načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Evangelium na každý den 2020 – Paulínky

Fungujeme! Vážení zákazníci, knihy si u nás můžete nadále objednávat s doručením Českou poštou, GLS, Zásilkovnou či s vyzvednutím na našich výdejnách v Brně, Praze a Plzni. Tyto objednávky vyřizujeme v běžném režimu, stejně tak nákup e-knih a dalších elektronických produktů. Nařízením vlády jsou z preventivních důvodů zavřeny některé naše pobočky, bližší informace naleznete zde
Evangelium na každý den 2020

Elektronická kniha: Evangelium na každý den 2020
Autor: Paulínky

- Knížka je každodenním průvodcem pro ty, kdo touží číst a rozjímat evangelium v rytmu liturgie církve. Evangelní úryvek příslušného dne je doprovázen krátkým ... (celý popis)
109
Produkt teď bohužel není dostupný.


»hlídat dostupnost

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: Paulínky
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku a kopírování
Médium: e-book
Rok vydání: 2019
Počet stran: 506
Rozměr: 15 cm
Úprava: svazků
Skupina třídění: Liturgie. Křesťanské umění a symbolika. Duchovní život
Jazyk: česky
Téma: denní četba
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-745-0337-5
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Knížka je každodenním průvodcem pro ty, kdo touží číst a rozjímat evangelium v rytmu liturgie církve. Evangelní úryvek příslušného dne je doprovázen krátkým komentářem. Podněty k rozjímání na rok 2020 připravil kolektiv autorů. Evangelium dne je uvedeno v plném znění. Nechybí však odkaz na ostatní liturgická čtení a informace o slavnosti, svátku či památce daného dne.

Předmětná hesla
Související tituly dle názvu:
Evangelium od Marty Evangelium od Marty
Zubková Anna
Cena: 151 Kč
Evangelium (ne)obyčejných Evangelium (ne)obyčejných
Novák David
Cena: 130 Kč
Evangelium ohně Evangelium ohně
Faber Michel
Cena: 218 Kč
Buddhovo evangelium Buddhovo evangelium
Carus Paul
Cena: 176 Kč
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

© Nakladatelství PAULÍNKY, 2019

Petrská 9, 110 00 PRAHA 1

Tel.: 222 311 206

www.paulinky.cz

E-mail: paulinky@paulinky.cz ISBN 978-80-7450-337-5 (Tištěná kniha, 1. vyd.) ISBN 978-80-7450-350-3 (PDF) ISBN 978-80-7450-351-1 (ePub) ISBN 978-80-7450-352-8 (Mobipocket) Autoři podnětů k rozjímání: Václava Benešová, katechetka Jiří Beran, jáhen P. Robert Bergmann P. Jiří Bůžek P. Zdeněk Dršťka Jindřich Fencl, jáhen P. Pavel Vojtěch Kohut, OCD Manželé Markéta a Vlado Koronthályovi Martin Lejsal, jáhen P. Kliment Tomáš Mikulka, OP P. Jan Pitřinec Gorazd Tomáš Plavnický, O.Praem., jáhen Jan Rückl, jáhen P. Angelo Scarano Sestry premonstrátky z Doksan P. Petr Šabaka

Děkujeme Vám za  nákup této e-knihy. Jsme rádi, že můžeme touto cestou přinášet dobré zprávy do světa digitálních médií.

Jestliže se Vám podařilo dokument stáhnout z nějakého webu bez placení, tak si jej, prosím, pořiďte ještě jednou, férově, na  našich webových stránkách http:// www.paulinky.cz/obchod/E-knihy/. Může se Vám zdát, že je to zbytečné a  že chceme na  e-knihách vydělávat. I  vydání e-knihy nás něco stojí, zejm. autorská práva, překlad a redakční práci. Vaše platby nám tak umožňují vydávání dalších elektronických titulů.

Nakladatelství Paulínky

www.paulinky.cz

4

O souboru

Tato e-kniha nabízí elektronický obsah, díky němuž se

můžete rychleji zorientovat a vyhledat si požadovaný den s ak

tuálním evangelním úryvkem.

5

Předmluva

Milí přátelé,

máme velkou radost, že se naše pomůcka k  dennímu roz

jímání evangelia stává mezi věřícími čím dál oblíbenější.

Vždyť z Božího slova se živí naše duše, díky němu „sílí srdce

i rozum“, jak stojí výstižně v Předzpěvu k slovanskému pře

kladu čtyř evangelií. Ale i opak je pravdou. Sv. Cyril píše, že

bez duchovního pokrmu „každá duše upadá a živoří, nema

jíc v sobě života Božího“. Máme-li se zdravě rádi a chceme-li

růst ve víře, potřebujeme častou závlahu Božího slova, tvrdí

apoštol Slovanů: „Lidé, kteří se milujete a chcete růsti Božím

růstem, kdo z  vás neví, že tato víra pravá ... má zapotřebí

deště Božích písem, aby vzrostla hojněji úroda Boží?“

Ze srdce přejeme a vyprošujeme všem, kdo budou denně číst

tuto e-knihu, aby zakoušeli krásu a sílu Božího slova. A nejen

to – aby každodenním zavlažováním jejich víra rostla a při

nesla hojné plody, ať už letošní rok přinese či odnese cokoli.

Vaše sestry paulínky

Vřelé díky za podněty k rozjímání letos patří kolektivu autorů.

Slavnost Matky Boží, Panny Marie – Nový rok Světový den modliteb za mír

Památka sv. Basila Velikého a Řehoře Naziánského – Karina

Nejsvětější Jméno Ježíš, sv. Jenovéfa – Radmila

Sv. Anděla z Foligna – Diana

Sv. Telesfor – Dalimil

Slavnost Zjevení Páně – Tři králové

Sv. Rajmund z Peñafortu – Vilma

Sv. Severin – Čestmír

Sv. Julián – Vladan

Sv. Agathon (Dobromil) – Břetislav

Ct. Marie Elekta – Bohdana

Sv. Probus (Pravoslav) – Pravoslav Svátek Křtu Páně

Sv. Hilarius z Poitiers – Edita

Sv. Sáva Srbský – Radovan

Sv. Pavel Poustevník – Alice

Sv. Marcel I. – Ctirad

Památka sv. Antonína Velikého – Drahoslav

Památka Panny Marie, Matky jednoty křesťanů – Vladislav

Týden modliteb za jednotu křesťanů (18.–25. 1.)

Sv. Márius a Marta a jejich synové – Doubravka

Sv. Fabián a Šebestián – Ilona

Památka sv. Anežky Římské – Běla

Sv. Vincenc – Slavomír

Sv. Ildefons – Zdeněk

Památka sv. Františka Saleského – Milena

Svátek Obrácení svatého Pavla, apoštola – Miloš

Sv. Timotej (Bohuslav) a Titus – Zora

Sv. Anděla Mericiová – Ingrid

Památka sv. Tomáše Akvinského – Otýlie

Sv. Sulpicius – Zdislava

Sv. Martina – Robin

Památka sv. Jana Boska – Marika Světový den pomoci malomocným

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P 2020 Leden

Liturgický kalendář


7

2020 Únor

Sv. Pionius – Hynek

Svátek Uvedení Páně do chrámu – Nela, Hromnice Světový den zasvěceného života

Sv. Blažej, sv. Ansgar (Oskar) – Blažej

Sv. Ondřej Corsini – Jarmila

Památka sv. Agáty (Háta, Dobruše) – Dobromila

Památka sv. Pavla Mikiho a druhů – Va n d a

Sv. Richard – Ve r o n i k a

Sv. Josefína Bakhita, sv. Jeroným Emiliani, ct. Mlada – Milada

Sv. Apollonie – Apolena

Sv. Scholastika – Mojmír

Panna Maria Lurdská – Božena Světový den nemocných

Sv. Benedikt Aniánský – Slavěna

Sv. Kateřina Ricciová – Věnceslav

Sv. Valentin – Valentýn

Sv. Jiřina, bl. Bedřich Bachstein a druhové – Jiřina

Sv. Juliána – Ljuba

Sv. Alexius a druhové – Miloslava

Sv. Simeon – Gizela

Bl. Godšalk – Patrik

Sv. Nikefor – Oldřich

Sv. Petr Damiani – Lenka

Svátek Stolce svatého apoštola Petra – Petr Mezinárodní den skautů a skautek

Sv. Polykarp – Svatopluk

Sv. Modest – Matěj

Sv. Valburga – Liliana

Sv. Alexandr – Dorota Popeleční středa

Sv. Gabriel od Bolestné Panny Marie – Alexandr

Sv. Roman – Lumír

Sv. Kasian – Horymír

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S 2020 Březen

Sv. Suitbert – Bedřich 1. neděle postní

Sv. Simplicius – Anežka

Sv. Kunhuta – Kamil

Sv. Kazimír – Stela

Sv. Teofil (Bohumil) – Kazimír

Bl. Friedrich (Bedřich, Miroslav) – Miroslav

Sv. Perpetua a Felicita (Blažena) – To m á š

Sv. Jan z Boha – Gabriela 2. neděle postní

Sv. Františka Římská – Františka

Sv. Jan Ogilvie – Viktorie

Sv. Eulogius z Córdoby – Anděla

Sv. Kvirin – Řehoř

Sv. Patricie (Vlasta) – Růžena

Sv. Matylda – Rút, Matylda

Sv. Longin – Ida 3. neděle postní

Sv. Heribert – Elena, Herbert

Sv. Patrik – Vlastimil

Sv. Cyril Jeruzalémský – Eduard Den uprchlíků

Slavnost sv. Josefa – Josef

Sv. Archip – Světlana

Sv. Serapion – Radek Mezinárodní den boje za odstranění rasové diskriminace

Sv. Epafrodit – Leona 4. neděle postní

Sv. Turibius z Mongroveja – Ivona

Sv. Kateřina Švédská – Gabriel

Slavnost Zvěstování Páně, sv. Dismas – Marián Den modliteb za úctu

k počatému životu a za nenarozené děti

Sv. Kastulus (Haštal) – Emanuel

Sv. Rupert – Dita

Sv. Rogát – Soňa

Bl. Ludolf (Slavomil) – Ta ť á n a 5. neděle postní

Sv. Jan Klimak – Arnošt

Bl. Balbína – Kvido

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú 2020 Duben

Sv. Makarius (Blahomír) – Hugo

Sv. František z Pauly – Erika

Sv. Nikita – Richard

sv. Izidor Sevillský – Ivana

Sv. Vincenc Ferrerský – Miroslava Květná neděle

XXXV. mezinárodní den mládeže

Sv. Notger – Ve n d u l a

Sv. Jan Křtitel de la Salle – Heřman, Hermína Světový den zdraví

Sv. Albert – Ema

Sv. Marie Kleofášova – Dušan

Sv. Michael de Sanctis – Darja Velký pátek

Novéna k Božímu milosrdenství (10.–18. 4.)

Sv. Stanislav – Izabela

Sv. Julius – Julius Slavnost Zmrtvýchvstání Páně

Sv. Martin I. – Aleš Pondělí velikonoční

Sv. Lambert – Vincenc

Sv. Anastázie – Anastázie

Sv. Bernadetta Soubirousová – Irena

Sv. Inocenc – Rudolf

Sv. Krescenc (Rostislav) – Valérie

Sv. Ema – Rostislav Svátek Božího milosrdenství

Sv. Hugo – Marcela

Sv. Anselm – Alexandra

Sv. Leonid – Evženie

Svátek sv. Vojtěcha, biskupa a mučedníka – Vojtěch

Sv. Jiří, sv. Fidel ze Sigmaringy – Jiří

Svátek sv. Marka, evangelisty – Marek

Sv. Richarius – Oto

Sv. Zita – Jaroslav

Sv. Petr Chanel, sv. Ludvík Maria Grignion – Vlastislav

Svátek sv. Kateřiny Sienské, patronky Evropy – Robert

Sv. Zikmund, sv. Pius V. – Blahoslav 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č


10

Sv. Josef Dělník Svátek práce

Památka sv. Atanáše – Zikmund

Sv. Filip a Jakub, apoštolové – Alexej Den modliteb za povolání k duchovnímu stavu

Sv. Florián – Květoslav

Sv. Gothard – Klaudie

Sv. Jan Sarkander – Radoslav

Sv. Benedikt II. – Stanislav

Panna Maria, Prostřednice všech milostí Den vítězství

Sv. Hermus – Ctibor

Sv. Job – Blažena Den matek

Sv. Ignác z Láconi – Svatava

Sv. Pankrác, sv. Nereus a Achilleus – Pankrác Mezinárodní den ošetřovatelek

Panna Maria Fatimská – Servác

Svátek sv. Matěje, apoštola – Bonifác

Sv. Izidor, sv. Žofie – Žofie

Svátek sv. Jana Nepomuckého, hlavního patrona Čech – Přemysl

Sv. Paschal Baylon – Aneta Den modliteb za pronásledované křesťany

Sv. Jan I. – Nataša

Sv. Petr Celestýn – Ivo

Sv. Klement Maria Hofbauer, sv. Bernardin Sienský – Zbyšek

Sv. Ondřej Bobola, sv. Kryštof Magallanes a druhové – Monika

Slavnost Nanebevstoupení Páně

Sv. Rita z Cascie, sv. Julie – Emil Novéna k Duchu Svatému (22.–30. 5.)

Sv. Jan Křtitel de Rossi – Vladimír

Sv. Vincent Lerinský – Jana Den modliteb za sdělovací prostředky

Sv. Beda Ctihodný, sv. Řehoř VII. – Viola Mezinárodní den ztracených dětí

Památka sv. Filipa Neriho – Filip

Sv. Augustin z Canterbury – Valdemar

Sv. Emil – Vilém

Sv. Pavel VI., papež, sv. Maximin – Maxmilián, Maxim

Sv. Zdislava – Ferdinand

Navštívení Panny Marie – Kamila Slavnost Seslání Ducha Svatého

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N 2020 Kv ě ten

Památka sv. Justina, mučedníka – Laura Památka Panny Marie, Matky církve

Mezinárodní den dětí

Sv. Marcelin a Petr – Jarmil

Památka sv. Karla Lwangy a druhů – Tamara

Sv. František Caracciolo – Dalibor Svátek Ježíše Krista, nejvyššího a věčného kněze

Památka sv. Bonifáce, biskupa a mučedníka – Dobroslav Světový den životního prostředí

Sv. Norbert – Norbert

Sv. Robert – Iveta, Slavoj Slavnost Nejsvětější Trojice

Sv. Medard – Medard

Sv. Efrém Syrský – Stanislava

Sv. Maxim – Gita

Sv. Barnabáš, apoštol – Bruno Slavnost Těla a krve Páně

Sv. Jan z Fakunda, bl. Marie Antonína Kratochvílová a druhové – Antonie

Památka sv. Antonína z Padovy – Antonín

Sv. Anastáz – Roland

Sv. Vít – Ví t

Sv. Benon (Zbyněk) – Zbyněk

Sv. Avitus – Adolf

Řehoř Barbarigo, sv. Marina – Milan

Sv. Jan Nepomuk Neumann, sv. Romuald – Leoš Slavnost Nejsvětějšího Srdce Ježíšova

Sv. Silverius – Kv ě t a Památka Neposkvrněného Srdce Panny Marie

Sv. Alois Gonzaga – Alois

Sv. Jan Fisher a sv. Tomáš More, sv. Paulín Nolánský – Pavla

Sv. Josef Cafasso – Zdeňka

Slavnost Narození sv. Jana Křtitele – Jan

Sv. Vilém, ct. Ivan – Ivan

Sv. Jan a Pavel – Adriana Mezinárodní den boje proti narkomanii

Sv. Cyril Alexandrijský – Ladislav

Sv. Irenej (Lubomír) – Lubomír

Slavnost sv. Petra a Pavla, apoštolů – Petr a Pavel

Sv. prvomučedníci římští – Šárka

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú 2020 Červen 2020 Červenec

Sv. Theobald (Děpolt) – Jaroslava

Sv. Ota – Patricie

Svátek sv. Tomáše, apoštola – Radomír

Sv. Prokop, sv. Alžběta Portugalská – Prokop

Slavnost sv. Cyrila a Metoděje, patronů Evropy Den slovanských věrozvěstů

Sv. Marie Gorettiová Den upálení mistra Jana Husa

Sv. Wilibald – Bohuslava

Sv. Kilián – Nora

Sv. Veronika Giulianiová, sv. Augustin Žao Rong a druhové – Drahoslava

Sv. Amálie (Libuše) – Libuše, Amálie

Svátek sv. Benedikta, patrona Evropy – Olga

Sv. manželé Ludvík a Zélie Martinovi, sv. Jan Qualbert – Bořek

Sv. Jindřich – Markéta

Sv. Kamil de Lellis, bl. Hroznata – Karolína

Památka sv. Bonaventury – Jindřich

Panna Maria Karmelská – Luboš

Sv. Hyacint a bl. Česlav – Martina

Sv. Emilián – Drahomíra

Sv. Makrina – Čeněk

Sv. Apolinář, sv. Eliáš – Ilja

Sv. Vavřinec z Brindisi – Ví t ě z s l a v

Svátek sv. Marie Magdalény – Magdaléna

Svátek sv. Brigity, patronky Evropy – Libor

Sv. Kristina, sv. Šarbel – Kristýna

Svátek sv. Jakuba, apoštola, sv. Kryštof – Jakub

sv. Jáchym a Anna – Anna

Sv. Gorazd a druhové – Vě r o s l a v

Sv. Nazarius a Celsus – Viktor

Památka sv. Marty – Marta

Sv. Petr Chryzolog – Bořivoj

Památka sv. Ignáce z Loyoly – Ignác

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P 2020 Srpen

Památka sv. Alfonsa z Liguori – Oskar

Sv. Eusebius, sv. Petr Julián Eymard – Gustav

Sv. Lydie – Miluše

Památka sv. Jana Maria Vianneye – Dominik

Posvěcení římské baziliky Panny Marie – Kristián

Svátek Proměnění Páně – Oldřiška

Sv. Kajetán, sv. Sixtus II. a druhové – Lada

Památka sv. Dominika – Soběslav

Sv. Terezie Benedikta od Kříže, patronka Evropy, sv. Roman – Roman

Svátek sv. Vavřince, jáhna a mučedníka – Va v ř i n e c

Památka sv. Kláry – Zuzana

Sv. Jana Františka de Chantal, sv. Euplus – Klára

Sv. Poncián a Hippolyt, sv. Jan Berchmans – Alena

Památka sv. Maxmiliána Kolbeho – Alan

Slavnost Nanebevzetí Panny Marie – Hana

Sv. Štěpán I. Uherský – Jáchym

Sv. Myron – Petra

Sv. Helena – Helena

Sv. Jan Eudes – Ludvík

Památka sv. Bernarda – Bernard

Památka sv. Pia X. – Johana

Památka Panny Marie Královny – Bohuslav

Sv. Růžena z Limy – Sandra

Svátek sv. Bartoloměje, apoštola – Bartoloměj

Sv. Ludvík, sv. Benedikt a druhové, sv. Josef Kalasanský, bl. Metoděj Dominik – Radim

Ct. Martin Středa – Luděk

Památka sv. Moniky – Otakar

Památka sv. Augustina – Augustýn

Památka Umučení sv. Jana Křtitele – Evelína

Sv. Fiakr – Vladěna

Sv. Rajmund – Pavlína

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P 2020 Září

Sv. Jiljí – Linda, Samuel Den modliteb za péči o stvoření

Sv. Justus – Adéla

Památka sv. Řehoře Velikého – Bronislav

Sv. Růžena z Viterba – Jindřiška

Sv. Terezie z Kalkaty (Matka Tereza), sv. Viktorin (Vítězslav) – Boris

Sv. Magnus – Boleslav

Sv. Melichar Grodecký – Regína

Svátek Narození Panny Marie – Mariana Mezinárodní den gramotnosti

Sv. Petr Klaver – Daniela

Bl. Karel Spinola – Irma

Sv. Emil – Denisa

Jméno Panny Marie, sv. Quido – Marie

Sv. Jan Zlatoústý – Lubor

Svátek Povýšení sv. Kříže – Radka

Památka Panny Marie Bolestné – Jolana

Sv. Ludmila – Ludmila

Sv. Kornélius a Cyprián, sv. Robert Bellarmin – Naděžda

Sv. Josef Kupertinský – Kryštof

Sv. Januárius – Zita

Sv. Ondřej Kim Tae-gŏn, Pavel Chŏng Ha-sang a druhové – Oleg

Svátek sv. Matouše, apoštola a evangelisty – Matouš Mezinárodní den míru

Sv. Mořic a druhové – Darina

Památka sv. Pia z Pietrelciny, sv. Konstanc z Ankony – Berta

Sv. Gerard (Jaromír) – Jaromír

Sv. Kleofáš – Zlata

Sv. Kosma a Damián – Andrea Mezinárodní den neslyšících

Sv. Vincenc z Pauly – Jonáš

Slavnost sv. Václava, hlavního patrona českého národa – Vá c l a v Den české státnosti

Svátek sv. Michaela, Gabriela a Rafaela, archandělů – Michal

Památka sv. Jeronýma – Jeroným

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S 2020 Říjen

Památka sv. Terezie od Dítěte Ježíše – Igor Mezinárodní den hudby

Památka sv. andělů strážných – Olívie, Oliver

Sv. Maxmilián – Bohumil

Sv. František z Assisi – František

Sv. Palmác, sv. Faustyna Kowalská – Eliška

Sv. Bruno – Hanuš

Památka Panny Marie Růžencové – Justýna

Sv. Simeon – Vě r a

Sv. Dionýsius a druhové, sv. Jan Leonardi – Štefan, Sára

Sv. Paulín – Marina

Sv. Jan XXIII., papež, sv. German – Andrej

Sv. Radim – Marcel

Sv. Eduard – Renáta

Sv. Kalist I. – Agáta

Památka sv. Terezie od Ježíše – Tereza

Sv. Hedvika, sv. Markéta Marie Alacoque – Havel Světový den výživy

Památka sv. Ignáce Antiochijského – Hedvika

Sv. Lukáš, evangelista – Lukáš Den modliteb za misie

Sv. Pavel od Kříže, sv. Izák Jogues a druhové – Michaela

Sv. Irena – Vendelín

Sv. Hilarion, bl. Karel Rakouský – Brigita

Sv. Jan Pavel II., papež, sv. Marie Salome – Sabina

Sv. Jan Kapistránský – Teodor

Sv. Antonín Maria Klaret – Nina

Sv. Kryšpín – Beáta

Sv. Rustik – Erik

Sv. Frumencius – Šarlota, Zoe

Svátek sv. Šimona a Judy, apoštolů Den vzniku samostatného československého státu (1918)

Sv. Narcis, bl. Marie Restituta Kafková – Silvie

Sv. Marcel – Ta d e á š

Sv. Wolfgang – Štěpánka

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S 2020 Listopad

Slavnost Všech svatých – Felix

Vzpomínka na všechny věrné zemřelé – Památka zesnulých

Sv. Martin de Porres – Hubert Mezinárodní den nevidomých

Památka sv. Karla Boromejského – Karel

Sv. Zachariáš a Alžběta – Miriam

Sv. Leonard (Linhart) – Liběna

Sv. Wilibrord – Saskie

Sv. Gottfried (Bohumír) – Bohumír

Svátek Posvěcení Lateránské baziliky – Bohdan

Památka sv. Lva Velikého – Evžen

Památka sv. Martina – Martin

Památka sv. Josafata – Benedikt

Památka sv. Anežky České – Tibor

Sv. Mikuláš Tavelič – Sáva

Sv. Albert Veliký – Leopold Světový den chudých

Sv. Markéta Skotská, sv. Gertruda – Otmar

Sv. Alžběta Uherská – Mahulena Mezinárodní den studentstva

Den boje za svobodu a demokracii

Posvěcení římských bazilik sv. Petra a Pavla – Romana

Sv. Mechtilda – Alžběta Den Bible

Sv. Felix z Valois – Nikola

Památka Zasvěcení Panny Marie v Jeruzalémě – Albert

Sv. Cecílie – Cecílie Slavnost Ježíše Krista Krále

Sv. Klement I., sv. Kolumbán – Klement

Památka sv. Ondřeje Dung-Laca a druhů – Emílie

Sv. Kateřina Alexandrijská – Kateřina

Sv. Silvestr, bl. Jakub Alberione – Artur

Sv. Virgil – Xénie

Sv. Mansuet (Miloslav) – René

Sv. Saturnin – Zina 1. neděle adventní, cyklus B

Svátek sv. Ondřeje, apoštola – Ondřej

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P 2020 Prosinec

Sv. Edmund Kampián – Iva Světový den boje proti AIDS

Sv. Bibiána – Blanka

Památka sv. Františka Xaverského – Svatoslav

Sv. Jan Damašský, sv. Barbora – Barbora

Sv. Sába – Jitka

Sv. Mikuláš – Mikuláš

Památka sv. Ambrože – Benjamín, Ambrož

Slavnost Panny Marie počaté bez poskvrny prvotního hříchu – Květoslava

Sv. Jan Didak Cuauhtlatoatzin, sv. Valérie – Vrati sl av

Sv. Julie a Eulálie – Julie Den lidských práv

Sv. Damas I. (Hostivít) – Dana

Panna Maria Guadalupská – Simona

Sv. Lucie (Světluše) – Lucie

Památka sv. Jana od Kříže – Lýdie

Sv. Valerián – Radana, Radan

Sv. Adelhaida (Adéla) – Albína

Sv. Lazar – Daniel Příprava na vánoční svátky (17.–24. 12.)

Sv. Rufus a Zosim – Miloslav

Bl. Urban – Ester

Sv. Dominik Siloský – Dagmar

Sv. Petr Kanisius – Natálie

Sv. Servul – Šimon

Sv. Jan Kentský – Vlasta

Štědrý den – Adam a Eva

Slavnost Narození Páně – 1. svátek vánoční

Svátek sv. Štěpána, prvomučedníka – Štěpán, 2. svátek vánoční

Sv. Jan, apoštol a evangelista – Žaneta Svátek Svaté rodiny

Svátek Svatých Mláďátek, mučedníků – Bohumila

Sv. Tomáš Becket – Judita

Sv. Evžen – David

Sv. Silvestr I. – Silvestr Poděkování za uplynulý rok a prosba o Boží pomoc v novém roce

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č Leden

Slavnost Matky Boží, Panny Marie

Světový den modliteb za mír

Nový rok – Státní svátek

Den obnovy samostatného českého státu

Středa 1. leden Nm 6,22-27; Žl 67; Gal 4,4-7; Lk 2,16-21

Evangelium Lk 2,16-21 Pastýři pospíchali do  Betléma a  nalezli Marii a  Josefa i  děťátko položené v  jeslích. Když ho uviděli, vypravovali, co jim bylo o tom dítěti pověděno. Všichni, kdo to slyšeli, podivili se tomu, co jim pastýři vyprávěli. Maria však to všechno uchovávala v srdci a rozvažovala o tom. Pastýři se zas vrátili. Velebili a  chválili Boha za  všechno, co slyšeli a  viděli, jak jim to bylo řečeno. Když uplynulo osm dní a dítě mělo být obřezáno, dali mu jméno Ježíš, jak ho nazval anděl, než bylo počato v mateřském lůně.

Podnět k rozjímání Pastýři spěchající do  Betléma byli obdarováni zážitkem přesahujícím všechno, nač mohli jen pomyslet... Nalezli potvrzení té zprávy a vypravovali možná jeden přes druhého, co se to „u nich“ stalo. Kdo jsou ti všichni, kdo slyšeli jejich vyprávění? Zdá se, že kromě Marie a Josefa jsou zde i další lidé. Možná někdo, kdo si všiml ženy ve vysokém stupni těhotenství, nakonec mu to nedalo a snažil se aspoň nějak pomoci, a  teď, mimořádně obdarován, žasne. Maria s  Josefem byli osamělí v  cizím prostředí, ale nyní již nejsou sami. Narodil se Boží Syn a přicházejí první občané Království. Boží jednání vždy přesahuje lidská očekávání... Čtvrtek 2. leden

Památka sv. Basila Velikého

a Řehoře Naziánského – Karina

1 Jan 2,22-28; Žl 98; Jan 1,19-28

Evangelium Jan 1,19-28 Toto je Janovo svědectví, když k němu židé z Jeruzaléma poslali kněze a levity, aby se ho otázali: „Kdo jsi?“ Vyznal to a nezapřel. Vyznal: „Já nejsem Mesiáš.“ Zeptali se ho: „Co tedy jsi? Eliáš?“ Řekl: „Nejsem.“ „Jsi ten Prorok?“ Odpověděl: „Ne.“ Řekli mu tedy: „Kdo jsi? Ať můžeme dát odpověď těm, kdo nás poslali. Co říkáš sám o sobě?“ Řekl: „Já jsem hlas volajícího na  poušti: ‚Vyrovnejte cesty Pánu‘, jak řekl prorok Izaiáš.“ Ti poslaní byli z farizeů. Zeptali se ho: „Proč tedy křtíš, když nejsi ani Mesiáš, ani Eliáš, ani ten Prorok?“ Jan jim odpověděl: „Já křtím vodou. Mezi vámi stojí ten, koho vy neznáte; ten, který má přijít po mně; jemu nejsem hoden rozvázat řemínek u opánků.“ To se stalo v Betánii na druhé straně Jordánu, kde Jan křtil.

Podnět k rozjímání Svou pravou identitu odhalujeme v modlitbě tváří v tvář Božímu slovu. Písmo svaté je Boží slovo o nás, je to i náš příběh, nejen příběh Izaiáše, Jana Křtitele či Davida. Jan Křtitel objevil a  poznal, že ten „hlas volajícího na poušti“, o kterém mluví Izaiáš, je on. Každý z nás nachází svou pravou identitu, poslání, povolání, životní program v naslouchání Božímu hlasu a jeho slovu. V Bibli můžeme i my dnes najít odpověď na otázku: „Kdo jsi?“

Nejsvětější Jméno Ježíš

Sv. Jenovéfa – Radmila

Pátek 3. leden 1 Jan 2,29 – 3,6; Žl 98; Jan 1,29-34

Evangelium Jan 1,29-34 Na druhý den (Jan) viděl Ježíše, jak jde k němu, a řekl: „Hle, beránek Boží, který snímá hříchy světa! To je ten, o  kterém jsem řekl: ‚Po mně přijde ten, který má větší důstojnost, neboť byl dříve než já.‘ Ani já jsem ho neznal, ale proto jsem přišel křtít vodou, aby byl zjeven izraelskému národu.“ A Jan vydal svědectví: „Viděl jsem, jak Duch sestoupil jako holubice z nebe a zůstal na něm. Ani já jsem ho neznal, ale ten, který mě poslal křtít vodou, mi řekl: ‚Na koho uvidíš sestupovat Ducha a zůstávat na něm, to je ten, který křtí Duchem Svatým.‘ A já jsem to viděl a dosvědčuji: To je Syn Boží.“

Podnět k rozjímání Jaké to asi bylo, když Jan pokřtil prvního člověka? Neptal se sám sebe, zda je Jordán to správné místo, neměl-li jít jinam, jestli tu vodu leje na lidi správným způsobem? Možná někdy čekáme od Boha jasnější instrukce: „Jdi tam a tam, udělej to a to, jednej tak a tak.“ Bůh nám svěřuje nějaký úkol, a my nevíme, jak na to. Nebojme se ale používat svou svobodu, jedinečné obdarování a  tvořivost k  tomu, abychom uskutečňovali své poslání ve spolupráci s naším Pánem. 1 Jan 3,7-10; Žl 98; Jan 1,35-42

Evangelium Jan 1,35-42 Druhý den Jan stál se dvěma ze svých učedníků. Pohlédl na Ježíše, jak jde kolem, a  řekl: „Hle, beránek Boží!“ Ti dva učedníci slyšeli, co říká, a šli za Ježíšem. Ježíš se obrátil a viděl, že jdou za ním. Zeptal se jich: „Co byste chtěli?“ Odpověděli mu: „Rabbi“  – to přeloženo znamená Mistře  – „kde bydlíš?“ Řekl jim: „Pojďte a uvidíte!“ Šli tedy, viděli, kde bydlí, a ten den zůstali u  něho; bylo kolem čtyř hodin odpoledne. Jeden z  těch dvou učedníků, kteří to od Jana slyšeli a šli za ním, byl Ondřej, bratr Šimona Petra. Ten nejdříve nalezl svého bratra Šimona, řekl mu: „Našli jsme Mesiáše!“ – to přeloženo znamená Kristus – a přivedl ho k Ježíšovi. Ježíš na něj pohlédl a řekl: „Ty jsi Šimon, syn Janův. Budeš se jmenovat Kéfas,“ to je v překladu Petr (Skála).

Podnět k rozjímání V tomto úryvku se nápadně často opakuje sloveso vidět/pohledět. Jako se učíme číst mezi řádky, můžeme se i učit vidět zevnitř, překročit vnější pohled, který často klame. Jan viděl třicetiletého muže jménem Ježíš a viděl v něm Mesiáše. Ježíš viděl učedníky a viděl v nich touhu po  Bohu. Učedníci viděli, kde Ježíš bydlí, a  zamilovali si jeho přítomnost. Ježíš pohlédl na obyčejného rybáře a řekl: „Ty jsi Skála!“ 4. leden Sobota

Sv. Anděla z Foligna – Diana


22

Neděle

5. leden

2. neděle po Narození Páně

Sv. Telesfor – Dalimil

Sir 24,1-4.12-16 (řec. 1-2.8-12); Žl 147; Ef 1,3-6.15-18; Jan 1,1-18

Evangelium Jan 1,1-18

Na počátku bylo Slovo a  to Slovo bylo u  Boha a  to Slovo byl

Bůh. To bylo na  počátku u  Boha. Všechno povstalo skrze ně

a bez něho nepovstalo nic, co jest. V něm byl život a ten život

byl světlem lidí. To světlo svítí v temnotě a temnota ho nepo

hltila. Byl člověk poslaný od Boha, jmenoval se Jan. Přišel jako

svědek, aby svědčil o tom světle, aby všichni uvěřili skrze něho.

On sám nebyl tím světlem, měl jen svědčit o tom světle. Bylo

světlo pravé, které osvěcuje každého člověka; to přicházelo

na  svět. Na  světě bylo a  svět povstal skrze ně, ale svět ho ne

poznal. Do vlastního přišel, ale vlastní ho nepřijali. Všem, kdo

ho přijali, dal moc stát se Božími dětmi, těm, kdo věří v jeho

jméno, kdo se zrodili ne z krve, ani z vůle těla, ani z vůle muže,

ale z Boha. A Slovo se stalo tělem a přebývalo mezi námi. Vi

děli jsme jeho slávu, slávu, jakou má od Otce jednorozený Syn,

plný milosti a  pravdy. Jan o  něm vydával svědectví a  volal:

„To  je ten, o  kterém jsem řekl: ‚Ten, který přijde po  mně, má

větší důstojnost, neboť byl dříve než já.‘ “ Všichni jsme dosta

li z  jeho plnosti, a  to milost za  milostí. Neboť Zákon byl dán

skrze Mojžíše, milost a pravda přišly skrze Ježíše Krista. Boha

nikdo nikdy neviděl. Jednorozený Bůh, který spočívá v náručí

Otcově, ten (o něm) podal zprávu.


23

Podnět k rozjímání

Na počátku času, spásy, stvoření...

Na počátku mého života byl Bůh.

Všechno je milost a vůči němu dluh.

V něm všechno pramení.

Na počátku svých přání, plánů, snů,

na počátku svých cest,

chci k němu modlitbu svou vznést,

by přítomen byl křížům, jimž se nevyhnu.

V mohutném toku času, který míjí,

své počátky ti, Pane, zasvěcuji...


24

Evangelium Mt 2,1-12

Když se Ježíš narodil v Betlémě v Judsku za času krále Heroda,

přišli do Jeruzaléma mudrci od východu a ptali se: „Kde je ten

narozený židovský král? Uviděli jsme jeho hvězdu na východě,

a proto jsme se mu přišli poklonit.“ Když to uslyšel král Hero

des, ulekl se a s ním celý Jeruzalém. Svolal všechny velekněze

a učitele Zákona z lidu a vyptával se jich, kde se má Mesiáš na

rodit. Řekli mu: „V Betlémě v Judsku, neboť tak je psáno u pro

roka: ‚A ty, Betléme v judské zemi, nejsi vůbec nejmenší mezi

judskými předními městy, protože z  tebe vyjde vládce, který

bude panovat mému izraelskému lidu.‘ “ Tehdy si Herodes taj

ně zavolal mudrce a zevrubně se jich vyptal na dobu, kdy se ta

hvězda objevila, poslal je do Betléma a řekl: „Jděte a důkladně

se na to dítě vyptejte. Až ho najdete, oznamte mi to, abych se

mu i já přišel poklonit.“ Když krále vyslechli, vydali se na ces

tu. A hle – hvězda, kterou viděli na východě, šla před nimi, až

se zastavila nad místem, kde bylo dítě. Jakmile uviděli hvězdu,

zaradovali se nevýslovnou radostí. Vstoupili do domu a spat

řili dítě s  jeho matkou Marií, padli na  zem a  klaněli se mu.

Otevřeli své pokladnice a  obětovali mu dary: zlato, kadidlo

a myrhu. Ve snu dostali pokyn, aby se k Herodovi už nevraceli,

proto se vrátili do své země jinou cestou.

Pondělí

6. leden

Slavnost Zjevení Páně

Tři králové

Iz 60,1-6; Žl 72; Ef 3,2-3a.5-6; Mt 2,1-12


25

Podnět k rozjímání

Politik proti Bohu, učenci hledající Boha a Boží dílo spásy.

Boží dílo spásy nelze utajit. Bůh sám přivádí ty, kdo touží znát prav

du, na cestu ke svému Synovi. A každému dává to znamení, kterému

může porozumět: východním mudrcům tedy dává hvězdu. Nehle

dejme ji v dějinách; ztrácí se, putuje před nimi, zastavuje se nad do

mem... Těmi důležitými jsou zde oni, hledači skutečného Pokladu,

rezervovaní vůči světské moci a přijímající Boží vedení.


26

Sv. Rajmund z Peñafortu – Vilma

Úterý

Evangelium Mt 4,12-17.23-25 Když Ježíš uslyšel, že byl Jan (Křtitel) uvězněn, odebral se do Galileje. Opustil Nazaret, šel a usadil se v Kafarnau při moři v  území Zabulonově a  Neftalimově, aby se naplnilo, co bylo řečeno ústy proroka Izaiáše: „Země Zabulonova a země Neftalimova, u  moře, za  Jordánem, Galilea pohanská, lid, který žil v  temnotě, uviděl veliké světlo; světlo vzešlo těm, kdo sídlili v krajině a ve stínu smrti.“ Od té doby začal Ježíš hlásat: „Obraťte se, neboť se přiblížilo nebeské království.“ Ježíš pak chodil po celé Galileji, učil v jejich synagogách, hlásal evangelium o (Božím) království a uzdravoval mezi lidem každou nemoc a každou chorobu. Pověst o něm se roznesla po celé Sýrii. Přinášeli k němu všecky nemocné, postižené různými chorobami a neduhy, posedlé, náměsíčné i ochrnuté, a uzdravoval je. A šly za ním velké zástupy z Galileje, Desetiměstí, Jeruzaléma, Judska i Zajordánska.

Podnět k rozjímání Janův úkol končí. Ježíš začíná v  pohanském kraji, podle předpovědi Izaiáše; do  centra, do  Jeruzaléma, se dostane později. Bůh vše řídí, i mé poslání zraje a má svůj čas. Ježíš zve k obrácení a svá slova potvrzuje zázračnými uzdraveními. Kde jsem já? Čekám v zástupu nemocných, abych byl uzdraven? Spěchám za Ježíšem, který mi přináší svobodu? Co mě k němu dnes přitahuje? 7. leden 1 Jan 3,22 – 4,6; Žl 2; Mt 4,12-17.23-25 Středa 8. leden

1 Jan 4,7-10; Žl 72; Mk 6,34-44

Sv. Severin – Čestmír

Evangelium Mk 6,34-44 Ježíš uviděl velký zástup a bylo mu jich líto, protože byli jako ovce bez pastýře; a začal je poučovat o mnoha věcech. Když se už připozdilo, přistoupili k  němu jeho učedníci a  řekli: „Toto místo je opuštěné a už se připozdilo. Rozpusť je, ať se rozejdou do okolních dvorců a vesnic a koupí si něco k jídlu.“ Ale Ježíš jim odpověděl: „Vy jim dejte jíst!“ Řekli mu: „Máme jít nakoupit za dvě stě denárů chleba a dát jim jíst?“ Zeptal se jich: „Kolik chlebů máte? Jděte se podívat!“ Když si to zjistili, hlásili: „Pět, a  dvě ryby.“ Nařídil jim, aby se všichni usadili po  skupinách na zelené trávě. Usadili se ve skupinách po stu a po padesáti. A vzal těch pět chlebů a ty dvě ryby, vzhlédl k nebi a požehnal, lámal chleby a dával učedníkům, aby jim je předkládali. Také ty dvě ryby rozdělil všem. A  všichni se najedli dosyta, a  ještě sesbírali plných dvanáct košů kousků chleba i  ryb. Těch, kdo jedli, bylo pět tisíc mužů.

Podnět k rozjímání Pán Ježíš umí mistrovsky zacházet s tím, co právě teď máme. I když v našich očích to může vypadat směšně málo – jako pět chlebů a dvě ryby pro pět tisíc mužů. Pro Pána to není problém, ale my vše musíme pustit z rukou a vložit to do těch jeho. A výsledek? Všichni se dosyta najedli a nám zůstalo víc, než jsme měli původně. Naše pravé bohatství není to málo, co máme, ale Pán, s nímž máme vždy všechno.

Sv. Julián – Vladan

Čtvrtek 9. leden 1 Jan 4,11-18; Žl 72; Mk 6,45-52

Evangelium Mk 6,45-52 Hned po nasycení pěti tisíc mužů přiměl učedníky, aby vstoupili na loď a jeli napřed na druhý břeh směrem k Betsaidě, než on rozpustí zástup. Rozloučil se s  nimi a  odešel na  horu, aby se modlil. Když nastal večer, byla loď daleko na moři a on sám ještě na zemi. Viděl, jak se namáhají s veslováním, protože vanul vítr proti nim. K  ránu šel (Ježíš) k  nim a  kráčel po  moři, ale chtěl je minout. Když ho viděli kráčet po moři, mysleli, že je to přízrak, a vykřikli. Všichni ho totiž viděli a zděsili se. On však na  ně hned promluvil a  řekl jim: „Vzmužte se! To jsem já, nebojte se!“ Vstoupil k  nim na  loď, a  vítr přestal. Byli celí ohromeni úžasem. Nepochopili totiž, jak to bylo s těmi chleby, protože jejich srdce bylo nechápavé.

Podnět k rozjímání Učedníci se svýma rukama podíleli na  velkém zázraku rozmnožení chlebů. A  přesto, když k  nim po  moři kráčí Ježíš, myslí si, že je to přízrak. Vykřikli, zděsili se, byli ohromeni, nepochopili... A  co já? Když se nyní setkávám v  modlitbě s  Ježíšem, co cítím v  srdci? Chci mu říct, co prožívám? Pátek 10. leden 1 Jan 4,19 – 5,4; Žl 72; Lk 4,14-22a

Sv. Agathon (Dobromil) – Břetislav

Evangelium Lk 4,14-22a Ježíš se vrátil v síle Ducha do Galileje. Pověst o něm se roznesla po celém kraji. Učil v jejich synagogách a všichni ho velmi chválili. (Ježíš) přišel do Nazareta, kde vyrostl, a jak měl ve zvyku, šel v sobotu do synagogy. Povstal, aby předčítal (z Písma). Podali mu knihu proroka Izaiáše. Otevřel ji a nalezl místo, kde stálo: ‚Duch Páně je nade mnou, proto mě pomazal, poslal mě, abych přinesl chudým radostnou zvěst, abych vyhlásil zajatým propuštění a  slepým navrácení zraku, abych propustil zdeptané na  svobodu, abych vyhlásil milostivé léto Páně.‘ Pak zavřel knihu, vrátil ji služebníkovi a usedl. A všichni v synagoze na něho upřeně hleděli. Začal k nim mluvit: „Dnes se naplnilo toto Písmo, které jste právě slyšeli.“ Všichni mu přisvědčovali, divili se milým slovům z jeho úst.

Podnět k rozjímání Dnes se naplnila slova Písma! Ježíš zjevuje, kým je. Může být lepší komentář k úryvku Izaiáše? V Božím plánu se všechno naplňuje postupně, i  běh mého života... Jaký úryvek Písma by dnes vystihoval mou osobní situaci? A co by mi na to Ježíš mohl říct? Posaď se před něj v synagoze, zadívej se na něj a očekávej Slovo pro sebe...

Ct. Marie Elekta – Bohdana

Sobota 11. leden 1 Jan 5,5-13; Žl 147; Lk 5,12-16

Evangelium Lk 5,12-16 Když byl v  jednom městě, byl tam muž plný malomocenství. Jakmile uviděl Ježíše, padl tváří k  zemi a  prosil ho: „Pane, chceš-li, můžeš mě očistit!“ (Ježíš) vztáhl ruku, dotkl se ho a řekl: „Chci, buď čistý!“ A hned malomocenství od něho odešlo. Pak mu nařídil: „Nikomu o  tom neříkej! Ale jdi, ukaž se knězi a přines oběť za své očištění, jak to nařídil Mojžíš – jim na svědectví.“ Zvěst o něm se šířila víc a více. Lidé se scházeli v celých zástupech, aby ho slyšeli a byli uzdraveni od svých nemocí. On se však uchyloval na opuštěná místa a tam se modlil.

Podnět k rozjímání Malomocný ve své naprosté bezmoci promlouvá hlasem pokorné naděje. Jeho prosba poskytuje prostor i k odmítnutí: „Chceš-li...“ Ve své hrůzné situaci říká: „Vím, věřím, že máš tu moc, ale jestliže nechceš, tak dobře. Ponesu to odevzdaně...“ Bolestná zkušenost malomocenství zde má být definitivně uzavřena projevem poslušnosti, tedy přinesením předepsané oběti a  svědectvím knězi. Boží milost je dar, z jehož přijetí ovšem plynou také úkoly, protože člověk není pouze pasivní příjemce Božího jednání, ale zodpovědná bytost, která na Boží jednání vědomě odpovídá. Neděle 12. leden Iz 42,1-4.6-7; Žl 29; Sk 10,34-38; Mt 3,13-17

Svátek Křtu Páně

Sv. Probus (Pravoslav) – Pravoslav

Evangelium Mt 3,13-17 Ježíš přišel z Galileje k Jordánu za Janem, aby se dal od něho pokřtít. Ale on se bránil a  říkal: „Já bych měl být pokřtěn od tebe, a ty přicházíš ke mně?“ Ježíš mu však řekl: „Nech tak nyní, neboť je třeba, abychom zcela splnili Boží vůli.“ A  tak mu vyhověl. Jakmile byl Ježíš pokřtěn, vystoupil hned z vody. A  hle  – otevřelo se nebe a  viděl Ducha Božího jako holubici, jak se snáší a sestupuje na něj. A z nebe se ozval hlas: „To je můj milovaný Syn, v něm mám zalíbení.“

Podnět k rozjímání V Ježíšově křtu vidíme zjevení Trojice. Připomínkou této události končíme dobu vánoční. Pán se odhalil, zjevil – kdo může, ať chápe – a  začíná své poslání. Ježíšovo, jakož i  naše duchovní poslání začíná křtem. Otec v nás vidí svého Syna a posílá nám svého Ducha. Otče, Synu, Duchu Svatý, zahalte mě svou mocí, ať se uvnitř rozvinu do plnosti podoby Božího dítěte. Otevírám cele své srdce a znovu v duchu obnovuji svůj křest...

Evangelium Mk 1,14-20 Když byl Jan (Křtitel) uvězněn, přišel Ježíš do  Galileje a  hlásal tam Boží evangelium: „Naplnil se čas a  přiblížilo se Boží království. Obraťte se a  věřte evangeliu!“ Když šel podél Galilejského moře, uviděl Šimona a jeho bratra Ondřeje, jak loví v moři; byli totiž rybáři. Ježíš jim řekl: „Pojďte za mnou, a udělám z vás rybáře lidí!“ Ihned nechali sítě a následovali ho. Když popošel o  něco dále, uviděl Zebedeova (syna) Jakuba a  jeho bratra Jana, jak na lodi spravují sítě; a hned je povolal. Zanechali svého otce Zebedea s pomocníky na lodi a odešli za ním.

Podnět k rozjímání Jak mohli Šimon, Ondřej, Jakub a Jan vědět, že Ježíš je Mesiáš? Asi již věděli, že hlásá evangelium; snad slyšeli i o zázracích... To ale věděli a slyšeli i mnozí jiní, kteří ho přesto nenásledovali. A pak tam jistě byli i další, kteří věděli a slyšeli – ale ty Ježíš nepovolal... Abychom slyšeli Ježíšův hlas, nemusíme přestat pracovat; ti čtyři byli v  tu chvíli pohrouženi do  hloubi svých povinností. Abychom slyšeli Ježíšův hlas, musíme mu předem uvěřit – a neříkat mu, co má od nás chtít. On to ví lépe – a možná jen chce, abychom dál spravovali sítě... 13. leden Pondělí 1 Sam 1,1-8; Žl 116B; Mk 1,14-20

1. týden v mezidobí (feriální cyklus 2)

Sv. Hilarius z Poitiers – Edita


33

Úterý 14. leden 1 Sam 1,9-20; 1 Sam 2; Mk 1,21b-28

Sv. Sáva Srbský – Radovan

Evangelium Mk 1,21b-28 V městě Kafarnau vstoupil Ježíš hned v  sobotu do  synagogy a učil. Žasli nad jeho učením, protože je učil jako ten, kdo má moc, a ne jako učitelé Zákona. V jejich synagoze byl právě člověk posedlý nečistým duchem. Začal křičet: „Co je ti po  nás, Ježíši Nazaretský! Přišel jsi nás zahubit? Vím, kdo jsi: Svatý Boží!“ Ale Ježíš mu přísně rozkázal: „Mlč a  vyjdi z  něho!“ Nečistý duch posedlým zalomcoval a s velkým křikem z něho vyšel. Všichni užasli a ptali se jeden druhého: „Co je to? Nové učení – a s takovou mocí! I nečistým duchům poroučí, a poslouchají ho!“ A pověst o něm se hned roznesla všude po celém galilejském kraji.

Podnět k rozjímání Učitelé Zákona učili židovský národ po mnohá staletí – jistě k lidem hovořili o  Bohu, o  Božích příkazech, o  Božích skutcích... Jak neživotné se ale zdá být jejich systemizované učení, které šustí papírem a je výplodem mnoha hodin, měsíců a let přemítání v tichu pracoven. Také nečistý duch promluvil o  Ježíši: v  zoufalém výkřiku ho lživě představuje jako nelítostného mstitele, jako trestající Boží ruku... Ježíš nesedí za  psacím stolem; jde mezi lidi a  hovoří s  nimi. Nemstí se, netrestá, nevyhýbá se jejich bolestem, naopak: utěšuje, uzdravuje, pomáhá... Svými skutky ukazuje Boha takového, jaký skutečně je  – a v tom je síla a přesvědčivost jeho učení. A jakými skutky svědčíme o Bohu my?

Sv. Pavel Poustevník – Alice

Středa 15. leden 1 Sam 3,1-10.19-20; Žl 40; Mk 1,29-39

Evangelium Mk 1,29-39 Ježíš vyšel ze synagogy a vstoupil s Jakubem a Janem do Šimonova a  Ondřejova domu. Šimonova tchyně ležela v  horečce. Hned mu o ní pověděli. Přistoupil, vzal ji za ruku a pozvedl ji. Tu jí horečka přestala a ona je obsluhovala. Když nastal večer a  slunce zapadlo, přinášeli k  němu všechny nemocné a  posedlé. Celé město se shromáždilo u  dveří. I  uzdravil mnoho nemocných s  rozličnými chorobami a  vyhnal mnoho zlých duchů. Nedovoloval však zlým duchům mluvit, protože věděli, kdo je. Brzo ráno, ještě za  tmy, vstal a  vyšel ven, zašel si na opuštěné místo a tam se modlil. Šimon se svými druhy se pustili za ním. Našli ho a řekli mu: „Všichni tě hledají!“ Odpověděl jim: „Pojďme jinam, do blízkých městeček, abych i tam kázal, protože kvůli tomu jsem přišel.“ A procházel celou Galilejí, kázal v jejich synagogách a vyháněl zlé duchy.

Podnět k rozjímání Úžasné: uzdravuje, vyhání zlé duchy, podřizuje je své vůli... a  pak odejde na opuštěné místo. Nehledá slávu u lidí, ale hovoří o všem se svým Otcem. Odchází z míst, kde by mohl být slavný, aby plnil Otcovu vůli tam, kam ho Otec posílá. S kým hovoříme my? U  koho hledáme odměnu za  to, co nám bylo dáno vykonat? Čemu dáváme přednost: našemu dobrému pocitu, nebo vůli toho, který nás povolal?

Evangelium Mk 1,40-45 K Ježíšovi přišel jeden malomocný a  na kolenou ho prosil: „Chceš-li, můžeš mě očistit.“ Ježíš měl s  ním soucit. Vztáhl ruku, dotkl se ho a řekl mu: „Chci, buď čistý!“ A hned od něho malomocenství odešlo a byl očištěn. Ježíš ho hned poslal pryč a  přísně mu nařídil: „Ne abys někomu o  tom říkal! Ale jdi, ukaž se knězi a přines oběť za své očištění, jak nařídil Mojžíš – jim na  svědectví.“ On odešel, ale začal to horlivě rozhlašovat a  tu událost rozšiřovat, takže (Ježíš) už nemohl veřejně vejít do města, ale zůstával venku na opuštěných místech. Ale přesto k němu chodili lidé odevšad.

Podnět k rozjímání Tomu se říká medvědí služba. Onen malomocný dostal od  Ježíše úkol: Ježíš chtěl, aby ho vzali na vědomí ti, kteří nechodili mezi prostý lid – kněží v jeruzalémském chrámu. Ale ten malomocný měl na věc svůj názor, on sám věděl přece nejlépe, co říkat a komu. Snad se chtěl i proslavit, snad mu dělalo dobře, že ho tolik lidí poslouchá... snad to i myslel dobře... Bůh není bezmocný. Žádná svévole člověka nemůže překazit naplnění Božího plánu stvoření a vykoupení. Ale můžeme to všechno zkomplikovat  – ani ne tak Bohu, jako spíš lidem. Ježíš nadále učí, i  když mu nemístná horlivost jednoho uzdraveného ztížila přístup k lidem. Jen lidé to teď k němu mají dál... a musejí ho hledat na opuštěných místech. 16. leden Čtvrtek

Sv. Marcel I. – Ctirad

1 Sam 4,1-11; Žl 44; Mk 1,40-45

36

Pátek

17. leden

1 Sam 8,4-7.10-22a; Žl 89; Mk 2,1-12

Památka sv. Antonína Velikého

Drahoslav

Evangelium Mk 2,1-12

Když se Ježíš po (několika) dnech vrátil do Kafarnaa, proslech

lo se, že je doma. Sešlo se tolik lidí, že už nestačilo ani místo

přede dveřmi, a on jim hlásal Boží slovo. Tu k němu přicházeli

s  ochrnulým, čtyři ho nesli. Pro množství (lidí) se s  ním ne

mohli k němu dostat. (Proto) nad tím místem, kde byl (Ježíš),

odkryli střechu, udělali otvor a spustili dolů lehátko, na kterém

ochrnulý ležel. Když Ježíš viděl jejich víru, řekl ochrnulému:

„Synu, odpouštějí se ti hříchy.“ Seděli tam však někteří z uči

telů Zákona a ve svém srdci uvažovali: „Jak může ten (člověk)

tak mluvit? Vždyť se rouhá! Hříchy přece může odpouštět

jenom sám Bůh.“ Ježíš hned svým duchem poznal, že tak

u sebe uvažují, a řekl jim: „Proč tak ve svém srdci uvažujete?

Co je snadnější  – říci ochrnulému: ‚Odpouštějí se ti hříchy‘,

nebo říci: ‚Vstaň, vezmi své lehátko a  choď‘? Abyste však vě

děli, že Syn člověka má moc odpouštět na zemi hříchy“ – řekl

ochrnulému: „Pravím ti, vstaň, vezmi své lehátko a jdi domů!“

On vstal, ihned vzal lehátko a přede všemi odešel, takže všich

ni žasli, velebili Boha a říkali: „Něco takového jsme ještě nikdy

neviděli!“

37

Podnět k rozjímání

Nesmírná trpělivost... Všichni vědí, že Ježíš má moc, všichni ho chtě

jí vidět i  slyšet, všichni chtějí, aby uzdravoval... A  přece je tak ob

tížné vystoupit ze zajetí svých soukromých představ, svých osobních

přání; uvěřit, že Ježíš nabízí mnohem víc než jen okamžitou pomoc.

Uzdravení je jen do času, neboť bez smrti není přechodu do věčnosti;

odpuštění hříchů je ale navždy – a je to odpuštění hříchů, které dává

naší věčnosti ten kýžený rozměr.

Ježíš se nezlobí, netrestá omyl, netrestá lidskou neschopnost pohléd

nout za obzor vlastních zažitých představ: udělá vše, aby nám dal šan

ci pochopit, že nabízí víc, než si kdo z nás dokáže představit. Teď jen

otevřít oči a umlknout; zastavit své věčné „ale“ a nechat se prostoupit

důvěrou, že u něho je všechno možné... Sobota 18. leden 1 Sam 9,1-4.17-19; 10,1a; Žl 21; Mk 2,13-17

Týden modliteb za jednotu křesťanů

(18.–25. 1.)

Památka Panny Marie,

Matky jednoty křesťanů

Vladislav

Evangelium Mk 2,13-17 (Ježíš) znovu vyšel k moři. Všechen lid přicházel k němu a on je učil. Když šel dál, uviděl Alfeova syna Léviho, jak sedí v celnici. Řekl mu: „Pojď za  mnou!“ On vstal a  šel za  ním. Když pak byl (Ježíš) u stolu v jeho domě, mnoho celníků a hříšníků zaujalo místo u stolu s ním a s jeho učedníky; bylo totiž mnoho těch, kdo ho následovali. Když učitelé Zákona z farizejské strany viděli, že jí s  hříšníky a  celníky, řekli jeho učedníkům: „Proč jí s celníky a hříšníky?“ Ježíš to zaslechl a řekl jim: „Lékaře nepotřebují zdraví, ale nemocní. Nepřišel jsem povolat spravedlivé, ale hříšníky.“

Podnět k rozjímání Lévi nebyl povolán pro své zásluhy; byl to přece veřejný hříšník (tak v  té době veřejné mínění v  Palestině soudilo o celnících). Ježíš však nesoudí; přišel léčit. Ale jaké to je zvláštní léčení: žádné běloskvoucí sanatorium, žádný klid na  lůžku, vyvážená strava či snad dokonce léky. Ježíš léčí tím, že povolává do  služby. Místo dlouhého přemítání nad tím, co bylo kdy špatně, kde se stala chyba nebo kudy se kdo dostal na jakou šikmou plochu, Ježíš nabízí: „Pojď za mnou!“ Nemedituj o své minulosti; prostě pojď! A důvěra v Ježíše stačí.

Evangelium Jan 1,29-34 Na druhý den (Jan) viděl Ježíše, jak jde k němu, a řekl: „Hle, beránek Boží, který snímá hříchy světa! To je ten, o  kterém jsem řekl: ‚Po mně přijde ten, který má větší důstojnost, neboť byl dříve než já.‘ Ani já jsem ho neznal, ale proto jsem přišel křtít vodou, aby byl zjeven izraelskému národu.“ A Jan vydal svědectví: „Viděl jsem, jak Duch sestoupil jako holubice z nebe a zůstal na něm. Ani já jsem ho neznal, ale ten, který mě poslal křtít vodou, mi řekl: ‚Na koho uvidíš sestupovat Ducha a zůstávat na něm, to je ten, který křtí Duchem Svatým.‘ A já jsem to viděl a dosvědčuji: To je Syn Boží.“

Podnět k rozjímání Po celá staletí čekal Izrael na  Mesiáše. Jen přísliby proroků, tak jednoznačné, a přesto tak obtížně srozumitelné, byly jakýmsi vodítkem. Kdy přijde? Jaký bude? Jak ho poznáme? Co udělá? To byly otázky, kterými žil celý národ, plný očekávání. Představy střídaly představy, přísliby střídaly přísliby, omyly a nepřesnosti... Až nakonec očekávání vyvrcholilo v  podobě tisícihlavých davů valících se denně k  řece Jordánu, kde jakýsi podivný muž tvrdil, že už to bude, a říkal, jak se na  příchod Mesiáše připravit (a v  rozporu se všemi lidovými představami to nebylo o  broušení mečů a  kopí). A  Mesiáš přišel  – a  byl to Syn Boží. Tak Bůh odměňuje trpělivé očekávání  – protože jen on zná pravou chvíli pro vše, co se má stát.

2. neděle v mezidobí

Sv. Márius a Marta a jejich synové

Doubravka

19. leden Neděle Iz 49,3.5-6; Žl 40; 1 Kor 1,1-3; Jan 1,29-34

Evangelium Mk 2,18-22 Janovi učedníci a farizeové se (právě) postili. (Lidé) přišli k Ježíšovi s  otázkou: „Proč se Janovi učedníci a  učedníci farizeů postí, ale tvoji učedníci se nepostí?“ Ježíš jim odpověděl: „Mohou se postit hosté na svatbě, dokud je ženich s nimi? Dokud mají ženicha mezi sebou, nemohou se postit. Přijdou však dny, kdy jim ženicha vezmou, a potom, v ten den, se budou postit. Nikdo nepřišívá záplatu z  neseprané látky na  staré šaty, jinak se ten nový přišitý kus ze staré látky vytrhne a díra se jen ještě zvětší. A nikdo nenalévá mladé víno do starých měchů, jinak víno měchy roztrhne a  přijde nazmar víno i  měchy. Mladé víno do nových měchů!“

Podnět k rozjímání Máme my to ale starosti! „Proč se tvoji učedníci nepostí?“ – kolikrát se sami takto tážeme, proč ten a ten dělá to či ono a nedělá něco jiného... Lidé, kteří přicházeli za Ježíšem, se ptali na mnohé, ale nikdo se ho nezeptal, proč o sobě hovoří jako o ženichovi, proč své působení přirovnává k  svatbě... Škoda. Mohli jsme se již tehdy dozvědět, že Ježíšovo poselství je poselství radosti. Pondělí 20. leden 1 Sam 15,16-23; Žl 50; Mk 2,18-22

Sv. Fabián a Šebestián – Ilona


41

Evangelium Mk 2,23-28 Jednou v sobotu procházel (Ježíš) obilím. Jeho učedníci začali cestou trhat klasy. Farizeové mu řekli: „Hle, proč dělají, co se v sobotu nesmí?“ Odpověděl jim: „Nikdy jste nečetli, co udělal David, když byl v nouzi a měl hlad on i jeho družina? Jak vešel do Božího domu – bylo to za velekněze Abiatara – a jedl posvátné chleby, které smějí jíst jenom kněží, a dal i své družině?“ A řekl jim: „Sobota je pro člověka, a ne člověk pro sobotu. Proto je Syn člov



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2020 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist