načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Excel 2010 -- práce s databázemi a kontingenčními tabulkami - Marek Laurenčík

Excel 2010 -- práce s databázemi a kontingenčními tabulkami

Elektronická kniha: Excel 2010
Autor: Marek Laurenčík
Podnázev: práce s databázemi a kontingenčními tabulkami

Stručná příručka pro pokročilé uživatele Excelu 2010. Seznamuje s prací s databázemi a kontingenčními tabulkami.
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  186
+
-
6,2
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2011
Počet stran: 168
Rozměr: 21 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Skupina třídění: Programování. Software
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2011
ISBN: 978-80-247-3986-1
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Stručná příručka pro pokročilé uživatele Excelu 2010. Seznamuje s prací s databázemi a kontingenčními tabulkami.

Popis nakladatele

Jestliže jste již získali základní zkušenosti s programem MS Excel a chcete své znalosti rozšířit o zpracování rozsáhlých datových souborů, tato knížka je určena právě pro vás. (práce s databázemi a kontingenčními tabulkami)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Marek Laurenčík - další tituly autora:
Praktické příklady v Excelu 2007 Praktické příklady v Excelu 2007
 (e-book)
Jak na dokonalou prezentaci v PowerPointu Jak na dokonalou prezentaci v PowerPointu
Excel 2016 -- práce s databázemi a kontingenčními tabulkami Excel 2016
Programování v Excelu 2013 a 2016 -- Záznam, úprava a programování maker Programování v Excelu 2013 a 2016
SQL -- Podrobný průvodce uživatele SQL -- Podrobný průvodce uživatele
Tvorba www stránek v HTML a CSS Tvorba www stránek v HTML a CSS
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

práce s databázemi

a kontingenčními

tabulkami

Marek Laurenčík

2010

Excel


Excel 2010 práce s databázemi a kontingenčními tabulkami Marek Laurenčík Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, Praha 7 jako svou 4562. publikaci Odpovědný redaktor Pavel Němeček Sazba Tomáš Brejcha Počet stran 168 První vydání, Praha 2011 © Grada Publishing, a.s., 2011 V knize použité názvy programových produktů, firem apod. mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků. Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s. Husova ulice 1881, Havlíčkův Brod ISBN 978-80-247-3986-1 (tištěná verze) ISBN 978-80-247-7125-0 (elektronická verze ve formátu PDF) ISBN 978-80-247-7126-7 (elektronická verze ve formátu EPUB)

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být reprodukována

a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu nakladatele.

Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno.

Obsah 5

Obsah

Úvod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 Práce s databázemi 1.1 P ojem „databáze“ v Excelu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 1.2 P ráce s rozsáhlou tabulkou . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 1.3 V elké databázové systémy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 Použití tabulky Excelu jako databáze 2.1 Ř azení v tabulce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15

2.1.1 Ř azení podle hodnot . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16

2.1.2 Ř azení podle textového seznamu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17

2.1.3 Ř azení podle barev a ikon . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20

2.1.4 Ř azení ve vodorovném směru a v části tabulky . . . . . . . . . . . . . . 21 2.2 A utomatický filtr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23

2.2.1 F iltrace podle konkrétních hodnot . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23

2.2.2 P ráce s filtrovanou tabulkou . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24

2.2.3 F iltrace podle číselných hodnot . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26

2.2.4 F iltrace podle datumových hodnot . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28

2.2.5 F iltrace podle textů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28

2.2.6 F iltrace podle barev a ikon . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 2.3 Ro zšířený filtr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30

2.3.1 V ytvoření rozšířeného filtru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30

2.3.2 F iltrace pomocí dvou a více podmínek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31

2.3.3 F iltrace podle vzorce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32

2.3.4 Další možnosti rozšířeného filtru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 2.4 S eskupování a tvorba souhrnů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33

2.4.1 Ruční seskupování řádků a sloupců . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33

2.4.2 A utomatický přehled . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35

2.4.3 T vorba souhrnů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 2.5 V yhledávací funkce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39

2.5.1 F unkce SVYHLEDAT a VVYHLEDAT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39

2.5.2 F unkce VYHLEDAT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41

2.5.3 F unkce INDEX . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43

2.5.4 F unkce POZVYHLEDAT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45 2.6 D atabázové funkce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47

2.6.1 F unkce DSUMA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47

1.

2.


6 Excel 2010 – práce s databázemi a kontingenčními tabulkami

2.6.2 T vorba podmínky pro výpočet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48

2.6.3 Ostatní databázové funkce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 2.7 S lučování nesouvislých oblastí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 Práce s externími daty 3.1 P řipojení sešitu k tabulce v externí databázi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53

3.1.1 T abulka nebo dotaz v databázi Accessu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53

3.1.2 T abulka nebo pohled v databázi SQL Server . . . . . . . . . . . . . . . . . 59

3.1.3 V ytvoření driveru ODBC . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64

3.1.4 S oubory typu DBF . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67 3.2 Z ískání externích dat pomocí aplikace MS Query . . . . . . . . . . . . . . . 69

3.2.1 Spušt ění aplikace a tvorba propojení na data . . . . . . . . . . . . . . . . 69

3.2.2 P ráce v návrhu MS Query . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72 3.3 P ráce s textovými soubory . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77

3.3.1 P římé otevření textového souboru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77

3.3.2 T vorba datové tabulky z textového souboru . . . . . . . . . . . . . . . . . 81

3.3.3 K opírování textu z jiných souborů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84

3.3.4 Expor t tabulky do textového souboru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88 3.4 S polupráce Excelu s internetem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90

3.4.1 Nač tení tabulky z webové stránky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90

3.4.2 Expor t datové tabulky na web . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 3.5 P ráce se soubory XML . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96

3.5.1 Struktura souborů XML a jejich využití v Excelu . . . . . . . . . . . . . . 96

3.5.2 I mport dat ze souboru XML . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98

3.5.3 P římé otevření souboru XML . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100

3.5.4 P ráce s mapováním . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101

3.5.5 Expor t tabulky do souboru XML . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 Kontingenční tabulky 4.1 V ytvoření kontingenční tabulky ze souvislé oblasti dat . . . . . . . 109

4.1.1 Vlo žení kontingenční tabulky na list . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109

4.1.2 Aktualizace kontingenční tabulky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114

4.1.3 Ř azení v kontingenční tabulce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117

4.1.4 F iltrace v kontingenční tabulce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119 4.2 Úpr ava struktury a formátu kontingenční tabulky . . . . . . . . . . . . 122

4.2.1 Změna rozložení polí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122

4.2.2 V zhled kontingenční tabulky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126

4.2.3 F ormátování souhrnů v kontingenční tabulce . . . . . . . . . . . . . . 130

3.

4.


Obsah 7

4.3 Výpočty v kontingenční tabulce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131

4.3.1 Výběr typu výpočtu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131

4.3.2 Zobrazení zpracovávaných hodnot . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133

4.3.3 Použití vypočítaných polí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137

4.3.4 Použití vypočítaných položek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139 4.4 Využití údajů z kontingenční tabulky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142

4.4.1 Kopírování buněk z kontingenční tabulky . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142

4.4.2 Získání dat z kontingenční tabulky pomocí vzorce . . . . . . . . . 142

4.4.3 Použití funkce ZÍSKATKONTDATA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143

4.4.4 Rozepsání kontingenční tabulky podle filtru . . . . . . . . . . . . . . . 144 4.5 Vytvoření kontingenční tabulky z externích dat . . . . . . . . . . . . . . 145

4.5.1 Tvorba kontingenční tabulky z dat v Accessu . . . . . . . . . . . . . . 145

4.5.2 Tvorba kontingenční tabulky z jiných externích zdrojů . . . . . 149 4.6 Tvorba kontingenční tabulky z oddělených datových

oblastí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150

4.6.1 Tvorba tlačítka pro spuštění průvodce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151

4.6.2 Tvorba kontingenční tabulky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153

4.6.3 Práce s kontingenční tabulkou . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157 4.7 Kontingenční grafy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158

4.7.1 Tvorba kontingenčního grafu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158

4.7.2 Práce s vytvořeným kontingenčním grafem . . . . . . . . . . . . . . . . 160

4.7.3 Použití seskupených a víceúrovňových popisků . . . . . . . . . . . . 162

4.7.4 Tvorba kontingenčního grafu z externích dat a více

datových oblastí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163

Závěrem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 Rejstřík . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167

Obsah 9

Úvod

Knížka, kterou právě otvíráte, je věnována jedné z nejčastěji využívaných možností tabulko

vého kalkulátoru MS Excel: práci s rozsáhlými tabulkami (databázemi).

Kromě stručné úvodní kapitoly je těžiště knihy ve třech tématech.

Prvním tématem je zpracování dlouhých datových tabulek. V kapitole jsou popsány řazení

a filtrace různými způsoby, tvorba přehledů a souhrnů. Je zde také popsáno použití vyhle

dávacích a databázových funkcí.

Druhé téma je věnováno práci s externími daty. Zde naleznete informace o tvorbě tabulky

propojené z databáze programů MS Access a MS SQL Server a souboru typu DBF. V kapitole

je také popsán import dat z textového souboru. Závěrečnou částí kapitoly je popis spolu

práce sešitu Excelu s internetem a práce se soubory typu XML.

Posledním tématem v knize je práce s kontingenčními tabulkami. V této kapitole se dočtete

o tvorbě kontingenční tabulky ze souvislé tabulky, externích dat a více nesouvislých dato

vých oblastí. Dále je zde popsáno formátování kontingenční tabulky, různé typy souhrnů

a pohledů na zpracovávaná data, tvorba výpočtů v kontingenční tabulce a využití dat z ta

bulky. Závěrem kapitoly je popsána tvorba kontingenčních grafů.

Omezený rozsah knihy nám neumožnil podrobně popsat všechny problémy, které by moh

ly s tématem knihy souviset. Při výběru materiálu pro knihu jsme se řídili především vlastní

mi zkušenostmi, a to jak z praktické práce s tabulkovým kalkulátorem Excel, tak především

z rozsáhlé lektorské praxe při školení práce s Excelem na různých úrovních.

Kniha je orientována na poslední verzi Excel 2010. Nicméně prakticky všechny postupy mů

žete bez velkých problémů využívat i ve verzi 2007. Případy, ve kterých se obě verze výraz

něji liší, jsou v knize uvedeny.

V knize používáme běžnou terminologii: klepnutí myší (kliknutí), poklepání myší (dvojklik),

tažení myší (pohyb myši s podrženým levým tlačítkem), místní nabídka (menu, zobrazené

pomocí pravého tlačítka myši) a klávesová kombinace (stisknutí jedné klávesy při podržení

jiné, zpravidla klávesy Ctrl, k rychlému provedení některé akce).

V textu knihy jsou použity následující typografické konvence:

1. Náz vy ovládacích karet a jejich skupin, názvy tlačítek, příkazů, sekcí a záložek v dialogo

vých oknech, názvy souborů a volby v nabídkách jsou zvýrazněny tučným písmem.

2. W ebové adresy jsou zvýrazněny kurzivou.

3. K lávesové zkratky jsou zvýrazněny pomocí KapitáleK.

Ať se Vám daří.

Autoři

Práce s databázemi 11

1.

Práce s databázemi

Při práci s tabulkovým kalkulátorem MS Excel se často

setkáváte s pojmem „databáze“. Je to například při tvorbě

kontingenční tabulky, celá skupina standardních funkcí Excelu

má označení „Databáze“ apod.

1.1 Pojem „databáze“ v Excelu Základní definice databáze by mohla znít tak, že se jedná o uspořádanou sérii dat, uloženou v  elektronické podobě na paměťovém médiu. Excel umožňuje používat některé základní databázové operace – řazení, filtrování, seskupování a  tvorbu souhrnů – u  dat zapsaných v tabulce na některém z listů. Tato data je pak možné považovat za jednoduchou databázi, pokud splňují některé podmínky: ❚ Tabulka dat musí být souvislá – nesmí obsahovat prázdné řádky nebo sloupce. Některé

buňky v řádku mohou být nevyplněné, avšak každý řádek v tabulce musí obsahovat as

poň jednu vyplněnou buňku. Tuto podmínku je nutno dodržet, aby tabulkový kalkulátor

rozpoznal začátek a konec tabulky. ❚ Každý sloupec v tabulce by měl mít samostatný nadpis, nadpisy by měly být umístěny ve

společném řádku. ❚ Údaje v  jednotlivých sloupcích by měly mít jednotný charakter: texty, čísla, datumové

hodnoty nebo logické hodnoty PRAVDA a NEPRAVDA. ❚ V tabulce mohou být i sloupce, obsahující vzorce. Při operacích, jako je řazení, filtrování

nebo seskupování, je u sloupců se vzorci využíván aktuální výsledek vzorce. V praxi se vyskytují také případy, kdy zdrojová data netvoří jednu souvislou tabulku, ale jsou rozdělena do řady dílčích tabulek, z nichž každá je souvislá. Tyto tabulky jsou umístěny na různých listech nebo i v různých sešitech. Některé operace – zejména tvorbu souhrnů pomocí kontingenční tabulky – je možné v Excelu provádět i s daty tohoto typu. I  když novější verze Excelu (počínaje verzí 2007) umožňuje zapsat na list podstatně větší množství dat než u dřívějších verzí, nehodí se pro uchovávání velikého množství informací. Firmy a  jiné instituce zpravidla využívají pro úschovu svých dat specializované programy, označované jako databázové systémy. Excel však poskytuje řadu výkonných nástrojů pro analýzu dat. Proto je součástí Excelu možnost komunikace s běžnými databázovými systémy. To umožňuje získávat přístup k datům, uložených ve vnějším datovém zdroji, a při jejich zpracování využít všechny možností a pohodlí, které Excel poskytuje. Za dobu existence tabulkového kalkulátoru Excel prošly databázové systémy velkým vývojem a tomu se přizpůsobuje i Excel. Ve verzi 2010 je přístup k vnějším datům do značné míry sjednocen, a příliš nezáleží na tom, z jakého zdroje se data získala. Excel 2010 – práce s databázemi a kontingenčními tabulkami 1.2 Práce s rozsáhlou tabulkou Pro práci s rozsáhlou tabulkou, zahrnující mnoho řádků, nabízí Excel několik nástrojů, které usnadňují manipulaci s daty v tabulce. Očíslování řádků Velmi častou akcí s delší tabulkou je její setřídění podle jednoho nebo více sloupců (třídění je popsáno v  následující kapitole). Po opakovaném třídění podle různých kritérií je často obtížné identifikovat původní pořadí řádků. Jedna z možností je vytvořit na novém listu kopii původní tabulky, což ale vede ke značnému zvětšení sešitu. Proto je mnohdy lepší řádky v  tabulce očíslovat: na začátek tabulky přidejte nový sloupec, v  tomto sloupci zapište do prvého řádku tabulky číslo 1 a do druhého řádku číslo 2. Označte obě buňky a naplňte tuto oblast dolů tahem myší za pravý dolní růžek. Ve sloupci tím vytvoříte číselnou řadu 1, 2, 3, ... Ukotvení řádků a sloupců U rozsáhlé tabulky je nepříjemné, že při práci s řádky umístěnými níže nejsou vidět nadpisy jednotlivých sloupců. Proto je výhodné řádek s nadpisy ukotvit tak, aby byl stále viditelný. To provedete těmito kroky: 1. Postavte kurzor do sloupce A na prvý řádek tabulky, kde jsou umístěna data (pod řádek

s nadpisem). 2. Přejděte na kartu Zobrazení. 3. V sekci Lupa na této kartě klepněte na tlačítko Ukotvit příčky a v tomto tlačítku použijte

příkaz Ukotvit příčky.

Obrázek 1.1: Tlačítko pro ukotvení příček

Nad aktivním řádkem se zobrazí vodorovná čára; všechny řádky umístěné nad touto čárou jsou na listu stále zobrazeny. Ukotvení řádku se ukládá spolu se sešitem. Jestliže použijete popsaný postup a označíte buňku v prvém řádku listu, ukotvíte všechny sloupce, které leží nalevo od aktivní buňky. To můžete s výhodnou využít u tabulky s mnoha sloupci. Pokud je označena buňka, která neleží ani v prvním řádku, ani ve sloupci A, ukotvíte současně řádky ležící nad označenou buňkou a sloupce, ležící nalevo od ní. Po ukotvení řádků, sloupců nebo obojího se příkaz Ukotvit příčky v tlačítku Ukotvit příčky změní na příkaz Uvolnit příčky. Tímto příkazem se ukotvení vymaže. V tlačítku Ukotvit příčky naleznete také příkazy Ukotvit horní řádek nebo Ukotvit první sloupec. Těmito příkazy ukotvíte prvý řádek nebo sloupec A bez ohledu na pozici kurzoru. Při použití některého z těchto příkazů na listu, kde je již ukotvení vytvořeno, se dosavadní ukotvení vymaže a nahradí novým.

Práce s databázemi 13

Opakování nadpisů při tisku

Při tisku tabulky, která se nevejde na jednu stránku, je žádoucí aby se nadpisy sloupců opa

kovaly na každé stránce. Postup je následující:

Obrázek 1.2: Karta rozložení stránky

1. P řejděte na kartu Rozložení stránky.

2. V sekci Vzhled stránky klepněte na tlačítko Tisk názvů.

3. V z obrazeném okně klepněte do položky Nahoře opakovat řádky.

4. Na listu k lepněte do řádku s nadpisy sloupců. Tažením myší s podrženým levým tlačítkem

můžete vyznačit několik řádků za sebou.

5. K lepněte na tlačítko OK.

Obrázek 1.3: Opakování nadpisů při tisku

Při tisku tabulky se označené řádky vytisknou na začátku každé stránky.

Pro tisk široké tabulky s  mnoha sloupci, která se vytiskne na několik stránek vedle sebe,

můžete využít také položku Vlevo opakovat sloupce.

1.3 Velké databázové systémy

U  velkých databázových systémů se pod pojmem „databáze“ nemíní jediná souvislá da

tová tabulka, ale celá soustava tabulek, zpravidla vzájemně propojených pomocí sloupců,

obsahujících společné údaje (např. tabulky zákazníků a  prodejů mají společný sloupec, Excel 2010 – práce s databázemi a kontingenčními tabulkami obsahující identifikační číslo zákazníka). Snahou je ukládat každou informaci pouze jednou, a tím minimalizovat objem ukládaných dat. Kromě vlastních datových tabulek jsou do databáze zpravidla zahrnuty i  jiné objekty, zejména uložené příkazy k výběru určených dat z jedné nebo více tabulek (tzv. dotazy nebo pohledy). Při získávání externích dat do Excelu se tyto výběry dají použít stejně, jako původní datové tabulky. V  České republice se v  současné době můžete setkat s  různými databázovými systémy, k nejčastěji používaným patří: ❚ Microsoft Access – databázový systém, určený pro menší evidence. Je součástí kompletu

MS Office. ❚ Microsoft Visual FoxPro – nástupce kdysi velice oblíbené databáze, pracující pod DOSem.

Tento databázový systém umožňuje vyvíjet samostatné programy, pracující s uloženými

daty a určené pro koncového uživatele. ❚ Microsoft SQL Server – výkonný databázový systém, využívaný zejména ve středních

a větších institucích. ❚ MySQL – databázový systém, který je k dispozici zdarma ke stažení nebo pro komerční

účely prodávaný firmou Sun Microsystems. Je využíván zejména pro tvorbu webových

stránek. ❚ Oracle – velice výkonný databázový systém, využívaný pro největší objemy dat. Připojení sešitu Excelu k některému z databázových systémů se děje zpravidla prostřednictvím přístupu ODBC (Open Database Connectivity). Před vlastním propojením sešitu s daty je proto zpravidla zapotřebí vytvořit v počítači příslušný ovladač (driver), který zajišťuje komunikaci s připojenou databází. Postup při tvorbě tohoto spojení je popsán v kapitole 3.2, popisující import dat z  SQL Serveru. Výjimkou je databáze MS Access, která je s  Excelem nejvíce kompatibilní a ke které se lze snadno připojit přímo. Vytvořené připojení se stává součástí uloženého sešitu a umožňuje snadnou aktualizaci připojených dat. Neumožňuje však zpětný zápis údajů do připojené databáze.

Použití tabulky Excelu jako databáze 15

2.

Použití tabulky Excelu

jako databáze

Se souvislou tabulkou, která je tabulkovým kalkulátorem

Excel chápána jako databáze, je možné provádět základní

databázové operace: řazení a filtrování záznamů, rychlé

vyhledávání údajů z tabulky a vytváření částečných součtů

a dalších přehledů. Excel má také zvláštní skupinu funkcí,

určených pro práci s databázovou tabulkou. V této kapitole se

seznámíte s těmito možnostmi Excelu. 2.1 Řazení v tabulce Řazení v tabulce můžete provést dvěma způsoby: ❚ Použít tlačítka pro seřazení tabulky podle hodnot v jednom sloupci. ❚ Použít dialogové okno, které umožňuje využít všechny možnosti řazení. Při rychlém řazení tabulky postavte kurzor do potřebného sloupce a  použijte tlačítka se šipkou a písmeny AZ (vzestupné řazení) nebo šipkou a písmeny ZA (sestupné řazení), která jsou umístěna v sekci Seřadit a filtrovat na kartě Data. Vzestupné řazení znamená u textů seřazení od A do Z, u číselných hodnot od nejmenší k největší, u datumových hodnot od nestarší k nejnovější a u logických hodnot v pořadí NEPRAVDA, PRAVDA. U sestupného řazení je tomu naopak.

Obrázek 2.1: Karta Data

Pro rychlé seřazení podle jednoho sloupce můžete využít také příkazy v tlačítku Seřadit a filtrovat, které je umístěno na kartě Domů v sekci Úpravy.

Obrázek 2.2: Tlačítko

Seřadit a filtrovat

+


16 Excel 2010 – práce s databázemi a kontingenčními tabulkami

Jestliže tabulka obsahuje pouze texty, použití tlačítek pro rychlé řazení může

vést k tomu, že seřazení tabulky se provede bez záhlaví. Nadpisy sloupců se

přitom považují za hodnoty a při seřazení se zamíchají mezi ostatní texty.

2.1.1 Řazení podle hodnot S  využitím dialogového okna pro řazení můžete řadit podle jednoho nebo více sloupců v tabulce. Řazení podle jednoho sloupce nastavíte tímto postupem:

Obrázek 2.3: Dialogové okno pro řazení tabulky

1. Označte libovolnou buňku v tabulce a použijte tlačítko Seřadit, umístěné v sekci Seřadit

a filtrovat na kartě Data. Druhou možností je použít tlačítko Seřadit a filtrovat, které je

umístěno na kartě Domů v sekci Úpravy a zvolit příkaz Vlastní řazení. 2. Volbou Data obsahují záhlaví určíte, jestli je prvý řádek v tabulce považován za nadpisy

sloupců. Pokud je volba označena, sloupce pro řazení určíte podle jejich nadpisů. Při ne

označené volbě je prvý řádek v tabulce považován za řádku s daty a sloupec určíte podle

jeho adresy (sloupec „B“, „C“ atd.). 3. V seznamu Seřadit podle vyberte název sloupce, popř. odpovídající písmeno. 4. V seznamu Pořadí určíte, zdali se bude řadit vzestupně nebo sestupně. U textových hod

not jsou seznamu možnosti A až Z nebo Z až A, u číselných a logických hodnot Od nej

menšího k největšímu nebo Od největšího k nejmenšímu a u  datumových hodnot

možnosti Od nejstaršího k nejnovějšímu nebo Od nejnovějšího k nejstaršímu. 5. Ř azení potvrďte klepnutím na tlačítko OK.

Výchozí volba u logických hodnot je „Od nejmenšího k největšímu“, která

odpovídá pořadí NEPRAVDA, PRAVDA.

Při řazení tabulky podle textových hodnot se nerozlišují malá a velká písmena. Jestliže potřebujete velká a malá písmena rozlišit, použijte tlačítko Možnosti, v dalším okně označte volbu Rozlišovat malá a velká a potvrďte tlačítkem OK.

Použití tabulky Excelu jako databáze 17

Při použití této volby jsou texty s  velkými písmeny umístěny za malými, tedy platí „kopírka < Kopírka < KOpírka < KOPÍRKA“.

Jestliže je na listu umístěna jen jedna

tabulka, Excel si zapamatuje označenou volbu

Rozlišovat malá a velká a použije ji při příštím

řazení. To platí i pro rychlé řazení tabulky

pomocí tlačítek. Při řazení do více úrovní použijte tlačítko Přidat úroveň, kterým se do dialogového okna přidá další úroveň řazení. Tímto způsobem můžete seřadit tabulku do několika úrovní. Seřazení tabulky probíhá shora dolů, tj. úroveň na prvém řádku je považována za nejvyšší, úroveň na druhém řádku opětovně seřadí záznamy, pro které je hodnota ve sloupci, zadaného v  první úrovni stejná atd. Nová úroveň řazení se přidá pod označenou úroveň. Tlačítky se šipkami nahoru a dolů je možné měnit pořadí úrovní pro řazení, tlačítkem Odstranit úroveň se označená úroveň z řazení vymaže. 2.1.2 Řazení podle textového seznamu Součástí Excelu je seznam měsíců v roce a dní v týdnu. Jestliže do buňky zapíšete např. slovo „Leden“ a provedete plnění oblasti tažením za pravý dolní růžek buňky, vytvoří se texty „Únor“, „Březen“ atd. (uvedený efekt lze potlačit, jestliže při plnění podržíte současně klávesu Ctrl). Tyto seznamy můžete využívat také k seřazení tabulky. Seřazení podle seznamu provedete takto: 1. P ostavte kurzor do tabulky a zobrazte dialogové okno pro řazení. 2. V seznamu Seřadit podle vyberte název sloupce. 3. V seznamu Pořadí vyberte volbu Vlastní seznam. 4. V dalším dialogovém okně vlevo označte potřebný seznam a klepněte na tlačítko OK. 5. S eřazení tabulky potvrďte tlačítkem OK.

Obrázek 2.5: Výběr seznamu pro řazení

Obrázek 2.4: Rozlišení malých

a velkých písmen


18 Excel 2010 – práce s databázemi a kontingenčními tabulkami

Pro toto řazení tabulky můžete využít pouze sloupce se zapsanými texty. Není

tedy možné např. naformátovat sloupec s datumovými hodnotami tak, aby

se zobrazoval pouze název dne v týdnu (formátovací kód „dddd“), a pomocí

tohoto sloupce seřadit tabulku od pondělí do neděle.

Řazení podle vlastního seznamu můžete kombinovat s řazením podle jiných

sloupců. Nezáleží přitom na pořadí úrovní.

Obrázek 2.6: Řazení tabulky s využitím seznamu

Jestliže nastavíte řazení podle seznamu a znovu použijete seznam Pořadí,

v nabízených volbách se zobrazí také text seznamu v obráceném pořadí.

Tímto způsobem můžete řadit texty od prosince do ledna nebo od neděle do

pondělí.

Měsíce jsou v seznamu zapsány malými písmeny, dny v týdnu s velkým

počátečním písmenem. Pokud jsou v tabulce texty zapsané jinak, při tvorbě

řazení zkontrolujte, zdali není označena volba Rozlišovat malá a velká. Tvorba vlastních seznamů Kromě seznamu měsíců a dnů, které jsou součástí instalace Excelu, si můžete vytvářet také seznamy vlastní. Uživatelsky vytvořený seznam je možné použít k seřazení tabulky, a také k automatickému plnění oblasti předem zvolenými texty. Vytvoření vlastního seznamu můžete provést tímto způsobem: 1. D o buněk pod sebou zapište texty budoucího seznamu a tuto oblast buněk označte. 2. Na kartě Soubor klepněte na příkaz Možnosti. 3. V z obrazeném dialogovém okně klepněte vlevo na sekci Upřesnit. 4. Obsah pra vé části okna srolujte úplně dolů a klepněte na tlačítko Upravit vlastní seznamy. 5. O dkaz na označenou oblast buněk se zobrazí v položce Importovat seznam z buněk.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist