načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Finanční inteligence pro manažery -- Klíč ke skutečné hodnotě čísel - Joe Knight; Karen Bermanová; John Case

Finanční inteligence pro manažery -- Klíč ke skutečné hodnotě čísel
-15%
sleva

Kniha: Finanční inteligence pro manažery -- Klíč ke skutečné hodnotě čísel
Autor: ; ;

Od manažerů se očekává, že budou rozhodovat o financích, sebevědomě přiřazovat zdroje a náklady. Pravdou ale je, že pro mnoho z nich je aplikace základních finančních nástrojů ... (celý popis)
Titul doručujeme za 3 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  399 Kč 339
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
11,3
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » BIZBOOKS
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2011-11-23
Počet stran: 256
Rozměr: 167 x 225 mm
Úprava: xii, 241 stran
Vydání: Vyd. 1.
Název originálu: Financial intelligence
Spolupracovali: překlad Eva Fryjaufová
Vazba: vázaná s laminovaným potahem
ISBN: 9788025137246
EAN: 9788025137246
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Základy podnikových financí pro manažery, kteří se neorientují v problematice financí.

Popis nakladatele

Od manažerů se očekává, že budou rozhodovat o financích, sebevědomě přiřazovat zdroje a náklady. Pravdou ale je, že pro mnoho z nich je aplikace základních finančních nástrojů obtížná. Můžete být schopným manažerem, a přesto mít problém s porozuměním finančním výkazům, a tak místo, abyste čísla vašich účetních zpochybňovali, jste nuceni jim věřit. V knize Finanční inteligence nabízí Karen Bermanová a Joe Knight vysvětlení základních finančních otázek a jejich přenesení do praxe. Kniha usnadňuje čtení finančních výkazů. Jde o nezbytnou četbu pro nefinanční manažery, kteří se chtějí zorientovat ve finančních otázkách a zlepšit výkon společnosti. Pomůže jim být lepšími manažery, porozumět tokům peněz ve firmě a jejich vlivu na chod podnikání. Finanční inteligence vám umožní lépe se orientovat v následujících oblastech: • finanční základy – výkaz zisku a ztráty, rozvaha, přehled o peněžních tocích a další • finanční umění – oddělování pevných dat od předpokladů a odhadů • mechanismy analýzy – kalkulace poměrových ukazatelů, návratnosti investice a pracovního kapitálu • peněžní toky a zisk – rozpoznání rozdílu mezi těmito dvěma pojmy a důvod, proč se peněžní toky najednou staly „horkým“ tématem na Wall Street • finanční gramotnost a průhlednost – zjištění, jak můžete zvýšit váš výkon Pokud jste se někdy chtěli s kolegy sebejistě bavit o finančních číslech, je tato kniha určena pro vás. (klíč ke skutečné hodnotě čísel)

Další popis

Od manažerů se očekává, že budou sebevědomě ovládat finanční data a používat je. Někteří ovšem mohou mít s porozuměním těmto číslům problém a mohou mylně finanční data uctívat, místo aby je zpochybňovali a napadali. Kniha je určená především manažerům a majitelům podniků. Vysvětluje základy financí způsobem přístupným všem, a pomůže tak porozumět tokům peněz ve firmě a jejich vlivu na chod podnikání.



Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Joe Knight; Karen Bermanová; John Case - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Část sedmá

Aplikovaná fi nanční

inteligence: řízení

pracovního kapitálu



187

26

Magie řízení rozvahy

Několikrát jsme v této knize zmínili

frá zi řízení rozvahy. Právě nyní zajdeme do hlubšího detailu. A důvod?Prozí

ra vé řízení rozvahy je jako fi nanční magie. Umožňuje společnosti zlepšit svůj

fi nanční výkon dokonce i bez zvyšování tržeb a snižování nákladů. Lepší řízení

rozvahy zvyšuje efektivitu společnosti v přeměně vstupů na výstupy a nakonec

na peníze. Zrychluje koloběh peněz, tedy koncept, který probereme později v této

části. Společnosti, které mohou generovat více peněz za kratší dobu, mají větší

svobodu jednání. Nejsou tak závislé na externích investorech a úvěrovýchinsti

tucích.

Za řízení rozvahy je nepochybně zodpovědné fi nanční oddělení vašíspoleč

nos ti. Jeho pracovníci jsou zodpovědní za výpočet toho, kolik si půjčit a za jakých

podmínek, za řízení emise akcií, pokud je to potřeba, a obecně za dohlížení

na celková aktiva a pasiva společnosti. Ale nefi nanční manažeři mají velký vliv

na určité klíčové položky rozvahy, které jsou v celkovém součtu známy jakopra

covní kapitál. Pracovní kapitál je prvotní prostor pro rozvoj a aplikaci fi nanční

inteligence. Když jednou porozumíte jeho konceptům, stanete se hodnotným

partnerem fi nančního oddělení a vedení společnosti. Naučte se lépe řídit pracovní

kapitál a můžete mít vyšší vliv na rentabilitu společnosti i na její peněžní pozici.


188

APLIKOVANÁ FINANČNÍ INTELIGENCE: ŘÍZENÍ PRACOVNÍHO KAPITÁLU

PRVKY PRACOVNÍHO KAPITÁLU

Pracovní kapitál (working capital) je kategorie zdrojů, která zahrnuje peníze,

zásoby a pohledávky po odečtení všech krátkodobých pasiv. Tyto údaje přicházejí

přímo z rozvahy a často jsou počítány podle následujícího vztahu:

pracovní kapitál = krátkodobá aktiva – krátkodobá pasiva Samozřejmě může být tato kalkulace dále rozložena. Krátkodobá aktiva obsahují (jak jste již viděli) položky, jako jsou peníze, pohledávky a zásoby. Krátkodobá pasiva zahrnují obchodní nebo jiné krátkodobé závazky. Ale nejsou to izolované položky rozvahy. Reprezentují různé fáze produkčního cyklu a různé formypracovního kapitálu.

Abyste tomu porozuměli, představte si malou výrobní společnost. Každýprodukč ní cyklus začíná penězi, které jsou první komponentou pracovníhokapitálu. Společnost vezme peníze a koupí materiál. Tím vytvoří materiálové zásoby, což je druhá složka pracovního kapitálu. Potom materiál použije k výrobě,vytvo ří nedokončenou výrobu a nakonec zásobu hotových výrobků, což je také sou část „zásob“ v rámci pracovního kapitálu. Nakonec společnost prodá zboží zákazníkům a získá pohledávku, která je třetí a poslední komponentoupracovního kapitálu (viz schéma 26.1). U služeb je cyklus podobný, ale jednodušší. Například naše vlastní společnost – Business Literacy Institute  – je částečně školicí společností. Její provozní cyklus zahrnuje čas potřebný k přechodu od vý roby výukových materiálů k vytvoření tříd a nakonec k výběru pohledávek. Čím efektivněji ukončíte projekt a vyberete peníze, tím zdravější bude vašerentabi lita a peněžní toky vaší společnosti. Ve skutečnosti je nejlepší cestou k výdělku ve službách rychlé a kvalitní poskytnutí služby a co nejdřívější výběr penězz pohle dávek. Během cyklu se forma pracovního kapitálu mění. Ale nemění sehodno ta, dokud do systému nevstoupí více peněz, například z úvěrů nebo z emise vlastního kapitálu.

Samozřejmě, pokud společnost nakupuje na úvěr, potom část peněz zůstává, ale jsou vytvořeny odpovídající „závazky“ na pasivní straně rozvahy. Proto musejí být krátkodobé závazky od těchto tří komponent odečteny, abyste získali přesný obrázek pracovního kapitálu společnosti.


189

Magie řízení rozvahy

Všeobecně vzato, jaký je přiměřený stav pracovního kapitálu společnosti? Na tuto otázku není jednoduchá odpověď. Každá společnost potřebuje dostatečné množství peněz a zásob, aby mohla vykonávat svou práci. Čím větší je a čím rychleji roste, tím více pracovního kapitálu pravděpodobně potřebuje. Ale skutečnou výzvou je jeho efektivní využívání. SCHÉMA 26.1 Pracovní kapitál a produkční cyklus Tři účty pracovního kapitálu, které mohou nefi nanční manažeři skutečně ovlivnit, jsou obchodní pohledávky, zásoby a (do určité míry) také závazky z obchodních vztahů. Postupně probereme každý z nich.

Ovšem než to uděláme, měli bychom se opět zeptat na to, kolik „umění“ je v těch to třech kalkulacích zahrnuto. V tomto případě je nejlepší odpovědí„nějaké“. Peníze jsou pevné číslo, které nepodléhá manipulaci tak snadno. Pohledávky a závazky jsou také relativně pevné. Ale zásoby jsou o něco ovlivnitelnější. Různé účetní techniky a předpoklady společnosti umožňují ocenit zásoby různýmizpůso by. Proto kalkulace pracovního kapitálu společnosti závisí na rozsahu pravidel, která společnost následuje. I tak můžete obecně předpokládat, že hodnotapracovního kapitálu není předmětem tolika odhadů jako ostatní čísla, se kterými jste se setkali dříve.

Peníze

Pohledávky

Materiálové

zásoby

Zásoby hotových

výrobků


190

27

Vaše rozvahové

nástroje

Většina společností používá své peníze

k fi nancování zboží nebo služeb nakoupených zákazníky. To se projeví v řádku

„obchodní pohledávky“ rozvahy. Obchodní pohledávky představují hodnotu

pe něz, kterou zákazníci dluží, a jsou oceněny na základě hodnoty, za kterou ji

v da ném čase nakoupili.

Klíčovým ukazatelem obchodních pohledávek je, jak jsme viděli v páté části,

doba obratu pohledávek, což je průměrný počet dnů, během kterého přeměníte

pohledávky na hotovost. Čím delší je doba obratu pohledávek, tím více pracovního

kapitálu potřebujete k provozování společnosti. V tomto případě zadržují zákazníci

více vašich peněz ve formě produktů nebo služeb, které dosud nezaplatili, a proto

nemáte dost peněz na nákup zásob, doručení dalších služeb a tak dále. Naopak,

čím je doba obratu pohledávek kratší, tím méně pracovního kapitálu je potřeba

k provozování společnosti. Z toho vyplývá, že čím více zaměstnanců rozumí době

obratu pohledávek a pracuje na snížení hodnoty tohoto ukazatele, tím více peněz

bude mít společnost k dispozici.


191

Vaše rozvahové nástroje

ŘÍZENÍ DOBY OBRATU POHLEDÁVEK

Prvním krokem k řízení doby obratu pohledávek je porozumění její podstatě

a smě řování. Je-li vyšší, než by měla být, a zvláště když směřuje nahoru (což bývá

té měř vždy), manažeři by měli začít klást otázky.

Provozní manažeři a manažeři výzkumu a vývoje se například musejí zeptat sa mi sebe, zda jsou s výrobky nějaké problémy, kvůli kterým zákazníci nechtějí pla tit faktury. Prodává společnost to, co zákazník chce a očekává? Není problém s doručením? Problémy s kvalitou a pozdním doručením zákazníky častoprovoku jí k pozdním platbám, protože zákazníci nejsou spokojeni s produkty, kterédostá vají, a rozhodnou sami o své době splatnosti. Manažeři kvality, výzkumu trhu, vývoje produktu a další mohou tedy ovlivňovat pohledávky stejně jako manažeři ve výrobě a logistice. Ve společnosti poskytující služby si musejí obdobné otázky pokládat i pracovníci, kteří služby přímo neposkytují. Jestliže nejsouzákazníci spokojeni s tím, co dostávají, také to prodlouží dobu splatnosti jejich faktur.

Manažeři pracující se zákazníky, tedy v obchodním a zákaznickém oddělení, se musejí ptát na následující otázky. Jsou společnosti našich zákazníků zdravé? Jaký je v jejich odvětví standard splatnosti faktur? Pracují ve světovém regionu, který platí rychle nebo pomalu? Obchodníci obvykle navazují první kontakt se zákazníkem, a proto je na nich, aby označili podezření ohledně fi nančního zdraví zákazníků. Po uskutečnění prodeje přebírají míč zástupci zákaznického oddělení a zjišťují různé informace. Co se u zákazníka děje? Pracují přesčas? Propouštějí zaměstnance? Mezitím musejí obchodníci spolupracovat s úvěrovýma zákaznickým oddělením tak, aby všichni rozuměli podmínkám u zákazníka dopředua vědě li, kdy se skutečně s platbou opozdil. V jedné společnosti, s níž jsmespolupracovali, věděli zaměstnanci doručující zboží o situaci zákazníků téměř všechno, protože u nich byli každý den. Potom byli schopni varovat prodejní a účetníoddě lení, když se zdálo, že u zákazníka něco není v pořádku.

Úvěroví manažeři se potřebují ptát, zda jsou podmínky poskytované společnos tí dobré a zda odpovídají úvěrové historii zákazníka. Musejí rozhodovat o tom, zda společnost rozdává úvěry příliš snadno, nebo zda jsou úvěrové podmínky pří liš obtížné. Vždy existuje výměnný obchod mezi zvýšením tržeb na jedné stra ně a zvý šením objemu úvěrů s vyšším kreditním rizikem na straně druhé.


192

APLIKOVANÁ FINANČNÍ INTELIGENCE: ŘÍZENÍ PRACOVNÍHO KAPITÁLU

Úvěro ví ma nažeři potřebují precizně nastavit podmínky, jaké chtějí nabízet. Je

třicet dnů dostatečná doba, neměli by nabízet šedesát? Potom potřebují určit

stra te gie, jako jsou slevy za předčasné splacení. Například, „2/10 z 30“ znamená,

že zákazník dostane slevu 2 procenta, pokud zaplatí svou fakturu do deseti

dnů, a žádnou slevu, jestliže bude se zaplacením čekat třicet dnů. Někdy jedno

nebo dvě procenta slevy mohou pomoci společnosti, která se snaží vybrat své

pohledávky včas a tím snížit dobu obratu pohledávek, ale samozřejmě to dělá

na úkor své rentability.

Známe malou společnost, která má jednoduchý, po domácku vytvořenýpřístup k poskytování úvěrů zákazníkům. Společnost našla vlastnosti, které by

u svých zákazníků chtěla mít, a dokonce pojmenovala svého ideálníhozákazníka jako Boba. Bobovy kvality zahrnují následující položky:

• Pracuje pro velkou společnost.

• Jeho společnost platí své účty včas.

• Umí poskytnuté zboží udržovat a rozumí mu (tato společnost vyrábí složité

produkty týkající se intenzivního využití technologií).

• Stará se o udržení vztahu. Pokud nový zákazník splňuje tato kritéria, získá od tohoto malého výrobce úvěr. Jinak ne. Jako důsledek této politiky je společnost schopna držet svou dobu obratu pohledávek na poměrně nízké úrovni a růst bez dodatečných investicdo vlastního kapitálu.

Všechna tato rozhodnutí z velké části ovlivňují pohledávky a tím i pracovní

kapitál. A skutečností je, že mohou mít velký dopad. Snížením doby obratupohle dávek i o jediný den může velká společnost uspořit miliony korun denně.

Po kud se například vrátíte k 23. kapitole, zjistíte, že jeden den tržeb činív ukázkové společnosti 24 milionů korun. Snížení doby obratu pohledávek z 55 dnů

na 54 by v této společnosti zvýšilo peněžní prostředky o 24 milionů korun. To

jsou peněžní prostředky, které mohou být ve společnosti použity k jiným účelům.


193

Vaše rozvahové nástroje

ŘÍZENÍ ZÁSOB

Mnoho manažerů (a konzultantů!) se v současné době zaměřuje na zásoby.Pracu jí na snížení stavu zásob, jak jen to je možné. Používají módní slovíčka, jako

jsou štíhlá výroba (lean manufacturing), řízení zásob just-in-time a hospodárně

objednávaná množství (economic order quantity – EOQ). Důvodem vší tépozornosti je přesně to, o čem se tu bavíme. Efektivní řízení zásob snižuje požadavky

na pracovní kapitál tím, že osvobozuje velké množství peněžních prostředků.

Pro řízení zásob není samozřejmě cílem snížení stavu zásob k nule, protože by to vyústilo v nespokojenost mnoha zákazníků. Výzvou je snížit stav zásob na mi ni mální úroveň, která stále zajišťuje, že každý druh materiálu a každý díl bu de dostupný, když to bude potřeba, a také že každý výrobek bude v případě požadavku zákazníka k mání. Výrobce musí neustále objednávat materiál, vyrábět zboží a skladovat ho před doručením k zákazníkům. Velko- a maloobchodníci musejí neustále doplňovat své sklady a předcházet „vyprodání“ položky, když ji zákazník právě požaduje. Každá položka zásob může být považována za zmrazené peníze, což vám říká, že peníze společnosti nemohou být použity k jiným účelům. Kolik je přesně potřeba zásob k uspokojení zákazníků při minimalizacizmrazených peněz, je otázkou za miliony korun (a důvodem pro nákup poradenství).

Techniky řízení zásob jdou mimo rozsah této knihy. Ale chceme zdůraznit, že mnoho různých manažerů ovlivňuje využívání zásob, což znamená, že všichni tito manažeři mohou ovlivňovat požadavky na snížení pracovního kapitálu. Například:

• Prodejci rádi říkají zákazníkům, že mohou mít přesně to, co chtějí. („Mít

svým způsobem“, jak zní starý slogan Burger Kinga.) Barva na přání? Žádný

problém. Nadstandardní doplňky? Nic jednoduššího. Ale každá odlišnostvyža duje trochu více zásob, což znamená trochu více peněz. Zákazník musí být

pochopitelně spokojen. Ale tento rozumný požadavek musí být vyváženskuteč ností, že zásoby stojí peníze. Čím více mohou prodejci prodatstandardních produktů s omezenými odchylkami, tím méně zásob jejich společnost

bude muset skladovat.


194

APLIKOVANÁ FINANČNÍ INTELIGENCE: ŘÍZENÍ PRACOVNÍHO KAPITÁLU

• Inženýři ale na druhou stranu nadstandardní doplňky milují. Ve skutečnostineustále pracují na zlepšování výrobků společnosti nahrazováním verze 2.54 verzí 2.55

a tak dále. Opět se jedná o chvályhodný obchodní cíl, ale ten musí být vyvážen

požadavky na zásoby. Rozšíření verzí produktů staví překážku v řízení zásob.

Když je produktová řada jednoduchá s několika málo vzájemně zaměnitelnými

možnostmi, zásoby klesají a řízení zásob se stává jednodušším úkolem.

• Také výrobní oddělení zásoby velmi ovlivňuje. Jaké je například procentoodstavení strojů? Častá odstavení vyžadují, aby společnost měla více ne dokončené výroby a hotových výrobků. A jaký je průměrný čas mezi změnami?

Roz hod nutí o tom, kolik vytvořit konkrétních součástek, má enormní dopad

na po žadavky ohledně zásob. Dokonce i dispozice továrny zásoby ovlivňuje:

efektivně nastavený výrobní tok v efektivně navržené továrně minimalizuje

po třebu zásob. Také je nutno poznamenat, že mnoho výrobních podniků funguje na principu, který spotřebovává nadměrné množství pracovního kapitálu. I když obchod zpo - ma luje, nikdy nepřestávají chrlit výrobky, jen aby udrželi efektivní výrobu.Výrob ní manažeři se zaměřují na udržení nízkých nákladů, často proto, že jim byl tento cíl tak dlouho vtloukán hlavy, že už jej ani nezpochybňují. Byli taktrénováni, bylo jim to opakováno a dostávali za to bonusy.

Když jdou obchody dobře, dává tento cíl smysl. Udržování nízkýchjednotkových nákladů je způsobem, jak efektivně řídit výrobní náklady. (To je starý způsob, jak se zaměřit pouze na výkaz zisku a ztráty, který je tak dobrý, jak široký je jeho rozsah.) Je-li ale poptávka nižší, výrobní manažer musí zvážit nejen náklady na jednotku, ale také potřebu peněz. Továrna, která pokračuje ve výroběi za takových okolností, vyrábí více zásob, které budou zabírat místo ve skladu. Když přijde na věc, četba knihy v pracovní době může být lepší než výroba produktů, které nejsou určeny k prodeji.

Kolik může společnost prozíravým řízením zásob ušetřit? Podívejte se opět na naši vzorovou společnost: ušetřením pouze jednoho dne z naší doby obratu zásob, tedy snížením ze 74 na 73 dní, by hotovost vzrostla téměř o 19 milionů korun. Každá velká společnost může nevelkými změnami v řízení zásob ušetřit miliony korun v hotovosti a tím snížit požadavky na pracovní kapitál.


195

28

Zaměřte se na cyklus

přeměny peněz

V této kapitole probereme cykluspřemě ny peněz (někdy se též nazývá obratový cyklus peněz), jímž se měří efektivi ta

společnosti ve výběru peněz. Je tu ale jedna malá drobnost, kterou musíte zvážit

nejdříve – jak rychle se společnost rozhodne zaplatit peníze, které dluží svým

do davatelům.

Hladina obchodních závazků se stanovuje hodně obtížně. Je to oblast, kde se fi nance setkávají s fi lozofi í. Z čistě fi nančního pohledu by bylo pro manažery výhodné maximalizovat dobu obratu závazků a tím šetřit společnosti peníze. Změna tohoto ukazatele je stejně mocná jako změna jiných ukazatelů, o kterých jsme mluvili. V našem případě by například zvýšení doby obratu závazků o jeden den vedlo ke zvýšení hotovostní bilance společnosti o 19 milionů korun.

Jsou zde ale i jiné aspekty, o kterých jsme se zmiňovali ve 23. kapitole. Jaký vztah chce společnost mít s dodavatelem? O jakou reputaci stojí? Z praktickéhohlediska – kolik dluží dodavatelům? Budou pokračovat v obchodních vztazích s někým, kdo platí pozdě? V zahraničí je například dalším praktickým dopadem rating společnosti Dun & Bradstreet. D&B zakládá své skóringy částečně na pla tební historii


196

APLIKOVANÁ FINANČNÍ INTELIGENCE: ŘÍZENÍ PRACOVNÍHO KAPITÁLU

společnosti. Organizace, která platí notoricky pozdě, se může při žádosti o úvěr dostat

do problémů. Tento bod může ilustrovat i osobní zkušenost. Joeova společnost,Setoint, nikdy nenechá faktury překročit hranici třiceti dnů. Filozofi í společnosti je,

že pozdní platby obchodům neprospívají. Na základě čeho tato fi lozofi e vznikla?

Joeovi partneři (oba inženýři) založili Setpoint poté, co opustili jinou společnost.

Tam byli projektovými manažery a navrhovali pro zá kaz níky společnosti výrobky

na míru. Když ale poslali své návrhy do výroby, nikdo pro ně nechtěl jednotlivé části

vyrobit. Když pátrali po důvodu, zjistili, že jejich zaměstnavateli trvá pravidelně více

než sto dnů, než zaplatí faktury. V pod sta tě se inženýři stali vyjednavači kvůli tomu,

aby byly jejich projekty realizovány! Když založili svou vlastní společnost, přísahali,

že nikdy nevystaví inženýry své nové společnosti stejné situaci. I když tato fi lozofi e

překáží zvyšování hotovosti, věří vedení Setpointu, že pozitivně ovlivňuje reputaci

společnosti a vztahy s jejími zákazníky a z dlouhodobého hlediska pomáhá vytvořit

kolem společnosti silnější obchodní komunitu.

Nefi nanční manažeři obvykle nemají na závazky přímý vliv, proto se o nichnebudeme podrobněji zmiňovat. Zobecníme-li toto téma, tak pokud zjistíte, že doba obratu závazků roste (a zvláště je-li vyšší než doba obratu pohledávek), měli byste fi nančnímu oddělení položit pár otázek. Vaše práce koneckonců pravděpodobně závisí na dobrých vztazích s dodavateli a nebudete si chtít tyto vztahy pokazit. CYKLUS PŘEMĚNY PENĚZ Jiným způsobem, jak porozumět pracovnímu kapitálu, je studium cyklu přeměny peněz. Je to v zásadě časová linie, která se vztahuje k investicím společnostido pracovního kapitálu a je navázána na fáze výrobního (provozního) cyklu. Časová linie má tři úrovně a na obrázku 28.1 můžete vidět, jak jsou úrovně provázány. Porozumění těmto třem úrovním a jejich měření poskytují dobrou cestuk pochoení společnosti a mělo by vám pomoci s fi nančně inteligentními rozhodnutími.

Začnete-li vlevo, nakoupí společnost v tomto bodě materiál. Tím začíná období závazků a období zásob. V další fázi společnost musí za materiál zaplatit. Tím začíná cyklus přeměny peněz sám o sobě, to znamená, že byly vyplaceny peníze, a úkolem je zjistit, jak rychle se mohou vrátit zpět. Společnost je dosud stále ve fázi zásob, protože dosud neprodala žádné hotové zboží.


197

Zaměřte se na cyklus přeměny peněz

Společnost vlastně ukončí fázi zásob ve chvíli, kdy prodá hotové výrobky.

To ale právě vstupuje do fáze obchodních pohledávek. Nedostala totiž ještě

stále peníze. Nakonec vybere peníze z tržeb, čímž končí jak fáze obchodních

pohledávek, tak cyklus přeměny peněz.

OBRÁZEK 28.1

Výrobní cyklus

Proč je to všechno tak důležité? Protože můžete určit, kolik dní celý proces trvá

a zjistit, kolik dnů je kapitál společnosti vázán. To je důležité číslo a vedoucípra

covníci to vědí. Vyzbrojeni těmito údaji mohou manažeři potenciálně najít cestu

k výrazným „úsporám“ hotovosti společnosti. Pro vyčíslení cyklu přeměny peněz

použijte následující vztah:

cyklus přeměny peněz = doba obratu pohledávek + doba obratu zásob –

– doba obratu závazků

Jinými slovy, vezměte průměrnou dobu pohledávek po splatnosti, přidejteprů

měr nou dobu, po kterou jsou vázány zásoby, a odečtěte počet dnů, než vaše

Období zásob

Cyklus přeměny peněz

Období

pohledávek

Období

závazků

Nakoupený

materiál

Platba

za materiál

Prodej

hotových

výrobků

Peníze

vybrané

z tržeb


198

APLIKOVANÁ FINANČNÍ INTELIGENCE: ŘÍZENÍ PRACOVNÍHO KAPITÁLU

společnost zaplatí závazky. Cyklus přeměny peněz vám poví, po kolika dnech

spo lečnost získá zpět peníze od chvíle, kdy zaplatí své závazky, do doby, než

vybere pohledávky.

Za pomoci cyklu přeměny peněz můžete spočítat, kolik peněz je třeba k financování společnosti. Vezmete denní tržby a vynásobíte je počtem dní v procesu přeměny peněz. Například:

54 dnů + 74 dnů – 55 dnů = 73 dnů

73 dnů x 24 136 000 Kč tržeb/den = 1 761 928 000 Kč Tato společnost potřebuje k fi nancování svého provozu přibližně 1,8 miliardy ko run. To není pro velkou společnost (zvláště ve světě) neobvyklé. Dokonce i malé společnosti potřebují v poměru k tržbám hodně pracovního kapitálu, zvláště po kud je jejich cyklus přeměny peněz delší než 60 dnů. Společnosti jakékoliveli kosti se mohou tímto způsobem dostat do problémů. Společnost TycoInternational, o které jsme se v této knize dříve zmiňovali, se proslavila akvizicí šesti set společností v průběhu dvou let. Všechny tyto akvizice znamenaly mnoho výzev, ale jedna z nich společnost výrazně zasáhla ve formě zvýšení cyklu přeměny pe něz. Co bylo příčinou? Tyco často kupovala podíly ve společnostech ze stejného odvětví a konkurenční výrobky se tím dostaly na její seznam výrobků. S několika velmi podobnými výrobky na seznamu se zásoby nehýbaly tak rychle jako dosud a do ba obratu zásob se začala vymykat kontrole a zvýšila se místy o více než de set dnů. V mezinárodní společnosti s obratem vyšším než 30 miliard dolarů mů že zvýšení tohoto rozsahu vyplýtvat peníze za několik stovek milionů dolarů! (To je problém, který společnost Tyco v posledních letech vyřešila ukončenímpláno vaných akvizic a zaměřila se více na vlastní provoz.)

Cyklus přeměny peněz může být zkrácen všemi technikami, o kterých jsme v této části hovořili: snížením doby obratu pohledávek, snížením stavu zásob a zvýšením doby obratu závazků. Zjistěte, jak vypadá cyklus přeměny peněz vaší společnosti, a odhadněte jeho směřování. Možná ho pak budete chtítprodiskutovat s pracovníky fi nančního oddělení. Kdo ví? Třeba je zaujme vaše znalost a váš vliv na koloběh peněz. Navíc můžete na základě rozhovoru cyklus přeměny peněz zrychlit, snížit požadavky na pracovní kapitál a tím získat více peněz. To prospěje celé společnosti.


199

Část sedmá

Dodatek

VĚKOVÁ STRUKTURA POHLEDÁVEK

Chcete řídit pohledávky ještě efektivněji? Doba obratu pohledávek není jediným

ukazatelem. Další ukazatel je nazýván jako věková struktura pohledávek. Často je

sledování věkové struktury klíčové pro porozumění skutečnému stavu pohledávek

vaší společnosti.

Řekneme vám proč. Jak jsme dříve zmínili, doba obratu pohledávek je podle defi nice průměr. Pokud máte například 20 milionů korun pohledávek méně než deset dnů po splatnosti a 20 milionů korun více než devadesát dnů po splatnosti, bude vaše průměrná doba obratu pohledávek asi 50 dnů. To nezní tak špatně, ale ve skutečnosti může být vaše společnost ve velkých problémech, protože polovina jejích zákazníků možná neplatí faktury. Jiná společnost o stejné velikosti může mít také dobu obratu pohledávek 50 dnů, a přitom pouze 5 milionů korun bude po splatnosti více než 90 dnů. Tato společnost nebude mít tak velké problémy.

Analýza věkové struktury ukazuje pouze tyto údaje: celkové pohledávky kratší než třicet dnů, mezi třiceti a šedesáti dny a tak dále. Je obvykle třeba zkontrolovat tuto analýzu, stejně jako vaši celkovou dobu obratu pohledávek, abyste se dostali k úplnému obrazu vašich pohledávek.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist