načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Encyklopedie českých traktorů - Marián Šuman-Hreblay

  > > > Encyklopedie českých traktorů  
-6%
sleva

Elektronická kniha: Encyklopedie českých traktorů
Autor:

Encyklopedie českých traktorů popisuje lokomobily, motorové pluhy a kolové i pásové traktory, používané pro mechanizaci polních, lesních, stavebních a dalších prací na našem území ...
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  199 Kč 187
+
-
6,2
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: CPress
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Počet stran: 208
Rozměr: 25 cm
Úprava: ilustrace (některé barev.), portréty, faksim.
Vydání: Vyd. 1.
Spolupracovali: překlad Pavel Vydra, Hana Beránková
Jazyk: česky
Médium: e-book
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-251-2685-1
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Encyklopedie českých traktorů popisuje lokomobily, motorové pluhy a kolové i pásové traktory, používané pro mechanizaci polních, lesních, stavebních a dalších prací na našem území od konce 19. století až do současnosti. Kniha obsahuje historii výroby traktorů a podrobné informace o 28 domácích firmách, z nichž většina v dnešní době již neexistuje. V závěru knihy autor pro čtenáře připravil podrobné statistiky výroby a shromáždil historické údaje, zajímavosti ze života nejvýznamnějších českých konstruktérů, černobílé i barevné nákresy, fotografie a kresby dnes již často neexistujících strojů. (od r. 1912 do současnosti)

Předmětná hesla
* 1912-2011
Traktory -- Česko -- 20.-21. stol.
Zařazeno v kategoriích
Marián Šuman-Hreblay - další tituly autora:
Sanitní vozidla Sanitní vozidla
Šuman-Hreblay, Marián
Cena: 300 Kč
Historie traktorů Zetor Historie traktorů Zetor
Šuman-Hreblay, Marián
Cena: 343 Kč
Aerodynamické automobily Aerodynamické automobily
Šuman-Hreblay, Marián
Cena: 343 Kč
Taxi, popelářská a speciální vozidla Taxi, popelářská a speciální vozidla
Šuman-Hreblay, Marián
Cena: 317 Kč
Dvě století českých automobilů Dvě století českých automobilů
Šuman-Hreblay, Marián
Cena: 257 Kč
Hasičská vozidla Hasičská vozidla
Šuman-Hreblay, Marián
Cena: 317 Kč
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky
Mgr. Marián Šuman-Hreblay Encyklopedie českých traktorů od r. 1912 do současnosti Computer Press Brno KA0189 4.11.2014 19:25 Stránka 1 Encyklopedie českých traktorů od r. 1912 do současnosti Mgr. Marián Šuman-Hreblay Computer Press, a. s., 2011. Vydání první. Překlad: Pavel Vydra, Hana Beránková Ja zy ko vá ko rek tu ra a úprava textu: Dagmar Loubalová Odborná ko rek tu ra: Luboš Stehno Obál ka:Martin Sodomka Fotografie: archiv autora, Jiří Velan Technická spolupráce:Jana Podušková, Eva Dubjaková, Lubomír Adamec Redakce:Ondřej Weigel DTP: Petr Chládek Produkce (tisk): Petr Baláš Computer Press, a. s., Holandská 3, 639 00 Brno Objednávky knih: http://knihy.cpress.cz distribuce@cpress.cz tel.: 800 555 513 ISBN 978-80-251-2685-1 Prodejní kód: KA0189 Vydalo nakladatelství Computer Press, a. s., jako svou 3764. publikaci. © Computer Press, a. s. Všechna práva vyhrazena. Žád ná část té to pub li ka ce ne smí být kopírována a rozmnožována za účelem rozšiřování v jakékoli formě či jakýmkoli způsobem bez písemného souhlasu vydavatele. Dotazy k vydavatelské činnosti: ondrej.weigel@cpress.cz Informace o auto-moto knihách: http://knihy.cpress.cz/auto-moto.html ondrej.weigel@cpress.cz KA0189 4.11.2014 19:25 Stránka 2 Obsah Poděkování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 Historie výroby traktorů. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 Lokomobily nastupují. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 První traktory a motorové pluhy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 Výroba traktorů a mechanizace zemědělství. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 Združstevňování a centrální řízení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 Výroba traktorů a zemědělské techniky po r. 1945. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 Ceny zemědělských traktorů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 Statistika výroby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 Traktory a jejich rozdělení. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 Rozdělení traktorů podle účelu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 Rozdělení traktorů podle druhu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 Rozdělení traktorů podle konstrukce podvozku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 Rozdělení traktorů podle typu motoru a paliva. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24 Československé traktory od A do Z. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 Agroservis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 Agrostroj. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 Motorobot PF-6 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 Motorobot PF-61 a PF-62. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 Motorobot PFD-63 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 Motorobot M-6 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 Pásový traktor PT-10. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 PkUS-45. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 Malotraktor T4-K10 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 Malotraktor T4-K10L . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 Malotraktor TN4-K2-10 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 Malotraktor TH4-K2-10 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 Malotraktor Tj-5, Tj-6,5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 Malotraktor TjB-7. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 KA0189 4.11.2014 19:25 Stránka 3 Pásový traktor Zetor 2023 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 Agrozet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 Agro-Trac MT 8-050. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 Agro-Uni MT 8-065 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 Agro-Uni MT 8-060 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 Agro-Mini MT 8-070 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 Agro-Hobby MT 8-075. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 MT 8-046 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 MT 8-150 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 AGS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 AGS Unimax AS4-12,5. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 AGS Unimax AS4-9 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 BD. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 ČKD. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 Pásový traktor ČKD T-60 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 DAKR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 Dobrý. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 Excelsior. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45 Motorový pluh Excelsior P4 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47 Motorový pluh Excelsior P5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 Motorový pluh Excelsior P5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 Ferrum. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 Kosmos. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 LKT. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51 LKT 75 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 LKT 80 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53 LKT 81 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53 LKT 120 A, 120 A Turbo, 120 B Turbo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55 LKT 160 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55 LKT 81 Turbo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55 VKS 90.41 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56 LPKT 40 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57 LKT 100 F . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58 LKT 90 a 90 A . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58 ENCYKLOPEDIE ČESKÝCH TRAKTORŮ 4 KA0189 4.11.2014 19:25 Stránka 4 LKT 90 B . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58 LKT 90 H . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59 LKT 120 T-H . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59 LKT 50 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 LKT 82 Turbo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 LKT 82 C . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61 LKT 81 C . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61 LKT 81 – inovovaný . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62 Oekonom . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62 Pluto. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 Praga. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65 Motorový pluh Praga K 32 HP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67 Motorový pluh Praga K 5 40 HP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67 Motorový pluh Praga X 10 HP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 Motorový pluh Praga X 20 HP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 Praga AT 20/25 HP. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69 Praga KT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71 Pásový traktor Praga/ČKD HTO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71 Pásový traktor Praga/ČKD HTO, HTL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72 Proferram. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73 Slavia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 Traktor Slavia 18/27 HP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 Slavia TV 800 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76 Snětina – Michl – Ungermann. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76 Svoboda. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 Svoboda DK 5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 Svoboda DK 7 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81 Svoboda DK 10 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81 Svoboda DK 12 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83 Svoboda DK 17 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83 Svoboda D 22 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84 Svoboda 25G. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85 Svoboda DK 15 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86 Svoboda TS 15. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86 Obsah 5 KA0189 4.11.2014 19:25 Stránka 5 Škoda . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89 Traktory Škoda z Plzně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91 Škoda HT 18 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 Traktory Škoda z Plzně a Mladé Boleslavi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99 Škoda HT 33, HT 33S. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99 Škoda HT 12 D . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 Traktory Škoda po roce 1945 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102 Traktory řady ŠT z LIAZu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 Šupa & Praktis. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109 TAP. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111 Tatra. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111 Pásový traktor Tatra V 740 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111 Universal-Zirm . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 Var i. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 Wikov. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 Wikov 22 Diesel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117 Wikov 25. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117 Wisconsin. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117 Řada W 4000 Farmář . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117 Rad W 5000 Yukon . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118 Chalupář . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118 Zetor. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118 Zetor 25 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119 Zetor 15 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121 Zetor 35 Super. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123 Zetor 50 Super. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 Zetor 50 Super polopásový . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 První pokusy o unifikaci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 Traktory Zetor unifikované řady I. (UŘ I) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126 Technické údaje traktorů Zetor unifikované řady Z-2011, Z-3011 a Z-4011 . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128 Unifikovaná řada traktorů Zetor a jejich modernizace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 Použití motorů Zetor v jiných vozidlech a agregátech začátkem 80. let. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136 UŘ I – 5. modernizace, dvojková řada . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136 UŘ I – 5. modernizace, dvojková řada (viniční a sadový traktor) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137 ENCYKLOPEDIE ČESKÝCH TRAKTORŮ 6 KA0189 4.11.2014 19:25 Stránka 6 UŘ I – 6. modernizace, sedmičková řada . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138 Privatizace a noví majitelé firmy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139 Traktory UŘ I – model 92 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140 UŘ I – model 97 Super. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141 Traktory UŘ I – Major . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143 Zetor UŘ II (unifikovaná řada II) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146 Zetor UŘ III (unifikovaná řada III) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147 Nová řada traktorů – JRL (jednotná řada lehká) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150 Montáž traktorů Zetor v zahraničí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153 Výroba traktorů Zetor na Slovensku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156 Zetor UŘ II A, nulová řada . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156 Zetor UŘ II B, jedničková řada . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158 Zetor UŘ II C, dvojková řada . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160 Zetor UŘ II C – Super Model 98 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162 ZTS UŘ IV M1, trojková řada . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163 ZTS UŘ II C Super Model 99. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163 Mt-Super . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 Nejvýznamnější konstruktéři traktorů. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167 Ing. Jaroslav Beran. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168 Emil Černý. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168 Ing. František Kec. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168 Ing. Ľubomír Ladiver. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168 Ing. Jan Lanc. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170 Ing. Oldřich Meduna. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170 Ing. Dr. Jaroslav Miksch. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170 Ing. František Musil. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170 Prof. Ing. Jan Petránek. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171 Václav Snětina. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171 Literatura. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172 Rejstřík. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173 Nabídka odborné literatury. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181 Fotogalerie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189 Obsah 7 KA0189 4.11.2014 19:25 Stránka 7 ENCYKLOPEDIE ČESKÝCH TRAKTORŮ 8 KA0189 4.11.2014 19:25 Stránka 8 Slovo autora 9 Při zpracování jednotlivých značek a typů traktorů i motorových pluhů jsem vycházel především z dobové literatury a firemních materiálů. Velké množství článků v časopisech a monografiích přinášelo občas odlišné informace, které jsem se snažil uvést na správnou míru. Bádaní mi stěžovala i absence některých podnikových archivů, které byly poškozené anebo zlikvidované. V průběhu mého dlouhodobého zaměření na dějiny výroby našich motorových vozidel jsem navázal písemné i osobní kontakty s mnoha odborníky. Za zpřístupnění dokumentace o nejstarších traktorech a motorových pluzích děkuji Ing. Zdeňku Tempírovi, CSc. Při doplňování mého archivu a ověřování údajů mi dále pomáhali: Václav Bečvář (o firmě Orion Michl, Slaný), PhDr. Luděk Beneš (Muzeum Mladoboleslavska, Ml. Boleslav – o firmě A. Dobrý), Petr Božoň (Giff s. r. o. – o firmě Ferrum), Ing. Stanislav Brácha (Občanské sdružení Industria Wichterlensis, Prostějov – o firmě Wikov), Ing. Antonín Burianek (fotografie zrenovovaného traktoru Zetor 25 K), Ing. Karel Dančák (DAKR s. r. o.), Květoslava Dobešová (Wisconsin Engi - neering CZ s. r. o.), Tomáš Dvořák (o firmě Svoboda), Mgr. Sylvie Dyková (Technické muzeum v Brně), Radek Folprecht (fotografie traktorů Svoboda), Ing. Jozef Franko (DS Martin, a. s.), Božena Franková (Vlastivědné muzeum Slaný), Vít Horák (Agroservis Šálek Prostějov), Ing. Ján Koleják (LKT, s. r. o.), Ing. Petr Kos (fotografie z www.brigadyr.net), PhDr. Jan Králík (o traktorech Škoda), Pavla Kuncová (Chmelařské muzeum Žatec), Ing. Ľubomír Ladiver (DS Martin, a. s.), Bc. Petr Maršálek (Letopisecká komise města Frýdlant n. O. – o firmě Ferrum), Ing. Josef Míka (o malotraktorech Agrostroj, Agrozet a traktorech Wikov), Marek Mikuláš (o traktorech Zetor a LKT), Mgr. Ladislava Nohovcová (archiv Škoda Holding, a. s., Plzeň), David Parfitt (fotografie traktorů z muzeí a informace o traktorech Saunderson), Mgr. Jaroslav Pejša (o firmě Snětina), Václav Petříček (Muzejní spolek Kosmonosy – o firmě Svoboda), PhDr. Kateřina Smutná (Moravský zemský archiv v Brně), Mgr. Petra Sysalová (o firmě Ferrum), JUDr. Jan Tulis (o traktorech Zetor), Ing. Zdeněk Zapletal (o malotraktorech Agrostroj), Mgr. Adriana Guothová, Mgr. Ján Maruškin, Ing. Andrej Opálený (poskytnutí literatury) a členové mojí rodiny. Srdečně všem za jejich pomoc děkuji. Poděkování Mgr. Marián Šuman-Hreblay KA0189 4.11.2014 19:26 Stránka 9 Historie výroby traktorů KA0189 4.11.2014 19:26 Stránka 10 S naha ulehčit si práci na poli, především orbu a svážení úrody, se začala projevovat nedlouho po zdokonalení parního stroje a zejména po zavedení spalovacích motorů v průmyslu a dopravě. Mechanizace polních prací nahradila nejen zvířecí potah, ale jedním strojem se mohlo vykonávat zpravidla několik pracovních úkonů současně. Lokomobily nastupují Velkým pomocníkem zemědělců byly od poloviny 19. století parní lokomobily (z latinského locus = místo, mobilis = pohyblivý). Jednalo se o parní stroje s omezenou pohyblivostí, často pouze statické, které sloužily k pohonu rozličných strojů. Pomocí těchto parních strojů postavil britský inženýr John Fowler v roce 1856 první prakticky použitelnou soupravu na orbu. Na orání byly potřebné dvě lokomobily, přičemž každá z nich byla umístěna na jedné straně pole. Lokomobily byly spojené ocelovým lanem, na kterém byl připevněný pluh, schopný orat pás pole široký až 2,5 Historie výroby traktorů 11 Parní lokomobila prostějovské firmy Wichterle & Kovářík Parní orebná soustava z Mladoboleslavska ze začátku 70. let 19. století KA0189 4.11.2014 19:26 Stránka 11 metru při hloubce orby 40 až 60 centimetrů. Jedinou soupravou bylo možné za sezónu zorat kolem 900 hektarů půdy. Soupravu obsluhovali dva strojníci, u pluhu pak byli další dva až tři pracovníci. Kromě toho byly potřeba dva koňské potahy, které na pole dovážely vodu a uhlí pro lokomobily. Jedna ze dvou rovnoběžně seřazených lokomobil navíjela na svůj buben ocelové lano, čímž uváděla do pohybu pluh. Když lokomobila pluh dotáhla až k sobě, obě lokomobily se posunuly dál o již zoraný kus pole a začala pracovat druhá lokomobila. Lokomobily sa stavěly s výkonem 14–24 k (10–18 kW) a vážily až 20 tun. První lokomobily se do našich krajů dostaly v roce 1861 (velkostatek u Bratislavy) a byly v majetku šlechtických velkostatků a cukrovarů. Na Slánsku byly tyto stroje vidět v roce 1871 a o rok později byly už i na Moravě v Židlochovicích. Koncem 19. století bylo na území RakouskaUherska 82 lokomobil – z toho v Čechách 59, na Moravě 16 a ve Slezsku 3 kusy. Na naše území se parní lokomobily dovážely převážně z Anglie a Německa, později se tu i vyráběly (např. pražské firmy A. Reisenzahn, Umrath a Borrosch & Eichmann). V českých zemích bylo v roce 1902 v provozu 363 lokomobil, v roku 1930 již jen 109 a v roce 1947 naopak 247 parních orebních souprav. Pozoruhodný je fakt, že poslední taková souprava pracovala ještě v sezóně 1971/1972 na Mladoboleslavsku a až potom si našla zasloužené místo v Národním zemědělském muzeu. Na přelomu 19. a 20. století se k pohonu zemědělských strojů začaly používat spalovací motory (benzinové, petrolejové, naftové a na generátorový plyn). Lokomobily s takovými motory vyráběly ENCYKLOPEDIE ČESKÝCH TRAKTORŮ 12 Nákres řešení motorového pluhu Emila Černého z patentového spisu č. 3001 z roku 1921 KA0189 4.11.2014 19:26 Stránka 12 například firmy Ig. Lorenz (Kroměříž), Vltavan – Josef Pejšek (Kralupy nad Vltavou), Wichterle & Kovářík (Prostějov; zde se však vyráběly i parní a elektrické lokomobily), J. Krátký (Přerov), Jan Červinka (Praha-Hrdlořezy), Bratři Paříkové (Napajedla), L. Benz (Třebíč) a jiní. První traktory a motorové pluhy Začátkem 20. století se nejdříve v USA (značky Case, McCormick, John Deere, International Harvester, Hart-Parr a další), později i v Německu (Hanomag, Lanz), Velké Británii (Ivel, Saunderson, Ferguson), Itálii (Fiat) a jinde objevily první traktory poháněné spalovacím motorem. Traktory nahradily a svým výkonem značně předčily dotehdy používané koňské potahy a navíc posloužily jako zdroj energie pro další stacionární hospodářské stroje. Souběžně s traktory se vyráběly rovněž motorové pluhy (např. Deutz, Komnick, MAN a Stock v Německu nebo Steyr v Rakousku), které ulehčovaly orbu – jednu z nejnamáhavějších zemědělských prací. Byly to však jen jednoúčelové stroje, které ve dvacátých letech minulého století postupně uvolňovaly své místo víceúčelovým traktorům. V Čechách a na Moravě bylo v roce 1930 evidováno 355 a v roce 1947 asi 160 motorových pluhů. Poslední z nich pracovaly na našich polích ješte v polovině padesátých let. Historie výroby traktorů 13 KA0189 4.11.2014 19:26 Stránka 13 Výroba traktorů a mechanizace zemědělství KA0189 4.11.2014 19:26 Stránka 14 N a naše území se traktory, hlavně z Ameriky, dostaly ještě za doby Rakouska-Uherska. Záměry mechanizace zemědělství, které vznikly počátkem 20. století, musely být po vzniku Československa přehodnoceny. Stalo se tak nejen v důsledku technického vývoje, ale hlavně dalekosáhlým a pronikavým státním zásahem do zemědělského podnikání – a to pozemkovou reformou. Vyvlastněna byla tehdy zemědělská půda s rozlohou nad 150 hektarů, případně jakákoli půda o rozloze nad 250 hektarů. Předváleční odborníci byli přesvědčeni, že z technického hlediska není vhodné vytvořit a uplatňovat univerzální stroj, který by sloužil mnohým účelům. Panoval názor, že je prospěšnější zemědělské stroje specializovat. Naše továrny proto nekonstruovaly víceúčelové traktory, ale rozhodly se pro stavbu tzv. nosných automobilových pluhů. Ve svých úvahách vycházely ze situace dané rozvrstvením vlastníků půdy. V českých zemích a zejména na Slovensku převládaly velkostatky a latifundie. Latifundie už byly vybavené parními oracími soupravami, kterým ostatně mechanizační prostředky nemohly konkurovat co do výkonu a nízkých provozních nákladů. A středně velké, potažmo malé statky na tom zase nebyly hospodářsky tak dobře, aby mohly pomýšlet na speciální a finančně nákladné hospodářské stroje. Naše tehdejší továrny Laurin & Klement, Škoda a Praga vyráběly motorové pluhy s nářadím pro orbu na tříkolovém podvozku. Traktory se v malém množství dovážely ze zahraničí, především z USA. První americké traktory však byly těžké a svými koly příliš udusávaly půdu. Změna nastala až těsně před válkou, když firma Ford Motor Company (Detroit, Michigan) začala vyrábět traktory Fordson – jednoduché, robustní, pohyblivé, bez podvozku, kde se jednotlivé mechanismy spojovaly do společného agregátu postaveného na kolech. Fordson byl předobrazem všech dalších traktorů, ale stále nebyl vhodný pro československé poměry v poválečných letech: pro velkostatky byl příliš malý, a naopak pro menší zemědělce byl zase příliš drahý. Až když pozemková reforma zredukovala počet velkostatků, zvětšila počet velkých a středně velkých hospodářství a konjunktura zbavila zemědělce jejich dluhů, nastal vhodný čas pro malé traktory. Na přelomu 20. a 30. let minulého století se traktory dostaly do výrobních programů automobiliek Praga, Škoda a Wikov a rozšířily sortiment továren o výrobu zemědělských strojů, např. Pujman, Slavia a Svoboda. Združstevňování a centrální řízení Po druhé světové válce a hlavně po únoru 1948 byla uzákoněna další zemědělská reforma, při které byla vyvlastněna půda nad 50 hektarů a všechna půda, na které nepracovali její majitelé. Od roku 1949 byla podle vzoru sovětských kolchozů na základě zákona č. 69/1949 Sb. zakládána jednotná zemědělská družstva – JZD (na Slovensku jednotné roľnícké družstvá – JRD), která postupně tvořila základ zemědělské výroby v našem státě. Po první „dobrovolné“ etapě (členové společně pracovali a používali stroje bez toho, aniž by rozorali meze a spojili svoje pozemky dohromady), následovalo od roku 1950 nucené vykupování zemědělských strojů od jednotlivců, čímž měla být znemožněna činnost malých rolníků. Meze byly rozorány a členům JZD zůstalo jen záhumenkové hospodářství. Malý zájem o vstup do JZD vyústil v roce 1952 do násilné kolektivizace půdy, kdy se sjednotila rostlinná a živočišná výroba, družstva přešla pod správu státu a členové JZD ztratili nárok na vyplácení podílu z jimi vložené půdy. Po částečném ústupku a příslibu tehdejšího prezidenta Antonína Zápotockého, že z družstev může kdokoliv vystoupit, tak učinilo téměř sedmdesát tisíc rolníků. V druhé etapě kolektivizace vzniklo v letech 1955–1958 téměř 5500 družstev, které tak existovaly ve více než 80 procentech našich obcí. JZD byla zrušena až po čtyřech desetiletích, a to zákonem č. 162/1990. Jinou formou zemědělské výroby v socialistickém Československu byly státní statky, které Výroba traktorů a mechanizace zemědělství 15 KA0189 4.11.2014 19:26 Stránka 15 obhospodařovaly více než 20 procent zemědělské půdy. Všechny výrobní prostředky a produkce byly majetkem státu. Dalším prvkem centrálního řízení zemědělské výroby bylo založení strojních a traktorových stanic (STS),které poskytovaly služby jednotným zemědělským družstvům a zpočátku i jednotlivcům. STS vznikla původně ve dvacátých letech minulého století v Sovětském svazu, v období kolektivizace. U nás jejich předchůdcem byl od roku 1951 národní podnik Ústředí pro mechanizaci zemědělství, který kromě technické a opravárenské pomoci měl i pravomoc iniciovat výkup základních mechanizačních prostředků fyzických osob. Když bylo zjištěno, že rolníci neplní výrobní anebo vyživovací plán anebo že dostatečně nevyužívají svou zemědělskou techniku, museli zemědělci svoje stroje prodat. STS byla zřízena vládním nařízením č. 3/1951 Sb. Od roku 1952 se STS staly samostatnými národními podniky, od roku 1954 byly napojeny na státní rozpočet a přetrvaly až do roku 1990, kdy byly privatizovány. Od 70. let některá JZD a STS vykazovaly i vlastní podnikatelské záměry (na základě zákona č. 122/1975 Sb. o zemědělském družstevnictví) – např. v STS Mimoň se vyráběly kolové traktory Škoda-LIAZ ŠT 180, v dalších STS byla zavedena tzv. přidružená výroba různých zemědělských strojů a nářadí apod. Vývoj, výrobu a odbyt zemědělských strojů od 60. let řídilo Sdružení národních podniků Zemědělské stroje se sídlem v Chodově u Prahy, do kterého patřily podniky: Agrostroj Jičín, Agrostroj Pelhřimov s pobočnými závody Přibyslav, Počátky a Třešť, Agrostroj Prostějov s pobočnými závody Letovice a Rožmitál, Agrostroj Roudnice nad Labem s odloučeným provozem Straškov a pobočným závodem Děčín, Mepol Libice nad Cidlinou, Výzkumný ústav zemědělských strojů Praha, Opravny zemědělských strojů Praha a Opravovne poľnohospodárskych strojov Bratislava. Na Slovensku byl v roce 1969 v Rovinke u Bratislavy vytvořen samostatný Výskumný ústav poľnohospodárskej techniky (zrušený v roce 1993) a Štátna skúšobňa poľnohospodárskych, potravinárskych a lesníckych strojov. Změnami prošly i obchodní organizace zaobírající se zemědělskou technikou. V letech 1947–1948 se pod názvem Agrounie sloučily obchodní zástupci domácích a zahraničních výrobců. Z této organizace vznikly Sklady mechanizačních potřeb a v roce 1949 Rozdělovny mechanizačních potřeb. V roce 1951 vzniklo Ústředí pro mechanizaci zemědělství, o rok později byly zřízeny krajské podniky zemědělského zásobování, v roce 1958 nahrazené obchodně-technickou organizací Agro - techna, která patřila pod ministerstvo strojírenství. Další centralizací československého národního hospodářství bylo v roce 1960 původních 23 závodů Agrotechny sloučeno do deseti krajských závodů. V březnu 1962 byla Agrotechna nakonec zrušena úplně a nahradil ji Ústřední podnik zemědělské techniky, kam patřila i VHJ Zbrojovka Brno (VHJ = výrobně-hospodářská jednotka). Od roku 1982 se podniky zemědělské techniky sdružily do VHJ Agrozet, který od dubna 1989 patřil do státního podniku Agrozet, koncernu zemědělského strojírenství Brno. Od roku 1990 působí jednotlivé závody jako samostatné akciové společnosti pod názvy Agrozet, Agrotechna, Agrowest apod. Výroba traktorů a zemědělské techniky po r. 1945 Po znárodnění průmyslových podniků v období 1945–1948 nastalo centrální řízení národního hospodářství. Výroba traktorů Škoda v Plzni pomalu končila a jediným výrobcem zůstal národní podnik Zbrojovka Brno se značkou Zetor. Tato tradiční brněnská firma se na čtyři desetiletí stala jakýmsi centrem zemědělského strojírenství a řídila další národní podniky po celém Československu, jak ukazuje nasledující přehled: • Od 1. 1. 1954 byl národní podnik Zbrojovka Brno přejmenován na Závody Jana Švermy, n. p. (ZJŠ) 1) . ENCYKLOPEDIE ČESKÝCH TRAKTORŮ 16 KA0189 4.11.2014 19:26 Stránka 16 • Od 1. 4. 1958 byly Závody Jana Švermy ustanoveny tzv. oborovým podnikem pro přesnou mechaniku (tehdejší matematické a kalkulační stroje). • K 1. 7. 1965 se Závody Jana Švermy staly součástí nové VHJ s oborovým ředitelstvím Zbrojovka Brno, jehož součástí byly následující podniky: Závody Jana Švermy, Brno (traktory, psací a kalkulační stroje, lovecké a sportovní zbraně), ZKL – Závody na kuličková ložiska a traktory Brno (traktory, valivá ložiska), Agrostroj Prostějov (zemědělské stroje na pěstování, sběr a posběrovou úpravu obilí, brambor a sběr chmelu), Agrostroj Pelhřimov (zemědělské stroje pro živočišnou výrobu a sběr krmiv), Agrostroj Jičín (zemědělské stroje na pěstování a sběr cukrové řepy a žací stroje), Přesné strojírenství Uherský Brod (lovecké a sportovní zbraně), Ústřední podnik zemědělské techniky Praha a Výzkumný ústav zemědělských strojů Chodov u Prahy. • Od 1. 7. 1968 sa Závody Jana Švermy vrátily k názvu Zbrojovka Brno a název nadřízené organizace se změnil na Zbrojovka – generální ředitelství se sídlem v Brně. • K 1. 1. 1979 byla Zbrojovka Brno vyčleněna z VHJ Zbrojovka a zařazena do nově vzniklé VHJ Závody automatizační a výpočetní techniky – generální ředitelství se sídlem v Praze (ZAVT). • Od 1. 1. 1981 byla zřízena VHJ ZAVT – koncern se sídlem v Praze, jehož součástí byla i Zbrojovka Brno. • Od 1. 1. 1982 bylo generální ředitelství Zbrojovka Brno přejmenováno na Agrozet Brno. • Od 1. 1. 1983 se název VHJ Agrozet Brno změnil na Agrozet – koncern zemědělského strojírenství se sídlem v Brně. Zároveň bylo rozhodnuto o jednotném názvu všech koncernových podniků a organizací této VHJ: – Agrozet Zetor (předtím Zetor, n.p., Brno) – Agrozet Prostějov (předtím Agrostroj, n. p., Prostějov) – Agrozet Pelhřimov (předtím Agrostroj, n. p., Pelhřimov) – Agrozet Jičín (předtím Agrostroj, n. p., Jičín) – Agrozet Uherský Brod (předtím Přesné strojírenství, n. p., Uherský Brod) – Agrozet Roudnice (předtím Roudnické strojírny a slévárny, n. p., Roudnice nad Labem) – Agrozet Letovice (předtím Letostroj, n. p., Letovice) – Agrozet Humpolec (předtím Humpolecké strojírny, n. p., Humpolec) – Agrozet Brno (předtím Brnosmalt, n. p., Brno) – Agrozet Svratka (předtím Mars, n. p., Svratka) – Agrozet – koncernová obchodní organizace Brno (předtím Ústřední podnik zemědělské techniky, n. p., Brno) – Agrozet – koncernová obchodní organizace Přelouč (předtím Agra, n. p., Přelouč) – Agrozet – koncernová obchodná organizácia Zvolen (předtím Agrotechnika, n. p., Zvolen) – Agrozet – koncernový výzkumný ústav zemědělských strojů Praha (předtím Výzkumný ústav zemědělských strojů, Praha) – Agrotes – koncernová účelová organizace Brno (předtím Agrotes, účelová organizace, Brno). • K 30. 6. 1988 byl koncernový podnik Zbrojovka Brno vyčleněn z VHJ ZAVT a zrušen. • K 1. 7. 1988 byl založen státní podnik Zbrojovka Brno. • Dne 1. 5. 1992 privatizací majetku divize motorů s. p. Zbrojovka Brno vznikla společnost Brno Diesel, a. s. • K 1. 7. 1993 v souvislosti s realizací schváleného dodatku k privatizačnímu projektu s. p. Zbrojovka Brno byla vložena část majetku s. p. Zetor do a. s. Brno Diesel. Obchodní jméno společnosti se změnilo na Zetor, a. s. 2) Výroba traktorů a mechanizace zemědělství 17 1) Jan Šverma, narozený 1901, byl český komunistický politik a novinář, šéfredaktor Rudého práva; zemřel v zimě 1944 v průběhu Slovenského národního povstání. 2) Dějiny podniku Zetor a. s. a traktory Zetor jsou podrobněji popsány v přehledu výrobců traktorů. KA0189 4.11.2014 19:26 Stránka 17 • K 1. 1. 2007 se obchodní jméno společnosti změnilo na Zetor Tractors, a. s., Brno Ceny zemědělských traktorů Kde to bylo možné, uvádím i ceny traktorů v době jejich výroby a prodeje. Po znárodnění v roce 1948 byly zavedeny státní jednotné ceny a od července 1959 měly k rychlejšímu rozvoji mechanizace zemědělských prací přispět i snížené ceny, platné pro JZD a organizace ministerstva zemědělství, jakož i pro podniky a organizace celého tzv. socialistického sektoru. Reálnou cenu zkreslovala navíc i tzv. daň z obratu, která byla často dokonce záporná a způsobovala, že výsledná cena zboží byla nižší než skutečné výrobní náklady. Vzhledem k nízké ceně práce (průměrná mzda v národním hospodářství byla např. v roce 1958 1 200 Kčs, v roce 1965 1 500 Kčs a v roce 1973 téměř 2 100 Kčs) nás nemohou překvapit ani ceny za generální opravy traktorů v roce 1960: GO modelu Zetor 25A a 25K stála 8 600 Kčs, pro model Škoda 30 stála 12 000 Kčs, GO kolového traktoru Zetor 50 Super stála 14 800 Kčs a pro pásový Zetor 50 Super byla stanovena na 25 800 Kčs. ENCYKLOPEDIE ČESKÝCH TRAKTORŮ 18 rok výroba kolových a pásových traktorů v ČSR/ČSSR (ks) export kolových traktorů (ks) 1946936 22 19475579 940 19489098 1922 19499735 4018 195010455 6057 19519468 6671 19526664 5574 19536518 5946 19548256 5078 195512570 8968 195618004 9888 195721236 14445 195824601 15192 195929220 18281 196032492 18083 196127767 13888 196231491 18086 196328450 18851 196429734 14484 196530534 14564 Statistika výroby a) výroba traktorů v Československu a jejich export KA0189 4.11.2014 19:26 Stránka 18 Výroba traktorů a mechanizace zemědělství 19 rok výroba kolových a pásových traktorů (ks) export kolových traktorů (ks) ČSR/ČSSR Čechy, Morava a Slezsko Slovensko 196628164 – – 14802 196728669 – – 17003 196824424 – – 16273 196918617 – – 10248 197018480 – – 13420 197121794 21784 10 14909 197222253 22153 100 14234 197323975 23772 203 20180 197427065 26825 240 17694 197529585 29285 300 19608 197631458 31076 382 25867 197735040 34451 589 29379 197833317 32105 1212 4815 197935370 33105 2040 27107 198033359 30680 2679 25580 198132110 28441 3669 25535 198233523 27439 6084 24904 198334176 28242 5934 25236 Poznámka: Výroba traktorů na Slovensku v letech 1971–1977 představovala produkci lesních kolových traktorů v dnešním podniku LKT, od roku 1978 zahrnovala i montáž traktorů Zetor UŘ II v podniku ZŤS Martin. b) výroba traktorů v Československu, jejich export a dodávky zemědělským podnikům rok1946 1947 1948 1949 1950 1951 1952 1953 1954 1955 kolové tr. (ks)936 5579 9098 9735 10455 9468 6664 6518 8256 12327 pásové tr. (ks)– – – – – – – – – 243 jednoosé tr. (ks)– – – – – – – – – 507 rok1956 1957 1958 1959 1960 1961 1962 1963 1964 kolové tr. (ks)18004 21236 23395 29220 32492 27767 31491 28450 29674 pásové tr. (ks)– – 1206 – – – – – 60 jednoosé tr. (ks)– – 2500 2475 2050 1502 – – – export (ks)– 14465 15192 18281 18083 13888 18086 18851 14484 dod. pro zem. podniky – kolové tr. (ks) –5918 8100 11166 14017 11999 14009 9428 15019 dod.pro zem. podniky – pásové tr. (ks) –2420 1381 1469 1488 1955 2175 2479 1191 KA0189 4.11.2014 19:26 Stránka 19 ENCYKLOPEDIE ČESKÝCH TRAKTORŮ 20 rok 1965 1966 1967 1968 1969 1970 1971 1972 kolové tr.30094 27909 28669 24424 – 18480 21794 22253 pásové tr.440 255 – – – – – – export 14564 14802 17003 16273 10248 13420 14909 14234 dod. pro zem. – kol. tr.12919 13009 6655 9742 6366 7678 8529 9679 dod. pro zem. podniky – pás. tr.2223 1465 942 853 560 652 689 726 Poznámka: Položky „Dod. pro zem. – kol.“ a „Dod pro zem. – pás.“ označují počet kolových resp. pásových traktorů, dodaných zemědělským podnikům v jednotlivých letech. Zahrnuty jsou traktory domácí výroby i dovezené ze zahraničí. 3) 3) V tomto období se jednalo o dovoz především ze Sovětského svazu, Německé demokratické republiky, Polské lidové republiky a Rumunské socialistické republiky. c) počet kolových a pásových traktorů v československých zemědělských podnicích, v Čechách a na Slovensku rok ČeskoslovenskoČechy Slovensko celkemkolových pásových celkem kolových pásových celkem kolových pásových 195125839 23773 2066 17513 - - 8326 - - 195226519 24175 2344 18963 17471 1492 7556 6704 852 195328706 24725 3981 20394 17749 2645 8312 6976 1336 195430752 25107 5645 22259 18432 3827 8493 6675 1818 195533499 26044 7455 24437 19337 5100 9062 6707 2355 195638777 30238 8539 27976 22235 5741 10801 8003 2798 195744218 34317 9901 32286 25372 6914 11932 8945 2987 195853055 42526 10529 38678 31470 7208 14377 11056 3321 195962867 51640 11227 44622 37244 7378 18245 14396 3849 196074905 63547 11358 52515 44723 7792 22390 18824 3566 196187428 74702 12726 60503 52045 8458 26925 22657 4268 196298257 84721 13536 67715 58762 8953 30542 25959 4583 1963107772 92547 15225 74159 64148 10011 33613 28399 5214 1964118477 102453 16024 82078 71739 10339 36399 30714 5685 1965125391 108431 16960 87843 77067 10776 37548 31364 6184 1966127143 110420 16723 90722 80026 10696 36421 30394 6027 1967130554 112795 17759 93499 82209 11290 37055 30586 6469 1968133215 114917 18298 96192 84557 11635 37023 30776 6602 1969134432 115942 18490 97305 85581 11724 37127 30361 6766 1970136394 118162 18232 99016 87386 11630 37378 30776 6602 1971137536 119990 17546 100315 89059 11256 37221 30931 6290 KA0189 4.11.2014 19:26 Stránka 20 Traktory a jejich rozdělení Traktor (z latinského trahere = tahat) je tažný stroj, určený svou stavbou především k tahání, tlačení, nesení a pohonu různých strojů. Používá se hlavně v zemědělství, ale dobře sa uplatňuje také v lesním hospodářství a v dalších pracovních oblastech. Určen je také k vykonávání dalších prací, např. tahání přívěsů v dopravě, používá se ve stavebníctví apod. Právní norma ES/EU 86/415/EHS ve znění 97/54/ES definuje zemědělský anebo lesní traktor jako motorové vozidlo s koly, popř. s nekonečnými pásy, které má alespoň dvě nápravy, jeho hlavní funkce spočívá ve využití tažné síly a které je konstruováno speciálně k tažení, tlačení, nesení anebo pohánění určitého nářadí, strojů či přívěsů určených zemědělskému nebo lesnickému použití. Traktor může být vybaven i k přepravě nákladu, popř. osob. Rozdělení traktorů podle účelu • Zemědělské traktoryse speciálními pneumatikami s hrubým záběrovým vzorkem jsou určeny k polním pracím. Mohou být všeobecné (univerzální) konstrukce anebo speciální, určené pro určitý druh zemědělské práce (kultivační traktory, traktory k nesení nářadí apod.). Vyznačují se malým rozsahem rychlosti jízdy. • Univerzální traktory s podobnou konstrukcí jako zemědělské. Univerzální traktor je konstruovaný tak, aby vyhovoval více účelům – např. se může jednat o orební traktor s vyměnitelnými koly velkého průměru s úzkými pneumatikami a zvětšenou světlou výškou, vhodný jak na orbu, tak i na obdělávání půdy mezi řádky. Převážná většina dnes používaných kolových traktorů je univerzálního typu; mají větší rozsah pojízdné rychlosti a jsou uzpůsobeny i pro silniční dopravu. • Speciální traktory,konstrukčně upravené k určitému druhu zemních, stavebních, zemědělských, lesních anebo jiných prací, k tahání těžkých přívěsů anebo návěsů apod. Speciální traktory jsou kolové, pásové či polopásové traktory upravené ke speciálním účelům: a) traktor pro vinice a chmelniceje konstruovaný jako malý kolový, pásový či polopásový traktor, s rozchodem kol maximálně 1000 mm a s malým poloměrem otáčení. b) bažinový traktorje pásový traktor s mimořádně širokými pásy nebo kolový traktor se širokými pneumatikami, určený na práci v málo únosných půdách. c) svahový traktorje převážně kolový, případně i pásový či polopásový traktor s nastavitelnou výškou kol nebo pásů na každé straně traktoru. Takovéto provedení umožňuje, aby těžiště Výroba traktorů a mechanizace zemědělství 21 rok ČeskoslovenskoČechy Slovensko celkemkolových pásových celkem kolových pásových celkem kolových pásových 1972139209 122447 16762 100610 89981 10629 38599 32466 6133 1973140980 124591 16389 102007 91722 10285 38973 32869 6104 d) počet traktorů na Slovensku rok1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 stav36912 34980 33009 30851 29810 27764 26650 25820 25067 23913 22614 nákup1405 172 109 132 122 233 419 500 514 334 377 KA0189 4.11.2014 19:26 Stránka 21 u traktoru pracujícího na vrstevnici bylo přibližně uprostřed mezi stopami kol nebo pásů. Podobným způsobem byly na začátku 20. století konstruovány i motorové pluhy, jejichž pravé kolo bylo o 150 mm níž, neboť jelo v brázdě. d) samohybný podvozek (nosič sklízecích strojů) je speciální traktor, na jehož podvozek se upevňují různé zemědělské stroje, poháněné motorem traktoru. Většinou se jedná o složité sklízecí stroje, které se používají jen v průběhu několika málo měsíců v roce. Rozdělení traktorů podle druhu Podle druhu traktory dělíme na kolové, kolopásové, pásové a polopásové. • Kolový traktor se pohybuje a tahovou sílu vyvíjí výlučně spojením hnacích kol s podkladem. Má obvykle čtyři kola opatřená pneumatikami. Zadní kola jsou zpravidla hnací a přední kola jsou řídicí. U kolového traktoru je potřeba využít co největší podíl vlastní hmotnosti k získání adhezní hmotnosti na hnacích kolech. Výhodou kolových traktorů je jejich jednoduchost, levnější výroba, náklady na údržbu jsou nižší a jejich použití je univerzálnější. Nevýhodou kolových traktorů je jejich větší měrný tlak na půdu (asi 1,5 kg/cm 2 ) a větší prokluzování hnacích kol. Celková účinnost kolového traktoru (poměr tahového výkonu v poměru k výkonu motoru) je přibližně 50–60 %. Za účelem zlepšení pracovních vlastností kolových traktorů (zmenšení měrného tlaku na půdu, menší prokluzování kol a vyšší celková účinnost) vznikly traktory polopásové a traktory s pohonem všech kol. Kolové traktory mohou být dvojnápravové čtyřkolové (nejčastěji), dvojnápravové trojkolové (s jedním jednoduchým anebo dvojitým řídicím kolem vpředu a se dvěmi hnacími koly vzadu – kultivační traktory) a jednonápravové (jen se dvěma koly na jedné nápravě, které se mohou obvykle pohybovat jen ve spojení s pracovním strojem anebo jiným dopravním prostředkem; většinou jsou to menší zahradní traktory). Kolové traktory sa dále rozdělují na následující typy traktorů: • Orbový traktor – je kolový traktor se širokými hnacími koly a s pneumatikami s vysokým záběrovým dezénem, někdy i s dvojitou montáží pneumatik. V minulosti se na kolech používaly kovové obruče s ostruhami. Světlá výška tohoto typu traktoru bývá nejméně 250 milimetrů. Orbový traktor se používá především k hluboké orbě anebo jiným zemědělským pracím, vyžadujícím větší tahovou sílu traktoru. Pracovní stroje či nářadí se umisťují obvykle vzadu jako přívěsné, nesené anebo návěsné stroje a nářadí. • Kultivační traktorje lehký kolový traktor s úzkými hnacími koly, se světlou výškou nejméně 400 milimetrů, určený hlavně k obdělávání půdy mezi řádky. Pracovní stroje nebo nářadí se umisťují obvykle vzadu, ale i vpředu či mezi nápravami. ENCYKLOPEDIE ČESKÝCH TRAKTORŮ 22 Na motorovém pluhu Excelsior P 5 je vidět rozdílné uložení hnacích kol KA01


       

internetové knihkupectví ABZ - online prodej knih


Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist