načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Finanční analýza – 4. rozšířené vydání -- metody, ukazatele, využití v praxi – Petra Růčková

Finanční analýza - 4. rozšířené vydání -- metody, ukazatele, využití v praxi

Elektronická kniha: Finanční analýza - 4. rozšířené vydání
Autor: Petra Růčková
Podnázev: metody, ukazatele, využití v praxi

Autorka vysvětluje, jak pracovat se základními účetními výkazy (rozvaha, výkaz zisku a ztráty a cash flow) při zpracovávání finanční analýzy, jaké metody je možno použít v podnikatelské praxi. ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  246
+
-
8,2
bo za nákup

hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2% 80%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2011
Počet stran: 143
Rozměr: 24 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 4., aktualiz. vyd.
Skupina třídění: Účetnictví
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2011
ISBN: 978-80-247-3916-8
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Autorka vysvětluje, jak pracovat se základními účetními výkazy (rozvaha, výkaz zisku a ztráty a cash flow) při zpracovávání finanční analýzy, jaké metody je možno použít v podnikatelské praxi.

Popis nakladatele

Autorka velmi názorně vysvětluje, jak pracovat se základními účetními výkazy (rozvaha, výkaz zisku a ztráty a cash flow) při zpracovávání finanční analýzy, jaké metody je možno použít v podnikatelské praxi. Důraz je kladen na nejužívanější metodu, a to analýzu poměrovými ukazateli. V publikaci je uveden praktický komplexní příklad, který ukazuje, jak s daty pracovat, co je možné z nich vyčíst a upozorňuje na možná úskalí. Dokladuje rovněž, že je možné zpracovat analýzu s využitím běžně dostupného softwaru. Publikace je určena pro širokou podnikatelskou veřejnost, neboť jak malé, tak i velké firmy potřebují v současném konkurenčním prostředí pro zdravé fungování znát skutečnou finanční situaci. (metody, ukazatele, využití v praxi)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Petra Růčková - další tituly autora:
Corporate Governance v ČR Corporate Governance v ČR
 (e-book)
Finanční management Finanční management
 (e-book)
Finanční analýza – 5. aktualizované vydání -- metody, ukazatele, využití v praxi Finanční analýza – 5. aktualizované vydání
Finanční analýza - 6. aktualizované vydání -- metody, ukazatele, využití v praxi Finanční analýza - 6. aktualizované vydání
 (e-book)
Finanční analýza - 6. aktualizované vydání -- metody, ukazatele, využití v praxi Finanční analýza - 6. aktualizované vydání
 
K elektronické knize "Finanční analýza - 4. rozšířené vydání -- metody, ukazatele, využití v praxi" doporučujeme také:
 (e-book)
Finanční analýza obchodních a státních organizací -- praktické příklady a použití Finanční analýza obchodních a státních organizací
 (e-book)
Finanční management Finanční management
 (e-book)
Finanční průvodce nefinančního manažera -- Jak se rychle zorientovat v podnikových a projektových financích Finanční průvodce nefinančního manažera
 (e-book)
Ekonomické a finanční řízení pro neekonomy -- 2., aktualizované a rozšířené vydání Ekonomické a finanční řízení pro neekonomy
 (e-book)
Metody komplexního hodnocení podniku Metody komplexního hodnocení podniku
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Finanční

analýza

4. aktualizované vydání

fi

nanční analýza

4. aktualizované vydání

Petra Růčková

Ve čtvrtém, aktualizovaném vydání

autorka velmi názorně vysvětluje, jak

pracovat se základními účetními vý

kazy (rozvaha, výkaz zisku a ztráty

a cash fl ow) při zpracovávání fi nanční

analýzy, jaké metody je možno použít

v podnikatelské praxi. Důraz je kladen

na nejužívanější metodu, a to analýzu

poměrovými ukazateli. V publikaci je

uveden praktický komplexní příklad,

který ukazuje, jak s daty pracovat, co

je možné z nich vyčíst a upozorňuje

na možná úskalí. Dokladuje rovněž, že

je možné zpracovat analýzu s využitím

běžně dostupného softwaru. Publika

ce je určena pro širokou podnikatel

skou veřejnost, nebot ́ jak malé, tak

i velké fi rmy potřebují v současném

konkurenčním prostředí pro zdravé

fungování znát skutečnou fi nanční

situaci.

Novinky nakladatelství

GRADA Publishing

Spořit

nebo

investovat?

Josef Janda

jak dosáhnout očekávaných cílů

názorné příklady a grafy

poradíme si bez pomoci finančních poradců

srovnání výhod i nevýhod

varianty zhodnocení finančních prostředků

nabídka spořicích a investičních produktů

inanceinance

f

ÚČETNÍ OPERACE

KAPITÁLOVÝCH

SPOLEČNOSTÍ

Viola Šebestíková

daňové a právní souvislosti

účetní případy v kontextu obchodního

zákoníku a zákona o daních z příjmů

založení a vznik společnosti

zvyšování a snižování základního kapitálu

vklad, prodej, nájem podniku

cenné papíry z pohledu vlastníka i emitenta

zjišování, zdaňování a rozdělování

výsledku hospodaření

3. zcela přepracované

vydání

Finanční

matematika

pro každého

příklady

+ CD-ROM

Jarmila Radová

a kolektiv

2. přepracované vydání

praktické řešené i neřešené

příklady s výsledky

přiložené CD se vzorci v Excelu

a řešením vybraných příkladů

výborná cvičebnice pro

studenty středních a vysokých škol

vhodný doplněk publikace

Finanční matematika pro každého

inanceinance

f

CD

-ROM

Grada Publishing, a.s.,

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

e-mail: obchod@grada.cz

www.grada.cz

Petra Růčková

informace ze základních

účetních výkazů

metody elementární fi nanční

analýzy

analýza poměrovými ukazateli

souhrnné indexy hodnocení

pro rychlou analýzu fi nančního zdraví fi rmy

praktický příklad komplexní analýzy

metody, ukazatele, využití v praxi

připravujeme

inanceinance

f

inanceinance

f



Grada Publishing

Finanční

analýza

4. aktualizované vydání

Petra Růčková

metody, ukazatele, využití v praxi


Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být reproduko

vána a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu

nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno. Edice Finanční řízení Ing. Petra Růčková, Ph.D. Finanční analýza metody, ukazatele, využití v praxi 4. rozšířené vydání Vydání odborné knihy schválila Vědecká redakce nakladatelství Grada Publishing. Vydala GRADA Publishing, a.s. U Průhonu 22, Praha 7, jako svou 4 523. publikaci Foto na obálce allphoto.cz Grafická úprava obálky Jan Dvořák Sazba Jan Šístek Odpovědná redaktorka Ing. Michaela Průšová Počet stran 144 Čtvrté vydání, Praha 2007, 2008, 2010, 2011 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s. _________________________________________ © GRADA Publishing, a.s., 2011 ISBN 978-80-247-3916-8 (tištěná verze) ISBN 978-80-247-7111-3 (elektronická verze ve formátu PDF) ISBN 978-80-247-7112-0 (elektronická verze ve formátu EPUB) GRADA Publishing: tel.: 234 264 401, fax: 234 264 400, www.grada.cz

Obsah

Úvod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7

1. Co je finanční analýza a k čemu slouží? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9

2. Zdroje informací pro finanční analýzu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21

2 .1 Rozvaha . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22

2.1.1 Aktiva – majetek firmy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24

2.1.2 Pasiva – zdroje financování firmy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26

2.1.3 Kapitálová struktura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28

2.1.4 Možná úskalí při analýze rozvahy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30

2.2 Výkaz zisku a ztráty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31

2.2.1 Výkaz o tvorbě a použití peněžních prostředků . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33 2.2.2 Vzájemná provázanost a vypovídací schopnost základních účetních výkazů . . 37 3. Metody finanční analýzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 3.1 Metody elementární analýzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41 4. Analýza poměrovými ukazateli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47 4.1 Ukazatele likvidity . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48 4.2 Ukazatele rentability . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51 4.3 Ukazatele zadluženosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57 4.4 Ukazatele aktivity . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 4.5 Ukazatele tržní hodnoty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61 4.6 Ukazatele s využitím cash flow . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63 4.7 Ekonomická přidaná hodnota (EVA) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66 4.8 Shrnutí poměrových ukazatelů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 5. Souhrnné indexy hodnocení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 5.1 Pyramidové soustavy ukazatelů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71 5.2 Soustavy účelově vybraných ukazatelů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72 5.3 Bankrotní modely . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73 5.3.1 Altmanův model . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .73 5.3.2 Model IN – Index důvěryhodnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .74 5.3.3 Tafflerův model . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .76 5.3.4 Bonitní modely . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .77 6. Plánování jako nezbytná součást finančního řízení . . . . . . . . . . . . . . . . . 83 6.1 Východiska finančního plánování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86 6.2 Plánované cíle spojené s fungováním firmy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88 6.2.1 Dlouhodobé finanční plánování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .91 6.2.2 Krátkodobé taktické plánování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .99 7. Praktický příklad komplexní finanční analýzy na úrovni podniku . . . . . 102 7.1 Analýza rozvahy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103 7.1.1 Vertikální analýza rozvahy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .104 7.1.2 Horizontální analýza rozvahy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .109 7.2 Analýza výkazu zisku a ztráty a výkazu cash flow . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114 7.2.1 Horizontální analýza výkazu zisku a ztráty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .116 7.2.2 Horizontální analýza výkazu cash flow . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .117 7.3 Poměrová analýza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119 7.3.1 Ukazatele likvidity . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .119 7.3.2 Ukazatele rentability . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .121

7.3.3 Ukazatele zadluženosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .123

7.3.4 Ukazatele aktivity . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .125

7.4 Souhrnné indexy hodnocení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127

7.4.1 Soustava bilančních analýz podle Rudolfa Douchy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .128

7.4.2 Index důvěryhodnosti IN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .129

7.4.3 Altmanův index . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .129

7.4.4 Tafflerův model . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .130

7.4.5 Kralickův Quicktest . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .131

Přílohy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136

Příloha 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136

Příloha 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138

Příloha 3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139

Příloha 4 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140

Příloha 5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141

Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142

Úvod

7

Úvod

Konkurenční prostředí umožňuje zdravé fungování pouze firmám, které dokonale ovlá

dají nejen obchodní stránku podnikatelské činnosti (odbyt výrobků a služeb je bezesporu

smyslem existence každé firmy), ale také stránku finanční, která hraje velmi významnou

roli. Pokladem každého podniku je pak schopný účetní a právě účetnictví vypovídá ledacos o firmě jak uvnitř, tak i navenek. V účetnictví je uložena celá řada informací, které přebírají další ekonomické subjekty a zpracovávají je na základě různých analytických postupů. Finanční analýza nabízí celou řadu metod, jak hodnotit finanční zdraví firmy, přičemž vybrané ukazatele finanční analýzy velmi často tvoří součást hodnocení firmy při získávání bankovních úvěrů a jiných finančních zdrojů pro zajištění fungování firmy. Finanční analýza je zajímavá v tom, že umožňuje vlastní úsudek ke každé situaci, která ve firemním hospodaření nastane. Každý názor může být správný, ale je nezbytně nutné, aby byl vždy podložen správným argumentem. Právě z tohoto důvodu je nesmírně důležité, aby byly jednotlivé vztahy dobře pochopeny, neboť jen tak mohou být dále kvalitně využívány. Jedním ze způsobů využití finanční analýzy je zapracování jejích výsledků do rozhodování o financování dalších projektů a do finančního plánování, které je v tržním hospodářství nedílnou součástí efektivního řízení firmy. Kniha názorným způsobem vysvětluje, jak pracovat se základními finančními výkazy při zpracovávání finanční analýzy, jaké metody je možno použít v podnikatelské praxi. Důraz je kladen na nejužívanější metodu v podmínkách našeho podnikání, a to na analýzu poměrovými ukazateli. V návaznosti na účetní výkazy a finanční analýzu je rovněž koncipován finanční plán. V rámci publikace je uveden také názorný příklad, který ukáže, jak s daty pracovat a co je možné z nich vyčíst. Ukazuje rovněž, že je možné zpracovat analýzu s využitím běžně dostupného softwaru. Publikace je určena pro širokou podnikatelskou veřejnost, neboť jak malé firmy, tak i velké firmy potřebují pro své kvalitní vedení znát skutečnou finanční situaci.

autorka



Co je finanční analýza a k čemu slouží?

9

1. Co je finanční analýza a k čemu slouží?

V současnosti se neustále mění ekonomické prostředí a spolu s těmito změnami dochází

ke změnám rovněž ve firmách, které jsou součástí tohoto prostředí. Úspěšná firma se při

svém hospodaření bez rozboru finanční situace firmy již neobejde. Nejčastější rozborová

metoda – finanční ukazatele – zpracovaná v rámci finanční analýzy se využívá při vyhod

nocování úspěšnosti firemní strategie v návaznosti na ekonomické prostředí (v návaznosti

na změny tržní struktury, konkurenční pozice, respektive celkové ekonomické situace

ve firmě).

Existuje celá řada způsobů, jak definovat pojem „finanční analýza“. V zásadě nejvýstižnější definicí je však ta, která říká, že finanční analýza představuje systematický rozbor získaných dat, která jsou obsažena především v účetních výkazech. Finanční analýzy v sobě zahrnují hodnocení firemní minulosti, současnosti a předpovídání budoucích finančních podmínek.

hodnocení minulosti

finanční poměrová analýza

zkoumání perspektiv

finanční plánování

čas

Schéma 1 Časové hledisko hodnocení informací

Hlavním smyslem finanční analýzy je připravit podklady pro kvalitní rozhodování o fun

gování podniku. Je zřejmé, že existuje velmi úzká spojitost mezi účetnictvím a rozhodo

váním o podniku. Účetnictví předkládá z pohledu finanční analýzy do určité míry přesné

hodnoty peněžních údajů, které se však vztahují pouze k jednomu časovému okamžiku,

a tyto údaje jsou víceméně izolované. Aby mohla být tato data využita pro hodnocení

finančního zdraví podniku, musí být podrobena finanční analýze.

Původ finanční analýzy je pravděpodobně stejně starý jako vznik peněz. Vlastí finanční

analýzy jsou podle dostupných pramenů Spojené státy americké, nicméně v počátcích

se jednalo pouze o teoretické práce, které s praktickou analýzou neměly nic společného.

Prakticky jsou analýzy využívány už po několik desetiletí. Finanční analýzy se přirozeně

vyvíjely podle doby, ve které měly fungovat. Struktura těchto analýz se podstatným způso

bem změnila v době, kdy se do značné míry začaly využívat počítače, neboť v tom smyslu

se změnily i matematické principy a důvody, které vedly k jejich sestavování.

Finanční analýzy se zpočátku vyznačovaly především tím, že znázorňovaly absolutní

změny v účetních výsledcích. Později se však ukázalo, že rozvaha a výkaz zisku a ztráty

jsou zdrojem kvalitních informací pro zjišťování úvěrové schopnosti podniků. Primárně

šlo o zachování likvidity podniku a tím i o schopnost přežít. Lze tedy říci, že Spojené státy

americké jsou také kolébkou zpracování odvětvových přehledů, které jsou vytvářeny na

základě rozvah a výkazů zisku a ztráty jednotlivých společností.

V Čechách lze za počátek finančních analýz označit počátek tohoto století, kdy se poprvé

v literatuře objevuje pojem „analýza bilanční“ ve spise Bilance akciových společností, Finanční analýza – metody, ukazatele, využití v praxi

10 který sepsal prof. dr. Pazourek. Jak už z názvu vyplývá, období před druhou světovou válkou je ve znamení bilančních analýz. Po druhé světové válce se pak začíná objevovat pojem „finanční analýza“ pro rozbor finanční situace podniku, odvětví nebo státu, i když v našich podmínkách se tohoto pojmu začíná hojně používat až po roce 1989. Samozřejmě že se zde projevil vliv americké a britské terminologie. V Německu se pro finanční analýzu používá i nadále pojem „bilanční analýza“, respektive „bilanční kritika“ – zahrnuje hodnocení všech dokumentů, tj. rozvahy, výkazu zisku a ztráty, příloh a výroční zprávy. Finanční analýza má v zemích s rozvinutou tržní ekonomikou dlouhodobou tradici a je neoddělitelným prvkem podnikového řízení. Rovněž v České republice se v posledních patnácti letech stala oblíbeným nástrojem při hodnocení reálné ekonomické situace firmy. Finanční výsledky se stávají základním kritériem ekonomických rozhodnutí a podnikové finance získávají nové postavení – dostávají se do centra pozornosti všech podnikatelů. Jsou velmi významné nejen pro strategické řízení firmy v oblasti finančního managementu, ale např. i při hodnocení a výběru partnerů v obchodní oblasti. K základním cílům finančního řízení podniku je možno zařadit především dosahování finanční stability, kterou je možno hodnotit pomocí dvou základních kritérií: • Schopnost vytvářet zisk, zajišťovat přírůstek majetku a zhodnocovat vložený kapi

tál – toto kritérium je obecně považováno za nejdůležitější, neboť postihuje podstatu

podnikání jako takového. Každý vstupuje do podnikání s myšlenkou zhodnocování

peněz, respektive rozšíření vlastního bohatství. • Zajištění platební schopnosti podniku – je to sice na první pohled cíl druhotný, nicméně

je potřeba si uvědomit, že bez platební schopnosti (a mnoho firem si to vyzkoušelo

a vyzkouší) většinou neexistuje možnost nadále fungovat a předznamenává konec

podnikatelské činnosti firmy. Finanční analýza má svůj smysl z časového pohledu ve dvou rovinách: První rovinou je fakt, že se ohlížíme do minulosti a máme šanci hodnotit, jak se firma vyvíjela až do současnosti, přičemž kritérií hodnocení je možno nalézt celou řadu. Druhou rovinou je fakt, že finanční analýza nám slouží jako základ pro finanční plánování ve všech časových rovinách. Umožní nám proto jak plánování krátkodobé spojené s běžným chodem firmy, tak i plánování strategické související s dlouhodobým rozvojem firmy. Tato situace je zachycena ve schématu 1. Je patrné, že pracujeme-li s daty ex post, hodnotíme firemní minulost a máme podklady pro zpracování finanční analýzy. Výsledky finanční analýzy jsou pak zpravidla výchozími (vstupními) údaji pro finanční plánování. Finanční plánování pracuje s daty ex ante a zkoumá finanční perspektivy konkrétní společnosti. Finanční analýza nespadá pouze do finančního řízení, ale svůj vliv má také na firmu jako celek; je např. součástí marketingové SWOT analýzy, má vliv na celou řadu rozhodovacích procesů ve firemním řízení. Objektivně se při zpracovávání finanční analýzy jedná o identifikaci slabin ve firemním finančním zdraví, které by mohly v budoucnu vést k problémům, a silných stránek souvisejících s možným budoucím zhodnocením majetku firmy. Finanční analýza má svůj význam nejen uvnitř firmy, ale také při pohledu zvenčí. Např. vnitřní finanční analýzy ukazují zaměstnancům, kam směřovat hodnocení firemní likvidity nebo možnosti zaměření výroby. Jiným příkladem může být to, že finanční analýzy mohou přicházet zvenčí a mohou podmiňovat úvěrový nebo investiční potenciál firmy. Bez ohledu na původ analýz jsou jejich nástroje vždy nebo téměř vždy stejné.

Co je finanční analýza a k čemu slouží?

11

Finanční ukazatele jsou základní nástroje jednoduché (elementární) finanční ana

lýzy, neboť přinášejí odpovědi na různé otázky související s finančním zdravím firmy.

Např. úvěrový pracovník komerční banky vzhledem k poskytnutí šestiměsíčního úvěru

může chtít znát míru solventnosti či míru likvidity firmy, potenciální investoři do vašich

akcií mohou chtít znát ziskovost firmy a analytik firmy by se měl zajímat o přiměřenost

nároků potenciálních dlužníků nebo jaké množství finančních prostředků je nutné mít

či získat pro firemní expanzi. Odpovědi na tyto a další otázky mohou být ukryty právě

v používání různých finančních ukazatelů. S využíváním různých finančních ukazatelů

souvisí i otázka, pro koho je finanční analýza důležitá.

Finanční analýzu si lze představit jako rozbor jakékoliv činnosti, v souvislosti s níž je

možno uvažovat o čase a penězích. Finanční analýzu provádíme běžně i na té nejjednodušší úrovni v rodině, my však budeme uvažovat složitější variantu na úrovni podniku. V rámci těchto analýz je finanční analýza důležitá pro management, akcionáře (respektive vlastníky), věřitele a další externí uživatele. Akcionáře zajímá především současná výnosnost akcií a její predikce, banky ji využívají v důsledku poskytování nezajištěných zdrojů, dodavatele bude zajímat nejen schopnost včas splatit fakturu za dodané zboží, ale také možnost trvalých obchodních kontaktů, odběratele bude zajímat kvalita a dochvilnost dodávek, zaměstnance bude zajímat zachování pracovních míst a mzdová ujednání atd. To, jakým způsobem se ubírá úvaha o provedení analýzy a co nejpodstatnějšího očekávají jednotlivé ekonomické subjekty, je uvedeno ve schématu 2.

uživatelé finanční analýzy

formulace cílů

zaměření analýzy a výběr metod

ukazatele a jiné nástroje

management

provozní analýza

řízení zdrojů

ziskovost

vlastník

ziskovost

kapitálové výnosy

tržní ukazatele

věřitel

likvidita

zadluženost

Schéma 2 Uživatelé finanční analýzy a její zaměření

Obecně je možno na základě schématu 2 shrnout tyto úvahy. Všichni uživatelé ještě

před zpracováním jakékoliv analýzy musí formulovat cíl, k němuž hodlají vypracovanou

Finanční analýza – metody, ukazatele, využití v praxi

12

analýzou dospět. Na základě těchto cílů volíme poté takovou metodu, aby odpovídala

jednak z hlediska časové náročnosti a jednak také z hlediska finanční náročnosti, tedy

z pohledu nákladů na její vypracování. V tomto okamžiku už se postup rozchází podle

cílové skupiny, pro kterou se finanční analýza zpracovává. Management v krátkém časo

vém horizontu sleduje primárně platební schopnost podniku, z hlediska provozní analýzy

je zkoumána zejména struktura zdrojů a finanční nezávislost podniku, ale je také patrné,

že velmi důležitou položkou finanční analýzy je ziskovost, neboť management se zcela

přirozeně ze svého jednání zodpovídá vlastníkům firmy. Kromě těchto parametrů je pro

management důležité také sledování likvidity, což je ukazatel, které umožní rozhodování

o realizaci obchodně-úvěrové politiky ve vztahu jak k věřitelům, tak i k dodavatelům.

Vlastníci (nebo také investoři) si finanční analýzou ověřují, zda prostředky, které inves

tovali, jsou náležitě zhodnocovány a řádně využívány. Z jejich hlediska je pak základním

cílem maximalizace tržní hodnoty vlastního kapitálu společnosti, zajímá je vývoj tržních

ukazatelů, ukazatelů ziskovosti a vztah peněžních toků k dlouhodobým závazkům. Je

důležité si uvědomit, že vlastník, respektive potenciální investor, je zainteresován pře

devším na výnosech.

Z hlediska věřitelského můžeme na analýzu nahlížet dvojím způsobem. Z hlediska bank

jako věřitelů je většinou nejdůležitější sledování dlouhodobé likvidity a hodnocení zis

kovosti v dlouhém časovém horizontu. Důležitá je rovněž schopnost tvorby finančních

prostředků a stabilita jejich toků. Z hlediska krátkodobých věřitelů uvažujeme o možnosti

ověřit si možnost a reálnost plnění uzavřených smluv, tedy platební schopnost, strukturu

oběžných aktiv (jako možných zdrojů finančních prostředků) a krátkodobých závazků

a samozřejmě také průběh cash flow. Ať už budeme brát v úvahu jakéhokoli věřitele,

budou mít společný především fakt, že vyžadují vrácení vložených finančních prostředků,

a obě skupiny věřitelů musí brát v úvahu i riziko nesplacení finančních prostředků. Právě

ono vyhodnocené riziko prostřednictvím analýz se odrazí v ceně (zpravidla úroku) poskyt

nutých finančních prostředků.

Z uvedených skutečností je zřejmé, že rozhodujícím hlediskem pro volbu metody finanční

analýzy bude kromě jiných aspektů také cílová skupina, pro niž jsou výsledky analýzy

zpracovávány. Zatímco tato publikace uvádí analýzu jako celek, v běžné podnikatelské

praxi je téměř nemožné a též zbytečné zpracovávat celkovou analýzu. Využívají se jen

vybrané finanční ukazatele, které se sledují v delším časovém horizontu a mají tak lepší

vypovídací schopnost. Kromě již uvedených cílových skupin by bylo možné najít i sku

piny jiné, k nim např. můžeme uvést dodavatele, stát a jeho orgány, konkurenty, veřejnost,

zaměstnance. Je však možné říci, že v těchto cílových skupinách se analýza nezpracovává

buď vůbec, nebo se zpracovává na jiné úrovni (zejména u státu a jeho orgánů).

Finanční analýzu, stejně jako téměř všechny ekonomické kategorie, lze členit. Způsobů

existuje celá řada, nicméně v textu je prezentováno pouze to členění, které je nezbytně

nutné pro pochopení struktury analýzy. Finanční analýza podle objektu zkoumání může

být rozdělena tak, jak uvádí schéma 3.

Co je finanční analýza a k čemu slouží?

13

finanční analýza podle objektu zkoumání

mezinárodní

národního

hospodářství

odvětví podniku

Schéma 3 Finanční analýza podle objektu zkoumání

Mezinárodní analýza se zabývá analýzou aspektů nadnárodního charakteru, což je v sou

vislosti s globalizačními tendencemi samozřejmě důležité pro správný odhad vývoje

zejména u těch firem, které pracují v mezinárodních vztazích. Tyto analýzy zpracovávají

specializované instituce, zabývající se hodnocením (ratingem) jednotlivých ekonomik či

firem. Informace jsou pak „pouze“ přejímány do analýz na nižší úrovni. Vzhledem k roz

sahu nutnosti sledovat různé zdroje informací je hlubší vysvětlování nad rámec obsahu

této knihy. U hlubších mezinárodních analýz je nevýhodou značné zpoždění, které se může

pohybovat okolo dvou let. Pokud by nám však šlo o ratingové hodnocení, to je zpravidla

získáváno průběžně. Tady však spíše půjde o hodnocení země, měst, případně větších

firem a finančních institucí. Opět se to nebude týkat malých firem, ačkoliv i pro malou

firmu je významné, zda je naše země z investorského hlediska hodnocena pozitivně, či

nikoliv. Informačních zdrojů existuje celá řada. Jednou z možností jsou webové stránky

Ministerstva financí, kde můžeme nalézt ratingové hodnocení České republiky.

Obrázek 1 Příklad prezentace ratingového hodnocení na webových stránkách České národní

banky

Pramen: http://www.cnb.cz/cs/mezinarodni_vztahy/rating/ (staženo 15. 4.2011)

Ratingové hodnocení republiky jako celku nám však signalizuje pouze obecný náhled

na investiční možnosti dané země, nic nevypovídá o tom, zda bude investorský zájem

Finanční analýza – metody, ukazatele, využití v praxi

14

i v konkrétním teritoriu, na kterém podniká vámi analyzovaná společnost. Co se týká ratin

gového hodnocení finančních institucí či měst, opět existuje velké množství va riant, odkud

tyto informace získat. V současnosti si můžete vyzkoušet jako nejjednodušší dostupnost

k těmto informacím přes jednotlivé ratingové agentury, z nichž nejznámější jsou např.

Standard & Poors (www.standardandpoors.com), Moody’s (www.moodys.com) nebo

Moody’s Investors Service pro střední Evropu. Jeden z příkladů je uveden na obrázku 2.

Jedná se o ratingovou agenturu CRA RATING Agency, a. s. (www.crarating.cz). Komu

nikuje v češtině a zaměřuje se na podmínky střední Evropy, tedy i České a Slovenské

republiky, takže jsou to údaje nejbližší našim potřebám.

Obrázek 2 Příklad prezentace ratingového hodnocení firem či cenných papírů u konkrétní ratin

gové společnosti

Pramen: http://www.crarating.com.

Analýza národního hospodářství – je prováděna specializovanými institucemi nebo

organizačními složkami společnosti. Je zdrojem externích informací, které prezentují

vnější prostředí firmy. Uživatelé obvykle tyto analýzy přebírají a používají je při analýzách

svých společností. Stav ekonomiky ovlivňuje schopnosti podniků dosahovat odpovídající

výnosnosti. K národohospodářským datům patří data popisující celkovou hospodářskou

situaci – tedy míra ekonomického růstu, míra inflace, míra nezaměstnanosti, úroková

míra (velmi důležitý makroekonomický ukazatel, neboť každá firma řeší strukturu způ

sobu financování – vstupují-li do podnikání úvěry jako zdroj financování, je důležité

najít správné načasování použití úvěru; rostoucí úroková míra prodražuje získání tohoto

zdroje financování, znamená tedy pokles investičních příležitostí) apod. Jde také o ana

lýzu vývoje cen a úrokových měr, vývoje devizových kurzů (makroekonomický ukazatel,

který je důležitý pro firmy se zahraničním obchodem – nízký kurz znevýhodňuje dovoz

do země a znamená zvýšení možností pro domácí výrobce, o jejichž levnější výrobky

by měl být v zahraničí větší zájem), měnové politiky ČNB apod. Tyto a další faktory

přímým i nepřímým způsobem ovlivňují chování jednotlivých firem, a proto je důležité,

aby také vstupovaly do rozhodování o podnikatelských záměrech firmy. Navíc analýza

minulého vývoje a současného stavu může pomoci vyvozovat prognózy z hlediska budou

cího vývoje, tedy jak bude makroprostředí motivovat a orientovat rozhodování občanů

a firem. Většina makroekonomických dat je přirozeně veřejně dostupná. Dnešní pokročilé

technologie navíc samozřejmě umožňují, aby tyto informace byly k dispozici na různých

Co je finanční analýza a k čemu slouží?

15

webových stránkách. K těm, na nichž je možné uvedené ukazatele najít, patří např. stránky České národní banky (www.cnb.cz), Ministerstva financí České republiky (www.mfcr. cz) nebo Českého statistického úřadu (www.czso.cz). Obrázek 3 Příklad prezentace úrokových sazeb na portálu České národní banky Pramen: http://www.cnb.cz/cs/menova_politika/mp_nastroje/#mp_nastroje (staženo 15. 4. 2011) Analýza odvětví – odvětvím rozumíme z hlediska analýzy skupinu subjektů, které jsou si z nějakého hlediska podobné, přičemž podobnost je určena provozovanými činnostmi z hlediska užití technologických postupů či z hlediska poskytovaných služeb apod. V naší praxi je členění do odvětví dáno odvětvovou klasifikací ekonomických činností z roku 1991.

1

Členění odvětví je důležité mimo jiné také proto, že každé z odvětví vykazuje jinou

citlivost na konjunkturální vývoj (odvětví cyklická, která v době ekonomického růstu vykazují růst zisku – typickým příkladem je automobilový průmysl, odvětví neutrální, na něž nemá vliv ekonomický vývoj – typickým příkladem je farmaceutický průmysl nebo potravinářský průmysl, a odvětví anticyklická, která vykazují největší růst v době ekonomické krize – zde je asi nadnesené hovořit o celých odvětvích, ale např. kabelové televize či zastavárny k tomuto trendu patří). Při hodnocení odvětví se bere v úvahu především jeho současný stav a očekávaný vývoj včetně srovnání se zahraničím na základě ekonomických a akciových ukazatelů. V rámci odvětvové analýzy se analyzují především odbytové možnosti, stav nasycenosti domácího a zahraničního trhu, importní náročnost, což však nemusí být a zpravidla nejsou finanční informace, a využívají se tedy i v širším kontextu. Důležitými charakteristikami v rámci této analýzy jsou také investiční náročnost, citlivost na technologické změny, koncentrace kapitálu uvnitř odvětví včetně struktury majetkových vztahů a citlivost na vnější vliv (na politická opatření apod.). Je důležité si také uvědomit, že analýza odvětví je podstatná pro srovnávání firem navzájem. Informace týkající se hlavních ukazatelů (rentabilita, likvidita, aktivita, zadluženost) je možno nalézt v agregovaných analýzách ministerstva průmyslu a obchodu (www.mpo.cz) a mohou posloužit jako výchozí srovnávací kritérium. Nevýhodou je, že tyto analýzy jsou k dispozici obvykle se značným časovým zpožděním (zpravidla je to rok a půl za firemními informacemi) a také to, že jsou infor- 1

Strukturu odvětvové klasifikace je možno nalézt např. na webových stránkách Ministerstva průmyslu

a obchodu České republiky (www.mpo.cz).

+


Finanční analýza – metody, ukazatele, využití v praxi

16 mace propočítány zpravidla pro firmy nad 100 zaměstnanců, takže jsou nepoužitelné jako srovnání pro malé firmy. Potřebujeme-li získat informace pro malé podniky, pak možnou variantou je využití webových stránek Českého statistického úřadu (www.czso.cz)

2

, který

základní údaje oborových analýz uvádí v sekci průmyslu. Obrázek 4 Příklad nalezení odvětvové analýzy na webových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky Pramen: http://www.mpo.cz/cz/ministr-a-ministerstvo/analyticke-materialy/#category238 (staženo 15. 4. 2011) Analýza podniků a společností – provádí se s ohledem na otázky, které s její pomocí mají být zodpovězeny. Je však nutno přihlédnout k postavení společnosti v rámci příslušného odvětví a národního hospodářství. V rámci jedné společnosti lze provádět pouze časová srovnání, přičemž je nutné sledovat, nedošlo-li u daného subjektu k zásadním změnám, které by mohly toto časové srovnání ovlivnit. Analýza společnosti se soustřeďuje na stav společnosti a na její předpokládaný vývoj, přičemž se provádí jak analýza kvalitativní, která však primárně nevychází z finančních informací firmy (image společnosti, kvalita managementu a úroveň řízení, struktura vlastnictví, likvidita akcií na kapitálovém trhu, ekologie), tak analýza kvantitativní (vychází z účetních výkazů dané společnosti). Tato úroveň analýzy je náplní dalších kapitol i praktického příkladu. Všechny výše uvedené analýzy lze označit jako analýzy řešené metodou top to down – postup shora dolů (vychází z výsledků národohospodářských analýz přes analýzu odvětví ke konkrétní společnosti). Pokud se budeme zabývat členěním analýz, je třeba se také zmínit o analýzách, které se zabývají zkoumáním pouze určité části nebo jevu z celku. K nim patří např. analýza mezinárodního obchodu, vnitřního trhu, odbytu, zaměstnanosti, kapitálového trhu apod. Důležité je rovněž členění finanční analýzy na externí a interní. Externí analýza se opírá o zveřejňované a jinak dostupné finanční informace. Interní analýzu lze označit za rozbor hos- 2

Údaj k 31. 7. 2009.

Co je finanční analýza a k čemu slouží?

17

podaření podniku, který vychází nejen z finančních informací, ale také z informací z manažerského (vnitropodnikového) účetnictví a z dat statistických, plánovaných a kontrolních. Budeme-li chtít analyzovat podnik či odvětví, je třeba si uvědomit, že nejpodstatnější úlohu při naší analýze sehrávají faktory uvedené ve schématu 4 jako faktory konkurenční síly. Působení těchto faktorů určuje potenciál zisku v odvětví, návratnost investovaného kapitálu, míru výnosů z investovaného kapitálu. Síla konkurenčních tlaků také určuje mez přílivu kapitálu – tzn. že silná konkurence v odvětví tlačí dolů míru výnosu z investovaného kapitálu, nebo jinak vyšší výnosová míra, než je minimální úroveň, stimuluje příliv kapitálu do odvětví. Je třeba si rovněž uvědomit (a to už je záležitost marketingová), ve které fázi životního cyklu se právě podnik nachází. Bude asi podstatný rozdíl mezi podnikem, který je ve fázi vzniku, podnikem ve fázi nasycení a podnikem, který se nachází ve fázi degenerace – tady však bývá strategie jednoznačná: stažení z trhu, respektive nahrazení stávajícího produktu produktem novým.

kontrolovatelné faktory

faktory prostředí

nekontrolovatelné faktory

meziprostředí

provozní analýza

mikroprostředí

výroba

makroprostředí

legislativa

dodavatelé finance ekonomický vývoj

konkurenti demografický vývoj

distributoři kulturní vývoj

vláda

Schéma 4 Faktory ovlivňující firmu v různých prostředích Faktory, které ovlivňují fungování firmy v ekonomickém prostředí, je možno v zásadě rozdělit do dvou skupin: první skupinu tvoří faktory kontrolovatelné (tedy z pohledu firmy ovlivnitelné faktory) a druhou skupinu faktory nekontrolovatelné (z pohledu firmy jen velmi obtížně ovlivnitelné). Ani toto rozdělení není však možné chápat takto striktně. Je potřeba si uvědomit, že jsou prvky v systému, které můžeme ovlivňovat částečně nebo zprostředkovaně, a nelze je tedy jednoznačně přiřadit ani k jedné ze skupin. Do této částečně ovlivnitelné skupiny by se daly zařadit především faktory z meziprostředí, které svým jednáním sice ovlivníme, ale rozhodně ne vždy je můžeme zásadním způsobem měnit. Finanční analýza samozřejmě bude vycházet z různých informačních zdrojů. Informační zdroje mají odlišnou dostupnost, ale obecně je možno je rozdělit na interní a externí. Interní informace se bezprostředně dotýkají analyzované firmy, nicméně ne všechny jsou veřejně dostupné. K veřejně dostupným informacím, které se běžně využívají pro zpracování základní finanční analýzy, patří data z účetní závěrky. Účetní závěrka účetních jednotek podle zákona o účetnictví zahrnuje rozvahu (bilanci), výkaz zisku a ztráty a přílohu, ve které je zahrnut přehled o peněžních tocích a přehled o změnách vlastního kapitálu. Tyto informace jsou také poměrně snadno dostupné, odhlédneme-li od faktu, že se zpravidla musí počítat se značným časovým zpožděním (3 – 9 měsíců podle typu Finanční analýza – metody, ukazatele, využití v praxi

18 společnosti). Budeme-li chtít dohledat informace týkající se veřejně obchodovatelné společnosti, pak je nejjednodušší dostupnost přes webové stránky České národní banky, která zodpovídá za trh s cennými papíry (www.cnb.cz). Obrázek 5 Příklad přístupu k finančním informacím společností obchodovaných na veřejných kapitálových trzích přes portál ČNB Pramen: https://oam.cnb.cz/sipresextdad/SIPRESWEB.WEB21.START_INPUT_OAM?p_lang=cz (staženo 15. 4. 2011) Je to zdroj dostupný a navíc některé společnosti nabízejí finanční informace také v excelovském formátu, takže se s nimi mnohem lépe pracuje. Cesta k těmto informacím není zcela přímočará, ale budete-li se držet výše uvedeného odkazu, neměl by pro vás být problém se k nim dostat. Kromě tohoto serveru je možné použít klasické webové stránky jednotlivých firem. Zpravidla stačí zadat do jakéhokoliv vyhledávače (www.seznam.cz, www.centrum.cz, www.google.cz atd.) příslušný název firmy a v jejích informacích pro investory vyhledat výroční zprávy. Tento způsob získávání informací je však zpravidla běžný pouze u větších firem

3

. Právě u nich najdeme finanční informace, respektive celé

výroční zprávy v odkazu, který je určen pro akcionáře nebo pro vlastníky firmy. Menší firmy tento způsob prezentace svých finančních výsledků zpravidla nevyužívají. U menších společností je dostupnost finančních údajů na webu spíše výjimečná, ale jejich přítomnost vypovídá o transparentnosti a komunikační snaze této společnosti. Informace o těchto firmách je možné získat zpravidla prostřednictvím Obchodního rejstříku, který má webové stránky (http://portal.justice.cz/uvod/justice.aspx), na nich však lze získat o firmách všechny základní informace, vč. účetní závěrky. Ne vždy však budete mít k dispozici podrobné údaje, je možné, že budete mít přístup pouze k agregovaným položkám. To však pro základní zhodnocení nemusí představovat zásadní problém, obzvláště v případě možnosti přístupu k příloze k účetní závěrce. 3

Řada společností v ČR nepublikuje na svých webových stránkách své výroční zprávy. Pokud je firma

zveřejňuje, pak ne vždy je k těmto souborům snadný přístup. Rozhodně nelze doporučit vyhledání

podle klíčových slov „výroční zpráva“, neboť odkazů je příliš mnoho.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.