načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Funky Business navždy -- Jak si užít kapitalismus - Jonas Ridderstrale; Kjell A Nordström

Funky Business navždy -- Jak si užít kapitalismus

Elektronická kniha: Funky Business navždy -- Jak si užít kapitalismus
Autor: ;

Nová knížka dvou předních světových guru současného businessu navazuje na jejich první knihu Funky Business, která dosud vyšla ve 31 jazycích ve více než 60 zemích a byla zvolena za ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  319
+
-
10,6
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9% 85%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku: ano
Médium: e-book
Počet stran: 219
Rozměr: 24 cm
Úprava: ilustrace , portréty
Vydání: 1. vyd.
Název originálu: Funky Business forever
Spolupracovali: překlad Simona Kučerová
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-2601-4
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Nová knížka dvou předních světových guru současného businessu navazuje na jejich první knihu Funky Business, která dosud vyšla ve 31 jazycích ve více než 60 zemích a byla zvolena za jednu z nejlepších ekonomických publikací všech dob. Funky Business navždy reflektuje novou ekonomickou realitu. Obsahuje bezpočet nových příkladů, které Kjell a Jonas shromáždili při svém celosvětovém pátrání po skutečném významu funku. Původní myšlenky byly znova přezkoumány, důkladně prověřeny a zhodnoceny. Všechny tóny šedi byly odstraněny. Užijte si kapitalismus! Buďte navždy funky! (jak si užít kapitalismus)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Jonas Ridderstrale; Kjell A Nordström - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Kjell A. Nordström

a Jonas Ridderstråle

FUNKY

jak si užívat kapitalismu

BUSINESS

NavždY

FUNKY

BUSINESS

FUNKY

BUSI

NESS

NAVŽDY

FUNKY

NKYNKY

BUSI-BUSI

BUSINESS

USI-USI

NESSNESS

NAVNA

NAVŽDY

NESSESS

NAVŽDYNAVŽDY

FUNKY BUSINESS NAVŽDY

Vzpomeňte si, jaké to bývalo dřív. V podnikání šlo především o to, aby lidé nosili ty

správné, předpisově šedé obleky a často používali kapesník. Firmy žily vjednotvár

nosti.

A pak... Věci se změnily. Šedá už nebyla jedinou barvou. Byla zde najednou spousta

různých barev, možností, úkolů, konkurentů, hádanek a krizí.

Firemní svět objevil funk.

První kniha našich autorů – Funky Business – čerpala právě z této mnohobarevné

fi remní palety. Povzbuzovala manažery z celého světa, aby vzali barvu ve spreji

a vytvořili ty nejpestřejší a nejvelkolepější vzory, jaké si jen umí představit.

Svět jim podlehl. Funky Business byl dosud vydán v 31 jazycích ve více než 60ze

mích světa. Byl zvolen jednou z nejlepších ekonomických publikací všech dob a stále

se v rekordních objemech prodává po celém světě. Pokračování této knihy, Karaoke

kapitalismus, se neslo na funkové vlně a také se stalo mezinárodním bestsellerem.

Tvůrci Funky Business navždy aneb Jak si užít kapitalismus, Kjell A Nordström a

Jonas Ridderstråle, jsou nyní velmi žádáni jako řečníci. V přehledu Thinker 50 se umístili

na 9. místě.

Autoři vzali Funky Business a předělali ho tak, aby odpovídal nové ekonomické realitě.

Pusťte se do něj! Funky business „jede“ na plné pecky a přitom si stále uchovává čistotu

funku.

Funky Business navždy aneb Jak si užít kapitalismus obsahuje nespočet nových

příkladů, které Kjell a Jonas shromáždili při svém celosvětovém pátrání po skutečném

významu funku. Původní myšlenky byly znova přezkoumány, důkladně prověřeny a

zhodnoceny. Všechny tóny šedi byly odstraněny. Svět je možná jiný, ale my jsme navždy

funky.

KJELL A NORDSTRÖM JONAS RIDDERSTRÅLE

FUNKY BUSINESS

NAVŽDY

V Thinkers 50, prvním ofi ciálním

žebříčku fi losofů managementu,

obsadili Kjell Nordström a Jonas

Ridderstråle devátou příčku

v rámci celého světa, v Evropě

jsou dokonce jedničkou.

www.thinkers50.com

Oba autoři získali na Stockholm

School of Economics titul Ph.D.

v oblasti mezinárodního obchodu.

Jsou čelními představiteli nové,

v Evropě zakotvené generace

guruů businessu. Jejich kouzlo

působí celosvětově a díky svému

svěžímu pohledu na současný

svět podnikání se stali jedněmi

z nejvyhledávanějších anejoce

ňovanějších řečníků.

>>

Jejich první kniha Funky Business

aneb Jak chytré hlavy dokážou

rozhýbat business a přimět

peníze k tanci (česky vydala

Grada Publishing, 2004) je

manifestem toho, co naše doba

žádá od fi rem a těch, kdo je řídí.

Dosud byla přeložena do 31 jazyků

a nedávno obsadila 16. místo na

žebříčku nejlepších ekonomických

publikací všech dob.

Jejich druhá kniha Karaoke

kapitalismus (česky vydala Grada

Publishing, 2005) ukazuje, jak

uspět ve světě karaoke kapitalismu.

Karaoke ekonomice vládnou jedinci

s neomezenou možností volby.

Problémy v podnikání přináší

fakt, že karaoke klub hostí také

institucionalizované napodobeniny.

Plagiátoři jsou všude.

Jejich třetí kniha Funky Business

navždy aneb Jak si užít

kapitalismus obsahuje nespočet

nových příkladů, které Kjell a Jonas

shromáždili při svém celosvětovém

pátrání po skutečném významu

funku. Původní myšlenky byly

znova přezkoumány, důkladně

prověřeny a zhodnoceny. Všechny

tóny šedi byly odstraněny. Svět je

možná jiný, ale my jsme navždy

funky.

Navštivte

www.funkybusinessforever.com

a dozvíte se více.

FUNKY BUSINESS NAVŽDY

KJELL A NORDSTRÖM

JONAS RIDDERSTRÅLE

JAK SI UŽÍT KAPITALISMUS

Grada Publishing, a.s.

U Pr ̆honu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 220 386 401

fax: +420 220 386 400

e-mail: obchod@grada.cz

www.grada.cz

>>



KJELL A NORDSTRÖM JONAS RIDDERSTRÅLE

FUNKY BUSINESS

NAVŽDY

JAK SI UŽÍT KAPITALISMUS


Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být reprodukována

ani šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu nakladatele.

Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno. Kjell A Nordström, Jonas Ridderstråle Funky Business navždy Jak si užít kapitalismus Přeloženo z originálu „Funky Business Forever. How to Enjoy Capitalism.“ Copyright © 2007, by BookHouse Publishing Sweden AB This book is published by arrangement with BookHouse Publishing AB Sweden, Riddargatan 17 D 3 tr, SE-114 57 Stockholm, Sweden TIRÁŽ TIŠTĚNÉ PUBLIKACE: Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 220 386 401, fax: +420 220 386 400 www.grada.cz jako svou 3438. publikaci Překlad Ing. Simona Kučerová Odpovědná redaktorka Mgr. Andrea Bláhová Sazba Antonín Plicka Počet stran 224 První vydání, Praha 2008 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod Husova ulice 1881, Havlíčkův Brod Translation © Grada Publishing, a.s., 2008 Cover Design © Grada Publishing, a.s., 2008 Cover Photos: Katarina Lapidoth Graphic Design: Katarina Lapidoth ISBN 978-80-247-2601-4 ELEKTRONICKÉ PUBLIKACE: ISBN 978-80-247-8634-6 (ve formátu PDF)

Obsah

předmluva . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9

stvořena k explozi

O této knize

Otepluje se

Funky pravdy pro nýmandy a něco navrch FuNkY ČasY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21

Bitva mozků 26

třetí informační revoluce 27

Revidované revoluce 30

Funky business je skutečně globální

Funky business znamená více konkurence ve všem a všude

Funky business vyžaduje kreativní hledání diferenciace

Funky business vyžaduje tvůrčí přístup k organizaci

Funky business staví management a řízení do popředí

Funky business nám dává moc

vzhůru do funky budoucnosti 40 sílY FuNku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45

technologie: nekonečný příboj 48

Digitální data

Digitální sny

instituce: přestavba mauzoleí 57

Instituce kapitalismu

Národní stát

Politické strany

Věčná firma

Rodina

Hodnoty: od teleskopů ke kaleidoskopům 67

Pracovní hodnoty

Fúze v globální vesnici

Duchovní prázdnota

deregulace života: odsouzeni ke svobodě 71

Jak zvládnout chaos

FuNkY vesNiCe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77

společnost nadbytku 79

Tržní horečka

Nesmyslná nabídka

Nulové komunikační náklady

Návrat náročného zákazníka

Boj o pozornost

současnost: společnost fungující v reálném čase 87

Éra aukcí

společnost založená na intelektu 92

Konkurence založená na kompetencích

propojená společnost 96

Dálný západ

Dálný východ

Uzavřený východ

Blízké Tady

Atd.

Rychlíci a loudalové

Mocní termiti

společnost bez jasných hranic 106

Fragmentovaná společnost 109

Polarizace

Tribalizace

Individualizace

po-spo-jo-va-ná společnost 113

vítěz bere vše 115

Konkurence podle receptu

FuNkY a . s . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121

Funky a . s . je zaměřená 125

Úzké zaměření

Vyprázdněné zaměření

Cílené zaměření

Funky a . s . využívá pákový efekt 134

Vnitřní pákový efekt

Průmyslový pákový efekt

Nadnárodní pákový efekt

Funky a . s . je inovativní 142


Inovace změnou strategie

Inovace rychlostí

Inovace chytrostí

Naslouchat zákazníkům a ignorovat je

Kombinování heterogenity a homogenity

Funky a . s . je heterarchická 153

Funky model 155

Sedm rysů funky firmy

Recept na úspěch? 160

FuNkY vY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163

smysluplné vedení 168

Směr – dej mi vizi

Experimentování – odpusť mi

Vzdělání – rozviň mě

Osobní přístup – vnímej mě

ukažte, co ve vás je 184

Buďte jedineční 186

staňte se firmou 188

Zapojte se 189

dreamanagement 191

Cítit se FuNkY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195

toto je podstata toužebných snů 198

Od lokality k organizaci

poslední tabu 203

infinitní inovace 207

Pocitová strategie

Budování emocionálního podnikání

Průměrní to nikdy nevyhrají

autOři FOtOgRaFií . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219


8 FUNKY BUSINESS NAVŽDY PředmluvaThe Unilever Series: Carsten Höller, Tate Modern Museum, Londýn 2006


9FUNKY BUSINESS NAVŽDY Předmluva

předmluva

stvořena k explozi

Byla to láska na první pohled. Když jsme přišli s titulem Funky Business, věděli

jsme, že je to trefa do černého. Tato kniha v krátkých a snadnozapamatovatelných heslech shrnovala vše, o čem jsme už několik let mluvili. Zabralo to. Lidé

pochopili, jaký význam má funky business. Někteří to bohužel dokázali, aniž

naši knihu četli. Jiní – ve více než padesáti zemích světa – sebrali odvahu, vytáhli

z police přetékající ekonomickou literaturou svazek napsaný dvěma vyholenými

švédskými profesory a koupili si jej. Výsledkem je, že Funky Business byl přeložen

do více než třiceti jazyků – to je třikrát více cizojazyčných verzí, než v kolika jsou

k dostání disertační práce nás obou.

O  knize Funky Business byste měli vědět několik věcí: když jsme hledali

inspiraci, naším hlavním zdrojem se stali všichni lidé, kteří na našich stránkách

vyjádřili zájem o naši práci. Ptali jsme se jich, v jakém světě žijí. Co se kolem

nich v posledních několika letech změnilo? Co se změní v nejbližší době? Jak

se cítí? Čeho se bojí a co jim dodává energii? Zaplavily nás tisíce e-mailů. Rádi

bychom proto poděkovali každému, kdo si našel čas a napsal nám. Naslouchali

jsme – přestože jsme ne vždy souhlasili!

Také jsme se snažili, aby naše kniha zeštíhlela, což vedlo k tomu, že z ní byly

vypuštěny některé spíše filozofické a akademické odkazy. Pokud máte zájem si

pro úplnost některou konkrétní pasáž dohledat, zašlete nám prosím e-mail na

adresu info@funkybusiness.com.

Myšlenky jsou od toho, aby se o  nich diskutovalo. Pokud máte nápady,

postřehy či stížnosti o  čemkoliv, co je obsahem této knihy, spojte se s  námi

prostřednictvím funksters@funkybusiness.com.

Samozřejmě, svět roku 2000, do kterého vstoupil Funky Business, se zásadně

lišil od toho, který můžeme za mléčnými skly firemních oken vidět dnes. V roce

2000 vrcholila horečka kolem internetových firem a Spice Girls byly stálespolu. Al Gore byl tehdy nemastným neslaným víceprezidentem do počtu, který

ani zdaleka nepřipomínal toho charismatického bojovníka za životní prostředí.

V ovzduší se vznášelo nadšení a chuť do podnikání, zabarvené kapitalistickou

směsicí hrabivosti a částečně zastřených ambicí. Akcie internetových firemnarazily na svůj strop, 11. září nám vzalo dech a svět se stal mnohem nevlídnějším


10 FUNKY BUSINESS NAVŽDY Předmluva

místem plným pochybností. Ano, trh se od té doby vzpamatoval a ekonomiky

BRIC – Brazílie, Ruska, Indie a Číny – i dalších rostly úžasnou rychlostí.

Funky Business udeřil na správnou strunu. Tato kniha – přinejmenším pro nás – nikdy neměla být prostou oslavou nové „.com“ ekonomiky. Myšlenky, které obsahovala, klíčily dlouhou dobu a i poté zrály a vyvíjely se, což se nejzřetelněji projevilo v naší další knize, Karaoke kapitalismus. Jevy, o nichž jsme ve Funky Business mluvili, se dostaly do středu pozornosti, ozářeny reflektory médií nové ekonomiky; od samého počátku to však byly dlouhodobé trendy popisující způsoby řízení organizací, cíle jednotlivců, úlohu společnosti atd. Funkyekonomika nebyla novou ekonomikou, jak ji popisovaly časopisy Wired nebo Fast kolem roku 1990. Šlo o globální změnu lidského myšlení a chování, jež byla ze své podstaty explozivní. Toto byla a je především kniha o nových trendech v ekonomice, nikoliv o nové ekonomice.

Funky Business rozhodně nepatřil ke knihám, které poradí „jak na to“.Sledovali jsme různé trendy a dění kolem sebe. Shromáždili jsme útržky informací i extravagantní, až bláznivé události, k nimž došlo na podivných a legračních místech. Poznamenali jsme si je na nalepovací lístečky a těmi si pak vyzdobili pokoj. Náš švédský smysl pro účelný minimalismus byl podroben těžké zkoušce. Chtěli jsme přijít na kloub tomu, čeho jsme byli svědky, a právě proto vznikl Funky Business. Byla to kniha, jež hledala smysl světa, jak jsme jej viděli my. Nesnažila se vám říkat, co máte dělat zítra. Proč by vůbec měla? A jak bymohla? Funky Business lidi vybízel k tomu, aby si začali dělat své vlastní poznámky o tom, co vidí a prožívají ve svém vlastním životě, osobním i profesním. Vidět a věřit, to je samotné jádro činu.

Skvělý nápad je ta nejpraktičtější věc na světě.

Jakmile jsme dostali nálepku těch, co píšou o  nové ekonomice, byla zpochybněna také možnost praktického použití našich myšlenek. Někteří čtenáři Funky  Business vyjádřili své překvapení nad tím, že knihu napsali dva švédští vysokoškolští učitelé. Našli se dokonce lidé – a těm bychom se rádi omluvili –, kteří ji právě z tohoto důvodu odmítli číst. Ať jsme se však snažili sebevíc,nedokázali jsme se proměnit v přímočaré a líbivé vysokoškolské typy. Ve skutečnosti se najde dost dobrých důvodů, proč Funky Business napsali právě Švédové.Švédsko všeobecně, a Stockholm zvlášť, přijímá vše moderní s obzvláště dychtivým nadšením. Posledních několik desetiletí hnala Švédsko kupředu mohutná touha odvrhnout dědictví minulosti a osvobodit životy lidí, zvláště žen, právě tím, že jim bude dána možnost poznat a dělat vše, co sami dělat chtějí, bez ohledu na pohlaví, původ či další tradiční překážky.

Tato velká myšlenka s sebou přinesla důraz na vzdělání a osobní svobodu, ale také velkou nestabilitu. Mladí Švédové se tak naučili přežívat a prosperoFUNKY BUSINESS NAVŽDY Předmluva

vat ve značné nejistotě. Koncept celoživotní věrnosti – ať už zemi, společnosti,

či životnímu partnerovi – je pro nás neznámý, není součástí naší zkušenosti.

Švédsko se připravovalo na nejisté časy i ve chvíli, kdy nemělo ani tušení, že jej

nějaké čekají.

O této knize

Takže – už žádné vysvětlování a omluvy. Funky Business nebyl praktická kniha

o  nové ekonomice napsaná dvěma učiteli z  druhořadé vysoké školy kdesi na

Západě. Byl nepopiratelně a nestydatě funky.

Ale zpátky k věci.

Kniha Funky Business navždy je výjimečný projekt. Autoři snažící se oživit

svou uvadající slávu obvykle napíšou krátkou předmluvu, aby vzbudili zdání

odstupu, ale text nechají pietně nedotčený, jako artefakt v  literárním muzeu.

Připouštíme, že nás to také napadlo. Pak jsme si ale Funky Business znova přečetli. Byla to zvláštní zkušenost, asi jako když v baru potkáte starého kumpánaa zjistíte, že toho pořád máte spoustu společného, i když vám oběma vám narostlo břicho a vypadaly vlasy a v mnoha ohledech jste jiní než dřív.

Když jsme tuto knihu četli, narazili jsme na věci, se kterými jsmenesouhlasili. Občas se ukázalo, že jsme nebyli zdaleka tak jasnozřiví, jak jsme si mysleli.

S  politováním musíme přiznat, že na našem tehdejším pohledu na Čínu je

pozoruhodná především jeho absence. Některé příklady zase již zastaraly. Funky

Business se nám pořád líbil, ale cítili jsme, že můžeme udělat něco víc než jen

opatřit reedici novou obálkou.

Výsledkem je Funky Business navždy. Funky Business jsme prozkoumali optikou

zkušeností načerpaných během první dekády tisíciletí. Mnoho příkladů jsmevyřadili, v případě potřeby jsme aktualizovali údaje a doplnili komentáře tam, kde se

naše myšlení posunulo – nebo bylo posunuto jinými. Tisíců čtenářů jsme se ptali,

co si myslí o událostech posledních let a jaký vývoj očekávají v budoucnu.Děkujeme všem, kdo si udělali čas na kontakt s námi a s našimi myšlenkami. Doufáme,

že výsledek je stejně tak nadčasový, jako je funky: Funky Business navždy.

Otepluje se

Pojďme si to shrnout: jak se svět změnil od roku 1999?

Zaprvé musíme říct, že se změnil hodně. Změna patří k životu. Turistéa uprchlíci osidlují náš svět, říká italský umělec Francesco Clemente; buď změnu přijmete, FUNKY BUSINESS NAVŽDY Předmluva nebo se před ní pokusíte utéct. Pokud zvolíte druhou možnost, připravte se na to, že ve stále přehlednějším a globálně propojeném světě platí slova písně motownské skupiny Martha and the Vandellas: Není kam utéct, není se kam skrýt.

Velké problémy jsou nyní ještě větší. Kdybyste měli vybrat jeden klíčovýproblém světa, nemohlo by to být nic jiného než globální oteplování. To jednoduše znamená zvýšení teploty měřené ve stupních Fahrenheita nebo Celsia. Hurikány, tání polárních čepiček, vlny tsunami a další, to jsou jen důsledky. Žádná kniha se zaměřením na obchod a ekonomiku nemůže vyřešit změnu klimatu, může však změnit utváření organizací a ovlivnit jejich vedení, aby cítilo zodpovědnost i za něco víc, než je finální suma na účetní rozvaze.

To je však bohužel stále obtížnější. V naší ekonomice a společnosti se odehrává něco velmi podobného globálnímu oteplování: příčinou je množství informací, které vypouštíme a chrlíme je do hlav našich bližních. Pro osoby a firmy mohou být informace právě tak zhoubné jako emise CO

2

pro atmosféru. Rozhlédněte

se kolem sebe a zamyslete se. Klima v naší společnosti se změnilo k nepoznání.

A když se změní společenské a ekonomické klima, jsou zasaženy všechny lidské

činnosti – politika, obchod, spiritualita, vzdělání a mnohé další.

Nevěříte? Podívejte se do nedávné minulosti. Sovětský svaz se rozpadl,protože Moskva ztratila kontrolu nad informacemi proudícími do země a ven z ní. Přemíra informací způsobila, že ani mocný sovětský režim již nebyl schopen ovládat vlastní lidi. Symetrické a  nadnárodní šíření informací s  sebou přináší transparentnost, která je noční můrou všech diktátorů šikanujících občany,zákazníky či kolegy. Pusťte si Google Earth a podnikněte virtuální okružní jízdu po demokratických státech. A pak si vzpomeňte, kolik demokracií bylo na planetě před šedesáti lety.

Změna klimatu zkomplikovala život všem, kdo nepřidávají žádnou hodnotu, ať už v organizacích, nebo mimo ně. Trhy nejsou ničím jiným než konverzačním fórem, kde si prodávající a kupující vyměňují informace, aby určili cenu dané věci. Trhy se živí informacemi a jejich zásluhou se množí. Můžeme tedyočekávat vznik většího počtu méně strukturovaných trhů. Tento proces se již projevil v  oblasti finančních služeb oživením investic typu private equity. Informační džungle je krutější než informační poušť.

Jedna hodnota vede k druhé. Na planetě Transparence je povrch pokrytsněhem. Každý v něm zanechá stopy. My, vy, dokonce i William Jefferson Clinton. Chování, dobré i špatné, je tak vystaveno zraku všech. Změna firemního klimatu se projevila ve skandálech firem Parmalat, Worldcom a Enron. Naznačuje snad jejich velkolepá a trestuhodná hloupost, že ve světě plném informací je takových kriminálníků víc? Ne. Jen došlo ke změně klimatu. V transparentní společnosti prosycené informacemi vám nic neprojde. Dobrá zpráva.FUNKY BUSINESS NAVŽDY Předmluva

Uprostřed této infobažiny raší úspěch. Nízkonákladovým řešením se v novém

klimatu daří.

Co je silou, která to vše žene kupředu? Ve Funky Business tvrdíme, že jdeo účinný mix technologie, institucí a hodnot. Technologie však nyní hraje klíčovou roli.

Politika je vlivnější než obchod, ale technologie je vlivnější než politika.

Více než kdy dřív dodává technologie trhům (a nejen jim) dokonaloutransarentnost a zvyšuje míru globalizace. Když zmizí vstupní bariéry, přemíra se

stane normou. Zároveň se prudce sníží náklady na nalezení nejvýhodnějšínabídky. Internet funguje jako platforma umožňující zákazníkům využít kolektivní

vyjednávací síly. V konečném efektu dojde k přesunu vlivu od prodávajících ke

kupujícím. Zapomeňte na monarchy. Diktátorem se dnes stal zákazník. Ano,

ten kdysi hloupý, pokorný a věrný zákazník.

Vládne svoboda. Život byl deregulován, stejně jako obchod. Vítejte ve světě

ovládaném trhy a lidmi. Funky pravdy pro nýmandy a něco navrch Takové je hlavní téma dneška: změna klimatu a firemní změna klimatupodporovaná informacemi a novými technologiemi. O úroveň níž visí skupina papírků reprezentujících naše názory, náhodná, ale jednoznačně funky hesla popisující fenomény dneška a zítřka. 1 . přichází vlna láce Nastala doba láce! Tato vlna se prohnala všemi odvětvími průmyslu západních ekonomik s výjimkou průmyslu těžebního. A to je teprve začátek: 3,2 miliardy lidí (Brazilie + Rusko + Indie + Čína = BRIC) se daly do pohybu, industrializují své země a absorbují znalosti neuvěřitelnou rychlostí. Fenomén BRIC již není vzdáleným snem.

Přemýšlejte: co budete dělat, až váš trh zaplaví levné zboží z ciziny?

Zajímavé je, že v takovém případě pozorujeme růst jak u trhu s luxusním

zbožím, tak s levným. Wal-Mart pomáhá Guccimu. A co všechny ty řeči o tom,

že pirátské kopie jsou zhoubou originálů? Není na nich ani špetka pravdy. Jedno

prospívá druhému. Julio de Castro ze španělského Instituto de Empresa provedl

na toto téma výzkum. Píše: „Začněme v  Pekingu na tržišti Silk Street, což je

v  podstatě pětiposchoďový obchodní dům. Spotřebitel, Číňan i  turista, tady

najde spousty luxusního zboží. Nebo přesněji řečeno, spousty zboží, které se

tváří jako luxusní. Ať už tam zavítáte kdykoliv, najdete známé značky počínaje

Armanim přes Burberry, Gucci až po Rolex, lákající ke koupi luxusní značky za


14 FUNKY BUSINESS NAVŽDY Předmluva

nízkou cenu. Piráti nabízejí zdánlivě nemožné – levnou kvalitu. Na první pohled

se zdá všechno jasné: výrobci kopií okrádají značkové firmy o zisk. Je však třeba

dodat, že pouhých pět minut chůze od tržiště najdeme obchod, kde nabízejí

nefalšované hodinky Tag Heuer společně s pravými hodinkami dalších značek.

Ačkoliv nám intuice říká pravý opak, zjišťujeme, že napodobeniny a originály

mohou být vedle sebe. Jde snad o projev jakési nové globální pravdy? De Castro

tento názor zastává a my též.

2 . věk žen

Jsme svědky feminizace všech lidských činností. EVAluce – toto slovo vymyslel

Faith Popcorn – mění ženy v ekonomickou a vůdčí sílu, s níž je nutno počítat.

Navštivte Las Vegas a uvidíte, že před feminitou se dnes klaní i nejvyšší chrám

kýčovitého konzumerismu. Město zaplavily lázně a salony krásy, které mají přivábit

ženy, zatímco tradiční hráčství (muži shromáždění kolem stolů a zahalenícigare

tovým dýmem) je na ústupu. Od politiky k obchodu, od náboženství ke sportu,

ženy jsou všude na vzestupu. Proč? Dnes se pracuje mozkem, ne svaly. Ekonomický

blahobyt závisí na využití každého člena společnosti. Výmluvy se nepřijímají.

3 . věk svobodných

Rozhlédněte se kolem sebe. Kdo jsou vaši sousedé? Stále častěji to budoujed

notlivci. Ve většině velkých západních měst je téměř 50 % domácnostíjedno

členných – jde o lidi, kteří z toho či onoho důvodu žijí sami. Ve Stockholmu si

svobody užívá 64 % domácností. V Londýně toto číslo dosahuje 42 %. A to je

teprve začátek. Obchodní dům Debenhams ́ve Stockholmu má vyhrazené večery

pro nákupy svobodných. Můžete si vybrat zboží i nového partnera.

4 . svět měst

Národní státy jsou výtečnými organizátory olympijských her nebo světového

poháru, jako ekonomické jednotky nám však již neposlouží. Obraťte svoupo

zornost k největším městům světa. Stále více připomínají národní státy z dob

před čtyřmi či pěti staletími. Místo Janova zhruba kolem roku 1600 si představte

čínský Dalian, místo Benátek indickou Bombaj. Dnes jsou v kurzu města, ne

národy. Za necelých dvacet let bude šedesát procent světové populace žít ve

městech. A kde hodláte přebývat vy?

5 . Zábava nade vše

Vítejte ve věku zábavy! Zatímco píšeme tyto řádky, Carsten Höller instaloval

své dílo v londýnské galerii Tate Modern – dlouhé, spirálovité skluzavky ústící

do foyer galerie. Za zábavu lidé ochotně připlatí, ať už v muzeu, v letadle nebo


15FUNKY BUSINESS NAVŽDY Předmluva

při řízení. Zábava je stále vyhledávanějším požitkem. Funkčnost je zábavná –

protože prodává. V úvahu musíte vzít i skutečnost, že zábava není cosi, k čemu

se dostanete až po práci. Lidé si raději hrají v práci, než aby si hráli jen tak, pro

nic za nic. Podívejte se na trvalý úspěch Virgin, společnosti postavené na zábavě

a financích, a na vítězné tažení iPodu.

6 . konk urenční boj všech proti všem

Byli jste zvyklí znát své nepřátele. Konkurence bývala konkrétní. Nyní jevšeobec

ná. Dnes soutěžíme o peníze bank, investorů a zákazníků, ne proti společnostem

nabízejícím podobné produkty a služby.

7 . „am erika über alles“

Spojené státy si udržely svůj vliv, přestože nástup Indie a Číny, splasklá bublina

„.com“ a boj proti terorismu oslabil jejich auru neporazitelnosti. Spojené státy

zůstávají ekonomickou hnací silou světa. Proč? Díky inovaci. Proč? Protože

inovace vytváří dočasné monopoly, které jsou doslova tiskárnou na peníze.

Proč jsou Američané tak inovativní a – v konečném důsledku – tak překvapivě

vlivní? Odpověď je až neuvěřitelně prostá. Úspěch Ameriky je skryt v jejíschop

nosti nasávat největší talenty. Nejbystřejší mozky Číny, Indie, Ruska, Brazílie

a dalších zemí se hrnou do USA. Proč? Protože Spojené státy jsou především idea.

Američanem se může stát každý. Nezáleží na tom, zda jste ruský hokejista nebo

polská modelka, co se fotí nahoře bez. Dejte tomu dva nebo tři roky a stanete

se plnohodnotným členem klubu. Zkuste to samé kdekoliv jinde – bude vám to

trvat mnohem déle a způsobí to daleko větší zmatek. Je zapotřebí dvou nebo tří

generací, abyste se stali Němci, Španěly, Švédy nebo Francouzi. A jak se chcete

stát světovou špičkou v inovacích, když nedokážete přilákat ty nejlepší lidi?

8 . ti ché vědění vládne

Abyste přežili a rozvíjeli se, musíte se vyzbrojit tou nejúčinnější zbraní vůbec:

vědomostmi. Od té doby, co vyšel Funky Business, význam vědomostí ještě vzrostl.

Jednou formulované poznatky jakéhokoliv druhu však již konkurenční výhodu

neposkytují – je nám třeba vědomostí, které zůstaly nevysloveny. Naštěstí víme

víc, než dokážeme říct. Jen si představte, jaký to bude mít dopad na firmy.Pře

stanou se shlukovat kolem koryt věcných poznatků a rozdělí se podle vědění,

tužeb a životních zkušeností svých lidí.

9 . N ová úroveň pracovní specializace

Společnosti byly zvyklé vytvořit a zužitkovat. To nyní již nejde. Rozhlédněte

se kolem sebe a uvidíte, že procesy vytváření a zužitkování jsou stále víceod

+




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist