načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Hry na semináře a workshopy -- 124 kreativních her - 2., rozšířené vydání - Susanne Beermann; Monika Schubach; Ortrud E. Tornow

Hry na semináře a workshopy -- 124 kreativních her - 2., rozšířené vydání

Elektronická kniha: Hry na semináře a workshopy -- 124 kreativních her - 2., rozšířené vydání
Autor: ; ;

Jakými hrami vylepšíte semináře nebo workshopy tak, aby byly skutečně účinné a zajímavé? Jak během pár minut podpoříte koncentraci, zvýšíte aktivitu a kreativitu účastníků? V ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  195
+
-
6,5
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2% 80%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku: ano
Médium: e-book
Počet stran: 168
Rozměr: 21 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 2., rozš. vyd.
Název originálu: Spiele für Workshops und Seminare
Spolupracovali: překlad Jitka Kolářová
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-5514-4
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Jakými hrami vylepšíte semináře nebo workshopy tak, aby byly skutečně účinné a zajímavé? Jak během pár minut podpoříte koncentraci, zvýšíte aktivitu a kreativitu účastníků? V knížce najdete celkem 124 osvědčených her, díky kterým výrazně zvýšíte užitečnost a přínosnost každého semináře či workshopu. (124 kreativních her)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Susanne Beermann; Monika Schubach; Ortrud E. Tornow - další tituly autora:
Zákazníci kupující zboží "Hry na semináře a workshopy -- 124 kreativních her - 2., rozšířené vydání" mají také často zájem o tyto tituly:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Susanne Beermann

Monika Schubach

Ortrud E. Tornow

KOLEKTIV AUTORŮ

HRY NA SEMINÁŘE A WORKSHOPY

Hry na semináře

a workshopy

124 kreativních her

124 kreativních her

Grada Publishing, a.s., U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

e-mail: obchod

@grada.cz, www.grada.cz

V

knížce najdete 124 zajímavých a osvědčených her, které zpestří

a obohatí každý workshop, seminář či mítink. V pravou chvíli

podpoří kreativitu, povzbudí koncentraci a přinesou i odreagování.

Dozvíte se:

• Co je základem perfektní hry.

• Jaké hry použít pro vzájemné seznámení účastníků semináře

a „prolomení ledů“.

• Jak podpořit týmovou spolupráci, posílit kreativitu a oživit

pozornost.

• Pomocí jakých her zlepšit komunikaci, řešit problémy a konfl ikty.

• Jaké hry jsou vhodné pro uvolnění, rekapitulaci a úspěšné

zakončení semináře.

• Jak dosáhnout nadprůměrných výsledků zapojením hravých prvků

do učení.

Oproti prvnímu vydání v knize najdete 58 zcela nových her a nové tipy

pro úspěšné vedení semináře či workshopu.

Dále doporučujeme:

2.

rozšířené

vydání



Hry na semináře

a workshopy

124 kreativních her

2.

rozšířené

vydání

Susanne Beermann, Monika Schubach, Ortrud E. Tornow

Grada Publishing


Susanne Beermann

Monika Schubach

Ortrud E. Tornow

Hry na semináře a workshopy

124 kreativních her – 2., rozšířené vydání

Susanne Beermann, Monika Schubach, Ortrud E. Tornow, Spiele für Workshops und Seminare

Licensed edition by the Haufe-Lexware GmbH & Co. KG, Federal Republic of Germany,

Freiburg, 2014

Lizenzausgabe der Haufe-Lexware GmbH & Co. KG, Bundesrepublik Deutschland,

Freiburg, 2014

Přeloženo z německého originálu knihy Susanne Beermann, Moniky Schubach

a Ortrud E. Tornow Spiele für Workshops und Seminare, vydaného nakladatelstvím

Haufe-Lexware GmbH & Co. KG, Německo, Freiburg, 2014

© 2014, Haufe-Lexware GmbH & Co. KG, Munzinger Straße 9, 79111 Freiburg

All rights reserved

Vydala Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

www.grada.cz

jako svou 5815. publikaci

Překlad Jitka Kolářová

Odpovědný redaktor Petr Somogyi

Grafická úprava a sazba Antonín Plicka

Počet stran 176

Druhé české vydání, Praha 2015

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s.

Czech Edition © Grada Publishing, a.s., 2015

Illustrations © Philippe Petit

Cover Design © Eva Hradiláková

Cover Photo © fotobanka allphoto

ISBN 978-80-247-5514-4

ELEKTRONICKÉ PUBLIKACE

ISBN 978-80-247-9045-9 (pro formát PDF)

ISBN 978-80-247-9046-6 (pro formát EPUB)

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí býtreprodukována ani šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného

souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno.

Obsah

Úvod ............................................................................................................................................ 9

Jak hry využít ............................................................................................................... 9

Jakou mají hry výhodu? ........................................................................................... 9

Jak hry působí? ......................................................................................................... 10

Základ perfektní hry ................................................................................................ 11

Část I

Ice breaker – jak prolomit ledy ....................................................................................... 13

1. Svazek klíčů ............................................................................................................... 14

2. Společné spojuje .................................................................................................... 15

3. Jsem jiný než ty ....................................................................................................... 16

4. Obraz mé nálady ..................................................................................................... 17

5. Můj osobní erb ........................................................................................................ 18

6. Kdo jsi? ........................................................................................................................ 19

7. Bleskové schůzky .................................................................................................... 20

8. Něco tu nesedí... .................................................................................................... 21

9. Všimneš si mě? ......................................................................................................... 22

10. Co nás spojuje? ........................................................................................................ 23

11. Vyvolávání ................................................................................................................. 24

12. Hip-hop ...................................................................................................................... 25

13. Kdo to tu tahá za nitky? ........................................................................................ 26

14. Pozdravy na uvítanou ........................................................................................... 27

15. Dokud hoří... ........................................................................................................... 28

16. Kdo jsem? .................................................................................................................. 29

17. Otevřená kniha ........................................................................................................ 31

18. Statistika I .................................................................................................................. 32

19. Statistika II ................................................................................................................. 33

20. Připomínáte mi... ................................................................................................... 34

21. Znalostní test ........................................................................................................... 35

22. Kdo pozdě chodí... ................................................................................................ 37

Část II

Teambuilding – jak vytvořit tým .................................................................................... 39

23. Přísloví ........................................................................................................................ 40

24. Chrastítka .................................................................................................................. 41

25. Barvičky ...................................................................................................................... 42

26. Bonbonky .................................................................................................................. 43

27. Hledání rodiny ......................................................................................................... 44


28. Puzzle .......................................................................................................................... 45

29. Filmové týmy ............................................................................................................ 46

30. Anarchie ..................................................................................................................... 47

31. Společná řeč ............................................................................................................. 48

32. Když udržíš ty mě, udržím i já tebe .................................................................. 49

33. Hrozba temnoty ...................................................................................................... 50

34. Obracení deky .......................................................................................................... 51

35. Stanoviska ................................................................................................................. 52

36. Spolu na opuštěném ostrově ............................................................................. 53

Část III

Komunikace – jak se efektivně domluvit .................................................................... 55

37. Ne! Ale ano! Ne! Ale ano! ...................................................................................... 56

38. Tichá pošta s obrázky ............................................................................................ 57

39. Slova, která jsou tabu ............................................................................................ 58

40. Oka-mžiky ................................................................................................................. 59

41. Fotograf a fotoaparát ............................................................................................ 60

42. Jak promlouvá mé tělo? ....................................................................................... 61

43. Memory ...................................................................................................................... 62

44. Pro dobro druhých ................................................................................................. 63

45. Jak přesvědčit něčím, co nedává smysl .......................................................... 64

46. Počítadlo .................................................................................................................... 65

47. Pexeso s příběhy ..................................................................................................... 66

48. Jednou jsem zažil... ............................................................................................... 67

49. Kvantový skok .......................................................................................................... 68

50. Jednoduše to vysvětli ........................................................................................... 69

51. Jeden portrét – více tváří ..................................................................................... 70

52. Jaké číslo jsi? ............................................................................................................. 71

Část IV

Skupinová dynamika – jak rozvíjet tým ...................................................................... 73

53. Manévry ..................................................................................................................... 74

54. Já zatleskám, co ty? ................................................................................................ 75

55. Celý rok ....................................................................................................................... 76

56. Fantazie písmen ...................................................................................................... 77

57. Plakát .......................................................................................................................... 78

58. Židle o dvou nohách ............................................................................................. 80

59. Indiana Jones aneb kdo se přidá a kdo musí počkat? ............................... 81

60. Týmový čtverec ....................................................................................................... 82

61. Most z papíru ........................................................................................................... 83

Část V

Řešení problémů a konfliktů – jak na to ...................................................................... 85

62. Stupnice nálady ...................................................................................................... 86

63. Gordický uzel ........................................................................................................... 87

64. Brblání a stěžování ................................................................................................. 88


65. Poměřování sil – mé a tvé možnosti ................................................................ 89

66. Snadné asociace ..................................................................................................... 90

Část VI

Týmy – jak je vést ................................................................................................................. 91

67. Vedení „slepých“ kolegů ....................................................................................... 92

68. „Slepý“ spolupracovník ......................................................................................... 96

69. Kdo je tady vedoucí? ............................................................................................. 97

70. Outsider ..................................................................................................................... 98

71. Záchrana v nouzi nejvyšší .................................................................................... 99

72. Tlak vytváří protitlak ........................................................................................... 100

73. Chaos vyvolaný hůlkou ..................................................................................... 101

74. Vajíčko v letadle ................................................................................................... 102

Část VII

Aktivizace – jak oživit pozornost ................................................................................. 105

75. Horká brambora ................................................................................................... 106

76. Zrcadla ..................................................................................................................... 108

77. Hory a doly ............................................................................................................. 109

78. Kalimba de Luna .................................................................................................. 110

79. Trhání švestek ....................................................................................................... 111

80. Luskání a tleskání ................................................................................................ 112

81. Teta Běla .................................................................................................................. 113

82. Nebojte se myší! ................................................................................................... 114

83. Střihneme si – na japonský způsob! ............................................................. 115

Část VIII

Koncentrace – jak se soustředit ................................................................................... 117

84. Cesta balonem ...................................................................................................... 118

85. Balonek sem, balonek tam ............................................................................... 119

86. Sedím na zahradě... ........................................................................................... 120

87. A-hoj ......................................................................................................................... 121

88. 1 – 2 – 3 ................................................................................................................... 123

89. Za chvíli to bude jinak! ....................................................................................... 124

90. Ovocný salát .......................................................................................................... 125

91. Ťukání ....................................................................................................................... 126

92. Volný tok myšlenek ............................................................................................. 127

Část IX

Kreativita – jak být tvořivý ............................................................................................ 129

93. Maturita pro mudrlanty ..................................................................................... 130

94. Hop nebo trop ...................................................................................................... 132

95. Problém s puntíky ............................................................................................... 133

96. Filmaři ...................................................................................................................... 134

97. Štafeta ...................................................................................................................... 135

98. Byl jednou jeden... ............................................................................................. 136


99. Puzzle – tentokrát jinak ................................................................................... 137

100. Asociace ................................................................................................................ 138

101. Co patří k sobě? ................................................................................................. 139

102. Kde jsem? ............................................................................................................. 140

Část X

Relaxace – jak se uvolnit ................................................................................................ 141

103. Pizza ....................................................................................................................... 142

104. Psaní – tentokrát jinak ..................................................................................... 143

105. Pozitivní vibrace ................................................................................................ 144

106. Zbavte se stresu! ................................................................................................ 145

107. Tak trochu jiný volejbal ................................................................................... 146

108. Vítězný pokřik samuraje ................................................................................. 147

109. Obchodníci s deštěm ....................................................................................... 148

110. Jede vlak ............................................................................................................... 149

Část XI

Opakování – jak nezapomenout .................................................................................. 151

111. Sestřelování slepic ............................................................................................ 152

112. Kolotoč .................................................................................................................. 153

113. Mazaný míček ..................................................................................................... 154

114. Ano nebo ne? ..................................................................................................... 155

115. Aktivní a kreativní ............................................................................................. 156

116. Město – jméno – zvíře – věc .......................................................................... 157

117. Nedoslýchavý dědeček ................................................................................... 158

Část XII

Závěr – jak zakončit seminář ......................................................................................... 159

118. Napiš dopis sám sobě ...................................................................................... 160

119. Konec – hotovo – a basta! .............................................................................. 161

120. Barometr pocitů ................................................................................................ 162

121. Feedback on the back ..................................................................................... 163

122. Události ................................................................................................................. 164

123. Taháky ................................................................................................................... 165

124. Jsme tým! ............................................................................................................. 166

Autoři ..................................................................................................................................... 167


 Úvod 9

Úvod

Jak hry využít

Kdo by to neznal? Seminář, při kterém zase neskutečně dlouho trvalo, než

se mezi účastníky vytvořila uvolněná a  důvěrná atmosféra. Nebo mítink,

který má přinést nové nápady pro vývoj – jenže se vleče, všichni zúčastnění

působí unaveně a kreativita nikde. V takové situaci pomáhají hry. Dokážou

oslovit nejrůznější skupiny účastníků a  po obsahové i  časové stránce jsou

velmi rozmanité. Využijte je i vy na svých seminářích, workshopech,mítin

cích i konferencích. V této knize naleznete řadu tipů, jak na úvod prolomit

ledy, stmelit tým, procvičit koncentraci i kreativitu nebo jak absolvovat závěr

celé akce.

Jakou mají hry výhodu?

Při hraní se učíme novým věcem nejsnáz. Učí se tak všechny děti – někde

něco vidí, vyzkouší si to, chvilku to trénují a pak už to umí. Nesejde na tom,

jestli se zrovna učí chodit nebo stavějí komíny z kostek. Náš vzdělávacísys

tém ve školách se bohužel opírá o jinou koncepci. Hra jako učební metoda

se po absolvování prvních pěti tříd základní školy téměř nevyužívá, a tak je

nám většinou dovoleno učit se jen tím, že posloucháme výklad. Je to škoda,

protože škola hrou je zábava, a všechno, co nás baví, nám také na delší dobu

utkví v paměti.

Kromě toho hry spojují. Když něco společně zažijeme, společně sesmě

jeme, společně dosáhneme nějakého cíle, naplňujeme tak ty nejlepšípřed

poklady pro dobrou spolupráci a probouzí se v nás pocit sounáležitosti se

skupinou. Dosáhne-li toho skupina z  jedné firmy nebo z  oddělení během

společného mítinku nebo workshopu, může se to velmi pozitivně odrazit

v chodu firmy, zlepší se tím totiž každodenní spolupráce. Jen si zkustepřed

stavit fotbalové mužstvo, které by tvořili samí individualisté – to by zkrátka

nešlo.


HRY NA SEMINÁŘE A WORKSHOPY10

Jak hry působí?

Není podstatné, zda vedete seminář, organizujete workshop nebo se pouze

účastníte důležitého mítinku – hry vám pomůžou připravit akci tak, aby byla

zajímavější, efektivnější a přínosnější. A navíc to bude pro vás i pro ostatní

větší zábava!

V úvodu semináře pomáhají hry prolomit ledy a umožní navázat kontakt především těm účastníkům, kteří se do té doby neznali. Aktivizační cvičení dodávají novou energii – hodí se především po skončení delší fáze, kdy jsme jen naslouchali řečníkům. Hry na podporu kreativity rozproudí líný brainstorming, relaxační cvičení jsou zase žádoucí po skončení intenzivní práce, např. před vstupem do nového tematického bloku nebo před delší pauzou, ale také na večer jako příjemná tečka na závěr dne na pracovním semináři.

V zásadě se ale hry hodí vždy, když potřebujeme změnu. Tak seneostýchejte! Zkuste třeba opatrně pro začátek jedno či druhé aktivizační nebo relaxační cvičení. Drobným krůčkem k úspěchu může být už i rozděleníúčastníků do skupin za pomoci želatinových medvídků nebo bonbonů. Jakmile účastníci sami zjistí, že to jde i jinak, bez problémů se zapojí také do dalších her a cvičení. Jak na případný nezájem? Váš návrh zapojit do průběhu semináře nebo mítinku hry nejspíš narazí u  těch, kdo si už z  principu neradi hrají. Bude jim to zkraje připadat příliš dětinské. Z tohoto důvodu byste také neměli žádného z účastníků nutit, aby se na hrách nebo cvičeních podílel, pokud sám nebude chtít. Ať se nejdřív jen dívá. Ve většině případů se příště přidá, až uvidí, jak jsou tyto aktivity zábavné. Zpětná vazba Děkujeme všem kolegům, kteří nám dali k dispozici své oblíbené hry.Doufáme, že se budou zamlouvat i vám. V případě zájmu se na nás můžete obrátit osobně, kontaktní údaje jsou uvedeny na konci knihy.  Úvod 11 Základ perfektní hry • Využívat hry při workshopech a  na seminářích znamená učit se všemi

smysly. Když vám tedy záleží na tom, aby si účastníci seminářů zažilisuché, nezáživné poznatky a  opravdu si je osvojili, zapojte do konceptu

svých seminářů a workshopů cvičení. • Aby měla tato cvičení úspěch, měli byste si je pečlivě připravit. Pokud se

hra vymkne kontrole nebo se nepovede, může to být pro lektora velmi

nepříjemné. Proto se vyplatí vyzkoušet si cvičení ještě před seminářem

či workshopem, a to nejlépe se skutečnými osobami. • Vyberte cvičení, která odpovídají cílové skupině. Je-li to možné, zvolte

jako téma cvičení vždy situace z běžného pracovního dne účastníků. Jen

tak rychle zapomenou, že jde o hru, a poznatky ze cvičení pak snadněji

uplatní v praxi. • Mnoha účastníkům vadí slovo „hra“, protože si je spojují s dětinskýmchováním. Pojmenujte tedy hraní jinak, např. „experiment, výzva nebo úkol“. • Na začátku si vždy domluvte jasná pravidla: Kdo bude mít vedoucí roli

(a jakou)? Kdo je v týmu? Kdo vše sleduje, aby pak mohl poskytnoutzpětnou vazbu k celému průběhu? Kdo se musí chovat určitým způsobem

(např. nesmí mluvit nebo se nesmí dívat)? Pravidla jsou důležitá, protože

bez nich mnohé hry ztratí kouzlo i efekt. • Nebuďte příliš přísní. Učení má být zábavné! • Při plánování semináře má pochopitelně smysl stanovit pro hry časový

limit. Jestliže však tým potřebuje ještě dvě minuty navíc, aby úkol vyřešil,

mohl by být příliš rigidní časový plán kontraproduktivní. Raději týmu

dopřejte radost z úspěchu. • Buďte nadšení i vy – a přidejte se ke hře! Nadšení je nakažlivé. • Účastníky motivujte. „Mám pro vás zajímavý úkol, při kterém se dozvíte

i něco sami o sobě...“ zní jistě povzbudivěji a lákavěji než suchékonstatování „Teď si zahrajeme hru.“ • U většiny cvičení je zapotřebí důkladné vyhodnocení, aby byl jejich efekt

pro účastníky transparentní. Požádejte proto každého hráčei pozorovatele, aby ukončené cvičení spontánně komentoval. Často z toho vyplyne

i diskusní kolečko ve skupině, během kterého můžete probrat např. tyto

otázky: Jak se nám vedlo v týmu? Co bylo dobré – a co bychom si v nějaké

konkrétní situaci přáli jinak? Co jsme mohli udělat, aby se proces urychlil,

aby byl profesionálnější? Jakou roli hrála komunikace?

Část I

Ice breaker –

jak prolomit ledy

Seznamovací hry jsou vůbec ty nejdůležitější.

Nezvyklé situace, nové prostředí, neznámí lidé – to vše

jsou překážky, které je třeba překonat, aby vznikl prostor

pro nosné téma k diskusi. Jednoduchá hra může v takový

okamžik způsobit takřka zázraky – překoná komunikační

bariéry a vytvoří předpoklady pro společnou práci.

Stručně řečeno hry z kategorie ice breaker vám umožní

co nejjednodušší přechod z běžného všedního dne

do atmosféry semináře, konference či workshopu.

HRY NA SEMINÁŘE A WORKSHOPY14

1. Svazek klíčů

Cíl: seznámení ve dvojicích, vyprávění osobních zážitků

Délka: cca 15 minut

Počet účastníků: neomezený, sudý počet

Pomůcky: svazky s klíči účastníků

Popis

Účastníci kurzu vytvoří dvojice. Trenér všechny požádá, aby si vyndali na stůl

své klíče. Každá dvojice se navzájem představí na základě svazku klíčů, které

má dotyčný s sebou: „Tohle je můj klíč od sklepa. Náš sklep má tři místnosti

a je... Tohle je klíč od mého kola. Kolo jsem si koupil loni na dovolené,protože...“ Hru je možné zopakovat a hrát několik kol po sobě. V nich se partneři

navzájem střídají, aby se tak seznámil co největší počet účastníků.

Přitom je důležité přenechat plně na účastnících, co o sobě budou chtít sdělit ostatním. Každý smí a měl by mluvit tak dlouho, jak sám chce. Efekt Zpravidla se takto rozproudí zajímavý rozhovor mezi cizími lidmi, kteří se díky tomu dobře poznají. Toto cvičení účastníkům velmi neproblematickým způsobem umožňuje navázat mezi sebou kontakt, protože vlastně hovoří o  klíčích (nikoli o  sobě samých, a  to odbourává zábrany), a  přitom si toho o sobě spoustu řeknou. Především pro ostřílené účastníky seminářů je toto seznamovací cvičení osvěžující alternativou k celkem běžnému dotazování ve dvojici s cílem představit následně ostatním partnera z dvojice. „Svazek klíčů“ razantně odstartuje akci a účastníky díky vzájemnému rozhovoru na dané téma jemně nasměruje ke kolegiálnímu pocitu.

Tuto hru lze využít i v případě, že se účastníci už navzájem znají – i oni se o svém kolegovi jistě dozvědí něco nového.

Marcus Koch


 Ice breaker – jak prolomIt ledy 15

2. Společné spojuje

Cíl: seznámit se, objevit, co máme společné

Délka: cca 25 minut

Počet účastníků: neomezený, skupinky po třech nebo po čtyřech

Pomůcky: pro každou skupinu jeden list papíru na flipchart, fixy

Popis

Účastníci se rozdělí do skupinek, ideálně po třech (u  větších skupin jsou

možné i týmy po čtyřech), každá skupinka dostane jeden list papíru naflipchart. Společně mají za úkol během 10  minut zjistit a  zapsat, jaké zájmy,

vlastnosti či zkušenosti:

• mají všichni účastníci ve skupině,

• mají vždy dva z nich,

• čím se každý z nich zvlášť liší.

Na závěr představí výsledek ostatním v plénu: buď celý tým společně, nebo

jeden vybraný člen skupiny.

Důležité přitom je nechat na účastnících, co na sebe chtějí prozradit. Efekt Ve skupinkách se bude živě hovořit o tom, co je každý ochoten na sebeprozradit a co nakonec skončí na papíře. Často se stane, že týmy dospějí k velmi odlišným výsledkům: jeden tým se zaměří převážně na profesní záležitosti, jiný klade větší důraz na soukromé věci, další pojme obě sféry rovnoměrně.

Účastníci bývají při prezentaci v plénu často překvapeni, jak odlišněcháou jednotlivé týmy seznamování a jak to vše vypadá na papíře.

Cvičení je zajímavé na seminářích, kde se později probírají i tématatýkající se komunikace a informací. Pak se lze k výsledkům tohoto cvičení ještě jednou vrátit.

Ortrud Tornow

+


HRY NA SEMINÁŘE A WORKSHOPY16

3. Jsem jiný než ty

Cíl: seznámit se ve skupině, vyprávět osobní věci, odhalit to, co máme společné

Délka: cca 20 minut

Počet účastníků: 6 až 12

Popis

Účastníci sedí na židlích v kruhu. Jeden si stoupne, jde doprostřed a začne

o sobě vyprávět, např. o svých schopnostech, vlastnostech, koníčkách atd.

Ostatní účastníci jsou vyzváni, aby přitakali, pokud také mají uvedenévlast

nosti či schopnosti, případně stejné koníčky. Až když se nenajde žádný jiný

účastník, který dovede nebo dělá totéž co ten uprostřed, je na řadě někdo

další, aby mluvil zase o sobě.

Efekt

Účastníci se musí pečlivě soustředit a kromě mnoha věcí, jež mají společné,

odhalují i  to, v  čem vyniká jejich kolega, který o  sobě mluví. Přiřazováním

sdělení si snadněji zapamatují osoby a jejich jména. Při pozdější práci vedvo

jicích či ve skupině se pak účastnící rychleji sbližují. Díky tomu, že tato forma

seznamování je jiná než obvyklé seznamovací hry, má cvičení dobrou odezvu

zejména u účastníků, kteří se často účastní různých seminářů a workshopů.

Ortrud Tornow


 Ice breaker – jak prolomIt ledy 17

4. Obraz mé nálady

Cíl: emoční zapojení účastníků

Délka: cca 20 až 30 minut

Počet účastníků: 10 až 20

Pomůcky: obrázky z novin či časopisů anebo fotografie

Popis

Účastníci sedí na židlích kolem stolu. Uprostřed na stole jsou obrázky nebo

fotografie. Každý si vybere jeden obrázek nebo fotografii, s níž se identifikuje

nebo ke které má nějaké osobní asociace. Účastníci pak postupně ukazují

obrázek ostatním a vyprávějí vše, co je k tomu napadne, např. dojmy, zážitky,

pocity či asociace.

Varianta: Místo obrázků a fotografií můžete položit na stůl i jiné předměty,

např. plyšová zvířátka, ovoce, šálky na kávu, šály, tužky.

Efekt

Účastníci se při tomto cvičení hravým způsobem seznámí a prozradí na sebe

něco, co překračuje pouhá fakta. Při tomto cvičení bývají zpravidlaotevře

nější, je-li tématem semináře osobnost, příp. sebeuvědomění.

Ortrud Tornow


HRY NA SEMINÁŘE A WORKSHOPY18

5. Můj osobní erb

Cíl: seznámit se, najít způsob, jak se vyrovnat s vlastní osobností

Délka: cca 30 minut

Počet účastníků: 4 až 12

Pomůcky: pro každého účastníka jeden list papíru na flipchart a 4 tužky různých barev

Příprava: na flipchart nebo na tabuli napsat připravené otázky

Popis

Účastníci sedí u  stolu nebo na zemi tak, aby měli kolem sebe dost místa.

Každý dostane list papíru na flipchart a 4 tužky různých barev. Lektor pak

účastníky požádá, aby každý nakreslil svůj zcela osobní erb. Může se malovat

i psát. Pro inspiraci může lektor napsat na flipchart následující otázky:

• Kdo jsem?

• Jaké mám povolání?

• Co jsou mé silné stránky?

• Co by o mně řekl můj největší kritik?

• Co by o mně řekl můj nejlepší přítel?

• Co by mohlo posloužit jako mé symboly?

Na závěr každý z účastníků představí svůj erb ostatním a vysvětlí, proč zvolil právě toto pojetí. Efekt Toto cvičení se hodí při seznamování a má ještě další cenný přínos: pomocí erbu, který si účastníci sami pro sebe navrhnou, také sami sebe prezentují – popíší, v čem jsou výjimeční, a mohou se s těmito specifiky své osobnosti také vypořádat. Cvičení je proto zajímavé na semináře věnované tématu osobního rozvoje. Erb se pak dá využít a rozvíjet i při dalších lekcích semináře.

Po krátkém přemýšlení se účastníci zpravidla tohoto úkolu zhostí velmi dobře a rozvíjejí svou kreativitu. Po skončení semináře si často osobní erb berou s sebou domů.

Ortrud Tornow


 Ice breaker – jak prolomIt ledy 19

6. Kdo jsi?

Cíl: seznámit se, představit ostatní

Délka: cca 30 minut

Počet účastníků: 6 až 12, sudý počet

Pomůcky: pro každého jeden list papíru formátu A4 a jedna tužka, flipchart nebo tabule

Příprava: v případě potřeby napsat na flipchart nebo na tabuli připravené otázky

(viz popis)

Popis

Všichni účastníci dostanou tužku a  list papíru a  ve dvojicích se posadí ke

stolu. Jeden z dvojice má nyní pět minut na to, aby druhému kladl otázky

a dozvěděl se o něm co nejvíc. Odpovědi si heslovitě zapisuje. Pak si rolevymění a dotazovaný má nyní také pět minut na otázky pro partnera ve dvojici.

Témata by neměla být daná předem. Ptát se lze na cokoli, co dotyčným připadá zajímavé. Pokud by to však mělo být pro náplň semináře či proúčastníky smysluplné, může lektor pro inspiraci předem napsat pár návodných otázek na tabuli nebo na flipchart: • Díky čemu jsi dnes na tomto semináři? • Co se ti cestou sem honilo hlavou? • Co by se mělo zde na semináři odehrát, abys šel domů spokojený?

V  návaznosti na rozhovory pak každý celé skupině představí druhého z dvojice, se nímž vedl interview.

Lektor může na závěr cvičení požádat dotyčného, který vedl rozhovor, aby spontánně v jedné či dvou pozitivních větách shrnul svůj osobní dojem z partnera, s nímž byl ve dvojici. Efekt Tato hra je klasickým cvičením při seznamování. Dotazovaný o sobě sděluje něco osobního, tazatel prozrazuje, co ho na druhém zajímá. Zároveň je to také dobrý nácvik prezentování před skupinou. A navíc i velmi pěkný úvod do témat jako rétorika, komunikace a vedení.

Prosba o sdělení shrnujících pozitivních dojmů přispívá k dobré atmosféře při semináři.

Ortrud Tornow




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist