

situaci využít.

Schopnost chovat se asertivně vám ovšem ještě nezaručuje, že budete šťastní,

že se k vám ostatní budou chovat pěkně, že vyřešíte své problémy nebo že

vždycky dostanete to, co chcete. Jedna věc je ale jistá: schopnost chovat se

asertivně zvyšuje vaše šance dosáhnout všech zmíněných hodnot.

„Aktivita nepramení z myšlenky,

ale z připravenosti převzít zodpovědnost.“

Dietrich Bonhoeffer

část

1

15

Co znamená být asertivníCo znamená být asertivní

Co znamená být asertivní

V první části této knihy se podíváme na to, co vlastně znamená být asertivní

a jaké se nám v tomto směru nabízejí možnosti. Dozvíte se, proč se vám může

zdát obtížné být asertivní a co vám tuto schopnost usnadní. Poznáte, že změna

vlastního chování a rozhodnutí být asertivní v každé situaci nemusí vždy zna

menat pouze cestu vpřed. Místo toho klademe důraz na autentické rozhodnutí

být – nebo nebýt – asertivní.

Nejprve se musíte naučit, jak být asertivní – teprve potom si budete svým roz

hodnutím skutečně jistí a nebudete se snažit vyvarovat činu jenom proto, že se

obáváte případné konfrontace. Když se stanete asertivním člověkem, nemusíte

pak být asertivní pokaždé – můžete se chovat i jinak. Asertivní prostě budete

právě tehdy, když budete připraveni převzít zodpovědnost. V části 1 se dozvíte,

jak to udělat.

+

„Nesnažíme se zdolat horu,

ale sami sebe.“

Edmund Hillary

1.

kapitola Co znamená být asertivní? Co znamená být asertivní a  jaké se nám v tomto směru nabízejí možnosti?

„Prostě nahlas křičet a mít přitom v ruce velký klacek!“ – takhle odpověděl

jeden náš přítel na otázku, co znamená být asertivní.

Asertivita ale není o tom, jak mluvit hlasitě a jak si násilím a hrozbami prosadit

svůj vlastní zájem. To je spíš agresivita. Být zticha a dělat jenom to, co dělají

ostatní, také není ten nejlepší způsob jednání. To je pasivita. Manipulovat s dru

hými a nepřijímat zodpovědnost za svoje jednání a potřeby také není zrovna

nejférovější způsob chování. Takové jednání zase označujeme jako pasivně

agresivní.

Asertivita spočívá v  úplně jiném přístupu k  naplňování vlastních tužeb

a potřeb. Její podstatou je vaše sebevědomé a přímé vyjádření toho, co chcete

a co nechcete, určené druhým lidem. Jak pasivní, tak agresivní lidé se chovají

k druhým lidem tak, jako kdyby byl na světě důležitý pouze jeden člověk: oni

sami. Naproti tomu asertivní lidé věnují pozornost druhým lidem a nechovají

se k nim nečestně. „Podstatou asertivity je sebevědomé a přímé vyjádření toho, co chcete a co nechcete, určené druhým lidem.”

Ačkoli bychom mohli nabýt dojmu, že asertivita se pohybuje někde mezi agre

sivitou a pasivitou, jedná se spíše o pochopení jasně vymezených hranic mezi

těmito odlišnými komunikačními styly a způsoby chování.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist