načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Funky Business navždy -- Jak si užít kapitalismus - Jonas Ridderstrale Kjell A Nordström

Elektronická kniha: Funky Business navždy -- Jak si užít kapitalismus
Autor:

Nová knížka dvou předních světových guru současného businessu navazuje na jejich první knihu Funky Business, která dosud vyšla ve 31 jazycích ve více než 60 zemích a byla zvolena za ...
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  271
+
-
Doporučená cena:  319 Kč
15%
naše sleva
9
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9% 85%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku: ano
Počet stran: 219
Rozměr: 24 cm
Úprava: ilustrace , portréty
Vydání: 1. vyd.
Název originálu: Funky Business forever
Spolupracovali: překlad Simona Kučerová
Jazyk: česky
Médium: e-book
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-2601-4
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Nová knížka dvou předních světových guru současného businessu navazuje na jejich první knihu Funky Business, která dosud vyšla ve 31 jazycích ve více než 60 zemích a byla zvolena za jednu z nejlepších ekonomických publikací všech dob. Funky Business navždy reflektuje novou ekonomickou realitu. Obsahuje bezpočet nových příkladů, které Kjell a Jonas shromáždili při svém celosvětovém pátrání po skutečném významu funku. Původní myšlenky byly znova přezkoumány, důkladně prověřeny a zhodnoceny. Všechny tóny šedi byly odstraněny. Užijte si kapitalismus! Buďte navždy funky! (jak si užít kapitalismus)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Kjell A. Nordström
a Jonas Ridderstråle
FUNKY
jak si užívat kapitalismu
BUSINESS
Navžd Y
FUNKY
BUSINESS
FUNKY
BUSINESS
NAVŽDY
FUNKY
NKYNKY
BUSI-BUSIBUSINESS
USI-USINESSNESS
NAVNA
NAVŽDY
NESS ESS
NAVŽDYNAVŽDY
FUNKY BUSINESS NAVŽDY
Vzpomeňte si, jaké to bývalo dřív. V podnikání šlo především o to, aby lidé nosili ty
správné, předpisově šedé obleky a často používali kapesník. Firmy žily v
jednotvárnosti.
A pak... Věci se změnily. Šedá už nebyla jedinou barvou. Byla zde najednou spousta
různých barev, možností, úkolů, konkurentů, hádanek a krizí.
Firemní svět objevil funk.
První kniha našich autorů – Funky Business – čerpala právě z této mnohobarevné
fi remní palety. Povzbuzovala manažery z celého světa, aby vzali barvu ve spreji
a vytvořili ty nejpestřejší a nejvelkolepější vzory, jaké si jen umí představit.
Svět jim podlehl. Funky Business byl dosud vydán v 31 jazycích ve více než 60
zemích světa. Byl zvolen jednou z nejlepších ekonomických publikací všech dob a stále
se v rekordních objemech prodává po celém světě. Pokračování této knihy, Karaoke
kapitalismus, se neslo na funkové vlně a také se stalo mezinárodním bestsellerem.
Tvůrci Funky Business navždy aneb Jak si užít kapitalismus, Kjell A Nordström a
Jonas Ridderstråle, jsou nyní velmi žádáni jako řečníci. V přehledu Thinker 50 se umístili
na 9. místě.
Autoři vzali Funky Business a předělali ho tak, aby odpovídal nové ekonomické realitě.
Pusťte se do něj! Funky business „jede“ na plné pecky a přitom si stále uchovává čistotu
funku.
Funky Business navždy aneb Jak si užít kapitalismus obsahuje nespočet nových
příkladů, které Kjell a Jonas shromáždili při svém celosvětovém pátrání po skutečném
významu funku. Původní myšlenky byly znova přezkoumány, důkladně prověřeny a
zhodnoceny. Všechny tóny šedi byly odstraněny. Svět je možná jiný, ale my jsme navždy
funky.
KJELL A NORDSTRÖM JONAS RIDDERSTRÅLE
FUNKY BUSINESS
NAVŽDY
V Thinkers 50, prvním ofi ciálním
žebříčku fi losofů managementu,
obsadili Kjell Nordström a Jonas
Ridderstråle devátou příčku
v rámci celého světa, v Evropě
jsou dokonce jedničkou.
www.thinkers50.com
Oba autoři získali na Stockholm
School of Economics titul Ph.D.
v oblasti mezinárodního obchodu.
Jsou čelními představiteli nové,
v Evropě zakotvené generace
guruů businessu. Jejich kouzlo
působí celosvětově a díky svému
svěžímu pohledu na současný
svět podnikání se stali jedněmi
z nejvyhledávanějších a
nejoceňovanějších řečníků.
>>
Jejich první kniha Funky Business
aneb Jak chytré hlavy dokážou
rozhýbat business a přimět
peníze k tanci (česky vydala
Grada Publishing, 2004) je
manifestem toho, co naše doba
žádá od fi rem a těch, kdo je řídí.
Dosud byla přeložena do 31 jazyků
a nedávno obsadila 16. místo na
žebříčku nejlepších ekonomických
publikací všech dob.
Jejich druhá kniha Karaoke
kapitalismus (česky vydala Grada
Publishing, 2005) ukazuje, jak
uspět ve světě karaoke kapitalismu.
Karaoke ekonomice vládnou jedinci
s neomezenou možností volby.
Problémy v podnikání přináší
fakt, že karaoke klub hostí také
institucionalizované napodobeniny.
Plagiátoři jsou všude.
Jejich třetí kniha Funky Business
navždy aneb Jak si užít
kapitalismus obsahuje nespočet
nových příkladů, které Kjell a Jonas
shromáždili při svém celosvětovém
pátrání po skutečném významu
funku. Původní myšlenky byly
znova přezkoumány, důkladně
prověřeny a zhodnoceny. Všechny
tóny šedi byly odstraněny. Svět je
možná jiný, ale my jsme navždy
funky.
Navštivte
www.funkybusinessforever.com
a dozvíte se více.
FUNKY BUSINESS NAVŽDY
KJELL A NORDSTRÖM
JONAS RIDDERSTRÅLE
JAK SI UŽÍT KAPITALISMUS
Grada Publishing, a.s.
U Pr ̆honu 22, 170 00 Praha 7
tel.: +420 220 386 401
fax: +420 220 386 400
e-mail: obchod@grada.cz
www.grada.cz
>>










KJELL A NORDSTRÖM JONAS RIDDERSTRÅLE
FUNKY BUSINESS
NAVŽDY
JAK SI UŽÍT KAPITALISMUS





Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy
Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být reprodukována
ani šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu nakladatele.
Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno.
Kjell A Nordström, Jonas Ridderstråle
Funky Business navždy
Jak si užít kapitalismus
Přeloženo z originálu „Funky Business Forever. How to Enjoy Capitalism.“
Copyright © 2007, by BookHouse Publishing Sweden AB
This book is published by arrangement with BookHouse Publishing AB Sweden,
Riddargatan 17 D 3 tr, SE-114 57 Stockholm, Sweden
TIRÁŽ TIŠTĚNÉ PUBLIKACE:
Vydala Grada Publishing, a.s.
U Průhonu 22, 170 00 Praha 7
tel.: +420 220 386 401, fax: +420 220 386 400
www.grada.cz
jako svou 3438. publikaci
Překlad Ing. Simona Kučerová
Odpovědná redaktorka Mgr. Andrea Bláhová
Sazba Antonín Plicka
Počet stran 224
První vydání, Praha 2008
Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod
Husova ulice 1881, Havlíčkův Brod
Translation © Grada Publishing, a.s., 2008
Cover Design © Grada Publishing, a.s., 2008
Cover Photos: Katarina Lapidoth
Graphic Design: Katarina Lapidoth
ISBN 978-80-247-2601-4
ELEKTRONICKÉ PUBLIKACE:
ISBN 978-80-247-8634-6 (ve formátu PDF)





Obsah
předmluva . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
stvořena k explozi
O této knize
Otepluje se
Funky pravdy pro nýmandy a něco navrch
FuNkY ČasY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Bitva mozků 26
třetí informační revoluce 27
Revidované revoluce 30
Funky business je skutečně globální
Funky business znamená více konkurence ve všem a všude
Funky business vyžaduje kreativní hledání diferenciace
Funky business vyžaduje tvůrčí přístup k organizaci
Funky business staví management a řízení do popředí
Funky business nám dává moc
vzhůru do funky budoucnosti 40
sílY FuNku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
technologie: nekonečný příboj 48
Digitální data
Digitální sny
instituce: přestavba mauzoleí 57
Instituce kapitalismu
Národní stát
Politické strany
Věčná firma
Rodina
Hodnoty: od teleskopů ke kaleidoskopům 67
Pracovní hodnoty
Fúze v globální vesnici
Duchovní prázdnota
deregulace života: odsouzeni ke svobodě 71
Jak zvládnout chaos





FuNkY vesNiCe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
společnost nadbytku 79
Tržní horečka
Nesmyslná nabídka
Nulové komunikační náklady
Návrat náročného zákazníka
Boj o pozornost
současnost: společnost fungující v reálném čase 87
Éra aukcí
společnost založená na intelektu 92
Konkurence založená na kompetencích
propojená společnost 96
Dálný západ
Dálný východ
Uzavřený východ
Blízké Tady
Atd.
Rychlíci a loudalové
Mocní termiti
společnost bez jasných hranic 106
Fragmentovaná společnost 109
Polarizace
Tribalizace
Individualizace
po-spo-jo-va-ná společnost 113
vítěz bere vše 115
Konkurence podle receptu
FuNkY a . s . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
Funky a . s . je zaměřená 125
Úzké zaměření
Vyprázdněné zaměření
Cílené zaměření
Funky a . s . využívá pákový efekt 134
Vnitřní pákový efekt
Průmyslový pákový efekt
Nadnárodní pákový efekt
Funky a . s . je inovativní 142





Inovace změnou strategie
Inovace rychlostí
Inovace chytrostí
Naslouchat zákazníkům a ignorovat je
Kombinování heterogenity a homogenity
Funky a . s . je heterarchická 153
Funky model 155
Sedm rysů funky firmy
Recept na úspěch? 160
FuNkY vY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
smysluplné vedení 168
Směr – dej mi vizi
Experimentování – odpusť mi
Vzdělání – rozviň mě
Osobní přístup – vnímej mě
ukažte, co ve vás je 184
Buďte jedineční 186
staňte se firmou 188
Zapojte se 189
dreamanagement 191
Cítit se FuNkY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195
toto je podstata toužebných snů 198
Od lokality k organizaci
poslední tabu 203
infinitní inovace 207
Pocitová strategie
Budování emocionálního podnikání
Průměrní to nikdy nevyhrají
autOři FOtOgRaFií . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219





8 FUNKY BUSINESS NAVŽDY PředmluvaThe Unilever Series: Carsten Höller, Tate Modern Museum, Londýn 2006





9 FUNKY BUSINESS NAVŽDY Předmluva
předmluva
stvořena k explozi
Byla to láska na první pohled. Když jsme přišli s titulem Funky Business, věděli
jsme, že je to trefa do černého. Tato kniha v krátkých a snadno
zapamatovatelných heslech shrnovala vše, o čem jsme už několik let mluvili. Zabralo to. Lidé
pochopili, jaký význam má funky business. Někteří to bohužel dokázali, aniž
naši knihu četli. Jiní – ve více než padesáti zemích světa – sebrali odvahu, vytáhli
z police přetékající ekonomickou literaturou svazek napsaný dvěma vyholenými
švédskými profesory a koupili si jej. Výsledkem je, že Funky Business byl přeložen
do více než třiceti jazyků – to je třikrát více cizojazyčných verzí, než v kolika jsou
k dostání disertační práce nás obou.
O  knize Funky Business byste měli vědět několik věcí: když jsme hledali
inspiraci, naším hlavním zdrojem se stali všichni lidé, kteří na našich stránkách
vyjádřili zájem o naši práci. Ptali jsme se jich, v jakém světě žijí. Co se kolem
nich v posledních několika letech změnilo? Co se změní v nejbližší době? Jak
se cítí? Čeho se bojí a co jim dodává energii? Zaplavily nás tisíce e-mailů. Rádi
bychom proto poděkovali každému, kdo si našel čas a napsal nám. Naslouchali
jsme – přestože jsme ne vždy souhlasili!
Také jsme se snažili, aby naše kniha zeštíhlela, což vedlo k tomu, že z ní byly
vypuštěny některé spíše filozofické a akademické odkazy. Pokud máte zájem si
pro úplnost některou konkrétní pasáž dohledat, zašlete nám prosím e-mail na
adresu info@funkybusiness.com.
Myšlenky jsou od toho, aby se o  nich diskutovalo. Pokud máte nápady,
postřehy či stížnosti o  čemkoliv, co je obsahem této knihy, spojte se s  námi
prostřednictvím funksters@funkybusiness.com.
Samozřejmě, svět roku 2000, do kterého vstoupil Funky Business, se zásadně
lišil od toho, který můžeme za mléčnými skly firemních oken vidět dnes. V roce
2000 vrcholila horečka kolem internetových firem a Spice Girls byly stále
spolu. Al Gore byl tehdy nemastným neslaným víceprezidentem do počtu, který
ani zdaleka nepřipomínal toho charismatického bojovníka za životní prostředí.
V ovzduší se vznášelo nadšení a chuť do podnikání, zabarvené kapitalistickou
směsicí hrabivosti a částečně zastřených ambicí. Akcie internetových firem
narazily na svůj strop, 11. září nám vzalo dech a svět se stal mnohem nevlídnějším





10 FUNKY BUSINESS NAVŽDY Předmluva
místem plným pochybností. Ano, trh se od té doby vzpamatoval a ekonomiky
BRIC – Brazílie, Ruska, Indie a Číny – i dalších rostly úžasnou rychlostí.
Funky Business udeřil na správnou strunu. Tato kniha – přinejmenším pro
nás – nikdy neměla být prostou oslavou nové „.com“ ekonomiky. Myšlenky, které
obsahovala, klíčily dlouhou dobu a i poté zrály a vyvíjely se, což se nejzřetelněji
projevilo v naší další knize, Karaoke kapitalismus. Jevy, o nichž jsme ve Funky
Business mluvili, se dostaly do středu pozornosti, ozářeny reflektory médií nové
ekonomiky; od samého počátku to však byly dlouhodobé trendy popisující
způsoby řízení organizací, cíle jednotlivců, úlohu společnosti atd. Funky
ekonomika nebyla novou ekonomikou, jak ji popisovaly časopisy Wired nebo Fast
kolem roku 1990. Šlo o globální změnu lidského myšlení a chování, jež byla
ze své podstaty explozivní. Toto byla a je především kniha o nových trendech
v ekonomice, nikoliv o nové ekonomice.
Funky Business rozhodně nepatřil ke knihám, které poradí „jak na to“.
Sledovali jsme různé trendy a dění kolem sebe. Shromáždili jsme útržky informací
i extravagantní, až bláznivé události, k nimž došlo na podivných a legračních
místech. Poznamenali jsme si je na nalepovací lístečky a těmi si pak vyzdobili
pokoj. Náš švédský smysl pro účelný minimalismus byl podroben těžké zkoušce.
Chtěli jsme přijít na kloub tomu, čeho jsme byli svědky, a právě proto vznikl
Funky Business. Byla to kniha, jež hledala smysl světa, jak jsme jej viděli my.
Nesnažila se vám říkat, co máte dělat zítra. Proč by vůbec měla? A jak by
mohla? Funky Business lidi vybízel k tomu, aby si začali dělat své vlastní poznámky
o tom, co vidí a prožívají ve svém vlastním životě, osobním i profesním. Vidět
a věřit, to je samotné jádro činu.
Skvělý nápad je ta nejpraktičtější věc na světě.
Jakmile jsme dostali nálepku těch, co píšou o  nové ekonomice, byla
zpochybněna také možnost praktického použití našich myšlenek. Někteří čtenáři
Funky  Business vyjádřili své překvapení nad tím, že knihu napsali dva švédští
vysokoškolští učitelé. Našli se dokonce lidé – a těm bychom se rádi omluvili –,
kteří ji právě z tohoto důvodu odmítli číst. Ať jsme se však snažili sebevíc,
nedokázali jsme se proměnit v přímočaré a líbivé vysokoškolské typy. Ve skutečnosti
se najde dost dobrých důvodů, proč Funky Business napsali právě Švédové.
Švédsko všeobecně, a Stockholm zvlášť, přijímá vše moderní s obzvláště dychtivým
nadšením. Posledních několik desetiletí hnala Švédsko kupředu mohutná touha
odvrhnout dědictví minulosti a osvobodit životy lidí, zvláště žen, právě tím, že
jim bude dána možnost poznat a dělat vše, co sami dělat chtějí, bez ohledu na
pohlaví, původ či další tradiční překážky.
Tato velká myšlenka s sebou přinesla důraz na vzdělání a osobní svobodu,
ale také velkou nestabilitu. Mladí Švédové se tak naučili přežívat a  prospero-





11 FUNKY BUSINESS NAVŽDY Předmluva
vat ve značné nejistotě. Koncept celoživotní věrnosti – ať už zemi, společnosti,
či životnímu partnerovi – je pro nás neznámý, není součástí naší zkušenosti.
Švédsko se připravovalo na nejisté časy i ve chvíli, kdy nemělo ani tušení, že jej
nějaké čekají.
O této knize
Takže – už žádné vysvětlování a omluvy. Funky Business nebyl praktická kniha
o  nové ekonomice napsaná dvěma učiteli z  druhořadé vysoké školy kdesi na
Západě. Byl nepopiratelně a nestydatě funky.
Ale zpátky k věci.
Kniha Funky Business navždy je výjimečný projekt. Autoři snažící se oživit
svou uvadající slávu obvykle napíšou krátkou předmluvu, aby vzbudili zdání
odstupu, ale text nechají pietně nedotčený, jako artefakt v  literárním muzeu.
Připouštíme, že nás to také napadlo. Pak jsme si ale Funky Business znova přečetli.
Byla to zvláštní zkušenost, asi jako když v baru potkáte starého kumpána
a zjistíte, že toho pořád máte spoustu společného, i když vám oběma vám narostlo
břicho a vypadaly vlasy a v mnoha ohledech jste jiní než dřív.
Když jsme tuto knihu četli, narazili jsme na věci, se kterými jsme
nesouhlasili. Občas se ukázalo, že jsme nebyli zdaleka tak jasnozřiví, jak jsme si mysleli.
S  politováním musíme přiznat, že na našem tehdejším pohledu na Čínu je
pozoruhodná především jeho absence. Některé příklady zase již zastaraly. Funky
Business se nám pořád líbil, ale cítili jsme, že můžeme udělat něco víc než jen
opatřit reedici novou obálkou.
Výsledkem je Funky Business navždy. Funky Business jsme prozkoumali optikou
zkušeností načerpaných během první dekády tisíciletí. Mnoho příkladů jsme
vyřadili, v případě potřeby jsme aktualizovali údaje a doplnili komentáře tam, kde se
naše myšlení posunulo – nebo bylo posunuto jinými. Tisíců čtenářů jsme se ptali,
co si myslí o událostech posledních let a jaký vývoj očekávají v budoucnu.
Děkujeme všem, kdo si udělali čas na kontakt s námi a s našimi myšlenkami. Doufáme,
že výsledek je stejně tak nadčasový, jako je funky: Funky Business navždy.
Otepluje se
Pojďme si to shrnout: jak se svět změnil od roku 1999?
Zaprvé musíme říct, že se změnil hodně. Změna patří k životu. Turisté
a uprchlíci osidlují náš svět, říká italský umělec Francesco Clemente; buď změnu přijmete,





12 FUNKY BUSINESS NAVŽDY Předmluva
nebo se před ní pokusíte utéct. Pokud zvolíte druhou možnost, připravte se na to,
že ve stále přehlednějším a globálně propojeném světě platí slova písně motownské
skupiny Martha and the Vandellas: Není kam utéct, není se kam skrýt.
Velké problémy jsou nyní ještě větší. Kdybyste měli vybrat jeden klíčový
problém světa, nemohlo by to být nic jiného než globální oteplování. To jednoduše
znamená zvýšení teploty měřené ve stupních Fahrenheita nebo Celsia. Hurikány,
tání polárních čepiček, vlny tsunami a další, to jsou jen důsledky. Žádná kniha
se zaměřením na obchod a ekonomiku nemůže vyřešit změnu klimatu, může
však změnit utváření organizací a ovlivnit jejich vedení, aby cítilo zodpovědnost
i za něco víc, než je finální suma na účetní rozvaze.
To je však bohužel stále obtížnější. V naší ekonomice a společnosti se odehrává
něco velmi podobného globálnímu oteplování: příčinou je množství informací,
které vypouštíme a chrlíme je do hlav našich bližních. Pro osoby a firmy mohou
být informace právě tak zhoubné jako emise CO
2
pro atmosféru. Rozhlédněte
se kolem sebe a zamyslete se. Klima v naší společnosti se změnilo k nepoznání.
A když se změní společenské a ekonomické klima, jsou zasaženy všechny lidské
činnosti – politika, obchod, spiritualita, vzdělání a mnohé další.
Nevěříte? Podívejte se do nedávné minulosti. Sovětský svaz se rozpadl,
protože Moskva ztratila kontrolu nad informacemi proudícími do země a ven z ní.
Přemíra informací způsobila, že ani mocný sovětský režim již nebyl schopen
ovládat vlastní lidi. Symetrické a  nadnárodní šíření informací s  sebou přináší
transparentnost, která je noční můrou všech diktátorů šikanujících občany,
zákazníky či kolegy. Pusťte si Google Earth a podnikněte virtuální okružní jízdu po
demokratických státech. A pak si vzpomeňte, kolik demokracií bylo na planetě
před šedesáti lety.
Změna klimatu zkomplikovala život všem, kdo nepřidávají žádnou hodnotu,
ať už v organizacích, nebo mimo ně. Trhy nejsou ničím jiným než konverzačním
fórem, kde si prodávající a kupující vyměňují informace, aby určili cenu dané
věci. Trhy se živí informacemi a jejich zásluhou se množí. Můžeme tedy
očekávat vznik většího počtu méně strukturovaných trhů. Tento proces se již projevil
v  oblasti finančních služeb oživením investic typu private equity. Informační
džungle je krutější než informační poušť.
Jedna hodnota vede k druhé. Na planetě Transparence je povrch pokryt
sněhem. Každý v něm zanechá stopy. My, vy, dokonce i William Jefferson Clinton.
Chování, dobré i špatné, je tak vystaveno zraku všech. Změna firemního klimatu
se projevila ve skandálech firem Parmalat, Worldcom a Enron. Naznačuje snad
jejich velkolepá a trestuhodná hloupost, že ve světě plném informací je takových
kriminálníků víc? Ne. Jen došlo ke změně klimatu. V transparentní společnosti
prosycené informacemi vám nic neprojde. Dobrá zpráva.





13 FUNKY BUSINESS NAVŽDY Předmluva
Uprostřed této infobažiny raší úspěch. Nízkonákladovým řešením se v novém
klimatu daří.
Co je silou, která to vše žene kupředu? Ve Funky Business tvrdíme, že jde
o účinný mix technologie, institucí a hodnot. Technologie však nyní hraje klíčovou roli.
Politika je vlivnější než obchod, ale technologie je vlivnější než politika.
Více než kdy dřív dodává technologie trhům (a nejen jim) dokonalou
transparentnost a zvyšuje míru globalizace. Když zmizí vstupní bariéry, přemíra se
stane normou. Zároveň se prudce sníží náklady na nalezení nejvýhodnější
nabídky. Internet funguje jako platforma umožňující zákazníkům využít kolektivní
vyjednávací síly. V konečném efektu dojde k přesunu vlivu od prodávajících ke
kupujícím. Zapomeňte na monarchy. Diktátorem se dnes stal zákazník. Ano,
ten kdysi hloupý, pokorný a věrný zákazník.
Vládne svoboda. Život byl deregulován, stejně jako obchod. Vítejte ve světě
ovládaném trhy a lidmi.
Funky pravdy pro nýmandy a něco navrch
Takové je hlavní téma dneška: změna klimatu a firemní změna klimatu
podporovaná informacemi a novými technologiemi. O úroveň níž visí skupina papírků
reprezentujících naše názory, náhodná, ale jednoznačně funky hesla popisující
fenomény dneška a zítřka.
1 . přichází vlna láce
Nastala doba láce! Tato vlna se prohnala všemi odvětvími průmyslu západních
ekonomik s výjimkou průmyslu těžebního. A to je teprve začátek: 3,2 miliardy
lidí (Brazilie + Rusko + Indie + Čína = BRIC) se daly do pohybu, industrializují
své země a absorbují znalosti neuvěřitelnou rychlostí. Fenomén BRIC již není
vzdáleným snem.
Přemýšlejte: co budete dělat, až váš trh zaplaví levné zboží z ciziny?
Zajímavé je, že v takovém případě pozorujeme růst jak u trhu s luxusním
zbožím, tak s levným. Wal-Mart pomáhá Guccimu. A co všechny ty řeči o tom,
že pirátské kopie jsou zhoubou originálů? Není na nich ani špetka pravdy. Jedno
prospívá druhému. Julio de Castro ze španělského Instituto de Empresa provedl
na toto téma výzkum. Píše: „Začněme v  Pekingu na tržišti Silk Street, což je
v  podstatě pětiposchoďový obchodní dům. Spotřebitel, Číňan i  turista, tady
najde spousty luxusního zboží. Nebo přesněji řečeno, spousty zboží, které se
tváří jako luxusní. Ať už tam zavítáte kdykoliv, najdete známé značky počínaje
Armanim přes Burberry, Gucci až po Rolex, lákající ke koupi luxusní značky za





14 FUNKY BUSINESS NAVŽDY Předmluva
nízkou cenu. Piráti nabízejí zdánlivě nemožné – levnou kvalitu. Na první pohled
se zdá všechno jasné: výrobci kopií okrádají značkové firmy o zisk. Je však třeba
dodat, že pouhých pět minut chůze od tržiště najdeme obchod, kde nabízejí
nefalšované hodinky Tag Heuer společně s pravými hodinkami dalších značek.
Ačkoliv nám intuice říká pravý opak, zjišťujeme, že napodobeniny a originály
mohou být vedle sebe. Jde snad o projev jakési nové globální pravdy? De Castro
tento názor zastává a my též.
2 . věk žen
Jsme svědky feminizace všech lidských činností. EVAluce – toto slovo vymyslel
Faith Popcorn – mění ženy v ekonomickou a vůdčí sílu, s níž je nutno počítat.
Navštivte Las Vegas a uvidíte, že před feminitou se dnes klaní i nejvyšší chrám
kýčovitého konzumerismu. Město zaplavily lázně a salony krásy, které mají přivábit
ženy, zatímco tradiční hráčství (muži shromáždění kolem stolů a zahalení
cigaretovým dýmem) je na ústupu. Od politiky k obchodu, od náboženství ke sportu,
ženy jsou všude na vzestupu. Proč? Dnes se pracuje mozkem, ne svaly. Ekonomický
blahobyt závisí na využití každého člena společnosti. Výmluvy se nepřijímají.
3 . věk svobodných
Rozhlédněte se kolem sebe. Kdo jsou vaši sousedé? Stále častěji to budou
jednotlivci. Ve většině velkých západních měst je téměř 50 % domácností
jednočlenných – jde o lidi, kteří z toho či onoho důvodu žijí sami. Ve Stockholmu si
svobody užívá 64 % domácností. V Londýně toto číslo dosahuje 42 %. A to je
teprve začátek. Obchodní dům Debenhams ́ve Stockholmu má vyhrazené večery
pro nákupy svobodných. Můžete si vybrat zboží i nového partnera.
4 . svět měst
Národní státy jsou výtečnými organizátory olympijských her nebo světového
poháru, jako ekonomické jednotky nám však již neposlouží. Obraťte svou
pozornost k největším městům světa. Stále více připomínají národní státy z dob
před čtyřmi či pěti staletími. Místo Janova zhruba kolem roku 1600 si představte
čínský Dalian, místo Benátek indickou Bombaj. Dnes jsou v kurzu města, ne
národy. Za necelých dvacet let bude šedesát procent světové populace žít ve
městech. A kde hodláte přebývat vy?
5 . Zábava nade vše
Vítejte ve věku zábavy! Zatímco píšeme tyto řádky, Carsten Höller instaloval
své dílo v londýnské galerii Tate Modern – dlouhé, spirálovité skluzavky ústící
do foyer galerie. Za zábavu lidé ochotně připlatí, ať už v muzeu, v letadle nebo





15 FUNKY BUSINESS NAVŽDY Předmluva
při řízení. Zábava je stále vyhledávanějším požitkem. Funkčnost je zábavná –
protože prodává. V úvahu musíte vzít i skutečnost, že zábava není cosi, k čemu
se dostanete až po práci. Lidé si raději hrají v práci, než aby si hráli jen tak, pro
nic za nic. Podívejte se na trvalý úspěch Virgin, společnosti postavené na zábavě
a financích, a na vítězné tažení iPodu.
6 . konkurenční boj všech proti všem
Byli jste zvyklí znát své nepřátele. Konkurence bývala konkrétní. Nyní je
všeobecná. Dnes soutěžíme o peníze bank, investorů a zákazníků, ne proti společnostem
nabízejícím podobné produkty a služby.
7 . „amerika über alles“
Spojené státy si udržely svůj vliv, přestože nástup Indie a Číny, splasklá bublina
„.com“ a boj proti terorismu oslabil jejich auru neporazitelnosti. Spojené státy
zůstávají ekonomickou hnací silou světa. Proč? Díky inovaci. Proč? Protože
inovace vytváří dočasné monopoly, které jsou doslova tiskárnou na peníze.
Proč jsou Američané tak inovativní a – v konečném důsledku – tak překvapivě
vlivní? Odpověď je až neuvěřitelně prostá. Úspěch Ameriky je skryt v její
schopnosti nasávat největší talenty. Nejbystřejší mozky Číny, Indie, Ruska, Brazílie
a dalších zemí se hrnou do USA. Proč? Protože Spojené státy jsou především idea.
Američanem se může stát každý. Nezáleží na tom, zda jste ruský hokejista nebo
polská modelka, co se fotí nahoře bez. Dejte tomu dva nebo tři roky a stanete
se plnohodnotným členem klubu. Zkuste to samé kdekoliv jinde – bude vám to
trvat mnohem déle a způsobí to daleko větší zmatek. Je zapotřebí dvou nebo tří
generací, abyste se stali Němci, Španěly, Švédy nebo Francouzi. A jak se chcete
stát světovou špičkou v inovacích, když nedokážete přilákat ty nejlepší lidi?
8 . tiché vědění vládne
Abyste přežili a rozvíjeli se, musíte se vyzbrojit tou nejúčinnější zbraní vůbec:
vědomostmi. Od té doby, co vyšel Funky Business, význam vědomostí ještě vzrostl.
Jednou formulované poznatky jakéhokoliv druhu však již konkurenční výhodu
neposkytují – je nám třeba vědomostí, které zůstaly nevysloveny. Naštěstí víme
víc, než dokážeme říct. Jen si představte, jaký to bude mít dopad na firmy.
Přestanou se shlukovat kolem koryt věcných poznatků a rozdělí se podle vědění,
tužeb a životních zkušeností svých lidí.
9 . Nová úroveň pracovní specializace
Společnosti byly zvyklé vytvořit a zužitkovat. To nyní již nejde. Rozhlédněte
se kolem sebe a uvidíte, že procesy vytváření a zužitkování jsou stále více od-





16 FUNKY BUSINESS NAVŽDY Předmluva
dělovány. Některé firmy jsou zaměřeny na maximalizaci užitku – například
velké nadnárodní společnosti – a pak jsou tu kreativní firmy, které se věnují
především výzkumu. To znamená, že velké společnosti stráví méně času snahou
proměnit se ve funky designová studia a více času tím, že s nimi spolupracují.
Kooperace s druhými je jedna z velkých výzev, jimž budou muset firmy
v příštím desetiletí čelit.
10 . anonymní kapitalisté
My všichni, kteří jsme vložili své úspory do penze a ostatní finance do
privatizovaných společností, jsme nyní kapitalisté. Podívejte se, co se skrývá za jménem
některé významné firmy – najdete další významné jméno. Pátrejte dál a objevíte
další firmu a  za ní další... Nejsou zde žádní majitelé v  běžném slova smyslu.
Velký kapitalismus je stále více anonymní. Brzy nastane doba, kdy se lidé budou
představovat takto: „Dobrý den, já jsem John. Jsem kapitalista.“
11 . interaktivita vždy a všude
Komunikace a potěšení bývaly lineární a oddělené. Třeba: psaní a čtení. Nebo
předehra a sex. Nyní jsou jednotlivé aktivity propleteny a propojeny v úžasném
řetězci kombinací. Nová logika si žádá všeobecnou interaktivitu. Vítejte ve věku,
kdy se majonéza mísí s hořčicí a roztavený sýr se slepí se šunkou. Nastala doba,
kdy alternativa splývá s hlavním proudem, studenti mají jiné vztahy s profesory,
mění se způsoby chování nakupujících i prodávajících a pacienti si vygooglují
své symptomy dřív, než navštíví lékaře.
12 . Cena ticha
Naše smysly pracují přesčas. Hledáte nějaký luxusní a vysoce ceněný produkt
pro příští desetiletí a dál? Co takhle jednoduchost? Picasso načrtl svou holubici
prostou čarou za osm vteřin, když mu bylo osmdesát. Jen mistr je schopen
jednoduchosti. A co třeba prostor? Ať v Číně cestujete kamkoliv, všude vidíte
lidi. Ve věku urbanizace se prostor, v němž se dá pohybovat a přemýšlet, stává
vzácností. Lidé prahnou po kontemplativní samotě. A co takhle ticho? IPody,
mobilní telefony, auta, hlasy, hudba... Neúnavná kakofonie městského
života si vybírá svou daň. Umění úniku se stane uměním přežití. Každý z nás je
Houdini.
13 . média jsou materiál
Před sto lety umělci a malíři pracovali s barvami, pastely a uhlem. Materiály se
mění. Současní umělci užívají Photoshop stejně obratně jako jejich předchůdci
štětce. Mazlí se s pixely. Digitalizují. Je proto jejich tvorba výrazně dokonalejší?





17 FUNKY BUSINESS NAVŽDY Předmluva
Ne. Krása zůstala krásou. Umění zůstalo uměním. Teď aplikujte stejnou úvahu
na business. Firmy mají k dispozici množství různých materiálů, které mohou
využít v  honbě za vytvořením dočasných monopolů. Mohou si hrát s  pixely,
nebo zůstat u pastelů. Volba je jen na nich, ale je to volba.
14 . váš život – sestavte si jej sami
Vše se stále více individualizuje. Svoboda je nový, nezadržitelně se šířící virus.
Podívejte se na rozmach mikrofinancí v některých z nejchudších zemí světa. Díky
lidem, jako je Muhammad Yunnus, mohou někteří z těch, kdo byli ekonomicky
diskvalifikováni, zaujmout své právoplatné místo v ekonomickém světě. Další
a  další z  nás setřásají mentální okovy. Zavládla svoboda volby. Staré způsoby
života byly opuštěny – v Evropě, Asii i na americkém kontinentě. Tradiční
instituce za nás již nenesou odpovědnost. Instituce stvořené blahobytem skomírají,
dušeny nezájmem či politickými dogmaty. Jejich úpadek je životní realita, kterou
nenapraví ani vyšší daně.
Více svobody znamená také více odpovědnosti. Pokud nepřijmete
rozhodnutí sami, někdo jiný to udělá za vás. A můžete si být jisti, že vaše blaho je to
poslední, co bude dotyčnému ležet na srdci. Jsme jaksi osamělí. Nová společnost
blahobytu – protože tentokrát jde o společnost, ne o stát – má design z IKEA. Je
dodávána v plochých balíčcích a sestavit si ji musíme sami. Jak jste si ale mohli
všimnout, návod uvnitř není přiložen.
15 . potrava pro duši
Více svobody znamená více zodpovědnosti za péči o ty, kteří jsou kolem nás. Jak
poznamenal Charles Handy, trh – dominantní instituce dnešní doby –
odpovědnost nenahrazuje. Sám o sobě je pouze mechanismem, který odděluje efektivní
od neefektivního. Po Funky Business se vyrojily spousty knih kritizujících tržní
kapitalismus a  nadnárodní značky. Protesty proti kapitalismu jsou známkou
rostoucí frustrace ze současného institucionálního uspořádání. Většinou jsou
však neoprávněné. Kapitalismus globálního trhu není politická ideologie. Není
dobrý ani zlý, správný ani špatný. Prostě je.
Tržní kapitalismus je stroj. Stroj však nemá duši. Proto musíme za pochodu
vymyslet oduševnělou nástavbu globálního kapitalismu. Je třeba si uvědomit, že
technologický vývoj vyvolává změny v našich institucích a hodnotách. Kdyby
k  těmto změnám nedocházelo, technologický pokrok by nevytvářel takovou
finanční, emocionální a lidskou hodnotu, jakou od něj očekáváme. Nerovnost
v přístupu k informačním technologiím není důsledkem technologie jako
takové, ale spíše naší neschopnosti vytvořit svět, v němž více lidí dostane příležitost
rozvinout svůj talent.





18 FUNKY BUSINESS NAVŽDY Předmluva
16 . e- (mocionální) podnikání
Klíčovou myšlenkou knihy Funky Business bylo tvrzení, že jediným způsobem,
jak obelstít tržní past, je působit na emocionální, nikoliv racionální stránku lidské
bytosti. Žijeme v době emocí. Naše důvěra v ryzí vědu je otřesena. Po stoletím
plném událostí, které se podle vědců nikdy neměly stát – stačí připomenout
Černobyl, AIDS a ebolu – zavládla v myslích lidí skepse. Když na naše otázky
nedokáže uspokojivě odpovědět věda, zbývá jen jediné: věřit svým pocitům.
Skutečná konkurenceschopnost tak musí být založena na něčem, co všichni
známe, ale o čem se ve světě podnikání málokdy mluví, tedy na pocitech
a fantazii. Steva Jobse z Apple se ptali, čím je nový operační systém Mac OS X tak
výjimečný. Odpověděl: „Naše tlačítka vypadají na obrazovce tak fantasticky, že
budete mít chuť je olíznout.“ Ani slovo o megaherzích a gigabitech. Vaše smysly
ale pracují na plné obrátky.
Většina firem se dnes sama sebe musí zeptat: Hoříme pro naše výrobky, naše
kolegy, naše zákazníky? Rozumějte – jde o vášeň, ne o náklonnost či oblibu. A co
zákazníci? Zbožňují oni vás? Kolik z nich si během posledních dvou let nechalo
vytetovat vaši značku na biceps? Pokud k tomu své věrné příznivce dokázal přimět
Harley Davidson, proč ne vy? Připadá vám to ztřeštěné a přepjaté? Neurologické
výzkumy ukázaly, že limbický systém, který ovládá naše pocity, je mnohem
silnější než neokortex ovládající náš intelekt. Pravidla, jimiž nás vybavila evoluce,
hovoří jasně: pocity mají přednost. Logika musí počkat.
17 . st ále více šedin
Všichni stárneme. Šedesátníci dnes zaujali pozici dříve vyhrazenou třicátníkům.
Je si toho vaše firma vědoma? Vrásky – to je novodobé zlato. Šedivé hlavy mají
nabité prkenice.
18 . sp i sladce, a . s .
Kdy už konečně zmizí standardní akciové společnosti? Odpověď: akciové
společnosti v tom smyslu, jak je chápalo a budovalo minulé století, jsou právě tak mrtvé
jako papoušek ze skeče skupiny Monty Python. Prostě taková SOS, a. s. Akciové
společnosti byly zakládány proto, že jsme potřebovali kapitál, abychom mohli
plně využít potenciál nových technologií. Půvab tohoto řešení spočíval v tom,
že minimalizací individuálního rizika jsme maximalizovali ochotu riskovat. Ale
co když už kapitál není limitujícím faktorem tak jako dřív? Nepotřebujeme
nový typ firem?
Technologie nyní umožňuje existenci globálních a  samoorganizujících se
systémů, jako jsou Linux a The Sims. Prvky samoorganizace můžeme najít i ve
firmách Amazon a eBay. Organizačních experimentů vzniklo mnoho, důležitější
*





19 FUNKY BUSINESS NAVŽDY Předmluva
roli však zřejmě sehrají institucionální dopady. Jestliže jsou nápady a  vědění
nejcennějším statkem dneška, proč by se měli ti, kdo je vlastní, dělit o výnosy
s  těmi, kdo mohou přispět jen „hloupými“ penězi? V  investičně náročných
odvětvích průmyslu nic jiného nezbývá, ale jinde je zapotřebí institucionálních
změn, které napomohou kumulaci vědění. Internet otvírá možnosti barterové
ekonomiky mezi jednotlivci, prostor pro směnu služeb a zkušeností. Fakt, že se
tyhle věci nedají zdanit, staví do popředí otázku nové role vlády. Technologické
inovace s sebou vždy přinášely inovace institucionální a zřejmě tomu tak bude
i v budoucnu.
19 . vaše já v síti
Neustálý vzestup obliby sociálních sítí a obchodních modelů vytvářených
zákazníkem je neuvěřitelně silný a zajímavý fenomén. Partnerská spolupráce, to
je něco! Pan Brambora se dá dohromady s Ryan Air ve stylu IKEA. Žádný div,
že časopis Time v  roce 2006 zvolil osobou roku nás všechny. Podívejte se na
YouTube a MySpace a rozprostře se před vámi nový svět a nový jazyk. Tyto sítě
jsou zde díky technologii, ale také proto, že je v nás silná a nenaplněná touha po
pospolitosti. „Přinejmenším v západních společnostech lze pozorovat hluboké
a stále se prohlubující rozčarování z obratných herců, či ještě hůře z mazaných
aparátníků z  řad businessmanů a  politiků. Sílí v  nás podezření, že jsme
využíváni. Hledání autenticity je tak čím dál tím naléhavější,“ říkají Rob Goffee
a Gareth Jones ve své knize Why Should Anyone Be Led By You. „Známky touhy
po autenticitě můžeme pozorovat všude kolem sebe – jsou součástí popkultury.
Zdánlivě neúprosný nástup televizních reality show (vpravdě orwellovský termín,
neboť účastníci jsou zde manipulováni pro pobavení anonymního a vzdáleného
obecenstva voyeurů) je jedním z projevů této skutečnosti. Můžeme také
sledovat nekonečné seriály zobrazující nostalgický pohled na život ve společenství,
jež se snaží zaplnit mezeru vzniklou vymizením skutečné pospolitosti. Otázky
týkající se autenticity jsou součástí širšího souboru pochybností vztahujících se
k současnému způsobu života.“
Všichni toužíme někam patřit a překonat pocit chybějící pospolitosti – jak
působivě popsal Robert Putnam ve své knize Bowling Alone. Tato lidská potřeba
představuje jednu z největších výzev a příležitostí naší doby. Doufáme, že také
Funky Business vám bude inspirací k tomu, abyste se dívali a učili se. Pokud se
tak stane, dejte nám prosím vědět, kam vás toto dobrodružství zavedlo.
Kjell Nordström a Jonas Ridderstråle










FUNKY
ČASY
Být hrdinou pracující třídy,
to je něco.
John Lennon





22 FUNKY BUSINESS NAVŽDY FuNKY ČaSY





23 FUNKY BUSINESS NAVŽDY FuNKY ČaSY
Zvítězili jsme. Žijeme v  době triumfu kapitalismu. Podrobili jsme si svět od
Pekingu po Baltimore, od Petrohradu po Singapur. Západní političtí vůdci jen
stěží skrývají úsměv, když navštěvují nové burzy v  místech, které byly dříve
výspami komunistické moci. Z očí businessmenů sálá pýcha a satisfakce, když
jsou představováni čínským podnikatelům, kteří zbohatli přes noc, či ruským
oligarchům vlastnícím britská fotbalová mužstva. Rozplývají se při pohledu na
nově vznikající indické nadnárodní společnosti. K velké myšlence kapitalismu
se vrací dokonce i Severokorejec Kim Čong-il. Víra ve
vítězství přímo visí ve vzduchu od chvíle, kdy padla
berlínská zeď. Kapitalismus über alles.
Díky bohu – a kreativnímu duchu – jsou dnes
plánované ekonomiky ohroženým druhem. Představte si
ledního medvěda uvízlého na ledové kře, která se
pomalu zmenšuje, jak teplota vody kolem stoupá. Pro
džentlmeny Kim Čong-ilova druhu je změna
společenského klimatu nepříjemná pravda (abychom
parafrázovali Ala Gorea).
Je tady však jeden malý problém: Karel Marx měl
pravdu.
1
Všichni bychom měli nasednout do prvního letadla mířícího na Heathrow,
pak si vzít taxík a nechat se dovézt na hřbitov Highgate Cemetery. Tam, pod
pomníkem obrostlým břečťanem, spočívají ostatky autora Komunistického
manifestu a  teoretika komunismu, Karla Marxe. Na hřbitov proudí stálý příliv
návštěvníků toužících spatřit místo posledního odpočinku velkého muže. Jinde
ve světě se davy shlukují kolem ostatků Marxových žáků. Hold bychom jim
měli vzdát i my.
Měli bychom uctít Ho Či Mina. Leží sice v křišťálové rakvi v Hanoji v uměle
udržované atmosféře se šedesátiprocentní vlhkostí a o teplotě dvaadvacet stupňů,
útěchou mu však může být, že se nemýlil. Totéž platí o Vladimíru Iljiči Leninovi.
Každých osmnáct měsíců se koupe ponořený do směsi vody, alkoholu, glycerinu
a octanu draselného. Po dvou týdnech má kůži hebkou jako miminko.
Osmdesát let po jeho smrti není Leninovo mauzoleum ničím jiným než turistickou
atrakcí pro kapitalistické soudruhy ze Západu. Přesto, navzdory tomuto ponížení
a  ironii, měl Lenin pravdu. Stejně jako předseda Mao Ce-tung. Mao je nyní
prodáván s nenuceností vlastní volnému trhu – za pouhých padesát tisíc
hongkongských dolarů si můžete od firmy Sing Kwong Jewelry & Gold Co. koupit
sošku Velkého kormidelníka ze 24karátového zlata. Objednejte si čajový servis
Ericha Honeckera a memorabilie Envera Hodži. Všechno to sice byli odporní
komunističtí diktátoři, ale i oni měli pravdu.
1 Tato věta nás dostala do
větších potíží než všechny ostatní.
Svým způsobem vysvětluje,
proč se knihy Funky Business
prodalo ve Spojených státech jen
hanebných pár výtisků, když
všude jinde slavila jednoznačný
úspěch. Američtí čtenáři se přes
tuto pasáž nedokázali přenést.
Pokud jste Američan, snažně vás
prosíme, abyste četl dál.





24 FUNKY BUSINESS NAVŽDY FuNKY ČaSY
Měli pravdu, protože se připojili k  marxistickému názoru, že pracující by
měli vlastnit hlavní aktivum společnosti, základní výrobní prostředky. Nyní je
vlastníme – byť jde o  vlastnictví individuální, nikoliv
kolektivní. A nejspíš tomu tak bylo vždy, jen jsme si to
nedokázali uvědomit.
Pracující ovládli hlavní výrobní prostředky. První
fáze revoluce skončila. Pracující – lidé v softwarových
společnostech ve Frankfurtu, zaměstnanci
stavangerských loděnic, kreativci v čínských reklamních
společnostech, úředníci v kancelářích v Sydney, tovární dělníci
v  Los Angeles, obchodníci s  deriváty v  Singapuru –,
ti všichni používají svůj mozek a občas také své svaly,
aby vytvořili novou hodnotu.
2
Sedmdesát až osmdesát
procent toho, co dnes lidé v moderních společnostech dělají – a často i více –,
vykonávají prostřednictvím svého intelektu. Základní výrobní prostředek je malý,
šedý a váží přibližně 1,3 kilo gramu. Je to lidský mozek.
Lidský mozek je nádherně komplikovaný a složitý. Používá holografický
organizační princip – jednotlivé části odrážejí celek. Laboratorní výzkumy dokonce
ukázaly, že mozek stále funguje, i když ho devět desetin odstraníte. Zkuste totéž
udělat se svým autem, iPodem nebo se satelitní navigací.
Náš mozek je schopen překonat nejvýkonnější počítače na světě. Někteří z vás
by možná připomněli šachový turnaj mezi počítačem IBM Deep Blue a člověkem
Gary Kasparovem. Copak v únoru roku 1996 počítač nakonec velmistra
neporazil? Ano, ovšem jen díky tomu, že se oba hráči drželi pravidel, daného počtu
2 Jak jen se ten svět změnil!
Když jsme svého času psali
o „kreativcích v čínských
reklamních agenturách“, šlo o čiré
fanta zírování, navíc poněkud
blázni vé. A přesto se to
uskutečnilo: vznikly skvělé čínské
reklamní agentury a zrodili se
funky čínští kreativci. Tomu
říkáme pokrok!





25 FUNKY BUSINESS NAVŽDY FuNKY ČaSY
možných strategií. Firemní šachoví hráči však mají tu smůlu, že
konkurenceschopnost v budoucnosti nebude spočívat v dodržování pravidel, nýbrž v jejich
odvržení a ve vytvoření nových. Budoucí úspěch bude záviset na zpochybnění
současné moudrosti a přesunu pěšce z A2 na E7 v jediném tahu. Budoucí úspěch
spočívá ve vyřešení velké Fermatovy věty* vytvořením vlastních pravidel.
Zdá se, že pravdu měl i John F. Kennedy, když
prohlásil: „Člověk je ten nejpodivuhodnější počítač.“ Jeho
slova platí i  dnes, kdy výpočetní kapacita na planetě
Zemi dle odhadů převyšuje souhrnnou kapacitu našeho
mozku. Lidé umějí být kreativní, přicházejí s novými
nápady, vymýšlejí nová pravidla a  jsou schopni cítit
emoce. Počítače nikoliv – zatím!
3
Ano, lidský mozek je oslavován coby úžasně zkonstruovaný, neuvěřitelně
složitý systém, ovšem odpověď na otázku, kdo jej skutečně vlastní, je nádherně
prostá. Není řízen akcionáři, investičními fondy ani ničím podobným. George
Soros sice dokáže destabilizovat měny a trhy, ale nemá moc nad vaším mozkem.
Irácký ministr informací vám může říkat, že černá je vlastně bílá, ale vy mu
nemusíte věřit. Vlády mohou spustit masivní propagandu, ale váš mozek je jen
váš. Je ovládán jednotlivcem – se všemi klady i zápory, jež to přináší.
* Věta francouzského matematika sedmnáctého století, pro kterou ovšem dlouho
neexistoval důkaz. Věta na něj čekala až do roku 1994, kdy ho podal britský matematik
Andrew Wiles.
Irácký ministr informací vám může říkat, že černá je vlastně bílá.
3 O deset let později jsou i ty
nejvýkonnější stroje od Apple
vybavené tolika gigabyty, kolik
si jen člověk může přát, pořád
hloupé.





26 FUNKY BUSINESS NAVŽDY FuNKY ČaSY
Bitva mozků
Lidský mozek, dokonale utvářen a udržován v individuálním vlastnictví, poráží
tradiční výrobní prostředky – suroviny, kapitál a fyzickou práci. Zkuste dnes najít
jedinou velkou firmu, která je úspěšná díky hrubé síle. Dokonce i mafie a Hell
Angels dnes dávají přednost inteligenci před hrubou silou a výkonem motorů.
Nejinak tomu je v automobilovém průmyslu. Konkurenceschopná výroba
aut se v  novém tisíciletí soustředí na využití technologií umožňujících
zvládnutí logistiky, na vývoj a  výrobu skvělých produktů,
na poskytování servisní podpory a na komunikaci, a to
jak vnitřní, tak vnější, zaměřenou na dodavatelskou síť
a zákazníky. Hodnota již nespočívá v karoserii či
motoru, ale je skryta v tom, co je nehmotné. Sedmdesát
procent hodnoty nového vozu tvoří to, co je nehmotné.
Důsledek je jediný: výrobce aut, který nejvíce spoléhá
na hmotu a hrubou sílu, půjde z kola ven. Výroba aut,
to nejsou bezmyšlenkovité, opakované úkony prováděné
u  výrobní linky. Henry Ford je dávno mrtev a  s  ním
i jeho metody. Ford si kdysi stěžoval: „Proč musím
najmout celého člověka, když potřebuji jen pár rukou?“
4
Ty nejúspěšnější
společnosti by se dnes zřejmě zeptaly: „Kdo potřebuje ruce?“
Jack Welch, bývalý šéf General Electric, jednou předpověděl, že podíl GE
Capital na společnosti může vzrůst až na padesát procent – a nemyslel tím počet
zaměstnanců, správních budov či parkovišť, ale výši zisku. Proč muž, který je
nezpochybnitelným králem těžkého průmyslu, změnil názor?
5
Protože
budoucnost je změně nakloněna.
Celé státy stále intenzivněji soupeří na poli
vědomostí. V minulosti země bohatly díky kombinaci přírodních
zdrojů, práce a kapitálu. Pohlédněte kupředu a uvidíte,
že tyto faktory již nejsou důležité. V naší době nemůžete
vydělávat jen na přírodních zdrojích. Dokonce i papež
s tím souhlasil. Jan Pavel II. ve své encyklice
Centesimus Annus z roku 1991 řekl: „Kdysi byla rozhodujícím
faktorem výroby půda, později kapitál... Dnes je
rozhodujícím faktorem samotný člověk, přesněji řečeno jeho
znalosti.“ Chcete-li v podnikání uspět, musíte nejdřív
shromáždit dostatek mozků.
4 Henry Ford je často oslavován
pro svůj vynález „pěti dolarů za
den“. O tomto rozhodnutí se
obvykle hovoří jako o velkolepém
projevu blahosklonnosti. Podle
našeho názoru to bylo zcela
jinak. Starý Henry uvažoval jako
kapitalista: u lépe placených
dělníků byla vyšší
pravděpodobnost, že si koupí automobil.
5 Jack Welch se na stará kolena
oženil s bývalou redaktorkou
Harvard Business Review. Sblížil
se s ní během interview a poté
při psaní série přeslazených
bestselerů typu „Jak na to“. Tohle
jeho pošetilé dobrodružství by
nemělo odvést naši pozornost od
toho, čím doopravdy byl: zpříma
hovořící, na výsledky zaměřený
pracovitý dělník, dosazený na
manažerskou pozici. Welch je
Springsteen firemního světa.





27 FUNKY BUSINESS NAVŽDY FuNKY ČaSY
Je jedno, jestli hovoříme o  Thajsku, Německu,
Turecku, Spojených státech, nebo o Chile, převaha ve
znalostech je to jediné, v čem dnes můžeme soutěžit.
Přírodní zdroje, práce a kapitál rychle ztrácejí na
významu. Podívejte se na Dubaj: žádná ropa, ale spousta
talentu. Právě proto Bill Clinton a Tony Blair mluvili
o „studené válce znalostí“.
6
Byli odhodláni vytvořit podmínky, které podnítí
příliv mozků, místo aby vedly k jejich odlivu. Studená válka, jak jsme ji poznali
v poválečných letech, byla záležitost síly symbolizované řadami tanků
s rachotem projíždějících kolem Kremlu. Nová studená válka je méně nápadná, avšak
stejně významná – je to válka, kterou vedou mozky proti mozkům.
třetí informační revoluce
Vědění je moc. Pěkný aforismus. Užívali jsme jej desítky let, nezávazně
a neurčitě. Mohli jsme to říkat, mohli jsme to dokonce opakovat a vykřikovat, ale ať jsme
křičeli sebehlasitěji, někde uvnitř nás zůstávalo přesvědčení, že to není pravda.
BIT VA
MOZKŮ
6 Je zvláštní, že absolvent MBA
programu Harvardské
univerzity George W. Bush o znalostech
příliš nemluví.





28 FUNKY BUSINESS NAVŽDY FuNKY ČaSY
Realita nás učila, že moc je založena na síle, popřípadě že moc rozhoduje, co je
považováno za vědění. Nyní se vědění skutečně stalo zdrojem moci. Můžeme to
říkat a zároveň tomu věřit. Užijte libovolné množství síly. Rozbořte zdi,
vyhrožujte a přesvědčujte. Nebude vám to k ničemu, pokud jednáte s někým, kdo je
chytřejší, rychlejší a dravější než vy. Mrštná lehká váha vždycky porazí
neohrabaného svalovce – s jedinou výjimkou, a tou je boxerský ring. Neandrtálci jsou
dávno pryč, teď je načase rozloučit se s neandrtálským
chováním a myšlením.
Skeptici možná namítnou, že význam znalostí pro
vydělávání peněz není žádnou novinkou. A budou mít
pravdu. V roce 1452 lidstvo spatřilo úsvit první
informační revoluce. Díky Gutenbergově vynálezu knihtisku
se informace staly dostupnější než kdykoliv předtím.
O pět set let později jsme byli zasaženi druhou vlnou,
když naše životy začal ovládat rozhlas a televize. Je
úžasné, že milníkem označujícím nástup třetí vlny se stal už
počátek devadesátých let minulého století. Jak
konstatoval časopis Time, místo pěti set televizních kanálů nyní
máme miliony webových stránek.
7
A ty umožňují komunikovat interaktivně,
obousměrně a naživo.
Rozsah a rychlost třetí informační revoluce ji činí výjimečnou. Bylo
spočítáno, že ze všech vědců, co kdy chodili po zemi, žije devadesát procent právě
v dnešní době. Když armáda USA bojovala ve Vietnamu, jen patnáct procent
vojáků mělo vyšší vzdělání než střední. V operaci
Pouštní bouře bylo absolventy některého vysokoškolského
programu již 99,3 procenta vojáků.
Vědění je novým bojištěm států, firem i jednotlivců.
Stále častěji čelíme podmínkám, v nichž nám pomůže
obstát – a v delším časovém období též přežít – jen vyšší úroveň znalostí. Kolem
vědění nemůžete postavit zeď. Nemůžete je izolovat. Je tady. Šumí v telefonních
linkách. Je ve vzduchu, je v kyberprostoru.
8
Obklopuje
celou lidskou rasu.
Internet učinil téměř cokoliv přístupným
komukoliv, kdekoliv a  kdykoliv. Je neuvěřitelně (a  zároveň
znepokojivě) nezávislý na čase, prostoru a  koncovém
zařízení. Pokud platí, že vědění je moc, pak dnes může
moc sídlit všude. Rozsah změn a příležitostí z toho dělá
skutečnou revoluci. V  takovéto době jsme všichni odsouzeni k  věčné ne(do)
vzdělanosti. Nebo si můžeme říct se Sókratem: „Vím, že nic nevím.“
9
7 Jednou z pozoruhodností
nedávné irácké války se stalo to,
že nejlepší mozky armády nebyly
nasazeny výlučně na vytváření
bitevní strategie, ale věnovaly se
také práci s médii. V čele mediál­
ní ofenzivy Američanů stanul
brigádní generál Vincent Brooks,
jeden z nejlepších důstojníků ar -
mády Spojených států a zároveň
„mistr barvitého líčení a
neproniknutelného zamlžování“.
8 Ale pozor: explicitní vědění se
stále více stává zbožím.
9 Zajímavé je, že Sokrates je
v business literatuře velmi popu -
lární. Sokratovy rozpravy a
otázky jsou zkrátka „in“. Všichni jim
nadšeně nasloucháme.





29 FUNKY BUSINESS NAVŽDY FuNKY ČaSY
Revoluční manifest se šíří světem hrozivou rychlostí. Dříve jste si mohli, ať
už jako jedinec, či jako firma, podržet monopol na vědění po slušně dlouhou
dobu. Pokud vaše firma měla chytrý nápad v roce 1950, ostatním chvíli trvalo,
než naskočili do stejného vlaku nebo aspoň zjistili, jak na to. Archetypem firmy
počátku a poloviny dvacátého století byly podniky jako Pilkington, výrobce skla
ze Spojených států, jihoafrická těžební společnost De Beers a americký gigant
Xerox. Tyto firmy často měly dvacet, i třicet let na to, aby globálně vytěžily
specifické přednosti své firmy – zboží a služby –, jež je činily výjimečnými. Mohly
použít různé modely internacionalizace a  postupně pohlcovat jeden národ za
druhým. Získali Argentinu, pak se přesunuli do Peru a tak dále. Svět mohl být
neúprosně podmaněn.
To už nyní nejde. Vědění se dnes šíří okamžitě a nezná hranice mezi národy.
Nejnovější firemní standardy a postupy jsou předávány rychleji než dřív.
Ekonomické školy a fakulty šíří informace s nemilosrdnou efektivitou. V 60. letech
každý rok promovalo na ekonomických školách ve Spojených státech pět tisíc
studentů MBA. Dnes je to pětasedmdesát tisíc. V roce 1967 v Británii
fungovaly dva takové MBA programy. V roce 2006 bylo v běhu již 152 programů. Ve
Spojených státech jich dnes je kolem osmi stovek. Právě ve Spojených státech
dnes najdeme kolem půl milionu studentů MBA a  toto číslo by mělo v  roce
2012 dosáhnout jednoho milionu. Každý rok je do světa vypuštěno kolem sta
tisíc čerstvých absolventů MBA. A zatímco si po promočním večírku léčí svou
kocovinu, mohou rozjímat nad skutečností, že velká část jejic


       

internetové knihkupectví ABZ - online prodej knih


Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2017 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist