

sleva
Kniha:
Internet pro úplné začátečníky
Autor:
Martin Domes
Podtitul: 3. aktualizované vydání
doručujeme do Vánoc

Nakladatelství: | » Computer press |
Médium / forma: | Tištěná kniha |
Rok vydání: | 2011 |
Počet stran: | 280 |
Rozměr: | 167 x 225 mm |
Úprava: | ilustrace |
Vydání: | 3., aktualiz. vyd. |
Vazba: | brožovaná lepená |
Datum vydání: | 7. 9. 2011 |
Nakladatelské údaje: | Brno, Computer Press, 2011 |
ISBN: | 9788025136508 |
EAN: | 9788025136508 |
Ukázka: | » zobrazit ukázku |
Příručka jednoduše seznamuje s možnostmi internetu. Naučí, jak jej využívat k hledání informací, ke komunikaci s přáteli, k nakupování, internetovému bankonictví nebo k zábavě. Věnuje se i bezpečnosti a možným internetovým hrozbám.
Také byste rádi konečně poznali, k čemu všemu vám může být Internet dobrý, a naučili se jej využívat každý den k hledání informací, komunikaci s přáteli, nakupování či zábavě? Zkušený autor vás ve 3. aktualizovaném vydání doplněném o postupy při internetovém bankovnictví provede všemi obvyklými a užitečnými činnostmi, které na Internetu můžete provádět. To vše krok za krokem, bez zbytečných detailů a s řešením případných úskalí, která na vás mohou čekat. Naučíte se využívat výhod Internetu v každé situaci, světová síť vám obohatí, ulehčí a zpříjemní každodenní život. S knihou se mimo jiné naučíte: Prohlížet internetové stránky v záložkách a zaznamenávat ty zajímavé Vyhledávat užitečné informace, obrázky a videa Posílat e-maily s přílohami, propojit schránku na Internetu s počítačem Nakupovat, prodávat a reklamovat zboží v internetových obchodech Vytvářet webová fotoalba, posílat velké soubory Obsluhovat svůj bankovní účet z pohodlí domova Psát si s ostatními pomocí ICQ nebo telefonovat s programem Skype Číst magazíny a zpravodajství pomocí kanálů RSS Sledovat televizní pořady a poslouchat rádio přes Internet Bránit se nejrůznějším internetovým hrozbám Taktéž se naučíte využívat velké množství užitečných služeb, které Internet poskytuje, například: Programy televizí, kin či divadel, předpověď počasí, hledání nejlevnějšího benzínu, plynu či elektřiny, reality, autobazary a hledání zaměstnání či dovolené ? hledání adresy nebo cyklostezky v mapách ? slovníky a encyklopedie a mnoho dalších O autorovi: Martin Domes je autorem více než desítky úspěšných knih nejen z prostředí Internetu, např. Tvorba WWW stránek pro úplné začátečníky nebo Word pro seniory. Pravidelně publikuje rady a tipy pro práci s počítačem na webu JNP.cz. Jako redaktor a šéfredaktor vydavatelství Computer Press stojí za vznikem několika stovek počítačových knih. Jeho web najdete na adrese www.MDwebdesign.cz . Edice Pro úplné začátečníky: Zaměření na praktické využití Srozumitelný výklad krok za krokem Popis řešení možných problémů Vizuální propojení textů a obrázků
Také byste se rádi konečně naučili využívat Internet každý den k hledání informací, komunikaci, nakupování či zábavě? S knihou z edice pro úplné začátečníky to pro vás bude velmi snadné. V knize najdete přehledné postupy, řešení problémů i vhodné tipy, jak pracovat s prohlížečem, poštou, jak nakupovat i prodávat online, telefonovat se Skypem či komunikovat s ICQ a prakticky využijete spoustu užitečných služeb Internetu.
Naučná literatura > Počítače a Internet > Internet
Katalog vybraných autorů > D > Domes - Martin Domes
Katalog nakladatelství > C > Computer press
CO VŠE LZE HLEDAT
39
Kapitola 2
Hledáme na Internetu
V síti sítí, jak se někdy přezdívá Internetu, můžete nalézt miliardy webových stránek a dalších dokumentů (obrázků, videí, textových dokumentů atd.). Jak už jsem se zmínil v první kapitole, každý dokument v síti má svou vlastní adresu. Jak se ji ale dozvědět? To je otázka, na níž budeme hledat odpověď v této kapitole.
Co vše lze hledat
Na otázku, co vše lze na Internetu hledat, je pestrá odpověď. Všechno! No dobře, zase až tak pestrá nebyla. Co si tedy představit pod slovem „všechno“? Vezměme to pěkně popořádku: V první řadě můžeme hledat textovou informaci. Například pokud budeme chtít zjistit
něco málo, nebo více, o patronovi českých zemí svatém Václavu, nebo nějaký recept na
dobré jídlo. Dále můžeme hledat adresu webových stránek. Může jít například o stránky státního
úřadu, fi rmy nebo internetového obchodu. Možné je také hledat zboží a výrobky, které nabízí internetové obchody, například no
vou ledničku nebo televizi. Hledat je možné i obrázky a videa, a to podle názvu, například západ slunce. Na Internetu však můžete poměrně úspěšně hledat i hudbu a fi lmy, např. podle názvu
alba či fi lmy, nebo interpreta. Hledat lze však mnohem více, tedy všechno, co vás napadne. Stačí už pouze vědět, co chceme hledat, kde to lze najít a jak vyhledávat. Pokud jsem vás zaujal, rozhodně se vrhněte na další text.
Hledáme v katalogu
Kdo by dnes neznal zlaté stránky. A internetový katalog je zlatými stránkami v síti: můžeme jím listovat stejně jako v papírové verzi a stejně jako v ní zde najdeme odkazy na webové stránky institucí či fi rem s rozdělením podle výrobků atd. Co ale nabízí katalog navíc? Lze vyhledávat mnohem podrobněji, postupně upřesňovat to, co hledáme, až se dopátráme toho, co potřebujeme. Samozřejmě se nelze bavit pouze o hledání fi rem a institu
2
40
cí. Katalogy mohou obsahovat odkazy na jakékoli stránky, většinou podle svého zaměření.
Ale dost řečí, pojďme se pustit do hledání. Kde nalézt katalogy
Už víme, co to je katalog a že v něm lze hledat jako ve zlatých stránkách. Co ale nevíme,
je kde hledat takový katalog. Katalogů odkazů je na Internetu celá řada a ty nejznámější
(a také nejvíce podobné zlatým stránkám) nalezneme na největších českých portálech:
Seznam odkazy (nekomerční odkazy) – odkazy.seznam.cz
Firmy.cz (Seznam – katalog fi rem) – www.fi rmy.cz
Najisto.cz (Centrum – katalog fi rem) – najisto.centrum.cz
Klikni.cz (MAFRA – katalog nekomerčních odkazů) – klikni.idnes.cz
TOPkontakt.cz (MAFRA – katalog fi rem a institucí) – topkontakt.idnes.cz
Caramba – www.caramba.cz
Do těchto katalogů jsou zařazeny především odkazy na fi rmy, ale často obsahují také od
kazy na osobní stránky a další webové stránky všeho druhu. Registrace v těchto katalozích
je zdarma, a tak si do nich může uložit odkaz na své webové stránky v podstatě kdokoliv.
Také proto jsou tyto katalogy velmi oblíbené.
Mimo těchto obecných katalogů můžeme na Internetu nalézt také specializovanější kata
logy zaměřené jen na určité subjekty:
BezvaPortál (www.bezvaportal.cz) – katalog odkazů zaměřený na internetový obchod
a nákup online
TopObchody (www.topobchody.cz) – katalog internetových obchodů
Kormidlo (www.kormidlo.cz) – katalog odkazů občanské společnosti
Medima.cz (katalog.medima.cz) – katalog českých zdravotnických odkazů
Ewa.cz (www.ewa.cz) – katalog odkazů využitelných pro vzdělávání
Spotrlink.cz (www.sportlink.cz) – katalog sportovních odkazů
Sběratel.com (www.sberatel.com) – katalog odkazů o sběratelství
Katalogy můžeme nalézt také regionální, jako jsou například katalogy regionálních a míst
ních fi rem apod.
Tip: Zvláštním typem katalogu jsou adresáře. Vyhledáváme zde například státní úřady. Jeden z takových
adresářů poskytují stránky www.statnisprava.cz. Adresář úřadů naleznete v pravém sloupci. Hledat zde
můžete postupným upřesňováním dotazu podle umístění úřadu nebo jeho zaměření.
KAPITOLA 2 · HLEDÁME NA INTERNETU
HLEDÁME V KATALOGU
41
Jak hledat v katalogu
Protože nejčastěji se hledá v katalozích velkých internetových portálů, podívejme se na to, jak hledat konkrétní stránky právě v jednom z jejich katalogů. Nejnavštěvovanějším a také nejrozsáhlejším katalogem je katalog Firmy.cz, který nabízí Seznam. Začněme tím, že si v našem internetovém prohlížeči načteme stránky portálu Seznam. Jeho adresa je www.seznam. cz. Můžeme samozřejmě rovnou načíst katalog a řekněme, že máme prostě stránku www. seznam.cz nastavenou jako domovskou stránku. Podívejme se tedy na úvodní stránku portálu Seznam a hledat budeme odkaz Firmy.cz (viz obrázek 2.1). Ve střední části stránky můžete vidět rychlý přehled témat katalogu, my ale klepneme na odkaz Firmy.cz. Výsledkem je načtení stránky katalogu s adresou www.fi rmy.cz. Jak lze vidět na obrázku 2.2, hlavní strán
Obrázek 2.1. Úvodní stránka portálu seznam s odkazem
na katalog
Obrázek 2.2. Úvodní stránka katalogu portálu Seznam – Firmy.cz
42
ka katalogu je řazena na hlavní oddíly podle abecedy, a to podle povahy toho, co hledáte.
Je třeba tedy vědět, co je naším cílem. V tomto příkladu budeme hledat on-line prodejnu
výpočetní techniky, tedy počítačů, protože bychom si rádi zakoupili novou myšku (ta stará
nás již třebas zlobí). Vyzvednout bychom si ji chtěli v Brně, neboť zde zrovna bydlíme.
Jako jednu z hlavních kategorií katalog nabízí odkaz Elektro a počítače. Může se ale stát,
že nám nebude žádná z nabízených kategorií vyhovovat. Co teď? Všimněme si, že nad se
znamem hlavních témat katalogu se vyskytuje výčet všech písmen abecedy, takže zkrátka
stačí zvolit písmeno podle toho, co hledáme. Kdybychom hledali knihy, asi bychom se
zaměřili na knihkupectví, a tak bychom následovali písmeno K. My ale klepneme na odkaz
Elektro a počítače.
Zobrazí se další stránka katalogu,
respektive složka katalogu nazva
ná Elektro, mobily a počítače.
Nyní je třeba náš dotaz upřesnit.
Vzhledem k tomu, že hledáme
prodejce výpočetní techniky, za
ujme nás odkaz Prodej výpočet
ní techniky. Klepněme tedy na
něj.
Nyní jsme se dostali opět hlouběji
do katalogu a náš dotaz se upřes
nil. Nacházíme se ve složce Prodej
výpočetní techniky. Ihned pod
jeho názvem si můžeme všimnout drobečkové navigace, která zobrazuje, jak hluboko se
nacházíme od úvodní stránky katalogu a kde přesně. Pokud klepneme na úroveň výše,
vrátíme se o úroveň výše.
Všimněme si také, že v každé sekci již máme nabídku odkazů fi rem. My ale chceme náš
dotaz upřesnit co nejvíce. A protože si chceme zboží (naši myšku) nakoupit na Internetu,
zvolíme odkaz On-line prodej výpočetní a komunikační techniky.
Tip: Za odkazem na sekci odkazů naleznete číslo, které ukazuje, kolik odkazů daná sekce obsahuje.
Opět jsme hlouběji v katalogu a stále je ještě možné upřesnit náš dotaz, nebo je možné
rovnou zvolit umístění fi rmy podle krajů v České republice. Protože hledáme myš, což
je počítačový hardware, mohli bychom dotaz ještě upřesnit klepnutím na odkaz On-line
prodej počítačového hardwaru. Proto na odkaz klepneme, nyní už jsme skoro u cíle.
Obrázek 2.3. Nyní jsme hlouběji v katalogu a blíže svému cíli
KAPITOLA 2 · HLEDÁME NA INTERNETU
HLEDÁME VE FULLTEXTU
43
Jak ukazuje obrázek 2.4, už jsme skoro u cíle. Protože nás nezajímají ani kamenné obchody, velkoobchod či výrobci počítačových komponent, zastavme se v této kategorii a začněme upřesňovat místo, kde se nacházíme. To provedeme pomocí odkazů pod nadpisem Česká republika. Klepněme tedy na odkaz Jihomoravský kraj, a po upřesnění na odkaz Brno-město. A jsme u cíle, nebylo to zase až tak těžké, že? Nyní vidíme výčet internetových obchodníků s počítačovými komponentami, u nichž můžeme na Internetu nakoupit naši myšku a zároveň si ji osobně vyzvednout, neboť mají pobočku v Brně. Nyní stačí pouze klepnout na odkaz vedoucí na e-shop a začít nakupovat.
Hledáme ve fulltextu
Neděsme se anglického slova fulltext, které u nás již zdomácnělo. Jde o vyhledávání textových výrazů, tedy podle klíčových slov. Klíčové slovo je prostě slovo, které nejlépe vyhovuje tomu, co chceme hledat. V katalogu jsme hledali fi rmu, ale ve fulltextu můžeme vyhledávat jakýkoli textový záznam, jenž obsahuje slovo nebo slova, která při hledání použijeme.
Obrázek 2.4.
Už jsme skoro u cíle
Obrázek 2.5.
Jsme u cíle –
našli jsme,
co jsme
hledali
44
Například nás zajímají informace o psím plemenu Slovenský čuvač, pak budeme ve full
textu hledat toto slovní spojení.
Jaké jsou tedy výhody fulltextu? Nehledáme WWW adresu subjektu, ale pouze dokument
na Internetu, který obsahuje dané informace (slova či text). K tomuto účelu slouží vyhledá
vače, což pro nás možná již není cizí slovo. Takový vyhledávač prochází internetové strán
ky a zaznamenává si jejich obsah do své databáze, aby v ní pak mohl na základě vašeho
dotazu hledat. Tato databáze je pak oním fulltextem. Kde lze nalézt fulltext
Jak jsem se již zmínil, vyhledávání ve fulltextu nám obstarají vyhledávače. Ty nalezneme
také na největších českých portálech, jako je Seznam, Centrum či Atlas. Na úvodní stránce
jsme si pravděpodobně všimli textového políčka s tlačítkem Hledej či Hledat. Ano, právě
tohle je vstupní brána pro vyhledávání ve fulltextu. Hledat ve fulltextu můžeme, pokud
máme vybranou záložku Internet či Stránky – pak je cílem hledání právě textový obsah
internetových stránek.
Nejznámějšími vyhledávači jsou především:
Google – www.google.cz
Morfeo – morfeo.centrum.cz
Jyxo – www.jyxo.cz
Seznam – www.seznam.cz
Možná nás napadne, že v seznamu nejsou například Centrum.cz a Atlas.cz. V době psaní
publikace však tyto portály využívaly k vyhledávání v Internetu vyhledávač Google. Cent
rum dříve používal vyhledávač Morfeo, který najdeme na výše uvedené adrese, ale nyní ho
již v hlavním vyhledávání na portále Centrum nenajdeme. Nejčastěji používaným vyhle
dávačem je u nás s obrovským náskokem Seznam a Google (v tomto pořadí). Jak hledat ve fulltextu
Pravděpodobně nejlepším, a rozhodně nejuznávanějším, vyhledávačem na světě je populární
Google. Jeho českou verzi naleznete na adrese www.google.cz, a právě proto si na něj posvítíme
a ukážeme si, jak v něm správně a efektivně vyhledávat a hlavně najít přesně to, co hledáme. Pro
začátek si tedy jeho úvodní stránku nechme načíst do vašeho internetového prohlížeče.
Řešení problému: Pokud se vám Google zobrazil anglicky, není nic jednoduššího, než jej
přinutit, aby k vám promlouval česky. Zvolte proto vpravo nahoře symbol ozubeného kola a zde
v rozevíracím seznamu Interface Language vyberte možnost Czech a vpravo nahoře stiskněte
tlačítko Save Preferences.
Jak lze vidět na obrázku 2.6, jeho design je velmi sporý a hlavně prostý reklam, které by nás
mohly jinde obtěžovat. Hlavním důvodem, proč zvolit k hledání Google, ale je, že obsahuje
největší databázi obsahu Internetu na světě (alespoň se tímto oceněním honosí v době
tvorby této publikace).
KAPITOLA 2 · HLEDÁME NA INTERNETU
HLEDÁME VE FULLTEXTU
45
Protože budeme chtít hle
dat na Internetu, necháme
vybraný odkaz We b, jenž
se vyskytuje na stránce vle
vo nahoře. Abychom to ale
neprotahovali, zkusme si
rovnou něco najít. Jak na
to? Jednoduše do textového
políčka napišme to, co chce
me hledat. Já zkusím hledat
slovo Brno. Všimnout si
můžeme toho, že Google
okamžitě zobrazuje výsled
ky hledání (není tedy třeba
stisknout klávesu e).
Poznámka: Googlu je jedno, jestli zadáte hledaný výraz s háčky a čárkami, nebo bez nich. Háčky a čárky
zkrátka při hledání význam nemají. Stejně tak se chovají i jiné vyhledávače.
Tip: Všimněte si, že zatímco píšete dotaz, Google pomocí tzv. našeptávače navrhuje možné dokončení
dotazu. Jestliže v našeptávači uvidíte dotaz odpovídající tomu, co chcete napsat, stačí pomocí šipky
směrem dolů dotaz vybrat a stisknout klávesu e.
Obrázek 2.6. Úvodní stránka vyhledávače Google
Obrázek 2.7. Google našel stránky obsahující slovo Brno
46
Jak ukazuje obrázek 2.7, Google našel mnoho stránek obsahující slovo Brno a seřadil je dle relevance a oblíbenosti stránek, které toto klíčové slovo obsahují. Každý výsledek hledání se skládá z názvu stránky, jenž je zároveň i odkazem (což poznáte podle modré barvy a podtržení) – na něhož lze klepnout a přenést se tak na vybranou stránku –, výpisu textu stránek obsahujícího klíčové slovo (zvýrazněné tučně) a nakonec WWW adresy nalezené stránky. Seznam výsledků hledání může být obsáhlý, proto je Google řadí po deseti na jednu stránku. Na další stránku se přesuneme tak, že v dolní části pod výsledky hledání klepneme na číslo stránky nebo na slovo Další. Zpět se dostaneme stejným způsobem, nebo klepnutím na odkaz Předchozí. Protože Google hledá v celém Internetu, ne tedy pouze v tom „českém“, může být užitečné vybrat při hledání možnost Stránky pouze česky (najdeme ji v levé navigační nabídce) a hledání opakovat. V případě slova Brno by to význam nemělo, ale pokud budeme hledat například informace o fi lmu, najednou se bude tato možnost hodit. Obrázek 2.9 ukazuje různé výsledky hledání výrazu Pan ́s Labyrinth (česky Faunův Labyrint). Všimněme si také toho, že Google lokalizoval naši pozici. Google zobrazované výsledky doplní o výsledky vztahující se k našemu místu. Vyzkoušejme si to: hledejme slovo pizzerie. Google nyní hledání doplní o výsledky ze svého adresáře míst a zobrazí také mapu subjektů odpovídajících našemu hledání.
Obrázek 2.9. Vlevo výsledky stejného hledání s volbou Prohledat Web a vpravo s volbou Stránky pouze česky
Obrázek 2.10. Google
doplní výsledky hledání
o místní výsledky
KAPITOLA 2 · HLEDÁME NA INTERNETU
Obrázek 2.8. Možnost intuitivní navigace ve výsledcích
hledání Googlu
HLEDÁME VE FULLTEXTU
47
Jestliže budeme chtít místo změnit, pak to provedeme klepnutím na odkaz Změnit místo
a zapsáním jiného místa.
Pokročilejší hledání ve vyhledávači Google
Výše uvedená hledání jsou samozřejmě velmi jednoduchá, takže se pojďme podívat na to,
co více nám Google umožňuje.
Důležité: Protože se prostředí Inter
netu neustále mění, je velmi možné, že
výsledky vyhledávání, které uvidíte vy,
budou jiné než ty, které jsou uvedené
v této knize. Postup je zde uveden kvůli
principu vyhledávání. Zkoušejte tedy
hledat třeba něco jiného dle vlastního
uvážení.
Především je možné hledat po
dle celých frází. Platí, že čím
konkrétnější bude zadání ve vy
hledávači, tím lepší a konkrét
nější výsledek dostaneme. Svůj
dotaz tak můžeme upřesňovat
podobně jako v případě kata
logu. Zkusme tedy ve vyhledá
vači zadat dotaz na frázi Brno
restaurace (vyhledáváme re
staurace v Brně). Výsledek zob
razuje obrázek 2.11. Výsledek
je konkrétnější, ale stále nám to
nemusí stačit. Zkusme tedy výraz
ještě doplnit o konkrétnější in
formaci. Hledali jsme restaurace
v Brně, ale co když chceme hledat
restauraci v Brně na ulici Veveří.
Hledejme tedy podle fráze Brno
restaurace Veveří. Výsledek opět zachycuje obrázek 2.12.
Důležité: Klíčová slova a fráze nezadávejte formou otázky, ale spíše formou odpovědi. Vyhledávač
není člověk a jeho jazyk je tudíž omezený. Proto, pokud vás bude zajímat, jak dlouho žije had, neklaďte
vyhledávači dotaz Jak dlouho žije had, ale spíše zvolte frázi délka života hada.
Na stejném principu pracují všechny vyhledávače. Google ale pod pokličkou ukrývá
mnohem více, a abych vás o tyto možnosti neochudil, pojďme se alespoň v krátkosti
Obrázek 2.11. Přesnější fráze vede k přesnějšímu výsledku
Obrázek 2.12. Přesný dotaz vede k přesným výsledkům
48
podívat na pokročilé možnosti vyhledávání. K těm vede odkaz Rozšířené vyhledávání pod tlačítkem Hledat. Klepněme na něj a nechme si zobrazit stránku, kterou ukazuje obrázek 2.13. Protože názorný příklad nám ušetří spoustu složitého vysvětlování, začněme rovnou hledáním. Stále hledáme restauraci v Brně na ulici Veveří a zároveň víme, že její název obsahuje slovo Růže. Nejsme si ovšem jisti, jestli jde o pivnici, nebo restauraci. V takovém případě volíme dotaz hledání následovně: Pole všechna tato
slova bude obsahovat
frázi Brno Veveří –
hle dáme totiž na ulici
Veveří v Brně. Pole přesně tuto for
mulaci nebo větu
bude obsahovat slovo
Růže – víme, že má
podnik v názvu slovo
Růže. Pole jedno nebo ně
kolik těchto slov
bude obsahovat slova
re stau race pivnice – nejsme si jisti, jestli jde o restauraci nebo pivnici. No a nakonec stiskneme tlačítko Rozšířené vyhledávání. Výsledek ukazuje obrázek 2.14.
Obrázek 2.14. První výsledek pokročilého hledání
KAPITOLA 2 · HLEDÁME NA INTERNETU
Obrázek 2.13. Možnosti pokročilého vyhledávání Googlu
HLEDÁME VE FULLTEXTU
49
Vidíme, že jsme v podstatě našli, co jsme hledali, tedy pivní šenk Čtyři růže. Stále to však nejsou stránky onoho podniku. Když pomineme, že na stránkách, které se zobrazily ve výsledcích hledání, nalezneme odkaz na web hledaného podniku, je možné přesto hledání ještě zúžit. V tom případě se ve vyhledávači vraťme o stránku zpět (pomocí tlačítka prohlížeče pro pohyb zpět). Dotaz, jejž jsme použili, doplníme o novou informaci, a to do pole neobsahující slova. Napíšeme sem slova z názvů stránek, které jsme prvně našli (viz obrázek 2.14). Například chceme z vyhledávání vynechat různé katalogy podniků, protože chceme jen webové stránky podniku. Do pole tedy zapíšeme firmy. A pro nové hledání stiskneme tlačítko Vyhle dávání Google. Ve hledání, jak je vidět na obrázku 2.15, jsme dorazili k cíli, na prvním místě se nyní zobrazují webové stránky hledaného podniku. Výsledky budou samozřejmě pokaždé jiné, neboť fulltextová databáze Googlu se pořád mění a mění se i pozice stránek, které Google katalogizuje (přiřazuje jim jinou prioritu a relevanci pro hledaná slovní spojení). Takže až budete zkoušet hledání vy, dostanete jiné výsledky než já. Tím se nenechte vyvést z míry, důležité je hlavně to, abychom vždy dorazili k cíli. Tip: Vyhledávat můžete také pouze na konkrétní stránce. Provedete to pomocí předpony site (česky stránka) a názvu stránky, mezi něž vložíte dvojtečku. Dotaz by mohl vypadat například takto – site:www. brno.cz restaurace. Google bude hledat slovo restaurace pouze na webových stránkách www.brno.cz.
Filtrování výsledků hledání v Googlu
Levé navigační nabídky odkazů jsme si již všimli a většině prvků jsme se již věnovali. Ale ne všem. Přitom nám horní část navigace nabízí skvělé možnosti, jak fi ltrovat výsledky hledání podle toho, co chceme ve skutečnosti hledat. Ve výchozím stavu je zde vybraný odkaz Vše. Google pak odhadne, co asi chceme najít, a podle toho nám do výsledků hledání mimo webové stránky přimíchá například seznam míst (viz naše hledání pizzerie), nebo videa či obrázky a další.
Obrázek 2.15. Konečný výsledek pokročilého hledání v Googlu
Obrázek 2.16. Navigační nabídka
pro fi ltrování výsledků hledání
50
Výsledky hledání ale můžeme snadno fi ltrovat sami. Ostatně Google není vševědoucí a jeho odhad nemusí být vždy správný. Výsledky hledání si tak přizpůsobíme sami podle toho, co chceme najít. Přitom není podstatné, zda na odkaz klepneme před hledáním nebo až po něm. Výsledky se vyfi ltrují dynamicky. Mezi hlavní nabídku patří: Hledáme-li obrázky, pak stiskneme v levé navigační nabídce odkaz Obrázky. Google
následně zobrazí jen obrázky. Hledání obrázků se věnuji podrobněji v závěru kapitoly. Hledáme-li videa, pak klepneme na odkaz Videa. Hledat můžeme také mezi zprávami v novinkách a na zpravodajských webech, k čemuž
slouží odkaz Zprávy. Jestliže klepneme na odkaz Více, nabídka odkazů se rozbalí a odhalí další odkazy: Hledat tak můžeme snadno napří
klad mezi výrobky, které nabízejí
internetové obchody. Například
můžeme hledat rychlovarná konvice
catler a pak klepnout na odkaz Na
kupování. Výsledkem bude seznam
výrobků dostupných v obchodech. Nebo můžeme hledaný výraz (třeba
odborný termín) hledat v knihách –
pak klepneme na odkaz Kniha. Jestliže budeme hledat například hotel v Břeclavi, pak můžeme hledat hotel Břeclav
a klepnout na odkaz Místa. Jestliže budeme chtít procházet výsledky hledání pouze v internetových zápisnících,
pak vybereme odkazy Blogy. Odkaz Diskuze zase vyfi ltruje výsledky hledání pouze na diskuzní fóra. To se může
hodit, pokud hledáme diskuze o nějakém výrobku nebo třeba o fi rmě. Ale to pořád ještě není vše. Google totiž umí fi ltrovat výsledky také podle toho, kdy byla daná informace publikována, tedy umístěna na Internet. To se nám bude hodit zvláště tehdy, když hledáme například ve zprávách. V levém navigačním panelu se zaměříme až zcela dolů a zde klepneme na odkaz Více nástrojů. Rozbalí se nabídka odkazů, díky nimž lze omezit výsledky hledání časově – například na posledních 24 hodin nebo poslední měsíc. Google toho ve vyhledávání nabízí ještě daleko více, ale myslím, že to by nám pro tentokrát stačilo. K hledání obrázků se ještě vrátíme na konci kapitoly.
Obrázek 2.17. Filtrování výsledků hledání – zde
Nakupování
KAPITOLA 2 · HLEDÁME NA INTERNETU
HLEDÁME NA INTERNETU PŘÍMO Z PROHLÍŽEČE
51
Hledáme na Internetu přímo z prohlížeče
V této kapitole jsme si vysvětlili vše potřebné k tomu, abychom mohli vyhledávat na Inter
netu, co nás napadne. Přesto zde však zůstává jedna možnost, kterou je třeba zmínit, a tou
je vyhledávání na Internetu přímo z okna prohlížeče. To se může rozhodně hodit, neboť
tak si nemusíte načítat stránku vyhledávače, ale dotaz na vyhledávání můžeme odeslat
rovnou z prohlížeče.
Ze všeho nejdříve si spusťme prohlížeč (je jedno který). Pole pro vyhledávání najdeme
v těchto prohlížečích:
Internet Explorer 9 a Chrome – k vyhledávání používá rovnou pole pro adresu.
Internet Explorer 7 a 8, a prohlížeč Firefox – k vyhledávání používá speciální políčko,
které najdeme vpravo od pole pro adresu.
Prohlížeče Chrome a Firefox používají po instalaci jako výchozí vyhledávač Google. In
ternet Explorer používá svůj vyhledávač Bing, který je ovšem v českém prostředí nepo
užitelný. Za chvíli si proto ukážeme, jak výchozí vyhledávač v prohlížeči změnit. Bude to
skutečně hračka.
Nic nám ale nebrání si vyzkoušet, jak hledání přímo z prohlížeče funguje. Vlastně si jed
noduše představte, že políčko pro hledání v prohlížeči je políčkem pro hledání na stránce
vyhledávače. A vyhledávat ve fulltextovém vyhledávači již umíme. Tudíž do políčka pro
hledání napišme nějaký hledaný výraz. Já napíšu například Brno. A následně stačí stisk
nout klávesu e.
Tip: Při zapsání výrazu se mohou rovnou v prohlížeči zobrazit rady od našeptávače použitého
vyhledávače. Tedy tak jako při fulltextovém hledání přímo na stránce vyhledávače. Tuto možnost je
ovšem třeba mít povolenou. Například v Internet Exploreru 9 napište výraz do pole pro adresu, načež se
vysune nabídka, v níž klepněte dole na příkaz Zapnout návrhy.
Výsledkem této operace je načtení stránky vyhledávače, na níž se rovnou zobrazí výsledky
hledaného výrazu. Cílový vyhledávač může být jiný než Google. Nyní se podíváme na to,
jak v prohlížeči nastavit vyhledávač Google nebo Seznam (a případně jiný).
Obrázek 2.18. Hledání z prohlížeče – vlevo Internet Explorer, vpravo prohlížeč Firefox
52
Řešení problému: Máte Internet Explorer 9, ale prohlížeč nevyhledává? Pak může být problém ve vypnutém hledání. V řádku pro adresu napravo chybí ikona lupy. Pokud je tomu tak, není žádný problém hledání zapnout. Klepněte na ikonu ozubeného kola a v nabídce na příkaz Spravovat doplňky. V zobrazeném dialogu levé nabídky zvolte kategorii Poskytovatelé vyhledávání. A ve spodní části dialogu zaškrtněte volbu Hledání z panelu Adresa. Jestliže budeme mít nainstalováno více poskytovatelů hledání – například Google, Seznam, Heureka a další, pak je třeba si uvědomit, že jen jeden bude výchozí. Použít můžeme snadno ale také ty další, a to tak, že zapíšeme hledaný výraz, ale nestiskneme klávesu e, místo toho ve vysunuté nabídce u spodního okraje klepnutím zvolíme ikonu vyhledávače. Tím dojde k hledání ve zvoleném vyhledávači.
Nastavení vyhledávače pro
Internet Explorer
Vyhledávač Bing, který je nainstalován jako výchozí prohlížeč po instalaci prohlížeče Internet Explorer, není v českých podmínkách použitelný (alespoň nebyl v době přípravy této knihy). Podíváme se proto na to, jak zvolit jiný vyhledávač, například Google. Důležité: Jestliže používáte starší verzi Internet Exploreru, pak použijte postup uvedený na konci podkapitoly pro přidání vyhledávače Google. Internet Explorer 9 má vyhledávání zabudované rovnou do řádku pro adresu. V něm také začneme náš postup: 1. V řádku pro adresu klepneme
na ikonu šipky nebo ikonu lupy, až
se vysune směrem dolů nabídka. 2. V pravém spodním rohu klepne
me na tlačítko Přidat. 3. Zobrazí se stránka s galerií do
plňků pro prohlížeč Internet
Explorer 9. Hned po ruce máme
vyhledávač Seznam – klepneme
na něj a poté klepneme na odkaz
Kliknutím nainstalujte (Click
to install). Seznam můžeme
snadno zvolit výchozím vyhle
KAPITOLA 2 · HLEDÁME NA INTERNETU
Obrázek 2.19. Vybíráme, jaký vyhledávač
k hledání použít
Obrázek 2.20. Přidání vyhledávače pro Internet Explorer 9
HLEDÁME NA INTERNETU PŘÍMO Z PROHLÍŽEČE
53
dávačem, když zaškrtneme volbu Nastavit tohoto poskytovatele vyhledávání jako
výchozího. 4. Následně stiskneme tlačítko Přidat. A to je vše. Pokud jsme nastavili Seznam jako výchozí vyhledávač, pak můžeme rovnou začít hledat. Pokud nikoliv, můžeme to snadno napravit. A to následovně: 1. Klepneme na ikonu ozubeného kola a v nabídce klepneme na příkaz Spravovat doplňky. 2. V levém sloupci zvolíme kategorii Poskytovatelé vyhledávání. 3. Klepnutím vybereme vyhledávač Seznam a v dialogu dole stiskneme tlačítko Nastavit
jako výchozí. 4. Zde můžeme zároveň nepotřebné vyhledávače smazat. Smazat můžeme například
Bing, protože ho nebudeme používat. Ale doinstalovat sem můžeme například další
vyhledávače – třeba vyhledávání ve zboží pomocí vyhledávačů Heureka.cz nebo Zbozi.
cz (viz postup dříve). Řešení problému: Nejde vám vyhledávač smazat? Pak to bude tím, že jej máte nastavený jako výchozí. V takovém případě nejdříve vyberte nebo nainstalujte jiný vyhledávač, zvolte jej jako výchozí a původní vyhledávač poté smažte. Na začátku podkapitoly jsem ovšem sliboval, že si jako výchozí vyhledávač nainstalujeme Google. Ale Google v nabídce vyhledávačů prostě není (nebo nebyl v době přípravy kni
Obrázek 2.21. Nastavení vyhledávačů v Internet Exploreru 9
54
hy). To ale nevadí, použijeme malý fígl. Tento postup můžeme použít i v případě Internet Exploreru 8. 1. V prohlížeči totiž necháme načíst stránku na adrese hwww.microsoft .com/windows/ie/
searchguide/cs-cz/default.mspx, kde vyhledávač Google najdeme. 2. Na vyhledávač Google (nebo Seznam) klepneme. 3. A stisknutím tlačítka Přidat v zobrazeném dialogu dojde k jeho přidání do prohlížeče. A to je vše. Jde o starší stránky, které Microsoft zřídil pro Internet Explorer 8, ale stejným způsobem můžete přidávat vyhledávače také v případě nejnovější verze prohlížeče. Tip: Snadno lze vytvořit také vlastní hledání na jakémkoli webu. Na stránce si můžeme všimnout žlutého bloku s návodem, jak jej vytvořit. V prohlížečích Firefox a Chrome je jako výchozí vyhledávač nainstalovaný Google.
Hledání ve vyhledávači přímo z internetové stránky
V kapitole 1 jsme se dozvěděli o tom, jak nainstalovat akcelerátory, a podívali jsme se na to, jak je používat. Podobným způsobem je možné použít vyhledávač rovnou na stránce, aniž bychom museli otevírat novou záložku a vyhledávač nechat načítat. Postup je následující: 1. Na stránce tažením myší za stisknutého levého tlačítka vybereme slovo nebo slova,
která chceme použít pro vyhledávání. 2. Klepneme na modrý čtvereček zobrazený u výběru. 3. V nabídce klepneme na Vyhledat pomo
cí Google (nebo jiného vyhledávače podle
toho, jakou službu máme zvolenou jako
výchozí). Případně můžeme otevřít podna
bídku Více akcelerátorů, kde najdeme další
možnosti hledání. 4. Po klepnutí na příkaz k hledání se vybra
ný výraz nalezne ve zvoleném vyhledávači
a zobrazí se na nové záložce.
Jak hledat pouze na stránce zobrazené v prohlížeči
Poslední perličkou na dortu je hledání pouze na stránce, kterou jsme si zobrazili v internetovém prohlížeči. Hodí se to třeba v případě stránky s hodně textem, na níž hledáme konkrétní text, nebo prostě když se nechceme zdržovat čtením. Tento postup použijeme stejně ve všech prohlížečích. Jednoduše stačí stisknout klávesovou zkratku °+F, načež se v prohlížeči objeví lišta (v případě Internet Exploreru nahoře, ale například v případě Firefoxu dole) určená pro hledání na aktuálně zobrazené webové
Obrázek 2.22. Hledání přímo z internetové
stránky
KAPITOLA 2 · HLEDÁME NA INTERNETU
JAK HLEDAT OBRÁZKY NA INTERNETU
55
stránce. Například Internet Explorer vyznačí všechny nalezené hledané výrazy na stránce žlutě. V případě Firefoxu je k témuž třeba ještě stisknout tlačítko Zvýraznit. Navíc (v Internet Exploreru) máme k dispozici dvě upřesňující volby pod nabídkou Možnosti: Pouze celá slova – prohlížeč bude hledat celé slovo tak, jak jsme ho napsali do texto
vého políčka. V opačném případě hledá i části slov. Pokud tedy napíšeme Brn, najde
nejen slovo Brno, ale také třeba slovo brněnský. Zaškrtnutím této možnosti můžeme
hledání omezit pouze na celé slovo. Rozlišovat malá a velká (ve Firefoxu Rozlišovat velikost) – pravděpodobně jsme sami
uhádli, co tato možnost znamená, takže jen stručně. Prohlížeč může rozlišovat malá
a velká písmena. Pokud možnost zaškrtneme a budeme hledat výraz Brn, prohlížeč
najde pouze slovo Brno, ale už ne brněnský, protože to začíná malým písmenem. Hledání začíná okamžitě, jakmile začneme psát. Zároveň se na stránce přesuneme na první výskyt hledaného výrazu. Pomocí tlačítka Další a Předchozí se lze pohybovat mezi vyhledanými výrazy. Jednoduché a užitečné, že?
Jak hledat obrázky na Internetu
Jak jsem uvedl na samotném začátku této kapitoly, hledat lze skutečně cokoli, a to lze nalézt. Proto nás již asi neudiví, že lze na Internetu hledat také obrázky. Hledání obrázků je velmi jednoduché a příliš se neliší od hledání textového, které jsem uvedl dříve v této kapitole. Ani místa, kde lze obrázky hledat, už pro nás nejsou žádnou velkou neznámou. Opět to jsou totiž vyhledávače již dříve zmíněné v této kapitole – tedy Google, Seznam, Jyxo a další. Pojďme si shrnout postup hledání obrázků na Googlu a Seznamu.
Obrázky ve vyhledávači Google
Začněme tím, že si zobrazíme úvodní stránku vyhledávače Google na adrese www.google. cz. Zde místo odkazu We b klepneme na odkaz Obrázky. Tím jsme se dostali do databáze obrázků Googlu a můžeme začít vyhledávat. Hned na začátku kapitoly jsem zmínil, že lze hledat například obrázek západu slunce. Do pole pro vyhledávání proto zadejme Západ slunce a stiskněme tlačítko Hledat obrázky.
Obrázek 2.23.
Hledání na
stránce v Internet
Exploreru 9
56
KAPITOLA 2 · HLEDÁME NA INTERNETU
Pokud nás nějaký obrázek z nabízeného seznamu (obrázek 2.24) zaujal, klepneme na něj. Google zobrazí internetovou stránku, na níž obrázek nalezl. Pokud chceme vidět pouze obrázek v plné velikosti, klepneme vpravo nahoře na odkaz Zobrazit v plné velikosti. V tomto místě také nalezneme informace o obrázku, tedy jeho velikost a WWW adresu. Zpět na seznam obrázků se dostaneme stisknutím tlačítka Zpět v prohlížeči. Podobně jako u běžných výsledků hledání, je možné i vyhledané obrázky efektivně fi ltrovat. Zaměřme se proto na levý sloupec s nabídkou možností. Najdeme zde (viz obrázek 2.24): Zobrazení obrázků jen s určitou velikostí – například jen velké, nebo jen malé. Níže si můžeme z palety vybrat takovou barvu, která na obrázku převažuje. A ještě níže můžeme ve výsledcích fi ltrovat typ obrázku – například si nechat zobrazit
pouze fotografi e, nebo pouze kliparty.
Obrázky ve vyhledávači Seznam
I v případě Seznamu bude nejlepší začít tím, že si do prohlížeče načteme jeho úvodní stránku na adrese www.seznam.cz. Místo odkazu Internet (nad textovým polem pro hledání), který bychom použili pro hledání textových informací ve fulltextu (podobně jako ve vyhledávači Google), vybereme klepnutím odkaz Obrázky. Pokud se nám zde nezobrazuje, klepneme nejdříve na malou šipku na pravém okraji řádku s odkazy. Do políčka pro hledání zadejme stejnou frázi jako dříve v případě Googlu, tedy západ slunce, abychom se podívali, jaké jiné obrázky nám dokáže nalézt Seznam. Hledání potvrdíme stisknutím tlačítka Hledej.
Obrázek 2.24.
Google nalezl spou
stu obrázků vztahu
jících se k západu
slunce
JAK HLEDAT OBRÁZKY NA INTERNETU
57
Seznam nabízí možnost fi ltrování obrázků podle jejich velikosti – pomocí voleb Všechny velikosti, Malé, Střední, Ve l k é. Určit je možné také orientaci obrázků nebo typ obrázků podobně jako v případě vyhledávače Google. Jakmile klepneme na daný obrázek, ten se zobrazí v podobném rozhraní jako v případě Googlu. Další vysvětlování by tedy bylo plýtváním papíru, a proto vás nechám v klidu experimentovat a hledat. Skutečně je na co se dívat, nemyslíte?
Obrázek 2.25.
Seznam nalezl
spoustu hezkých
fotek západu slunce