načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Internet pro úplné začátečníky -- 3. aktualizované vydání - Martin Domes

Internet pro úplné začátečníky -- 3. aktualizované vydání
-15%
sleva

Kniha: Internet pro úplné začátečníky -- 3. aktualizované vydání
Autor:

Také byste rádi konečně poznali, k čemu všemu vám může být Internet dobrý, a naučili se jej využívat každý den k hledání informací, komunikaci s přáteli, nakupování či ... (celý popis)
Titul doručujeme za 5 pracovních dní
Vaše cena s DPH:  249 Kč 212
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
7,1
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2011-09-07
Počet stran: 280
Rozměr: 167 x 225 mm
Úprava: 280 stran : ilustrace
Vydání: 3., aktualiz. vyd.
Vazba: brožovaná lepená
ISBN: 9788025136508
EAN: 9788025136508
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Příručka jednoduše seznamuje s možnostmi internetu. Naučí, jak jej využívat k hledání informací, ke komunikaci s přáteli, k nakupování, internetovému bankonictví nebo k zábavě. Věnuje se i bezpečnosti a možným internetovým hrozbám.

Popis nakladatele

Také byste rádi konečně poznali, k čemu všemu vám může být Internet dobrý, a naučili se jej využívat každý den k hledání informací, komunikaci s přáteli, nakupování či zábavě? Zkušený autor vás ve 3. aktualizovaném vydání doplněném o postupy při internetovém bankovnictví provede všemi obvyklými a užitečnými činnostmi, které na Internetu můžete provádět. To vše krok za krokem, bez zbytečných detailů a s řešením případných úskalí, která na vás mohou čekat. Naučíte se využívat výhod Internetu v každé situaci, světová síť vám obohatí, ulehčí a zpříjemní každodenní život. S knihou se mimo jiné naučíte: Prohlížet internetové stránky v záložkách a zaznamenávat ty zajímavé Vyhledávat užitečné informace, obrázky a videa Posílat e-maily s přílohami, propojit schránku na Internetu s počítačem Nakupovat, prodávat a reklamovat zboží v internetových obchodech Vytvářet webová fotoalba, posílat velké soubory Obsluhovat svůj bankovní účet z pohodlí domova Psát si s ostatními pomocí ICQ nebo telefonovat s programem Skype Číst magazíny a zpravodajství pomocí kanálů RSS Sledovat televizní pořady a poslouchat rádio přes Internet Bránit se nejrůznějším internetovým hrozbám Taktéž se naučíte využívat velké množství užitečných služeb, které Internet poskytuje, například: Programy televizí, kin či divadel, předpověď počasí, hledání nejlevnějšího benzínu, plynu či elektřiny, reality, autobazary a hledání zaměstnání či dovolené ? hledání adresy nebo cyklostezky v mapách ? slovníky a encyklopedie a mnoho dalších O autorovi: Martin Domes je autorem více než desítky úspěšných knih nejen z prostředí Internetu, např. Tvorba WWW stránek pro úplné začátečníky nebo Word pro seniory. Pravidelně publikuje rady a tipy pro práci s počítačem na webu JNP.cz. Jako redaktor a šéfredaktor vydavatelství Computer Press stojí za vznikem několika stovek počítačových knih. Jeho web najdete na adrese www.MDwebdesign.cz . Edice Pro úplné začátečníky: Zaměření na praktické využití Srozumitelný výklad krok za krokem Popis řešení možných problémů Vizuální propojení textů a obrázků

Další popis

Také byste se rádi konečně naučili využívat Internet každý den k hledání informací, komunikaci, nakupování či zábavě? S knihou z edice pro úplné začátečníky to pro vás bude velmi snadné. V knize najdete přehledné postupy, řešení problémů i vhodné tipy, jak pracovat s prohlížečem, poštou, jak nakupovat i prodávat online, telefonovat se Skypem či komunikovat s ICQ a prakticky využijete spoustu užitečných služeb Internetu.



Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

CO VŠE LZE HLEDAT

39

Kapitola 2

Hledáme na Internetu

V síti sítí, jak se někdy přezdívá Internetu, můžete nalézt miliardy webových stráneka dalších dokumentů (obrázků, videí, textových dokumentů atd.). Jak už jsem se zmínil v první

kapitole, každý dokument v síti má svou vlastní adresu. Jak se ji ale dozvědět? To je otázka,

na níž budeme hledat odpověď v této kapitole. Co vše lze hledat

Na otázku, co vše lze na Internetu hledat, je pestrá odpověď. Všechno! No dobře, zase až tak

pestrá nebyla. Co si tedy představit pod slovem „všechno“? Vezměme to pěkně popořádku:

 V první řadě můžeme hledat textovou informaci. Například pokud budeme chtít zjistit

něco málo, nebo více, o patronovi českých zemí svatém Václavu, nebo nějaký recept na

dobré jídlo.

 Dále můžeme hledat adresu webových stránek. Může jít například o  stránky státního

úřadu, fi rmy nebo internetového obchodu.

 Možné je také hledat zboží a výrobky, které nabízí internetové obchody, napříkladnovou ledničku nebo televizi.

 Hledat je možné i obrázky a videa, a to podle názvu, například západ slunce.

 Na Internetu však můžete poměrně úspěšně hledat i hudbu a fi lmy, např. podle názvu

alba či fi lmy, nebo interpreta.

Hledat lze však mnohem více, tedy všechno, co vás napadne. Stačí už pouze vědět, cochceme hledat, kde to lze najít a jak vyhledávat. Pokud jsem vás zaujal, rozhodně se vrhněte na

další text. Hledáme v katalogu

Kdo by dnes neznal zlaté stránky. A internetový katalog je zlatými stránkami v síti:můžeme jím listovat stejně jako v  papírové verzi a  stejně jako v  ní zde najdeme odkazy na

webové stránky institucí či fi rem s  rozdělením podle výrobků atd. Co ale nabízí katalog

navíc? Lze vyhledávat mnohem podrobněji, postupně upřesňovat to, co hledáme, až sedoátráme toho, co potřebujeme. Samozřejmě se nelze bavit pouze o hledání fi rema institu>2


40

cí. Katalogy mohou obsahovat odkazy na jakékoli stránky, většinou podle svého zaměření.

Ale dost řečí, pojďme se pustit do hledání. Kde nalézt katalogy

Už víme, co to je katalog a že v něm lze hledat jako ve zlatých stránkách. Co ale nevíme,

je kde hledat takový katalog. Katalogů odkazů je na Internetu celá řada a ty nejznámější

(a také nejvíce podobné zlatým stránkám) nalezneme na největších českých portálech:

 Seznam odkazy (nekomerční odkazy) – odkazy.seznam.cz

 Firmy.cz (Seznam – katalog fi rem) – www.fi rmy.cz

 Najisto.cz (Centrum – katalog fi rem) – najisto.centrum.cz

 Klikni.cz (MAFRA – katalog nekomerčních odkazů) – klikni.idnes.cz

 TOPkontakt.cz (MAFRA – katalog fi rem a institucí) – topkontakt.idnes.cz

 Caramba – www.caramba.cz

Do těchto katalogů jsou zařazeny především odkazy na fi rmy, ale často obsahují takéodkazy na osobní stránky a další webové stránky všeho druhu. Registrace v těchto katalozích

je zdarma, a tak si do nich může uložit odkaz na své webové stránky v podstatě kdokoliv.

Také proto jsou tyto katalogy velmi oblíbené.

Mimo těchto obecných katalogů můžeme na Internetu nalézt také specializovanějšíkatalogy zaměřené jen na určité subjekty:

 BezvaPortál (www.bezvaportal.cz) – katalog odkazů zaměřený na internetový obchod

a nákup online

 TopObchody (www.topobchody.cz) – katalog internetových obchodů

 Kormidlo (www.kormidlo.cz) – katalog odkazů občanské společnosti

 Medima.cz (katalog.medima.cz) – katalog českých zdravotnických odkazů

 Ewa.cz (www.ewa.cz) – katalog odkazů využitelných pro vzdělávání

 Spotrlink.cz (www.sportlink.cz) – katalog sportovních odkazů

 Sběratel.com (www.sberatel.com) – katalog odkazů o sběratelství

Katalogy můžeme nalézt také regionální, jako jsou například katalogy regionálnícha místních fi rem apod.

Tip: Zvláštním typem katalogu jsou adresáře. Vyhledáváme zde například státní úřady. Jeden z takových

adresářů poskytují stránky www.statnisprava.cz. Adresář úřadů naleznete v pravém sloupci. Hledat zde

můžete postupným upřesňováním dotazu podle umístění úřadu nebo jeho zaměření.

KAPITOLA 2 · HLEDÁME NA INTERNETU


HLEDÁME V KATALOGU

41

Jak hledat v katalogu

Protože nejčastěji se hledá v katalozích velkých internetových portálů, podívejme se na to,

jak hledat konkrétní stránky právě v jednom z jejich katalogů. Nejnavštěvovanějším a také

nejrozsáhlejším katalogem je katalog Firmy.cz, který nabízí Seznam.

Začněme tím, že si v našeminternetovém prohlížeči načteme stránky portálu Seznam.

Jeho adresa je www.seznam.

cz. Můžeme samozřejmě rovnou načíst katalog a řekněme,

že máme prostě stránku www.

seznam.cz nastavenou jako

domovskou stránku. Podívejme se tedy na úvodní stránku portálu Seznam a  hledat

budeme odkaz Firmy.cz (viz

obrázek 2.1).

Ve střední části stránkymůžete vidět rychlý přehled témat katalogu, my ale klepneme na odkaz Firmy.cz. Výsledkem je

načtení stránky katalogu s adresou www.fi rmy.cz. Jak lze vidět na obrázku 2.2, hlavnístránObrázek 2.1. Úvodní stránka portálu seznam s odkazem

na katalog

Obrázek 2.2. Úvodní stránka katalogu portálu Seznam – Firmy.cz


42

ka katalogu je řazena na hlavní oddíly podle abecedy, a to podle povahy toho, co hledáte.

Je třeba tedy vědět, co je naším cílem. V tomto příkladu budeme hledat on-line prodejnu

výpočetní techniky, tedy počítačů, protože bychom si rádi zakoupili novou myšku (ta stará

nás již třebas zlobí). Vyzvednout bychom si ji chtěli v Brně, neboť zde zrovna bydlíme.

Jako jednu z hlavních kategorií katalog nabízí odkaz Elektro a počítače. Může se ale stát,

že nám nebude žádná z nabízených kategorií vyhovovat. Co teď? Všimněme si, že nadse

znamem hlavních témat katalogu se vyskytuje výčet všech písmen abecedy, takže zkrátka

stačí zvolit písmeno podle toho, co hledáme. Kdybychom hledali knihy, asi bychom se

zaměřili na knihkupectví, a tak bychom následovali písmeno K. My ale klepneme na odkaz

Elektro a počítače.

Zobrazí se další stránka katalogu,

respektive složka katalogunazva

ná Elektro, mobily a  počítače.

Nyní je třeba náš dotaz upřesnit.

Vzhledem k  tomu, že hledáme

prodejce výpočetní techniky, za

ujme nás odkaz Prodejvýpočet

ní techniky. Klepněme tedy na

něj.

Nyní jsme se dostali opět hlouběji

do katalogu a  náš dotaz se upřes

nil. Nacházíme se ve složce Prodej

výpočetní techniky. Ihned pod

jeho názvem si můžeme všimnout drobečkové navigace, která zobrazuje, jak hluboko se

nacházíme od úvodní stránky katalogu a  kde přesně. Pokud klepneme na úroveň výše,

vrátíme se o úroveň výše.

Všimněme si také, že v každé sekci již máme nabídku odkazů fi rem. My ale chceme náš

dotaz upřesnit co nejvíce. A protože si chceme zboží (naši myšku) nakoupit na Internetu,

zvolíme odkaz On-line prodej výpočetní a komunikační techniky.

Tip: Za odkazem na sekci odkazů naleznete číslo, které ukazuje, kolik odkazů daná sekce obsahuje.

Opět jsme hlouběji v  katalogu a  stále je ještě možné upřesnit náš dotaz, nebo je možné

rovnou zvolit umístění fi rmy podle krajů v  České republice. Protože hledáme myš, což

je počítačový hardware, mohli bychom dotaz ještě upřesnit klepnutím na odkaz On-line

prodej počítačového hardwaru. Proto na odkaz klepneme, nyní už jsme skoro u cíle.

Obrázek 2.3. Nyní jsme hlouběji v katalogu a blíže svému cíli

KAPITOLA 2 · HLEDÁME NA INTERNETU


HLEDÁME VE FULLTEXTU

43

Jak ukazuje obrázek 2.4, už jsme skoro u cíle. Protože nás nezajímají ani kamennéobchody, velkoobchod či výrobci počítačových komponent, zastavme se v  této kategorii a začněme upřesňovat místo, kde se nacházíme. To provedeme pomocí odkazů pod nadpisem

Česká republika. Klepněme tedy na odkaz Jihomoravský kraj, a po upřesnění na odkaz

Brno-město. A jsme u cíle, nebylo to zase až tak těžké, že?

Nyní vidíme výčet internetových obchodníků s  počítačovými komponentami, u  nichž

můžeme na Internetu nakoupit naši myšku a zároveň si ji osobně vyzvednout, neboť mají

pobočku v Brně. Nyní stačí pouze klepnout na odkaz vedoucí na e-shop a začít nakupovat.

Hledáme ve fulltextu

Neděsme se anglického slova fulltext, které u nás již zdomácnělo. Jde o vyhledávánítextových výrazů, tedy podle klíčových slov. Klíčové slovo je prostě slovo, které nejlépe vyhovuje

tomu, co chceme hledat. V katalogu jsme hledali fi rmu, ale ve fulltextu můžemevyhledávat jakýkoli textový záznam, jenž obsahuje slovo nebo slova, která při hledání použijeme.

Obrázek 2.4.

Už jsme skoro u cíle

Obrázek 2.5.

Jsme u cíle –

našli jsme,

co jsme

hledali


44

Například nás zajímají informace o psím plemenu Slovenský čuvač, pak budeme vefulltextu hledat toto slovní spojení.

Jaké jsou tedy výhody fulltextu? Nehledáme WWW adresu subjektu, ale pouze dokument

na Internetu, který obsahuje dané informace (slova či text). K tomuto účelu sloužívyhledávače, což pro nás možná již není cizí slovo. Takový vyhledávač prochází internetovéstránky a  zaznamenává si jejich obsah do své databáze, aby v  ní pak mohl na základě vašeho

dotazu hledat. Tato databáze je pak oním fulltextem. Kde lze nalézt fulltext

Jak jsem se již zmínil, vyhledávání ve fulltextu nám obstarají vyhledávače. Ty nalezneme

také na největších českých portálech, jako je Seznam, Centrum či Atlas. Na úvodní stránce

jsme si pravděpodobně všimli textového políčka s tlačítkem Hledej či Hledat. Ano, právě

tohle je vstupní brána pro vyhledávání ve fulltextu. Hledat ve fulltextu můžeme, pokud

máme vybranou záložku Internet či Stránky – pak je cílem hledání právě textový obsah

internetových stránek.

Nejznámějšími vyhledávači jsou především:

 Google – www.google.cz

 Morfeo – morfeo.centrum.cz

 Jyxo – www.jyxo.cz

 Seznam – www.seznam.cz

Možná nás napadne, že v seznamu nejsou například Centrum.cz a Atlas.cz. V době psaní

publikace však tyto portály využívaly k vyhledávání v Internetu vyhledávač Google.Centrum dříve používal vyhledávač Morfeo, který najdeme na výše uvedené adrese, ale nyní ho

již v hlavním vyhledávání na portále Centrum nenajdeme. Nejčastěji používanýmvyhledávačem je u nás s obrovským náskokem Seznam a Google (v tomto pořadí). Jak hledat ve fulltextu

Pravděpodobně nejlepším, a rozhodně nejuznávanějším, vyhledávačem na světě je populární

Google. Jeho českou verzi naleznete na adrese www.google.cz, a právě proto si na něj posvítíme

a ukážeme si, jak v něm správně a efektivně vyhledávat a hlavně najít přesně to, co hledáme. Pro

začátek si tedy jeho úvodní stránku nechme načíst do vašeho internetového prohlížeče.

Řešení problému: Pokud se vám Google zobrazil anglicky, není nic jednoduššího, než jej

přinutit, aby k vám promlouval česky. Zvolte proto vpravo nahoře symbol ozubeného kola a zde

v rozevíracím seznamu Interface Language vyberte možnost Czech a vpravo nahoře stiskněte

tlačítko Save Preferences.

Jak lze vidět na obrázku 2.6, jeho design je velmi sporý a hlavně prostý reklam, které by nás

mohly jinde obtěžovat. Hlavním důvodem, proč zvolit k hledání Google, ale je, že obsahuje

největší databázi obsahu Internetu na světě (alespoň se tímto oceněním honosí v  době

tvorby této publikace).

KAPITOLA 2 · HLEDÁME NA INTERNETU


HLEDÁME VE FULLTEXTU

45

Protože budeme chtít hle

dat na Internetu, necháme

vybraný odkaz We b, jenž

se vyskytuje na stránce vle

vo nahoře. Abychom to ale

neprotahovali, zkusme si

rovnou něco najít. Jak na

to? Jednoduše do textového

políčka napišme to, cochce

me hledat. Já zkusím hledat

slovo Brno. Všimnout si

můžeme toho, že Google

okamžitě zobrazuje výsled

ky hledání (není tedy třeba

stisknout klávesu e).

Poznámka: Googlu je jedno, jestli zadáte hledaný výraz s háčky a čárkami, nebo bez nich. Háčky a čárky

zkrátka při hledání význam nemají. Stejně tak se chovají i jiné vyhledávače.

Tip: Všimněte si, že zatímco píšete dotaz, Google pomocí tzv. našeptávače navrhuje možné dokončení

dotazu. Jestliže v našeptávači uvidíte dotaz odpovídající tomu, co chcete napsat, stačí pomocí šipky

směrem dolů dotaz vybrat a stisknout klávesu e.

Obrázek 2.6. Úvodní stránka vyhledávače Google

Obrázek 2.7. Google našel stránky obsahující slovo Brno


46

Jak ukazuje obrázek 2.7, Google našel mnoho stránek obsahující slovo Brno a seřadil je dle

relevance a oblíbenosti stránek, které toto klíčové slovo obsahují. Každý výsledek hledání se

skládá z názvu stránky, jenž je zároveň i odkazem (což poznáte podle modré barvya podtržení) – na něhož lze klepnout a přenést se tak na vybranou stránku –, výpisu textu stránek

obsahujícího klíčové slovo (zvýrazněné tučně) a nakonec WWW adresy nalezené stránky.

Seznam výsledků hledání může býtobsáhlý, proto je Google řadí po deseti na jednu

stránku. Na další stránku se přesuneme

tak, že v  dolní části pod výsledky hledání

klepneme na číslo stránky nebo na slovo

Další. Zpět se dostaneme stejným způsobem, nebo klepnutím na odkaz Předchozí.

Protože Google hledá v celém Internetu, ne tedy pouze v tom „českém“, může být užitečné

vybrat při hledání možnost Stránky pouze česky (najdeme ji v  levé navigační nabídce)

a hledání opakovat. V případě slova Brno by to význam nemělo, ale pokud budeme hledat

například informace o fi lmu, najednou se bude tato možnost hodit. Obrázek 2.9 ukazuje

různé výsledky hledání výrazu Pan ́s Labyrinth (česky Faunův Labyrint).

Všimněme si také toho, že Google lokalizoval naši pozici. Google zobrazované výsledky

doplní o výsledky vztahující se k našemu místu. Vyzkoušejme si to: hledejme slovopizzerie. Google nyní hledání doplní o  výsledky ze svého adresáře míst a  zobrazí také mapu

subjektů odpovídajících našemu hledání.

Obrázek 2.9. Vlevo výsledky stejného hledání s volbou Prohledat Web a vpravo s volbou Stránky pouze česky

Obrázek 2.10. Google

doplní výsledky hledání

o místní výsledky

KAPITOLA 2 · HLEDÁME NA INTERNETU

Obrázek 2.8. Možnost intuitivní navigace ve výsledcích

hledání Googlu


HLEDÁME VE FULLTEXTU

47

Jestliže budeme chtít místo změnit, pak to provedeme klepnutím na odkaz Změnit místo

a zapsáním jiného místa.

Pokročilejší hledání ve vyhledávači Google

Výše uvedená hledání jsou samozřejmě velmi jednoduchá, takže se pojďme podívat na to,

co více nám Google umožňuje.

Důležité: Protože se prostředí Inter

netu neustále mění, je velmi možné, že

výsledky vyhledávání, které uvidíte vy,

budou jiné než ty, které jsou uvedené

v této knize. Postup je zde uveden kvůli

principu vyhledávání. Zkoušejte tedy

hledat třeba něco jiného dle vlastního

uvážení.

Především je možné hledat po

dle celých frází. Platí, že čím

konkrétnější bude zadání ve vy

hledávači, tím lepší a konkrét

nější výsledek dostaneme. Svůj

dotaz tak můžeme upřesňovat

podobně jako v  případě kata

logu. Zkusme tedy ve vyhledá

vači zadat dotaz na frázi Brno

restaurace (vyhledáváme re

staurace v  Brně). Výsledek zob

razuje obrázek 2.11. Výsledek

je konkrétnější, ale stále nám to

nemusí stačit. Zkusme tedy výraz

ještě doplnit o  konkrétnější in

formaci. Hledali jsme restaurace

v Brně, ale co když chceme hledat

restauraci v  Brně na ulici Veveří.

Hledejme tedy podle fráze Brno

restaurace Veveří. Výsledek opět zachycuje obrázek 2.12.

Důležité: Klíčová slova a fráze nezadávejte formou otázky, ale spíše formou odpovědi. Vyhledávač

není člověk a jeho jazyk je tudíž omezený. Proto, pokud vás bude zajímat, jak dlouho žije had, neklaďte

vyhledávači dotaz Jak dlouho žije had, ale spíše zvolte frázi délka života hada.

Na stejném principu pracují všechny vyhledávače. Google ale pod pokličkou ukrývá

mnohem více, a  abych vás o  tyto možnosti neochudil, pojďme se alespoň v  krátkosti

Obrázek 2.11. Přesnější fráze vede k přesnějšímu výsledku

Obrázek 2.12. Přesný dotaz vede k přesným výsledkům


48

podívat na pokročilé možnosti vyhledávání. K těm vede odkaz Rozšířené vyhledávání

pod tlačítkem Hledat. Klepněme na něj a  nechme si zobrazit stránku, kterou ukazuje

obrázek 2.13.

Protože názorný příklad nám ušetří spoustu složitého vysvětlování, začněme rovnouhledáním. Stále hledáme restauraci v Brně na ulici Veveří a zároveň víme, že její názevobsahuje slovo Růže. Nejsme si ovšem jisti, jestli jde o pivnici, nebo restauraci. V takovém

případě volíme dotaz hledání následovně:

 Pole všechna tato

slova bude obsahovat

frázi Brno Veveří –

hle dáme totiž na ulici

Veveří v Brně.  Pole přesně tuto formulaci nebo větu

bude obsahovat slovo

Růže – víme, že má

podnik v názvu slovo

Růže.  Pole jedno nebo několik těchto slov

bude obsahovat slova

re stau race pivnice – nejsme si jisti, jestli jde o restauraci nebo pivnici. No a nakonec stiskneme tlačítko Rozšířené vyhledávání. Výsledek ukazuje obrázek 2.14.

Obrázek 2.14. První výsledek pokročilého hledání

KAPITOLA 2 · HLEDÁME NA INTERNETU

Obrázek 2.13. Možnosti pokročilého vyhledávání Googlu


HLEDÁME VE FULLTEXTU

49

Vidíme, že jsme v podstatě našli, co jsme hledali, tedy pivní šenk Čtyři růže. Stále to však

nejsou stránky onoho podniku. Když pomineme, že na stránkách, které se zobrazilyve výsledcích hledání, nalezneme odkaz na web hledaného podniku, je možné přesto hledání

ještě zúžit. V tom případě se ve vyhledávači vraťme o stránku zpět (pomocí tlačítkaprohlížeče pro pohyb zpět).

Dotaz, jejž jsme použili, doplníme o  novou informaci, a  to do pole neobsahující slova. Napíšeme sem slova z  názvů stránek, které jsme prvně našli (viz obrázek

2.14). Například chceme

z  vyhledávání vynechat

různé katalogy podniků,

protože chceme jenwebové stránky podniku. Do

pole tedy zapíšeme firmy.

A  pro nové hledání stiskneme tlačítko Vyhledávání  Google. Ve hledání,

jak je vidět na obrázku

2.15, jsme dorazili k  cíli,

na prvním místě se nyní

zobrazují webové stránky

hledaného podniku.

Výsledky budou samozřejmě pokaždé jiné, neboť fulltextová databáze Googlu se pořád mění

a mění se i pozice stránek, které Google katalogizuje (přiřazuje jim jinou prioritu a relevanci

pro hledaná slovní spojení). Takže až budete zkoušet hledání vy, dostanete jiné výsledky než

já. Tím se nenechte vyvést z míry, důležité je hlavně to, abychom vždy dorazili k cíli.

Tip: Vyhledávat můžete také pouze na konkrétní stránce. Provedete to pomocí předpony site (česky

stránka) a názvu stránky, mezi něž vložíte dvojtečku. Dotaz by mohl vypadat například takto – site:www.

brno.cz restaurace. Google bude hledat slovo restaurace pouze na webových stránkách www.brno.cz.

Filtrování výsledků hledání v Googlu

Levé navigační nabídky odkazů jsme si již všimlia většině prvků jsme se již věnovali. Ale ne všem. Přitom nám

horní část navigace nabízí skvělé možnosti, jak fi ltrovat

výsledky hledání podle toho, co chceme ve skutečnosti hledat. Ve výchozím stavu je zde vybraný odkaz Vše.

Google pak odhadne, co asi chceme najít, a podle toho

nám do výsledků hledání mimo webové stránkypřimíchá například seznam míst (viz naše hledání pizzerie),

nebo videa či obrázky a další.

Obrázek 2.15. Konečný výsledek pokročilého hledání v Googlu

Obrázek 2.16. Navigační nabídka

pro fi ltrování výsledků hledání


50

Výsledky hledání ale můžeme snadno fi ltrovat sami. Ostatně Google není vševědoucí

a jeho odhad nemusí být vždy správný. Výsledky hledání si tak přizpůsobíme sami podle

toho, co chceme najít. Přitom není podstatné, zda na odkaz klepneme před hledáním nebo

až po něm. Výsledky se vyfi ltrují dynamicky. Mezi hlavní nabídku patří:

 Hledáme-li obrázky, pak stiskneme v  levé navigační nabídce odkaz Obrázky. Google

následně zobrazí jen obrázky. Hledání obrázků se věnuji podrobněji v závěru kapitoly.

 Hledáme-li videa, pak klepneme na odkaz Videa.

 Hledat můžeme také mezi zprávami v novinkách a na zpravodajských webech, k čemuž

slouží odkaz Zprávy. Jestliže klepneme na odkaz Více, nabídka odkazů se rozbalí a  odhalí další odkazy:  Hledat tak můžeme snadno například mezi výrobky, které nabízejí

internetové obchody. Například

můžeme hledat rychlovarná konvice

catler a  pak klepnout na odkaz Nakupování. Výsledkem bude seznam

výrobků dostupných v obchodech.

 Nebo můžeme hledaný výraz (třeba

odborný termín) hledat v knihách –

pak klepneme na odkaz Kniha.  Jestliže budeme hledat například hotel v  Břeclavi, pak můžeme hledat hotel Břeclav

a klepnout na odkaz Místa.  Jestliže budeme chtít procházet výsledky hledání pouze v  internetových zápisnících,

pak vybereme odkazy Blogy.  Odkaz Diskuze zase vyfi ltruje výsledky hledání pouze na diskuzní fóra. To se může

hodit, pokud hledáme diskuze o nějakém výrobku nebo třeba o fi rmě.

Ale to pořád ještě není vše. Google totiž umí fi ltrovat výsledky také podle toho, kdy byla

daná informace publikována, tedy umístěna na Internet. To se nám bude hodit zvláštětehdy, když hledáme například ve zprávách. V levém navigačním panelu se zaměříme až zcela

dolů a  zde klepneme na odkaz Více nástrojů. Rozbalí se nabídka odkazů, díky nimž lze

omezit výsledky hledání časově – například na posledních 24 hodin nebo poslední měsíc.

Google toho ve vyhledávání nabízí ještě daleko více, ale myslím, že to by nám pro tentokrát

stačilo. K hledání obrázků se ještě vrátíme na konci kapitoly.

Obrázek 2.17. Filtrování výsledků hledání – zde

Nakupování

KAPITOLA 2 · HLEDÁME NA INTERNETU


HLEDÁME NA INTERNETU PŘÍMO Z PROHLÍŽEČE

51

Hledáme na Internetu přímo z prohlížeče

V této kapitole jsme si vysvětlili vše potřebné k tomu, abychom mohli vyhledávat naInter

netu, co nás napadne. Přesto zde však zůstává jedna možnost, kterou je třeba zmínit, a tou

je vyhledávání na Internetu přímo z okna prohlížeče. To se může rozhodně hodit, neboť

tak si nemusíte načítat stránku vyhledávače, ale dotaz na vyhledávání můžeme odeslat

rovnou z prohlížeče.

Ze všeho nejdříve si spusťme prohlížeč (je jedno který). Pole pro vyhledávání najdeme

v těchto prohlížečích:

 Internet Explorer 9 a Chrome – k vyhledávání používá rovnou pole pro adresu.

 Internet Explorer 7 a 8, a prohlížeč Firefox – k vyhledávání používá speciální políčko,

které najdeme vpravo od pole pro adresu.

Prohlížeče Chrome a  Firefox používají po instalaci jako výchozí vyhledávač Google. In

ternet Explorer používá svůj vyhledávač Bing, který je ovšem v  českém prostředí nepo

užitelný. Za chvíli si proto ukážeme, jak výchozí vyhledávač v prohlížeči změnit. Bude to

skutečně hračka.

Nic nám ale nebrání si vyzkoušet, jak hledání přímo z prohlížeče funguje. Vlastně sijed

noduše představte, že políčko pro hledání v prohlížeči je políčkem pro hledání na stránce

vyhledávače. A  vyhledávat ve fulltextovém vyhledávači již umíme. Tudíž do políčka pro

hledání napišme nějaký hledaný výraz. Já napíšu například Brno. A následně stačístisk

nout klávesu e.

Tip: Při zapsání výrazu se mohou rovnou v prohlížeči zobrazit rady od našeptávače použitého

vyhledávače. Tedy tak jako při fulltextovém hledání přímo na stránce vyhledávače. Tuto možnost je

ovšem třeba mít povolenou. Například v Internet Exploreru 9 napište výraz do pole pro adresu, načež se

vysune nabídka, v níž klepněte dole na příkaz Zapnout návrhy.

Výsledkem této operace je načtení stránky vyhledávače, na níž se rovnou zobrazí výsledky

hledaného výrazu. Cílový vyhledávač může být jiný než Google. Nyní se podíváme na to,

jak v prohlížeči nastavit vyhledávač Google nebo Seznam (a případně jiný).

Obrázek 2.18. Hledání z prohlížeče – vlevo Internet Explorer, vpravo prohlížeč Firefox


52

Řešení problému: Máte Internet Explorer 9, ale prohlížeč nevyhledává? Pak může být problém vevypnutém hledání. V řádku pro adresu napravo chybí ikona lupy. Pokud je tomu tak, není žádný problém

hledání zapnout. Klepněte na ikonu ozubeného kola a v nabídce na příkaz Spravovat doplňky. Vzobrazeném dialogu levé nabídky zvolte kategorii Poskytovatelé vyhledávání. A ve spodní části dialogu

zaškrtněte volbu Hledání z panelu Adresa.

Jestliže budeme mít nainstalováno víceposkytovatelů hledání – například Google,Seznam, Heureka a další, pak je třeba siuvědomit, že jen jeden bude výchozí. Použít

můžeme snadno ale také ty další, a  to tak,

že zapíšeme hledaný výraz, ale nestiskneme

klávesu e, místo toho ve vysunuté nabídce u spodního okraje klepnutím zvolíme

ikonu vyhledávače. Tím dojde k hledání ve

zvoleném vyhledávači.

Nastavení vyhledávače pro

Internet Explorer

Vyhledávač Bing, který je nainstalován

jako výchozí prohlížeč po instalaci prohlížeče Internet Explorer, není v českýchpodmínkách použitelný (alespoň nebyl v době přípravy této knihy). Podíváme se proto na to, jak

zvolit jiný vyhledávač, například Google.

Důležité: Jestliže používáte starší verzi Internet Exploreru, pak použijte postup uvedený na koncipodkapitoly pro přidání vyhledávače Google.

Internet Explorer 9 má vyhledávání zabudované rovnou do řádku pro adresu. V něm také

začneme náš postup:

1. V  řádku pro adresu klepneme

na ikonu šipky nebo ikonu lupy, až

se vysune směrem dolů nabídka. 2. V pravém spodním rohuklepneme na tlačítko Přidat. 3. Zobrazí se stránka s  galerií dolňků pro prohlížeč Internet

Explorer 9. Hned po ruce máme

vyhledávač Seznam – klepneme

na něj a poté klepneme na odkaz

Kliknutím nainstalujte (Click

to install). Seznam můžeme

snadno zvolit výchozím vyhleKAPITOLA 2 · HLEDÁME NA INTERNETU

Obrázek 2.19. Vybíráme, jaký vyhledávač

k hledání použít

Obrázek 2.20. Přidání vyhledávače pro Internet Explorer 9


HLEDÁME NA INTERNETU PŘÍMO Z PROHLÍŽEČE

53

dávačem, když zaškrtneme volbu Nastavit tohoto poskytovatele vyhledávání jako

výchozího. 4. Následně stiskneme tlačítko Přidat. A  to je vše. Pokud jsme nastavili Seznam jako výchozí vyhledávač, pak můžeme rovnou začít hledat. Pokud nikoliv, můžeme to snadno napravit. A to následovně: 1. Klepneme na ikonu ozubeného kola a v nabídce klepneme na příkaz Spravovat doplňky. 2. V levém sloupci zvolíme kategorii Poskytovatelé vyhledávání. 3. Klepnutím vybereme vyhledávač Seznam a v dialogu dole stiskneme tlačítko Nastavit

jako výchozí. 4. Zde můžeme zároveň nepotřebné vyhledávače smazat. Smazat můžeme například

Bing, protože ho nebudeme používat. Ale doinstalovat sem můžeme například další

vyhledávače – třeba vyhledávání ve zboží pomocí vyhledávačů Heureka.cz nebo Zbozi.

cz (viz postup dříve). Řešení problému: Nejde vám vyhledávač smazat? Pak to bude tím, že jej máte nastavený jako výchozí. V takovém případě nejdříve vyberte nebo nainstalujte jiný vyhledávač, zvolte jej jako výchozí a původní vyhledávač poté smažte. Na začátku podkapitoly jsem ovšem sliboval, že si jako výchozí vyhledávač nainstalujeme Google. Ale Google v nabídce vyhledávačů prostě není (nebo nebyl v době přípravykniObrázek 2.21. Nastavení vyhledávačů v Internet Exploreru 9


54

hy). To ale nevadí, použijeme malý fígl. Tento postup můžeme použít i v případě Internet

Exploreru 8.

1. V prohlížeči totiž necháme načíst stránku na adrese hwww.microsoft .com/windows/ie/

searchguide/cs-cz/default.mspx, kde vyhledávač Google najdeme. 2. Na vyhledávač Google (nebo Seznam) klepneme. 3. A stisknutím tlačítka Přidat v zobrazeném dialogu dojde k jeho přidání do prohlížeče. A to je vše. Jde o starší stránky, které Microsoft zřídil pro Internet Explorer 8, ale stejným způsobem můžete přidávat vyhledávače také v případě nejnovější verze prohlížeče. Tip: Snadno lze vytvořit také vlastní hledání na jakémkoli webu. Na stránce si můžeme všimnout žlutého bloku s návodem, jak jej vytvořit. V prohlížečích Firefox a Chrome je jako výchozí vyhledávač nainstalovaný Google.

Hledání ve vyhledávači přímo z internetové stránky

V kapitole 1 jsme se dozvěděli o tom, jak nainstalovat akcelerátory, a podívali jsme se na to,

jak je používat. Podobným způsobem je možné použít vyhledávač rovnou na stránce, aniž

bychom museli otevírat novou záložku a vyhledávač nechat načítat.

Postup je následující:

1. Na stránce tažením myší za stisknutého levého tlačítka vybereme slovo nebo slova,

která chceme použít pro vyhledávání. 2. Klepneme na modrý čtvereček zobrazený u výběru. 3. V  nabídce klepneme na Vyhledat pomocí Google (nebo jiného vyhledávače podle

toho, jakou službu máme zvolenou jako

výchozí). Případně můžeme otevřítpodnabídku Více akcelerátorů, kde najdeme další

možnosti hledání. 4. Po klepnutí na příkaz k  hledání se vybraný výraz nalezne ve zvoleném vyhledávači

a zobrazí se na nové záložce.

Jak hledat pouze na stránce zobrazené v prohlížeči

Poslední perličkou na dortu je hledání pouze na stránce, kterou jsme si zobraziliv internetovém prohlížeči. Hodí se to třeba v  případě stránky s  hodně textem, na níž hledáme

konkrétní text, nebo prostě když se nechceme zdržovat čtením.

Tento postup použijeme stejně ve všech prohlížečích. Jednoduše stačí stisknout klávesovou

zkratku °+F, načež se v prohlížeči objeví lišta (v případě Internet Exploreru nahoře,

ale například v případě Firefoxu dole) určená pro hledání na aktuálně zobrazené webové

Obrázek 2.22. Hledání přímo z internetové

stránky

KAPITOLA 2 · HLEDÁME NA INTERNETU


JAK HLEDAT OBRÁZKY NA INTERNETU

55

stránce. Například Internet Explorer vyznačí všechny nalezené hledané výrazy na stránce

žlutě. V případě Firefoxu je k témuž třeba ještě stisknout tlačítko Zvýraznit.

Navíc (v  Internet Exploreru) máme k  dispozici dvě upřesňující volby pod nabídkou

Možnosti:

 Pouze celá slova – prohlížeč bude hledat celé slovo tak, jak jsme ho napsali dotextového políčka. V  opačném případě hledá i  části slov. Pokud tedy napíšeme Brn, najde

nejen slovo Brno, ale také třeba slovo brněnský. Zaškrtnutím této možnosti můžeme

hledání omezit pouze na celé slovo.  Rozlišovat malá a velká (ve Firefoxu Rozlišovat velikost) – pravděpodobně jsme sami

uhádli, co tato možnost znamená, takže jen stručně. Prohlížeč může rozlišovat malá

a  velká písmena. Pokud možnost zaškrtneme a  budeme hledat výraz Brn, prohlížeč

najde pouze slovo Brno, ale už ne brněnský, protože to začíná malým písmenem. Hledání začíná okamžitě, jakmile začneme psát. Zároveň se na stránce přesuneme naprvní výskyt hledaného výrazu. Pomocí tlačítka Další a Předchozí se lze pohybovat mezi vyhledanými výrazy. Jednoduché a užitečné, že?

Jak hledat obrázky na Internetu

Jak jsem uvedl na samotném začátku této kapitoly, hledat lze skutečně cokoli, a to lzenalézt. Proto nás již asi neudiví, že lze na Internetu hledat také obrázky. Hledání obrázků

je velmi jednoduché a příliš se neliší od hledání textového, které jsem uvedl dříve v této

kapitole. Ani místa, kde lze obrázky hledat, už pro nás nejsou žádnou velkou neznámou.

Opět to jsou totiž vyhledávače již dříve zmíněné v  této kapitole – tedy Google, Seznam,

Jyxo a další. Pojďme si shrnout postup hledání obrázků na Googlu a Seznamu.

Obrázky ve vyhledávači Google

Začněme tím, že si zobrazíme úvodní stránku vyhledávače Google na adrese www.google.

cz. Zde místo odkazu We b klepneme na odkaz Obrázky. Tím jsme se dostali do databáze

obrázků Googlu a můžeme začít vyhledávat. Hned na začátku kapitoly jsem zmínil, že lze

hledat například obrázek západu slunce. Do pole pro vyhledávání proto zadejme Západ

slunce a stiskněme tlačítko Hledat obrázky.

Obrázek 2.23.

Hledání na

stránce v Internet

Exploreru 9


56

KAPITOLA 2 · HLEDÁME NA INTERNETU

Pokud nás nějaký obrázek z nabízeného seznamu (obrázek 2.24) zaujal, klepneme na něj.

Google zobrazí internetovou stránku, na níž obrázek nalezl. Pokud chceme vidět pouze

obrázek v  plné velikosti, klepneme vpravo nahoře na odkaz Zobrazit v  plné velikosti.

V tomto místě také nalezneme informace o obrázku, tedy jeho velikost a WWW adresu.

Zpět na seznam obrázků se dostaneme stisknutím tlačítka Zpět v prohlížeči.

Podobně jako u běžných výsledků hledání, je možné i vyhledané obrázky efektivně fi ltrovat.

Zaměřme se proto na levý sloupec s nabídkou možností. Najdeme zde (viz obrázek 2.24):

 Zobrazení obrázků jen s určitou velikostí – například jen velké, nebo jen malé.

 Níže si můžeme z palety vybrat takovou barvu, která na obrázku převažuje.

 A ještě níže můžeme ve výsledcích fi ltrovat typ obrázku – například si nechat zobrazit

pouze fotografi e, nebo pouze kliparty.

Obrázky ve vyhledávači Seznam

I  v  případě Seznamu bude nejlepší začít tím, že si do prohlížeče načteme jeho úvodní

stránku na adrese www.seznam.cz. Místo odkazu Internet (nad textovým polem prohledání), který bychom použili pro hledání textových informací ve fulltextu (podobně jako

ve vyhledávači Google), vybereme klepnutím odkaz Obrázky. Pokud se nám zdenezobrazuje, klepneme nejdříve na malou šipku na pravém okraji řádku s odkazy. Do políčka pro

hledání zadejme stejnou frázi jako dříve v  případě Googlu, tedy západ slunce, abychom

se podívali, jaké jiné obrázky nám dokáže nalézt Seznam. Hledání potvrdíme stisknutím

tlačítka Hledej.

Obrázek 2.24.

Google nalezlspoustu obrázkůvztahujících se k západu

slunce


JAK HLEDAT OBRÁZKY NA INTERNETU

57

Seznam nabízí možnost fi ltrování obrázků podle jejich velikosti – pomocí voleb Všechny

velikosti, Malé, Střední, Ve l k é. Určit je možné také orientaci obrázků nebo typ obrázků

podobně jako v případě vyhledávače Google.

Jakmile klepneme na daný obrázek, ten se zobrazí v  podobném rozhraní jako v  případě

Googlu. Další vysvětlování by tedy bylo plýtváním papíru, a  proto vás nechám v  klidu

experimentovat a hledat. Skutečně je na co se dívat, nemyslíte?

Obrázek 2.25.

Seznam nalezl

spoustu hezkých

fotek západu slunce




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist