načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Fotografické motivy kreativně, Květiny Zvířata Makrofotografie Věci kolem nás Abstrakce - Marie Němcová

Fotografické motivy kreativně, Květiny Zvířata Makrofotografie Věci kolem nás Abstrakce

Elektronická kniha: Fotografické motivy kreativně, Květiny Zvířata Makrofotografie Věci kolem nás Abstrakce
Autor:

Chcete pořizovat fotografické snímky tvůrčím způsobem? Víte, že každý fotografický motiv vyžaduje jiný přístup fotografa? Jak na to, poradí vám tato kniha. Je zaměřena ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  75
+
-
2,5
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Marie Němcová
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 111
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 999-00-016-7980-4
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Chcete pořizovat fotografické snímky tvůrčím způsobem?

Víte, že každý fotografický motiv vyžaduje jiný přístup fotografa?

Jak na to, poradí vám tato kniha. Je zaměřena na tvůrčí fotografování květin, zvířat, makrofotografie, věcí kolem nás, poradí jak vytvářet abstraktní snímky.

Seznámí vás se stavbou fotografického obrazu, kompozicí, poradí jak jednotlivé motivy exponovat a upravovat v počítači. Množství názorných obrázků s komentářem pomůže odhalit kouzla a triky, která vám umožní pořizovat samé skvělé snímky!

Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

1


2

OBSAH

FOTOGRAFICKÉ MOTIVY KREATIVNĚ

Němcová Marie

Strana

1 Květiny 6

1.1 Tváře květin 7

1.2 Expozice květin 15

1.3 Kompozice květin 19

2 Zvířata 31

2.1 Zvířata v různé situaci 34

2.2 Expozice snímků zvířat 41

2.3 Kompozice snímků zvířat 44

3 Makrofotografie 57

3.1 Makrosvět 59

3.2 Expozice makrosnímků 64

3.3 Kompozice makrosnímků 83

Fotografické motivy kreativně


3

Strana

4 Věci kolem nás 89

4.1 Expozice 91

4.2 Kompozice 92

5 Abstrakce ve fotografii 100

5.1 Podoby abstraktních snímků 101

5.2 Kompozice abstraktních snímků 105

Fotografické motivy kreativně


4

„Jen pouhou znalostí řemesla se nedá umělecké dílo vytvořit.

K tomu je třeba mimořádné schopnosti, přeměnit prožitek

v umělecký tvar.

Tomu se ve škole učí jen těžko.

Proto nejsou školy pro básníky.

Marie Langerová


5

Jakým luxusem je digitální aparát si uvědomíme, kdyžporov

náme fotografování Napoleona III a císařovny Evženie přivý

stupu na Mont Blank v r. 1860 bratry Bissonovými. Ti nesli

dvě veliké kamery 30 x 42 cm a 23 x 38 cm, desky stejného

formátu, chemikálie, lampy na rozehřívání kolódia, přenosnou

temnou komoru a další věci k výstupu. V ledovém stanunahří

vali kolódium a desky prali v ledové vodě. Po výstupu navr

chol byly jejich výsledkem tři podařené fotografie. A toto

„martirium“ si rok poté zopakovali bez císařského Veličenstva.

V současné době se většina odborné literatury zabývátechnic

kými vymoženostmi digitálních aparátů a softwarovýmino

vinkami. Samozřejmě, že to jsou významní pomocníci.

Avšak kompozice, výběr námětu, osvětlení a nastaveníexpozi

ce jsou určujícími faktory, které mají velký podíl nazajímavos

ti snímku, ať už fotografujeme třeba jen dírou v krabici.

I s jednoduchým aparátem, při správně zvolených světelných

podmínkách a citlivému rozvržení scény, můžeme vytvořit

„světovku“. Ta vyžaduje správný výběr motivu, vhodnéosvět

lení, správný výběr stanoviště, nastavení expozice a umění,

vložit do snímku to tvůrčí, co je v nás a dokáže alespoňjedno

ho diváka oslovit.

Fotografické motivy kreativně


6

1 Květiny

KVĚTINY

Ptáte se mě, proč kupuji rýži a květiny?

Rýži kupuji proto, abych měl z čeho žít

a květiny, abych měl pro co žít.

Konfucius


7

1 Květiny

Fotografování krásných námětů přináší pocit pohody i silného

duchovního uspokojení, který lze slovy těžko vyjádřit. Atakovým námětem jsou určitě květiny, se svojí nekonečnourůznorodostí, sytými a jasnými barvami, vyvolávajícími nádherné

pocity.

Vedle informativní hodnoty by měl být snímek květinpodpořen i tvůrčím záměrem, ke kterému dopomůže kouzlení

s tvarem, barvou, kompozicí, světlem i stínem. Snímek může

přecházet až k snové abstrakci, kdy divákovi už nezáleží na

tom, jestli šlo o pampelišku nebo orchidej.

Květina nabízí fotografovi svobodu při volbě modelu.Vybíráme, kombinujeme, aranžujeme podle tvarů, barev a osvětlení.

KVĚTINY

Ptáte se mě, proč kupuji rýži a květiny?

Rýži kupuji proto, abych měl z čeho žít

a květiny, abych měl pro co žít.

Konfucius

Pozadí květu je nevýrazné, přesto naznačuje, že květ je

v přirozeném prostředí. Barva se stává velmi důležitým

pomocníkem, který pomáhá oddělit jednotlivé lístky květu. Květiny 1.1 Tváře květin Květiny můžeme naaranžovat nebo zachytit v přirozeném prostředí a to jako jediný květ, celý trs nebo celou zahradu.

Ostrý je jen malý střed květu, ležící v místě hlavní

pozornosti. Barevný přechod je velmi plynulý. Květiny Zahrada bývá často nefotogenická, i když ve skutečnosti nás může uchvátit svojí pestrostí i barevností, ale objektivfotoaarátu to takto nevidí. Spíše se podaří zachytit zahraduzámeckou, jíž vtiskl zahradní architekt i historie určitý tvar iduši. Avšak zahrádka plná různobarevných květů nás na snímku okouzlit většinou nedokáže.

Zámecké zahrady – měli bychom je chápat jako jednolitý

celek, všímat si rozložení barev i tvarů. Vybíráme polocelky,

detaily i staleté stromy jako samostatné solitéry neboestetická zákoutí, která bývají jednoduchá a mají vlastníatmosféru. Doplňují je umně sestříhané keře, vypadající jakošachové figurky ve volném prostoru a vytvářejí atmosféru

části zahrady spolu s altány a jednoduchými stavbami.

Téměř ve středu obrazu je umístěn altán, výraznáčervená plocha je naopak v rámci zlatého řezu. Pokud bynebyla uzavřena zelenou plochou u rámu, jednalo by se oprohřešek. Foto Lukáš Němec

Květiny


10

Zušlechtěná zahrada - může vypadat na pohled úchvatně,

ale se snahou o tvůrčí vyjádření většinou neuspějeme.Jedná se o velmi členitý prostor, tvarově i barevně různorodý,

odporující všem kompozičním pravidlům. Volímejednodušší polocelky, jejichž květy barevně i tvarově ladí vmírném nadhledu se základním objektivem. Vybíráme světlejší

pozadí, aby květy nesplývaly s tmavým keřovým porostem. Ve skutečnosti měla minizahrádka určité kouzlo, na snímku však zevšedněla. Obnovit podívanou pomohl editor počítače jejím zdvojením.

Květiny


11

Trsy květin - jsou ve skutečnosti nádherné, ale na snímku

vypadají nezajímavě. Tvary se překrývají a barva slévá

v různě velké fleky. Jejich zachycení vyžaduje trpělivost, ale

také promyšlenou stavbu obrazu.

Vybíráme větvičky s několika květy, jejichž stonek

tvoří nosnou linii a je obklopen vhodně rozloženými

květy podle kompozičních pravidel. Sledujeme jejichbarevnost, rozložení v ploše obrazu a dbáme na to, aby se

jednotlivé květy nepřekrývaly. Pokud jsou neposlušné,

můžeme jejich stonky zpevnit jemným drátkem arozložit do vhodné kompoziční stavby.

Květiny


12

Trs může tvořit diagonálu, využijeme i třetinovoukompozici, avšak středovou použijeme jen výjimečně.

Pracujeme s hloubkou ostrosti. Ta umožní některý květ

zvýraznit a ostatní mírně potlačit, čímž se obraz zpřehlední.

Volíme vhodný úhel pohledu, aby květy byly otočeny

k divákovi nebo mírně do středu obrazu, nikoli k jeho rámu.

Vnášíme do snímku nápad a tvůrčí efekt, což není snadné.

Fotografujeme originálně sestavené trsy, z nichž navýznamu nabývá jen jeden květ a ostatní jej doplňují, nebo jsou

zajímavě sestaveny všechny květy na stonku. Pomůžepodhled, nadhled nebo editor počítače. Jediná barva, avšak s množstvím odstínů, oddělí od sebe

jednotlivé lístky růže a dodá jim dojem plastičnosti.

I květ potřebuje dostatek místa před svým pohledem.

Květiny


13

Jednotlivé květy nás okouzlují atraktivitou výraznýchteplých barev, které se prosazují na úkor okolní zeleně a tak

máme zato, že tuto krásu automaticky přenese aparát do

fotografického obrazu. Ne vždy se to však podaří.

Květ může být svěží, povadlý, něžný nebo divoký. Sledujeme

pozadí, neboť by mělo být barevně odlišné a tlumené.Ponecháme ho dále za květem, abychom vyloučili stín a bylo

neostré, tedy nevtíravé a barevně kontrastní.

Vybíráme fotogenický květ a nastavíme ho směrem kaparátu tak, aby byl alespoň trochu vidět jeho střed. Nafotogeničnost květu má vliv jeho stavba, neboť i růže může býtfotogenická jen z jedné strany. obyčejná pampeliška má co nabídnout. Důležité je vhodné barevnObyčejná pampeliška a má co nabídnout. Důležité

je vhodné osvětlení, ostrý střed květu, směr pohledu

a nevýrazné okolí.

Květiny


14

Květina ve váze – skleněná váza odráží své okolí, protopoužijeme difuzér nebo ji vložíme před jednobarevné, avšak

ladící pozadí. Důležitý je barevný soulad, kdy zelenavépozadí nechá vyniknout gerberu v oranžové barvě. Na snímku

nemusí být celá váza, stačí jen náznak. Někdy méně je více.

Květy, které mají ostřejší a hranatější lístky bývají jasnějidefinovány a na snímku jsou plochy světla a stínu i barevnéodstíny provedeny jasněji a kontrastněji.

Květiny s oblými tvary fotografujeme s pohledem na střed,nikoliv z boku. Oblá strana listu růže, zejména v jednom barevném odstínu, může být přesvětlená, plná odrazů a málosdělná. Naopak srdce růže, tedy její střed a okraje okvětníchlístků, odkrývají její duši.

V

Květy se nemusí snažit kopírovat realitu. Mohoupřecházet až do snové nebo abstraktní polohy. Vhodné je

stejné barevné ladění květů, i vázy.

Květiny


15

Jednobarevné a kontrastní pozadí květ zvýrazní, dodá

mu atmosféru a někdy i decentnost. Volíme fotogenickou

tvář květu a umístíme ho v rámci třetinové kompozice. Květiny 1.2 Expozice květin Expozice květiny je odvislá od osvětlení, ale i jejího pohybu, neboť větřík ji neponechá v klidu. Nastavíme čas kratší než 1/125 s, u digitální zrcadlovky s malou hloubkou ostrosti 1/500 s. Pohyb květiny omezíme, zpevníme-li ji drátem apřichytíme kolíkem k zemi. Navíc ji můžeme vhodně naklonitmimo rušivé okolí.

Zaostřujeme na zajímavou část květu, tedy na jeho střed,

který by měl být ostrý, neboť je jeho „tváří“. Proto volíme

nižší clonové číslo, aby divák mohl vnímat jen to, copovažujeme za důležité a ostatní neostré scénu jen dotváří.Důležitý je pozvolný bokeh, neboť barevná scéna vytváří až

snový efekt.

Objektiv můžeme zvolit jakýkoli, vždy v souladu s formou

ztvárnění:

Základní objektiv od 50-100 mm nabídne reálnýpohled na velký květ, trs nebo zahradu.

Širokoúhlý objektiv využijeme podobně jako základní

s tím rozdílem, že nabízí široké popředí, u květuzdůrazní podstatné, ostatní tvoří snovou a němou kulisu.

U zahrady rozšíří přední část, která by měla býtatraktivní a doplněna výrazným detailem.

Teleobjektiv zachytí menší květ i motýla, třeba z 50 cm.

Dosáhneme rozostřené pozadí a motýl z květu neodletí.

Snadněji vybereme vhodný úhel pohledu. To vyžaduje

dostatečné osvětlení, stativ nebo alespoň monopod.

Makroobjektiv použijeme pro zachycení menších květů

nebo jejich detailů. Můžeme využít mezikroužky,předsádkové čočky nebo nastavení v kompaktu od 1-5 cm

podle velikosti květu. Vždy zajistí rozostření pozadí.

Citlivost v ISO - při dostatku světla nastavíme conejnižší, tedy 50-100 ISO, při nedostatku citlivost zvyšujeme. Květiny

Osvětlení – nejvhodnější je rozptýlené světlo a mírněboční a to jak pro samotný květ, tak i zahradu. Prokreslíjednotlivé lístky květu a v zahradě oddělí trsy květin, které by

se neměly slévat v jednobarevnou směsici.

Zaostřujeme na střed květu. Přidá-li se k němu malá

vosička, musí být také ostrá. Většině snímkům květůsluší černé pozadí. Neruší a nechá barvu vyniknout.Důležitý prvek umístíme do místa hlavní pozornosti.

Květiny


18

Osvětlení podporuje jemné a něžné odstíny i tóny, kterévytvářejí intimní až melancholickou atmosféru.

Bodové ostřejší světlo přeměníme na rozptýlené u záběru

květu a to pomocí odrazové desky, nebo použijeme makroblesk. Nabídne prokreslení okvětních lístků i detailů.

Ostré slunce se pro fotografování květin většinou nehodí.

Může však evokovat dramatickou atmosféru a pokud obsah

podpoří, může být i přínosné, podobně jako protisvětlo.Vzniká silný kontrast a tvrdé stíny, střed květu i okvětní lístky jsou

neprokreslené, tmavé a květ vypadá jako jednobarevnývýrobek. Silné přímé světlo se hodí pro výjimečné situace, neboť

vytváří výrazný barevný kontrast, někdy až přepal.

Jeden ohnutý lístek narušuje pravidelnost. Efektní

barevné podání směřuje od světlých odstínů k tmavým.

Květiny


19

Zatažená obloha může být vhodná pro fotografováníkvětin za předpokladu, že květinu přisvítíme. Stačí halogenová

baterka, která má více světelných bodů a je nasměrovaná na

odraznou desku. Můžeme s ní také přisvítit samotný květ,

kdy světlo nasměrujeme do středu květiny, mírně z boku.

Světlo mírně shora a z boku poskytuje pro fotografování

květin optimální světelné podmínky. Čelní světlo zajistíbarevnost, pokud je pozadí tmavší, boční a čelně bočníprokreslí tvar a v obraze se střídá světlo se stínem. Silnéhokontrastu a odlesků se zbavíme pomocí odrazové desky, kterou

postavíme za květinu proti světelným paprskům.

Světlo dokázalo vytvořit atmosféru, osvětlit důležité

a potlačit části tulipánu, které by mu dodaly všední

ráz. Efekt pomohla umocnit vinětace rohů snímku.

Květiny


20

1.3 Kompozice

Značná část charakteru, ale také originality snímku květů

spočívá v jejich kompozici. Květiny se samy nabízejí k využití

všech druhů kompozice a to klasické, diagonální, třetinové, ale

i středové. Jakmile nám přejdou pravidla kompozice do krve,

můžeme je i porušovat s tím, že v obraze zůstane zachována

rovnováha.

Každý květ vypráví svůj vlastní příběh. Proto vybíráme květy,

které jsou něčím zajímavé, mají neobvyklé uspořádáníokvětních lístků, zaujmou barevností nebo jsou uvadlé. Snímekjedné květiny má daleko intenzivnější výpověď, než celá kytice.

Květ,v jeho plné kráse, nabídlo vhodné stanoviště

a mírný nadhled do jeho středu.

Květiny


21

Než zmáčkneme spoušť, měli bychom si představit:

Barevnost květinové scény a její ovlivnění světlem istínem, které zvýrazňují tvar květů, strukturu i texturu.

Kontrast světelný i barevný, který oddělí jednotlivé lístky,

promíchá teplé i studené barvy a zvýrazní květ na pozadí.

Hloubku ostrosti, neboť v pásmu ostrosti by mělo ležet

to nejdůležitější z květu, což je většinou jeho střed,podobně jako u člověka oko. Přechod z ostré do neostré části,tedy bokeh by měl být plynulý.

„Nejprve je třeba mít obrazu plné srdce,

aby ho pak mohly být plné oči.“ Karel Čapek

Nízké clonové číslo a makroobjektiv nabídly velmi

malou hloubku ostrosti. Rozptýlené světlo zaručilo

oddělení jednotlivých okvětních lístků.

Květiny


22

Kompozice samotného květu, tedy jeho poloha v obrazové

ploše, je odvislá od jeho stavby. Masožravka, vypadající jako

tyčka, volá po třetinové nebo středové kompozici a květ na

stonku lépe vynikne v diagonále.

Samotný květ bez stonku, symetricky rozložený po oboustranách středového bodu, může využít klasickou, ale i středovou

kompozici. Vhodné je tuto kompozici mírně narušit, pojmout

ji volněji, aby osa byla zachována, ale narušenanesymetrickým prvkem.

U obou snímků bylo využito velmi malé hloubky ostrosti.

Vlevo je nastavena clona f/4, která dokázala nabídnout

ostrou horní část květu a pár kapek rosy na spodní části.

Vpravo je nastavena clona f/2,8, která do pásma ostrosti

umožnila vložit pouze kapky rosy.

Oba květy lépe vyzní v diagonální poloze. Květiny

Toto je pouze náhled elektronické knihy. Zakoupení její plné verze je možné v elektronickém

obchodě společnosti eReading.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist