načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Fimo -- šperky z polymerové hmoty – Petra Nemravová

Fimo -- šperky z polymerové hmoty

Elektronická kniha: Fimo -- šperky z polymerové hmoty
Autor: Petra Nemravová

Příručka návodů na výrobu šperků z polymerové hmoty FIMO, materiálu, který se vytvrzuje pečením v troubě. Informace o pomůckách, základních postupech a technikách; popis patnácti projektů (např. korálky, náhrdelníky, náramky atd.). ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  246
+
-
8,2
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma ELEKTRONICKÁ
KNIHA

hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2% 80%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2010
Počet stran: 112
Rozměr: 25 cm
Úprava: barevné ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Skupina třídění: Kresba. Umělecká řemesla
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2010
ISBN: 978-80-247-3312-8
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Příručka návodů na výrobu šperků z polymerové hmoty FIMO, materiálu, který se vytvrzuje pečením v troubě. Informace o pomůckách, základních postupech a technikách; popis patnácti projektů (např. korálky, náhrdelníky, náramky atd.).

Popis nakladatele

Publikace, která přináší ucelený přehled o základních technikách práce s polymerovou hmotou (FIMO atd.) speciálně se zaměřující na výrobu korálků a šperků. Polymerová hmota je materiál, jehož používání se v současné době rozvíjí a získává stále větší oblibu výtvarníků a všech, kteří se věnují ručním pracím. Zájemce po prostudování této knihy bude schopen na pokročilé úrovni pracovat s polymerovou hmotou. V knize nalezne ucelený popis materiálu a pomůcek, které na českém trhu dosud nejsou zmapovány. Kniha obsahuje návody a obrazové postupy jednotlivých technik využívaných k výrobě konkrétních projektů. Slouží také jako základ k dalšímu experimentování s touto mnohostranně použitelnou hmotou. Publikace je na trhu ojedinělá svou komplexností a reflexí českého trhu s polymerem. Dosud neexistuje kniha českého autora, která by tuto tematiku rozvíjela a zároveň reflektovala dostupnost materiálu a pomůcek. (šperky z polymerové hmoty)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Petra Nemravová - další tituly autora:
Fimo -- šperky z polymerové hmoty Fimo -- šperky z polymerové hmoty
Fimo -- canes-roličky, hranolky Fimo -- canes-roličky, hranolky
 (e-book)
Fimo -- canes-roličky, hranolky Fimo -- canes-roličky, hranolky
 
K elektronické knize "Fimo -- šperky z polymerové hmoty" doporučujeme také:
 (e-book)
Hrajeme si s Fimo hmotou Hrajeme si s Fimo hmotou
 (e-book)
Šité korálky -- korálkové šperky Šité korálky
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Výhradní dovozce pro ČR a SR

produktů fi

rmy STAEDTLER

pro hobby a creative

FIMO - classic, soft, effect

FIMO air

Vytlačovací formy, laky,

vykrajovátka ...

Široký sortiment pomůcek

a potřeb

Ztvárněte své představy

Modelovací hmota, která se vytvrzuje

pečením v troubě.

Potřeby pro Vaši kreativní tvorbu

• velkoobchodní

a maloobchodní prodej

• speciální akce, slevy,

bonusy

• velký internetový obchod

www.kreativnisvet.cz

Kreativní svět s.r.o., Hlinky 74, 603 00 BRNO, Tel.: 543 245 346, E-mail: info@kreativnisvet.cz

FIMO

Petra Nemravová

FIMO

PETRA NEMRAVOVÁ

šperky z polymerové hmoty

šperky z polymerové hmoty



FIMO

PETRA NEMRAVOVÁ

šperky z polymerové hmoty


Fimo šperky z polymerové hmoty Petra Nemravová Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, Praha 7 obchod@grada.cz, www.grada.cz tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 jako svou 4058. publikaci Odpovědná redaktorka Ing. Jana Minářová Fotografie v knize Filip Kokstein, Petra Nemravová Fotografie na obálce Filip Kokstein, www.kokstein.com Sazba a grafická úprava Jana Řeháková, DiS. Návrh grafické úpravy a obálky Zuzana Brečanová Počet stran 112 První vydání, Praha 2010 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s. © Grada Publishing, a.s., 2010 Cover Design © Zuzana Brečanová, 2010 Doporučení a pracovní postupy v této knize byly autorkou ověřeny, přesto za ně nelze převzít zodpovědnost. Autor ani nakladatelství neručí za jakékoliv věcné, osobní ani majetkové škody. Názvy produktů, firem apod. použité v knize mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků. ISBN 978-80-247-3312-8 ISBN 978-80-247-9110-4 (ve formátu PDF)

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být reprodukována

a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu nakladatele.

Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno.

Fimo

šperky z polymerové hmoty

Petra Nemravová

Vydala Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, Praha 7

obchod@grada.cz, www.grada.cz

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

jako svou 4058. publikaci

Odpovědná redaktorka Ing. Jana Minářová

Fotografie v knize Filip Kokstein, Petra Nemravová

Fotografie na obálce Filip Kokstein, www.kokstein.com

Sazba a grafická úprava Jana Řeháková, DiS.

Návrh grafické úpravy a obálky Zuzana Brečanová

Počet stran 112

První vydání, Praha 2010

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s.

© Grada Publishing, a.s., 2010

Cover Design © Zuzana Brečanová, 2010

Doporučení a pracovní postupy v této knize byly autorkou ověřeny, přesto nelze za ně převzít

zodpovědnost. Autor ani nakladatelství neručí za jakékoliv věcné, osobní ani majetkové škody.

Názvy produktů, firem apod. použité v knize mohou být ochrannými známkami nebo

registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

ISBN 978-80-247-3312-8

obsah

Úvod 7 O polymerové hmotě 8 O barvách 10 Materiál 12 Pomůcky 14 Postup práce 18 Základní techniky 24 Projekty 46

Retro korálky v černobílé 47

Pomačkaný náramek 50

Náhrdelník s vkládanými motivy 52

Cracle náramek 56

Počmárané kuličky 58

Šmankote, to je kostiček - náramek 60

Pruhované soudečky 62

Kostičkovaná sada 66

Recyklovaný knoflík 72

Náhrdelník s kaleidoskopem 76

Sada pocukrovaná kovem 80

Kytičkované korálky 88

Duhový náramek – mokume gane 92

Zrcadlení proužků 98

Oboustranný náhrdelník 102 Kompletování projektů 106 Literatura, webové stránky 112 6

7

Úvod

Dík y,...

... že otevíráte tuto knihu právě zde, na jejím počátku. Vznikla šťastnou shodou okolností,

nadšení z tvorby s polymerovou hmotou a potřeby jej sdělit vám všem.

Vznik je zapříčiněn bez nadsázky velikou láskou k  tomuto uměleckému médiu a stránky

jsou prodchnuty nadšením pro práci s  polymerovou hmotou a jejím objevováním. Věřím,

že i vám bude průvodcem při prvních a dalších krůčcích při práci s polymerem – je určena

začínajícím i pokročilejším „clayerům“ a naleznete v  ní kromě jiného i řadu praktic

kých tipů.

Kniha je členěna do několika hlavních oddílů. První mapuje obecný postup při práci s poly

merovou hmotou a pomůcky, které vám pomohou při vytváření šperků z  ní vytvořených.

Další část se zabývá objevováním technik, které se při tvoření z polymeru hojně využívají.

Poslední část je pak věnována samotným tzv. projektům neboli postupům při výrobě

konkrétních šperků. Publikace je „okořeněna“ řadou praktických návodů a tipů, které jsem

za dobu práce s polymerem nasbírala a vyzkoušela. Snažila jsem se o naprostou konkrétnost

a srozumitelnost postupů tak, aby nebylo pochyb.

V úvodu nemohu nevzpomenout, kdo mně samotné byl a stále je učitelem a rádcem. Jsou

to jednak cizojazyčné knihy, ze kterých čerpám nové znalosti a zkouším postupy. Dále

zahraniční kurzy a konference, kterých jsem se účastnila za přítomnosti takových „pojmů“

v  oblasti práce s  polymerovou hmotou, jakými jsou Donna Kato, Carol Blackburn, Lisa

Pavelka, Lindly Haunani a další. Jsou mým motorem, poučením a inspirací, kterou vám ráda

předávám.

Na  závěr úvodu bych chtěla poděkovat... především svému skvělému manželovi Petrovi

za  to, že sdílí mé nadšení a ve  všech ohledech mě v  něm podporuje. Všem babičkám a

dědům za hlídání. Dále Gradě a paní Janě Minářové, která mi umožnila splnit si sen v podobě

vydání knihy a možnosti sdílet tak to, co jsem se již naučila. Společnosti Kreativní svět po

tom za poskytnutí polymerové hmoty Fimo k vyrobení projektů v knize. V neposlední řadě

Jarce - Matovi, která se „postarala“ o onu náhodu, bez které by tato kniha nikdy nevznikla.

Přeji příjemné čtení, spoustu inspirace a dní spojených s modelováním a hňácáním úžasné

záležitosti, kterou je polymerová hmota.

Na závěr jedna technická poznámka. V českém jazyce, díky teprve se rozvíjející oblasti výroby

šperků a dekoračních předmětů z  polymerové hmoty, neexistuje obecně ustálená termi

nologie. Používám proto výrazy přeložené volně z angličtiny. Pro lepší orientaci v zahraniční

literatuře u technik přikládám používaný anglický ekvivalent. Některé výrazy jsou čistě ja

zykovou hrou mě samotné a dam z mého okolí, které šílenství zvanému polymerová hmota

také propadly.

8

O polymerové hmotě

Polymerová hmota FIMO a další značky jsou chemicky polyvinylchlorid – PVC, které je dále

upraveno měkčidly, barvivy atd., aby mělo vlastnosti vhodné pro modelování a vypalování.

Za vznik polymerové hmoty můžeme považovat 30. léta 20. století, kdy byla vyvinuta hmota pro

tvorbu hlaviček panenek. Autorka tohoto nápadů jej v šedesátých letech prodala společnosti

EberhardFaber, která začala tento materiál dále zdokonalovat a prodávat pod značkou Fimo.

Následoval vývoj dalších hmot a značek a jejich rozvoj v oblasti zpracovatelnosti, chemického

složení i barevné škály až do současné podoby.

9

Na trhu existuje několik výrobců, z nichž v České republice je nejznámější značka Fimo společnosti

Staedtler. V rámci této značky vyrábí tři řady polymerových hmot v široké paletě barev – Clas

sic a Soft lišící se tuhostí, respektive jednoduchostí zpracování a následné práce. Dále tato fi rma

vytvořila řadu Eff ect. Jak název napovídá, nabízí řadu různých speciálních efektů, např. imituje

barvu žuly, je zlatá, stříbrná, průhledná atd. Hmota Fimo Classic je zpočátku tuhá, nicméně po

zpracování zachovává dobrou a dlouhodobou tvárnost. Je mísitelná do nepřeberného množství

odstínů. Její výhodou oproti další řadě a nakonec i dalším značkám je fakt, že zachovává nejmenší

detaily například při „caning“, neboli vytváření roliček a tyčinek (tzv. canes) s motivy. Varianta Soft

je jednodušší na úvodní zpracování, nicméně pro mě samotnou je velmi snadné vtisknout do ní

otisky prstů a oproti Classicu se snáze deformuje. Po upečení je také křehčí, a proto se příliš nehodí

na  hodně namáhané předměty. Jsou ale lidé, kterým Soft naprosto vyhovuje a dokážou s ním

vytvořit nádherné šperky. Záleží na  teplotě v  místnosti, kde pracujete, i na  vaší tělesné teplotě,

respektive teplotě vašich prstíků.

Z dalších hmot dostupných na  našem trhu je zřejmě nejznámější Cernit, populární zejména pro

výrobu panenek. Nabízí totiž širokou škálu barev kůže. Cernit je po vypálení poněkud pružnější

a některé barvy pečením tmavnou. Já sama upřednostňuji Fimo pro jeho stálobarevnost, do

brou zpracovatelnost i dostupnost na  trhu. V českých obchodech ještě naleznete Pardo, hmotu

od  německé společnosti Viva Decor. Obsahuje včelí vosk, a při zpracování je tudíž měkčí. Pozor

si u ní musíte dávat při tvorbě detailů (např. u vytváření roliček s kytičkami, tzv. millefi ori) – díky

vosku se kytičky mohou při vypékání jakoby rozmáznout a kontury poté nejsou tolik ostré. Pardo

imituje spoustu různých minerálů a metalické hmoty této řady jsou více jasné a barvou věrné, než

je Fimo. V obchodech na českém trhu se také ojediněle setkáte se značkou Premo, jež je na úvodní

zpracování jednodušší než Fimo a nabízí se také v široké škále barev. Tato značka spolu se Sculpey

je používána zejména v  angloamerické části světa. Premo je považováno za nejlepší hmotu pro

tvoření technikou tzv. Mica Shift, kde se využívá metalického efektu hmoty. Jako poslední výz

namnou značku nemohu nezmínit Kato PolyClay, která byla vytvořena ve spolupráci společnosti

Van Aken a Donny Kato, nejznámějších ikon práce s polymerem. Tato hmota je složitější na úvodní

zpracování, nicméně svými vlastnostmi, jako například pružností, možností vytáhnout ji na téměř

průsvitný plátek, Fimo určitě předčí. Pro výrobu například prstýnků je díky své pevnosti (a také vy

pékání na vyšší stupeň teploty) vhodnější než hmoty ostatní. V porovnání s Fimo je Kato PolyClay

o malinko dražší. Mnoho lidí může odradit i užší škála vyráběných barev.

Na počátku doporučuji vyzkoušet více značek, neboť každému člověku vyhovuje jiný typ hmoty.

Pro různé projekty také můžete používat různé druhy hmoty. Je možné je také ve svých projek

tech kombinovat (přestože výrobci to nedoporučují), pozor ale na vypalování. Vždy kombinujte

jen hmoty, které se vypalují při stejné teplotě.

Práce s hmotou je nesmírně rozmanitá a jsem přesvědčena, že celý život budete objevovat nové

a nové techniky a postupy. To je na ní, vedle možnosti hry s nekonečnou paletou barev, úžasné.

Její rozmanitost je vedle barvy dána také univerzálností v použití tohoto materiálu a množstvím

technik neustále se vyvíjejících. Tato hmota i přes svůj pokročilý věk je stále malé dítě, které v po

slední době doznalo velmi rychlého vývoje a bude se rozhodně vyvíjet dále. K široké použitelnosti

přispívá i množství pomůcek, které jsou pro tvorbu k  dispozici. Jsou zde popsány částečně pro

ilustraci, co vše je možné, částečně s nimi budu v  knize pracovat. Na polymeru je ale krásné to, že

můžete tyto pomůcky mít, ale nemusíte.

10

Podkapitolu a alespoň krátkou pasáž o barvách zde nemohu vynechat. Barva, jak již bylo

nastíněno, je totiž u polymerové hmoty, vedle možnosti zpracování, jednou z  jejích nejvýz

namnějších vlastností – její devizou.

Velká část tvořících (včetně donedávna mě samotné) si většinou koupí všechny své oblíbené

barvy, které potřebuje, a ty pro své projekty používá. Je to nejjednodušší cesta a nabídka škály

barev je opravdu široká, proto na první pohled neexistuje důvod, proč to dělat jinak. V následu

jících řádcích se vás pokusím když ne přesvědčit, tak alespoň ukázat další možnou cestu.

Vycházím z toho, že všichni, kdož tvoří, chtějí být originální a nejen to. Každý člověk dis

ponuje jiným vnímáním a paletou barev, kterou s oblibou používá. Kam tím směřuji? Poly

merová hmota, jak už bylo předesláno, má tu vlastnost, že ji můžete smíchat s barvou ji

nou a vytvořit tak zcela unikátní odstíny barev. Ve své podstatě byste měli vystačit se třemi

základními barvami, kterými jsou žlutá, magenta (fuchsie) a tyrkysově modrá (světle mod

rá, tzv. cyan), a samozřejmě barvami neutrálními – bílou a černou. Všechny ostatní můžete

z těchto barev namíchat. Čeho tím dosáhnete? Originálních a jen svých vlastních barev,

možnosti kdykoliv mít po  ruce jakoukoliv barvu, sladění svých projektů tón v tónu a další

výhody. O barvách pojednávají úžasné knihy od  Lindly Haunani a Maggie Maggio, které

tuto problematiku na svých stránkách rozvíjí a doplňují řadou praktických cvičení.

Vedle primárních barev existují barvy sekundární, namíchané z primárních. Jsou jimi odstíny

fialové, zelené a oranžové. Přidáním černé k primárním i sekundárním barvám snížíte jejich

intenzitu a docílíte tím tmavých, jakoby podzimních odstínů. Přidáním bílé docílíte odstínů

světlých, pastelových.

Pro vaši práci s polymerovou hmotou může být užitečné, vyrobíte-li si jakýsi barevný

vzorník, a to mícháním jednotlivých primárních barev v různém poměru, vyrobením malých

placiček v těchto barvách a jejich označením. Budete tak mít k dispozici paletu barev, ze

které můžete vybírat a bude vždy stejná, opakovatelná.

O barvách Postup při míchání primárních barev: Potřebujete k tomu dvě vykrajovátka různě veliká (zde ve  tvaru čtverce) a kousky hmot v primárních barvách (u Fimo je to magenta, tyrkys a žlutá; u jiných značek se může jednat například od barvu fuchsia – růžová, či cyan – modrá). Stejně tak můžete barvy sekundární (vzniklé mícháním barev primárních) dále míchat a vytvořit si tak široký vzorník barev. Smíchání všech barev se všemi v různých poměrech

Výsledek míchání

Výsledná pomůcka – z jedné strany je výsledná barva,

ze strany druhé poměr smíchaných barev

12

Polymerová hmota již byla popsána výše. Je alfou a omegou, samozřejmým základem, který

potřebujete. Aby se nestala pouze hmotou – modelínou (i když i ze samotné hmoty jejím mísením

mohou vzniknout překrásné šperky), ale uměleckým materiálem, existují různé další komponen

ty, se kterými můžete hmotu samotnou ozvláštňovat, upravovat.

Tekutá polymerová hmota

Liquid neboli tekutá polymerová hmota je svojí podstatou a chemickým složením podob

ná hmotě tuhé. Konzistencí jde však o tekutinu, která vypečením zprůhlední a ztvrdne.

Pokud jde o Fimo liquid, zůstává po vypálení lehce mléčný a jakoby pružný. Kato Polyclay

je mléčný, po vypálení velmi čirý. Liquid se používá pro transfery obrázků z tiskáren, dá se

kombinovat s olejovými barvami, třpytkami atd. Pokud máte velmi tvrdou hmotu, můžete

ji kapkou liquidu znovu změkčit. Liquid také dobře funguje jako lepidlo. Vyrábíte-li projekt,

který vícekrát pečete, je před spojením dobré upečenou hmotu namazat slaboulinkou vrst

vou liquidu a teprve potom ji přitisknout ke hmotě syrové. Lépe se tak obě části spojí. Te

kutou hmotu můžete nanášet špičkou aplikátoru (je součástí balení tekuté hmoty), pokud

však chcete užít větší množství, je lépe tekutinu přelít do  mističky a nanášet ji štětcem.

Vytlačováním přes úzký aplikátor v ní vznikají bublinky vzduchu a mohou vytvářet dutinky,

které jsou po vypečení vidět. Pokud pracujete se štětcem, na konci práce jej vyčistěte lihem,

jinak zůstane lepkavý s povlakem polymeru. I tak doporučuji vyřadit jeden ze štětců právě

k tomuto účelu. K nanášení na malé plochy můžete samozřejmě použít i prsty.

Materiál

Pudry, barvy, inkousty

Barevné prášky a pudry mohou vašim

projektům dodat patřičný šmrnc. Zdobit jimi

můžete hmotu před pečením, po  pečení

již tak snadno neulpí. Také je možné přidat

trochu prášku do  liquidu a štětcem potřít

povrch. Pokud zdobíte své šperky pudry, je

dobré je nalakovat, aby se prášek neodíral.

Některé pudry (např. Pearlex Perfect) obsa

hují částečky pryskyřice a díky tomu se při

pečení s hmotou pevně spojí a není již nutné

výrobek lakovat.

Zajímavé je taktéž použití olejových barev,

které můžete smíchat s liquidem a vlastně na

Fimo malovat. Po vypálení liquid ztuhne a bar

vy se tak zafixují. Pozor ale na přílišné nanese

ní barev a schnutí, které je v  porovnání např.

s barvami akrylovými o hodně delší.

13

Pro úpravu povrchu se používají již uvedené barvy akrylové, jejichž nespornou výhodou

je, že velmi rychle zasychají. Barvy se dají použít například u povrchu, který má texturu

(jednoduše výstupky a prohlubně ve  formě ornamentů). Barvy nanesete do  prohlubní

a  případně utkvělou barvu na  výstupcích jednoduše obrousíte. U hlubších textur můžete

jemně prsty nanášet barvu jen na výstupky a zvýrazníte tak plastičnost.

Inkousty jsou taktéž výbornou pomůckou pro dotváření povrchu hmoty. Můžete je na trhu

nalézt ve  formě podušek napuštěných inkoustem, či v  lahvičkách. S  inkousty a pomocí

jakýchkoliv gumových razítek (milovníci scrapbookingu jistě vědí) můžete na hmotu tiskat,

obarvovat ji atd.

Práci s těmito materiály se kniha bude věnovat okrajově, stojí ale rozhodně za zmínku. Téma

pudrů, inkoustů a barev by stálo za vydání knihy samostatné.

Kovové plátky a barevné fólie

Slaboulinké plátky kovu jsou perfektním doplňkem a spolu s  Fimem vytvářejí na  špercích

zajímavé efekty. V knize se jim v projektech budu věnovat více. Plátky můžete použít ke zdo

bení, pokrýt jimi povrch hmoty a jejím následným rozválením vytvořit efektní prasklinky.

Ty vzniknou díky tomu, že plátky nejsou pružné a hmota ano. Kovové plátky se dále využívají

v technice mokume gane (viz kapitola Projektů), zdobit jimi lze také rámečky na fotografi e.

Na  našem trhu jsou dostupné stříbrné, zlaté, měděné a pestrobarevné kovové plátky a  vločky.

Jejich pořizovací hodnota je vyšší, nicméně vydrží opravdu dlouho.

Barevné fólie jsou levnější formou kovových plátků. Pod průhlednou vrstvou fólie je nane

sena barva, kterou přiložením k nevypálené hmotě a třením povrchu fólie od vrchní vrstvy

oddělíte a přenesete ji pak na  hmotu. Následné použití je stejné jako u kovových plátků.

Dalším použitím např. s texturami (viz dále) vytvoříte na povrchu s poměrně malým úsilím

úžasné efekty. Plátky se vyrábějí v imitacích všech kovů, dále v zářivých metalických barvách

a imitaci olejových skvrnek a dalších efektů.

14

Některé z pomůcek, které používám, jsou, řekla bych, naprosto základní a nutné pro každého, kdo

se prací s hmotou zabývá. Jsou jimi podložka, strojek na těstoviny, váleček a nožíky. Samozřejmě

také pečicí trouba.

Ostatní z pomůcek jsou ty, které vám vaši práci ulehčí, zpřesní či zefektivní. Jinými můžete dodat

svým šperkům osobitost, zvláštnost a jedinečnost.

Pomůcky

15

Podložka

Pro práci s polymerovou hmotou budete potřebovat dostatečně velkou podložku, která je

bez pórů, a tudíž nenasákavá. Zapomeňte tedy na dřevo, to se pro polymer nehodí.

Podložkou může být např. sklo, keramická dlaždice či kus kuchyňské desky. Sama používám

právě tuto kombinaci. Odřezky kuchyňské desky naleznete v  každém hobby marketu za

velmi malý peníz. Dlaždičku používám většinou tehdy, když projekt chci rovnou přenést

do  pečicí trouby a nechci s  ním nijak hýbat. Projekt tak např. můžete na  dlaždici uválet

válečkem, vykrojit nožem a nemusíte s  ním vůbec manipulovat. Spodní strana šperku

zůstane naprosto hladká a rovná. Sklo je použitelné jako varianta dlaždice, navíc díky

průhlednosti uvidíte, zda zespodu nejsou vzduchové bublinky.

Podložku vždy po použití důkladně otřete, dobře se k tomu hodí třeba vlhčené ubrousky.

Strojek na těstoviny

Strojek na  těstoviny, či lépe strojek na  úpravu polymerové hmoty je základní pomůckou.

Každému, kdo chce s  Fimem začít, jej vřele doporučuji. Téměř si neumím představit, že

by mohl tvůrce bez strojku s  úspěchem pracovat. Nicméně jsou samozřejmě lidé, kteří

používají jen své ruce a váleček. A co vlastně umí onen strojek? Upravíte s  jeho pomocí

tuhou polymerovou hmotu do  krásně vláčné a lehko upravitelné, vytvoříte tzv. blendo

vanou (s přechodem barev) hmotu, připravíte si tenké či širší plátky k dalšímu použití. Jak

jsem sama zjistila, na  této pomůcce se nevyplácí šetřit a po  třech neúspěšných pokusech

s  levnými strojky na  těstoviny jsem investovala do  strojku, který je vyroben skutečně pro

přípravu polymerové hmoty. Strojky jsou vybaveny nastavitelnými válci pro úpravu šířky

plátku a mají mezi 7 – 9 stupni nastavení. V knize u projektů záměrně neuvádím čísla jako

šířku plátu, protože u některých strojků je číslo 1 nejširší a u jiných nejslabší plát. Budu proto

užívat pouze termíny nejširší, střední a tenké nastavení strojku.

Strojek čistím vlhčenými ubrousky, případně dalšími s  příměsí alkoholu. Do  krajů se často

dostane hmota – tu vyndávám špejlemi. Strojek můžete rozebrat (nedělejte to u hodně

levných variant, už jej zpět nesložíte) a vyčistit důkladněji. Nedoporučuji jej však rozklá

dat příliš často, strojek k tomu není určen. Řada tvořících si svůj strojek odstrojí (tzn. vrch

ní a postranní plechy, které nemají vliv na funkci strojku, odstraní) a lépe se tak dostanou

k  válcům, aby je očistili. Nikdy ale neodstraňujte spodní plíšky (pod válci), hmota se pak

po projetí od válců neodlepuje a točí se dokola. Bohužel právě v těchto místech se zbytky

hmoty rády usazují. Po každé změně barvy je vhodné válce otřít, zvláště tehdy, jedná-li se

o barvy světlé. Jako test, jsou-li válce čisté, používám kousek bílé hmoty. Plátek hmoty pro

jedu strojkem, a když zůstane čistý, mohu pokračovat v použití další barvy.

Strojek si občas zaslouží vstříknout trochu oleje na šicí stroje či WD-40 k ozubeným kolečkům

a koncům válců, bude se vám s nimi poté hladčeji točit. Po takové revizi však užijte kousek

jinak nepoužitelné hmoty jako test, zdali se od zbytků oleje nezašpiní.

Při práci se strojkem vždy postupujte od nejširšího nastavení k úzkému. Nikdy nevkládejte

mezi válce v rukách zcela nezpracovanou hrudku hmoty, ale změkčenou placičku. Zabráníte

tak rychlému opotřebení válců a zničení strojku.

+ Váleček Váleček je další z pomůcek, kterou doporučuji jako počáteční investici. Je však nahraditelný jakýmkoliv kulatým předmětem, jehož povrch není pórovitý. Proto se k tomuto účelu nehodí běžný dřevěný váleček používaný v  kuchyni. Můžete ale použít např. nekónickou láhev či zabroušený kus plastové trubky (pozor však, řada plastů s  hmotou reaguje a  ta bude na  válečku ulpívat). Váleček funguje jako doplněk strojku – uválíte jím hmotu větší tloušťky respektive výšky, která se do strojku již nevejde. Na trhu také existuje váleček s přidanými, různě širokými gumičkami, který plní funkci stejnou jako hrací karty (viz TIP). Nože Nožík také budete jistě potřebovat. Ať už sadu nožů, které se pro práci s polymerovou hmotou prodávají (pevný, pružný a vlnkovaný plátek po  jedné straně ostřený), klasický (a levnější) kobercářský nožík či nějaký jiný. Výhodou sady je, že je použitelná pro různé typy projektů, s  rovným uříznete rovnou plochu, pružným vykouzlíte pravidelnou oblinu, s  vlnkami můžete vyrobit například krásné motivy mokume gane. Dalším nožem, který se vám pro práci s Fimem může hodit, je nožík s krátkým vyměnitelným ostřím. Jeho výhodou je špička, kterou využijete při ořezávání nerovných tvarů apod. Pečicí trouba Pečicí trouba je při tvorbě šperků z  Fima důležitá úplně stejně jako Fimo samotné. Pro běžnou potřebu vám bude plně stačit klasická trouba, podotýkám však s  dobrým termostatem. Není nic horšího, než když hodiny práce v  troubě připálíte díky chybnému nastavení teploty. Pro ty, kdo s  Fimem přijdou do  styku častěji, bych doporučila troubu třeba menší, ale pouze na Fimo. Pokud vám to podmínky dovolí, větrejte a zamezte dětem, aby se dlouhodobě vyskytovaly v blízkosti místa pečení. Hmota sice není toxická, nicméně její výpary mohou některým citlivějším lidem vadit. Více o pečení viz kapitola: Postup práce.

Pomůcky

TIP: Aby hmota uválená válečkem byla rovná, podložte si na obou krajích váleček stejným

počtem karet, papírů či obalů na CD dle tloušťky hmoty, kterou chcete uválet.

17

Jehla na propichování korálků, vrtačka

Jehla slouží k  propichování dírek ve  vašich korálcích, ještě než je upečete. Můžete použít

běžnou jehlu na  ruční šití, kterou ukotvíte ve  verzatilce, a získáte téměř dokonalý nástroj

k  propichování dírek. Dále je možné použít hřebíčky a další ostré předměty. Na  trhu také

existuje nástroj společnosti Kemper, tzv. Protool neboli jehla ukotvená v  kovové rukojeti,

kterou korálky snadno propíchnete. Navíc ji můžete použít také jako držátko pro situaci, kdy

korálek zdobíte a potřebujete se k němu dostat ze všech stran a zároveň ho nezdeformovat.

Pro vytvoření dírek je možné použít i ruční, popř. klasické vrtáky (společnost Dremel vyrábí

vrtačky určené právě pro hobby vrtání). Používejte je však až po upečení, neupečenou hmo

tu byste vrtákem zdeformovali. Na místech, kde budou dírky, si udělejte malou tečku před

pečením, bude se vám lépe vrtat.

Lepidla

Musím říct, že jsem tak trochu lepidlo-skeptik, nepoužívám je ráda a jejich spojům příliš

nevěřím. S  vteřinovými lepidly nemám příliš dobrou zkušenost z  hlediska jejich trvalosti.

Nicméně po  dlouhém hledání jsem nalezla dvousložkové epoxidové lepidlo Ceys, kterým

lepím kovové díly k polymeru, vlepuji jím návlekovou kůži a různé šňůrky do koncovek atd.

Polymer k  polymeru lepím PolyBonder lepidlem od  Lisy Pavelky. Jeho výhodou je malý

štěteček, kterým snadno lepidlo nanesete tam, kam chcete. Můžete jej zapékat v troubě.

Na našem trhu samozřejmě existuje spousta dalších, proto zkoušejte, objevujte.

Formy a textury

Formy na  Fimo jsou báječnou pomůckou, se kterou během okamžiku vytvoříte například

kytičku, list, nebo dokonce obličej. Jsou většinou plastové a prodávají se v  tematických

sadách. Jejich použití je poměrně snadné, stačí do tvaru nastříkat trochu vody z rozprašovače,

z řádně prohnětené hmoty vytvořit kuličku a tu od středu do krajů do formy vmáčknout.

Textury jsou obdobou forem. Jde o plas

tové (gumové) plátky, které jsou zvrásněné

do  různých tvarů, například spirálek, kapek

vody, proužků či písmen. Textura vytvoří

na povrchu hmoty vzorek, který dále můžete

uplatnit pro pokrytí korálku atd. Použití je

podobné jako u formy, zpracovanou hmotu

projedete strojkem a do  textury vystříkané

trochou vody hmotu obtisknete jejím přilože

ním. Podle druhu textury ji pak můžete i  s hmo

tou projet znovu strojkem s nejširším nastave

ním. U hlubších textur uválejte povrch hmoty

jen válečkem či pomačkejte prsty.

18

Tato kapitola mapuje základní principy postupu práce s polymerovou hmotou.

Příprava

I při mé vrozené netrpělivosti mě polymerová hmota naučila, že všechno má svůj čas.

Pro úspěch vašich projektů je samozřejmě důležité samotné zpracování, nicméně nikdy

nepodceňujte úvodní přípravu. Než s hmotou začnete modelovat, je třeba ji připravit, aby

byla stejnoměrně měkká, vláčná a snadno zpracovatelná.

Pro zpracování jsem nasbírala mnoho tipů, od  vkládání zabalené hmoty do  podprsenky,

sedání si na hmotu, až po bouchání do ní gumovou palicí atd. Z více obvyklých způsobů je

oblíbené nakrájení hmoty na plátky, jejich poskládání přes sebe a několikeré projíždění stroj

kem na těstoviny a následné překládání. Hmota po cca dvaceti takto opakovaných postu

pech je stejnoměrně lesklá, nedrolí se a při zmáčknutí je vláčná. Takto zpracovaná hmota je

připravena k použití.

Postup práce

19

Pečení

Pečení je závislé na  typu hmoty, zejména teplota pečení je u různých typů rozdílná. Fimo

se zapéká 30 minut při 110°C, Cernit 15–30 minut při 130°C. Vždy sledujte návod výrobce

a  berte v  potaz i velikost pečeného předmětu. Pro pečení můžete použít vaši pečicí trou

bu, v  literatuře se občas uvádí nutnost použití jakéhosi stanu z  alobalové fólie. Já sama

stan nepoužívám, nicméně vždy před pečením kuchyňskou troubu vytřu vlhkým hadrem.

Variantou je i použití skleněného pekáčku s  víkem, který si vyčleníte jen na polymerovou

hmotu. Při větších projektech se však zřejmě neubráníte použití své velké trouby či trouby

speciálně zakoupené pro pečení polymerové hmoty. Každopádně polymerová hmota není

určena k požívání a styku s potravinami určenými ke konzumaci.

Pro zdar procesu tvrzení je poměrně důležité nepřekračovat o hodně doporučenou dobu

pečení. Polymerová hmota má však tu vlastnost, že se zároveň může péct několikrát.

Toho můžete využít v případě, že při projektu potřebujete dělat několik kroků, které musí

být pečeny za  sebou. Při překročení doby pečení o 5–10 minut se mi nikdy se šperky nic

nestalo, nicméně pokračuje-li pečení dále, bílá a průhledná hmota hnědne a dosti výrazně

zapáchá a čadí. Nemluvím o zkažené práci, respektive připálených nepoužitelných korál

cích. Z mého pozorování ale výrobkům vadí více trouba s pokaženým termostatem, a tudíž

s výrazným překročením výšky doporučené teploty. Z tohoto důvodu je vhodné používat

kovový teploměr. Opakem je nedopečení, nebo chcete-li nedostatečné pečení. Snadno

se vám pak může stát, že je výrobek křehký, může se zdeformovat a zlomit. Zejména při

pečení velkých výrobků proces raději opakujte.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.