načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Inline bruslení - Jiří Kirchner; Oto Louka; Jiří Kuban

Inline bruslení

Elektronická kniha: Inline bruslení
Autor: Jiří Kirchner; Oto Louka; Jiří Kuban

Příručka pro začátečníky i pokročilé. Vhodné vybavení, druhy bruslí, technika a metodika nácviku, bezpečnost. ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  129
+
-
4,3
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2004
Počet stran: 107
Rozměr: 21 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Skupina třídění: Sport. Hry. Tělesná cvičení
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2004
ISBN: 80-247-0848-5
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Příručka pro začátečníky i pokročilé. Vhodné vybavení, druhy bruslí, technika a metodika nácviku, bezpečnost.

Popis nakladatele

Inline, nebo chcete-li inline skating je poměrně mladá sportovní disciplína, která se až neuvěřitelně rychle stala jednou z nejoblíbenějších rekreačních aktivit teenagerů. Spojuje totiž rychlost s možností akrobatických kousků a přináší tak nevšední dobrodružství a prožitek, který se v městském prostředí těžko hledá.Publikace čtenářům nabízí základní přehled o používaných typech inline bruslí, o základech techniky bruslení, metodice nácviku bruslení a akrobatických „triků“. Zároveň se počítá i s přehledem disciplín, ve kterých se pořádají soutěže typu ME, MS apod., a odkazy na výběr vhodných terénů pro kondiční ježdění. (vybavení, technika jízdy, kam vyjet)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Jiří Kirchner; Oto Louka; Jiří Kuban - další tituly autora:
Psychologie prožitku a dobrodružství -- pro pedagogiku a psychoterapii Psychologie prožitku a dobrodružství
 (e-book)
Kondiční hry a cvičení v přírodě Kondiční hry a cvičení v přírodě
 (e-book)
Orientační hry nejen do přírody Orientační hry nejen do přírody
 (e-book)
Snowboarding Snowboarding
 (e-book)
Orientační sporty Orientační sporty
 (e-book)
Spinning Spinning
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Jiří Kuban, Jiří Kirchner, Oto Louka

Inline bruslení

Recenzenti Mgr. Jan Hnízdil, Mgr. Petr O. Novotný

Vydala Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, Praha 7,

obchod@gradapublishing.cz, www.grada.cz

tel.: +420 220 386 401, fax: +420 220 386 400

jako svou 1982. publikaci

© Grada Publishing, a.s., 2004

Odpovědná redaktorka Magdaléna Jimelová

Grafická úprava Jiří Pros

Fotografie Jiří Kirchner

Sazba Antonín Plicka

Ilustrace Monika Wolfová

Fotografie na obálce Antonín Plicka

Návrh obálky Trilabit s.r.o.

Grafická úprava obálky FPS REPRO

Počet stran 112

Pr vní vydání, Praha 2004

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a. s.

Husova ulice 1881, Havlíčkův Brod

ISBN 80-247-0848-5

Obsah 45

 Úvod ..................................................................................................... 7

 Historie a vývoj inline bruslení ............................................................... 10

Historický přehled vývoje inline bruslení ............................................... 11

Historický vývoj technického řešení kolečkových bruslí .......................... 13

 Současné rozdělení inline bruslení ......................................................... 15

Kondiční bruslení – fitness skating ...................................................... 16

Rychlostní bruslení – speed skating .................................................... 17

Závody jednotlivců ....................................................................... 18

Závody dvojic a vícečlenných družstev ........................................... 21

Agresivní bruslení – aggressive skating ................................................ 22

Hokej a kolektivní hr y – hockey and games .......................................... 26

Hokej ......................................................................................... 26

Kolektivní hr y .............................................................................. 28

Umělecké bruslení – artistic skating .................................................... 29

Bruslení v terénu – off-roading, trail skating ......................................... 30

 Vybavení .............................................................................................. 32

Brusle a jejich části ........................................................................... 32

Bota ........................................................................................... 33

Rám ........................................................................................... 34

Kolečka ...................................................................................... 35

Ložiska ...................................................................................... 38

Brzdy ......................................................................................... 40

Ochranné vybavení ............................................................................. 41

Údržba vybavení ................................................................................ 44

Druhy bruslí ...................................................................................... 48

Některé technické zvláštnosti inline bruslí ........................................... 52

Jaké brusle si pořídit? ........................................................................ 53

 Technika a metodika nácviku inline bruslení ........................................... 56

Výběr terénu ...................................................................................... 56

Základní postoj .................................................................................. 57

Pády a vstávání ................................................................................. 57

Jízda vpřed ........................................................................................ 58

Změny směru .................................................................................... 62

Zastavení .......................................................................................... 64

Zdolávání běžných překážek ................................................................ 70

Jízda vzad ......................................................................................... 75

Obraty ............................................................................................... 77


 Cvičení pro pokročilé ............................................................................ 80

Jízda na obou bruslích ........................................................................ 80

Jízda na jedné brusli .......................................................................... 82

Základy skoků ................................................................................... 83

 Inline bruslení a zdraví .......................................................................... 85

Inline bruslením ke zdraví ................................................................... 85

Možné negativní důsledky ................................................................... 87

Prevence zdravotních problémů ........................................................... 88

Výkonnostní trénink a zdraví ............................................................... 89

 Kam vyjet? ........................................................................................... 91

Místa vhodná pro bruslení .................................................................. 94

Skateparky ................................................................................. 94

Fitness bruslení .......................................................................... 95

 Stupnice pro vyhodnocování kvality povrchů pro bruslení ....................... 101

 Terminologický slovníček ..................................................................... 104

 Zdroje informací ................................................................................. 107


Úvod 67

Úvod

Inline bruslení, nebo chcete-li inline skating, je poměrně mladá sportovní disci

plína, která se do naší země dostala z USA. Obdobně se k nám již dříve dostaly

i jiné sporty, a proto naše veřejnost bez problému přijala skutečnost, že mnoho

termínů, které se v tomto sportovním odvětví používají, je odvozeno z angličtiny

nebo se používají přímo anglické výrazy. Rádi bychom obsah této práce v účelném

rozsahu přiblížili běžné realitě, a proto se nebudeme snažit o násilné počešťování

hovorových výrazů, které jsou při provádění tohoto sportu běžně užívány. Jsme si

však vědomi, že ne každý je znalcem angličtiny a noví zájemci o tento sport nejspíše

neměli dosud příležitost se s uváděnými výrazy seznámit. Z toho důvodu jsou tyto

termíny v textu stručně vysvětleny a navíc je kniha doplněna slovníčkem někter ých

základních, nejčastěji používaných výrazů.

V pr vní řadě považujeme za nutné vysvětlit určitý rozpor, kter ý se objevuje již v názvu

této publikace. Jmenuje se „Inline bruslení“, zatímco ve většině materiálů naší

oficiální organizace ČASIL naleznete formu „in-line“. Příčinou tohoto rozdílu je

skutečnost, že jako Evropané inklinujeme k britské angličtině, která při skládání

slov (zde „in“ a „line“) používá vložení pomlček. V americké angličtině v krátkých

výrazech tato pomlčka většinou používána není. Jako ostatní Evropané, i my jsme

ve velkém rozsahu čerpali z amerických zdrojů, a tak jsme se ve shodě s většinou

zahraničních kolegů přiklonili k jednodušší formě bez pomlčky.

V našich podmínkách lze o rozvoji inline bruslení v širším měřítku hovořit v průběhu

90. let minulého století. S ohledem na skutečnost, že inline brusle je možno využít

pro velmi široké spektrum činností, staly se poměrně r ychle oblíbeným sportovním

náčiním pro sportovce nejrůznějšího zaměření a věku. Od využití pro kondiční účely,

kde jsou inline brusle používány nejen osobami středního, ale i staršího věku, které

hledají zábavnější alternativu pěších vycházek nebo zdravotně ohleduplnější varian

tu běhu, přes sportovce, kteří využívají inline brusle jako tréninkovou alternativu ke

klasickému bruslení na ledě, až po vyhraněné specialisty, kteří se zabývají disciplí

nami tzv. agresivních forem inline bruslení, a ty můžeme bez nadsázky považovat

za extrémní sporty. Stále populárnější je využití inline bruslí i pro hr y malých dětí,

kde částečně nahradily dříve dominantní jízdní kolo.

Věříme, že tato kniha se může stát zdrojem základních informací pro ty, kter ým se

tento sport zdá atraktivní a uvažují, že by ho zkusili. Očekáváme, že v knize najdou

odpovědi na základní otázky – s čím začít, kde a jak. Začátečníkům by měla poradit,

jak se dále zlepšovat a kde mohou být příčiny chyb, jež jim zatím brání, aby využili

ve větší míře všechny možnosti inline bruslení. Pokročilejší, kteří již tomuto sportu


v dobrém slova smyslu propadli, by v ní měli nalézt informace o dalších formách

inline bruslení, na které se mohou zaměřit, a také o vhodném vybavení pro konkrét

ní zvolené činnosti. Zkušeným bruslařům nabízíme informace, které by měly vést

k co nejdokonalejšímu zvládnutí techniky bruslení a spolu s využitím podrobnějších

informací o vybavení jim umožnit zlepšení jejich osobních výkonů. Na druhé straně

nám však rozsah této publikace neumožňuje věnovat se hlubšímu rozboru forem

agresivního bruslení. Neustálý vývoj nových triků a skoků ve standardních (skate

parky) i místních podmínkách má za následek, že ke stávajícím, zhruba třem stům,

skokům neustále přibývají další. V tomto případě můžeme expertům doporučit spíše

časopisecké a internetové zdroje, kde se pružně aktualizuje nejnovější vývoj.

Prozatím jsme se zmiňovali především o tom pěkném, co inline bruslení nabízí.

Nic však není zadarmo a vše má svá úskalí. To se týká i inline bruslení, a proto se

v této knize také ve větší míře zabýváme otázkou bezpečnosti. Jako každá pohybová

činnost, i inline bruslení s sebou přináší určitou míru rizika, a nám nezbývá nic

jiného, než ji přijmout. Projevem zdravého rozumu však je případná rizika snížit na

minimum. Jakékoliv zranění má za následek minimálně to, že po určitou dobu mu

síme respektovat nepříjemná omezení, nebo se dokonce své oblíbené činnosti mu

síme dočasně (a bohužel někdy i tr vale) vzdát. Dalším problémem je to, že zranění


Úvod 89

můžeme způsobit nejen sobě, ale i jiné nezúčastněné osobě. V tomto případě si dovolíme varovat před neuváženým jednáním, které může mít v krajních případech za následek celoživotní vědomí, že jsme někomu způsobili tr valé následky na zdraví nebo soudní dohr y s citelnými dopady finančního charakteru. V žádném případě však nechceme nikoho uvedeným varováním od inline bruslení odradit. Naopak, z vlastní metodické praxe je nám známo, že český národ disponuje značným množstvím pohybově nadaných sportovců, kteří jsou schopni využít předkládané rady teoretického charakteru k vlastnímu praktickému zlepšení. Dále pak již vstupuje v platnost obecná zásada, že čím lépe určitou činnost ovládáme, tím více si ji můžeme užít a najít v ní uspokojení svých potřeb. Věříme, že tímto způsobem čtenáři tuto knihu využijí, a že se s nimi setkáme mezi stále se rozrůstající „rodinou“ inline bruslařů. Považujeme však za důležité zdůraznit, že věříme, že tato kniha může nové adepty zaujmout a ostatním bruslařům na různých úrovních jejich individuálních dovedností poradit, jak se zlepšit. Úplným začátečníkům doporučujeme zahájit výcvik pod dohledem zkušených instruktorů. Ne všichni jsou schopni převést pohybové teorie do praxe, a tak by se někteří mohli dostat do nezáviděníhodné situace, která byla například umělecky ztvárněna v populární komedii „Báječní muži na létajících strojích“, kde se ukázalo, že přesvědčení o možnosti vše se naučit pouze z příruček je mylné.

Jiří Kuban

Jiří Kirchner

Oto Louka


Historie a vývoj inline bruslení

Mnohým z nás připadá samozřejmé, že dnes používáme inline brusle různých typů,

podle toho, jakou činnost chceme provozovat. Současné inline brusle jsou poměrně

snadno ovladatelné a jak si později popíšeme, je možné pomocí zvláštních úprav

jejich ovladatelnost dále vylepšovat. Jako naprostou samozřejmost dnes bereme

skutečnost, že se s bruslaři setkáváme na chodnících, v parcích, na cyklistických

stezkách a také, naštěstí v čím dál tím větším rozsahu, i ve specializovaných skate

parcích.

Historie pokusů o bruslení mimo led je stará něco přes 200 let a souvisí se snahou

umožnit bruslení v době, kdy led není. Z technického hlediska ji stručně můžeme

charakterizovat jako snahu o zkonstruování náčiní, které by se svou ovladatelností

co nejvíce přiblížilo bruslím používaným na ledě. I když se již v 19. století objevili

vizionáři, které napadlo, že kvůli ovladatelnosti je nejvýhodnější umístění koleček do

jedné řady (tedy inline, z anglického „v řadě“), museli jsme si na masové rozšíření

tohoto řešení počkat více než 100 let.

Dále v této kapitole uvádíme alespoň stručný výčet průkopníků a událostí, které

jsou s historií inline bruslení spjaty. U někter ých můžeme, s ohledem na přesné

zdokumentování, uvést konkrétní rok, jinde, s ohledem na určitou míru spontánnos

ti dění, pouze orientační časový údaj. Jak z tohoto přehledu vyplývá, i když masový

rozvoj současné podoby inline bruslení nastal v USA, odkud se rozšířil do celého

světa, za kolébku kolečkových a později inline bruslí je nutné považovat Evropu.


Historie a vývoj inline bruslení 10 11

Historický přehled vývoje inline bruslení

1760 – v tomto roce došlo k pr vnímu veřejnému představení kolečkových bruslí.

Podle toho, jak uvádějí historické prameny, nebylo příliš úspěšné, ale protože

souviselo se společenskou událostí, je zaznamenáno podrobněji. Belgičan John

Joseph Merlin, muzikant, výrobce hudebních nástrojů a vynálezce mechanických

zařízení, se zúčastnil maškarního plesu, pořádaného paní Cornelyovou v Londýně.

Na tomto plese se při hře na housle pohyboval na bruslích vlastní konstrukce s ko

vovými kolečky. Mistr však ještě zcela neovládal změny směru a zejména způsob

zastavení. Jeho exhibice tedy skončila ve velkém zrcadle, oceněném na více než

500 liber. Úlomky zrcadla odvážného aktéra vážně zranily. Lze tedy říci, že již tento

pr vní případ předznamenal současné problémy – totiž že na bruslích není problém

se rozjet, ale včas a bezpečně zastavit.

1815 – evropské zdroje uvádějí, že v tomto roce Francouz Garcin získal na své

kolečkové brusle pr vní patent.

1819 – Monsieur Petitbled získal pr vní patent na kolečkové brusle inline konstruk

ce. Ačkoliv tvrdil, že na jeho bruslích lze provádět všechny triky jako na bruslích

na ledě, historické prameny uvádějí, že provádění oblouků a obratů bylo velmi

obtížné, ne-li nemožné.

1823 – R. J. Tyers vynalezl v Londýně pr vní inline brusle s pěti kolečky v jedné

řadě. Některé historické prameny toto řešení uvádějí jako předchůdce dnešních

inline bruslí pro r ychlostní disciplíny.

1843 – Francouz Legrand v Paříži zkonstruoval kolečkové brusle s rozmístěním

koleček do dvou řad a paralelně vedle sebe.


1863 – obchodník James Plimpton z Massachusetts vynalezl kolečkové brusle,

které nazval „nakláněcí“. Umožňovaly zatáčení i provádění jednoduchých tanečních

figur. Rovněž otevřel v New Yorku bruslařský klub. Popularita bruslení na kolečko

vých bruslích narůstá a během následujících dvaceti let jsou postupně využívány

při různých sportech (hokej, r ychlobruslení, pólo, tanec apod.).

1937 – provozovatelé ploch pro bruslení na kolečkových bruslích založili „The Roller

Skating Rink Operators Association“ – RSROA (Asociace provozovatelů ploch pro

bruslení na kolečkových bruslích), která byla později přejmenována na „The Roller

Skating Association International“ – RSAI (Mezinárodní asociace bruslení na koleč

kových bruslích). Tato organizace existuje dodnes. V průběhu své existence hrála

aktivní úlohu v rozvoji tohoto odvětví, které se během 40.–60. let začalo považovat

za společenskou a rodinnou aktivitu zaměřenou na zlepšování fyzické kondice či

za zábavnou náplň volného času.

1960 – Chicago Skate Company uvádí na trh inline brusle, které se už velmi po

dobají současným typům. Tyto brusle však nebyly dostatečně pohodlné, stabilní

a neumožňovaly spolehlivou možnost zastavení. Ačkoliv nezaznamenaly ve své

době komerční úspěch, jsou díky Olsonu Scottovi považovány za klíčový mezník

v orientaci na inline konstrukci.

1970 – Němec F. Mayer žádal o patent na inline brusle vlastní konstrukce.

70. léta – postupně se zavádí výroba kolečkových bruslí s plastovými kolečky,

která na hladkých površích umožňují velmi snadnou a plynulou jízdu. Protože jízda

na nich je i podstatně tišší, stává se velmi populárním bruslení na stadionech

s reprodukcí hudby. Masový rozvoj popularity této činnosti je zejména v období

kolem roku 1977.

1979 – mladý hokejista Scott Olson z Mineapolis ve snaze trénovat hokej i v ob

dobí, kdy není led, si v obchodě s použitým sportovním zbožím zakoupil brusle

vyrobené v Chicagu. Spolu se svým bratrem Brennanem je upravili tak, že použili

lepší kolečka a na patu umístili brzdu. Tím vznikla konstrukce inline bruslí použí

vaná dodnes.

1984 – obchodník Bob Naegele z Mineapolis koupil Olsonovu rozbíhající se továrnu

na výrobu inline bruslí a přejmenoval ji na Rollerblade Inc. Ačkoliv nešlo o pr vní

továrnu, která se zabývala výrobou inline bruslí, produkovala výrobky, které byly

pohodlné, velmi slušně ovladatelné a byly nabízeny za příznivou cenu. To vedlo

k tomu, že inline brusle zaujaly i veřejnost a přestaly být výlučně doplňkovým tré

ninkovým náčiním hráčů ledního hokeje.


Historie a vývoj inline bruslení 12 13

1986 – přibližně tento rok je považován za období, kdy jsou v USA inline brusle vy

ráběny už v masovém měřítku a jízda na nich zaznamenává tr vale vzrůstající zájem,

kter ý se šíří zejména v průběhu nadcházejících 90. let i do ostatních zemí světa.

1990 – inline bruslení je oficiálně zařazeno do programu Panamerických her.

1991 – založení The International Inline Skating Association – IISA (Mezinárodní

asociace inline bruslení), jejímž cílem je propagovat inline bruslení jako rekreační

aktivitu, způsob dopravy, zdravotní a kondiční tréninkovou aktivitu a soutěžní sport.

Dalším cílem je vývoj bezpečnostních a vzdělávacích programů, ochrana práva na

provozování bruslení a rozšiřování veřejných bruslařských cest.

1996 – v České republice je založena Česká asociace skateboardu a inline – ČASIL,

která se zabývá řídící, organizační, informační a metodickou činností ve své oblasti.

Zároveň je také oficiálním partnerem pro zahraniční asociace obdobného typu.

2008 – u tohoto roku prozatím nelze uvést historický fakt. Skutečností je, že inline

bruslení se snaží získat místo mezi olympijskými sporty. V Číně je inline bruslení

velmi populární a odhadovaný počet inline bruslařů pouze v Pekingu dosahuje čísla

150 000. Podle předběžných jednání nejsou problémy s ubytovacími kapacitami

pro sportovce, ani se sportovišti, kde by tyto soutěže mohly probíhat. Není tedy

vyloučeno, že díky úspěšné kandidatuře Pekingu by inline bruslení do programu

LOH mohlo být zařazeno.

Historický vývoj technického

řešení kolečkových bruslí

Pomiňme popisy různých prototypů, kter ými se prezentovali pr vní odvážlivci, expe

rimentující se způsoby připevnění bruslí k obuvi, umístěním koleček, jejich počtem,

velikostí i materiály, ze kter ých byly vyráběny. Dostaneme se tak k popisu tří základ

ních typů, s nimiž se měla možnost seznámit i sportovní veřejnost v podmínkách

bývalého Československa a jeho nástupnických států, a u kterého již lze hovořit

o sériové průmyslové výrobě.

Původní konstrukci kolečkových bruslí můžeme popsat jako vozíčky, které měly

dva pár y koleček, umístěných na pevných osách vedle sebe, s pevným připojením

k rámu vozíčku. Na kolečka se používaly nejrůznější materiály. Vlastní vozíčky se

připevňovaly na běžnou obuv pomocí upevňovacích pásků. Příslušníci střední ge

nerace si tyto výrobky jistě pamatují z pultů socialistických prodejen. I když byly

vyráběny i ve velikostech pro dospělé, používaly je téměř výhradně děti. Jako jedinou

výhodu tohoto technického řešení lze uvést boční stabilitu uvedené konstrukce


pro malé děti. Každý si však lehce domyslí, že takovéto brusle – bez kvalitních

kuličkových ložisek, současného výběru materiálů pro výrobu koleček, bez jakých

koliv prostředků pohlcujících vibrace, upevněné na měkkou obuv – byly jen velmi

obtížně ovladatelné.

Konstrukce, kterou jsme uvedli jako „nakláněcí“, nachází svého vrcholu v řešení,

které je dodnes využíváno na skateboardech. Kolečka byla stále vedle sebe, ale

pevná osa byla ke speciální pevné obuvi, vycházející z obuvi bruslí na led, připev

něna centrálně, prostřednictvím kloubu odpruženého silentblokem. Toto řešení

umožňovalo ve větší míře dokončit odraz a přenést hmotnost těla na stojnou nohu,

naklonění svislé osy těla dovnitř oblouku a zároveň docházelo i k natáčení osiček

směrem do oblouku. Tak bylo možno použít pevnou obuv a přenos sil na brusle

byl podstatně efektivnější. Brusle této konstrukce byly lépe ovladatelné a na rozdíl

od předchozího řešení již také měly brzdu, kterou tvořil gumový blok umístěný na

špičce bruslí. Vyvinutí plastů, vhodných pro výrobu koleček, přineslo další výrazné

zlepšení komfortu jízdy. Zejména díky tomuto řešení můžeme hovořit o podstat

nějším nárůstu obliby kolečkových bruslí. Stále však hovoříme spíše o zahraničí,

u nás jsme si na masovější rozvoj tohoto sportu museli ještě počkat.

V průběhu druhé poloviny 80. let a především počátkem 90. let minulého století

se i u nás ve větší míře objevily brusle s inline uspořádáním koleček, vybavené

brzdou, upevněnou na zadní části lišty, které již svojí konstrukcí v podstatě odpo

vídaly současným základním typům inline bruslí. V této souvislosti bychom rádi

uvedli i na svou dobu celkem progresivní výrobek českého výrobce sportovní obuvi,

firmy Botas. Ta nabízela brusle, které byly zkonstruovány z pevné hokejové obuvi

a plastové lišty, do které bylo možno vsadit jak klasický ocelový nůž na led, tak

i kolečka v inline uspořádání. Toto řešení poněkud předběhlo dobu popularity inline

bruslení, a proto se v době své výroby ve větším měřítku neujalo.

Podrobnějšímu rozboru konstrukce inline bruslí se budeme věnovat ve zvláštní

kapitole.


Současné rozdělení inline bruslení 14 15

Současné rozdělení inline bruslení

V této kapitole bychom rádi představili současné základní rozdělení skupin inline bruslení a jejich disciplín. Jsme si však vědomi toho, že zde popisujeme aktivity, které jsou v současné době nejběžněji provozované. S rostoucí popularitou inline bruslí a jejich univerzálností, která umožňuje jejich využití v mnoha činnostech, nelze tento výčet považovat za zcela vyčerpávající a v žádném případě za konečný. Rozdělení do skupin, které dále podrobněji popíšeme i s jejich základními disciplínami, uvádíme v jejich původních anglických názvech i v českém překladu: Fitness Skating (kondiční bruslení), Speed Skating (r ychlostní bruslení), Aggressive Skating (agresivní bruslení), Hockey and Games (hokej a kolektivní hr y), Artistic Skating (umělecké bruslení), Off-roading, Trail Skating (bruslení v terénu). Rozdělení inline bruslení: 1. Kondiční – fitness

a) vyjížďky, turistika;

b) kondice;

c) transport. 2. Rychlostní – speed

a) dráhové;

b) silniční;

c) sjezdové. 3. Agresivní – aggressive

a) U-rampa – akrobatické skoky a triky;

b) Street

– skoky a triky – jumping and stunt,

– klouzání na zábradlí – grinding.

4. Hokejové a sportovní hr y

a) hokej;

b) kolektivní hr y

– basketbal,

– fotbal,

– frisbee.

5. Umělecké – artistic. 6. V terénu – off-roading, trail skating.


Kondiční bruslení – fitness skating Tomuto druhu inline bruslení se nepochybně věnuje nejpočetnější skupina sportovců, složená z široké veřejnosti. Mnoho sportovců této skupiny dosahuje výkonů na velmi solidní sportovní úrovni, ale považují inline bruslení především za aktivní náplň svého volného času a přímé sportovní zápolení není cílem jejich aktivit.

Vyjížďky a inline turistika

Vyjížďkám a inline turistice se věnují především ti, kteří inline brusle chápou jako zábavnější a r ychlejší formu pohybu, než je chůze. Tuto činnost lze realizovat především v parcích, na městských ulicích a na samostatných cyklostezkách. Lze hovořit o činnosti vhodné pro rodinné výlety, výlety s přáteli a především o činnosti, která není omezena věkem. Leckdy je tak možné spatřit malého adepta inline bruslení v doprovodu prarodiče, pohybujícího se elegantním a vyježděným skluzem. Turistika je v našich podmínkách omezena velmi malou sítí speciálních samostatných cyklostezek. Na vedlejších silnicích ji kvůli rostoucí hustotě silničního provozu nelze doporučit. Můžeme však uvést například Nizozemsko nebo Dánsko, kde síť uvedených cyklistických komunikací umožňuje velmi široké možnosti i vícedenních vyjížděk. Další možností je tzv. městská turistika. Je specifická tím, že bruslař musí být schopen jízdy na nejrůznějších površích a slušností je přezutí do lehké obuvi v případě návštěvy historických památek nebo stravovacích zařízení.

Zvyšování kondice

Ačkoliv k pozitivnímu ovlivnění kondice dochází i při volné jízdě, zde máme na mysli jízdu sportovního charakteru, jejímž cílem je zvýšení zátěže kardiovaskulárního a respiračního systému. Jde tedy již o sportovní výkon. V případě, že máme dostatek času, lze realizovat vyjížďky, při kter ých můžeme kombinovat poznání se sportovním výkonem. Při dobré technice jízdy a fyzické kondici není potíž na vhodném povrchu udržet i dlouhodobě r ychlost jízdy kolem 15 km/h. To je již dostatečná r ychlost, abychom měli příležitost zhlédnout i vzdálenější zajímavá místa. Nemáme-li dostatek času, zpravidla absolvujeme předem známé okruhy nebo úseky, u nichž známe i čas potřebný k jejich absolvování. Sledování aktuálního dosaženého času je pak nejspolehlivějším ukazatelem toho, jak se nám daří. Někteří bruslaři, kteří zároveň patří v zimním období mezi vyznavače běžeckého lyžování, využívají především před zimní sezonou specifickou tréninkovou formu





+


Současné rozdělení inline bruslení 16 17

bruslení s použitím upravených hůlek pro bruslení na lyžích a doprovodnou prací paží. Naopak běžci na lyžích používají tuto modifikovanou formu jako účinný tréninkový prostředek. Transport V místech s příznivými podmínkami, tedy převážně rovinatým povrchem a vhodnými trasami s přijatelnými povrchy, se inline brusle uplatňují také jako dopravní prostředek. Každý si může lehce ověřit, že v místech s hustší sítí zastávek konkurují inline brusle v r ychlosti prostředkům městské hromadné dopravy. Výhodou je časová nezávislost, úspora času bez časových ztrát při čekání, vyhneme se nepříjemnostem souvisejícím s přeplněním dopravních prostředků, neomezují nás dopravní zácpy, uděláme něco pro své zdraví, lze hovořit o finančních úsporách a navíc se nemusíme obávat krádeže našeho dopravního prostředku, protože po přezutí ho lehce přeneseme a uložíme na bezpečné místo. Na druhé straně si musíme uvědomit, že pohyb na inline bruslích představuje zvýšenou fyzickou zátěž, a tak by měly být k dispozici i odpovídající hygienické podmínky. Blade Nights Uvedený anglický název je převzat z jízdy na klasických bruslích a volně jej lze přeložit jako „noci ostr ých nožů“. S touto nezávodní disciplínou se můžeme setkat například v řadě evropských měst. Lze ji charakterizovat jako organizovanou hromadnou jízdu i několika tisíc bruslařů, kteří zpravidla ve volných dnech v podvečer nebo ve večerních hodinách, kdy již v městech není tak silný provoz, absolvují jízdu ulicemi měst za doprovodu policie, která pro ně vytváří uzávěru. Volba vhodných terénů, setkání se známými a s osobami stejného zájmu, šustivý zvuk tisíců koleček a v neposlední řadě světelné efekty tvořené vlastními světelnými zdroji nebo odrazy od reflexních součástí oblečení, doplňků nebo tzv. „svítících koleček“ vytváří z „Blade Nights“ velmi silný zážitek.

Rychlostní bruslení – speed skating

Disciplínám, zařazeným do této skupiny, se zpravidla věnují sportovci na výkonnostní nebo vrcholové úrovni. Z r yze sportovních skupin lze hovořit o skupině s nejširším počtem disciplín. Původ jednotlivých disciplín lze vysledovat v několika druzích sportu. Hovoříme tak o r ychlobruslení, dráhové cyklistice, ale v případě půlmaratonu a maratonu lze kořeny najít i v atletice. Většina akcí se koná na silnicích nebo na zvláštních oválech. Ovály se skládají ze dvou přímých úseků a dvou zatáček, které mohou mít klopení. Délka jízdní dráhy

  

  


musí být v rozsahu 100–450 m. Postupně se stal standardem ovál o délce 200 m.

Dráhy musí být minimálně 4 m široké, přičemž pro mezinárodní závody se požaduje

šířka 6 m. Povrch dráhy musí být hladký a neklouzavý. Stejně jako v ostatních, již

zmíněných, sportech se jezdí proti směru otáčení hodinových ručiček. S ohledem

na tyto rozměr y uvažují čínští pořadatelé, že v případě zařazení r ychlostních disciplín

do programu OH 2008 vybudují vnitřní okruh uvnitř cyklistického velodromu.

 Závody jednotlivců

Distanční závody

Tyto závody spočívají v absolvování dané vzdálenosti v co nejkratším čase. I v tomto

případě platí, že inline bruslení je sport pro velké věkové rozmezí. Podle mezi

národních měřítek jsou závodníci děleni do kategorií podle pohlaví a podle věku

v následujících rozmezích – žáci C: 7 let, žáci B: 8–9 let, žáci A: 10–11 let, mládež:

12–13 let, junioři B: 14–15 let, junioři A: 16–17 let, aktivní kategorie: 18–29,

senioři AK 30: 30–39, senioři AK 40: 40–49, senioři AK 50: 50 a více let.

Oficiální vzdálenosti (bez specifikace pro věkové kategorie) jsou: 100 m, 200 m,

300 m, 500 m, 1000 m, 1500 m, 2 km, 3 km, 5 km, 10 km, 15 km, 20 km,

30 km, 50 km, půlmaraton a maraton. Existuje však velké množství místních závo

dů, kde se vzdálenost řídí například velikostí náměstí, délkou tradičního městského

okruhu nebo vzdáleností mezi tradičním startovním a cílovým místem.




Současné rozdělení inline bruslení 18 19

Start může být hromadný, rozdělený do rozjížděk nebo vln, případně i inter valový. Dosahované r ychlosti v těchto závodech jsou obdivuhodné. Například průměrné r ychlosti v maratonu při využití aerodynamického stínu (jízda v těsném závěsu za předchozím závodníkem, kter ý překonává odpor vzduchu) se blíží hodnotám kolem 40 km/h. Ve sprintech, kde je zatížení krátkodobé, dosahují špičkoví závodníci r ychlostí přesahujících 50 km/h. Vyřazovací závod ve sprintu Závodníci startují ve dvojicích. Vítěz postupuje do dalšího kola, poražený je z dalších bojů vyřazen. Vyřazovací závod na dráze Závodníci po hromadném startu absolvují závod na dráze, v němž je vždy po ujetí daného počtu okruhů poslední ze závodu vyřazen. Vítězem se stává ten, kter ý při posledním vyřazování porazí ve spurtu svého protivníka. Stíhací závod Stíhací závod může mít více variant. Pokud jde o závod dvou závodníků, je jejich startovní pozice na startovních a cílových čarách protilehlých rovinek závodního oválu. Po startu je úkolem závodníků absolvovat daný počet okruhů r ychleji než soupeř. Závodník, kter ý projede dříve svojí cílovou čárou, vyhrává. Vítězství je možno dosáhnout i dojetím soupeře, k tomu však dochází pouze tehdy, pokud je mezi závodníky výrazný výkonnostní rozdíl. Divácky zajímavější je varianta, při které jsou závodníci v pravidelných rozestupech rozmístěni po obvodu dráhy. Po startovním povelu je jejich úkolem dojet závodníka před sebou a tím ho ze závodu vyřadit. Vítězem je závodník, kter ý zůstane jako poslední. Bodovací závod jednotlivců Závodníci absolvují předem stanovený počet okruhů. V průběhu závodu se při průjezdu každým kolem přidělí pr vním závodníkům body podle předem stanoveného klíče. Vítězem se stává ten závodník, kter ý v průběhu závodu dosáhne nejvyššího počtu bodů. Variantou je závod, kdy jsou body přidělovány vždy po ujetí určitého počtu kol. Jsou tedy kola bodovaná, kdy je třeba podat nejvyšší výkon, a naopak kola volná, kdy je možno do určité mír y odpočívat nebo taktizovat.

  

  

  

  




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist