načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Emoční inteligence - Travis Bradberry; Jean Greaves

Kniha: Emoční inteligence
Autor: ;

Devadesát procent nejúspěšnějších lidí má vysokou emoční inteligenci. Koeficient emoční inteligence (EQ) je dvakrát důležitější než IQ, chcete-li se dostat tam, kam si přejete. ...
Titul je skladem >3ks - odesíláme ihned
Ihned také k odběru: Ostrava
Vaše cena s DPH:  211
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
rozbalVýhodné poštovné: 69Kč
rozbalOsobní odběr zdarma
Doporučená cena:  249 Kč
15%
naše sleva
7
bo za nákup

hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7% 100%   celkové hodnocení
1 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » BIZBOOKS
Rok vydání: 2013-04-24
Počet stran: 240
Rozměr: 145 x 205 mm
Úprava: 228 stran : ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Název originálu: Emotional intelligence
Spolupracovali: překlad Cuba Dysrytmic
Vazba: brožovaná lepená
Doporučená novinka pro týden: 2013-18
ISBN: 9788026500391
EAN: 9788026500391
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Devadesát procent nejúspěšnějších lidí má vysokou emoční inteligenci. Koeficient emoční inteligence (EQ) je dvakrát důležitější než IQ, chcete-li se dostat tam, kam si přejete. Můžete si dovolit to ignorovat? Vůbec poprvé uveřejňují autoři v knize svůj revoluční program, který pomáhá lidem identifikovat jejich schopnosti emoční inteligence, zlepšovat je a díky tomu si ulehčit cestu za dosažením nejdůležitějších cílů. Kniha obsahuje vyzkoušené a ověřené strategie, jak měřit a na základě tohoto měření zlepšit emoční inteligenci. Tyto strategie vám pomohou ke kvalitnějšímu osobnímu i pracovnímu životu. Součástí knihy je kód ke světově nejoblíbenějšímu a nejprodávanějšímu on-line testu emoční inteligence, který vám řekne, jak je na tom váš EQ (kvocient emoční inteligence) nyní, co dělat, abyste jej ihned mohli začít zvyšovat, a také umožňuje kontrolu vašich pokroků. Travis Bradberry a Jean Greaves jsou autoři bestsellerů a zakladatelé poradenské firmy TalentSmart®, která je největším poskytovatelem školení a testování v oblasti emoční inteligence na světě. Jejich knihy byly přeloženy do 28 jazyků a jsou dostupné čtenářům ve 150 zemích světa. Autoři přispívají do periodik jako Newsweek, BusinessWeek, Fortune nebo Forbes.

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Zákazníci kupující knihu "Emoční inteligence" mají také často zájem o tyto tituly:
Emoční inteligence Emoční inteligence
Goleman, Daniel
Cena: 257 Kč
Emoční inteligence -- Jak ji rozvíjet a využívat Emoční inteligence
Pletzer, Marc A.
Cena: 228 Kč
Manažerská ekonomika -- 5., aktualizované a doplněné vydání Manažerská ekonomika
Synek, Miloslav; kolektiv
Cena: 539 Kč
Jak získávat přátele a působit na lidi Jak získávat přátele a působit na lidi
Carnegie, Dale
Cena: 221 Kč
Emoční inteligence pro ženy -- Jak ji rozvíjet a využívat Emoční inteligence pro ženy
Topf, Cornelia
Cena: 228 Kč
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Strategie sociálního
povědomí
7
STRATEGIE SOCIÁLNÍHO
POVĚDOMÍ
M
ěli jste někdy spolupracovníka, který k vám přišel a, aniž
byste mu cokoliv řekli, věděl, jaký zrovna máte den a co se
odehrává ve vaší mysli? Bylo mu jasné, že jste byli na mítinku s panem
XY, protože byl vše schopen „vypozorovat“ z vaší tváře. Věděl, že by
vám měl dát čas se zklidnit, a odsunul na později žádost, se kterou
za vámi původně přišel. Určitě mu v ten moment něco došlo.
Anebo co třeba ta servírka, co „prostě zná“ přání každého ze
svých zákazníků: jeden pár bývá rád o  samotě uzavřen do svého
vlastního světa; další pár rád přivítá příjemnou konverzaci
s neznámou osobou, kdežto další stůl požaduje profesionální a vlídnou
obsluhu bez zbytečných řečí. Každý z nich sedí u svého stolu, jí a pije,
nechá se obsluhovat, pod povrchem se však skrývá mnoho věcí,
každý stůl se stává jedinečný. Jak je možné, že je servírka schopna tak
rychle posoudit každý stůl a rozpoznat jeho požadavky?
Vnímavý spolupracovník i servírka dosahují vysoké úrovně
sociálního povědomí, čili dovednosti, kterou používají k  pochopení
a rozpoznání nálady jednotlivců a různých skupin lidí. Ačkoli tyto





Emoční inteligence 128
dvě osoby můžeme pokládat za ostřílené veterány, pravděpodobně
se museli tuto schopnost naučit a dlouhodobě ji zdokonalovat.
Místo sebezpytu a  snahy o  pochopení sama sebe je sociální
povědomí založeno na pohledu ven, abyste chápali a  ocenili
další osoby. Sociální povědomí je založeno na schopnosti rozpoznat
a pochopit emoce druhých. Při kontaktu s nimi se nalaďte na jejich
emoce, díky čemuž získáte ucelenějšího obrazu toho, co se ve vašem
okolí děje. Bude to mít dalekosáhlý vliv na vše od vašich vztahů až
po nejzákladnější prvky komunikace.
Pro vytváření dovedností sociálního povědomí je zásadní,
abyste pozorovali ostatní lidi v různých situacích. Můžete někoho
z povzdálí sledovat při čekání ve frontě v obchodě, stejně jako zkoumat
osobu, s níž právě hovoříte. Brzy si naučíte všímat řeči těla, výrazů
tváře, držení těla, tónu hlasu a  dokonce i  toho, co se skrývá pod
povrchem, jako jsou hlubší emoce a myšlenky.
Jedna z  fascinujících věcí při budování pronikavého smyslu
pro sociální povědomí je to, jak jsou emoce, výrazy ve tváři a  řeč
těla v různých kulturách přenosné a stejně interpretovatelné. Tuto
schopnost můžete používat, kdekoli budete.
Brýle, pomocí nichž okolí sledujete, nesmí být zastřené. První
krok k získání sociálního povědomí tkví ve schopnosti nebýt
sebestředný nebo roztržitý a ostatním lidem věnovat plnou pozornost.
Při posuzování lidí nepoužívejte jen oči: naučte se využívat všechny
vaše smysly. Nejenže můžete uplatnit všech pět smyslů, ale můžete
získat další kvantum informací, které se dostávají do mozku skrze
smysl šestý, neboli emocemi. Vaše pocity vám mohou pomoci za-





STRATEGIE SOCIÁLNÍHO POVĚDOMÍ 129
Strategie sociálního
povědomí
znamenat a  interpretovat signály, které lidé vysílají. A  právě tato
signály vám pomohou vcítit se do kůže někoho jiného.
Podívejte se na sedmnáct strategií, uvedených v  této kapitole.
Stanou se vaší pomocnou rukou při postupu vpřed, budete se umět
lépe poprat se s  překážkami, které se vám dostanou do cesty při
získávání znalostí o  lidech. Není možné pochytit všechny signály,
a proto je opravdu důležité, abyste si všimli těch zásadních. V tomto
vám pomohou právě tyto osvědčené strategie k získání sociálního
povědomí.





Emoční inteligence 130
Strategie sociálního povdomí
1. Oslovujte lidi jejich jmény.
2. Sledujte řeč těla.
3. Vše si načasujte.
4. Vytvořte si několik záložních otázek.
5. Nedělejte si na mítincích poznámky.
6. Společenská setkání si dopředu plánujte.
7. Ukliďte si vnitřní nepořádek.
8. Prožívejte přítomnost.
9. Vydejte se na patnáctiminutovou procházku.
10. Sledujte EQ ve fi lmech.
11. Procvičujte umění naslouchat.
12. Běžte pozorovat lidi.
13. Řiďte se pravidly kulturního zázemí.
14. Testujte přesnost odhadu.
15. Obujte se do jejich bot.
16. Vnímejte celkový kontext.
17. Zachyťte náladu v místnosti.





STRATEGIE SOCIÁLNÍHO POVĚDOMÍ 131
Strategie sociálního
povědomí
1. Oslovujte lidi jejich jmény
Možná jste dostali jméno po nějakém členovi rodiny nebo po
rodinném příteli, nebo máte třeba přezdívku, která je zkratkou vašeho
příjmení. Přestože se za ním může skrývat jakýkoli příběh, jméno je
neoddělitelnou součástí vaší identity. Proto působí tak dobře, když
vás lidé oslovují jménem a pamatují si ho.
Oslovování lidí jménem je snad nejzákladnější a  nejvlivnější
strategie sociálního povědomí, kterou můžete použít. Je to velmi
osobní a smysluplný způsob, jak si někoho naklonit na svou stranu.
Pokud máte sklon vyhýbat se společenským situacím nebo
událostem, oslovování jménem vám pomůže vytáhnout hlavu z písku;
prolomíte ledy a budete působit velmi vřele a zdvořile. I pokud jste
velmi společenská osoba, touto strategií byste se bezpochyby
v životě měli řídit.
O oslovování toho bylo řečeno již dost. Pojďme si nyní
promluvit o tom, jak tuto strategii dotáhnout do konce. Pokud vám jména
jiných lidí často uvíznou na špičce jazyka, a víte o sobě, že „jste
spíše na obličeje než na jména“,
nebo pokud si už půl minuty po
představení jméno
nepamatujete, zkuste jedno cvičení. Tento
měsíc řekněte každému, kdo
vám bude představen nebo kdo
vstoupí do vaší kanceláře:
„Dobrý den, (jméno).“ Zapamatovat si jména je pro mozek cvičení, proto
je třeba ho opakovat. Pokud je nějaké jméno neznámé či neobvyklé,
Přestože se za ním může
skrývat jakýkoli příběh,
jméno je neoddělitelnou součástí
vaší identity. Proto působí
tak dobře, když vás lidé
oslovují jménem a pamatují si ho.





Emoční inteligence 132
požádejte dotyčnou osobu, ať vám ho napíše. Jméno se vám v mysli
spojí s obrazem nápisu na papíru, a tak si ho později lépe vybavíte.
Během každé konverzace se snažte jméno použít minimálně
dvakrát.
Při oslovování jménem nejde jen o to, aby si lidé uvědomili, že
víte, kdo jsou. Jde především o  to, že s  nimi udržíte více než jen
povrchní kontakt. Tím, že si za svůj cíl zvolíte zapamatovat si jména
všech lidí, se kterými se seznámíte a  které potkáváte, zbystřujete
svou mysl a zvyšujete úroveň svého sociálního povědomí.





STRATEGIE SOCIÁLNÍHO POVĚDOMÍ 133
Strategie sociálního
povědomí
2. Sledujte řeč těla
Zkuste se zeptat profesionálních hráčů pokeru, co na svých
protivnících sledují nejpozorněji. S největší pravděpodobností by vám
odpověděli, že se dívají na malé změny v  chování korespondující
s hráčovou vírou ve své karty.
Kontrolují jeho držení těla, pohyb očí, gesta rukou a také výrazy
tváře. Sebevědomý hráč se siláckým vystupováním totiž může
blafovat, zatímco na první pohled nenápadný hráč má často
královskou postupku. Znalost řeči těla je pro profesionální hráče pokeru
zásadní, ovlivňuje, jestli vyhrají, nebo půjdou domů s  prázdnýma
rukama. Cit pro sociální povědomí je může doslova položit, nebo
naopak proslavit.
Výborné čtení řeči těla je pro nás rovněž důležité; budeme moct
zjistit, jak se lidé opravdu cítí, a  podle toho si předem připravit
odpovídající reakci. Ke kompletnímu posouzení osoby je potřeba
vytvořit posudek doslova od hlavy k patě. Začněte s hlavou
a obličejem. Oči totiž komunikují mnohem více než ostatní části lidského
těla. Můžete skrze ně získat mnoho informací, buďte však opatrní,
abyste do nich nezírali příliš dlouho.
Plynulý a nepřerušovaný oční kontakt svědčí
o pravdomluvnosti, upřímnosti nebo péči. Tikání očí nebo mrkání zase může
poukazovat na podvod. Lidé s  přirozenými pohyby očí, s  uvolněným
a  přesto vnímavým pohledem působí na druhé velmi upřímně
a čestně.
Nyní se podívejme na úsměv. Je opravdový nebo nucený?
Výzkumy nám pomohou najít rozdíly. Podstatné je sledovat vrásky





Emoční inteligence 134
v  očních koutcích, pokud se žádné nenajdou, je pravděpodobné,
že je úsměv falešný. Opravdový úsměv se rychle změní od malých
pohybů až po široký, otevřený výraz obličeje.
Když jste skončili s obličejem, můžete se přesunout k ramenům,
pažím a trupu. Jsou ramena skrčená, nebo přirozeně napnutá? Jsou
paže, ruce, nohy a chodidla klidné, nebo působí nervózně? Tělo
neustále komunikuje a  je opravdu hojným zdrojem informací,
proto se snažte účelně sledovat řeč těla na pracovních mítincích, při
schůzce s přáteli a také během seznamování. Až se naladíte na vlnu
řeči těla, zprávy vámi vysílané budou najednou hlasité a čisté, brzy
najdete vodítka, pomocí nichž budete umět rozpoznat přetvářku.





STRATEGIE SOCIÁLNÍHO POVĚDOMÍ 135
Strategie sociálního
povědomí
3. Vše si načasujte
Určitě jste někdy slyšeli frázi „všechno má svůj čas“, kterou se
vysvětlovalo mnoho situací a událostí. Pokud pracujeme s lidmi
a jejich emocemi, načasování je opravdu zásadní. Nejspíš se nebudete
dožadovat zvýšení platu, když zrovna nepůjdou dobře obchody,
nebudete se snažit opravovat někoho, kdo se vámi cítí ohrožen,
a zajisté nebudete požadovat službu po někom, kdo je ve velkém stresu
a naštvaný.
Ke zlepšení sociálního uvědomění zkuste přisto upit k  nácviku
načasování při pokládání otázek. Cílem je položit správnou
otázkou ve správný okamžik, se správným rozpoložením mysli
a především s ohledem na svůj protějšek.
Zkuste si představit, jak by probíhala komunikace s  vaší
kolegyní, která se vám chce svěřit o  svém manželství. Má o  něj obavy
a najednou dává najevo mnohem více emocí, než je to u ní obvyklé.
A vy ze sebe v tu chvíli vyhrknete otázku: „Už jsi uvažovala o tom,
jak by měl vypadat náš nový projekt?“ Ona na vás samozřejmě bez
mrknutí oka hledí, doslova odrovnána vaší otázkou. Její tvář
poklesne. Konverzace tím skončila.
V  tomto případě byly jak načasování, tak otázka i  nastavení
mysli špatné. Otázku jste položili v  době pro vás přijatelné; jenže
načasování a stav mysli druhé osoby byly úplně někde jinde.
Zapamatujte si, že nejde jen o vás, jde hlavně o osoby okolo vás. V době
rozhovoru jste měli radši zvolit tuto otázku: „Existuje něco, co bych
pro tebe mohl udělat?“ Ona by pravděpodobně ocenila váš zájem





Emoční inteligence 136
a uklidnila by se. A v tento moment byste mohli položit vaši otázku
s vědomím, že na ni stále není úplně vhodná doba.
Při nácviku načasování si uvědomte, že k dosažení větší
efektivity si musíte uvědomit, jak je pro sociální uvědomění klíčové
zaměření na druhé osoby, a ne na vás samotné.





STRATEGIE SOCIÁLNÍHO POVĚDOMÍ 137
Strategie sociálního
povědomí
4. Vytvořte si několik záložních otázek
Někdy se konverzace nevyvíjí, tak jak jste původně plánovali. Buďto
druhá osoba nemluví tak moc, jak jste si představovali, nebo jste
z  ní schopni dostat jen jednoslovnou odpověď. Desetisekundová
nálož ticha se vám zdá jako věčnost; svíjíte se z toho, jak trapná je to
situace. Potřebujete vytáhnout něco z vašeho záložního plánu, a to
rychle. Jak by taková záložní otázka měla vypadat?
Záložní otázka je to, co užijete pro případ trapného ticha nebo
nepříjemného momentu. Tato strategie sociálního uvědomění vám
dá čas na to, abyste mohli druhou osobu lépe poznat a ukázat jí, že
máte o její myšlenky, pocity a nápady zájem. Otázka může vypadat
například takto: „Co si myslíš o  (doplňte)?“. Zkuste vybrat téma,
které vyžaduje určité vysvětlování, může to být například profesní
otázka nebo nějaká událost ze současnosti. Zároveň se ale snažte
vyhnout politice, náboženství a  jiným potenciálně choulostivým
oblastem.
Všestranně nadaný účastník konverzace ví přesně, kdy má
záložní otázku vytáhnout – kdy je potřeba rozhovor nakopnout. Tím
se vyhne tomu, aby se konverzace předčasně ukončila. Může to sice
působit jako prudká změna tématu, nemusíte se však bát. Pokud
to konverzaci dodá život, vedete si dobře. Pokud se i  přesto bude
mezi vámi rozkládat mrtvolné ticho, možná nadešel čas zapojit do
konverzace někoho dalšího nebo si s omluvou dojít pro další pití.





Emoční inteligence 138
5. Nedělejte si na mítincích poznámky
Neustále je do nás vtloukáno, že k tomu, abychom byli úspěšní,
musíme zvládat hektickou pracovní zátěž a musíme být schopni snášet
čím dál víc. Pokud budeme vycházet z představy o multitaskingu*,
tak platí, že čím více věcí jsme schopni dělat najednou, tím
úspěšnější jsme. To je špatně. Multitasking nutí obětovat kvalitu vaší
práce, mozek totiž není schopen fungovat naplno při několika
souběžných aktivitách.
Zkuste si představit, že jste na mítinku, kde se řeší několik
nápadů najednou. Místnost je plná zastánců i odpůrci každé z myšlenek
a každý prezentuje své
argumenty. I  když se všechny poznámky
zaznamenávají na tabuli, vy si
pro jistotu zapisujete své vlastní,
aby vám nic neuniklo. Ve chvíli,
kdy dokončujete svou myšlenku,
z ničeho nic začne Oskar mluvit
velmi rozzlobeně. Následuje velmi jadrná výměna názorů mezi
Oskarem a  Melindou. Prohledáváte si při tom své poznámky, ale
nemůžete najít příčinu neshody. Co se vlastně stalo? Unikly vám
zásadní detaily.
Když jste svou hlavu zaměřili jen na váš tablet a vaše ruce si něco
v  rychlosti zapisovaly, unikla vám zásadní vodítka, vrhající světlo
na pocity a  myšlenky ostatních. Komu záleží na získání
kompletního obrazu a pochopení celého příběhu, věnuje lidem pozornost,
* Multitasking označuje schopnost provádět několik úloh současně.
Když jste svou hlavu zaměřili
jen na váš tablet a vaše ruce
si něco v rychlosti zapisovaly,
unikla vám zásadní
vodítka, vrhající světlo na pocity
a myšlenky ostatních.





STRATEGIE SOCIÁLNÍHO POVĚDOMÍ 139
Strategie sociálního
povědomí
aniž by byl rozptylován telefony nebo zapisováním. Bude
výhradně sledovat dění. Pamatujte si, že sociální uvědomění tkví
v rozpoznání a  pochopení pocitů a  myšlenek ostatních. Abyste toho byli
schopni, musíte se zaměřit jen na lidi okolo vás.
Mítinky jsou pro pozorování skvělým místem.
Je na nich soustředěné a  pozorné obecenstvo, a  obvykle málo
možností rozptýlení pomocí e-mailu a  telefonu, jenže je tam
všudypřítomná tužka. Na vašem příštím mítinku si nedělejte žádné
poznámky. Místo toho sledujte obličej každé osoby a všímejte si jejich
výrazů. S každým, kdo mluví, se pokuste navázat oční kontakt.
Budete cítit mnohem více sounáležitosti s ostatními, budete se na ně
více soustředit a všímat si věcí, které by vám při zapisování utekly.
Dělat si poznámky má jistě smysl, ale neměl by to být váš hlavní
pracovní postup. Pokud si z praktických důvodů nutně
potřebujete zapisovat, alespoň na chvíli se vždy zastavte, abyste procvičovali
pozorování.






       

internetové knihkupectví ABZ - online prodej knih


Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2017 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist