načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: J. Sodomka -- Pohled do historie firmy Sodomka a dalších československých karosáren – Jan Tulis

J. Sodomka -- Pohled do historie firmy Sodomka a dalších československých karosáren
-15%
sleva

Kniha: J. Sodomka
Autor: Jan Tulis
Podtitul: Pohled do historie firmy Sodomka a dalších československých karosáren

Monografie mapuje vývoj a výrobu karoserií převážně osobních automobilů z karosárny Sodomka ve Vysokém Mýtě v 1. polovině 20. století. Poukazuje na souvislosti stylu a designu automobilových karoserií z Vysokého Mýta s mezinárodními trendy. ... (celý popis)
301
Kniha teď bohužel není dostupná.


»hlídat dostupnost

hodnoceni - 83.2%hodnoceni - 83.2%hodnoceni - 83.2%hodnoceni - 83.2%hodnoceni - 83.2% 100%   celkové hodnocení
3 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: Computer press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2011
Počet stran: 152
Rozměr: 210 x 285 mm
Úprava: ilustrace (některé barevné), portréty, faksim.
Vydání: Vyd. 2.
Spolupracovali: fotografie Martin Štěpán ... et al.
Vazba: vázaná s laminovaným potahem
Datum vydání: 13. 4. 2011
Nakladatelské údaje: Brno, Computer Press, 2011
ISBN: 9788025136041
EAN: 9788025136041
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Monografie mapuje vývoj a výrobu karoserií převážně osobních automobilů z karosárny Sodomka ve Vysokém Mýtě v 1. polovině 20. století. Poukazuje na souvislosti stylu a designu automobilových karoserií z Vysokého Mýta s mezinárodními trendy. Publikace obsahuje velké množství dokumentárních fotografií a v úvodní části stručný přehled dalších českých karosáren.

Popis nakladatele

Velkoformátová publikace podrobně popisuje vznik a historii firmy Josefa Sodomky mladšího a dalších předních karosářských firem na našem území z počátku 20. století: V. Brožík a synové, J.O.Jech, Tomáš Lepil a synové, Ignaz Theodor Petera a synové, Oldřich Uhlík a další. Kniha je doplněna originálními, dosud nezveřejněnými fotografiemi, ukázkami dobové reklamy a dalšími cennými archiváliemi. Z obsahu knihy: - počátky staveb karoserií na našem území - V. Brožík a synové – továrna na karoserie, Plzeň - J. O. Jech – továrna na přepychové karoserie, Praha - Tomáš Lepil a synové – veřejná obchodní společnost, Rousínov - Ignaz Theodor Petera a synové – výroba karoserií, Vrchlabí - Oldřich Uhlík – firmy Karosa a Nová karosárna, Praha - historie firmy Sodomka, Vysoké Mýto - zapomenuté návrhy a zajímavé stavby karoserií - karoserie kupé, roadster, kabriolet a luxusní limuzíny - sanitní a účelové karoserie pro armádu - prezidentské limuzíny - celokovové a aerodynamické karoserie - autobusové karoserie a přívěsy - obytné přívěsy a speciální karoserie - návrhy lidového vozu „Baťa“, minivozidla a skútru - dobové reklamy, fotografie a archiválie (pohled do historie firmy Sodomka a dalších československých karosáren)

Předmětná hesla
Carrosserie Sodomka (firma)
Automobilový průmyslČesko – 20. stol.
Karoserie – Česko – 20. stol.
Vysoké Mýto (Česko)
Autosalon
Související tituly dle názvu:
Aerodynamické automobily Aerodynamické automobily
Šuman-Hreblay Marián
Cena: 339 Kč
Podnikání firmy Baťa v Jugoslávii Podnikání firmy Baťa v Jugoslávii
Balaban Milan
Cena: 351 Kč
Stopa legionáře II. Stopa legionáře II.
Kocián Michal, Ležák Zdeněk
Cena: 334 Kč
Mysli jako Zuckerberg Mysli jako Zuckerberg
Walter Ekaterina
Cena: 297 Kč
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

6 Počátky staveb karoserií a nejvýznačnější čs. karosárny Nejprve je třeba si krátce objasnit dva zásadní pojmy, se kterými se budeme v dalším textu často setkávat. Prvním důležitým pojmem je kočár. Podle výkladového slovníku jde o komfortní odpružený čtyřkolový vůz tažený koňmi. Samotný název „kočár“ je odvozený od jména severomaďarské obce Kocs, kde se už od poloviny 15. století vyráběly vozy s odpruženými koly. Taková konstrukce podvozku značně ulehčovala vozu jízdu

a současně byl zajištěn i vyšší komfort pro cestující

osoby.

V maďarštině se pro výše specifi kované vozidlo

používal název kocsi-szekér, což doslovně zname

ná vůz z Kocsu (původní název se později krátil

na kocsi). Od poloviny 16. století se vozidla ozna

čovaná „kocsi“ objevovala v pařížských ulicích

(zdejší název ve francouzštině i španělštině byl

coche). S rozšířením používání takovýchto vozů

i v jiných zemích byla převzata a místně upravena

jejich pojmenování (v angličtině coach), v italštině

(cocchio) v němčině (Kutsche). Kočáry, stejně jako

v současné době automobily, neměly jen charakter

dopravního prostředku, ale měly i tzv. statusový Dobová rytina jednoho z prvních kočárů

Kniha Sodomka.indb 6Kniha Sodomka.indb 6 9.11.2009 15:13:189.11.2009 15:13:18


Karosárny a počátky staveb karoserií

7

charakter, což znamená, že podle výrobní značky a kvality zpracování reprezentoval kočár svého majitele ve společnosti. Dalším významným pojmem je karoserie. Jde o prostor pro posádku a náklad na podvozcích, jak nás poučuje naučná encyklopedie. Francouzi pojmenovali tuto část vozidla jako carrosserie, němci Karosserie, italové carrozzeria a u nás bylo převzato pojmenování karoserie. Výroba kočárů kromě kolářů a kovářů, zaměstnávala i zámečníky řezbáře, sedláře, čalouníky, lakýrníky a mistry dalších řemesel. Dílny na výrobu kočárů a jejich karoserií, po nástupu automobilů do běžného provozu od počátku 20. století, se ve většině případů měnily na fi rmy pro návrhy a stavby automobilových karoserií . Bylo tomu tak nejen v zemích s bohatou historií výroby kočárů (Německo, Francie, Velká Britanie, Itálie, Belgie), ale i u nás. Takto vzniklé karosárny byly významným činitelem při výrobě automobilů především proto, že samotní výrobci automobilů se soustředili na vývoj a výrobou jejich mechanických častí a vítali proto možnost objednat si určitou karoserii na zhotovované vozidlo ve specializované karosářské fi rmě. Na našem území působilo okolo 300 „karosářů“, alespoň tak se nazývali podle dobových fi remních adresářů a dalších pramenů. Kategorie „karosárna“ byla většinou spojená s profesemi „koláři a karosáři“, kteří nejčastěji pracovali v „autoopravnách a karosárnách“. Ve většině případů se však jednalo o dílny, ve kterých se již zhotovené automobilové karoserie spíše opravovaly (například po nehodě) nebo modernizovaly. Skutečných karosářských fi rem, kde se karoserie navrhovaly a vyráběly, bylo na našem území pravděpodobně pouze několik desítek.

Zlatý věk automobilových karosáren nastal

v období 20. a 30. let 20. století, díky tomu, že se

vyráběly automobily klasické koncepce s úplným

podvozkem (tj. s rámem, přední a zadní nápravou,

odpružením, koly, brzdami, řízením a pohonnou

jednotkou), na který se stavěly většinou individu

álně navrhované karoserie různých typů a prove

dení. Dodnes jsou známá označení typů karoserií

limuzína a sedan (tříprostorové karoserie), kabrio

let (tříprostorová otevřená karoserie 2 nebo 4dvé-

řová), kupé (tříprostorová 2dveřová karoserie),

roadster (2dveřová tříprostorová karoserie pro

2–3 osoby), kombi (dvouprostorová karoserie se

zvětšeným nákladovým prostorem) apod., ale do

zapomnění upadly dříve velmi refl ektované typy

karoserií označované brougham, faux cabriolet,

landaulette, phaeton, sedanca de ville, tonneau

a další, používané zejména v dobách staveb kočárů

a v prvních letech staveb osobních automobilo

vých karoserií.

Pozdější výroba polosamonosných a samonos

ných karoserií velmi utlumila činnost i renomova

ných evropských karosáren, z nichž mnoho zanik

lo zejména pak v průběhu 50. a 60. let 20. století.

V Československu se o defi nitivní zánik samostat

ných „tvůrčích“ karosáren postaralo zejména zná

rodnění v roce 1948, na základě kterého byly dříve

samostatné karosárny buď zrušeny nebo začleně

ny do větších národních podniků automobilového

průmyslu, ve kterých měly jiná poslání.

Mezi nejdůležitější karosárny na území dřívějšího

Československa patřily fi rmy Brožík v Plzni, Jech,

Pokorný & Beiwl a Uhlík v Praze, Lepil v Rousíno

vě, Petera ve Vrchlabí a samozřejmě vysokomýtská

fi rma Josef Sodomka. Následující seznam karosář

ských fi rem je pouze výběrem těch nejznámněj

ších, jeho cílem je pouze upozornit na regionální

rozšíření karosářství u nás v minulém století.

Kniha Sodomka.indb 7Kniha Sodomka.indb 7 9.11.2009 15:13:199.11.2009 15:13:19


8 V Praze a jejích městských částech působily karosárny Aero a Arco, v Holešovicích Autorenova, v Karlíně Josef Binter, Petr Buben a Josef Meskař, na Vinohradech Černý a Šebek & Vyskočil, ve Vršovicíchch M. Holík, na Žižkově Jíra, Kožíšek, Měchura a Tomáš & Pavala a Pelikánovy karoserie z Michle. Viktorín a Žemlička založili fi rmu Karosa, mezi další patřily dílny Krátký-DoubekZákravský, Karel Mareček, Autokaroserium, Bezouška, Bohemia, Buben, Cáha a Marek, Cetlovský, Čádek, Erokarosa, Herman a Bečvář, Hora, Hurtík, Chvojka, Král a Cáha, Lískovec, Ludvík, Marek, Máša a Kobzina, Procházka, Rybín, Smetana, Straka, Holub, Vodička a další. V Brně byli evidovány karosářské fi rmy Augustýn, Breza, Brýdl, Čimera, Fischer, Kulhánek, Plachý, Spiegler, Škarbuška a Vala. V Ostravě byly na přelomu 20. a 30. let známé fi rmy Matyáš Gürtler (později přejmenovaná na Movak) a Jan Mitura. Mimo Brožíkovy továrny v Plzni zde existovaly také karosárny Davídek, Dezort, Vlk a Vršník. Na ostatním území Čech, Moravy a Slezska vyvíjely činnost zejména fi rmy Appelt (Liberec), Baar (Nový Jičín), Balcar (Dvůr Králové nad Labem), Behr (Jirkov), Bezděk (Kladno), Bohemia (Česká Lípa), Černý (Teplice), Engelmann (Varnsdorf ), Frynta (Trutnov), Gürtler (Moravská Ostrava), Hájek (Mladá Boleslav), Hartmann (Cheb, Jaroměř a Valašské Meziříčí), Hendrych (Dobruška), Janeček (Kvasiny), Jordán a Ježek (Slaný), Kábert (Strakonice), Kadrmas (Choceň), Kaller (Frýdek), Kleisner a Pinkas (Cheb), Knížek (Turnov), Kraus (Most), Machač (Jindřichův Hradec), Matuška (Jaroměř), Metyš (Litomyšl), Neef & Stolle (Varnsdorf ), Omelka a Horák (Babice u Uherského Hradiště), Pečenka (Hradec Králové), Ponke (Náchod), Reimer (Velká Hleďsebe), Sachers (Liberec), Sedláček (Jihlava), Skalický a Vavřička (Litomyšl), Synek (Chlumec nad Cidlinou), Šlapák (Falknov

nad Ohří), Šnýdr (Kolín), Tomíček (Liberec),

Vlček (Příbram), Vyčichl (Kolín), Walter (Nový

Jičín), Weigl (Přerov), Zapletal (Držovice), Žárský

(Olomouc).

Slovenské karosářské fi rmy nedosáhly takového

významu jako výše uvedené v Čechách, na Moravě

a Slezsku. V meziválečném období pracovali karo

sáři v Banské Bystrici – bratři Mayerové, v Lučn

ci Szabó, Csonka a spol., v Trnavě Jäger a Nagy,

v Trenčíne Gábor, v Nitře Hacsko a Piaček, v Koši

cích Doubek, Juhász a Wandra, v Prešově Bedná

rik, v Ružomberku Bugan a Kožehuba, ve Zvolenu

Šotkovský, v Žilině Šmerda a v Bratislavě Torma,

Ryšavý a mimo F. Doubka i Koller, se všichni

„dočkali“ znárodnění. Dokonce i na Podkarpatské

Rusi, která byla v meziválečném období součás

tí Československa, byly karosářské fi rmy, hlavně

v Užhorodě – Főző, Mihalics a Tornay.

Abychom se mohli dále věnovat vzniku a vývoji

osobních automobilových karoserií ve Vysokém

Mýtě, připomeneme si několik nejvýznamnějších

výrobců v této oblasti, kteří byli nejen konkuren

ti, ale často i inspirovali vysokomýtského Josefa

Sodomka a kolektiv jeho spolupracovníků v jejich

aktivitách.

V. Brožík a synové

Továrna na kočáry a carrosserie, Plzeň

V roce 1845 založil Václav Brožík (1821–1895)

v Plzni sedlářskou dílnu, ve které se od roku 1867

stavěly i kočáry. Byl to základ fi rmy, která v roce

1898 vyrobila 20 kusů vozidel pro plzeňskou

elektrickou dráhu a o rok později i první auto

mobilovou karoserii na podvozku značky Peuge

ot. V té době však fi rmu už vedl zakladatelův syn

Vá c l a v.

Kniha Sodomka.indb 8Kniha Sodomka.indb 8 9.11.2009 15:13:219.11.2009 15:13:21


Karosárny a počátky staveb karoserií

9

Reklama fi rmy V. Brožík a synové, Plzeň – 20. léta 20. století

Kniha Sodomka.indb 9Kniha Sodomka.indb 9 9.11.2009 15:13:229.11.2009 15:13:22


10 Václav Brožík mladší se narodil v Plzni 30. 1. 1854 a sedlářem a řemenářem se vyučil v otcově podniku. Po vyučení odešel na zkušenou do známých fi rem, které působily ve stejném oboru v Drážďanech, Berlíně, Vídni a Paříži. Získané zkušenosti a znalosti Václav Brožík mladší záhy zúročil. Na Všeobecné zemské výstavě v Praze roku 1891 dostal čestný diplom za fi remní expozici 12 kočárů a strojních hnacích řemenů. O tři roky později (v roce 1894) na Nádražní třídě v Plzni vybudoval továrnu s parním pohonem a při oslavách stavby dvoutisícího kočáru, roku 1898, byl jmenován C. a K. dvorním dodavatelem kočárů. Václav Brožík mladší byl i nositelem Císařského perského řádu Slunce a Lva se zlatou medailí a též byl jmenován perským dvorním dodavatelem. Před první světovou válkou mu byl udělen též titul královského španělského konzula a důstojníka Francouzské akademie. Později se stal i čestným předsedou Západočeského autoklubu. V roce 1920 třetinové podíly Václava Brožíka mladšího ve fi r

mě získali jeho synové Václav (1891–1977) a Bed

řich (1892–1973), sám pak ze společnosti vystoupil

v roce 1925. Když 6. 2. 1927 Václav Brožík mladší

zemřel, fi rmu dále vedl jeho nejmladší syn Jaroslav

(1901–1942) s bratrem Václavem.

Okolo roku 1904 fi rma Brožík dodávala karoserie

na rakouský trh a roku 1911 začala kusová výro

ba této karosárny pro automobilku Praga. Od 20.

let minulého století se fi rma věnovala mimo stav

by osobních i stavbě autobusových karoserií. Od

roku 1925 fi rma Brožík vyráběla karoserie podle

amerického systému Graft smann.

Firma Brožík získala též licenci pařížské fi rmy

Alin, Liautard et Cie na výrobu karoserií typu

L ́Aerable-Monobloc, které se během dvou minut

mohly změnit z uzavřené limuzíny na otevřený

kabriolet nebo naopak. Složená střecha se přikry

la povlakem a okna bylo možné do dveří spustit

patentovaným mechanizmem.

V. Brožík a synové, Plzeň – Luxusní karoserie na podvozku Škoda-Hispano Suiza 25/100 HP – 20. léta 20. století

Kniha Sodomka.indb 10Kniha Sodomka.indb 10 9.11.2009 15:13:259.11.2009 15:13:25


Karosárny a počátky staveb karoserií

11

Reklama fi rmy V. Brožík a synové, Plzeň – 20. léta 20. století

Kniha Sodomka.indb 11Kniha Sodomka.indb 11 9.11.2009 15:13:279.11.2009 15:13:27


12

Reklama fi rmy V. Brožík a synové, Plzeň – 20. léta 20. století

Kniha Sodomka.indb 12Kniha Sodomka.indb 12 9.11.2009 15:13:319.11.2009 15:13:31


Karosárny a počátky staveb karoserií

1313

Reklama fi rmy V. Brožík a synové, Plzeň - 20. léta 20. století

Kniha Sodomka.indb 13Kniha Sodomka.indb 13 9.11.2009 15:13:349.11.2009 15:13:34


14 V květnu 1926 byl od fi rmy Brožík pro potřeby prezidenta ČSR T. G. Masaryka dodán jeden vůz ze stokusové série luxusních automobilů Škoda Hispano-Suiza 25/100 HP. Vozidlo mělo zhotovenu uzavřenou karoserii typu limuzína a prezident Masaryk ho používal téměř celé desetiletí. Na podvozky automobilů Škoda Hispano-Suiza byly dodávány karoserie i pražskou karosárnou J. O. Jech, fi rmou Aero (systém Weymann) a mladoboleslavskou automobilkou.

Karosárna Brožík nejčastěji stavěla karoserie na

podvozcích Praga (typy Alfa, Mignon, Piccolo),

Škoda a Z, ze zahraničních to byly podvozky Dela

ge, Farman, Hispano-Suiza, Chevrolet, Peugeot

a Rolls-Royce. Mimo staveb nových karoserií se

věnovala i opravám a rekonstrukcím starých karo

serií pro osobní vozy i autobusy (Walter, Liber

ta-Fross-Büssing). Elegantní Brožíkovy karoserie

byly oceněny na různých domácích i zahraničních

výstavách a soutěžích, například 1. a 3. cenou na V. Brožík a synové, Plzeň – Luxusní šestisedadlová karoserie na podvozku Škoda 6R – 20. léta 20. století

Kniha Sodomka.indb 14Kniha Sodomka.indb 14 9.11.2009 15:13:379.11.2009 15:13:37


Karosárny a počátky staveb karoserií

15

Concours d ́Elegance ve Vídni 1927, 1. cenou a Zlatou stuhou na soutěžích elegance v Brně v letech 1929 a 1931. Po dobu Protektorátu Čechy a Morava se Brožíkova karosárna, v té době vedená Jaroslavem Brožíkem, zaměřila na stavby různých účelových karoserií (zejména přívěsů a nadstaveb) nezřídka užívaných německou armádou. Po roce 1945 se karosárna orientovala na výrobu karoserií na podvozcích

automobilů Škoda 1101 (sanitní, kombinované

STW s dřevěnou výplní v zadní části). V roce 1948

byla tato znárodněná fi rma začleněna do nově

vzniklého národního podniku Karosa Vysoké

Mýto, v září 1952 se však celá majetková podstata

dřívější Brožíkovy karosárny stala součástí národ

ního podniku Autorenova. Tímto administrativ

ním opatřením tato tradiční karosárna defi nitivně

zanikla. V. Brožík a synové, Plzeň – Škoda Hispano-Suiza Cabrio. První cena na Concours D ́Elegance v Brně – 20. léta 20. století

Kniha Sodomka.indb 15Kniha Sodomka.indb 15 9.11.2009 15:13:419.11.2009 15:13:41




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.