načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: GIMP 2.8 - Uživatelská příručka pro začínající grafiky - Petr Němec

GIMP 2.8 - Uživatelská příručka pro začínající grafiky

Elektronická kniha: GIMP 2.8 - Uživatelská příručka pro začínající grafiky
Autor:

GIMP 2.8 - Uživatelská příručka pro začínající grafiky Začínáte s tvorbou grafiky nebo jste se rozhodli přejít na GIMP jako bezplatnou alternativu k ostatním grafickým editorům? ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  169
+
-
5,6
bo za nákup

hodnoceni - 74.6%hodnoceni - 74.6%hodnoceni - 74.6%hodnoceni - 74.6%hodnoceni - 74.6% 90%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 272
Rozměr: 23 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-251-3815-1
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

GIMP 2.8 - Uživatelská příručka pro začínající grafiky

Začínáte s tvorbou grafiky nebo jste se rozhodli přejít na GIMP jako bezplatnou alternativu k ostatním grafickým editorům? Potřebujete novou inspiraci pro další práci? Tato kniha vás provede uživatelským prostředím a nástroji GIMPu a předvede jejich praktické využití na konkrétních projektech.
Uživatelská příručka pro začínající grafiky není pouze sbírkou krokových postupů, ale také základem pro rozvoj kreativních dovedností, díky nimž budete pomocí GIMPu schopni převést vaše nápady do reality. Na konkrétních projektech se naučíte, jak přesně a rychle vytvářet grafiku úplně od nuly, navrhovat loga a ikony, rozpohybovat vlastní animace a kreativně využívat nástroje, které GIMP nabízí.

Autor se v knize mimo jiné věnuje těmto tématům:
- Nastavení GIMPu a instalace užitečných zásuvných modulů
- Tvorbě vlastních klasických i dynamických stop štětců
- Práci s textem a zajímavými textovými efekty
- Jednoduchým i pokročilým výběrům a vrstvám
- Vytváření vzorů úplně od nuly a jejich využití
- 3D efektům a mapováním grafiky na trojrozměrné objekty
- Práci s vektory a jejich využití při tvorbě log a ikon
- Tvorbě tlačítek a navigací nejen pro webové stránky
- Rozpohybování obrazu a exportu animací
- Fotografice, fotomontážím a maskám vrstev
- A kreativnímu využitím GIMPu (PixelArt a další)

O autorovi:
Petr Němec je zapálený fanda technických novinek, svobodného softwaru a designu. Současně se studiem na technické univerzitě se realizuje psaním odborných článků a návodů na předních tuzemských portálech nejen o Linuxu.

(uživatelská příručka pro začínající grafiky)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Petr Němec - další tituly autora:
Zákazníci kupující zboží "GIMP 2.8 - Uživatelská příručka pro začínající grafiky" mají také často zájem o tyto tituly:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Petr Němec

GIMP 2.8

Uživatelská příručka pro začínající grafiky

Computer Press

Brno

2013


GIMP 2.8

Uživatelská příručka pro začínající grafiky

Petr Němec

Obálka: Petr Němec

Odpovědný redaktor: Roman Bureš

Technický redaktor: Jiří Matoušek

Objednávky knih:

http://knihy.cpress.cz

www.albatrosmedia.cz

eshop@albatrosmedia.cz

bezplatná linka 800 555 513

ISBN 978-80-251-3815-1

Vydalo nakladatelství Computer Press v Brně roku 2013 ve společnosti Albatros Media a. s.

se sídlem Na Pankráci 30, Praha 4. Číslo publikace 17 965.

© Albatros Media a. s. Všechna práva vyhrazena. Žádn á část této publikace nesmí být kopírována

a rozmnožována za účelem rozšiřování v jakékoli formě či jakýmkoli způsobem bez písemného

souhlasu vydavatele.

1. vydání


Obsah

KAPITOLA 1

Seznamte se s GIMPem 9

Co všechno GIMP umí? 9

Instalace GIMPu 10

Windows 10

Linux 13

Instalace doplňků a rozšíření 13

Orientace v GIMPu 14

Výchozí rozložení 14

Režim s jedním oknem 15 Základní operace se soubory 16

Otevření existujícího obrázku 16

Vytvoření nového obrázku 18

Uložení a export obrázků 19

KAPITOLA 2

Štětec, malířova pravá ruka 23

Instalace stop štětců 23

Tvorba stop 24

Štětec jako vodoznak 24

Umělý bokeh 26

Tapeta rychle a snadně 32

Dynamika štětce 35

Atom, dynamika štětce v praxi 37


Obsah

KAPITOLA 3

Vzory 43

Instalace vzorů 43

Lněný vzor 43

Lněný vzor v praxi 46

Papírový vzor 49

Pokrčený papír 50

Čtverečky a zase čtverečky 53

Bizarní vzory 55

Opona 58

Broušený kov 62

KAPITOLA 4

Práce s textem 71

Textový nástroj 71

Efekty textu 73

Letterpress 73

Text jako pozadí 76

Text a symbol 79

Ohýbání písma 82

Přesunout a vyvýšit 87

KAPITOLA 5

Třetí rozměr 87

Plastická mapa 90

Ohýbání reality 95

Mapovat objekt 102

Kulečníková koule 104


Obsah

KAPITOLA 6

Loga a ikony 111

Cesty 111

Import a export 111

Tvorba a manipulace 113

Vykreslení 114 Loga 116

Zlatý řez 117

Logo s dominantním symbolem 118

Logo s dominantním textem 124 Ikony 132

Malá a ještě menší 133

Předpověď počasí 134

Sociální s ť 139

KAPITOLA 7

Tlačítka a navigační lišty 149

Tlačítka 149

Doplněk Layer eff ects 150

Jednoduché tlačítko 150

Skleněné tlačítko 159 Navigační lišty 163

Kartotéka na webu 164

Skleněná navigační lišta s červeným prosvětlením 169

KAPITOLA 8

Animované obrázky 175

GIMP a GIF 176

Ruční tvorba animace 176

Vlny a čeření 178

Rotující glóbus 180

Vypálení 182

Mísit 184

Optimalizovat a deoptimalizovat 186

Přehrávání animace 187


Obsah

Indexace barev 187

Export animace 189 Tik ťak – animované hodiny 190 Zrození sinusoidy 196 A přece se točí – roztočte tenisák 205

KAPITOLA 9

Kreativní využití GIMPu 215

Zpět v čase – fenomén pixel art 215

Malovací nástroj 215

Guma 216

Výběrové nástroje 216

Barvy a navigace zobrazení 216

Tvorba palety barev 218 Techniky a zásady 220

Křivky a čáry 220

Vyhlazování 222

Rozklad 222

Izometrický pohled 223 Pixel art v praxi 223

Krokodýl Pixel 224

Budovy v pixel artu 226 Hra s hloubkou ostrosti 228

KAPITOLA 10

Fotografi ka 239

Maska vrstvy 239

Rychlá maska vrstvy 240

Volby přidání masky vrstvy 243

Práce s maskou vrstvy 244 Fotomontáž: Ovoce s obličejem 245 Fotokoláž 252

Rejstřík 269




9

KAPITOLA 1

Seznamte se

s GIMPem

Název GIMPu je zkratkou GNU Image Manipulation Program, což by se dalo volně přeložit

jako svobodný program pro úpravu obrázků. Je to rastrový, chcete-li bitmapový, editor s řadou

grafi ckých nástrojů jak pro úpravu, tak tvorbu grafi ky. GIMP je mocný grafi cký editordostup

ný zdarma, a to včetně zdrojových kódů. Z toho také plyne jeho značná popularita a vznik

řady úspěšných příruček, které se snaží naučit nejen začínající grafi ky pracovat s GIMPem.

Poznámka: GNU je rekurzivní zkratka pro GNU is not Unix, v překladu GNU není Unix. Jdeo pro

jekt operačního systému unixového typu tvořeným aplikacemi, knihovnami a nástroji, do něhož

patří právě i  GIMP. Jedním z  nejznámějších dítek tohoto projektu je operační systém postavený

na linuxovém jádře, tzv. GNU/Linux.

Co všechno GIMP umí?

GIMP nabízí celou plejádu nástrojů, fi ltrů a jiných prostředků pro úpravu a tvorbu grafi ky.

Nástroje lze kombinovat a vytvářet i pokročilé automatické skripty, které ukrátí prácii na po

lovinu. Následující výčet tvoří jen zlomek toho, co GIMP v základním sestavení nabízí:

 Rozsáhlá paleta nástrojů pro kreslení, jmenovitě např. štětec, tužka, rozprašovač, inkoust

nebo guma.

 Práce s vrstvami včetně masek, dále výběr pomocí celé řady jak základních nástrojů v čele

s výběrem obdélníkových oblastí až po inteligentní výběr v podání nástroje nůžky.

 Úprava a tvorba grafi ky pomocí vestavěných fi ltrů, automatická tvorba stínů, světelných

efektů a vykreslení jiných textur a tvarů.

 Jednoduchá úprava barev a tonality pomocí řady automatických i manuálních nástrojů.

 Podpora většiny běžných rastrových formátů v čele s PNG, JPG, GIF, TGA, TIFF, BMP,

PSD a dalších.

 Vlastní nativní formát XCF pro ukládání rozpracované grafi ky.

V této kapitole :

 Základní informace o GIMPu

 Instalace programu

 Instalace rozšíření

 Orientace v programu


10

KAPITOLA 1 Seznamte se s GIMPem

 Import vektorového formátu SVG a dokumentů PDF, přičemž do PDF lze i exportovat.

 Variabilita – celou řadu pluginů, stop štětců a textur určených nejen pro GIMP lzepohodlně doinstalovat.

 Dostupnost lokalizace ve většině světových jazycích včetně češtiny a slovenštiny.

Vše má i svou stinnou stránku a nejinak je na tom GIMP, barevná hloubka vyšší 8 bitů je mu

cizí, v případě této příručky, respektive u tvorby grafi ky obecně, ale není tento neduhvýznamně omezující.

Instalace GIMPu

Instalace se v každém z podporovaných operačních systémů liší, popsána bude instalace krok

za krokem pro Windows a Linux. Mezi dalšími podporovanými systémy je možné najít také

Mac OS X a jiné Unix systémy.

Windows

Instalace se nijak výrazně neliší od jiných pod tímto operačním systémem. Instalátor k stávající

stabilní verzi GIMPu 2.8 je možné použít od verze Windows XP se servisním balíčkem 3 a výše,

tedy Windows Vista, 7 a 8. V případě starších Windows jste odkázáni na starší verze GIMPu.

1. Stáhněte instalační soubor pro Windows XP SP3 a vyšší ze stránek http://www.gimp.org/

downloads/.

Obrázek 1.1 Sekce Downloads na domovských stránkách GIMPu

2. Stažený instalační soubor spusťte poklepáním. V případě, že Windows zobrazíbezpečnostní upozornění, potvrďte akci tlačítkem Spustit.


Instalace GIMPu

11

Obrázek 1.2 Dialogové okno bezpečnostního upozornění 3. Pokud máte zapnuto řízení uživatelských účtů, potvrďte i toto okno tlačítkem Ano.

Obrázek 1.3 Dialogové okno pro řízení uživatelských účtů 4. Dalším krokem je výběr jazyka instalátoru, vzhledem k tomu, že instalátor nenílokalizován do češtiny, můžete rovnou dialogové okno potvrdit a spustit instalátor v angličtině,

případně z roletového menu vybrat jiný, pro vás vhodnější jazyk.

Obrázek 1.4 Dialogové okno pro výběr jazyka instalátoru 5. Nyní je možné vybrat ze dvou možností. Tou první je možnost ovlivnit instalační adresář

a instalované součásti pomocí tlačítka Customize; pokud nemáte žádné zvláštní nároky,

pokračujte automatickou instalací, tedy tlačítkem Install.


12

KAPITOLA 1 Seznamte se s GIMPem

Obrázek 1.5 Výběr instalace

6. Po úspěšné instalaci už na vás čeká pouze okno s tlačítkem Finish, které instalátor ukončí.

Obrázek 1.6 Oznámení o úspěšné instalaci


Instalace doplňků a rozšíření

13

Linux

GIMP je v Linuxu jako doma a je dosti pravděpodobné, že jej budete mít ve své linuxové distribuci

již předinstalován. V opačném případě bude alespoň součástí repozitářů dané distribuce a postačí

jej vyhledat a nainstalovat pomocí grafi ckého programu pro správce balíčků. Tou poslednímož

ností je překlad ze zdrojových kódů, více informací a samotné soubory naleznete na stránkách

http://www.gimp.org/downloads/.

Obrázek 1.7 Grafi cký správce balíčků v populární distribuci Ubuntu

Instalace doplňků a rozšíření

Doplňky a rozšíření jsou bezesporu užitečnými pomůckami při tvorbě grafi ky. Zpravidla se

jedná o naskriptované výchozí nástroje GIMPu do jednoduchých ovládacích dialogů. Takové

rozšíření je pak schopno ušetřit na základě nastavených parametrů několik kroků. S výjimkou

překladu pak ani nepoznáte, že se nejedná o výchozí nástroj. Celá nabídka Filtry je prakticky

pouze balík rozšíření dostupný ve výchozí instalaci.

Instalace rozšíření je velice jednoduchá, stažené rozšíření stačí přesunout do příslušnéslož

ky. Rozšíření jsou dvojího druhu, jedno s příponou PY a druhé s příponou SCM. Složku pro

rozšíření s příponou PY naleznete na cestě C:Usersvaše_uživatelské_jméno.gimp-2.8plug-

-ins. Složku pro skripty s příponou SCM naleznete na cestě C:Usersvaše_uživatelské_jméno.

gimp-2.8scripts.


14

KAPITOLA 1 Seznamte se s GIMPem

Uživatelé operačního systému Linux najdou příslušnou složku v domovském adresáři.Na operačních systémech unixového typu je nutné staženému rozšíření přidat oprávnění pro spouštění.

Po novém spuštění GIMPu budou rozšíření připravena k použití.

Orientace v GIMPu

GIMP má ve výchozím stavu poměrně netypické rozložení, což mu bylo často vytýkáno.Uspořádání v oddělených oknech, tak jak je vidět na obrázku 1.8, je výhodné předevšímna linuxových systémech a při práci s více monitory. Jak jste si možná všimli, byl použit minulý čas,

to proto, že od verze GIMPu 2.8 je možné rozložení jednoduše přepnout do jednohospolečného okna.

Výchozí rozložení

Rozložení ve výchozím stavu se dělí do pěti základních bloků, popsány budou i další propříručku nezbytné prvky:

 Nejdůležitějším prvkem je přirozeně Okno obrázku, které zaplňuje největší pracovní část

plochy a jsou v něm prováděny všechny operace.

 Nabídky tvoří přehled všech nástrojů, funkcí a fi ltrů GIMPu.

 Panel nástrojů je panel pro rychlý přístup ke všem nástrojům, které jsou symbolizovány

ikonami. Je umístěn ve vrchní části levého doku.

 Volby nástroje představují rychlé nastavení pro právě vybraný nástroj z panelu nástrojů.

 Tlačítko Barva popředí a pozadí slouží ke globálnímu nastavení barev pro nástroje.

 Karta Vrstvy je umístěna v horní části pravého doku, o své místo se však dělí s dalšími

kartami, kterými jsou Kanály, Cesty a Historie změn.

 Dolní část pravého doku je opět multifunkční a své místo zde má karta Stopy, Vzorky

a Přechody.


Orientace v GIMPu

15

Vrstvy

Kanály

Cesty

Historie

změn

Stopy

Vzorky

Přechody

Stavový řádek Okno obrázku

Nabídky

Pravítka

Panel

nástrojů

Barva

popředí

a pozadí

Volby

nástroje

Obrázek 1.8 Výchozí rozložení editoru

Poznámka: Wilber, tak zní jméno ofi ciálního maskota GIMPu, je vyobrazen na obrázku 1.8. Že ho

odněkud znáte? Ano, je zároveň používán jako ikona tohoto grafi ckého editoru.

Režim s jedním oknem

Rozložení GIMPu do jednoho společného okna lze dosáhnout jednoduše vybráním položky

z nabídky OknaRežim s jedním oknem.

Obrázek 1.9 Nastavení režimu s jedním oknem


16

KAPITOLA 1 Seznamte se s GIMPem

Obrázek 1.10 Režim s jedním oknem

Poznámka: Rozložení s  jedním oknem je automatické, ale zdaleka netvoří jedinou alternativu,

jednotlivé panely lze libovolně dokovat a rozložení editoru si tak maximálně přizpůsobit vlastním

potřebám.

Základní operace se soubory

Vytvoření, otevření a uložení obrázku se nijak diametrálně neliší od jiných programů.Ve většině případů se jedná o drobné odchylky snažící se vhodnými prostředky tuto činnost ulehčit

a urychlit.

Otevření existujícího obrázku

Dialogové okno pro otevření existujícího souboru s obrázkem otevřete příkazem z nabídky

SouborOtevřít nebo klávesovou zkratkou Ctrl+O. Levou stranu dialogového okna vyplňují

důležitá umístění včetně plochy a diskových jednotek. Střed panelu tvoří seznam se základními

informacemi o souboru a napravo je pak malý náhled obrázku. Pomocí tlačítek v horní části

okna se můžete přesouvat mezi složkami podobně jako ve stromové struktuře.

GIMP rozeznává typ souboru nejprve podle speciálních znaků v hlavičce samotnéhosouboru; pokud je tam nenajde, až potom se zaměří na příponu. Pokud obě metody selžou, můžete

změnit Typ souboru manuálně jeho výběrem ze seznamu podporovaných formátů. Je možné

vybrat libovolné množství obrázků, každý se pak otevře samostatně. Pokud byste rádi otevřeli

větší množství obrázků pouze jako vrstvy, slouží k tomu příkaz z nabídky SouborOtevřít

jako vrstvy. K urychlení výběru obrázku může posloužit rozevírací seznam chovající se jako

fi ltr. Stačí vybrat typ přípony k zobrazení a ostatní soubory s jinou než vybranou příponou

budou skryty.


Základní operace se soubory

17

Tip: Pokud chcete jednoduše otevřít obrázek v novém okně nebo záložce, stačí jej přesunout zesou

borového manažera na oči Wilbera, maskota GIMPu, nebo kdekoli na panel nástrojů. Samozřejmostí

je pak podpora prostého přetažení obrázku do pracovního prostoru nebo metodou Ctrl+C a Ctrl+V.

Obrázek 1.11 Otevření obrázku

Příkazem z nabídky SouborOtevřít umístění je možné otevřít i vzdálený soubor umístěný

na Internetu nebo ft p úložišti. Stačí zadat cestu k souboru a okno potvrdit klepnutímna tla

čítko Otevřít.

Tip: Umístění nemusí být vzdálené; pokud máte ve schránce zkopírovanou cestu k lokálnímusoubo

ru, bude to fungovat také a urychlí vám to otevření souboru, který byste jinak museli znovu hledat.

Obrázek 1.12 Otevření umístění

Většina programů pracujících se soubory nabízí možnost rychlého otevření nedávnýchsou

borů. GIMP samozřejmě není výjimkou, tuto položku najdete přes nabídku SouborOtevřít

nedávný.


18

KAPITOLA 1 Seznamte se s GIMPem

Vytvoření nového obrázku

Nový obrázek vytvoříte příkazem z nabídky SouborNový, případně klávesovou zkratkou

Ctrl+N. V nově otevřeném dialogovém okně pro vytvoření nového obrázku je možné nastavit

jeho základní parametry. Z rozevíracího seznamu Šablona lze vybrat z řady přednastavených

velikostí obrázků se standardními velikostmi. Pokud vám žádná z šablon nevyhovuje, je možné

Velikost obrázku nastavit ručně pomocí číselníku Šířka a Výška.

V pokročilých volbách naleznete rozevírací seznam Prostor barev, pokud k tomu nemátejednoznačný důvod, ponechte prostor barev na Barva RGB. Stupně šedi se hodí např. přivytváření různých mapovacích podkladů sloužících pro jiné nástroje vyžadující mapu ve stupních

šedé. Pomocí rozevíracího seznamu Vyplnit s můžete nastavit barvu pozadí hned při vytvoření

obrázku. Text z textového pole Poznámka bude použit jako poznámka k obrázkům u formátů,

které tuto funkcionalitu podporují (PNG, JPEG, GIF a další).

Upozornění: S přihlédnutím k použití obrázku berte na vědomí fakt, že každý pixel navíc budev paměti počítače zabírat určité místo a případný strojový čas při aplikaci nástrojů, fi ltrů apod. Většírozlišení obrázku tak může znamenat pomalejší reakce GIMPu v závislosti na výkonu vašeho počítače.

Tip: Všimněte si i  položek v  nabídce SouborVytvořit, jsou zde volby pro vytvoření obrázku ze

snímku obrazovky, internetové stránky nebo schránky. Za povšimnutí stojí ale i ostatní položky pro

automatické vytváření tlačítek, vzorů apod. Obrázek 1.13 Vytvoření nového obrázku


Základní operace se soubory

19

Uložení a export obrázků

Aktuální verze GIMPu ukládá výhradně do  nativního formátu XCF, po  příkazu z  nabídky

Soubor Uložit je proto možné soubor uložit striktně pouze v  tomto formátu, případně

do jedné z komprimačních variant. Tento vývojový krok je mnohými vítán kriticky, přesto má

své nesporné výhody a v širším kontextu dává jasný smysl. Pakliže není originální otevřený

soubor již ve formátu XCF, nemůžete si jej nechtě přepsat příkazem pro uložení. Uložením

nikdy nepřijdete o rozpracované vrstvy, masky, cesty, vodítka apod. Mnozí začínající uživatelé

si totiž neuvědomují, že při uložení a znovu-otevření z běžného bitmapového obrázku přijdou

o možnost pokračovat v editaci včetně dříve vytvořených vodítek apod.

Dialogové okno pro uložení rozpracované grafi ky se v zásadě neliší od dialogového okna pro

otevření existujícího obrázku, proto je jeho podrobný popis vypuštěn. Obrázek 1.14 Uložení obrázku Pro uložení obrázku do jiných formátů slouží export, samotný název napovídá, že máte tuto možnost používat až na samotný závěr práce. Typ souboru, do jakého bude obrázekexportován, je ve výchozím nastavení určován příponou souboru. Po rozevření seznamus podporovanými typy souborů jej můžete vybrat ručně. Pokud typ souboru vyžaduje dodatečnénastavení, typicky nastavení animace nebo kvality, budete vyzváni k upřesnění těchto informací formou dialogového okna. Pro pokročilý export obrázků doporučuji prostudovat příslušnou sekci v ofi ciální dokumentaci na adrese http://goo.gl/hZ2EX.


20

KAPITOLA 1 Seznamte se s GIMPem

Upozornění: Do  ztrátových formátů v  čele s  JPEG exportujte vždy jen jednou, respektive vždy

z bezeztrátové kopie. Obrázek 1.15 Export obrázku




23

Štětec je přirozeně jedním z nejdůležitějších nástrojů grafi ckého editoru a GIMP není

výjimkou. Tvar štětce se v GIMPu příhodně označuje jako Stopa. Hned po instalaci jich

máte k dispozici několik desítek a další se dají jednoduše doinstalovat, nebo dokonce

vytvořit.

Instalace stop štětců

Slovíčko instalace je v tomto případě mírně zavádějící. Jediné, co musíte udělat, je přesunout

soubor se stopami do příslušné složky GIMPu. Od verze 2.4 je možné instalovat také stopy

vytvořené pro program Adobe Photoshop (přípona ABR). I proto není o různé tvaryv žádném případě nouze.

Uživatelé Windows najdou složku štětců na cestě C:Usersvaše_uživatelské_jméno.gimp-2.8

brushes. V Linuxu je postup shodný, složka s nastavením GIMPu, včetně stop, je k nalezení

v domovském adresáři.

Pokud byl GIMP během importu stop spuštěn, je nutné ručně aktualizovat seznam klepnutím

na ikonu Aktualizovat stopy v pravém dolním rohu karty Stopy.

Obrázek 2.1 Aktualizace stop

KAPITOLA 2

Štětec, malířova

pravá ruka

V této kapitole:

 Tvorba a instalace štětců

 Efekty vytvořené pomocí

štětců

 Dynamické štětce a jejich

praktické využití


24

KAPITOLA 2 Štětec, malířova pravá ruka

Poznámka: Nativní formáty stop štětců pro GIMP jsou GBR, GIH a VBR. GBR může být štětecvytvořený prakticky z libovolného obrázku. GIH je tzv. animovaný štětec, jehož stopa se při tahu mění.

VBR štětec je vytvořen jednoduchým vestavěným editorem štětců. Tvorba stop Přestože se na Internetu povaluje tisíce různých stop štětců, situace si někdy vyžaduje vytvoření vlastní, specifi cké stopy. Stopy dostupné na Internetu mají často nějaká omezení: buďnenabízejí dostatečné rozlišení nebo jsou omezeny licenčně (pouze pro nekomerční použití apod.). I to může být impuls k vytvoření stop vlastních. Štětec jako vodoznak Jednou z možností využití štětce může být vodoznak. Pokud často sdílíte fotografi e nebojinou grafi ku a chcete si své dílo tímto způsobem podepsat, vytvoření štětce tento rutinní úkon značně ulehčí.

1. V GIMPu otevřete dialog pro vytvoření nového obrázku příkazem z nabídky Soubor

Nový nebo klávesovou zkratkou Ctrl+N. V dialogovém okně vyberte z rozevíracího

seznamu Šablona rozlišení 1 600 × 1 200. Po klepnutí na Pokročilé Volby vybertez rozevíracího seznamu Vyplnit s: Průhledností.

Obrázek 2.2 Vytvoření nového obrázku


Tvorba stop

25

2. Z panelu vyberte nástroj Te x t a nastavte položky Písmo, Velikost a Barva ve volbáchná

stroje. Klepnutím kamkoli do okna obrázku napište požadovaný text nebo podpis.Základ

ní parametry textu lze editovat obdobně jako v jiných textových editorech – označením

požadované části textu a následnou změnou parametrů.

Obrázek 2.3 Nastavení textu

Obrázek 2.4 Text připraven

Tip: Stopa štětce sloužící jako vodoznak nemusí obsahovat jen prostý text, vhodné jezakompo

novat případné logo nebo podpis doplněný o webovou adresu.


26

KAPITOLA 2 Štětec, malířova pravá ruka

Poznámka: Pokud budete pracovat v režimu odstínů šedi (dá se nastavit položkou v nabídceObrázekRežimOdstíny šedi), bude možné použít štětec s globálně nastavenou barvou, v opačném

případě nebude možné barvu jednoduše měnit.

3. Pokud jste s výsledkem vodoznaku spokojeni, ořežte zbytek pracovního prostoru. Tento

úkon automaticky provede příkaz z nabídky ObrázekAutomaticky oříznout obrázek.

4. Připravenou stopu štětce exportujte příkazem z nabídky SouborExportovat. V dialogu

pro export vyberte z rozevíracího seznamu stopa GIMP (*.gbr). Souborpo pojmenování exportujte do adresáře se štětci. Doplňující okno můžete potvrdit, protože se stopa

v tomto případě bude používat jako razítko, ne jako kreslicí nástroj. Hodnota Rozestup

nastavuje rozestupy mezi jednotlivými vzorky při tažení štětcem.

Obrázek 2.5 Export štětce

Poznámka: Nezapomeňte, aby se stopa štětce objevila v nabídce GIMPu, je nutné jej restartovat

nebo použít tlačítko pro aktualizaci stopy.

Tip: Vodoznak se často používá částečně průhledný, díky parametru Krytí u nástroje Štětec není

problém průhlednost nastavit. Umělý bokeh Bokeh je efekt vznikající mimo rovinu ostrosti u fotografi í. Často je vyvoláván záměrně, nebo dokonce vytvářen uměle nejen ve fotografi ích. V GIMPu je možné vytvořit animovanou stopu štětce, která dokáže efekt bokehu pro grafi cké účely napodobit. Přirozený bokeh má zpravidla tvar kruhu nebo pravidelného mnohoúhelníka. V grafi ce ale není nutné se omezovat. Nejprve ale k tématu animované stopy. Pár animovaných stop je součástí základního sestavení GIMPu. Rozlišitelné jsou červeným znaménkem plus v pravém dolním rohu stopy u každéstoy, po podržení levého tlačítka myši nad tímto znakem se jednotlivé stopy zobrazí v náhledu. Animovanou stopu tvoří zpravidla dvě a více vrstev, každá představuje část stopy. Tonejdůležitější se však skrývá až v  dialogovém okně pro uložení. Která ze stop se v  daném úseku vykreslí, může dle nastavení štětce záviset na úhlu tažení kreslicím nástrojem, na předchozí vykreslené stopě, ale v případě použití grafi ckého tabletu také na tlaku pera. Častovyužívanou možností je náhodné vybírání stop. Situace se stává tím složitější, že lze tyto možnosti kombinovat a  animovaný štětec může být až čtyřrozměrný. Zde si vyzkoušíte, jak vytvořit


Tvorba stop

27

jeden rozměr. Pokud vás ale tato tématika upou tala, je možné se ji dále věnovat na  adrese

http://goo.gl/68DSgM (v angličtině).

1. Vytvořte nový obrázek, prostor barev změňte na Stupně šedi a pozadí vyplňte bílou,roz

lišení 500 × 500 pixelů by mělo být dostačující. Kvůli přehlednosti ve cvičení poklepáním

přejmenujte vrstvu s pozadím na 1.

2. Vytvářenou stopu je vhodné umístit přibližně doprostřed plátna, k tomuto účeluvyužij

te vodítka. Jelikož má plátno rozlišení 500 × 500 pixelů, jeho střed se nachází přibližně

na hodnotě 250 × 250 pixelů, aktuální souřadnice kurzorů můžete vidět ve stavovémřád

ku. Vodítko umístíte jednoduchým vytažením z vertikálního, respektive horizontálního,

pravítka. Průsečík vodítek symbolizuje střed plátna a budoucího kruhu.

Obrázek 2.6 Nastavení pravítek

3. Po výběru nástroje Eliptický výběr z panelu nástrojů zaškrtněte políčka Rozšiřovat ze

středu a Napevno. Tyto volby zajistí, aby byl vytvářený výběr kruhový a kruh serozši

řoval ze středu. Kurzorem myši táhněte od průsečíku pravítek libovolným směrem,do

kud nedosáhnete velikosti 330 × 330 pixelů (informaci opět najdete ve stavovém řádku).

Tip: Většina voleb nástrojů je dostupná také pomocí klávesových zkratek, při přidržení klávesy Shift

u eliptického výběru bude poměr stran 1 : 1, Ctrl zase zajistí rozšiřování ze středu.

4. Vytvořte novou vrstvu s  průhledným typem vyplňování příkazem z  nabídky Vrstva

Nová vrstva nebo prostým klepnutím na tlačítko Vytvořit novou vrstvu na kartěvrs

tev. Do textového pole napište název vrstvy 1a.


28

KAPITOLA 2 Štětec, malířova pravá ruka

Obrázek 2.7 Nastavení nové vrstvy

5. Barvu popředí nastavte klepnutím na  ikonu pro změnu barvy a  následným vepsáním

#a7a7a7 do textového pole Notace HTML bez mřížky. Vyberte nástroj Plechovkaa přeínač ovlivněné barvy přepněte na Vyplnit celý výběr. Klepnutím kdekoli do kruhu jej

vyplňte dříve zvolenou barvou popředí. Poznámka: Mřížka v literatuře o grafi ce většinou označuje HTML kód barvy, do grafi ckého editoru se vkládá pouze kód samotný.

Obrázek 2.8 Kruh vybarvený barvou popředí


Tvorba stop

29

6. Světlejší část okraje kruhu vytvořte pomocí vykreslení cesty. Nejprve nastavte nástroj

Štětec, kterým se bude cesta vykreslovat. Jako stopu vyberte Hardness 075 s velikostí 10

pixelů. Barvu popředí změňte na #7b7b7b.

Dříve vytvořený výběr převeďte na cestu příkazem z nabídky Vy bratNa cestu.Nepotřebný výběr zrušte příkazem Vy bratNic nebo klávesovou zkratkou Shift +Ctrl+A. Cesta

je k nalezení na kartě Cesty. Klepnutím označte cestu na kartě Cesty a otevřete dialog

pro vykreslení klepnutím na tlačítko Malovat podél cesty v zápatí karty nebo tlačítkem

Vykreslit cestu ve volbách nástroje. V dialogovém okně přepněte přepínač na Vykreslit

pomocí malovacího nástroje a ujistěte se, že je jako nástroj vybrán štětec. Obrázek 2.9 Nastavení vykreslení cesty Obrázek 2.10 Jedna část animované stopy


30

KAPITOLA 2 Štětec, malířova pravá ruka

7. Vrstvu pozadí i vrstvu se stopou dvakrát zkopírujte příkazem z nabídkyVrstvaDuplikovat vrstvu. Vrstvy přeorganizujte tažením tak, aby pozadí vždy střídalo stopu.

Obrázek 2.11 Bílé pozadí vždy střídá samotnou stopu

8. Prostřední vrstvě se stopou, na  obrázku označenou 2a, snižte Krytí na  hodnotu 75 %.

Příkazem z nabídky FiltryRozmazatGaussovské rozostření vrstvu rozostřetes poloměrem rozostření 10 px.

Obdobně snižte Krytí vrstvě 3a na 50 % a rozostřete ji s poloměrem 15 px.

Páry tvořící stopu jako celek spojte do jedné vrstvy. Po klepnutí pravým tlačítkem myši

na vrstvy se stopou (1a, 2a, 3a) vyberte z místní nabídky položku Sloučit dolů. Obrázek 2.12 Vrstvy připraveny na export do stopy


Tvorba stop

31

Poznámka: Vrstvy je možné skrývat pomocí miniatury oka, aby bylo možné si prohlédnouti ostatní vrstvy. Příkaz Sloučit dolů spojí danou vrstvu s první viditelnou vrstvou umístěnou níže, skryté

vrstvy jsou ignorovány.

9. Připravené vrstvy exportujte příkazem z nabídky SouborExportovat. Typ souborupozměňte na animovanou stopu s příponou GIH a soubor uložte do složky se štětci. Před

uložením bude nutné vyplnit doplňující informace v dialogovém okně pro export obrázku

jako kolony stop. Na číselníku označeném jako Rozestup změňte hodnotu na 75 %, není

nutné se však obávat, hodnotu je možné měnit později v nastavení kreslicího nástroje.

Popis stopy je volitelný, přesto ho doporučuji nastavit pro lepší orientaci v seznamu stop.

Zbylé položky je možné ponechat ve výchozím nastavení. Rozevírací seznam, který jenastaven na Random, zajistí, aby se 3 vytvořené stopy střídaly náhodně.

Obrázek 2.13 Export obrázku jako kolona stop

Připravený bokeh mnohonásobně urychlí práci při tvorbě grafi ky s tímto efektem, využití

je omezené pouze kreativitou.

Obrázek 2.14 Jedno z možných využití vytvořené animované stopy


32

KAPITOLA 2 Štětec, malířova pravá ruka

Tapeta rychle a snadně

Štětce jsou mocným nástrojem a v mnohém jsou schopné ušetřit spoustu práce. Proč kreslitněco, co už někdo nakreslil a dal volně ke stažení? Vytvořil jsem štětce dvou stromů a žirafy, z nichž

lze vytvořit prakticky na pár klepnutí jednoduchý, zato líbivý obrázek s africkým motivem.

1. V první řadě je nutné nainstalovat zmiňované štětce, ty najdete na webové stránce knihy

na adrese http://knihy.cpress.cz/k2088. Postup instalace je popsán na začátku této kapitoly.

2. Vytvořte nový obrázek, ve cvičení je použito rozlišení 1 600 × 1 200.

3. Hlavním motivem je západ slunce. Protože bude na  pozadí slunce a  barevný přechod

odpovídající jeho záři, je třeba umístit slunce přibližně do středu záře. Použijte vodítka

pro označení středu.

Barvy popředí a pozadí nastavte na hodnoty #f17209 a #420400 (klepnutím na barvu

popředí nebo pozadí a vypsáním do textového pole Notace HTML). Vyberte nástrojMísení z panelu nástrojů a z rozevíracího seznamu Tv ar vyberte Kruhový. Kurzorem myši

táhněte od  průsečíku pravítek libovolným směrem. Počátek úsečky představuje barvu

popředí, která se dále po úsečce mísí s barvou pozadí.

Tip: V  případě potřeby záměny barev popředí a  pozadí stačí klepnout na  oboustrannou šipku

umístěnou nad tlačítkem pro změnu barev. Miniatura černého a bílého čtverce na protilehléstraně zase vrací výchozí nastavení barev.

Obrázek 2.15 Tvorba gradientu

4. Vytvořte novou vrstvu s  průhledným typem vyplňování příkazem z  nabídky Vrstva

Nová vrstva nebo prostým klepnutím na tlačítko Vytvořit novou vrstvu na kartěvrstev. Přejmenujte vrstvu na slunce dvojitým poklepáním na vrstvu.

Poznámka: Vytváření nových vrstev pro objekt nebo ucelenou skupinu objektů není samoúčelné,

slouží k jednoduché editaci v případě, že není výsledek uspokojivý.

Nastavte barvu popředí na hodnotu #ececec. Vyberte nástroj Eliptický výběr z panelu

nástrojů a  ve  volbách zaškrtněte políčka Prolnout okraje, Rozšiřovat ze středu a Na>


Tapeta rychle a snadně

33

pevno . Tažením kurzoru od průsečíku pravítek vyberte kruhovou oblast reprezentující

budoucí slunce. Zaškrtnutá políčka zajistí rozostřený okraj výběru, rozšiřování kruhu

od středu a pevný poměr stran.

Z  panelu nástrojů vyberte nástroj Plechovka a  klepnutím do prostoru výběru slunce

vybarvěte. Nepotřebný výběr zrušte příkazem z nabídky Vy bratNic nebo klávesovou

zkratkou Shift +Ctrl+A.

Obrázek 2.16 Slunce s barevným přechodem v pozadí

5. Opět vytvořte novou vrstvu s průhledným vyplňováním a pojmenujte ji kopeček.

Vyberte nástroj Cesty z  panelu nástrojů a  na  spodní straně obrázku vytvořte pomocí

umisťování řídicích bodů obdélník obdobně jako na obrázku 2.17. Poslední krok jenut

né provést se stisknutou klávesou Ctrl nebo s vybraným přepínačem Úpravy tak, aby se

vytvořená cesta spojila.

Obrázek 2.17 Cesta ve tvaru obdélníku


34

KAPITOLA 2 Štětec, malířova pravá ruka

Pomocí tažení kurzorovou šipkou za horní části vytvořené křivky vymodelujtepožado

vaný terén. Křivku lze jemněji doladit pomocí editačních bodů charakterizovanýchčtve

rečkem. Editační body jsou viditelné jen u aktivních řídicích bodů. Z cesty vytvořte výběr

klepnutím na tlačítko Výběr z cesty, nebo prostým stisknutím klávesy Enter.

Editační bod

Aktivní řídicí bod

Neaktivní řídicí bod

Obrázek 2.18 Editace cesty

Výběr vyplňte černou barvou jako v předchozím případě.

6. Nástrojem Štětec s vhodnou škálou dříve nainstalované stopy „nakreslete“ stromy a žirafu

do nové vrstvy. Výsledný obrázek si uložte pomocí příkazu z nabídky SouborUložit

do formátu XCF pro další editaci nebo jej exportujte v jednom z podporovaných formátů

příkazem z nabídky SouborExportovat.

Obrázek 2.19 Východ slunce v Africe


Dynamika štětce

35

Dynamika štětce

Stopa kreslicího nástroje nemusí být jen statická, ale může dynamicky reagovat na řadupod

nětů. Majitele grafi ckých tabletů jistě napadne závislost na tlaku pera, ani s myší o tutovlast

nost úplně nepřicházíte. GIMP totiž umí do jisté míry dynamiku štětce emulovat. S GIMPem

ve verzi 2.8 byly možnosti nastavení dynamiky značně rozšířeny a jen tato problematika by

vystačila na krátkou příručku, proto jen krátce.

Kartu Dynamika malování otevřete položkou v nabídce OknaDokovatelná dialogováok

naDynamika malování. V seznamu je možné si vybrat z řady výchozích nastavení prody

namiku nástroje. Není problém si však vytvořit nová pravidla pro dynamiku nebo zkopírovat

některé z výchozích a to dále upravovat. Nová pravidla vytvoříte klepnutím na tlačítkoVytvo

řit novou dynamiku na kartě dynamiky malování, případně pravým klepnutím na kteroukoli

vrstvu a následným výběrem příkazu Nová dynamika z místní nabídky.

Obrázek 2.20 Karta Dynamika malování

Editaci předvoleb otevřete klepnutím na tlačítko Upravit dynamiku nebo příkazem Upravit

dynamiku z místní nabídky. Ve většině případů postačí dynamiku ovlivňovat lineárně pomocí

Mapovací matice. V rozevíracím seznamu na kartě Editor dynamiky malování jsou alekro

mě Mapovací matice i další možnosti otevírající křivku, jejímž prostřednictvím lze dynamiku

štětce ovlivňovat nelineárně.


36

KAPITOLA 2 Štětec, malířova pravá ruka

Obrázek 2.21 Editor dynamiky malování

Nejlépe se lze seznámit s nastavením dynamiky jednoduchým experimentováním,na následujícím obrázku je uvedeno pár hojně využívaných typů. Dynamika je nastavena pouzepomocí Mapovací matice.

Tlak Rychlost Směr Náhodný

Krytí

Velikost

Barva

Tvrdost Obrázek 2.22 Příklady nastavení dynamiky malování


Dynamika štětce

37

Atom, dynamika štětce v praxi

I bez grafi ckých tabletů se dá dynamiky štětce skvěle využít díky nástroji cesty. Zkuste sivytvořit model atomu pomocí křivek a správného nastavení dynamiky. Samozřejmě je v tomto

případě brán atom jako atraktivní téma pro grafi cké účely, nikoli pro ty fyzikální.

1. Vytvořte nový obrázek s  rozlišením 1 600 × 1 200 vyplněným bílou barvou, respektive

barvou pozadí.

2. Atom bude mít čtyři dráhy elektronů. Aby byly dráhy symetricky rozmístěny po 45°, je

nutné si vytvořit pomocnou vrstvu.

Vyberte stopu štětce Pixel (1 × 1 square) a velikost stopy nastavte na odpovídajícíhodnotu 1 pixel.

Pomocné body vytvořte nástrojem Obrazce GIMP dostupným přes nabídkuFiltryVykreslitObrazce GIMP. Zaškrtněte políčka Zobrazovat mřížku a Přichytávat k mřížce.

Otevřete dialogové okno pro nastavení mřížky pomocí příkazu z nabídkyUpravitMřížka. Rozestup mřížky zvyšte na hodnotu 50, čímž se mřížka vystředí.

Obrázek 2.23 Nastavení mřížky

Jednoduchými nástroji umístěnými ve vodor ovném panelu nástrojů pro tvorbu kružnic

a čar vytvořte 4 ramena po 45°. Průsečíky tvořené rameny a kružnicí naznačují budoucí

dráhy elektronů.


38

KAPITOLA 2 Štětec, malířova pravá ruka

Obrázek 2.24 Vykreslení pomocných průsečíků

3. Po výběru nástroje Cesty z panelu nástrojů vytvořte požadované křivky. Aby byly oblouky

hladké a symetrické, je třeba táhnout editační body spolu se stisknutou klávesou Shift .

Obrázek 2.25 Tvorba drah nástrojem Cesty


Dynamika štětce

39

Poznámka: Berte na vědomí, že první z řídicích bodů bude používán jako výchozí pro dynamiku

štětce. V tomto konkrétním příkladu to bude znamenat, že u prvního aktivního bodu budevykreslená čára nejhrubší a s maximálním krytím.

4. Vytvořte novou průhlednou vrstvu určenou k  vykreslení drah elektronů. Cesty se vykreslí nástrojem Štětec, zvolte stopu Hardness 075 s velikostí 30 pixelů. Barvu volte světle

modrou #95ccf3.

Vytvořte novou dynamiku, připomínám, že kartu Dynamika malování otevřetepoložkou v nabídce OknaDokovatelná dialogová oknaDynamika malování. Proměnná

je hodnota Krytí a Velikosti v závislosti na Rychlosti.

Obrázek 2.26 Nastavení požadované dynamiky

5. Cestu nejdříve aktivujte poklepáním. Vykreslení lze provést tlačítkem Vykreslit cestu

na kartě Volby nástroje nebo klepnutím na tlačítko Malovat podél cest v zápatí karty

Cesty. Zvolte vykreslení pomocí malovacího nástroje, konkrétně štětce, a zaškrtnětepolíčko Emulovat dynamiku stopy.


40

KAPITOLA 2 Štětec, malířova pravá ruka

Obrázek 2.27 Nastavení vykreslení cesty

Vykreslení proveďte ještě jednou, tentokrát se stopou štětce Hardness 025 velikosti 50

pixelů.

Obrázek 2.28 Světle modrý atom

6. Nakonec na pozadí vykreslete barevný přechod nástrojem Mísení. Barvy popředía po

zadí nastavte na #03131e a #0b3858. Tažením kurzoru vytvořte barevný přechod.


Dynamika štětce

41

Obrázek 2.29 Atom



43

V této kapitole :

 Jednoduchá instalace vzorů

 Tvorba populárních vzorů

 Praktické využití

vytvořených vzorů

KAPITOLA 3

Vzory

Přestože trend razí cestu jednoduchosti, vzory stále hrají důležitou roli v oblasti grafi ky.Spe

ciální skupinou vzorů jsou vzorky. Tyto vzorky jsou navrženy tak, aby na sebe co nejméněru

šivým způsobem navazovaly, a daly se z nich vytvářet libovolně velké vzory bez ztráty kvality.

Stejně jako v případě stop nabízí GIMP desítky vzorů připravených k okamžitému použití.

Využití různých nástrojů v  GIMPu vede prakticky k  neomezenému množství typů vzorů.

Vzory lze chápat spíše jako základní stavební kámen a podklady pro komplexnější grafi ku.

Instalace vzorů

GIMP ukládá vzory do souborů s příponou PAT, což je přípona pro vzory i v programu Adobe

Photoshop, nejsou však navzájem kompatibilní. Od verze 2.2 jsou pro vzory akceptovány také

formáty PNG, JPEG, BMP, GIF a TIFF.

Uživatelé Microsoft Windows mohou soubory se vzory kopírovat do složkyC:Usersvaše_uži

vatelské_jméno.gimp-2.8patterns. V Linuxu je umístění souborů v domovské složce.

Upozornění: Aby byly položky viditelné v příslušném seznamu, je nutné GIMP restartovat nebo

klepnout na tlačítko Občerstvit vzorky v pravém dolním rohu karty Vzorky.

Lněný vzor

Pokud se některých vzorů trend netýká, pak jsou to vzory imitující skutečné povrchy materiálů.

Ty procházejí jen mírnou evolucí a zdokonalují se vzhledem k technické vybavenosti editorů.

Mezi typické představitele této skupiny lze zařadit vzory imitující tkanou látku, kůži nebo kov.

1. Prvním krokem je vytvoření nového obrázku. Rozlišení obrázku volte s  přihlédnutím

k jeho účelu. Rozlišení plátna ve cvičení je 1 600 × 1 200.

2. Barvou dle vlastního výběru vyplňte vrstvu pomocí nástroje Plechovka z panelu nástrojů.


44

KAPITOLA 3 Vzory

Poznámka: S využitím vrstev bude barvu lněného vzoru možné jednoduše měniti po dokonče

ní projektu. To samozřejmě platí obecně, vždy je dobré pracovat tak, aby byly následné zpětné

úpravy co nejjednodušší.

3. Vytvořte novou vrstvu tlačítkem Vytvořit novou vrstvu na kartě vrstev, případněkláve

sovou zkratkou Shift +Ctrl+N. Vrstvě nastavte Typ vyplňování vrstvy na Bílou. Vrstvě

nastavte Režim krytí na Násobení.

4. Na nově vytvořené vrstvě vygenerujte šum pomocí nástroje z nabídky FiltryŠumŠum

HSV. Hodnoty Zadržení, Odstín a Sytost nastavte na nejnižší možné hodnoty, položku

Hodnota pak na 130. Vytvořte kopii vrstvy s šumem příkazem z nabídkyVrstvaDupli

kovat vrstvu nebo klepnutím na tlačítko Vytvořit kopii vrstvy na kartě vrstev.

Obrázek 3.1 Vygenerování šumu

Tip: Příhodné pojmenování vrstev značně ulehčuje a zrychluje práci, obzvláště při jejich vyšším

počtu. V případě lněného vzoru to může být vrstva pozadí, svislé vlákno a vodorovné vlákno.Pře

jmenovat vrstvu je možné prostým poklepáním na vrstvu na kartě Vrstvy.


Lněný vzor

45

5. Šum na vrstvě vodorovné vlákno rozmažte pomocí nástroje z nabídkyFiltryRozmazatRozmáznutí pohybem. Parametr Délka nastavte na 50 a Úhel na 0.

Obrázek 3.2 Rozmáznutí pohybem 6. Stejný postup zopakujte na  vrstvě svislé vlákno, s  tím rozdílem, že parametr Úhel nastavte na hodnotu 90.

Obrázek 3.3 První náznak vláken


46

KAPITOLA 3 Vzory

Vlákna mohou být nevýrazná, zkopírujte vrstvy se svislými i vodorovnými vlákny a kopiím

případně nastavte odpovídající hodnotu Krytí (v tomto případě je nastaveno na 50 %).

Obrázek 3.4 Lněný vzor

Lněný vzor v praxi

Na již vytvořeném lněném vzoru lze dále stavět a  jeho využitelnost je praktickynevyčerpatelná. Vzor je minimalistický, jednoduchý a neruší, proto je vhodný především jako pozadí.

1. Nejprve vytvořte dvě svislá vodítka příkazem z nabídky ObrázekVodítkaNovévodítko (podle procent) v 25% a 75% vzdálenosti.

Obrázek 3.5 Nastavení pomocných vodítek

2. Pomocí nástrojů Výběr obdélníku a Plechovka vybarvěte oblasti vrstvy pozadínaznačené vodítky barvami #6d2828, #6d4728 a #184242.


Lněný vzor

47

Tip: Výběrové a jiné nástroje se na vodítka přichytávají. Nejjednodušší je nejprve vytvořit hrubývý

běr a následně ho pomocí klepnutí a tažení za editační rámeček na vodítko přichytit jednou ze stran.

Upozornění: Pomocná vodítka je v tomto případě potřeba respektovat, v opačném případěne

bude sedět později vytvořený stín.

Obrázek 3.6 Obarvení pozadí

3. Oblast ve  středu je v  popředí, proto jí přidejte stín. Nástrojem Výběr obdélníku opět

vyberte oblast ve středu obrázku. Dialogové okno pro vygenerování stínu vyvolejte přes

nabídku FiltrySvětlo a stínVr ž e n ý s t í n. Posun ve směru X i Y vynulujte, Poloměr

rozostření nastavte na  hodnotu 30, Krytí zvyšte na  100 % a  zrušte zaškrtnutí Povolit

změnu velikosti.

Poznámka: Pokud je políčko Povolit změnu velikosti zaškrtnuto, může fi ltr změnit velikost plátna.

Takové chování by bylo v tomto případě nežádoucí.


48

KAPITOLA 3 Vzory

Obrázek 3.7 Vytvoření stínu

4. Atraktivitu obrázku lze zvýšit eliptickým ztmavením okrajů (ve fotografi i zvanémvině

tace), pro tento účel si vyneste vodítka do středu plátna (jednoduchým tažením kurzoru

od pravítka směrem do plátna). Vytvořte průhlednou vrstvu s názvem okraj, další změny

provádějte v této vrstvě. Vyberte nástroj Eliptický výběr z panelu nástrojů a zaškrtněte

políčko Rozšiřovat ze středu ve volbách nástroje. Tažením myši ze středu plátnavytvoř

te eliptický výběr. Výběr rozostřete o 500 pixelů příkazem z nabídky Vy bratRozostřit.

Rozostřený výběr invertujte příkazem z  nabídky Vy bratInvertovat nebo klávesovou

zkratkou Ctrl+I. Výběr vyplňte pomocí nástroje Plechovka černou barvou a  upravte

Krytí vrstvy na 65 %.

Do střední partie obrázku pak můžete umístit ̋v libovolný nápis nebo jiný objekt.

Obrázek 3.8 Jedna z možných podob obrázku


Papírový vzor

49

Papírový vzor

Další z hojně využívaných vzorů je papír. Imitují se nejrůznější podoby, od hrubýchpergame

nových papírů až po decentní textury. K uspokojivým výsledkům lze dojít různými postupy,

prakticky všechny staví na generátorech mraků. Vytvoření kvalitní papírové struktury vyžaduje

mravenčí práci, popišme si proto jeden z jednodušších způsobů.

1. Vytvořte nový obrázek, cvičení vychází z rozlišení plátna 1 600 × 1 200. První vrstvuvy

plňte pomocí nástroje Plechovka barvou #e5e5cd.

2. Otevřete dialog pro vytvoření mlhy z nabídky FiltryVykreslitMrakyMlha.Bar

va mlhy v tomto postupu je #b2b29f. Zvyšte hodnotu Turbulence na 1.5 a Krytí snižte

na hodnotu 80.

Obrázek 3.9 Vytvoření mlhy

3. Vytvořte novou vrstvu s černou výplní. Otevřete dialog pro vytvoření šumu z nabídky

FiltryŠumŠum HSV. Hodnoty Zadržení, Odstín a Sytost nastavte na nejnižšímož

né hodnoty, položku Hodnota pak na 70. Vrstvě s šumem nastavte Režim na Násobení

a 10% Krytí.

Poznámka: Papírový vzor je možné dále volně využívat. Na příkladu je přidán jednoduchý obrázek

zámku a Režim krytí nastaven na Tvrdé světlo.


50

KAPITOLA 3 Vzory

Obrázek 3.10 Přidání šumu

Obrázek 3.11 Možná podoba výsledného obrázku

Pokrčený papír

Tvorba efektů je mnohdy dlážděná neprůhlednými postupy, které dávají smysl až v cíli. Pokus

o vytvoření dojmu, že je dříve vytvořený papír pokrčený, je typickým zástupcem této kategorie

1. Vytvořte novou vrstvu s názvem pokrčení. Barvy popředí a pozadí uveďte do výchozího

stavu, tedy černé a bílé. Vyberte nástroj Mísení z panelu nástrojů a tažením myši vytvořte

první barevný přechod v libovolném směru.


Papírový vzor

51

Obrázek 3.12 Vytvoření prvního barevného přechodu 2. Přenastavte ve volbách nástrojů Režim mísení na Rozdíl. Vytvářejte barevné přechody

v  náhodném směru do  doby, než budete s  výsledkem spokojeni. Kontrastní přechody

představují budoucí pokrčení papíru.

Obrázek 3.13 Složité barevné přechody 3. Pomocí nástroje z nabídky FiltryDetekovat hranyNeón vytvořte pokrčený vzor.Položkami Poloměr a Míra lze doladit kontrast, a tedy sílu vyvýšení.


52

KAPITOLA 3 Vzory

Obrázek 3.14 Detekce hran

4. Invertujte barvy příkazem z nabídky BarvyInvertovat. Vrstvu tažením myši přesuňte

pod vrstvu s pozadím a vrstvě pozadí nastavte Režim na Barva.

Poznámka: Pokud výsledek nesplní představy, je nutné se vrátit ke kroku 2 a vytvořit nové přechody.

Upozornění: Pokud by vzor obsahoval nějakou specifi ckou texturu, typicky tenká vlákna jako

v případě lněného vzoru, musel by se namapovat na vyvýšené pokrčení. Při nesplnění mapování

by vyvýšená místa papíru nepozměnila linky vláken a papír by vypadal nepřirozeně. Vyvýšení je

možné namapovat příkazem z nabídky FiltryMapaMapa vyvýšení. Obrázek 3.15 Pokrčený papír


Čtverečky a zase čtverečky

53

Čtverečky a zase čtverečky

Minimalismus a jednoduchost má své kouzlo, přesto by se asi těžko hledal člověk, kterému se

nelíbí duha. A proto jsou často užitečné i vzory hýřící barvami. Takový vzor nemusí být příliš

složitý, a přesto mu barvy „vženou krev do žil“.

1. Vytvořte nový obrázek, rozlišení v postupu je 1 600 × 1 200 bodů.

2. Nástroji Mísení nastavte Přechod na Full saturation spectrum a vytvořte libovolnýpřechod, nejlépe vodorovný.

Obrázek 3.16 Barevné spektrum

3. Vytvořte novou vrstvu pro mřížku. Otevřete dialogové okno pro nastavení vykreslení

mřížky z  nabídky FiltryVykreslitVzorekMřížka. Hodnotu Šířka pak nastavte

na 2 pixely, Rozestup na 20 pixelů a Posun o 0 pixelů.

Obrázek 3.17 Vykreslení mřížky

4. Do výběru přidejte celou mřížku volbou Alfa do výběru z místní nabídky dané vrstvy.

Nyní vytvořte vržený stín. Dialogové okno pro vytvoření stínu otevřete příkazemz nabídky FiltrySvětlo a stínVr ž e n ý s t í n. Posun ve směru X nastavte na hodnotu 2, Posun

ve směru Y na hodnotu 3, Poloměr rozostření na  hodnotu 4 a  poté zrušte zaškrtnutí


Toto je pouze náhled elektronické knihy. Zakoupení její plné verze je

možné v elektronickém obchodě společnosti eReading.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist