načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Informatika pro 1. stupeň základní školy - Jiří Vaníček

Informatika pro 1. stupeň základní školy
-15%
sleva

Kniha: Informatika pro 1. stupeň základní školy
Autor: Jiří Vaníček

Učebnice informatiky seznamuje se základy práce na počítači. Určená především pro 4. a 5. ročník ZŠ, ale úvodní kapitoly zvládnou i mladší žáci. Žáci se formou zábavných ... (celý popis)
Titul doručujeme za 4 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  149 Kč 127
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
4,2
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 69Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2% 90%   celkové hodnocení
1 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2012
Počet stran: 88
Rozměr: 210 x 297 mm
Úprava: . barevné ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Vazba: brožovaná lepená
Novinka týdne: 2012-34
Datum vydání: 15. 8. 2012
Nakladatelské údaje: V Brně, Computer Press, 2012
ISBN: 9788025137499
EAN: 9788025137499
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Učebnice informatiky seznamuje se základy práce na počítači. Určená především pro 4. a 5. ročník ZŠ, ale úvodní kapitoly zvládnou i mladší žáci. Žáci se formou zábavných úkolů a her naučí: základní ovládání počítače, spouštění programů, základy programování, kreslení a práci s obrázky, používání textového editoru (Wordpad), vyhledávání na internetu a používání elektronické pošty. Kapitoly doprovází jednoduché a srozumitelné texty. Doprovodné pracovní materiály k učebnici jsou volně ke stažení z internetu. Vhodné i jako příručka pro učitele informatiky (vždy dole na stránce jsou metodické pokyny k výuce).

Popis nakladatele

První česká učebnice informatiky pro 1. stupeň základních škol Schválilo MŠMT čj. MSMT-45998/2012-210 dne 6.12.2012 k zařazení do seznamu učebnic pro základní školy jako součást ucelené řady učebnic pro vzdělávací obor Informační a komunikační technologie s dobou platnosti šest let. Bohatě ilustrovaná učebnice z pera zkušeného pedagoga je určena především žákům 4. a 5. ročníku základních škol, úvodní kapitoly zvládnou i děti mladší. Mladí čtenáři se prostřednictvím desítek zábavných úkolů, interaktivních hříček a poutavého výkladu naučí: • ovládat počítač a jeho nejčastěji používané periferie, • efektivně vytvářet a upravovat digitální obrázky, • pracovat s digitálními údaji a upravovat text, • vyhledávat a zpracovávat informace, • rozumět principům programování i tomu, jak počítače pracují, • vyvarovat se rizik, která práce s počítačem přináší, • využívat výpočetní techniku při učení a práci. V jednotlivých kapitolách žáci kreslí obrázky, píšou a upravují texty, učí se ukládat svoji práci, prohlížet Internet a komunikovat e-mailem. Učí se zpracovávat informace v seznamech, tabulkách a grafech, přitažlivou formou se učí i základům algoritmizace. Učebnice si klade za cíl být užitečnou pomůckou učiteli při organizaci moderní výuky, která vychovává digitálně gramotné občany. Obsahuje množství cvičení s podněty ke konkrétním činnostem, aktivní práci, při níž žáci získávají zkušenosti. Úlohy s vysokou pedagogickou hodnotou jsou motivující, umožňují vlastní zkoumání a objevování, obsahují problémy k řešení a jsou úzce provázány s výkladem. V knize najdete i náměty na projektovou činnost. Publikace naplňuje obsah vzdělávací oblasti Informační a komunikační technologie. Doprovodné materiály ke stažení K této učebnici jsou k dispozici ke stažení zdarma bohaté doprovodné materiály: • Soubory, které žáci používají při vyučování a na které odkazují jednotlivá cvičení. • Aplikace EasyLogo pro výuku základů programování v kapitole 4. • Metodická příručka pro učitele s komentáři k jednotlivým cvičením a s výsledky. Tyto materiály najdete na webu knihy na adrese http://knihy.cpress.cz/k1959 pod odkazem Soubory ke stažení. O autorovi: Doc. PaedDr. Jiří Vaníček, Ph.D. je vedoucí katedry informatiky na Pedagogické fakultě Jihočeské Univerzity v Českých Budějovicích. Odborně se věnuje didaktice informatiky a počítačem podporované výuce matematiky. Připravuje nové učitele informatiky a ICT pro 1. až 3. stupeň škol. Je autorem úspěšné řady učebnic informatiky pro 2. stupeň základních škol, které vyšly v nakladatelství Computer Press. Je vedoucím organizačního výboru národní soutěže žáků ZŠ a SŠ v informatice Bobřík informatiky. (informační a komunikační technologie)

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Jiří Vaníček - další tituly autora:
 (e-book)
Diagnostické a léčebné postupy u maligních chorob -- druhé, aktualizované a doplněné vydání Diagnostické a léčebné postupy u maligních chorob
Krizový zákon -- Komentář Krizový zákon
 (e-book)
Krizový zákon. Komentář Krizový zákon. Komentář
 
Ke knize "Informatika pro 1. stupeň základní školy" doporučujeme také:
Informatika pro základní školy 1 Informatika pro základní školy 1
Informatika pro základní školy 2 Informatika pro základní školy 2
Informatika pro základní školy 3 Informatika pro základní školy 3
Nápadník do informatiky Nápadník do informatiky
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Žáci se orientují v aplikaci Malování. Samostatně objevují, co jednotlivé kreslicí nástroje dělají.

21

KRESLÍME

Malování již známe, používali jsme jej při seznamování s počítačem. Prozkoumáme, co všechno umí.

Zjisti, co dělají jednotlivé nástroje z nabídky kreslicích nástrojů. Najeď myší na tlačítko a chvilku počkej. Bublina napíše,

jak se nástroj jmenuje.

Klikni na nástroj a pak klikej nebo tahej myší po ploše a pozoruj, co který nástroj dělá.

VYZKOUŠEJ

Najdi nástroj Tužka a zjisti, co dělá a jak se

s ním pracuje. Můžeš s ním dělat tečky?

1

PRACUJEME

Nakresli tužkou klikyháky. Na obrázku vzniknou bílé oblasti.

Najdi nástroj, kterým je můžeš vybarvit.

2

Vyzkoušej různé štětce. Zjisti, k čemu se který štětec

hodí.

3 Najdi, kde se skrývá nástroj Sprej. Jak se s ním pracuje? 4

Jak poznáš, kterým nástrojem se právě pracuje? Pořádně si prohlédni ikony nástrojů.5


Žáci dokážou použít kreslicí nástroje Tužka, Štětec, Sprej. Pochopí použití nástrojů pro vyplnění plochy

barvou a načtení barvy z obrázku. Uvědomí si, že vybarvovaný útvar musí být úplně uzavřený.

BARVA A TLOUŠŤKA ČÁRY

Malování již známe, používali jsme jej při seznamování s počítačem. Prozkoumáme, co všechno umí.

BAREVNÁ PALETA

Barvu, kterou chceš kreslit, si vybereš v barevné paletě.

Čtvereček v ikoně Barva 1 ukazuje, jaká barva je vybrána. Při vybírání barvy zkontroluj, zda je tato ikona označena.

Tloušťka čáry se mění nástrojem Velikost. Není praktické kreslit nejtenčí čarou.

VYZKOUŠEJ

Vlastní barva

Chceš-li si vybrat jinou barvu, než jaká je na paletě, zvol ikonu Upravit barvy.

Odstín barvy si vybereš kliknutím do barevného obdélníku, v pravém pruhu si

zvolíš světlou nebo tmavou barvu.

Kapátko

umožňuje nabrat barvu, která je v obrázku použita. Když zapomeneš, kterou

barvou jsi kreslil/a,, nebo když máš obrázek s barvami, jež na paletě nejsou,

použij kapátko a klikni do obrázku. Vybere se barva, na kterou jsi kliknul/a..

Na obrázku chtěl Petr vybarvit křídlo ko

houta červeně. Najdeš díru, kterou bar

va vytekla ven? Jak bys díru opravil/a?

1

PRACUJEME

Vyber si štětec a nakresli kytičku,

stromek, automobil. Používej růz

né barvy a různé tloušťky čar.

2 Nakresli zvětšené bacily. Pou

žij sprej a vybarvování. Pracuj

podle své fantazie.

3

22

Plechovka s barvou

Nástroj umožňuje vyplnit uzavřenou plochu stejnou barvou. Ale pozor: Když je plocha děravá, může barva vytéct

dírou do dalších částí obrázku.


23

Žáci pochopí užitečnost nástroje Zpět, dokážou jej v aplikaci najít. Učí se přirozeně používat techniku kroku zpět při každodenním kreslení.

KOUZELNÝ KROK ZPĚT

Bára kreslila pro maminku k svátku obrázek dortu. Měla ho už skoro hotový, když vtom omylem udělala přes dort černou čáru. Chtěla to opravit. Gumovala, překreslovala, ale celý obrázek jen pokazila. Když kreslíš obrázek, občas se stane, že se něco nepovede. Nejjednodušším způsobem, jak takový kaz z obrázku odstranit, je použít tlačítko Zpět. Vrátíš se tak k obrázku, jak vypadal před chvílí, a můžeš to zkusit znovu. Krok zpět můžeš použít několikrát za sebou.

Kresli obrázek. Když bude nakreslený, stiskni tlačítko Zpět. Stiskni ho více

krát, uvidíš, jak obrázek mizí. Když pak použiješ tlačítko Znovu, obrázek se

zase dokreslí.

VYZKOUŠEJ

Nakresli usměvavý obličej. Vybírej barvy, po

užívej různé nástroje: tužku, štětce, vybarvová

ní. Když se něco nepovede, použij tlačítko Zpět.

1

PRACUJEME

Nakresli tužkou dlouhou klikatou čáru a konec čáry napoj na její

začátek. Vzniklé bubliny vybarvi různými barvami. Bubliny

sousedící v jednom bodě vybarvi stejnou barvou. Kolik barev

budeš potřebovat? Stačí ti dvě barvy? Co uděláš, když se něco

nepovede?

2

Jeník chtěl posunout pomeranče ve svém obrázku dopro

střed stránky. Při tom zapomněl vybrat i stín a při po

souvání se mu obrázek roztrhl. Co bys mu poradil/a?

3


Když najedeš myší nad takový označený tvar, ukazatel myši se změní na a tvar můžeš přesouvat. Když najedeš nad bílý

bod na jeho okraji, ukazatel myši se změní na , nebo podobný. Pak můžeš tvar zvětšovat, zmenšovat nebo různě měnit.

Když už nechceš nový tvar upravovat, klikni někam daleko od něj. Nový tvar se přilepí na papír a už s ním nepůjde pohnout.

24

TVARY

Při kreslení tvarů, jako je úsečka, čtverec, kruh, šipky, hvězdy atd., se nový tvar

po nakreslení orámuje. Můžeš s ním tak ještě pohnout na jiné místo nebo jej

zvětšit, měnit barvu a tloušťku čáry.

VYZKOUŠEJ

Najdeš na obrázcích nákladního auta ukazatel myši?

Na kterém obrázku se obdélník přesouvá na jiné místo

a na kterém se mění jeho velikost?

Žáci se naučí používat předem nastavené tvary. Naučí se s vybraným tvarem dodatečně manipulovat

či jej deformovat. Naučí se rozlišovat, kdy je tvar již vytvořen, a kdy je možné jej ještě editovat. Rozezna

jí různé tvary ukazatele myši. Pomocí jednoduchých tvarů dokážou skládat složitější obrázek.

Nakresli tvar Šipka. Jestliže se orámovala, zkus ji zvětšit,

zmenšit, posunout ji na jiné místo.

Vyzkoušej, jak funguje nástroj Mnohoúhelník.

Nakresli ježka s dlouhými bodlinami. Jak se ukončí

kreslení mnohoúhelníku?

Vytvářej stejné tvary různé velikosti a skládej je přes sebe.

Obrázek vybarvi.

U některých nástrojů může zůstat nakreslený tvar vybrán (vytvoří se kolem něho obdélník přerušovanou

čarou). Pak lze nakreslenou čáru uchopit myší a přesunout na nové místo.

TIP


25

Nakresli hlavu brouka Pytlíka.1 Z obdélníků a koleček nakresli mašinku. Začni kolečky

a přidávej obdélníky.

2

Z několika modrých oválů nakresli obláček. Vnitřek

oválů vybarvi stejnou barvou.

3 Nakresli housenku ze samých kroužků, každý obarvi

jinou barvou. Jestli chceš, ve vlast

ních barvách vyber barvu a pak

nastavuj od světlejšího po nejtmavší

odstín.

4

Vytvoř nápis „stlučený z prkének“. Tečky na obrázku

znamenají hřebíky.

5 Použij tvary a kresli dopravní značky.6

Nakresli matematický příklad. Vymysli, co se v něm bude sčítat nebo odčítat.7

Žáci se orientují v aplikaci Malování. Samostatně objevují, co jednotlivé kreslicí nástroje dělají.

PRACUJEME


26

Pokud jsi udělal/a nechtěnou čáru, nejprve použij tlačítko Zpět.

Jestliže jsi omylem smazal/a něco, co jsi nechtěl/a, také zkus krok zpět.

Někdy je užitečné místo gumování vylít bílou barvu. Ta nevytvoří zubaté obrysy jako guma.

Lepší než gumovat celý obrázek je vzít si nový čistý „papír“ – volbou Nový z nabídky Malování

v levém horním rohu. Pozor, objeví se okno s dotazem, zda chceš uchovat minulý obrázek. Pokud jej nechceš uložit,

klikni na Neukládat. Jak ukládat obrázky, se budeme učit později.

TIPY

JAK SPRÁVNĚ GUMOVAT

Odstraňování nepovedených čar přináší někdy potíže. V Malování je nástroj Guma, ale gumovat pomocí ní celý obrázek není vždy praktické. Také tě jistě nenapadne gumovat celý velký počmáraný papír. Podívej se na obrázek stromu. Napravo je vidět, jak se gumuje nástrojem Guma. I po dlouhém gumování zůstávají na obrázku zbytky barvy. Lepší způsob je vybrat část obrázku nástrojem Vybrat a pak smazat – klávesou ’.

Žáci porozumí různým technikám gumování: použití gumy, vylévání bílé barvy, smazání části obrázku,

nový čistý obrázek. Vědí, kdy je vhodné použít který způsob gumování.

PROČ POTŘEBUJEME UMĚT DOBŘE GUMOVAT Zkušené oko vidí v obrázku z poskládaných oválů rybku. Jemným vygumováním přebytečných čar a dokreslením dostaneme výsledný obrázek.

27

Soubory s obrázky k této učebnici lze

stáhnout z Internetu. Pokud soubory v okně

nevidíš, zeptej se učitele.

POZNÁMKA

Žáci se naučí otevřít soubor z implicitní složky (nebudou umět vyhledávat ve složkách). Dokážou

vybrat soubor podle názvu. Žáci umí použít nástroje Malování k ověření své domněnky.

OTEVÍRÁME SOUBORY S OBRÁZKY

Je těžké každý obrázek kreslit od začátku. Můžeme si ale zob

razit obrázek, který nakreslil někdo jiný, a dokreslit ho. Obrázky

jsou v počítači uloženy v souborech, každý soubor má jméno.

Jak v Malování otevřeme obrázek ze souboru? V nabídce Ma

lování vybereme Otevřít. Objeví se okno a v něm

budeme hledat soubor s obrázkem. Až obrázek najdeme,

klikneme na něj a pak klikneme na tlačítko Otevřít.

Otevři soubor Zbrojnoš. Dokresli mu hlavu.1 Otevři soubor Filipíny. Vlajku státu Filipíny přebar

vi na českou vlajku. Dokážeš to pouze vybarvová

ním?

2

Otevři vypustit soubor Vlak. Odstraň poslední vagon s kládami a místo něj nakresli

vagon, který veze slona.

Kterou klávesou se smaže

označený vagon?

3 Otevři soubor Notebook.

Dokresli, co je asi vidět

na monitoru notebooku,

když je notebook unavený.

Co tě napadne?

4

Otevři soubor Květiny a vybarvi jej. Pří

padné chyby oprav.

5 Ověř Optický klam. Mají oba

šedé obdélníky na obrázku

stejný, nebo různý odstín?

Otevři soubor Klam. Ka

pátkem vyber šedou barvu

z obdélníka a vybarvi ně

které černé čáry.

6

PRACUJEME

PRACUJEME S ČÁSTÍ OBRÁZKU

Použitím nástroje Vybrat označíme část obrázku. S takovou označenou částí můžeme hýbat, zvětšovat ji nebo zmenšovat,

stejně jako jsme pracovali s tvary. Také již umíme označenou část obrázku smazat.

Žáci umí použít nástroj pro označení části obrázku. S vybranou částí obrázku dokážou manipulovat

nebo jej deformovat. Pomocí výběru a přesouvání částí obrázku dokážou řešit jednoduché problémy.

VYZKOUŠEJ

Nakresli domek od ruky. Potom jej označ pomocí nástroje Vybrat. Zkontroluj, jestli je celý domek v označeném rámeč

ku. Zkus jej přesouvat, zvětšovat, zmenšovat.

Otevři soubor Stavba a seřaď za sebou obrázky tak, jak se dům stavěl.1

Otevři soubor Cestovatel. Na obrázku jsou dopravní

prostředky, ale s přeházenými písmenky. Sestav z nich

správné názvy, označ písmena a přesouvej je. Nakonec

k nim přiřaď obrázky.

3

28

Otevři soubor Zvířata. Zvětšuj a zmenšuj ob

rázky zvířat, aby odpovídala skutečné velikosti.

2

Lukáš chtěl ze slova PRAHA odstranit část AHA.

Označil ale část obrázku nepřesně a písmeno R

se mu poškodilo. Co mu poradíš? Jak má obrázek

opravit?

4

PRACUJEME

29

KOPÍRUJEME

Je těžké nakreslit dvě přesně stejná okna domku. Ovšem kdo by chtěl bydlet v bytě, ve kterém je

každé okno jiné? V Malování můžeme vytvářet stejné předměty kopírováním.

Označenou část obrázku zkopírujeme do paměti počítače, kterému říkáme schránka. Ze schránky ji

potom budeme vkládat do obrázku. Po vložení ji můžeme přesunout na vhodné místo.

Všimni si, kolik věcí kolem nás je vlastně stejných, jen se liší v drobnostech. Kopírováním si při kreslení ušetříme hodně práce.

Žáci porozumí pojmu schránka a jejímu fungování. Dokážou do schránky zkopírovat výběr a opakovaně

jej ze schránky vložit. Poznají, kdy nelze kopírovat a kdy nelze vkládat. Rozumí postupům založeným

na kopírování. Pomocí kopírování dokážou vytvářet obrázky.

Najdi v Malování nástroj, pomocí

kterého se kopíruje. Jaký má ob

rázek?

VYZKOUŠEJ

Nakresli obdélník a vybarvi jej. Označ jej nástrojem Vybrat. Potom jej zko

píruj do schránky a vlož do obrázku. Dostaneš dva úplně stejné obdélníky.

Všimni si: Když označíš část obrázku, tlačítko Kopí

rovat se rozsvítí a půjde stisknout. Když vybereš jiný

nástroj, například Tužka, tlačítko Kopírovat zhasne

a nebude fungovat.

Označ část obrázku a klikni na něj pravým tlačítkem myši.

Objeví se nabídka s nástrojem Kopírovat.

Nakresli nebe plné hvězdiček. Na

kresli jednu hvězdičku a vybarvi ji.

Označ ji a zkopíruj do schránky. Pak

ji několikrát za sebou vlož a umísti

na plochu. Potom plochu vybarvi.

1 Nakresli plot tak, aby měl všechny

plaňky úplně stejné. Prohlédni si

obrázky, jak se plot dělá.

2

PRACUJEME

Otevři soubor Auto. Dokresli u auta kola tak,

aby byla všechna stejná.

3 Nakresli okno se čtyřmi okenními tabulkami podle postupu

na obrázku. Nejprve vytvoř dvě okenní tabulky, potom je obě

zkopíruj; ušetříš si práci. Nakonec udělej rám okna a vybarvi jej.

4

Vytvoř dlaždice na zeď dětské koupelny. Nakresli jednu dlaždici a kopíruj ji. Pracuj

podobně jako u okenních tabulek ve cvičení 3.

1

Otevři soubor Jachta. Nakopíruj stejná okna podle obrázku, oprav zábradlí. Nakonec loď přebarvi na jiné barvy. Když se

něco nepodaří, nezapomeň na krok zpět. 2

Andrea chtěla zkopírovat okno na loďce. Označila okno, ale nástroj Vložit jí nefungoval, nebyl rozsvícený. Kde udělala

Andrea chybu? Jak bys jí poradil/a? 3

Nakresli optický klam, vyber si některý z nabízených. Hotový obrázek ulož do souboru. Můžeš jej odnést domů ukázat

nebo poslat e-mailem.

a) Kterým směrem ukazují šipky? Vytvoř jednu šipku, zkopíruj ji a kopie umísťuj podle obrá zku.

b) Který z obdélníků je větší? Vytvoř kopii obdélníka, potom přes obdélníky nakresli z jednoho bodu úsečky. 4

PRACUJEME

VYZKOUŠEJ

Otevři soubor Fotka. Označ část obrázku a pak ji hodně zvětši.

Všimni si, že se ve zvětšené části objevují barevné čtverečky.

Počítačové obrázky jsou složeny z takových čtverečků, pixelů.

Když obrázek není zvětšený, těchto čtverečků si nevšimneme.

Otevři jiný soubor s obrázkem. Budou na něm při zvětšení také

vidět čtverečky?

Podívej se zblízka na monitor počítače nebo doma na televizi. Uvi

díš, že také obrazovka je složena z malinkých barevných plošek.

31

Jestliže průhlednost nefunguje správně, zkontroluj,

zda je Barva 2 v paletě barev bílá.

POZNÁMKA

PRŮHLEDNÁ BARVA

Při kopírování se stává, že se části obrázků nepříjemně překrývají. Podívej se

na obrázek očí: oko vložené ze schránky má kolem sebe bílou barvu a překrývá druhé oko.

Sklo je průhledné. Kdybychom vystřižený obrázek nalepili na sklo, kolem obrázku uvidíme věci za sklem.

V Malování můžeme u výběru nastavit, aby byla bílá barva průhledná – viz obrázek očí vpravo.

Žáci jsou schopni zapnout režim průhledné barvy, rozumí jejímu významu (pouze pro průhlednou

bílou barvu). Dokážou pracovat s výběrem a průhledností při kreslení obrázků a řešení problémových

situací. Rozeznají, kdy je potřeba použít průhlednost.

VYZKOUŠEJ

Kde se v Malování zapí

ná průhlednost? A kde

se vypíná?

Nakresli strom v zimě. Zkopíruj ho a vytvoř druhý strom. Když

dáš oba stromy přes sebe, bude bílá barva vkládaného stromu

překrývat strom vespod. Zapni průhledný výběr; oba stromy

budou vidět. Tak můžeš vytvořit sad v zimě.

Otevři soubor Talíř. Poskládej na talíř různé kousky

ovoce tak, aby se mohl dát do výlohy obchodu.

1 Otevři soubor Rozstříhaný. Poskládej fotografi i. Aby se

ti lépe pracovalo, zapni průhledný výběr a spusť druhé

Malování – z jednoho budeš kopírovat a do druhého

vkládat.

2

PRACUJEME

Otevři soubor Doplnit. Oprav a doplň, co chybí nebo

je špatně. Proč se jablíčko nedalo vybarvit najednou?

3

Otevři soubor Pyramida. Na obrázku je pyramida po

stavená z mincí, která stojí 16 Kč. Postav vedle pyra

midu z mincí, která bude stát 27 Kč, 43 Kč. Pyramida

může být různě vysoká. Máš stejnou pyramidu jako

soused? Kdo postaví nejvíc různých pyramid?

4



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist