načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Fotbalová školička – Václav Brůna; Marta Bursová; Jaromír Votík; Jiří Zalabák

Fotbalová školička

Elektronická kniha: Fotbalová školička
Autor: Václav Brůna; Marta Bursová; Jaromír Votík; Jiří Zalabák

Příručka je určena trenérům a rodičům malých fotbalových adeptů. Snaží se ukázat jeden z možných modelů jak 4-6 leté děti seznámit se základy fotbalu. Autoři publikace uvádějí vše, co je potřeba k bezproblémovému chodu fotbalové přípravky. ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  90
+
-
3
boky za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2006
Počet stran: 118
Rozměr: 21 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2007
ISBN: 978-80-247-1908-5
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Příručka je určena trenérům a rodičům malých fotbalových adeptů. Snaží se ukázat jeden z možných modelů jak 4-6 leté děti seznámit se základy fotbalu. Autoři publikace uvádějí vše, co je potřeba k bezproblémovému chodu fotbalové přípravky. Jednotlivé kapitoly se věnují materiálnímu vybavení fotbalové školičky, trenérskému a pedagogickému vedení, tréninku, způsobu komunikace s dětmi aj. Kniha je doplněna řadou ilustrací, které přibližují cvičení a radami, které upozorňují na zvláštnosti přípravy malých dětí. Základní ucelený návod, jakou cestou by se v menších fotbalových oddílech měla ubírat práce s předškolními dětmi.

Popis nakladatele

Fotbalová školička seznamuje děti ve věku od 4 do 6 let zábavnou a všeobecnou formou se základy fotbalu. Jedná se o první ucelenou publikaci zaměřenou speciálně na tuto věkovou skupinu. Autoři připravili množství v praxi ověřených cvičení a pohybových her, které můžete s dětmi provádět na hřišti i v tělocvičně.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Václav Brůna; Marta Bursová; Jaromír Votík; Jiří Zalabák - další tituly autora:
Kompenzační cvičení -- Uvolňovací, protahovací, posilovací Kompenzační cvičení
Fotbalová cvičení a hry -- Druhé, doplněné vydání Fotbalová cvičení a hry
 (e-book)
Fotbalový trenér -- Základní průvodce tréninkem Fotbalový trenér
 (e-book)
Kompenzační cvičení -- Uvolňovací, protahovací, posilovací Kompenzační cvičení
 (e-book)
Jak dokonale zvládnout carving Jak dokonale zvládnout carving
 (e-book)
Fotbalová cvičení a hry Fotbalová cvičení a hry
Fotbal - trénink budoucích hvězd -- druhé, doplněné vydání Fotbal - trénink budoucích hvězd
 (e-book)
Fotbal - trénink budoucích hvězd -- druhé, doplněné vydání Fotbal - trénink budoucích hvězd
Opilý koráb aneb Řeky mého života -- Rozhovor s Petrem Feldsteinem Opilý koráb aneb Řeky mého života
 (e-book)
Opilý koráb aneb Řeky mého života Opilý koráb aneb Řeky mého života
 
K elektronické knize "Fotbalová školička" doporučujeme také:
 (e-book)
Fotbalová cvičení a hry -- Druhé, doplněné vydání Fotbalová cvičení a hry
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Rád bych poděkoval všem, bez nichž by tato kniha nevznikla, především PaedDr. Milanu Báčovi, řediteli gymnázia ve Svitavách, za podporu, která významně přispěla ke konečné podobě této publikace a za skvělé fotografie. Děkuji také spoluautorům – Martě Bursové, Jaromíru Votíkovi a Jiřímu Zalabákovi, kteří svou vstřícnou spoluprací rozšířili a doplnili mé praktické zkušenosti. Dále děkuji za pomoc, spolupráci a konzultaci Petře Udržalové, Romanu Škrancovi a Jiřímu Brusenbauchovi ml., trenérům Fotbalové školičky ve Svitavách, Pavlu Čížkovi, předsedovi fotbalového oddílu ve Svitavách. Zvláštní poděkování patří mému synovi Martinovi, na kterém jsem mnohá cvičení testoval, a dceři Míše, která se mnou cvičení a hry odborně konzultovala. Václav Brůna, Marta Bursová, Jaromír Votík, Jiří Zalabák Fotbalová školička Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 obchod@gradapublishing.cz, www.grada.cz tel. +420 220 386 401, fax: +420 220 386 400 jako svou 2702. publikaci Odpovědná redaktorka Magdaléna Jimelová Grafická úprava Grafické studio Hozák Sazba Jaroslav Kolman Fotografie Milan Báča Ilustrace Jana Beránková a Daniela Benešová Počet stran 120 První vydání, Praha 2007 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s. Husova ulice 1881, Havlíčkův Brod © Grada Publishing, a.s., 2007 Cover Photo © isifa.com ISBN 978-80-247-1908-5

ISBN 978-80-247-6085-8

© Grada Publishing, a.s. 2011

(tištěná verze)

(elektronická verze ve formátu PDF)

Předmluva . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6

Úvod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7

Několik rad na začátek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8

Nábor – ano či ne? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11

Věkové zvláštnosti dětí předškolního věku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14

Tělesný vývoj . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 Psychosociální vývoj . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 Vybrané aspekty pohybových aktivit dětí předškolního věku . . . . . . . . . . . . . . . 16

Pohybové schopnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16

Didaktické formy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18

Organizační formy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 Sociálně-interakční formy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 Metodicko-organizační formy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 Způsob komunikace s dětmi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20

Příprava, organizace a skladba tréninku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22

Kroky pro přípravu tréninku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 Skladba tréninku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24

Skladba tréninkové jednotky ve fotbalové školičce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25

Kouzelné slovo – míč . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27

Manipulace s míčem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27

Nácvik základních činností s míčem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29

Spontánní hra . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36

Průběh a obsah tréninkové jednotky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37

Úvodní část tréninkové jednotky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37

Příklady pohybových her . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38

Rozcvičení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47 Hlavní část tréninkové jednotky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76

Fotbalové dovednosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76

Příklady koordinačních a rychlostně-koordinačních cvičení . . . . . . . . . . . . . . 78

Příklady pohybových her . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97

Průpravné hry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104

Manipulace s míčem rukama . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 Závěrečná část tréninkové jednotky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108

Příklady her a cvičení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108

Zklidňující cviky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110

Materiální vybavení fotbalové školičky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113

Závěr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116

Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117

OOBBSSAAHH

5


PP ŘŘ EE DD MM LL UU VV AA

Fotbal pro děti – pod tímto názvem se skrývají věkové kategorie, které jsou ve

lice specifické a zaměstnávají fotbalové experty snad na celém světě. Cesta

k vrcholu není snadná a úspěch má jen ten, kdo je ochoten na sobě pracovat

a koho neodradí nezdary a prohry. Je přirozené, že většina trenérů chce být ve

svém oboru úspěšná, což platí nejen pro trenéry špičkových mužstev, ale tak

též pro bezejmenné trenéry, kteří dávají fotbalové základy budoucí vysoké vý

konnosti hráče fotbalu a stávají se tak vyhledávanými odborníky v práci s dětmi.

Tato publikace, kterou držíte ve svých rukou, se snaží ukázat jeden z možných

modelů a doporučení, jak pracovat s nejmladšími adepty fotbalu ve věku 4–6

let (tzn. v předškolním věku). OVT ČMFS je přesvědčeno, že tato publikace po

může pochopit, jak důležitá je specifičnost této věkové kategorie ve směru k tre

nérům dětí či tatínkům svých ratolestí, kteří se v klubech, kde je nedostatek

trenérů v této věkové kategorii, chopili trenérského žezla bez předchozí licenční

kvalifikace. Tato publikace je jednou z možností, jakou cestou se mohou ubírat.

Jiří Zalabák Ivan Kopecký

ředitel OVT ČMFS reprezentační trenér mládeže

FFOOTTBBAALLOOVVÁÁ ŠŠKKOOLLIIČČKKAA

6


ÚÚ VV OO DD

V posledních letech se výrazně zkvalitnila práce s nejmladšími adepty fotbalu

v přípravkách. Oddíly si uvědomují, že v současné situaci je nutností pokrýt po

třeby družstev převážně z vlastních zdrojů – tedy svými odchovanci. Nejnovější

trend v práci s mládeží jde ještě dál. Vznikají jakési předpřípravky přípravek – fot

balové školičky, kde se děti ve věku 4–6 let zábavnou a převážně všeobecnou

formou seznamují se základy fotbalu. Tato forma není předčasnou speciali

zací, měla by klást důraz na všeobecný pohybový rozvoj dětí tohoto věku.

Věková kategorie 4–6 let je velice specifická, a proto vyžaduje zvláštní péči, pe

dagogický přístup a pestrou škálu činností v jednotlivých hodinách. Poměr vše

obecné přípravy a speciálních základních fotbalových dovedností by měl být

80:20, i když veškeré, tedy i všeobecné činnosti v závěrečné fázi směřují sa

mozřejmě k fotbalu.

Publikace vychází z praktických zkušeností trenérů Fotbalové školičky ve Svita

vách, která v době vzniku této příručky již pátým rokem velice dobře fungovala,

a to ve spolupráci s místním fotbalovým oddílem TJ Svitavy a s gymnáziem.

Pro bezproblémový chod fotbalové školičky je třeba kvalitní trenérské a peda

gogické vedení a špičkové prostorové i materiální vybavení. Vzhledem k tomu,

že se nabídka sportovních činností v kroužcích zaměřuje většinou až na děti od

šesti let, je pravděpodobné, že o tuto formu fotbalové školičky bude zájem.

Publikace si v rámci svých možností dovoluje nabídnout základní ucelený ná

vod, jakou cestou by se zejména v menších fotbalových oddílech měla ubírat

fotbalová práce s nejmladšími adepty této krásné hry.

ÚÚVVOODD

7


NN ĚĚ KK OO LL II KK RR AA DD NN AA

ZZ AA ČČ ÁÁ TT EE KK

Jak jsme již uvedli, věková kategorie dětí mezi 4 a 6 lety vyžaduje zcela specifický přístup. Na každého trenéra by mělo připadnout maximálně 8–10 dětí, tak, aby se při všech činnostech dostalo všem maximální péče. Trenéři se u jednotlivých skupin dětí střídají, aby nedocházelo ke stereotypu. Je ideální, pokud se mezi trenéry pohybuje žena, nejlépe bývalá fotbalistka a zároveň matka, protože ta má vzhledem ke své odborné i mateřské funkci k dětem velmi blízký vztah. Rovněž kontakt s rodiči, zejména s maminkami dětí, je v tomto případě jednodušší, protože trenérka-žena má podle našich zkušeností velkou důvěru maminek i babiček dětí navštěvujících školičku. I pro mužetrenéry je tato skutečnost velkým přínosem, nebo mohou své tréninkové přístupy s takovou trenérkou konzultovat. Chod fotbalové školičky přizpůsobíme průběhu školního roku, tedy od září do června. O hlavních prázdninách a všech prázdninách během školního roku dá

váme dětem úplné volno. Děti změní

v tuto dobu rytmus pohybové činnosti

a „odpočinou si od trenéra“. Zejména

po hlavních prázdninách pak přichází

na řadu nové impulsy a děti se do fot

balové školičky těší.

Děti by měly fotbalovou školičku na

vštěvovat maximálně 1–2× týdně,

nebo je třeba počítat i s jejich další

pohybovou aktivitou v rámci rodiny,

mateřské školy aj. Tato četnost tré

ninků je dostačující, dětem „neze

všední“ a těší se na ně. Tréninková

jednotka by neměla v žádném případě

přesáhnout dobu 60 minut.

Náplň tréninkových jednotek musí být

velice pestrá, činnosti je třeba často

FFOOTTBBAALLOOVVÁÁ ŠŠKKOOLLIIČČKKAA

8


obměňovat, délka jedné aktivity by ne

měla přesahovat 5–8 minut, nebo při

delším časovém úseku pozornost a zaujetí

dětí rychle klesají, začínají se nudit a zlobí.

Nebraňme se účasti rodičů či prarodičů

na trénincích. Ti si pak udělají představu

o tom, kdo a jak jejich děti trénuje. Na

víc poznají své ratolesti v momentech,

které jsou jim doma mnohdy „utajeny“.

Zejména u nejmladších a nových adeptů

fotbalu jsou pro děti určitou oporou,

hlavně při prvních návštěvách dítěte ve

školičce je účast příbuzných velice

vhodná. V určitých situacích lze rodiče

zapojit do tréninku tak, že pracují spo

lečně s dětmi. Někdy se stává, že dítě

„nemá svůj den“ a hůře spolupracuje

s trenéry či ostatními dětmi. V té chvíli se může rodič do tréninku zapojit a ur

čitou dobu pracovat s dítětem samostatně. Většinou se vše urovná a dítě se

v krátké době opět nenásilně zapojí do hry s ostatními dětmi. Trenér však musí

být silná osobnost a bez ohledu na přítomnost rodičů přiměřeně používá svou

autoritu v situacích, kdy je třeba děti „kázeňsky umravnit“.

Pro zvýšení motivace dětí lze dlouhodobě využít i doprovodné motivační faktory.

Na začátku roku každé dítě obdrží speciální desky fotbalové školičky, kam si na

lepuje samolepky s obrázky fotbalistů. Na konci každého tréninku dostane dítě

samolepku fotbalisty (pokaždé jinou). Kolik dítě absolvuje za školní rok tré

ninků, tolik fotbalistů má pak ve svých deskách.

V praxi se často stává, že děti chtějí na fotbalovou školičku za každou cenu, jen

aby měly ve své sbírce dalšího panáčka. V době nemoci dítěte či z jiného rodin

ného důvodu je neúčast ve školičce často oplakávána. Samozřejmě, pokud dítě

není zcela zdrávo, není účast na tréninku vhodná.

Při význačných svátcích během roku (Mikuláš, Vánoce, pololetí, závěr školního

roku) mohou účastníci fotbalové školičky dostávat drobné dárky s fotbalovou

tematikou. Záleží jen na fantazii trenérů. V pololetí a na konci školního roku se

dětem slavnostně předává fotbalové vysvědčení, ti, kteří končí a odcházejí do

kategorie mladší přípravky, obdrží pamětní list.

Je dobré, když se trenérům nebo šikovným rodičům podaří vytvořit specifické

logo fotbalové školičky (musí být jednoduché, nápadité a mělo by odpovídat

NNĚĚKKOOLLIIKK RRAADD NNAA ZZAAČČÁÁTTEEKK

9


mentalitě předškolních dětí). Pak již není nic jednoduššího, než například sehnat levná trička a nechat na ně toto logo natisknout. Děti v nich mohou i trénovat. Vytváří se tím i určitá hrdost a pocit příslušnosti ke školičce a klubu. Výběr doplňkových motivačních aktivit závisí jen na fantazii a nadšení trenérů či rodičů. Ovšem základním stavebním kamenem veškeré činnosti s dětmi předškolního věku je „pozitivní myšlení“. Můžete mít špičkové vybavení, vynikající prostorové podmínky, ale bez nastolení přátelské, kamarádské a pohodové atmosféry při všech činnostech bude výsledný efekt vždy minimální. Mohlo by se stát, že po čase budete mít před sebou apatické děti bez zájmu a naštvané rodiče, časem pak zůstanete na hřišti či v tělocvičně sami.

Práce s touto věkovou kategorií dětí znamená „rozdat“ se v každé

chvilce tréninku.

FFOOTTBBAALLOOVVÁÁ ŠŠKKOOLLIIČČKKAA

10


NN ÁÁ BB OO RR –– AA NN OO ČČ II NN EE ??

Odpově na otázku, zda provádět nábor či ne, je jednoznačná – ano. Jde jen o to, jakým způsobem. U starších kategorií je to poněkud jednodušší, především díky spolupráci se základními školami. Ovšem provádět nábor do fotbalové školičky je obtížnější, můžeme sice spolupracovat s ředitelkami mateřských škol, ale část dětí je nenavštěvuje.

V prvním roce provozu Fotbalové školičky ve Svitavách jsme nábor ne

prováděli. Začínali jsme s menším počtem dětí těch rodičů, kteří měli

nějaký vztah k fotbalu. Dětem i rodičům se ve školičce líbilo, se zná

mými o ní hovořili, a tak se pozvolna zvyšoval počet dětí. Nevýhodou

bylo to, že během roku přicházely děti postupně, a proto měli trenéři

tendenci začínat ve své práci opakovaně jakoby od začátku. V dalších

letech jsme se rozhodli pro systém náboru tak, aby na začátku škol

ního roku nastoupilo najednou co nejvíce dětí a během roku aby děti

přicházely již jen ojediněle. Systém organizovaného náboru může fungovat takto: ■ informační letáčky pro rodiče v mateřských školách; ■ informace a články o fotbalové školičce v místním tisku, který se pravidelně

dostává do každé rodiny;

■ informace o školičce v místní kabelové televizi; ■ náborový leták a články o fotbalové školičce v regionálním tisku; ■ náborový leták otištěný v regionálních reklamních novinách; ■ osobní kontakt s rodiči; ■ kontaktování rodičů a jejich dětí na dětských hřištích. Zájemci o fotbalovou školičku by neměli procházet speciálními testy. Filozofie školičky by měla být taková, že do sportovní činnosti zapojí všechny zájemce, nebo dítě, které se nám v tomto věku zdá nešikovné, se v budoucnu může stát výborným fotbalistou. Dejme šanci všem. Mějme trpělivost s těmi méně šikovnými a rozvíjejme talent šikovných. Teprve čas ukáže, kdo fotbalu zůstane věrný. Je výhodou, pokud osobně známe oba rodiče dítěte. Z jejich somatotypu můžeme usoudit, jakého vzrůstu by jejich dítě mohlo být. Je také dobré vědět, zda někdo z rodičů či prarodičů aktivně sportoval.

NNÁÁBBOORR –– AANNOO ČČII NNEE??

11


Během tréninku můžeme jednoduchými cvičeními a hrou zjistit u dětí některé jejich vlastnosti a úroveň dovedností: 1. Házíme vzduchem lehký míč, zjistíme tak, má-li dítě snahu jej jakýmkoliv

způsobem aktivně chytit. Sledujeme rovněž, neuhýbá-li před míčem či se

k němu strachy netočí zády. 2. Hodíme míč úderem o zem směrem k dítěti a sledujeme jeho pohyb k míči

– hlavou, tělem či nohama. 3. Dítě necháme ze vzdálenosti 5 m kopat na malou branku (2×3 m či menší)

třikrát pravou nohou a třikrát levou. Pozorujeme, jak se při technice kopu

chová – rozběh, provedení kopu, dominantní noha. 4. Při hře s menším množstvím hráčů nemůžeme očekávat u této věkové kate

gorie systém. Spíše budeme mít dojem, že to, co vidíme, nemá s fotbalem nic

společného. Děti hrají systémem – kde je míč, tam jsou všichni. Někteří ani

nerozlišují vlastní či soupeřovu branku. Bume ale klidní, v tomto věku je to

normální. Vše postupem času přijde. Pro nás je velice důležitý jeden faktor,

který musí umět každý zkušený trenér vyhodnotit – jak aktivně se zapojují

jednotlivé děti do hry. Podle toho je můžeme rozdělit do několika skupin:

a) šídla – neustále atakují míč, mají snahu ho získat za každou cenu;

b) statici – je-li míč v jejich blízkosti, jsou poměrně aktivní, ale je-li míč dál,

aktivita se ztrácí;

c) diváci – zapojují se do hry minimálně, spíše se na ni dívají.

FFOOTTBBAALLOOVVÁÁ ŠŠKKOOLLIIČČKKAA

12


Na základě vyhodnocení uvedených jednoduchých cvičení a hry můžeme děti

rozdělit do jednotlivých tréninkových skupin tak, aby přibližně stejně pohybově

vybavení jedinci byli společně. Předejdeme tak zklamání ze soutěží, kdy ve smí

šených skupinách ti „živější“ neustále „válcují“ méně pohybově nadané. Tyto

děti pak hry ani soutěže nebaví, ztrácejí motivaci a postupem času nechtějí na

tréninky chodit vůbec.

Z hlediska organizace chodu fotbalové školičky je třeba se zmínit i o samozřej

mosti evidence dětí, docházky, adres a telefonických kontaktů na rodiče. Důle

žitou roli hraje i přesně zpracovaná přihláška do školičky. V rámci této přihlášky

by měli být trenéři informováni o zdravotním stavu dítěte či o případných pro

blémech. Rodiče musí být seznámeni s četností tréninků, s místem jejich ko

nání, s dobou trvání tréninků, s vybavením dítěte. Je důležité rodiče seznámit

s filozofií fotbalové školičky, s trenéry, kteří budou mít jejich děti na starosti, s te

lefonickým spojením na trenéry apod. Osvědčený je i způsob informování rodičů

prostřednictvím lístečků, např. v případech operativních změn.

NNÁÁBBOORR –– AANNOO ČČII NNEE??

13


VV ĚĚ KK OO VV ÉÉ ZZ VV LL ÁÁ ŠŠ TT NN OO SS TT II DD ĚĚ TT ÍÍ

PP ŘŘ EE DD ŠŠ KK OO LL NN ÍÍ HH OO VV ĚĚ KK UU

TTěělleessnnýý vvýývvoojj

Tělesný vývoj probíhá rovnoměrně. Kolem 5. roku věku dochází k první proměně postavy – končetiny se prodlužují, mění se tvar trupu, dítě je celkově vytáhlejší. Mizí baculatost, dítě roste do výšky, zkvalitňuje se činnost orgánů, rozvíjí se svalstvo. Toto období se také proto nazývá obdobím první vytáhlosti. Probíhá osifikace kostry, kosti jsou velice pružné. Objevuje se ovšem nebezpečí ortopedických poruch. Dítě má velkou potřebu pohybu a zlepšuje se jeho odolnost proti infekcím. Z hlediska pohybového vývoje se zlepšuje nervosvalová koordinace, náročnější mohou být i jemné pohyby. Děti zvládají jízdu na kole, drobné pracovní činnosti, sebeobsluhu. Projevuje se u nich velká míra pohybové energie a jejich pohybové činnosti se zkvalitňují. Pohyb je v tomto věku velmi důležitý pro zdravý rozvoj a rovnoměrný vývoj dětí. V tomto období se rozvíjí talent a objevují se předpoklady pro učení se jednotlivým sportům. Motorický vývoj v tomto věku můžeme označit jako neustálé zdokonalování a zlepšování pohybové koordinace a elegance. Dítě se zaměřuje na hru s míči, kreslení, modelování, má zájem o práci se stavebnicemi.

FFOOTTBBAALLOOVVÁÁ ŠŠKKOOLLIIČČKKAA

14


PPssyycchhoossoocciiáállnníí vvýývvoojj

Rozum ■ Vnímání: poměrně nepřesné, zlepšuje se rozlišení barev, tónů, rytmu, dítě vní

má nepřesně prostor a čas. ■ Pamě: obrazná, citová, živelná, první náznaky úmyslného zapamatování, pře

vážně mechanická, větší kapacita a trvalost. ■ Fantazie: v řeči, ve hře, menší rozumová kontrola, fabulace. ■ Pozornost: nestálá, neúmyslná. Dítě se nedokáže plně soustředit (proto musí

být pohybové činnosti pestré a během krátké doby je třeba měnit větší počet

cvičení a her). Pozornost můžeme rozvíjet a posilovat pomocí her a cvičení, je

však třeba vědět, že stálost pozornosti závisí na věku, temperamentových

vlastnostech a druhu činnosti. ■ Myšlení: konkrétní, obrazné i v představách. Je spojeno s vlastním prožitkem

a názorem. ■ Řeč: neustále dochází k obohacování slovní zásoby, dítě potřebuje dostatek

slovních podnětů. Cit U dětí se v tomto věku projevují afekty, např. vztek po neúspěšné činnosti. V oblasti sociálního cítění dítě projevuje sympatie a antipatie k okolí, potřebuje kontakt s vrstevníky a vytváří si vztah samo k sobě. Objevuje se radost z nové činnosti a ze získávání nových zkušeností. Dítě chápe, co je dobré, špatné, správné, nesprávné. Uspokojuje ho pochvala, ale objevuje se i pocit viny při prohřešku a pokárání. Při rozvoji vyšších citů má velký vliv vzor dospělého. Vůle Zlepšuje se schopnost stanovit si bližší i vzdálenější cíle jednání, roste sebeovládání, úmyslné zapamatování, záměrná pozornost, větší disciplinovanost. Sociální vývoj V tomto období potřebuje dítě kontakt s vrstevníky. Velkou roli hraje mateřská škola, kde se dítě setkává s jinou autoritou než s rodiči – počítáme sem i osobu trenéra. Dochází k osamostatňování, dítě se mezi druhými naučí spolupracovat, soutěžit, vést, podřizovat se. Nejčastější činností při začleňování dítěte do společnosti je hra.

VVĚĚKKOOVVÉÉ ZZVVLLÁÁŠŠTTNNOOSSTTII

15

+


VV yy bb rr aa nn éé aa ss pp ee kk tt yy pp oo hh yy bb oo vv ýý cc hh aa kk tt ii vv ii tt

dděěttíí ppřřeeddšškkoollnnííhhoo vvěěkkuu V předškolním věku se vytváří vztah k pohybu a jeho kvalita se zlepšuje. Děti tohoto věku potřebují takovou pohybovou aktivitu, která není monotónní, jednostranná, rutinní, ale je naopak všestranná, pestrá, přitažlivá a motivující. Pohyb podmiňuje růst a vývoj organismu, zvyšuje tělesnou zdatnost a odolnost, chrání před nemocemi, obezitou a pomáhá psychickému uvolnění organismu. Nejčastějším projevem pohybové aktivity předškolních dětí je spontánní pohybová aktivita a hra. Spontánní pohyb dítě vykonává podle svých potřeb a představ. Pohybuje se, protože chce. Nezajímají ho výsledky aktivity, ale orientuje se pouze na radost z této činnosti a přítomnost dalších dětí. Hlavní činností dítěte se stává hra. Období předškolního věku je někdy označováno jako „zlatý věk hry“. Odráží se v ní vztah dítěte a okolí, učí děti dorozumívat se mezi sebou, řešit spory, spolupracovat a získávat další přátelské vztahy. Pro dobrý rozvoj osobnosti je vhodné, aby se dítě do her zapojovalo.

PPoohhyybboovvéé sscchhooppnnoossttii

Pohybové schopnosti, jednoduše řečeno, jsou soubory vnitřních předpokladů k pohybové činnosti. Úkolem rozvoje pohybových schopností je vytvořit takový pohybový základ, ze kterého budou později vycházet speciální dovednosti. K jejich rozvoji využíváme různých tělesných cvičení a pohybových her.

FFOOTTBBAALLOOVVÁÁ ŠŠKKOOLLIIČČKKAA

16


Koordinační schopnosti

Označují se také jako schopnosti obratnostní, dělí se na obecné a sportovně

specifické (ovlivňují technickou stránku herních činností s míčem) a je nutné je

procvičovat po celou dobu sportovní kariéry. Pro rozvoj koordinačních schop

ností používáme tyto formy:

■ akrobatická cvičení;

■ překážkové dráhy;

■ rovnovážné a balanční cviky (chůze, běh, skoky s obraty);

■ zrcadlová cvičení;

■ cvičení s náčiním (švihadla, míče, tyče).

Rychlostní schopnosti

Rychlostní schopnosti mají velký význam, proto bychom je měli rozvíjet už od

dětství, kdy jsou k tomu optimální předpoklady. Doba zatížení nesmí být příliš

dlouhá, stačí 5–10 sekund s dostatečnou dobou odpočinku. V období 3–6 let

rozvíjíme rychlost zejména těmito prostředky:

■ různé formy skokových cvičení;

■ různé formy běžeckých cvičení;

■ krátké sprinty;

■ starty z různých poloh;

■ štafetové hry;

■ drobné rychlostní hry;

■ modifikace různých sportovních her;

■ překážkové dráhy;

■ slalomy se změnou směru.

K dalším pohybovým schopnostem patří silové a vytrvalostní. Ty ovšem

v tomto věku nerozvíjíme samostatně a speciálně, ale využíváme například me

todu přirozeného posilování (viz kap. Protahovací cvičení) a v případě vytrvalosti

různé herní formy.

VVĚĚKKOOVVÉÉ ZZVVLLÁÁŠŠTTNNOOSSTTII

17


DD II DD AA KK TT II CC KK ÉÉ FF OO RR MM YY

Úroveň didaktického procesu závisí na následujících činitelích:

■ řídící činnosti trenéra,

■ činnosti dětí,

■ optimální aplikaci obsahu, forem a metod vzhledem k vytyčeným cílům.

Výsledek didaktického procesu je značně závislý na řídící činnosti trenéra. Ten

totiž diagnostikuje vstupní herní a ostatní způsobilost dětí a podle ní určuje kon

krétní tréninkové cíle i obsah učiva, formy, metody, způsoby motivace apod.

K řídící činnosti používá trenér didaktické formy, mezi které patří:

■ organizační formy,

■ sociálně-interakční formy,

■ metodicko-organizační formy.

OOrrggaanniizzaaččnníí ffoorrmmyy

Základní organizační formou je tréninková jednotka (viz kapitoly věnované

skladbě tréninku a průběhu tréninkové jednotky). Frekvence tréninků závisí na

výkonnostní úrovni svěřenců. Ve fotbalové školičce doporučujeme jednu až dvě

tréninkové jednotky za týden.

FFOOTTBBAALLOOVVÁÁ ŠŠKKOOLLIIČČKKAA

18




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.