načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Excel 2010 -- podrobný průvodce – Josef Pecinovský; Rudolf Pecinovský

Excel 2010 -- podrobný průvodce

Elektronická kniha: Excel 2010
Autor: Josef Pecinovský; Rudolf Pecinovský
Podnázev: podrobný průvodce

Podrobný průvodce aplikací Microsoft Excel 2010, obecné informace a konkrétní postupy při zpracování dat. Názorné obrázky, praktické příklady. ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  212
+
-
7,1
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2010
Počet stran: 240
Rozměr: 24 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Skupina třídění: Programování. Software
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2010
ISBN: 978-80-247-3496-5
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Podrobný průvodce aplikací Microsoft Excel 2010, obecné informace a konkrétní postupy při zpracování dat. Názorné obrázky, praktické příklady.

Popis nakladatele

V této knize se čtenář dozví vše podstatné o průlomové aplikaci MS Excel 2010. Základní informace o tom, jak program spustit, jak se orientovat v jeho prostředí a jak vkládat, upravovat a zpracovávat data. Kniha postupně přechází od obecných informací ke konkrétním postupům při zpracování dat. Text knihy je zaměřen především na použití Excelu ve školství, v menších firmách a kancelářích a v domácnostech. Vše je doplněno názornými obrázky a praktickými příklady. (podrobný průvodce)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Josef Pecinovský; Rudolf Pecinovský - další tituly autora:
Věčné imago - Kroniky nové Země IV. (Edice Pevnost) Věčné imago
333 tipů a triků pro Zoner Photo Studio 333 tipů a triků pro Zoner Photo Studio
Zoner Photo Studio -- Uživatelská příručka Zoner Photo Studio
 (e-book)
Word 2007 pro pokročilé Word 2007 pro pokročilé
Windows 10 -- Průvodce uživatele Windows 10
 (e-book)
Windows 10 -- Průvodce uživatele Windows 10
Areston Areston
 (e-book)
Notebook pro seniory: Vydání pro Windows 10 Notebook pro seniory: Vydání pro Windows 10
 (e-book)
JUnit 5 -- Jednotkové testování na platformě Java JUnit 5
 (e-book)
Office 2019 -- Průvodce uživatele Office 2019
Python -- Kompletní příručka jazyka pro verzi 3.9 Python
 
K elektronické knize "Excel 2010 -- podrobný průvodce" doporučujeme také:
 (e-book)
Word 2010 -- podrobný průvodce Word 2010
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Excel 2010

podrobný průvodce

Josef Pecinovský, Rudolf Pecinovský

Vydala Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, Praha 7

jako svou 4128. publikaci

Odpovědný redaktor Pavel Němeček

Sazba Tomáš Brejcha

Počet stran 240

První vydání, Praha 2010

© Grada Publishing, a.s., 2010

V knize použité názvy programových produktů, fi rem apod. mohou být ochrannými

známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s.

Husova ulice 1881, Havlíčkův Brod

ISBN 978-80-247-3496-5


Obsah

Úvod ....................................................................................... 11

1. Seznámení s Excelem 2010 ................................................. 15

1.1 Popis programu ........................................................................ 16

1.2 Nastavení programu ................................................................. 17

1.3 Jak pracovat s pásem karet ....................................................... 20

1.4 Základní operace s Excelem ....................................................... 24

2. Sešit ................................................................................. 29

2.1 Jak otevřít nový sešit ............................................................... 30

2.2 Jak uložit sešit ......................................................................... 31

2.2.1 Jak uložit sešit Excelu ....................................................................... 31

2.2.2 Jak uložit dokument pro starší verze Excelu ...................................... 32

2.3 Jak otevřít uložený sešit ........................................................... 34

2.3.1 Dialogové okno Otevřít .................................................................... 34

2.3.2 Naposledy otevřené soubory ............................................................ 35

2.4 Vlastnosti dokumentu ............................................................... 36

2.5 Ochrana sešitu ......................................................................... 38

2.6 Odeslání sešitu ......................................................................... 39

3. Okno ................................................................................ 41

3.1 Práce s dokumentovými okny .................................................... 42

3.1.1 Přepínání mezi otevřenými dokumenty .............................................. 43

3.1.2 Jeden sešit v několika oknech ........................................................... 45

3.1.3 Příčky .............................................................................................. 46

3.1.4 Práce se dvěma monitory .................................................................. 48

3.1.5 Skrytí a zobrazení oken .................................................................... 49

3.1.6 Pracovní prostor ............................................................................... 49

Obsah


EXCEL 20106

Obsah

3.2 Podokna .................................................................................. 50

3.3 Odvolání akcí ........................................................................... 51

4. List ................................................................................... 53

4.1 Operace s listy ......................................................................... 54

4.1.1 Vložení nového listu ......................................................................... 54

4.1.2 Odstranění listu ............................................................................... 55

4.1.3 Přejmenování listu ............................................................................ 56

4.1.4 Barva ouška listu ............................................................................. 57

4.1.5 Procházení mezi listy ........................................................................ 57

4.1.6 Přesun a kopie listu .......................................................................... 59

4.1.7 Pohyb listů mezi sešity ...................................................................... 61

4.1.8 Jak skrývat listy .............................................................................. 62

4.1.9 Jak pracovat s několika listy současně .............................................. 63

4.2 Vzhled listu .............................................................................. 64

4.3 Jak kopírovat a přesunovat data mezi listy ................................ 65

4.3.1 Jak označit výběr ............................................................................. 66

4.3.2 Kopírování a přesun dat .................................................................... 68

4.3.3 Schránka systému Office .................................................................. 70

4.4 Řádky a sloupce ....................................................................... 73

5. Buňka ............................................................................... 77

5.1 Vkládání dat zápisem ............................................................... 78

5.1.1 Pracovní režimy Excelu ..................................................................... 78

5.1.2 Jak zachránit přepsaná data ............................................................. 80

5.1.3 Efektivní vkládání dat ...................................................................... 80

5.1.4 Vkládání dat pomocí schránky .......................................................... 81

5.1.5 Jak načíst externí data ..................................................................... 84

5.2 Řady ........................................................................................ 87

5.3 Vymazání buňky ....................................................................... 91

5.4 Ověření dat .............................................................................. 92

5.5 Jak hledat a najít ..................................................................... 94

5.6 Vkládání buněk, sloupců a řádků do tabulek ............................... 97


EXCEL 2010 7

5.7 Odstranění buněk ..................................................................... 98

5.8 Úprava hodnot v tabulce ........................................................... 99

5.9 Formát buňky ......................................................................... 101

5.9.1 Formátování buňky pomocí minipanelu nástrojů ................................ 101

5.9.2 Formát čísla .................................................................................... 102

5.9.3 Barvy ............................................................................................. 105

5.9.4 Styly buňky ................................................................................... 106

5.9.5 Styly tabulky ................................................................................. 108

5.9.6 Text ............................................................................................... 109

5.9.7 Ohraničení ...................................................................................... 112

5.9.8 Výplň .............................................................................................. 115

5.9.9 Kopírování formátu ......................................................................... 116

5.10 Podmíněný formát .................................................................. 119

6. Vzorce ............................................................................ 123

6.1 Výpočty na stavovém řádku .................................................... 124

6.2 Výpočty v buňce ..................................................................... 125

6.3 Odkazy na buňky ................................................................... 127

6.3.1 Jak si usnadnit vkládání odkazu ...................................................... 127

6.3.2 Funkce SUMA .................................................................................. 129

6.3.3 Kopírování vzorců ........................................................................... 132

6.3.4 Absolutní odkaz .............................................................................. 133

6.3.5 Procenta ......................................................................................... 135

6.4 Odkazy na jiné listy ................................................................ 138

6.4.1 Odkazy na jiný list ve stejném sešitu ............................................... 138

6.4.2 Propojení mezi sešity ...................................................................... 139

6.5 Názvy buněk ve vzorcích ......................................................... 141

6.6 Chyby ve vzorcích ................................................................... 146

6.6.1 Chybová hlášení .............................................................................. 146

6.6.2 Cyklický odkaz ................................................................................ 150

6.6.3 Nekonzistentní vzorec ..................................................................... 152

6.6.4 Hledání chyby ................................................................................. 153

6.7 Ochrana vzorců – zamčení listu ................................................ 154

Obsah


Obsah

EXCEL 20108

7. Funkce a složité vzorce .................................................... 157

7.1 Jak vložit funkci ..................................................................... 158

7.1.1 Vložení funkce zápisem ................................................................... 158

7.1.2 Vložení funkce stiskem tlačítka Součet ............................................. 159

7.1.3 Vložení funkce z Knihovny funkcí ..................................................... 160

7.1.4 Vložení funkce dialogovým oknem ................................................... 161

7.1.5 Dialogové okno Argumenty funkce ................................................... 163

7.2 Využití funkcí ve výpočtech ..................................................... 164

7.3 Několik funkcí v jednom vzorci ................................................ 165

7.4 Vnořená funkce ...................................................................... 166

7.5 Typy funkcí, příklady .............................................................. 168

7.5.1 Datum a čas ................................................................................... 168

7.5.2 Statistické funkce ............................................................................ 170

7.5.3 Matematické funkce ........................................................................ 172

7.5.4 Jiné užitečné funkce ......................................................................... 176

8. Grafy ............................................................................. 179

8.1 Vytvoření grafu stiskem jediné klávesy ................................... 180

8.2 Vytvoření grafu a základní úpravy .......................................... 181

8.2.1 Úprava zdrojových oblastí .............................................................. 183

8.2.2 Záměna kategorií a řad .................................................................. 184

8.2.3 Graf z nesouvislé oblasti ................................................................ 184

8.2.4 Popisky grafu ................................................................................. 185

8.2.5 Změna umístění grafu ...................................................................... 187

8.3 Typy grafů ............................................................................. 188

8.4 Úprava grafu .......................................................................... 188

8.4.1 Rozložení grafu ............................................................................... 191

8.4.2 Styly – rychlý formát grafu ............................................................. 191

8.4.3 Styly obrazců .................................................................................. 192

8.4.4 Ohraničení ...................................................................................... 192

8.4.5 Výplň .............................................................................................. 193

8.4.6 Efekty ............................................................................................. 197

8.4.7 Osy ................................................................................................ 197

Obsah


EXCEL 2010 9

8.4.8 Mřížka ............................................................................................ 198

8.4.9 Popisky .......................................................................................... 199

8.5 Minigrafy ............................................................................... 200

9. Seznamy a kontingenční tabulky ....................................... 205

9.1 Jak pracovat s tabulkou .......................................................... 206

9.2 Řazení seznamu ...................................................................... 208

9.3 Filtrování seznamu .................................................................. 211

9.4 Kontingenční tabulky .............................................................. 216

9.5 Kontingenční grafy ................................................................. 221

10. Úprava dokumentu a tisk ................................................. 223

10.1 Náhled dokumentu .................................................................. 224

10.2 Rozdělení dokumentu do stránek ............................................. 226

10.3 Oblast tisku ........................................................................... 228

10.4 Nastavení parametrů před tiskem ............................................ 229

10.4.1 Stránka .......................................................................................... 229

10.4.2 Okraje ........................................................................................... 230

10.4.3 Záhlaví a zápatí ............................................................................. 230

10.4.4 List ................................................................................................ 233

10.5 Tisk dokumentu ...................................................................... 234

Malý slovníček ....................................................................... 235

Rejstřík ................................................................................. 237

Obsah



Úvod

Úvod

Firma Microsoft přináší na podzim roku 2010 novou verzi kancelářského balíku Office

2010; její nedílnou součástí je i tabulkový kalkulátor Excel 2010, kterému je věnována tato

kniha.

Autoři programu usoudili, že novinka předchozí verze, tedy ovládání pomocí pásu karet,

se osvědčila, a použili ji i ve verzi následující. Do systému pásu karet je nyní vhodněji

zahrnuta tzv. nabídka Office, která se proměnila v soustavu několika samostatných listů,

čímž zmizela nutnost pro řadu operací otvírat sadu dialogových oken.

Excel 2010 samozřejmě převzal to, co bylo v předchozích verzích dokonalé nebo téměř

dokonalé, nijak se proto nezměnil způsob vkládání dat a sestavení výpočtů, některé funk

ce jsou však inovovány.

O čem je tato kniha

Nakladatelství Grada nezůstává pozadu, a proto téměř současně s uvedením nové verze

Office na trh vydává sadu příruček, které mají uživatelům přechod na novou verzi usnad

nit.

Úvod


EXCEL 201012

Úvod

V této knize se čtenář doví vše podstatné o aplikaci MS Excel 2010. Popisují se zde všech

ny základní informace o tom, jak program spustit, jak se orientovat v jeho prostředí a jak

vkládat, upravovat a zpracovávat data.

Komu je kniha určena

Kniha je určena pro pokročilé začátečníky. Čtenář této knihy by měl mít alespoň základní

ponětí o práci s počítačem – měl by umět počítač spustit a vypnout, spouštět programy,

pracovat s klávesnicí a myší. Měl by mít určité znalosti o základních operacích při práci

s dokumenty a soubory.

V této knize nehledejte mnohé funkce, které jsou určeny pouze pokročilým uživatelům.

Protože kniha je určena spíše začínajícím uživatelům, mnohá témata nejsou popsána tak

podrobně, jak by si zasluhovala, a text se jich dotkne jen okrajově nebo vůbec ne (kon

tingenční tabulky, logické funkce, makra atd.).

Struktura knihy

Kniha je rozdělena do deseti kapitol a postupně se v textu přechází od obecných infor

mací ke konkrétním postupům při zpracování dat. Pokud je to možné, bude text doplněn

konkrétním případem z praxe. Text knihy je zaměřen především na použití Excelu ve

školství, v menších firmách a kancelářích a v domácnostech. Vše je doplněno několika

stovkami názorných obrázků.

Úvodní kapitola je seznamovací a je určena především těm, kteří ještě nikdy s Excelem

nepřišli do kontaktu.

Druhá kapitola popisuje všechny operace týkající se sešitu, tedy dokumentu Excelu. Po

pisují se zde nejdůležitější operace při ukládání a otvírání sešitů, a jsou zde zmíněny

i metody, kterými můžete svá data ochránit před nepovolanými zraky.

Třetí kapitola je věnována dokumentu, tedy práci s okny. Seznámíte se s postupy, které

usnadňují zobrazení dokumentu a umožní vám dobře se orientovat i v rozlehlých ta

bulkách. Kromě toho je v této kapitole zmíněna i práce s tzv. podokny a postupy při

odvolání akcí.

Ve čtvrté kapitole najdete vše, co se týká listů, tedy už vlastních tabulek. Podrobně jsou

popsány všechny operace s listy (vložení odstranění, přejmenování, kopírování a přesun).

Kromě toho zde najdete mnohé o úpravě vzhledu listu a také o přesunu a kopírování dat.

Základním prvkem tabulky v Excelu je buňka, a o té se píše v páté kapitole. Podrobně se

zde popisují různé metody pro vkládání dat, a to nejen prostým zápisem, ale i automatic

kým vytvářením řad a importem z dokumentů jiných aplikací. Operace s buňkami patří

k základním dovednostem, a tak se dočtete, jak buňky vkládat, přesunovat, kopírovat

a také upravovat.

Šestá kapitola je věnována výpočtům v Excelu a podrobně popisuje vytváření jednodu

chých vzorců. Jedná se především o prosté výpočty přímo v buňkách i za použití nejjed

nodušší funkce SUMA. Je také zmíněno propojování mezi listy a dočtete se i o kopírování

vzorců a o absolutním a relativním odkazu.

Sedmá kapitola už se věnuje složitějším výpočtům, především za pomocí funkcí. Kro

mě podrobného popisu několika metod vkládání funkcí do buňky se dočtete o tom,

jak správně určit argumenty funkcí, a na několika praktických příkladech si ověříte, jak

s funkcemi pracovat.


EXCEL 2010 13

Úvod

Nedílnou součástí tabulek jsou i grafy, o nichž se hovoří v osmé kapitole. Popisuje se zde vytvoření grafů od jednoduchých hmatů na klávesnici až po detailní sestavení pomocí nástrojů Excelu, jejich následná úprava a formátování. Malým úvodem do pokročilých možností Excelu je devátá kapitola, popisující práci s rozlehlými tabulkami, seznamy, a jejich další zpracování, vytváření souhrnných, tedy kontingenčních tabulek. Závěrečná kapitola je věnována konečné úpravě dokumentu, nastavení parametrů tiskové strany a vlastnímu tisku. V dodatku ke knize najdete stručný přehled nejdůležitějších pojmů, se kterými se v knize můžete setkat. Pokud narazíte v textu na nějaký pojem, kterému nerozumíte, doporučujeme vám nahlédnout právě sem. Zavedené pojmy Abychom si v textu knihy vzájemně porozuměli, je třeba na tomto místě sjednotit názvosloví, a to většinou proto, že v běžné praxi se používá pro stejné věci různých pojmů.

Ukazatel myši – grafický symbol ovládaný pohybem myši po podložce, též

kurzor myši nebo myší kurzor.

Najetí – umístění ukazatele myši na objekt, kterým se bude uživatel dále zabý

vat.

Klepnutí – stisknutí a následné uvolnění levého tlačítka myši; dříve kliknutí.

Tady je třeba podotknout, že v nápovědě se objevuje právě výraz kliknutí, my

se však budeme důsledně držet správné české terminologie.

Poklepání – dvojí rychlé stisknutí levého tlačítka myši, nutné například ke spuš

tění programu pomocí ikony; dříve dvojklik nebo dablklik

Stisk tlačítka – tlačítkem se zde rozumí grafický orámovaný objekt na obra

zovce, ve kterém je umístěn text nebo piktogram. Tlačítko se stiskne najetím na

objekt a následným klepnutím. Zpravidla se tak vyvolá akce.

Zadání příkazu z nabídky – nabídka je lišta umístěná pod horním okrajem

okna, příkaz se zadává klepnutím na název skupiny příkazů a dále na položku

příkazu z rozbalené rolety.

Místní nabídka – nabídka otevřená stiskem pravého tlačítka myši na objektu,

jehož se má příkaz týkat. Příkaz se ale zadává stiskem levého tlačítka myši.

Výběr – označená část textu, obrázku, dokumentu. Všechny další operace se

budou týkat celého tohoto výběru, ale nikoli dalších objektů.

Klávesová zkratka – současný stisk dvou nebo více kláves, jedna z nich je

přeřaďovač CTRL, ALT nebo SHIFT. Zapisuje se například CTRL+S, což znamená,

že je třeba nejdříve stisknout klávesu CTRL, podržet, přidat stisk klávesy S a vše

uvolnit.

Ikona vers. Tlačítko. Ikonou se rozumí objekt na pracovní ploše Windows

nebo v otevřeném okně, skládá se z piktogramu a popisku, a je třeba ji aktivo

vat poklepáním; většinou se jejím prostřednictvím spouštějí aplikace. Tlačítko je

zpravidla ohraničený objekt v aplikačním nebo dialogovém okně, k jeho aktivaci

stačí jediné klepnutí a jeho prostřednictvím se vykoná určitý příkaz (naznačený

popiskem nebo piktogramem) nebo se otevře dialogové okno.

Úvod


Úvod

EXCEL 201014

Úvod

Názvy tlačítek, které uvádíme v této knize, jsou shodné s popisky, které se zobrazí po najetí ukazatelem myši na tlačítka. Pokud některá tlačítka nedávají popisek (stává se to), uvádíme název tlačítka shodný s následující akcí, následně otevřeným dialogovým oknem nebo výrazem vyplývajícím z kontextu; v každém případě se pokoušíme umístění tohoto tlačítka lokalizovat pomocí obrázku.

Tato kniha je napsána v prostředí Windows 7. Znamená to, že všech

ny obrázky i postupy budou odpovídat tomuto novému operačnímu

systému. Používáte-li ve svém počítači ještě starší systém (pravděpo

dobně Windows Vista nebo XP), nemůže to být na škodu, protože

Excel 2010 pracuje bez potíží i pod tímto systémem. Rozdíly mohou

být především v některých dialogových oknech převzatých z aplikace

Průzkumník.

Při psaní této knihy jsme předpokládali, že čtenář má nepřetržité při

pojení k internetu (dnes by mělo být již samozřejmostí). Pokud toto

připojení nemáte, můžete samozřejmě knihu pilně studovat a většinu

popisovaných akcí si vyzkoušet, ale někde přece jen narazíte.

Většina operací popisovaných v této knize je demonstrována na jed

noduchých příkladech. Abychom vám ulehčili poznávání programu,

můžete si z internetových stránek Grady stáhnout několik souborů,

jejichž názvy odpovídají názvům kapitol a obsahují uvedené příkla

dy. Název příslušného souboru najdete vždy na začátku kapitoly a je

označen ikonou .

P

o

známk

a

P

o

známk

a


1. Seznámení s Excelem 2010

Seznámení

s Excelem 2010

1.

Seznámení

s Excelem 2010

Blahopřejeme vám, právě jste otevřeli knihu o jednom z nejdokonalejších produktů, který

kdy vyšel z programátorských dílen.

K čemu lze Excel využít? Jen vyjmenování všech možností by zabralo mnoho a mnoho

stránek. Je to univerzální nástroj použitelný všude tam, kde se objevují čísla a současně

jsou mezi těmito čísly nějaké vztahy. Znamená to, že Excel využijete i tehdy potřebujete

-li dvě čísla sečíst (nezapomeňte na to!), ale třeba i tam, kde potřebujete zpracovat tisíce

vstupních hodnot, tedy při vyhodnocování výrobních záznamů. Hodí se v domácnosti,

v malé firmě, ve škole, v peněžním ústavu, v každé kanceláři i v malém provozu.

Ano, hodí se všude tam, kde je možné data uspořádat do jednoduché (nebo i složité)

tabulky. Proto Excel řadíme mezi programy, kterým se říká tabulkové kalkulátory; mů

žete také slyšet výraz „tabulkové procesory“, nezřídka se setkáte s anglickým pojmem

„spreadsheet“.

V této knize se nebudeme zabývat instalací programu. Dohodneme se, že Excel už je na

instalován. Jako součást kancelářského balíku programů MS Office 2010 se automaticky

nainstaluje, aniž bychom pro to museli dělat cokoli navíc.

+


1. Seznámení s Excelem 2010

EXCEL 201016

1. Seznámení s Excelem 2010

EXCEL 201016

Instalace je vůbec jednoduchá – spočívá ve vložení instalačního disku do mechaniky, spuštění instalačního programu a zodpovězení několika jednoduchých otázek; nejsložitějším procesem je patrně zadání aktivačního kódu. Začneme tím, že si program spustíme. K tomu standardně slouží nabídka Start. Postupujeme cestou Start  Všechny programy  Microsoft Office  Microsoft Excel 2010.

Pokud takto spouštíme nějaký program častěji, nabídka Start si jej

zapamatuje. Potom zástupce Excelu najdete v levém sloupci nabídky

Start, ihned po stisku tlačítka Start.

Máme-li Windows 7, nezapomeneme si hned po prvním spuštění

program připnout k hlavnímu panelu (z místní nabídky na ikoně

Excelu na hlavním panelu zadáním příkazu Připnout k hlavnímu

panelu). Od toho okamžiku jej můžeme spouštět právě odsud. Ve starších verzích Windows je třeba pro spuštění Excelu z hlavního panelu udělat trochu práce navíc. Pro spouštění aplikací je určen panel Snadné spuštění, běžně umístěný vpravo od tlačítka Start. Nejjednodušší je uchopit zástupce programu na ploše a tažením při stisku levého tlačítka myši jej přesunout na panel Snadné spuštění. 1.1 Popis programu Program je spuštěn a otevřelo se před námi jeho okno, zhruba takové, jaké můžete vidět na obrázku 1.1. Svou podstatou vychází Excel 2010 z předchozí verze 2007, což znamená, že přebírá i jeho způsob ovládání. Pokud jste již s Excelem 2007 pracovali, nic se pro vás nemění. Pokud jste však někdy měli v rukou starší verze, je rozdíl v ovládání velmi markantní.

O brázek 1.1: Okno Excelu ihned po spuštění

Tip

Tip


EXCEL 2010 17

1.2 Nastavení programu

Seznámení

s Excelem 2010

EXCEL 2010 17

1.2 Nastavení programu

Většinu okna zaujímá pracovní plocha Excelu. Je přizpůsobená pro sestavení tabulky, jsou zde buňky připravené pro vkládání dat, které tvoří pravidelný rastr složený z řádků a sloupců. Jednotlivé sloupce a řádky jsou odděleny mřížkou. Každý sloupec a řádek má své záhlaví, sloupce jsou označeny písmenem, řádky číslem. Pro ovládání programu je zde k dispozici poměrně rozsáhlý pás karet. V základním režimu je zde celkem osm karet, z nichž zvláštní postavení má karta Soubor, jejíž „ouško“ je zvýrazněno zeleně. Pro rychlé operace je určen panel nástrojů Rychlé spuštění, který ve výchozím zobrazení splývá se záhlavím okna. V záhlaví okna najdete název aplikace a eventuálně aktuálně otevřeného dokumentu a tři standardní tlačítka pro manipulaci s oknem (Minimalizovat, Maximalizovat nebo Obnovit a Zavřít). Pro operace s daty jsou určeny Pole názvů a Řádek vzorců, najdete je mezi pracovní plochou s buňkami a pásem karet. Protože v každém dokumentu může být několik listů, mezi nimiž lze stránkovat stejně jako v běžném sešitě, jsou v dolní části okna dostupná ouška všech listů a hned vedle je k dispozici navigátor pro snadnější procházení mezi listy. Protože dat může být na každém listu mnohem víc, než se vejde do okna, jsou k dispozici vodorovný posuvník a svislý posuvník. Na stavovém řádku hledejte nástroj pro změnu měřítka zobrazení (Lupa), tlačítka pro změnu režimu zobrazení, informaci o pracovním režimu a další údaje, jejichž zobrazení lze řídit příkazy místní nabídky.

Z uvedeného plyne, že jednu tabulku Excelu budeme nazývat list,

zatímco dokument Excelu, složený z několika listů, se nazývá sešit. Jistě, toto seznámení je velice hrubé a slouží vlastně jen k tomu, abychom věděli, co v okně najdeme a jak se co jmenuje (nepodceňujte názvosloví, bez něj si rozumět nebudeme!). Úvodní informace o tom, jak s Excelem zacházet, najdete o pár stránek dál. Teď se podíváme na základní nastavení programu. 1.2 Nastavení programu Především, ve výchozím nastavení je Excel nastaven poměrně dobře a většinou není třeba na tomto nastavení nic měnit. Přesto nelze každému vyhovět, a tak nám Excel dává bohaté možnosti, jak toto nastavení změnit. K tomu stačí pouze dvě dialogová okna. Dialogové okno Možnosti aplikace Excel, které umožňuje základní nastavení, otevřete z karty Soubor zadáním příkazu Možnosti.

Protože mezi verzemi Excelu existuje jistá souvislost, lze toto dialogo

vé okno také otevřít stiskem klávesové zkratky ALT+N a dále stiskem M.

(Jedná se podtržené klávesy v nabídce Excelu 2003.)

P

o

známk

a

Tip


1. Seznámení s Excelem 2010

EXCEL 201018

1. Seznámení s Excelem 2010

EXCEL 201018

Otevřené okno Možnosti aplikace Excel vypadá zhruba tak jako na obrázku 1.2. Protože parametrů, které odsud lze změnit, je příliš mnoho, jsou rozděleny do 10 kategorií, jejichž přehled se zobrazuje v levém panelu okna. K jiné kategorii přejdete snadno klepnutím. Každá kategorie je ještě rozdělena do několika skupin, kde jsou přehledně uspořádána nastavení, jež spolu úzce souvisejí. Názvy skupin jsou uvedeny tučným písmem a zvýrazněny šedou výplní.

Obrázek 1.2: Dialogové okno Možnosti aplikace Excel otevřené v kategorii Obecné

Neměňte více parametrů najednou. Postupujte s rozvahou; kdyby po

změně parametrů nedělal Excel dobrotu, těžko budete při více změ

nách vědět, která z nich to vlastně způsobila. Právě tak se nedoporu

čuje experimentovat, měňte nastavení pouze tam, kde bezpečně víte,

oč jde. Některé změny nastavení mohou dokonce ohrozit bezpečnost

vašich dat!

Na tomto místě vás upozorníme jen na ta nastavení, která se vyplatí změnit už z počátku. Pokud budeme někde dál v textu se základním nastavením pracovat, vždy vás k tomuto dialogovému oknu odkážeme, například takto: V dialogovém okně Možnosti aplikace Excel v kategorii Upřesnit zaškrtněte políčko Automaticky vložit desetinnou čárku (teď to ale nedělejte!). Co vás tedy může zajímat hned (a co je poměrně neškodné):

V kategorii Obecné můžete nastavit Barevné schéma (Stříbrná, Modrá, Černá).

Jedná se jen o kosmetickou úpravu vzhledu, na funkci programu to žádný vliv

nemá; v této knize jsou všechny obrázky sejmuty v barevném schématu Stříbrná

nebo Modrá.

Lze změnit výchozí nastavení pro nový sešit – typ písma (Použít písmo), Velikost

písma a zejména Počet listů (výchozí je 3). Výchozí zobrazení pro nové listy

ponechte raději Normální.

Vložte Uživatelské jméno, pokud zde již není nebo je uvedeno nesprávně.


EXCEL 2010 19

1.2 Nastavení programu

Seznámení

s Excelem 2010

EXCEL 2010 19

1.2 Nastavení programu

Na kartě Uložit můžete podle uvážení zkrátit interval v číselném poli Ukládat

informace pro automatické obnovení. Výchozí hodnota je 10 minut a většinou

to stačí, ale někdy i 10 minut je hodně. Jedná se o záchranu dat v případě havárie

počítače, systému nebo programu, pro případ, že byste sami nedbali na průběžné

ukládání.

Na kartě Upřesnit ve skupině Zobrazení si můžete podle potřeby změnit počet

naposledy otevřených dokumentů, které se mají zobrazovat na kartě Soubor při

otvírání. Maximálně únosná je hodnota zhruba 25, potom je již seznam nepře

hledný.

Pro případ, že by v okně chyběly vodorovný a svislý posuvník a karty listů, vy

hledejte v kategorii Upřesnit ve skupině Zobrazit možnosti pro tento sešit

příslušná zaškrtávací políčka ve skupině Obecné.

V případě, že chybí cokoli v aktuálním listu, vyhledejte kategorii Upřesnit a sku

pinu Zobrazit možnosti pro tento list. Zde se jedná především o záhlaví řádků

a sloupců a mřížku, eventuálně můžete nechat zobrazovat nulu v buňkách.

V kategorii Upřesnit ve skupině Zobrazit možnosti pro tento

list můžete změnit barvu mřížky. Na funkci Excelu se nic nezmění,

ale aspoň si vylepšíte pracovní prostředí.

A teď – můžeme-li radit, na nic jiného nesahejte. Ale určitě bude dobře, když se v tomto okně budete orientovat, proto je třeba se s ním podrobně seznámit. Druhé dialogové okno pro základní nastavení nese název Automatické opravy a otevřete je z okna Možnosti aplikace Excel, z karty Kontrola pravopisu a mluvnice stiskem tlačítka Možnosti automatických oprav.

Stejné okno Automatické opravy otevřete stiskem klávesové zkratky

ALT+N a dále klávesou I.

Toto nastavení je společné pro všechny aplikace MS Office, a pokud tedy používáte program Word, platí zde nastavení z Wordu. Jedná se především o automatické opravy při psaní (opravy velkých písmen na začátku vět, překlepů podle slovníků atd.). Pro Excel je určena speciálně karta Automatické úpravy formátu při psaní, kde jsou všechna tři políčka ve výchozím nastavení zaškrtnutá – viz obrázek 1.3. V této chvíli můžete podle okolností uvažovat o tom, že byste zrušili možnost zobrazovat internetové a síťové cesty hypertextovými odkazy, ale věřte nám, že většinou jsou tyto odkazy velmi užitečné.

Tip

Tip




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.