načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Fotografujeme architekturu - Michal Bartoš

Elektronická kniha: Fotografujeme architekturu
Autor:

Chcete-li jako fotografové poskytnout divákům víc, než jen prostý záznam toho, co se zrovna nacházelo před objektivem, musíte nejen dobře ovládat váš fotoaparát, ale také znát ...


Titul je skladem - ke stažení ihned
Vaše cena s DPH:  187
Médium: e-kniha
+
-
ks
Doporučená cena:  199 Kč
6%
naše sleva
6,2
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 72.9%hodnoceni - 72.9%hodnoceni - 72.9%hodnoceni - 72.9%hodnoceni - 72.9% 83%   celkové hodnocení
3 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Počet stran: 168
Rozměr: 24 cm
Úprava: barev. ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Jazyk: česky
Médium: e-book
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-251-3743-7
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Chcete-li jako fotografové poskytnout divákům víc, než jen prostý záznam toho, co se zrovna nacházelo před objektivem, musíte nejen dobře ovládat váš fotoaparát, ale také znát specifika toho, co fotíte. V případě architektury se takový přístup dokáže v ideálním případě divákům poskytnout nečekané pohledy a odhalit nové souvislosti v prostoru. Nechte si od zkušeného fotografa poradit, jak zvládnout tuto tradiční ale stále se proměňující disciplínu.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Michal Bartoš - další tituly autora:
Krajinou pochybností -- Sborník úvah z Ekologických dnů Olomouc  v letech 2005 a 2006 Krajinou pochybností
Bartoš, Michal
Cena: 296 Kč
Fotografujeme architekturu Fotografujeme architekturu
Bartoš, Michal
Cena: 169 Kč
Fotografujeme portréty Fotografujeme portréty
Bartoš, Michal
Cena: 339 Kč
Fotografujeme portréty Fotografujeme portréty
Bartoš, Michal
Cena: 187 Kč
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky






Michal Bartoš
Fotografujeme architekturu
Computer Press, a. s.
Brno
2012





Fotografujeme architekturu
Michal Bartoš
Obálka: Michal Bartoš
Odpovědný redaktor: Eduard Keberle
Technický redaktor: Jiří Matoušek
Objednávky knih:
http://knihy.cpress.cz
www.albatrosmedia.cz
eshop@albatrosmedia.cz
bezplatná linka 800 555 513
ISBN 978-80-251-3743-7
Vydalo nakladatelství Computer Press v Brně roku 2012 ve  společnosti Albatros Media a. s. se sídlem Na Pankráci 30,
Praha 4. Číslo publikace 16 634.
© Albatros Media a. s. Všechna práva vyhrazena. Žádná část této publikace nesmí být kopírována a rozmnožována
za účelem rozšiřování v jakékoli formě či jakýmkoli způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.
1. vydání





OBSAH
Kapitola 1 – Úvod 11
Poslání této knihy 12
Cíle 13
Cvičení 13
Rady 13
Fotografi e 13
Co je to architektura 14
Stručný úvod do problému 14
Prehistorická architektura 14
Egyptská a sumerská architektura 14
Architektura Indie a Číny 14
Klasická řecká architektura 14
Architektura starověkého Říma 14
Raně křesťanská architektura 16
Byzantská architektura 16
Románská architektura 16
Gotická architektura 16
Renesanční architektura 16
Barokní architektura 18
Architektura rokoka 18
Klasicizmus 18
Architektura v 20. století 18
Islámská architektura 20
Komu je kniha určena 20
Co vás kniha naučí 22
Kapitola 2 – Fotografi cká výbava 25
Digitální technika a její výhody 26
Digitální revoluce 26
Kolik pixelů vyžaduje technická fotografi e? 27
Jakým fotoaparátem 28
Objektivy 30
Jak objektivy zobrazují 32
3Obsah





Stativ, brašna, dálková spoušť 32
Vyšší škola použití stativu 35
Fotografi cké fi ltry 36
Jak funguje polarizační fi ltr 37
Použití polarizačního fi ltru 37
Externí blesky 38
Další příslušenství 40
Stativy na blesky, pouzdra na stativy 41
Příslušenství na blesky 41
Dálkové ovládání zábleskových přístrojů 41
Jak si vybavit studio 42
Velký formát 42
Střední formát 42
Malý formát / Jednooká 35mm zrcadlovka 42
Výhody zrcadlovek 42
Když zvolíte digitální techniku 42
Velký monitor 43
Archivace a zálohování dat 44
Pohodlí počítačové techniky 44
Archivace 44
CD a DVD 45
Externí harddisky 45
Kapitola 3 – Jak správně exponovat 47
Názvosloví pro expozici 48
Expozimetry 48
Jak rozumět pojmu expozice 50
Základní řady expozičních parametrů: 50
Jak nastavit expozici – citlivost čipu 52
Jak nastavit expozici – rychlost závěrky 54
Co říká číslo rychlosti závěrky 54
Zachycení pohybu 54
Fotoaparát držený v ruce 54
Tabulka rychlostí závěrky pro běžné fotografování 55
Tvůrčí využití rychlosti závěrky 56
Jak nastavit expozici – clonové číslo 60
Tvůrčí využití nastavení clony 62
Fotografujeme architekturu4





Kapitola 4 – Učíme se komponovat 65
Bod, přímka, diagonála, obrazec 66
Ideální kompoziční pravidla – vrchol ledovce balamutící začátečníky 67
Kompoziční pravidla praktická 67
Perspektiva I 67
Skladba prvků v obraze 67
Plocha a prostor 68
Lineární perspektiva 68
Perspektiva II Oblíbené principy lineární perspektivy 70
Vzdušná perspektiva 70
Zákryt a hloubka ostrosti 72
Zákryt 72
Hloubka ostrosti 73
Role hlavní a vedlejší 74
Symetrie a chaos 76
Na výšku, nebo na šířku 78
Shrnutí 80
Kapitola 5 – Světlo v architektuře 83
Názvosloví světla 84
Světlo směrové vs. rozptýlené 86
Světlo denní vs. umělé 88
Tabulka teplot světelných zdrojů 88
Programy pro „vyvážení bílé“ u fotoaparátu 88
Vyvažování barvy světla 89
Zásady pro fotografování v přímém světle 90
Úskalí fotografování v přímém světle 90
Boční světlo 92
Protisvětlo 94
Denní světlo a jeho barvy 96
Světlo v interiéru, míchání barev 100
Noční fotografi e 102
Experimenty s bleskovým světlem 104
5Obsah





Kapitola 6 – Začínáme fotografovat 107
Vyfoťte si svůj dům 108
Fotografujeme na cestách 110
Celek a polocelek – alchymie výběru 112
Architektonický detail 114
Architektura a krajina 116
Nábytek – architektura v malém 118
Foto interiéru – noční můra začínajícího fotografa 120
Kapitola 7 – Exponováním to začíná 123
Základní postprodukce 124
Ořez a volba formátu 125
Tonální úpravy fotografi í 126
Srovnávání linií 128
Montáže fotografi í do panoramat 132
Tonální úprava v HDR 134
Fotomontáže a retuše 136
Speciální fi ltry a úpravy 138
Kapitola 8 – Co byste ještě měli vědět 141
Drobné fi nesy a postupy 142
Zastínění objektivu před dopadajícím světlem 142
Stativ pod černou látkou 143
Lahůdky a delikatesy 144
Speciální kamery a objektivy 144
Svislé i bez Photoshopu 145
Vše ostré dle vlastní potřeby 146
Namísto doslovu 147
Kapitola 9 – Galerie pro inspiraci 149
Fotografování extrémní optikou se zdrojem světla na snímku 150
Neopakovatelné kouzlo soumraku 152
Fotografujeme architekturu6





Barevnost nočního ovětlení 154
Míchání různých druhů světel 156
Interiéry fotografům zapovězené 158
Magičnost architektonického detailu 160
Na pomezí architektury a krajiny 162
Stylizace architektury 164
Fotomontáže a dokončování fotografi í 166
Rejstřík 167
7Obsah





Fotografujeme architekturu 8
Naučte se dobře fotografovat,
vydrží vám to celý život.





9
Architektura je v nejobecnějším pojetí synonymem pro
stavitelství, a zabývá se tak jak gl obálním pohledem na urbanismus
či krajinu, tak klasickým stavitelstvím budov – až po  design
jednotlivých detailů, jako je zahradní či bytová architektura.
V  užším významu slova pak označuje stavbu, která je
nositelem nějakého uměleckého pojetí či názoru. Tím vyjadřuje
umělecké ztvárnění staveb, jejich styl a  způsob, jakým byly
postaveny. Architektura je tak chápána jako umělecké dílo,
které je zároveň kulturním a politickým symbolem doby.
Architektura spojuje estetické a stavební znalosti, proto lze
říci, že se zde výrazně projevují změny společnosti. Díky
dlouhému vývoji se ustálila jistá pravidla vyjadřování, která obecně
vypovídají o  tom, jaké tvary a  materiály či jejich kombinace
jsou vhodné pro jaký účel.
Je tedy na  vás fotografech, abyste pochopili estetickou
i funkční stránku příslušného díla a dokázali využít svého
fotografi ckého umu, jenž je přenese na snímek obrazu.
Proč se asi neustále objevuje inzerce na fotografi cké kurzy
a školy? Lidé, kteří si kupují drahou fotografi ckou techniku, si
svoji koupi zdůvodňují argumentem, že chtějí dělat lepší
fotky. Fotoaparáty ovšem pro některé bývají tak složité jako pro
moji matku mobilní telefon. Aby tito lidé nezalitovali svého
rozhodnutí, bude dobré, aby sáhli po této knize.
Nelze opomenout, že fotografování bude dílem vaší intuice
a vašeho intelektu. Ten bude patřit k vašemu hlavnímu
potenciálu, jejž si pomocí studia této knihy a vlastních cvičení
a experimentů můžete rozvíjet.
Jako fotograf architektury musíte počítat s  tím, že se
nestanete takovou hvězdou jako vaši kolegové z  módní branže,
sporťáci nebo reportéři významných událostí. Budete muset
v  sobě nalézt více pokory a  schopnosti posloužit hotovému
dílu, jehož význam bude na  výrazně vyšší úrovni než práce
fotografa. Nicméně to není důvodem k  podceňování této
fotografi cké disciplíny.
V  publikaci je velké množství pravidel vedoucích k 
dobré fotografi i architektury. Pro začátečníky to může
znamenat totéž co pro prvňáčka slabikář. Pokročilí fotografové se
díky praktickým tipům a  radám mohou za  výrazně krátkou
dobu zlepšit jak v  technice, tak ve  výtvarné kvalitě výsledné
fotografi e.










NÁZEV_KAPITOLY
AŽ_NA_3_ŘÁDKY
0
KAPITOLA
ÚVOD
1
KAPITOLA





12 Fotografujeme architekturu
Poslání této knihy
Honosně znějící slovo „poslání“ se hodí do  nadpisu kapitoly,
ale ve skutečnosti je to „snaha“ této publikace být průvodcem
mezi nástrahami, na  které budete narážet při fotografování
architektury. Dozvíte se, co architektura je a co všechno patří
mezi fotografie architektury. Budete si moci na  různých
příkladech vyzkoušet řadu postupů a  principů  – a  ještě hodně
věcí navíc...
První fotografi í, která spatřila světlo světa, byla
fotografi e architektury. Nicephoré Niepce zachytil pohled ze svého
otevřeného okna. Na  fotografi i je osvětlená střecha
protějšího domu. Tento nejstarší fotografi cký počin byl uskutečněný
v roce 1826.
Řada fotografů začne tak, že si koupí digitální fotoaparát,
protože je to dnes opravdu „trendy“. A mají-li dost peněz,
pořídí si opravdu drahou věc, aby o několik týdnů později zjistili,
že peníze vyhodili.
Z  propagačních materiálů se dozvěděli, že s  tímto
špičkovým přístrojem nelze udělat špatnou fotku, protože to, co si
koupili, je nejdokonalejším produktem ve své třídě a rozvine
jejich kreativitu.
Ale vše je jinak...
Důkaz jsem našel na  serveru aukro.cz, na  kterém se
nabízel k  prodeji tento „fotoaparát“: jednoduchá dírková komora
bez objektivu, závěrku nahrazuje otočná krytka. Upozorňuji,
že jde o zcela nový výrobek, který má dírku přesně vypálenou
laserem. Fotografi e pořízená tímto přístrojem je širokoúhlá.
Pro tvůrčího fotografa je to opravdová lahůdka za pár kaček.
Základní kostrou publikace budou fotografi e, které slouží současně jako cvičení. Budete si
moci jednoduše vyzkoušet základní principy a postupy, jakými byl výsledný snímek vytvořen.
Fotografi e vytvořená výše popsanou dírkovou komorou. Fotoaparát musí být umístěn
na stativu, protože expozice mívají desítky sekund.
Základní princip dírkové komory





13 Kapitola 1 – Úvod
Cíle
Souhrn hlavních témat daného
návodu a  zkušenosti, jež si máte
osvojit.
Pochopení, že architektura
je souhrn prvků vytvářejících
účelový prostor (obytný dům,
výrobní hala, sakrální stavba,
víceúčelový objekt atd.), ale i prvků
obklopujících nás v tomto
účelovém prostoru (schodiště, sloupy,
nábytek...).
Cvičení
V  podstatě půjde o  popis
způsobu snímání a návod, jak využívat
tuto popsanou techniku.
Rady
Jednotlivé rady, triky a 
informace vám ukáží, jak se dostat dobré
fotografii na kobylku.
Fotografie
Těch tu bude opravdu hodně,
protože jednou viděné je lepší
než stokrát slyšené. Zajímavé
obrazy, pořízené profesionálními
fotografy, se budou střídat s 
příklady nepovedených záběrů pro
srovnávání a  cvičení vaší
schopnosti rozeznávat dobrou a 
špatnou práci.
Jednoduchý architektonický objekt – židle. Kolikrát denně se s takovým předmětem setkáváme, aniž bychom si uvědomili, že její
architektonické tvarosloví formuje duch doby a její sloh. Vrací se funkcionalizmus, nebo je to jen inspirace?





14 Fotografujeme architekturu
Co je to architektura
Stručný úvod do problému
Pro někoho možná nezáživné povídání, ale pro pochopení
principů a  vývoje architektury velmi potřebné. Než začnete
fotografovat architekturu, bude pro vás velice užitečné
pochopit její filozofii a historii.
Slovo architektura pochází patrně z  řeckého slova
architekton, odkud proniklo do ostatních jazyků. Původní význam
tohoto slova byl patrně „tesař“, později se změnil na stavitele
stavby a  teprve starověký Řím chápal architekta jako autora
návrhu stavby.
Architektura jako pojem začíná v okamžiku, kdy lidé
začali budovat první stavby. Historicky se v architektuře odráželo
mnoho pohledů, přičemž základním pohledem architektury
byla její podřízenost harmonii. V 19. století se harmonii staveb
nadřadil účel stavby. Tím se architektura oprostila
od estetických teorií a  začala se zabývat především účelností. Protože
se tak hlavní zájem architekta přesunul od  vnějšího prostoru
stavby směrem k vnitřnímu prostoru, začalo se pracovat
s novým termínem architektonický prostor. V průběhu 20. století
tak došlo k tomu, že architektura získala nový
a od historického pojetí poměrně odlišný pohled.
Cíle architektury po  většinu historie byly realizovány
jednotlivými uměleckými slohy, rozvíjejícími se na velkém území
po relativně dlouhou dobu. Tento trend byl narušen až ve 20.
století, kdy přestaly takové styly existovat. Architektura se tak
osamostatnila od ostatního umění, a ačkoli je jím ovlivňována,
není s ním přímo spojená. Tato nejednotnost vedla k tomu, že
se nehovoří o stylu, ale o architektonické škole, kterou
zpravidla ovlivnil jeden či několik významných architektů.
Prehistorická architektura
Koncem prehistorického období lidé běžně stavěli obydlí, která
však neměla ambice nést nějaký umělecký názor. Hlavním
stavebním materiálem tohoto období byl kámen, dřevo a hlína.
Egyptská a sumerská architektura
Přestože sumerská architektura měla výrazně kratší trvání,
ovlivnila svým pojetím další starověké říše (Babylon, Perská
říše). Protože ke  stavění používala především cihel (často
i nepálených), které byly spojovány zpravidla asfaltem,
zachovalo se z ní velmi málo památek, zpravidla ve velmi špatném
stavu. Egyptská architektura byla orientována především
na  stavby náboženského charakteru, kde dominantním
prvkem byl hrob, který prošel poměrně složitým vývojem až
k pověstným pyramidám, aby se poté vrátil k méně
honosnému pohřbívání.
Architektura Indie a Číny
Zcela mimo evropský vývoj stojí indická a čínská architektura,
které však svým pojetím ovlivnily asijskou architekturu. Tyto
architektury vycházejí z  tamějších náboženských a 
klimatických podmínek, které v některých ohledech byly výrazně jiné
než podmínky evropské.
Klasická řecká architektura
Řekové spojili vlastní tradiční architekturu a  dali tak základ
architektuře, která ovlivnila evropské myšlení na  velmi
dlouhou dobu. Ve starověkém Řecku se postupně u staveb
sakrálního charakteru prosadila jistá výstavnost, použití honosných
materiálů (kámen, později mramor) a nakonec Řekové
vytvořili několik jednotných stylů.
Řekové stavěli opracované kameny bez jakékoliv pojící
hmoty a spoléhali čistě na váhu kamenných bloků. Stavba
probíhala tak, že jednotlivé bloky prošly konečnou zarovnávací
úpravou až po dokončení stavby, stejně tak sloupy byly
kanelovány až po vztyčení. Samotný chrám stál na podstavci, měl
obdélníkový půdorys (zpravidla v poměru stran přibližně 1:2).
Střecha stála na  sloupech, a  na  užších stranách tak vznikaly
dva štíty. Střešní krytina byla z  tašek z  pálené hlíny.
Stavebním materiálem byl pro takovéto stavby zpravidla mramor.
V  5.  století byl postaven nejvýznačnější chrám, jaký Řekové
postavili – Pantheón.
Architektura starověkého Říma
Římané vyšli z  řecké architektury, kterou však přizpůsobili
svým potřebám a obohatili ji o nové stavební prvky. Tím spojili
obloukový systém Etrusků a architrávový systém starověkého
Řecka. Uvažování Římanů už vedlo ke směřování
architektury k účelnosti. Architektura ta k často splývala s inženýrstvím.
Římskou architekturu tak proslavily vodovody. Tyto stavby
nutně potřebovaly mosty, proto Římané rozvinuli původní





15 Kapitola 1 – Úvod
Starořecká Akropolis v Athénách, římské Koloseum, Džoserovu stupňovitá pyramida v Sakkáře
Tip: Samozřejmostí vašeho fotoaparátu by měla být možnost
rychlého vypnutí všech automatických funkcí a  stejně rychlá
možnost tyto parametry nastavit manuálně.
Cvičení: Než přiložíte fotoaparát k  oku, fotografujte očima.
Zjišťujte, jak objekt vašeho zájmu vypadá v  detailech a  jak se
zjevuje v celku z různých úhlů pohledů. Podívejte se, jak na něj
dopadá světlo.
Cíle: Umět rozpoznat hlavní prvky architektury a  dokázat je
zařadit k příslušnému slohu.





16 Fotografujeme architekturu
řecké a  etruské myšlenky a  ob jevili tzv. římský oblouk. Pro
tyto stavby nalezli Římané vhodný stavební materiál, kterým
se stal beton.
Dalším prvkem, který se objevil v  architektuře díky
Římanům, je urbanistický plán měst. Většina římských měst
(vyjma Říma) a vojenských táborů byla postavena podle
jednotného vzoru. Byla tam centrální fóra, vodovodní rozvody
a pravoúhlé ulice. Velikost byla podřízena vojenským účelům.
Římské chrámy měly různý podorys: od  klasicky
obdélníkového až po  kruhový. Římané také rozvinuli myšlenku
baziliky, která se stala základem křesťanského chrámu.
Římskou architektonickou zvláštností jsou tzv. vítězné oblouky,
což jsou vlastně brány vybudované ke  slavnostnímu vjezdu
vracejících se vítězů.
Raně křesťanská architektura
Ve  4. století došlo k  obecnému přijetí křesťanství, což vedlo
k velkým společenským změnám. Přestože křesťanská
architektura vycházela z  římské, byla potřeba řada podstatných
změn, neboť křesťanství kladlo úplně jiné požadavky
na uctívání Boha. K tomuto účelu se nejlépe hodila římská bazilika
a značné množství světla, které do baziliky pronikalo velkým
množstvím oken. Dalším prvkem, který přineslo křesťanství,
byl rozvoj katakomby.
Byzantská architektura
Jedná se o  styl staveb, který se prosadil v  Byzantské říši
a  následně ovlivnil celou orientální a  islámskou
architekturu a  východiska v  ní hledala i  ruská architektura. Samotný
styl navázal na  myšlenky římské a  raně křesťanské
architektury. Vznik tohoto stylu lze zařadit na konec 5. století a jeho
základní prvky se udržely až do 15. století. Půdorys chrámu
postupně opustil obdélníkovou formu a  přerostl v 
obrazec osmiúhelníku anebo řeckého kříže. Hlavní prostor byl
kryt kupolí, kterou neslo osm nebo čtyři pilíře. Výzdoba se
soustředila především na  mozaiky, které často byly z 
drahých materiálů. Typickou stavbou je chrám Hagia Sofia
v Istanbulu.
Románská architektura
V  koncem 9. století se začaly zažité postupy pomalu měnit
a  vznikl tzv. románský sloh, stojící na  antických základech
a  principech. V  10. století se tento styl prosadil a  zůstal
neměnný až do  12. století. Základem křesťanských staveb
zůstala bazilika, což sice znem ožnilo změnu dispozice, ale
postupně se změnilo její architektonické pojetí. Hlavní loď
je oddělena pilíři, prosazuje se křížová klenba a  postupně
se objevuje i  kupole. Novým architektonickým prvkem je
krypta a postupně se objevují nové sloupy, u nichž je
využito krychlového tvaru. Důležitým znakem románských staveb
je bohatě členěný obrys a  dekorativní členění zdí. Postupně
se objevuje výzdoba. Největší změny doznala okna, která se
postupně zvětšila, začala se používat i okrouhlá okna, u nichž
se začalo využívat tzv. špalet. Dveře a vchody byly zpravidla
bohatě zdobeny a byly umístěny proti oltáři.
Gotická architektura
Ve druhé polovině 12. století se románská architektura
začala postupně měnit na architekturu gotickou. Gotika je jeden
z mála evropských slohů, jehož architektonická řešení nemají
kořeny v antice. Je třeba si uvědomit, že nevznikla plánovitě,
ale postupným vývojem a že se v tomto slohu odráží i pevné
postavení církve, která se stala základem evropského myšlení.
Novým prvkem, který se ukázal jako zásadní řešení mnoha
problémů, byl lomený oblouk, který umožnil pojmout
stavbu zcela odlišně, neboť jeho využívání umožňuje dát stavbám
nový rozměr. Lomený oblouk totiž nenese vodorovnou váhu.
Snaze o  lehkost se přizpůsobila i  práce s  klenbou, která se
rozdělovala do více ploch a její váhu nesly často pilíře, čímž se
mohla odbourat masivní zeď. Díky těmto objevům mohla být
výrazně zvětšena okna, která byla vysoká až několik metrů.
Typickým znakem gotiky je příkrá střecha doplněná chrliči
fantaskních tvarů. Dalším znakem jsou čtyřboké věže, které
jsou v rozích zesílené pomocí pilířů. Podél své výšky jsou
děleny na jednotlivá patra.
Ve  světské architektuře se gotika projevila nejen u 
reprezentativních budov, ale i v měšťanské architektuře, kde se
stavěly několikapodlažní budovy se štítem do ulice.
Renesanční architektura
Počátkem 14. století se postupně začal gotický řád uvolňovat
a  kolem roku 1420 se v  Itálii začal prosazovat nový
myšlenkový proud, který se odrazil i  v  architektuře. Základní
myšlenkou tohoto stylu byl návrat k  antice. Renesance se stala
architektonickou kombinací antiky a nových myšlenek. Tento
styl začal opět pracovat s  prostorem a  umožnil vyniknout





17 Kapitola 1 – Úvod
Ukázka byzantské architektury: románská rotunda ve  Znojmě, Hagia Sofi a v  Istanbulu,
mešita a minaret islámské architektury, chrám sv. Petra a Pavla v Brně





18 Fotografujeme architekturu
výrazným individualitám. Zvláštností tohoto slohu je, že
stejně významným investorem jako církev byly i  soukromé
osoby, které si nechaly postavit řadu zámků, paláců,
letohrádků atp.
Renesanční styl neměl úplně ustálenou formu, typickým
znakem, kromě rozvíjení antických myšlenek, je stavba
symetrických staveb; oblíbený prvkem jsou kupole. Velmi populární
byla obdélníková okna.
Ukázka renesanční architektury je např. Letohrádek
královny Anny v královské zahradě na Pražském hradě.
Barokní architektura
Od konce 16. století se pod vlivem náboženských válek
ustanovil nový sloh, který byl používán do konce 18. století.
Jelikož tento sloh také vznikl v Itálii, je na něm patrné ovlivnění
antikou a  renesancí. Barokní stavby si kladou za  cíl ohromit
bohatstvím, proto je pro ně typické nadsazení proporcí
a efektní perspektiva. Taková snaha vedla k  asymetrii staveb, což
umožnilo využívat zaoblené tvary, kupole, reprezentativní
schodiště, která pak mohou být spojena s  typicky antickými
prvky. Je třeba si uvědomit, že baroko kladlo důraz na prostor
a  jeho výzdobu a  tomu se podřídila architektura, vznikla tak
typická stavba chrámu, který obsahoval chrámovou loď,
centrální kupoli a chór.
Architektura rokoka
Na barokní architekturu přímo navázala architektura rokoka,
která se rozvinula v průběhu 18. století. Právě v pozdním
baroku a  v  rokoku nastal rozvoj architektury, kde byl velký důraz
kladen na celkové vnímání stavby. Takový rozvoj vedl
k uvolnění forem, což následně umožnilo snažit se stavby
zakomponovat do okolního prostředí.
Klasicizmus
V 19. století skončila slohová jed nota nějakého období,
protože se prosadilo několik uměleckých a zároveň
i architektonických stylů hovoříme o tzv. klasicismu. V tomto období
ustupuje církev a s ní i náboženská architektura do pozadí a výrazně
dominantní jsou soukromé stavby. Dominantní tendencí je
napodobovat antické a egyptské (empír) stavby. Tento návrat
do historie je částečně vysvětlován tím, že společnost
procházela obrovskými změnami. V tomto období se postupně stále
více prosazují nové materiály a  technologie, které umožnily
nové způsoby řešení některých problémů. To vedlo k  rozvoji
průmyslu, a tím se i objevily nové požadavky na architekturu:
stavět funkčně a levně. Estetická část díla byla často potlačena
na úkor prvních dvou požadavků. To způsobilo, že se
inženýrství oddělilo od  architektury a  každý z  těchto oborů se ubírá
lehce odlišnou cestou.
Architektura v 20. století
Nemá jednotný styl, jednotlivé slohy a styly na sebe často
nereagují a  jsou natolik odlišné, že mezi jednotlivými
architektonickými proudy neexistují styčné body. Pro celé 20. století je
typická práce s novými materiály (ocel, sklo), které díky svým





19 Kapitola 1 – Úvod
Gotika s barokní věží - chrám sv. Víta v Praze, renesanční zámek v Lysicích, zrekonstruovaná
tovární hala Wanieckovy strojírny.
Moderní účelová architektura, nuda, šeď a  stereotyp socialistického realismu,
industriální architektura v krajině





Tip: Vyberte si svůj „objekt“, v  blízkosti svého modus
operandi, o  kterém jste přesvědčeni, že je zajímavý z  fotografického
hlediska. V  průběhu tří týdnů až jednoho měsíce se na  místo
vracejte a fotografujte v různou denní dobu při různých
povětrnostních podmínkách. Pak si porovnejte vlastní fotografie
z různých období.
20Fotografujeme architekturu
vlastnostem umožňují hledat nová řešení. Velmi populární byl
konstruktivizmus, později moderna a následně postmoderna.
V socialistickém bloku se rozvinul tzv. SORELA, který se
projevil i v architektuře.
Islámská architektura
Stojí mimo evropskou architekturu. Ačkoli její původní
památky jsou ovlivněny byzantskou architekturou, jsou velmi
vzdáleny od  evropské, neboť vývoj tohoto směru pokračoval
bez dalších ovlivnění evropskou architekturou. Obecně lze
tvrdit, že v ní také byla dominantní nábožensky zaměřená
architektura, zároveň i zde platí, že prošla dlouhým vývojem, který
byl v mnohém podobný vývoji křesťanské architektury.
Základní stavbou je mešita, kterou tvoří velký dvůr
a  modlitební síně, střecha je tvořena kupolí. K  mešitě bývá
připojen i  minaret, což je věž, ze které jsou věřící svoláváni
k modlitbě.
Druhým typem stavby typickým pro islám je mauzoleum,
což je stavba určená k  oslavě významných lidí. Mauzoleum
se stalo jednou z  nejtypičtějších staveb islámské architektury,
je to stavba čtvercového půdorysu, kterou kryje kopule. Tyto
stavby stojí buď samostatně, nebo jsou součástí rozsáhlejšího
komplexu.
Komu je kniha určena
Jsem přesvědčen, že tuto knihu si se zájmem přečte jak
pokročilý, tak začínající fotograf. Ti pokročilejší zde najdou řadu
věcí, které zcela určitě budou vidět poprvé – to proto, že nikdy
nikdo neví všechno. Z  osobní zkušenosti vím, že se učím
novým věcem dodnes. Proto je také předávám dále, abyste
měli snazší cestu ke skvělým výsledkům.
Začátečníkům je ovšem kniha určena prvotně. Takový
amatér-začátečník totiž musí vědět, kd y nastavit jaký čas rychlosti
závěrky a kdy je zase lepší hodně či málo clonit objektiv.
Architektura je pro nezkušeného fotografa skvělým začátkem,
protože pro svoje snímky budete mít relativně hodně času.
Dům, kostel, hrad, chrám, zámek totiž nikam neutíkají, nejsou
proměnlivé ve svém výrazu, nevadí jim delší přípravy
na fotografování, neotravuje je to, nemají zvláštní požadavky na  to,
abyste je nějak vylepšovali a  nakonec ani nechtějí fotografi e.
Prostě vynikající fotografi cká disciplína pro to, abychom se
perfektně sžili se svým fotoaparátem a  naučili se s  ním
pracovat se zavřenýma očima. Pro začínajícího fotografa není nic
horšího než nervozita plynoucí z nezvládání obsluhy přístroje
a následná nervozita fotografovaných objektů.
Opakování je matkou moudrosti  – tímto spolehlivě
vyzkoušeným procesem se vám hodně praktických rad a pouček
dostane „pod kůži“ a vy na ně při fotografování nebudete
muset myslet. Proto se i v této knize budeme věnovat technickým
záležitostem týkajícím se jak tvůrčích aspektů nastavení
fotografi ckého přístroje, tak parametrům osvětlení a problematice
b are v.
Tipy, rady a cvičení budou stěžejní pro váš fotografi cký růst
a  správně byste neměli přecházet na  další kapitoly, pokud si
nevyzkoušíte to, o čem se píše v předcházející kapitole.
Pro začínajícího amatéra bude prvním křtem, podaří-li
se mu snímek podobný tomu co je na  pohlednicích ve 
stánku se suvenýry. Někdy si ani nevšimne, že slunce je za mraky,
stromy jsou bez listí, obloha má jednolitou šedou barvu. Ono
to přece tak stačí, ne? Bohužel nestačí, protože pokud se
budeme od  svých fotografi ckých začátků řídit těmito vlastními
pravidly, moc dobrých fotek neuděláme. Digitální fotografi e
je hi-end technologií 21. století a podle toho by měla vypadat.
Proto jsem se rozhodl v  řadě případů poukazovat na  rozdíly
mezi dobrou fotografi í a fotografi í „to stačí“. Nelze přece
konzumovat nedovařené či syrové maso.
Bude-li začátečník postupovat podle pravidel, rad a  tipů,
věřím, že fotky typu „to stačí“ v jeho tvorbě výrazně ubudou,
případně že je bude mít jen pro svoje osobní didaktické
potřeby. Proto se v této knize setkáte s řadou špatných fotografi í
a budete na ně upozorněni v textu.
Cvičení: Pokuste se z fotografií vybrat tu jednu jedinou, o které
budete přesvědčeni, že je z celého souboru tou nejlepší.
Cíle: Porozumět základním fotografickým principům při
fotografování architektury.





21 Kapitola 1 – Úvod
Tuto fotografi i jste už viděli jako příklad
románské architektury. Aby bylo možné
ji pořídit, bylo nutné toto místo navštívit
několikrát. Pak teprve mohla vzniknout
technicky dobrá fotografi e.
Máte-li možnost, vracejte se na „místo
činu“ vícekrát, abyste zjistili, odkud
kam cestuje slunce po  obloze. Z  toho
si můžete udělat představu o  tom,
v  kterou denní dobu se může snímek
podařit nejlépe.





22 Fotografujeme architekturu
Co vás kniha naučí
Že fotografování architektury není žádné suchopárné
fotografování, že fotografování architektury může být velice zábavná
činnost spojená s cestováním a poznáváním a že se to dá naučit
do té míry, že dobré výsledky přijdou ve velmi krátké době.
Fotografování architektury je z 80 % technickou disciplínou,
a proto lze přesně popsat pravidla a postupy, které si lze podle
popsaných metodik vyzkoušet a  naučit se jim. Těch zbylých
20 % je tvůrčí činnost a zde již bude záležet na vaší osobní
intelektuální úrovni, nasazení, talentu a vůli své schopnosti rozvíjet.
Neexistuje fotogenická a nefotogenická architektura. Těch 20 %
tvůrčího nasazení je dost značných na to, abyste zajímavý záběr
udělali na zcela všedním místě, jakým je třeba dálnice D1.
Porovnejte technickou úroveň provedení obou snímků. Snaha
o  dynamičnost záběru ubíhající protihlukové stěny je jistě
docela zajímavá, ale snímku chybí světlo a  nějaký výraznější
prvek.
Vypadený panel protihlukové stěny a  dramatická obloha vám
zajistí lepší výsledek.
Také se dozvíte, že fotografovat architekturu není
„postavit se před barák a udělat CVAK“. Budete-li totiž fotografovat
na objednávku, budete muset onen objekt navštívit
a prohlédnout si jej ještě před fotografováním a zjistit, odkud je nejlepší
pohled, odkud svítí slunce a jak se během dne otáčí, jaké má
být v době vašeho plánovaného fotografování počasí, případně
nečekají-li vás nějaké záludnosti spojené s překonáváním
případných fyzických či provozních překážek.





23 Kapitola 1 – Úvod
O  kousek dále byla scéna ještě o  něco zajímavéjší,
a to hlavně kvůli tečnému světlu, které na povrchu
stěny vytvořilo pravidelnou strukturu, zřejmou jak
v celkovém pohledu, tak i detailu.
A konečně ještě jedna fotografi e protihlukové stěny
a opět v čelním pohledu. Všimněte si soudkovitého
zkreslení na  všech třech čelních pohledech, jež
způsobilo použití extrémně širokoúhlého objektivu.
Z  trojice protihlukových stěn je to určitě nej
zajímavější fotografi e pro zvláštní náladu vytvořenou
atmosférickou situací. Slunce nakrátko vysvitlo
zpoza mraků a  na  povrch silnice promítlo stíny
sloupů.










FOTOGRAFICKÁ VÝBAVA
2
KAPITOLA





26 Fotografujeme architekturu
Digitální technika a její výhody
Toto dilema ještě před pár lety trápilo řadu fotografických
profesionálů. V současnosti už není pochyb o tom, který
způsob snímání je v převaze. Přestože existuje ještě část fotografů,
kteří na  film nedají dopustit, digitální záznam je pro
současnou fotografii tím rozhodujícím.
Pracoval jsem s  oběma systémy a  vývoj ukazuje, že v  blízké
budoucnosti bude s  fi lmem pracovat již jen pár fotografů
primárně zaměřených na výtvarnou fotografi i. Fotograf si totiž
stejně jako každý řemeslník volí ten nejvhodnější pracovní nástroj.
Cena konečného snímku se u fi lmů neomezuje jen na cenu
materiálu a zpracování. Řada technických fotografů totiž
testuje na  několika políčkách kvalitu fi lmu. K  testu se používá
několik políček fi lmu (většinou do šesti) která se nechají projít
strojem na chemické zpracování materiálu, aby se zajistilo, zda
se zbytek fi lmu (nebo všechny fi lmy zakázky) má zpracovat při
normální době procesu, nebo zda je třeba fi lm následně
„převolat“ nebo „podvolat“ (možná jste se už při rozhovoru
s fotografem fotícím na fi lm setkali s  termíny „push“ nebo „pull“).
Testování ovšem stojí totéž co zpracování celé roličky fi lmu.
Přičteme-li náklady za  scanování, nejde se vyhnout otázce:
„Nejsou ty náklady na pořízení fotografi e příliš vysoké?“
V  případě digitálního přístroje investujete jednou do 
fotoaparátu, počítače a  programového vybavení a  pak je cena
digitálního zpracování zanedbatelná. Soubory mohou být
uloženy v počítači a organizovány, korigovány, nebo dokonce
editovány již během fotografování, což výrazně snižuje nároky
na  fotografův čas v  post produkci a  usnadňuje přípravu i 
výtvarnému redaktorovi.
Digitální technologie se nadále zlepšují a stále více
dominují jednoduše také proto, že je pro fotografy práce s nimi
snadnější – mohou okamžitě kontrolovat výsledky své práce.
Digitální revoluce
Od  svého počátku v  devadesátých letech minulého století se
digitální fotografie výrazně změnila. Tehdejší fotoaparáty byly
v praxi těžkopádné a počáteční investice astronomická – tedy
nic moc pro praktického fotografa. Technika zpracování
digitálních souborů byla zpočátku pomalá a  kvalita obrazových
souborů doslova bídná.
Fotograf si dnes může koupit digitální fotoaparát
nejvyšší kategorie, donést jej domů, přečíst si návod a  začít
fotografovat téměř okamžitě. Namísto cestování do  laboratoře a  zpět
pro zpracovaný fi lm si jednoduše stáhne snímky z  fotoaparátu
do  počítače, provede všechny korekce expozice a  barev,
uloží všechny soubory na  pevný disk nebo záložní CD a  odešle je
během pár minut elektronickou poštou klientovi. Rozlišovací
schopnost dnešních špičkových digitálních fotoaparátů je
taková, že v praxi přesahuje možnosti fi lmu se stejnou hodnotou ISO.
Téměř každá fi lmová technika dnes může být replikována
pomocí digitálních souborů zpracovaných programem (např.
Adobe Photoshop), od hladkých, vysoce kvalitních obrazů,
které mohou soupeřit s  velkoformátovými fi lmovými přístroji,
až po  zrnitý vzhled, napodobující strukturu vysoce citlivého
fi lmu; dokonce i  barva může být redukována na  černobílou.
A  tak lze téměř všeho, co je výhodou snadno ovladatelného
35mm přístroje, dosáhnout digitálním snímáním namísto
použití fi lmů.
Další velkou výhodou digitální techniky oproti fi lmu je
možnost přímého připojení digitálního fotoaparátu k 
počíPhotoshop vám dnes umožní
vyjádřit jakýkoli váš výtvarný
záměr, paleta nabídek a  fi ltrů
je nepřeberná. To, co při
fotografování na  fi lmový
materiál bylo menší alchymií
a  trvalo ve  fotokomoře celé
hodiny, je dnes otázkou
několika kliknutí během pár
minut: vyrovnat světla a stíny,
vyvážit barevnost umělého
a  denního světla, doostřit
pixely...
Cíle: Uvědomit si výhody fotografování digitálními postupy.





27 Kapitola 2 – Fotografi cká výbava
Cvičení:chcete-li dosáhnout nejvyšší kvality obrazu
z digitálního fotoaparátu, jednoduše nastavte nejnižší možnou
hodnotu ISO, jakou přístroj dovoluje, a  výsledek bude prokazatelně
stejný nebo ještě lepší než z  filmu, navíc s  žádoucími detaily
ve stínech.
Chcete-li dosáhnout zrnitého vzhledu u snímku
z digitálního fotoaparátu, snímejte jako obvykle s přiměřenou hodnotou
ISO a při otevření ve Photoshopu jděte na Filtry, zvolte
Umělecké, otevřete Zrnitý film a pohrejte si s nastavením, až
dosáhnete vzhledu podobného citlivému filmu.
Je ovšem pravidlem, že se tohoto efektu v  technické
fotografii téměř nepoužívá a své uplatnění najde spíše ve fotografii
výtvarné a aranžované
Takovéto kvality obrazu dosáhnete používáním techniky, jež nese přívlastek
„profesionální“. Na takových zakázkách budou vaše investice na místě.
tači ve studiu s  cílem stahovat fotografi e ihned, jakmile jsou
pořízeny. Tento technologický postup se uplatňuje hlavně při
fotografování interierů ve velkých studiích. Expozici a barevné
vyvážení pak lze korigovat porovnáváním vybraných fotografi í
přímo na monitoru počítače.
Fotografi e tak může prohlížet i váš zákazník, a dokonce je
již v průběhu snímání editovat.
Kolik pixelů vyžaduje technická fotografie?
Míra kvality 35mm SRL fotoaparátu a současný stav techniky
jsou jasně dány japonskými giganty Canon, Nikon, Olympus,
Pentax či Sony (uvádím v  abecedním pořadí). Jejich nejlepší
profesionální přístroje stojí v  čele i  při srovnávání množství
pixelů, korespondujícího s  rozlišovací schopností: čím větší
rozlišení, tím vyšší kvalita obrazu. Dnešní nejlepší přístroje
mají nejméně dvanáct megapixelů, což je více než dost pro
jakýkoliv časopis, katalog, brožuru nebo reklamní tisk.
Fotoaparáty těchto výrobců poskytují dostatečně velké digitální





28 Fotografujeme architekturu
Kompaktní fotoaparát
s ultrazoomem
soubory, které, uloženy v  rozlišení 300  dpi, což je současná
norma, vyhoví většině běžných potřeb pro publikování.
Digitální fotoaparáty středního formátu, jako jsou
Hasselblad, Mamiya a Bronica, vytvářejí mnohem větší soubory než
35mm formát a výrazně přesahují nároky většiny potřeb
fotografa, a tak jsou pro opravdu specializované zakázky
a potřeby. Někteří fotografové ale dávají přednost tradičnímu pocitu
z velkého formátu a hmotnosti.
Jakým fotoaparátem
Fotoaparát patří mezi ty věci bezpodmínečně nutné, které
potřeba koupit. Někdo může namítnout, že foťák se dá
vypůjčit; ale já tvrdím, že s  fotoaparátem si musíte „sednout“, sžít
se s  ním a  naučit se jej ovládat poslepu. A  to se stane
jedině tehdy, pokud je fotoaparát váš a  vy jej „krotíte“ k  obrazu
svému, včetně speciálních funkcí a  nastavení, které vám
přístroj umožňuje.
Věčné dilema začínajících fotografů: který fotoaparát je ten
nejlepší? V tomto byste na sobě neměli šetřit, a jestliže jste se
rozhodli se fotografováním vážněji zabývat, vybírejte na samé
hranici svých fi nančních možností. Chybu neuděláte,
zaměří-li se váš zájem na skupinu poloprofesionálních či
profesionálních přístrojů.
Kdo by nechtěl Hasselblada či Sinara se zadní stěnou
Phase One? Kdekdo by si to rád alespoň vyzkoušel, ale málokdo
na takovou techniku dosáhne. Ty věcičky totiž stojí stejně jako
plně vybavená limuzína.
Jde vůbec pracovat bez tohoto vybavení? No asi ano, jinak
bychom se nemuseli zabývat problematikou technické
fotografi e a přenechali bychom ji jen těm vyvoleným.
Pro komfortní práci a kvalitní výsledky nám bude
postačovat poloprofesionální zrcadlovka s rozlišením 12 Mpx a
vyšším. To si dovoluji říci naprosto zodpovědně na základě
osobních zkušeností.
S výběrem byste neměli příliš spěchat, protože tyto přístroje
jsou systémové a umožňují řadu přídavných zařízení, bez
kterých se ve fotografi i architektury neobejdeme, ať jde o
přídavný blesk, synchronizační přípojku, výměnné objektivy, spojení
fotoaparát–počítač, či drobné příslušenství usnadňující vaši
práci (pouzdra, nabíječky, odpalovače blesků atd).
Tato zařízení bývají sice dostupná levnější univerzální, ale
sem tam se prostě s fotoaparátem nepotkají a jednoduše na ně
buď není spoleh, nebo prostě nefungují. Jakmile se rozhodnete
pro nějaký fotoaparát, budete víceméně svázáni systémem
tohoto přístroje. Proto se při výběru dívejte, jaké systémové
příslušenství a doplňky ta která značka pro svůj fotopřístroj nabízí.
Nezrcadlovky prožívají v poslední době nevídaný rozmach
obliby jak mezi začínajícími, tak pokročilými fotografy.
Dovolím si tvrdit, že pokud konzervativní fotografi cká společnost
překoná nedůvěru k tomuto konceptu, bude zde velká skupina
těch, kteří touto cestou půjdou. Jedinou nevýhodou je absence
optického hledáčku, která je však bohatě vyvážena vlastnostmi
na úrovni poloprofesionálních zrcadlovek.
Všechny jsou nádherné, ale
vy se musíte rozhodnout jen
pro jeden. Ten první je za cenu
limuzíny. Ten druhý je ideální
v  poměru cena výkon, ale je
přece ještě trochu dražší. Ten
třetí má skoro všechno co
ten druhý, kromě optického
hledáčku. A  ten čtvrtý má
skoro všechno co ostatní a  je ze
všech nejlevnější.
Digitální zrcadlovka „kinofi lmová“
Zrcadlovka na střední formát
Kompakt s výměnným
objektivem





29 Kapitola 2 – Fotografi cká výbava
Na  trhu se objevují s  přídomkem univerzální SLR-like a  kompakty
určené začínajícím fotografům. Pokud se pro ně rozhodnete, nebude
trvat dlouho a zjistíte, že to nebylo z hlediska fotografi e architektury to
nejlepší řešení.
Nerad bych křivdil některým modelům, ale mezi kompakty a 
SLR-like je pár povedených modelů, jež jsou schopny uspokojit náročnější
požadavky na kvalitu a výkon.
Snímal jsem za  naprosto shodných podmínek, abych porovnal
fotografi e pořízené lepším kompaktem a  profi přístrojem. Stejný objekt,
stejné osvětlení, dva různé fotoaparáty. Na  první laické pohlédnutí
mezi fotografi emi není rozdíl. Možná by ta fotografi e ještě obstála pro
webovou prezentaci. Horší to bude, když se podíváme na obě
fotografi e zblízka, a  ještě horší bude, když vám řeknu, jak složitě jsem musel
nedokonalost kompaktu obcházet, abych nastavil potřebné parametry
expozice, a co mi dalo práce manuální zaostření. Tyto přístroje prostě
na tuto práci nejsou vůbec konstruované, a proto, člověče, chceš-li se
zabývat vážněji fotografováním architektury, ruce pryč od těchto plašítek.
Možnost výměny objektivů je velkou výhodou a  běžným
standardem, který časem ocení každý. Přestože dnešní zoomy mají velké
rozsahy a  vynikající optické vlastnosti, časem každý majitel zapřemýšlí
o  nějakém tom delším či kratším „skle“ na  svůj fotoaparát, jež by mu
otevřelo další horizonty.
Nadstandardem je přímé propojení fotoaparátu s  počítačem, kdy
vaše snímky přímo putují na harddisk počítače a po několika vteřinách
Cvičení: Porovnejte vlastnosti malého kompaktu a  digitální zrcadlovky
s kvalitním objektivem tak, že si od známé dívky (protože ty mají takové
fotoaparáty nejraději) půjčíte fotografující tabatěrku a ze stejného místa
se stejným nastavením vyfotografujete po  sobě stejný motiv osobně
vlastněnou zrcadlovkou a  oním plašítkem. Snímky si pak do  detailů,
místo vedle místa, prohlédněte na obrazovce monitoru.
Na  první pohled nerozeznatelné fotografi e se při bližším porovnávání kvalitativně odlišují. Ta
„kompaktní“ je zatížena vyšším šumem, nižší hranovou ostrostí, vyšším soudkovitým zkreslením
a  vyšší chromatickou aberací a  nepříjemnými odlesky v  objektivu. Nic ovšem proti tomu, jak složité
úkony předcházely nastavení fotoaparátu.
Soudkovitost, aberace, šum, odlesky –
zásadní rozdíly v kvalitě obou fotografi í
Tip: Samozřejmostí vašeho fotoaparátu by měla být možnost rychlého
vypnutí všech automatických funkcí a stejně rychlá možnost tyto
parametry nastavit manuálně.





30 Fotografujeme architekturu
se objeví na monitoru. Úplným luxusem je ovšem spojení
bezdrátové pomocí přípojných WFT modulů.
Také budete někdy muset používat externí světelné zdroje,
a pokud ty nejsou stále svítící, ale zábleskové (viz str. 41), musí
váš fotoaparát umět tato světla na  dálku odpálit a  být s  nimi
synchronizován.
Všechno ostré: Širokoúhlý zoom, jako například na 17-40mm obrázku, je proslulý svojí
extrémní hloubkou ostrosti s velmi širokým úhlem záběru.
Univerzál: Zoomy mající rozsah od  širokoúhlého po  mírný teleobjektiv patří mezi
nejpoužívanější. Jejich univerzálnost je ovšem zatížena tu většími, tu menšími
kompromisy projevujícími se chromatickými aberacemi, soudkovitostí či poduškovým
zkreslením obrazu atd.
Objektivy
Kvalita objektivů, které si zvolíte, je pro výsledný tisk nebo
digitální soubory vrcholně důležitá, proto byste měli vědět,
které objektivy patří mezi ty lepší a  vyhledávané. Zpravidla
bývají v těch vyšších cenových hladinách, ale výjimečný
objektiv se může objevit i mezi těmi levnějšími.
Zcela obecně platí, že čím má objektiv větší rozsah, tím více
je zatížen kompromisy, které zhoršují jeho optické vlastnosti.
Pro statickou fotografi i architektury může tedy nákup dvou až
tří kvalitních objektivů s  pevným ohniskem být levnější než
pořízení drahého zoomu vyšší třídy. Paradoxně pak obrazová
kvalita těchto objektivů bývá vyšší než kvalita zoomu
v příslušných ohniscích. Zoomy jsou vynikající pro živou fotografi i, ale
pro fotografi i archtektury jsou nahraditelné tímto levnějším
řešením.
Základní termíny pro objektivy:
Pro jednoduchou orientaci v  problému bude pro vás
zásadní si pamatovat, že standardní objektiv je takový objektiv,
jehož ohnisková vzdálenost je rovna úhlopříčce plochy
světlocitlivého čipu. Delší ohnisko zahrnuje oblast teleobjektivů,
kratší pak širokoúhlých objektivů.
Širokoúhlé objektivy poskytují značný úhel záběru
a umožňují využít a zakomponovat i okolní prostředí. Popředí
i pozadí zůstává zaostřené, což dodá obrazu „umělecký“ vzhled. Jde
o pro architekturu zhusta používané obrazové řešení.
Naproti tomu teleobjektivy jsou ve  fotografi i architektury
mnohem méně používané, neboť předlohy bývají tak velké,
že se do  zorného pole teleobjektivů prostě nevejdou. Z  toho
důvodu se používají na snímání architektonických detailů,
výjimečně na snímání vzdálenějších objektů.
Světelnost
Objektivy se vyrábějí s  různou světelností, která se i 
souběžně mění dle nastavení ohniskové vzdálenosti. Objektivy
s vyšší světelností jsou dražší, neboť umožňují fotografovi
sníCíle: Prověřte si, co vše si můžete za své peníze pořídit. Zvolte
optimální strategii nákupů s ohledem na svoje možnosti.
Cvičení: Použijte teleobjektiv a  vyfotografujte svůj „objekt“
s  nejmenší clonou, např. f/2,8, a  potom znovu s  f/11.
Vyměňte objektiv za  širokoúhlý a  proveďte totéž. Porovnejte záběry
na monitoru počítače při velkém rozlišení.





31 Kapitola 2 – Fotografi cká výbava
Vše jako na dlani: Tele zoom, jako například na  100-400mm obrázku, je proslulý svým
extrémním přiblížením.
mat za  horších světelných podmínek nejkratšími časy. Např.
teleobjektiv s ohniskovou vzdáleností 85 mm a světelností f/4
je levný, ale v  praxi ne tak fl exibilní jako objektiv s  touž
ohniskovou vzdáleností se světelností f/1,4. Druhý objektiv je
sice dražší, ale výrazně lepší investicí se stává v okamžiku, kdy
s  ním jdeme do  terénu a  pak nemusíme do  své výbavy balit
stativ.
Tip:Hlavní výhodou teleobjektivu při fotografování architektury
není to, že vám objekt přiblíží, ale to, že vám umožní jinak pracovat
s hloubkou ostrosti, a tím i s prostorem ve dvourozměrné ploše.
Fotografi e pořízené při použití extrémních ohnisek. Industriální
část města snímaná ohniskem 400 mm. Přestože oba paneláky
jsou od  komína vzdáleny více jak 500 m, na  snímku to vypadá,
jako by stály bezprostředně za ním.
Širokoúhlý objektiv je naproti tomu schopen zdůraznit mohutnost
a monumentalitu objektu, protože vám umožní přistoupit do jeho
bezprostřední blízkosti, což je právě ona strmá perspektiva, jež je
průvodním znakem při používání těchto objektivů.





32 Fotografujeme architekturu
Ohnisko 17 mm Ohnisko 40 mm Ohnisko 65 mm
Jak objektivy zobrazují
Podobně jako dírková komora, jen jsou jinak konstruovány.
Použití vhodného objektivu bych přirovnal k výběru
automobilu. Chci-li projet napříč Afrikou, vezmu si Land Rover,
jestliže si chci zařádit na Masarykově okruhu, sednu si do Porsche.
Kompakt s  ultrazoomem je ta nejhorší možnost
kompromisu. Objektivy jsou zatíženy mnoha nedokonalostmi.
Reklamním trikům ovšem stále podléhá velké množství začínajících
fotografů. Aby výrobci byli schopni konstrukčně dosáhnout
takového rozsahu, osazují fotoaparáty digitálním snímačem
sice s velkým množstvím pixelů, ale malých rozměrů, což vede
k dalším nedokonalostem obrazu.
Přestože jsem zoomy nijak při své kritice nešetřil, pravdou
je, že je sám používám. Chtěl jsem jen těm, kteří potřebují
kvalitně něco nafotografovat a  nemají peněz nazbyt, poskytnout
alternativní řešení. Z  98 % totiž platí, že pokud jde o  kvalitu
a  investice, čím vyšší světelnost, tím vyšší kvalita objektivu
a také cena.
Nová generace zoomových objektivů se zabudovanou
stabilizací obrazu rychle nabývá na popularitě, neboť pomocí těchto
objektivů lze provádět vše, na co bylo dříve třeba tří, čtyř
objektivů s pevným ohniskem. A co víc, bez nutnosti měnit
pozici, z níž se snímá. Budete-li si pořizovat zoomové objektivy,
vybírejte tak, aby vám poskytly potřebný interval ohniskových
vzdáleností; tedy například širokoúhlý 24–70 mm s vyšší
světelností a telezoom 80–200 mm splní všechny vaše představy.
Stativ, brašna, dálková spoušť
Fotografovat architekturu a  nemít stativ je jako chtít jezdit
v  autě po  dvou kolech. Existují kaskadéři, kteří pro to mají
upravená auta a s nimi to dokáží. Pro většinu fotografů je však
stativ investicí potřebnou. Nemá cenu jeho význam ani
podceňovat, ani přeceňovat – je to prostě další potřebný nástroj pro
tuto oblast fotografie.





Toto je pouze náhled elektronické knihy. Zakoupení její plné verze je možné v elektronickém
obchodě společnosti eReading.






       

internetové knihkupectví - online prodej knih


Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2017 - ABZ ABZ knihy, a.s.