

Elektronická kniha:
Interakční psychologický výcvik pro praxi -- Nové hry pro výcvikové skupiny
Autor:
Marek Kolařík
Nakladatelství: | » Grada |
Dostupné formáty ke stažení: | EPUB, MOBI, PDF |
Zabezpečení proti tisku a kopírování: | ano |
Médium: | e-book |
Rok vydání: | 2013 |
Počet stran: | 124 |
Rozměr: | 24 cm |
Úprava: | ilustrace |
Vydání: | Vyd. 1. |
Jazyk: | česky |
ADOBE DRM: | bez |
ISBN: | 978-80-247-4450-6 |
Ukázka: | » zobrazit ukázku |
Konkrétní hry a postupy práce se skupinou spolu se základními pravidly a zákonitostmi, kterými se práce s výcvikovou skupinou řídí a je řízena. Příručka navazující na předchozí práci Interakční psychologický výcvik.
Kniha navazuje na autorovu úspěšnou publikaci Interakční psychologický výcvik (Grada Publishing, 2011). V kategoriích „seznámení“, „spolupráce“, „komunikace“, „důvěra“ a „sebepoznání“ autor uvádí téměř dvě stě nových sociálně-interakčních technik pro práci s výcvikovými skupinami. Vedoucím i členům těchto skupin srozumitelnou formou předkládá další možnosti pro rozšíření jejich aktivit, například v oblasti vzájemného poznávání s ostatními, zlepšování komunikačních dovedností nebo sebepoznání. Kniha je určena především studentům psychologie, pedagogiky a příbuzných oborů, bude však užitečnou pomůckou a inspirací i pro vedoucí různých typů výcvikových skupin, kteří chtějí obohatit svou dosavadní práci v oborech, kde je poznávání sebe sama a zkvalitňování mezilidských vztahů nezbytné. (nové hry pro výcvikové skupiny)
Sociálněpsychologické hry
Sociální interakce
Sebepoznání
Komunikace (sdělování)
Elektronické knihy > Naučná a odborná literatura > Osobní růst
Naučná literatura > Osobní růst > Sebepoznání
Katalog předmětový > S > Sociální interakce
Katalog předmětový > K > Komunikace (sdělování)
Katalog předmětový > S > Sociálněpsychologické hry
Katalog předmětový > S > Sociálněpsychologický výcvik
Naučná literatura > Třídění dle formy > Příručky > Metodické příručky
Naučná literatura > Třídění dle formy > Učební texty
Katalog vybraných autorů > K > Kolařík - Marek Kolařík
Katalog nakladatelství > G > Grada
Marek Kolařík
INTERAKČNÍ PSYCHOLOGICKÝ
VÝCVIK PRO PRAXI
Nové hry pro výcvikové skupiny
INTERAKČNÍ PSYCHOLOGICKÝ VÝCVIK PRO PRAXI
Marek Kolařík
Kniha navazuje na autorovu úspěšnou publikaci Interakční psychologický výcvik
(Grada Publishing, 2011). V kategoriích „seznámení“, „spolupráce“, „komunikace“,
„důvěra“ a „sebepoznání“ autor uvádí téměř dvě stě nových sociálně-interakčních
technik pro práci s výcvikovými skupinami. Vedoucím i členům těchto skupinsrozumitelnou formou předkládá další možnosti pro rozšíření jejich aktivit, například
v oblasti vzájemného poznávání s ostatními, zlepšování komunikačních dovedností
nebo sebepoznání. Kniha je určena především studentům psychologie, pedagogiky
a příbuzných oborů, bude však užitečnou pomůckou a inspirací i pro vedoucí různých
typů výcvikových skupin, kteří chtějí obohatit svou dosavadní práci v oborech, kde
je poznávání sebe sama a zkvalitňování mezilidských vztahů nezbytné.
„Kniha je výborným doplňkem předchozí autorovy monografi e, v níž bylo uvedeno
230 technik využitelných ve výcviku. Nový text přináší další užitečné techniky.
K nejrozsáhlejší části, která se zabývá podporou sebepoznání a zahrnuje deset
tematických okruhů, jsou k popisu technik navíc přidány výstižné a podnětné úvody
k těmto okruhům.“
prof. PhDr. Stanislav Kratochvíl, CSc.
„Publikaci vnímám jako nadstavbu na dostupnou odbornou literaturu nabízejícípřenesení odborných témat do realizace ve skupině. Kniha může posloužit jako praktický
průvodce a zásobník technik při vedení sebezkušenostních a rozvojových skupin.
Lze ji doporučit nejen studentům psychologie, pedagogických a sociálních oborů,
ale prakticky všem, kteří pracují se skupinami dětí, dospívajících nebo dospělých
a hledají náměty a inspiraci pro tvorbu programu pro tyto skupiny.“
PhDr. et Mgr. Ivana Marášková
GRADA Publishing, a.s.
U Průhonu 22, 170 00 Praha 7
tel.: 234 264 401, fax: 234 264 400
e-mail: obchod@grada.cz
www.grada.cz Věnováno Andu, mámě a Zuzu
Marek Kolařík
INTERAKČNÍ
PSYCHOLOGICKÝ
V ÝCVIK PRO PR AXI
Grada Publishing
Nové hry pro výcvikové skupiny PhDr. Marek Kolařík, Ph.D. INTERAKČNÍ PSYCHOLOGICKÝ VÝCVIK PRO PRAXI Nové hry pro výcvikové skupiny TIRÁŽ TIŠTĚNÉ PUBLIKACE: Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 5208. publikaci Recenzovali: prof. PhDr. Stanislav Kratochvíl, CSc. PhDr. et Mgr. Ivana Marášková Odpovědná redaktorka Hana Reslová Dušková Sazba a zlom Radek Vokál Zpracování obálky Michal Němec Počet stran 128 Vydání 1., 2013 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s. © Grada Publishing, a.s., 2013 Cover Illustration © Eliška Kubínová, 2013 ISBN 978-80-247-4450-6 ELEKTRONICKÉ PUBLIKACE: ISBN 978-80-247-8602-5 (ve formátu PDF) ISBN 978-80-247-8603-2 (ve formátu EPUB)
Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy
Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí býtreprodukována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu
nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno.
OBSAH
ÚVOD .................................................................. 9
1. SEZNÁMENÍ......................................................... 11
2. HŘÍČKY NA ROZPROUDĚNÍ A UKLIDNĚNÍ ............................ 15
3. SPOLUPRÁCE........................................................ 27
4. KOMUNIKACE VERBÁLNÍ ............................................ 35
5. KOMUNIKACE NEVERBÁLNÍ......................................... 49
6. DŮVĚRA ............................................................ 53
7. SEBEPOZNÁNÍ....................................................... 55
7.1 Přátelství.......................................................... 55
7.2 Rodinné vztahy..................................................... 59
7.2.1 Pořadí narození sourozenců ...................................... 59
7.2.2 Co je to rodina? ............................................... 60
7.2.3 Rozvody..................................................... 60
7.2.4 Mýty v rodině ................................................ 61
7.3 Smrt a umírání ..................................................... 66
7.4 Vztah k sobě....................................................... 71
7.5 Návykové látky..................................................... 80
7.6 Sexualita.......................................................... 83
7.7 Vztahy s okolím .................................................... 90
7.8 Rituály a výročí.................................................... 100
7.9 Práce s časem, význam času v životě.................................... 102
7.10 Odpuštění ...................................................... 106
7.10.1 Struktura a formy odpuštění .................................... 107
7.10.2 Bariéry odpuštění............................................ 109
7.10.3 Mediátory odpuštění.......................................... 111
7.11 Celodenní hry.................................................... 113
PŘÍLOHA 1 ........................................................... 115
PŘÍLOHA 2 ........................................................... 116
SEZNAM HER ......................................................... 117
POUŽITÉ ZDROJE A LITERATURA ...................................... 119
SHRNUTÍ............................................................. 121
SUMMARY ............................................................ 122
REJSTŘÍK............................................................. 123
PODĚKOVÁ NÍ
Můj velký dík patří všem, kteří se podíleli na úspěšném dokončení této publikace.
Děkuji své rodině – manželce Zuzaně, dceři Andulce, tátovi a mámě. Děkuji rovněž
profesoru Stanislavu Kratochvílovi za cenné a podnětné rady. Velký dík patří Magdaleně
Lavičkové (rozené Stehlíkové) za poskytnutí materiálů a překladů do podkapitoly týkající
se odpuštění. Za podnětné připomínky v závěrečných fázích rovněž děkuji odpovědné
redaktorce knihy Mgr. Haně Reslové Duškové. V neposlední řadě velký dík patří všem
účastníkům výcvikových skupin, v nichž jsem měl tu čest být členem – bez vás by tato
publikace nikdy nemohla vzniknout.
/ 9
Ú VOD
Tato publikace navazuje na úspěšnou publikaci Interakční psychologický výcvik,
která vyšla v nakladatelství Grada Publishing v roce 2011.
Při psaní této knihy bylo mým hlavním cílem, aby byla tak, jako její předchůdce, opět co nejvíce prakticky použitelná a užitečná. Čtenář tak v ní může najít nejen popis mnoha dalších technik pro práci s výcvikovými skupinami, které jsou opět rozděleny do oblastí dle „základní osy práce ve výcvikové skupině“, tedy seznámení, hříčky na rozproudění a uklidnění, spolupráce, komunikace, důvěra a sebepoznání, ale také spoustu užitečných, praktických postřehů a podnětů, se kterými jsem se během své práce s výcvikovými skupinami setkal.
Tyto postřehy se nejvíce týkají oblasti sebepoznání, která byla kvůli větší přehlednosti rozčleněna do několika podkapitol. Některé oblasti lidského života, které sesebepoznáváním neoddělitelně souvisejí, jsou totiž stále poněkud opomíjeny (jako například oblasti sexuality, smrti a umírání, rodinného života a podobně). Přitom se jedná o témata, která jsou nedílnou součástí života každého člověka, a práce s nimi v rámci sebezkušenostní výcvikové skupiny by tedy měla být samozřejmostí.
V praxi tomu tak však v mnoha případech stále není, ať už z toho důvodu, že setěmto oblastem vyhýbají sami vedoucí skupin, případně je odkazováno na to, že „to patří do terapie“. S tímto postojem se neztotožňuji, protože pokud je něco společného všem lidem (například smrtelnost), nejedná se o něco, co je třeba léčit, ale co je třeba se naučit sdílet. Pokud k těmto poněkud přehlíženým oblastem sebepoznání začneme přistupovat více otevřeně, pomůže to samozřejmě jak nám samotným a lidem v našem okolí, tak i účastníkům sebezkušenostních, výcvikových skupin.
Milí čtenáři, přeji vám na vaší cestě za sebepoznáním hodně otevřenosti, upřímnosti k sobě i ostatním, odvahu a hodně štěstí.
Na závěr mi ještě dovolte malou poznámku k technikám. Pokud to bylo jen trochu možné, snažil jsem se původ jednotlivých technik vystopovat, ovšem s ohledem na to, že jsou tyto techniky neustále živé a často vznikaly, vznikají a mění se v interakci s výcvikovou skupinou, nebylo to u mnohých možné.
V Otrokovicích dne 15. 3. 2013
Marek Kolařík
/ 11
1. SEZNÁMENÍ
1. Jména, dřepnutí, vstávání
Počet osob: 8–20
Pomůcky: bez pomůcek
Doba trvání: 10 minut
Provedení: Členové skupiny stojí v kruhu. Hra začíná tím, že jeden účastník vysloví
jméno jiného hráče. Ten si ve chvíli, kdy uslyší své jméno, dřepne a řekne jméno dalšího
člena skupiny, který ještě stojí. V okamžiku, kdy celá skupina dřepí, tak ten, co si sedl
poslední, opět vyvolá jméno libovolného člena skupiny. Ten si hned stoupne a řekne
jméno dalšího hráče, který ještě sedí ve dřepu. Hra končí v okamžiku, kdy všichni stojí.
Reflexe: Není nutná.
Poznámka: Ve chvíli, kdy se skupina teprve seznamuje, je možné, že se jména některých členů budou
obtížněji vybavovat. Pokud taková situace nastane, mohou členovi skupiny, který je na řadě, ostatní
samozřejmě napovědět.
2. Utajená jména
Počet osob: 8–20
Pomůcky: papíry, psací potřeby, vhodná losovací nádoba (miska, batoh a podobně)
Doba trvání: 10 minut
Provedení: Každý člen skupiny uvede na malý kousek papíru své jméno. Napíše jej
ovšem pozpátku a bez samohlásek (například MAREK = KRM, BARBORA = RBRB
a podobně). Poté vedoucí lístečky od všech členů skupiny vybere a vloží do připravené
losovací nádoby. Každý si pak z nádoby vylosuje právě jeden lístek se jménem. Pokud si
někdo vytáhne lísteček, který sám psal, vrátí jej a vybere si jiný. Ve chvíli, kdy mají všichni
lístečky vylosované, má každý člen skupiny za úkol najít toho člena skupiny, jehož jméno
má na lístečku napsané. Hra končí v okamžiku, kdy se všichni najdou.
Reflexe: Není nutná.
Poznámka: V případě, že skupina ještě nemá úplně dobře osvojená jména jednotlivých členů, je možné
hru uzavřít tak, že si skupina stoupne do kruhu a jednotlivé lístečky se postupně čtou. Ostatní pak
hádají, o koho se jedná.
3. Značkování
Počet osob: 8–20
Pomůcky: bez pomůcek
Doba trvání: 10 minut
Provedení: Členové skupiny stojí či sedí v kruhu a vedoucí jednoho z nich požádá, aby
se představil poněkud jinak, než je to obvyklé. Ke svému jménu má totiž za úkol přidat
nějaké přídavné jméno či „popisné značky“, tj. charakteristické rysy, které jej vystihují
(například „šikula Josef“, „věčně nespokojená Marie“ a podobně). Postupně se vystřídají
všichni členové skupiny.
12 / Interakční psychologický výcvik pro praxi
Techniku je možné hrát vícekrát dokola, přičemž během každého z nich musí účastníci
vymýšlet stále nové a nové popisné značky.
Reflexe: Není nutná.
Poznámka: Hru zakončujeme tím, že každý člen skupiny řekne ostatním, jak si přeje být ve skupině
oslovován.
4. Představování s bubny
Počet osob: 8–20
Pomůcky: bez pomůcek
Doba trvání: 10 minut
Provedení: Členové skupiny sedí v kruhu, jeden účastník začíná hru tak, že řekne své
křestní jméno, a to rytmicky (MA-RI-E; FRAN-TI-ŠEK a podobně). Ostatní po vyslovení
daného jména vždy třikrát zabubnují na svá stehna „bum-bum-bum“. Potom pokračuje
další člen skupiny tak, že v tomtéž rytmu řekne své jméno a celá skupina opět zabubnuje
na stehna „bum-bum-bum“. Takto se vystřídají všichni členové skupiny.
Reflexe: Není nutná.
Poznámka: Rytmus je možné postupně zrychlovat.
5. Opusťte místnost
Počet osob: 8–30
Pomůcky: bez pomůcek
Doba trvání: 10 minut
Provedení: Vedoucí požádá členy skupiny, aby ve chvíli, kdy opouštějí místnost a loučí se
s ostatními, odešli takovým způsobem, aby to odpovídalo nějakému slovu, které začíná na
stejná písmena jako jejich jména. Každý člen skupiny tedy při odchodu řekne své jméno
a způsob, jakým odchází, to vše následně samozřejmě předvádí. Například: „odchází milý
Marek“, „odchází šílená Šárka“, „odchází pomalý Pavel“, „odchází zimomřivá Zuzana“
a podobně. Hra končí ve chvíli, kdy všichni členové skupiny opustí daný prostor.
Reflexe: S ohledem na typ aktivity není možná.
Poznámka: Tuto hru je vhodné zařadit po ukončení aktivit či programového bloku, kdy členové skupiny
opouštějí místnost. Je rovněž vhodné, aby ostatní počkali za dveřmi a dívali se na to, jak vycházejí
ostatní.
6. Rozdělme se podle jmen
Počet osob: 8–30
Pomůcky: bez pomůcek
Doba trvání: 10 minut
Provedení: Skupina stojí v kruhu a vedoucí požádá jednotlivé členy skupiny, aby sispočí
tali, z kolika písmen se skládá jejich křestní jméno (například Karel – pět písmen). Počet
písmen je buď sudý, nebo lichý. Úkolem každého člena skupiny je pak najít takového
člověka, který má ve svém křestním jméně také lichý nebo sudý počet písmen.
Reflexe: Není nutná.
Poznámka: Hru je možné hrát s přezdívkami či s takovými způsoby oslovení, jak si členové skupiny
přejí být oslovování.
Poznámka: Technika je vhodná na připomenutí jmen a také pro rozdělení skupin do dvojic či
skupin s vyšším počtem členů.
Seznámení / 13
Další hry, které je možné pro dělení do skupin použít, jsou v poznámce viditelně označeny tímto
symbolem .
7. Kolik prstů?
Počet osob: 8–30
Pomůcky: bez pomůcek
Doba trvání: 10 minut
Provedení: Skupina stojí v kruhu. Vedoucí požádá hráče, aby zvedli jeden nebo dva
prsty. Úkolem každého zúčastněného je najít všechny členy skupiny, kteří mají zvednutý
stejný počet prstů.
Reflexe: Není nutná.
Poznámka: Počet těch, které má člen skupiny najít, je samozřejmě možné upravovat dle potřebve
doucího. Techniku je tak možné použít pro rozdělení skupin do dvojic či skupin s vyšším počtem členů.
/ 15
2. HŘÍČK Y NA ROZPROUDĚNÍ
A UKLIDNĚNÍ
8. Jak to tady bude vypadat?
Počet osob: 8–30
Pomůcky: bez pomůcek
Doba trvání: 10 minut
Provedení: Členové skupiny stojí v kruhu. Každý člen skupiny má před sebe nataženou
pravou ruku s dlaní nahoru a současně se ukazováčkem levé ruky kolmo dotýká dlaně
souseda po levé ruce. Vedoucí poté vydá instrukci, že kdykoliv vysloví nějaké předem
domluvené slovo (může se jednat například o název pobytu, na kterém se účastnícinachá
zejí, a podobně), úkolem každého člena skupiny je chytit ukazováček souseda a současně
si nenechat chytit vlastní.
Poté vedoucí skupiny začne mluvit o tom, jak to na daném pobytu bude vypadat, jaká se
budou dodržovat pravidla a podobně. Svůj projev vhodně prokládá daným domluveným
slovem tak, aby udržoval pozornost členů skupiny.
Reflexe: Není nutná.
Poznámka: Hru je dobré zařadit na začátek delšího společného pobytu skupiny, je to velmi vhodná
a oživující alternativa k obvyklému „čtení a opakování pravidel“. Skupina se tímto způsobem velmi
dobře naladí na další aktivity.
9. Kuličky
Počet osob: 8–30
Pomůcky: pytlík s kuličkami různého druhu barev a různého počtu daných barev dle
potřeb vedoucího
Doba trvání: 10 minut
Provedení: Vedoucí má předem připravený pytlík, ve kterém jsou schovány kuličkyrůz
ných barev. Každý člen skupiny si z pytlíku vylosuje právě jednu kuličku. Ve chvíli, kdy
mají všichni hráči vylosováno, se musí ti členové skupiny, kteří si vybrali kuličky stejné
barvy, spolu najít, a vytvořit tak několik menších skupinek.
Reflexe: Není nutná.
Poznámka: Technika slouží pro rozdělení skupiny na menší skupinky (podskupinky). Počet kuliček
i počet barev vedoucí dle potřeby upravuje (více barev = více podskupin, více kuliček stejné barvy =
více členů v jedné skupině).
10. Medvědi na pasece
Počet osob: 8–20
Pomůcky: bez pomůcek
Doba trvání: 10 minut
16 / Interakční psychologický výcvik pro praxi
Provedení: Členové skupiny klečí na kolenou a vedoucí jim oznámí, že je krásný jarní
den, slunce svítí a oni jsou medvědi a medvíďata na pasece. Najednou medvědii medví
ďata uvidí strom se včelím úlem plným medu, na který dostanou hroznou chuť. Úkolem
členů skupiny je danou situaci co nejlépe ztvárnit a rozehrát.
Reflexe: Není nutná, pouze v případě většího konfliktu.
Poznámka: Vedoucí může situace pro medvědy a medvíďata libovolně obměňovat – například „mláďata
si hrají“, „najednou začíná pršet“ a podobně.
11. Odchod podle abecedy
Počet osob: 8–30
Pomůcky: bez pomůcek
Doba trvání: 10 minut
Provedení: Vedoucí řekne členům skupiny, že budou postupně jeden po druhémodchá
zet z místnosti. Následně vedoucí určí téma, podle kterého se bude odcházet (například
„název řeky“, „co máme všichni společného“ a podobně). První člen skupiny při odchodu
řekne věc (dle stanoveného tématu), jejíž název začíná na písmeno „A“, druhý věc, jejíž
název začíná na „B“, a tak dále. (V případě řek to může být například: Amazonka,Be
rounka, Cidlina, Dřevnice, Eufrat a tak dále). Hra končí ve chvíli, kdy všichni členové
skupiny opustí místnost.
Reflexe: S ohledem na typ aktivity není možná.
Poznámka: Tuto hru je vhodné zařadit po ukončení aktivit či programového bloku, kdy členovésku
piny opouštějí místnost. Je rovněž vhodné, aby ostatní počkali za dveřmi a dívali se na to, jak ostatní
vycházejí.
12. „Toaleťák“
Počet osob: 8–30
Pomůcky: role toaletního papíru
Doba trvání: 30 minut
Provedení: Členové skupiny sedí v kruhu a vedoucí jim sdělí, že došlo k drobnému
problému, protože na celou dobu pobytu mají k dispozici pouze jednu roli toaletního
papíru. Tu vzápětí vytáhne a ukáže členům skupiny. Poté roli toaletního papíru pošle
dokola s tím, aby si každý člen skupiny vzal tolik útržků, kolik se domnívá, že bude na
dobu pobytu potřebovat, ale aby přitom myslel i na potřeby ostatních. Poté, co všichni
mají v ruce nějaký počet útržků, vedoucí oznámí, že to s nedostatkem papíru na dobu
pobytu byla legrace a že nyní každý člen skupiny o sobě musí říct tolik informací, které
o něm nikdo ze skupiny dosud neví, kolik drží útržků toaletního papíru. Takto sepo
stupně vystřídají všichni členové skupiny.
Reflexe: Není nutná.
Poznámka: Hru je vhodné hrát na delším pobytu. Čím lépe se skupina zná, tím je pro všechny, s ohledem
na nutnost říkat o sobě něco, co o něm nikdo ze skupiny neví, tato aktivita náročnější. Pro skupinu,
která se zná delší dobu, tato aktivita spadá spíše do kapitoly Komunikace či Sebepoznání – vztahy
s okolím. V takovém případě je rovněž vhodné provést reflexi vztahující se k tomu, co pro skupinu bylo
nového a překvapivého.
Hříčky na rozproudění a uklidnění / 17
13. Ice-breaker
Počet osob: 8–30
Pomůcky: dostatečný počet předmětů zamražených v ledu, mraznička k jejich přípravě
a uchování
Doba trvání: 10 minut
Provedení: Skupina se rozdělí do podskupinek. Vedoucí poté oznámí, že další aktivita je
jediným opravdovým „ice-breakerem“, a s těmito slovy svěří každé podskupině předmět,
který je zamražený v ledu. Jedná se o jakýkoliv předmět, který skupina potřebuje k plnění
úkolu, jenž bude následovat po této aktivitě. Může se například jednat o instrukce ke
hře, součástku nutnou k výrobě nějakého předmětu a podobně. Úkolem každé skupiny
je daný předmět, aniž by byl poškozen, z ledu dostat.
Reflexe: Není nutná.
Poznámka: Pokud se tímto způsobem zamrazují instrukce psané na papíře, je nutné je předtím, než
jsou vloženy do vody, náležitě zabezpečit a uchovat v suchu (například v igelitovém sáčku a podobně).
14. Co to děláš?
Počet osob: 8–30
Pomůcky: bez pomůcek
Doba trvání: 10 minut
Provedení: Skupina stojí v kruhu. První člen skupiny začne předvádět nějakou činnost
(například hraje na klavír). Druhý hráč v pořadí se jej zeptá: „Co to děláš?“ Na to mu
první člen skupiny odpoví, ovšem tak, že řekne jakoukoliv jinou činnost než tu, kterou
právě dělá, například „žehlím košili“. Třetí člen skupiny poté položí druhému, který začal
předvádět žehlení, otázku: „Co to děláš?“ a ten řekne jakoukoliv jinou činnost kroměžeh
lení (například „louskám ořechy“). Takto se postupně vystřídají všichni členové skupiny.
Reflexe: Není nutná.
Poznámka: Hru je možné zakončit libovolně, případně tak, aby se kruh uzavřel – tedy poslední člen
skupiny odpoví tak, aby první mohl opět předvést činnost, kterou hru začínal (například onu hru na
klavír).
15. Mince
Počet osob: 8–20
Pomůcky: mince různých hodnot v počtu tří kusů na jednoho člena
Doba trvání: 30 minut
Provedení: Vedoucí před touto technikou požádá členy skupiny, aby si s sebou každý
z nich přinesl tři mince (je jedno, jaké hodnoty). Hra začíná tak, že skupina sedí v kruhu
a vedoucí požádá členy skupiny, aby si vytáhli své mince, které si přinesli, a položili si
je do dlaně. Jednotliví členové skupiny poté čtou data, kdy byly dané mince vyraženy,
a ke každému tomuto datu se snaží vybavit si nějakou důležitou událost, ať už z jejich, či
veřejného života. Takto se postupně vystřídají všichni členové skupiny.
Reflexe: Není nutná.
16. Živá abeceda
Počet osob: 8–20
Pomůcky: losovací nádoba, nastřihaná jednotlivá písmena abecedy
Doba trvání: 10 minut
18 / Interakční psychologický výcvik pro praxi
Provedení: Skupina sedí v kruhu a jeden člen si vylosuje písmeno z abecedy. Jeho úkol
spočívá v tom, aby toto písmeno nějakým způsobem pantomimicky předvedl, aby ho
ostatní členové skupiny poznali. Kdo písmeno uhodne jako první, vylosuje si dalšípís
meno a předvádí on. Takto se hraje několik kol, dokud je hra záživná.
Reflexe: Není nutná.
17. Věc, kterou jsem nikdy nedělal
Počet osob: 8–30
Pomůcky: židle
Doba trvání: 10 minut
Provedení: Technika se hraje na stejném principu jako technika Místa si vymění (viz
Kolařík, 2011, s. 82). Všichni členové skupiny s výjimkou jednoho si sednou v kruhu na
židle. Zbývající člen stojí uprostřed a říká: „Místa si vymění ti, kteří...“ Jeho úkolem je
říci věc, která o něm samotném platí, a je to něco, co nikdy v životě nedělal. Pokud někdo
v kruhu tuto věc také nikdy nedělal, zvedne se a snaží se přemístit. Ten, který zůstane
uprostřed, vymýšlí další věc, kterou nikdy nedělal, a říká: „Místa si vymění ti, kteří...“
Reflexe: Není nutná.
Poznámka: Hru je vhodné ukončit po asi 10–15 výměnách.
18. Když tu náhle...
Počet osob: 8–20
Pomůcky: bez pomůcek
Doba trvání: 10 minut
Provedení: Skupina sedí v kruhu a jeden člen začne vyprávět krátký příběh na nějaké téma
(například: „žába jde na procházku“, „jelen potkal vlka“ a podobně). Po asi 20 sekundách
svůj monolog ukončí slovy: „Když tu náhle...“ Na to naváže druhý člen skupiny, který
vypráví další část příběhu, a opět po asi 20 sekundách svou část příběhu ukončí slovy:
„Když tu náhle...“ Poté pokračuje další člen skupiny, až se postupně všichni vystřídají.
Reflexe: Není nutná.
19. Slovní fotbal – co máme společného?
Počet osob: 8–20
Pomůcky: bez pomůcek
Doba trvání: 10 minut
Provedení: Skupina sedí v kruhu a jeden její člen pronese slovo, které podle něj dokáže
dobře vystihnout celou skupinu či některého jejího člena. Další účastník musí navázat
tím, že řekne další takové slovo, které ale musí začínat na poslední písmeno slovapřed
cházejícího. Může tak vzniknout například následující řetězec:
radosT – TolerancE – EnergiE – EgoismuS – SouciT
Postupně se takto vystřídají všichni členové skupiny.
Reflexe: Není nutná.
20. Povídka z předmětů
Počet osob: 8–20
Pomůcky: větší nádoba či batoh
Doba trvání: 20 minut
*
Hříčky na rozproudění a uklidnění / 19
Provedení: Vedoucí každého člena skupiny požádá, aby do připravené nádoby či batohu
vložil co nejméně obvyklý předmět, který má momentálně u sebe. Poté jeden z hráčů
vytáhne z nádoby první věc a začne o ní vyprávět povídku. Po dvaceti sekundách si další
člen skupiny, který je na řadě, vybere další předmět a pokračuje v povídání s tím, že do
děje vstoupí právě tento předmět. Takto se postupně vystřídají všichni členové skupiny.
Reflexe: Není nutná.
Poznámka: Hru je možné se stejnými předměty opakovat vícekrát.
21. Modlitba
Počet osob: 8–20
Pomůcky: bez pomůcek
Doba trvání: 10 minut
Provedení: Vedoucí požádá členy skupiny, aby si klekli na zem (jako muslimové při
modlitbě) a zvedali ruce nad hlavu a hned se zase ohýbali k zemi. Celou dobu opakují
text „modlitby“: „Ójaó selů šatý sém.“ Když někomu dojde, o co jde (věta vlastně ve
skutečnosti zní: „Ó, já osel ušatý jsem.“), může se přestat „modlit“, ostatní pokračují.
Reflexe: Není nutná.
Poznámka: Tuto hru doporučuji hrát až ve chvíli, kdy je skupina dobře naladěna a tento drobný
„podraz“ ze strany vedoucího bez problémů zpracuje.
22. Chůze v prostoru
Počet osob: 8–20
Pomůcky: bez pomůcek
Doba trvání: 10 minut
Provedení: Vedoucí požádá členy skupiny, aby se pomalu procházeli po prostoru. Poté asi
v 20–30 sekundových intervalech nahlas vyjmenovává různá prostředí či způsoby pohybu.
Úkolem každého člena skupiny je pohybovat se dle těchto instrukcí tak, že se novému
prostředí či popsanému pohybu vždy přizpůsobí. Jedná se například o následujícíinstruk
ce: „jste menší, jste větší, jste mladší, jste starší, jste hubenější, jste tlustější, jste veselí, jste
smutní, jdete skrz mlhu, fouká silný vítr, z nebe se spouští provazce deště, prohřívá vás
slunce, jdete spát, probouzíte se“ a podobně, dle fantazie vedoucího skupiny.
Reflexe: Není nutná.
Poznámka: Vedoucí může instrukce zadávat tak, aby byly součástí uceleného příběhu.
23. Caruso
Počet osob: 8–20
Pomůcky: bez pomůcek
Doba trvání: 10 minut
Provedení: Skupina sedí v kruhu a jeden ze členů skupiny začne zpívat známou píseň tak,
že zanotuje pouze první tři slova. Člen skupiny, který je na řadě, musí okamžitě navázat
třemi dalšími slovy, kterými text této písně pokračuje. Následující hráč se připojí opět
dalšími třemi slovy atd. Kdo se splete, vypadává a píseň pokračuje tam, kde skončila.
Reflexe: Není nutná.
Poznámka: Hru je možné hrát tak, že se z každé písně použije pouze prvních šest slov, tedy tak, že
první člen skupiny zpívá první tři slova písně, druhý člen skupiny na něj naváže dalšími třemi slovy
téže písně, ovšem další člen skupiny začne zpívat první tři slova z úplně nové písně, na která naváže
další člen skupiny, atd.
20 / Interakční psychologický výcvik pro praxi
24. Rychle a zběsile
Počet osob: 8–20
Pomůcky: bez pomůcek
Doba trvání: 10 minut
Provedení: Vedoucí požádá jednotlivé členy skupiny, aby se rozmístili po prostoru, a na
daný signál (například tlesknutí či písknutí) začnou jednotliví účastníci co nejrychleji
běhat okolo místnosti či v předem vymezeném prostoru. Když se daný signál ozve znovu,
musí se všichni okamžitě zastavit v pozici, ve které se právě nacházejí, a zůstat absolutně
v klidu a beze slov. Když se daný signál znovu ozve, členové skupiny opět začnou co
nejrychleji běhat. Postup se několikrát opakuje.
Reflexe: Není nutná.
Poznámka: Vedoucí může, s ohledem na typ skupiny a její složení, místo běhu určit jakýkoliv jiný pohyb
či činnost (například napodobení jízdy autem a podobně).
25. Dřevonos
Počet osob: 8–20
Pomůcky: bez pomůcek
Doba trvání: 10 minut
Provedení: Skupina sedí kolem stolu tak, aby všichni viděli na vedoucího. Ten střídavě
vyslovuje dvě slova: „dřevo“ a „nos“. Když řekne „nos“, skupina se musí chytnout za
nos, když řekne „dřevo“, skupina musí položit ruce na stůl. Vedoucí může jednotlivá
slova střídat v libovolném pořadí a může také mást členy skupiny tím, že své ruce klade
například při slově „nos“ na stůl a při slově „dřevo“ se dotýká nosu.
Reflexe: Není nutná.
26. „Dobrý den, pane Nováku“
Počet osob: 8–20
Pomůcky: šátek na zavázání očí
Doba trvání: 10 minut
Provedení: Skupina stojí v kruhu a vedoucí vybere jednoho člena – „pana Nováka“,
kterému jsou zavázány oči a jenž se postaví doprostřed kruhu. Kruh hráčů se kolem něj
uzavře a začne kolem něj chodit. Ve chvíli, kdy „pan Novák“ zvolá „stop“ a ukáže před
sebe, tak ten člen skupiny, na kterého ukazuje, má za úkol libovolně změnit hlas a říci:
„Dobrý den, pane Nováku.“ Jestliže „pan Novák“ dotyčného správně identifikuje, sundá
si šátek a předá jej tomu, kterého poznal. Když dotyčného nepozná, zůstává v kruhu a celý
postup se opakuje. Doporučuji hru zopakovat asi desetkrát.
Reflexe: Není nutná.
Poznámka: Hru je možné v počátečních fázích vývoje skupiny hrát bez toho, že členové skupiny mění
své hlasy. V takovém případě ve chvíli, kdy na ně člen skupiny stojící uprostřed ukáže, pouze svým
přirozeným hlasem řeknou: „Dobrý den, pane Nováku.“
27. Slabičník
Počet osob: 8–20
Pomůcky: bez pomůcek
Doba trvání: 10 minut
Provedení: Skupina se rozdělí na trojice. Každá trojice si zvolí trojslabičné slovo a na
pokyn vedoucího všichni ze skupiny vykřiknou jednu slabiku vybraného slova – ovšem