načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Encyklopedie českých traktorů - Marián Šuman-Hreblay

  > > > Encyklopedie českých traktorů  

Elektronická kniha: Encyklopedie českých traktorů
Autor:

Encyklopedie českých traktorů popisuje lokomobily, motorové pluhy a kolové i pásové traktory, používané pro mechanizaci polních, lesních, stavebních a dalších prací na našem území ...
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  187
+
-
Doporučená cena:  199 Kč
6%
naše sleva
6,2
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: CPress
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Počet stran: 208
Rozměr: 25 cm
Úprava: ilustrace (některé barev.), portréty, faksim.
Vydání: Vyd. 1.
Spolupracovali: překlad Pavel Vydra, Hana Beránková
Jazyk: česky
Médium: e-book
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-251-2685-1
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Encyklopedie českých traktorů popisuje lokomobily, motorové pluhy a kolové i pásové traktory, používané pro mechanizaci polních, lesních, stavebních a dalších prací na našem území od konce 19. století až do současnosti. Kniha obsahuje historii výroby traktorů a podrobné informace o 28 domácích firmách, z nichž většina v dnešní době již neexistuje. V závěru knihy autor pro čtenáře připravil podrobné statistiky výroby a shromáždil historické údaje, zajímavosti ze života nejvýznamnějších českých konstruktérů, černobílé i barevné nákresy, fotografie a kresby dnes již často neexistujících strojů. (od r. 1912 do současnosti)

Předmětná hesla
* 1912-2011
Traktory -- Česko -- 20.-21. stol.
Zařazeno v kategoriích
Marián Šuman-Hreblay - další tituly autora:
Sanitní vozidla Sanitní vozidla
Šuman-Hreblay, Marián
Cena: 296 Kč
Historie traktorů Zetor Historie traktorů Zetor
Šuman-Hreblay, Marián
Cena: 339 Kč
Aerodynamické automobily Aerodynamické automobily
Šuman-Hreblay, Marián
Cena: 339 Kč
Taxi, popelářská a speciální vozidla Taxi, popelářská a speciální vozidla
Šuman-Hreblay, Marián
Cena: 313 Kč
Tatra 600 Tatraplan Tatra 600 Tatraplan
Šuman-Hreblay, Marián
Cena: 296 Kč
Dvě století českých automobilů Dvě století českých automobilů
Šuman-Hreblay, Marián
Cena: 254 Kč
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky






Mgr. Marián Šuman-Hreblay
Encyklopedie českých traktorů
od r. 1912 do současnosti
Computer Press
Brno
KA0189 4.11.2014 19:25 Stránka 1





Encyklopedie českých traktorů
od r. 1912 do současnosti
Mgr. Marián Šuman-Hreblay
Computer Press, a. s., 2011. Vydání první.
Překlad: Pavel Vydra, Hana Beránková
Ja zy ko vá ko rek tu ra a úprava textu: Dagmar Loubalová
Odborná ko rek tu ra: Luboš Stehno
Obál ka:Martin Sodomka
Fotografie: archiv autora, Jiří Velan
Technická spolupráce:Jana Podušková, Eva Dubjaková, Lubomír Adamec
Redakce:Ondřej Weigel
DTP: Petr Chládek
Produkce (tisk): Petr Baláš
Computer Press, a. s.,
Holandská 3, 639 00 Brno
Objednávky knih:
http://knihy.cpress.cz
distribuce@cpress.cz
tel.: 800 555 513
ISBN 978-80-251-2685-1
Prodejní kód: KA0189
Vydalo nakladatelství Computer Press, a. s., jako svou 3764. publikaci.
© Computer Press, a. s. Všechna práva vyhrazena. Žád ná část té to pub li ka ce ne smí být kopírována a
rozmnožována za účelem rozšiřování v jakékoli formě či jakýmkoli způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.
Dotazy k vydavatelské činnosti:
ondrej.weigel@cpress.cz
Informace o auto-moto knihách:
http://knihy.cpress.cz/auto-moto.html
ondrej.weigel@cpress.cz
KA0189 4.11.2014 19:25 Stránka 2





Obsah
Poděkování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Historie výroby traktorů. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Lokomobily nastupují. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
První traktory a motorové pluhy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Výroba traktorů a mechanizace zemědělství. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Združstevňování a centrální řízení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Výroba traktorů a zemědělské techniky po r. 1945. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Ceny zemědělských traktorů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Statistika výroby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Traktory a jejich rozdělení. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Rozdělení traktorů podle účelu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Rozdělení traktorů podle druhu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Rozdělení traktorů podle konstrukce podvozku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Rozdělení traktorů podle typu motoru a paliva. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Československé traktory od A do Z. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
Agroservis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Agrostroj. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Motorobot PF-6 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Motorobot PF-61 a PF-62. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
Motorobot PFD-63 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Motorobot M-6 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Pásový traktor PT-10. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
PkUS-45. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
Malotraktor T4-K10 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Malotraktor T4-K10L . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Malotraktor TN4-K2-10 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
Malotraktor TH4-K2-10 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
Malotraktor Tj-5, Tj-6,5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
Malotraktor TjB-7. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
KA0189 4.11.2014 19:25 Stránka 3





Pásový traktor Zetor 2023 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
Agrozet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
Agro-Trac MT 8-050. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
Agro-Uni MT 8-065 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
Agro-Uni MT 8-060 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
Agro-Mini MT 8-070 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
Agro-Hobby MT 8-075. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
MT 8-046 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
MT 8-150 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
AGS. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
AGS Unimax AS4-12,5. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
AGS Unimax AS4-9 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
BD. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
ČKD. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
Pásový traktor ČKD T-60 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
DAKR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
Dobrý. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
Excelsior. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
Motorový pluh Excelsior P4 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
Motorový pluh Excelsior P5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
Motorový pluh Excelsior P5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
Ferrum. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
Kosmos. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
LKT. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
LKT 75 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
LKT 80 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
LKT 81 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
LKT 120 A, 120 A Turbo, 120 B Turbo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
LKT 160 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
LKT 81 Turbo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
VKS 90.41 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
LPKT 40 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
LKT 100 F . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
LKT 90 a 90 A . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
ENCYKLOPEDIE ČESKÝCH TRAKTORŮ
4
KA0189 4.11.2014 19:25 Stránka 4





LKT 90 B . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
LKT 90 H . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
LKT 120 T-H . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
LKT 50 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
LKT 82 Turbo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
LKT 82 C . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
LKT 81 C . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
LKT 81 – inovovaný . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
Oekonom . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
Pluto. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
Praga. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
Motorový pluh Praga K 32 HP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
Motorový pluh Praga K 5 40 HP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
Motorový pluh Praga X 10 HP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
Motorový pluh Praga X 20 HP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
Praga AT 20/25 HP. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
Praga KT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
Pásový traktor Praga/ČKD HTO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
Pásový traktor Praga/ČKD HTO, HTL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
Proferram. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
Slavia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
Traktor Slavia 18/27 HP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
Slavia TV 800 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
Snětina – Michl – Ungermann. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
Svoboda. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
Svoboda DK 5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
Svoboda DK 7 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Svoboda DK 10 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Svoboda DK 12 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
Svoboda DK 17 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
Svoboda D 22 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
Svoboda 25G. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
Svoboda DK 15 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
Svoboda TS 15. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
Obsah
5
KA0189 4.11.2014 19:25 Stránka 5





Škoda . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
Traktory Škoda z Plzně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91
Škoda HT 18 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
Traktory Škoda z Plzně a Mladé Boleslavi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Škoda HT 33, HT 33S. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Škoda HT 12 D . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
Traktory Škoda po roce 1945 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
Traktory řady ŠT z LIAZu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
Šupa & Praktis. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
TAP. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
Tatra. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
Pásový traktor Tatra V 740 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
Universal-Zirm . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112
Var i. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112
Wikov. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
Wikov 22 Diesel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
Wikov 25. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
Wisconsin. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
Řada W 4000 Farmář . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
Rad W 5000 Yukon . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
Chalupář . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
Zetor. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
Zetor 25 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
Zetor 15 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
Zetor 35 Super. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
Zetor 50 Super. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
Zetor 50 Super polopásový . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
První pokusy o unifikaci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
Traktory Zetor unifikované řady I. (UŘ I) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
Technické údaje traktorů Zetor unifikované řady Z-2011, Z-3011 a Z-4011 . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
Unifikovaná řada traktorů Zetor a jejich modernizace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
Použití motorů Zetor v jiných vozidlech a agregátech začátkem 80. let. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136
UŘ I – 5. modernizace, dvojková řada . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136
UŘ I – 5. modernizace, dvojková řada (viniční a sadový traktor) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
ENCYKLOPEDIE ČESKÝCH TRAKTORŮ
6
KA0189 4.11.2014 19:25 Stránka 6





UŘ I – 6. modernizace, sedmičková řada . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
Privatizace a noví majitelé firmy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
Traktory UŘ I – model 92 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
UŘ I – model 97 Super. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
Traktory UŘ I – Major . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
Zetor UŘ II (unifikovaná řada II) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
Zetor UŘ III (unifikovaná řada III) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147
Nová řada traktorů – JRL (jednotná řada lehká) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150
Montáž traktorů Zetor v zahraničí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
Výroba traktorů Zetor na Slovensku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
Zetor UŘ II A, nulová řada . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
Zetor UŘ II B, jedničková řada . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
Zetor UŘ II C, dvojková řada . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160
Zetor UŘ II C – Super Model 98 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162
ZTS UŘ IV M1, trojková řada . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
ZTS UŘ II C Super Model 99. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
Mt-Super . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165
Nejvýznamnější konstruktéři traktorů. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
Ing. Jaroslav Beran. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168
Emil Černý. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168
Ing. František Kec. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168
Ing. Ľubomír Ladiver. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168
Ing. Jan Lanc. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170
Ing. Oldřich Meduna. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170
Ing. Dr. Jaroslav Miksch. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170
Ing. František Musil. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170
Prof. Ing. Jan Petránek. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171
Václav Snětina. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171
Literatura. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172
Rejstřík. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173
Nabídka odborné literatury. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181
Fotogalerie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189
Obsah
7
KA0189 4.11.2014 19:25 Stránka 7





ENCYKLOPEDIE ČESKÝCH TRAKTORŮ
8
KA0189 4.11.2014 19:25 Stránka 8





Slovo autora
9
Při zpracování jednotlivých značek a typů
traktorů i motorových pluhů jsem vycházel především
z dobové literatury a firemních materiálů. Velké
množství článků v časopisech a monografiích
přinášelo občas odlišné informace, které jsem se
snažil uvést na správnou míru. Bádaní mi stěžovala
i absence některých podnikových archivů, které
byly poškozené anebo zlikvidované. V průběhu
mého dlouhodobého zaměření na dějiny výroby
našich motorových vozidel jsem navázal písemné
i osobní kontakty s mnoha odborníky.
Za zpřístupnění dokumentace o nejstarších
traktorech a motorových pluzích děkuji Ing. Zdeňku
Tempírovi, CSc. Při doplňování mého archivu
a ověřování údajů mi dále pomáhali: Václav Bečvář
(o firmě Orion Michl, Slaný), PhDr. Luděk Beneš
(Muzeum Mladoboleslavska, Ml. Boleslav – o firmě
A. Dobrý), Petr Božoň (Giff s. r. o. – o firmě
Ferrum), Ing. Stanislav Brácha (Občanské sdružení
Industria Wichterlensis, Prostějov – o firmě Wikov),
Ing. Antonín Burianek (fotografie zrenovovaného
traktoru Zetor 25 K), Ing. Karel Dančák (DAKR
s. r. o.), Květoslava Dobešová (Wisconsin Engi -
neering CZ s. r. o.), Tomáš Dvořák (o firmě
Svoboda), Mgr. Sylvie Dyková (Technické muzeum
v Brně), Radek Folprecht (fotografie traktorů
Svoboda), Ing. Jozef Franko (DS Martin, a. s.),
Božena Franková (Vlastivědné muzeum Slaný), Vít
Horák (Agroservis Šálek Prostějov), Ing. Ján
Koleják (LKT, s. r. o.), Ing. Petr Kos (fotografie
z www.brigadyr.net), PhDr. Jan Králík (o
traktorech Škoda), Pavla Kuncová (Chmelařské muzeum
Žatec), Ing. Ľubomír Ladiver (DS Martin, a. s.), Bc.
Petr Maršálek (Letopisecká komise města Frýdlant
n. O. – o firmě Ferrum), Ing. Josef Míka (o
malotraktorech Agrostroj, Agrozet a traktorech Wikov),
Marek Mikuláš (o traktorech Zetor a LKT),
Mgr. Ladislava Nohovcová (archiv Škoda Holding,
a. s., Plzeň), David Parfitt (fotografie traktorů
z muzeí a informace o traktorech Saunderson),
Mgr. Jaroslav Pejša (o firmě Snětina), Václav
Petříček (Muzejní spolek Kosmonosy – o firmě
Svoboda), PhDr. Kateřina Smutná (Moravský
zemský archiv v Brně), Mgr. Petra Sysalová (o firmě
Ferrum), JUDr. Jan Tulis (o traktorech Zetor),
Ing. Zdeněk Zapletal (o malotraktorech Agrostroj),
Mgr. Adriana Guothová, Mgr. Ján Maruškin,
Ing. Andrej Opálený (poskytnutí literatury) a
členové mojí rodiny. Srdečně všem za jejich pomoc
děkuji.
Poděkování
Mgr. Marián Šuman-Hreblay
KA0189 4.11.2014 19:26 Stránka 9





Historie výroby
traktorů
KA0189 4.11.2014 19:26 Stránka 10





S
naha ulehčit si práci na poli, především
orbu a svážení úrody, se začala projevovat
nedlouho po zdokonalení parního stroje
a zejména po zavedení spalovacích motorů v
průmyslu a dopravě. Mechanizace polních prací
nahradila nejen zvířecí potah, ale jedním strojem se
mohlo vykonávat zpravidla několik pracovních
úkonů současně.
Lokomobily nastupují
Velkým pomocníkem zemědělců byly od
poloviny 19. století parní lokomobily (z latinského
locus = místo, mobilis = pohyblivý). Jednalo se
o parní stroje s omezenou pohyblivostí, často
pouze statické, které sloužily k pohonu rozličných
strojů. Pomocí těchto parních strojů postavil britský
inženýr John Fowler v roce 1856 první prakticky
použitelnou soupravu na orbu. Na orání byly
potřebné dvě lokomobily, přičemž každá z nich
byla umístěna na jedné straně pole. Lokomobily
byly spojené ocelovým lanem, na kterém byl
připevněný pluh, schopný orat pás pole široký až 2,5
Historie výroby traktorů
11
Parní lokomobila prostějovské firmy Wichterle &
Kovářík
Parní orebná soustava z Mladoboleslavska ze začátku 70. let 19. století
KA0189 4.11.2014 19:26 Stránka 11





metru při hloubce orby 40 až 60 centimetrů.
Jedinou soupravou bylo možné za sezónu zorat
kolem 900 hektarů půdy.
Soupravu obsluhovali dva strojníci, u pluhu pak
byli další dva až tři pracovníci. Kromě toho byly
potřeba dva koňské potahy, které na pole
dovážely vodu a uhlí pro lokomobily. Jedna ze dvou
rovnoběžně seřazených lokomobil navíjela na svůj
buben ocelové lano, čímž uváděla do pohybu
pluh. Když lokomobila pluh dotáhla až k sobě,
obě lokomobily se posunuly dál o již zoraný kus
pole a začala pracovat druhá lokomobila.
Lokomobily sa stavěly s výkonem 14–24 k (10–18
kW) a vážily až 20 tun.
První lokomobily se do našich krajů dostaly
v roce 1861 (velkostatek u Bratislavy) a byly
v majetku šlechtických velkostatků a cukrovarů. Na
Slánsku byly tyto stroje vidět v roce 1871 a o rok
později byly už i na Moravě v Židlochovicích.
Koncem 19. století bylo na území
RakouskaUherska 82 lokomobil – z toho v Čechách 59, na
Moravě 16 a ve Slezsku 3 kusy. Na naše území se
parní lokomobily dovážely převážně z Anglie
a Německa, později se tu i vyráběly (např. pražské
firmy A. Reisenzahn, Umrath a Borrosch &
Eichmann). V českých zemích bylo v roce 1902
v provozu 363 lokomobil, v roku 1930 již jen 109
a v roce 1947 naopak 247 parních orebních
souprav. Pozoruhodný je fakt, že poslední taková
souprava pracovala ještě v sezóně 1971/1972 na
Mladoboleslavsku a až potom si našla zasloužené
místo v Národním zemědělském muzeu.
Na přelomu 19. a 20. století se k pohonu
zemědělských strojů začaly používat spalovací motory
(benzinové, petrolejové, naftové a na generátorový
plyn). Lokomobily s takovými motory vyráběly
ENCYKLOPEDIE ČESKÝCH TRAKTORŮ
12
Nákres řešení motorového pluhu Emila Černého z patentového spisu č. 3001 z roku 1921
KA0189 4.11.2014 19:26 Stránka 12





například firmy Ig. Lorenz (Kroměříž), Vltavan –
Josef Pejšek (Kralupy nad Vltavou), Wichterle &
Kovářík (Prostějov; zde se však vyráběly i parní
a elektrické lokomobily), J. Krátký (Přerov), Jan
Červinka (Praha-Hrdlořezy), Bratři Paříkové
(Napajedla), L. Benz (Třebíč) a jiní.
První traktory
a motorové pluhy
Začátkem 20. století se nejdříve v USA (značky
Case, McCormick, John Deere, International
Harvester, Hart-Parr a další), později i v Německu
(Hanomag, Lanz), Velké Británii (Ivel, Saunderson,
Ferguson), Itálii (Fiat) a jinde objevily první
traktory poháněné spalovacím motorem. Traktory
nahradily a svým výkonem značně předčily
dotehdy používané koňské potahy a navíc
posloužily jako zdroj energie pro další stacionární
hospodářské stroje.
Souběžně s traktory se vyráběly rovněž
motorové pluhy (např. Deutz, Komnick, MAN a Stock
v Německu nebo Steyr v Rakousku), které
ulehčovaly orbu – jednu z nejnamáhavějších
zemědělských prací. Byly to však jen jednoúčelové stroje,
které ve dvacátých letech minulého století
postupně uvolňovaly své místo víceúčelovým
traktorům. V Čechách a na Moravě bylo v roce 1930
evidováno 355 a v roce 1947 asi 160 motorových
pluhů. Poslední z nich pracovaly na našich polích
ješte v polovině padesátých let.
Historie výroby traktorů
13
KA0189 4.11.2014 19:26 Stránka 13





Výroba traktorů
a mechanizace
zemědělství
KA0189 4.11.2014 19:26 Stránka 14





N
a naše území se traktory, hlavně
z Ameriky, dostaly ještě za doby
Rakouska-Uherska. Záměry
mechanizace zemědělství, které vznikly počátkem 20.
století, musely být po vzniku Československa
přehodnoceny. Stalo se tak nejen v důsledku
technického vývoje, ale hlavně dalekosáhlým
a pronikavým státním zásahem do zemědělského
podnikání – a to pozemkovou reformou.
Vyvlastněna byla tehdy zemědělská půda s
rozlohou nad 150 hektarů, případně jakákoli půda
o rozloze nad 250 hektarů.
Předváleční odborníci byli přesvědčeni, že z
technického hlediska není vhodné vytvořit a
uplatňovat univerzální stroj, který by sloužil mnohým
účelům. Panoval názor, že je prospěšnější
zemědělské stroje specializovat. Naše továrny proto
nekonstruovaly víceúčelové traktory, ale rozhodly
se pro stavbu tzv. nosných automobilových pluhů.
Ve svých úvahách vycházely ze situace dané
rozvrstvením vlastníků půdy.
V českých zemích a zejména na Slovensku
převládaly velkostatky a latifundie. Latifundie už byly
vybavené parními oracími soupravami, kterým
ostatně mechanizační prostředky nemohly
konkurovat co do výkonu a nízkých provozních nákladů.
A středně velké, potažmo malé statky na tom zase
nebyly hospodářsky tak dobře, aby mohly
pomýšlet na speciální a finančně nákladné hospodářské
stroje.
Naše tehdejší továrny Laurin & Klement, Škoda
a Praga vyráběly motorové pluhy s nářadím pro
orbu na tříkolovém podvozku. Traktory se
v malém množství dovážely ze zahraničí,
především z USA. První americké traktory však byly
těžké a svými koly příliš udusávaly půdu. Změna
nastala až těsně před válkou, když firma Ford
Motor Company (Detroit, Michigan) začala vyrábět
traktory Fordson – jednoduché, robustní,
pohyblivé, bez podvozku, kde se jednotlivé mechanismy
spojovaly do společného agregátu postaveného na
kolech.
Fordson byl předobrazem všech dalších traktorů,
ale stále nebyl vhodný pro československé poměry
v poválečných letech: pro velkostatky byl příliš
malý, a naopak pro menší zemědělce byl zase
příliš drahý. Až když pozemková reforma
zredukovala počet velkostatků, zvětšila počet velkých
a středně velkých hospodářství a konjunktura
zbavila zemědělce jejich dluhů, nastal vhodný čas pro
malé traktory. Na přelomu 20. a 30. let minulého
století se traktory dostaly do výrobních programů
automobiliek Praga, Škoda a Wikov a rozšířily
sortiment továren o výrobu zemědělských strojů,
např. Pujman, Slavia a Svoboda.
Združstevňování
a centrální řízení
Po druhé světové válce a hlavně po únoru 1948
byla uzákoněna další zemědělská reforma, při
které byla vyvlastněna půda nad 50 hektarů
a všechna půda, na které nepracovali její majitelé.
Od roku 1949 byla podle vzoru sovětských
kolchozů na základě zákona č. 69/1949 Sb. zakládána
jednotná zemědělská družstva – JZD (na Slovensku
jednotné roľnícké družstvá – JRD), která postupně
tvořila základ zemědělské výroby v našem státě. Po
první „dobrovolné“ etapě (členové společně
pracovali a používali stroje bez toho, aniž by rozorali
meze a spojili svoje pozemky dohromady),
následovalo od roku 1950 nucené vykupování
zemědělských strojů od jednotlivců, čímž měla být
znemožněna činnost malých rolníků.
Meze byly rozorány a členům JZD zůstalo jen
záhumenkové hospodářství. Malý zájem o vstup do
JZD vyústil v roce 1952 do násilné kolektivizace
půdy, kdy se sjednotila rostlinná a živočišná
výroba, družstva přešla pod správu státu a členové
JZD ztratili nárok na vyplácení podílu z jimi
vložené půdy. Po částečném ústupku a příslibu
tehdejšího prezidenta Antonína Zápotockého, že
z družstev může kdokoliv vystoupit, tak učinilo
téměř sedmdesát tisíc rolníků. V druhé etapě
kolektivizace vzniklo v letech 1955–1958 téměř
5500 družstev, které tak existovaly ve více než 80
procentech našich obcí. JZD byla zrušena až po
čtyřech desetiletích, a to zákonem č. 162/1990.
Jinou formou zemědělské výroby v
socialistickém Československu byly státní statky, které
Výroba traktorů a mechanizace zemědělství
15
KA0189 4.11.2014 19:26 Stránka 15





obhospodařovaly více než 20 procent zemědělské
půdy. Všechny výrobní prostředky a produkce
byly majetkem státu.
Dalším prvkem centrálního řízení zemědělské
výroby bylo založení strojních a traktorových
stanic (STS),které poskytovaly služby jednotným
zemědělským družstvům a zpočátku i
jednotlivcům. STS vznikla původně ve dvacátých letech
minulého století v Sovětském svazu, v období
kolektivizace. U nás jejich předchůdcem byl od
roku 1951 národní podnik Ústředí pro mechanizaci
zemědělství, který kromě technické a opravárenské
pomoci měl i pravomoc iniciovat výkup základních
mechanizačních prostředků fyzických osob.
Když bylo zjištěno, že rolníci neplní výrobní
anebo vyživovací plán anebo že dostatečně
nevyužívají svou zemědělskou techniku, museli
zemědělci svoje stroje prodat. STS byla zřízena vládním
nařízením č. 3/1951 Sb. Od roku 1952 se STS staly
samostatnými národními podniky, od roku 1954
byly napojeny na státní rozpočet a přetrvaly až do
roku 1990, kdy byly privatizovány. Od 70. let
některá JZD a STS vykazovaly i vlastní
podnikatelské záměry (na základě zákona č. 122/1975 Sb.
o zemědělském družstevnictví) – např. v STS
Mimoň se vyráběly kolové traktory Škoda-LIAZ ŠT
180, v dalších STS byla zavedena tzv. přidružená
výroba různých zemědělských strojů a nářadí
apod.
Vývoj, výrobu a odbyt zemědělských strojů od
60. let řídilo Sdružení národních podniků
Zemědělské stroje se sídlem v Chodově u Prahy,
do kterého patřily podniky:
Agrostroj Jičín, Agrostroj Pelhřimov s pobočnými
závody Přibyslav, Počátky a Třešť, Agrostroj
Prostějov s pobočnými závody Letovice a Rožmitál,
Agrostroj Roudnice nad Labem s odloučeným
provozem Straškov a pobočným závodem Děčín,
Mepol Libice nad Cidlinou, Výzkumný ústav
zemědělských strojů Praha, Opravny zemědělských
strojů Praha a Opravovne poľnohospodárskych
strojov Bratislava. Na Slovensku byl v roce 1969
v Rovinke u Bratislavy vytvořen samostatný
Výskumný ústav poľnohospodárskej techniky
(zrušený v roce 1993) a Štátna skúšobňa
poľnohospodárskych, potravinárskych a lesníckych strojov.
Změnami prošly i obchodní organizace
zaobírající se zemědělskou technikou. V letech 1947–1948
se pod názvem Agrounie sloučily obchodní
zástupci domácích a zahraničních výrobců. Z této
organizace vznikly Sklady mechanizačních potřeb
a v roce 1949 Rozdělovny mechanizačních potřeb.
V roce 1951 vzniklo Ústředí pro mechanizaci
zemědělství, o rok později byly zřízeny krajské
podniky zemědělského zásobování, v roce 1958
nahrazené obchodně-technickou organizací Agro -
techna, která patřila pod ministerstvo strojírenství.
Další centralizací československého národního
hospodářství bylo v roce 1960 původních 23
závodů Agrotechny sloučeno do deseti krajských
závodů.
V březnu 1962 byla Agrotechna nakonec zrušena
úplně a nahradil ji Ústřední podnik zemědělské
techniky, kam patřila i VHJ Zbrojovka Brno (VHJ =
výrobně-hospodářská jednotka). Od roku 1982 se
podniky zemědělské techniky sdružily do VHJ
Agrozet, který od dubna 1989 patřil do státního
podniku Agrozet, koncernu zemědělského
strojírenství Brno. Od roku 1990 působí jednotlivé
závody jako samostatné akciové společnosti pod
názvy Agrozet, Agrotechna, Agrowest apod.
Výroba traktorů
a zemědělské techniky
po r. 1945
Po znárodnění průmyslových podniků v období
1945–1948 nastalo centrální řízení národního
hospodářství. Výroba traktorů Škoda v Plzni pomalu
končila a jediným výrobcem zůstal národní podnik
Zbrojovka Brno se značkou Zetor. Tato tradiční
brněnská firma se na čtyři desetiletí stala jakýmsi
centrem zemědělského strojírenství a řídila další
národní podniky po celém Československu, jak
ukazuje nasledující přehled:
• Od 1. 1. 1954 byl národní podnik Zbrojovka
Brno přejmenován na Závody Jana Švermy,
n. p. (ZJŠ)
1)
.
ENCYKLOPEDIE ČESKÝCH TRAKTORŮ
16
KA0189 4.11.2014 19:26 Stránka 16





• Od 1. 4. 1958 byly Závody Jana Švermy
ustanoveny tzv. oborovým podnikem pro přesnou
mechaniku (tehdejší matematické a kalkulační
stroje).
• K 1. 7. 1965 se Závody Jana Švermy staly
součástí nové VHJ s oborovým ředitelstvím
Zbrojovka Brno, jehož součástí byly následující
podniky: Závody Jana Švermy, Brno (traktory,
psací a kalkulační stroje, lovecké a sportovní
zbraně), ZKL – Závody na kuličková ložiska
a traktory Brno (traktory, valivá ložiska),
Agrostroj Prostějov (zemědělské stroje na
pěstování, sběr a posběrovou úpravu obilí, brambor
a sběr chmelu), Agrostroj Pelhřimov
(zemědělské stroje pro živočišnou výrobu a sběr krmiv),
Agrostroj Jičín (zemědělské stroje na pěstování
a sběr cukrové řepy a žací stroje), Přesné
strojírenství Uherský Brod (lovecké a sportovní
zbraně), Ústřední podnik zemědělské techniky
Praha a Výzkumný ústav zemědělských strojů
Chodov u Prahy.
• Od 1. 7. 1968 sa Závody Jana Švermy vrátily
k názvu Zbrojovka Brno a název nadřízené
organizace se změnil na Zbrojovka – generální
ředitelství se sídlem v Brně.
• K 1. 1. 1979 byla Zbrojovka Brno vyčleněna
z VHJ Zbrojovka a zařazena do nově vzniklé
VHJ Závody automatizační a výpočetní techniky
– generální ředitelství se sídlem v Praze (ZAVT).
• Od 1. 1. 1981 byla zřízena VHJ ZAVT – koncern
se sídlem v Praze, jehož součástí byla
i Zbrojovka Brno.
• Od 1. 1. 1982 bylo generální ředitelství
Zbrojovka Brno přejmenováno na Agrozet
Brno.
• Od 1. 1. 1983 se název VHJ Agrozet Brno
změnil na Agrozet – koncern zemědělského
strojírenství se sídlem v Brně. Zároveň bylo
rozhodnuto o jednotném názvu všech koncernových
podniků a organizací této VHJ:
– Agrozet Zetor (předtím Zetor, n.p., Brno)
– Agrozet Prostějov (předtím Agrostroj, n. p.,
Prostějov)
– Agrozet Pelhřimov (předtím Agrostroj, n. p.,
Pelhřimov)
– Agrozet Jičín (předtím Agrostroj, n. p., Jičín)
– Agrozet Uherský Brod (předtím Přesné
strojírenství, n. p., Uherský Brod)
– Agrozet Roudnice (předtím Roudnické
strojírny a slévárny, n. p., Roudnice nad Labem)
– Agrozet Letovice (předtím Letostroj, n. p.,
Letovice)
– Agrozet Humpolec (předtím Humpolecké
strojírny, n. p., Humpolec)
– Agrozet Brno (předtím Brnosmalt, n. p., Brno)
– Agrozet Svratka (předtím Mars, n. p., Svratka)
– Agrozet – koncernová obchodní organizace
Brno (předtím Ústřední podnik zemědělské
techniky, n. p., Brno)
– Agrozet – koncernová obchodní organizace
Přelouč (předtím Agra, n. p., Přelouč)
– Agrozet – koncernová obchodná organizácia
Zvolen (předtím Agrotechnika, n. p., Zvolen)
– Agrozet – koncernový výzkumný ústav
zemědělských strojů Praha (předtím Výzkumný
ústav zemědělských strojů, Praha)
– Agrotes – koncernová účelová organizace
Brno (předtím Agrotes, účelová organizace,
Brno).
• K 30. 6. 1988 byl koncernový podnik Zbrojovka
Brno vyčleněn z VHJ ZAVT a zrušen.
• K 1. 7. 1988 byl založen státní podnik Zbrojovka
Brno.
• Dne 1. 5. 1992 privatizací majetku divize motorů
s. p. Zbrojovka Brno vznikla společnost Brno
Diesel, a. s.
• K 1. 7. 1993 v souvislosti s realizací schváleného
dodatku k privatizačnímu projektu s. p.
Zbrojovka Brno byla vložena část majetku s. p.
Zetor do a. s. Brno Diesel. Obchodní jméno
společnosti se změnilo na Zetor, a. s.
2)
Výroba traktorů a mechanizace zemědělství
17
1)
Jan Šverma, narozený 1901, byl český komunistický politik a novinář, šéfredaktor Rudého práva; zemřel v zimě
1944 v průběhu Slovenského národního povstání.
2)
Dějiny podniku Zetor a. s. a traktory Zetor jsou podrobněji popsány v přehledu výrobců traktorů.
KA0189 4.11.2014 19:26 Stránka 17





• K 1. 1. 2007 se obchodní jméno společnosti
změnilo na Zetor Tractors, a. s., Brno
Ceny zemědělských traktorů
Kde to bylo možné, uvádím i ceny traktorů
v době jejich výroby a prodeje. Po znárodnění
v roce 1948 byly zavedeny státní jednotné ceny
a od července 1959 měly k rychlejšímu rozvoji
mechanizace zemědělských prací přispět i snížené
ceny, platné pro JZD a organizace ministerstva
zemědělství, jakož i pro podniky a organizace
celého tzv. socialistického sektoru. Reálnou cenu
zkreslovala navíc i tzv. daň z obratu, která byla
často dokonce záporná a způsobovala, že výsledná
cena zboží byla nižší než skutečné výrobní
náklady. Vzhledem k nízké ceně práce (průměrná
mzda v národním hospodářství byla např. v roce
1958 1 200 Kčs, v roce 1965 1 500 Kčs a v roce
1973 téměř 2 100 Kčs) nás nemohou překvapit ani
ceny za generální opravy traktorů v roce 1960: GO
modelu Zetor 25A a 25K stála 8 600 Kčs, pro model
Škoda 30 stála 12 000 Kčs, GO kolového traktoru
Zetor 50 Super stála 14 800 Kčs a pro pásový Zetor
50 Super byla stanovena na 25 800 Kčs.
ENCYKLOPEDIE ČESKÝCH TRAKTORŮ
18
rok výroba kolových a pásových traktorů v ČSR/ČSSR (ks) export kolových traktorů (ks)
1946936 22
19475579 940
19489098 1922
19499735 4018
195010455 6057
19519468 6671
19526664 5574
19536518 5946
19548256 5078
195512570 8968
195618004 9888
195721236 14445
195824601 15192
195929220 18281
196032492 18083
196127767 13888
196231491 18086
196328450 18851
196429734 14484
196530534 14564
Statistika výroby
a) výroba traktorů v Československu a jejich export
KA0189 4.11.2014 19:26 Stránka 18





Výroba traktorů a mechanizace zemědělství
19
rok
výroba kolových a pásových traktorů (ks)
export kolových traktorů (ks)
ČSR/ČSSR Čechy, Morava a Slezsko Slovensko
196628164 – – 14802
196728669 – – 17003
196824424 – – 16273
196918617 – – 10248
197018480 – – 13420
197121794 21784 10 14909
197222253 22153 100 14234
197323975 23772 203 20180
197427065 26825 240 17694
197529585 29285 300 19608
197631458 31076 382 25867
197735040 34451 589 29379
197833317 32105 1212 4815
197935370 33105 2040 27107
198033359 30680 2679 25580
198132110 28441 3669 25535
198233523 27439 6084 24904
198334176 28242 5934 25236
Poznámka: Výroba traktorů na Slovensku v letech 1971–1977 představovala produkci lesních kolových traktorů
v dnešním podniku LKT, od roku 1978 zahrnovala i montáž traktorů Zetor UŘ II v podniku ZŤS Martin.
b) výroba traktorů v Československu, jejich export a dodávky zemědělským podnikům
rok1946 1947 1948 1949 1950 1951 1952 1953 1954 1955
kolové tr. (ks)936 5579 9098 9735 10455 9468 6664 6518 8256 12327
pásové tr. (ks)– – – – – – – – – 243
jednoosé tr. (ks)– – – – – – – – – 507
rok1956 1957 1958 1959 1960 1961 1962 1963 1964
kolové tr. (ks)18004 21236 23395 29220 32492 27767 31491 28450 29674
pásové tr. (ks)– – 1206 – – – – – 60
jednoosé tr. (ks)– – 2500 2475 2050 1502 – – –
export (ks)– 14465 15192 18281 18083 13888 18086 18851 14484
dod. pro zem. podniky –
kolové tr. (ks)
–5918 8100 11166 14017 11999 14009 9428 15019
dod.pro zem. podniky –
pásové tr. (ks)
–2420 1381 1469 1488 1955 2175 2479 1191
KA0189 4.11.2014 19:26 Stránka 19





ENCYKLOPEDIE ČESKÝCH TRAKTORŮ
20
rok 1965 1966 1967 1968 1969 1970 1971 1972
kolové tr.30094 27909 28669 24424 – 18480 21794 22253
pásové tr.440 255 – – – – – –
export 14564 14802 17003 16273 10248 13420 14909 14234
dod. pro zem. – kol. tr.12919 13009 6655 9742 6366 7678 8529 9679
dod. pro zem. podniky – pás. tr.2223 1465 942 853 560 652 689 726
Poznámka: Položky „Dod. pro zem. – kol.“ a „Dod pro zem. – pás.“ označují počet kolových resp. pásových
traktorů, dodaných zemědělským podnikům v jednotlivých letech. Zahrnuty jsou traktory domácí výroby i dovezené ze
zahraničí.
3)
3)
V tomto období se jednalo o dovoz především ze Sovětského svazu, Německé demokratické republiky, Polské
lidové republiky a Rumunské socialistické republiky.
c) počet kolových a pásových traktorů v československých zemědělských podnicích,
v Čechách a na Slovensku
rok
ČeskoslovenskoČechy Slovensko
celkemkolových pásových celkem kolových pásových celkem kolových pásových
195125839 23773 2066 17513 - - 8326 - -
195226519 24175 2344 18963 17471 1492 7556 6704 852
195328706 24725 3981 20394 17749 2645 8312 6976 1336
195430752 25107 5645 22259 18432 3827 8493 6675 1818
195533499 26044 7455 24437 19337 5100 9062 6707 2355
195638777 30238 8539 27976 22235 5741 10801 8003 2798
195744218 34317 9901 32286 25372 6914 11932 8945 2987
195853055 42526 10529 38678 31470 7208 14377 11056 3321
195962867 51640 11227 44622 37244 7378 18245 14396 3849
196074905 63547 11358 52515 44723 7792 22390 18824 3566
196187428 74702 12726 60503 52045 8458 26925 22657 4268
196298257 84721 13536 67715 58762 8953 30542 25959 4583
1963107772 92547 15225 74159 64148 10011 33613 28399 5214
1964118477 102453 16024 82078 71739 10339 36399 30714 5685
1965125391 108431 16960 87843 77067 10776 37548 31364 6184
1966127143 110420 16723 90722 80026 10696 36421 30394 6027
1967130554 112795 17759 93499 82209 11290 37055 30586 6469
1968133215 114917 18298 96192 84557 11635 37023 30776 6602
1969134432 115942 18490 97305 85581 11724 37127 30361 6766
1970136394 118162 18232 99016 87386 11630 37378 30776 6602
1971137536 119990 17546 100315 89059 11256 37221 30931 6290
KA0189 4.11.2014 19:26 Stránka 20





Traktory a jejich
rozdělení
Traktor (z latinského trahere = tahat) je tažný
stroj, určený svou stavbou především k tahání,
tlačení, nesení a pohonu různých strojů. Používá se
hlavně v zemědělství, ale dobře sa uplatňuje také
v lesním hospodářství a v dalších pracovních
oblastech. Určen je také k vykonávání dalších
prací, např. tahání přívěsů v dopravě, používá se
ve stavebníctví apod.
Právní norma ES/EU 86/415/EHS ve znění
97/54/ES definuje zemědělský anebo lesní traktor
jako motorové vozidlo s koly, popř. s
nekonečnými pásy, které má alespoň dvě nápravy, jeho
hlavní funkce spočívá ve využití tažné síly a které
je konstruováno speciálně k tažení, tlačení, nesení
anebo pohánění určitého nářadí, strojů či přívěsů
určených zemědělskému nebo lesnickému použití.
Traktor může být vybaven i k přepravě nákladu,
popř. osob.
Rozdělení traktorů podle
účelu
• Zemědělské traktoryse speciálními
pneumatikami s hrubým záběrovým vzorkem jsou určeny
k polním pracím. Mohou být všeobecné
(univerzální) konstrukce anebo speciální, určené pro
určitý druh zemědělské práce (kultivační traktory,
traktory k nesení nářadí apod.). Vyznačují se
malým rozsahem rychlosti jízdy.
• Univerzální traktory s podobnou konstrukcí
jako zemědělské. Univerzální traktor je
konstruovaný tak, aby vyhovoval více účelům – např. se
může jednat o orební traktor s vyměnitelnými koly
velkého průměru s úzkými pneumatikami a
zvětšenou světlou výškou, vhodný jak na orbu, tak i na
obdělávání půdy mezi řádky. Převážná většina
dnes používaných kolových traktorů je
univerzálního typu; mají větší rozsah pojízdné rychlosti
a jsou uzpůsobeny i pro silniční dopravu.
• Speciální traktory,konstrukčně upravené
k určitému druhu zemních, stavebních,
zemědělských, lesních anebo jiných prací, k tahání těžkých
přívěsů anebo návěsů apod. Speciální traktory jsou
kolové, pásové či polopásové traktory upravené ke
speciálním účelům:
a) traktor pro vinice a chmelniceje
konstruovaný jako malý kolový, pásový či polopásový
traktor, s rozchodem kol maximálně 1000 mm
a s malým poloměrem otáčení.
b) bažinový traktorje pásový traktor s
mimořádně širokými pásy nebo kolový traktor se
širokými pneumatikami, určený na práci v málo
únosných půdách.
c) svahový traktorje převážně kolový, případně
i pásový či polopásový traktor s nastavitelnou
výškou kol nebo pásů na každé straně traktoru.
Takovéto provedení umožňuje, aby těžiště
Výroba traktorů a mechanizace zemědělství
21
rok
ČeskoslovenskoČechy Slovensko
celkemkolových pásových celkem kolových pásových celkem kolových pásových
1972139209 122447 16762 100610 89981 10629 38599 32466 6133
1973140980 124591 16389 102007 91722 10285 38973 32869 6104
d) počet traktorů na Slovensku
rok1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000
stav36912 34980 33009 30851 29810 27764 26650 25820 25067 23913 22614
nákup1405 172 109 132 122 233 419 500 514 334 377
KA0189 4.11.2014 19:26 Stránka 21





u traktoru pracujícího na vrstevnici bylo
přibližně uprostřed mezi stopami kol nebo pásů.
Podobným způsobem byly na začátku 20. století
konstruovány i motorové pluhy, jejichž pravé
kolo bylo o 150 mm níž, neboť jelo v brázdě.
d) samohybný podvozek (nosič sklízecích strojů)
je speciální traktor, na jehož podvozek se
upevňují různé zemědělské stroje, poháněné
motorem traktoru. Většinou se jedná o složité sklízecí
stroje, které se používají jen v průběhu několika
málo měsíců v roce.
Rozdělení traktorů podle
druhu
Podle druhu traktory dělíme na kolové,
kolopásové, pásové a polopásové.
• Kolový traktor se pohybuje a tahovou sílu
vyvíjí výlučně spojením hnacích kol s podkladem.
Má obvykle čtyři kola opatřená pneumatikami.
Zadní kola jsou zpravidla hnací a přední kola jsou
řídicí. U kolového traktoru je potřeba využít co
největší podíl vlastní hmotnosti k získání adhezní
hmotnosti na hnacích kolech. Výhodou kolových
traktorů je jejich jednoduchost, levnější výroba,
náklady na údržbu jsou nižší a jejich použití je
univerzálnější. Nevýhodou kolových traktorů je jejich
větší měrný tlak na půdu (asi 1,5 kg/cm
2
) a větší
prokluzování hnacích kol. Celková účinnost
kolového traktoru (poměr tahového výkonu v poměru
k výkonu motoru) je přibližně 50–60 %.
Za účelem zlepšení pracovních vlastností
kolových traktorů (zmenšení měrného tlaku na půdu,
menší prokluzování kol a vyšší celková účinnost)
vznikly traktory polopásové a traktory s pohonem
všech kol.
Kolové traktory mohou být dvojnápravové
čtyřkolové (nejčastěji), dvojnápravové trojkolové
(s jedním jednoduchým anebo dvojitým řídicím
kolem vpředu a se dvěmi hnacími koly vzadu –
kultivační traktory) a jednonápravové (jen se
dvěma koly na jedné nápravě, které se mohou
obvykle pohybovat jen ve spojení s pracovním
strojem anebo jiným dopravním prostředkem;
většinou jsou to menší zahradní traktory).
Kolové traktory sa dále rozdělují na následující
typy traktorů:
• Orbový traktor – je kolový traktor se širokými
hnacími koly a s pneumatikami s vysokým
záběrovým dezénem, někdy i s dvojitou montáží
pneumatik. V minulosti se na kolech používaly kovové
obruče s ostruhami. Světlá výška tohoto typu
traktoru bývá nejméně 250 milimetrů. Orbový traktor
se používá především k hluboké orbě anebo jiným
zemědělským pracím, vyžadujícím větší tahovou
sílu traktoru. Pracovní stroje či nářadí se umisťují
obvykle vzadu jako přívěsné, nesené anebo
návěsné stroje a nářadí.
• Kultivační traktorje lehký kolový traktor
s úzkými hnacími koly, se světlou výškou nejméně
400 milimetrů, určený hlavně k obdělávání půdy
mezi řádky. Pracovní stroje nebo nářadí se umisťují
obvykle vzadu, ale i vpředu či mezi nápravami.
ENCYKLOPEDIE ČESKÝCH TRAKTORŮ
22
Na motorovém pluhu Excelsior P 5 je vidět rozdílné
uložení hnacích kol
KA01


       

internetové knihkupectví ABZ - online prodej knih


Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2017 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist