načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Fyziologie -- Učebnice pro studenty zdravotnických oborů - 2., doplněné vydání - Jindřich Mourek

Fyziologie -- Učebnice pro studenty zdravotnických oborů - 2., doplněné vydání

Elektronická kniha: Fyziologie -- Učebnice pro studenty zdravotnických oborů
Autor: Jindřich Mourek
Podnázev: 2., doplněné vydání

Učebnice pro studenty zdravotnických oborů na vyšších odborných školách a bakalářských a magisterských programů vysokých škol. ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  220
+
-
7,3
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4% 60%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2012
Počet stran: 222
Rozměr: 21 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 2., dopl. vyd.
Skupina třídění: Fyziologie člověka a srovnávací fyziologie
Učební osnovy. Vyučovací předměty. Učebnice
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2012
ISBN: 978-80-247-3918-2
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Učebnice pro studenty zdravotnických oborů na vyšších odborných školách a bakalářských a magisterských programů vysokých škol.

Popis nakladatele

Druhé vydání úspěšné učebnice Fyziologie přináší textové rozšíření. Byly přidány tabulky, přehledné obrázky a konečně i text s novými údaji. Rozsah jednotlivých kapitol respektuje spektrum studujících - při menším stránkovém rozsahu je prezentováno vše podstatné. Přitom je dodržována návaznost jednotlivých kapitol (např. trávení - gastrointestinální trakt - výživa - metabolismus - apod.). Učebnice splňuje základní požadavek - látka má být předložena jasně, tj. naprosto srozumitelně.Učebnice má již mezi studenty nelékařských zdravotnických oborů své místo, a to vzhledem k tomu, že autor toto téma přednáší. (učebnice pro studenty zdravotnických oborů)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Jindřich Mourek - další tituly autora:
Mastné kyseliny OMEGA-3 - 2. vydání Mastné kyseliny OMEGA-3
 (e-book)
Fyziologie -- učebnice pro studenty zdravotnických oborů Fyziologie
 
K elektronické knize "Fyziologie -- Učebnice pro studenty zdravotnických oborů - 2., doplněné vydání" doporučujeme také:
 (e-book)
Funkční anatomie Funkční anatomie
 (e-book)
Biofyzika -- Pro zdravotnické a biomedicínské obory Biofyzika
 (e-book)
Anatomie a fyziologie člověka -- Pro humanitní obory Anatomie a fyziologie člověka
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Jindřich Mourek

Fyziologie

Učebnice pro studenty

zdravotnických oborů

2., doplněné vydání

Grada Publishing, a.s., U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

e-mail: obchod@grada.cz, www.grada.cz

FYZIOLOGIE pro studující nemedicínských oborů vznikla (její prvé vydání –

2005) po několikaleté přednáškové zkušenosti autora s  výukou tohoto před

mětu na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské Univerzity. Učebnice je sepsána

tak, aby splňovala několik základních požadavků: látka má být předložena jas

ně – tj. naprosto srozumitelně. Tomu slouží i klasické rozdělení kapitol, které

autor pokládá z hlediska přehledu a návaznosti za zřetelně výhodnější. Hledis

ko znalostí včetně nové faktologie (2. vydání se uskutečňuje reálně za 6–7 let)

je respektováno tak, aby student měl před sebou stále pevnou strukturu dané

kapitoly (funkční soustavy), kterou nové poznatky jasně doplňují, potvrzují

a současně výkladově nekomplikují či dokonce nematou. Důležitým faktorem

je čtivost a zapamatovatelnost. Aby byly tyto závažné podmínky splněny, au

tor do textu vedle větné skladby vkládá zmínky o klinickém využití, zmínky

o historii v  dané oblasti apod. Rozsah jednotlivých kapitol respektuje spekt

rum studujících – při menším stránkovém rozsahu je prezentováno vše pod

statné. Přitom je dodržována návaznost jednotlivých kapitol (např. trávení –

gastrointestinální trakt – výživa – metabolismus – apod.).

Druhé vydání přináší stránkové rozšíření. Byly přidány tabulky, přehledné ob

rázky a konečně i text s novými údaji.

Fyziologie

Jindřich Mourek

2., doplněné vydáníUčebnice pro studenty zdravotnických oborů



Poděkování

K realizaci téměř každého díla je v dnešní době třeba několika

párů rukou a několika mozků. Rád bych poděkoval recenzentům

za jejich pečlivou oponenturu, můj dík patří redaktorkám

zdravotnické redakce nakladatelství Grada Publishing za jejich

trpělivost, pomoc a vlastní zpracování. Konečně – a nikoliv

naposled – bych rád vyjádřil poděkování vedení Zdravotně

sociální fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích,

jmenovitě prof. MUDr. Miloši Velemínskému, CSc. Ten mne již

před několika lety, v roce 2004, inicioval k sepsání učebnice

fyziologie, která by plně odpovídala právě potřebám fakulty,

které byl tehdy děkanem.


GRADA Publishing

Jindřich Mourek

Fyziologie

Učebnice pro studenty

zdravotnických oborů

2., doplněné vydání


Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí

být reprodukována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez před

chozího písemného souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude

trestně stíháno. Prof. MUDr. Jindřich Mourek, DrSc.

FYZIOLOGIE

Učebnice pro studenty zdravotnických oborů 2., doplněné vydání Recenzenti: Prof. MUDr. Otomar Kittnar, CSc., MBA MUDr. Jan Barcal, Ph.D. © Grada Publishing, a.s., 2012 Cover Design © Grada Publishing, a.s., 2012 Kresba na obálce prof. MUDr. Jindřich Mourek, DrSc. TIRÁŽ TIŠTĚNÉ PUBLIKACE: Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, Praha 7 jako svou 4740. publikaci Odpovědná redaktorka Mgr. Helena Vorlová Ilustrace Kateřina Novotná, obrázky 3.1, 3.2, 3.3, 7.1 a 13.1 dle předloh autora nakreslila Jana Řeháková, DiS. Sazba a zlom Jan Šístek Počet stran 224 Vydání první, Praha 2012 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s. Názvy produktů, firem apod. použité v knize mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků, což není zvláštním způsobem vyznačeno. Postupy a příklady v této knize, rovněž tak informace o lécích, jejich formách, dávkování a aplikaci jsou sestaveny s nejlepším vědomím autorů. Z jejich praktického uplatnění však pro autory ani pro nakladatelství nevyplývají žádné právní důsledky. ISBN 978-80-247-3918-2 ELEKTRONICKÉ PUBLIKACE: ISBN 978-80-24-7787-23 (pro formát PDF) ISBN 978-80-24-7787-30 (pro formát EPUB)

Obsah

5

Obsah

Předmluva . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11

Předmluva ke druhému vydání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13

Seznam zkratek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15

1 Tělní tekutiny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17

1.1 Úvod a historie ................................. 17

1.2 Hlavní oddíly tělních tekutin ...................... 17

1.3 Krev ......................................... 19

1.3.1 Červené krvinky – erytrocyty ............... 22

1.3.2 Krevní destičky – trombocyty ............... 25

1.3.3 Krevní skupiny (krevní systémy) ............ 27

1.3.4 Bílé krvinky – leukocyty ................... 29

1.3.5 Obrana organizmu – imunita ................ 31

2 Kardiovaskulární systém . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35

2.1 Čerpací funkce srdce ............................ 35

2.2 Srdeční automacie .............................. 35

2.3 Elektrokardiogram .............................. 39

2.4 Srdeční revoluce ................................ 41

2.4.1 Minutový výdej srdeční .................... 42

2.4.2 Starlingův zákon ......................... 42

2.4.3 Koronární oběh .......................... 42

2.5 Zevní projevy srdeční činnosti ..................... 43

2.6 Řízení činnosti srdce ............................ 44

2.7 Krevní oběh ................................... 44

2.7.1 Tlak krve, periferní odpor .................. 45

2.7.2 Tvorba tkáňového moku .................... 46

2.7.3 Žilní návrat .............................. 47

2.7.4 Řízení krevního oběhu ..................... 48

2.7.5 Zvláštnosti průtoku krve v některých orgánech .. 49


Fyziologie

6

3 Fyziologie dýchání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51

3.1 Úvod a význam dýchacích plynů ................... 51

3.2 Dýchací cesty a obranné dýchací reflexy ............. 52

3.3 Ventilace plic .................................. 53

3.4 Plicní objemy .................................. 54

3.5 Mechanika dýchání ............................. 55

3.6 Compliance (poddajnost) plic ...................... 57

3.7 Průtok krve plícemi ............................. 57

3.8 Difuze plynů v plicích ........................... 58

3.9 Transport dýchacích plynů krví .................... 59

3.10 Regulace dýchání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60

3.11 Hypoxie ....................................... 62

4 Metabolizmus – přeměna látek a energií . . . . . . . . . . . . . . . 65

4.1 Přehled a pojmy ................................ 65

4.2 Energetický ekvivalent ........................... 65

4.3 Osud energie v organizmu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67 4.4 Přeměna látek .................................. 68

4.5 Funkce jater ................................... 73

5 Termoregulace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75

5.1 Stálá tělesná teplota ............................. 75

5.2 Tvorba tepla – termogeneze ....................... 76

5.3 Ztráty tepla – termolýza .......................... 77

5.4 Řízení tělesné teploty ............................ 79

6 Racionální výživa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81

6.1 Význam racionální výživy, základní pojmy .......... 81

6.2 Bazální metabolizmus ........................... 82

6.3 Význam jednotlivých živin v potravě ............... 83

6.3.1 Sacharidy ............................... 83

6.3.2 Proteiny ................................ 84

6.3.3 Lipidy .................................. 85

6.3.4 Minerály a stopové prvky .................. 86

6.3.5 Vitaminy ................................ 87

6.4 Poruchy výživy ................................. 89

6.5 Zásady racionální výživy ......................... 92

Obsah

7

7 Funkce gastrointestinálního systému (GIT) . . . . . . . . . . . . . 95

7.1 Úvod ......................................... 95

7.2 Dutina ústní ................................... 95

7.3 Žaludek ....................................... 97

7.4 Regulace sekrece a motility žaludku ................ 99

7.5 Duodenum ................................... 101

7.6 Tenké střevo .................................. 102

7.7 Tlusté střevo .................................. 103

7.8 Defekace – vyprazdňování stolice ................. 104

7.9 Vstřebávání jednotlivých živin v GIT .............. 105

8 Fyziologie vylučování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107

8.1 Homeostáza a renální funkce ..................... 107

8.2 Pohyb některých látek v ledvinách ................. 110

8.3 Močové cesty ................................. 114

9 Endokrinologie – fyziologie žláz s vnitřní sekrecí . . . . . . . 117

9.1 Přehled a základní pojmy ........................ 117

9.2 Základní mechanizmy působení hormonů ........... 118

9.3 Štítná žláza (tyreoidea) .......................... 119

9.4 Příštitná tělíska ................................ 120

9.5 Inzulin ....................................... 121

9.6 Glukagon ..................................... 122

9.7 Kůra nadledvin ................................ 122

9.8 Dřeň nadledvin ................................ 124

9.9 Adenohypofýza (hypotalamus) ................... 125

9.10 Neurohypofýza ................................ 126

9.11 Stres ........................................ 127

10 Fyziologie rozmnožování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131

10.1 Úvod ........................................ 131

10.2 Pohlavní vývoj ................................ 131

10.3 Mužský reprodukční systém ..................... 133

10.4 Ženský reprodukční systém ...................... 135

10.4.1 Menstruační cyklus ...................... 136

10.4.2 Pohlavní spojení ......................... 137

10.4.3 Těhotenství ............................. 138

10.4.4 Porod ................................. 139


Fyziologie

8

10.4.5 Laktace ................................ 139

10.5 Postnatální péče – péče o potomstvo ............... 140

11 Neurofyziologie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143

11.1 Vymezení pojmu ............................... 143

11.2 Neuron ...................................... 143

11.3 Polarizace membrány ........................... 144

11.4 Synapse ...................................... 145

11.5 Membrána nervové buňky ....................... 146

11.6 Vedení vzruchu ................................ 147

11.6.1 Přenos informací přes synapsi .............. 148

11.6.2 Reflex . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149

11.6.3 Podnět (stimulus) ........................ 150

11.7 Neuroglie .................................... 151

11.8 Vztahy mezi neurony ........................... 152

12 Fyziologie svalstva . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155

12.1 Úvod ........................................ 155

12.2 Příčně pruhovaná svalovina (kosterní) ............. 155

12.2.1 Zevní projevy svalové kontrakce ............ 157

12.2.2 Svalový tonus ........................... 158

12.3 Hladká svalovina .............................. 159

12.3.1 Zevní projevy aktivity hladké svaloviny ...... 160

13 Motorické funkce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161

13.1 Motorika (hybnost) ............................. 161

13.2 Reflexní motorika – svalový tonus ................. 161

13.2.1 Míšní reflexy ........................... 162

13.3 Retikulární formace ............................ 164

13.4 Význam mozečku .............................. 165

13.5 Volní motorika ................................ 166

13.5.1 Bazální ganglia ......................... 166

13.5.2 Talamus ............................... 167

13.5.3 Korový mozeček ........................ 167

13.5.4 Mozková kůra .......................... 168

13.5.5 Limbický systém ........................ 169

13.5.6 Motorické funkce hlavových nervů .......... 169

Obsah

9

14 Fyziologie smyslů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171

14.1 Historie a základní pojmy ....................... 171

14.2 Čich ......................................... 174

14.3 Chuť ........................................ 175

14.4 Zrak ......................................... 175

14.5 Sluch ........................................ 181

14.6 Statokinetické čidlo ............................ 184

14.7 Kožní citlivost ................................. 185

14.8 Propriorecepce ................................ 187

15 Funkční stavy CNS, integrační funkce . . . . . . . . . . . . . . . . 189

15.1 Elektroencefalogram ........................... 189

15.2 Bdění a spánek ................................ 190

15.3 Biorytmy ..................................... 193

15.4 Integrační funkce CNS .......................... 194

15.4.1 Motivace ............................... 194

15.4.2 Emoce ................................. 195

15.4.3 Paměť ................................. 195

15.4.4 Učení ................................. 198

15.4.5 Limbický systém ........................ 200

15.5 Specifické lidské vlastnosti vázané na CNS .......... 202

15.6 Mozkomíšní mok .............................. 203

15.7 Hematoencefalická bariéra ....................... 203

15.8 Mozkový metabolizmus ......................... 204

Doporučená literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205

Rejstřík . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207



Předmluva

11

Předmluva Téměř každý autor odborné monografie či vysokoškolské učebnice začíná předmluvu či úvod osvědčeným klišé – že totiž „vychází z potřeby“. Bohužel mě nenapadá nic jiného, a to z jednoduchého důvodu: je to totiž pravda. Během několikaletého přednášení fyziologie studujícím v bakalářském programu jsem zjistil, že spektrum učebních textů je silně omezeno nebo má nevhodnou skladbu. Fyziologie, i když zůstane vždy nosným oborem, představuje totiž něco analogického, jako je matematika či deskriptivní geometrie na gymnáziu. Učí souvislostem, učí kauzalitě, přináší do oboru celistvý pohled, učí propojovat vertikálně jednotlivé oblasti látky a především učí logice, protože její nejpodstatnější jádro tkví v regulačních mechanizmech. Navíc, dnešní znalosti již umožňují podstatně více nahlédnout např. do funkcí nervového systému a dát tak pojmům, jako je paměť, emoce, motivace, řeč, myšlení mnohem konkrétnější formu, a zbavit tak tuto oblast balastu psychologizování, planého a diletantského filozofování a amatérizmu.

Tato učebnice je studujícím v bakalářském programu „šitá na tělo“ a je psána tak, aby jim přinesla vše podstatné a důležité, aby ukázala na vazbu s praxí. Studenti musejí nabýt přesvědčení, že studium fyziologie není studium teoretické, ale naopak nanejvýše reálné a bezpodmínečně nutné právě pro následující kliniku a praxi. Látka je v učebnici předkládána klasickým způsobem, tj., řazení jednotlivých kapitol odpovídá předkládání učiva (a problémů) od základního kamene (tekutiny, krev) k finálnímu (regulační mechanizmy, analytické a syntetické aktivity mozku). Rozsah jednotlivých kapitol byl zvolen tak, aby pokryl a vysvětlil nejdůležitější fakta a souvislosti způsobem, který omezí memorování a spíše vybídne k aktivnímu přístupu k látce.

Bylo by šťastným završením studia nikoliv jen nabytí nezbytných vědomostí a znalostí, ale i vznik úcty a pokory k tak složitému a současně odolnému ústrojenství, jako je naše tělo.

Fyziologie

12

Studium má přinášet radost: velkou radost z poznání. Rigorózum

není smyslem a účelem studia, je jen jeho doprovodným (byť nutným) fenoménem. Dnešní svět fandí lidem znalým. Parazitizmus v životě a samozřejmě i ve studiu je nejen nemorálnost, ale dokonce hloupost. Nechť se vám daří!

Praha, prosinec 2004

prof. MUDr. Jindřich Mourek, DrSc.

Předmluva ke druhému vydání

13

Předmluva ke druhému vydání Na rozdíl od člověka (a dalších tvorů i věcí), knížka umí – alespoň dočasně – mládnout. Dostáváte druhé vydání, které je ,,omlazeno“ o nová fakta, nové interpretace a pohledy. Prosím čtenáře, aby si byli vědomi toho, že ani autor nemůže překročit ,,svůj stín“, tj. míru znalostí k dnešnímu dni. Může se tedy velmi snadno stát, že za dva tři roky se objeví nejen nová fakta, ale i skutečnosti, které nebudou jen doplňovat a rozšiřovat, ale i opravovat(!).

Každé druhé vydání je pro autora učebnice či vědecké monografie velkou satisfakcí a radostí. Ta první kniha totiž nebyla napsána nadarmo.

V předmluvě k prvnímu vydání jsem všem studentům přál především radost z vlastního procesu poznávání. To platí od dob starých Řeků do dnešního dne a bude platit i v dalších staletích. Míra neznámého – a to myslím nyní právě fyziologii či medicínu a biologii obecně – je stále ještě větší než míra poznaného.

Praha, prosinec 2011

prof. MUDr. Jindřich Mourek, DrSc.


+


Seznam zkratek

15

Seznam zkratek

AA kyselina arachidonová

ACTH adrenokortikotropní hormon

ADH antidiuretický hormon

ADP adenosin-difosfát (kyselina adenosin-difosforečná)

ATP adenosin-trifosfát (kyselina adenosin-trifosforečná)

BM bazální metabolizmus

BMI body mass index

cAMP cyklický adenosin-monofosfát

CCK cholecystokinin

cGMP cyklický guanosin-monofosfát

ECT extracelulární tekutina

EDRF endothelium derived relaxing factor

EEG elektroencefalografie

EKG elektrokardiografie

EMG elektromyografie

EPSP excitační postsynaptický potenciál

ERV expirační rezervní objem

FSH folikuly stimulující hormon

GF glomerulární filtrace

GH growth hormone (růstový hormon)

GIP gastric inhibitory peptid

GIT gastrointestinální trakt

HEB hematoencefalická bariéra

HDL high density lipoproteins (lipoproteidy o vysoké hustotě)

HTK hematokrit

ICT intracelulární tekutina

Ig imunoglobuliny

IPSP inhibiční postsynaptický potenciál

IRV inspirační rezervní objem

LDH low density lipoproteins (lipoproteidy o nízké hustotě)

LH luteinizační hormon

MSH melanocyty stimulující hormon

MV minutový objem

NEMK neesterifikované mastné kyseliny

NK natural killer


Fyziologie

16

pasy parasympatikus

PIH prolaktin inhibitory hormon

PRL prolaktin

PTH parathormon

REM rapid eye movement

RF retikulární formace

RDS respiratory distress syndrom

Rh Rhesus factor

RV reziduální objem

SAS sympatoadrenální systém

SS somatostatin

STH somatotropní hormon (růstový)

SWS slow wave slep (spánek, charakterizovaný pomalými vlnami)

sy sympatikus

T4 tyroxin

VIP vazoaktivní intestinální peptid

VKP vitální kapacita plic

VLDL very low density lipoproteins (lipoproteidy o velmi nízké

hustotě)

V/Q ventilačně perfuzní kvocient


Fyziologie

Tělní tekutiny

17

1

1 Tělní tekutiny

1.1 Úvod a historie

Existence savčí buňky, tkáně, orgánu a tím celého organizmu je pod

míněna především tzv. stabilitou vnitřního prostředí, přísunem živin

a kyslíku a odváděním katabolitů (včetně CO

2

). Stálost vnitřního

prostředí (homeostázu) charakterizoval již v 19. století slavný fran

couzský fyziolog Claude Bernard jako stabilitu důležitých para metrů,

jako je pH, teplota, osmolarita, objem tělesných tekutin, ale také stabilita

pO

2

, pCO

2

a hladiny energetických substrátů, např. glukózy. Čím je

organizmus dokonalejší, tím je také stabilita vnitřního prostředí více

kontrolována a regulována. Vnitřní prostředí v sobě tedy zahrnuje

i přísun informačních molekul, např. hormonů.

Každá buňka v lidském těle je „obtékána“ tzv. intersticiální tekuti

nou (tkáňový mok) přinášející shora zmíněné živiny a udržující rovněž

zmíněnou stabilitu vnitřního prostředí. Vysoká stabilita širokého spektra

komponent vnitřního prostředí je např. naprosto nutná pro aktivitu

takových orgánů, jako je mozek a srdeční sval.

1.2 Hlavní oddíly tělních tekutin

Význam tělních tekutin je pro homeostázu vlastně rozhodující. Je proto

pochopitelné, že rozdělení tělesných tekutin v lidském těle je významné.

Podíl vody na tělesné hmotnosti u dospělého muže vážícího 70 kg je

60 %, tj. 42 litrů. Nazývá se celková tělesná voda (CTV). Tato voda

se dále rozděluje na tekutinu v buňkách, tj. intracelulární (ICT),

která zaujímá 40 % tělesné hmotnosti., tj. 28 litrů, a na tekutinu mimo

buňky, tj. extracelulární (ECT) s 20 % tělesné hmotnosti, tj. 14 litrů.

Tato ECT se ještě rozděluje do dvou kompartmentů: na krevní plazmu,

tj. tekutinu intravaskulární (5 % těl. hmot., tj. 3,5 litru), a tekutinu

extravaskulární, tj. tkáňový mok (15 % těl. hmot., tj. 10,5 litru). Tyto

hodnoty jsou ovšem typické pro dospělého muže. Ženy mají většinou

podíl vody na tělesné hmotnosti o něco menší (asi o 10 %) než muži,

vzhledem k tomu, že mají větší podíl tuku, který je hydrofobní. Rovněž




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist