načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: J. Sodomka -- Pohled do historie firmy Sodomka a dalších československých karosáren - Jan Tulis

J. Sodomka -- Pohled do historie firmy Sodomka a dalších československých karosáren
-15%
sleva

Kniha: J. Sodomka -- Pohled do historie firmy Sodomka a dalších československých karosáren
Autor:

Velkoformátová publikace podrobně popisuje vznik a historii firmy Josefa Sodomky mladšího a dalších předních karosářských firem na našem území z počátku 20. století: V. Brožík a ... (celý popis)
Titul doručujeme za 4 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  354 Kč 301
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
10
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7% 100%   celkové hodnocení
1 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2011-04-13
Počet stran: 152
Rozměr: 210 x 285 mm
Úprava: 152 stran : ilustrace (některé barev.), portréty, faksim.
Vydání: Vyd. 2.
Spolupracovali: fotografie Martin Štěpán ... et al.
Vazba: vázaná s laminovaným potahem
ISBN: 9788025136041
EAN: 9788025136041
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Monografie mapuje vývoj a výrobu karoserií převážně osobních automobilů z karosárny Sodomka ve Vysokém Mýtě v 1. polovině 20. století. Poukazuje na souvislosti stylu a designu automobilových karoserií z Vysokého Mýta s mezinárodními trendy. Publikace obsahuje velké množství dokumentárních fotografií a v úvodní části stručný přehled dalších českých karosáren.

Popis nakladatele

Velkoformátová publikace podrobně popisuje vznik a historii firmy Josefa Sodomky mladšího a dalších předních karosářských firem na našem území z počátku 20. století: V. Brožík a synové, J.O.Jech, Tomáš Lepil a synové, Ignaz Theodor Petera a synové, Oldřich Uhlík a další. Kniha je doplněna originálními, dosud nezveřejněnými fotografiemi, ukázkami dobové reklamy a dalšími cennými archiváliemi. Z obsahu knihy: - počátky staveb karoserií na našem území - V. Brožík a synové – továrna na karoserie, Plzeň - J. O. Jech – továrna na přepychové karoserie, Praha - Tomáš Lepil a synové – veřejná obchodní společnost, Rousínov - Ignaz Theodor Petera a synové – výroba karoserií, Vrchlabí - Oldřich Uhlík – firmy Karosa a Nová karosárna, Praha - historie firmy Sodomka, Vysoké Mýto - zapomenuté návrhy a zajímavé stavby karoserií - karoserie kupé, roadster, kabriolet a luxusní limuzíny - sanitní a účelové karoserie pro armádu - prezidentské limuzíny - celokovové a aerodynamické karoserie - autobusové karoserie a přívěsy - obytné přívěsy a speciální karoserie - návrhy lidového vozu „Baťa“, minivozidla a skútru - dobové reklamy, fotografie a archiválie (pohled do historie firmy Sodomka a dalších československých karosáren)

Předmětná hesla
Carrosserie Sodomka (firma)
* 20. století
Automobilový průmysl -- Česko -- 20. stol.
Karoserie -- Česko -- 20. stol.
Vysoké Mýto (Česko)
Autosalon
Kniha je zařazena v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

6

Počátky stavebkaroserií anejvýznačnější čs. karosárny

Nejprve je třeba si krátce objasnit dva zásadní

pojmy, se kterými se budeme v dalším textu často setkávat. Prvním důležitým pojmem je kočár.

Podle výkladového slovníku jde o komfortní

odpružený čtyřkolový vůz tažený koňmi. Samotný název „kočár“ je odvozený od jménaseveromaďarské obce Kocs, kde se už od poloviny 15. století

vyráběly vozy s odpruženými koly. Taková konstrukce podvozku značně ulehčovala vozu jízdu

a současně byl zajištěn i vyšší komfort pro cestující

osoby.

V maďarštině se pro výše specifi kované vozidlo

používal název kocsi-szekér, což doslovně znamená vůz z Kocsu (původní název se později krátil

na kocsi). Od poloviny 16. století se vozidlaoznačovaná „kocsi“ objevovala v pařížských ulicích

(zdejší název ve francouzštině i španělštině byl

coche). S rozšířením používání takovýchto vozů

i v jiných zemích byla převzata a místně upravena

jejich pojmenování (v angličtině coach), v italštině

(cocchio) v němčině (Kutsche). Kočáry, stejně jako

v současné době automobily, neměly jen charakter

dopravního prostředku, ale měly i tzv. statusový Dobová rytina jednoho z prvních kočárů

Kniha Sodomka.indb 6Kniha Sodomka.indb 6 9.11.2009 15:13:189.11.2009 15:13:18


Karosárny a počátky staveb karoserií

7

charakter, což znamená, že podle výrobní značky

a kvality zpracování reprezentoval kočár svého

majitele ve společnosti.

Dalším významným pojmem je karoserie. Jde

o prostor pro posádku a náklad na podvozcích,

jak nás poučuje naučná encyklopedie. Francouzi pojmenovali tuto část vozidla jako carrosserie,

němci Karosserie, italové carrozzeria a u nás bylo

převzato pojmenování karoserie.

Výroba kočárů kromě kolářů a kovářů, zaměstnávala i zámečníky řezbáře, sedláře, čalouníky,

lakýrníky a mistry dalších řemesel. Dílny navýrobu kočárů a jejich karoserií, po nástupu automobilů do běžného provozu od počátku 20. století,

se ve většině případů měnily na fi rmy pro návrhy

a stavby automobilových karoserií . Bylo tomu tak

nejen v zemích s bohatou historií výroby kočárů

(Německo, Francie, Velká Britanie, Itálie, Belgie),

ale i u nás. Takto vzniklé karosárny bylyvýznamným činitelem při výrobě automobilů především

proto, že samotní výrobci automobilů se soustředili na vývoj a výrobou jejich mechanických častí

a vítali proto možnost objednat si určitou karoserii

na zhotovované vozidlo ve specializovanékarosářské fi rmě.

Na našem území působilo okolo 300 „karosářů“,

alespoň tak se nazývali podle dobových fi remních

adresářů a dalších pramenů. Kategorie „karosárna“

byla většinou spojená s profesemi „koláři a karosáři“, kteří nejčastěji pracovali v „autoopravnách

a karosárnách“. Ve většině případů se však jednalo

o dílny, ve kterých se již zhotovené automobilové

karoserie spíše opravovaly (například po nehodě)

nebo modernizovaly. Skutečných karosářských

fi rem, kde se karoserie navrhovaly a vyráběly, bylo

na našem území pravděpodobně pouze několik

desítek.

Zlatý věk automobilových karosáren nastal

v období 20. a 30. let 20. století, díky tomu, že se

vyráběly automobily klasické koncepce s úplným

podvozkem (tj. s rámem, přední a zadní nápravou,

odpružením, koly, brzdami, řízením a pohonnou

jednotkou), na který se stavěly většinouindividuálně navrhované karoserie různých typů a provedení. Dodnes jsou známá označení typů karoserií

limuzína a sedan (tříprostorové karoserie),kabriolet (tříprostorová otevřená karoserie 2 nebo 4dvé-

řová), kupé (tříprostorová 2dveřová karoserie),

roadster (2dveřová tříprostorová karoserie pro

2–3 osoby), kombi (dvouprostorová karoserie se

zvětšeným nákladovým prostorem) apod., ale do

zapomnění upadly dříve velmi refl ektované typy

karoserií označované brougham, faux cabriolet,

landaulette, phaeton, sedanca de ville, tonneau

a další, používané zejména v dobách staveb kočárů

a v prvních letech staveb osobních automobilových karoserií.

Pozdější výroba polosamonosných a samonosných karoserií velmi utlumila činnost irenomovaných evropských karosáren, z nichž mnohozaniklo zejména pak v průběhu 50. a 60. let 20. století.

V Československu se o defi nitivní zániksamostatných „tvůrčích“ karosáren postaralo zejménaznárodnění v roce 1948, na základě kterého byly dříve

samostatné karosárny buď zrušeny nebo začleněny do větších národních podniků automobilového

průmyslu, ve kterých měly jiná poslání.

Mezi nejdůležitější karosárny na území dřívějšího

Československa patřily fi rmy Brožík v Plzni, Jech,

Pokorný & Beiwl a Uhlík v Praze, Lepil vRousínově, Petera ve Vrchlabí a samozřejmě vysokomýtská

fi rma Josef Sodomka. Následující seznamkarosářských fi rem je pouze výběrem těch nejznámnějších, jeho cílem je pouze upozornit na regionální

rozšíření karosářství u nás v minulém století.

Kniha Sodomka.indb 7Kniha Sodomka.indb 7 9.11.2009 15:13:199.11.2009 15:13:19


8

V Praze a jejích městských částech působilykarosárny Aero a Arco, v Holešovicích Autorenova,

v Karlíně Josef Binter, Petr Buben a Josef Meskař,

na Vinohradech Černý a Šebek & Vyskočil, ve

Vršovicíchch M. Holík, na Žižkově Jíra, Kožíšek,

Měchura a Tomáš & Pavala a Pelikánovy karoserie z Michle. Viktorín a Žemlička založili fi rmu

Karosa, mezi další patřily dílny Krátký-DoubekZákravský, Karel Mareček, Autokaroserium, Bezouška, Bohemia, Buben, Cáha a Marek, Cetlovský,

Čádek, Erokarosa, Herman a Bečvář, Hora, Hurtík,

Chvojka, Král a Cáha, Lískovec, Ludvík, Marek,

Máša a Kobzina, Procházka, Rybín, Smetana,Straka, Holub, Vodička a další.

V Brně byli evidovány karosářské fi rmy Augustýn, Breza, Brýdl, Čimera, Fischer, Kulhánek,Plachý, Spiegler, Škarbuška a Vala. V Ostravě byly na

přelomu 20. a 30. let známé fi rmy Matyáš Gürtler

(později přejmenovaná na Movak) a Jan Mitura.

Mimo Brožíkovy továrny v Plzni zde existovaly

také karosárny Davídek, Dezort, Vlk a Vršník.

Na ostatním území Čech, Moravy a Slezska vyvíjely činnost zejména fi rmy Appelt (Liberec), Baar

(Nový Jičín), Balcar (Dvůr Králové nad Labem),

Behr (Jirkov), Bezděk (Kladno), Bohemia (Česká

Lípa), Černý (Teplice), Engelmann (Varnsdorf ),

Frynta (Trutnov), Gürtler (Moravská Ostrava),

Hájek (Mladá Boleslav), Hartmann (Cheb, Jaroměř a Valašské Meziříčí), Hendrych (Dobruška),

Janeček (Kvasiny), Jordán a Ježek (Slaný), Kábert

(Strakonice), Kadrmas (Choceň), Kaller (Frýdek),

Kleisner a Pinkas (Cheb), Knížek (Turnov), Kraus

(Most), Machač (Jindřichův Hradec), Matuška

(Jaroměř), Metyš (Litomyšl), Neef & Stolle(Varnsdorf ), Omelka a Horák (Babice u UherskéhoHradiště), Pečenka (Hradec Králové), Ponke (Náchod),

Reimer (Velká Hleďsebe), Sachers (Liberec), Sedláček (Jihlava), Skalický a Vavřička (Litomyšl),

Synek (Chlumec nad Cidlinou), Šlapák (Falknov

nad Ohří), Šnýdr (Kolín), Tomíček (Liberec),

Vlček (Příbram), Vyčichl (Kolín), Walter (Nový

Jičín), Weigl (Přerov), Zapletal (Držovice), Žárský

(Olomouc).

Slovenské karosářské fi rmy nedosáhly takového

významu jako výše uvedené v Čechách, na Moravě

a Slezsku. V meziválečném období pracovalikarosáři v Banské Bystrici – bratři Mayerové, v Lučnci Szabó, Csonka a spol., v Trnavě Jäger a Nagy,

v Trenčíne Gábor, v Nitře Hacsko a Piaček, vKošicích Doubek, Juhász a Wandra, v PrešověBednárik, v Ružomberku Bugan a Kožehuba, ve Zvolenu

Šotkovský, v Žilině Šmerda a v Bratislavě Torma,

Ryšavý a mimo F. Doubka i Koller, se všichni

„dočkali“ znárodnění. Dokonce i na Podkarpatské

Rusi, která byla v meziválečném období součástí Československa, byly karosářské fi rmy, hlavně

v Užhorodě – Főző, Mihalics a Tornay.

Abychom se mohli dále věnovat vzniku a vývoji

osobních automobilových karoserií ve Vysokém

Mýtě, připomeneme si několik nejvýznamnějších

výrobců v této oblasti, kteří byli nejenkonkurenti, ale často i inspirovali vysokomýtského Josefa

Sodomka a kolektiv jeho spolupracovníků v jejich

aktivitách.

V. Brožík a synové

Továrna na kočáry a carrosserie, Plzeň

V roce 1845 založil Václav Brožík (1821–1895)

v Plzni sedlářskou dílnu, ve které se od roku 1867

stavěly i kočáry. Byl to základ fi rmy, která v roce

1898 vyrobila 20 kusů vozidel pro plzeňskou

elektrickou dráhu a o rok později i první automobilovou karoserii na podvozku značkyPeugeot. V té době však fi rmu už vedl zakladatelův syn

Vá c l a v.

Kniha Sodomka.indb 8Kniha Sodomka.indb 8 9.11.2009 15:13:219.11.2009 15:13:21


Karosárny a počátky staveb karoserií

9

Reklama fi rmy V. Brožík a synové, Plzeň – 20. léta 20. století

Kniha Sodomka.indb 9Kniha Sodomka.indb 9 9.11.2009 15:13:229.11.2009 15:13:22


10

Václav Brožík mladší se narodil v Plzni 30. 1. 1854

a sedlářem a řemenářem se vyučil v otcově podniku. Po vyučení odešel na zkušenou do známých

fi rem, které působily ve stejném oboru vDrážďanech, Berlíně, Vídni a Paříži. Získané zkušenosti

a znalosti Václav Brožík mladší záhy zúročil. Na

Všeobecné zemské výstavě v Praze roku 1891

dostal čestný diplom za fi remní expozici 12kočárů a strojních hnacích řemenů. O tři roky později

(v roce 1894) na Nádražní třídě v Plzni vybudoval

továrnu s parním pohonem a při oslavách stavby dvoutisícího kočáru, roku 1898, byl jmenován C. a K. dvorním dodavatelem kočárů. Václav

Brožík mladší byl i nositelem Císařského perského

řádu Slunce a Lva se zlatou medailí a též byljmenován perským dvorním dodavatelem.

Před první světovou válkou mu byl udělen též titul

královského španělského konzula a důstojníka

Francouzské akademie. Později se stal i čestným

předsedou Západočeského autoklubu. V roce 1920

třetinové podíly Václava Brožíka mladšího ve firmě získali jeho synové Václav (1891–1977) aBedřich (1892–1973), sám pak ze společnosti vystoupil

v roce 1925. Když 6. 2. 1927 Václav Brožík mladší

zemřel, fi rmu dále vedl jeho nejmladší syn Jaroslav

(1901–1942) s bratrem Václavem.

Okolo roku 1904 fi rma Brožík dodávala karoserie

na rakouský trh a roku 1911 začala kusová výroba této karosárny pro automobilku Praga. Od 20.

let minulého století se fi rma věnovala mimostavby osobních i stavbě autobusových karoserií. Od

roku 1925 fi rma Brožík vyráběla karoserie podle

amerického systému Graft smann.

Firma Brožík získala též licenci pařížské fi rmy

Alin, Liautard et Cie na výrobu karoserií typu

L ́Aerable-Monobloc, které se během dvou minut

mohly změnit z uzavřené limuzíny na otevřený

kabriolet nebo naopak. Složená střecha sepřikryla povlakem a okna bylo možné do dveří spustit

patentovaným mechanizmem.

V. Brožík a synové, Plzeň – Luxusní karoserie na podvozku Škoda-Hispano Suiza 25/100 HP – 20. léta 20. století

Kniha Sodomka.indb 10Kniha Sodomka.indb 10 9.11.2009 15:13:259.11.2009 15:13:25


Karosárny a počátky staveb karoserií

11

Reklama fi rmy V. Brožík a synové, Plzeň – 20. léta 20. století

Kniha Sodomka.indb 11Kniha Sodomka.indb 11 9.11.2009 15:13:279.11.2009 15:13:27


12

Reklama fi rmy V. Brožík a synové, Plzeň – 20. léta 20. století

Kniha Sodomka.indb 12Kniha Sodomka.indb 12 9.11.2009 15:13:319.11.2009 15:13:31


Karosárny a počátky staveb karoserií

1313

Reklama fi rmy V. Brožík a synové, Plzeň - 20. léta 20. století

Kniha Sodomka.indb 13Kniha Sodomka.indb 13 9.11.2009 15:13:349.11.2009 15:13:34


14

V květnu 1926 byl od fi rmy Brožík pro potřeby

prezidenta ČSR T. G. Masaryka dodán jeden vůz

ze stokusové série luxusních automobilů Škoda

Hispano-Suiza 25/100 HP. Vozidlo mělo zhotovenu uzavřenou karoserii typu limuzína a prezident Masaryk ho používal téměř celé desetiletí. Na

podvozky automobilů Škoda Hispano-Suiza byly

dodávány karoserie i pražskou karosárnou J. O.

Jech, fi rmou Aero (systém Weymann) amladoboleslavskou automobilkou.

Karosárna Brožík nejčastěji stavěla karoserie na

podvozcích Praga (typy Alfa, Mignon, Piccolo),

Škoda a Z, ze zahraničních to byly podvozkyDelage, Farman, Hispano-Suiza, Chevrolet, Peugeot

a Rolls-Royce. Mimo staveb nových karoserií se

věnovala i opravám a rekonstrukcím starýchkaroserií pro osobní vozy i autobusy (Walter, Liberta-Fross-Büssing). Elegantní Brožíkovy karoserie

byly oceněny na různých domácích i zahraničních

výstavách a soutěžích, například 1. a 3. cenou na V. Brožík a synové, Plzeň – Luxusní šestisedadlová karoserie na podvozku Škoda 6R – 20. léta 20. století

Kniha Sodomka.indb 14Kniha Sodomka.indb 14 9.11.2009 15:13:379.11.2009 15:13:37


Karosárny a počátky staveb karoserií

15

Concours d ́Elegance ve Vídni 1927, 1. cenou

a Zlatou stuhou na soutěžích elegance v Brně

v letech 1929 a 1931.

Po dobu Protektorátu Čechy a Morava se Brožíkova

karosárna, v té době vedená Jaroslavem Brožíkem,

zaměřila na stavby různých účelových karoserií

(zejména přívěsů a nadstaveb) nezřídka užívaných

německou armádou. Po roce 1945 se karosárna

orientovala na výrobu karoserií na podvozcích

automobilů Škoda 1101 (sanitní, kombinované

STW s dřevěnou výplní v zadní části). V roce 1948

byla tato znárodněná fi rma začleněna do nově

vzniklého národního podniku Karosa Vysoké

Mýto, v září 1952 se však celá majetková podstata

dřívější Brožíkovy karosárny stala součástínárodního podniku Autorenova. Tímto administrativním opatřením tato tradiční karosárna defi nitivně

zanikla.

V. Brožík a synové, Plzeň – Škoda Hispano-Suiza Cabrio. První cena na Concours D ́Elegance v Brně – 20. léta 20. století

Kniha Sodomka.indb 15Kniha Sodomka.indb 15 9.11.2009 15:13:419.11.2009 15:13:41




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist