načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Hry pro malé cestovatele – Naděžda Kalábová

Hry pro malé cestovatele

Elektronická kniha: Hry pro malé cestovatele
Autor: Naděžda Kalábová

Příručka především pro rodiče a jejich děti, která nabízí celou škálu drobných her a hádanek vhodných zejména na dlouhé cesty. Užitečná pomůcka na dlouhé cesty autem, vlakem, letadlem či autobusem! Jednoduché úkoly, otázky, hádanky a hry ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  99
+
-
3,3
bo za nákup

hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2% 80%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » FRAGMENT
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku a kopírování
Médium: e-book
Rok vydání: 2017
Počet stran: 135
Rozměr: 24 cm
Úprava: barevné ilustrace
Vydání: 1. vydání
Spolupracovali: ilustroval Libor Drobný
Skupina třídění: Společenská zábava
Literatura pro děti a mládež (naučná)
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-253-3219-1
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Příručka především pro rodiče a jejich děti, která nabízí celou škálu drobných her a hádanek vhodných zejména na dlouhé cesty. Užitečná pomůcka na dlouhé cesty autem, vlakem, letadlem či autobusem! Jednoduché úkoly, otázky, hádanky a hry děti nejen zabaví, ale přispějí k rozvoji jejich schopností a dovedností. Procvičí si vyjadřování, slovní zásobu, schopnost formulovat vlastní myšlenky, řešit určité situace nebo naslouchat druhým. Hry jsou určeny pro děti mladšího školního věku. Mohou je hrát samy nebo společně s dospělými.

Popis nakladatele

Užitečná pomůcka na dlouhé cesty autem, vlakem, letadlem či autobusem! Jednoduché úkoly, otázky, hádanky a hry děti nejen zabaví, ale přispějí k rozvoji jejich schopností a dovedností. Procvičí si vyjadřování, slovní zásobu, schopnost formulovat vlastní myšlenky, řešit určité situace nebo naslouchat druhým. Hry jsou určeny pro děti mladšího školního věku. Mohou je hrát samy nebo společně s dospělými.

(nikdy neuslyšíte: kdy už tam budeme?)
Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Naděžda Kalábová - další tituly autora:
Sčítání a odčítání do 100 bez přechodu desítky Pracovní sešit 2 Sčítání a odčítání do 100 bez přechodu desítky Pracovní sešit 2
Párové souhlásky Pracovní sešit 2 Párové souhlásky Pracovní sešit 2
Souhlásky Pracovní sešit 4 Souhlásky Pracovní sešit 4
 (e-book)
Hrajeme si a tvoříme se skřítky Hrajeme si a tvoříme se skřítky
Hry plné nápadů a fantazie -- Do klubovny i do přírody Hry plné nápadů a fantazie
Hry na dlani -- Do školy i mimo ni Hry na dlani
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Nikdy neuslyšíte: Kdy už tam budeme?

Naděžda Kalábová

Ilustroval

Libor Drobný


Hry pro malé cestovatele

Vyšlo také v tištěné verzi

Objednat můžete na

www.fragment.cz

www.albatrosmedia.cz

Naděžda Kalábová

Hry pro malé cestovatele – e-kniha

Copyright © Albatros Media a. s., 2017

Všechna práva vyhrazena.

Žádná část této publikace nesmí být rozšiřována

bez písemného souhlasu majitelů práv.


Obsah

Úvod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3

Pohádka O čarodějnici Ratatůňce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4

Cesta do pohádky aneb Pohádka na cesty . . . . . . . . . . . . . 6

Cesta plná přírody . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15

Cesta plná přátel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30

Cesta plná písmenek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45

Cesta plná čísel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58

Cesta plná barev, tvarů a fantazie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77

Cesta plná nápadů a her . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90

Cesta plná překvapení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102

Cesta plná objevů a poznání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112

Cesta plná křížovek a luštění . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123


Úvod

Všichni rádi cestujeme, ovšem každý výlet vyžaduje někdy větší, jindy

menší přípravu . Obzvlášť, když jedeme na výlet s dětmi, pro které je ces­

ta autem nudná a někdy příliš dlouhá . Menším dětem možná postačí pro

pobavení jejich oblíbená hračka . Ale co s dětmi mladšího školního věku?

Na tuto otázku naleznete odpověď v této publikaci, která nabízí velké

množství jednoduchých úkolů, otázek, hádanek a zajímavých her, které

lze hrát právě při cestě autem, autobusem, vlakem či jiným dopravním

prostředkem .

Hry a úkoly jsou voleny tak, aby je děti vyzkoušely samy nebo společně

s dospělými . Jsou uspořádány do jednotlivých kapitol, které jsou moti­

vačně propojeny krátkou pohádkou o čarodějnici Ratatůňce, která pře­

stala létat na koštěti a pořídila si auto . Rodiče si mohou jednotlivé úkoly

přetvářet, případně doplňovat a rozšiřovat dle možností .

Zařazováním jednoduchých hravých úkolů a činností napomáháme dě­

tem rozvíjet jejich verbální schopnosti i mimoslovní vyjadřování, učíme

je naslouchat, vyjadřovat své myšlenky, rozvíjet smyslové vnímání, řešit

určité situace, diskutovat nad nejrůznějšími problémy .

Ponořte se tedy společně s dětmi do hravých úkolů a zpříjemněte si ces­

tování .

3


Pohádka

O čarodějnici Ratatůňce Žila, byla jedna malá čarodějnice . Jmenovala se Ratatůňka . Měla neu­ pravené, rozcuchané vlasy a žila v dřevěné chaloupce blízko malé tůňky v lese . Byla pilná jako včelka a celé dny měla moc práce . Chodila po lese, sbírala dříví, na jaře se starala o rozkvetlé kytičky, v létě trhala borůvky, lesní jahody, ostružiny, na podzim sušila houby a červené šípky . Ráda si povídala s lesními zvířátky, pletla kabelky z trávy, věnečky z padaného listí, a když měla dlouhou chvíli, lenošila v chaloupce . Ve volných chví­ lích soutěžila s veverkou v hodu šiškou do kmene stromu, ve sbírání lís­ kových oříšků a také si spolu hrály na honěnou .

4


Pohádka

O čarodějnici Ratatůňce

Žila, byla jedna malá čarodějnice . Jmenovala se Ratatůňka . Měla neu­ pravené, rozcuchané vlasy a žila v dřevěné chaloupce blízko malé tůňky v lese . Byla pilná jako včelka a celé dny měla moc práce . Chodila po lese, sbírala dříví, na jaře se starala o rozkvetlé kytičky, v létě trhala borůvky, lesní jahody, ostružiny, na podzim sušila houby a červené šípky . Ráda si povídala s lesními zvířátky, pletla kabelky z trávy, věnečky z padaného listí, a když měla dlouhou chvíli, lenošila v chaloupce . Ve volných chví­ lích soutěžila s veverkou v hodu šiškou do kmene stromu, ve sbírání lís­ kových oříšků a také si spolu hrály na honěnou .

Jednoho dne, když se honily a běhaly mezi stromy, ocitly se blízko cesty,

která se klikatila podél lesa . Udivená čarodějnice se zastavila a pozoro­

vala, jak se po cestě prohánějí krásná auta . Některá auta jela na výlet,

jiná vezla lidi za prací, za sportem, na nákupy, na koncert, do restaurace

a kdo ví kam ještě .

Ještě ten den dostala malá čarodějnice nápad . Koště, na kterém létala,

odhodila, vytáhla lexikon kouzel a první kámen, který se před ní obje­

vil, proměnila v nablýskané auto . Rozhodla se pro cestování, aby získala

nejrůznější zkušenosti a poznatky .

Úkoly vztahující se k textu

6 –10 let

Vymyslete kouzlo, které by měla umět každá čarodějnice.

Prozraďte, co by se ve vašem blízkém okolí mělo změnit

mávnutím kouzelného proutku.

Vymyslete zajímavý rozhovor s čarodějnicí. Téma rozhovoru

závisí na vaší fantazii.

5


Cesta do pohádky

aneb Pohádka na cesty

Auto jede po silnici, řidička má pod čepicí.

Jede směrem do pohádky, kdy pojede zase zpátky?

Auto řídí Ratatůňka, co jí patří lesní tůňka.

Létající koště odhodila a malé auto si pořídila.

Kouzelný klobouk doma nechala

a ve slušivé čepici řídit spěchala. V této kapitole děti využijí poznatky, které získaly ve škole, četbou knih, časopisů, sledováním televizních pořadů, filmů . Při realizaci úkolů si procvičí zajímavým způsobem paměť, logické myšlení, schopnost poho­ tového vyjadřování, zábavnou formou využijí získané schopnosti a do­ vednosti, naučí se hledat nejvhodnější řešení při jejich plnění .

Obrázek si dokreslete

podle své fantazie.

6


Pohádková píseň

6–8 let

Zazpívejte společně libovolnou pohádkovou píseň. Dospělí vyberou s dětmi píseň, kterou všichni znají, a společně si ji zazpívají.

Tleskaná

6–8 let

Vytleskejte rytmus oblíbené pohádkové písničky a zároveň si ji

zazpívejte. Touto aktivitou se rozvíjí smysl pro r ytmus. Dospělí společně s dětmi zpívají a záro­ veň vytleskávají r ytmus známé pohádkové písně. Vytleskat r ytmus lze do dlaní nebo rukama do stehen.

Pohádkové bytosti

6–8 let

Vymyslete co nejvíce názvů nejrůznějších pohádkových bytostí. Dospělí připomenou dětem nejrůznější pohádky, které znají z večerníčků nebo je nedávno četly, viděly, slyšely v rozhlase, a zároveň připomenou postavičky, které v pohádkách vystupují. Po úvodním povídání mohou děti vymýšlet další pohád­ kové bytosti.

Pohádkové město

6–9 let

Popište město, vesnici, kde žijete.

Popište, jak si představujete pohádkové město. Dospělí se snaží společně s  dětmi popsat, jak vypadá jejich město. Zároveň vy­ mýšlejí, jak vypadá město pohádkové.

7


Pohádkové dotazy

6–8 let

Odpovídejte na pohádkové dotazy. Tato aktivita je zaměřena na rozvoj myšlení a znalosti pohádek. Na základě pohá­ dek, které děti dobře znají, dospělí navrhují zajímavou soutěž mezi sourozenci nebo kamarády plnou pohádkových otázek. Všechny otázky se vztahují k pohádkám, které děti četly nebo viděly. Děti mezi sebou soutěží, kdo dříve vysloví správnou odpověď. Dospělí si mohou připravit další otázky do zásoby. Pohádkové otázky:

• Jak se jmenovala princezna, které se líbily koloběžky?

• Jak se jmenovala princezna, která usnula na sto let?

• Jak se jmenují králíci, kteří bydlí v klobouku?

• Jak se jmenoval pes, kterého měla holčička Ája?

• Jak se jmenovala postavička, která bydlela v rybníku Brčálníku?

• Jak se jmenovala postava, která obdržela tři oříšky?

• Která holčička nosila červený čepeček?

• Na koho volaly zlé jezinky?

• Jak se jmenoval přítel Makové panenky?

• Jak se jmenovala pohádková dvojice, která používala kouzelné

sluchátko?

• Jak se jmenovala postavička, která nosila kalhoty s kapsami?

Báseň o princezně

6–8 let

Naučte se zpaměti recitovat krátkou báseň o princezně. Dospělí opakovaně předčítají dětem krátké veršování a ty text, kter ý slyší, opakují. Princezna na bále tančila, velmi se princi líbila . Princ ji o ruku požádal, ani chviličku neváhal .

Řešení: Zdenička, Růženka, Bob a Bobek, Fík, Rákosníček, Popelka, Karkulka, Smolíček,

motýl Emanuel, Mach a Šebestová, Krteček

8


Pohádkové úkoly

6–8 let

Zapojte se do plnění připravených úkolů. Dospělí si mohou předem připravit další úkoly z pohádkové oblasti.

• Vymyslete přání pro zlatou rybku .

• Jmenujte alespoň dvě zvířátka nebo jiné drobné živočichy, kteří

vystupují v pohádkách .

• Vymyslete, co byste řekli do kouzelného sluchátka .

• Vymyslete, co byste chtěli najít ve třech oříšcích .

• Popište, jaké vlastnosti měl Krakonoš .

• Popište zvíře, které má každá čarodějnice u sebe .

• Vyjmenuje zvířátka, která pomohla Jiříkovi při cestě za

Zlatovláskou .

• Vyjmenujte pohádková zvířátka, která žijí na louce .

Hra na páry

6–8 let

Doplňte párové dvojice. Dospělí jmenují osoby, pohádkové bytosti, zvířátka, věci a děti k nim tvoří vhodné pár y. Příklad: princ–princezna, kočka–kocour, Mach–Šebestová, vidlička–nůž aj .

Slovní popis

6–8 let

Vymyslete a popište pohádkovou postavičku, kterou máte

nejraději. Dospělí si s dětmi povídají o oblíbených pohádkách a představí jim jejich nejoblíbe­ nější pohádku, popíšou vlastnosti hlavní postavy jmenované pohádky, čím je zaujala a proč. Na základě úvodního rozhovoru si děti vyberou jednu pohádkovou postavičku a snaží se ji co nejvýstižněji popsat. Postavičku si mohou i na základě vlastní před­ stavivosti vymyslet.

9


Pohádkové dvojice

6–8 let

Vyhledejte v rámečcích pohádkové dvojice. Dospělí přečtou dětem pohádkové dvojice, které jsou uvedeny v rámečcích. Větší děti si je mohou přečíst samy. Děti se snaží k sobě přiřadit správné pohádkové dvojice.

Hurvínek Bob slepička kočička

Mařenka pejsek Štaflík Bobek

kohoutek princ Ája Vochomůrka

Mach Křemílek Šebestová Večernice

Špagetka Fík Spejbl Jeníček

Pohádková básnička

9 –11 let

Vymyslete pomocí uvedených slov (zámek, princezna, bota,

nota) krátkou básničku a zarecitujte ji. Slova lze použít

v jednotném i množném čísle, v jakémkoli tvaru. Dospělí vymýšlejí společně s dětmi jednoduchý r ým. Při jeho tvoření využijí uvedená slova. Děti se podílejí na vytváření krátkého veršování. Větší děti se tento úkol snaží splnit samy. Příklad: Princezna bydlí na zámku a umí nejednu říkanku . Včera si koupila nové boty a naučila se přečíst všechny noty .

10


Zvířátka z pohádky

6–8 let

Řekněte jména zvířátek, která znáte z pohádek.

Dospělí si povídají s dětmi o tom, že v pohádkách kromě skřítků, princezen, čaro­

dějnic, trpaslíků najdou i velké množství zvířátek, a snaží se jim připomenout jmé­

na zvířecích hrdinů. Děti vymýšlejí názvy pohádek, ve kter ých vystupují zvířecí hr­

dinové.

Příklad:

Bob, Bobek, maxipes Fík, kocour Modroočko, kocour Myšpulín, opice

Žof ka, Ferda Mravenec, brouk Pytlík

Poházená slova

9 –11 let

Uspořádejte poházená slova a vytvořte smysluplné věty.

Tato hra je zaměřena na skládání slov způsobem, aby vznikly smysluplné věty. U dětí

se prostřednictvím této hr y podněcuje tvořivé myšlení, logické uvažování. Slova, kte­

rá tvoří větu, jsou barevně odlišena.

Čarodějnice koště My krásné Vydala

auto Ratatůňka odhodila nevíme, pořídila.

do se cestu Pohádkový světem

a ale pozdravy milým dětem.

Odjela posílá zpátky. si ze

na kdy cestu a svých

vrátí na pohádky. se cest

Řešení: Čarodějnice Ratatůňka koště odhodila a krásné auto si pořídila . Vydala se na cestu do

pohádky . My ale nevíme, kdy se vrátí zpátky . Odjela na cestu Pohádkov ým světem a ze sv ých cest

posílá pozdrav y milým dětem .

11


Šaty pro čarodějnici

6 –10 let

Popište, jak si představujete šaty, které nosí čarodějnice Ratatůňka. Děti vymýšlejí a  popisují, jak asi vypadají šaty čarodějnice Ratatůňky. Mohou být ušité z  látky pošité listy, z  myších kožíšků, zdobené veverčími ocásky, bar vené bo­ růvkami, zdobené krkavčími peříčky aj.

Popletené pohádky

6 –10 let

Opravte chybné názvy pohádek. Dospělí přečtou dětem popletené názvy pohádek, případně si vymyslí další. Děti se snaží s využitím pohádkových znalostí chybné názvy opravit a říct správně. Šípková Boženka Perníková chýše Motýl Emil a Plastová panenka Stříbrovláska Špalík a Špageta Bob a Drobek

Tři zelené vlasy děda Vševěda

Krušnohorské pohádky

Pohádky o pejskovi a želvičce

Modrá Barbulka

Sněhurka a pět skřítků

Jídelníček princezny

6–9 let

Sestavte vhodný a chutný jídelníček pro princeznu. Popište, co

podle vás princezny rády jedí. Dospělí se snaží společně s dětmi vymyslet jídla, která by chutnala princezně. Děti se pokusí vymyslet, z  čeho se jídla vaří a  jaký je pracovní postup při vaření. Poradit a opravit správnost postupu jim mohou dospělí.

Řešení: Šípková Růženka, Perníková chaloupka, Motýl Emanuel a Maková panenka,

Zlatovláska, Štaflík a Špagetka, Bob a Bobek, Tři zlaté vlasy děda Vševěda, Krkonošské pohádky,

Pohádky o pejskovi a kočičce, Čer vená karkulka, Sněhurka a sedm trpaslíků

12


Pohádkové znalosti

9 –10 let

Odpovídejte na jednoduché otázky. Dospělí dětem připraví nejrůznější otázky týkající se znalostí pohádek.

• Pyšná princezna se jmenuje...?

• Co zakázal otec princezny Krasomily ve svém království?

• Dědeček, babička, vnučka, pejsek, kočička a myška tahali ze země...?

• Princezna se zlatými vlasy se jmenuje...?

• V pohádkách na zámku žije král a...?

• Kamarád Ferdy Mravence je brouk...?

• Holčička, která měla pejska Škubánka, se jmenovala...?

• Žena loupežníka Rumcajse se jmenuje...?

• Každodenní pořad pro děti, plný krátkých pohádek a příběhů má

název...?

• Kolik je trpaslíků?

• Kdo zachránil Sněhurku?

• V pařezové chaloupce bydlí Křemílek a...?

Kdo k sobě patří

6 –10 let

Opravte popletené pohádkové dvojice. Dospělí přečtou dětem dané popletené dvojice, případně vymyslí další. Děti se snaží s využitím pohádkových znalostí chybné dvojice opravit a říct správně. Sněhurka a liška Trpaslíci a slepička Budulínek a Bajaja Karkulka a Smolíček Jelen a vlk

Kohoutek a drak

Motýl Emanuel a Ferda Mravenec

Maková panenka a Mat

Brouk Pytlík a Rumcajs

Manka a Pat

Řešení: Krasomila, zpívat, řepu, Zlatovláska, královna, Pytlík, Káťa, Manka, Večerníček, sedm,

trpaslíci a princ, Vochomůrka

Řešení: Sněhurka a trpaslíci, jelen a Smolíček, slepička a kohoutek, Bajaja a drak, liška

a Budulínek, Karkulka a vlk, Motýl Emanuel a Maková panenka, Brouk Pytlík a Ferda Mravenec,

Manka a Cipísek

13


Pohádkový dědeček

6–8 let

Povídejte, co byste dělali, kdybyste potkali pohádkového dědečka. Dospělí si s  dětmi povídají o  pohádkách, ve kter ých je hlavní postavou pohádkový dědeček, kter ý umí plnit nejrůznější přání. Děti se snaží popsat vlastními slovy své představy o  tom, jaká přání by měly, kdyby takového dědečka potkaly. Přání však mohou mít pouze tři.

Pohádkové bytosti a jejich vlastnosti

6–8 let

Vymyslete vlastnosti nejrůznějších pohádkových bytostí. Dospělí ukážou dětem na několika příkladech, že každá bytost má určité vlastnosti (někdo je veselý, někdo malý, milý atd.). Příklad: Princezna – milá, hodná, krásná; Princ – pečlivý, statečný; Král – byst r ý, starostlivý, panovačný; Víla – milá, hezká, kouzelná, okouzlující; Čaroděj – mocný, usměvavý, tajemný; Čarodějka – chytrá, vtipná, vynalézavá

Pohádkový dráček

6–8 let

• Vyhledejte všechna slova, která tvoří rýmy.

• Vyjmenujte, co všechno můžete odemknout klíčem. Děti hledají v textu slova, která tvoří r ýmy. Při plnění druhého úkolu společně vymýš­ lejí, co všechno se dá odemknout zlatým klíčem. Děti při vymýšlení popustí uzdu fanta­ zii. Zlatým klíčem se dá například odemknout pohádka, přátelství, čarovný zámek aj. Pohádkový dráček letí jako ptáček . Z výšky vidí krtečka i ušatého zajíčka . Na kopečku stromeček, pod stromečkem hříbeček . Na stromečku sedí ptáček, v zobáčku má zlatý klíček . Proč ho drží v zobáčku a nevisí na háčku? Od čeho ten klíček je, kdo to, děti, uhodne?

14


Cesta plná přírody

Smrky, jedle, borovice, břízy plné proutí.

Ratatůňka vpravo, vlevo sv ým volantem kroutí.

Najednou se mezi stromy stádo srnek objeví,

Ratatůňky brždění se okamžitě projeví.

Její malé autíčko pěkně vzteky kvílí,

Čarodějka zabrzdila kvapem v pravou chvíli.

Srnky už jsou dávno v lese,

auto se pořád třese. V této kapitole naleznete náměty otevírající cestu za poznáním pří­ rody, na které mají děti možnost seznámit se s tajemnou říší živočichů, rostlin a pozorovat cestou na výlet krásy přírody . Hry a úkoly s přírodo­ vědným zaměřením poskytují dětem především změnu, odpočinek, ra­ dost a zábavu .

Obrázek si dokreslete podle své fantazie.

15


Ryby v rybníce

6–8 let

Spočítejte všem rybám šupiny. Dospělí přečtou dětem motivační říkanku a kontrolují správnost počítání šupin r yb z obrázku. Děti počítají r ybám šupiny a určují, která r yba je nejvíce šupinatá a která nejméně. Ryby plavou v rybníce, plavání je baví velice . Teď máte děti úkol jediný spočítat všem rybkám šupiny .

Na jestřába

7–9 let

Zopakujte si hravou formou různé druhy ptáků. Dospělí vysvětlí dětem hru, kterou si společně vyzkoušejí. Hra je zaměřena na znalosti nejrůznějších druhů ptáků. Každé dítě i dospělý si vyberou jeden ptačí druh (kos, vla­ štovka, vrabec, pěnkava). Jeden dospělý zahajuje hru a zpěvným hlasem volá: „Jestřáb letí, milé děti. Letí přímo na (špačka).“ Dítě­špaček musí pohotově reagovat a volá: „Na špačka ne!“ Vyvolávač: „Na koho?“ Musí jmenovat dalšího ptáka (na vlaštovku). Hru lze hrát tak dlouho, dokud hráči dokážou vymyslet názvy ptáků.

16


Poznejte, kdo je to

6–8 let

Poznejte, kdo to je. Dospělí přečtou dětem nedokončené věty a pomáhají jim najít správná slova, která k jednotlivým větám patří.

• Syčí, nemá nohy a je to .

• Bydlí v kožichu, skáče, štípe a je to .

• Dupe, funí, má bodliny a je to .

• Má dlouhý krk, vysoké štíhlé nohy a je to .

• Podobá se koni, má černobílé pruhy a je to .

• Růžový pták, který žije v hejnech, a je to .

• Má rypák, chrochtá, většinou má růžovou barvu a je to .

• Je to typické domácí zvíře, má vousy a loví myši a je to .

• Velmi rád spí, hlavně v zimě, aby nabral síly, a je to .

• Je pomalý, nosí si na zádech domeček a je to .

Věty

6–8 let

Vyberte slova a tvořte správné věty. Dospělí přečtou dětem věty podle vzoru, případně vymyslí další podobné věty. Děti se snaží větu upravit a říct ji správně. Věty:

• Kočka má peří, šupiny, srst .

• Ryba má bodliny, ulitu, šupiny .

• Vlaštovka má srst, vlasy, peří .

• Krtek má kůži, srst, brýle .

• Kráva má ploutve, rohy, kopyta .

• Delfín má ploutve, srst, šupiny .

• Ježek má peří, bodliny, kopyta .

• Slepice má zobák, rypák, tlamu .

• Tygr má tlamu, rohy, ploutve .

• Býk má šupiny, rohy, ulitu .

Řešení: had, blecha, ježek, žirafa, zebra, plameňák, prase, kočka, medvěd, hlemýžď (šnek)

17


Zvířátka a společné znaky

6–8 let

Popište jednotlivé skupiny zvířat. Dospělí pomáhají dětem při vymýšlení skupin zvířátek podle společných znaků. Děti se snaží vymyslet co nejvíce zvířátek jednotlivých skupin. mají srst mají peří

žijí ve vodě

žijí v lese

žijí na dvorku

žijí v zoo

Jaro, léto, podzim, zima

6–8 let

Vymyslete co nejvíce slov, která charakterizují různá roční období. Dospělí jmenují roční období a kontrolují, zda děti vymýšlejí slova vztahující se k da­ nému ročnímu období. Podzim – listí, draci, mlha, pole, sklizeň, hrábě aj .

Příroda na podzim

6 –7 l e t

Vyhledejte větu, která popisuje jiné roční období. Dospělí přečtou dětem všechny věty. Následně čtou věty znovu a děti posuzují, zda se všechny věty vztahují k jednomu ročnímu období, případně hledají roční období, které věta popisuje. Na podzim padá listí a je chladná voda v rybníce . Děti pouštějí draka na poli . V lese rostou houby . Zemědělci sbírají na poli brambory . Děti se vyrazily koupat k rybníku . Na louce létají motýli . Všechny listnaté stromy jsou krásně barevné a postupně opadávají . Větve jsou holé a padá na ně sníh . Ptáci se usídlují v korunách stromů . Tráva je krásně zelená a roste v ní luční kvítí . Dozrává obilí a kombajny v yjíždějí do polí .

18


V lese

6–8 let

Vymyslete správné odpovědi k jednotlivým úkolům. Dospělí kontrolují správnost pochopení úkolů. V  případě nesrovnalostí děti opra­ vují, radí jim a pomáhají najít správné odpovědi. Zároveň si mohou připravit další podobné úkoly. V lese rostou stromy, keře, dřevorubec dřevo řeže . Náklaďák je potom odváží na pilu nebo nádraží . Úkoly:

• Jmenujte názvy stromů, které rostou v lese .

• Přečtěte z uvedené nabídky názvy stromů, které nerostou v lese:

jabloň, borovice, modřín, švestka, meruňka, smrk, javor, dub,

buk .

• Vyjmenujte nebo vyberte z nabídky, jaké druhy lesů u nás máme

(šiškovité, smíšené, míchané, jehličnaté, listnaté, houbovité) .

• Zazpívejte společně píseň o lese .

• Jmenujte, co všechno se dá sbírat v lese .

• Řekněte a popište osobu, která se stará o les .

• Vyjmenujte zvířátka, která běhají po lese .

• Vyjmenujte zvířátka, která běhají nebo sídlí na stromech .

• Popište ptáka, kterému se říká doktor stromů .

• Řekněte, kterému jehličnatému stromu opadává v zimě jehličí .

Zajíc

6–8 let

Zapřemýšlejte, zda znáte pohádku, ve které je hlavním

hrdinou zajíc.

Zkuste pohádku převyprávět ostatním. Děti vymýšlejí s využitím vlastní fantazie krátkou pohádku. Pohádka může, ale ne­ musí být veršovaná.

19




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.