načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Ikebana -- tvorba krok za krokem - Lila Dias; Odile Carton; Rumiko Shiraishi Manako

Ikebana -- tvorba krok za krokem
-15%
sleva

Kniha: Ikebana -- tvorba krok za krokem
Autor: ; ;

Ikebana, japonské umění květinové vazby, je jedním z nejvytříbenějších projevů japonské estetiky. Jde o starobylou dovednost, jež v průběhu staletí prošla vývojem, který vyústil ... (celý popis)
Titul doručujeme za 3 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  349 Kč 297
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
9,9
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2011
Počet stran: 120
Rozměr: 185 x 320 mm
Úprava: ilustrace (převážně barevné)
Vydání: Vyd. 1.
Název originálu: Ikebana
Spolupracovali: fotografie Olivier d’Huissier
překlad Barbora Antonová
Vazba: vázaná s laminovaným potahem
Datum vydání: 6. 4. 2011
Nakladatelské údaje: Brno, Computer Press, 2011
ISBN: 9788025124581
EAN: 9788025124581
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Obrazová publikace poskytuje návody k tvorbě aranžování čerstvých řezaných květin, představuje díla tří škol japonské ikebany - Ikenobo, Ohara a Sógecu. Nabízí několik kompozic různých stylů v rytmu ročních dob.

Popis nakladatele

Ikebana, japonské umění květinové vazby, je jedním z nejvytříbenějších projevů japonské estetiky. Jde o starobylou dovednost, jež v průběhu staletí prošla vývojem, který vyústil do různorodých stylů a stále kreativnějších forem. Při tvorbě vazeb není důležité zobrazovat povrch rostlin, ale sdělit jejich vnitřní podstatu. Tato kniha představuje díla tří velkých škol ikebany: Ikenobo, Ohara a Sógecu. Tvorba je nafocena krok za krokem, kompozice náleží k různým stylům a sledují rytmus ročních dob. Třebaže tradiční i moderní vazby pocházejí z různých škol, všechny mají některé společné vlastnosti. Cílem publikace je vést čtenáře, aby pronikl do umění ikebany, jež vyzývá k vnímání toku času a krásy pomíjivosti. (tvorba krok za krokem)

Předmětná hesla
ikebana
Řemesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

32

*

Printemps 32

*

Jaro

ZÁKLADNÍ HANA-IŠO Tateru-katači, vertikální forma, škola Ohara

Krása hana-išo vyplývá z výrazu materiálů a jejich souladu s nádo

bou a prostředím. Tyto kompozice se vytvářejí snadno a probou

zejí v začátečníkovi radost z tvorby a zušlechťují jeho povědomí

o způsobu, jak volně a elegantně kombinovat různé druhy rostlin.

Vyjadřovací síla každé rostliny vyplyne z bedlivého pozorování.

Základní podmínkou pro tvorbu krásné hana-išo je úcta k těmto

vlastnostem, schopnost nechat se vést tvary a barvami a uvědo

movat si vzájemný vztah materiálů. Do těchto prostých a přiro

zených vazeb se promítá estetická vnímavost každého člověka

a jejich pravidelné sestavování umožní získat technické doved

nosti nezbytné k tvorbě složitějších kytic.

Výběr kombinací je volný a závisí na tom, co chceme vyjádřit:

krásu barev, dynamiku nebo křehkost tvarů, atmosféru ročního

období atd. Nicméně je třeba hlídat určitou střídmost, pokoušet

se vyhledávat krásné linie a rozmísťovat je harmonicky v prostoru.

Hana-išo můžeme komponovat v mělkých nádobách (moribana),

přičemž jednotlivé prvky fixujeme do kenzanu umístěného upro

střed nebo – u „variací“ – na jedné či druhé straně. Také můžeme

použít vysoké vázy (keika), v nichž přijdou ke slovu různé fixační

techniky, pomocí nichž prvky drží na svém místě. Zde uváděné

kompozice jsou součástí „základní“ hana-išo a obsahují dvě for

my: vertikální (neboli tateru-katači) a formu nakloněnou (neboli

katamukeru-katači).

Tato kompozice hana-išo předvádí jakousi kaligrafii omezenou

na několik základních linek. „Kresba květem“ tak získává svůj

plný význam. Kosatec symbolizuje sílu, vlastenectví a odvahu.

Sasanka symbolizuje odevzdání a důvěru. Protichůdný účinek,

jaký vyvolává výraz čar narýsovaných kosatcem a světlo

okvětních plátků sasanky, připomíná jarní jitro, v němž se

odkrývají veškeré možnosti mezi silou a odevzdáním.

Materiál 7 listů kosatce žlutého Iris pseudacorus 2 sasanky Anemone coronaria 3 kapradiny křídelnice Pteris cretica Podložka 1 kulatý kenzan Nádoba 1 kulatá miska raku


Printemps

*

33


34

*

Printemps 34

*

Jaro

hana-išoJak postupovat

Ve vertikální formě se rostliny vy

nořují nad hladinu a vrhají se do

prostoru. Obě linie, které definují

tuto formu, jsou uchyceny v ken

zanu uprostřed nádoby. Nejvyš

ší prvek, šu, je umístěn vzadu, na

středové linii; kjaku, ústřední bod

kompozice, je vepředu. Délka šu

je volná, ale začínající žáci mohou

vzít jako doporučení dvojnásobek

průměru vázy plus její výšku. Šu

se může odklonit o 20 ° dozadu či

dopředu, doleva či doprava vzhle

dem k hlavní linii. Kjaku je třetinou

šu. K hlavním stonkům jsou volně

přidány dva pomocné. Jejich ná

klon a délku je třeba měnit kvů

li rytmizaci prostoru a vytvoření

asymetrie. Zajímavé efekty stínu

a světla může vytvářet i kolísání

v jejich orientaci. Základní formy se skládají ze dvou hlavních prvků (jakueda), které vytvářejí strukturu aranžmá: šu (hlavní prvek) a kjaku (námět). Šu je nejdelším prvkem a definuje expresivní povahu celé vazby. Pomocné prvky (čukan-ši) jsou oporou hlavních prvků a zdůrazňují je. Také mohou sloužit k podtržení hlavních linií a říká se jim doplňkové prvky (aširai). Mohou být stejného druhu jako prvky, jimž tvoří oporu, nebo se od nich mohou lišit. Můžeme použít jeden či více různých typů vegetace, pro začátečníka jsou nejsnazší listy, květy a traviny. Následně se dají používat tenké větvičky. Volně uspořádané rostliny v prostoru rytmizovaném prázdnými místy nabízejí oku různé vjemy díky svému přírodnímu rázu a svému výrazu. Centrální umístění kenzanu dovoluje užití velmi rozdílných nádob: jak vázy navržené školou Ohara, tak předměty každodenního života, jako jsou poháry, misky apod. Volba prostých tvarů a střídmých odstínů dá obzvláště vyniknout kráse barev a jemným detailům každého materiálu.

šu

kjaku

45 °

20 °

20 °

šu

kjaku

20 ° 20 °

šu

1/2 šu 1/2 šu

kjaku

Pohled z profilu

Náklon: šu = 20 °, kjaku = 20 °.

Pohled shora

Odklon: kjaku se může odklonit o 20 °

doprava nebo doleva vzhledem k šu.

Čelní pohled

Pomocné prvky se umísťují do zóny

vytyčené přerušovanou čárou.


Printemps

*

35 Jaro

*

35

2

2. Poloha kjaku

Na kjaku vezměte růžovou sasanku, jejíž délka

odpovídá 1/3 šu, a umístěte ji dopředu, na středovou

linii kenzanu. Nakloněna je o 45 ° dopředu. Může se

odklonit o 20 ° doleva nebo doprava, aby co nejlépe

předvedla krásu materiálu.

3. Poloha horního pomocníka šu

Vertikální držení této linie podpoří dvojice listů

o délce přibližně poloviční oproti šu: jde o horního

pomocníka šu. Zabodněte listy před šu s mírným

sklonem doleva, aby mezi oběma skupinami vznikl

volný prostor.

1. Poloha šu

Na šu vyberte dvojici kosatcových listů o délce

přibližně dvojnásobné, než je průměr nádoby,

k tomu přičtěte její výšku. Šu je umístěno vertikálně

ke středové linii kenzanu položenému uprostřed vázy

a sklání se o 20 ° dopředu. Vzpřímené linie kosatce

zde naplno předvádějí svou vznosnou eleganci.

1

MĚLI BYSTE VĚDĚT Podle povahy použité rostliny a typu nádoby může být šu delší či kratší (tenoučké prvky, které jsou pevně vzpřímené, mohou být delší než ty silnější a zkroucené).

3

*************************************


36

*

Printemps 36

*

Jaro

5

6. Závěrečná úprava Doplňte zelenou základnu, aby se spojil rostlinný materiál s nádobou a celek působil svěžím dojmem. Právě vzdušná jemnost kapradin vytvoří tuto jednotu a dodá kompozici lehkost. Kapradiny nastříhejte na různě dlouhé části a rozmístěte je u základny vazby, vnesou do kompozice různorodost a zabrání monotónnosti. 5. Poloha pomocníků kjaku Jako horního pomocníka kjaku umístíme druhou sasanku. Je delší než kjaku a vepíše se do prázdného prostoru vytyčeného šu a jeho dolním pomocníkem. Umístíme ji za první sasanku, tak aby mezi oběma květy vznikl dialog.

MĚLI BYSTE VĚDĚT

Jsou-li materiály zvolené pro kjaku příliš

tenké, je možné použít dva pomocníky;

pokud jsou prvky výrazné, lze se bez

pomocníků obejít.

MĚLI BYSTE VĚDĚT

Základní barvou hana-išo

je zelená.

4. Poloha dolního pomocníka šu Dolního pomocníka šu tvoří další tři volně seskupené listy. Skupina je kratší než ta předchozí a vpichuje se před ni; tato skupina s výraznějším náklonem oživila prostor na pravé straně.

4

6


Printemps

*

37 Jaro

*

37

VARIANTA Jaro je roční období, v němž jako by se vše probouzelo v nekonečném množství různých vjemů. Slivoň odolává krutosti času, ale křehká krása jejích květů připomíná pomíjivost věcí. Něžný růžový pryskyřník a vzdušné kapradiny se pnou nad vodou a vyprávějí o novém ročním období. Z této kompozice dýchá

nostalgická atmosféra smíšená

s poklidnou něhou.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist