načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Hrátky s čísly -- aneb Moje první počítání - Markéta Breníková; Lenka Matušková

Hrátky s čísly -- aneb Moje první počítání

Elektronická kniha: Hrátky s čísly
Autor: Markéta Breníková; Lenka Matušková
Podnázev: aneb Moje první počítání

Metodicky originální a bohatě ilustrovaná publikace nápaditých autorek obohacuje výuku matematiky na I. stupni ZŠ. Učitelé i rodiče mohou z jednotlivých kapitol čerpat inspiraci k hravé ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  90
+
-
3
boky za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2004
Počet stran: 136
Rozměr: 21 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: Vyd. 1.
Skupina třídění: Předškolní a primární výchova a vzdělávání
Literatura pro děti a mládež
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2004
ISBN: 80-247-0206-1
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Metodicky originální a bohatě ilustrovaná publikace nápaditých autorek obohacuje výuku matematiky na I. stupni ZŠ. Učitelé i rodiče mohou z jednotlivých kapitol čerpat inspiraci k hravé a názorné výuce počítání. Pohádkové příběhy o zahradním trpaslíkovi uvedou děti do světa čísel, ve kterém si pomocí hry vytvoří matematické pojmy a procvičí zápis číslic. Autorky jsou motivovány snahou neumořit přirozenou dětskou zvídavost abstraktním vysvětlováním. Kniha je vhodná pro opakování a domácí procvičování, volně navazuje na titul Hrátky s abecedou

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Markéta Breníková; Lenka Matušková - další tituly autora:
 (e-book)
Příběhy a úkoly pro chytré děti Příběhy a úkoly pro chytré děti
 (e-book)
Pilsen 2015. Europas Kulturhauptstadt in tschechisch-deutscher Nachbarschaft Pilsen 2015. Europas Kulturhauptstadt in tschechisch-deutscher Nachbarschaft
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Obsah Úvod. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7 Vítejte v matematice. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9

Bez vnitřní motivace to nebude fungovat . . . . . . . . . . . . . .9

Názornost jako nezbytná součást vzniku matematického

poznatku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10

Separované modely . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10

Univerzální modely . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11

Abstrakce matematických zkušeností . . . . . . . . . . . . . .11

Individuální přístup . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12

Číslo a číslice . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12 Náměty pro práci s knihou . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13

Úvodní ilustrace a pohádka. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13

Úkoly k pohádce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13

Pracovní listy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14

Pracovní list 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14

Pracovní list 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15

Pracovní list 3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15

Vítejte u zahradního trpaslíka . . . . . . . . . . . . . . . . . .17 Číslo jedna 19 Trpaslíkův den . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20

Úkoly k číslu jedna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26 Číslo dva 29 Zahradní zrcadlo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30

Úkoly k číslu dva . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .38 Číslo tři 41 Toulavá kočka Minda . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .42

Úkoly k číslu tři . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .50

Hrátky s čísly 5

Obsah


Číslo čtyři 53 Porcelánový hrnek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .54

Úkoly k číslu čtyři . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .62 Číslo pět 65 Odpolední pochůzka. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .66

Úkoly k číslu pět . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .74 Číslo šest 77 Trpaslíkovy ponožky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .78

Úkoly k číslu šest . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .86 Číslo sedm 89 Trpaslíkovi příbuzní . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .90

Úkoly k číslu sedm. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .98 Číslo osm 101 Osm cviků zahradního trpaslíka . . . . . . . . . . . . . . . . . .102

Úkoly k číslu osm . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .110 Číslo devět 113 Zahradní trpaslík a devatero hromádek . . . . . . . . . . . . . .114

Úkoly k číslu devět. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .122 Číslo nula 125 Tajemná zahradní vana . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .126

Úkoly k číslu nula . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .134

6 Hrátky s čísly

Obsah


Úvod

Milí rodiče, vážení učitelé,

máte v rukou publikaci, která svým charakterem volně navazuje na titul Hrátky s abecedou.

Kniha si klade za cíl zjednodušit a na četných úkolech co nejvíce přiblížit představované číslo a upevnit jeho zápis. Je zamýšlena jako doplněk k učebnicím matematiky zejména pro 1. třídy základních škol, je vhodná pro opakování a domácí procvičování. Hrátky s čísly budou sloužit každému do míry vlastní invence, již sám do čtení knihy vloží. Splňuje samozřejmě účel i pro ty, kteří nevloží nic. Je přehledná a obsahuje i pro mnohé učitele tolik potřebnou „kuchařku“.

Hned za úvodem najdete poměrně rozsáhlou část věnovanou způsobům práce s touto knihou. Přivítáme vás ve světě čísel a pak spolu s dětmi nahlédneme do jedné pohádkové zahrady, kde vám trpaslík ukáže, že matematika může být docela zábava, uvědomíte-li si, že i ve světě čísel je tvořivost vítána.

Snažily jsme se, abychom ke každému číslu vybraly z našeho světa něco typického a dětem známého. Aby si matematické představy utvářely na pozadí představ o reálném světě plném konkrétních věcí a jevů. Učíme-li se o číslu jedna, pak je namístě mluvit o mamince, o naší osobnosti, ale i o srdci a dalších věcech a jevech, objevujících se na světě jen jednou. Učíme-li se o číslu dvě, pak je to příležitost dovědět se něco o kamarádovi, o protikladech v českém jazyce, o střídání dne a noci; probíráme-li číslo sedm, pak se nabízí nahlédnout do kalendáře a povědět si o dnech v týdnu. K číslu pět se hodí počítání na prstech nebo aktivity pro pět lidských smyslů. Pokud čteme pohádku na číslo osm o cvicích zahradního trpaslíka, pak budeme logicky po dětech chtít, aby si zacvičily s ním, popřípadě vymyslely svých vlastních osm cviků a vytvořily si tak představu o číslu i pomocí pohybových prvků. Je-li v příběhu nějaké obrazné vyjádření (například „po obloze plul beránek“), dítě volbou obrázku dává najevo, jak vý

Hrátky s čísly 7

Úvod


razu rozumí. Ve školní praxi takovému přístupu říkáme využívání mezipředmětových vztahů.

V poslední době se mluví o tom, že škola má pouze vzdělávat, protože výchovnou funkci plní výhradně rodiče. Ale vždy škola, chce-li být školou otevřenou demokracii, vychovávat musí, a činí tak dokonce pro nedostatek místa v osnovách na úkor vzdělávání. Takové pravidlo není použitelné, nebo dnes řada rodičů své děti i vzdělává, naopak jiní je nezvládají ani vychovávat. Stejně tak je spousta učitelů, kteří kvalitně ani nevzdělávají, ani nevychovávají. Jsou zkrátka lidé, kteří po této knize z různých důvodů nesáhnou, stejně jako je řada těch, kterým se počin nakladatelství Grada Publishing zamlouvá. Svou ediční řadou „Výchova a vzdělávání“, určenou rodičům i učitelům, teorii o tom, že obě složky patří do kompetencí rodiče i učitele, podporuje. Soudě dle zájmu o Hrátky s abecedou je zřejmé, že ten zmíněný nesmysl o izolaci výchovy a vzdělávání nesdílejí zdaleka všichni.

Takže milí čtenáři, přejeme vám hodně úspěchů při vzdělávání ratolestí a hodně zábavy s naší pohádkovou knížkou, a jste učitelé nebo rodiče. Dvě děti se při ní bavily už v době vzniku.

Lenka Matušková a Markéta Breníková

8 Hrátky s čísly

Úvod


Vítejte v matematice

Vyrůstala jsem v matematice, která pro mě byla naprosto cizí. Nerozuměla jsem pojmům a operacím, protože jsem ve škole neměla možnost k abstrakci dojít přes konkrétní poznání, manipulaci a vlastní pokusy. Až jako učite lji znovu objevuji a zjišuji, že kdybych během povinné ško lní docházky nebyla vedena k mechanickému opakování nepochopeného a „neosahaného“, byla bych dnes mnohem dál. Díky tomu však teď učím matematiku pravděpodobně s větším osobním zaujetím a notnou dávkou tvořivosti a názornosti, která byla mně odepřena.

Bez vnitřní motivace to nebude fungovat

Každé dítě je velmi zvídavé. Vydrží mu to do té doby, dokud ho neod

radí nᚠnezájem nebo naše abstraktní vysvětlování pramenící z dobře míněné snahy usnadnit dítěti „přísun informací“. Jako bychom zapomněli, že zkušenosti jsou nepřenosné. Víme, že nám maminka říkala, abychom nesahali na žehličku, protože se spálíme. Většina z nás se i poté spálila a teprve pak si začala dávat na horkou žehličku pozor. Zachováte-li si náročnější roli jakéhosi prostředníka mezi dítětem a jeho poznatkem, uděláte lépe.

Když se například přijde sedmiletý Filip s podzimním listem zeptat, z jakého je stromu, je nejjednodušší říct: „Z javoru.“ Filip nejspíš řekne: „Aha.“ Ale podobu javoru si na rozdíl od nás nevybaví, protože s ním nemá tolik praktických zkušeností. Když ho vezmeme za ruku a odvedeme ho k javoru nebo najdeme atlas přírody a necháme ho, aby strom sám našel, bude jeho reakce zřejmě také „aha“, jenže s jiným rozměrem. Uvědomí si, že ten strom už viděl, že roste před domem, a možná si bude v atlasu ještě chvíli listovat dál sám. A tak je tomu i při získávání zkušeností v matematice. Mu

Hrátky s čísly 9

Vítejtevmatematice


síme nejprve získat praktické zkušenosti, zkoušet a experimentovat, abychom mohli vyvodit nějaký závěr a abstrahovat své poznatky.

Názornost jako nezbytná součást vzniku

matematického poznatku

„V učebnici je napsáno 1+2=3,taksitopamatuj!“ Takhle to sice fun

guje také, ale základy to jsou velmi nepoctivé, a až na ně postavíte první dvě t잚í patra, všechno vám spadne. Zkuste to udělat jako s tím javorovým listem. Nechte dítě, aby zkušenost získalo, nikoli jen převzalo. Proč by příklad 1 + 2 = 3 nemoh lbýt jeho v lastní objev postavený na četné manipulaci s předměty? Hrajte si, ptejte se, chtějte důkazy, zpochybňujte. Následující ukázka vývoje matematického poznatku může proběhnout v čase různém a rozhodně to není otázka jednoho rozhovoru. Separované modely Dítě sčítá konkrétní jablko a dvě hrušky pomocí manipulace s nimi. Sčítá-li vzápětí sešit a dvě kostky, učiní tak znovu manipulací, aniž najde mezi příklady souvislost. U

Kolik mám dohromady dortů, když dám na stůl jeden a ještě k němu dva

přidám? U

Co když mám jeden dortík a dva bonbony? U

Co když mám jeden sešit a dvě kostky? U

…stůl a dvě židle? U

…dům a dva stromy? U

…slona a dva mravence? U

Když byla Manka sama doma a odpoledne se vrátil Rumcajs s Cipís

kem, kolik jich bylo dohromady?

10 Hrátky s čísly

Vítejtevmatematice


Univerzální modely Dítě zjistilo, že jablko a dvě hrušky může nahradit zástupnými symboly – prsty, čárky, tečky apod. U

Kolik mám dohromady prstů, když k jednomu přidám dva? A když vybe

ru jiné prsty? U

Kolik mám dohromady teček, když k jedné přidám dvě? A co když je ta

hle větší? U

Kolik čtverců mám dohromady, když k jednomu přidám dva? U

Kolik čar mám dohromady, když k jedné přidám dvě? Abstrakce matematických zkušeností Dítě zjistilo, že jedna a dva je bez ohledu na to, co sčítám, vždycky dohromady tři. U

Kolik je dohromady jedna a dva?

Dítě pak může samo vymýšlet další možnosti, aby odpovídaly příkladu

1+2=3.Veškole je skvělé, že se děti od sebe mnohé naučí (poskytnete-li jim pro to podmínky). Řadu věcí si mezi sebou vysvětlí svým jazykem, svou logikou. Nechávám děti chodit při hodině po třídě, aby se zeptaly kamarádů na to, čemu nerozumí. Aby se podívaly, jak jinak to řešily ostatní. I nad takovým jednoduchým příkladem je diskuze s dětmi ohromně objevné dobrodružství. Všímají si, že nic nemá jen jedno řešení a že se na věci můžeme dívat i z jiného úhlu. Jsou překvapeni, že někdo vymyslel něco jiného. Inspiruje je to k vlastnímu originálnímu pohledu. Možná takovou diskuzí dojdeme i k tomu, že u zmiňovaného příkladu je výsledek stejný i tehdy, prohodíme-li sčítance. A to už je velký matematický objev!

Hrátky s čísly 11

Vítejtevmatematice


Individuální přístup

Při matematických hrách je dobré používat to, co je dětem dobře známé a co jim umožňuje manipulaci. Snažte se, aby poznatky dítěte vyplývaly co nejvíce z praktických zkušeností, z běžných denních činností. Pro chlapce, jehož nejoblíbenější činností je hra se stavebnicí, je příklad se šroubky ideální. Nikoli pro holčičku, která šroubek viděla jen jednou a jen jeden. Pro učitele je daleko náročnější než pro rodiče sledovat u dítěte všechny fáze vzniku nějakého matematického poznatku. Ale měli bychom si být aspoň vědomi, že se určité děti nacházejí v různých etapách poznávání a námi vyslaná informace (ačkoli dobře vysvětlena) se řady dětí třeba vůbec nedotkne. Je to stejné, jako když vaše uši míjí pojem, který neznáte. Jednou se o něm dozvíte, je vám vysvětlen a najednou jej v řeči ostatních začnete „slýchat“.

Číslo a číslice

„Čísla, podobně jako jiné abstraktní pojmy, nemůžeme bezprostředně vnímat smysly. Smysly můžeme vnímat pouze jejich reprezentanty. Tři knoflíky reprezentují číslo tři právě tak jako slovo tři nebo jako číslice 3.“ (Hejný, M: Dítě, škola a matematika, 2001)

V rámci naší knížky seznamujeme děti s řadou reprezentantů čísla 0 až

9. Snažíme se, aby představitelů čísla bylo co možná nejvíce a samy děti vymýšlely pro sebe ty nejvhodnější. Jedním ze symbolů čísla je číslice, se kterou se pracuje jak v úkolech a pracovních listech, tak i v některých pohádkách. Jen je dobré vědět, že každé dítě se při setkání s tuto publikací bude nacházet na jiném stupni matematického poznání.

12 Hrátky s čísly

Vítejtevmatematice


Náměty pro práci s knihou

Úvodní ilustrace a pohádka

Pohádkový příběh slouží k vyvození určitého čísla. Ilustrací vyvození

začíná. Děti si ji prohlédnou, mohou počítat a vybarvovat jednotlivé postavy či předměty, vymýšlet, o čem bude příběh vyprávět. Do obrázku lze zasahovat dokreslováním. Jistě vás napadne i řada dalších možností. Pokud je například trpaslík ve tvaru určité číslice, mohou ji děti napodobit apod.

Úkoly k pohádce

Úkoly jsou v knize sice řazené až za pracovními listy, ale je vhodnější

pracovat s nimi hned po přečtení příběhu. Děti jej mají v živé paměti a snadněji si situace vybaví. Ovšem chceme-li se dřív věnovat pracovním listům, můžeme si úkoly nechat až na závěr a pak je vhodné si příběh připomenout nebo ho přečíst ještě jednou.

Každému číslu jsou věnovány tři strany úkolů vycházejících z příběhu o trpaslíkovi. Je třeba zdůraznit, že není cílem podle nich postupovat otrocky. Je to jen ukázka, jak se dá s příběhem dále pracovat. Dítě si přinejmenším trénuje pozornost, vytváří si vlastní aktivitou na konkrétních příkladech představu o množství. Důležité je, že je dítě na kterékoli straně v této knížce nuceno být pořád ve střehu a přemýšlet. Nic není úplně jednoznačné. Vyžaduje to diskusi, ověřování, tvoření. Snažíme se tím nevytvářet podmínky pro vznik pouze formálních znalostí. Úkoly mají jasná zadání, ale u některých bez návratů k příběhu nemají význam. Hojně se v nich užívá mezipředmětových vztahů (viz Úvod), což je v mnoha případech inspirativní pro vaši tvorbu dalších úkolů pro děti.

Hrátky s čísly 13

Námětyproprácisknihou


Pracovní listy

Pracovní listy jsou řazené logicky od jednodušších úkolů k t잚ím

podle toho, jak si dítě postupně vytváří představu. První pracovní list je typic

ký seznamováním s řadou reprezentantů probíraného čísla (obrázky a zápis

čísla), ve druhém se již provádí nácvik zápisu (stále s možností opřít se

o pomocný obrázek). Číslo pak dítě vyhledává v ornamentu listu. V nabíd

ce obrázků vyhledává zástupce čísla (objevují se tu už některé univerzální

modely jako tečky, kolečka, kostky apod.). Třetí pracovní list už předpoklá

dá zvládnutí zápisu čísla a pracuje s univerzálními modely naplno. Ověřuje

matematické poznatky na hře. Pracuje s novými matematickými předsta

vami.

Pracovní list 1

V miniaturních obrázcích dítě vyhledává taková uskupení, která odpovídají

probíranému číslu. I tady se setkáme s řadou nejednoznačností, nad který

mi bude třeba společně diskutovat. Navíc tu obvykle zbývá dost místa pro

dokreslení vlastních zástupných symbolů. Do volného prostoru uvnitř

stránky mohou děti dle vlastní fantazie a zkušeností dokreslit další předmě

ty, zvířata, pohádkové postavy v množství, které odpovídá probíranému čís

lu, nebo si vybrat z lemu stránky obrázek, který je nejvíc zaujal, a překreslit

ho do středu stránky.

V druhé části pracovního listu jsou nakreslené navlečené korálky. Úko

lem je odlišit ty, které svým počtem v uskupení odpovídají probíranému.

Můžeme také vyzvat děti k vybarvování všech korálků tak, aby stejnou bar

vou byl vymalován vždy určitý počet. Do prostoru uvnitř je možné navlékat

své korálky nebo si zkoušet zápis čísla. Ta je tu tvořena obrázkem, který

dětem usnadní její zapamatování.

14 Hrátky s čísly

Námětyproprácisknihou


Pracovní list 2 Tento list si pohrává s reprezentanty probíraného čísla. Dítě je může vyhledávat v ornamentu okolo celé stránky, vybírat z nabízených obrázků. Bude u nich muset řešit například tyto otázky: U

Je velké srdce a malé srdce také symbol čísla dvě? U

Je číslice dva zapsaná zrcadlově reprezentant čísla dvě? Je to jen znak,

podobně jako puntík nebo trojúhelník? U

Je počet sněhuláků ze tří sněhových koulí roven počtu sněhuláků ze

dvou?

Práci s těmito ilustracemi můžeme různě modifikovat. Místo vybírání

správných reprezentantů budeme chtít po dítěti, aby z těch, které číslu neodpovídají, vytvořilo dokreslením nebo škrtnutím další reprezentanty. Nebo může označit jen ty nesprávné. Dobré řešení také je, když si dítě podtrhne takové obrázky, u kterých si není jisté, a chce se zeptat, ověřit si svou domněnku. Ve třídě plné dětí se vám tak vytvoří podmínky pro matematickou diskuzi. Pracovní list 3 Na této dvoustraně pracujeme s hrací kostkou. Všímáme si, kde jsou symboly k našemu číslu a kolik puntíků najdeme na protější stěně kostky. Najdete tu vždy devět polí s různým počtem zobrazovaných koleček. Lze s nimi pracovat dle libosti. Můžeme je porovnávat, vybarvovat a sčítat mezi sebou, všímat si, zda má jiné umístění v poli vliv na počet zobrazených koleček, dopisovat příslušné číslo apod.

V druhé části pracovního listu již děti porovnávají čísla s oporou o uni

verzální model teček. Tady už nastává čas pro debatu nad zadáním: U

Je velká jednička víc než malá dvojka? U

Jsou dvě tečky totéž jako číslo 2? U

Je dvojka napsaná vzhůru nohama symbol pro číslo dvě, a je tudíž větší

než jedna?

Hrátky s čísly 15

Námětyproprácisknihou

+


Holčičce nebo klukovi pak ještě děti pomohou při psaní čísla. V sešitě

jim totiž vždy nějaká část chybí.

Pracovní list lemuje hra. Může ji hrát každý sám, ale jistě bude zábav

nější hrát ji ve dvou. Potřebovat budete hrací kostku (hrát se dá s figurkou nebo lze hrací pole vybarvovat, což dává podnět k dalším úkolům – například: zařiď to tak, aby v poli byly předměty rovnající se číslu 2, aby jich bylo více/méně).

Pravidla pro všechna hrací pole jsou stejná:

U

Start je v domečku. Do něj se také vracíte (cíl). U

Pole s lebkou = návrat na start. U

Pole se cvičícími panáčky = popis cviku, který máte napodobit tolikrát,

kolikrát je uvedeno. U

Pole s trpaslíkem = přesunout se na pole s jeho čepičkou. U

Pole se dvěma možnostmi = podle hodu kostkou pokračovat dle šipek

(např. 1, 2, 3 = zkratka před cíl, 4, 5, 6 = pokračování na následující

pole). U

Půlené pole = platí až součet (než se rozhodnete pro posun na takové

pole, musíte obě jeho půlky sečíst).

Zvláštní pravidla pro hrací pole čísel 1–5 a 6–9:

U čísel 1–5 jsou trochu jiná pravidla vyplývající z toho, že děti nemají

u všech z nich vytvořenou představu o množství a také že se hra zaměřuje zejména na procvičení probíraného čísla. Pokud na plánku hry k číslům 1–5 hodíte jakékoli jiné množství puntíků, než je právě probírané číslo, posunete se jen o jedno políčko. V momentě, kdy hodíte symbol právě probíraného čísla, poskočíte až na políčko, které dané číslo reprezentuje.

Na hrací ploše k číslům 6–9 postupujete již normálně podle toho, kolik

hodíte. U prázdných políček si děti mohou vymyslet své vlastní úkoly tak, aby jimi reprezentovaly probírané číslo.

16 Hrátky s čísly

Námětyproprácisknihou


Vítejte u zahradního trpaslíka

Na konci naší vesnice je vysoký porostlý plot a za plotem velká zahrada. Dá se do ní vklouznout starými dřevěnými vrátky. Hodně to vrzne a trochu podivně zakňourá a pak už je slyšet jen vᚠnejistý krok a šustění, jak se prodíráte vysokou travou. Přeskočíte potůček a asi se zastavíte pod obrovskou jabloní. Tráva je tu najednou nízká a je odtud vidět zbytek zahrady. U košatých tújí stojí stará vana. Když přijdete blíž, zjistíte, že je sice plná vody, ale přes vrstvu žabince ji vlastně není skoro vidět. Sedí na něm malá gumová žlutá kačenka a vypadá to, že se i přesto všechno, na čem musí sedět, vesele usmívá.

Hrátky s čísly 17


V rohu zahrady, kousek od rybízu, stojí trpaslík. Rozhodně není moudré jej teď vyrušovat. Trpaslíci jsou moc zaměstnaní tvorečkové. Víte vy vůbec, co to je, stát celý den s lopatkou na sluníčku? Vědět, že vám šisuje kabátek, který vám natíral před deseti lety kouzelný dědeček vzácnými barvami? Víte vy vůbec, že takový trpaslík ani nemá nikoho, kdo by jej po službě vystřídal? Už jste někdy viděli tetu, co má trpaslíka na zahradě, aby ho přes poledne posadila na lavičku do stínu, přinesla mu borůvkový koláč a bílou kávu a šla si s lopatkou stoupnout na jeho místo? Nebo že by měl trpaslík svou postýlku s nočním stolkem? Knihovnu s oblíbenými pohádkami? Tak vidíte. Není se tedy čemu divit, když je trpaslík večer tolik unavený. (Když se schováte za tu jablůňku, můžete tu do setmění počkat. Ale dávejte pozor, v noci jdou dveře zahrady málokdy otevřít.)

Když se sešeří, položí trpaslík svou lopatičku pod rybízový keř, otře si pot z čela, zkontroluje svůj červený kabátek a zavítá k vaně. No jistě, i trpaslík chce být čistý. S námahou se vyškrábe na okraj vany a špičku bosé nožičky jen tak lehce smočí v žabinci. Usměje se a s ručkama nataženýma nad vanou se dlouho jen tak pohupuje v kolenou. Pak už uslyšíte jenom: Žbluňk!

Za chvíli se trpasličí čepička, celá od žabince, opět objevila nad hladinou. Trpaslík vylezl, spokojeně se protáhl, osušil, oblékl kabátek a pomalými kroky doše lke své jab loni. Natáh lse, čepici si da lpřes h lavu a usnu l jako špalík. Po takové práci není divu. Copak se mu asi zdálo?

18 Hrátky s čísly

Vítejteuzahradníhotrpaslíka


ČÍSLO JEDNA

Hrátky s čísly 19




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist