načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Inovace je rozhodnutí -- Kompletní návod, jak dělat inovace nejen v byznysu - Adam Novák

Inovace je rozhodnutí -- Kompletní návod, jak dělat inovace nejen v byznysu

Elektronická kniha: Inovace je rozhodnutí
Autor: Adam Novák
Podnázev: Kompletní návod, jak dělat inovace nejen v byznysu

Komplexní informace o realizaci inovačním procesu. Příručka pro podnikové manažery. V úvodu najdeme stručnou charakteristiku inovací a kreativního myšlení. Další kapitoly se ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  254
+
-
8,5
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2% 80%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2016
Počet stran: 205
Rozměr: 24 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: První vydání
Skupina třídění: Řízení a správa podniku
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-271-0333-1
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Komplexní informace o realizaci inovačním procesu. Příručka pro podnikové manažery. V úvodu najdeme stručnou charakteristiku inovací a kreativního myšlení. Další kapitoly se zaměřují na úlohu manažera v podpoře inovačních aktivit, popis organizační kultury podporující inovace, návody na inovace výrobků a služeb, metody realizace změn na úrovni jednotlivců, týmů i organizací nebo na problematiku firemního vzdělávání. Výklad doplňují různé příklady z praxe.

Popis nakladatele

Jak zajistit, aby ve firmě vznikaly a byly úspěšně dokončovány produktové, procesní a organizační inovace? Jakých je šest klíčových kompetencí inovativní firmy? Na tyto a mnohé další otázky vám odpoví zkušený autor, který do místního prostředí převádí to nejlepší ze zahraniční praxe. (kompletní návod, jak dělat inovace nejen v byznysu : 12 praktických nástrojů, 40 příkladů z praxe)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Adam Novák - další tituly autora:
Inovace je rozhodnutí -- Kompletní návod, jak dělat inovace nejen v byznysu Inovace je rozhodnutí
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

KOMPLETNÍ NÁVOD,

JAK DĚLAT INOVACE

NEJEN V BYZNYSU

INOVACE

JE ROZHODNUTÍ

INOVACE

JE

ROZHODNUTÍ

12

praktických

nástrojů

40

příkladů

z praxe

Adam Novák

Adam Novák

Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: 234 264 401, fax: 234 264 400

e-mail: obchod@grada.cz

www.grada.cz

• Jak zajistit, aby ve firmě vznikaly a byly úspěšně

dokončovány produktové, procesní a organizační inovace?

• Jaké konkrétní kroky pro to mají manažeři,

majitelé a další specialisté z firem učinit?

• Jak se mohou inspirovat neziskové organizace

a státní správa?

• Jakých je šest klíčových kompetencí inovativní firmy?

Autor této knihy má mnoho zkušeností z českých i zahraničních firem a z vedení

projektu Mámnápad.cz. Vychází z nejlepší zahraniční praxe, z níž vybral

a přizpůsobil ty postupy, které jsou vhodné do místního prostředí. Praktický

a čtivý text doplňuje řada příkladů z praxe a případových studií. Poznáte také

dvanáct podrobně zpracovaných nástrojů, které lze okamžitě aplikovat v praxi.

Kniha je určena zejména manažerům středních a velkých firem a majitelům

malých firem, ale i pracovníkům státní správy a neziskového sektoru. Řada firem

zavádí také funkci inovačního lídra – manažera zodpovědného za inovace. Tato

kniha otevře cestu k takové pozici i vám.

„Pokud ve vaší firmě potřebujete změnu, kniha je právě pro vás. Žádné složité

teorie, pouze nástroje a chytré příklady z praxe.“

Mgr. Tomáš Elbl, Senior Manager, Product Management, O2 Czech Republic a.s.

„Inovace jsou dnes pro úspěšné podnikatele a manažery nezbytností. Tato kniha

vedle inovační metodologie představuje desítky praktických příkladů a mohu ji

vřele doporučit jako solidní základ pro každého, kdo to s inovacemi myslí vážně.“

Ing. Jiří Kolář, Operational Excellence Director v oblasti strojírenství

Ing. Mgr. Adam Novák se v průběhu své praxe

pohyboval v oborech, kde kreativní nápady vznikají

a mění se v úspěšné inovace, jako je reklama, vývoj

informačních systémů a zlepšování procesů. Nyní

působí jako lektor a konzultant na volné noze. Založil

a řídí internetový magazín o inovacích, kreativitě

a startupech Mámnápad.cz.



Získejte bonusový obsah • Inovační nástroje navíc • Inspirativní články

www.inovacejerozhodnuti.cz

Naučte se více

na praktických inovačních

workshopech

• Kreativní nápady snadno a rychle

Vyzkoušejte si nejlepší metody kreativního myšlení

pro okamžitou inspiraci a znásobte počty svých nápadů. • Úspěšné prosazování inovací

Jak prosadit změnu v organizační džungli

a jak vytvářet prostředí, kde se inovacím daří. • Inovativní marketing

Poznejte empatický design a další progresivní nástroje

pro radikální inovace vašich výrobků a služeb. • Jak na inovační projekty

Seznamte se s nástroji pro efektivní vedení projektů,

které respektují specifika inovací. • Inovujte jako startup

Vytvářejte nové produkty jako malé startupy:

kreativně, rychle a maximálně efektivně. • Učící se organizace prakticky

Naučte se, jak akcelerovat předávání zkušeností a znalostí.

www.inovacejerozhodnuti.cz, tel.: 608 742 073


Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být

reprodukována a  šířena v  papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího

písemného souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno. Ing. Mgr. Adam Novák Inovace je rozhodnutí Kompletní návod, jak dělat inovace nejen v byznysu Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 6409. publikaci Odpovědný redaktor Petr Mušálek Grafická úprava a sazba Eva Hradiláková Návrh a zpracování obálky Vojtěch Wagner Ilustrace Eva Doudová Počet stran 208 První vydání, Praha 2017 Vytiskla Tiskárna v Ráji, s.r.o., Pardubice © Grada Publishing, a.s., 2017 Cover Photo © Depositphotos/alphaspirit ISBN 978-80-271-9492-6 (ePub) ISBN 978-80-271-9491-9 (pdf ) ISBN 978-80-271-0333-1 (print) Obsah O autorovi ......................................................................................................................................................................... 7

1. Pusťte se do inovací ...................................................................................................................................... 9

2. Kreativní organizace .................................................................................................................................... 33

2.1 Prostředí pro rozvoj kreativity ................................................................................................................. 39

2.2 Dokonalý brainstorming ........................................................................................................................... 43

Nástroj

1

Konference nápadů ...................................................................................................................... 56

Nástroj

2

Diagram příčin a  následků ...................................................................................................... 57

Nástroj

3

Příběh .................................................................................................................................................... 58

Nástroj

4

Brainstorming s  obrázky .......................................................................................................... 59

Nástroj

5

Matice přínosu a  realizovatelnosti ..................................................................................... 61

3. Inovativní manažer ....................................................................................................................................... 63

3.1 Sedmero inovativního manažera ........................................................................................................... 64

Nástroj

6

Kdy jsem kreativní ........................................................................................................................ 82

3.2 Inovační tým .................................................................................................................................................. 84

3.3 Interní podnikatel ........................................................................................................................................ 92

4. Prostředí podporující inovace ........................................................................................................... 97

4.1 Kultura, kde se bude inovacím dařit .................................................................................................... 100

4.2 Jak změnit kulturu ...................................................................................................................................... 103

4.3 Inovační infrastruktura ............................................................................................................................. 124

Nástroj

7

Test organizační kultury ....................................................................................................... 134

5. Produktová inovace .................................................................................................................................. 137

5.1 Designové myšlení ..................................................................................................................................... 143

5.2 Produktové inovace na úrovni byznys modelu ............................................................................... 163

Nástroj

8

Matice HIT ....................................................................................................................................... 168

Nástroj

9

Pozorování zákazníka .............................................................................................................. 171

6. Prosazování změn ....................................................................................................................................... 173

6.1 Život je změna ............................................................................................................................................. 175

6.2 Změna na úrovni týmu ............................................................................................................................. 177

6.3 Změna velkého rozsahu ........................................................................................................................... 179

Nástroj

10

Kontrolní seznam změny ....................................................................................................... 185

Nástroj

11

Analýza vlivu a  zájmu ............................................................................................................. 187

7. Rozvoj kompetencí organizace .................................................................................................... 191

Nástroj

12

Retrospekce .................................................................................................................................... 200

Závěr .................................................................................................................................................................................. 203 Inovace je rozhodnutí

Seznam boxů

Box 1 ▶ Průlomové inovace: vítězové a  poražení ....................................................................................... 11

Box 2 ▶ Kreativní třída jako predikátor ekonomického růstu .............................................................. 16

Box 3 ▶ Nový byznys model jako zdroj růstu ............................................................................................... 22

Box 4 ▶ Je možné inovovat dopravu osob autobusem? ........................................................................ 25

Box 5 ▶ Špičkové inovace i  v  malých firmách .............................................................................................. 27

Box 6 ▶ Budou drony sázet stromy? ................................................................................................................. 29

Box 7 ▶ Cesta k  průhlednému betonu ............................................................................................................. 37

Box 8 ▶ Denní návyky kreativních osobností ............................................................................................... 42

Box 9 ▶ Brainstorming je pouze základ ........................................................................................................... 44

Box 10 ▶ Vše začíná až po 100 nápadech ......................................................................................................... 51

Box 11 ▶ Podnikové vize a  poslání jako zdroj inovací ................................................................................ 67

Box 12 ▶ Formalizovaný čas na inovace ............................................................................................................. 71

Box 13 ▶ Koučovací přístup k  vedení lidí .......................................................................................................... 75

Box 14 ▶ Ignác Semmelweis a  jeho boj za antisepsi ................................................................................... 76

Box 15 ▶ Získejte na svou stranu evangelistu nápadu ............................................................................... 80

Box 16 ▶ SWAT tým v  Toyotě ................................................................................................................................... 90

Box 17 ▶ Nokia Bridge: Akcelerátor pro bývalé zaměstnance ................................................................ 93

Box 18 ▶ Kultura podporuje kreativitu a  inovace .......................................................................................... 99

Box 19 ▶ Zásady pro podporu kreativity zaměstnanců ve společnosti Microsoft

podle Davida Thielena .......................................................................................................................... 105

Box 20 ▶ Program Shell GameChanger ........................................................................................................... 108

Box 21 ▶ Firmy jako améba dle Michaela S. Maloneho .......................................................................... 113

Box 22 ▶ 7 hodnot inovační agentury IDEO ................................................................................................. 115

Box 23 ▶ Hierarchie kompetencí dle Garyho Hamela .............................................................................. 119

Box 24 ▶ Projekt Platypus ....................................................................................................................................... 123

Box 25 ▶ Jak na úspěšnou kampaň při hledání nápadů ........................................................................ 126

Box 26 ▶ Disney Gong Show ................................................................................................................................ 127

Box 27 ▶ Strategická aliance společností Sony a  Philips ........................................................................ 128

Box 28 ▶ Dell IdeaStorm .......................................................................................................................................... 130

Box 29 ▶ Otevřete svou firmu talentovaným inovátorům ..................................................................... 132

Box 30 ▶ Co mají společného jeřáb a  nemocniční lůžko? ..................................................................... 138

Box 31 ▶ Které metody pro hledání nápadů‚ na nové produkty jsou nejefektivnější? ........... 141

Box 32 ▶ Designové myšlení v  praxi ................................................................................................................. 144

Box 33 ▶ Aplikace pro finanční gramotnost s  předplacenou kartou ............................................... 150

Box 34 ▶ Pozorování zákazníků v  praxi ........................................................................................................... 154

Box 35 ▶ Prototyp automatického písaře od IBM ...................................................................................... 158

Box 36 ▶ Ověření zájmu zákazníků o  internetový obchod Zappos .................................................. 162

Box 37 ▶ Rychlost nástupu inovací v  oblasti médií ................................................................................... 175

Box 38 ▶ Kdo by měl být změnovým manažerem? .................................................................................. 181

Box 39 ▶ Prosazování změny jako překonávání překážek ...................................................................... 183

Box 40 ▶ Základní zásady pro tvorbu znalostní báze .............................................................................. 195

Box 41 ▶ Komunity praxe v  praktických příkladech ................................................................................. 198


O autorovi 7

O autorovi

Ing. Mgr. Adam Novák

„Mám radost z každého originálního nápadu,

který se podaří úspěšně uvést do praxe.“

Vystudoval informační management a sociální a maso

vou komunikaci. Své studium završil na Vysoké škole

ekonomické v Praze obory podniková informatika a per

sonální management. V průběhu své praxe se pohybo

val výhradně v oborech, kde kreativní nápady vznikají

a mění se v úspěšné inovace, jako je reklama a vývoj in

formačních systémů.

V rámci projektů působil na pozicích manažera projektů, obchodníka a byznys

analytika. Získal několikaleté zkušenosti se zaváděním inovací například v oblasti informačních systémů pro klienty z řady bank, státní správy i telekomunikací. Podílel se na inovaci procesů v různých oblastech jako obchod, vývoj nového produktu či reklamace. Od roku 2010 se věnoval zlepšování procesů a řízení projektů ve společnosti LINET.

Od roku 2013 působí jako lektor a konzultant na volné noze. Vyškolil stovky lidí

v oblasti měkkých i tvrdých dovedností a kreativního myšlení. Založil a řídí internetový magazín o inovacích, kreativitě a startupech Mámnápad.cz.

Vedle nástrojů a doporučení umístěných přímo v této knize uvádíme

také další, bonusové, na webu www.inovacejerozhodnuti.cz.



1

Pusťte se

do inovací


10 Inovace je rozhodnutí

I

novace. Kouzelné slovo, které se v současném byznysu objevuje čím dál

častěji. Reklamy jsou plné nových produktů, časopisy otiskují rozhovory

s manažery představujícími své inovační strategie a na firemní stránce

nesmí chybět slogan obsahující slovo inovace. Politici vytvářejí národní

inovační strategie a slibují více peněz na inovační projekty. Je to celé pou

ze dočasnou módou, nebo se skutečně vyplatí svou pozornost k inovacím upřít?

Řada studií skutečně potvrzuje, že vsadit svou kartu na inovace přináší ovoce.

V roce 1999 například mezinárodní poradenská společnost Arthur D. Little na vzorku 338 největších amerických firem podle ročního obratu Fortune 500 zjistila, že skupina vysoce inovativních firem má pro své akcionáře čtyřikrát větší návratnost než skupina těch nejméně inovativních.

1

K příznivým závěrům došla i společnost A. T. Kearney. Ve

své studii prokázala, že vítězové soutěže Best Innovator, která podrobuje firmy velmi náročným kritériím, vykazují dlouhodobý růst akcií. Měření probíhalo v letech 2005 až 2012 a růst akcií byl porovnáván s burzovním indexem EURO STOXX 50.

2

A do třetice, přínos inovací pro úspěch firmy prokazují například žebříčky hodnot

světových značek. V roce 2015 činila hodnota značky Apple přibližně 247 miliard dolarů a stála v čele žebříčku těch nejhodnotnějších.

3

Být inovátorem přináší vedle

ekonomických výsledků také řadu dalších výhod. Ve vaší organizaci zavládne vítězný duch, který má pozitivní dopad na výkonnost. Díky inovacím se na vás upírá pozornost médií a v konečném důsledku se inovátoři stávají velmi atraktivní pro talentované zaměstnance a externí partnery. Nejeden inovátor se také stal lídrem v rámci svého oboru a definoval standardy v oboru na mnoho let dopředu. Těm se pak následovníci museli přizpůsobit.

Pokud odhlédneme od výše uvedených argumentů, je třeba si uvědomit, že schop

nost inovovat již přestává být otázkou volby. Ve světě byznysu existuje bezpočet případů, kdy inovace konkurence nebo v příbuzných oborech fatálně ovlivnily osud konkrétních firem. Asi nejcitovanější je příběh značky Polaroid, výrobce instantních fotoaparátů, které po vyfocení snímku dokázaly bezprostředně vytisknout fotografii. Vynález byl populární na přelomu osmdesátých a devadesátých let 20. století. Tento na svou dobu úžasný vynález však nedokázal přežít masový nástup digitální fotografie a technologické zaspání dovedlo Polaroid k bankrotu (viz box 1). V současné době se v médiích jako inovační neúspěch objevuje příběh společnosti Nokia, kde hrály roli zejména dotykové mobilní telefony s operačními systémy od společností Apple a Google. Málokdo by před jejich nástupem předpovídal, že se něco takového může stát. A určitě budeme svědky řady dalších podobných příběhů.

Tento tlak na inovace se však netýká pouze konkurenčního boje v rámci pod

nikatelského odvětví. Díky průlomovým inovacím dochází k transformaci v řadě tradičních oborů. Typickým příkladem je vynález MP3 přehrávače, který způsobil masovou digitalizaci hudby a zásadně snížil příjmy hudebním vydavatelstvím (viz

Pusťte se do inovací 11

box 1). Transformace odvětví nejenže přinášejí nové produkty, dokonce často přicházejí se zcela novými obchodními modely, kterým se stávající firmy z oboru nedokáží rychle přizpůsobit. Posledním hitem je například fenomén sdílené ekonomiky. Za příklad lze považovat startup Uber konkurující tradičním taxikářům sdílenou dopravou. Pomocí speciální aplikace se taxikářem může stát téměř každý a svézt člověka s mnohem nižšími náklady. Můžeme namítat, že taková jízda nesplňuje standardy, na něž jsme zvyklí z taxíku, můžeme se pokoušet vytvářet legislativu, která tyto služby zdrží. Růst společnosti stojící za aplikací Uber je však jednoznačný. Od svého vzniku za pouhých pět let se její hodnota zvýšila na 50 mld. dolarů.

4

Podobné služby navíc

dokládají, že inovace neohrožují pouze technologicky zaměřené firmy, ale týkají se naprosté většiny odvětví včetně sektoru služeb.

Rychlost nástupu nových produktů je neúprosná. Nejzřetelněji je to viditelné na nástupu nových médií. Zatímco rozhlasovému přijímači trvalo 38 let, než si jej zakoupilo 50 mil. zákazníků, Internet měl stejný počet uživatelů za čtyři roky.

5

Vý voj o

vé cykly se proto neustále zkracují. Firmy ve většině oborů čelí tlaku konkurenčních subjektů v rámci oboru i mimo obor. Příběhy okolo Polaroidu a Nokie dokládají, že nedostatečnou reakcí na tento inovační tlak je možné hodně ztratit. Tak jako se snižuje průměrný počet dnů na zavedení nového produktu, dochází i ke zkracování životnosti obchodních společností. Průměrná životnost předních amerických podniků podle indexu Standard & Poors 500 klesla z 67 let v roce 1920 na pouhých 15 let v roce 2012.

6

Schopnost inovovat se tak bezesporu stává hlavním nástrojem dlouho

dobé konkurenceschopnosti.

Box 1 ▶ Průlomové inovace: vítězové a poražení

Vynález lednice a konec ledařů

7

Chlazení potravin ledem má velmi dlouhou historii. Již ve starověké Persii byl použí

ván led ze zimního období, kterým se pak plnily ledárny. Později byl systém uchování,

zpracování a distribuce ledu velmi propracovaný. Věnovala se mu samotná profese

ledař, která led z vodních ploch rozvážela do pivovarů, restaurací a bohatším lidem

domů. V 19. století se z ledařství stal velmi výnosný průmysl. V Americe na rozvozu

ledu ohromně zbohatl například Frederic Tudor, jenž rozvážel led po celém světě a byl

přezdíván Ledový král.

Již v  roce 1756 byla však změna technologie chlazení na obzoru. Skotský lékař

a chemik William Cullen předvedl na Edinburgské univerzitě proces umělého zmra

zování. Cullen sestrojil mechanickou ledničku – točením kliky docházelo ke stlačování

diethyletheru a tím se vytvořil malý kousek ledu. Inovace je rozhodnutí

Komerční využití však vynález získal až o několik desítek let později. V roce 1805 navrhl Američan Oliver Evans svou první ledničku. V průběhu 19. století se její podoba postupně zdokonalovala a v Austrálii došlo k prvnímu využití mechanického chlazení v potravinářství.

První modely ledniček pro domácnosti se objevily v roce 1911. Masovější nástup ledniček však nastal až po roce 1927 díky modelu Monitor-Top od americké firmy General Electric. Zatímco dříve trvalo prosazení některých vynálezů desetiletí, v dnešním globalizovaném světě jsou takové průlomy otázkou několika let.

V průběhu 20. století došlo k postupnému zdokonalování ledniček až k modelům a technologii, kterou používáme dnes. Lednička zásadně změnila způsob stravování a významně přispěla k rozvoji supermarketů. Na povolání ledaře v původním slova smyslu si dnes již téměř nikdo nevzpomene. Otěže v oboru zcela převzali výrobci spotřební elektroniky. Přitom ještě v polovině 20. století na jejich distribuci bohatla řada evropských firem. MP3 a transformace hudebního průmyslu

8

MP3 přehrávače jsou již dnes v hudebním průmyslu zavedeným standardem. Jejich příběh lze považovat za ukázku průlomové inovace, která zasadila stávajícím hráčům v oboru zásadní úder.

Vývoj MP3 formátu pro kódování hudby sahá do osmdesátých let 20. století. Chytrý princip kódování zde umožňuje odstranit ze signálu informace, jež člověk neslyší, nebo si je neuvědomuje. Tím dochází k zásadnímu zmenšení velikosti datového souboru. Vynález samotného přehrávače se datuje do roku 1996. Tehdy zcela neznámá společnost Audio Higway představila svůj model Listen Up. Za relativně přiměřenou cenu nabízel přehrávač také internetový obchod s hudbou a audioknihami. Přes veškerá ocenění odborné veřejnosti se model neprosadil. Jedním z velmi důležitých faktorů inovací je načasování. Trh nebyl na takový vynález připravený. Přístroj navíc trpěl i malou nabídkou hudby v potřebném formátu.

V roce 2001 představil Apple Computer první verzi svého iPodu. O dva roky později vzniklo pod vlajkou americké společnosti tržiště MP3 iTunes. Vynález se rázem stal úspěchem. Postupně došlo k masovému rozšíření MP3 přehrávačů od různých výrobců, které završily vestavěné přehrávače v mobilních telefonech.

Vedle zásadního úspěchu Applu však formát MP3 nepotěšil hudební vydavatelství. Od poloviny devadesátých let se nelegální soubory MP3 šíří internetem a na přelomu tisíciletí nastává zásadní propad příjmů z prodeje CD nosičů. Až kolem roku 2003 dochází k otevření nového trhu pro hudební vydavatelství – trhu s MP3. Celkové výnosy z hudby však dále radikálně klesaly a navíc si z koláče hudebních vydavatelství čím dál více ukrajují distributoři na internetu.

Pusťte se do inovací 13

Podcenění nových technologií v Polaroidu

9

Když se řekne inovativní fotoaparát, těžko si lze nevzpomenout na značku Polaroid a patentovanou technologii přímého tisku snímku po stisknutí spouště. Právě Polaroid patřil mezi průkopníky instantní fotografie.

Společnost vznikla v roce 1937 a svůj první instantní fotoaparát zde vyrobili v roce 1948. Za několik desítek let si Polaroid vybudoval v oblasti fotografie velmi silnou pozici, kterou později korunoval vynálezem modelu s automatickým tiskem. Většinu profitu společnosti tvořil zejména prodej fotografických filmů.

Tváří v tvář vývoji v informatice založili v Polaroidu již v roce 1981 vývojovou skupinu věnující se elektronickému snímání obrazu. Digitální technologie zde byly brány za určitý technologický posun, nikoliv však za zásadní průlom. Již na počátku devadesátých let měl Polaroid z pohledu patentů velmi slušný základ pro vývoj v oblasti digitálních technologií. V této době také pokračoval boom v používání osobních počítačů. Do roku 1996 se Polaroidu však nedařilo dostat se od prototypu digitálního fotoaparátu ke komerčnímu modelu. V této době však již v tomto oboru působily desítky jiných výrobců.

Řadě konkurentů se na rozdíl od Polaroidu podařilo správně vybalancovat vývoj v oblasti digitální fotografie i starších filmů a přicházeli s novou obchodní strategií. Postupně se prosadili s kiosky pro tisk digitálních fotografií a jejich ukládání na CD. Obchodní model Polaroidu založený na prodeji analogových fotoaparátů s cílem vydělávat na prodeji klasických filmů selhal. V roce 2001 byl na Polaroid vyhlášen konkurz. Osudná chyba řetězce videopůjčoven Blockbuster

10

Po přečtení výše uvedených příběhů se nabízí argument, že hlavní souboj inovací probíhá na poli technologických firem a jiných segmentů se zase tolik netýká. Řada nečekaných inovací však může výrazně zamíchat i organizacemi působícími v oblasti služeb.

V roce 2005 byl americký lídr v půjčování DVD Blockbuster ceněn na 8 miliard dolarů. Tento gigant dával práci přibližně 25 000 lidí, kteří zabezpečovali výpůjční služby na jeho 8 000 pobočkách. Jeho pozice se zdála být neohrozitelná.

V roce 1997 založil Reed Hastings svou půjčovnu Netflix. Obchodní model nové společnosti byl postaven na poštovní distribuci DVD. Management Neflixu však velmi rychle porozuměl internetu a souvisejícím technologiím, které měly zásadním způsobem proměnit trh videopůjčoven. Reed Hastings tak vyvinul zcela novou strategii založenou na technologii internetového streamování a navrhl procesy vhodné zákaznické podpory. Vedle toho načrtl i základy virtuální organizace, aby novou technologii dokázal provozovat levně a bezchybně. Pustil se do nejisté investice i přesto, že v roce 2000 byl počet Američanů s přístupem na internet relativně nízký a rychlost připojení rozhodně nebyla nikterak závratná. V době kolem roku 2005, kdy nastupovaly úspěšné Inovace je rozhodnutí online streamovací internetové služby jako YouTube.com, však začalo docházet k obratu a pro internetovou videopůjčovnu Netflix začaly přicházet skvělé časy. Netflix se tak v pravý čas vzdal byznysu založeného na distribuci DVD ve prospěch bravurně zvládnuté služby online půjčovny.

V  roce 2010 činil počet předplatitelů online videopůjčovny Netflix 16 milionů.

Ve stejné době Blockbuster se ztrátou 518 miliard dolarů podává návrh na konkurz. Z Netflixu se stává lídr trhu, jehož hodnota dosahuje 13 miliard dolarů. A jaká provozovna sídlí dnes na místech, kam jste kdysi chodili pro své VHS kazety nebo DVD? Iridium: Velká očekávání nesplněna

11

Z výše uvedených příběhů by mohlo vyplývat, že každá inovace přináší kýžené ovoce. Na závěr se proto podíváme na případ amerického poskytovatele satelitního mobilního telefonu pod značkou Iridium. Projekt přinesl na svět unikátní mobilní síť pokrývající celou zeměkouli včetně oceánů a vzduchu vysoko nad námi.

Počátky vývoje se datují do osmdesátých let 20. století do budovy americké Moto

roly. Traduje se, že na nápad vyvinout satelitní telefon navedla někdejšího ředitele společnosti Barryho Bertingera manželka, která si stěžovala, že se mu do USA nedovolá z dovolené v Karibiku. Postupem času došlo k vybudování velmi nákladné infrastruktury čítající desítky satelitů v řádech miliard dolarů. Služba byla s velkou slávou spuštěna o řadu let později, a to v roce 1998. První hovor dokonce provedl sám Al Gore, viceprezident USA.

Nikdo však nečekal, že o devět měsíců později celá nově vzniklá společnost nabíze

jící Iridium zbankrotuje. Služba si totiž jednoduše nedokázala získat dostatečné množství zákazníků.

Podle kritiků došlo v projektu k celé řadě chyb v oblasti vývoje produktu i v samot

ném managementu organizace.

Skoro by se dalo říct, že byl budoucí uživatel telefonu z vývoje úplně vyloučen. Mo

bilní přístroje dosahovaly velmi nepraktických velkých rozměrů a jejich design působil

jako modely z počátku devadesátých let. Telefon Iridium byl také značně těžký. Také

se říká, že aby zákazník mohl Iridium používat, musel projít speciálním kurzem. Další

zásadní chybou bylo, že se s Iridiem dalo volat spíše mimo interiér.

Celkově Iridium absolutně nedokázalo konkurovat zaběhlým GSM přístrojům. Zá

kazníky, kteří se nacházeli mimo síť GSM, zase služba nedokázala dostatečně rychle

přesvědčit zejména díky manažerským chybám. Zde kritici jmenují například špatně

nastavené procesy v obchodě a marketingu a celkově těžkopádnou strukturou ino

vačního týmu. Na klíčových setkáních týkajících se vývoje produktu se scházelo třeba

i 20 ředitelů se sluchátky doprovázených překladateli do pěti různých jazyků. Selhala

také nesprávně nastavená cenová politika služby.

Pusťte se do inovací 15

V roce 2001 byl projekt odkoupen skupinou investorů za zlomek hodnoty původní

investice a služba se stále nabízí. Firma Iridium Communication Inc. provozuje 95 sate

litů a poskytuje své mobilní telefony speciálním segmentům v letectví, armádě a pro

organizace působící na moři.

Iridium je dnes považováno za učebnicový příklad inovačního neúspěchu, kdy zví

tězí fascinace určitou technologií nad skutečnými potřebami zákazníka. Kapitoly této

knihy týkající se inovace produktu vám mohou být inspirací, jak se lze podobné situaci

vyhnout. Přichází věk kreativity Od počátku soukromého podnikání inovace k budování a řízení firmy neoddělitelně patří. V posledních letech se však s inovacemi roztrhl pytel a někteří teoretici managementu jako například Peter Drucker považují inovační strategii téměř za jedinou možnou. Co se to najednou ve světě stalo? Ostrá konkurence a hlad po inovacích souvisí mimo jiné s liberalizací trhů a globalizací. Rozmach inovativních produktů také hojně podporuje masový nástup informačních technologií. Pokud bychom se na všechny změny podívali z obecného pohledu, euroamerický region ovlivňují tři hlavní síly: Asie, automatizace a nadbytek.

12

Asijská konkurence vyvíjí již od osmdesátých let 20. století na evropské i americké firmy nemalý tlak. Dokáže nové výrobky velmi rychle napodobit a vyrobit. Úspěchy například společností jako Samsung nebo Hyundai ukazují, že se asijské společnosti pouští i do vlastního výzkumu a vývoje, často s fantastickými výsledky. Asijské státy ovlivňují ekonomiky na západě i jiným způsobem. Řada firem například outsourcovala do těchto regionů činnosti, které outsourcovat šly. Na západě tak zůstala právě ta oddělení, která se věnují inovaci i marketingu a vyžadují kreativní zaměstnance. I přesto, že se názory na outsourcing a jeho intenzita v čase mění, operace s nízkou přidanou hodnotou přesunu do levnější lokality časem neujdou.

Za inovační explozí stojí také bezesporu technologie. Automatizujeme všechny možné pracovní postupy. Co je možné automatizovat, dělají stroje a počítače. Amazon již například testuje využití dronů pro distribuci svého zboží, český výrobce nemocničních lůžek LINET přidává do svých lůžek software mimo jiné pro diagnostické účely. Příklady o MP3 a aplikaci Uber jsou uvedeny výše. Informatizace všeho kolem nás bude pokračovat v ohromném množství nových inovací nejen v oblasti fyzických produktů, ale i ve službách. V současné době se také v souvislosti s nástupem nových technologií čím dál častěji mluví o tzv. čtvrté průmyslové revoluci ve světě výroby. Inovace je rozhodnutí

A nadbytek? Někteří sociologové tvrdí, že v euroamerické civilizaci žijeme z pohledu životní úrovně v historicky nejlepším období. Alespoň po materiální stránce máme na výběr nepřeberné množství výrobků a služeb. Na to vše, co doba nabízí, máme navíc čím dál méně času. Vymyslet pro zákazníky něco nového, po čem budou toužit, se stává čím dál větším rébusem.

Změny ve světě dokládá i americký profesor Richard Florida, který mluví o tom, že v současné době si euroamerická společnost prochází podobným zlomem, jako byl přechod od zemědělské ekonomiky k industriální. Florida ve svých výzkumech dokládá, že podíl lidí v tzv. dělnické třídě a zemědělství neustále klesá, počet lidí ve službách stagnuje, ale množství zaměstnanců v kreativních profesích naopak neustále roste. Zároveň jeho výzkumy zjišťují, že existuje přímá souvislost mezi ekonomickým růstem regionu a podílem kreativní třídy v populaci (viz box 2). O současné době tak mluví jako o věku kreativity.

Box 2 ▶ Kreativní třída jako predikátor ekonomického růstu

13

Americký teoretik působící na University of Toronto Richard Florida se proslavil svou

teorií kreativní třídy. Ve své práci upozorňuje, že důvodem prosperity států, měst i or

ganizací je dostatečný počet speciální skupiny lidí, a to kreativní třídy. Ve středu krea

tivní třídy jsou zaměstnanci ve vědě a technice, designu, vzdělávání a kreativní profe

se, jež vytvářejí nové nápady, technologie, obsahy. Spadají sem i pracovníci vyvíjející

software. Jakýsi obal tvoří širší skupina profesionálů v oblasti podnikání, financí, práva

a zdravotní péče.

Dle Floridy se místa s vyšším podílem kreativní třídy vyznačují třemi znaky: talen

tem, tolerancí a technologiemi (3T). Ty jsou významné proto, aby přitáhly kreativní

třídu, generovaly inovace a stimulovaly ekonomický růst.

To, že ekonomický růst využívá talentu lidí a je tak propojený s dostatečným po

čtem vzdělaných lidí, není nic překvapivého. Florida dále ve svých výzkumech proka

zuje korelaci mezi počtem talentů a množstvím patentů nebo růstových sektorů, jako

je software, elektronika nebo produkty biomedicíny – přítomnost technologií.

Za nejzajímavější však lze považovat korelaci mezi prostředím otevřenosti a tole

rance a množstvím high-tech pracovníků i kreativní třídou. Richard Florida pro tyto

účely používá tzv. Gay Index vyjadřující koncentraci homosexuálně orientovaných

mužů jako metriku diverzity a  tolerance ve společnosti. Podle jeho výzkumů mís

ta s vysokým Gay Indexem, tedy vysokou tolerancí a otevřeností obyvatel, predikují

i koncentraci kreativní třídy, high-tech průmyslu, a tedy i ekonomický růst. Jiným slo

vy řečeno, ve městech, kde je vysoká tolerance k jinakosti, tedy i k homosexualitě, je

Pusťte se do inovací 17

vyšší podíl lidí spadajících do kreativní třídy. Rozhodně z toho nevyplývá, že by vyšší

počet homosexuálů ve společnosti generoval větší počet inovací. Jejich počet lze ale

považovat za indikátor prostředí tolerantního k menšinám. Kreativní prostředí se totiž

vytváří ve společnosti, která je schopna do sebe absorbovat velmi různorodé tvořivé

osobnosti. Otevřenost různým pohledům na svět, odlišným lidem a různým životním

stylům jde ruku v ruce s některými kompetencemi, jež jsou pro kreativitu a inovace vý

znamné. Možná i to je důvod, proč je pramen technologických vynálezů Silicon Valley

v liberálním San Francisku, nikoliv v Pchjongjangu. Svatý grál inovace Existuje mnoho argumentů, proč je třeba inovace brát mnohem vážněji než pouze jako dočasný módní výstřelek. To vše mě vedlo k otázkám, čím se liší inovativní firmy od těch neinovativních a co vlastně dělají jinak. Často se u majitelů firem setkávám s názorem, že inovativní jsou pouze ty firmy, které na to mají peníze. Také jsem se setkal s řadou manažerů, kteří tvrdili, že až budou mít zaměstnance jako Apple, inovace dorazí také na jejich oddělení. Ve světle reflektorů se střídají osobnosti jako Steve Jobs nebo šéf výrobce elektromobilů Tesla Elon Musk a člověk by také mohl nabýt dojmu, že pouze tito lidé dokáží zařídit skutečné inovace. Nikdo z nás však nebude stejný jako Steve Jobs a každý máme na cestě za úspěchem svou vlastní cestu a své vlastní kompetence. Přemýšlel jsem proto nad všemi příběhy úspěšných inovací a našel jsem jeden společný jmenovatel. Hlavním důvodem úspěchu většiny inovátorů bylo prosté rozhodnutí vydat se cestou systematické inovace. Toto rozhodnutí vedlo k tomu, že se i přes počáteční neúspěchy a tápání pustili do inovačních projektů a postupem času získali i inovační kompetenci. I přes počáteční překážky tyto společnosti věnovaly inovacím svou energii a časem se dočkaly výsledků i oné záře reflektorů.

Tato kniha vznikla jako návod zejména pro ty, kteří své rozhodnutí inovovat již udělali nebo se k němu blíží a potřebují rozvíjet inovační schopnost ve své organizaci. Její obsah vychází z toho nejlepšího, co je možné se zejména v zahraniční literatuře na toto téma dozvědět. Jednotlivá doporučení prošla sítem použitelnosti v kontextu českých firem a vychází z mé praxe při zavádění inovací a změn v různých oborech. Důraz je kladen na praktické použití, proto zde najdete i vybrané inovační nástroje. Inovační management jako obor je stále velmi mladý a neustále se vyvíjí, kniha proto představuje spíše minimum, které stojí za to zvážit.

Základem textu je šest klíčových kompetencí úspěšné inovativní organizace. Inovativní lídři dokáží především lépe pracovat s kreativitou každého z nás, jsou

18 Inovace je rozhodnutí

mistři v porozumění zákazníkovi a dokáží jeho nevyřčené touhy dotáhnout do úspěš

ného produktu. Základem pro jejich práci je jim vhodné prostředí podporující změ

ny i inovace. Inovační schopnost se dále odvíjí od jejich schopnosti úspěšně prosadit

změny v organizaci i inovační projekty a také schopnosti rozvíjet klíčové kompetence

svých zaměstnanců. V jednotlivých kapitolách této knihy probereme klíčové kompe

tence uvedené na obrázku 1 podrobněji.

Obrázek 1 Kompetence inovativní organizace

1. Kreativní organizace

Základem inovativní organizace jsou bezesporu kreativní nápady. Ty přicházejí vět

šinou od zaměstnanců často v rámci různých brainstormingů. Primární kompetencí

organizace proto je dokonale zvládnutá schopnost provádět efektivní kreativní brain

stormingy. A navíc... Organizace působící na silně konkurenčním trhu by dokonce

měly přímo budovat svou brainstormingovou kulturu a podporovat u sebe kreativní

klima a pracovat s nápady svých zákazníků a partnerů.

Vše začíná chytrým nápadem. Úvodní kapitola se proto symbolicky věnuje krea

tivnímu myšlení. Odpovídá například na otázky, jak se nadprůměrně kreativní za

městnanci liší od ostatních a jaké faktory v organizaci podporují realizaci kreativních

nápadů v praxi. Podstatná část kapitoly rozebírá podrobný postup, jakým způsobem

v rámci týmu kreativní řešení nalézat od správného formulování problému po výběr

optimálního řešení.

2. Inovativní manažer

Můžete přečíst desítky knih a článků na internetu s rozličnými nástroji pro inovace

produktu i procesu. Jsou užitečné, samy o sobě však nestačí. Inovacím v organiza

ci velmi často mnohem více prospěje změna přístupu manažerů ke svým zaměst

nancům. Management prošel ve 20. století zásadní změnou. Dříve byl ideálním za

městnancem poslušný člověk přesně plnící příkazy nadřízených, aniž by o nich příliš

Kreativní organizace Inovativní produkt

Inovativní manažer Prosazování změn

Prostředí podporující inovace Rozvoj kompetencí organizace

*



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist