načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Encyklopedie českých traktorů - Marián Šuman-Hreblay

Encyklopedie českých traktorů

Elektronická kniha: Encyklopedie českých traktorů
Autor:

Encyklopedie českých traktorů popisuje lokomobily, motorové pluhy a kolové i pásové traktory, používané pro mechanizaci polních, lesních, stavebních a dalších prací na našem území ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  199
+
-
6,6
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: CPress
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 208
Rozměr: 25 cm
Úprava: ilustrace (některé barev.), portréty, faksim.
Vydání: Vyd. 1.
Spolupracovali: překlad Pavel Vydra, Hana Beránková
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-251-2685-1
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Encyklopedie českých traktorů popisuje lokomobily, motorové pluhy a kolové i pásové traktory, používané na našem území od konce 19. století až do současnosti. Kniha obsahuje historii výroby traktorů a informace o 28 domácích firmách, z nichž většina v dnešní době již neexistuje. V závěru knihy autor pro čtenáře shromáždil zajímavosti ze života českých konstruktérů, černobílé i barevné fotografie a kresby.

Popis nakladatele

Encyklopedie českých traktorů popisuje lokomobily, motorové pluhy a kolové i pásové traktory, používané pro mechanizaci polních, lesních, stavebních a dalších prací na našem území od konce 19. století až do současnosti. Kniha obsahuje historii výroby traktorů a podrobné informace o 28 domácích firmách, z nichž většina v dnešní době již neexistuje. V závěru knihy autor pro čtenáře připravil podrobné statistiky výroby a shromáždil historické údaje, zajímavosti ze života nejvýznamnějších českých konstruktérů, černobílé i barevné nákresy, fotografie a kresby dnes již často neexistujících strojů. (od r. 1912 do současnosti)

Předmětná hesla
* 1912-2011
Traktory -- Česko -- 20.-21. stol.
Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Mgr. Marián Šuman-Hreblay

Encyklopedie českých traktorů

od r. 1912 do současnosti

Computer Press

Brno


Encyklopedie českých traktorů

od r. 1912 do současnosti

Mgr. Marián Šuman-Hreblay

Computer Press, a. s., 2011. Vydání první.

Překlad: Pavel Vydra, Hana Beránková

Ja zy ko vá ko rek tu ra a úprava textu: Dagmar Loubalová

Odborná ko rek tu ra: Luboš Stehno

Obál ka: Martin Sodomka

Fotografie: archiv autora, Jiří Velan

Technická spolupráce: Jana Podušková, Eva Dubjaková, Lubomír Adamec

Redakce: Ondřej Weigel

DTP: Petr Chládek

Produkce (tisk): Petr Baláš

Computer Press, a. s.,

Holandská 3, 639 00 Brno

Objednávky knih:

http://knihy.cpress.cz

distribuce@cpress.cz

tel.: 800 555 513

ISBN 978-80-251-2685-1

Prodejní kód: KA0189

Vydalo nakladatelství Computer Press, a. s., jako svou 3764. publikaci.

© Computer Press, a. s. Všechna práva vyhrazena. Žád ná část té to pub li ka ce ne smí být kopírována arozmnožována za účelem rozšiřování v jakékoli formě či jakýmkoli způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.

Dotazy k vydavatelské činnosti:

ondrej.weigel@cpress.cz

Informace o auto-moto knihách:

http://knihy.cpress.cz/auto-moto.html

ondrej.weigel@cpress.cz


Obsah

Poděkování. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9

Historie výroby traktorů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10

Lokomobily nastupují . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11

První traktory a motorové pluhy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13

Výroba traktorů a mechanizace zemědělství. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14

Združstevňování a centrální řízení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15

Výroba traktorů a zemědělské techniky po r. 1945. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16

Ceny zemědělských traktorů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18

Statistika výroby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 Traktory a jejich rozdělení. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21

Rozdělení traktorů podle účelu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21

Rozdělení traktorů podle druhu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22

Rozdělení traktorů podle konstrukce podvozku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23

Rozdělení traktorů podle typu motoru a paliva. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24

Československé traktory od A do Z . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25

Agroservis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26

Agrostroj . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27

Motorobot PF-6 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28

Motorobot PF-61 a PF-62. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29

Motorobot PFD-63 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31

Motorobot M-6 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31

Pásový traktor PT-10. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31

PkUS-45. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32

Malotraktor T4-K10 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34

Malotraktor T4-K10L . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34

Malotraktor TN4-K2-10 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35

Malotraktor TH4-K2-10 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35

Malotraktor Tj-5, Tj-6,5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35

Malotraktor TjB-7. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36


Pásový traktor Zetor 2023 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 Agrozet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36

Agro-Trac MT 8-050. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37

Agro-Uni MT 8-065 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37

Agro-Uni MT 8-060 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37

Agro-Mini MT 8-070 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37

Agro-Hobby MT 8-075. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38

MT 8-046 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39

MT 8-150 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 AGS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40

AGS Unimax AS4-12,5. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40

AGS Unimax AS4-9 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 BD. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 ČKD . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42

Pásový traktor ČKD T-60 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 DAKR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 Dobrý . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 Excelsior . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45

Motorový pluh Excelsior P4 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47

Motorový pluh Excelsior P5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49

Motorový pluh Excelsior P5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 Ferrum . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 Kosmos . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 LKT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51

LKT 75 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52

LKT 80 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53

LKT 81 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53

LKT 120 A, 120 A Turbo, 120 B Turbo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55

LKT 160 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55

LKT 81 Turbo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55

VKS 90.41 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56

LPKT 40 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57

LKT 100 F . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58

LKT 90 a 90 A . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58

ENCYKLOPEDIE ČESKÝCH TRAKTORŮ

4


LKT 90 B . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58

LKT 90 H . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59

LKT 120 T-H . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59

LKT 50 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60

LKT 82 Turbo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60

LKT 82 C . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61

LKT 81 C . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61

LKT 81 – inovovaný . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62 Oekonom. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62 Pluto. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 Praga . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65

Motorový pluh Praga K 32 HP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67

Motorový pluh Praga K 5 40 HP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67

Motorový pluh Praga X 10 HP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68

Motorový pluh Praga X 20 HP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68

Praga AT 20/25 HP. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69

Praga KT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71

Pásový traktor Praga/ČKD HTO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71

Pásový traktor Praga/ČKD HTO, HTL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72 Proferram. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73 Slavia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74

Traktor Slavia 18/27 HP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74

Slavia TV 800 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76 Snětina – Michl – Ungermann . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76 Svoboda. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80

Svoboda DK 5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80

Svoboda DK 7 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81

Svoboda DK 10 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81

Svoboda DK 12 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83

Svoboda DK 17 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83

Svoboda D 22 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84

Svoboda 25G. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85

Svoboda DK 15 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86

Svoboda TS 15. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86

Obsah

5


Škoda . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89

Traktory Škoda z Plzně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91

Škoda HT 18 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98

Traktory Škoda z Plzně a Mladé Boleslavi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99

Škoda HT 33, HT 33S. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99

Škoda HT 12 D . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100

Traktory Škoda po roce 1945 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102

Traktory řady ŠT z LIAZu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 Šupa & Praktis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109 TAP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111 Tatra . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111

Pásový traktor Tatra V 740 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111 Universal-Zirm . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 Var i . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 Wikov. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113

Wikov 22 Diesel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117

Wikov 25. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117 Wisconsin. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117

Řada W 4000 Farmář . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117

Rad W 5000 Yukon . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118

Chalupář . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118 Zetor. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118

Zetor 25 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119

Zetor 15 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121

Zetor 35 Super. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123

Zetor 50 Super. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124

Zetor 50 Super polopásový . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125

První pokusy o unifikaci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125

Traktory Zetor unifikované řady I. (UŘ I) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126

Technické údaje traktorů Zetor unifikované řady Z-2011, Z-3011 a Z-4011 . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128

Unifikovaná řada traktorů Zetor a jejich modernizace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130

Použití motorů Zetor v jiných vozidlech a agregátech začátkem 80. let. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136

UŘ I – 5. modernizace, dvojková řada . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136

UŘ I – 5. modernizace, dvojková řada (viniční a sadový traktor) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137

ENCYKLOPEDIE ČESKÝCH TRAKTORŮ

6


UŘ I – 6. modernizace, sedmičková řada . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138

Privatizace a noví majitelé firmy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139

Traktory UŘ I – model 92 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140

UŘ I – model 97 Super. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141

Traktory UŘ I – Major . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143

Zetor UŘ II (unifikovaná řada II) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146

Zetor UŘ III (unifikovaná řada III) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147

Nová řada traktorů – JRL (jednotná řada lehká) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150 Montáž traktorů Zetor v zahraničí. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153

Výroba traktorů Zetor na Slovensku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156

Zetor UŘ II A, nulová řada . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156

Zetor UŘ II B, jedničková řada . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158

Zetor UŘ II C, dvojková řada . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160

Zetor UŘ II C – Super Model 98 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162

ZTS UŘ IV M1, trojková řada . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163

ZTS UŘ II C Super Model 99. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163

Mt-Super . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165

Nejvýznamnější konstruktéři traktorů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167

Ing. Jaroslav Beran . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168

Emil Černý . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168

Ing. František Kec . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168

Ing. Ľubomír Ladiver . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168

Ing. Jan Lanc . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170

Ing. Oldřich Meduna. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170

Ing. Dr. Jaroslav Miksch . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170

Ing. František Musil. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170

Prof. Ing. Jan Petránek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171

Václav Snětina . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171

Literatura. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172

Rejstřík . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173

Nabídka odborné literatury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181

Fotogalerie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189

Obsah

7


ENCYKLOPEDIE ČESKÝCH TRAKTORŮ

8


Slovo autora

9

Při zpracování jednotlivých značek a typů traktorů i motorových pluhů jsem vycházel především

z dobové literatury a firemních materiálů. Velké

množství článků v časopisech a monografiíchpřinášelo občas odlišné informace, které jsem sesnažil uvést na správnou míru. Bádaní mi stěžovala

i absence některých podnikových archivů, které

byly poškozené anebo zlikvidované. V průběhu

mého dlouhodobého zaměření na dějiny výroby

našich motorových vozidel jsem navázal písemné

i osobní kontakty s mnoha odborníky.

Za zpřístupnění dokumentace o nejstaršíchtraktorech a motorových pluzích děkuji Ing. Zdeňku

Tempírovi, CSc. Při doplňování mého archivu

a ověřování údajů mi dále pomáhali: Václav Bečvář

(o firmě Orion Michl, Slaný), PhDr. Luděk Beneš

(Muzeum Mladoboleslavska, Ml. Boleslav – o firmě

A. Dobrý), Petr Božoň (Giff s. r. o. – o firmě

Ferrum), Ing. Stanislav Brácha (Občanské sdružení

Industria Wichterlensis, Prostějov – o firmě Wikov),

Ing. Antonín Burianek (fotografie zrenovovaného

traktoru Zetor 25 K), Ing. Karel Dančák (DAKR

s. r. o.), Květoslava Dobešová (Wisconsin Engi -

neering CZ s. r. o.), Tomáš Dvořák (o firmě

Svoboda), Mgr. Sylvie Dyková (Technické muzeum

v Brně), Radek Folprecht (fotografie traktorů

Svoboda), Ing. Jozef Franko (DS Martin, a. s.),

Božena Franková (Vlastivědné muzeum Slaný), Vít

Horák (Agroservis Šálek Prostějov), Ing. Ján

Koleják (LKT, s. r. o.), Ing. Petr Kos (fotografie

z www.brigadyr.net), PhDr. Jan Králík (o traktorech Škoda), Pavla Kuncová (Chmelařské muzeum

Žatec), Ing. Ľubomír Ladiver (DS Martin, a. s.), Bc.

Petr Maršálek (Letopisecká komise města Frýdlant

n. O. – o firmě Ferrum), Ing. Josef Míka (omalotraktorech Agrostroj, Agrozet a traktorech Wikov),

Marek Mikuláš (o traktorech Zetor a LKT),

Mgr. Ladislava Nohovcová (archiv Škoda Holding,

a. s., Plzeň), David Parfitt (fotografie traktorů

z muzeí a informace o traktorech Saunderson),

Mgr. Jaroslav Pejša (o firmě Snětina), Václav

Petříček (Muzejní spolek Kosmonosy – o firmě

Svoboda), PhDr. Kateřina Smutná (Moravskýzemský archiv v Brně), Mgr. Petra Sysalová (o firmě

Ferrum), JUDr. Jan Tulis (o traktorech Zetor),

Ing. Zdeněk Zapletal (o malotraktorech Agrostroj),

Mgr. Adriana Guothová, Mgr. Ján Maruškin,

Ing. Andrej Opálený (poskytnutí literatury) ačlenové mojí rodiny. Srdečně všem za jejich pomoc

děkuji.

Poděkování

Mgr. Marián Šuman-Hreblay


Historie výroby

traktorů


S

naha ulehčit si práci na poli, především

orbu a svážení úrody, se začala projevovat

nedlouho po zdokonalení parního stroje

a zejména po zavedení spalovacích motorů vprůmyslu a dopravě. Mechanizace polních prací

nahradila nejen zvířecí potah, ale jedním strojem se

mohlo vykonávat zpravidla několik pracovních

úkonů současně.

Lokomobily nastupují

Velkým pomocníkem zemědělců byly od poloviny 19. století parní lokomobily (z latinského

locus = místo, mobilis = pohyblivý). Jednalo se

o parní stroje s omezenou pohyblivostí, často

pouze statické, které sloužily k pohonu rozličných

strojů. Pomocí těchto parních strojů postavil britský

inženýr John Fowler v roce 1856 první prakticky

použitelnou soupravu na orbu. Na orání byly

potřebné dvě lokomobily, přičemž každá z nich

byla umístěna na jedné straně pole. Lokomobily

byly spojené ocelovým lanem, na kterém byl přievněný pluh, schopný orat pás pole široký až 2,5

Historie výroby traktorů

11

Parní lokomobila prostějovské firmy Wichterle &

Kovářík

Parní orebná soustava z Mladoboleslavska ze začátku 70. let 19. století


metru při hloubce orby 40 až 60 centimetrů.

Jedinou soupravou bylo možné za sezónu zorat

kolem 900 hektarů půdy.

Soupravu obsluhovali dva strojníci, u pluhu pak

byli další dva až tři pracovníci. Kromě toho byly

potřeba dva koňské potahy, které na pole dovážely vodu a uhlí pro lokomobily. Jedna ze dvou

rovnoběžně seřazených lokomobil navíjela na svůj

buben ocelové lano, čímž uváděla do pohybu

pluh. Když lokomobila pluh dotáhla až k sobě,

obě lokomobily se posunuly dál o již zoraný kus

pole a začala pracovat druhá lokomobila.

Lokomobily sa stavěly s výkonem 14–24 k (10–18

kW) a vážily až 20 tun.

První lokomobily se do našich krajů dostaly

v roce 1861 (velkostatek u Bratislavy) a byly

v majetku šlechtických velkostatků a cukrovarů. Na

Slánsku byly tyto stroje vidět v roce 1871 a o rok

později byly už i na Moravě v Židlochovicích.

Koncem 19. století bylo na území RakouskaUherska 82 lokomobil – z toho v Čechách 59, na

Moravě 16 a ve Slezsku 3 kusy. Na naše území se

parní lokomobily dovážely převážně z Anglie

a Německa, později se tu i vyráběly (např. pražské

firmy A. Reisenzahn, Umrath a Borrosch &

Eichmann). V českých zemích bylo v roce 1902

v provozu 363 lokomobil, v roku 1930 již jen 109

a v roce 1947 naopak 247 parních orebních sourav. Pozoruhodný je fakt, že poslední takovásourava pracovala ještě v sezóně 1971/1972 na

Mladoboleslavsku a až potom si našla zasloužené

místo v Národním zemědělském muzeu.

Na přelomu 19. a 20. století se k pohonuzemědělských strojů začaly používat spalovací motory

(benzinové, petrolejové, naftové a na generátorový

plyn). Lokomobily s takovými motory vyráběly

ENCYKLOPEDIE ČESKÝCH TRAKTORŮ

12

Nákres řešení motorového pluhu Emila Černého z patentového spisu č. 3001 z roku 1921


například firmy Ig. Lorenz (Kroměříž), Vltavan –

Josef Pejšek (Kralupy nad Vltavou), Wichterle &

Kovářík (Prostějov; zde se však vyráběly i parní

a elektrické lokomobily), J. Krátký (Přerov), Jan

Červinka (Praha-Hrdlořezy), Bratři Paříkové

(Napajedla), L. Benz (Třebíč) a jiní.

První traktory

a motorové pluhy

Začátkem 20. století se nejdříve v USA (značky

Case, McCormick, John Deere, International

Harvester, Hart-Parr a další), později i v Německu

(Hanomag, Lanz), Velké Británii (Ivel, Saunderson,

Ferguson), Itálii (Fiat) a jinde objevily první traktory poháněné spalovacím motorem. Traktory

nahradily a svým výkonem značně předčily

dotehdy používané koňské potahy a navícposloužily jako zdroj energie pro další stacionárníhospodářské stroje.

Souběžně s traktory se vyráběly rovněž motorové pluhy (např. Deutz, Komnick, MAN a Stock

v Německu nebo Steyr v Rakousku), kteréulehčovaly orbu – jednu z nejnamáhavějších zemědělských prací. Byly to však jen jednoúčelové stroje,

které ve dvacátých letech minulého století

postupně uvolňovaly své místo víceúčelovýmtraktorům. V Čechách a na Moravě bylo v roce 1930

evidováno 355 a v roce 1947 asi 160 motorových

pluhů. Poslední z nich pracovaly na našich polích

ješte v polovině padesátých let.

Historie výroby traktorů

13


Výroba traktorů

a mechanizace

zemědělství


N

a naše území se traktory, hlavně

z Ameriky, dostaly ještě za doby

Rakouska-Uherska. Záměry mechanizace zemědělství, které vznikly počátkem 20.století, musely být po vzniku Československa přehodnoceny. Stalo se tak nejen v důsledku

technického vývoje, ale hlavně dalekosáhlým

a pronikavým státním zásahem do zemědělského

podnikání – a to pozemkovou reformou.

Vyvlastněna byla tehdy zemědělská půda srozlohou nad 150 hektarů, případně jakákoli půda

o rozloze nad 250 hektarů.

Předváleční odborníci byli přesvědčeni, že z

technického hlediska není vhodné vytvořit auplatňovat univerzální stroj, který by sloužil mnohým

účelům. Panoval názor, že je prospěšnější zemědělské stroje specializovat. Naše továrny proto

nekonstruovaly víceúčelové traktory, ale rozhodly

se pro stavbu tzv. nosných automobilových pluhů.

Ve svých úvahách vycházely ze situace dané rozvrstvením vlastníků půdy.

V českých zemích a zejména na Slovenskupřevládaly velkostatky a latifundie. Latifundie už byly

vybavené parními oracími soupravami, kterým

ostatně mechanizační prostředky nemohlykonkurovat co do výkonu a nízkých provozních nákladů.

A středně velké, potažmo malé statky na tom zase

nebyly hospodářsky tak dobře, aby mohly pomýšlet na speciální a finančně nákladné hospodářské

stroje.

Naše tehdejší továrny Laurin & Klement, Škoda

a Praga vyráběly motorové pluhy s nářadím pro

orbu na tříkolovém podvozku. Traktory se

v malém množství dovážely ze zahraničí, především z USA. První americké traktory však byly

těžké a svými koly příliš udusávaly půdu. Změna

nastala až těsně před válkou, když firma Ford

Motor Company (Detroit, Michigan) začala vyrábět

traktory Fordson – jednoduché, robustní, pohyblivé, bez podvozku, kde se jednotlivé mechanismy

spojovaly do společného agregátu postaveného na

kolech.

Fordson byl předobrazem všech dalších traktorů,

ale stále nebyl vhodný pro československé poměry

v poválečných letech: pro velkostatky byl příliš

malý, a naopak pro menší zemědělce byl zasepříliš drahý. Až když pozemková reforma zredukovala počet velkostatků, zvětšila počet velkých

a středně velkých hospodářství a konjunkturazbavila zemědělce jejich dluhů, nastal vhodný čas pro

malé traktory. Na přelomu 20. a 30. let minulého

století se traktory dostaly do výrobních programů

automobiliek Praga, Škoda a Wikov a rozšířilysortiment továren o výrobu zemědělských strojů,

např. Pujman, Slavia a Svoboda.

Združstevňování

a centrální řízení

Po druhé světové válce a hlavně po únoru 1948

byla uzákoněna další zemědělská reforma, při

které byla vyvlastněna půda nad 50 hektarů

a všechna půda, na které nepracovali její majitelé.

Od roku 1949 byla podle vzoru sovětskýchkolchozů na základě zákona č. 69/1949 Sb. zakládána

jednotná zemědělská družstva – JZD (na Slovensku

jednotné roľnícké družstvá – JRD), která postupně

tvořila základ zemědělské výroby v našem státě. Po

první „dobrovolné“ etapě (členové společně pracovali a používali stroje bez toho, aniž by rozorali

meze a spojili svoje pozemky dohromady),následovalo od roku 1950 nucené vykupovánízemědělských strojů od jednotlivců, čímž měla být znemožněna činnost malých rolníků.

Meze byly rozorány a členům JZD zůstalo jen

záhumenkové hospodářství. Malý zájem o vstup do

JZD vyústil v roce 1952 do násilné kolektivizace

půdy, kdy se sjednotila rostlinná a živočišná

výroba, družstva přešla pod správu státu a členové

JZD ztratili nárok na vyplácení podílu z jimi vložené půdy. Po částečném ústupku a příslibu tehdejšího prezidenta Antonína Zápotockého, že

z družstev může kdokoliv vystoupit, tak učinilo

téměř sedmdesát tisíc rolníků. V druhé etapě

kolektivizace vzniklo v letech 1955–1958 téměř

5500 družstev, které tak existovaly ve více než 80

procentech našich obcí. JZD byla zrušena až po

čtyřech desetiletích, a to zákonem č. 162/1990.

Jinou formou zemědělské výroby vsocialistickém Československu byly státní statky, které

Výroba traktorů a mechanizace zemědělství

15


obhospodařovaly více než 20 procent zemědělské

půdy. Všechny výrobní prostředky a produkce

byly majetkem státu.

Dalším prvkem centrálního řízení zemědělské

výroby bylo založení strojních a traktorových

stanic (STS), které poskytovaly služby jednotným

zemědělským družstvům a zpočátku i jednotlivcům. STS vznikla původně ve dvacátých letech

minulého století v Sovětském svazu, v období

kolektivizace. U nás jejich předchůdcem byl od

roku 1951 národní podnik Ústředí pro mechanizaci

zemědělství, který kromě technické a opravárenské

pomoci měl i pravomoc iniciovat výkup základních

mechanizačních prostředků fyzických osob.

Když bylo zjištěno, že rolníci neplní výrobní

anebo vyživovací plán anebo že dostatečněnevyužívají svou zemědělskou techniku, museli zemědělci svoje stroje prodat. STS byla zřízena vládním

nařízením č. 3/1951 Sb. Od roku 1952 se STS staly

samostatnými národními podniky, od roku 1954

byly napojeny na státní rozpočet a přetrvaly až do

roku 1990, kdy byly privatizovány. Od 70. let

některá JZD a STS vykazovaly i vlastnípodnikatelské záměry (na základě zákona č. 122/1975 Sb.

o zemědělském družstevnictví) – např. v STS

Mimoň se vyráběly kolové traktory Škoda-LIAZ ŠT

180, v dalších STS byla zavedena tzv. přidružená

výroba různých zemědělských strojů a nářadí

apod.

Vývoj, výrobu a odbyt zemědělských strojů od

60. let řídilo Sdružení národních podniků

Zemědělské stroje se sídlem v Chodově u Prahy,

do kterého patřily podniky:

Agrostroj Jičín, Agrostroj Pelhřimov s pobočnými

závody Přibyslav, Počátky a Třešť, Agrostroj

Prostějov s pobočnými závody Letovice a Rožmitál,

Agrostroj Roudnice nad Labem s odloučenýmprovozem Straškov a pobočným závodem Děčín,

Mepol Libice nad Cidlinou, Výzkumný ústavzemědělských strojů Praha, Opravny zemědělských

strojů Praha a Opravovne poľnohospodárskych

strojov Bratislava. Na Slovensku byl v roce 1969

v Rovinke u Bratislavy vytvořen samostatný

Výskumný ústav poľnohospodárskej techniky(zrušený v roce 1993) a Štátna skúšobňapoľnohospodárskych, potravinárskych a lesníckych strojov.

Změnami prošly i obchodní organizacezaobírající se zemědělskou technikou. V letech 1947–1948

se pod názvem Agrounie sloučily obchodní

zástupci domácích a zahraničních výrobců. Z této

organizace vznikly Sklady mechanizačních potřeb

a v roce 1949 Rozdělovny mechanizačních potřeb.

V roce 1951 vzniklo Ústředí pro mechanizaci

zemědělství, o rok později byly zřízeny krajské

podniky zemědělského zásobování, v roce 1958

nahrazené obchodně-technickou organizací Agro -

techna, která patřila pod ministerstvo strojírenství.

Další centralizací československého národního

hospodářství bylo v roce 1960 původních 23

závodů Agrotechny sloučeno do deseti krajských

závodů.

V březnu 1962 byla Agrotechna nakonec zrušena

úplně a nahradil ji Ústřední podnik zemědělské

techniky, kam patřila i VHJ Zbrojovka Brno (VHJ =

výrobně-hospodářská jednotka). Od roku 1982 se

podniky zemědělské techniky sdružily do VHJ

Agrozet, který od dubna 1989 patřil do státního

podniku Agrozet, koncernu zemědělského strojírenství Brno. Od roku 1990 působí jednotlivé

závody jako samostatné akciové společnosti pod

názvy Agrozet, Agrotechna, Agrowest apod.

Výroba traktorů

a zemědělské techniky

po r. 1945

Po znárodnění průmyslových podniků v období

1945–1948 nastalo centrální řízení národníhohosodářství. Výroba traktorů Škoda v Plzni pomalu

končila a jediným výrobcem zůstal národní podnik

Zbrojovka Brno se značkou Zetor. Tato tradiční

brněnská firma se na čtyři desetiletí stala jakýmsi

centrem zemědělského strojírenství a řídila další

národní podniky po celém Československu, jak

ukazuje nasledující přehled:

• Od 1. 1. 1954 byl národní podnik Zbrojovka

Brno přejmenován na Závody Jana Švermy,

n. p. (ZJŠ)

1)

.

ENCYKLOPEDIE ČESKÝCH TRAKTORŮ

16


• Od 1. 4. 1958 byly Závody Jana Švermyustanoveny tzv. oborovým podnikem pro přesnou

mechaniku (tehdejší matematické a kalkulační

stroje).

• K 1. 7. 1965 se Závody Jana Švermy stalysoučástí nové VHJ s oborovým ředitelstvím

Zbrojovka Brno, jehož součástí byly následující

podniky: Závody Jana Švermy, Brno (traktory,

psací a kalkulační stroje, lovecké a sportovní

zbraně), ZKL – Závody na kuličková ložiska

a traktory Brno (traktory, valivá ložiska),

Agrostroj Prostějov (zemědělské stroje napěstování, sběr a posběrovou úpravu obilí, brambor

a sběr chmelu), Agrostroj Pelhřimov (zemědělské stroje pro živočišnou výrobu a sběr krmiv),

Agrostroj Jičín (zemědělské stroje na pěstování

a sběr cukrové řepy a žací stroje), Přesnéstrojírenství Uherský Brod (lovecké a sportovní

zbraně), Ústřední podnik zemědělské techniky

Praha a Výzkumný ústav zemědělských strojů

Chodov u Prahy.

• Od 1. 7. 1968 sa Závody Jana Švermy vrátily

k názvu Zbrojovka Brno a název nadřízené

organizace se změnil na Zbrojovka – generální

ředitelství se sídlem v Brně.

• K 1. 1. 1979 byla Zbrojovka Brno vyčleněna

z VHJ Zbrojovka a zařazena do nově vzniklé

VHJ Závody automatizační a výpočetní techniky

– generální ředitelství se sídlem v Praze (ZAVT).

• Od 1. 1. 1981 byla zřízena VHJ ZAVT – koncern

se sídlem v Praze, jehož součástí byla

i Zbrojovka Brno.

• Od 1. 1. 1982 bylo generální ředitelství

Zbrojovka Brno přejmenováno na Agrozet

Brno.

• Od 1. 1. 1983 se název VHJ Agrozet Brnozměnil na Agrozet – koncern zemědělského strojírenství se sídlem v Brně. Zároveň bylorozhodnuto o jednotném názvu všech koncernových

podniků a organizací této VHJ:

– Agrozet Zetor (předtím Zetor, n.p., Brno)

– Agrozet Prostějov (předtím Agrostroj, n. p.,

Prostějov)

– Agrozet Pelhřimov (předtím Agrostroj, n. p.,

Pelhřimov)

– Agrozet Jičín (předtím Agrostroj, n. p., Jičín)

– Agrozet Uherský Brod (předtím Přesnéstrojírenství, n. p., Uherský Brod)

– Agrozet Roudnice (předtím Roudnické strojírny a slévárny, n. p., Roudnice nad Labem)

– Agrozet Letovice (předtím Letostroj, n. p.,

Letovice)

– Agrozet Humpolec (předtím Humpolecké

strojírny, n. p., Humpolec)

– Agrozet Brno (předtím Brnosmalt, n. p., Brno)

– Agrozet Svratka (předtím Mars, n. p., Svratka)

– Agrozet – koncernová obchodní organizace

Brno (předtím Ústřední podnik zemědělské

techniky, n. p., Brno)

– Agrozet – koncernová obchodní organizace

Přelouč (předtím Agra, n. p., Přelouč)

– Agrozet – koncernová obchodná organizácia

Zvolen (předtím Agrotechnika, n. p., Zvolen)

– Agrozet – koncernový výzkumný ústavzemědělských strojů Praha (předtím Výzkumný

ústav zemědělských strojů, Praha)

– Agrotes – koncernová účelová organizace

Brno (předtím Agrotes, účelová organizace,

Brno).

• K 30. 6. 1988 byl koncernový podnik Zbrojovka

Brno vyčleněn z VHJ ZAVT a zrušen.

• K 1. 7. 1988 byl založen státní podnik Zbrojovka

Brno.

• Dne 1. 5. 1992 privatizací majetku divize motorů

s. p. Zbrojovka Brno vznikla společnost Brno

Diesel, a. s.

• K 1. 7. 1993 v souvislosti s realizací schváleného

dodatku k privatizačnímu projektu s. p.

Zbrojovka Brno byla vložena část majetku s. p.

Zetor do a. s. Brno Diesel. Obchodní jméno

společnosti se změnilo na Zetor, a. s.

2)

Výroba traktorů a mechanizace zemědělství

17

1)

Jan Šverma, narozený 1901, byl český komunistický politik a novinář, šéfredaktor Rudého práva; zemřel v zimě

1944 v průběhu Slovenského národního povstání.

2)

Dějiny podniku Zetor a. s. a traktory Zetor jsou podrobněji popsány v přehledu výrobců traktorů.


• K 1. 1. 2007 se obchodní jméno společnosti

změnilo na Zetor Tractors, a. s., Brno

Ceny zemědělských traktorů

Kde to bylo možné, uvádím i ceny traktorů

v době jejich výroby a prodeje. Po znárodnění

v roce 1948 byly zavedeny státní jednotné ceny

a od července 1959 měly k rychlejšímu rozvoji

mechanizace zemědělských prací přispět i snížené

ceny, platné pro JZD a organizace ministerstva

zemědělství, jakož i pro podniky a organizace

celého tzv. socialistického sektoru. Reálnou cenu

zkreslovala navíc i tzv. daň z obratu, která byla

často dokonce záporná a způsobovala, že výsledná

cena zboží byla nižší než skutečné výrobní

náklady. Vzhledem k nízké ceně práce (průměrná

mzda v národním hospodářství byla např. v roce

1958 1 200 Kčs, v roce 1965 1 500 Kčs a v roce

1973 téměř 2 100 Kčs) nás nemohou překvapit ani

ceny za generální opravy traktorů v roce 1960: GO

modelu Zetor 25A a 25K stála 8 600 Kčs, pro model

Škoda 30 stála 12 000 Kčs, GO kolového traktoru

Zetor 50 Super stála 14 800 Kčs a pro pásový Zetor

50 Super byla stanovena na 25 800 Kčs.

ENCYKLOPEDIE ČESKÝCH TRAKTORŮ

18

rok výroba kolových a pásových traktorů v ČSR/ČSSR (ks) export kolových traktorů (ks)

1946 936 22

1947 5579 940

1948 9098 1922

1949 9735 4018

1950 10455 6057

1951 9468 6671

1952 6664 5574

1953 6518 5946

1954 8256 5078

1955 12570 8968

1956 18004 9888

1957 21236 14445

1958 24601 15192

1959 29220 18281

1960 32492 18083

1961 27767 13888

1962 31491 18086

1963 28450 18851

1964 29734 14484

1965 30534 14564

Statistika výroby

a) výroba traktorů v Československu a jejich export


Výroba traktorů a mechanizace zemědělství

19

rok

výroba kolových a pásových traktorů (ks)

export kolových traktorů (ks)

ČSR/ČSSR Čechy, Morava a Slezsko Slovensko

1966 28164 – – 14802

1967 28669 – – 17003

1968 24424 – – 16273

1969 18617 – – 10248

1970 18480 – – 13420

1971 21794 21784 10 14909

1972 22253 22153 100 14234

1973 23975 23772 203 20180

1974 27065 26825 240 17694

1975 29585 29285 300 19608

1976 31458 31076 382 25867

1977 35040 34451 589 29379

1978 33317 32105 1212 4815

1979 35370 33105 2040 27107

1980 33359 30680 2679 25580

1981 32110 28441 3669 25535

1982 33523 27439 6084 24904

1983 34176 28242 5934 25236

Poznámka: Výroba traktorů na Slovensku v letech 1971–1977 představovala produkci lesních kolových traktorů

v dnešním podniku LKT, od roku 1978 zahrnovala i montáž traktorů Zetor UŘ II v podniku ZŤS Martin.

b) výroba traktorů v Československu, jejich export a dodávky zemědělským podnikům

rok 1946 1947 1948 1949 1950 1951 1952 1953 1954 1955

kolové tr. (ks) 936 5579 9098 9735 10455 9468 6664 6518 8256 12327

pásové tr. (ks) – – – – – – – – – 243

jednoosé tr. (ks) – – – – – – – – – 507

rok 1956 1957 1958 1959 1960 1961 1962 1963 1964

kolové tr. (ks) 18004 21236 23395 29220 32492 27767 31491 28450 29674

pásové tr. (ks) – – 1206 – – – – – 60

jednoosé tr. (ks) – – 2500 2475 2050 1502 – – –

export (ks) – 14465 15192 18281 18083 13888 18086 18851 14484

dod. pro zem. podniky –

kolové tr. (ks)

– 5918 8100 11166 14017 11999 14009 9428 15019

dod.pro zem. podniky –

pásové tr. (ks)

– 2420 1381 1469 1488 1955 2175 2479 1191


ENCYKLOPEDIE ČESKÝCH TRAKTORŮ

20

rok 1965 1966 1967 1968 1969 1970 1971 1972

kolové tr. 30094 27909 28669 24424 – 18480 21794 22253

pásové tr. 440 255 – – – – – –

export 14564 14802 17003 16273 10248 13420 14909 14234

dod. pro zem. – kol. tr. 12919 13009 6655 9742 6366 7678 8529 9679

dod. pro zem. podniky – pás. tr. 2223 1465 942 853 560 652 689 726

Poznámka: Položky „Dod. pro zem. – kol.“ a „Dod pro zem. – pás.“ označují počet kolových resp. pásovýchtraktorů, dodaných zemědělským podnikům v jednotlivých letech. Zahrnuty jsou traktory domácí výroby i dovezené ze

zahraničí.

3)

3)

V tomto období se jednalo o dovoz především ze Sovětského svazu, Německé demokratické republiky, Polské

lidové republiky a Rumunské socialistické republiky.

c) počet kolových a pásových traktorů v československých zemědělských podnicích,

v Čechách a na Slovensku

rok

Československo Čechy Slovensko

celkem kolových pásových celkem kolových pásových celkem kolových pásových

1951 25839 23773 2066 17513 - - 8326 - -

1952 26519 24175 2344 18963 17471 1492 7556 6704 852

1953 28706 24725 3981 20394 17749 2645 8312 6976 1336

1954 30752 25107 5645 22259 18432 3827 8493 6675 1818

1955 33499 26044 7455 24437 19337 5100 9062 6707 2355

1956 38777 30238 8539 27976 22235 5741 10801 8003 2798

1957 44218 34317 9901 32286 25372 6914 11932 8945 2987

1958 53055 42526 10529 38678 31470 7208 14377 11056 3321

1959 62867 51640 11227 44622 37244 7378 18245 14396 3849

1960 74905 63547 11358 52515 44723 7792 22390 18824 3566

1961 87428 74702 12726 60503 52045 8458 26925 22657 4268

1962 98257 84721 13536 67715 58762 8953 30542 25959 4583

1963 107772 92547 15225 74159 64148 10011 33613 28399 5214

1964 118477 102453 16024 82078 71739 10339 36399 30714 5685

1965 125391 108431 16960 87843 77067 10776 37548 31364 6184

1966 127143 110420 16723 90722 80026 10696 36421 30394 6027

1967 130554 112795 17759 93499 82209 11290 37055 30586 6469

1968 133215 114917 18298 96192 84557 11635 37023 30776 6602

1969 134432 115942 18490 97305 85581 11724 37127 30361 6766

1970 136394 118162 18232 99016 87386 11630 37378 30776 6602

1971 137536 119990 17546 100315 89059 11256 37221 30931 6290


Traktory a jejich

rozdělení

Traktor (z latinského trahere = tahat) je tažný

stroj, určený svou stavbou především k tahání,tlačení, nesení a pohonu různých strojů. Používá se

hlavně v zemědělství, ale dobře sa uplatňuje také

v lesním hospodářství a v dalších pracovních

oblastech. Určen je také k vykonávání dalších

prací, např. tahání přívěsů v dopravě, používá se

ve stavebníctví apod.

Právní norma ES/EU 86/415/EHS ve znění

97/54/ES definuje zemědělský anebo lesní traktor

jako motorové vozidlo s koly, popř. s nekonečnými pásy, které má alespoň dvě nápravy, jeho

hlavní funkce spočívá ve využití tažné síly a které

je konstruováno speciálně k tažení, tlačení, nesení

anebo pohánění určitého nářadí, strojů či přívěsů

určených zemědělskému nebo lesnickému použití.

Traktor může být vybaven i k přepravě nákladu,

popř. osob.

Rozdělení traktorů podle

účelu

• Zemědělské traktory se speciálnímipneumatikami s hrubým záběrovým vzorkem jsou určeny

k polním pracím. Mohou být všeobecné (univerzální) konstrukce anebo speciální, určené pro

určitý druh zemědělské práce (kultivační traktory,

traktory k nesení nářadí apod.). Vyznačují se

malým rozsahem rychlosti jízdy.

• Univerzální traktory s podobnou konstrukcí

jako zemědělské. Univerzální traktor je konstruovaný tak, aby vyhovoval více účelům – např. se

může jednat o orební traktor s vyměnitelnými koly

velkého průměru s úzkými pneumatikami azvětšenou světlou výškou, vhodný jak na orbu, tak i na

obdělávání půdy mezi řádky. Převážná většina

dnes používaných kolových traktorů je univerzálního typu; mají větší rozsah pojízdné rychlosti

a jsou uzpůsobeny i pro silniční dopravu.

• Speciální traktory, konstrukčně upravené

k určitému druhu zemních, stavebních, zemědělských, lesních anebo jiných prací, k tahání těžkých

přívěsů anebo návěsů apod. Speciální traktory jsou

kolové, pásové či polopásové traktory upravené ke

speciálním účelům:

a) traktor pro vinice a chmelnice je konstruovaný jako malý kolový, pásový či polopásový

traktor, s rozchodem kol maximálně 1000 mm

a s malým poloměrem otáčení.

b) bažinový traktor je pásový traktor s mimořádně širokými pásy nebo kolový traktor se

širokými pneumatikami, určený na práci v málo

únosných půdách.

c) svahový traktor je převážně kolový, případně

i pásový či polopásový traktor s nastavitelnou

výškou kol nebo pásů na každé straně traktoru.

Takovéto provedení umožňuje, aby těžiště

Výroba traktorů a mechanizace zemědělství

21

rok

Československo Čechy Slovensko

celkem kolových pásových celkem kolových pásových celkem kolových pásových

1972 139209 122447 16762 100610 89981 10629 38599 32466 6133

1973 140980 124591 16389 102007 91722 10285 38973 32869 6104

d) počet traktorů na Slovensku

rok 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000

stav 36912 34980 33009 30851 29810 27764 26650 25820 25067 23913 22614

nákup 1405 172 109 132 122 233 419 500 514 334 377


u traktoru pracujícího na vrstevnici bylo při

bližně uprostřed mezi stopami kol nebo pásů.

Podobným způsobem byly na začátku 20. století

konstruovány i motorové pluhy, jejichž pravé

kolo bylo o 150 mm níž, neboť jelo v brázdě.

d) samohybný podvozek (nosič sklízecích strojů)

je speciální traktor, na jehož podvozek seupev

ňují různé zemědělské stroje, poháněné moto

rem traktoru. Většinou se jedná o složité sklízecí

stroje, které se používají jen v průběhu několika

málo měsíců v roce.

Rozdělení traktorů podle

druhu

Podle druhu traktory dělíme na kolové,kolopá

sové, pásové a polopásové.

• Kolový traktor se pohybuje a tahovou sílu

vyvíjí výlučně spojením hnacích kol s podkladem.

Má obvykle čtyři kola opatřená pneumatikami.

Zadní kola jsou zpravidla hnací a přední kola jsou

řídicí. U kolového traktoru je potřeba využít conej

větší podíl vlastní hmotnosti k získání adhezní

hmotnosti na hnacích kolech. Výhodou kolových

traktorů je jejich jednoduchost, levnější výroba,

náklady na údržbu jsou nižší a jejich použití jeuni

verzálnější. Nevýhodou kolových traktorů je jejich

větší měrný tlak na půdu (asi 1,5 kg/cm

2

) a větší

prokluzování hnacích kol. Celková účinnostkolo

vého traktoru (poměr tahového výkonu v poměru

k výkonu motoru) je přibližně 50–60 %.

Za účelem zlepšení pracovních vlastností kolo

vých traktorů (zmenšení měrného tlaku na půdu,

menší prokluzování kol a vyšší celková účinnost)

vznikly traktory polopásové a traktory s pohonem

všech kol.

Kolové traktory mohou být dvojnápravovéčtyř

kolové (nejčastěji), dvojnápravové trojkolové

(s jedním jednoduchým anebo dvojitým řídicím

kolem vpředu a se dvěmi hnacími koly vzadu –

kultivační traktory) a jednonápravové (jen se

dvěma koly na jedné nápravě, které se mohou

obvykle pohybovat jen ve spojení s pracovním

strojem anebo jiným dopravním prostředkem;vět

šinou jsou to menší zahradní traktory).

Kolové traktory sa dále rozdělují na následující

typy traktorů:

• Orbový traktor – je kolový traktor se širokými

hnacími koly a s pneumatikami s vysokýmzáběro

vým dezénem, někdy i s dvojitou montáží pneu

matik. V minulosti se na kolech používaly kovové

obruče s ostruhami. Světlá výška tohoto typutrak

toru bývá nejméně 250 milimetrů. Orbový traktor

se používá především k hluboké orbě anebo jiným

zemědělským pracím, vyžadujícím větší tahovou

sílu traktoru. Pracovní stroje či nářadí se umisťují

obvykle vzadu jako přívěsné, nesené anebo

návěsné stroje a nářadí.

• Kultivační traktor je lehký kolový traktor

s úzkými hnacími koly, se světlou výškou nejméně

400 milimetrů, určený hlavně k obdělávání půdy

mezi řádky. Pracovní stroje nebo nářadí se umisťují

obvykle vzadu, ale i vpředu či mezi nápravami.

ENCYKLOPEDIE ČESKÝCH TRAKTORŮ

22

Na motorovém pluhu Excelsior P 5 je vidět rozdílné



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist