načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Externí blesk: Jedno světlo pro všechny typy fotografií - Adam Duckworth; John Denton

Externí blesk: Jedno světlo pro všechny typy fotografií
-15%
sleva

Kniha: Externí blesk: Jedno světlo pro všechny typy fotografií
Autor: ;

Efektivní využívání externího blesku je jedním z nejsnazších způsobů, jak vylepšit vaše snímky. Ovládněte naplno tuto všestrannou pomůcku a začněte ji používat, kdykoli budete ... (celý popis)
Titul doručujeme za 3 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  399 Kč 339
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
11,3
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 62.1%hodnoceni - 62.1%hodnoceni - 62.1%hodnoceni - 62.1%hodnoceni - 62.1% 70%   celkové hodnocení
1 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2012-07-18
Počet stran: 176
Rozměr: 235 x 255 mm
Úprava: 176 stran : ilustrace (převážně barev.), portréty
Vydání: 1. vyd.
Název originálu: One light flash
Spolupracovali: překlad Jakub Pavelka, Ondřej Doseděl
Vazba: brožovaná šitá s chlopněmi
Doporučená novinka pro týden: 2012-30
ISBN: 9788025137895
EAN: 9788025137895
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Publikace věnovaná problematice použití externího blesku při pořizování dokonalých snímků. V jednotlivých kapitolách se zabývá potřebným vybavením, osvětlováním (v interiérech i ve venkovním přostředí), přináší i tipy pro následné úravy fotografií.

Popis nakladatele

Efektivní využívání externího blesku je jedním z nejsnazších způsobů, jak vylepšit vaše snímky. Ovládněte naplno tuto všestrannou pomůcku a začněte ji používat, kdykoli budete potřebovat upravit světelné podmínky na scéně. Dva profesionálové se s vámi podělí o své bohaté zkušenosti a na řadě konkrétních příkladů popíší, jak dosáhnout neobyčejných výsledků v téměř jakýchkoli světelných podmínkách. Jednotlivé ukázky jejich práce s bleskem doplňují nákresy fotografované scény a především množství užitečných tipů z praxe. Naučte se tedy jak: - Rozumět technickým parametrům různých blesků - Používat další příslušenství pro modifi kaci světla - Zvládnout nástrahy fotografování venku i uvnitř - Postupovat při základních softwarových úpravách - Fotit svatbu, portrét, módu, sport, nebo boudoir „Nechte se přesvědčit, že první blesk, který si koupíte, může být i tím posledním, který kdy budete potřebovat.“ (jedno světlo pro všechny typy fotografií)

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Zákazníci kupující knihu "Externí blesk: Jedno světlo pro všechny typy fotografií" mají také často zájem o tyto tituly:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

3

51indoor lighting

Osvětlování

uvnitř

3

Abychom si usnadnili život, začneme svou

objevitelskou výpravu za praktickým využitím

světla uvnitř. Uvnitř si alespoň můžeme vybrat,

jestli chceme, nebo nechceme použít okolní

světlo, blesk, a máme tak o něco větší kontrolu.

Venku to není vždycky tak jednoduché, a tak

je trénink v ateliéru nebo doma skvělým

způsobem, jak začít světlo lépe chápat. Portréty Osvětlování uvnitř Portréty Musím se k něčemu přiznat. Jde o něco, s čím se musím svým uměleckým přátelům svěřit. Miluji portréty! Tak, a je to venku.

Mohl bych je fotografovat celý den a úplně přitom zapomenout

na všechny ostatní fotografi cké žánry. Ať už používám příznivé

přirozené světlo, nebo blesk, jsem závislý na tom okamžiku, kdy

se pozorně podívám fotografovanému do očí. Vidět krásu jejich

duší a potom ta zábava, když jim pomocí fotoaparátu můžu

ukázat, jak skvěle vypadají.

Je to závislost, kterou musím během fotografování silou

vůle potlačovat a přejít i k dalším typům snímků, ale vždy se

po nějakém čase zase vrátím ke své největší lásce.

Často se říká, že oko je oknem do duše člověka, a já to tak

opravdu cítím. Říkám svým studentům, že ať už fotografují

muže, ženy, mladé nebo staré, po dobu fotografování se do nich

musí zamilovat. Jen tak udělají co nejvíc pro to, aby vypadali

nádherně. Pro mě tenhle proces začíná pohledem do očí, když

studuji tvar jejich obličeje, slabé a silné stránky a rozhoduji se, jak

portrét nafotit, abych zachytil jejich vlastní individuální krásu.

Portréty většinou osvětluji dvěma možnými způsoby:

buď s využitím „krásného“ osvětlení se světlem zaplavujícím

fotografovaného shora a zdola, nebo s nasvícením ze strany, které

vrhá stíny přes tvář pro defi nici tvaru. To platí, ať už používám

přirozené světlo, blesk, nebo kombinaci obojího.

Když používám přirozené okolní světlo, je snadné vidět,

kde světlo na fotografovaného dopadá a kde jej míjí. Pokud si

představíte blesk jako baterku, můžete si představit, kde světlo

na tvář dopadne a kde nikoliv. Můžete tak také zjistit, kde se

objeví refl exy v očích. Tyto refl exy, neboli „jiskry“, jak se jim taky

říká, jsou klíčem k tomu, aby oči portrétu působily živě.

Toto je trochu podvod, protože pro tento snímek nebyl použit žádný

blesk. Dobře ale ukazuje efekt „krásného“ osvětlení na modelce.

Přirozené světlo je zde odstíněno dveřmi, ale tvář modelky krásně

osvětluje. Odrazná deska na zemi odráží světlo pod její bradu pro

změkčení stínů a vypadá to skvěle. Jiskry v očích v tomto případě

dodala odrazná deska, ale někdy k tomu používám i slabý záblesk

vestavěného blesku fotoaparátu, jen abych do očí fotografovaného

dostal aspoň trošku světla.

Nikon D300

ISO 400

f/1,4

1/4000 sekundy


3

53Osvětlování uvnitř

Tento snímek je příkladem stejného stylu

jako ten na protější straně, přičemž je pořízen

v ateliéru. Modelka měla na klíně odraznou

desku stříbrnou stranou nahoru, abych

pod její bradu dostal jasné světlo. Světlo

dodal blesk SB800 umístěný vpravo nahoře

od fotoparátu, namířený směrem dolů na její

tvář a odražený zpátky od odrazné desky.

Blesk byl nasazen v portrétním refl ektoru,

který jeho světlo změkčil a soustředil.

Trocha přirozeného světla pak přicházela ze

střešního okna vlevo od fotoaparátu.

Tento poslední snímek kombinuje blesk

s přirozeným světlem. To přicházelo ze

dveří za mnou a já jsem použil blesk

za modelčinou hlavou, abych dodal

lehkou světlou auru kolem jejích vlasů. To

je také vhodná technika pro situace, kdy

fotografujete někoho s tmavými vlasy

proti tmavému pozadí a bojíte se, že by

vlasy s pozadím splývaly. Tato trocha světla

ve vlasech dokáže snímku dodat hloubku.

V tomto případě mu dodává jiskru.

Mou alternativou ke „krásnému“ osvětlování je použít světlo

k modelování tváře, což může být velmi lichotivé u větších

fotografovaných. Natalie taková sice není, ale tyto dva snímky

ukazují dva možné přístupy k tomuto typu osvětlování. U obou byl

použit blesk namontovaný v soft boxu a clona f/2,8 na fotoaparátu

D200. Jediným rozdílem je úhel nasměrování blesku k hlavě modelky

a použitý expoziční čas. Expoziční čas určuje, kolik okolního světla

může snímač zachytit. U prvního snímku jsem použil 1/80 sekundy,

u druhého 1/3200 sekundy.

PŘEHLED

Takže experimentujte – hrajte si s portréty a dobře se bavte. Ať už jde o světlo blesku

nebo přirozené světlo či jejich kombinaci, určitě získáte krásné snímky, díky kterým se

vaši modelové budou cítit dobře.

Nikon D300

objektiv 85 mm

ISO 400

f/8,0

1/250 sekundy

Nikon D300

objektiv 56 mm

ISO 500

f/4,5

1/250 sekundy


54 Tříčtvrteční portrét

Osvětlování uvnitř

Tříčtvrteční

portrét

Tříčtvrteční portréty jsou stabilní složkou portfolia všech modelů,

ať už jde o lifestylové nebo komerční snímky. Tento formát

umožňuje fotografovi vyplnit většinu snímku modelem, aniž by

musel zahrnou příliš mnoho pozadí.

Název „tříčtvrteční“ trochu klame, protože většinou je model

„uříznut“ někde v půlce stehen, takže by to vlastně měl být spíš

dvoutřetinový portrét, ale tak už je prostě ten název zažitý.

Pokud by ořez byl níže, například pod koleny, porušili byste

jedno z dlouhodobě uznávaných pravidel fotografi e – neřezat

lidi okrajem snímku v kloubu nebo těsně pod ním. Když už

nemůžete jít s okrajem snímku až nad kloub, ukažte celou

nohu nebo ruku. Já pevně věřím, že kompoziční pravidla jsou

tu od toho, aby se porušovala, ale toto je jedno z těch hodně

důležitých. Zkuste si pohrát s různými výřezy a sami zjistíte, co

funguje, co provokuje a co vypadá prostě divně.

Co se týče osvětlení, máte před sebou větší výzvu, než je

samotný portrét, v tom, že možná budete muset víc pracovat

s bleskem. Pokud chcete mít světlo rovnoměrně rozložené

po celém modelu, musíte blesk umístit dále, což vyžaduje vyšší

výkon, aby množství světla bylo dostatečné.

Protože nyní vstupují do hry nohy a ruce, musíte uvažovat

o jejich umístění vzhledem k blesku trochu pečlivěji. Světlo se šíří

přímočaře, takže když na něco dopadne, vytvoří na tom světlou

a stinnou stranu. Při používání blesku pro fotografování někoho,

kdo vám pózuje, je třeba na to myslet, protože když nevezmete

v úvahu, kam padne stín, můžete nechtěně vytvořit velmi

podivně tvarovaná těla a vzory.

Blesk je na tříčtvrteční portrét možno použít řadou různých

způsobů. Může to být hlavní světlo použité pro nasvícení

fotografovaného. Nebo to může být jen akcent použitý k dodání

zajímavosti např. vlasům, případně můžete použít přirozené

světlo pro fotografovaného a bleskem nasvítit pozadí.

Modelové

v rohu

Vysoko

umístěné

světlo

s voštinou

Fotografováno

přímo zepředu

s tím, že světlo

vymodelovalo těla

a tváře

Pro tento snímek jsem potřeboval měkké,

ale poměrně soustředěné světlo, takže jsem

umístil blesk na vysoký stojan po mé levé

ruce. Světlo bylo modifi kováno 20 ° voštinou.

Dopadalo fotografovanému páru na tváře

a horní poloviny těla a na stehnech už

výrazně ubývalo. Úhel nasměrování světla

byl v tomto případě klíčový, protože bylo

třeba dostat kresbu do jejich tváří a těl,

neboť fotografování z tohoto úhlu může

vést k tomu, že lidé vypadají silnější než

ve skutečnosti.

Nikon D300

ISO 800

f/4,5

1/320 sekundy


3

55Osvětlování uvnitř

Fotoaparát

umístěný

přímo před

modelkou

Blesk na stojanu o něco

výše než modelka, aby

vytvořil stíny pod jejími

končetinami. Otevřený

portrétní refl ektor pro

soustředění světla bez jeho

nadměrného změkčení.

Modelka

těsně

u stěny

Nikon D300

ISO 800

f/4,5

1/320 sekundy

Chtěl jsem na modelku dostat tvrdé

a jasné světlo, které by osvětlovalo jak ji,

tak červenou cihlovou zeď za ní a dobře

ukazovalo strukturu. Odstranil jsem tedy

středovou destičku z portrétního refl ektoru

a namířil světlo z jediného blesku SB800

přímo na ni. Blesk byl umístěn na stativu

a o něco výše než modelka, aby stíny

dopadaly lehce pod její končetiny. Přestože

jsou z velké části skryty za jejím tělem, i tak ji

oddělují od pozadí. Celkový efekt je podobný

jako u kruhového blesku.


56 Portréty celé postavy

U tohoto snímku jsem chtěl především rovnoměrné

osvětlení celého páru. Vpravo od fotoaparátu bylo

malé okno, kterým dovnitř pronikalo trochu světla, a to

znamenalo, že její nohy působily světleji než cokoliv

jiného na snímku a on byl velmi tmavý. Rozhodl jsem

se přizpůsobit expozici tomu světlu zprava, aby celkově

snímek působil přirozeně a ne jako s bleskem. Potom

jsem namířil blesk do stropu, nastavil jen na režim

TTL s korekcí –0,7 a pořídil jsem snímek. Na výsledné

fotografi i jsou stíny vytvořené přirozeným světlem, ale

celkově je zesvětlená bleskem odraženým od stropu.

Kdybych blesk namířil přímo na modely, zničil bych ty

pěkné jemné stíny na jejich tvářích.

Nikon D300

objektiv 44 mm

ISO 1250

f/7,1

1/160 sekundy


3

57Osvětlování uvnitř

Osvětlování uvnitř

Fotografovat celé postavy může být obtížnější, než to zní.

Pokud stojí modelové u okna, je pravděpodobné, že budou mít

tvář nasvícenou lépe než stehna a určitě lépe než nohy. Když

je přesunete dále od okna, světlo bude rovnoměrnější, ale také

začne slábnout a nemusí stačit na ten snímek, který chcete. Dveře

jsou dobrým řešením, protože světlo u nich bývá zhruba stejné

po celé výšce, ale pokud fotografujete zvenčí, skončíte dost

pravděpodobně s plochým světlem, které nemusí fotografi ím

dodat dostatečnou dramatičnost nebo zajímavost. Tady může být

blesk při práci uvnitř vaším přítelem a zachránit vás.

Týká se to ještě více kompaktních blesků, protože, jak již bylo

řečeno, ty můžete používat s hodně otevřenou clonou, takže

i roztříštěné pozadí rozostříte do jemné abstrakce, která váš model

pěkně orámuje.

Když uvažujete o portrétu celé postavy s bleskem jako hlavním

světlem, musíte vzít v úvahu nejen světlo na modelu, ale i to,

kam dopadne jeho stín. Pokud umístíte světlo špatně, bude stín

za modelem velmi viditelný a může se stát výrazným rušivým

prvkem. Avšak stačí se nad tím trochu zamyslet a můžete jej využít

ve svůj prospěch. Tady je pár příkladů, které vás provedou různými

technikami.

Portréty

celé postavy

Tento snímek vznikl, když jsem uviděl ten osvětlený tvar na zadní

stěně, vytvořený sluncem svítícím skrz okno se žaluziemi. Líbilo se mi

to, a nastavil jsem tedy podle toho expozici. To znamenalo expoziční

čas 1/125 sekundy při f/3,2, ISO 200. Poté jsem nechal Oliviu přijít

na místo, kdy stála na konci tvaru na stěně. Naneštěstí to znamenalo,

že byla ve tmě, takže blesk byl potřeba. Jeden blesk jsem umístil vlevo

od sebe, protože jsem na ni chtěl dostat poměrně tvrdé světlo, ale

žádný tvrdý stín na zadní stěně. Jeho pozice je jasná ze světlých částí

a stínů na těle modelky a na podlaze. Blesk byl v režimu TTL a osvětlil

vše přesně tak, jak jsem chtěl. Upravil jsem výšku blesku, aby ho měla

modelka zhruba ve výšce pasu, a otočil jeho hlavu na výšku jako při

fotografování portrétu. Díky tomu bylo světlo rovnoměrné odshora

dolů po celém modelčině těle. Toto byla další velká výzva, kdy bylo třeba smísit všechno možné okolní světlo a vyhnout se stínům. DJ pro tuto svatbu připravil krásnou světelnou show se vzory promítanými na podlahu, světly na stěnách a hvězdami posetou látkou za hlavní tabulí. nastavil jsem expozici tak, aby se tyto prvky na snímku projevily, a potom jsem nastavil blesk do režimu TTL s korekcí –0,3 pro nasvícení nevěsty. Jelikož jsem nechtěl, aby její stín dopadl na osvětlenou podlahu, umístil jsem blesk do osy jejího nosu a o něco nad ni, aby stín zakrylo její tělo.

Nikon D200

objektiv 82 mm

ISO 200

f/3,2

1/125 sekundy


58 Portréty celé postavy

Poté, co jsme se podívali na tři příklady

eliminace stínů, je dobré se zaměřit

na další snímek, kde jsem naopak stín

chtěl zdůraznit. Chtěl jsem, aby se ve stínu

na zadní stěně jasně opakovala póza

modelky. Umístil jsem světlo nad ni, protože

pokud bych jej umístil do její výšky nebo

pod ni, stín by byl vysoko a vypadalo by

to jako scéna z nějakého temného thrilleru

nebo hororu. Expozici jsem nastavil tak,

aby eliminovala většinu okolního světla,

a na blesk jsem nasadil mřížku, abych

na pozadí dosáhl efektu jasně ohraničené

světelné skvrny. Při ISO 800 to znamenalo

1/30 sekundy při f/2,8, což bylo tak akorát

pro zmrazení pohybu světla na podlaze

a udržení z ruky bez rozmazání.

Poslední příklad ukazuje další využití

odraženého blesku. V tomto případě

jsem chtěl zachytit modelku scházející ze

schodů. Schodiště bylo dost tmavé, přestože

za mnou bylo okno, které dovnitř vpouštělo

trochu světla. Kdybych zkusil odrazit světlo

blesku o strop, ztratilo by se ve vysoké

šachtě schodiště nade mnou. Kdybych jej

odrazil od stěny, vznikly by nepřirozené

stíny vzhledem k tomu, že přirozené světlo

přicházelo zezadu. Řešením tedy bylo otočit

hlavici blesku úplně dozadu a odrazit jeho

světlo od okna za mnou. Přestože sklo je

průhledné, stejně se od něj část světla odráží,

a to je většina světla, které na snímku vidíte.

Nástěnná lampa u spodku schodiště příjemně

přitahuje oči a rozjasňuje snímek, i když

k osvětlení modelky nepřispívá. 3

59

3



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist