načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Fotbal – trénink budoucích hvězd -- druhé, doplněné vydání – Jaromír Votík

Fotbal - trénink budoucích hvězd -- druhé, doplněné vydání

Elektronická kniha: Fotbal - trénink budoucích hvězd
Autor: Jaromír Votík
Podnázev: druhé, doplněné vydání

Metodická příručka věnovaná přípravě začínajících fotbalistů v přípravkách a dalších žákovských kategoriích. Pravidla, technika hry, organizace tréninku atd. Příručka ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  152
+
-
5,1
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2016
Počet stran: 184
Rozměr: 21 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: Druhé, doplněné vydání
Skupina třídění: Sport. Hry. Tělesná cvičení
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-271-0029-3
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Metodická příručka věnovaná přípravě začínajících fotbalistů v přípravkách a dalších žákovských kategoriích. Pravidla, technika hry, organizace tréninku atd. Příručka zdůrazňuje odlišnosti v tréninku dospělých a dětí. Vychází z biologicko-psychologické charakteristiky jednotlivých věkových kategorií žáků. Popisuje konkrétní formy tréninku, věnuje se herním výkonům, ale i regeneraci hráčů. Je určena zejména trenérům.

Popis nakladatele

Nové, upravené a doplněné, vydání úspěšného knižního titulu seznamuje trenéry, učitele tělesné výchovy i rodiče populární a srozumitelnou formou se základním herním i metodickým výcvikem mladých fotbalistů. (trénink budoucích hvězd)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Jaromír Votík - další tituly autora:
Fotbalová cvičení a hry -- Druhé, doplněné vydání Fotbalová cvičení a hry
 (e-book)
Fotbalová cvičení a hry -- Druhé, doplněné vydání Fotbalová cvičení a hry
 (e-book)
Jak dokonale zvládnout carving Jak dokonale zvládnout carving
 (e-book)
Fotbalová školička Fotbalová školička
 (e-book)
Fotbalová cvičení a hry Fotbalová cvičení a hry
Fotbal - trénink budoucích hvězd -- druhé, doplněné vydání Fotbal - trénink budoucích hvězd
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

trénink budoucích hveˇzd

druhé,

doplneˇné

vydání

Jaromír Votík

Fotbal

Jaromír

Votík

trénink budoucích hve

ˇ

zd

FOTBAL

trisport

SKI | TENIS | RUNNING | SHOP

VÝSTAVBA SPORTOVIŠŤ

Trisport Havel s.r.o.

Slovanská 31

326 00 Plzeň

www.trisport.cz

Zabýváme se výstavbou sportovišť. Vybavujeme sportovní kluby a školy.

V našem obchodě se specializujeme na běh,

tenis, lyže a příslušné doplňky.

Vybereme Vám běžecké boty s ohledem na Vaše

potřeby. Provedeme videodiagnos ku nášlapu

a po konzultaci doporučíme odpovídající botu.

Provádíme servis (vyplétání, opravy...)

tenisových, squashových a badmintonových

raket.

Servis lyží, běžek a snowboardů.


Nové, upravené a doplněné, vydání úspěšného knižního titulu sezna

muje trenéry, učitele tělesné výchovy i rodiče populární a sro

zumitelnou formou se základním herním i metodickým výcvikem

mladých fotbalistů. Obsahuje ilustrovaný popis technických prvků,

zaměřuje se na základní všeobecnou přípravu začínajícího fotbalisty

a prohlubuje jeho technické dovednosti podle rozdělení herních

postů – obránce, útočník, brankář. Veškeré technické prvky jsou

názorně ilustrovány a kniha je zároveň doplněna velkým množstvím

názorných příkladů konkrétních herních cvičení. Oproti předcho

zímu vydání doplnil autor publikaci o kapitoly věnující se moder

ním tréninkovým přístupům, významu kompenzačních, balančních

a zpevňovacích cvičení a v neposlední řadě i o část, v níž se zabývá

úlohou rodiny při výchově fotbalisty.

Kniha zahrnuje základní fotbalový trénink pro mládež již od těch

nejmladších kategorií, kde se jako trenéři často prosazují tatínci či

neprofesionální trenéři, proto jsou v ní mimo jiné podrobně popsány

i parametry hřiště, základní pravidla herního rozestavení a základy

koučování.

trénink budoucích hveˇzd

druhé, doplneˇné vydání

Fotbal

JEDEN TÝM

TISÍCE SRDCÍ

JEDEN SEN

WWW.FCVIKTORIA.CZ

C M Y

CM

MY

CY

CMY

K

inzerce FCVP.pdf 1 24.10.16 9:29


Jaromír

Votík

Grada Publishing

trénink budoucích hveˇzd

druhé,

doplneˇné

vydání

Fotbal


Jaromír Votík Fotbal Trénink budoucích hvězd Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 obchod@grada.cz, www.grada.cz tel.: +420 220 386 401, fax: +420 220 386 400 jako svou 6439. publikaci Ilustrace Ondřej Minář, Daniela Benešová Schémata Radek Votípka Fotografie na obálce Eduard Erben Odpovědná redaktorka Ivana Kočí Jazyková úprava Eliška Tersago Grafická úprava a sazba Jakub Náprstek Počet stran 184 První vydání, Praha 2016 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s. © Grada Publishing, a.s., 2016 Autor a nakladatelství děkují za podporu při vydání knihy firmě Západočeské komunální služby, a. s.

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být

reprodukována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího

písemného souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno. ISBN 978-80-271-9543-5 (pdf) ISBN 978-80-271-0029-3 (print)

Obsah

Předmluva Pavla Vrby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7

Předmluva Petra Čecha . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8  Úvod 9  Od kolébky fotbalu k současnosti 10  Přehled základních pravidel 13

Hrací plocha . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13

Zjednodušená pravidla pomohou hrát . . . . . . . . . . . . . . 14  Co musí v utkání zvládnout „profihráč“ 18

Objem, intenzita a složitost zatížení . . . . . . . . . . . . . . . 18

Tvůrčí myšlení, rychlé a správné rozhodování . . . . . . . . . . 19

Vývojové trendy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19  Terminologické minimum 21

Základní pojmy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21

Herní výkon . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22

Grafické značení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23  Sportovní příprava dětí 24

Biologicko-psychologické charakteristiky . . . . . . . . . . . . . 24

Rodina ve výchově fotbalisty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28

Trenér – pedagog i psycholog . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33

Odlišnosti v tréninku dětí a dospělých . . . . . . . . . . . . . . 35

K moderním tréninkovým přístupům . . . . . . . . . . . . . . . 39  Organizace a formy tréninku 45

Tréninkové cykly a období . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45

Výukové formy tréninku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46

Model tréninkové jednotky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53  Nácvik a herní trénink 60

Nácvik a zákonitosti učení herním dovednostem . . . . . . . . . 60

Herní trénink a instrukce k rozvoji fotbalových dovedností . . . . 61

Častý kontakt s míčem je základem získání „citu“ pro míč . . . . 63

 Herní výkon hráče 67

Útočné herní činnosti jednotlivce . . . . . . . . . . . . . . . . 68

Hra bez míče . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68

Přihrávání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70

Zpracování míče . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86

Vedení míče . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100

Obcházení soupeře . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105

Střelba . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114

Obranné herní činnosti jednotlivce . . . . . . . . . . . . . . . . 124

Obsazování prostoru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124

Obsazování hráče bez míče . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125

Obsazování hráče s míčem . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127

Odebírání míče . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128

Standardní situace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134

Hra brankáře . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135

Herní kombinace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148

Herní systémy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157

Rozestavení hráčů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160

 Kondiční trénink 164

K rozvoji pohybových schopností . . . . . . . . . . . . . . . . 165

 Kompenzační, zpevňovací a balanční cvičení 168

Kompenzační cvičení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168 Zpevňovací cvičení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171 Balanční cvičení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173

 K regeneraci, výživě a pitnému režimu 176

 Úrazová prevence a hygiena 178

Seznam použité a doporučené literatury . . . . . . . . . . . . . 179

Předmluva Pavla Vrby

Nakladatelství Grada připravilo pro fotbalové trenéry, a mám na mysli

i trenéry začínající či s menší hráčskou zkušeností, druhé doplněné vydání

publikace Fotbal – trénink budoucích hvězd. Nové pohledy na sportovní

přípravu dětí jsou stručně zachyceny například v nově přidané kapitole

o úloze rodiny ve výchově fotbalisty či v textu uvádějícím do problematiky

změn v přístupech k tréninku dětí a mládeže. Autor přehledně a názor

ně též rozšířil kapitoly zmiňující význam kompenzačních, zpevňovacích

a balančních cvičení.

Vážení kolegové a kolegyně, hráčská zkušenost je jistě dobrým vkladem

do začátku trenérské kariéry, ale jen ta určitě nestačí. Změna role z hráče

na trenéra je poměrně složitá a vyžaduje postupné získání dalších, tento

krát již trenérských zkušeností. Proto je zapotřebí mnohé si nastudovat, tak

aby trenér neustále zůstával takzvaně v obraze.

I já jsem své trenérské zkušenosti i vědomosti získával postupně. V Pře

rově, kde jsem později pro zranění ukončil hráčskou kariéru, jsem ještě

jako hráč začal trénovat žákovský tým. Po návratu do Havířova jsem pra

coval v Baníku Ostrava nejdříve jako trenér přípravky, poté jako trenér

žáků a následně dorostenců. K fotbalu dospělých jsem se dostal až v roli

asistenta „A“ týmu mužů Baníku Ostrava. Jsem přesvědčen, že zkušenosti

(ať už pozitivní, či negativní), které jsem získal trénováním či studiem, mi

pomohly a stále pomáhají – a to jak v trenérské práci u ligových týmů (na

posledy v FC Viktoria Plzeň), tak i při koučování českého reprezentačního

týmu a v současné době v roli trenéra FC Anži Machačkala.

Čas věnovaný trénování žákovských a dorosteneckých týmů rozhodně ne

považuji za ztracený! Naopak jej považuji za jedno z nejpříjemnějších

období své trenérské kariéry. A právě trenérům, kteří chtějí zahájit vlastní

trenérskou kariéru u mládežnických týmů, může tato publikace pomoci při

jejich „rozjezdu“.

Příjemné prožitky a radostnou atmosféru při trenérské práci vám i vašim

svěřencům přeje

Pavel Vrba,

trenér FC Anži Machačkala

7

Předmluva Petra Čecha

Znáte mě jako vrcholového fotbalistu, který hrál za reprezentaci České re

publiky a působí mnoho let v klubech patřících k těm nejlepším na světě,

fotbalistu, který se stal oporou těchto týmů v jedné z nejprestižnějších lig

světa. Cesta až sem, na fotbalový vrchol, však začala úplně jinde. V Plzni.

Na plácku před panelákem, kde jsem hrál se svými kamarády celé odpo

ledne fotbal, hokej, tenis i basketbal. Pocházím ze sportovní rodiny, a tak

mě můj otec učil základy prakticky všech míčových sportů i atletických

disciplín.

Ve chvíli, kdy jsem začal hrát za přípravku klubu Viktoria Plzeň, se fotbal

stal mým sportem číslo jedna. Měl jsem štěstí na skvělé trenéry. Ti dopo

mohli k tomu, že jsem si fotbal zamiloval. Trenér je pro fotbalistu velice

důležitou osobou v průběhu celé kariéry, možná nejdůležitější je ale na

jejím samotném začátku. Od fotbalových začátků se učíte novým doved

nostem a náplň tréninku je v této fázi stejně kritická jako přístup trenéra.

Práce trenéra je podle mě ve fotbale tím vůbec nejsložitějším, protože řídit

dvaadvacet různých osobností je někdy komplikovanější, než se na první

pohled může zdát. A je úplně jedno, jestli se jedná o trénink na úrovni

mládeže, dospělých, krajské či mezinárodní. Chce to znalosti, osobnost

i pevné nervy, a proto bych chtěl všem, kteří chtějí trénovat, popřát hodně

zdaru a pozitivní energie. My hráči trenéry doceníme většinou až později,

ale i tak víme, jak moc jsou důležití.

S pozdravem

Petr Čech

8

Fotbal – trénink budoucích hvězd

Úvod

Záměrem druhého, doplněného vydání publikace Fotbal – trénink budou

cích hvězd je předložit trenérům, ale také začínajícím „trenérům-samo

ukům“, případně těm s menší hráčskou zkušeností (tatínkům, dědečkům

nebo možná někdy i maminkám či babičkám) populárně-naučnou formou

zpracované didaktické minimum potřebné k trenérské práci s dětmi.

Jsem však přesvědčen, že tato publikace bude pomáhat nejen výše uvede

ným skupinám trenérů, ale že bude využívána jakožto zdroj doplňujících

a prohlubujících informací pro učitele tělesné výchovy či při studiu trenér

sko-manažerských licencí.

Text upraveného vydání jsem rozšířil nejen o novou kapitolu týkající se

(zatím nepříliš diskutované) úlohy rodiny ve výchově fotbalisty, ale také

o moderní tréninkové přístupy a význam kompenzačních, balančních a zpevňovacích cvičení v rámci trenérské praxe. Přepracování se dočkal také původní text věnovaný problematice osvojování a zdokonalování technické stránky fotbalových dovedností se zdůrazněním dostatečného prostoru pro rozvoj koordinačních schopností a získání citu pro míč. Nové zaměření knihy je rovněž patrné v kapitolách orientovaných na biologicko-psychologické charakteristiky žákovských kategorií a na odlišnosti tréninku dětí a dospělých. Publikace tak poskytuje základní informace, které pomohou pozornému čtenáři vytvořit komplexní představu o požadavcích na herní výkon fotbalisty v celé jeho šíři i složitosti. Jakožto zdroj dalších vhodných navazujících a prohlubujících informací, a to především pro vlastní praxi trenéra na hřišti, doporučuji publikaci Fot

balová cvičení a hry (Votík, J. Praha: Grada, 2011). K orientaci v proble

matice jistě mohou dopomoci i další tituly, jež uvádím v seznamu použité a doporučené literatury v samotném závěru publikace. Doufám, že toto přepracované a doplněné vydání splní roli základního průvodce tréninkem dětí a případně se stane spouštěcím mechanismem pro další trenérské vzdělávání čtenářů. Autor

9

ÚvodFotbal – trénink budoucích hvězd


Od kolébky fotbalu

k současnosti

Nejstarší zprávy o míčových hrách, z nichž se přirozeným vývojem po

stupně vyvinul fotbal, pocházejí z Číny z doby asi 3000 let př. n. l. Další

prameny pak pocházejí z Japonska (500–600 let př. n. l.), ze starého Egyp

ta a samozřejmě se hry podobné fotbalu hrály i ve starém Řecku, v řím

ském impériu a byly oblíbené u Mayů a Aztéků.

První zprávy o fotbale v období středověku jsou z Francie, Itálie a přede

vším pak z Anglie. Ve středověku se hry již nevyvíjely izolovaně, ale do

cházelo k jejich vzájemnému ovlivňování. Za určitý přelom lze považovat

vývoj v 18. a především pak v 19. století v Anglii. Míčové hry podobné

fotbalu byly součástí výchovy a studia na školách. Jako datum vzniku pů

vodních pravidel je uváděn rok 1840. Především nejednotnost přístupu

k pravidlům byla podnětem k založení prvního fotbalového svazu na svě

tě, a tak dne 26. října 1863 založilo jedenáct zástupců klubů a škol v Lon

dýně „Football Association“. Dá se tedy konstatovat, že fotbal je přibližně

čtyři tisíce let stará hra, ale novodobý moderní fotbal, v podobě blízké

tomu současnému, existuje téměř sto osmdesát let.

V roce 1871 vznikla nejstarší pohárová soutěž, tzv. Anglický pohár, a prv

ní mezistátní utkání mezi Anglií a Skotskem bylo sehráno v roce 1872

v Glasgowe. Roku 1878 se pak odehrálo první utkání na hřišti s umělým

osvětlením. Od roku 1885 se v Anglii hraje legalizovaně profesionální fot

bal a v roce 1893 byl v Londýně založen vůbec první ženský fotbalový

klub. Plným právem je proto Anglie nazývána kolébkou či domovem mo

derního fotbalu. Do střední Evropy a dalších zemí začal fotbal pronikat

s přibližně dvacetiletým zpožděním, na olympijských hrách se objevil ofi

ciálně v roce 1908 v Londýně a vítězem se stala Anglie.

Mezinárodní fotbalová federace (FIFA) byla založena v Paříži v roce

1904 pěti zástupci evropských zemí, první mistrovství světa se hrálo

v roce 1930 v Uruguayi, jehož vítězem se stal tým pořadatelské země.

10

Fotbal – trénink budoucích hvězd


Evropská unie fotbalových asociací (UEFA) byla založena v roce 1954

a první mistrovství Evropy se odehrálo v roce 1968 v Itálii, kdy vítězem

se stala Itálie.

Vývoj fotbalu ve světě však nešel pouze směrem „klasického“ (evropské

ho) fotbalu. Např. v Americe se pod pojmem football rozumí tzv. americký

fotbal, který se výrazně liší od našeho (evropského) fotbalu – pro ten je

v Americe vymezen termín soccer.

V Čechách a na Moravě se fotbal začal hrát koncem 19. století v cyklis

tických a veslařských klubech a ve studentských kroužcích. První fotba

lové utkání se v Čechách odehrálo 29. září 1887 v Roudnici nad Labem.

Mezi nejstarší kluby v Čechách patří SK Slavie Praha a AC Praha. Zpočátku

vznikaly fotbalové kluby většinou v Praze (výjimkou byl v roce 1894 za

ložený SK Plzeň a Spartak Horymír – Příbram), nicméně koncem 19. a na

začátku 20. století začal fotbal pronikat i do dalších měst a také na venkov.

Rozmach fotbalu uspíšilo vydání pravidel fotbalu v českém jazyce v roce

1897, která přeložil Josef Rössler-Ořovský. Dynamický rozvoj fotbalu byl

ale přibrzděn zamítavým postojem škol k této hře. Studenti však i přes

zákaz postupně tvořili členskou základnu fotbalových klubů. Postupný

rozmach fotbalu si nakonec vynutil dne 19. října 1901 v Praze ustavení Českého svazu fotbalového (ČSF). Na Moravě se vůbec první fotbalové utkání odehrálo v Brně, a to v roce

1896. První zmínka o fotbalu na Slovensku pochází z roku 1893 z Banské

Bystrice a jeho vývoj do roku 1918 je spjat spíše s maďarským fotbalem. V roce 1921 byla založena Československá asociace fotbalová (ČSAF),

která byla v roce 1922 v Ženevě oficiálně přijata do FIFA. Do UEFA vstoupil československý fotbal v roce 1954. Československá fotbalová asociace pak v souvislosti s rozdělením Československé federace k 1. 1. 1993 zanikla a vrcholným fotbalovým orgánem v České republice se stal Českomoravský fotbalový svaz (ČMFS). V roce 2011 pak došlo ke změně názvu na Fotbalovou asociaci České republiky (FAČR). Pro rozvoj žákovského a dorosteneckého fotbalu má velký význam spolupráce FAČR a MŠMT ve smyslu propojení školního a svazového fotbalu. Konkrétně se jedná o spolupráci v rámci Sportovních středisek mládeže na úrovni základních škol a Sportovních center mládeže spolupracujících se středními školami. Výrazný kvalitativní posun přípravy na předpokládanou

11

Od kolébky fotbalu k současnostiFotbal – trénink budoucích hvězd


profesionální fotbalovou kariéru v žákovských a dorosteneckých katego

riích by pak měly představovat fotbalové akademie. Jejich zakládání již

bylo zahájeno a v současné době prochází stadiem hledání optimálních

variant.

K vyhledávání a rozvoji fotbalových talentů také přispívají různé turnaje a projekty – jako například McDonald's Cup, Danone – Pohár národů, Coca-Cola Školský pohár, Kouba Cup a také akce v rámci projektu „Fotbal ano – drogy ne“.

Nejvýznamnější úspěchy československého a českého fotbalu

Československý fotbal:

1934 – 2. místo na MS v Itálii

1962 – 2. místo na MS v Chile

1964 – 2. místo na OH v Japonsku

1976 – 1. místo na ME v Jugoslávii

1980 – 1. místo na OH v Moskvě

1980 – 3. místo na ME v Itálii

1990 – postup do čtvrtfinále na MS v Itálii

Český fotbal:

1996 – 2. místo na ME v Anglii

2000 – 2. místo na ME na Slovensku (reprezentace do 21 let)

2000 – účast na ME v Belgii a Holandsku

2000 – účast na OH v Austrálii

2002 – 1. místo na ME ve Švýcarsku (reprezentace do 21 let)

2004 – 3. místo na ME v Portugalsku

2006 – účast na MS v Německu

2007 – 2. místo na MS v Kanadě (reprezentace do 20 let)

2008 – účast na ME ve Švýcarsku a Rakousku

2011 – 3. místo na ME v Dánsku (reprezentace do 21 let)

2012 – postup do čtvrtfinále na ME v Polsku a na Ukrajině

2015 – účast na ME v České republice (reprezentace do 21 let)

2016 – účast na ME ve Francii

12

Fotbal – trénink budoucích hvězd


Přehled základních pravidel Hrací plocha Hrací plocha musí mít tvar obdélníku, kdy pomezní čára je delší než branková. Délka hřiště je 90 až 120 m a šířka 45 až 90 m. Branka má rozměry 7,32×2,44 m. Obr. 1 Hrací plocha fotbalového hřiště

Přehled základních pravidel

Hrací plocha

Hrací plocha musí mít tvar obdélníku, pomezní čára je delší než branko−

vá. Délka hřiště je 90 až 120 m a šířka 45 až 90 m. Branka má rozměry

7,32×2,44 m.

Obr. 1 Hrací plocha fotbalového hřiště

13

Přehled základních pravidelFotbal – trénink budoucích hvězd


Zjednodušená pravidla pomohou hrát V průpravných hrách a v utkáních žáků je žádoucí určitá úprava pravidel, která hru zjednoduší a vytvoří podmínky pro její větší plynulost. Samozřejmě tento požadavek vyžaduje od trenéra velmi dobrou znalost pravidel fotbalu a základní znalost v rámci rozhodování utkání. Trenér průběžně seznamuje své svěřence s těmito základními pravidly: zahájení hry, dosažení branky, postavení mimo hru (ofsajd), zakázaná hra a nesportovní chování, volné kopy, pokutový kop, vhazování míče, kop od branky a kop z rohu. Z uvedených pravidel se více zmiňujeme pouze o hře rukou, ofsajdu a hře vůči soupeři, podrobnější pravidla jsou již nad rámec této knihy.  Hra rukou – žádný hráč nesmí hrát úmyslně rukou, kromě brankáře ve

vlastním pokutovém území. Zahraje-li neúmyslně, ve hře se pokračuje.

Úmyslné hraní rukou se trestá přímým volným kopem nebo pokutovým

kopem.  Ofsajd – hráč je v postavení mimo hru, je-li na útočné polovině hřiště

v okamžiku přihrávky blíže k soupeřově brankové čáře než míč a než

předposlední hráč soupeře a je podle názoru rozhodčího aktivně za

pojen do hry.  Zakázaná hra a nesportovní chování – hru vůči soupeři tělem pravidla

dovolují pouze v bezprostředním souboji o míč, hráč se přitom musí

snažit sám zmocnit míče. Může vrážet do soupeře nenásilně souhlasnou

částí do souhlasné části těla (ramenem proti rameni apod.). Při nedo

držení těchto podmínek hráč hraje zakázaným způsobem a dopouští

se přestupku. Příčinou neúmyslného faulování (označovaného jako

nebezpečná hra) bývá u žáků většinou zaujetí ve hře, úsilí, se kterým

žáci bojují, ale také nižší úroveň techniky. Nesportovní chování je projev

nevhodného a neuctivého chování vůči rozhodčím, soupeři i spoluhráči.

Tyto dva přestupky (nebezpečná hra a nesportovní chování) se trestají

nepřímým volným kopem. Velmi přísně se trestá úmyslné ohrožování

soupeře (tzv. surová hra), a to přímým volným kopem (v pokutovém

území penaltou), napomenutím (žlutá karta) nebo vyloučením ze hry

(červená karta). 14

Fotbal – trénink budoucích hvězd


 M alé formy fotbalu

Se soutěžním ročníkem 2011/12 nastaly změny v soutěžích mladších

a starších přípravek a mladších žáků. Nový model přípravy v dětských

kategoriích vychází z osvědčených malých forem fotbalu – v praxi dlou

hodobě ověřených v Nizozemí, Anglii, Španělsku a v jiných fotbalově vyspělých zemích. Za základní změny považujeme:  redukci počtu hráčů a úpravu velikosti minihřiště;  realizaci co největšího a rovnoměrného zapojení všech hráčů do hry;  odklon od počítání bodů. Tyto změny mají omezit honbu za výsledky za každou cenu, předčasnou specializaci hráčů na určité posty, přetěžování jedněch a nevyužívání druhých. Mají nabídnout větší prostor pro herní všestrannost, získávání herních zkušeností, prožitků a radosti ze hry, které motivují děti k hraní fotbalu. Pro ilustraci a podporu výše uvedených změn uvádíme několik motivačních hesel pro trenéry a rodiče, vycházejících ze zásad doporučených UEFA:  Dětský fotbal znamená hru a hra znamená zábavu – prožitek!  Nabídněme dětem fotbal, který jim přináší radost!  Učme děti vyhrávat i prohrávat!  Dětský fotbal musí být pestrý a všestranný!  Pro děti je nejdůležitější být s kamarády!  S každým hráčem se musí maximálně počítat!  Fotbal dětí není fotbalem dospělých!  Když máme míč, útočíme na branku, když ho nemáme, útočíme na míč!

 Odklon od počítání bodů k získávání herních zkušeností!

 „Výsledkaření“ u dětí není cestou, fotbal především musí všechny bavit!

 Povzbuzujme, chvalme, vysvětlujme, opravujme, ale nevylévejme si zlost!

 Vychovávejme děti k respektu k soupeři i k rozhodčím!

 Rodiče fandí, ale nekoučují!

15

Přehled základních pravidelFotbal – trénink budoucích hvězd


Kategorie mladší přípravka, věk 6 až 8 let

Počet hráčů: 4 hráči v poli + brankář

Rozměry hrací plochy: 19×30 m – až tři minihřiště na polovině fotbalové

ho hřiště

Rozměry branky: 2×3 m nebo 2×5 m

Hrací doba: 3× 12 min bez střídání hráčů, přestávka maximálně 5 min;

varianta 3× 16 min nebo 2× 20 min, při možnosti střídat 1 až 2 hráče,

přestávka 10 min

Velikost míče: č. 3, pro nejmladší lze i č. 2

Kategorie starší přípravka, věk 8 až 10 let

Počet hráčů: 5 hráčů v poli + brankář

Rozměry hrací plochy: 25×40 m – dvě minihřiště na polovině fotbalového

hřiště

Rozměry branky: 2×5 m

Hrací doba: 2× 20 min nebo 3× 16 min bez střídání hráčů, přestávka maxi

málně 5 min; varianta 3× 18 min se střídáním, nebo lze po dohodě trenérů

i 3× 20 min se střídáním, přestávka 10 min

Velikost míče: č. 3 nebo č. 4

Kategorie mladší žáci, věk 10 až 12 let

Počet hráčů: 7 hráčů v poli + brankář

Rozměry hrací plochy: 50×42 m až 70×60 m, dvě minihřiště na šířku fot

balového hřiště

Rozměry branky: 2×5 m

Hrací doba: 2× 30 min, přestávka 15 min; po dohodě trenérů i 2× 35 min

v případě alespoň tří hráčů na střídání, přestávka 15 min

Velikost míče: č. 4

V kategorii starší žáci (12 až 14 let) již hraje 10 hráčů v poli a brankář na

celé fotbalové hřiště.

Uvedené změny v pojetí a ve struktuře soutěží jsou vedeny záměrem do

sáhnout přiměřeným počtem hráčů na malém hřišti co největšího zapo

jení všech hráčů do hry se zaměřením na individuální dovednosti, a to

v kategoriích přípravek i mladších žáků. Postupně se směrem ke kategorii

mladších žáků orientujeme také na skupinový herní výkon a silněji podpo

rujeme týmové vnímání.

16

Fotbal – trénink budoucích hvězd


Z hlediska specifických fotbalových dovedností osvojujeme a zdokonalujeme v malých formách fotbalu:  orientaci na malém prostoru a s tím související rychlost rozhodování;  řešení herních situací jeden na jednoho ve spojení s míčovou technikou. Tyto fotbalové dovednosti zdokonalujeme takzvaně pod tlakem, v podmínkách deficitu času a prostoru. Dochází tak k častějšímu kontaktu s míčem i protihráči a k rychlejšímu střídání obranné a útočné fáze. Ve stejných podmínkách dochází k rozvoji brankářských dovedností. Inspirací pro tyto změny se stal světový trend převedení pozornosti hráčů, trenérů a rodičů v dětských kategoriích od orientace na úspěch a počítání bodů k preferenci výchovy a herního výkonu.  D alší formy fotbalu  Halový fotbal – většinou se hraje formou halových turnajů v zimním

přípravném období; velikost branky 2×5 m, počet hráčů 4 + 1.  Futsal – FIFA, řídí Komise futsalu FAČR; velikost branky 2×3 m, počet

hráčů 4 + 1, hrací doba 2× 20 min.  Sálový fotbal – futsal („líný míč“) – řídí Česká federace sálového fotbalu;

velikost branky 2×3 m, počet hráčů 4 + 1, hrací doba 2× 20 min.  Beach fotbal (plážový fotbal) – velikost branky 2,2×5,5 m, počet hráčů

4 + 1, hraje se cca na 30centimetrové vrstvě písku, hrací doba 3× 12 min.  Freestyle fotbal – není sportovní hrou, ale atraktivní formou „parádiček

s míčem“, kdy míč nesmí spadnout na zem.

17

Přehled základních pravidelFotbal – trénink budoucích hvězd


Co musí v utkání zvládnout

„profihráč“

Objem, intenzita a složitost zatížení

Fotbal je sportovní týmová branková hra, která patří ve světě i u nás k vů

bec nejoblíbenějším sportovním hrám. Na profesionální úrovni je i faktorem

ekonomickým a politickým, může ale také sloužit jako vhodná forma aktiv

ního odpočinku a zábavy v rámci rekreačních a rekondičních aktivit. V ob

dobí zahájení fotbalové sportovní přípravy, tedy přibližně mezi 4 až 6 rokem

věku, ještě nemůžeme jednoznačně vědět, zda své svěřence připravujeme

pro amatérský či profesionální fotbal. Ale v tréninkovém procesu musíme

na úrovni odpovídající věkové kategorii vycházet z herního zatížení, jež je

určováno objemem, intenzitou a složitostí činností v průběhu utkání.

Hráči elitních týmů v průběhu utkání průměrně překonají, v závislosti na

svém postu v sestavě, 10 000 až 13 000 m. Například Vladimír Darida uběhl

v německé bundeslize na podzim 2015 největší vzdálenost, kdy měl průměr

na utkání 12 600 m a rekordní vzdálenost činila 13 700 m. Hráči v průměru překonají chůzí či poklusem přibližně 7200 až 8300 m a v běhu absolvují 2200 až 2600 m. Během vysoké intenzity se přemisťují přibližně 1200 až 1400 metrů a sprintem naběhají 220 až 280 metrů. Délka sprintů se pohybuje nejčastěji od 2 do 30 metrů, a to 30krát až 50krát za utkání. Výsledky analýz utkání nejlepších světových týmů se mohou ale částečně lišit podle volby kritéria pro hodnocení intenzity pohybu. Energetický výdej je také výrazně ovlivňován nejen intenzitou a objemem naběhaných metrů, ale také charakterem pohybové činnosti, jakými jsou například výskoky, obraty, změny směru, souboje o míč, vyrážení do stran a zpět, klamavé pohyby atd. Současné pojetí hry je charakterizováno neustálým zvyšováním požadavků na objem a intenzitu herních činností v utkání při současně se zvětšující složitosti. Jinými slovy: hráč má na uskutečnění herních činností stále méně času i méně prostoru. Fotbal současnosti je stále náročnější i z psychického hlediska. Hráč musí pohotově reagovat na neustále

18

Fotbal – trénink budoucích hvězd

*




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2020 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist