načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Fotoportréty - Pavel Scheufler

Fotoportréty

Elektronická kniha: Fotoportréty
Autor: Pavel Scheufler

Každý z nás, kdo měl v ruce fotoaparát, už portrétní fotografii vytvořil. Jak ale udělat ideální snímek, aby se líbil fotografovi i fotografovanému, byl bez rušivých vjemů a ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  339
+
-
11,3
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4% 60%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2018
Počet stran: 223
Rozměr: 21 x 23 cm
Úprava: ilustrace (převážně barevné), portréty
Vydání: První vydání
Skupina třídění: Fotografie. Fotografické postupy
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-5626-4
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Každý z nás, kdo měl v ruce fotoaparát, už portrétní fotografii vytvořil. Jak ale udělat ideální snímek, aby se líbil fotografovi i fotografovanému, byl bez rušivých vjemů a zároveň nebyl fádní? Nechte si poradit od zkušeného profesionála.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Pavel Scheufler - další tituly autora:
Pražský hrad ve fotografii 1939-1989 / Prague Castle in Photographs 1939-1989 Pražský hrad ve fotografii 1939-1989 / Prague Castle in Photographs 1939-1989
100 pohledů na Česko 100 pohledů na Česko
Fotoportréty Fotoportréty
Praha za císaře pána Praha za císaře pána
Prague at the Turn of the Century Prague at the Turn of the Century
Lázně za císaře pána Lázně za císaře pána
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Fotoportréty

Pavel Scheufler

kontrasty | stylizace | jak vidět chyby a jak je nedělat

rodina

svatba

cestování

reportáž

propagace

autoportrét

experimenty



Fotoportréty

Pavel Scheufler


FOTOPORTRÉTY

Autor i nakladatelství děkují Centru FotoŠkoda za podporu při vydání knihy.

Pavel Scheufler

Fotoportréty

Vydala Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, Praha 7

obchod@grada.cz, www.grada.cz

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

jako svou 6794. publikaci

Odpovědná redaktorka Věra Slavíková

Grafická úprava a sazba Ondřej Huleš

Počet stran 224

První vydání, Praha 2018

Vytisklo TISK CENTRUM s.r.o., Moravany

© Grada Publishing, a.s., 2018

Cover Design © Ondřej Huleš, 2018

Názvy produktů, firem apod. použité v knize mohou být ochrannými známkami

nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být

reprodukována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího

písemného souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně

stíháno.

ISBN 978-80-271-0968-5 (epub)

ISBN 978-80-271-0967-8 (pdf)

ISBN 978-80-247-5626-4 (print)

Vše pro fotografy

Širokánabídka


Úvodem .........................................7

Co je portrét...................................8

Portrét a dějiny výtvarného umění a čas ..........8

Podoby portrétu................................8

Co je podobenka ...............................8

Zpracování portrétu............................8

Fotografické vidění.............................9

Co všechno potřebujeme

Fotografické nástroje ...........................12

Jaký přístroj pro portrét........................12

Jak se vyznat v nabídce ........................13

Jaký objektiv .................................14

Jaké další příslušenství ........................16

Doporučené základní pokyny k digitálu ..........17

Model ..........................................18

Desatero k fotografování (cizích) portrétů........18

Prostředí a kompozice ..........................20

Kompozice a čtení fotografií ....................21

Kompozice teoreticky..........................22

Kompozice a stavba obrazu.....................22

Kompozice a prostředí .........................24

Problémy s kompozicí .........................25

Prostředí a atributy............................25

Počítačové nástroje .............................27

Počítač a formáty dat ..........................27

Co je to RAW .................................27

Běžné programy ..............................28

Prezentace portrétních fotografií ................32

Chybovník

Rušivé pozadí, volba priority clony...............36

Před prvním stiskem spouště ...................36

První volba scény .............................36

První nastavení – volba clonového čísla kvůli malé hloubce ostrosti.....................36

Chybná barevnost scény, co je Vyvážení bílé . . . . . . 38

Co je Vyvážení bílé neboli

kompenzace barevné teploty ...................38

Nastavení Vyvážení bílé v digitálu...............38

Úprava Vyvážení bílé v počítači .................40

Neodpovídající barevnost pleti ..................40

Náprava zeleného obličeje .....................40

Neostrý snímek, čas expozice....................42

Volba scény pro pohyb.........................42

Nastavení pro pohyb – priorita rychlosti závěrky ....42

Další vhodné nastavení pro pohyb –

nastavení autofokusu..........................43

Souvislé snímání..............................44

Chybné zaostření, volba ostřícího bodu ..........44

Volba ostřicího bodu...........................46

Příliš tmavý snímek, citlivost ISO

a kompenzace expozice ......................47

Nastavení citlivosti............................48

Jakou citlivost nastavit.........................48

Jak nefotografovat tmavé snímky................49

Co je to citlivost...............................49

Vztahy čas závěrky – citlivost – clonové číslo .....49

Tmavý snímek se šumem a kvalita obrazu ........50

Jak vylepšit noční snímek z mobilu . . . . . . . . . . . . . . 51

Formáty souboru..............................52

Nastavení kvality a velikosti souboru . . . . . . . . . . . . 52

Tmavá část snímku, problém

dynamického rozsahu........................53

Náprava .....................................53

Náprava šumu v části snímku...................54

Nezvládnuté protisvětlo, měření jasu scény.......56

Náprava .....................................56

Nastavení v digitálu ...........................57

Odlesky, reflexy...............................57

Volba měření světla ...........................58

Ztracená kresba ve světlech, histogram . . . . . . . . . . 59

Chyby při nasvícení, chybné stíny................61

Problémy se stíny v interiéru ...................61

Obsah


Chybná řešení kolem očí (včetně brýlí) . . . . . . . . . . . 65

Jaké chyby v zobrazení očí se mohou objevit?.....65

Vylepšení pleti..................................67

Nejčastější chyby v zobrazení povrchu těla.......67

Problémy s pletí a líčením......................68

Převod do černobílé škály .......................70

Napravení špíny na fotografii ....................72

Jak čistit objektiv .............................72

Jak čistit snímač ..............................72

Jak vyčistit fotku ..............................72

O fotkách a jejich příbězích

Portréty v rodině................................76

Zvídavé miminko..............................80

Rodinný portrét...............................82

Dítě romanticky...............................84

Dítě v siluetě .................................86

Portrét s přírodním „filtrem“....................88

Portrét s vyrobeným filtrem ....................90

Černobíle se stínem ...........................92

Malování světlem .............................94

Montáž ze tří snímků ..........................96

Portréty na cestách .............................98

Upomínka profesionálně ......................100

Portrét z toulání městem......................102

Upomínka v ostrém slunci.....................104

Portrét a panning ............................106

Portrét a stylizace barev ......................108

Portrét se symbolikou ........................110

Momentka s nadsázkou.......................112

Portréty při reportážích ........................114

Portrét ze svatby s kontrastem.................118

Portrét ze svatby netradičně...................120

Svatební portrét pro reprezentaci ..............122

Oslava narozenin s malou změnou .............124

Portrét na taneční akci........................126

Umělec s pohybovým rozostřením..............128

Osobnost při přebírání ceny ...................130

Portrét v dokumentu ...........................132

Dokumentace života města....................134

Portrét pouličního zpěváka....................136

Portrét při práci v interiéru....................138

Pracující v exteriéru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140

Portrét v rozmezí let..........................142

Reprezentativní portrét ........................144

Osobnost v improvizovaném ateliéru ...........148

Portrét vedle výtvarného díla ..................150

Osobnost ve fotostudiu .......................152

Umělec ve svém ateliéru ......................154

Minimalistický portrét........................156

Osobnost v ateliéru a jinak ....................158

Černo-barevná osobnost ......................160

Portrét s architekturou .......................162

Portrét v propagaci ............................164

Portrét jako příloha k životopisu ...............168

Fotografie pro web stylisty ....................170

Portrét jako mozaika aktivit ...................172

Reklama se symboly a humorem ...............174

Portrét ve spojení s filmovým klipem ...........176

Portrét na principu stavebnice.................178

Skupinový portrét .............................180

Klasická skupina v ateliéru....................182

Malá skupina venku..........................184

Skupina za komplikovaného světla.............186

Autoportrét....................................188

Autoportrét se stínem ........................190

Autoportrét s kresbou světlem.................192

Montáž z více autoportrétů....................194

Autoportrét s realizačně náročnou scénou ......196

Složený autoportrét ..........................198

Portrét v karikatuře............................200

Portrét v přesahu: experimenty a koncepty . . . . . . 205

Apendix .......................................216

Podobenka – zpodobnění pro doklady...........216

Rejstřík ........................................218


7

Úvodem Vážení a milí přátelé fotografování! Fotografie je nejrozšířenější technická záliba a  portrét v  ní patří k  nejoblíbenějším žánrům. Kniha má být inspirací k portrétnímu fotografování. Jejím základem je galerie portrétů, v níž se píše, jak a proč se který portrét udělal. Ukazuje jednoduché momentky i komplikovanější realizace, které by nevznikly bez počítače. Záměrně jsou voleny příklady mnoha jednoduchých řešení, aby si čtenář mohl říci: To mohu udělat také! Postupuje v širokém záběru od portrétů rodiny po portrét v reklamě a módě a různé konceptuální „schválnosti“, vždy od nejjednoduššího ke složitějšímu. Kniha je tedy určena jak začátečníkům, tak pokročilejším autorům. Má inspirovat, ukázat postupy a možnosti, dávat možnost volby a  konfrontace s  vlastními pokusy. Vše je orientováno na praxi, ale zároveň u  některých fotografií je i zamyšlení nad obsahem snímku.

Záměrně vedle sebe stojí fotografie zkuše

ných autorů a  mnoha nadějných začínajících,

kteří navštěvovali Večerní fotoškolu Centra Fo

toŠkoda, kterou od roku 2002 vedu. Místo zde

mají také práce studentů školy Michael, kterou

od roku 2006 vede Vladimír Kozlík. Vedle sebe

tak stojí práce lektorů i žáků.

Dvě úvodní části Co všechno potřebujeme

a  Chybovník nabízí ve zhuštěné formě a  se

snahou o  jednoduché názorné vylíčení prolog

k tomu, aby lépe a s větším pochopením vyzně

ly nejrůznější inspirativní snímky ve stěžejní

třetí části publikace.

Žádným z  uváděných snímků nechci dělat

chytrého, jen pokorně nabízím řešení, které

mnohdy může mít i více cest. Nemám patent na

moudrost, „jen“ fotografování miluji a jako nad

šenec techniky rád zkouším nové... A pořád mě

fascinují nové a nové možnosti tvorby!

Hezké zážitky se světlem na vašich aparátech

přeje

Pavel Scheufler

www.scheufler.cz

ÚVODEM


8

Co je portrét Fotografický portrét je zobrazením člověka se zvláštním zřetelem k  tváři. Portrét by měl zachytit osobitost portrétované bytosti za pomoci různých technických a uměleckých prostředků s  využitím prostředí, světla a  úhlu pohledu. Míra stylizace a  případného aranžování záleží na účelu, pro který se portrét pořizuje. Na portrétech dominuje tvář, ale portrétem v  širším smyslu může být zobrazení i  celé postavy. Portrét je pro fotografii klíčové téma, je vůbec nejčastějším námětem ve fotografii. Portrét a dějiny výtvarného umění a čas Fotografický portrét obvykle vyjadřuje jedinečnost a neopakovatelnost chvíle zpodobnění určitého člověka. Portrét má v dějinách výtvarného umění dlouhou tradici, fotograf se jí někdy též nechává inspirovat. Portrét na fotografii vždy vyjadřuje neopakovatelnost zpodobnění v  krátkém čase, kdežto portrét v  malbě, kresbě, grafice vzniká tahy lidské ruky postupně. Bývá tak jakousi syntézou podoby, kdežto fotografický portrét vzniká v rychlém sledu. I když fotograf při portrétování většinou nespoléhá na jedno „cvaknutí“, ale vytváří portrétů hned několik, vybírá ten „nejlepší“ záběr. Fotografický portrét tak v sobě často obsahuje fenomén času svého vzniku a  ten hraje při vnímání fotografií velkou roli a bývá jedním z hlavních zdrojů fascinace fotkou. Vedle dokumentární a estetické role fotka fascinuje právě proto, že je jakýmsi obrazovým poselstvím z  minulosti, jejíž čas na chvilku „zastavila“. Mnohé fotky přímo vznikají pro paměť, pro upomínku, aby byly „obrazovou konzervou“. Mají vyvolávat vzpomínky, duchy minulosti. V pozitivním, ale někdy i v negativním smyslu. Proto se fotografuje...

Podoby portrétu

Fotografický portrét má mnoho podob a  může

se dělit z různých hledisek. Portrét, na rozdíl od

podobenky na doklady s  jednoznačně identifi

kační funkcí, vyjadřuje jedinečnost a  neopako

vatelnost chvíle zpodobnění určitého člověka.

Cílem je podat umělecký obraz o portrétovaném

a současně přispět u vnímatele snímku k evoka

ci pocitů zejména v estetické rovině.

Co je podobenka

Podobenka zcela účelově podává pouhý popis

tváře. Portrétovanou osobu nijak neinterpretuje,

naopak tvář má být zachycena co „nejobjek

tivněji“, aby byla co nejlépe identifikovatelná.

Takové snímky mnohdy zhotovuje i  portrétní

automat. Více o podobence na straně 216.

Zpracování portrétu

Nedílnou součástí zpodobnění je finální podoba,

která bývá zviditelněna jednak na displeji či

monitoru, jednak ve formě „snímku do ruky“,

nejčastěji jako tisk z digitálních dat. V obou pří

padech u digitální fotografie do procesu vstupují

počítačové úpravy záznamu, buď vědomě viditel

ně a  kontrolovatelně prováděné zpracovatelem

snímku, či „neviditelné“ prováděné procesorem,

které fotograf může ovlivnit jen nepřímo. Tra

dičně do zpracování některých typů portrétu

vstupuje retuš. V digitální fotografii může retuš,

považovaná stále za součást profesionálního

zpracování studiového portrétu, relativně snad

no a  výrazně pozměnit podobu. Nikdy předtím

v  dějinách proměna podoby člověka nebyla tak

snadná jako v digitální éře! 9 Fotografické vidění Fotografie se vždy jeví jako zastavení času, zamrznutí skutečnosti. Již z principu tedy vede k  zastavení a  při zastavení bývá dobré se zamyslet. V  současném rychlém světě s  rychlým střídáním vrstev zážitků, často s  paralelními ději, nabízí fotografování ideální možnost k zastavení rychlosti. Možná i  proto si tato činnost získává stále více příznivců a  v  současnosti fotografuje skoro každý. A  fotografové profesionálové mají stále těžší život. V umělecké sféře se fotografie prolíná s dalšími uměleckými kategoriemi a už vlastně nejde přesně říci, kde vlastně končí. S  přibývajícími možnostmi snadných počítačových zásahů do fotografií je možné říci, že končí doba fotografie = oko a  přichází éra fotografie = výtvor počítače. Nicméně kultivace oka je pořád pro kvalitní snímek základ, protože fotograficky vidět je předpoklad pro dobrou fotografii. Fotografické vidění se totiž liší od

běžného „normálního“. Už proto, že stisk spouš

tě stěsnává vícerozměrný svět do dvou rozměrů

fotografie, skutečnost stylizuje! A  tento proces

stylizace má svou logiku a  jde o  to ji hledat,

nalézat, pochopit... Špatnou nezajímavou foto

grafii sebelepší program nevylepší. Základem je

tedy fotograficky vidět a chápat logiku procesů

fotoaparátu, a  teprve poté můžeme využívat

počítač.

Fotografický portrét má mnoho podob a mů

že se dělit z mnoha hledisek. Podle účelu, místa

vytvoření, formy, podle vztahu fotografa k  por

trétovaným. Na stylizovaném portrétu, vzniklém

jako humorná nadsázka, je autor knihy konfron

tován s císaři Františkem Josefem I. a Vilémem.

Obří tisk vznikl k  výstavě v  Muzeu fotografie

a  moderních obrazových médií v  Jindřichově

Hradci. Jde o  jemnou připomínku sepětí minu

losti se současností. Snímek zároveň naznačuje,

že autor knihy je nejen fotograf a lektor fotokur

zů, ale také historik fotografie.

Stylizovaný portrét

autora vytvořený

jako humorná

nadsázka

ÚVODEM


Co všechno potřebujeme

Knihu tvoří především recepty – návody současných autorů

různých generací, kteří objasňují, jak ke konkrétnímu

portrétnímu snímku došli. Nejprve si však probereme,

co k fotografování potřebujeme, jak musíme pracovat

s modelem a jak řešit kompoziční otázky. Věnovat se

budeme počítačovým nástrojům a způsobům, jak snímky

prezentovat. Pro podrobnější objasnění technické stránky

jevů odkazujeme na specializovanou literaturu nebo

na internet, stejně tak pro informace týkající se rychle

se měnícího fotografického a počítačového vybavení.

Otiskujeme jen odkazy na některé zajímavé webové

stránky pro vyhledávače netypické.



12

Fotografické nástroje Stejně jako u jídla chuť, vůně a barva závisejí na kvalitě surovin, i  fotografický portrét vyžaduje nástroje odpovídající požadované technické a  kompoziční kvalitě. Technická kvalita namnoze souvisí s tím, co s portrétem zamýšlíme po vyfocení, zda fotku uplatníme jen na webu, nebo si ji budeme chtít velkou vytisknout, předat pro časopis nebo třeba pro databanku. O tom více v kapitole Prezentace portrétních fotografií (str. 32). Otázka posouzení kompoziční kvality je velmi individuální a  svým způsobem ji mohou ovlivnit i  naše počítačové dovednosti. O  nich více v  kapitole Počítačové nástroje (str. 27).

Může se zdát, že kvalita fotografických ná

strojů úměrně souvisí s  fotografovou peněženkou. Jsem přesvědčen, že tomu tak není. Záleží primárně na fotografově vidění, nikoli na jeho technice. Je-li fotograf slepý vůči světu, není-li schopen fotograficky vidět a vnímat, sebedokonalejší a  drahá technika kvalitě jeho fotografií nepomůže! Jaký přístroj pro portrét Volba fotografujícího nástroje souvisí s  cílem fotografování. Základní otázkou je, zda budeme chtít měnit různé objektivy (viz dále), nebo se spokojíme s  objektivem integrovaným do zařízení. Nejznámějším představitelem fotopřístroje s  výměnnými objektivy je zrcadlovka. Objektivy můžeme měnit i  u  různých typů fotopřístrojů, kde u  pozorování fotografovaného motivu není zrcátko, které dalo zrcadlovkám jméno. Označují se proto některé jako bezzrcadlovky (mirrorless cameras). Přístroj s  výměnnými objektivy roste se svým uživatelem, který jeho skvělé možnosti může objevovat postupně. Možnost volby různých objektivů

a  dalšího bohatého příslušenství podle situace

a  námětu je výhodou, kterou ocení náročněj

ší uživatelé. U  zrcadlovek pozorujeme motiv

v zásadě optickou cestou v optickém hledáčku

(i  když možnost komponovat obraz na displeji

u  mnoha zrcadlovek také existuje), u  většiny

ostatních s výměnnými objektivy elektronickou

cestou na displeji nebo v elektronickém hledáč

ku. Komponování přes displej, zejména s  mož

ností vyklápění, které nabízejí některé digitály

s výměnnými objektivy, bývá výhodné zvlášť při

krkolomných pozorovacích podmínkách. Elek

tronický hledáček může simulovat aktuální na

stavenou expozici, takže je fyzicky patrné, jestli

expozice bude tmavá nebo moc světlá, a  lze

vnímat i  hloubku ostrosti. Další výhodu bezzr

cadlovek můžeme spatřovat v  tichém spuštění

závěrky, neboť odpadá klapnutí zrcátka, kte

ré je u  zrcadlovek nezbytné a  vede i  k  jejich

větším rozměrům. S  větším rozměrem souvisí

i vyšší hmotnost, menší skladnost a pocit větší

nápadnosti. Nevýhodou bezzrcadlovek je mno

hem častější výměna zdrojů elektrické energie,

větší závislost na teplotě prostředí a  také fakt,

že ne každému elektronický obraz v  hledáčku

vyhovuje. Svá uplatnění zrcadlovky a  některé

špičkové bezzrcadlovky naleznou u  profesio

nálů, fotografických nadšenců a všech, jimž jde

o obrazovou náročnost.

Vedle rozhodování o  formě objektivu může

být pomocným faktorem velikost média, na kte

ré se zaznamenává fotografovaná scéna a která

je vždy výhodou pro cílenou práci s  hloubkou

ostrosti (viz str. 37). Nostalgik může ocenit

klasické filmy, jejichž velikost bývala 9 × 12 cm

i  více, u  většiny digitálů bývá velikost snímače

od velikosti kinofilmového políčka 24 × 36 mm

směrem dolů. Pro náročné jsou i snímače větší.

Velikost snímače formátu klasického kinofilmu

mají i  některé bezzrcadlovky. Přidávat různé

objektivy můžeme i  některým mobilům, které samozřejmě mají mnohem menší snímač než specializované fotopřístroje.

Největší a  nejpestřejší nabídku nalezne fo

toamatér mezi kompaktními fotoaparáty, které tvoří se svým objektivem kompaktní neoddělitelný celek. Nejde jen o levné přístroje pro jednoduché focení, kompakty určitých typů ocení i profesionál (např. Leicu Q). Kompakty tedy nemají objektiv výměnný a  pozorování záběru se u nich děje většinou projekcí na displej, některé také mají navíc elektronický hledáček. Trendem jsou dotykové displeje. Kompakty mívají obvykle menší snímače než zrcadlovky a  některé užitečné funkce, k nimž náleží například průběžné zaostřování při pohybu fotografovaného objektu, u většiny z nich z konstrukčního hlediska není možné. Některé se ovšem řadou doplňkových funkcí teoreticky vyrovnají mnohým zrcadlovkám, s  nimiž pak soupeří v  ceně. Běžné kompakty mohou být volbou pro méně náročné fotografy, mohou se hodit i jako druhý digitál k zrcadlovce díky jejich mobilnosti.

Roli kompaktů, zejména těch levných a  jed

noduchých, přebírají u  mnohých uživatelů mobily. Existuje i  malý přídavný fotopřístroj s pevným objektivem spojený s mobilem přímo konektorem (DxO One), existuje i digitál ve stylu výměnného objektivu komunikujícího s  mobilem (Sony QXIL). Poněkud výstředně můžeme fotografovat i tabletem. Mobily, z nichž některé se obrazově vskutku mohou vyrovnat kompaktům a  mají i  přídavné objektivy, mají nesporně výhodu v  nenápadnosti i  v  tom, že je člověk mívá pořád u sebe. A samozřejmě také v tom, že portrét v mobilu (nebo v tabletu) můžeme hned v  nějakém programu upravit, pozměnit a  okamžitě poslat do světa. Určité úpravy snímků jsou možné v tělech prakticky u všech digitálů, nabídka úprav fotek v  mobilech a  tabletech je však mnohem pestřejší. Nicméně pro náročnější práci s fotkou se mobily zejména díky velikosti

displeje moc nehodí. Elegantněji se bude fotka

upravovat v tabletech, obecně je však pro nároč

nější úpravy vhodnější stolní počítač, ideálně se

dvěma monitory. Podotkněme, že fotografování

zrcadlovkami je mnohde zakázáno, ale mobily

nebo kompakty se tam tolerují. Což platí třeba

i pro Bílý dům ve Washingtonu D.C.

Jak se vyznat v nabídce

Aktuální nabídku fotopřístrojů a  smartphonů

neboli chytrých telefonů nalezneme u  prodejců

SLOVNÍČEK

Snímač (snímací čip, senzor)

Ve fotografii označení pro záznamové médium fotografického

obrazu zprostředkovaného fotopřístrojem. Digitály i  klasické

fotopřístroje pracují na stejném principu: záznam snímané scé

ny vytvářejí za použití světelné energie, která způsobuje změnu

v  materiálu citlivém na světlo. Zviditelnění změny se může dít

chemicky, nebo elektronicky. U  digitálů světlo absorbuje elek

tronický snímač (senzor), u  klasických film. Obrazová kvalita

snímku nezávisí jen na velikosti snímače, ale také na tom, kolik

pixelů, z nichž se digitální obraz skládá, mozaika snímače obsa

huje. Záleží i  na velikosti pixelů a  na tom, jak procesor dokáže

informace ze snímače zpracovat. Výrobci digitálů používají sní

mače různých velikostí, nicméně pracovně se mohou rozdělit do

pěti skupin:

1) Menší než 13,5 × 18 mm mají kompakty, mobily a  tablety.

Jejich velikost se obvykle udává ve zlomcích palce (např.

1/2,5" × 1/1,7").

2) Mikro 4/3 formát, 13,5 × 18 mm.

3) Formát cca 16,7 × 25,1 mm (označený např. jako APS-C nebo

DX. Má četné odvozeniny – například APS-H s  velikostí

28 × 19 mm).

4) Plný formát 24 × 36 mm (políčko kinofilmu, označený též jako

Full Frame nebo FX). Standard pro udávání ohniskové vzdá

lenosti objektivů.

5) Větší než 24 × 36 mm (např. 33,1 × 44,2; 36,7 × 49 mm), napří

klad pro digitální zadní stěny.


14

nebo na stránkách výrobců. Specializované tes

ty jsou ve fotografických časopisech, z nichž vět

šina existuje také v  elektronické verzi. Existují

také respektované specializované stránky s tes

ty, oblíbené jsou i některé stránky milovníků fo

tografování (například www.kenrock well.com).

Své stránky mívají i  milovníci určitých značek

(například http://nikonblog.cz). Dobře zpracova

né, včetně základních informací a  porovnávání,

jsou i stránky velkých specializovaných fotogra

fických obchodů. Vše se najde na webu. Dobrým

základem pro zcela laického českého zájemce

o srovnávání mohou být informace z dTestu.

Jaký objektiv

Objektiv je okem fotopřístroje a  na jeho kvali

tě velmi záleží. Užití vhodného objektivu také

souvisí s  účelem fotografování, podobně jako

u  fotopřístroje, ale záleží i  na prostředí a  pod

mínkách, ve kterých fotografujeme. Jiný ob

jektiv pro portrét použijeme v  interiéru, stejný

nebo jiný při fotografování venku. O vhodnosti

užití objektivu rozhoduje vedle výrobní kvality

jeho ohnisková vzdálenost a světelnost. Fotoapa

ráty s  výměnnými objektivy nabízejí na rozdíl

od většiny kompaktů také možnost objektivů

s  pevnou ohniskovou vzdáleností, které jsou

Porovnání velikosti snímačů zrcadlovek a bezzrcadlovek. Plocha snímače standardu

Mikro 4/3 formátu je zhruba o 40 % menší než plocha snímače APS-C, ale až

devítinásobek plochy běžných kompaktů. Na velikosti snímače – a samozřejmě

dalších faktorech – závisí kvalita snímku. Také platí, že čím má fotopřístroj větší

záznamové médium – snímač, tím lépe můžeme pracovat s rozostřením pozadí za

portrétem (viz str. 36)

SLOVNÍČEK Ohnisková vzdálenost Ohnisková vzdálenost (ohnisko objektivu) je základní parametr použitelnosti objektivu. Udává se v  milimetrech a uživateli prakticky říká, jaký výřez z fotografované scény se přenese na záznamové médium. Čím je větší ohnisková vzdálenost (například 400 mm), tím je zorný úhel objektivu menší a tím více se zároveň výsek scény přiblíží. Ohnisko objektivu tedy určuje výřez ze zaznamenávané scény. Definice z  fyzikálního hlediska je samozřejmě složitější. Za standardní, základní, se považuje objektiv s ohniskovou vzdáleností 50 mm, který vyhovuje zorným úhlem a  nejpřirozenější perspektivou vidění lidského oka. Objektivy se podle ohniskové vzdálenosti mohou dělit na extrémně širokoúhlé, širokoúhlé, základní, dlouhoohniskové (teleobjektivy) a superteleobjektivy (nad 400 mm).

Světelnost

Vedle ohniskové vzdálenosti druhý základní parametr,

který charakterizuje objektiv. Určuje, kolik světelné

energie dopadne na snímač, resp. kolik se jí při průcho

du objektivem pohltí. Vždy uvádí tu nejmenší možnou

hodnotu, tedy při plně otevřeném objektivu, nikterak

neregulovaném clonou. Ta se označuje písmenkem f

a  největší světelnost objektivu, tedy schopnost pod

chytit pro snímač co nejvíce světla, má objektiv při

minimální hodnotě clonového čísla, například f/1.4,

f/1.8. Takovou mají jen pevné objektivy. Světelnost tedy

zároveň udává pro objektiv nejmenší použitelné clono

vé číslo (viz str. 36).


15

Porovnání zkreslení tváře různými ohnisky. Čím kratší ohnisko, tím větší zkreslení. A zároveň odpoutání pozornosti od modelu vnějším prostředím. Vždy byly použity stejné hodnoty: čas expozice 1/160 s, clonové číslo f/5.6 a ISO citlivost 100. Je zřejmé, že aby byl model zobrazen ve stejném výřezu scény, musela se měnit vzdálenost přístroje od modelu. Delší ohnisko znamená delší vzdálenost od portrétované (u ohniska 8 mm byla vzdálenost pouhých 32 cm, pro ohnisko 200 mm už 4,5 metru). Uvedené vzdálenosti jsou orientační. Zároveň naznačují, jaký nezbytný odstup při konkrétním ohnisku musí fotograf mít, což je dobré vědět pro portrétování v interiérech. Také vidíme, že ohniska 140 a 200 mm již zobrazí tvář prakticky stejně: a) ohnisko 8 mm, vzdálenost 32 cm, b) ohnisko 11 mm, vzdálenost 40 cm, c) ohnisko 18 mm, vzdálenost 43 cm, d) ohnisko 35 mm, vzdálenost 76 cm, e) ohnisko 50 mm, vzdálenost 113 cm, f) ohnisko 88 mm, vzdálenost 229 cm, g) ohnisko 140 mm, vzdálenost 290 cm, h) ohnisko 200 mm, vzdálenost 451 cm

Foto: Josef Edvard Gregor

opticky kvalitnější a mají příhodnější světelnost. Přiblížení k  modelu však u  nich musí fotograf činit fyzicky, zatímco u  objektivů s  proměnnou ohniskovou vzdáleností (zoomů) jednoduše plynule přibližuje/oddaluje – zoomuje. Kompakty také často mívají zoomy mnohem větších rozsahů, než je tomu u  fotopřístrojů s  výměnnými objektivy. Zkušený fotograf obvykle dává přednost objektivům výrobce svého fotopřístroje, byť některé takzvaně neznačkové vykazují vynikající optické výsledky (např. Sigma řady Art). Při užití tzv. neznačkových objektivů mohou někdy

vznikat problémy zejména s  rychlostí ostření.

Kompatibilitu a kvalitu si mohou zájemci porov

návat v testech na webu.

Zvolené ohnisko objektivu spolu s  úhlem

pohledu může způsobit, že portrét vypadá

zkreslený. Musíme proto užít vhodný objektiv,

jehož označení vždy vychází z  plného formátu

snímače velikosti 24 × 36 mm, políčka klasické

ho kinofilmu. Pokud používáme digitál s menším

snímačem, než je záznamové pole velikosti 24 ×

36 mm, musíme při volbě objektivu vzít v úvahu

takzvaný crop faktor, což je, zjednodušeně řečea) b) c) d) e) f) g) h)

+


16

no, poměr velikosti úhlopříčky formátu kinofilmu k  velikosti úhlopříčky snímače, který je ve vašem digitálu. Ten je například 1,52 (Nikon DX, Fuji a další), 1,62 (Canon, kromě řady 1D), 1,54 (některé digitály Samsung, Pentax K20D...). V  praxi to znamená, že objektiv na Canonu s ohniskem 100 mm bude na fullframe digitálu vskutku 100 mm, ale na digitálu se snímačem velikosti APS-C (velikosti 22,7 × 15,1 mm) se bude chovat jako objektiv s ohniskem 162 mm, tedy model více přiblíží. Objektivy s tzv. základní ohniskovou vzdáleností, označené 50 mm, které odpovídají optimálně vidění lidského oka, pokud budou před větším snímačem, budou pro účely portrétu často příliš široké, zkrátka obličej rozšíří. Mohou se hodit pro obličej zvlášť úzký. Pro menší snímač však mohou být obecně přijatelné. Proto se také jako optimální portrétní uvádějí objektivy s ohniskem mezi 75–105 mm. Portrét ovšem můžeme fotografovat i  delším ohniskem, které ještě více rozostří pozadí, tedy tu oblast nacházející se za modelem. Obecně

není pravidlo, že se portrét musí fotografovat

tzv. portrétním ohniskem, jen běžný obličej tak

vypadá většinou nejlépe. Pokud jde o  clonové

číslo, tradičně se u  portrétu doporučuje použí

vat co nejmenší, tedy využívat co nejpříznivější

světelnost objektivu (viz str. 36)

Jaké další příslušenství

Pro fotografování mnoha stylizovaných portrétů

jsou vítanou pomůckou odrazné desky. Používají

se v ateliéru i v exteriéru. Do terénu jsou vhodné

takové, které se mohou složit do transportního

pouzdra. Odrazná deska vhodným natočením

vrhne světelné „prasátko“ tam, kam ho nasmě

ruje, a  její barevnost (zlatá, stříbrná, bílá, tzv.

sluneční oheň) ovlivňuje nádech pleti, změkčuje

stíny a  pokud je zlatavé barvy, přidává portrétu

teplejší nádech. Dobrou pomůckou pro nároč

nějšího fotografa portrétů může být také difuzér,

který odstiňuje světlo, přírodní i umělé.

Běžný fotograf vedle odrazné desky při foto

grafování portrétů může občas dobře využít pří

ruční blesk (ideálně dva), doplněný například

ještě zařízením se světlovodem (typu Ray Flash

Ring). Příruční blesk by měl mít jako nezbytné

příslušenství softboxy nebo deštníky, zkrátka

něco, co změkčuje světelný výboj. Kromě bles

ků získávají stále větší oblibu videosvětla LED,

z nichž některá se mohou upevňovat přímo na

digitál.

Náročný fotograf může dopravit do terénu

i přenosné výbojové zdroje (blesky) s akumulá

tory s dalším vybavením. Takové řešení se v te

rénu uplatňuje obvykle při portrétní a figurální

módní nebo reklamní tvorbě. A  samozřejmě si

může také ateliér s kompletním vybavením pro

studiovou práci pronajímat, což je mnohem

praktičtější než si ateliér sám zařizovat.

Otázkám techniky používané při studiovém

svícení nebo práci s  blesky se věnují mnohé

16

Vhodně natočená

odrazka může dělat

světelné zázraky.

Silueta v protisvětle

a vyjasnění obličeje

díky odrazné desce


1717

specializované knihy. Také články ve fotografic

kých časopisech a na specializovaných webech

mohou někdy dát cenné rady, byť občas proti

chůdné. Nejlepší školou je vlastní praxe.

Doporučené základní pokyny k digitálu

Při prvním zapnutí nastavte v  menu jazyk,

čas, datum.

Pokud u  zrcadlovek nevidíte úplně ostře

obraz v  hledáčku, můžete využít dioptric

ké korekce. Ta bývá rovněž u  některých

elektronických hledáčků, u  nichž se nabízí

možnost barevného ovlivnění projekce.

Před výměnou baterie, paměťové karty a ob

jektivu digitál vždy vypněte.

Prostudujte návod a seznamte se s ovládací

mi prvky a jejich názvy. K tomu slouží návod,

který často mívá dvě roviny, základní pře

hled a podrobný rozpis funkcí.

Mnoho digitálů má pěkně vypracované Info,

které nám po stisknutí příslušného tlačítka

většinou již česky poví, k čemu daná funkce

je.

Zvykněte si na správné držení fotopřístroje:

Fotoaparát se drží v pravé ruce a pevně svírá

prsty, levou rukou se podpírá pod objekti

vem, oba lokty by měly být pevně přitisknu

ty k tělu.

K základní orientaci v ovládání fotopřístroje

využijte rovněž prodavačů ve fotografických

obchodech a  lektorů k  tomu určených na

workshopech. Tam se také ukazuje, jak zís

Info nabízí vysvětlení

funkcí. Stisknutím „Q“

tlačítka se dostaneme

do rychlého menu

SLOVNÍČEK

Paměťová karta

Paměťová karta fotoaparátu je elektronické zařízení

sloužící k ukládání dat snímku. Je odolná vůči magnetic

kým a elektrickým polím. Trendem je její miniaturizace,

takže větší CF karty nahrazují zejména SD karty. Je prak

tičtější mít více karet s menší kapacitou (např. 8 GB) než

jednu s velkou (např. 64 GB). Vedle kapacity je důležitou

vlastností karet přenosová rychlost, resp. rychlost zápi

su, která bývá na kartě uvedena (např. 15 MB/s). Za větší

rychlost se platí, ale ne každý digitál je jí schopen. Při

nákupu karty je tedy vhodné uvádět typ fotopřístroje.

Ovládací prvky

Soubor zařízení k ovládání funkcí fotopřístroje. Tlačítka

bývají často kombinována s  kruhovými nebo křížovými

voliči a  logika těchto úkonů se může i  u  stejné značky,

ale jiného typu, lišit. V manuálech různých výrobců ne

musí být označení stejných funkcí vždy stejné; v  knize

budeme užívat pojmy roler pro hlavní volič, vedlejší volič

pro zadní volič, nacházející se na zadní straně s  disple

jem, křížový volič pro multifunkční tlačítko. Pojem Hlav

ní menu označuje tlačítko pro přístup k  ovládání všech

funkcí, pojem Rychlomenu (= Quickmenu, někdy ozna

čené písmenem Q) označuje možnost rychlého přístupu

základních nastavení na zadní displej, mezi nimiž vybírá

me obvykle křížovým voličem nebo někdy i dotykem. Pro

praxi začátečníka je nutné si uvědomit, že spoušť mívá

dvě polohy – namáčknutím spouště se přístroj aktivuje,

včetně měřicích funkcí, zmáčknutím spouště dochází

k vlastní expozici a po ní k záznamu na kartu.


18

kat při fotografování nejen správné návyky

stran držení fotopřístroje, ale i výměny a čiš

tění objektivů a s jejich vhodností pro různé

fotografované situace.

Digitál je elektrické zařízení, neprospívá mu

vlhkost ani vedro (nenechávejte jej napří

klad v uzavřeném autě na slunci).

Model Existují dva základní přístupy k  fotografování modelů: buď portrétovaný neví, že je fotografován, nebo to ví. Pokud to ví, jsou pro fotografa opět dvě možnosti, buď je fotografování výsledkem předchozí dohody, nebo jde o  náhodné zachycení, kdy ale fotograf dal najevo svůj zájem o  portrét. Když portrétovaný ví, že je fotografován, obvykle se nějak stylizuje. Jistá míra stylizovanosti je tedy u portrétů přítomna velmi často. Záleží na fotografovi a  jeho komunikačních schopnostech, jak dokáže model odreagovat, aby na vyobrazení působil přirozeně a  ne křečovitě. Pro mnohé portrétované bývá problém zůstat před okem fotoaparátu s jeho funkcí zvěčnění neteční, dělat, že objektiv nevidí a  tvářit se „normálně“ Často v  nich vzniká jakýsi pocit nejistoty, že budou „na věčné časy“ zobrazeni se všemi svými vadami a  neduhy, že nebudou vypadat dostatečně reprezentativně. Začnou se pitvořit, rozhazovat rukama, dělat grimasy. Naopak ti zkušenější, kteří mají s portrétováním již nějaké zkušenosti, začnou hrát před fotoaparátem své sólo, hrají sami sebe, adekvátně své roli a svému významu a prostředí. Vzniká přetvářka, hra, a je na divákovi snímku, aby posoudil, co je nelíčený projev, a co je „divné“. Mnohdy oficiózní sebestylizace může být právě součástí role, která se od dotyčného hudebníka, politika vyžaduje. Jiná míra stylizace je zas u  herce v  roli, když je fotografován v autentickém prostředí při hře na

divadle. Profesionální modelové se při snímcích

módy a  pro reklamu, podobně jako divadelní

a  filmoví herci, dokáží zcela přizpůsobit poža

davkům týmu, který zadává zakázku. Je mnoho

situací, kdy sám fotograf je objednavatelem

snímku tlačen do určité role a  v  podstatě se od

něho očekává, že „jen“ odvede svou práci se svět

ly a stiskem spouště.

I  když fotograf nerealizuje zakázku a  foto

grafuje pro někoho z  přátelství nebo ze zájmu

či pro prostou radost, měl by mít před portré

továním vždy v  hrubých rysech jasno, co a  jak

chce svým modelem vyjádřit. A modelem může

být vlastní dítě nebo dítě kamarádky. Nelze

začít svou fotografickou aktivitu slovy: „Tak

dělej něco!“ Je normální, že fotograf začne

slovně model stylizovat a  aranžovat, nebo mu

i  gesto přehraje. Stane se tak režisérem scény

a  snímek je podvědomě hodnocen i  jako výraz

jeho režisérských schopností, kdy model se stal

ztělesněním přiřknuté role. Vše, co děláme, má

svá rizika a  tady vedle technických problémů

může být rizikem přestylizovanost, pseudoro

mantika, stereotyp. Občas takové projevy na

lézáme třeba u  snímků svatebčanů. Opačným

protipólem jsou upomínkové snímky, na nichž

se portrétovaní tváří ležérně a netečně, jako by

fotograf nebyl. Vypadají pak někdy jako mrt

vé pomníky vzpomínek na navštívené místo.

I  u  nich se vytrácí přirozenost. Věrohodně pů

sobící portrét by měl být někde uprostřed mezi

oběma extrémy, mezi přehnanou aranžovaností

a  předstíráním, že fotograf neexistoval. U  por

trétů je také důležité vyjádření atmosféry, která

z portrétovaného a jeho okolí vyzařuje.

Desatero k fotografování (cizích) portrétů

1. Studujme svůj model. Studujme si svého

člověka, jak se tváří, jak mluví, jak se směje,

jak pomrkává, jak gestikuluje...




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist