načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

kniha + DVD: Final Cut Pro -- Oficiální výukový průvodce - Diana Weaynand

Final Cut Pro -- Oficiální výukový průvodce
-15%
sleva

kniha + DVD: Final Cut Pro
Autor: Diana Weaynand
Podnázev: Oficiální výukový průvodce

Návod, jak používat videoeditor Final Cut Pro. Věnuje se střihu, synchronizaci spojitých klipů. míchání zvukové stopy, doplňování titulků, optimalizaci pro výstup atp. Aplikace je ... (celý popis)
Titul doručujeme za 4 pracovní dny
doručujeme do Vánoc
Médium: kniha + DVD
Vaše cena s DPH:  790 Kč 672
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
22,4
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7% 100%   celkové hodnocení
1 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Médium: kniha + DVD
Rok vydání: 2011
Počet stran: 496
Rozměr: 167 x 225 mm
Úprava: ilustrace
Vydání: Vyd. 1.
Název originálu: Final Cut Pro 7
Spolupracovali: překlad Jiří Huf
Vazba: brožovaná lepená
Datum vydání: 13. 7. 2011
Nakladatelské údaje: Brno, Computer Press, 2011
ISBN: 9788025131497
EAN: 9788025131497
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Návod, jak používat videoeditor Final Cut Pro. Věnuje se střihu, synchronizaci spojitých klipů. míchání zvukové stopy, doplňování titulků, optimalizaci pro výstup atp. Aplikace je vyvinuta pro prostředí Apple.

Popis nakladatele

Máte-li potíže se soubory na DVD přiloženém ke knize, stáhněte si prosím opravné zdroje z adresy http://www.albatrosmedia.cz/final-cut-pro.html pod odkazem Soubory ke stažení. Digitální střižna Final Cut Pro patří k jasné volbě hollywoodských profesionálů, program sám však není tak uživatelsky komplikovaný, abyste se v něm nenaučili pracovat třeba vy. Budete však potřebovat vskutku profesionálního průvodce. Publikace certifikovaná samotnými tvůrci softwaru vás v jednotlivých lekcích postupně provede všemi činnostmi od hrubého střihu, nasazení efektů a filtrů až po finální výstup. Ať už bude vašim cílem záznam ze svatebního obřadu, propagační vnitropodnikové video nebo třeba reklamní šot, naučíte se pracovat přesně, rychle a s působivými výsledky. Jednotlivé lekce představují ucelené projekty, které postupně rozvíjejí vaše dovednosti. Krokové postupy jsou doplněny řadou tipů, vysvětlení a vedlejších úkolů, na které můžete v praxi narazit. S knihou se mimo jiné naučíte: Připravit hrubý střih na pročišťování, manipulovat s body úprav Synchronizovat spojité klipy, zarovnávat akce pomocí značek Vkládat prostřihy, mluvený komentář, zvukové efekty či hudbu Zachytávat a přenášet záznam z více z páskových i digitálních zdrojů Pracovat s přechody, náhledem a vykreslováním efektů Míchat zvukové stopy v aplikaci Audio Mixer Doplnit titulky pod obrazem i na závěr filmu, vkládat grafiku Vytvořit zmrazený snímek, upravovat pohybové parametry Nasazovat a animovat obrazové a zvukové filtry, opravovat barvy Optimalizovat projekt pro výstup na nejrůznější média a Internet Na přiloženém dvouvrstvém DVD najdete více než 40 hodin profesionálních audiovizuálních materiálů, díky nimž si budete moci všechny kroky ihned vyzkoušet v praxi. O autorce: Diana Waynand je producentka, režisérka a střihačka ověnčená četnými oceněními. Spoluzaložila vlivné výukové centrum Weynand Training International certifikované společností Apple, které je průkopníkem nových digitálních technologií. Mimo to napsala také již pět velmi úspěšných knih o programu Final Cut Pro. (oficiální výukový průvodce)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

ÚPRAVA DÉLKY KLIPU

Jakmile sestavíme hrubý sestřih, což jsme učinili v několika posledních lekcích, obrátíme pozor

nost k  dolaďování sekvencí. V  následujících třech lekcích budeme sledovat tři cíle, jejichž pro

střednictvím vylepšíme jak hrubý střih, tak i své střihačské dovednosti v programu Final Cut Pro.

První oblast, s níž se budeme potýkat v této lekci, je úprava délky jednoho klipu, tedy zkrácení či

prodloužení, a příprava sekvence o vhodné délce. Takové úpravy nazýváme pročišťováním.

Druhým úkolem bude pročistit klipy podle toho, jak spolu v sekvenci ladí. Ten můžeme chápat

jako úpravu či dolaďování časování bodů úprav – například umístění bodu do  hudební doby,

změnu obsahu klipu či při vylepšení mluveného komentáře. Ze studijních důvodů se budeme

zaobírat pročišťováním jednotlivých klipů a  více klipů zvlášť, jakkoliv v  této relaci se použité

metody obvykle uplatňují kombinovaně. S dalšími nástroji a způsoby pročišťování se seznámíte

v lekci 5.

Jakmile si osvojíte základní metody pročišťování, přesuneme se ke třetímu cíli – ke zvýšení efek

tivity pracovního postupu. V  6. lekci se naučíte jak a  kdy použít nový způsob provádění úprav

a jak zpracovávat záběry z více kamer. Rovněž se zde seznámíte i s dalšími funkcemi a metodami

práce v programu Final Cut Pro.

Příprava projektu na pročišťování

V této lekci se soustředíme na pročišťování klipů, takže ve cvičeních se v této lekci budou obje

vovat sekvence, které jsou sice sestříhané, ale stále jsou neopracované, stejně jako všechny hrubé

střihy. Pracovní záběry pochází z televizní série Leverage společnosti TNT. Jedná se o dramatický

pořad se scénářem, který se tedy liší od dokumentárních snímků či zpráv popisujících skutečné

lidi, místa a události. Při střihu dramatických záběrů hraje zvuk důležitou roli, takže v této sek

venci budeme měnit přístup k hudbě.

137Příprava projektu na pročišťování


1 Otevřete program Final Cut Pro a v nabídce File zvolte možnost Open, anebo stiskněte klá

vesy Command+O. Ve složce Lessons, umístěné na disku, otevřete soubor Lesson 4 Project.  Tip: Pro účely cvičení prosím zavírejte všechny ostatní projekty, které zůstanou otevřeny

z předchozích relací. Učiníte to tak, že na název projektu v kartě prohlížeče klepnete se stisknutou

klávesou Control a z místní nabídky vyberte možnost Close Tab. Vaše obrazovka se tak bude blíže

podobat obrázkům uvedeným v této knize. 2 Poklepáním na  klip Leverage_Sc33 v  prohlížeči soubor otevřete v  přehrávači. V  režimu celé

obrazovky (Digital Cinema Desktop Preview) si klip můžete prohlédnout stisknutím kláves

Commnad+F12.

Zde vidíte hotovou scénu epizody „The Second David“ pořadu Leverage. Techniky pročišťo

vání si procvičíte na nedokončené, neboli hrubější verzi části této scény.

O záznamu Leverage Televizní seriál Leverage z  produkce společnosti TNT je moderním příběhem ve  stylu Robina

Hooda o  pěti po  technické stránce zdatných zlodějích, kteří svých dovedností využívají

ke  vloupání do  dobře zabezpečených objektů, a  kteří pomáhají obyčejným lidem v  boji proti

těm, kteří jsou u moci. Hrdinové však přišli o svou kancelářskou budovu, a tak je skupina na tři

měsíce rozdělena. Jakmile si členové týmu uvědomí, že se jim lépe pracuje ve  skupině než

odděleně, znovu se v  epizodě „The Second David“ dají dohromady a  připravují se na  největší

loupež ve  svém životě. Členy týmu jsou Timothy Hutton (Nathan, nebo Nate), Gina Bellman

(Sophie), Chistian Kane (Eliot), Beth Riesgraf (Parkerová) a Aldis Hodge (Alec).

Seriál Leverage je natočen kamerou RED ONE. Záznam je zpracován funkcemi Log a  Transfer

programu Final Cut Pro a  soubory jsou převedeny do  Apple formátu ProRes 422 (Proxy).

Sekvence jsou upravovány ve formátu ProRes Proxy v rozlišení 1920 x 1080. Poslední uzamčená

sekvence je napojena na  původní soubory RED CODE a  barvy jsou upraveny pomocí aplikace

Color programu Final Cut Pro. Po  provedených úpravách byla sekvence vykreslena a  vrácena

aplikaci Final Cut Pro. Společnosti TNT se pak vrátil digitální soubor, takže produkce tohoto

seriálu probíhá bez filmového pásku, ve formě digitálních dat.

138 LEKCE 4 ÚPRAVA DÉLKY KLIPU


3 Jakmile si scénu prohlédnete na celé obrazovce, vraťte se stiskem klávesy Esc do rozhraní pro

gramu Final Cut Pro. Nyní si sekvenci Leverage_v1 rough přehrajte v časové ose. Stiskem klá

ves Option+U si zvětšíte rozložení okna plátna.  Tip: Jestli se již nepohybujete v upraveném, zvětšeném rozložení okna plátna, můžete si okna

rozhraní uzpůsobit. Návod na to, jak rozložení upravit a uložit, najdete v 1. lekci.

Všechny klipy v našem hrubém střihu se nachází ve správném pořadí, ale je třeba je pročistit,

tedy prodloužit či zkrátit podle rozvrženého rozhovoru. U některých klipů bude možná třeba

odstranit nepotřebnou či opakující se větu. U jiných může být třeba klip rozšířit, aby v něm

byla věta dokončena.

Povšimněte si modrých a červených značek, které jsme vám umístili na pravítko časové osy.

Modré značky označují body, ve kterých je třeba klip ořezat, a červené značky ukazují, kam

později vložíme prostřihy, jež překryjí obrazové skoky. 4 Přetáhněte ukazatel pozice na první značku na začátku sekvence a všimněte si jejího označení

v okně plátna. Ukazatel pozice přemístíte dopředu na další značku stisknutím kláves Shift+M.

Na  předchozí značku se přesunete stiskem kláves Option+M. Zjistěte pomocí klávesových

zkratek, kolik bodů úprav bude třeba v sekvenci ořezat, pročistit.  Poznámka: Na další značku můžete ukazatel pozice přesunout také klávesami Shift+šipka nahoru.

Přesunout ukazatel pozice na značku předchozí lze pomocí kláves Shift+šipka dolů.

Dialog je v dramaticky orientovaném snímku velice důležitý, takže si aktivací zobrazení zvu

kových vln v časové ose upravíme zobrazení klipů, stejně jako jsme to dělali s klipy mluvené

ho komentáře ve 3. lekci. 5 V  levém dolním rohu časové osy klepněte na  tlačítko rozbalovací nabídky Track Layout

a v nabídce vyberte možnost Show Audio Waveforms. Rovněž můžete stisknout klávesovou

zkratku Command+Option+W.

139Příprava projektu na pročišťování


6 Přibližte si první klip v  sekvenci. Opakovaně stiskněte klávesy Shift+T, které zvětší výškové

zobrazení zvukových vln. Ještě než klipy jakkoliv upravíme, vytvoříme si v  prohlížeči zálo

hu sekvence. V  případě, že by vám provedené změny nevyhovovaly a  chtěli byste se vrátit

k původní verzi, se vám bude záloha sekvence hodit. 7 Se stisknutou klávesou Control klepněte v  prohlížeči v  kontejneru Sequences na  sekvenci

Leverage_v1_rough a v nabídce vyberte funkci Duplicate.

Ve  stejném umístění se založí duplikát sekvence, jehož označení bude sestávat z  označení

originálu a přidaného slovy copy. Nová sekven

ce je nastavena a  zobrazuje se (například výška

stop a zvukové vlny) stejně jako sekvence, podle

které byla zkopírována. 8 Klepněte na  obrazovou část prvního klipu,

33C_1, a následně označení zrušte.  Poznámka: Názvy klipů v této sekvenci udávají scénu, klapku a kameru. Například v názvu klipu

33A_2 (B) rozeznáme scénu 33A, klapku 2 a kameru B.

Linka zobrazující se pod označením klipu značí, že

jsou obrazové a zvukové stopy propojeny. Je-li v pane

lu tlačítek v časové ose aktivní spojitý výběr, při ozna

čení zvukové či obrazové stopy klipu se automatic

ky označí všechny jeho stopy. Podobně při ořezávání

spojitého klipu se najednou ořežou všechny stopy

klipu. 9 Přehrajte si první klip, 33C_1, poslouchejte rozho

vor a  sledujte zvukové vlnění. Poté přesuňte ukaza

tel pozice na místo, kde by podle vás měl klip začínat.

Součástí pracovního postupu seriálu Leverage jsou nahrávky osmi zvukových stop, které jsou

kvůli úpravám smíšeny do jediné mono stopy. Když si klip poslechnete a dokonce se i podí

váte na  zobrazení zvukových vln, zjistíte, že ideální místo pro začátek sekvence bude oka

mžik, kdy Nathan vykračuje a říká „Grifter, hitter, hacker, thief “. V následujícím cvičení klip

v tomto místě ořežeme.

140 LEKCE 4 ÚPRAVA DÉLKY KLIPU


Základy pročišťování Jestli se s  mechanismy pročišťování teprve seznamujete, vězte, že se v  podstatě jedná o  způsob rozhodování, kam do klipu umístit počáteční a koncový bod poté, co jste klip již vložili do časové osy. V  rámci pročišťování bodů úprav klip na  konci či začátku prodlužujete, anebo zkracujete. Prodloužení a  zkracování klipů v  časové ose má obvykle vliv na  délku celé sekvence, protože klipy, které za  upravenou částí nasledují, se často v  reakci na  provedenou úpravu přitáhnou či oddálí. Klip je možno pročišťovat čtyřmi způsoby. Prohlédněte si grafické znázornění zmíněných čtyř možností níže a srovnejte délku původního a pročištěného klipu. Nejprve se zaměřme na počáteční bod na začátku klipu: Přesuňte počáteční bod doleva a klip začne dřívějším snímkem. Bude tedy delší: Když počáteční bod přesunete doprava, bude klip začínat později a bude kratší: Podívejte se na koncový bod na konci klipu. Přesuňte koncový bod doleva, klip se zakončí dřívějším snímkem a bude kratší: Přesuňte koncový bod doprava a klip skončí pozdějším snímkem, čímž se prodlouží: Při přehrávání sekvence v časové ose uvidíte pouze vybrané části klipů. Přesto však máte k dispozici kompletní snímky původních mediálních souborů. Pamatujte si, že maximální počet snímků, kterými lze klip libovolným směrem prodlužovat (na  začátku či na  konci), závisí na  tom, kolik snímků je k dispozici v původních mediálních souborech. Nyní budeme v úvodu do pročišťování pokračovat a zaměříme se na některé funkce, které budete při pročišťování používat. V  následujících krocích budeme prostřednictvím nástroje pro výběr (Selection) pročišťovat dva klipy v sekvenci Leverage_v1 rough.  Tip: Nezapomeňte v tomto cvičení aktivovat funkci přichytávání. 1 Umístěte ukazatel pozice do  klipu 33C_1 a  pomocí šipky doleva a  doprava se posuňte

do místa, ve kterém Nate začíná hovořit. Jestli při posunování po jednotlivých snímcích nesly

šíte žádný zvuk, zapněte v  nabídce View funkci Audio Scrubbing a  zkuste stisknout šipky

znovu.

Ukazatel pozice se nachází v cílovém místě, ve kterém budeme s bodem úprav manipulovat.

V našem případě sekvence začne těsně před tím, než Nate promluví.

Original marked clip

Earlier In point

Later In point

Earlier Out point

Later Out point

141Základy pročišťování


 Tip: Dávejte při úpravě či vystřihování bodů úprav pozor, zda se v upravovaném místě nenachází

nějaké rušivé prvky. Například v našem klipu si všimněte v pravém dolním rohu, že Sophie otáčí

hlavou. Aby byl bod úprav čistější, měli byste klip oříznout o několik snímků dříve, než Sophie

začne hlavou otáčet. 2 Přesuňte ukazatel pozice v  sekvenci nad počáteční

bod prvního klipu. Jakmile se zobrazí ukazatel pro

úpravu velikosti, klepněte na počáteční bod.

Označena je pouze hranice klipu, ne jeho celý

obsah. Kdyby byl označen celý klip, došlo by k pře

sunu klipu, nikoliv pouze k  jeho ořezání. Stopy

jsou propojeny a  je aktivován spojitý výběr, takže

při označení vstupního bodu se označí počáteč

ní i koncový bod, a oba body budete moci upravit

najednou. 3 Přesuňte přetažením obou bodů úprav počáteční

bod v klipu dále. Přichyťte body k ukazateli pozice.

Poté si klip přehrajte.

Jakmile počáteční bod přesunete doprava, zůstane celý klip na místě a posune se pouze počá

teční bod. Klip se zkrátí a  kolem něj se zobrazí hnědé ohraničení, které značí jeho novou

délku. V  informačním okně se zobrazí nová délka klipu. Všimněte si, že ukazatel pozice se

zobrazí širší a že v jeho horní části se při přichycení k bodu úprav zobrazí přichycovací šipky.  Tip: Dávejte si při posunování bodu úprav pozor, abyste jím pohybovali v rámci stejné stopy,

ve které jste ho označili. Prvně jsme klepli na bod úprav ve stopě V1, takže budeme přetahovat

v této stopě.

I když jsme takto klip zkrátili, zůstala nám na začát

ku sekvence současně mezera. Tu je možné odstra

nit, ale to je otázkou dalšího úkonu. V tomto cvičení

použijeme nástroj Ripple, který při aplikaci mezeru

odstraní. 4 Klepněte na mezeru a stiskněte klávesu Delete. 5 Nyní si přehrajte druhý klip, 33B_3, a zaměřte se na jeho začátek. Chcete-li zvukové vlny vidět

ve  větším zobrazení, stiskněte klávesy Option++ (znaménko plus), které vám časovou osu

v místě ukazatele pozice přiblíží.

Nate v tomto klipu opakuje slovo crime, které je zde tedy nadbytečné, a bude ho třeba ořezat

a sekvenci tak upravit. 6 Spusťte přehrávání klipu od začátku a ukazatel pozice umístěte přímo před okamžik, kdy Nate

řekne „There‘s a  reason we work together.“ Nezapomeňte doladit umístění ukazatele pozice

pomocí šipek doleva a doprava.

142 LEKCE 4 ÚPRAVA DÉLKY KLIPU


7 Abychom mohli klip ořezat, přetáhneme počáteční bod doprava a přichytíme ho k ukazate

li pozice.  Tip: Až budete přetahovat bod úprav, který sdílí umístění s jiným klipem, můžete klepnout těsně

vedle něj. Takže abyste mohli přetáhnout počáteční bod, klepněte doprava ihned vedle místa,

ve kterém se nachází. Budete-li přetahovat koncový bod, klepněte nepatrně nalevo od jeho

umístění. 8 Klepněte do mezery a stiskněte klávesu Delete.

Ořezávání pomocí nástroje pro výběr se může hodit v případech, kdy klip zkracujete, anebo

když se na obou stranách ořezávaného klipu nachází prázdné místo. Když se ale klipy v sek

venci vzájemně dotýkají, je lepší použít nástroj pro odstranění, Ripple. Manipulace s body úprav Program Final Cut Pro umožňuje provádět pročišťování z  každých okolností čtyřmi nástroji. V tomto cvičení použijeme nástroj Ripple. Nástroj Ripple dokáže odříznout začátek či konec klipu a  navíc, stejně jako funkce odstranění, kterou jsme používali v  předchozí lekci, odstraní i  zbytek klipů v  sekvenci, takže v  ní nezůstanou žádné mezery. K  nástroji Ripple se dostanete prostřednictvím nástroje Roll, což je čtvrté tlačítko shora v paletě nástrojů. S nástrojem Ripple se počáteční a koncové body přetahují doleva či doprava, stejně jako s nástrojem výběru. Když však použijete nástroj Ripple, všechny následující klipy se automaticky posunou dopředu o délku ořezu. V naší sekvenci se nachází 12 různých míst, ve kterých lze nástroj Ripple použít. Můžeme je chápat jako „tucet přebytečných útržků“. 1 Přehrajte si v časové ose druhý a třetí klip, 33B_3 a 33A_2 (B), a v obou si poslechněte větu

„Work together guys“. Můžete si pomoci značkou Ripple 1.

143Manipulace s body úprav


 Tip: Stejně jako vždy, i tentokrát si můžete v případě potřeby oblast přiblížit a prohlédnout si

zobrazení zvukových vln podrobněji.

Stejně jako i  v  předchozích ořezech, i  zde lze na  místo, ve  kterém má dialog uvozovat klip,

zacílit ukazatelem pozice. 2 Ve třetím klipu umístěte ukazatel pozice přímo za zdvo

jenou větu, před okamžik, kdy Alec řekne „Yeah“.

Stiskněte šipku doleva či doprava, anebo klávesy JKL,

a upravte umístění ukazatele pozice.  Poznámka: Možná jste si na začátku třetího klipu povšimli,

jak se Alec zamračil. Tuto část klipu do scény vrátíme

později. 3 Klepněte v paletě nástrojů na nástroj Roll a podržte stisknuté tlačítko myši. Jakmile se obje

ví ukazatel nástroje Ripple (vypadá jako váleček), klepněte na  něj. Nástroj lze zvolit rovněž

stiskem RR. 4 Aniž byste tlačítkem myši klepli či přetahovali, umístěte ukazatel nad třetí klip, 33A_2 (B).

Ukazatel nástroje Ripple obsahuje znak X, což značí, že nástroj v této oblasti nebudete moci

použít. To lze pouze na počátečním a koncovém bodu klipu. 5 Přesuňte ukazatel nástroje Ripple k počátečnímu bodu klipu. Poté ho přesuňte nepatrně dole

va od  bodu úprav nad koncový bod klipu předchozího. Všimněte si, že ocásek u  ukazatele

nástroje Ripple změní směr.

144 LEKCE 4 ÚPRAVA DÉLKY KLIPU


Jakmile se nástroj Ripple dostatečně přiblíží k  počátečnímu bodu, znak X zmizí a  ocásek

ikony se přesune doprava, směrem k  ořezávanému klipu. Když se ukazatel nástroje Ripple

přesune nad koncový bod předchozího klipu, bude ocásek směřovat právě k  tomuto klipu.

S touto vizuální pomůckou budete mít přehled nad tím, který klip ořezáváte. 6 Přesuňte ukazatel nástroje Ripple na  počáteční bod třetího klipu. Přetáhněte vnitřní okraj

počátečního bodu a přichyťte ho k ukazateli pozice.

Nástroj Ripple, stejně jako nástroj výběru, přetáhne zvuk i  obraz spojitého klipu. Při přeta

hování bodu úprav se zobrazí informační okno s udáním množství, které z klipu ořezáváme.

Po ořezu nezůstane žádná mezera a všechny klipy v sekvenci se o oříznutou délku přitáhnou. 7 Přehrajte si čtvrtý klip, 33C_1a, od značky Ripple 2. Ukazatel pozice zaparkujte za zdvojené

slovo „was“ před tím, než Nate řekne „OK“.

I když je zvolen nástroj Ripple, budete si moci klipy v sekvenci přehrávat a pohybovat se mezi

nimi. Nástroj Ripple je aktivní pouze tehdy, když se ukazatel nachází v oblasti stopy v časové ose. 8 Přetáhněte počáteční bod klipu doprava, ale ještě nepouštějte stisk tlačítka myši.

Všimněte si, že když bod úprav při zkracování klipu přesunete pomocí nástroje Ripple, ohra

ničení klipu se zúží a naznačí tak délku klipu.

Nástroj Ripple nad počátečním bodem klipu Nástroj Ripple nad koncovým bodem předchozího klipu

145Manipulace s body úprav


Když bod úprav odstraníte, v  okně plátna se zobrazí dvě podokna, s  jejichž pomocí budete

moci sladit akci v koncovém bodě jednoho klipu s počátečním bodem klipu jiného. Koncový

bod předchozího klipu se zobrazí nalevo a  počáteční bod klipu následujícího napravo. Při

přetažení bodu úprav se bod ve  dvojitém zobrazení v  okně plátna aktualizuje. Nad klipy se

pro zjednodušení objeví názvy klipů a zdrojové časové kódy. 9 Přichyťte počáteční bod k ukazateli pozice. Přehrajte si další bod úprav.  Tip: Někdy je jako cíl třeba použít zobrazení zvukových vln a ukazatel pozice obejít zcela. S aktivní

funkcí přichytávání lze umístit bod úprav přesně jen nesnadno. Když se do takové situace

dostanete, vypněte dočasně přichytávání klávesou N. Lepší kontrolu nad pročišťováním získáte

také tak, že si zobrazení přiblížíte.

I  když tímto ořezem opravíme začátek klipu, je třeba odstranit i  přebytečnou větu na  konci

klipu. Větu „What about Maggie?“ vlastně slyšíme ve třech klipech po sobě, a to na značkách

3, 4 a 5 nástroje Ripple. 10 Přehrajte si konec čtvrtého klipu a  pokračujte v  přehrávání až ke  značkám 3, 4 a  5 nástroje

Ripple. Koncový bod tohoto klipu přesunete až ke  3. značce, do  okamžiku, kdy Alec řekne

„They know our faces“.

Značku lze užít jako cíl a můžete k ní přichytá

vat stejně jako k ukazateli pozice. 11 Přetáhněte pomocí nástroje Ripple koncový

bod čtvrtého klipu doleva a  přichyťte ho ke  3.

značce nástroje Ripple. Zobrazí se stejné při

chytávací trojúhelníky, jako když přichytáváme

k ukazateli pozice.

Všimněte si, že v  okně plátna se ve  stejném místě objeví dva názvy značky. Při pročišťová

ní tohoto klipu se nepročistí jen následující klipy, nýbrž i  umístění značek. Značky nástroje

Ripple si při pročišťování budou uchovávat ke klipům pod sebou relativní pozici. 12 Ověřte si, zda je v nabídce Sequence označen příkaz Ripple Sequence Markers.

146 LEKCE 4 ÚPRAVA DÉLKY KLIPU


Když příkaz označíte, bude se se značkami v sek

venci při ořezávání klipů nadále manipulovat.

Jestli nechcete, aby k tomu docházelo, zrušte ozna

čení této funkce. To lze provést i v panelu tlačítek

v časové ose. Ořezávání v přehrávači a ořezávání podle délky trvání Nástroj Ripple lze, stejně jako i další nástroje programu Final Cut Pro, používat ve více oknech. V okně přehrávače a časové osy můžete umísťovat značky, ale taktéž je zde můžete i ořezávat. Tato funkce se vám bude hodit, protože když v  přehrávači otevřete klip obsažený v  sekvenci, budete mít před sebou i oblast nacházející se mimo rozsah počátečních a koncových bodů, takže budete moci vyhledat i cílové umístění, které v časové ose viditelné není. V tomto cvičení ořízneme bod úprav v přehrávači a současně i v časové ose „na základě čísel“, která určují délku trvání. Rovněž se naučíte i některým zkratkovým klávesám pro výběr bodu úprav. 1 Přehrajte si oblast v okolí značek 6 a 7 nástroje Ripple.

V této oblasti je nutné provést několik drobných úprav.

Ukazatel nástroje Ripple tedy pouze nepřesuneme

do  cílového umístění značky či ukazatele pozice. Bod

úprav označíme a jeho umístění vylepšíme pomocí klá

ves [ a ] (levá a pravá hranatá závorka). 2 Přesuňte ukazatel pozice v klipu 33A_2 (A) na značku 6

nástroje Ripple. Poté stiskněte klávesu V.

147Ořezávání v přehrávači a ořezávání podle délky trvání


Stiskem klávesy V označíte nejbližší bod úprav a do jeho umístění přesunete ukazatel pozice.

Pracujeme s nástrojem Ripple, takže se označí pouze počáteční či koncový bod, záleží na tom,

který se nachází nejblíže ukazateli pozice. 3 Stiskněte klávesu [ (levou hranatou závorku) a přesuňte tak koncový bod doleva o jeden sní

mek. Dalším stiskem klávesy z klipu odříznete další snímek.  Tip: Rovněž můžete stisknout klávesy < a >> (levá a pravá úhlová závorka) a upravit jejich

prostřednictvím označené body úprav snímek po snímku. Když stisknete v kombinaci s klávesou

závorky či úhlové závorky i klávesu Shift, odříznete najednou pět snímků. Výchozí počet takto

odstraněných snímků (1 až 99) lze upravit na kartě Editing v okně uživatelských předvoleb, User

Preferences.

Opakovaným stiskem klávesy přesouváme koncový bod snímek po snímku. Když potřebujete

pokročit o více než jen několik snímků (například o celou sekundu či více), můžete označit

bod úprav a zadat délku, stejně jako zadáváte délku trvání při přesouvání klipu v časové ose.

My z konce klipu odřízneme 1 sekundu. 4 Označte koncový bod a zadejte -1. (tečka). Poté zadanou hodnotu stisknutím klávesy Return

potvrďte.

Určitý rozsah, o který se klip ořeže, se zobrazí v časové ose pod pravítkem. Jakmile hodnotu

zadáte, bod úprav se přesune o jednu sekundu doleva. Značky se v okně plátna ořežou také,

takže značky 6 a 7 nástroje Ripple možná uvidíte ve stej

ném rámci pospolu, bude záležet na tom, o jak rozsáhlý

úsek klip oříznete. 5 Opakovaným stiskem klávesy U  označíte různé strany

bodu úprav. Dejte si pozor, aby byl označen počáteční

bod dalšího klipu, 33D_1 (B).

Klávesa U při označení bodu úprav přepíná mezi třemi body – koncovým bodem, počáteč

ním a  koncovým bodem a  mezi počátečním bodem. Bod úprav je možné zvolit klávesou

V a poté stiskem klávesy U, kterou označíte konkrétní stranu bodu úprav. Následně bod úprav

ořežte klávesou hranaté závorky, anebo zadáním konkrétní délky trvání.  Tip: Označit a oříznout body úprav lze i stiskem kombinace kláves V a U pospolu s výchozím

nástrojem výběru, Selection.

148 LEKCE 4 ÚPRAVA DÉLKY KLIPU


6 Klávesou ] (pravá hranatá závorka) ořežte snímky z  klipu až do  okamžiku, kdy Parkerová

řekne „No, what about Maggie?“ a klip tak čistě začne.

Počáteční a koncové body jsou někdy umístěny tak, že přeruší slovo či větu. Když větu v klipu

neslyšíte, v  časové ose ořezávanou část označit nebudete moci. Jestliže však klip otevřete

v prohlížeči, uvidíte oblast nacházející se před počátečním bodem a dokonce ještě rozsáhlejší

zobrazení zvukových vln. 7 Přehrajte si klip 33_4 (B), ve kterém je umístěna značka 8 nástroje Ripple a poslechněte si, jak

Alec říká „said that“. Na konci klipu zní věta, jako by byla ustřižena. Poklepejte na tělo, nebo

na střed klipu, a otevřete ho tak v přehrávači.

Když vyberete nástroj Ripple, můžete poklepáním v sekvenci otevírat a upravovat klipy v pře

hrávači. Je-li klip viditelný v přehrávači, uvidíte počáteční a koncové body a budete si ho moci

přehrávat. 8 Klepněte v přehrávači na kartu Mono a přesuňte ukazatel pozice do okamžiku před současný

počáteční bod, ve kterém Alec začíná říkat větu „You just said that“. 9 Chcete-li si tuto oblast prohlédnout podrobněji, stiskněte několikrát kombinaci kláves

Command++ (znaménko plus) a zobrazení zvukových vln si tak v místě ukazatele pozice při

bližte. Ukazatel pozice přemístíte do správné pozice pomocí šipek doleva a doprava.  Poznámka: Klávesami Command++ (znaménko plus) či Command+- (znaménko mínus) si můžete

zobrazení přiblížit a oddálit v libovolném okně. Kombinace kláves Option++ a Option+- bude

fungovat pouze v časové ose.

Ukazatel pozice se bude, zatímco budete zobrazení přibližovat, rozšiřovat a znázorňovat tak

šíři jednoho snímku.

149Ořezávání v přehrávači a ořezávání podle délky trvání


 Poznámka: Okno přehrávače se vám, v závislosti na velikosti obrazovky a rozložení oken, může

zobrazovat odlišně než na zde znázorněném obrázku.

10 Stisknutím klávesy I v přehrávači nastavte počáteční bod.

Stále ještě máme označený nástroj Ripple, takže stisknutím klávesy I se počáteční bod přesune do  místa, ve  kterém se nachází ukazatel pozice, jako kdybychom ho sem přesunuli. Klip v časové ose je nyní delší a začíná tím, jak Alec říká „You just said that“.

 Poznámka: Body úprav je v přehrávači možné pomocí nástroje Ripple přesouvat i v panelu

posuvníku. Při přetahování do cílové pozice nad ním však nebudete mít takovou kontrolu. Druhý záběr Režisér by si tuto scénu spolu s dalšími herci rád přehrál a chce, abyste ji pročistili co možná nejvíce. Dejte si záležet a dolaďte oblast okolo značek 4 a 5. V klipu 33D_1 (A) byste měli ponechat větu „What about Maggie?“, kterou říká Parkerová, a  v  přilehlých klipech byste měli ořezat všechny přebytečné věty. Následně se poperte se čtyřmi zbývajícími body úprav pod značkami 9  – 12. Pro připomenutí uvádíme způsoby, jakými lze body úprav zpracovat nástrojem Ripple: • Přetáhněte bod úprav. • Označte bod úprav, zadejte přesný rozsah, jaký se má odstranit, a stiskněte klávesu Return. • Označte bod úprav a odřízněte pomocí klávesy hranaté závorky jeden snímek. • Stiskněte klávesu Shift v  kombinaci s  klávesou hranaté závorky, přesunete se o  zadaný

výchozí počet snímků. • Otevřete klip v přehrávači a označte počáteční a koncový bod. • Stiskem klávesy V  označte nejbližší bod úprav, klávesou U  můžete ve  výběru přepínat,

a následně užít libovolnou z výše uvedených metod.  Tip: Pamatujte si, že když si zobrazení časové osy přiblížíte či oddálíte, je-li označen bod

úprav, dojde k přiblížení či oddálení právě onoho bodu úprav, nikoliv ukazatele pozice.

Jakékoliv označení zrušíte stiskem kláves Command+Shift+A. Poté si budete moci

přibližovat zobrazení v místě ukazatele pozice.

150 LEKCE 4 ÚPRAVA DÉLKY KLIPU


Pročišťování stopy V2 Ořezávat vkládaný klip lze i  jinak než s  pomocí nástroje Ripple. Jak jste již dříve v  lekci viděli, bod úprav je možné přesouvat i  pomocí výchozího nástroje pro označení. S  ním je však práce komplikovanější, protože vám neumožní ořezávat následující klipy, ani vkládat body úprav do sousedících klipů. Řešením by bylo, a  dělají to tak mnozí střihači, umístit do  stopy V2 prostřihy, stejně jako jsme to dělali v sekvenci Interviews projektu Believe v předchozí lekci. Při vkládání klipů do stopy V2 máte k  dispozici manévrovací prostor, ve  kterém můžete s  body úprav manipulovat tak, že je přetáhnete do prázdné oblasti stopy, aniž byste museli odstraňovat klipy v okolí. 1 Otevřete v prohlížeči v kontejneru Sequences sekvenci Leverage_v2 a přehrajte si ji na časo

vé ose.

Zde vidíte ořezanou sekvenci, na níž jste pracovali, nicméně do stopy V2 má vložené prostři

hy shodné s původní sekvencí. Umístění prostřihů ve stopě V2 vám umožní klipy v sekvenci

umístit blíže k začátku či ke konci. Rovněž budete mít volnější ruce při ořezávání počátečních

a koncových bodů s výchozím nástrojem označení.  Tip: Jestli jste prostřih již dříve vložili do stopy V1 a chcete ho vrátit zpátky do stopy V2 a dosáhnout

tak větší volnosti, stiskněte klávesu Shift a přetáhněte klip nahoru, stisknutá klávesa zabrání jeho

pohybu do stran. Rovněž lze označit klip a stisknout klávesy Option+šipka nahoru. 2 Klávesou A  označte výchozí nástroj pro výběr a  přibližte si první prostřih ve  stopě V2.

Nezapomeňte těmto stopám aktivovat funkci přichytávání. 3 Přehrajte si v časové ose od 1. značky prostřihu (Cutaway) klip 33A_1 (A) a současně i sou

sedící klipy. Chcete-li klip přesunout v sekvenci dopředu, klepněte na prostředek klipu a pře

táhněte ho doleva. Přichyťte jeho koncové body ke koncovému bodu prvního klipu, 33C_1,

a přehrajte si ho.

151Pročišťování stopy V2


Jakmile máme prostřih umístěn v samostatné stopě, můžeme klip přesunout, ořezat ho přeta

žením bodů úprav, anebo dokonce i vypnout jeho viditelnost a vyzkoušet si, jak by sekvence

vypadala bez něj. 4 Se stisknutou klávesou Control klepněte v  sekvenci na  klip 33A_1 (A). V  místní nabídce

vyberte možnost Clip Enable, označení volby se zruší.

Tato místní nabídka uvádí dlouhý seznam funk

cí a změn, které lze v klipu aplikovat. Když zrušíte

označení volby Clip Enable, je to jako byste klipu

vypnuli ovládací prvek Track Visibility. Chcete

li si část sekvence prohlédnout bez konkrétního

klipu, bude se vám tato funkce hodit.

Je-li zobrazení klipu zakázáno, v časové ose se klip zobrazí potemněle, stejně jako když vypne

te funkci Track Visibility v propojovacím panelu časové osy. 5 Přehrajte si první dva klipy v sekvenci, abyste je viděli bez prostřihů. Poté se stisknutou kláve

sou Control opět klepněte na klip 33A_1 (A) a v nabídce vyberte znovu přepínač Clip Enable.

Rovněž můžete pouze označit klip a stisknout klávesy Control+B.

Prostřih v  tomto místě zajišťuje vhodné dramatické napětí. To by však bylo dramatičtější,

kdyby byl prostřih delší. 6 Klepněte na počáteční bod klipu 33A_1 (A). Zadejte -1. (tečka), na začátek klipu tak připojíte

další sekundu. Stiskněte klávesu Return a přehrajte si klip.

152 LEKCE 4 ÚPRAVA DÉLKY KLIPU


Podobně jako u  nástroje Ripple, i  zde lze pomocí nástroje pro výběr ořezávat konkrétní

délku klipu, pakliže samozřejmě ořezávané klipy mají ve  stopě dostatek prostoru k  posu

nu. Pročišťování lze provádět i  pomocí kláves hranatých závorek. Sophie v  tomto sestřihu

na začátku klipu mrkne. My se tedy vrátíme. 7 Ponechte počáteční bod klipu 33A_1 (A) označený a několikrát stiskněte klávesu ] (pravá hra

natá závorka), dokud se bod nepřesune před mrknutí. Klip si přehrajte.

Kromě přetažení pomocí nástroje pro označení, ořezání bodu úprav, zadání ořezávaného rozsa

hu a posunování pomocí kláves hranatých závorek existuje ještě další způsob, jak lze klipy pro

čišťovat. 8 Přehrajte si klip 33A_2 (B) před značkou 2. prostřihu a prostřih nad ní. Nyní přesuňte ukaza

tel pozice přímo za okamžik, kdy Alec řekne „was“.

Z  dramatického hlediska by bylo pěkné, kdyby prostřih zachycující Sophii zapadl přímo

za Alecovu větu. 9 Klepněte na počáteční bod klipu 33A_1 (A), ale nepřetahujte ho.

Tentokrát nebudeme přetahovat bod úprav k ukazateli pozice. Namísto toho ho do místa uka

zatele pozice přesuneme. I když se jedná o odlišný postup, dosáhneme jím stejného výsledku. 10 Ukazatel pozice máte umístěný v požadovaném místě, bod úprav je označen, takže stiskněte

klávesu E, anebo v nabídce Sequence vyberte možnost Extend Edit. Klipy si přehrajte.

Počáteční bod máme nyní přesunut až k ukazateli pozice. K přesunutí bodu úprav je tedy, pro

shrnutí, třeba udělat následující tři věci:

• Umístit ukazatel pozice do cílového umístění.

• Vybrat, který bod úprav chcete pomocí výchozího nástroje pro výběr použít.

• Stisknout klávesu E, anebo v nabídce Sequence vybrat možnost Extend Edit.

153Pročišťování stopy V2


Stejně jako v ostatních případech pročišťování, které jsme v této lekci prováděli, se může klip

přesunutím bodu úprav zkrátit či prodloužit.  Poznámka: Bod úprav je možné přesunout pouze v případě, že máte při přesunu k dispozici

dostatek materiálu. Když ukazatel pozice umístíte mimo zdrojový klip, do tohoto místa nebudete

moci klip přesunout a nedojde tedy k žádné změně. Přesunovat lze i větší počet bodů úprav. Bod

úprav přidáte do výběru tak, že na něj klepnete se stisknutou klávesou Command.

Druhý záběr

Režisér se vrátil s  dalšími herci, kteří chtějí vidět hotovou scénu. Dejte si v  sekvenci ještě trochu

práce s  dolaďováním zbývajících prostřihů ve  stopě. Nezapomínejte, že můžete přetahovat

nástrojem pro výběr, stisknout klávesy hranatých závorek, ořezávat na  základě zadané hodnoty

a rovněž body úprav i přesunovat do umístění ukazatele pozice. Samozřejmě za předpokladu, že

se na obou stranách prostřihu nachází dostatek prostoru k manévrování. Pročišťování jedné stopy ve spojitém klipu V celé lekci jsme pracovali s klipy, které měly spojité stopy. Když se nacházíte ve výchozím režimu spojitého výběru a klepnete na jednu stopu, označí se stopy všechny. Jak jste viděli, stejný režim má vliv i na pročišťování. Po klepnutí na jeden bod úprav, například na koncový bod obrazu, se označí všechny koncové body ve  všech stopách. Chcete-li v  klipu upravit postavení koncového bodu ve všech stopách stejně, může se vám tato funkce hodit. Nicméně někdy je třeba pročistit pouze obrazovou stopu klipu, která má být delší či kratší než stopa zvuková, případně obráceně. To vše proto, že když se v sekvenci změní současně zvuk i video, divákovi připadá přechod poněkud „těžkopádnější“. Přechod v  jedné stopě následovaný pozdějším přechodem ve  stopě druhé efekt zjemňuje. Při dolaďování se proto takto body úprav rozdělují. 1 Přehrajte si v časové ose druhý a třetí klip ve stopě V1 a oblast si přibližte.

Alecova odpověď „Yeah,“ přichází poté, co Nate řekne „There‘s a  reason we work together,“

možná až příliš náhle. Na  začátek klipu zachycujícího Aleca tedy přidáme další vteřinu.

Budeme proto muset otevřít sekvenci. Protože se klipy ve  stopě V1 nachází všechny vedle

sebe, budeme muset použít nástroj Ripple. 2 Pomocí klávesové zkratky RR vyberte nástroj Ripple. Poté klepněte na  počáteční bod klipu

zachycujícího Aleca, 33A_2 (B).

Stále ještě máme aktivní spojitý výběr, takže se označí a  upraví počáteční body ve  zvukové

i obrazové stopě. 3 Zadejte -20 a stiskněte klávesu Return. Přehrajte si nově umístěné body úprav mezi klipy.

154 LEKCE 4 ÚPRAVA DÉLKY KLIPU


Touto úpravou se vytvořil další úsek a Alec se tak ve tváři krásně dramaticky zamračí, což při

předchozí délce klipu nebylo viditelné. Rovněž se však do sekvence dostal přebytečný zvuk.

Právě provedenou úpravu není třeba vracet, ale přebytečný zvuk můžeme odstranit pouze

ze zvukové stopy.

Tentokrát není žádoucí zaměstnávat nástroj Ripple, takže využijeme nástroj pro výběr. 4 Stisknutím klávesy A vyberete výchozí nástroj pro výběr. 5 Přehrajte si klip zachycující Aleca, 33A_2 (B), a umístěte ukazatel pozice právě před okamžik,

kdy Alec řekne „Yeah“. Tady nám bude začínat zvuková část klipu.

Protože chceme pracovat pouze s jednou stopou spojitého klipu, musíme vypnout funkci spo

jitého výběru. 6 Klepněte na  tlačítko funkce spojitého výběru, Linked

Selection, nacházející se na  panelu tlačítek časové osy

(anebo stiskněte klávesy Shift+L), které funkci vypne.

Spojitý výběr je aktivní, stejně jako funkce přichytávání, když je tlačítko zelené, a  vypnutý,

když je potemnělé. 7 Klepněte na počáteční bod klipu 33A_2 (B) ve stopě A1 a přetáhněte ho tak, aby se přichytil

k ukazateli pozice. Přehrajte si klip.

Když funkci spojitého výběru vypnete, budete moci označovat a manipulovat se zvukovými

a obrazovými stopami klipu samostatně, dokonce i v případě, že jsou stopy spojené.

155Pročišťování jedné stopy ve spojitém klipu


 Poznámka: Střihač či zvukař by do prázdného prostoru ve zvukové stopě před odvysíláním pořadu

přidal ruch ze sálu. 8 Klepněte v  časové ose na  tlačítko funkce spojitého výběru, Linked Selection, které funkci

opět zapne.

Můžete si vybrat, zda budete provádět střih s, anebo bez spojitého výběru. Prozatím ponechá

me kvůli cvičením v lekci spojitý výběr aktivní, tedy ve výchozím stavu.  Tip: Když budete chtít spojitý výběr dočasně obejít, kupříkladu při úpravě jedné stopy klipu,

přetáhněte bod úprav se stisknutou klávesou Option. Přetahujte pouze vybraný bod úprav

ve zvukové či obrazové stopě.

Druhý záběr

Na  parkovišti u  nahrávací společnosti narazíte na  starou kamarádku, která filmy stříhá postaru.

Kamarádka vás poprosí, ať jí ukážete způsoby nelineárního střihu. Vy jí rádi vyhovíte, protože si tak

zopakujete, jak lze v  programu Final Cut Pro záběry zpracovávat. Otevřete v  prohlížeči sekvenci

Leverage_v1_rough Copy a  vypněte označení (viz tip níže). Rozhodnete se, že nebudete předvádět

práci s  nástrojem Ripple, ale spíše začnete u  něčeho, co je kamarádce bližší – u  nástroje pro dělení

(Razor Blade, klávesa B). Tento nástroj aplikujete na bod úprav a odstraníte přebytečnou část. Poté se

dostanete k možnostem pročišťování, kterými sekvenci doladíte.

 Tip: I když se na značkách podle jednotlivých pokynů dobře procvičíte, vyberte v nabídce Edit

možnost Project Properties a v sekvenci Leverage_v1 copy vypněte jejich zobrazení. Ve volbách

viditelnosti značek, Marker Visibility, zrušte označení v zatrhávacích polích u modrých

a červených značek.

Z praxe

I když střihové funkce v programu Final Cut Pro fungují stejně bez ohledu na typ snímku, s nímž

pracujete, je dobré si své dovednosti zdokonalit na  různých typech záběrů a  nástroje, funkce

a  klávesové zkratky si tak lépe vštípit do  paměti. V  lekci jsme pracovali s  dramatickými záběry,

takže byste si měli zkusit sestříhat dokumentární snímek, se kterým jsme pracovali v předchozích

třech lekcích, sami. Otevřete v  kontejneru Browser  Sequences sekvenci SeaWorld_v3_rough

a upravte klipy podle délky zvukové stopy.

Opakování

1. Co se stane, když v časové ose vypneme spojitý výběr?

2. Co se stane, když při úpravách použijeme nástroj Ripple?

3. Jakou klávesovou zkratku má nástroj Ripple?

Opakování

1. Co se stane, když v časové ose vypneme spojitý výběr?

2. Co se stane, když při úpravách použijeme nástroj Ripple?

3. Jakou klávesovou zkratku má nástroj Ripple?

156 LEKCE 4 ÚPRAVA DÉLKY KLIPU


4. Jaké klávesy lze použít jako klávesové zkratky při posunování bodu úprav o několik snímků?

5. Proč je výhodné pročišťovat klip v přehrávači?

6. Jak lze v sekvenci zamezit zobrazení jednoho klipu?

7. Jakými nástroji lze v časové ose přetahovat bod úprav?

8. Jakou klávesovou zkratkou přesunujeme body úprav?

9. Jak je možné přesunout klip v  časové ose do  svrchnější stopy, aniž bychom ho posunuli

horizontálně?

10. Proč je vhodné pracovat ve stopě V2?

Odpovědi

1. Budete moci označit a upravit jednu stopu spojitého klipu.

2. Dojde ke zpracování v nezamčených stopách sekvence.

3. Výběr nástroje Ripple provádíme zkratkou RR.

4. Klávesy [ a ] (hranaté závorky), anebo < a >> (úhlové závorky).

5. Protože si budete moci prohlédnout část sekvence nacházející se mimo označenou oblast.

6. Klepnutím na klip v sekvenci se stisknutou klávesou Control a zrušením označení možnosti

Clip Enable v místní nabídce.

7. Pomocí nástroje pro výběr a nástroje Ripple.

8. Přesunování bodu úprav ovládá klávesa E.

9. Stiskněte při přetahování klávesu Shift, anebo klip označte a  stiskněte kombinaci kláves

Option+šipka nahoru. Chcete-li klip přesunout níže, stiskněte Option+šipka dolů.

10. Protože tak budete moci klipy prodlužovat, aniž byste na  kterékoliv ze stran naráželi

na hraničící klipy.

Klávesové zkratky

B Vybere nástroj pro dělení (Razor Blade) Control+B Povolí či zakáže klip E Přesune bod úprav Shift+L Zapíná a vypíná spojitý výběr N Zapíná a vypíná přichytávání RR Vybere nástroj Ripple U Prochází výběrem mezi počátečním, koncovým a oběma body úprav v časové ose V Vybere bod úprav nacházející se nejblíže ukazateli pozice v časové ose

4. Jaké klávesy lze použít jako klávesové zkratky při posunování bodu úprav o několik snímků?

5. Proč je výhodné pročišťovat klip v přehrávači?

6. Jak lze v sekvenci zamezit zobrazení jednoho klipu?

7. Jakými nástroji lze v časové ose přetahovat bod úprav?

8. Jakou klávesovou zkratkou přesunujeme body úprav?

9. Jak je možné přesunout klip v  časové ose do  svrchnější stopy, aniž bychom ho posunuli

horizontálně?

10. Proč je vhodné pracovat ve stopě V2?

Odpovědi

1. Budete moci označit a upravit jednu stopu spojitého klipu.

2. Dojde ke zpracování v nezamčených stopách sekvence.

3. Výběr nástroje Ripple provádíme zkratkou RR.

4. Klávesy [ a ] (hranaté závorky), anebo < a >> (úhlové závorky).

5. Protože si budete moci prohlédnout část sekvence nacházející se mimo označenou oblast.

6. Klepnutím na klip v sekvenci se stisknutou klávesou Control a zrušením označení možnosti

Clip Enable v místní nabídce.

7. Pomocí nástroje pro výběr a nástroje Ripple.

8. Přesunování bodu úprav ovládá klávesa E.

9. Stiskněte při přetahování klávesu Shift, anebo klip označte a  stiskněte kombinaci kláves

Option+šipka nahoru. Chcete-li klip přesunout níže, stiskněte Option+šipka dolů.

10. Protože tak budete moci klipy prodlužovat, aniž byste na  kterékoliv ze stran naráželi

na hraničící klipy.

157Opakování




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist