načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Informatika a výpočetní technika pro střední školy – Pavel Roubal

Informatika a výpočetní technika pro střední školy
-11%
sleva

Elektronická kniha: Informatika a výpočetní technika pro střední školy
Autor: Pavel Roubal

– Informatika a výpočetní technika pro střední školy. – - je inovovaný soubor učebnic pro gymnázia, střední odborné školy i učiliště – - přehledně rozčleňuje kompletní látku potřebnou pro nižší i vyšší úroveň státní maturity z předmětu ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  89 Kč 79
+
-
2,6
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma ELEKTRONICKÁ
KNIHA

hodnoceni - 39.6%hodnoceni - 39.6%hodnoceni - 39.6%hodnoceni - 39.6%hodnoceni - 39.6% 20%   celkové hodnocení
1 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku a kopírování
Médium: e-book
Rok vydání: 2015
Počet stran: 112
Rozměr: 30 cm
Úprava: ilustrace (některé barevné)
Vydání: Vyd. 1.
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Brno, Computer Press, 2010
ISBN: 978-80-251-3227-2
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Informatika a výpočetní technika pro střední školy.
- je inovovaný soubor učebnic pro gymnázia, střední odborné školy i učiliště
- přehledně rozčleňuje kompletní látku potřebnou pro nižší i vyšší úroveň státní maturity z předmětu informatika
- nabízí stručný, ale obsažný výklad, příklady a cvičení různého rozsahu
- obsahuje související zajímavosti a tipy na doplňkové informační zdroje
- orientuje se na moderní operační systémy, neomezuje se přitom na jedno konkrétní programové vybavení
- soustřeďuje se na pochopení principů fungování aplikací, ne na mechanické naučení nabídek a příkazů
- poskytuje dostatek zajímavých informací, podnětů a motivujících úkolů i pro velmi nadané žáky

Praktická učebnice
- učí při práci s textem přemýšlet a dodržovat tradiční zásady typografie i kompozice
- seznamuje čtenáře se specifiky grafických formátů, rozlišení a barevných modelů
- respektuje rámcový vzdělávací program pro gymnázia a katalog požadavků k maturitní zkoušce
- věnuje se retušování fotografií, tvorbě grafických koláží, vektorových obrázků i webových stránek, animaci a střihu videa
- vykládá užití funkcí v tabulkovém procesoru, zásady při vizualizaci dat či správě databázových systémů a tradičním i objektovém programování
- přehledně odděluje látku pro vyšší úroveň maturity, výklad doplňují desítky zajímavých souvislostí na okraj, zadání tvořivých úkolů i upozornění na možná úskalí

Kniha navazuje na Teoretickou učebnici
K1859 104 stran / 129 Kč
Pavel Roubal
Informatika a výpočetní technika pro střední školy
Teoretická učebnice

Cílem publikace je více než pouhý výklad historie a teorie informatiky. Učebnice vysvětluje stěžejní pojmy z oblasti informatiky, principy fungování sítí a přenosu dat. Věnuje se etickým zásadám a právním normám souvisejícím s informatikou, reklamou a elektronickými médii obecně. Seznamuje žáky s možnostmi i úskalími elektronických webových aplikací, elektronické komunikace a sociálních sítí. O autorovi
Pavel Roubal, dlouholetý středoškolský učitel a lektor výpočetní techniky, správce sítě a programátor, je autorem mnoha knih včetně několika učebnic pro střední školy i příruček pro školení učitelů. Působí jako člen RVP panelu VUP pro aktualizaci rámcových vzdělávacích programů pro základní školy a gymnázia a spolupracuje na tvorbě maturitních katalogů, dále také jako autor a revizor textových otázek k státní maturitě.

(praktická učebnice)
Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Pavel Roubal - další tituly autora:
 (e-book)
Microsoft Windows 7 Jednoduše Microsoft Windows 7 Jednoduše
 
K elektronické knize "Informatika a výpočetní technika pro střední školy" doporučujeme také:
 (e-book)
Český jazyk v kostce pro SŠ Český jazyk v kostce pro SŠ
 (e-book)
Čítanka I. k Literatuře v kostce pro SŠ Čítanka I. k Literatuře v kostce pro SŠ
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Pavel Roubal

Informatika a výpočetní technika

pro střední školy

Praktická učebnice

Computer Press

Brno

2012


Informatika a výpočetní technika pro střední školy

Praktická učebnice

Pavel Roubal, www.eduit.cz

Obálka: Martin Sodomka

Odpovědný redaktor: Michal Janko

Technický redaktor: Jiří Matoušek

Objednávky knih:

http://knihy.cpress.cz

www.albatrosmedia.cz

eshop@albatrosmedia.cz

bezplatná linka 800 555 513

ISBN 978-80-251-3227-2

Vydalo nakladatelství Computer Press v Brně roku 2012 ve společnosti Albatros Media a. s. se sídlem Na Pankráci 30, Praha 4.

Číslo publikace 16 466.

© Albatros Media a. s. Všechna práva vyhrazena. Žádná část této publikace nesmí být kopírována a rozmnožována za účelem rozšiřování

v jakékoli formě či jakýmkoli způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.

Dotisk 1. vydání


3

Obsah

Úvod ........................................................................ 5

6. Počítačové zpracování textů ................................. 6

6.1 Textový editor, struktura a formátování textu ............................ 6

Prostředí textového editoru a jeho nastavení .........................................................................6

Zadávání textu, přenos textu z jiného zdroje .........................................................................7

Struktura a vzhled textu – přiřazování stylů ...........................................................................8

Formátování odstavců pomocí úprav stylů ...........................................................................10

Vlastnosti písma a odstavce ..............................................................................................11

Vlastnosti stránky a okraje, dělení slov ...............................................................................12

Záhlaví a zápatí, pole a další pomocné prvky ....................................................................12

Vložené objekty ...............................................................................................................12

Textové tabulky a jejich úpravy, tabulátory ..........................................................................13

Pomocné funkce a nástroje textového editoru ......................................................................15

Týmová spolupráce, sledování změn ..................................................................................16

Hypertextové odkazy, obsah dokumentu .............................................................................16

Hromadná korespondence ................................................................................................17

Náhled a tisk ..................................................................................................................17

Formáty textových dokumentů ............................................................................................18

Formát PDF, čtení a vytváření souborů PDF ..........................................................................18

Hromadná korespondence – pokročilé funkce .....................................................................19

6.2 Typografická a estetická pravidla úpravy dokumentů ............... 20

Kontrola pravopisu a gramatiky .........................................................................................20

Historie písma .................................................................................................................20

Vlastnosti písma ...............................................................................................................21

Typografická pravidla a řízení toku textu v dokumentu .........................................................22

Barevné dokumenty ..........................................................................................................25

6.3 Tvorba sdíleného obsahu .......................................................... 27

Wiki principy .................................................................................................................27

On-line nástroje a jejich funkce pro týmovou práci .............................................................27

7. Počítačová grafika a multimédia ........................ 29

7.1 Základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky ............. 29

Rastrová/vektorová grafika, 3D grafika, pixel .....................................................................29

Barevné modely RGB a CMYK ..........................................................................................30

Počet bodů rastrového obrázku a jeho rozlišení (DPI) ...........................................................30

Barevná hloubka..............................................................................................................32

Změny počtu bodů, barevné hloubky a rozlišení ..................................................................33

Barevná věrnost, kalibrace zařízení a barevné profily ..........................................................33

Estetické zásady grafické kompozice .................................................................................34

Barevné ladění dokumentu ................................................................................................35

7.2 Grafické formáty, jejich vlastnosti a způsoby využití .................. 37

Grafické formáty, jejich vlastnosti a využití ..........................................................................37

Konverze mezi formáty a nastavení komprese dat ...............................................................38

7.3 Práce s rastrovou grafikou ........................................................ 39

Hledání obrázků ..............................................................................................................39

Skenování obrázků, moaré ...............................................................................................39

Publikování a sdílení obrázků ............................................................................................40

Digitální fotoaparát a jeho funkce ......................................................................................40

Zásady kompozice obrazu ...............................................................................................42

Úpravy fotografií – otočení, ořez, jas a kontrast, histogram ..................................................43

Výběry oblastí, úpravy a prolnutí výběru ............................................................................45

Vrstvy, masky, průhlednosti ................................................................................................46

7.4 Práce s vektorovou grafikou ..................................................... 48

Objekty a nástroje vektorového editoru ..............................................................................48

Využití rastrových obrázků v kresbě ...................................................................................50

Text ve vektorovém editoru ................................................................................................50

Export vektorové grafiky do rastrových formátů ...................................................................51

Dokumenty s kombinacemi vektorové a bitmapové grafiky ....................................................53

Konverze kresby do PDF včetně nastavení ..........................................................................53

7.5 Prezentace ............................................................................... 54

Obecné zásady úspěšné prezentace ..................................................................................54

Technické vybavení pro prezentace a prezentační nástroje ...................................................54

Počítačová prezentace .....................................................................................................55

Odkazy na snímky a webové stránky .................................................................................56

Tisk a export prezentace ...................................................................................................57

7.6 Tvorba webu ............................................................................ 58

Struktura webu ...............................................................................................................58

Složení (jedné) webové stránky, princip HTML a CSS .........................................................58

Tvorba webu s využitím publikačního webového systému .....................................................60

Zásady přístupnosti webových stránek ................................................................................62

Zásady použitelnosti webu (dobrý web) .............................................................................62

Princip statických a dynamických webových prezentací ........................................................63

Tvorba webu na úrovni editace HTML a CSS ......................................................................63

Kaskádové (CSS) styly .....................................................................................................64

Validace HTML a její provedení .........................................................................................68

Umístění webu na server, FTP ............................................................................................69

7.7 Multimédia ............................................................................... 70

Pojmy kodek, encoder a decoder ......................................................................................70

Formáty zvukových souborů a videosouborů .......................................................................70

Princip komprese zvuku a videa ........................................................................................71

Převod zvuku do komprimovaných formátů, datový tok ........................................................72

Princip streamování a přehrávání streamové hudby a videa ..................................................72

Analogová a digitální televize ...........................................................................................73

Úpravy videa a konverze formátů ......................................................................................73

Natáčení, střih a export videa ...........................................................................................74

8.1 Tabulkový procesor .......................................... 76

8.1.1 Práce s tabulkou .................................................................... 76

Struktura tabulky ..............................................................................................................76

Buňky a odkazy – princip funkce tabulkového procesoru ......................................................76

Relativní a absolutní adresace buněk .................................................................................77

Vzorce a priorita operátorů...............................................................................................78

Zadávání argumentů funkcí ...............................................................................................78

Komplexní výpočty, využití mezivýsledků ............................................................................79

8.1.2 Editace a plnění buněk, formátování tabulky ......................... 80

Úpravy (editace) tabulky ...................................................................................................80

Práce s řádky a sloupci tabulky, sloučení buněk ...................................................................80

Formát čísla v buňce, počet zobrazovaných míst .................................................................80

Formát (vzhled) tabulky ....................................................................................................81

Podmíněné formátování buněk...........................................................................................82

Zamknutí tabulky a jednotlivých buněk ...............................................................................82

Import a export dat ..........................................................................................................82

8.1.3 Vizualizace dat a tvorba a editace grafů ................................ 83

Interpretace dat v grafu ....................................................................................................83

Vytvoření grafu z údajů v tabulce, úpravy vzhledu grafu ......................................................83

Typy grafů vzhledem k jejich účelu, editace grafu ................................................................84

Grafy funkcí ....................................................................................................................85

8.1.4 Filtrování a řazení dat ............................................................ 86

Záznam, pole a jeho označení ..........................................................................................86

Řazení záznamů ..............................................................................................................86

Filtrování záznamů...........................................................................................................86

Omezení vstupních dat .....................................................................................................87

8.1.5 Záznam a spuštění makra ...................................................... 88

Co je to makro? ..............................................................................................................88

Záznam makra, makrokamera ..........................................................................................88

Úprava makra, vytvoření ovládacích prvků .........................................................................88

8.2 Používání a tvorba databází ............................ 89

8.2.1 Základní pojmy z oblasti relačních databází ......................... 89

Pojmy tabulka, pole, záznam ............................................................................................89

Význam a nasazení databází ............................................................................................89

Databáze klient–server .....................................................................................................90

Databáze, tabulka, záznam, pole – datové typy a jejich vlastnosti .......................................91

Index a jeho význam pro rychlé vyhledávání v tabulce ........................................................91

Primární a cizí klíč, referenční integrita ..............................................................................91

Princip transakčního zpracování ........................................................................................92

8.2.2 Základy SQL .......................................................................... 92

Jazyk SQL ......................................................................................................................92

SQL příkaz SELECT včetně filtrování a řazení záznamů ........................................................92

8.2.3 Návrh databází ...................................................................... 93

Návrh struktury tabulek ...................................................................................................93

9. Algoritmizace a programování ........................... 94

9.1 Algoritmizace úlohy, vlastnosti algoritmu .................................. 94

Pojem algoritmus a jeho základní vlastnosti ........................................................................94

Algoritmizace úlohy .........................................................................................................94

9.2 Základy programování ............................................................. 97

Současné programovací jazyky .........................................................................................97

Překladač, interpret, Java a vývojové prostředí ....................................................................97

Chyby v programech ........................................................................................................97

Strukturované programování, procedury a funkce ................................................................98

Proměnné a datové typy .................................................................................................101

Matematické, relační a logické operátory .........................................................................102

Rekurze ........................................................................................................................103

9.3. Současné způsoby tvorby programů ...................................... 104

Principy objektově orientovaného programování ...............................................................104

Vizuální programování ...................................................................................................106 Úvod K čemu je na začátku třetího tisíciletí našeho letopočtu výuka výpočetní techniky na střední škole? Nenaučí se s počítačem pracovat každý sám?

Zkušenost ukazuje, že nenaučí. Někdo se naučí počítač ovládat (někdo

pouze své oblíbené hry), někdo pochopí, jak počítač vlastně pracuje, ale málokdo se naučí počítač skutečně využívat tak, aby mu v dalším studiu a v zaměstnání sloužil jako výkonný nástroj.

Ovládání něčeho a využívání není totéž: mohu ovládat nůžky, tj. umět

stříhat, to ale neznamená, že si umím nastříhat látku na oděv – k tomu potřebuji další znalosti.

S počítačem je to podobné. Mohu ovládat procházení webu, to ale nezname

ná, že na něm budu umět najít správné a pravdivé informace k problému, který právě řeším. Většina lidí to chápe u účetního programu – to, že umím zadávat do políček čísla, ještě neznamená, že umím vést účetnictví. Naopak např. u práce s textem bohužel mnoho lidí nechápe, že umět psát písmena na klávesnici ještě neznamená dobře upravit text.

Počítačová grafika je velmi široký a často ne zcela jasně definovaný pojem.

Její pojetí v této učebnici vychází z katalogu požadavků ke státní maturitě z předmětu Informatika. Zkusíte si nakreslit obrázek, naskenovat fotografii a upravit ji v počítači, případně rovnou využít digitální fotoaparát. Uděláte zajímavou koláž, nakreslíte si leták a vyrobíte vizitku. Použijete textový editor k něčemu „lepšímu“, než je obyčejný dopis – zkusíte v něm udělat stránku časopisu nebo zajímavou pozvánku. Proniknete do tvorby webových stránek Internetu, včetně přípravy potřebných obrázků. Seznámíte se s principem tvorby animovaných obrázků, a to jak pomocí animovaného souboru GIF, tak s využitím vektorové animace, kterou představuje např. Flash. A nakonec je zde malý úvod do natáčení, střihu a exportu videozáznamu, od používání kamery přes střih záznamu až po export filmu.

Součástí výkladu bude také trocha nutné teorie – povídání o barevných

modelech, rozlišení, barevné hloubce a dalších základních pojmech a v části o fotografování nezapomeneme na to nejdůležitější, na zásady správné kompozice a expozice snímku.

Práce s počítačem pro většinu zaměstnaných lidí spočívá zejména ve využí

vání evidenčních programů (účetnictví, mzdy, výroba), dále často využívají tabulkový kalkulátor, e-mail, web, občas vytvoří nějaký dopis nebo jiný dokument. Počítačová grafika je jiný svět – svět barev, tvarů, animací, modelování vlastních představ. Těžko z vás po zvládnutí této učebnice budou profesionální grafici, to chce více času a také trochu grafického nadání, ale můžete s její pomocí do tohoto zajímavého a lákavého světa alespoň nahlédnout a získat v něm základní orientaci.

Programování a databáze jsou pak oblasti vyhrazené pokročilejším uživa

telům, i když vymyslet jednoduchý algoritmus a vytvořit makro by měl umět každý. Profesionální programátoři a databázoví specialisté patří mezi nejlépe placené lidi z oblasti IT – i z tohoto důvodu se vyplatí této oblasti věnovat.

Úvod

Důležité

U praktických činností, které jsou tématem

této učebnice, je zcela nutné nejdříve pocho

pit, jak určitý program (nástroj) funguje, pak si

jeho ovládání vyzkoušet a pak ho asi padesát

krát (lépe více) použít. Teprve potom si můžete

říci, že něco opravdu umíte, že vás nepřekvapí

nestandardní situace a odlišná zadání.

S pochopením vám tato učebnice pomůže,

používání a zažití vysvětlených funkcí do pod

vědomí už je na vás...

Důležité

Tato kniha navazuje na učebnici Informatika a výpočetní technika pro

střední školy – Teoretická učebnice, prodejní kód K1859. Navazuje proto

také číslováním kapitol na tuto učebnici v souladu s Katalogem požadavků

společné části maturitní zkoušky z předmětu Informatika.


6

6. Počítačové

zpracování textů

a tvorba sdíleného

obsahu

6.1 Textový editor, struktura

a formátování textu

Práce s textem zde navazuje na znalosti ze základní školy. Předpokládané znalos

ti jsou však opravdu minimální:

• Zvládnutí klávesnice, což představuje kromě zápisu znaků (i těch, co

nejsou na české klávesnici) také pohyb po textu, označení textu (klávesni

cí i myší) a dále příkazy zadávané pomocí klávesnice.

• Ovládání základních zásad pořizování textu: ukončení odstavce (ne

řádku), jedna mezera za každým znaménkem (a nikdy před ním).

• Uložení a otevření souboru. Je třeba umět s porozuměním a přehle

dem uložit a otevřít dokument.

• Použití schránky pro kopírování a přesun textu i dalších objektů.

Prostředí textového editoru a jeho nastavení

Okno textového editoru obsahuje nástroje pro vytváření a formátování (změnu

vzhledu) textu. Protože tyto nástroje vycházejí z obecných vlastností písma,

odstavce a stránky, najdete je ve všech moderních textových editorech. Poznámka V době vzniku této knihy měly největší zastoupení v českém školství i v komerčních firmách editory Microsoft Word z kancelářského balíku Microsoft Office. Proč je použito množné číslo? Protože těchto editorů je kvůli historickému vývoji několik typů, několik verzí. V době vzniku knihy se již rozšiřovala verze 2010, ale na většině škol se používala verze 2007, někde i verze 2003. Proto je většina ukázek v této knize z editoru Microsoft Word 2007.

Rozdíl v ovládání verzí Wordu 2003

a 2007 je opravdu velký, a to ve prospěch verze 2007. Ač se to některým uživatelům, již zvyklým na nepřehledné a nelogické nabídky starších programů, občas nezdá, přinesly Office 2007 novou (lepší) kvalitu do ovládání kancelářských programů. Navíc přinesla verze 2007 i nové formáty souborů, nová písma a nové velmi slušné šablony pro všechny typy dokumentů. Výsledkem je možnost pracovat s dokumenty rychleji, pohodlněji a více se soustředit na to podstatné, tj. na obsah dokumentu. Je tedy možné přechod na novou verzi 2007 (či novější) rozhodně doporučit.

OpenOffice.org je zdarma dostupný kan

celářský balík s velmi dobrou základní funkčností. Většina poznatků z této knihy se dá aplikovat i na práci v tomto balíku. Problémem je, že tento program svým ovládáním připomíná starší verze Wordu, ne verzi 2007 a novější. To se nejspíš v jeho dalších verzích změní, takže podobnost bude výrazně větší.

Počítačové zpracování textů

a tvorba sdíleného obsahu

Nabídka Soubor

Pás karet

Skupiny tlačítek

Okno Styly

Vytvářený dokument

Změna zobrazení

Pravítka

Informace o dokumentu

Nastavení tlačítek je v místní

nabídce

Lupa

Stavový řádek

Panel Styly

Nápověda

Panel Rychlý přístup

Spouštěč, otevře

dialog nebo

postranní panel

Poznámka

Používání mezer a tabulátorů k formátování textu, úprava každého odstavce zvlášť místo využívání stylů

odstavců, záliba v množství písem a barev, neznalost základních typografických pravidel atd. jsou nešvary,

které znemožňují kvalitní úpravu dokumentu a efektivní práci s textem.


7

Nastavení panelů je někdy možné myší, jindy ho najdete v místní nabídce. Vět

šině příkazů je možné také přiřadit klávesovou zkratku.

Zadávání textu, přenos textu z jiného zdroje

Zadávání textu bylo zmíněno na předchozí straně. Cílem je mít k dispozici vlastní

text, který můžeme libovolně upravit. Ten získáte buď tak, že ho sami napíšete,

nebo, v případě použití nějakého elektronického zdroje, vložíte do svého textu

jako neformátovaný text.

1. Na webu označíte části textu, které chcete ve svém materiálu použít.

(pokud označíte část textu a stisknete Ctrl, můžeme označit další, nesou

visející odstavec.)

2. Označený text zkopírujete do schránky. Buď v nabídce (panelu) Úpravy

nebo klávesovou kombinací Ctrl+C.

3. Spustíte textový editor, ale text ze schránky do něho nevložíte. Prostě

nyní nesmíte stisknout Ctrl+V.

4. Na panelu schránka (v nabídce Úpravy) vyberete Vložit jinak a nechá

te obsah schránky vložit jako Neformátovaný text.

Proč? Díky této operaci máte k dispozici opravdu neformátovaný text, jako

byste ho právě napsali na klávesnici. Pokud použijete pouze volbu Vložit,

použije se při vložení také formát textu. A to většinou velmi špatně dopad

ne. Webové stránky jsou vytvářeny všelijakým způsobem, do textu zanesete

množství formátovacích parametrů a někdy přepíšete i připravené styly. To vše

najít a odstranit vám přidělá mnoho práce a někdy to ani nepůjde.

5. Nechte si zobrazit skryté znaky (viz dále), abyste měli přesný přehled

o dokumentu. Smažte přebytečné odstavce, mezery, apod.

6. Dopište, upravte, změťe obsah textu. Máte nyní připravený čistý text.

Během jedné minuty mu dáte vzhled a strukturu (viz dále).

Lupa, skryté znaky

Nejrychlejší změny zobrazení dosáhnete ve většině programů, pokud držíte

klávesu Ctrl a točíte kolečkem na myši. Dokument si tím rychle přiblížíte nebo

oddálíte.

Vypnutí/zapnutí skrytých znaků, které vám dávají přesný přehled o for

mátování dokumentu, zůstalo na panelu nástrojů (pásu karet Domů) vpravo (je

vidět na obrázku). Doporučuji ho nechat zapnuté, ihned vidíte, zda nemáte více

mezer mezi slovy, kde je umístěn tabulátor, kde nedělitelná mezera (vypadá jako

větší kolečko mezi slovy) a kde je konec odstavce.

Vyzkoušejte 2

1. Vyzkoušejte si různé možnosti zobrazení

dokumentu a lupu.

2. Zobrazte skryté znaky a zjistěte, jak vypa

dá konec odstavce, mezera, nedělitelná

mezera, tabulátor apod.

Počítačové zpracování textů

a tvorba sdíleného obsahu

Zajímavost

„Nejkrásnější jsou knihy, písmem ladně sesta

vené, jimiž zpodobenou moudrost posíláme

lidem, místně nebo časově vzdáleným, ba

dokonce i pozdnímu potomstvu. Nejkrásněj

ším darem Božím je vynález tiskových liter,

jimiž se knihy nesmírně rychle rozmnožují.“

Toto napsal Jan Amos Komenský o písmu

a knihách před více než třemi stovkami let.

Povšimněte si, jak ve dvou větách vystihl dvě

základní vlastnosti dobré tiskoviny: má to být

„zpodobená moudrost“ – důležitý je obsah

textu, a dále mají být „písmem ladně sestave

né“– záleží i na úpravě dokumentu.

Jak vidíte z citátu, práce s písmem (tex

tem) není žádná novinka. Se sazbou si „hrály“

celé generace grafiků, tiskařů a sazečů.

Také ovládání dnešních textových editorů

vychází ze zásad, které vznikaly po staletí a kte

ré jsou prověřené časem. Je třeba tyto zásady

pochopit a naučit se jim a pak již jen hledat, kde

příslušná nastavení vlastností písma, odstavce,

stránky a dokumentu autoři textového edito

ru „skryli“.

Text vždy vkládáme

volbou Vložit jinak

Zobrazení skyrých znaků formátování

textu nabízí výborný přehled

o dokumentu.

Lupa je užitečný nástroj – používejte ji.

Důležité

Jak je zřejmé, pracovat s textem můžete v růz

ných editorech i pod různými operačními systé

my. Kvalita textu je určena hlavně vašimi zna

lostmi a schopnostmi, v mnohem menší míře

kvalitou používaného textového editoru.

Vyzkoušejte 1

1. Prozkoumejte okno svého textového edi

toru a najděte v něm všechny zde uváděné

nástroje.

2. Zkuste přenést text z webové stránky do

editoru jako neformátovaný text.


8

Struktura a vzhled textu – přiřazování stylů

Každý textový dokument obsahuje tři základní složky:

• Obsah (tím se zde většinou zabývat nebudeme).

• Strukturu. Každý text by měl být jasně a přehledně členěn nadpisy,

seznamy, poznámkami apod. U každého odstavce by mělo být zřejmé,

jaké je jeho postavení v dokumentu.

• Vzhled. Vzhled je dán vaším záměrem a zaměřením dokumentu.

Vzhled je ur čen množinou stylů, které jsou přiřazeny jednotlivým druhům

odstavců, tj. jeho struktuře. Tento vzhled my nevytváříme, ale pouze aplikujeme

již připravené vzhledy. Naším úkolem je vytvořit obsah dokumentu (spolu s jeho

strukturou), vzhled necháme na profesionálech, kteří vytvářejí šablony vzhledů.

Základní postup práce s dokumentem se změnil díky novým editorům od snahy

vytvářet jeho vzhled po snahu nezničit kvalitní vzhled, který je připraven v šab

loně. Vyžaduje to sebeovládání, výsledky však stojí za to.

Postup vytvoření dokumentu

Konkrétně si postup vytvoření dokumentu s referátem ukážeme na tvorbě textu

o Janu Amosovi Komenském. Nutnou podmínkou je však začít úplně od začátku,

tedy založit nový dokument, nesmíte použít žádný již vytvořený dokument.

Nultým krokem vytváření dokumentu je vytvoření jeho obsahu, tj. příprava

zdrojových materiálů, použité literatury. Zde si tuto fázi zjednodušíme použitím

textu z encyklopedie Wikipedia (www.wikipedia.cz). Její licence nám to umož

ňuje. Zkopírujte část textu do schránky a vložte ho do dokumentu jako neformá

tovaný text (viz předchozí stranu).

Styly = rychlý a pěkný text

Neměňte zatím jeho vzhled. Nyní je potřeba se ovládnout a nepoužívat

nástroje pro úpravy jednotlivých odstavců, jinak si přiděláte mnoho práce. Pouze

je možné vyznačit části textu (slova) například kurzívou. Tučné písmo příliš

neesteticky „leze“ z textu, používá se například v učebnicích, tedy tam, kde je

důležitější obsah než vzhled textu.

Text rozdělíme nahrubo do odstavců a delším statím napíšeme nad

pisy. Tím vytváříme strukturu dokumentu. Tu by měl mít každý dokument,

který si dělá nárok na přehlednost. (Nepíšete většinou povídky ani romány, čte

nář by měl například okamžitě najít odstavec o díle Komenského.)

Vytvoříme strukturu a vzhled dokumentu pomocí připravených

stylů odstavců. To je zcela zásadní bod naší práce. Pokud tento způsob práce

nepochopíte a nezačnete používat, strávíte roky života úpravou vzhledů doku

mentů, místo tvorbou jejich obsahu. Opět ovládněte chuť začít styly předělávat,

je to často zbytečná práce (viz dále).

Toto je stále stejný dokument, stejnému obsahu a struktuře je pouze přidělen pokaždé různý vzhled (různá množina stylů)

Důležité Většina uživatelů textových editorů má neodolatelnou touhu „vylepšit“ design dokumentu, tj. začít měnit zarovnání, písma, barvičky apod. Historické editory k tomuto přístupu také jakoby naváděly.

Kvalitní design se učí na uměleckých ško

lách několik let. Laické zásahy do připravených šablon jsou téměř vždy k horšímu, místo soustředění se na obsah dokumentu ničíte jeho vzhled, navíc likvidujete vazby na styly a přiděláváte si zbytečnou práci. Snažte se to nedělat.

Počítačové zpracování textů

a tvorba sdíleného obsahu


9

Jak na používání stylů

Používání stylů je jednodušší, než by se možná zdálo, vše je věcí pár (dvou)

klepnutí myší. Nejdříve ale musíte otevřít panel Styly. V editoru Word 2007 klep

něte na spouštěč (šipečku) vpravo u panelu karet Styly, v OpenOffice.org Wri

teru stisknete klávesu F11.

Nyní umístíte kurzor do odstavce, kterému chcete přiřadit styl (na obrázku

je to druhý nadpis Životopis), a klepnutím mu vpravo na panelu Styly přiřadíte

styl, zde Nadpis 2. (Obrázek ukazuje stav před přiřazením stylu.)

Text v případě odstavcových stylů neoznačujeme, odstavec začíná

svým prvním písmenem a končí znakem konec odstavce, kterékoliv místo mezi

těmito znaky ho jednoznačně určuje.

Takto pokračujte v celém dokumentu. (Styl Nadpis 3 se ve Wordu 2007

objeví teprve tehdy, když použijeme Nadpis 2.) Dlouhé odstavce mají styl

s názvem Normální (viz dále). Číslování a odrážky v krátkém dokumentu můžete

přiřadit odstavci na kartě Odstavec.

Postup při výběru stylů

Výběr stylů není možné provádět náhodně, textový editor při jejich používání

vychází z několika zákonitostí:

• Pro pořizování textů Microsoft Word jako první nabídne styl s názvem

Normální (editor z OpenOffice.org styl Výchozí).

• Důležitou vlastností obou výše uvedených stylů je, že jsou od nich odvo

zeny všechny ostatní styly (chovají se tedy trochu nenormálně).

• Jestliže napíšete odstavec libovolným stylem (například Nadpis 1), bude

mít další odstavec vždy připraven styl Normální (Výchozí). To je docela

praktické, nedává smysl mít za sebou více nadpisů první úrovně.

• Nadpisy vždy používáte od první úrovně k nižším úrovním. Tedy nadpis

kapitoly bude mít styl Nadpis 1, další pak Nadpis 2 atd. Dodržet struktu

ru nadpisů, kdy nadpis většího celku má menší číslo, je důležité, protože

podle úrovně nadpisů a jejich stylů textový editor vytváří automatický

obsah.

• Na postupy prací, u kterých záleží na pořadí, používáme číslování, na

výčty, u kterých na pořadí nezáleží, pak odrážky.

Zatím stále platí – žádný vzhled kromě vyznačení části textu sami ručně

neměníme. Změny designu jsou vysvětleny na další straně.

Umístíme

kurzor do

odstavce

a klepnutím mu

přiřadíme styl

Důležité

Textové editory kromě odstavcových stylů nabí

zejí také styly znakové. Ty obsahují formátová

ní písma. Při jejich aplikaci musíte označit část

textu, na kterou se má znakový styl aplikovat.

Znakové styly se mají používat na vyzna

čování v textu. Díky nim můžete změnit vyzna

čení stovek pojmů ve stostránkovém textu z tuč

ného na kurzívu během deseti sekund.

Během

minuty máme

vytvořenu

strukturu

dokumentu

a nastaven

vzhled textu

Pracujeme

1. Vytvořte text o J. A. Komenském podle zde

uvedeného postupu.

2. Vyznačte v textu důležité pojmy pomocí

znakového stylu.

Tip

V editoru Microsoft Word můžete na nadpis

celého dokumentu použít styl Název. Další při

pravené styly mají názvy podle účelu svého

použití.

Počítačové zpracování textů

a tvorba sdíleného obsahu




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.