načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Evangelium na každý den 2018 - papež František

Evangelium na každý den 2018

Elektronická kniha: Evangelium na každý den 2018
Autor:

Knížka kapesního formátu chce být každodenním průvodcem pro ty, kdo touží číst a rozjímat evangelium v rytmu liturgie církve. Evangelní úryvek příslušného dne je doprovázen ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  99
+
-
3,3
bo za nákup

hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9% 100%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Paulínky
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 479
Rozměr: 15 cm
Úprava: svazků
Jazyk: česky
Téma: denní četba
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-745-0255-2
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Knížka kapesního formátu chce být každodenním průvodcem pro ty, kdo touží číst a rozjímat evangelium v rytmu liturgie církve. Evangelní úryvek příslušného dne je doprovázen krátkým komentářem. Autorem komentářů na rok 2018 je papež František! Evangelium dne je uvedeno v plném znění. Nechybí však odkaz na ostatní liturgická čtení a informace o slavnosti svátku či památce daného dne.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
papež František - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

© Libreria Editrice Vaticana

(komentáře papeže Františka)

© Nakladatelství PAULÍNKY, 2017

Petrská 9, 110 00 PRAHA 1

Tel.: 222 311 206

www. paulinky.cz

E-mail: paulinky@paulinky.cz

ISBN 978-80-7450-255-2 (Tištěná kniha, 1. vyd.)

ISBN 978-80-7450-274-3 (PDF)

Děkujeme Vám za  nákup této e-knihy. Jsme rádi, že

můžeme touto cestou přinášet dobré zprávy do světadigitálních médií.

Jestliže se Vám podařilo dokument stáhnout z nějakého

webu bez placení, tak si jej, prosím, pořiďte ještě jednou,férově, na  našich webových stránkách http://www.paulinky.

cz/obchod/E-knihy/. Může se Vám zdát, že je to zbytečné

a že chceme na e-knihách vydělávat. I vydání e-knihy nás

něco stojí, zejm. autorská práva, překlad a  redakční práci.

Vaše platby nám tak umožňují vydávání dalšíchelektronických titulů.

Nakladatelství Paulínky

www.paulinky.cz


3

O souboru

V úvodu této e-knihy naleznete liturgický kalendář. Stačí

v něm kliknout na požadovaný den a otevře se vám příslušný

evangelní úryvek s podnětem k rozjímání uvnitř knihy. Stejně

rychlý návrat zpět na liturgický kalendář umožňuje kliknutí

na  ikonu domečku, který se nachází v pravém dolním rohu

červeného rámečku.


4

Slavnost Matky Boží, Panny Marie – Nový rok Světový den modliteb za mír

Sv. Basil Veliký a Řehoř Naziánský – Karina

Nejsvětější Jméno Ježíš, sv. Jenovéfa – Radmila

Sv. Anděla z Foligna – Diana

Sv. Telesfor – Dalimil

Slavnost Zjevení Páně – Tři králové

Sv. Rajmund z Peñafortu – Vilma Svátek Křtu Páně

Sv. Severin – Čestmír 1. týden v mezidobí (feriální cyklus 2)

Sv. Julián – Vladan

Sv. Agathon (Dobromil) – Břetislav

Ct. Marie Elekta – Bohdana

Sv. Probus (Pravoslav) – Pravoslav

Sv. Hilarius z Poitiers – Edita

Sv. Sáva Srbský – Radovan

Sv. Pavel Poustevník – Alice

Sv. Marcel I. – Ctirad

Sv. Antonín Veliký – Drahoslav

PM, Matka jednoty křesťanů – Vladislav Týden modliteb za jednotu křesťanů (18.–25. 1.)

Sv. Márius a Marta a jejich synové – Doubravka

Sv. Fabián a Šebestián – Ilona

Sv. Anežka Římská – Běla

Sv. Vincenc – Slavomír

Sv. Ildefons – Zdeněk

Sv. František Saleský – Milena

Svátek Obrácení sv. Pavla, apoštola – Miloš

Sv. Timotej (Bohuslav) a Titus – Zora

Sv. Anděla Mericiová – Ingrid

Sv. Tomáš Akvinský – Otýlie

Sv. Sulpicius – Zdislava

Sv. Martina – Robin

Sv. Jan Bosco – Marika Světový den pomoci malomocným

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S 2018 Leden 2018 Únor

Sv. Pionius – Hynek

Svátek Uvedení Páně do chrámu – Nela, Hromnice Světový den zasvěceného života

Sv. Blažej, sv. Ansgar (Oskar) – Blažej

Sv. Ondřej Corsini – Jarmila

Sv. Agáta (Háta, Dobruše) – Dobromila

Sv. Pavel Miki a druhové – Va n d a

Sv. Richard – Veronika

Sv. Josefína Bakhita, sv. Jeroným Emiliani, ct. Mlada – Milada

Sv. Apollonie – Apolena

Sv. Scholastika – Mojmír

Panna Maria Lurdská – Božena Světový den nemocných

Sv. Benedikt Aniánský – Slavěna

Sv. Kateřina Ricciová – Věnceslav

Sv. Valentin – Valentýn Popeleční středa

Sv. Jiřina, bl. Bedřich Bachstein a druhové – Jiřina

Sv. Juliána – Ljuba

Sv. Alexius a druhové – Miloslava

Sv. Simeon – Gizela 1. neděle postní

Bl. Godšalk – Patrik

Sv. Nikefor – Oldřich

Sv. Petr Damiani – Lenka

Svátek Stolce sv. apoštola Petra – Petr Mezinárodní den skautů a skautek

Sv. Polykarp – Svatopluk

Sv. Modest – Matěj

Sv. Valburga – Liliana 2. neděle postní

Sv. Alexandr – Dorota

Sv. Gabriel od Bolestné Panny Marie – Alexandr

Sv. Roman – Lumír

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S 2018 Březen

Sv. Suitbert – Bedřich

Sv. Simplicius – Anežka

Sv. Kunhuta – Kamil

Sv. Kazimír – Stela 3. neděle postní

Sv. Teofil (Bohumil) – Kazimír

Bl. Friedrich (Bedřich, Miroslav) – Miroslav

Sv. Perpetua a Felicita (Blažena) – Tomáš

Sv. Jan z Boha – Gabriela

Sv. Františka Římská – Františka

Sv. Jan Ogilvie – Viktorie

Sv. Eulogius z Córdoby – Anděla 4. neděle postní

Sv. Kvirin – Řehoř

Sv. Patricie (Vlasta) – Růžena

Sv. Matylda – Rút, Matylda

Sv. Longin – Ida

Sv. Heribert – Elena, Herbert

Sv. Patrik – Vlastimil

Sv. Cyril Jeruzalémský – Eduard 5. neděle postní – Den uprchlíků

Slavnost sv. Josefa – Josef

Sv. Archip – Světlana

Sv. Serapion – Radek Mezinárodní den boje za odstranění rasové diskriminace

Sv. Epafrodit – Leona

Sv. Turibius z Mongroveja – Ivona

Sv. Kateřina Švédská – Gabriel

Sv. Dismas – Marián Květná neděle – XIII. mezinárodní den mládeže

Sv. Kastulus (Haštal) – Emanuel

Sv. Rupert – Dita

Sv. Rogát – Soňa

Bl. Ludolf (Slavomil) – Ta ť á n a

Sv. Jan Klimak – Arnošt Velký pátek

Novéna k Božímu milosrdenství (30. 3. – 7. 4.)

Bl. Balbína – Kvido 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S


7

2018

Duben

Sv. Makarius (Blahomír) – Hugo Slavnost Zmrtvýchvstání Páně

Sv. František z Pauly – Erika Pondělí velikonoční

Sv. Nikita – Richard

Sv. Izidor Sevillský – Ivana

Sv. Vincenc Ferrerský – Miroslava

Sv. Notger – Vendula

Sv. Jan Křtitel de la Salle – Heřman, Hermína Světový den zdraví

Sv. Albert – Ema Svátek Božího milosrdenství

Sv. Marie Kleofášova – Dušan Slavnost Zvěstování Páně

Sv. Michael de Sanctis – Darja

Sv. Stanislav – Izabela

Sv. Julius – Julius

Sv. Martin I. – Aleš

Sv. Lambert – Vincenc

Sv. Anastázie – Anastázie

Sv. Bernadetta Soubirousová – Irena

Sv. Inocenc – Rudolf

Sv. Krescenc (Rostislav) – Valérie

Sv. Ema – Rostislav

Sv. Hugo – Marcela

Sv. Anselm – Alexandra

Sv. Leonid – Evženie Den modliteb za povolání k duchovnímu stavu

Svátek sv. Vojtěcha, biskupa a mučedníka – Vojtěch

Sv. Jiří, sv. Fidel ze Sigmaringy – Jiří

Svátek sv. Marka, evangelisty – Marek

Sv. Richarius – Oto

Sv. Zita – Jaroslav

Sv. Petr Chanel, sv. Ludvík Maria Grignion – Vlastislav

Sv. Kateřina Sienská, patronka Evropy – Robert

Sv. Zikmund, sv. Pius V. – Blahoslav

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Sv. Josef Dělník Svátek práce

Sv. Atanáš – Zikmund

Svátek sv. Filipa a Jakuba, apoštolů – Alexej

Sv. Florián – Květoslav

Sv. Gothard – Klaudie

Sv. Jan Sarkander – Radoslav Den modliteb za pronásledované křesťany

Sv. Benedikt II. – Stanislav

Panna Maria, Prostřednice všech milostí Den vítězství

Sv. Hermus – Ctibor

Sv. Job – Blažena Slavnost Nanebevstoupení Páně

Sv. Ignác z Láconi – Svatava Novéna k Duchu Svatému (11.–19. 5.)

Sv. Pankrác, sv. Nereus a Achilleus – Pankrác Mezinárodní den ošetřovatelek

Panna Maria Fatimská, sv. Ondřej Hubert Fournet – Servác

Den modliteb za sdělovací prostředky – Den matek

Svátek sv. Matěje, apoštola – Bonifác

Sv. Izidor, sv. Žofie – Žofie

Svátek sv. Jana Nepomuckého, hlavního patrona Čech – Přemysl

Sv. Paschal Baylon – Aneta

Sv. Jan I. – Nataša

Sv. Petr Celestýn – Ivo

Sv. Klement Maria Hofbauer, sv. Bernardin Sienský – Zbyšek Slavnost Seslání Ducha Svatého

Sv. Ondřej Bobola, sv. Kryštof Magallanes a druhové – Monika 7. týden v mezidobí

Sv. Rita z Cascie, sv. Julie – Emil

Sv. Jan Křtitel de Rossi – Vladimír

Sv. Vincent Lerinský – Jana Svátek Ježíše Krista, nejvyššího a věčného kněze

Sv. Beda Ctihodný, sv. Řehoř VII. – Viola Mezinárodní den ztracených dětí

Sv. Filip Neri – Filip

Sv. Augustin z Canterbury – Valdemar Slavnost Nejsvětější Trojice

Sv. Emil – Vilém

Sv. Maximin – Maxmilián, Maxim

Sv. Zdislava – Ferdinand

Svátek Navštívení Panny Marie – Kamila Slavnost Těla a krve Páně

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č 2018 Kv ě ten

Sv. Justin – Laura Mezinárodní den dětí

Sv. Marcelin a Petr – Jarmil

Sv. Karel Lwanga a druhové – Tamara

Sv. František Caracciolo – Dalibor

Sv. Bonifác – Dobroslav Světový den životního prostředí

Sv. Norbert – Norbert

Sv. Robert – Iveta, Slavoj

Sv. Medard – Medard Slavnost Nejsvětějšího Srdce Ježíšova

Sv. Efrém Syrský – Stanislava

Sv. Maxim – Gita

Sv. Barnabáš, apoštol – Bruno

Sv. Jan z Fakunda, bl. Marie Antonína Kratochvílová a druhové – Antonie

Sv. Antonín z Padovy – Antonín

Sv. Anastáz – Roland

Sv. Vít – Ví t

Sv. Benon (Zbyněk) – Zbyněk

Sv. Avitus – Adolf

Řehoř Barbarigo, sv. Marina – Milan

Sv. Jan Nepomuk Neumann, sv. Romuald – Leoš

Sv. Silverius – Kv ě t a

Sv. Alois Gonzaga – Alois

Sv. Jan Fisher a sv. Tomáš More, sv. Paulín Nolánský – Pavla

Sv. Josef Cafasso – Zdeňka

Slavnost Narození sv. Jana Křtitele – Jan

Sv. Vilém, ct. Ivan – Ivan

Sv. Jan a Pavel – Adriana Mezinárodní den boje proti narkomanii

Sv. Cyril Alexandrijský – Ladislav

Sv. Irenej (Lubomír) – Lubomír

Slavnost sv. Petra a Pavla, apoštolů – Petr a Pavel

Sv. prvomučedníci římští – Šárka

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S 2018 Červen 2018 Červenec

Sv. Theobald (Děpold) – Jaroslava

Sv. Ota – Patricie

Svátek sv. Tomáše, apoštola – Radomír

Sv. Prokop, sv. Alžběta Portugalská – Prokop

Slavnost sv. Cyrila a Metoděje, patronů Evropy Den slovanských věrozvěstů

Sv. Marie Gorettiová Den upálení mistra Jana Husa

Sv. Wilibald – Bohuslava

Sv. Kilián – Nora

Sv. Veronika Giulianiová, sv. Augustin Žao Rong a druhové – Drahoslava

Sv. Amálie (Libuše) – Libuše, Amálie

Svátek sv. Benedikta, patrona Evropy – Olga

Sv. manželé Ludvík a Zélie Martinovi, sv. Jan Qualbert – Bořek

Sv. Jindřich – Markéta

Sv. Kamil de Lellis, bl. Hroznata – Karolína

Sv. Bonaventura – Jindřich

Panna Maria Karmelská – Luboš

Sv. Hyacint a bl. Česlav – Martina

Sv. Emilián – Drahomíra

Sv. Makrina – Čeněk

Sv. Apolinář, sv. Eliáš – Ilja

Sv. Vavřinec z Brindisi – Vítězslav

Sv. Marie Magdaléna – Magdaléna

Svátek sv. Brigity, patronky Evropy – Libor

Sv. Kristina, sv. Šarbel – Kristýna

Svátek sv. Jakuba, apoštola, sv. Kryštof – Jakub

Sv. Jáchym a Anna – Anna

Sv. Gorazd a druhové – Věroslav

Sv. Nazarius a Celsus – Viktor

Sv. Marta – Marta

Sv. Petr Chryzolog – Bořivoj

Sv. Ignác z Loyoly – Ignác

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú 2018 Srpen

Sv. Alfons z Liguori – Oskar

Sv. Eusebius, sv. Petr Julián Eymard – Gustav

Sv. Lydie – Miluše

Sv. Jan Maria Vianney – Dominik

Posvěcení římské baziliky Panny Marie – Kristián

Svátek Proměnění Páně – Oldřiška

Sv. Kajetán, sv. Sixtus II. a druhové – Lada

Sv. Dominik – Soběslav

Svátek sv. Terezie Benedikty od Kříže, patronky Evropy, sv. Roman – Roman

Svátek sv. Vavřince – Va v ř i n e c

Sv. Klára – Zuzana

Sv. Jana Františka de Chantal, sv. Euplus – Klára

Sv. Poncián a Hippolyt, sv. Jan Berchmans – Alena

Sv. Maxmilián Kolbe – Alan

Slavnost Nanebevzetí Panny Marie – Hana

Sv. Štěpán I. Uherský – Jáchym

Sv. Myron – Petra

Sv. Helena – Helena

Sv. Jan Eudes – Ludvík

Sv. Bernard – Bernard

Sv. Pius X. – Johana

Panna Maria Královna – Bohuslav

Sv. Růžena z Limy – Sandra

Svátek sv. Bartoloměje, apoštola – Bartoloměj

Sv. Ludvík, sv. Benedikt a druhové, sv. Josef Kalasanský, bl. Metoděj Dominik – Radim

Ct. Martin Středa – Luděk

Sv. Monika – Otakar

Sv. Augustin – Augustýn

Umučení sv. Jana Křtitele – Evelína

Sv. Fiakr – Vladěna

Sv. Rajmund – Pavlína

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P 2018 Září

Sv. Jiljí – Linda, Samuel Den modliteb za péči o stvoření

Sv. Justus – Adéla

Sv. Řehoř Veliký – Bronislav

Sv. Růžena z Viterba – Jindřiška

Sv. Matka Tereza z Kalkaty, sv. Viktorin (Vítězslav) – Boris

Sv. Magnus – Boleslav

Sv. Melichar Grodecký – Regína

Svátek Narození Panny Marie – Mariana Mezinárodní den gramotnosti

Sv. Petr Klaver – Daniela

Bl. Karel Spinola – Irma

Sv. Emil – Denisa

Jméno Panny Marie, sv. Quido – Marie

Sv. Jan Zlatoústý – Lubor

Svátek Povýšení sv. Kříže – Radka

Panna Maria Bolestná – Jolana

Sv. Ludmila – Ludmila

Sv. Kornélius a Cyprián, sv. Robert Bellarmin – Naděžda

Sv. Josef Kupertinský – Kryštof

Sv. Januárius – Zita

Sv. Ondřej Kim Tae-gŏn, Pavel Chŏng Ha-sang a druhové – Oleg

Svátek sv. Matouše, apoštola a evangelisty – Matouš Mezinárodní den míru

Sv. Mořic a druhové – Darina

Sv. Pio z Pietrelciny, sv. Konstanc z Ankony – Berta

Sv. Gerard (Jaromír) – Jaromír

Sv. Kleofáš – Zlata

Sv. Kosma a Damián, bl. Pavel VI., papež – Andrea Mezinárodní den neslyšících

Sv. Vincenc z Pauly – Jonáš

Slavnost sv. Václava, hlavního patrona českého národa – Vá c l a v Den české státnosti

Svátek sv. Michaela, Gabriela a Rafaela, archandělů – Michal

Sv. Jeroným – Jeroným

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N 2018 Říjen

Sv. Terezie od Dítěte Ježíše – Igor Mezinárodní den hudby

Sv. andělé strážní – Olívie, Oliver

Sv. Maxmilián – Bohumil

Sv. František z Assisi – František

Sv. Palmác, sv. Faustyna Kowalská – Eliška

Sv. Bruno – Hanuš

Panna Maria Růžencová – Justýna

Sv. Simeon – Věra

Sv. Dionýsius a druhové, sv. Jan Leonardi – Štefan, Sára

Sv. Paulín – Marina

Sv. Jan XXIII., papež, sv. German – Andrej

Sv. Radim – Marcel

Sv. Eduard – Renáta

Sv. Kalist I. – Agáta

Sv. Terezie od Ježíše – Tereza

Sv. Hedvika, sv. Markéta Marie Alacoque – Havel Světový den výživy

Sv. Ignác Antiochijský – Hedvika

Svátek sv. Lukáše, evangelisty – Lukáš

Sv. Pavel od Kříže, sv. Izák Jogues a druhové – Michaela

Sv. Irena – Vendelín Den modliteb za misie

Sv. Hilarion, bl. Karel Rakouský – Brigita

Sv. Jan Pavel II., papež, sv. Marie Salome – Sabina

Sv. Jan Kapistránský – Teodor

Sv. Antonín Maria Klaret – Nina

Sv. Kryšpín – Beáta

Sv. Rustik – Erik

Sv. Frumencius – Šarlota, Zoe

Sv. Šimon a Juda, apoštolové Den vzniku samostatného československého státu (1918)

Sv. Narcis, bl. Marie Restituta Kafková – Silvie

Sv. Marcel – Tadeáš

Sv. Wolfgang – Štěpánka

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S 2018 Listopad

Slavnost Všech svatých – Felix

Vzpomínka na všechny věrné zemřelé – Památka zesnulých

Sv. Martin de Porres – Hubert Mezinárodní den nevidomých

Sv. Karel Boromejský – Karel

Sv. Zachariáš a Alžběta – Miriam

Sv. Leonard (Linhart) – Liběna

Sv. Willibrord – Saskie

Sv. Gottfried (Bohumír) – Bohumír

Svátek Posvěcení Lateránské baziliky – Bohdan

Sv. Lev Veliký – Evžen

Sv. Martin – Martin

Sv. Josafat – Benedikt

Sv. Anežka Česká – Tibor

Sv. Mikuláš Tavelič – Sáva

Sv. Albert Veliký – Leopold

Sv. Markéta Skotská, sv. Gertruda – Otmar

Sv. Alžběta Uherská – Mahulena Mezinárodní den studentstva

Den boje za svobodu a demokracii

Posvěcení římských bazilik sv. Petra a Pavla – Romana

Sv. Mechtilda – Alžběta Den Bible

Sv. Felix z Valois – Nikola

Zasvěcení Panny Marie v Jeruzalémě – Albert

Sv. Cecílie – Cecílie

Sv. Klement I., sv. Kolumbán – Klement

Sv. Ondřej Dung-Lac a druhové – Emílie

Sv. Kateřina Alexandrijská – Kateřina Slavnost Ježíše Krista Krále

Sv. Silvestr, bl. Jakub Alberione – Artur

Sv. Virgil – Xénie

Sv. Mansuet (Miloslav) – René

Sv. Saturnin – Zina

Svátek sv. Ondřeje, apoštola – Ondřej

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P 2018 Prosinec

Sv. Edmund Kampián – Iva Světový den boje proti AIDS

Sv. Bibiána – Blanka 1. neděle adventní (nedělní cyklus C)

Sv. František Xaverský – Svatoslav

Sv. Jan Damašský, sv. Barbora – Barbora

Sv. Sába – Jitka

Sv. Mikuláš – Mikuláš

Sv. Ambrož – Benjamín, Ambrož

Slavnost Panny Marie počaté bez poskvrny prvotního hříchu – Květoslava

Sv. Jan Didak Cuauhtlatoatzin, sv. Valérie – Vrati sl av

Sv. Julie a Eulálie – Julie Den lidských práv

Sv. Damas I. (Hostivít) – Dana

Panna Maria Guadalupská – Simona

Sv. Lucie (Světluše) – Lucie

Sv. Jan od Kříže – Lýdie

Sv. Valerián – Radana, Radan

Sv. Adelhaida (Adéla) – Albína

Sv. Lazar – Daniel Příprava na vánoční svátky (17.–24. 12.)

Sv. Rufus a Zosim – Miloslav

Bl. Urban – Ester

Sv. Dominik Siloský – Dagmar

Sv. Petr Kanisius – Natálie

Sv. Servul – Šimon

Sv. Jan Kentský – Vlasta

Štědrý den – Adam a Eva

Slavnost Narození Páně – 1. svátek vánoční

Svátek sv. Štěpána, prvomučedníka – Štěpán, 2. svátek vánoční

Svátek sv. Jana, apoštola a evangelisty – Žaneta

Svátek Svatých Mláďatek, mučedníků – Bohumila

Sv. Tomáš Becket – Judita

Sv. Evžen – David Svátek Svaté rodiny

Sv. Silvestr I. – Silvestr Poděkování za uplynulý rok a prosba o Boží pomoc v novém roce

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Ú

S

Č

P

S

N

P

Slavnost Matky Boží, Panny Marie

Světový den modliteb za mír

Státní svátek – Nový rok

Den obnovy samostatného českého státu

Pondělí

1. leden

Nm 6,22-27; Žl 67; Gal 4,4-7; Lk 2,16-21

Evangelium Lk 2,16-21 Pastýři pospíchali do  Betléma a  nalezli Marii a  Josefa i děťátko položené v  jeslích. Když ho uviděli, vypravovali, co jim bylo o tom dítěti pověděno. Všichni, kdo to slyšeli, podivili se tomu, co jim pastýři vyprávěli. Maria však to všechnouchovávala v srdci a rozvažovala o tom. Pastýři se zas vrátili. Velebili a  chválili Boha za  všechno, co slyšeli a  viděli, jak jim to bylo řečeno. Když uplynulo osm dní a dítě mělo být obřezáno, dali mu jméno Ježíš, jak ho nazval anděl, než bylo počatov mateřském lůně.

Podnět k rozjímání Evangelium, které jsme slyšeli, říká, že Panna „to všechno uchovávala v srdci a rozvažovala o tom“. Marie se nám stále představuje jakonádoba naplněná pamětí Ježíše. Dnes nám nabízí možnost chápatsmysl událostí, které se osobně dotýkají nás, našich rodin, našich zemí a celého světa. Kam nemůže dosáhnout rozum filosofů, ani politické vyjednávání, tam může dosáhnout moc víry, kterou přináší milost Kristova evangelia a která může vždycky otevírat nové cesty rozumu i vyjednávání.

Z homilie při mši svaté, 1. 1. 2016


17

Úterý

2. leden

Památka sv. Basila Velikého

a Řehoře Naziánského – Karina

1 Jan 2,22-28; Žl 98; Jan 1,19-28

Evangelium Jan 1,19-28 Toto je Janovo svědectví, když k němu židé z Jeruzalémaposlali kněze a levity, aby se ho otázali: „Kdo jsi?“ Vyznal toa nezapřel. Vyznal: „Já nejsem Mesiáš.“ Zeptali se ho: „Co tedy jsi? Eliáš?“ Řekl: „Nejsem.“ „Jsi ten Prorok?“ Odpověděl: „Ne.“ Řekli mu tedy: „Kdo jsi? Ať můžeme dát odpověď těm, kdo nás poslali. Co říkáš sám o sobě?“ Řekl: „Já jsem hlasvolajícího na poušti: »Vyrovnejte cesty Pánu«, jak řekl prorok Izaiáš.“ Ti poslaní byli z farizeů. Zeptali se ho: „Proč tedy křtíš, když nejsi ani Mesiáš, ani Eliáš, ani ten Prorok?“ Jan jim odpověděl: „Já křtím vodou. Mezi vámi stojí ten, koho vy neznáte; ten, který má přijít po mně; jemu nejsem hoden rozvázat řemínek u opánků.“ To se stalo v Betánii na druhé straně Jordánu, kde Jan křtil.

Podnět k rozjímání Tři poslání v  jediném člověku: připravit, rozlišit, nechat růst Pána a  umenšovat se. Je krásné takto nahlížet také dnešní poslání křesťana. Křesťan nehlásá sebe sama, ale druhého, připravuje cestu Pánu. Křesťan musí umět rozlišovat, musí vědět, jak rozlišit pravdu od toho, co se jako pravda jeví, ale co jí není. Je třeba být člověkem rozlišování. A  křesťan musí být člověkem, který se umí snižovat, aby Pán rostl v srdci a v duši druhých.

Z homilie při mši svaté, 24. 6. 2014


18

Nejsvětější Jméno Ježíš,

sv. Jenovéfa – Radmila

Středa

3. leden

1 Jan 2,29 – 3,6; Žl 98; Jan 1,29-34

Evangelium Jan 1,29-34 Na druhý den (Jan) viděl Ježíše, jak jde k němu, a řekl: „Hle, beránek Boží, který snímá hříchy světa! To je ten, o  kterém jsem řekl: »Po mně přijde ten, který má větší důstojnost, neboť byl dříve než já.« Ani já jsem ho neznal, ale proto jsem přišel křtít vodou, aby byl zjeven izraelskému národu.“ A Jan vydal svědectví: „Viděl jsem, jak Duch sestoupil jako holubice z nebe a zůstal na něm. Ani já jsem ho neznal, ale ten, který mě poslal křtít vodou, mi řekl: »Na koho uvidíš sestupovat Duchaa zůstávat na něm, to je ten, který křtí Duchem Svatým.« A já jsem to viděl a dosvědčuji: To je Syn Boží.“

Podnět k rozjímání To je druhé Janovo poslání: rozlišit mezi tolika dobrými lidmi, kdo je Pánem. Duch mu zjevil a on měl odvahu říci, že „ten to je. On jeberánek Boží, který snímá hříchy světa“. Učedníci spatřili tohoto muže, který šel kolem, a nechali jej jít. Na druhý den se stalo totéž: „To je on. Má větší důstojnost než já.“ A  učedníci šli za  ním. Během přípravy říkal Jan: „Přijde po mně.“ Při rozlišení, kterým dovedl určit a ukázat Pána, říká: „Je přede mnou.“

Z homilie při mši svaté, 24. 6. 2014


19

1 Jan 3,7-10; Žl 98; Jan 1,35-42

Evangelium Jan 1,35-42 Druhý den Jan stál se dvěma ze svých učedníků. Pohlédlna Ježíše, jak jde kolem, a  řekl: „Hle, beránek Boží!“ Ti dva učedníci slyšeli, co říká, a šli za Ježíšem. Ježíš se obrátil a viděl, že jdou za ním. Zeptal se jich: „Co byste chtěli?“ Odpověděli mu: „Rabbi“ – to přeloženo znamená Mistře – „kde bydlíš?“ Řekl jim: „Pojďte a uvidíte!“ Šli tedy, viděli, kde bydlí, a ten denzůstali u  něho; bylo kolem čtyř hodin odpoledne. Jeden z  těch dvou učedníků, kteří to od Jana slyšeli a šli za ním, byl Ondřej, bratr Šimona Petra. Ten nejdříve nalezl svého bratra Šimona, řekl mu: „Našli jsme Mesiáše!“ – to přeloženo znamenáKristus – a přivedl ho k Ježíšovi. Ježíš na něj pohlédl a řekl: „Ty jsi Šimon, syn Janův. Budeš se jmenovat Kéfas,“ to je v překladu Petr (Skála).

Podnět k rozjímání Setkání je způsob, kterým Ježíš mění životy druhých. Příznačné je setkání se Šavlem z Tarsu, pronásledovatelem křesťanů, cestoudo Damašku. Jan a Ondřej, kteří strávili s Mistrem celý večer; Šimon,který je ihned ustanoven skálou nové komunity; a potom Samaritánka; malomocný, který se vrací, aby poděkoval; nemocná žena, která se uzdraví dotykem Kristova šatu. Rozhodující setkání mají křesťana přimět, aby na své první setkání s Ježíšem nikdy nezapomněl.

Z homilie při mši svaté, 24. 4. 2015

4. leden

Čtvrtek

Sv. Anděla z Foligna – Diana


20

Pátek

5. leden

Sv. Telesfor – Dalimil

1 Jan 3,11-21; Žl 100; Jan 1,43-51

Evangelium Jan 1,43-51 Ježíš se rozhodl, že půjde do Galileje. Potkal Filipa a vyzval ho: „Pojď za  mnou!“ Filip pocházel z  Betsaidy, města Ondřejova a Petrova. Filip potkal Natanaela a řekl mu: „Našli jsme toho, o kterém psal Mojžíš v Zákoně i proroci! Je to Ježíš, synJosefův z Nazareta.“ Natanael mu namítl: „Může z Nazareta vzejít něco dobrého?“ Filip odpověděl: „Pojď a podívej se!“ Ježíšuviděl Natanaela, jak k němu přichází, a řekl o něm: „To je pravý Izraelita, v kterém není lsti.“ Natanael se ho zeptal: „Odkud mě znáš?“ Ježíš mu odpověděl: „Viděl jsem tě dříve, než tě Filip zavolal, když jsi byl pod fíkovníkem.“ Natanael mu na to řekl: „Mistře, ty jsi Boží Syn, ty jsi král Izraele!“ Ježíš mu odpověděl: „Proto věříš, že jsem ti řekl: »Viděl jsem tě pod fíkovníkem?« Uvidíš ještě větší věci.“ A  dodal: „Amen, amen, pravím vám: Uvidíte nebe otevřené a  Boží anděly vystupovat a  sestupovat na Syna člověka.“

Podnět k rozjímání Každý den potřebujeme prosit, žádat o  milost, aby on otevřel naše chladné srdce a  otřásl naším vlažným a  povrchním životem. Předstoupíme-li před něho s  otevřeným srdcem a  dovolíme-li mu, aby na  nás pohlédl, rozpoznáme pohled lásky, který objevil Natanael v den, kdy přišel Ježíš a řekl mu: „Viděl jsem tě, když jsi byl podfíkovníkem“ (srov. Jan 1,48).

Z exhortace Evangelii Gaudium, 264


21

Sobota

6. leden

Slavnost Zjevení Páně

Tři králové

Iz 60,1-6; Žl 72; Ef 3,2-3a.5-6; Mt 2,1-12

Evangelium Mt 2,1-12

Když se Ježíš narodil v Betlémě v Judsku za času krále Heroda,

přišli do Jeruzaléma mudrci od východu a ptali se: „Kde je ten

narozený židovský král? Uviděli jsme jeho hvězdu na východě,

a proto jsme se mu přišli poklonit.“ Když to uslyšel králHero

des, ulekl se a s ním celý Jeruzalém. Svolal všechny velekněze

a  učitele Zákona z  lidu a  vyptával se jich, kde se má Mesiáš

narodit. Řekli mu: „V Betlémě v  Judsku, neboť tak je psáno

u proroka: »A ty, Betléme v judské zemi, nejsi vůbec nejmenší

mezi judskými předními městy, protože z  tebe vyjde vládce,

který bude panovat mému izraelskému lidu.«“ Tehdy si He

rodes tajně zavolal mudrce a zevrubně se jich vyptal na dobu,

kdy se ta hvězda objevila, poslal je do  Betléma a  řekl: „Jděte

a důkladně se na to dítě vyptejte. Až ho najdete, oznamte mi to,

abych se mu i já přišel poklonit.“ Když krále vyslechli, vydali

se na cestu. A hle – hvězda, kterou viděli na východě, šla před

nimi, až se zastavila nad místem, kde bylo dítě. Jakmile uviděli

hvězdu, zaradovali se nevýslovnou radostí. Vstoupili do domu

a  spatřili dítě s  jeho matkou Marií, padli na  zem a  klaněli se

mu. Otevřeli své pokladnice a obětovali mu dary: zlato,kadi

dlo a myrhu. Ve snu dostali pokyn, aby se k Herodovi užne

vraceli, proto se vrátili do své země jinou cestou.


22

Podnět k rozjímání

Dlouho zkoumali velkou knihu nebes, aby nalezli odpověď na otázky

svého neklidného srdce, a nakonec se jim ukázalo světlo, hlas Ducha

Svatého, který působí ve všech lidech. Tato hvězda je proměnila. Kolik

jen hvězd na nebi září! A přece mudrci našli jednu novou, odlišnou,

která pro ně zářila nejvíc. Dala jim zapomenout na každodennísta

rosti a vydali se hned na cestu. Dopřáli sluchu onomu hlasu, který je

z jejich nitra nabádal sledovat světlo, jež jim umožnilo najítžidovské

ho krále v nuzném betlémském domě.

Z homilie při mši svaté, 6. 1. 2016


23

Svátek Křtu Páně

Sv. Rajmund z Peñafortu – Vilma

Iz 42,1-4.6-7; Žl 29; Sk 10,34-38 nebo Iz 55,1-11; Žl 12; 1 Jan 5,1-9; Mk 1,6b-11

Evangelium Mk 1,6b-11 Jan kázal: „Za mnou už přichází mocnější, než jsem já; nejsem hoden, abych se sehnul a rozvázal mu řemínek u opánků. Já jsem vás křtil vodou, ale on vás bude křtít Duchem Svatým.“ V  těch dnech přišel Ježíš z  Nazareta v  Galileji a  dal se od Jana v Jordáně pokřtít. Hned jak vystupoval z vody, spatřil, že se nebe rozevřelo a že se na něho snáší Duch jako holubice. A z nebe se ozval hlas: „Ty jsi můj milovaný Syn, v tobě mám zalíbení!“

Podnět k rozjímání Můžeme se ptát: Je pro mě křest událost minulosti, izolovanána určité datum, anebo je živou skutečností, která se v  každé chvíli týká mé přítomnosti? Cítíš se silný silou, kterou ti Kristus dává svou smrtí a  svým vzkříšením, anebo se cítíš skleslý a  bez síly? Křest dává sílu a světlo. Cítíš se osvícen světlem, které přichází od Krista? Jsi mužem/ ženou světla, anebo člověkem postrádajícím Ježíšovo světlo? Je třeba přijmout milost křtu, který je darem, a stát se světlem pro všechny.

Z katecheze při generální audienci, 13. 11. 2013

7. leden

Neděle


24

1. týden v mezidobí (feriální cyklus 2)

Sv. Severin – Čestmír

Pondělí

Evangelium Mk 1,14-20 Když byl Jan (Křtitel) uvězněn, přišel Ježíš do  Galileje a hlásal tam Boží evangelium: „Naplnil se čas a  přiblížilo se Boží království. Obraťte se a  věřte evangeliu!“ Když šel podél Galilejského moře, uviděl Šimona a jeho bratra Ondřeje, jak loví v moři; byli totiž rybáři. Ježíš jim řekl: „Pojďte za mnou,a udělám z vás rybáře lidí!“ Ihned nechali sítě a následovali ho. Když popošel o  něco dále, uviděl Zebedeova (syna) Jakuba a  jeho bratra Jana, jak na lodi spravují sítě; a hned je povolal.Zanechali svého otce Zebedea s pomocníky na lodi a odešli za ním.

Podnět k rozjímání Ježíš učinil z  obrácení první slovo svého kázání: „Obraťte se a  věřte evangeliu!“ To znamená: pohlédněte zpět a obraťte se. A toutozvěstí se Ježíš prezentuje lidu, po kterém žádá, aby jeho slovo přijal jako poslední a definitivní Otcovo slovo k lidstvu. V porovnání s kázáním proroků, klade Ježíš ještě větší důraz na vnitřní dimenzi obrácení,kterého se účastní celý člověk srdcem i myslí, aby se stal novýmstvořením, novým člověkem. Mění srdce a obnovuje dotyčného.

Z katecheze při generální audienci, 18. 6. 2016

8. leden

1 Sam 1,1-8; Žl 116B; Mk 1,14-20


25

Úterý

9. leden

1 Sam 1,9-20; 1 Sam 2; Mk 1,21b-28

Sv. Julián – Vladan

Evangelium Mk 1,21b-28 V městě Kafarnau vstoupil Ježíš hned v  sobotu do  synagogy a učil. Žasli nad jeho učením, protože je učil jako ten, kdo má moc, a ne jako učitelé Zákona. V jejich synagoze byl právěčlověk posedlý nečistým duchem. Začal křičet: „Co je ti po  nás, Ježíši Nazaretský! Přišel jsi nás zahubit? Vím, kdo jsi: Svatý Boží!“ Ale Ježíš mu přísně rozkázal: „Mlč a  vyjdi z  něho!“ Nečistý duch posedlým zalomcoval a s velkým křikem z něho vyšel. Všichni užasli a ptali se jeden druhého: „Co je to? Nové učení – a s takovou mocí! I nečistým duchům poroučí,a poslouchají ho!“ A pověst o něm se hned roznesla všude po celém galilejském kraji.

Podnět k rozjímání Učení plné moci a osvobozující působení Božího Syna se stává slovem spásy a skutkem lásky misionářské církve. Pamatujte, že evangelium má moc změnit život! Nezapomeňte na to! Je dobrou zvěstí, která nás proměňuje jedině tehdy, když se jí necháme proměnit. Proto vásžádám, abyste měli neustálý dennodenní kontakt s  evangeliem, každý den si z  něj přečetli kousek, rozjímali nad ním a  nosili evangelium s sebou v kapse, v tašce... tedy denně se živit z tohotonevyčerpatelného pramene spásy. Nezapomínejte na to!

Z promluvy před modlitbou Anděl Páně, 1. 2. 2015


26

Sv. Agathon (Dobromil) – Břetislav

Středa

10. leden

1 Sam 3,1-10.19-20; Žl 40; Mk 1,29-39

Evangelium Mk 1,29-39 Ježíš vyšel ze synagogy a vstoupil s Jakubem a Janemdo Šimonova a  Ondřejova domu. Šimonova tchyně ležela v  horečce. Hned mu o ní pověděli. Přistoupil, vzal ji za ruku a pozvedl ji. Tu jí horečka přestala a ona je obsluhovala. Když nastal večer a  slunce zapadlo, přinášeli k  němu všechny nemocné a posedlé. Celé město se shromáždilo u  dveří. I  uzdravil mnoho nemocných s  rozličnými chorobami a  vyhnal mnoho zlých duchů. Nedovoloval však zlým duchům mluvit, protože věděli, kdo je. Brzo ráno, ještě za  tmy, vstal a  vyšel ven, zašel si na opuštěné místo a tam se modlil. Šimon se svými druhy se pustili za ním. Našli ho a řekli mu: „Všichni tě hledají!“Odpověděl jim: „Pojďme jinam, do blízkých městeček, abych i tam kázal, protože kvůli tomu jsem přišel.“ A procházel celouGalilejí, kázal v jejich synagogách a vyháněl zlé duchy.

Podnět k rozjímání Ježíš se stal bližním pro všechny nemocné a uzdravoval je svou přítomností a léčivou mocí. Právě nemoc představuje tu nejhlubší zkušenost samoty. Návštěva může nemocnému umenšit tento pocit osamocení; trocha společenství je tím nejlepším lékem! Úsměv, pohlazení, stisk ruky jsou prostá, ale velice důležitá gesta pro toho, kdo cítí, že je ponechán sobě samému. Neupadejme do lhostejnosti, ale prokazujme skutky milosrdné lásky, stejně jako Ježíš Petrově tchyni.

Z katecheze při generální audienci, 9. 11. 2016


27

Čtvrtek

11. leden

1 Sam 4,1-11; Žl 44; Mk 1,40-45

Ct. Marie Elekta – Bohdana

Evangelium Mk 1,40-45 K Ježíšovi přišel jeden malomocný a  na kolenou ho prosil: „Chceš-li, můžeš mě očistit.“ Ježíš měl s  ním soucit. Vztáhl ruku, dotkl se ho a řekl mu: „Chci, buď čistý!“ A hned od něho malomocenství odešlo a byl očištěn. Ježíš ho hned poslal pryč a  přísně mu nařídil: „Ne abys někomu o  tom říkal! Ale jdi, ukaž se knězi a přines oběť za své očištění, jak nařídil Mojžíš – jim na  svědectví.“ On odešel, ale začal to horlivě rozhlašovat a  tu událost rozšiřovat, takže (Ježíš) už nemohl veřejně vejít do města, ale zůstával venku na opuštěných místech. Alepřesto k němu chodili lidé odevšad.

Podnět k rozjímání Často si myslím, že je velmi obtížné – ne snad nemožné – prokazovat dobro a neušpinit se. Ježíš se ušpinil tím, že se přiblížil kmalomocnému. A potom jde ještě dál a říká mu: „Jdi, ukaž se knězi a učiň to, co se má udělat, když je uzdraven malomocný.“ Toho, který bylze společnosti vyloučen, tak Ježíš opět včleňuje do církve, do společnosti. Jako by říkal: „Jdi, aby všechno bylo tak, jak má být.“ Kolik jen lidí se dívá zdálky, se zlobou v srdci, aby Ježíše podrobili zkoušce, kritizovali ho a odsoudili. A kolik lidí zdáli přihlíží, protože nemají odvahu, jakou měl on, ale touží se přiblížit! A tehdy Ježíš podává ruku jako první – stal se jedním z nás. Jako my hříšníci je hříšníkem, ale bez hříchu; je ušpiněn našimi hříchy. A to je křesťanská blízkost.

Z homilie při mši svaté, 26. 6. 2015


28

Sv. Probus (Pravoslav) – Pravoslav

Pátek

12. leden

1 Sam 8,4-7.10-22a; Žl 89; Mk 2,1-12

Evangelium Mk 2,1-12

Když se Ježíš po  (několika) dnech vrátil do  Kafarnaa, pro

slechlo se, že je doma. Sešlo se tolik lidí, že už nestačilo ani

místo přede dveřmi, a  on jim hlásal Boží slovo. Tu k  němu

přicházeli s ochrnulým, čtyři ho nesli. Pro množství (lidí) se

s ním nemohli k němu dostat. (Proto) nad tím místem, kde

byl (Ježíš), odkryli střechu, udělali otvor a spustili dolůlehát

ko, na kterém ochrnulý ležel. Když Ježíš viděl jejich víru, řekl

ochrnulému: „Synu, odpouštějí se ti hříchy.“ Seděli tam však

někteří z učitelů Zákona a ve svém srdci uvažovali: „Jak může

ten (člověk) tak mluvit? Vždyť se rouhá! Hříchy přece může

odpouštět jenom sám Bůh.“ Ježíš hned svým duchem poznal,

že tak u sebe uvažují, a řekl jim: „Proč tak ve svém srdciuva

žujete? Co je snadnější – říci ochrnulému: »Odpouštějí se ti

hříchy«, nebo říci: »Vstaň, vezmi své lehátko a choď«? Abyste

však věděli, že Syn člověka má moc odpouštět na  zemi hří

chy“ – řekl ochrnulému: „Pravím ti, vstaň, vezmi své lehátko

a jdi domů!“ On vstal, ihned vzal lehátko a přede všemiode

šel, takže všichni žasli, velebili Boha a říkali: „Něco takového

jsme ještě nikdy neviděli!“


29

Podnět k rozjímání

Svátost smíření je svátost uzdravení. Jdu-li se vyzpovídat, je to proto,

abych byl uzdraven a aby byla uzdravena má duše, mé srdce a tone

dobré, co jsem učinil. Nejlépe toto hluboké spojení vyjadřuje biblický

obraz či epizoda odpuštění a uzdravení ochrnulého, kdy se Ježíšzje

vuje zároveň jako lékař duše i těla.

Z katecheze při generální audienci, 19. 4. 2014


30

Evangelium Mk 2,13-17 Ježíš znovu vyšel k moři. Všechen lid přicházel k němu a on je učil. Když šel dál, uviděl Alfeova syna Léviho, jak sedí v celnici. Řekl mu: „Pojď za mnou!“ On vstal a šel za ním. Když pak byl (Ježíš) u stolu v jeho domě, mnoho celníků a hříšníků zaujalo místo u stolu s ním a s jeho učedníky; bylo totiž mnoho těch, kdo ho následovali. Když učitelé Zákona z farizejské stranyviděli, že jí s  hříšníky a  celníky, řekli jeho učedníkům: „Proč jí s celníky a hříšníky?“ Ježíš to zaslechl a řekl jim: „Lékařenepotřebují zdraví, ale nemocní. Nepřišel jsem povolat spravedlivé, ale hříšníky.“

Podnět k rozjímání Je třeba být církví, která učí a hájí základní hodnoty a zároveňnezaomíná, že „sobota je pro člověka, a ne člověk pro sobotu“ (Mk  2,27) a  že Ježíš rovněž řekl: „Lékaře nepotřebují zdraví, ale nemocní. Neřišel jsem povolat spravedlivé, ale hříšníky.“ Je třeba být církví, která vychovává k autentické lásce, schopné zbavovat osamělosti, alezároveň nezapomíná, že jejím posláním je být milosrdným Samaritánem zraněného lidstva.

Z homilie při mši svaté, 4. 10. 2015

13. leden

Sobota

1 Sam 9,1-4.17-19; 10,1a; Žl 21; Mk 2,13-17

Sv. Hilarius z Poitiers – Edita


31

Neděle

14. leden

1 Sam 3,3b-10.19; Žl 40; 1 Kor 6,13c-15a.17-20; Jan 1,35-42

2. neděle v mezidobí

Sv. Sáva Srbský – Radovan

Evangelium Jan 1,35-42 Jan stál se dvěma ze svých učedníků. Pohlédl na Ježíše, jak jde kolem, a řekl: „Hle, beránek Boží!“ Ti dva učedníci slyšeli, co říká, a  šli za  Ježíšem. Ježíš se obrátil a  viděl, že jdou za  ním. Zeptal se jich: „Co byste chtěli?“ Odpověděli mu: „Rabbi“ – to přeloženo znamená Mistře – „kde bydlíš?“ Řekl jim: „Pojďte a uvidíte!“ Šli tedy, viděli, kde bydlí, a ten den zůstali u něho; bylo kolem čtyř hodin odpoledne. Jeden z těch dvou učedníků, kteří to od  Jana slyšeli a  šli za  ním, byl Ondřej, bratr Šimona Petra. Ten nejdříve nalezl svého bratra Šimona, řekl mu: „Našli jsme Mesiáše“ – to přeloženo znamená Kristus – a přivedl ho k Ježíšovi. Ježíš na něj pohlédl a řekl: „Ty jsi Šimon, syn Janův. Budeš se jmenovat Kéfas,“ to je v překladu Petr (Skála).

Podnět k rozjímání Příklad sv. Ondřeje, který spolu s  jiným učedníkem přijal pozvání božského mistra: „Pojďte a  uvidíte“ a  „ten den zůstali u  něho“, nám jasně ukazuje, že křesťanský život je osobní zkušenost, proměňující setkání s tím, který nás miluje a chce nás spasit. Také křesťanská zvěst se šíří díky lidem, kteří milují Krista, a  proto nemohou nepředávat radost z toho, že jsou milováni a spaseni. Poté, co Ondřej následoval Ježíše do míst, kde bydlel, a zůstal u něho, „nejdříve nalezl svéhobratra Šimona a řekl mu: »Našli jsme Mesiáše« – to přeloženo znamená Kristus – a přivedl ho k Ježíšovi“.

Z homilie při mši svaté, 30. 11. 2014


32

Sv. Pavel Poustevník – Alice

Pondělí

15. leden

1 Sam 15,16-23; Žl 50; Mk 2,18-22

Evangelium Mk 2,18-22 Janovi učedníci a farizeové se (právě) postili. (Lidé) přišlik Ježíšovi s  otázkou: „Proč se Janovi učedníci a  učedníci farizeů postí, ale tvoji učedníci se nepostí?“ Ježíš jim odpověděl:„Mohou se postit hosté na svatbě, dokud je ženich s nimi? Dokud mají ženicha mezi sebou, nemohou se postit. Přijdou však dny, kdy jim ženicha vezmou, a potom, v ten den, se budou postit. Nikdo nepřišívá záplatu z  neseprané látky na  staré šaty, jinak se ten nový přišitý kus ze staré látky vytrhne a díra se jen ještě zvětší. A nikdo nenalévá mladé víno do starých měchů, jinak víno měchy roztrhne a  přijde nazmar víno i  měchy. Mladé víno do nových měchů!“

Podnět k rozjímání Zákon slouží člověku, který slouží Bohu, a proto musí mít člověkotevřené srdce. Postoj „vždycky se to tak dělalo“ je výrazem uzavřeného srdce a  Ježíš nám řekl: „Pošlu vám Ducha Svatého, který vás uvede do celé pravdy“ (srov. Jan 16,13). Uzavíráš-li však srdce novostiDucha, nikdy nedojdeš k celé pravdě a tvůj křesťanský život budepolovičatý, záplatovaný, vyspravený novotami, ale se strukturou, která není otevřená Pánovu hlasu. Máš uzavřené srdce, protože nejsi schopen vyměnit měchy.

Z homilie při mši svaté, 18. 1. 2016


33

Evangelium Mk 2,23-28 Jednou v sobotu procházel (Ježíš) obilím. Jeho učedníci začali cestou trhat klasy. Farizeové mu řekli: „Hle, proč dělají, co se v sobotu nesmí?“ Odpověděl jim: „Nikdy jste nečetli, coudělal David, když byl v nouzi a měl hlad on i jeho družina? Jak vešel do Božího domu – bylo to za velekněze Abiatara – a jedl posvátné chleby, které smějí jíst jenom kněží, a dal i svédružině?“ A řekl jim: „Sobota je pro člověka, a ne člověk pro sobotu. Proto je Syn člověka pánem i nad sobotou!“

Podnět k rozjímání Jednoho dne, jako je ten dnešní, o jedné sobotě, procházel Ježíš spolu se svými učedníky obilným polem. Učedníci měli hlad a vyjídaliklasy. Jisté je, že Ježíš dává za hladu přednost důstojnosti Božích dětí před formalistickou, přizpůsobivou a zainteresovanou interpretací norem. Když se učitelé Zákona pokrytecky rozhořčují a  stěžují si, Ježíš jim připomíná, že Bůh chce milosrdenství, a ne oběť, a vysvětluje jim, že sobota je pro člověka, a ne člověk pro sobotu. Pokryteckémua povýšenému smýšlení čelí pokornou inteligencí srdce, která vždy upřednostňuje člověka a nedovolí určité logice, aby mu bránila žít, milovat a sloužit bližnímu.

Z papežovy promluvy, 5. 11. 2016

16. leden

Úterý

Sv. Marcel I. – Ctirad

1 Sam 16,1-13; Žl 89; Mk 2,23-28


34

Středa

17. leden

1 Sam 17,32-33.37.40-51; Žl 144; Mk 3,1-6

Památka sv. Antonína Velikého

Drahoslav

Evangelium Mk 3,1-6 (Ježíš) opět vstoupil do synagogy. Byl tam člověk s ochrnulou rukou. Dávali (na Ježíše) pozor, zdali ho uzdraví v  sobotu, aby ho mohli obžalovat. On tomu člověku s ochrnulou rukou řekl: „Vstaň, pojď doprostřed!“ Pak se (farizeů) zeptal: „Smí se v  sobotu jednat dobře, anebo zle? Život zachránit, anebo zabít?“ Ale oni mlčeli. Zarmoucen nad zatvrzelostí jejich srdce, rozhlédl se po  nich s  hněvem a  řekl tomu člověku: „Vztáhni ruku!“ Vztáhl ji, a ruka byla zase v pořádku. Farizeové šli hned ven a s herodovci se proti němu radili, jak by ho zahubili.

Podnět k rozjímání Ježíš riskoval tu sobotu život, protože po onom uzdravení začaly dvě opoziční strany, které se bály lidu a  také říše, farizeové a  herodovci, kalkulovat a kout pikle, aby Ježíše zavraždily. Vím, že mnozí z vásriskují život. Vím, že někteří tu dnes nejsou, protože o život přišli... Ježíš nás však učí, že nikdo nemá větší lásku než ten, kdo svůj život položí za své přátele.

Z papežovy promluvy, 5. 11. 2016


35

Evangelium Mk 3,7-12 Ježíš se uchýlil se svými učedníky k moři a velké množství lidu z Galileje šlo za ním. Také z Judska, z Jeruzaléma, z Idumeje, ze Zajordání, i z okolí Tyru a Sidónu přišlo k němu mnoho lidí, protože slyšeli, co všechno koná. Tu řekl svým učedníkům, že mají mít pro něho připravenou loďku, aby se na  něho (lidé) netlačili. Mnoho jich totiž uzdravil, takže se neduživí hrnuli k  němu, aby se ho mohli dotknout. Kdykoli ho viděli nečistí duchové, padali před ním na zem a křičeli: „Ty jsi Syn Boží!“ On jim však přísně zakazoval, aby ho neprozrazovali.

Podnět k rozjímání Problémem těch, kteří se snaží přivést Ježíše do úzkých, však nejsou zázraky, které Ježíš konal, ale to, že démoni křičeli: „Ty jsi Syn Boží, ty jsi Svatý Boží!“ Jádrem pohoršení je to, že Ježíš je vtělený Bůh. Také nám jsou kladeny v životě léčky, ale to, co na církvi pohoršuje, jemystérium vtěleného Slova. To se netoleruje, démon to netoleruje.

Z homilie při mši svaté, 1. 6. 2013

18. leden

Čtvrtek

Týden modliteb za jednotu křesťanů

(18.–25. 1.)

Památka Panny Marie, Matky jednoty

křesťanů – Vladislav

1 Sam 18,6-9; 19,1-7; Žl 56; Mk 3,7-12


36

Pátek

19. leden

1 Sam 24,3-21; Žl 57; Mk 3,13-19

Sv. Márius a Marta a jejich synové

Doubravka

Evangelium Mk 3,13-19 Ježíš vystoupil na horu, zavolal k sobě ty, které sám chtěl, a (oni) přišli k němu. A ustanovil jich dvanáct, aby byli s ním, protože je chtěl posílat kázat, a to s mocí vyhánět zlé duchy. (Ustanovil těchto dvanáct:) Petra – to jméno dal Šimonovi, Jakuba, (syna) Zebedeova, a jeho bratra Jana – ty pojmenoval Boanerges, to je „Synové hromu“, Ondřeje a  Filipa, Bartoloměje, Matouše, Tomáše, Jakuba, syna Alfeova, Tadeáše, Šimona Kananejského a Jidáše Iškariotského, který ho pak zradil.

Podnět k rozjímání Vyznávat, že církev je apoštolská, znamená podtrhovat její konstitutivní svazek s  apoštoly, s  onou malou skupinkou dvanácti mužů, které jednoho dne Ježíš jmenovitě povolal k sobě, aby zůstávali s ním, a posílal je kázat. „Apoštol“ je totiž řecké slovo a znamená „poslaný“, „vyslaný“. Apoštol je člověk, který byl poslán něco dělat, a apoštolové byli vybráni, povoláni a posláni Ježíšem, aby pokračovali v jeho díle, totiž aby se modlili – to je první apoštolova práce a druhou je hlásání evangelia.

Z katecheze při generální audienci, 16. 10. 2013


37

Evangelium Mk 3,20-21 Když Ježíš vešel do jednoho domu, znovu se shromáždil zástup (lidu), takže se nemohli ani najíst. Jakmile o tom uslyšeli jeho příbuzní, vypravili se, aby se ho zmocnili; říkalo se totiž, že se pomátl na rozumu.

Podnět k rozjímání I mezi Ježíšovými příbuznými někteří plně nesdíleli jeho způsob života a kázání. Jeho matka ho však následovala vždy věrně, oči svého srdce měla upřeny na  Ježíše, Syna Nejvyššího, a  na jeho tajemství. A nakonec se díky Mariině víře stali Ježíšovi příbuzní součástíkřesťanské obce (srov. Sk 1,14). Prosme Marii, aby i nám neustálepomáhala mít oči upřené na  Ježíše a  věrně ho následovat, i  když to něco stojí.

Z promluvy před modlitbou Anděl Páně, 18. 8. 2013

Sv. Fabián a Šebestián – Ilona

20. leden

Sobota

2 Sam 1,1-4.11-12.19.23-27; Žl 80; Mk 3,20-21


38

Evangelium Mk 1,14-20 Když byl Jan (Křtitel) uvězněn, přišel Ježíš do Galileje a hlásal tam Boží evangelium: „Naplnil se čas a přiblížilo se Božíkrálovství. Obraťte se a věřte evangeliu.“ Když šel podélGalilejského moře, uviděl Šimona a jeho bratra Ondřeje, jak loví v moři; byli totiž rybáři. Ježíš jim řekl: „Pojďte za mnou a udělám z vás rybáře lidí.“ Ihned nechali sítě a následovali ho. Když popošel o něco dále, uviděl Zebedeova syna Jakuba a jeho bratra Jana, jak na lodi spravují sítě; a hned je povolal. Zanechali svého otce Zebedea s pomocníky na lodi a odešli za ním.

Podnět k rozjímání Apoštol Ondřej se svým bratrem Petrem neváhali ani okamžik zanechat všeho, jít za Ježíšem a následovat ho: „Hned nechali sítěa následovali ho“ (Mt 4,20). I  tady žasneme nad tolikerým nadšením apoštolů, které Ježíš přitahuje k sobě a oni mocně cítí, že mohoupodniknout všechno a všeho se odvážit s ním.

Z homilie při mši svaté, 30. 11. 2015

3. neděle v mezidobí

Sv. Anežka Římská – Běla

21. leden

Neděle

Jon 3,1-5.10; Žl 25; 1 Kor 7,29-31; Mk 1,14-20


39

Pondělí

22. leden

2 Sam 5,1-7.10; Žl 89; Mk 3,22-30

Sv. Vincenc – Slavomír

Evangelium Mk 3,22-30 Učitelé Zákona, kteří přišli z Jeruzaléma, tvrdili (o Ježíšovi): „Je posedlý Belzebubem! Vyhání zlé duchy s pomocí vládce zlých duchů.“ Zavolal si je a  mluvil k  nim v  podobenstvích: „Jak může satan vyhánět satana? Je-li království v sobě rozdvojeno, takové království nemůže obstát. Je-li dům v  sobě rozdvojen, takový dům nebude moci obstát. Jestliže satan vystoupil proti sobě a je rozdvojen, nemůže obstát, ale je s ním konec. Nikdo přece nemůže vniknout do  domu siláka a  uloupit jeho věci, jestliže toho siláka napřed nespoutá. Teprve potom mu dům může vyloupit. Amen, pravím vám: Všechno bude lidemoduštěno, hříchy i rouhání, kterých se dopustili. Kdo by se však rouhal Duchu Svatému, nedojde odpuštění navěky, ale bude vinen věčným hříchem.“ To řekl proto, že tvrdili: „Je posedlý nečistým duchem.“

Podnět k rozjímání Byla tu skupina lidí, která Ježíše neměla ráda a vždy usilovala o úplně převrácený výklad Ježíšových slov a



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist