načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Informační podpora podnikových procesů – Roman Šperka

Informační podpora podnikových procesů
-7%
sleva

Kniha: Informační podpora podnikových procesů
Autor: Roman Šperka

Kapitoly věnované procesnímu řízení, jeho životnímu cyklu, procesnímu modelování a problematice process miningu. ... (celý popis)
Titul doručujeme za 5 pracovních dní
Vaše cena s DPH:  320 Kč 298
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
9,9
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 49Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Ekopress
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2019
Počet stran: 191
Rozměr: 148x210
Úprava: ilustrace
Vydání: 1. vydání
Skupina třídění: Management. Řízení
Jazyk: česky
Téma: process mining
Datum vydání: 15.11.2019
ISBN: 978-80-87865-55-2
EAN: 9788087865552
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Kapitoly věnované procesnímu řízení, jeho životnímu cyklu, procesnímu modelování a problematice process miningu.

Popis nakladatele

Rozvoj Internetu a zejména vývoj v oblasti sociálních sítí v posledních letech znamenají radikální přelom v řídicí praxi. Prudce se rozvíjí nároky na kvalitu procesního řízení, do hry vstupuje potřeba flexibility a spojení podnikových strategií s operativními činnostmi a také nároky na nové způsoby myšlení v oblasti marketingu a obecně s novými přístupy k zákazníkům.

Kniha renomovaného autora přináší čtenáři komplexní pohled na informační systémy v prostředí podnikové praxe, a jejich využití při strategickém rozhodování podniků a organizací. Věnuje se problematice podpoře procesního řízení a process miningu na operativní úrovni. Kniha má dvě důležité stránky a to teoreticko-metodologickou a pak zejména aplikační. Velmi významná je svými konkrétními příklady z praxe včetně případových studií. V tomto ohledu jsou hodnotné zejména případové studie a autorův rozbor situací těchto konkrétních příkladů.

První kapitola podává stručný přehled o obsahu, cíli a metodice publikace. Autor čtivou formou ukazuje základy procesního modelování, včetně nástrojů pro realizaci v praxi. Díky tomu má čtenář možnost vidět přímé uplatnění teoretických metod. Druhá kapitola představuje historický vývoj a analýzu současného stavu v oblasti řízení podnikových procesů. Dále objasňuje základní teoretické pojmy jako procesní řízení, podnikový proces a jeho typy, základní role v řízení podnikových procesů a představuje také příbuzné disciplíny. Třetí kapitola je věnovaná životnímu cyklu procesního řízení a podává příklady konkrétních podnikových procesů, zaměřuje se na jejich identifikaci, vyhledávání, analýzu, zlepšování a automatizaci. V závěru je představena BPM případová studie procesu fakturace v softwarovém nástroji Bizagi. Čtvrtou kapitolou začíná návrhová a aplikační část publikace s důrazem na formální definice procesních modelů, které se používají při řízení podnikových procesů. Pátá kapitola představuje pomyslné vyvrcholení publikace a prezentuje formální principy process miningu, návrh využití pokročilých process miningových metod a aplikaci process miningových principů v případové studii reklamačního procesu v analytickém softwarovém prostředí Disco. Kniha je určena pracovníkům IT praxe, manažerům, podnikatelům ale i akademickým pracovníkům. Je zároveň moderní učebnicí pro studenty vysokých škol.

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Publikace a výzkum v ní byl podpoĜen projektem Slezské univerzity v OpavČ SGS/8/2018 s názvem „Pokroþilé metody a postupy zlepšování podnikových procesĤ“ Recenzenti: prof. RNDr. Jaroslav Ramík, CSc. (Slezská univerzita v OpavČ)

doc. RNDr. PaedDr. Hashim Habiballa, PhD, Ph.D. (Ostravská

univerzita v OstravČ)

doc. Ing. Roman Bobák, Ph.D. (Univerzita Tomáše Bati ve ZlínČ)

Jazyková korekce: Mgr. Anna ýemerková Vydání knihy bylo schváleno vČdeckou radou nakladatelství.

Všechna práva vyhrazena. Žádná þást této knihy nesmí být reproduko

vána žádnou formou, elektronickým, optickým, audio, mechanickým þi

jiným zpĤsobem, vþetnČ systémĤ na ukládání a vyhledávání informací,

bez písemného souhlasu vydavatele. NeoprávnČné užití této knihy bude

trestnČ stíháno. Informační podpora podnikových procesů Roman Šperka 1. vydání – 2019 Vydalo nakladatelství Ekopress, s. r. o. K OboĜe 578, Osnice, Jesenice OdpovČdná redaktorka Iva Kapcová Sazba a obálka Karel Novák Tisk Art D – Gra¿ cký ateliér ýerný, s. r. o. www.ekopress.cz © doc. RNDr. Ing. Roman Šperka, Ph.D., 2019 © Ekopress, s. r. o., 2019 ISBN 978-80-87865-55-2 Obsah Obsah . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .5 O autorovi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .8 PĜedmluva . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9 Úvod. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11 1 Cíl a struktura publikace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15

1.1 Obsah a cíle publikace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15

1.2 Struktura publikace. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15

2 Souþasný stav a teoretické vymezení procesního Ĝízení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18

2.1 Historický náhled na procesní Ĝízení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19

2.1.1 Funkþní Ĝízení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19

2.1.2 Zaþátky procesního Ĝízení. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22

2.1.3 Business Process Reengineering . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24

2.1.4 Souþasný stav procesního Ĝízení. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .27

2.2 Základní pojmy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31

2.2.1 Proces, procesní tok, podnikový proces . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31

2.2.2 DČlení procesĤ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .33

2.2.3 Základní procesní role . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .34

2.2.4 PĜíbuzné disciplíny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .35 3 Životní cyklus procesního Ĝízení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .36

3.1 PĜíklady podnikových procesĤ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .36

3.2 Souþásti podnikového procesu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .37

3.3 Životní cyklus BPM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .38

3.4 Identi¿ kace procesĤ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .44

3.4.1 Klíþové procesy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .44

3.4.2 Oznaþovací etapa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .45

3.4.3 Vyhodnocovací etapa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .47

3.4.4 Procesní architektura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .49

3.5 Vyhledávání procesĤ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .54

3.5.1 Vyhledávání založené na dĤkazech . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .55

3.5.2 Vyhledávání založené na rozhovorech . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .56

3.5.3 Vyhledávání založené na workshopech . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .57

3.6 Analýza procesĤ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .58


6 INFORMAČNÍ PODPORA PODNIKOVÝCH PROCESŮ

3.6.1 Kvalitativní analýza procesĤ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .58

3.6.2 Kvantitativní analýza procesĤ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .60 3.7 Redesign procesĤ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .64 3.8 Automatizace procesĤ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .67 3.9 PĜípadová studie – Životní cyklus BPM a jeho využití v BIZAGI . . . . . . . . . .69

3.9.1 Popis pĜípadové studie (výchozí stav) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .70

3.9.2 Identi¿ kace procesĤ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71

3.9.3 Objevování procesĤ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71

3.9.4 Analýza procesĤ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .73

3.9.5 Redesign procesĤ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .73

3.9.6 Implementace procesĤ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .77

3.9.7 Monitorování a kontrola procesĤ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .80

4 Procesní modelování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .83

4.1 Modelování. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .83 4.2 Procesní modely . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .86

4.2.1 PĜechodové systémy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .88

4.2.2 Petriho sítČ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .90

4.2.3 WorkÀ ow sítČ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .98

4.2.4 Business Process Modeling Notation (BPMN) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .99

5 Process mining . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .102

5.1 PotĜeba process miningu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .102 5.2 Nedostatky modelování v kontextu informaþních systémĤ . . . . . . . . . . . . . . .103 5.3 Základy process miningu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .104 5.4 Analýza ukázkového logu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .109 5.5 Play-in, Play-out a Replay . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .117 5.6 Základní process miningové metody . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .120

5.6.1 Získávání dat. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .120

5.6.2 Vyhledávání procesĤ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .123

5.6.3 Alfa algoritmus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .126 5.7 Pokroþilé process miningové metody. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .129 5.8 PĜípadová studie – Reklamaþní proces v Disco (process mining v praxi) . . . .138

5.8.1 PĜedstavení funkþních oblastí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .138

5.8.2 Ukázková analýza. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .140

Seznam obrázkĤ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .169

Seznam tabulek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .171

PĜílohy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .173

PĜíloha þ. 1 Coursera online kurz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .173 PĜíloha þ. 2 Menší þást referenþního modelu

Process Classi¿ cation Framework . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174

PĜíloha þ. 3 PĜíklad diagramu pĜíþin a následkĤ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .175

Obsah 7

PĜíloha þ. 4 PĜíklad why-why diagramu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .175

PĜíloha þ. 5 Architektura Bizagi Suite a úvodní obrazovka . . . . . . . . . . . . . . . . .176

PĜíloha þ. 6 ProM 6.5 uživatelské prostĜedí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .177

PĜíloha þ. 7 Logovací soubor reklamaþního procesu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .177

PĜíloha þ. 8 Varianty a aktivity reklamaþního procesu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .178

PĜíloha þ. 9 Statistiky pracovníkĤ a kanálĤ reklamaþního procesu . . . . . . . . . . .179

PĜíloha þ. 10 Gra¿ cký pohled na instanci procesu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .180

PĜíloha þ. 11 Statistika pĜechodu mezi aktivitami (odchylka) . . . . . . . . . . . . . . . .180

PĜíloha þ. 12 Logovací soubor v automobilovém prĤmyslu . . . . . . . . . . . . . . . . .181 RejstĜík . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .183 Seznam literatury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .185 Resumé. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .191

8 INFORMAČNÍ PODPORA PODNIKOVÝCH PROCESŮ

O autorovi

Doc. RNDr. Ing. Roman Šperka, Ph.D. (1977) je vedoucím Katedry podnikové ekono

miky a managementu, ObchodnČ podnikatelské fakulty v Karviné, Slezské univerzity

v OpavČ. V roce 2017 habilitoval v oboru Podniková ekonomika a management. Doktor

ská a rigorózní studia absolvoval v oborech Podniková ekonomika a management a Apli

kovaná informatika. Ve své vČdeckovýzkumné þinnosti se vČnuje process miningu, Ĝízení

podnikových procesĤ, inteligentním agentĤm a simulacím socioekonomických systémĤ. Předmluva Informaþní systémy již dávno vyrostly z plenek a dnes pĜedstavují nepostradatelnou podporu podnikové praxe na všech úrovních Ĝízení. Jestliže však ještČ v devadesátých letech minulého století pĜevažovaly hlavnČ smČry vycházející z praxe úþetnictví, pak další rozvoj Internetu a zejména vývoj v oblasti sociálních sítí v posledních letech znamenají radikální pĜelom v Ĝídicí praxi. Prudce se rozvíjí nároky na kvalitu procesního Ĝízení, do hry vstupuje potĜeba À exibility a spojení podnikových strategií s operativními þinnostmi a také nároky na nové zpĤsoby myšlení v oblasti marketingu a obecnČ s novými pĜístupy k zákazníkĤm.

Ale pĜes tento bouĜlivý vývoj se zdá, že metody projektování a inovace Ĝídicích a informaþních systémĤ stále zaostávají za potĜebami každodenní podnikové praxe. Navíc se ukazuje, že informaþní podpora rozhodování založená pouze na modelování Ĝídicích procesĤ a pĜípadné simulace dĤsledkĤ pĜijatých rozhodnutí dnes již nestaþí, protože stále chybí propojení reálných výstupĤ z procesĤ s metodami jejich identi¿ kace a sledování jejich úþelnosti z hlediska jejich dalšího rozvoje.

Proto vznikla tato publikace, která ukazuje nové možnosti použití informaþní podpory rozhodování ve spojitosti s dolováním v reálných datech (process miningem) jako výstupech z konkrétních þinností v podniku ve vzájemném propojení. ýtenáĜĤm se dostává do rukou kniha, kde naleznou jak klasické teoretické pĜístupy k procesnímu Ĝízení a modelování, tak metody dolování v procesech, a to i s použitím praktických ukázek.

První þást shrnuje teoretické základy procesního Ĝízení jako hlavního nástroje Ĝízení efektivity práce v organizaci. Procesním Ĝízením se zabývá Ĝada publikací, v tomto pĜípadČ však þtenáĜ nachází vše na jednom místČ s analýzou možností využití dalších nástrojĤ pro inovaci procesĤ v organizaci. V této þásti se autor vČnuje hlavnČ technologii BPM. Jak se však ukáže dále, samotná technologie BPM se dnes vhodnČ doplĖuje s postupy dolování v procesech. Propojení tČchto technologií do jednoho pĜístupu je nový pĜístup, se kterým se v publikaci dále operuje.

V závČru této þásti je uvedena pĜípadová studie životního cyklu BPM využívající softwarovou platformu BIZAGI. Snahou je ukázat þtenáĜi, že ke kvalitním nástrojĤm zlepšování podnikového Ĝízení patĜí i další pĜístupy jako je modelování procesĤ a dolování v procesech, které jsou nosnou þástí dalšího textu.

Následující þást je vČnována modelování procesĤ. Jsou ukázány hlavní metody procesního modelování a provedeno jejich kritické zhodnocení. Ze závČrĤ této þásti v podstatČ opČt logicky vyplývá potĜeba dolování v procesech – process miningu. INFORMAČNÍ PODPORA PODNIKOVÝCH PROCESŮ

Process miningu je vČnována další þást knihy. Vychází z výsledkĤ teoretických a praktických výzkumĤ Aalsta, autora myšlenky dolování v procesech. Je zde pĜedevším vysvČtlen pojem procesního logu jako zdroje dat pro další zpracování. Získání procesního logu v reálných podnicích není jednoduchou záležitostí, protože je zapotĜebí buć data dlouhodobČ monitorovat, nebo použít nástroje identi¿ kace procesĤ z ERP systémĤ. Autor zde také názornČ ukazuje, že logovací soubory mohou být použity nejen pro identi¿ kaci procesĤ, ale také pro kontrolu shody (conformance check) a na vylepšení (enhancing) již existujícího procesního modelu. Základní výhodou process miningových metod je fakt, že se používají reálná atomární data o probíhajících procesech, což je základní rozdíl proti procesnímu modelování.

V publikaci je poprvé v þeském jazyce vysvČtlen alfa-algoritmus, který se stal základem pro vyhledávání procesĤ z logovacích souborĤ, pĜedstavující podstatu process miningu. A koneþnČ jsou zde zmínČny pokroþilé metody process miningu, jako je fuzzy modelování, generické algoritmy a zejména také shluková analýza, pĜedstavující další významný krok k identi¿ kaci procesĤ, jejich zdrojĤ a dalších parametrĤ, které je možno získat z reálných logovacích souborĤ. ZávČr þásti pojednávající o process miningu je vČnován ukázkové analýze, ve které je použit další nástroj process miningu – Disco, rovnČž pocházející z dílny Aalsta.

Kniha není koncipována jako souhrnná uþebnice. MĤže posloužit jako zdroj teoretických poznatkĤ z celé oblasti zkvalitĖování procesĤ v organizacích. Její teoretické þásti jsou doplnČny praktickými ukázkami a pĜípadovými studiemi, které výše uvedené teoretické pojmy pĜevádČjí do praktických krokĤ.

VČĜím, že si najde mnoho þtenáĜĤ jak na akademické pĤdČ, tak v praxi.

Ing. Dominik VymČtal, DrSc. Úvod Cílem publikace je analyzovat a navrhnout inovaþní možnosti aplikací informaþní podpory Ĝízení podnikových procesĤ a process miningu na operativní úrovni podnikové praxe. Publikace se vČnuje problematice procesního Ĝízení a process miningu

1

, které mají

dosah na strategická rozhodnutí podnikĤ a organizací.

ěízení podnikových procesĤ je pomČrnČ dlouhodobČ zavedená technologie se slibným dosahem aplikace na pĜímou výkonnost podnikĤ na operativní úrovni Ĝízení. Naproti tomu process mining je pomČrnČ nová disciplína. PĜínosem této publikace je podpora akcelerujících vČdeckovýzkumných aktivit v aplikaþní oblasti technik a metod procesního Ĝízení podnikĤ. Motivací autora pĜi výbČru tématu této publikace bylo skloubit informaþní technologie s podnikovou praxí s dĤrazem na podnikovou ekonomiku a management.

Publikace je založena na dvou technologiích – na procesním Ĝízení (BPM, Business Process Management) a process miningu (PM, Process Mining). Partikulární dĤraz je kladen na operativní úroveĖ Ĝízení podnikĤ, na podnikové procesy. Publikace je rozdČlena do pČti kapitol. Cíle a struktura publikace jsou pĜedstaveny v kapitole 1. Kapitoly 2 a 3 prezentují základní teoretické principy a fáze procesního Ĝízení. Kapitola 4 pĜedstavuje formální popis nejfrekventovanČjších notací procesního modelování, které tvoĜí vČdecký základ pro aplikaci process miningu. Kapitola 5 je pomyslným vyvrcholením publikace a prezentuje postup aplikace process miningu na reálná data o podnikových procesech – na logovací soubory o událostech.

Publikace konþí pĜípadovou studií reklamaþního procesu, která demonstruje využití všech principĤ, vysvČtlených v textu. Dá se þíst i samostatnČ a þtenáĜi poskytne jasný pĜehled o možnostech process miningu v podnikové praxi bez nutnosti studovat teoretické základy, které se vážou k modelování podnikových procesĤ a k process miningu. Autor v publikaci navazuje na vlastní habilitaþní práci „Informaþná podpora riadenia podnikových procesov na operatívnej úrovni“ (Šperka, 2016), rozšiĜuje ji a využívá výsledky vlastní vČdeckovýzkumné þinnosti, a to konkrétnČ ve všech praktických ukázkách a ve formální oblasti pokroþilých process miningových metod. Odkazuje i na svou dizertaþní práci „Použitie multiagentných systémov pro modelovanie podnikových procesov“, která byla zamČĜena na podporu simulace v oblasti podnikových procesĤ (Šperka, 2013).

ěízení podnikových procesĤ je vČdeckou disciplínou, která poodhaluje, jakým zpĤsobem se v podnicích anebo organizacích vykonává práce pro zajištČní konzistentních 1 Process mining – ve volném pĜekladu „dolování anebo získávání procesĤ“. Termín se

do þeštiny nepĜekládá.


12 INFORMAČNÍ PODPORA PODNIKOVÝCH PROCESŮ výstupĤ a pro využití výhod, které pĜinášejí pĜíležitosti pro zlepšení postupĤ a procesĤ. V tomto kontextu mĤže mít termín „zlepšení“ rĤzný význam podle toho, co je cílem podniku anebo organizace. Typické pĜíklady zlepšení výstupĤ jsou napĜ. redukce nákladĤ, chybových výsledkĤ anebo pracovního þasu. Tyto snahy o zlepšení mohou být jednorázového charakteru, ale taktéž mohou v podnicích a organizacích probíhat neustále.

BPM není jenom o zpĤsobu, jakým jsou aktivity vykonávané, ale spíš o Ĝízení celého ĜetČzce aktivit, událostí a rozhodnutí, které pĜinášejí hodnotu podniku anebo organizaci a taktéž jejich zákazníkĤm. Tyto ĜetČzce aktivit, událostí a rozhodnutí se nazývají procesy.

Každá spoleþnost má procesy. PorozumČní a Ĝízení tČchto procesĤ s cílem zajistit konzistentní tvorbu hodnoty je klíþovým faktorem pro efektivnost a konkurenceschopnost spoleþnosti. Pomocí zamČĜení se na procesy spoleþnosti Ĝídí ty aktivity, které mají vliv na uspokojení potĜeb zákazníka.

BPM je sbírkou principĤ, metod a nástrojĤ na návrh, analýzu, exekuci a monitorování podnikových procesĤ. Jako základ pro Ĝízení procesĤ se používají procesní modely a metriky procesního výkonu. Hlavní myšlenky a teoretické principy použité v této publikaci jsou založené na referenþní knize Dumase et al. (2013) a popis fází životního cyklu BPM je vhodnČ doplnČný pĜíbuznými disciplínami jako Lean Management (Óno, 1988), Six Sigma (Harry a Schroeder, 2000) a Total Quality Management (USDD, 1989).

Process mining pĜedstavuje nový zpĤsob jak zlepšit procesy v širokém spektru aplikaþních domén. V kapitole 5 této práce je process mining charakterizovaný jako vhodné doplnČní anebo rozšíĜení BPM technologie. Existují aspekty, které výrazným zpĤsobem umožĖují rozvoj této nové technologie. Na jedné stranČ je zaznamenáváno více událostí o historii procesĤ. Tyto události jsou detailnČ popsané daty (event data), z kterýchnáslednČ analýzou, zpracováním a extrahováním dokážeme získat informace o procesech. Navzdory všudypĜítomnosti dat o událostech vČtšina organizací diagnostikuje své problémy spíše na základČ ¿ kce, než na základČ faktĤ. Na druhé stranČ dodavatelĤm BPM a Business Intelligence

2

(BI) softwarových Ĝešení byla vČnována v nedaleké minulosti

velká pozornost. Ale technologie, které dodávají, nedostateþnČ reÀ ektují na oþekávání konzultantĤ, akademických pracovníkĤ a koncových dodavatelĤ softwaru.

Process mining je technologie, která pomocí so¿ stikovaných nástrojĤ umožĖuje podat detailní a hloubkový pohled do prĤbČhu podnikových procesĤ. Tento pohled je založen na faktech a podporuje zlepšování podnikových procesĤ. Process mining je založený pĜedevším na procesnČ orientovaném modelování a data miningu. Ve své podstatČ je však víc než jenom využíváním existujících metod. Data miningové techniky jsou pĜíliš centralizované kolem dat na to, aby poskytovaly rozumné pochopení procesĤ v organizaci. Business Intelligence nástroje se zamČĜují více na jednoduché dashboardy

3

a re

porting

4

, než na podrobné a prĤĜezové pohledy na podnikové procesy. BPM balíky jsou

2 Business Intelligence je komplexem pĜístupĤ a aplikací, které podporují analytické a pláno

vací þinnosti podnikĤ a organizací a jsou postavené na principu multidimenzionality.

3 Business Intelligence dashboard je gra¿ cké rozhraní, které zobrazuje souþasný stav rĤzných

metrik a KPIs (Key Performance Indicators) v podniku anebo v organizaci.

4 Reporting je technika vytváĜení dokumentace.

Úvod 13

závislé na expertech, kteĜí modelují (resp. navrhují) idealizované procesy zpĤsobem, „jaké by mČly být“ (to-be processes), a nepomáhají zainteresovaným pochopit procesy zpĤsobem, „jaké ve skuteþnosti jsou“ (as-is processes).

Poslední kapitola této publikace pĜedstavuje základní a pokroþilé process miningové

techniky, které pomáhají organizacím odkrýt jejich aktuální podnikové procesy. Process mining se neorientuje jenom na vyhledávání procesĤ (process discovery), ale spojením dat o událostech a procesních modelĤ umožĖuje kontrolovat shodu (conformance checking), najít chyby a odchylky v procesech (detect deviations), pĜedpovídat zpoždČní (detect delays), podporovat rozhodování (decision making) a v neposlední ĜadČ nabízí doporuþení na redesign podnikových procesĤ. Process mining umožĖuje oživit jinak statické modely a zapojit velká množství dat, která každodennČ vznikají v podnikové praxi, do užiteþného procesního kontextu. RovnČž rĤzné manažerské techniky (napĜ. CPM

5

,

CPI

6

, TQM

7

a jiné) a pravidla (napĜ. BAM

8

, SOX

9

a jiné) pro¿ tují z process miningu.

Process mining se objevil na zaþátku 21. století díky Willovi M. P. van der Aalstovi et

al. (2003, 2007). Jeho kniha „Process Mining. Discovery, Conformance and Enhancement of Business Processes.“ (2011) se stala absolutním bestsellerem a je to v podstatČ jediná publikace, která se vČnuje této disciplínČ. Pátá kapitola této práce je založená na jeho teoretickém popisu procesu vyhledávání a zlepšování podnikových procesĤ. Avšak základy této disciplíny byly položeny mnohem dĜív, a to již pĜibližnČ pĜed pĤlstoletím. Anil Nerode (1958) prezentoval pĜístup, který syntetizoval koneþné automaty (FSM, Finite State Machine)

10

ze vzorových drah (traces). V roce 1962 Carl Adam Petri (1962) pĜedstavil

první modelovací jazyk, který dokázal zachytit soubČžnost v procesech. V dobČ, kdy došlo v devadesátých letech minulého století k prĤniku data miningových technik, nebyla procesĤm vČnována témČĜ žádná pozornost. Jenom nedávno se zaþaly zpracovávat logovací soubory událostí (event logs). Od roku 2003, kdy byla uveĜejnČna první studie vČnovaná process miningu, zaznamenala tato disciplína enormní zájem a její pole p Ĥsobnosti se postupnČ rozšiĜovalo od vyhledávání procesĤ až ke kontrole shody, multiperspektivnímu process miningu až po podporu operativního managementu organizací 5 CPM (Critical Path Method) je metoda kritické cesty. Technika používaná v projektovém

managementu. 6 CPI (Cost Performance Index) je koe¿ cient, který mČĜí ¿ nanþní efektivnost projektu. 7 TQM (Total Quality Management) je strukturovaný pĜístup k organizaþnímu managementu,

který se snaží o zlepšení kvality produktĤ a služeb. 8 BAM (Business Activity Monitoring) je využitím technologií pĜi proaktivním de¿ nování

a analýze kritických pĜíležitostí a rizik v organizaci anebo v podniku s cílem maximalizovat

zisk a optimalizovat efektivnost. BAM se používá pĜi hodnocení interních i externích faktorĤ. 9 SOX (Serbanes-Oxley) je od roku 2002 jedním z nejvlivnČjších a nejkontroverznČjších zá

konĤ USE, upravující ¿ remní prostĜedí. Zabývá se transparentností a pĜesností úþetnictví

a ¿ nanþních výkazĤ, zpĜísnČním interních kontrolních systémĤ a odhalením a pĜísným posti

hem hospodáĜské kriminality. 10 Koneþný automat je teoretický výpoþetní model používaný v informatice pro studium vyþís

litelnosti a obecnČ formálních jazykĤ. Popisuje jednoduchý poþítaþ, který mĤže být v jednom

z nČkolika stavĤ, mezi kterými pĜechází na základČ symbolĤ, které þte ze vstupu. Množina

stavĤ je koneþná (odtud název), koneþný automat nemá žádnou další pamČĢ mimo informací

o aktuálním stavu.

14 INFORMAČNÍ PODPORA PODNIKOVÝCH PROCESŮ

a podnikĤ. Všechny process miningové metody jsou integrované v softwarovém nástroji

ProM

11

.

Procesní Ĝízení se v souþasnosti dostává do popĜedí i v þeském podnikatelském pro

stĜedí. VzrĤstající význam optimalizace a implementace procesĤ ve spoleþnosti a sa

motné zavedení procesního Ĝízení se stává klíþovým pĜedpokladem pro zvýšení kon

kurenceschopnosti každého podniku. Procesní Ĝízení a související zlepšování procesĤ

je v souþasnosti bČžnou souþástí strategických pĜístupĤ k Ĝízení ve vČtšinČ spoleþností.

Systematické zaobírání se procesními toky a poznatky o chování stávajících procesĤ

tvoĜí základ pro zlepšování dílþích i celkových výsledkĤ spoleþností.

11 ProM Tools [online]. [cit. 2018-07-09]. Dostupné z: http://www.promtools.org/doku.php?i-

d=start



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.