

sleva
Kniha:
Hluboká
Autor:
Štěpán Bartoš; Martin C. Putna; Aleš Roleček
Podtitul: Kulturní dějiny jednoho skrytého místa

Nakladatelství: | MALVERN |
Médium / forma: | Tištěná kniha |
Rok vydání: | 2013 |
Počet stran: | 178 |
Rozměr: | 20 cm |
Úprava: | ilustrace |
Vydání: | Vyd. 2., V této úpravě 1. |
Spolupracovali: |
Dáma u vodotrysku / Karel Schulz doslov Tomáš Vučka |
Skupina třídění: | Česká literatura |
Jazyk: | česky |
Vazba: | kniha, vázaná vazba |
Novinka týdne: | 2013-02 |
Datum vydání: | 09.01.2013 |
Nakladatelské údaje: | Praha, Malvern, 2012 |
ISBN: | 9788087580318 |
EAN: | 9788087580318 |
Ukázka: | » zobrazit ukázku |
Kniha obsahuje dva cykly neprávem opomíjených literárních textů, které významný představitel české meziválečné avantgardy napsal ve dvacátých letech minulého století. V souboru povídek a básní "Sever Jih Západ Východ" je Karel Schulz zřetelně ovlivněn počínající vlnou poetismu. Jeho cyklus, poprvé vydaný roku 1923, připomíná literární pásmo, v němž je často používáno téměř filmových střihů a záběrů. Inspirace kinematografickými postupy je zde více než zřejmá, neboť filmová tvorba v této době byla považována za jeden z vrcholů módního uměleckého trendu. Schulz člení jednotlivé texty na útržky a odstavce, které však dohromady skládají kompaktní a stabilní celek. Zároveň autor nepostrádá ani hlubokou imaginaci, která je umocněna snahou o zdůraznění smyslových počitků a vjemů. Není proto náhodou, že se tu objevují exotické motivy, scény z nočního života i ze sportovního či cirkusového prostředí. V podobném duchu je koncipována i lyrická próza "Dáma u vodotrysku" (1926), v níž lze rozpoznat i působení surrealistického hnutí. Jde vlastně o příběh, v němž hrají důležitou roli sny, představy a volně navazující asociace a jehož dějovým základem je milostný trojúhelník.
Co bývala kdysi Florianova Stará Říše a Reynkův Petrkov a později Magorovo Vydří, to byla v devadesátých letech 20. století Rolečkova Hluboká: dům na Vysočině, ve kterém se scházejí radikální katolíci a vytvářejí stranou od moderního světa i od oficiální církve svoji "kontrakulturu", svůj originální životní styl a svou nauku, jež se v případě Hluboké nazývá "mahájánový katolicismus". Dějiny této skryté komunity rekonstruuje a do širších kulturních kontextů vsazuje studie Martina C. Putny. Její zašlý svět evokují dobové apokryfy a meditace Aleše Rolečka a fotografie Štěpána Bartoše.