načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Hitlerovi inženýři -- Fritz Todt a Albert Speer. Hlavní stavitelé Třetí říše - Blaine Taylor

Hitlerovi inženýři -- Fritz Todt a Albert Speer. Hlavní stavitelé Třetí říše

Elektronická kniha: Hitlerovi inženýři
Autor: Blaine Taylor
Podnázev: Fritz Todt a Albert Speer. Hlavní stavitelé Třetí říše

Životní osudy nacistických ministrů zbrojní výroby Fritze Todta a Alberta Speera. ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  424
+
-
14,1
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 63.8%hodnoceni - 63.8%hodnoceni - 63.8%hodnoceni - 63.8%hodnoceni - 63.8% 70%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2015
Počet stran: 272
Rozměr: 28 cm
Úprava: ilustrace, mapy, portréty, faksimile
Vydání: První vydání
Spolupracovali: přeložil Jan Syka
Skupina třídění: Dějiny zemí střední Evropy
Biografie
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-5513-7
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Životní osudy nacistických ministrů zbrojní výroby Fritze Todta a Alberta Speera.

Popis nakladatele

První úplné, bohatě ilustrované a podrobně zpracované životní osudy dvou velmi významných mužů Třetí říše. Fritz Todt a Albert Speer tvořili během všech zvratů válečné štěstěny Třetí říše její dva pevné pilíře. Talent těchto dvou inženýrů nejen držel režim nad vodou, ale umožnil mu přežít mnohem déle, než kdokoliv očekával. (Fritz Todt a Albert Speer : hlavní stavitelé Třetí říše)

Předmětná hesla
Todt, Fritz, 1891-1942
Speer, Albert, 1905-1981
Nacisté -- Německo -- 1933-1945
Stavební inženýři -- Německo -- 20. století
Architekti -- Německo -- 20. století
Válečné hospodářství -- Německo -- 1933-1945
Německo -- Dějiny -- 1933-1945
Zařazeno v kategoriích
Blaine Taylor - další tituly autora:
Hitlerovi inženýři -- Fritz Todt a Albert Speer. Hlavní stavitelé Třetí říše Hitlerovi inženýři
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

HITLEROVI

INŽENÝŘI

Fritz Todt a Albert Speer

Hlavní stavitelé

Třetí ř í š e

Blaine Taylor


hitler_ing.indb 2 10/26/15 8:08 AM


HITLEROVI

INŽENÝŘI

Fritz Todt a Albert Speer

Hlavní stavitelé Třetí říše

Blaine Taylor

Grada Publishing

hitler_ing.indb 3 10/26/15 8:08 AM


Blaine Taylor Hitlerovi inženýři Fritz Todt a Albert Speer. Hlavní stavitelé Třetí říše Vydala Grada Publishing, a.s., U Průhonu 22, Praha 7, obchod@grada.cz, www.grada.cz, tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 jako svou 6066. publikaci Odpovědná redaktorka Danuše Martinová Přeložil Jan Syka Sazba Q point, Praha Počet stran 272 První vydání, Praha 2015 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s. Kniha byla přeložena z originálu Hitler ́s Engineers. Fritz Todt and Albert Speer, Master Builders of the Third Reich vydaného nakladatelstvím CASEMATE PUBLISHERS v roce 2010 Copyright 2010 © Blaine Taylor Czech language translation © Grada Publishing, a.s., 2015 Názvy produktů, firem apod. použité v knize mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků. Str. 2: Do dálek se táhnoucí Todtovy dálnice byly možná méně působivé než činy, které dokázal vykonat Speer, ale zato se dochovaly dodnes. Zatímco Speer bude posuzován podle svého působení v ministerské funkci během války a podle svých poválečných knih, Fritz Todt se navždy zapsal do historie jako nejproslulejší budovatel silnic na světě. (HHA) Vpravo: Část Speerem organizovaného, až nadpozemsky působícího průvodu „světel a stínů“ na sjezdu NSDAP v Norimberku v roce 1938, který britský velvyslanec v Berlíně Sir Neville Henderson nazval ve svých válečných pamětech „ledovou katedrálou“. Str. 3: Říšský kancléř Adolf Hitler si v roce 1936 v Düsseldorfu v doprovodu dvou budoucích ministrů zbrojního průmyslu, Fritze Todta (uprostřed v civilním obleku) a Alberta Speera (zcela vpravo, z profi lu), prohlíží model dálničního mostu. V té době byl mnohem známější Fritz Todt hlavním inženýrem Třetí říše, zatímco mladší Albert Speer byl generálním stavebním inspektorem pro Berlín. (HHA)

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být

reprodukována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího

písemného souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno.

hitler_ing.indb 4 10/26/15 8:08 AM

ISBN 978-80-247-5899-2 (pdf) ISBN 978-80-247-5513-7 (print)

O 

Věnování ............................................................................................... 6

Poděkování .......................................................................................... 6

Předmluva ............................................................................................. 7

Fritz Todt, architekt a hlavní stavitel nacismu ..................................... 11

„Vůdcovy silnice“: nacistické betonové stuhy dálnic, 1933–45 ........... 25

Západní val: sušení prádla na Siegfriedově linii ................................... 63

Ministrem zbrojního průmyslu 1940–1942 ........................................ 81

Pohřeb v Berlíně, rok 1942 ............................................................... 103

Nástup Alberta Speera ....................................................................... 125

Nacistický raketový program 1933–1945 .......................................... 141

Speer a německá atomová bomba, 1942–1945 ................................. 165

Říšským ministrem zbrojního průmyslu, 1942–1945 ........................ 175

Od zajetí do Norimberského procesu, 1945–1947 ............................ 225

Vězeň č. 5: Od „Spandauera“ k autorovi bestsellerů, 1947–1981 ...... 247

Bibliografie ........................................................................................ 258

Poznámky ......................................................................................... 260

hitler_ing.indb 5 10/26/15 8:08 AM

VĚNOVÁNÍ

V

šem, díky nimž mohla tato kniha vzniknout. Mému odbornému po

radci panu Jamesi Kurapkovi z Gate City, překladatelce Erice Burkeo

vé z Pearlandu a fotografovi Johnu Durandovi z Towsonu, vše USA.

Tato podrobná práce je vskutku zásluhou jich všech.

PODĚKOVÁNÍ

T

ato studie je výsledkem téměř pět desítek let badatelské práce, přesto

by nikdy nemohla vzniknout bez cenné pomoci mnoha lidí, které

bych zde chtěl všechny jmenovitě uvést.

Předně je to můj nakladatel David Farnsworth a můj editor Steven Smith, kteří mi umožnili celý projekt realizovat a měli se mnou trpělivost až do chvíle, kdy jsem knihu dokončil. Stejně jako by bez inženýrů a stavitelů neexistovaly silnice a budovy, bez těchto lidí by nemohli existovat autoři ani jejich knihy. Dále jsou to pracovníci knihovny Kongresu Spojených států ve Washingtonu a Národního archivu v College Parku a další pracovníci muzeí i soukromé osoby, jimž vděčím za fotografi e a umělecká díla, které jsou v knize publikovány.

Fotografi e by v knize nemohly být otištěny bez konzultací o jejich výtvarné stránce se Stanem Pietem z Bel Air a s uměleckým fotografem Johnem Durandem z Towsonu. Dalším, kdo mi s projektem pomáhal, byla kurátorka sbírek US Army Combat Art Collection ve Fort Lesley Renée Klishová. Můj přítel, architekt Paul Gorman z Towsonu, mi vysvětlil řadu technických a architektonických pojmů. Lisa Juliusová, rovněž z Towsonu, prohlédla řadu válečných dokumentárních fi lmů a vybrala z nich zajímavé okamžiky a komentáře.

Překladatelkou z němčiny byla, tak jako u mých předchozích knih, Erica Burkeová. James Kurapka z Gate City a manželé Ray a Josephine Cowderryovi ze Severní Dakoty mi poskytli mnoho nových, dosud nepublikovaných kolekcí fotografi íí Todtových dálnic.

Za úpravy textu vděčím Ruth Sheppardové z Velké Británie a Franku Whiteovi z Towsonu a Taře Lichtermannové z Casemate zase za úpravu a počítačovou grafi ku.

Mé velké uznání náleží rovněž badatelským týmům baltimorské veřejné knihovny Enocha Pratta a okresní knihovny v Towsonu.

Děkuji jim všem! 6 Hitlerovi inženýři

hitler_ing.indb 6 10/26/15 8:08 AM


PŘEDMLUVA

S

 knihami o nacistickém Německu jsem se poprvé začal seznamovat

během roku 1960, kdy vyšla publikace Williama S. Shirera Th e Rise

and Fall of Th ird Reich (Vzestup a  pád Třetí říše), o  níž jsem poté

napsal recenzi do literárního časopisu Calvertovy střední školy (Calvert Hall High School), kterou jsem navštěvoval. To přivedlo můj zájem k poválečným fi lmům a televizním dokumentům, které se válkou a nacisty zabývaly. Ve všech knihách, které jsem přečetl, však zůstávalo mnoho otázek nezodpovězených – ať už je sepsali přímí účastníci událostí, nebo autoři mající informace z druhé ruky. Když jsem nastoupil v roce 1968 na státní vysokou školu v Towsonu (Towson State College), začal jsem proto dělat to, co nám zdůrazňoval náš profesor historie: „Jděte zpět k původním pramenům,“ to jest k pamětem přímých účastníků.

Nejzajímavější z  nich byly paměti Alberta Speera, Erinnerungen

*

,

o nichž jsem pro své kolegy ze školy napsal recenzi v časopisu Towerlight. Tam jsem nalezl řadu odpovědí, ale ne všechny. O  šest let později jsem pro deník Baltimore News recenzoval druhou Speerovu knihu, Spandauer Tagebücher

**

, a  v  roce 1981 třetí a  poslední poválečnou Speerovu knihu

Der Sklavenstaat. Meine Auseinandersetzungen mit der SS

***

.

Při prvním čtení jsem byl náchylný věřit Speerovi bez pochybností, že se vše událo tak, jak napsal. Dokonce jsem jej písemně požádal o zaslání jeho podepsané fotografi e – a  dostal jsem ji. Po roce 1990 jsem se ke knihám znovu vrátil a všechny tři znovu přečetl, stejně jako jsem přečetl práce, které řadu Speerových tvrzení vyvracely. Během příprav k této knize jsem vše prostudoval ještě potřetí.

Během tohoto několikanásobného čtení jsem došel k  určitým závěrům. Nic nebylo vzdálenější pravdě než Speerova tvrzení, která opakoval až do své smrti, že byl pouze „umělecky založeným technokratem“. Ve skutečnosti náležel mezi nejvyšší praktické tvůrce nacistické politiky a nacistických manipulací. Byl také vynikajícím hercem a lhářem. O holokaustu věděl od samého počátku, tak jako všichni vrcholní nacističtí představitelé. Proto byl během Norimberského procesu i později ve Špan* Do češtiny byly přeloženy jako: Albert Speer: V srdci Třetí říše, Brno 1996, Albert Speer, řídil jsem

Třetí říši, Grada 2010. Do angl. jako: Inside the Th ird Reich: Memoirs.

** Do češtiny přeloženy jako: Albert Speer, Špandavské deníky, Grada 2015. Do angl. jako: Spandau:

the Secret Diaries.

*** Do češtiny přeložena nebyla. Do angl. jako: Infi ltration: How Heinrich Himmler Scheimed to Build

an SS Industrial Empire.

hitler_ing.indb 7 10/26/15 8:08 AM


davské věznici pokládán svými bývalými kolegy, odsouzenými válečnými zločinci, za jakéhosi vyděděnce. Věděli, jakým je pokrytcem, neboť ho v Hitlerově blízkosti mohli sledovat téměř 15 let.

Ze stejného důvodu jsem při psaní této knihy neustále lomil rukama a ptal se: „Co skutečně věděl a kdy se to dozvěděl?“ Stejná otázka zaznívala i z několika jiných Speerových biografi í od poválečných autorů. Na základě všech prostudovaných pramenů a  na základě svých třiašedesátiletých zkušeností vojenských, obchodních i  politických, získaných v  moderní, průmyslové a technokratické západní zemi, jsem došel k jedinému nevyhnutelnému závěru: On věděl.

Jak již bylo řečeno, tato kniha se od mých předešlých prací zásadně liší v jedné věci. V nich jsem prostě stroze shrnul veškerá fakta a ponechal na čtenáři, aby se rozhodl. I zde jsem tak učinil, ovšem s jednou podstatnou změnou: každá událost je probrána ze všech možných stran, ale vždy přidávám svůj vlastní pohled na věc. Možnost vytvořit si svůj názor nicméně čtenáři stále zůstává.

Rozporuji také Speerovo tvrzení, že byl do funkce ministra zbrojního průmyslu vybrán a  že o  ni sám příliš nestál. Jsem přesvědčen o  tom, že o  tento ministerský post naopak aktivně usiloval, neboť po velkých německých vítězstvích v létě 1940 pochopil, že jen tak si může v nacistické hierarchii udržet významnou pozici a případně postoupit ještě výše. Když pak začal Speer i další nacističtí pohlaváři tušit, že válka nedopadne pro Německo dobře, začal si postupně budovat postavení, které z  něj mělo učinit jednoho z vůdčích mužů poválečného postnacistického státu. Tyto všechny skutečnosti mu samozřejmě nedovolovaly provždy zůstávat jen pouhým Hitlerovým architektem, ačkoliv Speer ve všech svých poválečných knihách tvrdí, že po ničem jiném netoužil.

Pokusil jsem se také proniknout do vnitřního světa Hitlerovy vlády, tak jak ho viděli tehdejší hlavní hráči. Znovu jsem se pokusil oživit tento svět pomocí mnoha dosud nepublikovaných fotografi í ze sbírek a fotoalb někdejších „dvorních“ fotografů.

Kniha je nejen dvojitým životopisem dvou významných mužů, ale zachycuje také osudy jejich nejbližších spolupracovníků, kteří byli v některých případech zároveň i jejich soupeři, ba přímo nepřáteli. Je ironií, že druhý z obou mužů – Albert Speer – se stal známějším jen díky smrti prvního z nich, inženýra a stavitele Fritze Todta, který byl po všech stránkách nejkompetentnějším Vůdcovým ministrem.

Během posledních padesáti let byl Todt zastíněn svým nástupcem z několika důvodů: nedožil se konce války, jeho smrt se stala nikdy neobjasněnou záhadou, nestanul tak jako Speer před norimberským tribunálem a nikdy nesepsal své paměti.

Ve své době byl Todt mnohem známější osobností než tehdy mladší a začínající architekt Speer. V Německu, na okupovaných územích i v ce- 8 Hitlerovi inženýři

hitler_ing.indb 8 10/26/15 8:08 AM


Předmluva 9

lém světě totiž proslul jako geniální stavitel první sítě dálnic i budovatel

fortifi kací.

Zlom ve vnímání nastal v roce 1947 po vydání publikace anglického

spisovatele Hugha Trevora-Ropera Th e Last Days of Hitler (Poslední Hitle

rovy dny) a tento trend trvá dodnes. Záměrem této studie je tedy mimo

jiné tento trend usměrnit, či lépe uvést věci na pravou míru a podívat se

jak na Fritze Todta, tak i na Alberta Speera očima jejich současníků i oči

ma dnešní doby. Věřím, že tím snad bude dosaženo historické objektivity.

Kdekoliv je to možné, nechal jsem aktéry tohoto velkého dramatu pro

mlouvat jejich vlastními hlasy a slovy, ať již jde o jejich veřejné projevy, pu

blikované písemnosti nebo knihy. Tak je nacistické Německo představová

no z pohledu jeho tehdejších vůdců, nikoli z pohledu těch, kdo ho porazili.

A závěrem: tato kniha představuje nacistický politický systém jednak

tak, jak se viděl on sám prostřednictvím svých oblíbených uměleckých

a  vědeckých oborů, tj. architektury a  stavitelství, v  nichž Todt i  Speer

představovali jeho tehdejší vrchol. Zároveň ale ukazuje Třetí říši i z jiné

ho pohledu: jako obrovskou zbrojovku, která připravovala výzbroj pro

rozpoutání útočných a dobyvačných válek, které měly být do roku 1950

završeny novým nacistickým světovým řádem, jenž ale zůstal – slovy pro

fesora Allana Bullocka – pouze „nedosaženou říší“.

Blaine Taylor

Berkshires at Town Center

Towson, Maryland

USA

1. února 2010

Dosud nepublikovaná válečná fotografi e Fritze Todta v uniformě Luſt waff e pilotujícího vlastní letadlo. Pilotoval i letoun, v němž zahynul? To nebudeme nikdy vědět jistě.

hitler_ing.indb 9 10/26/15 8:08 AM



K

rátce poté, co byl Adolf Hitler 30. ledna 1933 jmenován němec

kým říšským kancléřem, oznámil svůj záměr vybudovat nejlepší

systém dálnic – Autobahnen – na světě a  zároveň začít vyrábět

první evropské levné lidové vozidlo, které bude po dálnicích jezdit.

Hitlerův systém silnic byl v podstatě dokončen již v roce 1939, a když

v  září vpadly německé mechanizované armády do Polska, ukázal se jako

vojensky velmi účinný, neboť se díky němu mohly nacistické jednotky pře

pravovat východním i západním směrem v rekordním čase. Jádro přepravy

nicméně stále ještě spočívalo v tradičním způsobu – po železnici. V roce

1945 pak tentýž systém dálnic pomohl Spojencům Německo porazit.

„Hitlerovy dálnice“, jak byly nazývány, umožnily nacistické straně

podle soudobých ekonomů na téměř 6 let eliminovat nezaměstnanost,

ačkoliv z dlouhodobého pohledu byly v knize z roku 2007 s názvem Th e

Wages of Destruction (Tažení ke zkáze) hodnoceny kriticky. Faktem přesto

zůstává, že Hitler a  jeho nacistický režim se na šest let nezaměstnanos

ti opravdu zbavili, což byla věc do té doby neslýchaná a  nesrovnatelná

s  jakýmkoli moderním průmyslovým státem na světě, ať už mu vládla

jakákoliv ideologie.

Ještě dnes, o více než 70 let později, zůstává těmto dálnicím punc in

ženýrské dokonalosti moderního světa a nacisty inspirovaný Volkswagen

Brouk se stal nejprodávanějším automobilem na světě, tak jak Hitler

předvídal. Dodnes cestujeme do střední Evropy po Vůdcově nejtrvalejším

odkazu, po betonových dálničních pásech křižujících současné demokra

tické Německo.

KAPITOLA PRVNÍ

FRITZ TODT,

ARCHITEKT A HLAVNÍ STAVITEL NACISMU

„Stavitel, jenž buduje v kamenném oceánu velkoměsta, musí být schopen představit si svůj

výtvor mezi výtvory a lidským cítěním minulých časů. Musí cítit velikost současnosti ve

vazbě k tomu, co bylo dosaženo dříve. Avšak stavitel, jenž je povolán tvořit v rozlehlé krajině

Německa, musí mít přístup zcela jiný. Jeho stavební počínaní musí být v souladu s přírodou.

Pokud by chtěl být ještě monumentálnější, ještě větší než příroda,

byl by příliš domýšlivý a příliš troufalý.“

Fritz Todt v knize Eduarda Schönlebena, Fritz Todt: Člověk, inženýr a nacionální socialista, 1943

Naproti: Dosud nepublikovaný portrét (olejomalba) Fritze Todta od Wilhelma Otto Pitthana. Na levé náprsní kapse má připnutý Zlatý stranický odznak NSDAP a vyznamenání z 1. světové války: Čestný odznak leteckého pozorovatele, Odznak za zranění utrpěné v boji a Železný kříž. (US ARMY Combat Art Collection)

Nahoře. Dr. Todt čtoucí dokument na dosud

nepublikované fotografi i (HHA)

hitler_ing.indb 11 10/26/15 8:08 AM


Nejen v západním, ale v celém světě jsou dodnes dobře známá jména jak Adolfa Hitlera, tak i geniálního, v Čechách narozeného automobilového konstruktéra Ferdinanda Porscheho staršího – otce prototypu VW Brouk. Avšak jinak je tomu se jménem otce nacistických dálnic, s Hitlerovým prvním inženýrem dr. Fritzem Todtem, jenž rovněž postavil německý Západní val (Spojenci nazývaný Siegfriedova linie) a jenž zahájil výstavbu Atlantického valu. Kdo byl tento muž a proč byla jeho smrt při letecké havárii 8. února 1942 jeho nacistickými soudruhy tolik oplakávána?

Fritz Todt se narodil 4. září 1891 v bádenském městě Pforzheim jako jediné dítě Emila a Elisy Todtových. Jeho otec vlastnil šperkařskou dílnu. Albert Speer napsal později o podobnostech mezi ním a Todtem: „Měli jsme mnoho společného... Oba jsme pocházeli ze zámožného středostavovského prostředí. Oba jsme byli Bádenci a měli technické vzdělání. Milovali jsme přírodu, život mezi alpskými vrcholy a lyžařské túry...“

1

Todt

vychodil základní a střední školu ve Pforzeimu a odmaturoval s prospěchem „velmi dobrým“. Následovala roční vojenská služba u bádenského 4. pluku polního dělostřelectva v Karlsruhe a poté v letech 1911 až 1914 studium na Technische Hochschule v Mnichově a v Karlsruhe.

2

Studia pře

rušila 1. světová válka. Na jeho pohřbu v roce 1942 shrnul Hitler Todtovu službu ve Velké válce těmito slovy:

Ihned po vypuknutí války nastoupil k 4. pluku polního dělostřelectva a do

stal se do bojů na západní frontě. V  říjnu 1914 byl povýšen na poručíka

a přidělen k 110. pluku. V jeho řadách bojoval do roku 1916. Poté vstoupil

do letectva, kde sloužil jako letecký pozorovatel, a pak až do ukončení bojů

na západní frontě jako velitel samostatné pozorovací letky. Ve vzdušném boji

utrpěl zranění.

3

Od srpna do října 1914 sloužil na západní frontě v  bádenském polním dělostřelectvu. Poté byl povýšen na poručíka a  přeřazen k  bádenskému 110. pěšímu pluku. V lednu 1916 vstoupil do řad letectva a dosáhl funkce velitele pozorovací a fotografi cké letky (Reihenbild-Trupp) při skupině armád C působící ve Francii v oblasti mezi Mars-la-Tour a Briey. V srpnu 1918 utrpěl ve vzdušném boji zranění.

4

Todt byl zraněn celkem dvakrát

a obdržel Železný kříž 1. a 2. třídy, Hohenzollernský řád, bavorský Vojenský řád a bádenský Řád lva.

Po válce se vrátil ke studiu, které ukončil v roce 1920. Nejprve pracoval jako dělník. V roce 1921 se přestěhoval do Mnichova, kde nastoupil do stavební fi rmy Sager a Woerner. Brzy se stal vedoucím projektantem navrhované vodní elektrárny u města Ulm na středním toku Isaru. Během stavby, zahájené v roce 1925, Todt studoval a seznamoval se s nejmodernějšími projekčními a  stavebními metodami. To vedlo k  jeho dalšímu povýšení: stal se technickým ředitelem a manažerem fi rmy Sager a Woerner. Specializoval se na stavbu moderních pozemních komunikací a pů

Dr. Todt (vlevo) nahlíží přes rameno Korps

führerovi Nacionálně socialistického motoris

tického sboru (NSKK) Adolfu Hühnleinovi při

společné inspekční cestě po dálničních stave

ništích v roce 1935. Tito dva vrcholní nacističtí

představitelé spolu úzce spolupracovali, tak

jako později spolupracoval dr. Speer s gene

rálním inspektorem automobilového prů

myslu Jakobem Werlinem. (HHA)

Generální inspektor, doktor technických věd

Fritz Todt, stavitel říšských dálnic, na ofi ciální

portrétní fotografi i, která byla otištěna na

frontispisu jeho životopisu z roku 1943. (HHA)

12 Hitlerovi inženýři

hitler_ing.indb 12 10/26/15 8:08 AM


sobil na celém území Výmarské republiky od Bavorska po Pomořany, od

Východního Pruska k Hannoveru, od Saska po Würtembersko, od Sárska

až po Horní Falc. Jak později v  r. 1943 uvedl nacistický fi lm s  názvem

Dr. Todt – Berufung und Werk: „Časy byly zlé. Vyhlídky inženýrů bídné.“

5

5. ledna 1922 vstoupil Todt do NSDAP. V roce 1931 byl povýšen do

hodnosti Standardtenführer SS a přidělen ke štábu Heinricha Himmlera.

Hitlerova pohřební řeč shrnula jeho působení v NSDAP takto:

V roce 1931 vstoupil jako řadový příslušník do SA. Brzy se stal Truppführe

rem, poté Sturmführerem, dále postupoval v hodnostech a v roce 1938 byl

již povýšen na Oberführera, Brigadeführera a  konečně na Gruppenführera.

Počínal si činorodě, stejně jako to činil ve straně. ... stál v čele pokrokového

sdružení německých architektů a inženýrů... Byl technickým poradcem pro

stavbu dálnic při úřadu NSDAP pro hospodářské a pracovní řízení.

V roce 1931 získal Todt doktorát technických věd. Jeho disertační práce se

zakládala na osobních zkušenostech získaných na nejrůznějších staveniš

tích a zaměřovala se na moderní povrchy pozemních komunikací. Nesla

název Příčiny vad asfaltových povrchů silnic. Hitlerova řeč pokračovala: Dne 12. ledna 1941 předal Fritz Todt (vlevo) říšskému maršálovi Hermannu Göringovi k jeho 48. narozeninám plány a nákresy pevnostních staveb v knižní vazbě, čímž Göringa zjevně potěšil. Göring byl formálně dvojnásobným Todtovým nadřízeným, jednak hodnostně jako generálmajorovi Luſt waff e, jednak z titulu funkce pověřence pro čtyřletý plán hospodářské soběstačnosti. To dodávalo vztahu těchto dvou soupeřů značné neobvyklosti. (HGA)

Fritz Todt, architekt a hlavní stavitel nacismu 13

hitler_ing.indb 13 10/26/15 8:08 AM


DR. ROBERT LEY A NĚMECKÁ PRACOVNÍ FRONTA DAF Dr. Robert Ley podporoval Adolfa Hitlera od počátku a vytrvale, čímž si vybudoval silné mocenské postavení navzdory tomu, že se k němu většina ostatních nacistických špiček stavěla odmítavě. Za 1.  světové války byl nad Francií sestřelen a  zbytek války strávil jako válečný zajatec. Téměř přišel o nohu a utrpěl poranění mozku, v důsledku čehož zadrhával v řeči a stával se ve vzrůstající míře závislým na alkoholu. (Tyto potíže se ještě vystupňovaly po automobilové nehodě v roce 1930.) Po propuštění ze zajetí začal opět studovat a během půl roku získal doktorát v oboru chemie.

Aby se mohl plně věnovat stranické práci, opustil Ley v  polovině 20.  let

své civilní zaměstnání, což bylo velmi hazardní rozhodnutí ukazující na plnou oddanost NSDAP, kterou mu Hitler nikdy nezapomněl. Postupoval ve stranických funkcích a stal se ředitelem pro organizační záležitosti strany. V květnu 1933 pomohl Hitlerovi vyřešit jeden z nejožehavějších problémů, kterému musel nový nacistický režim čelit: jak se vypořádat se sílícím odborovým hnutím Výmarské republiky? Bylo přijato velmi jednoduché rozhodnutí – toto hnutí bylo postaveno mimo zákon a veškeré jeho kanceláře i majetek zabaveny.

Jen několik dnů poté byla na ustavujícím sjezdu založena Německá

pracovní fronta – Deutsche Arbeitsfront (DAF), která měla od té chvíle nahradit veškeré odbory a reprezentovat všechny německé pracující. Členství v DAF bylo sice dobrovolné, ale „žádoucí“, takže v roce 1942 měla 25 milionů členů, což z ní činilo nejpočetnější odborovou organizaci na světě. Členové platili povinné příspěvky odvislé od výše jejich mzdy. Po vstupu Německa do války se DAF stala jednou ze základních sil, které pomohly přeměnit německé hospodářství na válečné. V rámci čtyřletého plánu hospodářské soběstačnosti se dr. Ley stal Göringovým podřízeným a korpulentní maršál se k němu podle svědectví choval „jako k číšníkovi“.

Postavení v  čele DAF činilo z  Leye jednoho z  nejmocnějších mužů

uvnitř nacistického Německa. Nejznámějším se ale stalo jeho vedení programu Kraft durch Freude (Radostí k síle), zastřešovaném stejnojmennou

Nahoře: Dosud nepublikovaný ofi ciální por

trét doktora Roberta Leye jako vůdce DAF

a Gauleitera od malíře Pitthana. Na levé

náprsní kapse má pod řádkem stužek násle

dující vyznamenání (shora dolů): Zlatý čestný

odznak Hitlerjugend, Zlatý stranický odznak

NSDAP (vpravo), Čestný odznak leteckého

pozorovatele (z 1. světové války) a Odznak

za zranění utrpěné v boji. Na levém nadloktí

nosí rukávovou pásku s hákovým křížem,

určenou vysokým funkcionářům NSDAP.

(poskytnuto Mary Lou Gremerovou, bývalou

kurátorkou US Army Combat Art Collection,

Fort Leslie, J. McNair, Washington DC)

Vlevo: Předválečná fotografi e zachycující

polního maršála Wernera von Blomberg, tři

neidentifi kované osoby, dr. Roberta Leye,

generála Wilhelma Keitela, tehdy Blomber

gova zástupce, další neznámé osoby a vrch

ního velitele pozemních sil generálplukovníka

Wernera von Fritsch. (poskytnuto Johnem

F. Bloecherem ml., Gdaňsk, LC) 14 Hitlerovi inženýři

hitler_ing.indb 14 10/26/15 8:08 AM


1. května 1933 – v den, jenž byl v socialistických a komunistických zemích osla - vován jako „Svátek práce“ – začali nacisté realizovat svůj dlouhodobě připravovaný plán na odstranění všech nezávislých odborů a zničení německé sociální demokracie (SPD). Na fotografi i je zachycen dr. Ley (třetí zprava) se svým štábem v dubnu 1933 při konečných přípravách této akce. Zleva doprava: Brinckmann, Biallas, Peppler, Schmeer, Müller, Ley, Schumann a Muchow. (HHA) Dr. Ley (druhý zprava v civilním obleku) zdraví poněkud nepodařeným nacistickým pozdravem (nemává) na palubě dopravní lodi patřící organizaci Kraſt durch Freude, jež nesla jeho jméno. Šťastní rekreanti se k němu přidávají. Loď pokřtil Hitler v roce 1939, když se k Leyovi přidal „na jedinou dovolenou, kterou si kdy v životě dopřál“. (HHA)

organizací, která v rámci DAF poskytovala německým pracujícím doto

vané rekreace a  dovolené a  starala se o  trávení jejich volného času. Ley

podporoval zavedení minimální mzdy a staral se o zlepšení životních pod

mínek a  bydlení pro dělníky. Za jeho éry disponovala organizace Kraft

durch Freude dvěma luxusními dopravními loděmi určenými pro zájezdy

pracujících. Dalšími organizacemi podřízenými DAF byly Schönheit der

Arbeit (Krása práce), která měla za úkol činit pracoviště pro dělníky při

tažlivějšími, a Říšská pracovní služba – Reichsarbeitsdienst (RAD).

Ley býval občas spojencem a jindy protivníkem jak Fritze Todta, tak

Alberta Speera, avšak válka jej s oběma s konečnou platností znepřátelila.

V roce 1945 byl zajat vojáky americké 101. výsadkové divize a ve své va

zební cele v Norimberku spáchal sebevraždu. Göring ji komentoval slovy:

„To je dobře, že už je po něm... Jsem si jist, že by nám při procesu před

vedl pěkné divadýlko.“

Fritz Todt, architekt a hlavní stavitel nacismu 15

hitler_ing.indb 15 10/26/15 8:08 AM

+


V  roce 1932 se ujal vedení Nacionálně socialistického německého technického svazu... V souvislosti se zahájením Autosalonu v roce 1933 jsem chtěl, aby byl zlepšen stav již existující německé silniční sítě, ale také aby se začaly stavět nové speciální autostrády.

To byl základní plán, jenž načrtl obecné směry. Věřil jsem, že v dr. Todtovi

jsem nalezl muže, jenž je schopen uvést teoretické záměry ve skutky. Krátký prospekt o nových možnostech výstavby silnic, který publikoval a jenž mi byl předložen, mě v tomto přesvědčení jen utvrdil.

Po dlouhých debatách jsem mu 30.  června 1933 svěřil realizaci svého

záměru vystavět nové říšské dálnice a... od základu změnit systém výstavby těchto německých dálnic s  tím, že byl jmenován generálním ředitelem pro výstavbu nové sítě německých dálnic...

Velký sál budovy ministerstva letectví. Dr.Todt

(vlevo) rozmlouvá 1. března 1939 na „dni

Luſt waff e“ s generálem Wilhelmem Keite

lem, náčelníkem vrchního velení branné moci

(OKW). Todt pomohl Hitlerovi v letech 1933 až

1939 nejen téměř odstranit nezaměstnanost,

ale také se účastnil válečných příprav, když

navrhl a dohlížel na výstavbu Západního valu

(Siegfriedovy linie) proti Francii. 17. března

1940 byl jmenován ministrem zbrojního prů

myslu a 6. srpna 1941 generálním inspekto

rem vodních a energetických staveb. K Tod

tovým válečným stavebním projektům patří

vybudování betonových ponorkových zákla

den na severním pobřeží Francie a započetí

výstavby Atlantického valu. Na fotografi i

uprostřed stojí ministr pro vědu a vzdělávání

Bernhard Rust a zcela vpravo je zachycen

další Todtův soupeř Reichsführer SS

Heinrich Himmler.

16 Hitlerovi inženýři

hitler_ing.indb 16 10/26/15 8:08 AM


Dosud nepublikovaná fotografi e Hitlerovy obvyklé denní procházky z Berghofu do čajovny Mooslahnerkopf. Po čaji a sušenkách byli chodci odvezeni čekajícími automobily zpět na Berghof. Na čestném místě po Hitlerově pravici kráčí tentokrát jako jeho host dr. Fritz Todt. Hitler má na hlavě měkký plstěný klobouk a je oblečen do pláště, který nosili vyšší funkcionáři SA. (EBHA)

ČÁSTEČNÝ VÝČET NACISTICKÝCH STAVEB V LETECH 19331945

Anhalter Bahnhof, nádraží

Atlantský val, opevnění

Autobahnen, dálnice

Berghof, horské sídlo, Obersalzberg, Bavorsko

Braunes Haus, Hnědý dům, Mnichov

Budova ministerstva letectví, Berlín

Flaktürme, věže protiletecké obrany, Německo

Frankischer Hof

Führerbau, Vůdcův palác, Mnichov

Führerbunker, Vůdcův podzemní kryt, Berlín

Gaubunker, kryty pro župní vedoucí NSDAP

Gauhaus, župní sídla NSDAP

Haus der Deutschen Kunst, Dům německého umění, Mnichov

Hitlerjugendheim, domovy Hitlerovy mládeže

Jugendherberge, ubytovny pro mládež

Kehlsteinhaus, horské sídlo, bavorské Alpy

koncentrační tábory, Německo a okupovaná území

Königsplatz, náměstí v Mnichově

most přes údolí Sály u Jeny, jeden z nejdelších mostů německých dálnic

nacistické památníky hrdinům 1. světové války, Berlín, Mnichov, Norimberk

Německý stadion, Norimberk

Nové říšské kancléřství, Berlín

Olympijský stadion, Berlín

Prora, gigantický rekreační komplex na ostrově Rujana

Reichsparteitagsgelände, shromaždiště pro sjezdy NSDAP, Mnichov

Sjezdový palác, Norimberk

Soldatenhalle, projektovaný obrovský armádní palác

Tempelhof, letiště, Berlín

Thingplätze, přírodní amfi teátry

Vítězný oblouk, Berlín

Volkshalle, Lidový sál, projektovaná obří budova v Berlíně

Vůdcovy hlavní stany, Německo, Rakousko, Francie, Belgie, Ukrajina

Winkeltürme, věže protiletecké obrany navržené Leo Winkelem

Zeppelinfeld, Zeppelinovo pole, Norimberk

Fritz Todt, architekt a hlavní stavitel nacismu 17

hitler_ing.indb 17 10/26/15 8:08 AM


Jako pozadí fotografi e posloužil tomuto

předválečnému motoristovi a jeho merce

desu betonový sloup říšské dálnice vedoucí

z německého Mnichova do rakouského

Salzburgu. Portrétovaným mužem je

německý automobilový závodník Rudolf

Caracciola. (dosud nepublikovaná

fotografi e z fotoalb Heinricha Hoff -

mana, US National Archives,

College Park, MD)

Pro následujících deset let pak tento skromný, neokázalý technokrat sou

středil ve svých rukou zodpovědnost za celý německý stavební průmysl...

a rovněž byl pověřen výstavbou navigačních vodních cest i elektráren.

6

Jak uvedl Speer ve svých pamětech: „Hitler projevoval k jeho schopnostem respekt hraničící se zbožnou úctou. Todt si naopak zachoval v rozhodování jistou nezávislost na Hitlerovi, byť byl samozřejmě po všechny roky vždy zcela loajálním členem strany.“

7

O Todtovi dále napsal:

Dr. Todt byl jedním z velmi mála skromných

neasertivních členů vlády, mužem, na nějž

jste se mohli spolehnout a který se držel stra

nou všech intrik. S jeho kombinací vnímavos

ti a schopnosti posuzovat vše bez emocí, což je

časté u lidí technicky nadaných, to ve vládnou

cí vrstvě nacionálně socialistického státu neměl

snadné. Žil klidným uzavřeným životem a se stra

nickými kruhy se osobně příliš nestýkal. Dokonce i na

obědech a  večeřích pořádaných Hitlerem se objevoval jen

vzácně, ačkoliv by byl býval vítán. Tato jistá odtažitost jen

zvyšovala jeho významnost – kdekoli se objevil, tam se stal

středem pozornosti.

8

18 Hitlerovi inženýři

hitler_ing.indb 18 10/26/15 8:08 AM


Editor Goebbelsových deníků, jež zčásti vyšly po válce, americký novinář Louis P.  Lochner napsal, že: „Todt... byl jediným z  nejvyšších nacistů, kterého měli v  zahraničí rádi. Nebylo v  něm nic z  nadutého arogantního chování, jímž se vyznačovali typičtí vysocí partajní funkcionáři. Svou skromností a neokázalostí překvapil mnohé zahraniční hosty, kteří se divili, jak se právě on mohl zaplést s  nacisty.“

9

Todtova pověst, na rozdíl

od jeho nástupce Speera, neutrpěla ani po odhalení nacistických válečných zločinů a to navzdory tomu, že byl generálem SS, SA a Luftwaff e. Matthias Schmidt zaznamenal:

Todt byl plně oddán projektu budování dálnic, v  němž spatřoval možnost,

jak se zcela zbavit nezaměstnanosti. Byl rovněž přitahován technickou strán

kou úkolu. Řekl: „Plán vybudovat dálniční síť je takovou výzvou pro stavitele

a  architekty, jaká zde nebyla po několik století... Dálnice nesmějí být pro

krajinu nepřátelskými vetřelci, nýbrž musejí být její nedílnou a  přirozenou

součástí.“

Todt se díky svým funkcím stal ústřední postavou ve vedení Říše, ačkoli

se nikdy nezapletl do všudypřítomných sítí intrik uvnitř NSDAP. Jeho osob

ní skromnost zcela postrádající chvástavost a  velikášství, tolik typické pro

jiné partajní funkcionáře, mu získala respekt národa, neboť nikdy nezaprodal

svou čest.

Jeho technické znalosti, odpor ke bytečné byrokracii a nezájem o vnitřní

partajní hrátky mu přinesly, jak poznamenává Speer, Hitlerův „obdiv hraničí

cí se zbožnou úctou“. Vše ještě utvrzovaly úspěchy, jichž dosáhl.

10

Nyní nadešel čas přiblížit si tyto vynikající úspěchy, díky nimž si Todt získal oblibu jak Hitlera, tak i  celé nacistické strany a  které započaly se stavbou dálniční sítě.

Dosud nepublikovaná předválečná fotografi e

zachycující Hitlera a Todta při otevření dálnič

ního úseku. (HHA)

Fritz Todt, architekt a hlavní stavitel nacismu 19

hitler_ing.indb 19 10/26/15 8:08 AM




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist