načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Fotografujeme architekturu - Michal Bartoš

Fotografujeme architekturu

Elektronická kniha: Fotografujeme architekturu
Autor:

- Chcete-li jako fotografové poskytnout divákům víc, než jen prostý záznam toho, co se zrovna nacházelo před objektivem, musíte nejen dobře ovládat váš fotoaparát, ale také znát ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  199
+
-
6,6
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 72.9%hodnoceni - 72.9%hodnoceni - 72.9%hodnoceni - 72.9%hodnoceni - 72.9% 83%   celkové hodnocení
3 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku a kopírování
Médium: e-book
Rok vydání: 2016
Počet stran: 168
Rozměr: 24 cm
Úprava: barevné ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Skupina třídění: Fotografie. Fotografické postupy
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Brno, Computer Press, 2012
ISBN: 978-80-251-3743-7
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Průvodce fotografováním architektury. Množství ukázek umožňuje vyzkoušet celou řadu tipů, nápadů a cvičení, jejichž cílem je zlepšení technické i výtvarné kvality fotografií architektury.

Popis nakladatele

Chcete-li jako fotografové poskytnout divákům víc, než jen prostý záznam toho, co se zrovna nacházelo před objektivem, musíte nejen dobře ovládat váš fotoaparát, ale také znát specifika toho, co fotíte. V případě architektury se takový přístup dokáže v ideálním případě divákům poskytnout nečekané pohledy a odhalit nové souvislosti v prostoru. Nechte si od zkušeného fotografa poradit, jak zvládnout tuto tradiční ale stále se proměňující disciplínu.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Michal Bartoš - další tituly autora:
Krajinou pochybností -- Sborník úvah z Ekologických dnů Olomouc  v letech 2005 a 2006 Krajinou pochybností
Fotografujeme architekturu Fotografujeme architekturu
Fotografujeme portréty Fotografujeme portréty
 (e-book)
Fotografujeme portréty Fotografujeme portréty
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Michal Bartoš

Fotografujeme architekturu

Computer Press, a. s.

Brno

2012


Fotografujeme architekturu

Michal Bartoš

Obálka: Michal Bartoš

Odpovědný redaktor: Eduard Keberle

Technický redaktor: Jiří Matoušek

Objednávky knih:

http://knihy.cpress.cz

www.albatrosmedia.cz

eshop@albatrosmedia.cz

bezplatná linka 800 555 513

ISBN 978-80-251-3743-7

Vydalo nakladatelství Computer Press v Brně roku 2012 ve společnosti Albatros Media a. s. se sídlem Na Pankráci 30,

Praha 4. Číslo publikace 16 634.

© Albatros Media a. s. Všechna práva vyhrazena. Žádná část této publikace nesmí být kopírována a rozmnožována

za účelem rozšiřování v jakékoli formě či jakýmkoli způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.

1. vydání


OBSAH

Kapitola 1 – Úvod 11

Poslání této knihy 12

Cíle 13

Cvičení 13

Rady 13

Fotografi e 13 Co je to architektura 14

Stručný úvod do problému 14

Prehistorická architektura 14

Egyptská a sumerská architektura 14

Architektura Indie a Číny 14

Klasická řecká architektura 14

Architektura starověkého Říma 14

Raně křesťanská architektura 16

Byzantská architektura 16

Románská architektura 16

Gotická architektura 16

Renesanční architektura 16

Barokní architektura 18

Architektura rokoka 18

Klasicizmus 18

Architektura v 20. století 18

Islámská architektura 20 Komu je kniha určena 20 Co vás kniha naučí 22

Kapitola 2 – Fotografi cká výbava 25

Digitální technika a její výhody 26

Digitální revoluce 26

Kolik pixelů vyžaduje technická fotografi e? 27 Jakým fotoaparátem 28 Objektivy 30 Jak objektivy zobrazují 32

3Obsah


Stativ, brašna, dálková spoušť 32

Vyšší škola použití stativu 35 Fotografi cké fi ltry 36

Jak funguje polarizační fi ltr 37

Použití polarizačního fi ltru 37 Externí blesky 38 Další příslušenství 40

Stativy na blesky, pouzdra na stativy 41

Příslušenství na blesky 41

Dálkové ovládání zábleskových přístrojů 41 Jak si vybavit studio 42

Velký formát 42

Střední formát 42

Malý formát / Jednooká 35mm zrcadlovka 42

Výhody zrcadlovek 42

Když zvolíte digitální techniku 42

Velký monitor 43 Archivace a zálohování dat 44

Pohodlí počítačové techniky 44

Archivace 44

CD a DVD 45

Externí harddisky 45

Kapitola 3 – Jak správně exponovat 47

Názvosloví pro expozici 48

Expozimetry 48 Jak rozumět pojmu expozice 50

Základní řady expozičních parametrů: 50 Jak nastavit expozici – citlivost čipu 52 Jak nastavit expozici – rychlost závěrky 54

Co říká číslo rychlosti závěrky 54

Zachycení pohybu 54

Fotoaparát držený v ruce 54

Tabulka rychlostí závěrky pro běžné fotografování 55 Tvůrčí využití rychlosti závěrky 56 Jak nastavit expozici – clonové číslo 60 Tvůrčí využití nastavení clony 62

Fotografujeme architekturu4


Kapitola 4 – Učíme se komponovat 65

Bod, přímka, diagonála, obrazec 66

Ideální kompoziční pravidla – vrchol ledovce balamutící začátečníky 67

Kompoziční pravidla praktická 67 Perspektiva I 67

Skladba prvků v obraze 67

Plocha a prostor 68

Lineární perspektiva 68 Perspektiva II Oblíbené principy lineární perspektivy 70

Vzdušná perspektiva 70 Zákryt a hloubka ostrosti 72

Zákryt 72

Hloubka ostrosti 73 Role hlavní a vedlejší 74 Symetrie a chaos 76 Na výšku, nebo na šířku 78 Shrnutí 80

Kapitola 5 – Světlo v architektuře 83

Názvosloví světla 84 Světlo směrové vs. rozptýlené 86 Světlo denní vs. umělé 88

Tabulka teplot světelných zdrojů 88

Programy pro „vyvážení bílé“ u fotoaparátu 88

Vyvažování barvy světla 89

Zásady pro fotografování v přímém světle 90

Úskalí fotografování v přímém světle 90 Boční světlo 92 Protisvětlo 94 Denní světlo a jeho barvy 96 Světlo v interiéru, míchání barev 100 Noční fotografi e 102 Experimenty s bleskovým světlem 104

5Obsah


Kapitola 6 – Začínáme fotografovat 107

Vyfoťte si svůj dům 108

Fotografujeme na cestách 110

Celek a polocelek – alchymie výběru 112

Architektonický detail 114

Architektura a krajina 116

Nábytek – architektura v malém 118

Foto interiéru – noční můra začínajícího fotografa 120 Kapitola 7 – Exponováním to začíná 123

Základní postprodukce 124

Ořez a volba formátu 125

Tonální úpravy fotografi í 126

Srovnávání linií 128

Montáže fotografi í do panoramat 132

Tonální úprava v HDR 134

Fotomontáže a retuše 136

Speciální fi ltry a úpravy 138 Kapitola 8 – Co byste ještě měli vědět 141

Drobné fi nesy a postupy 142

Zastínění objektivu před dopadajícím světlem 142

Stativ pod černou látkou 143

Lahůdky a delikatesy 144

Speciální kamery a objektivy 144

Svislé i bez Photoshopu 145

Vše ostré dle vlastní potřeby 146

Namísto doslovu 147 Kapitola 9 – Galerie pro inspiraci 149

Fotografování extrémní optikou se zdrojem světla na snímku 150

Neopakovatelné kouzlo soumraku 152 Fotografujeme architekturu6


Barevnost nočního ovětlení 154

Míchání různých druhů světel 156

Interiéry fotografům zapovězené 158

Magičnost architektonického detailu 160

Na pomezí architektury a krajiny 162

Stylizace architektury 164

Fotomontáže a dokončování fotografi í 166

Rejstřík 167

7Obsah


Fotografujeme architekturu8

Naučte se dobře fotografovat,

vydrží vám to celý život.


9

Architektura je v nejobecnějším pojetí synonymem pro stavitelství, a zabývá se tak jak globálním pohledem na urbanismus či krajinu, tak klasickým stavitelstvím budov – až po  design jednotlivých detailů, jako je zahradní či bytová architektura. V  užším významu slova pak označuje stavbu, která je nositelem nějakého uměleckého pojetí či názoru. Tím vyjadřuje umělecké ztvárnění staveb, jejich styl a  způsob, jakým byly postaveny. Architektura je tak chápána jako umělecké dílo, které je zároveň kulturním a politickým symbolem doby.

Architektura spojuje estetické a stavební znalosti, proto lze

říci, že se zde výrazně projevují změny společnosti. Díky dlouhému vývoji se ustálila jistá pravidla vyjadřování, která obecně vypovídají o  tom, jaké tvary a  materiály či jejich kombinace jsou vhodné pro jaký účel.

Je tedy na  vás fotografech, abyste pochopili estetickou

i funkční stránku příslušného díla a dokázali využít svého fotografi ckého umu, jenž je přenese na snímek obrazu.

Proč se asi neustále objevuje inzerce na fotografi cké kurzy a školy? Lidé, kteří si kupují drahou fotografi ckou techniku, si svoji koupi zdůvodňují argumentem, že chtějí dělat lepší fotky. Fotoaparáty ovšem pro některé bývají tak složité jako pro moji matku mobilní telefon. Aby tito lidé nezalitovali svého rozhodnutí, bude dobré, aby sáhli po této knize.

Nelze opomenout, že fotografování bude dílem vaší intuice a vašeho intelektu. Ten bude patřit k vašemu hlavnímu potenciálu, jejž si pomocí studia této knihy a vlastních cvičení a experimentů můžete rozvíjet.

Jako fotograf architektury musíte počítat s  tím, že se nestanete takovou hvězdou jako vaši kolegové z  módní branže, sporťáci nebo reportéři významných událostí. Budete muset v  sobě nalézt více pokory a  schopnosti posloužit hotovému dílu, jehož význam bude na  výrazně vyšší úrovni než práce fotografa. Nicméně to není důvodem k  podceňování této fotografi cké disciplíny.

V  publikaci je velké množství pravidel vedoucích k  dobré fotografi i architektury. Pro začátečníky to může znamenat totéž co pro prvňáčka slabikář. Pokročilí fotografové se díky praktickým tipům a  radám mohou za  výrazně krátkou dobu zlepšit jak v  technice, tak ve  výtvarné kvalitě výsledné fotografi e.



NÁZEV_KAPITOLY

AŽ_NA_3_ŘÁDKY

KAPITOLA

ÚVOD

1

KAPITOLA


12 Fotografujeme architekturu

Poslání této knihy Honosně znějící slovo „poslání“ se hodí do  nadpisu kapitoly, ale ve skutečnosti je to „snaha“ této publikace být průvodcem mezi nástrahami, na  které budete narážet při fotografování architektury. Dozvíte se, co architektura je a co všechno patří mezi fotografie architektury. Budete si moci na  různých příkladech vyzkoušet řadu postupů a  principů  – a  ještě hodně věcí navíc...

První fotografi í, která spatřila světlo světa, byla fotografi e architektury. Nicephoré Niepce zachytil pohled ze svého otevřeného okna. Na  fotografi i je osvětlená střecha protějšího domu. Tento nejstarší fotografi cký počin byl uskutečněný v roce 1826.

Řada fotografů začne tak, že si koupí digitální fotoaparát, protože je to dnes opravdu „trendy“. A mají-li dost peněz, pořídí si opravdu drahou věc, aby o několik týdnů později zjistili, že peníze vyhodili.

Z  propagačních materiálů se dozvěděli, že s  tímto špičkovým přístrojem nelze udělat špatnou fotku, protože to, co si koupili, je nejdokonalejším produktem ve své třídě a rozvine jejich kreativitu.

Ale vše je jinak...

Důkaz jsem našel na  serveru aukro.cz, na  kterém se nabízel k  prodeji tento „fotoaparát“: jednoduchá dírková komora bez objektivu, závěrku nahrazuje otočná krytka. Upozorňuji, že jde o zcela nový výrobek, který má dírku přesně vypálenou laserem. Fotografi e pořízená tímto přístrojem je širokoúhlá.

Pro tvůrčího fotografa je to opravdová lahůdka za pár kaček.

Základní kostrou publikace budou fotografi e, které slouží současně jako cvičení. Budete si

moci jednoduše vyzkoušet základní principy a postupy, jakými byl výsledný snímek vytvořen.

Fotografi e vytvořená výše popsanou dírkovou komorou. Fotoaparát musí být umístěn

na stativu, protože expozice mívají desítky sekund.

Základní princip dírkové komory


13Kapitola 1 – Úvod

Cíle Souhrn hlavních témat daného návodu a  zkušenosti, jež si máte osvojit.

Pochopení, že architektura

je souhrn prvků vytvářejících účelový prostor (obytný dům, výrobní hala, sakrální stavba, víceúčelový objekt atd.), ale i prvků obklopujících nás v tomto účelovém prostoru (schodiště, sloupy, nábytek...). Cvičení V  podstatě půjde o  popis způsobu snímání a návod, jak využívat tuto popsanou techniku. Rady Jednotlivé rady, triky a  informace vám ukáží, jak se dostat dobré fotografii na kobylku. Fotografie Těch tu bude opravdu hodně, protože jednou viděné je lepší než stokrát slyšené. Zajímavé obrazy, pořízené profesionálními fotografy, se budou střídat s  příklady nepovedených záběrů pro srovnávání a  cvičení vaší schopnosti rozeznávat dobrou a  špatnou práci.

Jednoduchý architektonický objekt – židle. Kolikrát denně se s takovým předmětem setkáváme, aniž bychom si uvědomili, že její

architektonické tvarosloví formuje duch doby a její sloh. Vrací se funkcionalizmus, nebo je to jen inspirace?


14 Fotografujeme architekturu

Co je to architektura Stručný úvod do problému Pro někoho možná nezáživné povídání, ale pro pochopení principů a  vývoje architektury velmi potřebné. Než začnete fotografovat architekturu, bude pro vás velice užitečné pochopit její filozofii a historii.

Slovo architektura pochází patrně z  řeckého slova archi

tekton, odkud proniklo do ostatních jazyků. Původní význam tohoto slova byl patrně „tesař“, později se změnil na stavitele stavby a  teprve starověký Řím chápal architekta jako autora návrhu stavby.

Architektura jako pojem začíná v okamžiku, kdy lidé zača

li budovat první stavby. Historicky se v architektuře odráželo mnoho pohledů, přičemž základním pohledem architektury byla její podřízenost harmonii. V 19. století se harmonii staveb nadřadil účel stavby. Tím se architektura oprostila od estetických teorií a  začala se zabývat především účelností. Protože se tak hlavní zájem architekta přesunul od  vnějšího prostoru stavby směrem k vnitřnímu prostoru, začalo se pracovat s novým termínem architektonický prostor. V průběhu 20. století tak došlo k tomu, že architektura získala nový a od historického pojetí poměrně odlišný pohled.

Cíle architektury po  většinu historie byly realizovány jed

notlivými uměleckými slohy, rozvíjejícími se na velkém území po relativně dlouhou dobu. Tento trend byl narušen až ve 20. století, kdy přestaly takové styly existovat. Architektura se tak osamostatnila od ostatního umění, a ačkoli je jím ovlivňována, není s ním přímo spojená. Tato nejednotnost vedla k tomu, že se nehovoří o stylu, ale o architektonické škole, kterou zpravidla ovlivnil jeden či několik významných architektů. Prehistorická architektura Koncem prehistorického období lidé běžně stavěli obydlí, která však neměla ambice nést nějaký umělecký názor. Hlavním stavebním materiálem tohoto období byl kámen, dřevo a hlína. Egyptská a sumerská architektura Přestože sumerská architektura měla výrazně kratší trvání, ovlivnila svým pojetím další starověké říše (Babylon, Perská říše). Protože ke  stavění používala především cihel (často i nepálených), které byly spojovány zpravidla asfaltem, zachovalo se z ní velmi málo památek, zpravidla ve velmi špatném

stavu. Egyptská architektura byla orientována především

na  stavby náboženského charakteru, kde dominantním prv

kem byl hrob, který prošel poměrně složitým vývojem až

k pověstným pyramidám, aby se poté vrátil k méně honosné

mu pohřbívání.

Architektura Indie a Číny

Zcela mimo evropský vývoj stojí indická a čínská architektura,

které však svým pojetím ovlivnily asijskou architekturu. Tyto

architektury vycházejí z  tamějších náboženských a  klimatic

kých podmínek, které v některých ohledech byly výrazně jiné

než podmínky evropské.

Klasická řecká architektura

Řekové spojili vlastní tradiční architekturu a  dali tak základ

architektuře, která ovlivnila evropské myšlení na  velmi dlou

hou dobu. Ve starověkém Řecku se postupně u staveb sakrál

ního charakteru prosadila jistá výstavnost, použití honosných

materiálů (kámen, později mramor) a nakonec Řekové vytvo

řili několik jednotných stylů.

Řekové stavěli opracované kameny bez jakékoliv pojící

hmoty a spoléhali čistě na váhu kamenných bloků. Stavba pro

bíhala tak, že jednotlivé bloky prošly konečnou zarovnávací

úpravou až po dokončení stavby, stejně tak sloupy byly kane

lovány až po vztyčení. Samotný chrám stál na podstavci, měl

obdélníkový půdorys (zpravidla v poměru stran přibližně 1:2).

Střecha stála na  sloupech, a  na  užších stranách tak vznikaly

dva štíty. Střešní krytina byla z  tašek z  pálené hlíny. Staveb

ním materiálem byl pro takovéto stavby zpravidla mramor.

V  5.  století byl postaven nejvýznačnější chrám, jaký Řekové

postavili – Pantheón.

Architektura starověkého Říma

Římané vyšli z  řecké architektury, kterou však přizpůsobili

svým potřebám a obohatili ji o nové stavební prvky. Tím spojili

obloukový systém Etrusků a architrávový systém starověkého

Řecka. Uvažování Římanů už vedlo ke směřování architektu

ry k účelnosti. Architektura tak často splývala s inženýrstvím.

Římskou architekturu tak proslavily vodovody. Tyto stavby

nutně potřebovaly mosty, proto Římané rozvinuli původní


15Kapitola 1 – Úvod

Starořecká Akropolis v Athénách, římské Koloseum, Džoserovu stupňovitá pyramida v Sakkáře

Tip: Samozřejmostí vašeho fotoaparátu by měla být možnost

rychlého vypnutí všech automatických funkcí a  stejně rychlá

možnost tyto parametry nastavit manuálně.

Cvičení: Než přiložíte fotoaparát k  oku, fotografujte očima.

Zjišťujte, jak objekt vašeho zájmu vypadá v  detailech a  jak se

zjevuje v celku z různých úhlů pohledů. Podívejte se, jak na něj

dopadá světlo.

Cíle: Umět rozpoznat hlavní prvky architektury a  dokázat je

zařadit k příslušnému slohu.


16 Fotografujeme architekturu

řecké a  etruské myšlenky a  objevili tzv. římský oblouk. Pro tyto stavby nalezli Římané vhodný stavební materiál, kterým se stal beton.

Dalším prvkem, který se objevil v  architektuře díky Ří

manům, je urbanistický plán měst. Většina římských měst (vyjma Říma) a vojenských táborů byla postavena podle jednotného vzoru. Byla tam centrální fóra, vodovodní rozvody a pravoúhlé ulice. Velikost byla podřízena vojenským účelům.

Římské chrámy měly různý podorys: od  klasicky obdél

níkového až po  kruhový. Římané také rozvinuli myšlenku baziliky, která se stala základem křesťanského chrámu. Římskou architektonickou zvláštností jsou tzv. vítězné oblouky, což jsou vlastně brány vybudované ke  slavnostnímu vjezdu vracejících se vítězů. Raně křesťanská architektura Ve  4. století došlo k  obecnému přijetí křesťanství, což vedlo k velkým společenským změnám. Přestože křesťanská architektura vycházela z  římské, byla potřeba řada podstatných změn, neboť křesťanství kladlo úplně jiné požadavky na uctívání Boha. K tomuto účelu se nejlépe hodila římská bazilika a značné množství světla, které do baziliky pronikalo velkým množstvím oken. Dalším prvkem, který přineslo křesťanství, byl rozvoj katakomby. Byzantská architektura Jedná se o  styl staveb, který se prosadil v  Byzantské říši a  následně ovlivnil celou orientální a  islámskou architekturu a  východiska v  ní hledala i  ruská architektura. Samotný styl navázal na  myšlenky římské a  raně křesťanské architektury. Vznik tohoto stylu lze zařadit na konec 5. století a jeho základní prvky se udržely až do 15. století. Půdorys chrámu postupně opustil obdélníkovou formu a  přerostl v  obrazec osmiúhelníku anebo řeckého kříže. Hlavní prostor byl kryt kupolí, kterou neslo osm nebo čtyři pilíře. Výzdoba se soustředila především na  mozaiky, které často byly z  drahých materiálů. Typickou stavbou je chrám Hagia Sofia v Istanbulu. Románská architektura V  koncem 9. století se začaly zažité postupy pomalu měnit a  vznikl tzv. románský sloh, stojící na  antických základech a  principech. V  10. století se tento styl prosadil a  zůstal

neměnný až do  12. století. Základem křesťanských staveb

zůstala bazilika, což sice znemožnilo změnu dispozice, ale

postupně se změnilo její architektonické pojetí. Hlavní loď

je oddělena pilíři, prosazuje se křížová klenba a  postupně

se objevuje i  kupole. Novým architektonickým prvkem je

krypta a postupně se objevují nové sloupy, u nichž je využi

to krychlového tvaru. Důležitým znakem románských staveb

je bohatě členěný obrys a  dekorativní členění zdí. Postupně

se objevuje výzdoba. Největší změny doznala okna, která se

postupně zvětšila, začala se používat i okrouhlá okna, u nichž

se začalo využívat tzv. špalet. Dveře a vchody byly zpravidla

bohatě zdobeny a byly umístěny proti oltáři.

Gotická architektura

Ve druhé polovině 12. století se románská architektura zača

la postupně měnit na architekturu gotickou. Gotika je jeden

z mála evropských slohů, jehož architektonická řešení nemají

kořeny v antice. Je třeba si uvědomit, že nevznikla plánovitě,

ale postupným vývojem a že se v tomto slohu odráží i pevné

postavení církve, která se stala základem evropského myšlení.

Novým prvkem, který se ukázal jako zásadní řešení mnoha

problémů, byl lomený oblouk, který umožnil pojmout stav

bu zcela odlišně, neboť jeho využívání umožňuje dát stavbám

nový rozměr. Lomený oblouk totiž nenese vodorovnou váhu.

Snaze o  lehkost se přizpůsobila i  práce s  klenbou, která se

rozdělovala do více ploch a její váhu nesly často pilíře, čímž se

mohla odbourat masivní zeď. Díky těmto objevům mohla být

výrazně zvětšena okna, která byla vysoká až několik metrů.

Typickým znakem gotiky je příkrá střecha doplněná chrliči

fantaskních tvarů. Dalším znakem jsou čtyřboké věže, které

jsou v rozích zesílené pomocí pilířů. Podél své výšky jsou dě

leny na jednotlivá patra.

Ve  světské architektuře se gotika projevila nejen u  repre

zentativních budov, ale i v měšťanské architektuře, kde se sta

věly několikapodlažní budovy se štítem do ulice.

Renesanční architektura

Počátkem 14. století se postupně začal gotický řád uvolňovat

a  kolem roku 1420 se v  Itálii začal prosazovat nový myšlen

kový proud, který se odrazil i  v  architektuře. Základní myš

lenkou tohoto stylu byl návrat k  antice. Renesance se stala

architektonickou kombinací antiky a nových myšlenek. Tento

styl začal opět pracovat s  prostorem a  umožnil vyniknout


17Kapitola 1 – Úvod

Ukázka byzantské architektury: románská rotunda ve  Znojmě, Hagia Sofi a v  Istanbulu,

mešita a minaret islámské architektury, chrám sv. Petra a Pavla v Brně


18 Fotografujeme architekturu

výrazným individualitám. Zvláštností tohoto slohu je, že stejně významným investorem jako církev byly i  soukromé osoby, které si nechaly postavit řadu zámků, paláců, letohrádků atp.

Renesanční styl neměl úplně ustálenou formu, typickým

znakem, kromě rozvíjení antických myšlenek, je stavba symetrických staveb; oblíbený prvkem jsou kupole. Velmi populární byla obdélníková okna.

Ukázka renesanční architektury je např. Letohrádek králov

ny Anny v královské zahradě na Pražském hradě. Barokní architektura Od konce 16. století se pod vlivem náboženských válek ustanovil nový sloh, který byl používán do konce 18. století. Jelikož tento sloh také vznikl v Itálii, je na něm patrné ovlivnění antikou a  renesancí. Barokní stavby si kladou za  cíl ohromit bohatstvím, proto je pro ně typické nadsazení proporcí a efektní perspektiva. Taková snaha vedla k  asymetrii staveb, což umožnilo využívat zaoblené tvary, kupole, reprezentativní schodiště, která pak mohou být spojena s  typicky antickými prvky. Je třeba si uvědomit, že baroko kladlo důraz na prostor a  jeho výzdobu a  tomu se podřídila architektura, vznikla tak typická stavba chrámu, který obsahoval chrámovou loď, centrální kupoli a chór. Architektura rokoka Na barokní architekturu přímo navázala architektura rokoka, která se rozvinula v průběhu 18. století. Právě v pozdním baroku a  v  rokoku nastal rozvoj architektury, kde byl velký důraz kladen na celkové vnímání stavby. Takový rozvoj vedl k uvolnění forem, což následně umožnilo snažit se stavby zakomponovat do okolního prostředí. Klasicizmus V 19. století skončila slohová jednota nějakého období, protože se prosadilo několik uměleckých a zároveň i architektonických stylů hovoříme o tzv. klasicismu. V tomto období ustupuje církev a s ní i náboženská architektura do pozadí a výrazně dominantní jsou soukromé stavby. Dominantní tendencí je napodobovat antické a egyptské (empír) stavby. Tento návrat do historie je částečně vysvětlován tím, že společnost procházela obrovskými změnami. V tomto období se postupně stále více prosazují nové materiály a  technologie, které umožnily

nové způsoby řešení některých problémů. To vedlo k  rozvoji

průmyslu, a tím se i objevily nové požadavky na architekturu:

stavět funkčně a levně. Estetická část díla byla často potlačena

na úkor prvních dvou požadavků. To způsobilo, že se inženýr

ství oddělilo od  architektury a  každý z  těchto oborů se ubírá

lehce odlišnou cestou.

Architektura v 20. století

Nemá jednotný styl, jednotlivé slohy a styly na sebe často nere

agují a  jsou natolik odlišné, že mezi jednotlivými architekto

nickými proudy neexistují styčné body. Pro celé 20. století je

typická práce s novými materiály (ocel, sklo), které díky svým


19Kapitola 1 – Úvod

Gotika s barokní věží - chrám sv. Víta v Praze, renesanční zámek v Lysicích, zrekonstruovaná

tovární hala Wanieckovy strojírny. Moderní účelová architektura, nuda, šeď a  stereotyp socialistického realismu, industriální architektura v krajině


Tip: Vyberte si svůj „objekt“, v  blízkosti svého modus operandi, o  kterém jste přesvědčeni, že je zajímavý z  fotografického hlediska. V  průběhu tří týdnů až jednoho měsíce se na  místo vracejte a fotografujte v různou denní dobu při různých povětrnostních podmínkách. Pak si porovnejte vlastní fotografie z různých období.

20 Fotografujeme architekturu

vlastnostem umožňují hledat nová řešení. Velmi populární byl konstruktivizmus, později moderna a následně postmoderna. V socialistickém bloku se rozvinul tzv. SORELA, který se projevil i v architektuře. Islámská architektura Stojí mimo evropskou architekturu. Ačkoli její původní památky jsou ovlivněny byzantskou architekturou, jsou velmi vzdáleny od  evropské, neboť vývoj tohoto směru pokračoval bez dalších ovlivnění evropskou architekturou. Obecně lze tvrdit, že v ní také byla dominantní nábožensky zaměřená architektura, zároveň i zde platí, že prošla dlouhým vývojem, který byl v mnohém podobný vývoji křesťanské architektury.

Základní stavbou je mešita, kterou tvoří velký dvůr

a  modlitební síně, střecha je tvořena kupolí. K  mešitě bývá připojen i  minaret, což je věž, ze které jsou věřící svoláváni k modlitbě.

Druhým typem stavby typickým pro islám je mauzoleum,

což je stavba určená k  oslavě významných lidí. Mauzoleum se stalo jednou z  nejtypičtějších staveb islámské architektury, je to stavba čtvercového půdorysu, kterou kryje kopule. Tyto stavby stojí buď samostatně, nebo jsou součástí rozsáhlejšího komplexu. Komu je kniha určena Jsem přesvědčen, že tuto knihu si se zájmem přečte jak pokročilý, tak začínající fotograf. Ti pokročilejší zde najdou řadu věcí, které zcela určitě budou vidět poprvé – to proto, že nikdy nikdo neví všechno. Z  osobní zkušenosti vím, že se učím novým věcem dodnes. Proto je také předávám dále, abyste měli snazší cestu ke skvělým výsledkům.

Začátečníkům je ovšem kniha určena prvotně. Takový ama

tér-začátečník totiž musí vědět, kdy nastavit jaký čas rychlosti

závěrky a kdy je zase lepší hodně či málo clonit objektiv. Ar

chitektura je pro nezkušeného fotografa skvělým začátkem,

protože pro svoje snímky budete mít relativně hodně času.

Dům, kostel, hrad, chrám, zámek totiž nikam neutíkají, nejsou

proměnlivé ve svém výrazu, nevadí jim delší přípravy na foto

grafování, neotravuje je to, nemají zvláštní požadavky na  to,

abyste je nějak vylepšovali a  nakonec ani nechtějí fotografi e.

Prostě vynikající fotografi cká disciplína pro to, abychom se

perfektně sžili se svým fotoaparátem a  naučili se s  ním pra

covat se zavřenýma očima. Pro začínajícího fotografa není nic

horšího než nervozita plynoucí z nezvládání obsluhy přístroje

a následná nervozita fotografovaných objektů.

Opakování je matkou moudrosti  – tímto spolehlivě vy

zkoušeným procesem se vám hodně praktických rad a pouček

dostane „pod kůži“ a vy na ně při fotografování nebudete mu

set myslet. Proto se i v této knize budeme věnovat technickým

záležitostem týkajícím se jak tvůrčích aspektů nastavení foto

grafi ckého přístroje, tak parametrům osvětlení a problematice

b are v.

Tipy, rady a cvičení budou stěžejní pro váš fotografi cký růst

a  správně byste neměli přecházet na  další kapitoly, pokud si

nevyzkoušíte to, o čem se píše v předcházející kapitole.

Pro začínajícího amatéra bude prvním křtem, podaří-li

se mu snímek podobný tomu co je na  pohlednicích ve  stán

ku se suvenýry. Někdy si ani nevšimne, že slunce je za mraky,

stromy jsou bez listí, obloha má jednolitou šedou barvu. Ono

to přece tak stačí, ne? Bohužel nestačí, protože pokud se bu

deme od  svých fotografi ckých začátků řídit těmito vlastními

pravidly, moc dobrých fotek neuděláme. Digitální fotografi e

je hi-end technologií 21. století a podle toho by měla vypadat.

Proto jsem se rozhodl v  řadě případů poukazovat na  rozdíly

mezi dobrou fotografi í a fotografi í „to stačí“. Nelze přece kon

zumovat nedovařené či syrové maso.

Bude-li začátečník postupovat podle pravidel, rad a  tipů,

věřím, že fotky typu „to stačí“ v jeho tvorbě výrazně ubudou,

případně že je bude mít jen pro svoje osobní didaktické po

třeby. Proto se v této knize setkáte s řadou špatných fotografi í

a budete na ně upozorněni v textu. Cvičení: Pokuste se z fotografií vybrat tu jednu jedinou, o které budete přesvědčeni, že je z celého souboru tou nejlepší.

Cíle: Porozumět základním fotografickým principům při foto

grafování architektury.


21Kapitola 1 – Úvod

Tuto fotografi i jste už viděli jako příklad

románské architektury. Aby bylo možné

ji pořídit, bylo nutné toto místo navštívit

několikrát. Pak teprve mohla vzniknout

technicky dobrá fotografi e.

Máte-li možnost, vracejte se na „místo

činu“ vícekrát, abyste zjistili, odkud

kam cestuje slunce po  obloze. Z  toho

si můžete udělat představu o  tom,

v  kterou denní dobu se může snímek

podařit nejlépe.


22 Fotografujeme architekturu

Co vás kniha naučí Že fotografování architektury není žádné suchopárné fotografování, že fotografování architektury může být velice zábavná činnost spojená s cestováním a poznáváním a že se to dá naučit do té míry, že dobré výsledky přijdou ve velmi krátké době.

Fotografování architektury je z 80 % technickou disciplínou,

a proto lze přesně popsat pravidla a postupy, které si lze podle popsaných metodik vyzkoušet a  naučit se jim. Těch zbylých 20 % je tvůrčí činnost a zde již bude záležet na vaší osobní intelektuální úrovni, nasazení, talentu a vůli své schopnosti rozvíjet.

Neexistuje fotogenická a nefotogenická architektura. Těch 20 %

tvůrčího nasazení je dost značných na to, abyste zajímavý záběr

udělali na zcela všedním místě, jakým je třeba dálnice D1.

Porovnejte technickou úroveň provedení obou snímků. Snaha

o  dynamičnost záběru ubíhající protihlukové stěny je jistě

docela zajímavá, ale snímku chybí světlo a  nějaký výraznější

prvek.

Vypadený panel protihlukové stěny a  dramatická obloha vám

zajistí lepší výsledek.

Také se dozvíte, že fotografovat architekturu není „posta

vit se před barák a udělat CVAK“. Budete-li totiž fotografovat

na objednávku, budete muset onen objekt navštívit a prohléd

nout si jej ještě před fotografováním a zjistit, odkud je nejlepší

pohled, odkud svítí slunce a jak se během dne otáčí, jaké má

být v době vašeho plánovaného fotografování počasí, případně

nečekají-li vás nějaké záludnosti spojené s překonáváním pří

padných fyzických či provozních překážek.


23Kapitola 1 – Úvod

O  kousek dále byla scéna ještě o  něco zajímavéjší,

a to hlavně kvůli tečnému světlu, které na povrchu

stěny vytvořilo pravidelnou strukturu, zřejmou jak

v celkovém pohledu, tak i detailu.

A konečně ještě jedna fotografi e protihlukové stěny

a opět v čelním pohledu. Všimněte si soudkovitého

zkreslení na  všech třech čelních pohledech, jež

způsobilo použití extrémně širokoúhlého objektivu.

Z  trojice protihlukových stěn je to určitě nej za

jímavější fotografi e pro zvláštní náladu vytvořenou

atmosférickou situací. Slunce nakrátko vysvitlo

zpoza mraků a  na  povrch silnice promítlo stíny

sloupů.



FOTOGRAFICKÁ VÝBAVA

2

KAPITOLA


26 Fotografujeme architekturu

Digitální technika a její výhody Toto dilema ještě před pár lety trápilo řadu fotografických profesionálů. V současnosti už není pochyb o tom, který způsob snímání je v převaze. Přestože existuje ještě část fotografů, kteří na  film nedají dopustit, digitální záznam je pro současnou fotografii tím rozhodujícím.

Pracoval jsem s  oběma systémy a  vývoj ukazuje, že v  blízké

budoucnosti bude s  fi lmem pracovat již jen pár fotografů primárně zaměřených na výtvarnou fotografi i. Fotograf si totiž stejně jako každý řemeslník volí ten nejvhodnější pracovní nástroj.

Cena konečného snímku se u fi lmů neomezuje jen na cenu

materiálu a zpracování. Řada technických fotografů totiž testuje na  několika políčkách kvalitu fi lmu. K  testu se používá několik políček fi lmu (většinou do šesti) která se nechají projít strojem na chemické zpracování materiálu, aby se zajistilo, zda se zbytek fi lmu (nebo všechny fi lmy zakázky) má zpracovat při normální době procesu, nebo zda je třeba fi lm následně „převolat“ nebo „podvolat“ (možná jste se už při rozhovoru s fotografem fotícím na fi lm setkali s  termíny „push“ nebo „pull“). Testování ovšem stojí totéž co zpracování celé roličky fi lmu. Přičteme-li náklady za  scanování, nejde se vyhnout otázce: „Nejsou ty náklady na pořízení fotografi e příliš vysoké?“

V  případě digitálního přístroje investujete jednou do  fo

toaparátu, počítače a  programového vybavení a  pak je cena digitálního zpracování zanedbatelná. Soubory mohou být uloženy v počítači a organizovány, korigovány, nebo dokonce editovány již během fotografování, což výrazně snižuje nároky na  fotografův čas v  post produkci a  usnadňuje přípravu i  výtvarnému redaktorovi.

Digitální technologie se nadále zlepšují a stále více dominu

jí jednoduše také proto, že je pro fotografy práce s nimi snadnější – mohou okamžitě kontrolovat výsledky své práce. Digitální revoluce Od  svého počátku v  devadesátých letech minulého století se digitální fotografie výrazně změnila. Tehdejší fotoaparáty byly v praxi těžkopádné a počáteční investice astronomická – tedy nic moc pro praktického fotografa. Technika zpracování digitálních souborů byla zpočátku pomalá a  kvalita obrazových souborů doslova bídná.

Fotograf si dnes může koupit digitální fotoaparát nejvyš

ší kategorie, donést jej domů, přečíst si návod a  začít fotografovat téměř okamžitě. Namísto cestování do  laboratoře a  zpět

pro zpracovaný fi lm si jednoduše stáhne snímky z  fotoaparátu

do  počítače, provede všechny korekce expozice a  barev, ulo

ží všechny soubory na  pevný disk nebo záložní CD a  odešle je

během pár minut elektronickou poštou klientovi. Rozlišovací

schopnost dnešních špičkových digitálních fotoaparátů je tako

vá, že v praxi přesahuje možnosti fi lmu se stejnou hodnotou ISO.

Téměř každá fi lmová technika dnes může být replikována

pomocí digitálních souborů zpracovaných programem (např.

Adobe Photoshop), od hladkých, vysoce kvalitních obrazů, kte

ré mohou soupeřit s  velkoformátovými fi lmovými přístroji,

až po  zrnitý vzhled, napodobující strukturu vysoce citlivého

fi lmu; dokonce i  barva může být redukována na  černobílou.

A  tak lze téměř všeho, co je výhodou snadno ovladatelného

35mm přístroje, dosáhnout digitálním snímáním namísto po

užití fi lmů.

Další velkou výhodou digitální techniky oproti fi lmu je

možnost přímého připojení digitálního fotoaparátu k  počí

Photoshop vám dnes umožní

vyjádřit jakýkoli váš výtvarný

záměr, paleta nabídek a  fi ltrů

je nepřeberná. To, co při

fotografování na  fi lmový

materiál bylo menší alchymií

a  trvalo ve  fotokomoře celé

hodiny, je dnes otázkou

několika kliknutí během pár

minut: vyrovnat světla a stíny,

vyvážit barevnost umělého

a  denního světla, doostřit

pixely...

Cíle: Uvědomit si výhody fotografování digitálními postupy.


27Kapitola 2 – Fotografi cká výbava

Cvičení: chcete-li dosáhnout nejvyšší kvality obrazu z digitál

ního fotoaparátu, jednoduše nastavte nejnižší možnou hodno

tu ISO, jakou přístroj dovoluje, a  výsledek bude prokazatelně

stejný nebo ještě lepší než z  filmu, navíc s  žádoucími detaily

ve stínech.

Chcete-li dosáhnout zrnitého vzhledu u snímku z digitální

ho fotoaparátu, snímejte jako obvykle s přiměřenou hodnotou

ISO a při otevření ve Photoshopu jděte na Filtry, zvolte Umělec

ké, otevřete Zrnitý film a pohrejte si s nastavením, až dosáhne

te vzhledu podobného citlivému filmu.

Je ovšem pravidlem, že se tohoto efektu v  technické foto

grafii téměř nepoužívá a své uplatnění najde spíše ve fotografii

výtvarné a aranžované

Takovéto kvality obrazu dosáhnete používáním techniky, jež nese přívlastek

„profesionální“. Na takových zakázkách budou vaše investice na místě.

tači ve studiu s  cílem stahovat fotografi e ihned, jakmile jsou pořízeny. Tento technologický postup se uplatňuje hlavně při fotografování interierů ve velkých studiích. Expozici a barevné vyvážení pak lze korigovat porovnáváním vybraných fotografi í přímo na monitoru počítače.

Fotografi e tak může prohlížet i váš zákazník, a dokonce je

již v průběhu snímání editovat. Kolik pixelů vyžaduje technická fotografie? Míra kvality 35mm SRL fotoaparátu a současný stav techniky jsou jasně dány japonskými giganty Canon, Nikon, Olympus, Pentax či Sony (uvádím v  abecedním pořadí). Jejich nejlepší profesionální přístroje stojí v  čele i  při srovnávání množství pixelů, korespondujícího s  rozlišovací schopností: čím větší rozlišení, tím vyšší kvalita obrazu. Dnešní nejlepší přístroje mají nejméně dvanáct megapixelů, což je více než dost pro jakýkoliv časopis, katalog, brožuru nebo reklamní tisk. Fotoaparáty těchto výrobců poskytují dostatečně velké digitální


28 Fotografujeme architekturu

Kompaktní fotoaparát

s ultrazoomem

soubory, které, uloženy v  rozlišení 300  dpi, což je současná norma, vyhoví většině běžných potřeb pro publikování.

Digitální fotoaparáty středního formátu, jako jsou Hassel

blad, Mamiya a Bronica, vytvářejí mnohem větší soubory než 35mm formát a výrazně přesahují nároky většiny potřeb fotografa, a tak jsou pro opravdu specializované zakázky a potřeby. Někteří fotografové ale dávají přednost tradičnímu pocitu z velkého formátu a hmotnosti. Jakým fotoaparátem Fotoaparát patří mezi ty věci bezpodmínečně nutné, které potřeba koupit. Někdo může namítnout, že foťák se dá vypůjčit; ale já tvrdím, že s  fotoaparátem si musíte „sednout“, sžít se s  ním a  naučit se jej ovládat poslepu. A  to se stane jedině tehdy, pokud je fotoaparát váš a  vy jej „krotíte“ k  obrazu svému, včetně speciálních funkcí a  nastavení, které vám přístroj umožňuje.

Věčné dilema začínajících fotografů: který fotoaparát je ten

nejlepší? V tomto byste na sobě neměli šetřit, a jestliže jste se rozhodli se fotografováním vážněji zabývat, vybírejte na samé hranici svých fi nančních možností. Chybu neuděláte, zaměří-li se váš zájem na skupinu poloprofesionálních či profesionálních přístrojů.

Kdo by nechtěl Hasselblada či Sinara se zadní stěnou Pha

se One? Kdekdo by si to rád alespoň vyzkoušel, ale málokdo na takovou techniku dosáhne. Ty věcičky totiž stojí stejně jako plně vybavená limuzína.

Jde vůbec pracovat bez tohoto vybavení? No asi ano, jinak

bychom se nemuseli zabývat problematikou technické fotografi e a přenechali bychom ji jen těm vyvoleným.

Pro komfortní práci a kvalitní výsledky nám bude postačo

vat poloprofesionální zrcadlovka s rozlišením 12 Mpx a vyšším. To si dovoluji říci naprosto zodpovědně na základě osobních zkušeností.

S výběrem byste neměli příliš spěchat, protože tyto přístroje

jsou systémové a umožňují řadu přídavných zařízení, bez kterých se ve fotografi i architektury neobejdeme, ať jde o přídavný blesk, synchronizační přípojku, výměnné objektivy, spojení fotoaparát–počítač, či drobné příslušenství usnadňující vaši práci (pouzdra, nabíječky, odpalovače blesků atd).

Tato zařízení bývají sice dostupná levnější univerzální, ale

sem tam se prostě s fotoaparátem nepotkají a jednoduše na ně

buď není spoleh, nebo prostě nefungují. Jakmile se rozhodnete

pro nějaký fotoaparát, budete víceméně svázáni systémem to

hoto přístroje. Proto se při výběru dívejte, jaké systémové pří

slušenství a doplňky ta která značka pro svůj fotopřístroj nabízí.

Nezrcadlovky prožívají v poslední době nevídaný rozmach

obliby jak mezi začínajícími, tak pokročilými fotografy. Dovo

lím si tvrdit, že pokud konzervativní fotografi cká společnost

překoná nedůvěru k tomuto konceptu, bude zde velká skupina

těch, kteří touto cestou půjdou. Jedinou nevýhodou je absence

optického hledáčku, která je však bohatě vyvážena vlastnostmi

na úrovni poloprofesionálních zrcadlovek.

Všechny jsou nádherné, ale

vy se musíte rozhodnout jen

pro jeden. Ten první je za cenu

limuzíny. Ten druhý je ideální

v  poměru cena výkon, ale je

přece ještě trochu dražší. Ten

třetí má skoro všechno co

ten druhý, kromě optického

hledáčku. A  ten čtvrtý má

skoro všechno co ostatní a  je ze

všech nejlevnější.

Digitální zrcadlovka „kinofi lmová“

Zrcadlovka na střední formát

Kompakt s výměnným

objektivem


29Kapitola 2 – Fotografi cká výbava

Na  trhu se objevují s  přídomkem univerzální SLR-like a  kompakty určené začínajícím fotografům. Pokud se pro ně rozhodnete, nebude trvat dlouho a zjistíte, že to nebylo z hlediska fotografi e architektury to nejlepší řešení.

Nerad bych křivdil některým modelům, ale mezi kompakty a  SLR-like je pár povedených modelů, jež jsou schopny uspokojit náročnější požadavky na kvalitu a výkon.

Snímal jsem za  naprosto shodných podmínek, abych porovnal fotografi e pořízené lepším kompaktem a  profi přístrojem. Stejný objekt, stejné osvětlení, dva různé fotoaparáty. Na  první laické pohlédnutí mezi fotografi emi není rozdíl. Možná by ta fotografi e ještě obstála pro webovou prezentaci. Horší to bude, když se podíváme na obě fotografi e zblízka, a  ještě horší bude, když vám řeknu, jak složitě jsem musel nedokonalost kompaktu obcházet, abych nastavil potřebné parametry expozice, a co mi dalo práce manuální zaostření. Tyto přístroje prostě na tuto práci nejsou vůbec konstruované, a proto, člověče, chceš-li se zabývat vážněji fotografováním architektury, ruce pryč od těchto plašítek.

Možnost výměny objektivů je velkou výhodou a  běžným standardem, který časem ocení každý. Přestože dnešní zoomy mají velké rozsahy a  vynikající optické vlastnosti, časem každý majitel zapřemýšlí o  nějakém tom delším či kratším „skle“ na  svůj fotoaparát, jež by mu otevřelo další horizonty.

Nadstandardem je přímé propojení fotoaparátu s  počítačem, kdy vaše snímky přímo putují na harddisk počítače a po několika vteřinách Cvičení: Porovnejte vlastnosti malého kompaktu a  digitální zrcadlovky s kvalitním objektivem tak, že si od známé dívky (protože ty mají takové fotoaparáty nejraději) půjčíte fotografující tabatěrku a ze stejného místa se stejným nastavením vyfotografujete po  sobě stejný motiv osobně vlastněnou zrcadlovkou a  oním plašítkem. Snímky si pak do  detailů, místo vedle místa, prohlédněte na obrazovce monitoru. Na  první pohled nerozeznatelné fotografi e se při bližším porovnávání kvalitativně odlišují. Ta „kompaktní“ je zatížena vyšším šumem, nižší hranovou ostrostí, vyšším soudkovitým zkreslením a  vyšší chromatickou aberací a  nepříjemnými odlesky v  objektivu. Nic ovšem proti tomu, jak složité úkony předcházely nastavení fotoaparátu.

Soudkovitost, aberace, šum, odlesky –

zásadní rozdíly v kvalitě obou fotografi í

Tip: Samozřejmostí vašeho fotoaparátu by měla být možnost rychlého vypnutí všech automatických funkcí a stejně rychlá možnost tyto parametry nastavit manuálně.


30 Fotografujeme architekturu

se objeví na monitoru. Úplným luxusem je ovšem spojení bezdrátové pomocí přípojných WFT modulů.

Také budete někdy muset používat externí světelné zdroje,

a pokud ty nejsou stále svítící, ale zábleskové (viz str. 41), musí váš fotoaparát umět tato světla na  dálku odpálit a  být s  nimi synchronizován. Všechno ostré: Širokoúhlý zoom, jako například na 17-40mm obrázku, je proslulý svojí extrémní hloubkou ostrosti s velmi širokým úhlem záběru. Univerzál: Zoomy mající rozsah od  širokoúhlého po  mírný teleobjektiv patří mezi nejpoužívanější. Jejich univerzálnost je ovšem zatížena tu většími, tu menšími kompromisy projevujícími se chromatickými aberacemi, soudkovitostí či poduškovým zkreslením obrazu atd.

Objektivy

Kvalita objektivů, které si zvolíte, je pro výsledný tisk nebo

digitální soubory vrcholně důležitá, proto byste měli vědět,

které objektivy patří mezi ty lepší a  vyhledávané. Zpravidla

bývají v těch vyšších cenových hladinách, ale výjimečný objek

tiv se může objevit i mezi těmi levnějšími.

Zcela obecně platí, že čím má objektiv větší rozsah, tím více

je zatížen kompromisy, které zhoršují jeho optické vlastnosti.

Pro statickou fotografi i architektury může tedy nákup dvou až

tří kvalitních objektivů s  pevným ohniskem být levnější než

pořízení drahého zoomu vyšší třídy. Paradoxně pak obrazová

kvalita těchto objektivů bývá vyšší než kvalita zoomu v přísluš

ných ohniscích. Zoomy jsou vynikající pro živou fotografi i, ale

pro fotografi i archtektury jsou nahraditelné tímto levnějším

řešením.

Základní termíny pro objektivy:

Pro jednoduchou orientaci v  problému bude pro vás zá

sadní si pamatovat, že standardní objektiv je takový objektiv,

jehož ohnisková vzdálenost je rovna úhlopříčce plochy svět

locitlivého čipu. Delší ohnisko zahrnuje oblast teleobjektivů,

kratší pak širokoúhlých objektivů.

Širokoúhlé objektivy poskytují značný úhel záběru a umož

ňují využít a zakomponovat i okolní prostředí. Popředí i poza

dí zůstává zaostřené, což dodá obrazu „umělecký“ vzhled. Jde

o pro architekturu zhusta používané obrazové řešení.

Naproti tomu teleobjektivy jsou ve  fotografi i architektury

mnohem méně používané, neboť předlohy bývají tak velké,

že se do  zorného pole teleobjektivů prostě nevejdou. Z  toho

důvodu se používají na snímání architektonických detailů, vý

jimečně na snímání vzdálenějších objektů.

Světelnost

Objektivy se vyrábějí s  různou světelností, která se i  sou

běžně mění dle nastavení ohniskové vzdálenosti. Objektivy

s vyšší světelností jsou dražší, neboť umožňují fotografovi sní

Cíle: Prověřte si, co vše si můžete za své peníze pořídit. Zvolte

optimální strategii nákupů s ohledem na svoje možnosti.

Cvičení: Použijte teleobjektiv a  vyfotografujte svůj „objekt“

s  nejmenší clonou, např. f/2,8, a  potom znovu s  f/11. Vyměň

te objektiv za  širokoúhlý a  proveďte totéž. Porovnejte záběry

na monitoru počítače při velkém rozlišení.


31Kapitola 2 – Fotografi cká výbava

Vše jako na dlani: Tele zoom, jako například na  100-400mm obrázku, je proslulý svým extrémním přiblížením. mat za  horších světelných podmínek nejkratšími časy. Např. teleobjektiv s ohniskovou vzdáleností 85 mm a světelností f/4 je levný, ale v  praxi ne tak fl exibilní jako objektiv s  touž ohniskovou vzdáleností se světelností f/1,4. Druhý objektiv je sice dražší, ale výrazně lepší investicí se stává v okamžiku, kdy s  ním jdeme do  terénu a  pak nemusíme do  své výbavy balit stativ. Tip: Hlavní výhodou teleobjektivu při fotografování architektury není to, že vám objekt přiblíží, ale to, že vám umožní jinak pracovat s hloubkou ostrosti, a tím i s prostorem ve dvourozměrné ploše.

Fotografi e pořízené při použití extrémních ohnisek. Industriální

část města snímaná ohniskem 400 mm. Přestože oba paneláky

jsou od  komína vzdáleny více jak 500 m, na  snímku to vypadá,

jako by stály bezprostředně za ním.

Širokoúhlý objektiv je naproti tomu schopen zdůraznit mohutnost

a monumentalitu objektu, protože vám umožní přistoupit do jeho

bezprostřední blízkosti, což je právě ona strmá perspektiva, jež je

průvodním znakem při používání těchto objektivů.


32 Fotografujeme architekturu

Ohnisko 17 mm Ohnisko 40 mm Ohnisko 65 mm

Jak objektivy zobrazují Podobně jako dírková komora, jen jsou jinak konstruovány. Použití vhodného objektivu bych přirovnal k výběru automobilu. Chci-li projet napříč Afrikou, vezmu si Land Rover, jestliže si chci zařádit na Masarykově okruhu, sednu si do Porsche. Kompakt s  ultrazoomem je ta nejhorší možnost kompromisu. Objektivy jsou zatíženy mnoha nedokonalostmi. Reklamním trikům ovšem stále podléhá velké množství začínajících fotografů. Aby výrobci byli schopni konstrukčně dosáhnout takového rozsahu, osazují fotoaparáty digitálním snímačem sice s velkým množstvím pixelů, ale malých rozměrů, což vede k dalším nedokonalostem obrazu.

Přestože jsem zoomy nijak při své kritice nešetřil, pravdou

je, že je sám používám. Chtěl jsem jen těm, kteří potřebují kvalitně něco nafotografovat a  nemají peněz nazbyt, poskytnout alternativní řešení. Z  98 % totiž platí, že pokud jde o  kvalitu a  investice, čím vyšší světelnost, tím vyšší kvalita objektivu a také cena.

Nová generace zoomových objektivů se zabudovanou stabi

lizací obrazu rychle nabývá na popularitě, neboť pomocí těchto

objektivů lze provádět vše, na co bylo dříve třeba tří, čtyř ob

jektivů s pevným ohniskem. A co víc, bez nutnosti měnit po

zici, z níž se snímá. Budete-li si pořizovat zoomové objektivy,

vybírejte tak, aby vám poskytly potřebný interval ohniskových

vzdáleností; tedy například širokoúhlý 24–70 mm s vyšší svě

telností a telezoom 80–200 mm splní všechny vaše představy.

Stativ, brašna, dálková spoušť

Fotografovat architekturu a  nemít stativ je jako chtít jezdit

v  autě po  dvou kolech. Existují kaskadéři, kteří pro to mají

upravená auta a s nimi to dokáží. Pro většinu fotografů je však

stativ investicí potřebnou. Nemá cenu jeho význam ani podce

ňovat, ani přeceňovat – je to prostě další potřebný nástroj pro

tuto oblast fotografie.


Toto je pouze náhled elektronické knihy. Zakoupení její plné verze je možné v elektronickém

obchodě společnosti eReading.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist