načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Historie motoristického sportu -- Nová Paka - Jaroslav Vágenknecht

Historie motoristického sportu -- Nová Paka
-15%
sleva

Kniha: Historie motoristického sportu -- Nová Paka
Autor:

Z obsahu knihy: - automobilové a motocyklové rychlostní závody - soutěž spolehlivosti automobilů Aero - Krakonošův okruh a Antonín Vitvar - novopacký okruh pro silniční motocykly - ... (celý popis)
Titul doručujeme za 3 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  297 Kč 252
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
8,4
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2008-05-12
Počet stran: 120
Rozměr: 167 x 225 mm
Úprava: 136 stran : ilustrace (některé barev.), portréty
Vydání: Vyd. 1.
Vazba: brožovaná lepená
ISBN: 9788025120866
EAN: 9788025120866
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Z obsahu knihy: - automobilové a motocyklové rychlostní závody - soutěž spolehlivosti automobilů Aero - Krakonošův okruh a Antonín Vitvar - novopacký okruh pro silniční motocykly - motokros ve Štikovské rokli - motoskijering - zimní televizní motokrosy - autokrosové závody od r. 1971 do současnosti - Cross Country - Enduro - hobby motokrosy - bikros a superkros - slavní automobiloví a motocykloví závodníci (Nová Paka)

Předmětná hesla
* 20.-21. století
Motoristický sport -- Česko -- 20.-21. stol.
Dějiny sportu -- Česko -- 20.-21. stol.
Nová Paka (Česko)
Sport & tuning
Kniha je zařazena v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Počátky motorismu v naší vlasti můžeme

zařadit do prvních let dvacátého století, kdy se

zde objevují motorové dvoukolky, postupně

pak nazývané motocykly, navazující na tradici

názvu bicyklů. Hlavní zásluhu na tom měli

pánové Laurin a Klement z Mladé Boleslavi,

kteří byli prvními průkopníky úspěšné výroby

motocyklů u nás i s následnou výrobou prvních automobilů v Čechách.

Samozřejmě, že počátky rozvoje motorismu

nebyly jednoduché a byla to zásluha několika

motoristických nadšenců, kteří se tenkrát

o tento nový div světa začali zajímat. Byli to

muži, kteří se zúčastňovali prvních začínajících

soutěží a závodů na různých motocyklech

a dalších strojích jim podobných, vyvolávajíce

u lidí mnohdy údiv, někdy i hrůzu a paniku,

u druhých pak nadšení a velký zájem. Často

byly příčinou plašení tažných zvířat na

cestách, což mnohdy vedlo k nepochopení

u nemotoristicky naladěné veřejnosti.

Technická úroveň těchto „vehiklů“ byla

poplatná své době a nesplňovala ani ty

nejmenší známky nějakého komfortu

a pohodlí.

Oblast severovýchodních Čech se v těchto

počátcích stává místem, kde byl velký počet

mužů zapálených pro motoristické dění a jeho

začínající sportovní využití. Ve zdejšíchoblastech Novopacka i samotná Nová Paka hrála

důstojnou roli. Zde tato činnost měla na co

navazovat, neboť pačtí občané patřili vminulosti k průkopníkům všeho nového, což

dosvědčují kroniky města. Jen tak nadokreslení, již v roce 1862 tehdejší první příznivci

sportu založili v Nové Pace tělocvičnou jednotu Sokol a to ve stejném roce, kdy vznikl

Sokol pražský, nemluvě o různých národních

a kulturních spolcích založených vobrozenecké době devatenáctého století. Již v 80. letech

19. století zde existoval „Český klubvelocipedistů“ a zdatně provozoval svoji činnost, jak je

možno zjistit ze zápisové knihy z roku 1898

z jeho působení zde ve městě. Jeho členy,kterých bývalo čtyřicet až padesát, byli inejváženější občané města. Z těch nejagilnějších členů

výboru klubu připomeňme jména pánů

Jindřicha Záhejského, obchodníka a budoucího starostu města, Václava Landfelda,

obchodníka, dále Václava Taranta, Čeňka

Zeminu, Bohumila Maternu, Václava Vícha,

Jak to všechno začalo

9

Cyklistický závod vedl ulicemi Nové Paky

Jak to všechno

začalo...


Františka Železného, Františka Bílka, Julia

Lövensbacha a další.

Ve spolkových místnostech, nejprve

v Pivovarském hostinci na náměstí, později

v hotelu pana Šmída, se konala pravidelná

zasedání klubu, kde se rozhodovalo o pestré

činnosti klubu, jehož členové pořádali různé

cyklistické výlety do blízkého, ale mnohdy

i do hodně vzdáleného okolí. Někteří se

zúčastňovali různých závodů pořádaných

místními nebo okolními velocipedisty. Byly

pořádány i různé kulturní, společenské

a zábavní akce i pro veřejnost. Klub ze svých

prostředků zakoupil i dvě kola k půjčování za

mírný poplatek zájemcům o tento sport.

Velmi zajímavou kapitolou jejich činnosti

byla starost o bezpečnost cyklistů, jejich

napomínání s vydáním vyhlášky, aby jezdili

volně, protože by mohli ohroziti sebe i jiné

osoby, a městský úřad při tomto nedodržení

by jízdu městem mohl zakázat. Ze strany

klubu bylo doporučováno městskému úřadu,

aby zřídil cedule zákazu, kde nechce, aby se

jezdilo.

V roce 1906 na zasedání valné hromady

klubu byl dán návrh, aby název klubu byl

změněn na Klub cyklistů a motocyklistů, což

jistě způsobil navyšující se počet prvních

motocyklů. Byl to vlastně první předchůdce

autoklubu.

Zde na Novopacku se ve dvacátých letech

objevuje osobnost motoristického sportu

v osobě Antonína Vitvara, který se postupně

stává úspěšným v prvé řadě motocyklovým

soutěžním jezdcem i závodníkem rychlostních

závodů, později mu nejsou neznámé aniautomobily. Svými schopnostmi a vitalitou se stává

postupně iniciátorem, ale i příkladem pro své

okolí, když kolem sebe shromažďujemotoristické fandy. V počátku byl jeho kolegou na

závodních silnicích další Pačák Václav Macek.

Novopackých zájemců postupně přibývalo. Ti

se pak počátkem třicátých let se spojili, zase

přičiněním Antonína Vitvara, se staropackými

kolegy z tehdejšího motoodboru SK Stará

Paka, a stali se tak spoluzakladateli tehdejšího

vrcholného závodu automobilů a motocyklů

severovýchodních Čech, nazvaného Krako -

nošův okruh, který se jezdil až do roku 1938.

Vypuknutím 2. světové války v roce 1939

bylo znemožněno pokračování motoristického

dění a sportování. Přesto stávající motorističtí

organizátoři nezaháleli a organizovali alespoň

takové sportovní činnosti, ke kterým nebyl

nutný benzín. Jedním takovým sportem,

hodně podobným motosportu, byla jistěcyklistika. A tak se zde v Nové Pace začalypořádat cyklistické závody ulicemi města s názvem

Vitvarův okruh, který byl v nelehké válečné

době odlehčením jak pro tehdejší závodníky,

tak i přihlížející diváky, o které nebyla nikdy

nouze.

Konec války v roce 1945 dal velký impuls

organizovanému motorismu i přesto, že to

nebylo jednoduchou záležitostí, protože v té

době nedostatek pohonných hmot velmi

ovlivňoval motoristické konání. I v této době

byl hnací silou této činnosti Antonín Vitvar,

jehož vlivem zde byla založena organizace

Autoklubu republiky Česko slovenské (AKRČs).

Spoluzakladateli tohoto klubu v Nové Pace

byli Jiří Bajer, Jan Gernat, Josef Grof, Eduard HISTORIE MOTORISTICKÉHO SPORTU

10

Cyklistické závody předcházely těm motocyklovým


Hák, Miroslav Chromý, Josef Kosina, Rudolf

Koudelka, Oldřich Kubů, Václav Landfeld,

Kamil Moravec, Antonín Nypl, Josef Polák,

Josef Pilař, Oldřich Polman, Jiří Sucharda

a další. Tento kolektiv během jednoho roku

v těžké poválečné době dokázal zorganizovat

rychlostní závod motocyklů s názvem

Novopacký okruh, který se tak vlastně stal

pokračovatelem předválečného Krakonošova

okruhu a dal základ k dalším ročníkům,pořádaným v dalších letech.

Po tzv. vítězství pracujícího lidu v roce 1948,

ve kterém moc ve státě uzurpovali komunisté,

započalo tažení mimo jiné i proti AKRČs, který

byl označen jako buržoazní hnízdo

a postupně likvidován. Tímto režimem byla

pak založena nová organizace nazvaná

„Dobrovolný svaz lidového motorismu“. A tak

motoristický sport v té době počíná dostávat

jeden mat za druhým. Celá organizace tohoto

nového spolku byla založena na bázi podnikových organizací, dirigovaná mnohdy lidmi,

kteří o tom nic nevěděli. V roce 1951 je pak

založena nová organizace „Svaz pro spoluráci s armádou“, daný později do zkratky

„Svazarm“. Do něho byly v roce 1953 příkazem začleněny všechny sportovní organizace

technického směru jako byl motorismus,letectví, střelectví, radioamatéři a další obory, aby

mohly být pěkně pod jednou střechou pod

dozorem a důsledně kontrolovány a využívány pro účely militaristické politiky totalitního režimu. Nastala těžká doba pro lidi,kterým je motorismus koníčkem a chtěli by

samostatně pro něj něco udělat. Celostátní

situace byla taková, že byly z velké částipřerušeny v té době se slibně rozvíjející styky na

mezinárodní úrovni, a když byly nějaké, tak

většinou s méně technicky vyvinutými, tzv.

„lidodemo“ zeměmi. Tím byly omezenymožnosti srovnávat výkonnost našich jezdců

i strojů, nemluvě o tom, že jeden čas bylo

dokonce zakázáno jezdit na strojíchzahraničních značek. Jedinou výhodou pro motocyklový sport té doby bylo, že náš tehdejšímotocyklový průmysl byl na vysoké úrovni,

protože využíval kvalitních technických

a organizačních základů ještě z krátké poválečné doby, na které pak bylo navazováno.

V té době byla při zdejším okresnímoddělení SNB založena sportovní organizace

nazvaná „Rudá hvězda“, která se snažilaorganizovat motoristickou činnost, když v té době

zde žádná jiná motoorganizace nebyla.

V polovině padesátých let se motorističtí

nadšenci jak ti starší, tak ti noví, mladší, snaží

něco dělat pro svůj sport, který bylo možno

provozovat jenom v rámci již zmíněného

Svazarmu. A tak se pod značkou AMK

Svazarm začínají dělat alespoň malé podniky

zaměřené na širokou veřejnost. Začaly sejezdit různé soutěže, hlavně pro mládež, prokterou je v té době idolem motocykl. Jednou

z nejznámějších byla Zimní motocyklovásouJak to všechno začalo

11

Populární byly i zimní motocyklové soutěže


těž, která se jezdila v letech 1956 až 1965, a to

většinou v lednu, mnohdy za těžkýchpovětrnostních podmínek. Zde museli soutěžícíkolikrát ukázat své umění a vytrvalost. Tatosoutěž získala ve své době na popularitě

a zúčastňoval se jí velký počet jezdců,

mnohdy i přes dvě stě. Pomalu se navazovalo

na poválečnou činnost, v šedesátých letech

byly pořádány motoskjöringy, a to v různých

oblastech města, podle sněhových podmínek.

Důležité bylo, že v té době se ještě vozovky

nesolily. V té době se jelo šest závodůokresního významu. Dokonce se jednou na náměstí

jel i závod motokár.

Zimní počasí bylo také využíváno k pořádání kurzů bezpečných jízd na sněhu a ledu,

ve kterých se účastníci mohli naučit bezpečně

jezdit v těchto těžkých podmínkách. Tato akce

se pořádala dvanáctkrát. Byla pořádána také

různá školení řidičů, např. o nových dopravních vyhláškách apod. Členové také měli

určitý patronát nad tehdejším zdejším dětským

domovem tím, že při různých příležitostech

s dětmi jezdili do ZOO ve Dvoře Králové se

svými osobními auty a podobně.

Autoklub jako organizace zajišťoval

poměrně velké množství rychlostních zkoušek

při různých automobilových soutěžích, z nichž

nejvýznamnější byla soutěž Rallye Škoda,

později přejmenovaná na Bohemia. Těchto

nejznámějších akcí bylo v minulosti osmnáct.

Po stránce společenské byly velmi populární „Plesy motoristů“. Jednalo se o akcipořádanou na vysoké společenské úrovni, okterou byl vždy velký zájem, zejména ze strany

střední generace. Těchto plesů bylo velké

množství. Konaly se většinou v tehdy jediném

možném sále hotelu Centrál. Někdy se také

pořádaly společenské večery v tehdejšírestauraci a kavárně Levín. Pořádány byly také HISTORIE MOTORISTICKÉHO SPORTU

12

Orientační jízda malých motocyklů


besedy s lidmi majícími něco společného

s motorismem. Jen pro příklad vyjmenujme ty

nejatraktivnější. Samozřejmě beseda s Anto -

nínem Vitvarem již v jeho vyšším věku byla

velmi zajímavá hlavně pro mladší generaci.

Beseda s Františkem Šťastným byla jistě velmi

atraktivní, neboť on opravdu uměl velmipoutavě hovořit o zážitcích ze své pestré

a úspěšné závodní činnosti. Zajímavě vyprávěl

i komentátor motoristických podniků v televizi

Luboš Pecháček a jistě bylo velmi populární

vyprávění účastníků velké automobilovésoutěže Rallye Paříž – Dakar a mnohé další

besedy.

Automotoklub také spolupracoval s mnohými organizacemi AMK, hlavně při výpomoci

s pořadatelskou službou při různých závodech. Spolupracovalo se s AMK Holice,

Hořice, Dolní Bousov, Zlatá přilba Pardubice

a dalšími kluby. Největší akcí podobného

druhu bylo zřízení a vybavení centrálníhoparkoviště pro soutěžní motocykly při Šestidenní

mezinárodní motocyklové soutěži v roce 1972

ve Špindlerově Mlýně. Tímto úkolem byličlenové novopackého AMK pověřeni ústředním

automotoklubem jako vyzkoušený týmschopných organizátorů a po celou dobu soutěže

pak vybraní členové zajišťovali provoz celého

parkoviště a jeho bezpečnost. Této odpovědné práce se členové zhostili na výbornou,

alespoň podle hodnocení a spokojenostiorganizačního výboru této vrcholné světovémotocyklové soutěže.

Po objevení Štikovské rokle pro tehdy zde

začínající motokros je dán impulz k pořádání

prvních motokrosových závodů. V té době je

pro nový motoristický sport toto místo

postupně upravováno. Ze skromných začátků

postupně začíná vznikat závodní areál, který

v dalších letech zdatně reprezentuje Novou

Jak to všechno začalo

13

Stavba ředitelské a časoměřičské věže ve Štikovské rokli


HISTORIE MOTORISTICKÉHO SPORTU

14

Paku doma i za hranicemi. Uvádět, co se zde

vše pořádalo a dělo, je určeno jinému povídání. Od zrození tohoto závodiště se zde

uskutečnilo nepřeberné množství akcí apodniků. Byla to práce všech členů packémotoristické obce dobrovolně se začleňujících do

kolektivu nadšenců pro tuto činnost. Stálo to

tisíce hodin práce věnované přípravě závodiště a samotným závodům. Pro členy a jejich

rodinné příslušníky byly konány různé kulturní, zábavné i motoristické akce, různé

exkurze a autokarové zájezdy jako uznání za

práci a věrnost klubu. Jednou takovou velkou

a dlouhodobou akcí byla velmi populární

automobilová orientační soutěž, která vznikla

počátkem šedesátých let ze skromných automobilových půldenních výletů, z nichž se

postupně stala poměrně náročná soutěž, která

pak byla nazvána podle tehdy pořádané velké

automobilové soutěže Rallye Vltava – Rallye

Rokytka, kterou většinou jezdily manželské

dvojice s tajným cílem soutěže, završenéspolečenským večerem s vyhlášením vítězů. Ve

své době to byla soutěž velmi populární,kterou jezdilo kolem čtyřiceti posádek a konala

se v jarních a v podzimních termínech. Bylo

odjeto třicet dva ročníků, které byly náročné

hlavně na orientaci. Co mohlo účastníky ctít je

to, že za celou dobu pořádání těchto soutěží

se nestala jediná dopravní nehoda, a že se to

mnohdy pěkně „mastilo“. Pačtí pořadatelé

několikrát zajišťovali i časovou kontrolu

a části rychlostní zkoušky při Rallye Škoda

a později při Rallye Bohemia. V devadesátých

letech se jedna z „erzet“ jela dokonce ve

Štikovské rokli. Časová kontrola při Rallye Škoda 74 v Nové Pace Populární byl a stále je motoskijering


Zajímavou soutěží, která se jela v šestiročnících, byla soutěž nazvaná „Táto, pozorčervená!“, konaná pro děti, které měly za úkol

během jízdy sledovat dopravní značky, ale

i určitým způsobem kontrolovat dopravní

předpisy. Tato soutěž byla velmi užitečná pro

výuku malých dětí. V nich získávaly formou

hry přehled v silniční dopravě a její bezpečnosti.

Další motoristická novinka přicházející

počátkem sedmdesátých let byla ve znamení

začínajícího autokrosu. Popis začátků zdejšího

autokrosu necháme do jiné kapitoly tohoto

vyprávění. Přitom lze jen konstatovat, žeautokros za celou dobu jeho pořádání zde v Nové

Pace patřil vždy k tomu nejúspěšnějšímu ze

všech odvětví motoristických disciplín.

Pořádání těchto závodů v Nové Pace bylo

vždy velkou událostí jak pro město, tak i pro

jeho široké okolí. Jeho organizace, neobvyklá

závodní trať nevyskytující se nikde jinde

v Evropě, pořadatelská úroveň a vysoké

návštěvy diváků, byly vysoko oceňovány

Mezinárodní automobilovou federací FIA

a nejen to, stala se kvalitní propagací Nové

Paky jak doma, tak i po celé autokrosové

Evropě.

Jak to všechno začalo

15

Orientační soutěž Rallye Rokytka




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist