načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Fraternitas saturni. Oheň a led -- Dějiny, struktura a obřady současného nejvlivnějšího magického řádu Saturnovo bratrstvo - Edred Stephen Flowers

  > > > > Fraternitas saturni. Oheň a led  
-6%
sleva

Elektronická kniha: Fraternitas saturni. Oheň a led -- Dějiny, struktura a obřady současného nejvlivnějšího magického řádu Saturnovo bratrstvo
Autor:

Největší německá okultní tajná spolecnost – Saturnovo bratrstvo (Fraternitas Saturni) – je ještě dnes nejživější a nejvýznamnější divotvůrčí společností v Německu a stále ...
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  199 Kč 187
+
-
6,2
bo za nákup

hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2% 80%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: VOLVOX GLOBATOR
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Počet stran: 140
Rozměr: 22 cm
Úprava: ilustrace , portréty
Vydání: Vyd. 1.
Název originálu: Fire & ice
Spolupracovali: led : dějiny, struktura, obřady současného německého nejvlivnějšího magického řádu Saturnské bratrstvo / Stephen Edred Flowers
přeložil Jaromír Máša
Jazyk: česky
Médium: e-book
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-720-7854-7
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Největší německá okultní tajná spolecnost – Saturnovo bratrstvo (Fraternitas Saturni) – je ještě dnes nejživější a nejvýznamnější divotvůrčí společností v Německu a stále zůstává předmětem dohadů, podezření i potlačování. Byla to jen nahodilá příležitost, že doklady tohoto řádu byly v Německu zveřejněny. Tato kniha je první zevrubnou studií vykládající tyto dokumenty a interní činnost tohoto bratrstva podle nich.

Předmětná hesla
Fraternitas Saturni
* 20. století
* 1926-1970
Tajné společnosti -- Německo -- 20. stol.
Tajné společnosti -- Organizace a řízení
Okultismus -- Německo -- 20. stol.
Magie -- Německo -- 20. stol.
Magické rituály
germánská magie
Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky
















FRATERNITAS SATURNI
OHEŇ & LED










Fraternitas saturni
Oheň & led
Dějiny
*
struktura
*
obřady
současného německého
nejvlivnějšího magického řádu
Saturnské bratrstvo
Stephen Edred Flowers
A
VOLVOX GLOBATOR





Stephen Edred Flowers, Ph.D.
Fire & Ice
přeložil Jaromír Máša
© Stephen Edred Flowers, 1990
Translation © Jaromír Máša, 2012
ISBN 978-80-7207-854-7
ISBN 978-80-7511-249-1 (pdf)





Věnováno Crystale
ztělesňující smaragdový úsvit





8 Fraternitas Saturni: Oheň & led
Poděkování
Chtěl bych tímto poděkovat všem svým
rádcům a korektorům, ať z obce akademické nebo
magické, kteří mě léta podporovali. Zvlášť bych
chtěl poděkovat panu Robertu Zollerovi za jeho
dokonale podávaný pohled na astrologii. Rád bych
také vyjádřil svou vděčnost frateru ∴U. D. a panu
Walteru Jantschikovi, předchozímu velmistru, že
mi poskytl některé vnitřní pohledy na Saturnské
bratrstvo F.S.





Předmluva
Dávný i současný okultní svět byl v Německu zahalen hustou mlhou
tajemství a neproniknutelných mysterií. V hloubi tohoto skrytého světa se
nalézá i řád, známý jako Fraternitas Saturni neboli Saturnské bratrstvo.
Nepochybně je možné pokládat ho za největší německé společenství
tohoto typu. Tento řád zůstává nejčinorodější a nejvýznamnější magickou
společností i v dnešním Německu, ovšem od svého regulérního vzniku
v roce 1926 až do roku 1970 býval naprosto utajen. Jen křivolakými
cestami osudu se interní řádové doklady ocitly v rukou těch, kdo je
v Německu publikovali. Naše kniha Oheň a led uceleně shrnuje a
prezentuje celé široké pole dokladů o Saturnském bratrstvu v Německu
dostupných. Podobná studie není k dispozici ani v němčině. Čtenáři
tato kniha nabízí velmi vzácnou možnost nahlédnout do vnitřní funkce
a tajných obřadů této okultní lóže.
Saturnské bratrstvo ve své dnešní podobě se může, ale nemusí
shodovat s řádem popisovaným v této knize. To, s čím se zde seznámíte,
platí pro období od roku 1926 do roku 1970.
StudiumOhně a ledu vám dá možnost začít putování po skryté
stezce k saturnské sféře, která vládne Nové epoše (New Age). Odhalí
se vám saturnská zasvěcovací cesta, která byla dosud vnímána jen
náznakově, jakoby skrze hustou mlhu. Budete schopni využívat vzorce
saturnské magie k práci na osobním rozvoji i k mnohem praktičtějším
a konkrétnějším úkolům.
Oheň a ledvám otevře přístup k dlouholeté tradici magie, která
ovlivnila a snad i spoluutvářela tradici ve Velké Británii a v Americe,
jako v případě hermetického řádu Zlatý úsvit (Golden Dawn).
Fraternitas Saturni zachovává živoucím thelémický proud ústně předávané





10 Fraternitas Saturni: Oheň & led
magie a její praxe. První z velmistrů Saturnského bratrstva Gregor
A. Gregorius [vlastním jménem Eugen Grosche] (1890–1964) se zasloužil
o ucelení jedinečné thelémické filosofie a čtyřicet let ji uchovával v
bezpečí před zkoumavými zraky veřejnosti. Zachovával směry a důsledky
thelémy v bezpečí před vlivy průměrných filosofií, které byly leckde
zesměšňovány, a bránil ji před zánikem.
Oheň a ledje přímo úhelným kamenem v llewellynské edici německé
magie: s pomocí současné a praktické terminologie ukazuje jedinečné
směřování magické kultury na její vlastní půdě v německé domovině,
které do značné míry ovlivnilo svět za hranicemi tohoto zeměpisného
celku.





Úvod
Anglofonní čtenáři se se Saturnským bratrstvem seznámili v
útržkovitých popisech zdůrazňujících senzační a sexuálně magické aspekty
u funkcí této lóže, jindy zase její temnější, satanskou stránku.
1
To je
pochopitelné vzhledem ke skutečnosti, že Saturnské bratrstvo je (či bylo)
v čase návratu moderního západního okultismu tou nejméně ustrašenou
satanistickou organizací a jeho praxe pohlavního okultismu snad tou
nejpodrobněji rozpracovanou ze všech podobných lóží. Saturnské bratrstvo
představuje jedinečnou směs astrologické kosmologie, novognostické
démonologie, pohlavního okultismu a zednářských organizačních principů.
Tato velká syntéza byla původně vizí jediného člověka, dlouholetého
velmistra Saturnského bratrstva Gregora A. Gregoria.
Tato kniha je patrně vůbec prvním pokusem přinést souhrnný
pohled na dějiny, organizaci, učení, obřady a praxi jedné z nejsilnějších
a nejvlivnějších magických lóží v moderním Německu. Kompendium
řádových materiálů, citovaných v Encyclopaedia of the Unexplained
(Encyklopedii nevysvětlitelného) od Richarda Cavendishe, je obrovské,
avšak místy neuspořádané. Skutečným pokladem je dokumentace,
kterou sebral prof. dr. Adolf Hemberger z Univerzity v Giessenu
2
. Také
další současné pokusy zpracovat téma Saturnského bratrstva v němčině
1
Viz Ellic Howe, článek, inEncyclopaedia of the Unexplained (Encyklopedie
nevysvětlitelného), McGraw Hill, New York 1974, ss. 91–92; Francis King,Sexuality,
Magic, and Perversion(Sexualita, magie a zvrácenost), Spearman, Londýn 1971,
ss. 115–121.
2
Ellic Howe, in Cavendish,Encyclopedia of the Unexplained, pp. 91–92; a Adolf
Hemberger,Organisationsformen, Rituale, Lehren und magische Thematik der
freimauerischen und freimauerartigen Biindeim deutschen Sprachraum Mitteleuropas.





12 Fraternitas Saturni: Oheň & led
použily velké spousty materiálu, ale neuspěly, co se týká přehledného
a uceleného uspořádání.
1
Já se zde pokusím podat ucelené a
systematické shrnutí informací o této magické lóži. Čtenář si musí uvědomit, že
ani autor, ani překladatel nejsou zasvěcenými údy Saturnského bratrstva.
Byl jsem však přítomen konzultacím Bratrstva, jak je také uvedeno v
poděkování. Věřím, že vzhledem k mé dlouhodobé zkušenosti s událostmi
a praktikováním magie získám důvěru čtenářů.
Saturnské bratrstvo je organizací, která ve svých nedávných
peripetiích – totiž od roku 1927 do dnešního data – podstoupila několik
transformací. Většina materiálů použitých v této knize a myšlenek v ní
rozebíraných pochází z doby, kdy byl velmistrem řádu Gregorius, anebo
krátce poté (1970). Proto by bylo mylné se domnívat, že učení nebo
praxe popsané na těchto stránkách je fakticky dodnes součástí učení
a praxe Saturnského bratrstva v Německu.
Tyto stránky však přinášejí celkový pohled na lóži včetně mnoha
jejích nejtajnějších nauk a obřadních praktik z dřívější doby. Ucelený
přehled organizační struktury třiceti tří stupňů zasvěcení je jedním
z klíčů, jak pochopit funkci lóže a její smysl. Kapitola o naukách či
učeních Saturnského bratrstva se soustřeďuje na to, čím jsou nejspíše
tři nejosobitější aspekty nauk Bratrstva, a to:
1.Astrofilosofická nauka o Saturnu jakožto lidském činiteli ovládajícím
současný stav kosmického vývoje;
2. Silně satanistický aspekt tohoto učení;
3.Učení o pohlavní kosmologii a pohlavním okultismu, tj. o józe
temného světla – a jak jsou napojeny na tyto teorie.
Obřady, které zde uvádíme, jsou úplné postupy ritů, jak jsme je
našli v archivním materiálu. Jednoduše představují liturgickou náplň
Teil I: Der mystisch-magische Orden Fraternitas Saturni(Frankfurt/Main, autor,
1971). Tato druhá práce je dále uváděna jako Der mystisch-magische Orden FS.
1
Hans-Jürgen Glowka,Deutsche Okkultgruppen 1875–1937 (Německé okultní
organizace v letech 1875–1937), Arbeitsgemeinschaft für Religions und
Weltanschaungsfragen (dále jen ARW), Mnichov 1981, ss. 69–77; F. W. Lehmberg,Magische
Sonderdrucke und Interna der Fraternitas Saturni(Magické vzácné a interní tisky
Saturnského bratrstva), ARW, Mnichov 1980; Friedrich Wilhelm Haack,Die Fraternitas
Saturni als Beispiel für einen arkan-mystagogenen Geheimorden des 20.
Jahrhunderts(Saturnské bratrstvo jako příklad arkánského mystagogenického tajného řádu
20. století), ARW, Mnichov 1980; Aythos,Fraternitas Saturni: Eine saturn-magische
Loge(Saturnské bratrstvo: Saturnsko-magická lóže), ARW, Mnichov 1979. Diskusi
o tom, jak se tyto dokumenty dostaly k publikování, viz kapitola 1.





Úvod 13
Bratrstva a poskytují další významnou možnost, jak nahlédnout do jeho
filosofie, která není příznivá filosofickému diskursu.
Poté, co jsem studoval učení Saturnského bratrstva téměř po deset
let, a po mnoha významných experimentech s řadou modelů, jsem
přesvědčen o tom, že Saturnské bratrstvo samozřejmě zaujímá jedinečné
místo v dějinách obnovy okcidentální magické tradice. Anglofonní
magické fórum nebralo po příliš dlouhou dobu německá tajná učení a magii
na vědomí. „Anglický okultismus“ je, ať skutečně či domněle, odvozen ze
zdrojů sesterského pevninského národa, tedy z učení Bratrstva růžového
kříže či Zlatého úsvitu [srovnej k tomu například šifrované rukopisy], ba
dokonce Řádu chrámu na východě (Ordo Templi Orientis – O. T. O.).
Přesto dosud nebyl proveden soustavný rozbor tohoto rozsáhlého a
živého materiálu. Je možno shrnout, že Saturnské bratrstvo bylo pro
Německo tím, čím byl pro Velkou Británii a Spojené státy Zlatý úsvit.
Ovšem zatímco „tajemství“ Zlatého úsvitu byla publikována a znovu
a znovu vydávána a vynášena na veřejnost, zůstává Saturnské bratrstvo
až do dnešních dob zahaleno temným závojem. A proto kdokoliv by
chtěl opravdu porozumět hloubkám dnešní magické subkultury, musí
sáhnout k dějinám a naukám Saturnského bratrstva.





I.
Dějiny Saturnského bratrstva
Vzdálené kořeny
Jako u všech organizací okultní povahy je i u Saturnského bratrstva
obtížné získat přesná a úplná historická data. Na jedné straně je to
příliš mnoho informací, na straně druhé nám nezbývá než domněnky.
V této kapitole bych chtěl sledovat dějiny Saturnského bratrstva jakožto
organizace i coby myšlenky a současně pokud možno nevybočit z mezí
dění současné okultní subkultury.
Doklady uvnitř Saturnského bratrstva
1
nasvědčují tomu, že mezi
dávnými mysterii starogermánské minulosti a Saturnským bratrstvem
existuje souvislost. Má se za to, že Saturnské bratrstvo fungovalo již na
konci 16. století ve Švédsku, Dánsku a Polsku. Také se zde ukazuje, že
tu je spojení mezi řecko-římským saturnským principem (fatum, osud)
a starogermánským ústředním božstvem Votanem, jehož jméno se
vyskytuje i ve tvaru Fuotan a odtud spojitost s osudem (fatum). Tuto
spojitost předpokládal jak Hoëne-Wroński
2
v 19. století tak Gregorius
ve 20. století. Takovýto Fuotan se pokládá za vševládný princip osudu,
jenž se sám nikdy nepodřídí závěrečnému „Soumraku bohů“. Ve světle
novoromantického pangermánství na přelomu 19. a 20. století je
víceméně samozřejmé, že učení Saturnského bratrstva se do značné míry
1
Hemberger, Mystisch-magische Orden Fraternitas Saturni (Mysticko-magický řád
Saturnské bratrstvo), s. 166.
2
Podrobnosti viz Hoëne-Wroński, viz in James Webb,The Occult Underground
(Okultní podzemní hnutí) Open Court, La Salle, Illinois, USA 1974, ss. 248–258;
dále Thomas A. Williams,Eliphas Lévi: Master of Occultism (Eliphas Lévi, Mistr
okultismu), University of Alabama Press, University, Alabama, USA, 1975) ss. 66–69.





Dějiny Saturnského bratrstva 15
odvozovalo spíše ze starogermánského (nebo jak se tomu tehdy také
říkalo „árijského“) severu než ze středomořského jihu.
1
Později se začalo
zdůrazňovat, že Saturnské bratrstvo má svůj původ spíše v římských
saturnáliích (které se konávaly kolem 27. prosince,
2
což naznačovalo
tendenci Bratrstva vzdalovat se od křesťanství a přibližovat se k temnějším
stránkám věci). Mezi rokem 1927 a rokem 1933 vzniklo ustanovení, že do
Bratrstva je dovoleno zasvěcovat jako novice pouze křesťany (tedy
rozuměj „nežidy“), kteří výslovně souhlasí s „nordickou“ ideologií saturnské
lóže.
To zde uvádíme, abychom ukázali a zdůraznili, že Saturnské
bratrstvo má své mystické kořeny na severu, přičemž ve skandinávské oblasti
samozřejmě existovalo dávné Saturnské bratrstvo, jehož dějinná
skutečnost zůstává zahalena tajemstvím. A byly to tyto jemné kořínky, na
čem vyrostlo nejstarší těleso tohoto druhu.
Pokud jde o skandinávskou větev Saturnského bratrstva, předpokládá
se, že zde fungovalo na přelomu 17. a 18. století. Vše, co z doslechu víme,
jsou zprávy o tom, že se zabývalo alchymií a matematickým, respektive
pythagorejským mysticismem – proto se tato skupina nejspíše zakládala
na starším bratrstvu v této zeměpisné oblasti. Tyto společnosti vymizely
koncem 18. století a propadly se do zapomnění.
3
Dle tvrzení Saturnského bratrstva bylo toto učení znovu oživeno
polským matematikem a mystikem Josefem Maria Hoëne-Wrońským
(1776–1853). O jeho lóži se říká, že měla pobočky v Krakově, Poznani
a Toruni. Nakonec tyto lóže padly za oběť různým válkám.
4
Ačkoliv tajemný Hoëne-Wroński nejspíše oživil saturnské lóže v
Polsku, historické záznamy ukazují, že právě tam nemohl v činnosti
pokračovat, protože když mu bylo dvacet jedna let, studoval filosofii v Německu.
5
Hoëne-Wroński strávil většinu svého života jako polský emigrant ve
1
Nejlepší rozbor tzv. ariosofie, tj nauky o arijských somaticko mentálních lepších
kvalitách než u jiných společenství spojených jazykovou příbuzností, nalezneme v
následující liteatuře: Nicholas Goodrick-Clarke,The Occult Roots of Nazism (Okultní
kořeny nacismu), Aquarian Press, Wellingborough, GB, 1985; James Webb, The
Occult Establishment(Okkultní elita), Open court, La Salle, Illinois, 1976, s. 275–344.
(Protože po nacistickém holokaustu se nehodí používat termín árijec, árijský, budeme
v celé knize používat pojem indoevropský.) (pozn. překl.)
2
Aythos,Die Fraternitas Saturni (Saturnské bratrstvo), viz literaura, s. 3.
3
Hemberger, citované dílo, s. 29.
4
Hemberger, citované dílo, tamtéž.
5
Další podrobnosti viz James Webb,The okkult underground (Okultní podzemí),
Open court, La Salle, Illinois, USA, 1974, s. 248–258; dále Thomas A. Williams,





16 Fraternitas Saturni: Oheň & led
Francii, kde ho obecně pokládají za hlavního magického iniciátora
Alphonse Louise Constanta respektive, jak je proslulejší, Eliphase Léviho
1
.
Hoëne-Wroński byl samozřejmě mágem a okultistou, který se vyznal
v kabbale, gnosticismu a v učení Jakuba Boehma (1575–1624), byl
však také respektovaným, byť i trochu excentrickým matematikem a
filosofem své doby. Věnoval se romantickým společenským reformním
hnutím a vedl společenství s názvem „Unie proti právu“ (Antinomian
Union). Mimo jiné učil, že lidstvo musí projít pěti vývojovými stádii
a že právě jeho teorie otevře cestu do posledního, pátého z nich. Snad
nejvýznamnější z Wrońského teorií byl Princip absolutna, který tvrdil,
že poznat pravdu je možné lidským rozumem v kombinaci s tajným
matematickým vzorcem. Nicméně nebyl nikdy schopen tento vzorec
sdělit. K tomu se vztahoval jeho Zákon tvoření, který postuloval, že
je možno „vytvořit skutečnost“ ze součtu smyslových vjemů, a to opět
v kombinaci s matematickým vzorcem.
Dějinné spojitosti a souvislosti mezi Hoëne-Wrońskim a Saturnským
bratrstvem jsou nejasné a slabé, jsou tu však některé body, v nichž se jeho
domněnky a poselství dotýkají pozdějšího vývoje Saturnského bratrstva.
Samozřejmě nezanedbatelná je jeho role, kdy mezi roky 1850–1853
působil na Eliphase Léviho, který se stal nástrojem obecného oživení
okultismu v druhé polovině 19. století.
Nové zrození
Než porozumíme založení a následujícímu vývoji dnešního Saturnského
bratrstva v roce 1928, bude třeba stručně, ale v širších souvislostech
popsat vývoj, jak proběhl v Německu na přelomu 19. a 20. století.
Germanofonní území střední Evropy bylo jakýmsi semeništěm nejrůznějších
podzemních okultních proudů, často však ponořených do takové
hloubky, že na sebe neupoutávaly téměř žádnou pozornost. Některé z těchto
žilek byly založeny jednotlivci nebo skupinami jinde, zvláště ve Velké
Británii, jak tomu bylo u Zlatého úsvitu
2
nebo u Řádu chrámu na
Eliphas Levi, Master of occultism(Eliphas Lévi, Mistr okultismu), University of
Alabama Press, University, Alabama, USA 1975–76, s. 66–69.
1
Webb, citované dílo, s. 257 a Williams, citované dílo, s. 66.
2
Nejspolehlivější diskusi o původu řádu Zlatého úsvitu nabízí Ellic Howe ve své
knizeThe magicians of the Golden Dawn (Mágové Zlatého úsvitu), Samuel Weiser,
York Beach, Maine, 1978, ss. 1–33. Viz též Ithell Colquoun,Sword of wisdom: Mac





Dějiny Saturnského bratrstva 17
východě (O. T. O.), a odtud zpětně dovezeny do zemí, kde se mluvilo
německy. Obnova okultismu nabyla v Německu popularity o něco později
než ve Francii nebo Velké Británii, ale když už tam došla, zakořenila
mnohem hlouběji než kdekoliv jinde.
1
To bylo možné nejspíše v
důsledku dlouhodobé subkulturní přítomnosti okultismu, jak jsme o něm
již mluvili.
Pro Saturnské bratrstvo tím nejvýznamnějším hlavním proudem
počátků magické obrody v Německu a Rakousku bylo zednářství neboli
vinklátství. Nejrůznější zednářské a kvazizednářské lóže byly v Německu
činné od 18. století.
2
Mnohé z nich byly nanejvýše utajené kvůli své
politické činnosti anebo ze strachu před politickým útlakem. Zde se
budeme zabývat pouze těmi společenstvími, která jsou známa pro svou
magickou činnost a měla něco společného s přívalem okultních aktivit
v době mezi dvěma válkami.
Jednou z nejvýznamnějších a zcela jistě také velice mysteriózních
stínových lóží byl Řád svobodných zednářů Zlaté Centurium
(Freimaurerischer Orden der Goldenen Centurie – FOGC). Předpokládá se, že řád
byl založen roku 1840 v Mnichově bohatými německými průmyslníky.
3
Zlaté Centurium bylo zjevně satanistickým řádem, který udržoval
magické kontakty s čtveřicí těchto záporných existencí: Bartzabel, Astaroth,
Belial a Asmodeus. Tyto existence měly sloužit k tomu, aby zasvěcenci
získávaly nevýslovnou osobní sílu, vliv a majetek.
Zlaté Centurium bylo v podstatě kultem lidské oběti.Centurium
znamená latinsky setnina a počet členů lóže byl skutečně omezen
číslem devadesát devět, přičemž stým členem byla ona zlá bytost sama.
Každoročně byl zvolen a zasvěcen nový člen, takže jeden ze zasvěcenců
musel být obětován zlé bytosti. To se provádělo za svatojánské noci
23. června. Té noci se sešli členové lóže, a pokud během uplynulého
roku žádný z členů nezemřel, bylo nutno oběť vybrat. To se provedlo
losováním. Zasvěcenec zvolený k tomuto čestnému úkolu pak vypil jed,
aby se tak dokončil obětní akt. V případě, že někdo odmítl, provedla
Gregor Mathers and Golden Dawn(Meč moudrosti: Mac Gregor Mathers a Zlatý
úsvit), G. P. Putnam’s Sons, New York, 1975, ss. 75–131 a na různých místech.
1
Viz Webb, citované dílo, ss. 275 nsl a na různých místech; dále Nicholas
Goodrick-Clarke,The Occult Roots of Nazism, The Ariosophists of Austria and Germany
1890–1935(Okultní kořeny nacismu, ariosofisté v Rakousku a Německu 1890–1935),
Aquarian Press, Wellingborough-Northamptonshire, 1985, 1990, 1995.
2
Nejzevrubnější diskusi k tématu podává Karl Frick v knizeDie Erleuchteten
(Osvícenci), Akademische Druck- u. Verlag-anstalt, Graz, 1973.
3
Hans-Jürgen Glowka, citované dílo, s. 92.





18 Fraternitas Saturni: Oheň & led
se oběť na dálku pomocí obávaného přístroje tzv. tepaphonu, což byl
stroj, s jehož pomocí byl údajně magik schopen zabít kohokoliv
kdekoliv. Tento stroj je rovněž popsán v dokumentech Saturnského bratrstva.
Hrozivé Zlaté Centurium hraje ústřední roli v „magické autobiografii“
Franze BardonaFrabato.
1
Ta také obsahuje dramatické pasáže, v nichž
je tento stroj použit. Většina toho, co se točí kolem Zlatého Centuria,
nám připadá jako legenda nebo fantas(magor)ie, nicméně jisté prvky
nalézáme v materiálech Saturnského bratrstva jako užitečné a užité.
Méně mysteriozní, ale stále ještě velice obskurní se jeví raná díla
Theodora Reusse, o němž se říká, že roku 1880 oživil v Bavorsku Řád
Iluminátů (neboli osvícených). Řády Iluminátů zde vystupovaly dokonce
dva, jeden Reussův a druhý založený Leopoldem Engelem v Drážďanech.
Roku 1899 se oba řády sloučily a pracovaly společně až do roku 1902.
Jak se zdá, později se Reuss zcela soustředil na vývoj Řádu chrámu na
východě (O. T. O.). Engel pokračoval v řízení svého řádu do roku 1924,
pak založil roku 1927 novou společnost Iluminátů, totiž Světovou ligu
osvícenců (World League of Illuminati, něm. Weltliga der Illuminaten),
která vydržela ještě dva roky po jeho smrti, totiž do roku 1933.
2
Poté, co se vzdal svých snah oživit osvícenství v Bavorsku, se Reuss
věnoval kvazizednářské činnosti, která dosáhla svého vrcholu v Řádu
chrámu na východě (O. T. O.). Reuss tehdy vydával noviny (či spíše
občasník)Oriflamme. To znamenalo všeobecné „vystoupení“ z
nejrůznějších řádů a lóží, jež Reuss založil, a dále se věnoval eklektickému shrnutí
a sjednocení zednářského, templářského, rosenkruciánského a některých
forem indiánského okultismu.
Reuss byl napůl Němec, napůl Angličan, občas písničkář a pěvec,
novinář nebo učitel jazyků a také špion. Rozhodl se zakoupit koncese dvou
zednářských organizací, totiž Dávného původního memfiského obřadu
(95°) a Egyptského obřadu Misraim (90°) od anglického zednáře Johna
Yarkera (1833–1913). Roku 1902 tyto dva obřady sjednotil. Tehdy s ním
spolupracoval teosof Franz Hartmann a další postava okultismu, Jošua
(respektive Heinrich) Klein. Ten se již od roku 1886 znal se zakladatelem
Řádu chrámu na východě (O. T. O.) Karlem Kellnerem, protože s ním
spolupracoval na inhalační terapii založené na Kellnerově výrobním
procesu celulózy. Klein provozoval v Horních Bavorech utopické spole-
1
Franz Bardon,Frabato, okultní román (Frabato, Ein okkulter Roman), též anglicky
Frabato, the Magician, Dieter Rüggeberg, Wuppertal, 1979; český překlad z pera
Otilie Votavové, Chvojkovo nakladatelství, Praha 2000.
2
Viz Glowka, Deutsche Okkultgruppen, s. 68.





Dějiny Saturnského bratrstva 19
čenství zvané Pozemské požehnání (Erdsegen, Blessing of the Earth),
které založil poté, co zdědil půl milionu marek. Všichni tři hrdinové –
Reuss, Hartmann i Klein – se střídavě zabývali postupující podzemní
utopickou komunitou „Monte Verita“
1
u Ascony ve Švýcarsku.
V počáteční fázi to byl bohatý vídeňský průmyslník a svobodný
zednář vysokého stupně Karl Kellner, kdo roku 1896 stál na počátku
Řádu chrámu na východě (O. T. O.). Z té doby však historické vydání
časopisuOriflamme z roku 1904 nepřináší žádnou dokumentaci.
2
Bylo
to tedy mezi rokem 1896 a rokem 1904, kdy Reuss, Hartmann a Klein
začali spolupracovat s Kellnerem na společných kvazizednářských
počinech. Kellner měl už zřejmě vyvinutý systém pohlavního okultismu
založený na indickém tantrismu a na tom, co se mohl naučit z americké
pohlavní mystiky Paschala Beverly Randolpha, jak to zprostředkovávala
francouzská větev Randolphovy organizace. Již tradičně se má za to, že
Kellner odcestoval na východ, kde se naučil postupům erotické jógy od
dvou hinduistických a jednoho muslimského adepta.
3
Krátce poté, co
1
O dějinách Monte Verita a vzájemných vztazích tamních postav viz Webb,
citované dílo, ss. 59–61.
Monte verita (Hora pravdy) byla vegetariánská komuna, kterou r. 1900 založil Henry
Oedenkoven (1875–1935) a Ida Hofmann, kteří nedaleko italského Ticina v Asconě
koupili kopec téhož jména a založili Družstevní vegetariánskou kolonii. Kolonisté
byli odpůrci soukromého vlastnictví, potrpěli si na mravy, jedli jen rostlinnou stravu
a chodili nazí. Odmítali konvenční manželství, oděv, stranickou politiku a dogmata:
byli tolerantně netolerantní. Mezi členy komuny žili po nějakou dobu významní
lidé jako Herman Hesse, Carl Gustav Jung, Erich Maria Remarque, Hugo Ball,
Else Lasker-Schüler, Stefan George, Isadora Duncanová, Paul Klee, Rudolf Steiner
a r. 1917 tam organizačně pracoval Theodor Reuss. Roku 1926 komunu koupil baron
Eduard von der Heydt, který tam nechal postavit hotel a řídil ho až do své smrti
v roce 1964. Pak připadl obci Ticino. (pozn. překl.)
2
O dějinách Řádu chrámu na východě (O. T. O.)An Introduction to the History of
the O. T. O.(Úvod do dějin O. T. O.), v The Equinox (Rovnodennosti), svazek III,
č. 10 (Thelema Publications 1986) ss. 87–99; J. Gordon Melton,Thelemic
Magick in America(Thelémická magie ve Spojených státech), v Joseph H. Fichtner,
editor,Alternatives to American Mainline Churches (Alternativy hlavních
amerických církví), Unification Theological Seminary, Barrytown, New York, USA, 1983,
ss. 67–87; Webb, citované dílo, ss. 59–61 a na různých místech; Francis King,The
Secret Rituals of the O. T. O.(Tajné obřady Řádu chrámu na východě), Samuel
Weiser, New York 1973, ss. 9–35; Francis King,Sexuality, Magic and Perversion
(Pohlavnost, magie a zvrácenost), ss. 96–114; Benjamin Walter,Tantrism
(Tantrismus), Aquarian press, Wellingborough, GB, 1982, ss. 109–112.
3
John Symonds,The Great Beast: The Life and Magick of Aleister Crowley (Velké
zvíře: život a magie Aleistera Crowleye), Mayflower, Frogmore, GB, 1973.





20 Fraternitas Saturni: Oheň & led
jejich spolupráce začala, Kellner zemřel (1905) a hlavní osobou Řádu
chrámu na východě pro veřejnost se stal Reuss.
Pod Reussovým vedením Řád chrámu na východě rozkvétal jako
nikdy předtím. Roku 1912 Reuss zveřejnil v periodiku Oriflamme popis
skutečné povahy díla Řádu chrámu na východě tohoto znění:
„Náš řád má v ruce klíče, které otevírají zednářská a hermetická
tajemství, zejména k učení erotické magie. Naše učení vysvětluje bez
výjimky všechna tajemství svobodného zednářství a všech
náboženských respektive věroučných soustav.“
Téhož roku se také Reuss setkal s anglickým magikem Aleisterem
Crowleym, kterého pravděpodobně obvinil z toho, že vyzradil řádová
tajemství o sexuální magii. Crowley ve skutečnosti nevěděl nic o
technikách, o nichž Reuss mluvil jen v narážkách, ale jeho díla jsou nabitá
neustálými poukazy k sexualitě, takže se zdá být téměř jisté, že taková
tajemství skutečně prozradil. Vzájemného urovnání došli, když jeden
přesvědčil druhého o moci, kterou Řád chrámu na východě má,
protože se vyzná v pohlavní magii, a naopak ten druhý přesvědčil prvního
o epochálním zákoně thelémy. Vzhledem k chatrnému zdraví Reuss na
své postavení v Řádu chrámu na východě rezignoval a svým nástupcem
jmenoval Crowleyho. O rok později Reuss zemřel. Šelma Crowley nebyl
jako externí hlava řádu (Outer Head of the Order – O. H. O.) přijat
okamžitě. Překlad jehoKnihy AL neboli Zákona (Liber AL vel Legis,
The book of the Law) z roku 1925 do němčiny byl studenou sprchou,
která některé nespokojence zagitovala, ale mnohé jiné naopak zcela
odpuzovala. Obřady a ideologii Řádu chrámu na východě časem Crowley
thelémizoval a nakonec se pevně usadil v pozici mezinárodní externí
hlavy řádu pod přezdívkou Baphomet.
Vedle Řádu chrámu na východě bylo roku 1925 činné v Německu
jiné společenství, jež přitahovalo Crawleyho pozornost, totiž Pansofická
lóže neboli Pansophia. Toto společenství původně vzniklo krátce po
první světové válce jako volná společnost scházející se v Berlíně a vedl je
Heinrich Tränkler (bratr Recnartus). Brzo se však zorganizovalo a
vystupovalo jako „Velká pansofická lóže v Německu, Orient – Berlin“ (Grand
Pansophicé Lodge of Germany). Velmistrem této lóže byl bratr
Recnartus, pořadatelem mistr Pacitus (Albin Grau) a tajemníkem Gregor
A. Gregorius (Eugen Grosche). Jiným významným zasvěcencem lóže byl
Karl Germer, který zaujímal placené místo osobního Tränkerova
tajemníka. Tränker pak byl vůdcem celého eklektického okultního pansofického






       

internetové knihkupectví ABZ - online prodej knih


Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist