načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Fotografujeme portréty - Michal Bartoš

Fotografujeme portréty
-15%
sleva

Kniha: Fotografujeme portréty
Autor:

Fotografujete rádi portréty lidí a potřebujete inspiraci? Chcete se naučit, jak divákům zprostředkovat víc než jen odraz toho, co se zrovna nacházelo před objektivem? Nechte si tedy ... (celý popis)
Titul je skladem 1ks - odesíláme ihned
Ihned také k odběru: Ostrava
Vaše cena s DPH:  399 Kč 339
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
11,3
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
tištěná forma elektronická forma

hodnoceni - 63.8%hodnoceni - 63.8%hodnoceni - 63.8%hodnoceni - 63.8%hodnoceni - 63.8% 70%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2013
Počet stran: 168
Rozměr: 210 x 235 mm
Úprava: ilustrace (převážně barevné), portréty
Vydání: 1. vyd.
Vazba: brožovaná, šitá nitmi
Novinka týdne: 2013-14
Datum vydání: 27. 3. 2013
Nakladatelské údaje: Brno, Computer Press, 2013
ISBN: 9788025138106
EAN: 9788025138106
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Publikace určená začínajícím i pokročilým fotografům, kteří se chtějí zdokonalit v pořizování portrétních snímků. Obsahuje doporučení týkající se mj. techniky, kompozice, portrétování v interiérech či exteriérech. Přibližuje různé žánry fotoportrétů.

Popis nakladatele

Fotografujete rádi portréty lidí a potřebujete inspiraci? Chcete se naučit, jak divákům zprostředkovat víc než jen odraz toho, co se zrovna nacházelo před objektivem? Nechte si tedy od zkušeného autora a fotografa poradit, jak ovládnout tuto tradiční, ale stále se proměňující disciplínu, a objevte nečekané pohledy na své známé, náhodné kolemjdoucí či rodinné příslušníky. Kromě mnoha výtečných záběrů, kterými se můžete inspirovat, doprovází text řada tipů a doporučení, jež začátečníkům pomohou s prvními kroky při fotografování portrétů a pokročilým poskytnou rychlé zlepšení v technické i výtvarné kvalitě jejich snímků. Autor se v knize mimo jiné věnuje těmto tématům: - Správná kompozice a expozice - Nejčastější chyby začátečníků - Focení v interiéru, exteriéru i ateliéru - Výběr správného technického vybavení - Rodinná fotografie, fotografování více osob - Stylizovaný portrét, glamour, reportážní portrét a další O autorovi: Michal Bartoš je auto­rem populárních knih Kompozice v digitální fotografii a Fotografujeme architekturu. Fotografii se začal věnovat už v dětství s flexaretou svého otce. Absolvoval Institut výtvarné fotografie (dnešní ITF) a v současné době je fotografem na volné noze. Některé jeho snímky se staly součástí sbírky UNICEF „Mládež 80. let“ a roku 1996 získal v soutěži Czech Press Photo první cenu v kategorii Každodenní život. S jeho prací se můžete seznámit na stránkách http://www.michalbartos.cz nebo http://clovecina.cz.

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Michal Bartoš - další tituly autora:
Krajinou pochybností -- Sborník úvah z Ekologických dnů Olomouc  v letech 2005 a 2006 Krajinou pochybností
Fotografujeme architekturu Fotografujeme architekturu
 (e-book)
Fotografujeme portréty Fotografujeme portréty
 (e-book)
Fotografujeme architekturu Fotografujeme architekturu
 
Ke knize "Fotografujeme portréty" doporučujeme také:
Fotografujeme psy -- a jiná zvířata Fotografujeme psy
Naučte se fotografovat dobře - Bryan Peterson Naučte se fotografovat dobře
Fotografie v praxi: PORTRÉT Fotografie v praxi: PORTRÉT
Fotografie v praxi: SVĚTLO A SVÍCENÍ Fotografie v praxi: SVĚTLO A SVÍCENÍ
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

6

KAPITOLA

V PŘIROZENÉM

PROSTŘEDÍ

Každý člověk si přizpůsobuje prostředí, ve kterém žije a pra

cuje, ke svému obrazu. Patří tam, a proto by bylo nanejvýše

pošetilé, pokud bychom okolí portrétované osoby ignorovali.


Fotografujeme portréty80 Doma u okna Fotografování lidí v  jejich přirozeném prostředí je velikánským a  širokým tématem přinášejícím na fotografa vyšší nároky. Portrétovaný bude ve  „svém“ prostředí. Vy jako fotograf přijdete někam, kde to neznáte, a budete se muset rychle zorientovat a rozhodnout se pro styl práce.

Jen výjimečně budou

podmínky pro fotografování ideální, a  proto bude nutné vzít za  vděk tím, co vám prostředí a  situace nabídne. Již tady se ukáže, jak jste schopni improvizace, jak rozsáhlé je vaše intelektuální zázemí a  jak budete schopni obého využít. Jestliže při portrétování v  exteriéru byly problémy se světlem, budete jich tady mít ještě o  něco více. Mnohem vyšší kontrast vás bude potkávat v prostorách s velkými okny otočenými na sever, kterými bude procházet velké množství světla. I  přes směrové intenzivní světlo musíte počítat s výrazně nižší hladinou osvětlení než v exteriéru.

Míchání barvy světla bude dalším oříškem k  rozlousk

nutí. Zvenku bude přicházet „modré“ denní světlo, v  místnosti budou zářivky, žárovky, halogenové výbojky. Jejich barva je různá od  žluté přes žlutozelenou až po  zářivkovou zelenou. Což o  to, digitální technika nevyžaduje používání speciálních fi lmů a konverzních fi ltrů. Nastavení příslušných parametrů je technický proces popsaný v  každém manuálu. Problematičtější zůstává volba těchto parametrů. Fotografování do  formátu RAW je správným rozhodnutím. Při následném „vyvolávání“ do editovatelných formátů lze vyvážení bílé doladit exaktním způsobem. Při stejných hladinách osvětlení různých kvalit to může znamenat kompromisní

řešení, nicméně jde o nejlepší způsob dosažení optimálního

výsledku.

V prostředí blízkém portrétovanému začněte fotografovat

u  světelného zdroje. V  drtivé většině to bude okno. Modela

jednoduše postavte 1–1,5 m od okna. V těchto místech dopa

dá na  objekt dost světla, abyste mohli fotografovat z  ruky

bez použití přídavného blesku. Pozor si budete muset dát

na hluboký stín na neosvětlených partiích tváře. Stinné par

tie budou bez kresby a polostínů. Možná se to zdá neuvěřitel

né, ale postačí vám bílý list papíru formátu A3 – odrazí tolik

světla, že prosvětlí stíny natolik, že se kresba objeví i v nich.

Lze si pořídit také  speciální odrazné plochy, ale mám

vyzkoušeno, že výsledný snímek to ovlivní jen málo. A  tak

polystyrenová deska o rozměru 0,5×1m odvede stejnou práci

za málo peněz.

Zkuste udělat podobný portrét u  okna pokoje. Tím, že byla prosvětlena jen tvář modelky, stačilo odraznou desku nahradit čtvrtkou

kladívkového papíru formátu A4.

Fotoaparát Samsung NX10, ISO 800 ASA, 1/60, f 6,3, ohnisková vzdálenost 55 mm


81Kapitola 6 – V přirozeném prostředí

Velkou pochvalu sklidíte za fotografi e svých potomků, jež budou obrazově

i obsahově čisté. Na první pohled velmi jednoduchá fotografi e: směrové

světlo z okna podporuje čistá a jednoduchá aranž. Při fotografování nebyl

použit blesk, přestože se jej fotoaparát při automatickém fotografování

dožadoval. Zvýšením citlivosti čipu pak bylo možné snímat za takových

expozičních parametrů, že snímek není rozhýbaný. Dětský portrét působí

mnohem přirozeněji, pokud odrazem prosvětlíte stinné partie.

Fotoaparát Canon EOS 5D, ISO 400 ASA, 1/80, f 4, ohnisková

vzdálenost 105 mm

Kavárny, vinárny, hospody, kluby – to jsou další

místa, kde si můžete vyzkoušet, o co je tam fotogra

fování těžší než venku. Učte se to na  kamarádech,

přátelích, náhodných známých, ... Fotografujte

s vypnutým bleskem a nedejte se odradit tím, že pár

záběrů pokazíte. Kdo to nezkusí, ten se to zkrátka

bez cviku nenaučí.


Fotografujeme portréty82 Když nejde hora k Mohamedovi... ... musí Mohamed k hoře. A podobně to bude s fotografováním portrétů. Asi těžko se stanete uznávaným a vyhledávaným portrétistou s  ateliérem, ke  kterému se budou lidé objednávat, pokud jste si teprve pořídili svůj první nadupaný digitální fotoaparát. Proto vám nezbude nic jiného než za  lidmi, o jejichž portrétování máte zájem a kteří souhlasí s vaší aktivitou, jednoduše zajít tam, kam vám to umožní.

Těžko budete přesvědčovat taviče, aby v „plné polní“ přišel

k vám do ateliéru, že bude dost času a klid na udělání fotografi e. Bude záležet na vaší odvaze trochu věcem pomoct, navodit atmosféru a vzápětí ji využít. Znovu obděláváme stejné políčko, už však nekypříme, ale provádíme hlubokou orbu. Asi nejtěžší je vystihnout určitý moment, ve  kterém budete schopni lidi naladit na spolupráci. Poodkrývají vám části svého ega – stáváte se holičem, v jehož křesle se mohou vypovídat ze všeho možného, jste empatickým lékařem, jste divákem a posluchačem v představení jednoho či více herců, abyste v následující chvíli přešli do role režiséra, manipulátora, uchvatitele v okamžiku, kdy vám to situace umožní, a uděláte to tak, aniž by váš objekt o něčem věděl a přišel k újmě.

Takže vidíte, milí kolegové, že portrétní fotografi e je oprav

du pouze pro odhodlané, umíněné, vytrvalé a otevřené jedince. Pro ty, kdo prošli fotografováním v  exteriéru, jsou tyto úkoly jako odrazové můstky k vyšším úrovním. Nikomu z vás při tom nepůjde o život, i když něco pokazíte a víte o tom; přiznejte to. Přece jen půjde o  náročnější fotografování. V  každém případě se nenechte odradit počátečními omyly. Jestliže člověk začne být ukolébáván vlastními kvalitami, připomíná trpaslíka, jenž vzhlíží ke svému dlouhatánskému stínu.

Lidi na vlastní fotografování připravte. Určitě je mnohem

lepší, když jsou na obou stranách objektivu lidé naladěni přibližně stejně. Váš „model“ by měl vědět, že bude fotografován. Tím si otvíráte vrátka, abyste si portrétovaného

mírně naaranžovali pro konkrétní kompozici. Dobré je říct,

aby v  okamžiku, kdy budete exponovat, nemluvil, protože

rozpohybovaná ústa jsou na statické fotografi i tím nejhorším

prvkem portrétu a kazí každý výraz.

Dejte portrétovanému čas – zachytit člověka pravdivě vyža

duje se k němu s fotoaparátem přiblížit. K tomu budete potře

bovat určitý díl úcty a pokory a díl sebevědomí. A z toho pro

portrétistu vyplývá kompoziční pravidlo č.  1: nechat svému

modelovi prostor a čas k projevení sama sebe. Jarda „Zoban“ Gargulák Tento slévač-výtvarník je mým kamarádem a  známým, a  proto byl ochoten zapózovat tak, jak jsem mu řekl. Fotoaparát Canon EOS 5D, ISO 400 ASA, 1/30, f 4, ohnisková vzdálenost 47 mm


83Kapitola 6 – V přirozeném prostředí

Poslední cigareta v životě Kolega přišel s tím, že od zítra přestávat kouřit. Seděl u stolu s lampičkou a vychutnával si svoji poslední cigaretu. Jak si tak bafal, tak jsem jej fotil a ze série fotografi í jednu vybral. Fotoaparát Canon EOS D60, ISO 1000 ASA, 1/80, f 4, ohnisková vzdálenost 50 mm

Módní návrhářka ve svém showroomu

Portrét pro časopisový článek již musel mít určitou ofi cialitu a důstojnost vyžadovanou

redaktorem článku.

Fotoaparát Canon EOS 5D, ISO 400 ASA, 1/50, f 5,6, ohnisková

vzdálenost 24 mm

I  když budete portrétovat na  místech pro vás neznámých,

nebuďte bázliví. Určitě nebudete hned fotit celebrity, a  tak

nemusíte mít důvod k trémě. Nepleťte si však bezprostřednost

s familiárností, a pokud portrétovaného neznáte důvěrně, kon

zervativní chování je namístě.

Jako studijní materiál si najděte a  prohlédněte jedinečné

fotografi e Annie Leibovitz, Antona Corbijna či Antonína Kra

tochvíla. Jsou to velmi efektní portréty osobností z  hudebního

a fi lmového průmyslu. Osobnosti jsou ovšem zachyceny jakoby

„v  nedbalkách“, snímky působí bezprostředně, nearanžovaně.

Tento „life styl“ je zřejmě nejsilnějším proudem při fotografo

vání jednotlivých lidí, který je v  současnosti uplatňován. Jde

o  velmi pečlivě inscenované fotografi e i  záběry pořízené zcela

náhodně, přičemž budí v divákovi pocit naléhavé autentičnosti.

Fotografujte tehdy, když vás podoba člověka opravdu zaujme.

Portréty pak představují jen nepatrnou část materiálu, ze kterého

budete vybírat.


Fotografujeme portréty84 Nejobvyklejší postupy a styly Manažer na  atraktivním místě, mistr dílny u  svého stroje, bankéř ve strohém prostředí moderního officu, stavař u svého díla. Skupiny ve  stylu filmový plakát, posádka letící do  vesmíru, hudební skupina – jen mějte oči otevřené a uvidíte, že tyto principy se opakují na  většině fotografických portrétů, jež mají přívlastek „oficiální“.

Lidé jsou hrdí na  svoji práci a  na  to, co se jim podařilo

vybudovat. To, co zní jako fráze, bylo podstatnou měrou zprofanováno komunistickým režimem. Pravdou ovšem je, že tato fráze platí i dnes. Nechte portrétovaného postavit se za svoje dílo, vedle něj či před něj, předvést svůj vlastní úspěch a  hrdost. Vzpomínám na  první setkání s  Janem Saudkem

před pětadvaceti lety. Jan byl na  vrcholu své tvorby (nikoli

slávy, ta přišla později), a  když jsme se jej ptali, zda pracuje

na  nějakých zakázkách, odpověděl, že zasloužilé pracov

níky a  členy strany (měl samozřejmě na  mysli komunisty)

nefotografuje.

Bránit se tomuto druhu portrétů může mít své opodstat

nění, nicméně tím pohrdáte možností výdělku peněz za svou

oblíbenou zálibu.

Pro tento druh portrétu je

důležité, aby měl fotografovaný

mírně pozitivní výraz ve tváři

a aby jeho pohled směřoval

do objektivu. Styl „dělejte,

že pracujete“ je vhodnější

pro žurnalistickou práci, ale

ne pro portrét. Navíc není

tím nejvhodnějším řešením

po obrazové stránce.


85Kapitola 6 – V přirozeném prostředí

Vesmírná posádka m usí držet pohromadě, a proto se portré

tovaní buď drží, nebo dotýkají rameny, případně jsou svázáni

nějakým jiným způsobem. Jejich „velitel“ může být uprostřed.

Není to však podmínkou  – v  podstatě jsou si všichni rovni,

protože jeden bez druhého se neobejdou.

Skladníci se typické pracovní fotografi i vymykají a snímek se svým charakterem více blíží

právě fotografi i týmové.

Fotoaparát Canon EOS 5D, ISO 50 ASA, 1/100, f 13, ohnisková vzdálenost

80 mm, přisvětlováno studiovými blesky Filmovému plakátu dominuje jedna až dvě tváře v  popředí a  další tváře, objevující se ve  filmu ve  vedlejších rolích, jsou lehce odsunuty do pozadí nebo překryty ústředním hrdinou. Princip velmi efektní pro hlavního hrdinu či hrdinku (nevěsta, ředitel firmy, vedoucí pracovního týmu). Nevěsta se svojí sestrou a  maminkou. Svatební den je v  životě žen nesmírně důležitou událostí. Ostatní ženská část rodiny to s ní samozřejmě prožívá neméně intenzivně. Fotoaparát Canon EOS 5D, ISO 400 ASA, 1/60, f 8, ohnisková vzdálenost 24 mm Hudební skupina – v tomto případě jen „pěvecké duo“. Postavy mohou stát do  V  nebo mohou být také natočeny jedním směrem. Postoje vyjadřují individualitu. Princip je vhodný, když se modelové či modelky fotografovat nechtějí, ale musí, protože jim to někdo nařídí. Pak není dobré objekty náročně aranžovat, protože to chtějí mít za sebou a jakákoli manipulace s jejich osobou je jim nepříjemná. Kolegyně na lince galvanického pokovení. Přestože jich bylo na místě více, podařilo se mi přemluvit jen jednu „tmavou“ a  druhou „světlou“. Snímek není propagační fotografi í  – chtěl jsem si z místa odnést autentický portrét lidí ve výrobě. Fotoaparát Canon EOS 5D, ISO 200 ASA, 1/15, f 4, ohnisková vzdálenost 35 mm


Fotografujeme portréty86 Subjekt jako součást prostředí I Aranžovat portrét v  jeho prostředí, nebo jej nechat bez jakéhokoli zásahu?

Asi nejhorší úkol, který kdy budete mít, je fotografování

„pana ředitele“. Jak na to? Pan ředitel ve své přepychově vybavené kanceláři sedící u počítače a telefonující? Vždy, když mi něco takového navrhnou, tak se ptám, zda pan ředitel pracuje ve funkci telefonisty či písaře. Samozřejmě záleží také na tom, kolik si na vás zaneprázdněný pan ředitel najde času. Většinou vám musí stačit třicet až čtyřicet minut. A vysvětlení, že fotografování v kanceláři je pro image pana ředitele tím nejhorším, často management zlomí, zvlášť když navrhnete zajímavou variantu.

Pan ředitel je člověk z masa a kostí, a tak bychom k němu

měli přistupovat. Také záleží na  velikosti společnosti, kterou řídí. Opět ale budeme fotografovat člověka v  jeho dobře

Offi ce director poprvé

Pokud už fotografujete v  kanceláři, nechte pana ředitele vydechnout a  nedejte na  jeho

poradce, jak byste jej měli naaranžovat. Poproste o  trochu trpělivosti a  nafotografujte

„člověka“. Pokyn „dělejte, že pracujete“ je pro tyto lidi trestem, protože v tom okamžiku

znejistí a fotograf, který po nich chce takovou hloupost, se stane nechtěným elementem

v jeho kanceláři.

Fotoaparát Canon EOS D60, ISO 100 ASA, 1/60, f 11, ohnisková vzdálenost

55 mm, přisvětlováno studiovými blesky

Ten nejhorší způsob, jak fotit pana ředitele: asistentku k ruce a ať podepisuje nějaká lejstra.

Vždyť to nejdůležitější na práci pana ředitele je přece podepisování úředních dokumentů!

známém prostředí. To se většinou lidem líbí a  nemají s  tím

zásadní problém. Znovu se musíme soustředit na osobu, ne se

marně snažit popisovat její činnost.

Arnold Newman vytvořil úžasný portrét Adolfa Kruppa,

mocného průmyslníka. Už víte, jak nejslavnější portrét Win

stona Churchilla nafotografoval Yousuf Karsh. Osobně tento

postup nedoporučuji, ale vědět něco více o povaze fotografo

vaného se vždy hodí.


87Kapitola 6 – V přirozeném prostředí

Ředitelé to mají těžké. Musí být v  práci skoro

pořád, ani si nemohou vzít dovolenou, protože by si ostatní hned všimli, že to bez nich funguje také  – a  proto budou mít vaši modelové snahu vaši práci urychlit. Nedejte se a vymezte si minimálně 45 minut až hodinu, jinak zpláčete nad výdělkem a  z práce zůstane jen nedobrý pocit, že jste něco nedodělali.

Necháte-li kteréhokoli člověka v  klidu, bez pra

covního zaneprázdnění alespoň půl hodiny, dostane se do  osobní pohody, kterou potřebujete pro jeho fotografování. Mezitím můžete projít některá místa vhodná k  fotografování a  při té příležitosti zapříst neformální rozhovor. Fotografi e za tu námahu a trpělivost stojí.

Offi ce director podruhé

Jednoduchá aranž, tentokrát stojícího subjektu v prostředí vlastní společnosti.

Fotoaparát Canon EOS 5D, ISO 400 ASA, 1/125, f 9, ohnisko 55 mm Pianista Teleobjektivy umožňují odstoupit od  motivu, a  proto zplošťují perspektivu. S  hloubkou ostrosti můžete kreativně pracovat podobně, jak to vidíte na detailu pianisty nebo portrétu manažera. Fotoaparát Canon EOS D60, ISO 400 ASA, 1/60, f 5,6, ohnisková vzdálenost 70 mm

Manažer

Fotoaparát Canon EOS D60, ISO 400 ASA, 1/350, f 6,7, ohnisko 62 mm


Fotografujeme portréty88 Subjekt jako součást prostředí II Německý fotograf August Sander vytvořil ve  dvacátých a  třicátých letech soubor portrétů lidí tzv. Výmarské republiky. Zastával názor, že profese a sociální zařazení se zřetelně projevují v celé fyziognomii člověka. Pořizoval proto snímky řemeslníků, studentů, podnikatelů, cirkusáků i  nezaměstnaných vždy tam, kde pracovali nebo žili, aby i póza, kterou před aparátem zaujali, odpovídala jejich každodennímu konání.

Nechme ředitele ředitelovat a podívejme se za lidem „ruko

dělným“. Opět platí, že vytváření přikrášlených fotografi í není „tím pravým ořechovým“. Lidé na  nich působí nepřirozeně, a chcete-li po nich, aby dělali, že pracují, buď nevědí, co mají dělat, nebo něco udělají, ale pro účely fotografování to bude zcela k ničemu.

Proto malé aranžování fi gury celkovému výsledku prospěje.

Stačí, když se na toho člověka budete dívat, jak postupuje při práci, a v určitém okamžiku jej zastavíte. Můžete udělat několik záběrů, při některých se vám mohou lidé podívat přímo do objektivu, jindy je můžete nechat tak, jak jsou.

Fotografujete-li rozsáhlejší cyklus, spěch se nevyplácí.

Věnovat se portrétům minimálně jeden den je opravdové minimum. Než se rozkoukáte, poznáte charakter práce, seznámíte se s  prostředím, poznáte lidi a  najdete si vhodná místa, může být plno času pryč. Budete ve  výhodě, budete-li mít možnost se po nedlouhé době (tak do půl roku) na stejná místa vrátit a posoudit, zda se vám podařilo do fotografi í dostat to, co jste chtěli, případně novým fotografováním něco doplnit.

Lakýrník

Rozdílnost technologie kdysi a dnes změnila i vizáž lakýrníka.

Fotoaparát Canon EOS 20D, ISO 400 ASA, 1/30, f 5,6, ohnisková

vzdálenost 35 mm

Kuchař

Netřeba popisovat, kdo je na  fotografi i. Tento způsob portrétu je určitě vhodnější, než

kdybyste chtěli, aby krájel cibuli, aby se ukázala jeho šikovnost. Krájení cibule patří

do pohyblivých obrázků.

Fotoaparát Canon EOS 5D, ISO 400 ASA, 1/30, f 4, ohnisková

vzdálenost 32 mm


89Kapitola 6 – V přirozeném prostředí

U výstředníkového lisu

Je velice zajímavé, když v provozovnách kovovýroby uvidíte pracovat ženy. Jako by dech

padesátých let minulého století připomínal údernické hrdinství žen jeřábnic a soustružnic.

Tu scénu prostě nebylo možné přejít bez povšimnutí.

Fotoaparát Canon EOS 20D, ISO 800 ASA, 1/60, f 5,6, ohnisková

vzdálenost 40 mm

Stavař

Zajímavý typ chlapíka, který se nechal vyfotografovat až po přemlouvání. Jedno

z řemesel, kde se ruční nářadí nezměnilo již staletí.

Fotoaparát Canon EOS 20D, ISO 200 ASA, 1/500, f 9, ohnisková

vzdálenost 43 mm


Fotografujeme portréty90 Možnosti osvětlení v interiérech Omezené prostorové možnosti, nepraktická manipulace, časově náročná příprava – to jsou minusy, které jasně mluví proti používání ateliérových světel. Budete-li omezeni světelnými podmínkami, raději použijte doplňkový blesk nebo se spokojte s tím, co vám dané prostory nabízí.

Rychlá orientace, odhad toho, co snímku prospěje, a hlavně

vlastní představa, jak by měl snímek vypadat, aby splnil vysoké standardy. Fotografi cká rutina neznamená přijít na  místo a nějak to „pokropit“ – však ono se něco vybere, a zbytek když tak doděláme ve Photoshopu. Na špatný snímek bohužel ještě nebyl vyvinut takový editační soft ware, který by jej přetvořil na laureáta soutěže World Press Photo.

A tak vám nezbude než si tyto schopnosti cvičit. Vaše roz

hodnutí musí odpovídat dalšímu použití fotografi e. Bude to

ilustrační fotografi e v novinách nebo v internetovém článku?

Pak by měla být realistická. Realističnosti odpovídá i dostateč

né osvětlení snímku. Ti, kteří už zapomněli na odražený blesk,

se mohou vrátit na stranu... a zopakovat si, co termín obnáší.

Bude fotografi e použita pro obálku významnějšího titulu?

Pak nesmíte žehrat nad nepohodlností ateliérových světel

a vzít si nějaká s sebou.

Jan Sytař

Výtvarník ve svém ateliéru. Kdybyste použili přídavný blesk na fotoaparátu, nepodařilo by

se vám dosáhnout oné temné atmosféry, kterou se vyznačují malířovy obrazy. Fotografi e

byla určena na celou stránku doprovázející rozhovor s umělcem. Ateliérová světla vozím

v  kufru auta pokaždé, když nevím, do  čeho jdu, a  tady se mi opravdu vyplatila. Světlo

nasazené shora mírně zezadu jako by do ateliéru patřilo.

Fotoaparát Canon EOS 5D, ISO 160 ASA, 1/60, f 10, ohnisková vzdálenost

105 mm

Rozkoš bez rizika

Ilustrační fotografi e k  článku o  osvětovém centru. Blesk odražený od  stropu dostatečně

prosvítil místnost i modelku v popředí.

Fotoaparát Canon EOS 5D, ISO 400 ASA, 1/50, f 6,3, ohnisko 24 mm


91Kapitola 6 – V přirozeném prostředí

Galerista

Fotografi e vznikla při rozhovoru a  k  rovnoměrnému osvětlení scény opět

přispěl doplňkový blesk odražený částečně o  strop a  částečně dopředu přes

vysouvatelnou odraznou destičku blesku. Snímek ozvláštnila kompozice

„u zrcadla“, se zdvojeným objektem.

Fotoaparát Canon EOS 5D, ISO 100 ASA, 1/60, f 4,5, ohnisková

vzdálenost 50 mm

Dáma s červenými vlasy ověšená zlatem popíjí pivo v bufe

tu, muž u  vchodu do  obřadní síně čistí příchozím podrážky bot, aby nezašlapali koberce, dívka s  partnerem u  šachové partie. Při snímání těchto fi gur nebylo možné se moc dlouho rozmýšlet, lovit v brašně a  nasazovat blesk. Přestože jsou všechny fi gury v  interiérech, nebylo naštěstí nutné použít přisvětlení. Dostatečná velikost otevřených dveří v  případě

muže, blízkost velkých výkladních skříní bufetu v  případě

ženy a  horní prosklení atria v  případě šachistky garantovaly

dostatečnou hladinu světla. Nastavená citlivost čipu je sice

vysoká, ale pro fullframe zrcadlovky v  pohodě zvládnutelná,

bez výrazného růstu barevného šumu. Co z toho plyne? Bles

kové světlo nemusíte používat za každou cenu.

Parametry fotografi í Bufet: fotoaparát Canon EOS 5D, ISO 800 ASA, 1/60, f 5,6, ohnisková vzdálenost 32  mm; Čistič: fotoaparát Canon EOS D60, ISO 200 ASA, 1/60, f 4, ohnisková vzdálenost 28 mm; Šachy: fotoaparát Canon EOS 5D, ISO1600 ASA, 1/40, f 4, ohnisková vzdálenost 105 mm




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist