načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Fotografujeme portréty - Michal Bartoš

Fotografujeme portréty

Elektronická kniha: Fotografujeme portréty
Autor:

- Fotografujete rádi portréty lidí a potřebujete inspiraci? Chcete se naučit, jak divákům zprostředkovat víc než jen odraz toho, co se zrovna nacházelo před objektivem? Nechte si tedy ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  199
+
-
6,6
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 63.8%hodnoceni - 63.8%hodnoceni - 63.8%hodnoceni - 63.8%hodnoceni - 63.8% 70%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku a kopírování
Médium: e-book
Rok vydání: 2016
Počet stran: 168
Rozměr: 24 cm
Úprava: ilustrace (převážně barevné), portréty
Vydání: 1. vyd.
Skupina třídění: Fotografie. Fotografické postupy
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Brno, Computer Press, 2013
ISBN: 978-80-251-3810-6
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Publikace určená začínajícím i pokročilým fotografům, kteří se chtějí zdokonalit v pořizování portrétních snímků. Obsahuje doporučení týkající se mj. techniky, kompozice, portrétování v interiérech či exteriérech. Přibližuje různé žánry fotoportrétů.

Popis nakladatele

Fotografujete rádi portréty lidí a potřebujete inspiraci? Chcete se naučit, jak divákům zprostředkovat víc než jen odraz toho, co se zrovna nacházelo před objektivem? Nechte si tedy od zkušeného autora a fotografa poradit, jak ovládnout tuto tradiční, ale stále se proměňující disciplínu, a objevte nečekané pohledy na své známé, náhodné kolemjdoucí či rodinné příslušníky.
Kromě mnoha výtečných záběrů, kterými se můžete inspirovat, doprovází text řada tipů a doporučení, jež začátečníkům pomohou s prvními kroky při fotografování portrétů a pokročilým poskytnou rychlé zlepšení v technické i výtvarné kvalitě jejich snímků.

Autor se v knize mimo jiné věnuje těmto tématům:
- Správná kompozice a expozice
- Nejčastější chyby začátečníků
- Focení v interiéru, exteriéru i ateliéru
- Výběr správného technického vybavení
- Rodinná fotografie, fotografování více osob
- Stylizovaný portrét, glamour, reportážní portrét a další

O autorovi:
Michal Bartoš je auto­rem populárních knih Kompozice v digitální fotografii a Fotografujeme architekturu. Fotografii se začal věnovat už v dětství s flexaretou svého otce. Absolvoval Institut výtvarné fotografie (dnešní ITF) a v současné době je fotografem na volné noze. Některé jeho snímky se staly součástí sbírky UNICEF „Mládež 80. let“ a roku 1996 získal v soutěži Czech Press Photo první cenu v kategorii Každodenní život. S jeho prací se můžete seznámit na stránkách http://www.michalbartos.cz nebo http://clovecina.cz.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Michal Bartoš - další tituly autora:
Krajinou pochybností -- Sborník úvah z Ekologických dnů Olomouc  v letech 2005 a 2006 Krajinou pochybností
Fotografujeme architekturu Fotografujeme architekturu
Fotografujeme portréty Fotografujeme portréty
 (e-book)
Fotografujeme architekturu Fotografujeme architekturu
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Michal Bartoš

Fotografujeme portréty

Computer Press

Brno

2013


Fotografujeme portréty

Michal Bartoš

Obálka: Martin Sodomka

Technický redaktor: Jiří Matoušek

Objednávky knih:

http://knihy.cpress.cz

www.albatrosmedia.cz

eshop@albatrosmedia.cz

bezplatná linka 800 555 513

ISBN 978-80-251-3810-6

Vydalo nakladatelství Computer Press v Brně roku 2013 ve společnosti Albatros Media a. s. se sídlem Na Pankráci 30, Praha 4. Číslo

publikace 16 803.

© Albatros Media a. s. Všechna práva vyhrazena. Žádná část této publikace nesmí být kopírována a rozmnožována za účelem

rozšiřování v jakékoli formě či jakýmkoli způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.

1. vydání


3Obsah

OBSAH

Kapitola 1 – Úvod 9

Lidská tvář – zrcadlo emocí člověka 10

Portrét – terminologie především základní 12

Pro koho tato kniha je? 14 Kapitola 2 – Patálie s technikou 17

Čím fotografovat portréty 18

Přeexpozice 20

Podexpozice 22

Vliv barvy světla 24

Jakou rychlostí závěrky 26

Kreativní vlastnosti clonových čísel 28

Dospěle a s rozumem na blesk 30

Když je málo světla 32 Kapitola 3 – Letem světem kompozice 35

Všeobecně o kompozici 36

Využití plochy a zlatý řez 38

A teď všichni s barvou ven! 40

Nejčastější chyby začátečníků 42

Objektivně s objektivy 44 Kapitola 4 – Jak a čím začít 47

Fotografi e dětí 48

Dětský portrét a vzpoura sentimentu 50

Rodina, přátelé, známí 52

Tváře v okamžiku 54

Spěchej pomalu 56

Fotografujte na cestách 58

Pozitivní komunikace na vaší straně 60


Fotografujeme portréty4 Kapitola 5 – Fotíme v exteriéru 63

Jasné světlo – dobrý sluha a špatný pán 64

Když nesvítí tak, jak chcete 66

Exteriér je velké jeviště 68

Přídavný blesk v exteriéru 70

Abyste nic nepromeškali 72

Ať nejste mimo – výběr stanoviště 74

Atraktivní motiv – polovina úspěchu 76 Kapitola 6 – V přirozeném prostředí 79

Doma u okna 80

Když nejde hora k Mohamedovi... 82

Nejobvyklejší postupy a styly 84

Subjekt jako součást prostředí I 86

Subjekt jako součást prostředí II 88

Možnosti osvětlení v interiérech 90 Kapitola 7 – Ateliérový portrét 93

Jen čtyři holé stěny 94

Co vše dokážete se světlem 96

Ostatní nutné příslušenství 98

Směr a kvalita světla 100

Základní světelné schéma 102

Za málo peněz hodně muziky? 104

Tmavé, nebo světlé pozadí? 106

Fotografi cký svět žen a mužů 108

Jak na mužského modela 110


5Obsah

Kapitola 8 – Fotografi cké žánry 113

Podobenka 114

Realistický portrét 116

Street photo 120

Life photo 122

Reportážní portrét 124

Sociologický portrét 126

Svatební portrét 128

Portréty reklamní a PR 130

Jak fotit osobnosti 132

Malé portrétní experimenty 134

Psychologický portrét 136

Stylizovaný portrét 138

Glamour, boudoir 140

Fotografi e aktu 142

Příběhy nahých těl 144 Kapitola 9 – Když jich přijde více 147

Rodinné foto 1 + 1 = 3 až 5 148

... a na množství nehleďte 150

... a vybalte to na ně 152

Máte-li málo místa 154

Nebuďte pasivní ani v exteriéru 156 Kapitola 10 – Než je vystavíte 159

Externí harddisk – váš největší přítel 160

Koš – váš druhý nejlepší přítel 162

Příklady úprav 163

Fotografi e nelže? 165 Rejstřík 167


Chtěl bych poznat tváře všech lidí světa

Federico Fellini


7

Možná tuto větu ani Federico Fellini nevyslovil. Ale kdo viděl jeho filmy, musí uznat, že výrazové schopnosti jeho herců i neherců se vyznačovaly širokým spektrem poloh. Na plátně často defilovaly tváře kamenné, znuděné, blazeované, s  exaltovaným výrazem přehnaného veselí, bizarní panoptikální postavičky jako z muzea voskových figurín a řada fantazijních lidských „masek“. Federico Fellini věděl, že lidská tvář dokáže promlouvat k divákům beze slov.

Kdysi Nicephore Niepce vyfotografoval pohled z  okna a byla to zároveň první fotografi e, jež zachycovala architekturu. S vývojem citlivějších materiálů a technologií obrátili fotografové svůj zájem na člověka. Málokdo byl tak bohatý, aby si mohl nechat vytvořit portrét od umělce – malíře. Fotografi e se chopila žezla a začala vládnout fotografi ckému portrétu.

Jeho počátky byly spjaty s  piktografi í. Fotografi e se svojí kompozicí, světelnou atmosférou i pózou fotografovaného až příliš nápadně podobaly obrazům.

Posuneme-li se o 150 let dopředu, nabízí se paralela s dnešní dobou. Moje předcházející kniha o fotografování architektury se ve  svém úvodu zmiňuje o  záběru Nicephora Niepceho „Pohled z  okna“, a  je tedy nasnadě se v  následující knize věnovat portrétu, ke kterému se vzápětí počalo uchylovat velké množství fotografů.

Knih o  portrétu bylo napsáno hodně, a  to velmi dobrých. Proto je velmi důležité přinést takové informace, které budou pro vás čtenáře jasné a snadno pochopitelné, přičemž se v nich nebudou omílat obvyklá klišé: „foťte zajímavé motivy“, „volte ten nejlepší úhel záběru“ nebo „buďte maximálně tvůrčí“.

Tyto povšechné a nicneříkající poučky, ze kterých jsou jak začínající, tak i pokročilejší fotografové zmateni, jsem nahradil konkrétními příklady z  disciplíny, kterou lze shrnout do  termínu fotografi cké portrétování.

Věřím, že kniha bude přínosná pro každého začínajícího fotografa a  drtivou většinu pokročilých fotografů přivede ke zdokonalení jejich fotografi ckých schopností.

Autor



1

KAPITOLA

ÚVOD

Seznamte se s  fotografi emi portrétů slavných i  neznámých,

hezkých i méně hezkých a posuzujte jejich kvalitu ne z pohle

du krásy objektu, ale podle hloubky prožitku nad sdělovaným

obrazovým záznamem.


Fotografujeme portréty10 Radost-smutek, překvapení-netečnost, vášeň-chlad, klid-rozčílení, vlídnost-vztek, ... Určitě byste si dokázali namíchat koktejl pocitů různými jinými kombinacemi. Podstatné je, že tyto stavy duše a  těla se ponejvíce odehrávají člověku ve tváři. Každý člověk má svou osobitou mimiku, jež se utváří od dětství. I při setkání po mnoha a mnoha letech, kdy někdo ztloustne, jiný oplešatí a další těmi nabytými léty zkrásní, prozradí člověka výrazy ve tváři například při rozhovoru.

Snímáním lidských tváří si vytvoříte velmi dobrý základ

pro pregnantní odhad psychologie člověka. Tato schopnost se vám zase zpětně bude hodit při komunikaci s fotografovaným a při případném aranžování.

Yousuf Karsh měl dvě minuty na  to, aby portrétoval Win

stona Churchilla, v  té době jedinečného vůdce protihitlerovské koalice. Churchill, britský premiér, jen krátce promluvil v kanadském parlamentu a  pak přešel do  předpokoje, kde na  něj Karsh čekal. Karsh k  tomu říká: „Dvě skoupé minuty, ve  kterých já musím uchopit na  fi lm muže, jenž už napsal celé knihovny knih, inspiroval historiky, plnil svět svojí slávou a mě, při této příležitosti, strachem.“

Churchill prý chodil po místnosti a neměl nej

menší náladu na  fotografování. „Pozoroval mou kameru, jako by pozoroval nepřátelské Němce.“ Jeho výraz byl perfektní, ale doutník zapíchnutý mezi jeho zuby nebyl slučitelný s takovou vážnou a formální příležitostí. „Instinktivně jsem mu vytrhl doutník z pusy. Vtom se Churchillův zamračený pohled začal prohlubovat, hlava byla agresivně nakloněna a ruka šla v bok v postoji zlosti.“ Fotografi e se stala pro oba aktéry legendární  – pro Winstona Churchilla jako jedinečného aktéra a  pro Yousufa Karshe jako pohotového fotografa. Prý existuje ještě jedna fotografi e, kde je britský „Právě jste stál před rozzuřeným lvem, a  přesto jste neutekl a  dál fotografoval,“ řekl tehdy při fotografi ckém setkání Yousufu Karshovi britský premiér  – člověk, jenž svým lidem slíbil „krev, pot a  slzy“ výměnou za porážku hitlerovského Německa.

premiér ve stejné póze, ale usmívající se, ale tu již svět nezná

a  je prý Karshovým tajemstvím, které si tento svérázný por

trétista vzal s sebou na věčnost.

Emoce budou tou hlavní devízou vašich fotografi í. Každý

divák totiž dokáže rozpoznat lidskou bytost a  fotografi i tak

„přečíst“. V portrétní fotografi i budete jen výjimečně pracovat

s abstrakcí. Jako fotograf budete mít vyhráno, bude-li do tváře

portrétovaného vepsána psychologická stopa. Tato stopa pak

díky jedinému médiu zvanému fotografi e dokáže k  divákovi

přenést veškeré emoce, nálady či stavy portrétovaného v tom

jednom jediném neopakovatelném okamžiku. Prohlédněte si

tváře na fotografi ích. Žádné jiné médium nedokáže tak přesně

zachytit tu pestrou paletu nálad, výrazů, lidských typů, směsici

minipříběhů, odrážejících se v gestech, mimice, oblečení. Lidská tvář – zrcadlo emocí člověka


11Kapitola 1 – Úvod

Holčička plačící na  maminčině svatbě, bábi, která si ke  mně do  ateliéru přišla říct o  padesát korun, nadšení hokejoví fanoušci, radostný pohyb plavovlásky, zasněná kráska vystupující z  šerosvitu, sveřepý rocker – již v příští chvilce se výrazy všech změní a už nikdy se nezopakují. No není to výzva a  adrenalinová záležitost? Kvůli tomu stojí za to brát fotoaparát do  ruky a  být neustále připraven zachytit jedinečnosti lidských tváří.

Portrétování je jedním z největších fotografi ckých

dobrodružství, při kterém si nikdy nemůžete být

na 100 % jisti výsledkem. Atraktivní model vás zkla

me tím, že má neustále nasazený blažený optimistic

ký úsměv nebo naopak výraz „poker face“. Výsledná

fotografi e nemusí být rozhodně špatná, ale uděláte

dva tři snímky a nepotřebujete zkoušet fotografovat

dále, protože ten člověk bude vypadat na všech foto

grafi ích stejně. Nenechte se zmást na  první pohled

méně atraktivním modelem. Jsou typy lidí, kteří před

objektivem „zkrásní“ do zvláštních podob.


Fotografujeme portréty12 Zapomeňte prosím na  chápání portrétu jako realistického obrazu nějakého člověka. Žijeme v  moderní době, kdy interpretace tohoto termínu nebude omezována zkostnatělými názory dinosaurů minulého tisíciletí. Opravdu bych vám přál slyšet debaty kolegů  – fotografů či porotců hodnotících fotografie v kategorii „portrét“. Mohla zde být jedna fotografie čnící nad ostatní, ale lidská tvář nebyla vykreslena přesně a ostře – a už se zvedla vlna, jež svým nevyvratitelným argumentem „to přece není portrét“ smetla tuto nadmíru skvělou fotografii do zapomnění. Na pomyslném hřbetu vlny pak byly vyneseny fotografie podobající se jedna druhé jako vejce vejci, bez náboje, invence, hloubky...

Nechci si zde vyrovnávat účty jako zhrzený tvůrce ani odsu

zovat realistické fotografování lidí. Naopak, pokud se tomuto řemeslu nenaučíte dobře, nezačínejte experimentovat. Spíše se pokusím rozkrýt, co lze ještě považovat za portrét a co budeme pokládat za jiný fotografi cký žánr.

Portrét je v  tom prvotním slova smyslu zobrazení lidské

tváře. Je to podobenka člověka, který stojí před fotoaparátem. To je ovšem pro každého fotografa poněkud omezující pravidlo. Proto ti fotografové, kteří se zabývají portrétováním, posunují hranice žánru do široce interpretovatelných fotografi í, kde hraje lidská tvář důležitou roli, nikoli však tu hlavní. K tváři se připojují další části těla – ramena, ruce, trup i nohy, aby dotvořily kompozici obrazu, vymezily roli hlavy a  tváře. K portrétu patří i prostředí, ve kterém se portrétovaný pohybuje. Neutrální pozadí ateliéru umožní významně vystoupit tváři a póze, nicméně vhodně zvolené prostředí zasadí subjekt do širších vztahových vazeb.

Je portrétem fotografi e, na  níž se lidská tvář neobjevuje?

Jsou určité mezní situace, kdy lze tvář vynechat. Pak může podobu fotografovaného defi novat jeho všeobecná známost, jeho popularita či charakteristické gesto. Nutno však podotknout, že tyto postupy nejsou vhodné pro začínající fotografy. Zmiňuji se o  nich na  začátku jen proto, aby bylo zřejmé, že tady nepůjde o  žádné suchopárné teoretizování. To jsou ona povšechná pravidla „buďte kreativní“, která rozeberemše krok za krokem a dáme jim zcela konkrétní obsah.

Muž, co se pere za brněnskou Kometu (Egbert F. Zündorf )

Klasicky řešený ateliérový portrét manažera. Jedno hlavní světlo z  odrazného deštníku,

druhé, doplňkové ze softboxu a  třetí na  pozadí z  refl ektoru s  voštinovou předsádkou.

První sérii fotografi í jsem dělal s  doplňkovým světlem, které prosvěcovalo levou stranu

snímku. Druhá série byla s  vypnutým doplňkovým světlem. Mnohem výrazněji vyniklo

gesto rukou a psychologie výrazu.

Fotoaparát Canon EOS D60, ISO 100, rychlost závěrky 1/125, clona 14,

objektiv Canon 28–70, ohnisko 58 mm Portrét – terminologie především základní


13Kapitola 1 – Úvod

Šéf callcentra Portrét v  pracovním prostředí při stávající hladině osvětlení. Prostor byl v  přední části osvětlen výbojkami, do  zadní části místnosti dopadalo venkovní světlo ze střešních oken. Proto bylo nutné nastavit vyšší citlivost, aby nedošlo k rozhýbání snímku. Vyvážení bílé bylo rovněž kompromisní s větším důrazem na teplotu chromatičnosti výbojek, což způsobilo zamodrání denního světla. Fotoaparát Canon EOS 5D, ISO 800, rychlost závěrky 1/30, clona 4, objektiv Canon 24–105, ohnisko 28 mm

Komik a bavič Zdeněk Izer

Ten, kdo tohoto experta zná, jej pozná i  zezadu. Náušničky, zátylek, oholená hlava, brýlky na  čele  – tady opravdu

netřeba tváře, abychom člověka identifi kovali. Zastánci starých pravidel by jistě „vyletěli z  kůže“ a  zřejmě by ani

nevěděli, kam fotku zaškatulkovat.

Fotoaparát Canon EOS D60, ISO 200, rychlost závěrky 1/250, clona 5,6, objektiv Canon 28–70,

ohnisko 70 mm

Aranžovaný PR portrét

Portrét známé osobnosti, jež garantuje solidnost a kvalitu vinných sklepů. Svíceno jedním

hlavním světlem s  velkým softboxem (odraz vidíte ve  skleněném pohárku) a  jedním

doplňkovým, které osvětluje část interiéru, jež se objevuje za hlavní fi gurou.

Fotoaparát Canon EOS 5D, ISO 400, rychlost závěrky 1/30, clona 8,

objektiv Canon 24–105, ohnisko 45 mm


Fotografujeme portréty14 Pro koho tato kniha je? Pro začínající a nadšené fotografy, kteří jsou dychtiví se svým aparátem zachycovat život kolem sebe. Stejně tak ovšem pro vyspělé portrétisty, kteří hledají další inspiraci a  nové cesty ve své tvorbě.

Fotografovat druhého člověka zůstává i v digitální době vel

kým dobrodružstvím a zábavou. Na příkladu v minulé kapitole jste se mohli přesvědčit, že může jít o pořádný „adrenalin“. A z vlastní zkušenosti to mohu potvrdit: budete-li fotografovat nějaké významné osobnosti, nečekejte, že vám věnují půlden na to, abyste se s nimi sžívali a zkoušeli různé varianty záběru a kompozice, pohrávali si se světlem či se pokoušeli stylizovat je do určitých póz. Ne, prostě na to máte dvacet minut, v tom nejlepším případě půl hodiny. Musíte být tedy připraveni  – a od toho tady je tato kniha. Nelze si ovšem myslet, že hned poté, co dočtete poslední kapitolu  a knihu zavřete, budete rázem velkým odborníkem na  portréty. K  tomu jsou třeba léta dřiny, velké množství zhlédnutých fotografi í, nespočetné množství nasnímaných záběrů, hodně přečtených knížek, zhlédnutých fi lmů, vypitých láhví vína... Talentů od boha je prostě málo, ale pílí, vytrvalostí a nadšením se k těmto výsledkům dostane každý, ruku na to.

V předcházejících knihách jsem dost často publikoval také

fotografi e nepovedené. I  v  této knize se objeví, ale nebudou v  takovém množství, hlavně proto, že by mohly mít negativní dopad na portrétované aktéry, pokud by byli spojováni se  „zmetkem“. Budu tedy více pozitivní a  budu doufat, že se mi na  vás podaří můj optimismus přenést v  takovém rozsahu, že se vaše špatné fotky stanou minulostí. U  začátečníků totiž dochází k  efektu, kterému říkám okouzlení z  fotografi cké atmosféry. Spočívá v  tom, že při portrétování dochází Nikdo asi nebude tuhle fotografi i pokládat za  reportáž. Pečlivě nalíčená a  dokonale oblečená modelka dělá, že pracuje u výrobní linky. Scéna je svícena studiovými blesky, které vykreslily jen, to kam byly směrovány. Původně se fotografovaly reklamní snímky dívek a  plynových kotlů. Jak byly modelky „vystajlované“, napadlo mne dát jim nářadí do rukou a postavit je k výrobní lince. Byl to jeden z těch okamžiků, kdy se nedržíte zadání a uděláte něco mimo. Vznikla tak dost nepravděpodobná aranže, provokující k  fotografi i říci: „No to je ale blbost! Kdo to mohl vymyslet?“ Tak tu blbost jsem prosím vymyslel sám. Fotoaparát Canon EOS 5D, ISO 50 ASA, 1/60, f 8, ohnisková vzdálenost 24mm

k  interakci mezi fotografem a  portrétovaným (pokud nejste

paparazzi, kteří fotí z  balkonu protějšího hotelu). Tato inter

akce s sebou přináší pocitovou angažovanost fotografa, kterou

vnímá jako celkovou fotografi ckou atmosféru. Pod vlivem

těchto pocitů pak fotografi e vybírá, a nemůže je proto hodno

tit objektivně a  kriticky. Z  toho důvodu je jedna špatná foto

grafi e lepší než stovka dobrých. Chyby, kterých se začátečníci

dopouští, na svých fotkách jednoduše nevidí; proto je nejlep

ším didaktickým příkladem špatná fotka.

Vyspělý fotograf není ten, který fotí dva roky a jehož sním

ky okolí obdivuje, ani ten, jenž s aparátem nahání dívky a ženy

a fotografuje je pořád dokola v jedné a té stejné póze. Možná

se však za vyspělého považuje. Radou tedy je: Vyspělý tvůrče,


15Kapitola 1 – Úvod

přečti si tuto knihu, nasaj něco ze zkušeností, které do ní vklá

dám, a pak mi zavolej. Rád se s tebou potkám a podíváme se

společně na fotografi e, které přineseš.

Ještě v  éře fi lmu jsem totiž měl podobné pocity, podlože

né vítězstvími ve fotografi ckých soutěžích. Bohužel fotografi e

není atletika, kde vyhrává ten s nejlepším výkonem. Fotografi e

je výrazně subjektivní disciplína, kterou může v  dnešní době

komunikační a digitální revoluce hodnotit každý. To, co jeden

vyzdvihne do  nebe, druhý zatratí. Proto zde ti pokročilejší

najdou rady, jak dávat svým fotografi ím obsah a duši. A také,

že tím nejdůležitějším měřítkem pro hodnocení fotky nemu

sí být názor ostatních, ale osobní angažovanost a  schopnost

uplatnění vlastního intelektu a technické erudice.

Tato publikace si klade vysoké cíle: ve  vás jako čtenářích

a  fotografi ckých nadšencích probudit touhu po  vytvoření

Tato žena je skutečně u stroje na výrobní

lince a nic nehraje. Situace je snímána

ve stávajícím horním světle výrobní haly.

Pro zajištění dostatečné expozice musela

být nastavena vyšší citlivost čipu.

Fotografi e byla pořízena při propagačním

fotografování ve výrobní hale

kovozpracující fabriky. Nejde o ofi ciální

fotografi i, neboť nebyla dostatečně líbivá.

Mě však tento záběr maximálně uspokojil

právě pro svoji nehranou autentičnost.

Fotoaparát Canon EOS 5D, ISO

400 ASA, 1/60, f 8, ohnisková

vzdálenost 24 mm svého vlastního fotografi ckého jazyka. Budete moct nahlédnout do  širokého spektra portrétních stylů a  vybrat si ty, jež jsou vašemu pohledu na  život nejblíže. Za  svůj život jsem potkal mnoho fotografů, kteří byli mými přáteli. Více než dvě třetiny z  nich již dnes nefotografují, protože, jak sami tvrdí, nemají co. Tady je místo pro pokročilé fotografy: vy nemusíte zvládat všechny žánry, vy si musíte umět vybrat ty, ve kterých budete cítit potenciál vlastního rozvoje. Jen to vás udrží u tak fascinující disciplíny, jakou je fotografování lidí.

Na výběr dostanete základy toho, jak fotografovat v exteri

érech, jaké výhody má ateliérové fotografování, jestli je dobré lidi aranžovat, zda portrétovat v  prostředí portrétovanému blízkém nebo vymyslet nějaké stylizované, které přinese použití rekvizit a  řadu dalších věcí, jež jsou vyzkoušeny a  v  portrétní fotografi i fungují.



2

KAPITOLA

PATÁLIE

S TECHNIKOU

Suchopárnou teorii si prosím přečtěte v  manuálech svých

přístrojů. Technika snímání však není jen mačkání knofl íků

na  vašem aparátu. Je však především nutné vědět, jak a  kde

které nastavení použít, jak s  ním pracovat a  co bude jeho

výsledkem. A to bude obsahem této části knihy.


Fotografujeme portréty18 Čím fotografovat portréty Již dříve zmíněný Yousuf Karsh měl linhofku, pozlacenou a  osazenou drobnými drahými kameny. Jeho styl práce to vyžadoval. Fotografoval ty nejvýznamnější osobnosti celého světa, jež utvářely dějiny naší planety.

Žijeme ve 21. století a s překotným tempem života se změ

nila i doba od pořízení snímku po jeho prezentaci. Informační exploze nás dovedla k tomu, že prezentaci již nelze omezovat na fotky na papírových podložkách nebo v tištěných médiích. Představujeme své fotografi e v  interaktivních prezentacích na CD nosičích, vytváříme webové stránky, skládáme fotogalerie na virtuálních serverech atd. Tato široká interpretace slova prezentace se odráží i v širokém spektru záznamových přístrojů, kterými lze portréty pořizovat. Fotografové dnes získávají ceny na prestižních soutěžích, a přitom svoje snímky pořizují mobilem, iPhonem, iPodem či tabletem. Kvalita výstupu je obdivuhodná a je potřeba s těmito „fotografy“ bez fotoaparátů počítat a brát je jako součást našeho společenství.

Jeden příběh populárního televizního seriálu „Vraždy

v  Midsomeru“ líčil nevraživost mezi dvěma fotografi ckými spolky: vyznavači klasického fi lmu odmítali jakékoli uznání digitální techniky a  naopak spolek fotografující výhradně na digitály opovrhoval svými staromilskými kolegy a vysmíval se jim. Výsledkem byli dva mrtví a vraha jako obvykle usvědčil komisař Tom Barnaby.

Nepředpokládám, že by se názorová debata o  vhodnosti

toho či onoho fotoaparátu měla takto vyhrotit. Fotografovat portréty lze z výše uvedeného čímkoli, co je ke snímání statického obrazu přizpůsobeno.

Bohužel ne všechny přístroje mají univerzální použití, a tak

se nakonec oklikou dostáváme k  nejoblíbenějšímu a  nejuniverzálnějšímu standardu – a tím je jednooká zrcadlovka. Přístroj nadmíru pohotový, intuitivně ovladatelný, ergonomicky vyvážený a  univerzálně použitelný. Už ani argument, že přístroje této třídy jsou drahé, neobstojí. Vybavení poloprofesionálních zrcadlovek je prakticky na  stejné technické úrovni jako u těch profesionálních. V neprospěch prvně jmenovaných hovoří jejich konstrukce, kde kovy bývají nahrazeny plasty. Každý z hráčů na trhu má své vlajkové lodě, ale z rukávů tahají esa v  podobě levných a  vysoce kvalitních, technicky vyspělých přístrojů, umožňujících kombinovat přídavná zařízení od  externích blesků a  výměnných objektivů přes wifi až po

GSM moduly zajišťující dálkové ovládání a  přenos obrazu.

Kolegové, ruku na srdce – jaké to ale je fotografování, když se

portrétovanému nepostavíte „face to face“? Fotoaparát držený

v ruce s hledáčkem přiloženým u oka je zatím nepřekonaným

fotografi ckým rituálem.

Jako bych slyšel, jak majitelé malých tabatěrek a kompaktů

křičí: „Já nepotřebuji dělat umělecké fotografi e, mně stačí jen

to běžné fotografování.“ Co je „běžné fotografování“? Je to

něco jako „běžný prostředek na  nádobí“ nebo „běžný prášek

na praní“?

Nebudeme zde diskriminovat kompakty ani jejich majitele

a  přeceňovat zrcadlovky. Kompaktem se vám podaří spousta

skvělých fotografi í, budete-li se řídit popisovanými pravidly.

Pokud vás fotografování chytne za srdce a budete se chtít zdoko

nalovat, zjistíte, že na některé věci vám ten váš levný a skvělý kom

pakt nestačí. Počíná to ergonomií, pokračuje rychlostí a komfor

tem nastavení a končí možnostmi příslušenství a doplňků.

Význam fotografi cké techniky mnoho fotografů přeceňuje.

Nutno podotknout, že jde jen o  jeden z  mála prvků, kterým

dosáhnete dobrých fotografi í. Když sednete do auta, tak se také

nezabýváte tím, jak funguje motor, převodovka, spojka, rozvo

dy kapalin, zapalování atd. Chytnete volant, nastartujete a roz

jedete se a  to, co následuje, je dodržování pravidel silničního

Fotoaparát držený v  ruce je svým způsobem sexy. Při komponování záběru pohledem

do hledáčku má fotograf ještě jednu výhodu: opírá si fotoaparát o čelo a pokrčené ruce

vytváří dodatečnou oporu pro stabilitu přístroje.

Záznamová zařízení pro fotografi i neumožňují pohled do hledáčku, a tak kontrola záběru

probíhá na displeji. Poloha „náměsíčný“ neumožní opření přístroje a ruce před tělem jsou

pro stabilitu obrazu výrazně nevýhodným činitelem.


19Kapitola 2 – Patálie s technikou

provozu. S fotografi ckou technikou je to stejné – nepotřebujete znát všechna nastavování, potřebujete jen vědět, jak se používají. Analogie s  autem se dá také využít při srovnávání výbavy. Kdo na  to má, koupí si Porsche, kdo ne, má Citroen C1. Pokud ovšem budou oba řidiči dodržovat silniční pravidla, pak z místa A do místa B dojedou za stejnou dobu. Rozdíl budou pociťovat řidiči v komfortu výbavy a pohodlí z jízdy.

Fotografovat se dá i  krabicí od  bot. Nakládání s  moderní

fotografi ckou technikou je sofi stikovanou činností, ze které se dá udělat samostatná disciplína, ale já si dal za úkol ji co nejvíce zjednodušit. Technožrouti rádi sáhnou po velkých a tlustých knihách, které jim vysvětlí, jak z nich technické znalosti fotoaparátů udělají kreativní fotografy. Velký omyl! Nebudete-li mít vlastní povědomí o  fotografování, nepomohou vám k dobré fotografi i ani nejdražší aparáty nebo objektivy. Všechny jsou nádherné, ale vy se musíte rozhodnout jen pro jeden. Ten největší je za  cenu luxusní rodinné dovolené. Takový fotoaparát nejvíce poslouží v atelieru pro reklamní, módní a portrétní fotografi i. Při street portrétu (pouličním fotografování) vám bude spíše na obtíž, nemluvě o  tom, s  jakými objemy dat fotoaparát pracuje. DSLR neboli pravá zrcadlovka je snem každého vyspělejšího fotografa. Její schopnosti jsou v  reklamních materiálech vynášeny k  hvězdným výšinám. Jedno je pro něj nesporné: poměr cena/výkon je zde v optimální relaci. Výrobci ho nabízejí od profi kamer až po fotoaparáty střední třídy pro široké spektrum spotřebitelů. Nejtěžší je pak pro fotografa výběr z mnoha konkurenčních značek. Nezrcadlovky prožívají v  poslední době nevídanou vlnu obliby jak mezi začínajícími, tak mezi pokročilými fotografy. Dovolím si tvrdit, že pokud konzervativní fotografi cká společnost překoná nedůvěru k  tomuto konceptu, bude zde velká skupina těch, kteří danou cestou půjdou. Jedinou nevýhodou je absence optického hledáčku, která je však bohatě vyvážena vlastnostmi na úrovni poloprofesionálních zrcadlovek. Nakonec tu máme kompakty a  SLR-like fotoaparáty. Na  trhu se objevují s  přídomkem univerzální, nicméně v  recenzích u  nich najdete poznámku, že jsou určeny začínajícím fotografům. Pokud se pro ně rozhodnete, nebude trvat dlouho a  zjistíte, že to nebylo z hlediska portrétu nejlepší řešení. Nerad bych křivdil některým modelům, ale mezi kompakty a  SLR-like přístroji je pár povedených modelů, které paradoxně představují výjimku, jež dané pravidlo potvrzuje. Tyto fotoaparáty se ovšem již výrazně odlišují cenou a jsou určeny pokročilým fotografům. Jsou totiž schopny uspokojit jejich náročnější požadavky na kvalitu a výkon.

Pro co nejrychlejší cestu ke skutečně osobnímu fotografo

vání jsem zvolil čtyři základní technické oblasti. Když se vám

dostanou pod kůži a nebudete na ně muset myslet při každém

záběru, osvobodíte se z  područí svých fotoaparátů a  budete

je brát jako prostředek pro sdělování názorů, postojů, před

stav. Praktickým fotografováním se budou prolínat následující

oblasti:

Q barevnost světla a vyvážení bílé barvy;

Q jak zacházet s rychlostí závěrky;

Q co je důsledkem clonění objektivu;

Q nízká hladina osvětlení a použití blesku.

Pokud tady vám pokročilejším něco schází, pak nahlédněte

do  manuálů ke svým fotoaparátům, ale věřte, že to nejdůle

žitější pro vaši osobní kreativitu je skutečně to, co následuje

v dalších kapitolách.


Fotografujeme portréty20

Zaujala mne trojice žen, jež sledovaly průvod mažoretek. Zřejmě dcera, matka a babička. Stály

na zápraží a v tom okamžiku představovaly Darwinovu teorii. Pro jejich sošné uspořádání se

nedalo je minout bez povšimnutí. Zvedl jsem fotoaparát a  udělal snímek. Bohužel jsem si

neuvědomil, že se expozice nastavila podle tmavé místnosti a tmavého oblečení, které bylo

blíže středu snímku. Ke všemu si ženy všimly, že je fotografuji, a další snímek jsem již neudělal,

neboť se otočily nebo si zakryly obličej dlaní. Světlejší partie tváří a vlasů se ztrácejí a já si fotku

schovávám ve víře, že se někdy natolik zdokonalím ve Photoshopu, že vlasy a tváře dokreslím.

Fotoaparát Canon EOS D60, ISO 400 ASA, 1/160 s, f 8, ohnisková vzdálenost

28 mm Přeexpozice Používáme ji všichni. Umožňuje každému být pohotovější a soustředěnější na záběr a kompozici. Je spolehlivá, rychlá a  přesná. Ano, mluvím o  expoziční automatice. Přesto se však vyskytují případy, kdy vás nechá ve štychu a zcela vám pokazí třeba neopakovatelný záběr.

Expoziční automatika je nastavena tak, aby výsledný

snímek byl rovnoměrně exponován. A právě v rovnoměrném osvětlení čipu je problém. Bude-li na snímku hodně tmavých ploch, bude snímek rovnoměrně exponován. Co se stane? Snímek nebere v  potaz ony tmavé plochy a ve snaze o rovnoměrnou expozici nastaví na fotoaparátu takové expoziční parametry, že tmavé plochy vyjdou světlejší, než jsou ve  skutečnosti, a  světlejší místa budou přepálená bez kresby.

Pro digitální snímek jde o tu nejhorší věc, co se vůbec

může stát. Kde se kresba ztratí v přepálených jasech, nebude nic ani poté, co data protáhnete těmi nejlepšími editory.

Osobně se přepalům bráním preventivně nastavováním

mírné podexpozice o –1/3 EV při fotografování kontrastních motivů. Někdy ovšem ani to nestačí, a  proto je nejlepší kontrolovat výsledek záběru na  displeji fotoaparátu. Nastavujte si kontrolu přepalů, a jakmile uvidíte, že na displeji něco bliká, okamžitě korigujte další záběry. Propracovaná ergonomie a rychlost obsluhy jednookých zrcadlovek jejich majitele zvýhodňuje – stačí zmáčknutí jednoho tlačítka a je hotovo.

I pro majitele novějších kompaktů již výrobci takové

tlačítko či kolečko připravili, takže jejich operace nemusí trvat o  nic déle, jen to možná nebude tak pohodlné jako u zrcadlovky, kdy nemusíte oddálit oko od hledáčku. Snad nejčastěji budete tuto korekci používat při fotografování portrétů ve  spoře osvětleném prostředí. Tím může být koncertní pódium nebo divadelní hlediště. Většina prostoru je tmavá a  jen tu a  tam vystupují ruce  a obličej hlavních protagonistů. Proto je pro správně exponované snímky nejlepší tento návod: udělejte pár zkušebních snímků na  začátku produkce a  poté proveďte manuální nastavení parametrů podle toho, co nejlépe splňuje vaše představy. Fotoaparát Canon EOS 5D, ISO 1000 ASA, 1/30 s, f 4, ohnisková vzdálenost 105 mm


21Kapitola 2 – Patálie s technikou

Mnohem větší štěstí jsem měl v  masopustním průvodu s  lordem

a medvědem. Nejenom že nikam neutekli, ale situace se ještě o něco

zlepšila.

Fotoaparát Canon EOS 5D, ISO 200 ASA, 1/200 s, f 8 a f 11,

ohnisková vzdálenost 32 mm

I obličej ve stínu a černá mikina jsou schopny

expozici záběru ovlivnit. Přestože plochy

s přepalem nejsou velké a zahrnují jen kousky

oblohy mezi listím stromů, přece jen korekce

expozice přispěla k realističtějšímu podání.

Fotoaparát Canon EOS 5D, ISO 400

ASA, 1/200 s, f 5,6 a f 8, ohnisková

vzdálenost 28 mm

Jakmile se před vámi objeví tmavá plocha,

okamžitě zapínejte maják v hlavě. Pozor, předloha hrozí přeexpozicí toho ostatního! Je-li možnost, požádejte modela, zda by nemohl počkat, protože si potřebujete udělat zkušební záběr. Ten vám ukáže, jestli bude korekce nutná.

Pokud ovšem tuto možnost nemáte a  foto

grafujete například lidi na ulici, nastavte korekci odhadem nebo použijte tzv. bracketing. Ten vám umožní udělat tři po  sobě následující záběry s různou korekcí expozičních parametrů.


Fotografujeme portréty22 Podexpozice Úmyslně jsem dal při problémech s expozicí přednost přeexpozici. U  digitální fotografie je totiž přeexpozice naprostou tragédií, protože přeexponovaný záběr je beznadějně ztracen. Podexpozice je sice také nepříjemná, ale podexponované snímky se dají občas zachránit.

V  minulé kapitole jsem radil, že mírnější podexpozice

nebývá na škodu. Pokud fotografuji s expoziční automatikou, mám korekci nastavenu na -1/3 EV při běžném fotografování v exteriéru.

Podexpozice větší než  -1EV není pro běžné fotografování

vhodná, protože již způsobuje, že jsou snímky hodně kryté a tmavé plochy bez kresby. Při zesvětlování pak v těchto tmavých místech narůstá nepříjemný barevný šum.

Stejně jako v  případech tmavých ploch i  při větších svět

lých plochách na snímku zapínejte majáček v hlavě. Zejména fotografujete-li v  exteriéru, kdy je světlo z  oblohy schopno

Plošné měření expozice si vzalo hodně z oblohy a výsledkem byl podexponovaný portrét.

Stačilo mrknout na displej a bylo to jasné. Rychlá korekce +1 EV – a další snímek již byl

v  pořádku. Řekl bych, že i  to červené zbarvení od  deštníku Coca-cola patří k  atmosféře

snímku.

Fotoaparát Olympus 5060WZ, ISO 200 ASA, 1/1000 a 1/360, f 4, ohnisková

vzdálenost 5,7 mm Opačný případ divadla či koncertu. Hodně osvětlené pódium či jeviště a v hledišti ve tmě se „topící“ tvář. Buď použijete blesk, což můžete na rocku, ale nepřípustné je to v divadle, nebo oželíte přesvícení scény a vyřešíte to korekcí či bracketingem. Fotoaparát Canon EOS D60, objektiv 28–70 mm, ISO 1000 ASA, expozice 1/40 s, f 3,2, ohnisková vzdálenost 28 mm


23Kapitola 2 – Patálie s technikou

expozici výrazně ovlivnit. Digitální čidla nemají ani přes veškerou snahu vývojářů takovou expoziční pružnost jako fi lmy, a  tak musí být jejich exponování velmi přesné, jen s  malou odchylkou od standardu.

Existují však kontrastní scény, které expoziční automatika

změří a nastaví na rovnoměrně exponovaný snímek. Poté bude na vás, jak se rozhodnete, jestli bude snímek o něco světlejší, nebo tmavší. Tady byste se měli řídit základním pravidlem: nedovolit aby byly ve  světlech přepaly. Stíny ať vyjdou tak, jak vyjdou  – ostatně kontrast dá snímku jeho přirozenou atmosféru.

Fotoaparát Canon EOS 5D, ISO 100 ASA, 1/100, clona f 4, ohnisková

vzdálenost 47 mm

Obloha, slunce a  bílá bunda, to vše bránilo expoziční automatice v nastavení správné expozice. Další průjezd inkriminovaným místem s  manuálně nastavenými hodnotami změřenými v  obličeji děvčete při režimu „spot“  – bodové měření expozice (viz manuál fotoaparátu). Fotoaparát Canon EOS 20D, objektiv 17–40  mm, ISO 400 ASA, expozice 1/800 s, f 16, ohnisková vzdálenost 17 mm

Fotoaparát Canon EOS

20D, objektiv 17-40 mm,

ISO 400 ASA, expozice

1/400 s, f 11, ohnisková

vzdálenost 17 mm


Fotografujeme portréty24 Vliv barvy světla Kdysi jedna ze zásadních alchymistických zkušeností každého profesionálního fotografa, dnes rutina pro každého amatéra: barva světla a  nastavení bílého bodu. Že je barva denního světla jiná než barva světla umělého, se přesvědčíte u digitálního fotografování lehce. A rozdíly to jsou hodně velké! Proto by ti, kteří s  fotografováním začínají, měli číst obzvlášť pečlivě.

Pokud alespoň přibližně nenastavíte vyvážení bílé, nikdy se

vám nepodaří doladit výslednou fotografi i do  uspokojivého výsledku ani ve  Photoshopu, ani v  žádném jiném programu. Zdaleka nejlepší je, máte-li možnost na  svém fotoaparátu nastavit vyvážení bílé manuálně. Většinou se to odehrává tak, že v  režimu „auto“ ve  světle, při kterém budete fotografovat, nasnímáte list bílého papíru a  jeho barvu pak fotoaparátu označíte jako bílou. Fotoaparáty vybavené touto funkcí mají vždy přesný postup uveden v návodu k obsluze.

Nejspolehlivějším postupem, který nabízí digitální techni

ka, je snímání do  formátu RAW. Tomuto formátu je jedno, jak jste režim pro fotografování nastavili, protože v okamžiku, kdy si data otevřete v  nějakém RAW editoru, s  nimi můžete doslova kouzlit. To, co byste ve  formátu JPG nebyli schopni doladit, je v RAWu otázkou pár vteřin a jen několika kliknutí myší.

Pokud tedy máte dost místa na  kartách, což v  současné

době není problém, je RAW tím nejlepším řešením. Je to ovšem vykoupeno poněkud pracnějším a  zdlouhavějším procesem „vyvolávání“, ale ten probíhá dávkově, takže vám nejvíce času zabere nastavení parametrů jednotlivých snímků.

Tyto parametry jsou totožné s parametry, kterými ve fotoa

parátu nastavujete kvalitu obrazu: zahrnují kontrast, nasycení barev, ostření, nastavení bílé, barevný tón atd. Navíc mají rozšířené funkce, kterými můžete korigovat expozici a „přidávat“ barevné konverzní fi ltry korigující barevnou teplotu světla.

V  praxi to znamená, že menší podexpozice (do  –1 EV)

a  nepatrná přeexpozice (do  +1/2 EV) nedělá RAW Converteru problém a  je schopen napravit i  drobné chyby v  expozicích. Rovněž vyvážení bílé vám nemusí dělat starosti, protože mnohem přesněji ji doladíte nastavením v  konvertoru několika možnými způsoby: nastavením symbolu (žárovka, blesk, sluníčko, ...), kapátkem, nastavením barevné teploty světla v kelvinech a případným konverzním fi ltrem.

Lakýrník

Nahoře snímek vyvolaný z  RAW formátu bez jakékoli úpravy. Na  fotoaparátu bylo

nastaveno vyvážení bílé na denní světlo, což zapříčinilo, že světlo zářivek obarvilo snímek

na zeleno. Jedno kliknutí kapátkem do ochranného pláště lakýrníka a vše je v pořádku.

Fotoaparát Canon EOS 5D, ISO 400 ASA, 1/200, f 7,1, ohnisková

vzdálenost 24 mm

Toto je obzvlášt důležité, když fotografujete v  prostředí,

kde se míchají různé druhy světla (denní, zářivkové, žárovky,

studiové blesky) a  nechce se vám odhadovat, které převlá

dá. Nastavíte prostě vyvážení bílé na  AUTO a  vše doladíte

v počítači.


25Kapitola 2 – Patálie s technikou

Prodavačka párků Tak se na  to podívejte. V  dobách, kdy 1GB karta stála hromadu peněz, jsem fotil převážně do  formátu

JPEG. Den předtím jsem fotografoval v tovární hale při sodíkových výbojkách a na ty jsem měl nastavenu

barevnost světla. Než jsem si to uvědomil, udělal jsem asi tři záběry párkařky a přitom jsem se ani nepodíval na displej – tak jsem si byl jistý. Výsledek vidíte – rapsodie v modrém. Photoshop byl naštěstí schopen to korigovat, takže výsledek nedopadl úplně zle. O mnoho horší je, když fotografujete ve světle žárovek či zářivek a fotografi e vám vyjdou žluté nebo zelené. Tam se k  uspokojivému výsledku prakticky nedostanete. Barevné spektrum umělých světel je totiž nejen posunuté, ale řada spektrálních barev v těchto světlech chybí. Fotoaparát Canon EOS 20D, ISO 400 ASA, 1/320, f 8, ohnisková vzdálenost 34 mm

RAW lze vyvolat normálně do  barevné fotografi e i  v  pří

padě, že jste na fotoaparátu nastavili snímání do černobílého

režimu. Jsou to prostě jen data z čipu, která do konečné podo

by nepřevádí procesor fotoaparátu, jenž je ještě komprimuje,

ale program v počítači, který s nimi zachází mnohem exaktně

ji. Existují také pluginy pro editační programy, jako jsou Ado

be Lightroom, Adobe Photoshop apod., takže je na  uživateli,

jaký postup mu více vyhovuje.

Také vyvolané JPEGy z RAWu mi připadají ostřejší a tonál

ně bohatší. Určitě je to tím, že RAWy jsou 16bitové, kdežto

komprimované JPEGy z fotoaparátu jen 8bitové.

To je tedy asi vše podstatné o  tom, kdy a  proč používám

formát RAW. Lidské oko a vnímání jsou tak dokonalá zařízení,

že si na  základě vlastní zkušenosti korigují barevné vnímání.

Neoblomné čidlo fotoaparátu to však nedělá. Pokud máte

nastaveno vyvážení bílé na jiné světlo, než ve kterém fotogra

fujete, budou vaše snímky při snímání za umělého světla více

či méně zabarveny.

Pro ty, kteří fotí do  JPEGu (protože chtějí dostat na  kartu

co nejvíce fotografi í), by mělo být nastavení důležitým krokem

ještě před tím, než poprvé zmáčknou spoušť. Chyby v nastave

ní bílé se prakticky nedají odstranit. První, co by mělo násle

dovat po  zapnutí fotoaparátu, by měl být právě tento úkon:

podívat se, kde fotografuji, a nastavit si vyvážení bílé.


Fotografujeme portréty26 Fotografi e z masopustního průvodu má příjemnou atmosféru i barevné ladění, ale není ostrá. Nemá cenu si namlouvat, že je to jen trochu – neostrost snímku podstatně ubírá na kvalitě. Fotoaparát Canon EOS 5D, ohnisko 50,0 mm, expozice 1/15 s, clona 4,0, ISO 400 Jakou rychlostí závěrky Pro začátečníky i  ty pokročilejší: pokud vám to dovolí množství světla, nastavujte raději kratší časy chodu závěrky. Pokud to vyžadují okolnosti, např. při portrétování reportážním způsobem, pak namísto nastavení „A“ nastavuji na  fotoaparátu „Tv“, což mi umožní přednastavit rychlost závěrky.

Je příjemné moct si nastavit větší clonové číslo, při němž

objektiv kreslí mnohem ostřeji, ale snímek je nakonec velmi neostrý, protože čas, po  který je závěrka otevřena, je natolik dlouhý (byť je to 1/30 sekundy), že fotoaparát neudržíte v klidu. Dojde tak k  efektu známému jako rozhýbání snímku. Jaký je tedy nejdelší možný čas, při kterém jsem schopen udělat nerozhýbanou fotografi i?

Těžko pak budete nad fotografi í dumat, zda je snímek neostrý

rozhýbáním kamery, nebo fotografovaného subjektu. Stabilizátor v objektivu je za jistých podmínek schopen přenášený obraz „uklidnit“, ale nezajistí, že se objekt před kamerou v  okamžiku expozice nepohne. Máchnutí rukou, pootočení hlavy, náklon těla – to vše se rozmázne i při expozici 1/60 s. Většina teoretických rad právě začíná u 1/125 s jako u NEJDELŠÍHO možného času, kterým můžeme spolehlivě fotografovat z ruky.

Praxe je však taková, že rozhýbat se dá i  1/250  s. Obzvláště

začátečníci dokážou záběr „strhnout“ v okamžiku, kdy mačkají

spoušť. Doporučuji proto s  novým fotoaparátem cvičit rychlý

pohyb k oku, mikrosekundové uklidnění a následné zmáčknutí

spouště. Mějte zasunutou kartu a foťte třeba novinovou stránku.

Ze začátku si nastavte čas 1/250 s, po deseti až patnácti záběrech

je prodlužte na  1/125  s a  po  další sérii záběrů nastavte 1/60  s

a tak dále, až skončíte na 1/4 s. Fotky si pak prohlédněte v počí

tači – tak nejlépe uvidíte, jaký vliv má rychlost závěrky na ostrost

fotografi e. Důležité je, abyste se naučili ten zásadní grif přiložení

fotoaparátu do pohotovostní polohy a následné exponování.

S ostrostí fotografi e se opět obloukem dostáváme k fotogra

fi cké technice. Výrobci fotoaparátů Canon, Nikon, Sony Alpha,

Olympus, Pentax, Panasonic, Samsung, Fuji mají ve svém výrob

ním programu tyto krásné přístroje a tím, jak si čile konkurují,

se ceny snižují a kvalita roste. Tyto fotoaparáty nejsou už jen pro

hrstku nadšenců či bohatých, ale doslova pro všechny. A právě

proto je tak důležitá i  určitá fotografi cká gramotnost. Můžete

na to mít peníze a koupit si superhypervýkonný fotoaparát, ale

pořádnou fotku neuděláte, protože vaše oči, hlava a srdce nebu

dou dostatečně znalé fotografi cké řeči.

Další noví dravci na  poli fototechniky jako Panasonic, Fuji

fi lm a Samsung přišli s konceptem, jenž spojuje výhody zrcadlo

vek a SLR-like fotoaparátů. Malé rozměry a hmotnost SLR-like


27Kapitola 2 – Patálie s technikou

Pokud by se někdo chtěl dohadovat o ostrosti fotografi e, je dobré nejdříve vědět, jak takový ostrý portrét vypadá. Tak tedy: na ostré fotografi i jsou rozpoznatelné póry na pleti a struktura duhovky. Ostatní fotografi e jsou prostě neostré. Fotoaparát Canon EOS 5D, objektiv EF 24–105 mm, f/4L IS USM, ohnisko 75,0 mm, expozice 1/125 s, clona 5,6, ISO 100 ve spojení s kvalitní optikou, velkým čipem a pohotovostí dělá z  „bezzrcadlovek“ silný nástroj pro portrétní fotografi i. Fotoaparáty mají všechny přednosti zrcadlovek: jsou rychlé, snadno a rychle nastavitelné, můžete u nich měnit objektivy, připojovat externí blesk, jsou povětšinou osazeny APS čipem. Tato velikost zaručuje, že rozlišení může být okolo 14–16 MPx, přičemž velikost jednotlivých buněk je již dostatečně velká, aby nebyl obraz snímaný na vyšší citlivost rozbit digitálním šumem.

Standardem výše jmenovaných současných kamer je stabili

zace obrazu. Umožňuje fotografování za horších světelných pod

mínek a používání delších časů expozice. I přes tuto vymože

nost, která funguje opravdu báječně, byste se neměli pouštět do

fotografování delšími expozicemi jak 1/30 s, pokud chcete mít

ostré snímky. Stabilizátory nejsou všemocné a jejich přednosti si

budete moci pořádně vychutnat, až když se svůj přístroj naučíte

dobře držet a spoušť mačkat lehce a plynule.


Fotografujeme portréty28

Iveta. Portrét fotografovaný ohniskem 135 mm. Z  příjemně rozostřeného pozadí krásně

vystoupí atraktivní profi l modelky. Pokud jste se již setkali s termínem „bokeh“, pak vězte, že

to není nic hanlivého, ale že se tak říká způsobu, jakým konkrétní objektiv rozostřuje pozadí.

Tele zoom, jako například 100–400 mm na obrázku, je proslulý svým extrémním

přiblížením. Portréty snímané tímto objektivem se pak vyznačují malou hloubkou ostrosti

a rozmazaným pozadím. Osobně tento objektiv používám jak v exteriéru u reportážních

portrétů, tak v ateliéru. Kreativní vlastnosti clonových čísel Na začátku kapitoly jsem napsal, že v dnešní fotograficky tolerantní době se dá fotografovat vším možným. Bohužel kreativně využívat hloubku ostrosti budete moct jen s  fotoaparáty, které mají dostatečně velká čidla, a tím i objektivy delších ohnisek.

Malá čidla kompaktů totiž umožňují konstruktérům pou

žití kratších ohnisek. Navíc jde o  objektivy s  nižší světelností (vyšším clonovým číslem) a na kreativní využití rozostřeného pozadí můžete zapomenout. Přitom je malá hloubka ostrosti jedním ze zásadních kreativních principů používaných v portrétní fotografi i. Vysoká světelnost u delších objektivů, to je to pravé pro malou hloubku ostrosti v portrétní fotografi i.

Hloubka ostrosti je tak složitou a náročnou technickou dis

ciplínou s propracovanou teorií, že to mnoho začínajících fotografů přímo odrazuje se zabývat, kdykoli na ně některý ze zkušenějších kolegů tento termín ve  své přezíravé pýše vybafne. Proto se raději lapidárně a hlavně s didaktickým „škola hrou“ na paměti budeme snažit, abyste nemuseli přemýšlet o tabulkách a grafech, které vám exaktně sdělí, že při určité ohniskové délce objektivu zacloněného na  určitou clonu a  zaostřeného na určitou vzdálenost je hloubka ostrosti tolik a tolik. Prostě se teď o hloubce ostrosti dozvíte jen to, že se dá využít pro vytvoření iluze prostoru ve fotografi i. Na rozdíl od oka totiž objektiv fotoaparátu zobrazuje exaktně ostře jen to, na  co je zaostřen. To, co je před nebo za touto rovinou, ostré není.

Existují ovšem určité úměry, které hloubku ostrosti

ovlivňují:

Q Vyšší číslo clonového otvoru zvětší hloubku ostrosti.

Q Vyšší ohnisko objektivu zmenší hloubku ostrosti.

Q Zkrácení odstupu od objektu zmenší i hloubku ostrosti.

Pokud tomuto porozumíte, naučíte se velice rychle tento

kreativní princip portrétního fotografování využívat.


29Kapitola 2 – Patálie s technikou

Prodavač hudby

Praktická ukázka využití větší hloubky ostrosti. Větší odstup

od modela a širokoúhlý objektiv byly hlavními strůjci toho,

že pozadí je ještě dostatečně ostré, aby bylo rozpoznatelné.

Tento princip portrétování využívám právě pro portréty, když

chci, aby prostředí dokreslovalo fi guru portrétovaného.

Fotoaparát Olympus SP550UZ, ohnisko 4,6 mm,

expozice 1/8 s, clona 2,8, ISO 125

Budete-li disponovat čipem o velikosti kinofi lmu a světelným

objektivem, budete schopni při plně odcloněném objektivu

fotografovat ostře ve velmi malém rozsahu. Vše ostatní

bude velmi efektně rozostřeno bez jakýchkoli dalších úprav

ve Photoshopu. Poměrně těsný přístup k modelce a úplné

odclonění objektivu způsobily, že na snímku jsou ostré jen oči,

kdežto vlasy v pozadí a ruka v popředí „plavou“ v neostrosti.


Fotografujeme portréty30 Dospěle a s rozumem na blesk To dnes dokáže každý – vysunout nebo nasadit blesk a prásk do  toho! V  době málo citlivých filmů se z  nouzového řešení zapálení práškového magnezia stal po čase významný pomocník pro fotoreportéry, který přešel do dnešní doby jako schematický úkon, jejž využívá ke  kreativnímu fotografování jen malá hrstka tvořivých.

Kdysi se mi v  sobotní Mladé frontě (DNES) velice líbily

sloupky pana Neff a, dnešního guru digitální fotografi e, nazvané černobílé hodinky. Později vyšly i  knižně a  já je teď budu citovat. Elektronický blesk má jednu velkou výhodu a  jednu velkou nevýhodu. Jeho největší výhodou je, že na krátký okamžik zasvítí jasným a  ostrým světlem, zatímco jeho největší nevýhodou je, že na  krátký okamžik zasvítí jasným a  ostrým světlem.

Tam, kde je nedostatek světla, aby se nějaký obraz zazna

menal na  světlocitlivé čidlo, je blesk velkým pomocníkem. Na druhé straně – co znamená pro dnešní vysoce citlivá čidla „málo světla“? Blesk zasvítí jasným ostrým světlem a  na  displeji se přesvědčíte, zda byla intenzita záblesku dostatečná. Snímek bude správně exponován, ale zachytí zcela jinou

atmosféru, než jaká

byla ve skutečnosti.

Přímé svícení bles

ky s  sebou přináší

ještě jednu nectnost.

Většinou se fotogra

fuje při nízké hladině

světla a  zorničky očí

jsou hodně otevřené.

Po  přímém zábles

ku se světlo odrazí

od prokrveného očního pozadí – a tak vzniká onen nepříjem

ný efekt červených očí. Lze nastavit předblesk, který způsobí,

že před vlastním záběrem se zorničky o  něco „stáhnou“, ale

samotná expozice tak zaznamená zdržení, nemluvě o  větším

zatížení akumulátorů.

Dnes už je samozřejmostí používání rozptylných a  odraz

ných nástavců jak pro externí blesky, tak pro blesky vestavě

né do  kompaktních těl fotoaparátů. Nástavce pak světlo, jež

vychází z refl ektoru bleskové jednotky, modulují a usměrňují.

Zpěvačka

Hodně expresivní výraz zvýrazněný

intenzivním horním světlem byl pro mne

natolik fascinující, že jsem vypnul blesk

a udělal jsem několik snímků bez něj.

Nakonec se mi asi z deseti záběrů podařilo

vybrat jeden, který je přijatelně ostrý.

Expoziční čas 1/8 s se mi díky stabilizátoru

a opření o sloup v místnosti podařilo udržet.

Rozmazání většiny záběrů způsobila zpěvačka

sama svými energickými pohyby, které krátký

záblesk d okáže „zmrazit“.

Fotoaparát Canon EOS 5D II, ISO

800 ASA, expozice 1/8 a 1/60, f 4,

ohnisková vzdálenost 105 mm


31Kapitola 2 – Patálie s technikou

Nástavců rozptylných i odrazných se vyrábí poměrně zají

mavé spektrum a většina z nich je univerzální pro většinu typů

externích blesků. Důležité je, aby měl blesk výklopný, případ

ně otočný refl ektor. Ale jak to bývá ve všem, je něco za něco.

Rozptylováním a  odrážením světla sice získáte mnohem pří

jemnější světelnou atmosféru, ale sníží se intenzita světla. Pro

správně exponovaný snímek budete muset přikročit ke zvýšení

citlivosti čipu a  zvýšení výkonu blesku. O  kolik je to nutné,

záleží na  použité modulaci a  na  velikosti místnosti, ve  které

portrét fotografujete.

Typicky začátečnický snímek

fotografovaný přímým bleskem.

Téma: Jak bleskem zohyzdit

sympatické mladé dámy. Vysunout

blesk přímo z těla fotoaparátu a dílo

zkázy je hotovo. Odlesky na pleti,

oči jako angorský králík a stín vedle

hlavy rovněž nepůsobí dobře.

Všimněte si, že u druhé dívky není

efekt červených očí tak silný – už tak

malé posunutí z osy způsobilo, že

blesk svítil mírně ze strany.

Fotoapa



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist