načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Horní zákon. Zákon o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě -- Komentář - Ondřej Vícha

  > > > > > Horní zákon. Zákon o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě  
Horní zákon. Zákon o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě -- Komentář

Kniha: Horní zákon. Zákon o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě -- Komentář
Autor:

Komentář k hornímu zákonu a k zákonu o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě je dílem dr. Ondřeje Víchy, který se jako jeden z mála v České republice věnuje ...
Titul doručujeme za 3 pracovní dny
doručujeme do Vánoc
Vaše cena s DPH:  2 091
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
rozbalVýhodné poštovné: 0Kč
rozbalOsobní odběr zdarma
Doporučená cena:  2 350 Kč
11%
naše sleva
69,7
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Wolters Kluwer
Rok vydání: 201709
Rozměr: 240,0x170,0x58,0 mm
Úprava: liii, 937 stran
Vydání: Vydání první
Spolupracovali: Zákon o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě : komentář / Ondřej Vícha
Hmotnost: 1,6kg
Jazyk: česky
Vazba: Pevná bez přebalu lesklá
ISBN: 978-80-7552-557-4
EAN: 9788075525574
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Komentář k hornímu zákonu a k zákonu o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě je dílem dr. Ondřeje Víchy, který se jako jeden z mála v České republice věnuje specifické oblasti horního práva. Komentář ve svém úvodu seznamuje čtenáře s historií horního práva, ale také se systémem pramenů nejen na národní, ale i na unijní a mezinárodní úrovni. Samotný komentář k oběma zákonům se vyznačuje hlubší právní argumentací a provázaností se souvisejícími právními předpisy. Komentář ocení nejen právnická veřejnost, ale i neprávnická veřejnost, která se pohybuje v oblasti horního práva, jako jsou například vlastníci či uživatelé pozemků, kterých se hornická činnost dotýká, nevládní neziskové organizace, odborníci z řad vědy a výzkumu a další.

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Ondřej Vícha - další tituly autora:
Zákon o geologických pracích Zákon o geologických pracích
Vícha, Ondřej
Cena: 427 Kč
Základy horního a energetického práva Základy horního a energetického práva
Vícha, Ondřej
Cena: 300 Kč
Základy horního a energetického práva Základy horního a energetického práva
Vícha, Ondřej
Cena: 300 Kč
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

1
ZÁKON O OchraNě a využití
NerOstNéhO bOhatství
(horní zákon)
zákon č. 44/1988 sb., ze dne 19. dubna 1988
ve znění zákona
č. 541/1991 sb. (úplné znění vyhlášeno pod č. 439/1992 sb.), 10/1993 sb.,
168/1993 sb., 132/2000 sb., 258/2000 sb., 366/2000 sb., 315/2001 sb., 61/2002 sb.,
320/2002, 150/2003 sb., 3/2005 sb., 386/2005 sb., 186/2006 sb., 313/2006 sb.,
296/2007 sb., 157/2009 sb., 227/2009 sb., 281/2009 sb., 85/2012 sb., 350/2012 sb.,
498/2012 sb., 257/2013 sb., 89/2016 sb., 264/2016 sb., č. 183/2017 sb.
a č. 225/2017 sb.
s přihlédnutím k redakčnímu sdělení sbírky zákonů o opravě chyb uveřejněnému
v částce 166/1988 sb.
Federální shromáždění Československé socialistické republiky
se usneslo na tomto zákoně:
ČÁST PRVNÍ
ZÁkladNÍ uSTaNoVeNÍ
§ 1
Úvodní ustanovení
Účelem tohoto zákona je stanovit zásady ochrany a hospodárného
využívání nerostného bohatství, zejména při vyhledávání a průzkumu, otvírce,
přípravě a dobývání ložisek nerostů, úpravě a zušlechťování nerostů
prováděných v souvislosti s jejich dobýváním, jakož i bezpečnosti provozu a ochrany
životního prostředí při těchto činnostech. Tento zákon zapracovává příslušné
předpisy evropské unie
22)
.
22)
Směrnice evropského parlamentu a Rady 94/22/eS ze dne 30. května 1994 o podmínkách
udělování a využívání povolení k průzkumu, vyhledávání a dobývání uhlovodíků.
Směrnice evropského parlamentu a Rady 2009/31/eS ze dne 23. dubna 2009 o geologickém
ukládání oxidu uhličitého a o změně směrnice Rady 85/337/eHS, směrnic evropského
parlamentu a Rady 2000/60/eS, 2001/80/eS, 2004/35/eS, 2006/12/eS a 2008/1/eS a nařízení (eS)
č. 1013/2006.





2
§ 1 Základní ustanovení
k § 1
Úvodní ustanovení horního zákona informuje o účelu, který zákonodárce
vydáním zákona sledoval a co ostatně nejstručněji vyjádřil v názvu tohoto zákona.
v úvodním ustanovení je obecně vymezen předmět právní úpravy, kdy se jako
stěžejní jeví stanovení podmínek pro všechny fáze ochrany a hospodárného využívání
nerostného bohatství (tj. pro vyhledávání, průzkum, otvírku, přípravu a dobývání
ložisek nerostů, a pro úpravu a zušlechťování nerostů prováděných v souvislosti
s jejich dobýváním). současně je úvodním ustanovením deklarován další účel
horního zákona, který souvisí se stanovením základního právního rámce souvisejícího
se zabezpečením bezpečnosti provozu a ochrany životního prostředí při využívání
nerostného bohatství.
Důvodová zpráva k hornímu zákonu (Federální shromáždění Československé
socialistické republiky, v. volební období, tisk č. 49, 1987) ke komentovanému
ustanovení uvádí: „Nerostné bohatství jako zdroj energie a surovin pro potřeby
a rozvoj národního hospodářství se musí systematicky ověřovat, maximálně chránit
a co nejefektivněji využívat. Zvýšení ochrany nerostného bohatství a jeho
racionální využívání jsou proto hlavním cílem tohoto zákona a určují jeho celkovou
koncepci. Neoddělitelnou součástí zvýšené ochrany a racionálního využívání nerostného
bohatství je zajištění bezpečnosti provozu při hornické činnosti podle zásad báňské
techniky a technologie a zajištění péče o životní prostředí.“
Péče o životní prostředí zahrnuje, alespoň podle důvodové zprávy k hornímu
zákonu, i ochranu pracovního prostředí při hornické činnosti a souvisí s
bezpečností a hygienou hornických prací. horní zákon se však problematice
bezpečnosti provozu, ochrany zdraví při práci a pracovních podmínek při hornické činnosti
(snad jen s výjimkou ustanovení § 38) výslovně nevěnuje. tato problematika je
předmětem právní úpravy obsažené v zákoně č. 61/1988 sb., o hornické činnosti,
výbušninách a o státní báňské správě (zejména v jeho ustanoveních § 6 a § 7).
stejně tak zůstává nenaplněné úvodní ustanovení, podle nějž horní zákon zajišťuje péči
o životní prostředí. tato problematika je obsažena zejména v právních předpisech
z oblasti ochrany životního prostředí [zejména v zákoně č. 17/1992 sb., o životním
prostředí, zákoně č. 100/2001 sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o
změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí)]
a jeho jednotlivých složek [zejména v zákoně České národní rady č. 114/1992 sb.,
o ochraně přírody a krajiny, zákoně č. 254/2001 sb., o vodách a o změně některých
zákonů (vodní zákon), zákoně č. 289/1995 sb., o lesích a o změně a doplnění
některých zákonů (lesní zákon), zákoně České národní rady č. 334/1992 sb., o ochraně
zemědělského půdního fondu, nebo zákoně č. 201/2012 sb., o ochraně ovzduší].
v horním zákoně se k ochraně životního prostředí vztahuje v zásadě pouze § 10
písm. d), na jehož základě je organizace povinna řešit včas střety zájmů při
stanovení dobývacího prostoru a při plánované otvírce, přípravě a dobývání výhradního
ložiska, především s cílem omezit nepříznivé vlivy na životní prostředí. Na toto
ustanovení pak navazuje § 33, který upravuje řešení střetů zájmů.
Zákonem č. 541/1991 sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 44/1988 sb.,
o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon), došlo s účinností od
20. 12. 1991 k vypuštění odstavce 1, poněvadž jeho obsah neměl normativní





Základní ustanovení § 1
3
charakter a byl zdůrazňován pouze význam nerostného bohatství pro společnost.
Z původního odstavce 1 vyplývalo, že „nerostné bohatství je jedním ze základních
přírodních zdrojů. Ochrana nerostného bohatství a jeho racionální využívání patří
k důležitým úkolům socialistické společnosti. Orgány a organizace proto zajišťují
svou činností a kontrolou plnění těchto úkolů. významnou úlohu při zabezpečování
celospolečenských zájmů má vrchní dozor státní báňské správy.“
Zákonem č. 85/2012 sb., o ukládání oxidu uhličitého do přírodních horninových
struktur a o změně některých zákonů, došlo s účinností od 19. 4. 2012 k doplnění
druhé věty, která odkazuje na právní předpisy evropské unie, které horní zákon
transponuje do právního řádu České republiky. Mezi relevantní právní předpisy
evrop ské unie, uvedené v poznámce pod čarou k úvodnímu ustanovení, patří
směrnice evropského parlamentu a rady 94/22/es ze dne 30. 5. 1994 o podmínkách
udělování a využívání povolení k průzkumu, vyhledávání a dobývání uhlovodíků
a směrnice evropského parlamentu a rady 2009/31/es ze dne 23. 4. 2009 o
geologickém ukládání oxidu uhličitého a o změně směrnice rady 85/337/ehs, směrnic
evropského parlamentu a rady 2000/60/es, 2001/80/es, 2004/35/es, 2006/12/es
a 2008/1/es a nařízení (es) č. 1013/2006.
v horním zákoně se uplatňuje mezinárodněprávní zásada trvalé
svrchovanosti států nad jejich přírodními zdroji. Z rezoluce valného shromáždění OsN ze
dne 14. 12. 1962 o trvalé svrchovanosti nad přírodními zdroji vyplývá, že
„právo národů na trvalou svrchovanost nad svým přírodním bohatstvím a zdroji musí
být vykonáváno v zájmu národního rozvoje a blahobytu národa dotyčného státu“.
[res. vs OsN 1803 (Xvii), 1962: trvalá svrchovanost nad přírodními zdroji.] tato
zásada byla převzata oběma mezinárodními pakty o občanských a politických
právech i o hospodářských, kulturních a sociálních právech (New york, 1966). Podle
čl. 1 odst. 2 MPhsKP, jakož i čl. 1 odst. 2 MPOPP mohou všechny národy pro své
vlastní cíle svobodně disponovat svým přírodním bohatstvím a zdroji bez újmy na
jakýchkoli závazcích, vyplývajících z mezinárodní hospodářské spolupráce,
založené na vzájemné výhodnosti a mezinárodním právu. v žádném případě nesmí být
národ zbaven svých vlastních prostředků k životní existenci. v Deklaraci o životním
prostředí a rozvoji (rio de Janeiro, 1992) se pod principem 2 uvádí, že „v souladu
s chartou OsN a se zásadami mezinárodního práva mají státy plné právo užívat své
vlastní zdroje ve shodě s vlastní politikou péče o životní prostředí a rozvoj a
zároveň jsou zodpovědné za to, aby činnosti, které spadají pod jejich jurisdikci nebo
kontrolu, nepoškozovaly životní prostředí jiných států nebo území, která pod jejich
státní jurisdikci nespadají“.
v návaznosti na výše uvedenou zásadu svrchovanosti se působnost horního
zákona vztahuje pouze na ochranu a využívání nerostného bohatství nacházejícího
se na území České republiky, a nevztahuje se tudíž na dobývání ložisek nerostů
českými subjekty na území cizích států nebo v tzv. mezinárodních prostorech (volné
moře, resp. mořské dno za hranicemi národní jurisdikce, kosmický prostor, nebeská
tělesa a antarktida).
Podmínky pro vyhledávání, průzkum a těžbu nerostných zdrojů ze dna moří
a oceánů a jeho podzemí za hranicemi pravomocí států a výkon státní správy s tím
související upravuje zákon č. 158/2000 sb., o vyhledávání, průzkumu a těžbě





§ 1 Základní ustanovení
4
nerostných zdrojů z mořského dna za hranicemi pravomocí států a o změně
některých zákonů. Jeho účelem je provedení zásad a pravidel mezinárodního práva,
obsažených zejména v Úmluvě OsN o mořském právu z roku 1982 (publikována pod
č. 240/1996 sb.) a v Dohodě o provádění části Xi této úmluvy (publikována pod
č. 241/1996 sb.), podle nichž jsou dno, jeho podzemí a nerostné zdroje považovány
za společné dědictví lidstva.
Činnosti týkající se vyhledávání, průzkumu a těžby nerostných zdrojů v
oblasti antarktidy jsou zakázané na základě mezinárodní smlouvy. Jedná se o Protokol
o ochraně životního prostředí ke smlouvě o antarktidě z roku 1991 (publikován
pod č. 42/2005 sb. m. s.), který byl do českého právního řádu implementován
zákonem č. 276/2003 sb., o antarktidě a o změně některých zákonů. tento zákon v § 5
odst. 1 zakazuje českým osobám vyhledávání, průzkum a těžbu nerostných zdrojů
v antarktidě s výjimkou vědeckého výzkumu nerostných zdrojů prováděného na
základě povolení vydávaného podle tohoto zákona. současně je zakázán sběr
nerostů a paleontologických nálezů a jejich vývoz s výjimkou jejich sběru a vývozu
prováděného v rámci vědeckého výzkumu nerostných zdrojů povoleného podle
tohoto zákona (§ 5 odst. 2 zákona č. 276/2003 sb., o antarktidě a o změně některých
zákonů).
Činnosti týkající se využívání případných nerostných zdrojů nacházejících se
v kosmickém prostoru a na nebeských tělesech, včetně Měsíce, upravují rovněž
mezinárodní smlouvy. Jedná se o smlouvu o zásadách činnosti států při výzkumu a
využívání kosmického prostoru, včetně Měsíce a jiných nebeských těles z roku 1967
(publikována pod č. 40/1968 sb.) a Dohodu o činnosti států na Měsíci a jiných
nebeských tělesech z roku 1979.
Související ustanovení:
§ 5 – nerostné bohatství, § 10 – povinnosti organizace při využívání výhradních ložisek, § 11 –
vyhledávání a průzkum výhradních ložisek, § 24 – oprávnění k dobývání výhradního ložiska,
§ 30 – hospodárné využívání výhradních ložisek, § 31 – povinnosti a oprávnění organizace při
dobývání výhradních ložisek, § 32 – plány otvírky, přípravy a dobývání výhradních ložisek a
plány zajištění a likvidace hlavních důlních děl a lomů, § 33 – řešení střetů zájmů, § 38 – bezpečnost
provozu
Související předpisy:
§ 2, § 3, § 5–7, § 9, § 10–38 zák. o hornické činnosti, – zák. o geologických pracích, – zák.
o nakládání s těž. odp., – zák. o životním prostředí, – § 1 zák. č. 158/2000 sb., o vyhledávání,
průzkumu a těžbě nerostných zdrojů z mořského dna za hranicemi pravomocí států, – § 5 zák.
č. 276/2003 sb., o antarktidě
Související mezinárodní smlouvy:
rezoluce valného shromáždění OsN ze 14. 12. 1962 o trvalé svrchovanosti nad přírodními zdroji,
– MPOPP, – MPhKsP, – Úmluva OsN o mořském právu (č. 240/1996 sb.), – Dohoda o
provádění části Xi této úmluvy (č. 241/1996 sb.), – Protokol o ochraně životního prostředí ke smlouvě
o antarktidě (č. 42/2005 sb. m. s.), – smlouva o zásadách činnosti států při výzkumu a využívání
kosmického prostoru, včetně Měsíce a jiných nebeských těles (č. 40/1968 sb.), – Dohoda o
činnosti států na Měsíci a jiných nebeských tělesech





Základní ustanovení § 2
5
literatura:
buNGeNberG, M., hObe, s. (eds.) Permanent Sovereignty over Natural Resources. cham,
heidelberg, New york, Dordrecht, London: springer, 2015.
KaviNa, P., DreiseitL, i. Česká republika má možnost těžit rudy z mořského dna. Uhlí, rudy,
geologický průzkum, 2012, č. 6, s. 2–6.
KOPaL, v. Právní aspekty průzkumu a využívání Měsíce. Právník, 1994, roč. 133, č. 12.
ONDŘeJ, J. Právní režimy mořských oblastí. Srovnání s kosmem a Antarktidou. 1. vydání. Plzeň:
vydavatelství a nakladatelství aleš Čeněk, 2017.
MaKarius, r. České horní právo. Díl I. Ostrava: Montanex, a. s., 1999.
vícha, O. antarktické právo. Mezinárodněprávní a vnitrostátní aspekty ochrany životního
prostředí antarktidy. České právo životního prostředí, 2003 (9), č. 3.
vícha, O. Prospection, exploration and production of hydrocarbons under the ec-Law. in
DaMOhOrsKÝ, M. (ed.) et al. Czech and European Environmental Law Yearbook –
Volume 3. 1. vydání, beroun: eva rozkotová – iFec, 2008, s. 49–54.
vícha, O. K právním nástrojům zachytávání, přepravy a ukládání oxidu uhličitého. in
DieNstbier, F. (ed.) Nástroje ochrany životního prostředí – role práva. Sborník z
mezinárodní vědecké konference. Olomouc: iuridicum Olomoucense, 2011, s. 87–93.
vícha, O. Základy horního a energetického práva. 1. vydání. Praha: Wolters Kluwer, a. s.,
2015.
§ 2
Nerosty
(1) Za nerosty se podle tohoto zákona považují tuhé, kapalné a plynné části
zemské kůry.
(2) Za nerosty se podle tohoto zákona nepovažují
a) vody s výjimkou mineralizovaných vod, z nichž se mohou průmyslově
získávat vyhrazené nerosty,
b) přírodní léčivé vody a přírodní stolní minerální vody, i když se z nich
mohou průmyslově získávat vyhrazené nerosty, dále léčivá bahna a ostatní
produkty přírodních léčivých zdrojů,
c) rašelina,
d) bahno, písek, štěrk a valouny v korytech vodních toků, pokud neobsahují
vyhrazené nerosty v dobyvatelném množství,
e) kulturní vrstva půdy, která je vegetačním prostředím rostlinstva.
k odst. 1
Odstavec 1 zavádí legální definici jednoho z nedůležitějších pojmů horního
zákona, a to pojmu „nerost“. horní zákon pokládá za nerosty všechny části zemské
kůry bez ohledu na to, v jakém skupenství (tuhém, plynném či kapalném) se v
přírodním stavu nalézají. tato velmi široká pozitivní definice pojmu „nerost“ je
doplněna definicí negativní v odstavci 2.
Nerost v právním slova smyslu není synonymem minerálu. vzhledem k tomu,
že se za nerost považuje jakákoliv tuhá, kapalná či plynná část zemské kůry (s
výjimkami v odstavci 2), odpovídá legální definice pojmu „nerost“ v komentovaném
ustanovení zčásti nerostům v pojetí mineralogickém (minerály) a zčásti v pojetí





V
OBSAH
Seznam zkratek .................................................. VII
Seznam předpisů citovaných v komentáři ............................ XV
Předmluva ....................................................... XXXI
Úvod ............................................................ XXXV
ZÁKON O OchraNě
a využití NerOStNéhO bOhatStví
(hOrNí ZÁKON)
§ 1–7 ČÁST PRVNÍ Základní ustanovení ................ 1
§ 8–10 ČÁST DRUHÁ Povinnosti organizace při využívání
výhradního ložiska ................. 45
§ 11–14 ČÁST TŘETÍ Ložiskový průzkum a hospodaření
se zásobami výhradních ložisek ...... 49
§ 15–19 ČÁST ČTVRTÁ Ochrana nerostného bohatství ....... 83
§ 20–22 ČÁST PÁTÁ nadpis vypuštěn .................... 117
§ 23 ČÁST ŠESTÁ Výstavba dolů a lomů ............... 129
§ 24–33 ČÁST SEDMÁ Dobývání výhradních ložisek ........ 145
§ 33a–33w ČÁST OSMÁ Úhrady ............................ 311
§ 33a–33g hLava i Úhrada z dobývacího prostoru ......... 311
§ 33h–33o hLava ii Úhrada z vydobytých nerostů ......... 321
§ 33p–33w hLava iii Správa úhrad ........................ 338
§ 34–35 ČÁST DEVÁTÁ Jiné zásahy do zemské kůry ......... 353
§ 36–37 ČÁST DESÁTÁ Důlní škody a jejich náhrada ........ 381
§ 38–42 ČÁST JEDENÁCTÁ Společná ustanovení ................ 417
§ 43–45 ČÁST DVANÁCTÁ Přechodná a závěrečná
ustanovení ......................... 449
Vybraná ustanovení novel ............................................ 463
Přehled prováděcích předpisů k hornímu zákonu ...................... 469





Obsah
VI
ZÁKON O hOrNicKé ČiNNOSti, vÝbuŠNiNÁch
a O StÁtNí bÁŇSKé SPrÁvě
§ 1 ČÁST PRVNÍ Základní ustanovení .................... 471
§ 2–20 ČÁST DRUHÁ Hornická činnost a činnost prováděná
hornickým způsobem ................... 479
§ 2–4 Oddíl první Základní pojmy .............. 479
§ 5–8 Oddíl druhý Základní podmínky hornické
činnosti a činnosti prováděné
hornickým způsobem ......... 511
§ 9–18 Oddíl třetí Povolování hornické činnosti .. 576
§ 19–20 Oddíl čtvrtý Činnost prováděná hornickým
způsobem ................... 644
§ 21–36 ČÁST TŘETÍ Výbušniny ............................. 657
§ 37 ČÁST ČTVRTÁ Podzemní objekty ...................... 791
§ 38–43 ČÁST PÁTÁ Státní báňská správa ................... 803
§ 44 ČÁST ŠESTÁ Přestupky .............................. 849
§ 45–49 ČÁST SEDMÁ Společná, přechodná a závěrečná
ustanovení ............................. 879
Vybraná ustanovení novel ............................................ 904
Přehled prováděcích předpisů k zákonu o hornické činnosti,
výbušninách a o státní báňské správě ................................. 911
Literatura ............................................................ 913
Summary ............................................................ 929
O autorovi ........................................................... 931
věcný rejstřík ........................................................ 932






       

internetové knihkupectví ABZ - online prodej knih


Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2017 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist