načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Grafologie pro personalisty a manažery - Vlaďka Fischerová-Katzerová; Dana Češková-Lukášová

Grafologie pro personalisty a manažery

Elektronická kniha: Grafologie pro personalisty a manažery
Autor: Vlaďka Fischerová-Katzerová; Dana Češková-Lukášová

Aplikace grafologie na oblast práce s lidskými zdroji. Rukopis odhalí typy osobnosti i manažerské styly. Příručka uvádí přehled grafologických znaků včetně ukázek a vysvětluje, čím ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  186
+
-
6,2
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2% 80%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2007
Počet stran: 152
Rozměr: 24 cm
Úprava: ilustrace, faksim.
Vydání: Vyd. 1.
Skupina třídění: Vývojová psychologie. Individuální psychologie
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2007
ISBN: 978-80-247-1552-0
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Aplikace grafologie na oblast práce s lidskými zdroji. Rukopis odhalí typy osobnosti i manažerské styly. Příručka uvádí přehled grafologických znaků včetně ukázek a vysvětluje, čím se jednotlivé typy osobnosti projevují v písmu. Dává je do souvislosti s vlastnostmi žádoucími na různých manažerských pozicích a nezapomíná ani na rukopis personalistů. Neklade si za cíl vychovat odborné grafology, ale spíše chce upozornit manažerskou sféru na možnosti, které seriózní grafologický rozbor nabízí.

Popis nakladatele

Chcete se rychleji orientovat v myšlení a chování svých profesních partnerů? Toužíte podpořit své sebepoznání, vlastní seberozvoj a zvýšit svou sociální inteligenci? Pomoci vám může Grafologie pro personalisty a manažery, nová kniha renomovaných autorek a grafoložek Vlaďky Fischerové-Katzerové a Dany Češkové-Lukášové.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Vlaďka Fischerová-Katzerová; Dana Češková-Lukášová - další tituly autora:
Grafologie pro personalisty a manažery Grafologie pro personalisty a manažery
Grafologie v poradenské a terapeutické praxi -- Co lze vyčíst z písma druhých Grafologie v poradenské a terapeutické praxi
 (e-book)
Grafologie -- 2., doplněné vydání Grafologie
 (e-book)
Grafologie v poradenské a terapeutické praxi -- Co lze vyčíst z písma druhých Grafologie v poradenské a terapeutické praxi
 (e-book)
Grafologie Grafologie
 
K elektronické knize "Grafologie pro personalisty a manažery" doporučujeme také:
 (e-book)
Psychologie osobnosti -- Obor v pohybu, 6., revidované a doplněné vydání Psychologie osobnosti
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

PEDMLUVA S PODKOVÁNÍM Dvě malé holky se přistěhovaly do stejného praského domu, obě byly kadý rok stejně staré, obě z mnoha praských středních kol navtěvovaly stejnou a obě chtěly studovat psychologii. Bavily je hory, voda, drnkání na kytaru, míč, knihy, psaní a lidi. Take pohyb a lidi. Lidi a jejich pohyb. A tak se, obě u dospělé, dostaly ke studiu rukopisů z hlediska pohybu a osobnosti pisatele z hlediska grafologie. Obě se do ní ponořily, stejně jako do hledání souvislostí příčin a následků ne v matematicko-fyzikálním, ale v běně lidském pojetí. Danost lidského mylení a chování. Danost ivotního stylu a tedy i ivotních radostí nebo strachů. Vlivy psychoterapie, pozitivní psychoterapie, pozitivního mylení, kineziologie, hypnózy, autosugesce, vizualizace, koučování, neurolingvistického programování to jsou základní témata, která je zajímají a spojují. Stále studují vlivy dětského ivota na ivot dospělý, vlivy ivotních změn na rozvoj osobnosti, vlivy okolí na ivot jednotlivce a naopak. Obě autorky spolupracují s jednotlivci, kteří chtějí své schopnosti pochopit, uchopit a pozměnit tak svůj ivot, a spolupracují s firmami, jejich vedení chce více poznat, rozvíjet a motivovat své zaměstnance.

Cestou svého poznávání měly obě to těstí, e potkaly skutečné osobnosti, které je vedly a směrovaly. PhDr. Jiřina Brejchová, PhDr. Ladislav Richter a PhDr. Tamara Cenková v nich podnítili zájem o grafologii a psychoterapii. V jejich soukromém ivotě jim podporu daly a stále dávají jejich chytří manelé, kteří jim jsou neustálou inspirací. Při vydání této knihy měly rovně těstí, protoe se o ně starala éfredaktorka Mgr. Gabriela Plicková a redaktorka Jana Jandovská Kubínová, ji po druhé jejich grafické rozmary přeil v psychickém zdraví grafik Milan Vokál.

Svým čtenářům obě přejí skvělé počtení o prostředí, které dnes hýbe světem prostředí manaerském a které bez bojové vřavy, ale stejně razantně/tvrdě/nesmlouvavě utváří morálkou a bohatstvím dějiny rodin i států. A právě toto prostředí plné lidí se autorky pokusily přiblíit pochopením jejich specifických lidských pohybů s jejich písmem a tedy i s grafologií. Česká Lípa a Praha, léto roku 2007 e-mailové adresy pro kontakt: v.fischerova@quick.cz a d.ceskova@seznam.cz

Vlaďka Fischerová-Katzerová, Dana Čeková-Lukáová

GRAFOLOGIE PRO PERSONALISTY A MANAERY

Vydala Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 220 386 401, fax: +420 220 386 400

www.grada.cz

jako svou 2907. publikaci

Odpovědná redaktorka Jana Jandovská K.

Sazba a zlom Milan Vokál

Počet stran 152

Vydání 1., 2007

Vytiskly tiskárny EKON, drustvo

Srázná 17, Jihlava

Š Grada Publishing, a.s., 2007

Cover Photo Š profimedia.cz/CORBIS

ISBN 978-80-247-1552-0

OBSAH

ÚVOD ..............................................................9

Historie grafologie ..................................................9

Vyuití grafologie .................................................10

Grafoterapie ...................................................11

Písmo jako pohyb ..................................................11

Doporučená literatura ...............................................12

ZÁKLADNÍ GRAFOLOGICKÉ ZNAKY VÝBĚR ......................13

Co musíme znát, ne se na rukopis podíváme ............................13

Symbolika plochy a členění pásem ....................................14

Rozvrení textu ...................................................15

Členění do odstavců .............................................15

Okraje ........................................................15

Řádky ........................................................17

Velikost písma ....................................................19

HZ = horní zóna, horní pásmo .....................................20

DZ = dolní zóna, dolní pásmo .....................................20

SZ = střední zóna, střední pásmo, výka písmen ve střední zóně ...........21

Délková rozdílnost srovnání délky písmen v HZ, DZ

a SZ = hodnotová orientace .......................................21

Sklon písma ......................................................23

Plonost a úzkost v písmu ...........................................24

Tah čáry a tlak ....................................................26

Tah čáry ......................................................26

Tlak čáry ......................................................27

Vazba ...........................................................27

Arkáda ........................................................28

Girlanda ......................................................28

Úhel ..........................................................28

Nitka .........................................................29

Dvojoblouk ....................................................29

Smíená vazba .................................................30

Spojitost .........................................................32

Spojitost nízká .................................................33

Spojitost vysoká ................................................33

Náběhové a koncové tahy ...........................................34

Náběhový tah ..................................................34

Koncový tah ...................................................34

Zjednoduení, obohacení ............................................35

Zjednoduené písmo .............................................35

Obohacené písmo ...............................................36

Mezislovní mezery .................................................37

ô 5


Podpis ...........................................................37

Text a podpis ...................................................37

Umístění podpisu na listině .......................................39

Tvarové zvlátnosti ................................................39

Dalí grafologické znaky rychlost, pravidelnost, pečlivost, skript ...........46

Rychlost a pomalost písma = rychlost mylení a rychlost činnosti .........46

Rychlé písmo ..................................................46

Pomalé písmo ..................................................47

Pravidelnost a nepravidelnost písma ................................47

Pečlivost a nepečlivost písma ......................................47

Čitelnost a nečitelnost písma ......................................47

Skript písmo současnosti ........................................48

Levoúběnost a pravoúběnost písma ...............................49

Doporučená literatura ...............................................49

TYPOLOGIE V PÍSMU ..............................................51

enské písmo a muské písmo .......................................51

Levá a pravá mozková hemisféra ...................................51

Extroverze a introverze v písmu manaerů ..............................54

Grafologické znaky v písmu extroverta a introverta ....................55

Jak se učí extrovert a jak introvert ..................................56

Konflikt mezi extrovertem a introvertem .............................56

Klasická typologie sangvinik, cholerik, melancholik, flegmatik ............57

Čtyři archetypy vedoucích pracovníků .................................58

Typ Brownie ...................................................59

Typ imperátora .................................................59

Kariérista ......................................................60

Nápadník ......................................................60

Inteligence v písmu EQ a IQ ........................................61

Emocionální inteligence / EQ ......................................61

Inteligence v písmu ..............................................63

Doporučená literatura ...............................................66

MANAERSKÝ RUKOPIS ...........................................67

Manaerské kompetence ............................................67

Role manaera ....................................................68

Vlastnosti manaera ................................................69

Manaerské vlastnosti ve vztahu ke spolupracovníkům ....................70

Manaerské vlastnosti ve vztahu ke komunikačním stylům .................71

Manaerské vlastnosti v rukopisu .....................................72

Manaerský styl vedení .............................................77

Vedení volný průběh ...........................................78

Vedení venkovského klubu (spolku zahrádkářů) ...................78

Kompromisní, organizační řízení ...................................79

Autoritativní řízení (autorita vyadující poslunost) ....................79

Týmové vedení .................................................80

6 ôGrafologie pro personalisty a manaery


Paternalista ....................................................81

Manaerské rozhodování ............................................82

Operativní rozhodování ..........................................82

Analytické rozhodování ..........................................82

Autokratický styl rozhodování .....................................83

Konzultativní styl rozhodování .....................................83

Týmové rozhodování ............................................83

Krizový manaer ..................................................84

Doporučená literatura ...............................................91

MANAEŘI S TECHNICKÝM VZDĚLÁNÍM A JEJICH RUKOPIS .......93

Manaerské vlastnosti technicky vzdělaných manaerů ....................93

Přednosti ......................................................94

Slabiny .......................................................94

Interpersonální a intrapersonální kompetence ............................95

Interpersonální kompetence .......................................95

Intrapersonální kompetence .......................................95

Rukopis technicky vzdělaných manaerů ...............................96

Firemní vzdělávání technicky vzdělaných manaerů ......................96

Doporučená literatura ...............................................98

RUKOPIS PERSONALISTŮ .........................................99

Poadované vlastnosti manaerů RLZ a personalistů ......................99

Rukopis personalistů a manaerů RLZ ................................100

Vůle v písmu ..................................................100

Potřeby v pracovním procesu ........................................103

Práce s lidmi rozdílného věku .......................................105

Populace stárne zaměstnanci stárnou ..............................105

Doporučená literatura ..............................................107

STABILITA, LABILITA A STRES V PÍSMU ..........................109

Proč syndrom vyhoření postihne dobré manaery? .......................109

Rozdíl mezi stresem a syndromem vyhoření .........................109

Základní projevy ...............................................110

Emoční stabilita, emoční labilita .....................................112

Labilita v písmu ...............................................112

Stres ........................................................113

Agresivita v písmu útok nebo útěk ...............................115

Neuróza v písmu ...............................................116

Tréma jako forma stresu před prezentací, poradou, konferencí ............118

Protistresové dýchání ...........................................119

Svírání prstů nebo svalů .........................................119

Grafoterapií k odstranění stresorů ....................................119

Doporučená literatura ..............................................121

ô 7


STRACH BARIÉRA ÚSPĚCHU A TVOŘIVOSTI .....................123

Techniky k odstranění strachu .......................................124

Technika paradoxu .............................................124

Technika vizualizace ...........................................124

Technika dopisu ...............................................124

Čtyři základní formy strachu ........................................124

Schizoidní struktura ...............................................126

Charakteristika ................................................126

Chování ......................................................127

Agrese .......................................................127

Profese ......................................................127

Depresivní struktura osobnosti ......................................128

Charakteristika ................................................128

Chování ......................................................129

Agrese .......................................................129

Profese ......................................................130

Nutkavá struktura osobnosti ........................................131

Charakteristika ................................................131

Chování ......................................................131

Agrese .......................................................131

Obrana před agresí .............................................133

Profese ......................................................133

Hysterická struktura osobnosti .......................................134

Charakteristika ................................................134

Chování ......................................................134

Agrese .......................................................135

Profese ......................................................135

Doporučená literatura ..............................................139

CO S RUKOPISEM NÁVOD PRO MANAERY A PERSONALISTY ....141

Rámcová orientace ................................................141

Dominanty písma .................................................141

Na co při rozboru písma nezapomínat .................................142

Analýza z dominant příklad .....................................143

Syntéza z dominant základní orientační forma ......................143

Co chceme v písmu obchodních partnerů objevit ......................144

Spolupráce s grafology ............................................146

Co můete očekávat od grafologa ..................................146

Co bude očekávat grafolog od vás .................................146

Doporučená literatura ..............................................147

DOPORUČENÁ A POUITÁ LITERATURA ..........................149

Publikované monografické zdroje ....................................149

Elektronické zdroje ...............................................149

Odborná média časopisy a dalí .................................150

REJSTŘÍK ........................................................151

8 ôGrafologie pro personalisty a manaery


ÚVOD

Klíčové pojmy: grafoterapie l písmoznalství

žHistorie grafologie Grafologie má svou bohatou historii. Jedna z prvních zmínek o grafologii je připisována ji řeckému filozofovi Aristotelovi (384322 př. n. l.), který zkoumal písmo a jeho souvislost s povahou člověka. V Číně se písmem v této souvislosti zabýval ji v 11. století Kuo Jo Hsu. V dávných dobách se velká pozornost, stejně jako dnes například v bankovních domech, věnovala pravosti podpisů. Kupříkladu u ve starém Římě ověřovali auguři

1

pravost podpisů, ve Francii roku 1609 vydal F. Demelle, soudní znalec písma, po

jednání o porovnávání pravosti písma a podpisu. Základy k vědeckému rozboru písma poloil abbé Jean-Hippolyte Michon v roce 1875, který zaloil první grafologickou kolu a publikoval dvě zásadní knihy o základech této disciplíny. Kniha pojednávající o grafologii velkých církevních svatých vyvolala skandál, protoe závěr vyzněl tak, e kdyby tyto velké postavy, uctívané jako svaté, nebyly nastoupily náboenskou dráhu, jejich osud by byl jiný: z muů by se mohli stát velcí zločinci a z en prostitutky. Grafolog to vysvětloval tím, e lo o tak silné osobnosti, e nebýt náboenské sublimace jejich sklonů, mohli dopadnout úplně opačně, místo svatosti by je čekalo zavrení. Nemíníme polemizovat o náboenské svatosti, ale co se týká nás, obyčejných lidí, je pravdou, e v kadém je velké mnoství pozitivní i negativní energie, kladných a záporných vlastností a tudí je jen naí volbou, co posílíme a co v naí osobnosti bude převaovat. Nutno podotknout, e rané francouzské práce o grafologii vycházely čistě z výsledků empirických výzkumů.

Protikladem této koly se stala německá teoretická kola z konce 19. století, která přiřadila grafologii k fyziologii a psychologii. Na přelomu století dr. Ludwig Klages (18721956) vypracoval systemizační teorii, která dala grafologii do přímé souvislosti s osobností člověka, čím výrazně přispěl k dalímu rozvoji této vědecké disciplíny. Dr. Klages snad nejvíce proslul svým objevem spočívajícím v poznatku, e grafologický znak, jen je povaován za negativní u jednoho člověka, můe u druhého být faktorem pozitivním. V Německu tak vznikla v 19. století významná kola vědecké grafologie, v ní vědci a filozofové dospěli k poznání, e psací činnost vychází z mozku a ruka písaře je jenom výkonným nástrojem mozku, co ve 20. století potvrdila řada výzkumů na lidském mozku. Písmo je tedy jakýsi mozkopis. Diagnostickou metodou byla grafologie ustanovena a ve 20. století, kdy se psychologie stala samostatným vědním oborem.

Jak je z uvedeného patrné, souběně se vyvíjel zájem o osobnost pisatele, stejně jako o to, zda určité dokumenty psal určitý pisatel či nikoliv. A dostáváme se tak k odlinosti mezi grafologií a písmoznalectvím. Rozdíl je ten, e grafolog vytváří psychologický profil pisatele a zajímá ho osobnost pisatele, kdeto písmoznalec určuje pravost ruko

Úvodô 9

1

Auguři byli kněí, kteří větili budoucnost podle letu, křiku a zobání ptáků.


pisu, tedy, ověřuje, zda text psal přísluný člověk, ale osobnost pisatele pro něj není tak důleitá jako pro grafologa.

žVyuití grafologie

Grafologie mapuje v irokém záběru strukturu a dynamiku osobnosti pisatele, a to i ve vzájemných vztazích. Nespokojí se tedy s pouhým výčtem vlastností a schopností pisatele. To je právě její předností oproti testům úzce zaměřeným jenom na určité sloky osobnosti jako jsou kupříkladu testy inteligence, pozornosti a podobně.

V současné době se grafologie uplatňuje, jak v klinické psychologii jako diagnostická metoda, tak v běném ivotě jako metoda sebepoznání. V profesní sféře se vyuívá grafologického rozboru k posouzení schopností a vhodnosti kandidátů při výběrovém řízení na střední a vyí řídící pozice. Grafologie se tedy pouívá u přijímacích řízení, při výběru vhodných kandidátů, k formování týmů, při plánování profesní kariéry, osobního a profesního růstu středního a vyího managementu. Výstupy, které firma od grafologa obdrí, spadají mezi důvěrné materiály a tak by s nimi mělo být i nakládáno.

Dnes je ji poměrně běnou záleitostí situace, kdy kandidát na určité pracovní místo je při výběrovém pohovoru poádán o stránku rukou psaného textu ivotopisu nebo jiného tématu, který je předán ke zpracování grafologovi. Zpravidla se jedná (podle standardních poadavků grafologů) o volně psaný text z hlavy neopisovaný a nediktovaný, kdy pisatel nepřemýlí, jak se co píe, ale o čem píe, kdy píe takzvaným automatickým větným impulzem na nelinkovaném papíru velikosti formátu A4. Nejprve by ale takový kandidát měl vědět, e jeho písmo bude podrobeno grafologickému rozboru a měl by mít monost sám projevit souhlas, nebo nesouhlas. Firmy zpravidla kandidátovi předkládají formulář k vyjádření písemného souhlasu, který větina grafologů před započetím práce vyaduje, nebo patří ke grafologické etice, e grafolog nebude rozebírat písmo bez souhlasu pisatele.

Za pomoci grafologického rozboru písma můe grafolog diagnostikovat osobnost pisatele v jeho nejirím rozsahu. Z písma je moné zjistit vitalitu, temperament, pracovní výkonnost a dalí pracovní vlastnosti, míru extroverze a introverze, hodnotovou orientaci, fantazii a kreativitu, sebeovládání, citovost, způsoby mylení míru obecné i sociální inteligence schopnost empatie, strategii chování vůči druhým, vztah k sociálnímu okolí a mnoho dalích osobnostních rysů. Proto se grafologie stává stále více uívanou metodou ve firmách při práci s lidskými zdroji a jejich rozvojem.

V souvislosti s grafologií bývá často diskutována validita a názory odborníků se různí. Eysenk, významný anglický psycholog, dospěl na základě výzkumů ke konstatování, e validita výsledků grafologa s vědeckým vzděláním a rozsáhlými zkuenostmi je stejná nebo dokonce vyí ne u psychologa, který pracuje s běnými psychodiagnostickými metodami. Odborníky je rovně uznávaný názor Dr. Jeřábka

2

: Grafologie patří

mezi metody, jejich validita těsně souvisí s osobností diagnostika. Proto také zvládnutí teorie a řemeslné stránky grafologie jetě samo nezaručuje opravdu kvalitní grafologickou práci. Pouívání metody toti těsně souvisí s určitými osobnostními postoji, bez nich ztrácí samotná metoda na účinnosti. I to je důvodem, zcela pochopitelným, proč 10 ôGrafologie pro personalisty a manaery 2

Jeřábek, J.:Grafologie více ne diagnostika osobnosti. 5. vyd., Praha, Argo 2003, kapitola 18, s. 257.


si firemní zadavatel rozborů písma chce zpravidla nejprve s grafologem sám pohovořit,

kdy má metodou rozhovoru a pozorování monost ho více alespoň rámcově poznat. Dále

si nechá od grafologa předloit doklad o absolvování akreditovaného kurzu grafologie,

který je kreditem jeho grafologických znalostí a případně o přísluném vysokokolském

vzdělání (nejlépe doporučovaného psychologického směru). Rovně chce znát i reference,

které potvrdí grafologovu realizovanou praxi, zkuenost a odbornost v roli grafologa. Pak

se rozhodne, zda jeho slueb vyuije či nikoliv. Grafolog by měl být člověk nejenom

bohatý teoretickými znalostmi, ale i ivotními zkuenostmi, s ivotním nadhledem a po

chopením druhých, nicméně se schopností jistoty vlastních názorů, člověk, který na sobě

pracuje a rozvíjí svou osobnost, co je mnohdy více, ne jakékoliv vzdělání.

Grafoterapie

S pojmem grafoterapie souvisí, jak z názvu vyplývá, určitý druh terapie. Znamená posun

z diagnostické metody do oblasti pomoci, terapie. Je zaloena na poznatku, e mozek

řídí nai píící ruku, tedy dráhu mozekruka, kdy mozek vydá impulz a ruka jej poslou

chá. Pouitím zpětné vazby, tedy opačného směru dráhy rukamozek, kdy ruka vyvine

psací pohyb cílený (záměrně změněný od původního), dochází k opačnému procesu,

v něm se vlivem změny rukopisu mění osobnost pisatele. Nácvik doporučených tahů

písma, tedy vědomá změna rukopisu, pak poslouí jako nástroj přeměny povahových

rysů i emocionálního chování pisatele. Tato metoda je hojně pouívána u dětí s lehkou

mozkovou dysfunkcí, kdy se pracuje na rozvoji grafomotoriky.

žPísmo jako pohyb

Proč vyuívají slueb grafologa firmy ji bylo řečeno. Jednotlivci za grafologem nejčas

těji přichází za účelem sebepoznání, aby pochopili, proč se k nim jejich okolí chová, jak

se chová, proč mají potíe v partnerských vztazích nebo opakující se problémy stejného

druhu v zaměstnání. Mnohdy o svých slabinách vědí, jenom chtějí získat náhled na sebe

samé z jiného úhlu. Kurzy grafologie absolvují lidé ze stejných důvodů, ale navíc chtějí,

a u manaeři různého zaměření, personalisté, obchodníci, účetní, učitelé a právníci,

více porozumět ostatním a rozířit si tak své znalosti z oblasti emocionální a sociální in

teligence, které vyuijí jak ve svém zaměstnání, tak i soukromém ivotě. Kadý ví, e

jedna z nejdůleitějích dovedností k úspěnému jednání s ostatními je komunikace. A to

i komunikace neverbální, tedy znalost takzvané řeči těla mimiky, gest a pohybů.

Vichni intuitivně víme, ani bychom nějaký kurz neverbální komunikace absolvovali,

co znamená v naí zemi vzpřímený postoj a přímý pohled, co znamenají zvednuté roze

vřené ruce s otevřenými dlaněmi nebo ruka sevřená v pěst se vztyčeným ukazováčkem

mířícím na nás. Podobně intuitivně reagujeme i na písmo, protoe vychází rovně z po

hybu. Z pohybu, jemu rozumíme stejně jako gestům. Nevěříte? Podívejte se tedy na

písmo ukázky a) a poté ukázky b). Bez přemýlení řekněte, s kým by vám bylo milejí

strávit chvíli nad kávou nebo vínem.

Úvodô 11


a) b)

Větina z vás jistě ukáe na ukázkua). Na otázky proč nemáte zájem o pisatele ukázkyb)

a jaký dojem máte z tohoto rukopisu pravděpodobně odpovíte, e toto písmo působí

tvrdě, přísně, nepřátelsky, bez uvolněné spontánnosti. Ano, je tomu tak. A takovým bude

i pisatel. Protoe, jak myslíme a cítíme, tak i píeme. Člověk zaměřený na celek, přátel

ský, odváný, schopný riskovat a rychle se rozhodovat i pracovat bude mít zcela odliné

písmo od člověka jdoucího více do hloubky zaměřeného na detaily, uzavřeného, opatr

ného, pečlivého, pomalejího v rozhodování i činnosti. Moná jste z popisu obou typů

správně vysoudili, e se jedná o extroverta a introverta. Pro úspěné jednání je nutné roz

dílným způsobem komunikovat s kadým z uvedených typů. K tomu je ale nezbytné nej

prve si ujasnit, s kým vlastně jednáme. Pomoc nalezneme nejenom ve znalosti řeči těla

a tělesných struktur, ale mnoho prozradí pohled na písmo či podpis partnera, s ním jed

náme.

žDoporuená literatura

Gladsonová, M. D.: Změňte písmo, změňte ivot. Praha, Euromedia Group 2004.

Jeřábek, J.: Grafologie více ne diagnostika osobnosti. 5. vyd. Praha, Argo 2003.

12 ôGrafologie pro personalisty a manaery


ZÁKLADNÍ GRAFOLOGICKÉ ZNAKY VÝBR V této kapitole se pokusíme jednoduchým a stručným způsobem popsat vybrané základní grafologické znaky. Tyto znaky jsou velmi podrobně popsány ve vech svých variantách v naí předchozí publikaci s názvem Grafologie z roku 2004

3

. Pro hlubí ponoření a vstře

bání základů grafologie doporučujeme tuto knihu jako výborného průvodce i jemnými nuancemi grafologických znaků spolu s jejich kombinacemi a způsoby měření.

Pro zájemce studia grafologie v hlubím rozměru je nejvhodnějí, podle naich zkueností, absolvování dlouhodobého akreditovaného grafologického kurzu. Na grafologické kurzy, je lektorsky vedeme, přicházejí často samoukové, kteří získali základní znalosti z literatury, ale chybí jim osobní kontakt s lektorem, který by je vedl a naučil je získané informace z rukopisu analýzy písma propojovat do uceleného pohledu na osobnost pisatele.

Pro potřeby personalistů a manaerů bude jistě vyhovovat (alespoň pro první seznámení s metodou grafologie) základní orientace v grafologických znacích, a proto jsme se rozhodly pro poněkud zjednoduenou verzi. žCo musíme znát, ne se na rukopis podíváme Jak bylo ji v předchozí kapitole řečeno a podrobněji bude jetě více rozvedeno v kapitole Co s rukopisem je pro rozbor rukopisu ideální: l

ručně psaný text z hlavy neopisovaný, l

alespoň 1520 řádků textu na nelinkovaném papíře, formát A4, l

ideální je text včetně podpisu, l

psací náčiní obyčejná tuka, propisovací tuka.

Vichni jsme ji od první třídy zvyklí vnímat psané slovo předevím jeho obsahem a nikoliv tvarovou formou. Pro grafology je ale tvarová forma důleitou informací o pisateli, obsah se stává a informací druhotnou. Hlavní rozdíly ve stylu psaní textu, v tvarové formě, a u ádosti o zaměstnání, poznámek z porady, soukromého dopisu, pohledu, či milostného dopisu nebo pouhého opisu cizího textu, jsou v úpravnosti a spontánnosti. Základní charakteristika písma zůstává stále stejná. Analýza písma bývá samozřejmě přesnějí, pokud se jedná o text vlastní tvorby ne v případě diktátu či opisu. Výchozí hodnotou je kolní předloha, od které se porovnávají rozdílnosti a odlinosti rukopisu. Jinou kolní předlohu měla nae prababička anebo ná kamarád z Londýna.

Pro vyvození psychologického závěru z grafologického znaku se musí tento znak objevit nejméně pětkrát na formátu A4. Dále se tento nejméně pětkrát opakující znak musí v psychologickém významu shodovat v kontextu s významy dalích grafologických znaků, abychom mohli tyto významy brát jako platné. Často se setkáme s jakýmsi protimluvem významů u jednotlivých grafologických znaků kadý grafologický znak má

Základní grafologické znaky výbrô 13

3

Fisherová, V., Čeková, D.: Grafologie. Praha, Grada Publishing 2004.


jak plusové, tak i minusové hodnoty. Záleí tedy na kontextu dalích znaků pro určení,

co pro osobnost pisatele daného rukopisu bude pravděpodobně platné.

žSymbolika plochy a lenní pásem

Symbolika plochy je důleitým pomocníkem pro základní orientaci v jakémkoliv grafic

kém projevu a tedy i v písmu. Vechny uvedené grafologické znaky se v symbolice plo

chy prolínají.

14 ôGrafologie pro personalisty a manaery

význam:intelektuálníduchovnost,etika,

nadindividuálnívědomí,tendence

kmyšlenkovémuaduchovnímusvětu

písmenka:h,k,l,t,f,d

PísmovSZ

PísmovHZ

význam:nevědomí,podvědomí,hmota,

tělesnost,erotika,libido

písmenka:y,p,j,q

PísmovDZ

význam:individuálnídennívědomí

empirickáoblastjáství

písmenka:a,e,i,o,u,m,r,s,z,v

Znaky písma vedoucí vlevo – introverze

… hovoří o „Jᓠa vztazích v citové oblasti.

Znaky písma vedoucí vpravo – extraverze

… hovoří o „Ty“ a budoucích vztazích

v citové oblasti.

Pudy, instinkty,

konflikty

Pasivní postoj k životu

tzv. „divácký“

Začátek, regrese,

– rané vývojové stupně

Aktivní postoj

kživotu

DUCHOVNO

PŘESAH VĚDOMÍ

HMOTA

NEVĚDOMÍ

introverze

extroverze

minulost

matka

budoucnost

otec

VZDUCH – prázdnota

OHEŇ – cíl

VODA – zrození

ZEMĚ – hmota


žRozvrení textu Ji při prvním pohledu si vimneme rozvrení textu, tedy jak je písmo rozmístěno na papíře, na psací ploe. Zda zabírá celý prostor papíru, či se tísní někde uprostřed plochy, jak velké jsou okraje, a to levý, pravý i horní a dolní okraj a jejich dodrování v průběhu textu. I zde můeme pouít symboliku plochy. Představme si rukopis, který naprosto zaplní téměř celou plochu papíru, a pak rukopis, který má hodně velké vechny okraje. Který z těchto dvou pisatelů zabere větí ivotní prostor? Stejně jako v ivotě se i v písmu rozprostraňuje člověk, který pro sebe spotřebuje celý prostor, a na ostatní se u často nedostane. Dále ji záleí v kontextu na dalích grafologických znacích. Ale větinou celý papír popíe spontánní osobnost, která je egocentricky zaměřená sama na sebe a mnohdy s hysterickou tendencí předvádivosti před ostatními. Pisatel je natolik zaměstnán sám sebou, e o druhých ani nepřemýlí. V rozvinuté fázi je tedy značně sobecký a pro druhé můe znamenat spolupráce s ním konfliktní komunikace čas od času bude třeba takovému pisateli vdy znovuurčovat jeho hranice. lenní do odstavc Dobré členění do odstavců svědčí pro vzdělanost, utříděné logické mylení, schopnost analýzy, jasnost, systém, smysl pro pořádek, někdy nadsazenou suverenitu. Méně dobré členění do odstavců nebo nepřítomnost členění vypovídá o nií racionalitě, malém smyslu pro řád. Často jsou tito lidé v zajetí pudovosti a niích instinktů. Vyznačují se netaktností, absencí společenského odstupu. Okraje Tento znak můe být , jak bylo řečeno, určitým vodítkem pro utvoření si rámcové představy o pisateli ji při krátkém pohledu na rukopis i přesto, e se jedná pouze o jediný znak a není tedy moné z něj vysuzovat komplexně.

Okraje rozliujeme levé, pravé, horní a dolní. Norma levého a pravého okraje dle

české předlohy činí 12 cm na formátu A4.

Základní grafologické znaky výbrô 15

Grafologický znak rozvrení textu tedy hodnotí vyuití prostoru, jeho zaplnní a le

nní, velikost a pravidelnost okraj. Zpsob práce s prostorem vypovídá o vztahu k sociál

nímu okolí, o vkusu, estetickém zaloení, kulturní úrovni a celkovém formátu osobnosti.

+


Horní okraj/HO

HO úzký (1) nedostatečný osobní odstup, podlézavost, vtíravá důvěrnost, nedosta

tek vkusu, etrnost, malá sebedůvěra, pocit nejistoty nebo naopak sklon k familiár

nímu chování

HO iroký (2) konvenčnost, společenská distancovanost, dobrá výchova, vkus

a konformita, reprezentace Dolní okraj/DO

DO úzký (1, 3, 7) svědčí o rychlosti písma, odporu k otočení stránky moný

strach ze změny, lenost, malý estetický vkus

DO iroký (5) můe být záměrný z estetických důvodů, text můe být psán z dů

vodu společenské povinnosti, nikoliv jako upřímné sdělení, estetický smysl (někdy

obsah můe být obětován formě), můe jít také o rezervovanost 16 ôGrafologie pro personalisty a manaery

1

4

7

2

5

8

3

6

9


Levý okraj / LO

LO úzký (1, 7) osobnost malicherná, omezeného formátu, malý společenský takt

LO iroký (2) vyí kulturní úroveň a estetické zaloení, zvýená potřeba seberea

lizace, okázalost a velkorysost

LO vyrovnaný (2, 6) pečlivost, pořádkumilovnost, sebekontrola, konvenčnost

a sebepozorování

LO nevyrovnaný (4) nespolehlivost, nepřesnost, nekonvenčnost, nepořádnost, ne

důslednost

LO zuující se dolů (3) opatrnost, zdrenlivost, nedůvěra, nedůslednost, snaha o dis

krétnost, zakrývaná etrnost a opatrnost, pečlivost, pedantství, malichernost, zvýená

sebekontrola

LO roziřující se dolů (5) lidé, kteří se ponoří do věci, o ní píí, a zapomínají na

okolní svět; můe být i přítomno vnitřní psychické napětí a netrpělivost, sníená sebe

kontrola a impulzivita Pravý okraj/PO

PO úzký (3) ivý, energický a nebojácný člověk, můe být i bez společenského

taktu, impulzivní jednání nerozvánost, ukvapenost, znak extroverze a upovída

nosti

PO iroký (9) estetické zaloení, obavy a úzkost ze skutečnosti, odstup a rezervo

vanost, je-li okraj nápadně iroký, můe se jednat a o naruení sociálního kontaktu,

o izolovanost strach z blízkosti

PO zarovnaný (9) svědomitost, zvýená pečlivost, pedantičnost, tyto významy se

umocňují, jsou-li poslední slova řádku často rozdělena pomlčkou

PO zuující se dolů (7) původní odstup se mění v postupné uvolnění se

PO roziřující se dolů (8) rostoucí sebekontrola, odstup, nechu nebo obavy z při

blíení se, strach z blízkosti ádky U řádků hodnotíme jejich rozestup vzdálenost od sebe, průběh řádků a jejich pravidelnost. ádkový rozestup Sledujeme nejenom ířku samotného rozestupu, ale té pravidelnost. l

velký rozestup logické uvaování, jasnost, společenská distance, ztráta bezpro

střednosti, typ manaera s analytickým rozhodováním l

extrémně veliký rozestup společenská distance se zvětuje a do moných pro

blémů v mezilidských kontaktech, kdy pisatel zvolí raději odstup od lidí

Základní grafologické znaky výbrô 17


l úzký rozestup subjektivní zaujatost pisatele, otevřenost, komunikativnost, spon

-

tánnost, impulzivita typ manaera s operativním rozhodováním

l úzký rozestup a průplet tvary písmen dolní zóny zasahují do prostoru násle

dujícího řádku tak, e písmena jsou a propletena, zmatené mylení (zmatek na

papíře zmatek v hlavě), duevní neukázněnost (přebíhá z jedné věci na druhou),

bezohledná tendence Prbh ádek Dodruje-li pisatel na linkovaném papíru základnu linky, lze z tohoto vyvodit, e dodruje normy a pravidla, e se umí ovládat. Vznáí-li se ale písmena nad linkou, pak lze uvaovat o pisateli s nereálným pohledem na svět, kdy jej fantazie odvádí od reality. Jsou-li písmena psána pod linkou můe se zdát, e jsou linkou překrtnuta, bude takový pisatel nejspíe pesimisticky laděný. Nelinkovaný papír dává větí prostor pisateli projevit svou přirozenost, protoe jej nijak výka řádků nelimituje, vytváří je sám. Proto grafologové upřednostňují pro rozbor rukopisy na nelinkovaném papíru.

Rovný řádek: volní vlastnosti, vytrvalost, cílevědomost.

Stoupající řádek: optimismus, horlivost, sebedůvěra, odvaha, ambice, aktivita,

energie, ctiádostivost.

Klesající řádek: pasivita, únava, sklon k depresivitě.

Řádek potácivý hadovitý: výraz vratké a nevyhraněné osobnosti, nespolehlivost,

bezcílnost, vnitřní nejistota; u vyí úrovně při úhlednosti písma svědčí pro citlivost,

senzitivnost a diplomacii.

Rozházené řádky: podléhání náladám střídání pesimismu s optimismem, psy

chická labilita svědčí o nesnadném ivotě pisatele se svým okolím a naopak. 18 ôGrafologie pro personalisty a manaery

Ukázky rukopis

Úzký rozestup a prplet

Rozestup mezi řádky je malý a písmenka dolní zóny řádku naruují prostor řádku

následujícího. Toto svědčí o subjektivní zaujatosti pisatele a spontánnosti, je se

snaí sebekontrolou krotit a ovládnout podívejme se na druhý řádek, druhé slovo

kdybych stejně tak se snaí, aby se písmenka dvou řádků navzájem nepropletla.

Průběh řádků je klesající, z čeho můeme vyvodit únavu pisatele.


žVelikost písma Podívejme se bez posuzování velikosti jednotlivých zón na velikost písma obecně. Pisatel velkého písma jako by chtěl obejmout svět. Vude je ho plno. S vánivým nadením se podnikavě a činorodě s odvahou vrhá do nových akcí, nových projektů, v nich se chce díky vysokému sebevědomí prosadit, vyniknout a uspět. Své síly a schopnosti můe ale přeceňovat. Vnímá celek, drobnými detaily se příli nezabývá. Pisatel velkého, irokého písma v pravém sklonu je sebevědomý, druný, expanzivní typ, který se rád ukazuje, upoutává na sebe pozornost, a proto potřebuje obecenstvo, pozornost a prostor.

Zatímco pisatel velkého písma do světa expanduje, pisatel malého písma v něm není

moc vidět. Netouí po činech. Díky své opatrnosti a střízlivému smyslu pro skutečnost, někdy a pesimistickému, se hned tak pro něco nenadchne. Vede ho k tomu moná kromě mení fantazie i vědomí nií vitality nebo jeho nenáročná skromnost, je můe hraničit se sebepodceňováním. Narozdíl od pisatele velkého písma se věnuje detailům, co ho můe od pochopení celku a irích souvislostí odvádět. Pisatel malého a pravidelného písma pracuje velmi přesně, dovede se do značné míry soustředit, je umírněný se smyslem pro zodpovědnost a své povinnosti plní bezezbytku. Neočekávejte od něj vak tvůrčí přístup. Bývá pedantický a často se zabývá malichernostmi. Pro větí názornost a lepí zapamatování si významu horní, střední a dolní zóny pouíváme na naich přednákách následující příměr. Představte si, e na symboliku kříe (viz výe uvedená tabulka symboliky plochy) poloíte lidské tělo. Pupek je přesně uprostřed, tam, kde se kří protíná. Pupek, tedy střed postavy, kde je břicho, je oblast JÁSTVÍ (představa o sobě, vlastní sebehodnocení, sebevědomí). Od středu od pupku nahoru je hlava, mozek neboli rozum, intelekt, způsob mylení, fantazie. Od pupku dolů, dolní část těla, je podbřiek s tématem sexuality a pudů a také nohy stojící pevně na materiální zemi.

Základní grafologické znaky výbrô 19

Velký rozestup ádk

Pisatelka hodnotí situace a problémy s nadhledem a odstupem, se snahou nebýt sub

jektivně zaujatá, ale naopak být nad věcí. Tento odstup se pak promítá nejenom do

řeení problémů, ale i do sociálních vztahů.

Řádky jsou v této ukázce stoupavé, co svědčí pro optimismus a aktivitu.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist