načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Esence - Bhagat

Esence

Elektronická kniha: Esence
Autor:

Tato kniha nám připomíná nejcennější dar, jež jsme si s sebou přinesli na svět. Člověk sestává ze dvou částí – z Esence a z osobnosti. Esence, se kterou se ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  165
+
-
5,5
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 55.7%hodnoceni - 55.7%hodnoceni - 55.7%hodnoceni - 55.7%hodnoceni - 55.7% 55%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Maitrea a.s.
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF, EPUB, MOBI, PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 2
Rozměr: 21 cm
Úprava: v. (856, 840 stran)
Vydání: 2. vyd., V AK 1.
Název originálu: Bioi paralléloi
Spolupracovali: přeložili Václav Bahník ... et al.
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-903-7614-4
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Tato kniha nám připomíná nejcennější dar, jež jsme si s sebou přinesli na svět. Člověk sestává ze dvou částí – z Esence a z osobnosti. Esence, se kterou se všichni rodíme, je nám vlastní. Osobnost nám není vlastní. Nerodíme se s ní, ale získáváme ji zvenku. Osobnost zahrnuje všechno, čím jsme podmíněni, vše, co jsme získali, co jsme se naučili nebo napodobili. Když žijeme svůj život z osobnosti, bez Esence, je chudý a únavný. Žijeme-li svůj život z Esence, je bohatý a jiskrný, plný lásky, síly, vnitřního klidu, radosti, vůle a bdělosti.

O autorovi:

Bhagat Johann Zeilhofer kráčí po duchovní stezce třicet let. Meditace je součástí jeho každodenního života. Narodil se v roce 1956 nedaleko malého bavorského města Freising. V polovině sedmdesátých let uslyšel o Oshovi, v roce 1982 se stal jeho žákem. Život a práce v Osho Buddhafield (zvláštní pole energie vytvořené přítomností Osha v lidech a atmosféře kolem) úplně změnily jeho život. Po mnoho let žil a pracoval v Osho Tao meditačním centru v Mnichově a celkem pět let v Osho ašrámu v Púně v Indii. Tam vedl meditace a působil jako terapeut. Dlouhé cesty ho zavedly do Himalájí a Číny, kde se setkal se Zenem a tibetským budhismem. Po prohlédnutí, že různé duchovní tradice pocházejí ze stejného zdroje, a inspirován Almaasem rozvinul práci o Esenci.

Věnuje se také hypnoterapii podle Ericksona, systémové rodinné terapii, vede tréninky a semináře Esence a Umění zemřít. V roce 1995 založil v České republice Osho meditační centrum Shangri La, kde žije se svou manželkou a třemi dětmi.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

esence


bhagat

esence

2008


Bhagat: Esence

© Bhagat Johann Zeilhofer 2007

Translation © Prapati Eva Zeilhoferová 2008

Czech edition © MAITREA a.s. Praha 2008

ISBN 80-903761-4-2




ú vod

úvod

vzpomeňme si na ten zvláštní pocit, který nás

naplní při pohledu do očí novorozeněte. vidíme tam něco, co jsme už sami ztratili. Jak je možné, že téměř každý člověk ztratí tu jiskru, jasnost, radost a lásku? Při pohledu na dospělé a staré lidi většinou vidíme prázdnotu, frustraci, zklamání, či dokonce hořkost. Jak se to stane?

dobrou zprávou je, že do tohoto života jsme

všichni vstoupili s Esencí, a tu nemůžeme ztratit. Je

uvnitř nás, skrytá, jakoby spící, ale je tu. Může se

stát, že během vrcholných životních momentůnějaký její aspekt zažijeme. Takový moment pak

nechceme pustit, ale přes veškeré snažení je,bohužel, za chvíli ten tam. Ani naší osobnosti není dáno

žít v Esenci. Je to totiž právě přítomnost osobnosti,

co brání Esenci projevit se.

Abychom se mohli podívat na to, co jsme měli,

když jsme přišli na svět, ale později to ztratili,potřebujeme vedení a odvahu. Mohou nám pomoci podívat se na ztrátu, podívat se na „díry“, které zůstaly uvnitř nás po ztrátě kontaktu s Esencí, rozpoznat je a být

E SE NC E



s nimi. To bývá těžké, hlavně ze začátku. Jakmile

však získáme odvahu podívat se, Esence se začnepřirozeně v našem životě opět projevovat.

Práce s Esencí vychází ze tří základních kořenů, které společně formují překvapivé poznání. Jsou jimi súfismus, tibetský buddhismus amoderní hlubinná psychologie, především psychologie objektních vztahů. Psychologie a duchovnost nepotřebují být spojovány. Samotná myšlenka jejich integrace by znamenala, že jsou rozděleny, ale ony nejsou. Jsou pouze dvěma stranami téže mince.

Pustíme-li se do hlubšího zkoumání psychologie, nevyhnutelně vstoupíme do sféry duchovní. Stejně tak hlubokým zkoumáním duchovnosti pronikneme do utváření lidské osobnosti, která je jednou z oblastí psychologie.

Příběh Idriese Shaha (Indries Shah, 1924–1996, narozen v Indii, afgánsko-skotského původu; spisovatel, filosof, básník; přiblížil klasické súfijské příběhy západnímu světu; pozn. redakce).

Klempíři, který byl nespravedlivě na doživotí uvězněn, se jednoho dne podařil překvapivý útěk.



ú vod

Jeho žena vetkala vzor zámku od žaláře do modlitebního praporku, který muž používal pětkrát denně při modlení. Když si uvědomil, že do praporku je vetkán vzor zámku jeho cely, požádal strážníky o pár kousků nářadí, aby mohlvytvářet drobné umělecké kousky, po jejichž prodeji by strážníci dostali podíl ze zisku. Zároveň s uměleckými kousky vyrobil i klíč a jednoho dne z vězení zmizel.

Tento krátký příběh byl vyprávěn tisícům hledajících, neboť vystihuje velmi jasně naši situaci. Nám všem bylo dáno ego na „doživotí“. Existuje však něco, co se nachází vně osobnosti. Když pochopíme, co to je, co nás držístísněné ve strádající osobnosti, můžeme začít svou cestu ke

svobodě. A svoboda vždy znamená osvobození se zosobnosti. Když pochopíme vzor zámku, který nás drží ve

vězení, pomůže nám to nalézt klíč k jeho otevření.

Práce v této knize není omezena žádnou specifickou

duchovní cestou. všechny cesty se nakonec setkají v jednom bodě. Teistické školy či náboženství zdůrazňují

přítomnost Boha, z čehož vyplývá nepřítomnost osobnosti.

Neteistické školy či náboženství zase zdůrazňujínepřítomnost osobnosti, z čehož opět plyne přítomnost Boha.

Slovo Bůh zde nepoužíváme pro označení osoby, jež stvořila svět a sedí kdesi nahoře nad mraky, ale myslíme tím princip, který tvoří tento vesmír.

E SE NC E



NEž ZA čNETE čí ST ...

Celá tato kniha je jako prst ukazující na Měsíc.všechna slova mají jediný smysl: abyste Měsíc uviděli na vlastní oči. Přistupujte k ní tedy tak, jak doporučuje staré zenové přísloví:

Nedívej se n a můj p rst, dívej se n a Měsí c.

v knize se setkáte s básněmi, které často vystihují

Bytí jasněji a příměji než cokoli jiného.

Na konci mnoha kapitol najdete otázky, v tétopráci jim říkáme dotazování, jež můžete sami sobě položit. Jejich smyslem je podpořit vás při rozlišovánífalešného od pravdivého a také pomoci vám podívat se sami na sebe. Nejsou to obyčejné otázky, na které se dá odpovědět z hlavy použitím vědomostí. odpověď se nedá vymyslet použitím intelektu, tak jak jsme běžně zvyklí. Tato forma dotazování umožňuje otevření pohledu do vašeho nitra a nácvik pozornosti sotevřeným koncem, bez očekávání výsledku. Při zodpovídání nespěchejte, nechte do sebe otázky pomalu vstoupit a čekejte na odpověď, která přijde zevnitř vás, bez hodnocení.



N Ež Z A č N E T E č íS T ...

v knize se občas objevují slova, která jsouspecifická pro práci s Esencí a v češtině mohou znít neobvykle. Pro snazší porozumění je zde uvádíme i v původním znění. Díra [the hole] – výraz převzatý od Almaase, z jehož práce s Esencí autor při psaní knihy čerpal, dělání, někdy překládáno jako činnost [doing] – veškerá

fyzická a mentální aktivita, pustit, opustit [to let go], dovolit si prostor [to allow space], vnitřní klid [peace], podmínění [conditioning] – vše, co jsme se naučili, převzali od rodičů, učitelů, společnosti, náboženství; označuje se také slovem vtisk [imprint], splynutí [merging] – stav, ve kterém prožíváme spojení, jednotu s druhým člověkem nebo s přírodou, ego [ego] – obraz sebe sama vytvořený myslí; zahrnuje

jasně dané hranice toho, co jsem „já“ a co nejsem „já“,

E SE NC E

10

osobnost ega [ego personality] – výraz, který zdůrazňuje,

že osobnost vychází, žije z ega,

superego [superego] – část ega, kde jsou uloženy hodnoty

a přesvědčení převzaté od rodičů a společnosti,

vnitřní soudce [inner judge] – podoba, v jaké se projevuje

superego, nástroj superega,

d u c h o v n o s t [s p i r i t u a l i t y] – někdy se překládá jako

spiritualita,

dotazování, někdy překládáno jako zkoumání [inquiry],

existence [existence] – slovo Existence vyjadřuje základní

životní hybnou sílu, jež prostupuje celým vesmírem;

někteří ji nazývají Bohem (nemyslíme tím Boha jako

osobu, ale energii),

e x i s t e n c i á l n í s i t u a c e [e x i s t e n t i a l s i t u a t i o n] – chvíle,

kdy se setkáváme s hlubokou životní pravdou;

může se týkat nás samotných nebo Existence.

E SE NC E

ESENCE

Chcete vědět, co je to Esence? Podívejte se do očí novorozeného dítěte. Popsat Esenci slovy není tak jednoduché, ačkoliv sama o sobě není nijak komplikovaná. Spatříte ji zřetelně, když otevřete oči. Uvidíte ji jako jasný, hluboký, otevřený prostor, v němž není ego se svými projevy, jako jsou projekce, předstírání a očekávání. Je tu jen přítomnost, plná něčeho krásného – a to nazýváme Esence. Při pohledu na novorozeně vidíme něco ze samotného zdroje života, který ještě nenízpochybněn naší osobností. Je to ryzí, neposkvrněný prostor. Jinými slovy, v těchto očích můžete vidět Boha. To je také důvod, proč se lidé nanovorozené děti tak rádi dívají. Pro mnohé jsou to jediné momenty setkání s Esencí. Chvíle, kdypřinejmenším vidí, že Esence existuje. Malé děti připomínají lidem to, na co oni sami zapomněli, anebo toztratili. Esence je přítomna neustále. Ale my jsme zvyklí vidět jen povrch věcí, a tak ji snadno přehlédneme.

Tuto situaci dobře zobrazuje jeden starý súfijský příběh.

E SE NC E

12

Mullah Nasruddin se stal pašerákem. Pohraniční stráž to věděla, a proto ho vždy, když se svými oslynalož e n ý m i z b o ž í m p ř e k ra č o v a l h ra n i c e, d ů k l a d n ě kontrolovala. Přestože otevřeli všechny bedny a prohledali pytle, nic hodnotného nenašli. Věděli, že úspěšně pašuje, ale i tak ho museli přes hranice pustit. Na to, co hled ali, se celou tu dob u dívali vla stníma očima. Nasruddin pašoval osly.

Příběh vystihuje naši situaci lépe než dlouhé vysvětlování. Když se narodíme, přicházíme na svět s ryzí Esencí, jsme čistou Esencí. Náš příchod na svět je projevem jednoty všeho Bytí.Novorozené dítě si však není vědomo samo sebe, nemůže si tedy ani uvědomovat svou Esenci. Je tu intenzivní přítomnost, ale neexistuje žádné uvědomění si této přítomnosti. Na základě opakovaných interakcí s rodiči, především s matkou (či s osobou

zastupující matku) se v dítěti pomalu utváříosobnost. Tento proces končí kolem věku 36–40

měsíců.

Je důležité si uvědomit, že při fyzickém poroduještě nezačíná vývoj psychiky. Novorozeně si není vědomo oddělení, žije v symbióze, v úplném splynutí se životem a – přirozeně – nejvíce s matkou. osobnost se pomalu rozvíjí a prochází dvěma paralelními procesy:

E SE NC E

oddělováním, neboli neztotožňováním se s druhým

a individualizací, bytím sama sebou. Malé dítě si uvědomuje jen to, co mu zrcadlí jeho rodiče. To znamená, že osobnost rodičů se stává základem osobnosti dítěte. K tomuto vývoji dochází vzájemným působením s rodiči, především s matkou, která je pro dítě základním objektem lásky. To, co matka zrcadlí, si dítě pomalu začíná uvědomovat, a to, co matka nemůže zrcadlit, dítě pomalu zapomíná. Můžeme tedy říci, že na úrovni psychiky porod končí ve věku 36–40 měsíců. Jelikož většina rodičů už nemá kontakt se svou Esencí, nemohou ji ani svému dítěti zrcadlit, a to pak zapomíná na nejvzácnější věc, se kterou přišlo na tento svět. Co zůstává, jsou děsivé díry.

dítě není schopno rozlišit, co patří jemu a codruhým, a tak považuje pocity matky za své vlastní.

K tomu patří i všechny matčiny soudy o sobě samé

i o okolí, všechny strachy, všechny projekce atd. ve věku 36–40 měsíců se dokončuje proces individualizace, dítě si jasně uvědomuje jedinečnost své osoby a je schopné rozlišit své pocity od pocitů ostatních. v této době jsou však už všechny matčiny pocity,strachy a přesvědčení podstatnou součástí jeho osobnosti

a tento fakt mu znemožňuje uvědomit si, kdo je.vidíme sami sebe očima druhého, především očima své



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist