načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: E-learning – Učení (se) s digitálními technologiemi -- Kniha o online podporou! – Jiří Zounek; Libor Juhaňák

E-learning - Učení (se) s digitálními technologiemi -- Kniha o online podporou!
-11%
sleva

Kniha: E-learning - Učení (se) s digitálními technologiemi
Autor: Jiří Zounek; Libor Juhaňák
Podtitul: Kniha o online podporou!

Komplexní pohled na problematiku e-learningu. Čtenář se seznámí s proměnami učení v souvislosti s rozvojem ICT, ale také s klíčovými teoriemi učení. ... (celý popis)
Titul doručujeme za 3 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  360 Kč 320
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
10,7
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 49Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
tištěná forma elektronická forma

hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7% 100%   celkové hodnocení
1 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Wolters Kluwer
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2016
Počet stran: 279
Rozměr: 235,0x158,0x16,0 mm
Úprava: ilustrace
Vydání: Vydání první
Skupina třídění: Výchova a vzdělávání
Hmotnost: 0,431kg
Jazyk: česky
Vazba: Brožovaná bez přebalu lesklá
Datum vydání: 201606
ISBN: 978-80-7552-217-7
EAN: 9788075522177
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Komplexní pohled na problematiku e-learningu. Čtenář se seznámí s proměnami učení v souvislosti s rozvojem ICT, ale také s klíčovými teoriemi učení.

Popis nakladatele

Kniha s online podporou!
Kniha je určena všem čtenářům, kteří se setkávají při učení či výuce s digitálními technologiemi:

studentům učitelům vzdělavatelům dospělých vědeckým pracovníkům

i nejširší veřejnosti.

Vychází z teoretického studia a empirického výzkumu autorů, ale i z jejich vlastní učitelské a lektorské praxe. Reflektuje současné pedagogické i technologické trendy, zároveň je kritická k nerealistickým očekáváním a představám, které jsou s implementací technologií často spojeny.

Publikace může čtenářům přinést inspiraci a otevřít nové perspektivy i způsoby učení (se) s digitálními technologiemi. Ocení ji především ti, kteří preferují moderní, avšak promyšlené didaktické postupy využívání technologií.

(učení (se) s digitálními technologiemi : kniha s online podporou)
Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Jiří Zounek; Libor Juhaňák - další tituly autora:
ICT v životě základních škol ICT v životě základních škol
E-learning učení (se) s online technologiemi E-learning učení (se) s online technologiemi
 (e-book)
Učíme se s tabletem -- Využití mobilních technologií ve vzdělávání Učíme se s tabletem
Učíme se s tabletem Učíme se s tabletem
Socialistická základní škola pohledem pamětníků -- Sonda do života učitelů v Jihomoravském kraji Socialistická základní škola pohledem pamětníků
Normální život v nenormální době Normální život v nenormální době
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

5

OBSAH

Poděkování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9

O autorech . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10

Seznam zkratek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13

Úvod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15

Základní informace o knize a její online podpoře . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18

1. UČENÍ V ŽIVOTĚ DNEŠNÍHO ČLOVĚKA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23

1.1 Vymezení učení jako klíčového procesu

v životě člověka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23

1.1.1 Učení jako individuálně transformativní proces . . . . . . 24

1.1.2 Sociální charakter učení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25

1.1.3 Učení v širších souvislostech . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 1.2 Dovednosti pro 21. století a nové gramotnosti . . . . . . . . . . . . . 29 1.3 Celoživotní učení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 1.4 E-learning – jedna z podob učení v moderní společnosti . . . . 34

1.4.1 Blended learning . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38

2. E-LEARNING A JEHO AKTÉŘI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42

2.1 Učení studentů v éře digitálních technologií . . . . . . . . . . . . . . 42

2.1.1 Proměny učení dnešních studentů . . . . . . . . . . . . . . . . . 43

2.1.2 E-learning a učební styly studentů . . . . . . . . . . . . . . . . . 47

2.1.3 Vnější řízení a autoregulace učení . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53 2.2 Digitální technologie a proměny kompetencí učitele . . . . . . . 57

3. TEORIE UČENÍ A E-LEARNING . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66

3.1 Význam a pojetí vzdělávacích teorií . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66 3.2 Neobehavioristické teorie vzdělávání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69

3.2.1 Základní charakteristiky neobehaviorismu . . . . . . . . . . 69

3.2.2 Neobehaviorismus a technologie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71

3.2.3 Kritika neobehaviorismu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72

3.2.4 Neobehaviorismus a e-learning . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72 3.3 Kognitivistické teorie vzdělávání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73

3.3.1 Základní charakteristiky kognitivismu . . . . . . . . . . . . . . 73

3.3.2 Kognitivismus a technologie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75

3.3.3 Kritika kognitivismu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76

3.3.4 Kognitivismus a e-learning . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76

Obsah

6

3.4 Konstruktivistické teorie vzdělávání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76

3.4.1 Základní charakteristiky konstruktivismu . . . . . . . . . . . 77

3.4.2 Konstruktivismus a technologie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80

3.4.3 Kritika konstruktivismu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81

3.4.4 Konstruktivismus a e-learning . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 3.5 Konektivismus – paradigma budoucnosti? . . . . . . . . . . . . . . . . 83

3.5.1 Základní východiska a charakteristiky konektivismu . . 84

3.5.2 Kritika konektivismu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86

3.5.3 Konektivismus a e-learning . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86 3.6 Komplementarita vzdělávacích teorií . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87

4. INFORMAČNÍ ZDROJE A VÝZKUM E-LEARNINGU . . . . . . . . . . . . . . . . 89

4.1 Zdroje výzkumných dat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89

4.1.1 Odborné studie, články a knihy o e-learningu . . . . . . . . 90

4.1.2 Statistická data . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92

4.1.3 Data a výsledky (mezinárodních) výzkumů . . . . . . . . . 95 4.2 Příklady přístupů k výzkumu v oblasti e-learningu . . . . . . . 100

4.2.1 Digitální technologie ve formálním i informálním učení 101

4.2.2 Analytika učení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103

4.2.3 Fenomenografi e . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109

4.2.4 Kontrolované experimenty využívající skriptování . . 112

5. ONLINE TECHNOLOGIE VE VZDĚLÁVÁNÍ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116

5.1 Digitální (vzdělávací) technologie a web 2.0 . . . . . . . . . . . . . . 116 5.2 Vybrané nástroje digitálních technologií . . . . . . . . . . . . . . . . . 118

5.2.1 Blog . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120

5.2.2 Diskuzní fóra . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122

5.2.3 E-booky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124

5.2.4 E-portfolia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127

5.2.5 Google aplikace ve vzdělávání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132

5.2.6 Hry, simulace a gamifi kace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135

5.2.7 Internetová telefonie a instant messaging (IM) . . . . . . 138

5.2.8 LMS (systémy pro řízení učení) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140

5.2.9 Masové otevřené online kurzy (MOOC) . . . . . . . . . . . . 143

5.2.10 Mobilní technologie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149

5.2.11 Online dotazníky a ankety . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152

5.2.12 Online sociální sítě . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155

5.2.13 Plánování času a úkolů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159

5.2.14 Podcast, screencast, videostreaming . . . . . . . . . . . . . . . 162

5.2.15 Vzájemné hodnocení (peer assessment) . . . . . . . . . . . . 165

5.2.16 Webinář . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168

5.2.17 Wiki (a Wikipedie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171

Obsah

7

6. DIDAKTIKA E-LEARNINGU – PŘÍPRAVA A REALIZACE KURZU

S PODPOROU DIGITÁLNÍCH TECHNOLOGIÍ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175 6.1 Základní didaktická rozvaha při plánování e-learningu . . . . 175 6.2 Instructional design aneb fáze tvorby výuky . . . . . . . . . . . . . 176

6.2.1 ADDIE model . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177

6.2.2 Gagného model ID . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178

6.2.3 Systémový přístup Dicka a Careyho . . . . . . . . . . . . . . . 179

6.2.4 Konstruktivistický model . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181 6.3 Základní didaktické principy vytváření výuky s podporou

online technologií . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182

6.3.1 Stanovení výukového cíle . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183

6.3.1.1 Defi nování cílů jako činnost učitele . . . . . . . . . 183

6.3.1.2 Defi nování cílů jako společná činnost učitele

a studentů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184

6.3.2 Časové rozvržení kurzu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185

6.3.2.1 Časové rozvržení kurzu jako činnost

učitele . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185

6.3.2.2 Časové rozvržení kurzu jako společná

činnost učitele a studentů . . . . . . . . . . . . . . . . . 186

6.3.3 Procesy výuky a učení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187

6.3.3.1 Výuka řízená učitelem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187

6.3.3.2 Výuka (spolu)řízená studenty . . . . . . . . . . . . . 189

6.3.4 Hodnocení studentů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192

6.3.4.1 Hodnocení jako činnost učitele . . . . . . . . . . . . . 193

6.3.4.2 Hodnocení jako činnost učitele i studentů . . . 194

6.4 E-learning a autorský zákon . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195

7. PŘÍKLADY E-LEARNINGU V REÁLNÉ VÝUCE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199

7.1 E-learning v prostředí Moodle aneb o e-learningu

e-learningem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199

7.1.1 Začlenění předmětů v rámci studovaného oboru . . . . 199

7.1.2 Cíle předmětů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200

7.1.3 Příprava na výuku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201

7.1.4 Realizace kurzů a didaktická východiska . . . . . . . . . . 204

7.1.5 Hodnocení studentů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205 7.2 Systém pro řízení výuky Schoology . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206

7.2.1 Začlenění předmětu v rámci studovaného oboru . . . . 206

7.2.2 Cíle předmětu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207

7.2.3 Didaktická příprava výuky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207

7.2.4 Prostředí LMS Schoology . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208

7.2.5 Realizace kurzu a didaktická východiska . . . . . . . . . . . 210

7.2.6 Hodnocení studentů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212 Obsah 8

7.3 Systém Mahara a Moodle jako součást prezenční výuky

dějin českého školství . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213

7.3.1 Začlenění předmětu v rámci studovaného oboru . . . . 213

7.3.2 Cíle předmětu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214

7.3.3 Příprava na výuku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215

7.3.4 Realizace kurzu a didaktická východiska . . . . . . . . . . . 216

7.3.5 Hodnocení studentů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218

7.4 Vzájemné hodnocení textů v Akademickém psaní . . . . . . . . 219

7.4.1 Začlenění předmětu v rámci studovaného oboru . . . . 219

7.4.2 Cíle předmětu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220

7.4.3 Příprava na výuku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221

7.4.4 Realizace kurzu a didaktická východiska . . . . . . . . . . . 222

7.4.5 Hodnocení studentů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223

7.5 Počítačem řízená simulační manažerská hra . . . . . . . . . . . . . . 224

7.5.1 Začlenění předmětu v rámci studovaného oboru . . . . 224

7.5.2 Cíle předmětu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225

7.5.3 Příprava na výuku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226

7.5.4 Realizace kurzu a didaktická východiska . . . . . . . . . . . 227

7.5.5 Hodnocení studentů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228 8. POZITIVA A NEGATIVA POUŽÍVÁNÍ DIGITÁLNÍCH TECHNOLOGIÍ

VE VZDĚLÁVÁNÍ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230

8.1 Výhody a nevýhody e-learningu – námět k zamyšlení . . . . . 230

8.2 Pohledem studenta (učícího se) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232

8.2.1 Výhody . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232

8.2.2 Nevýhody . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234

8.3 Pohledem učitele (vyučujícího či autora) . . . . . . . . . . . . . . . . . 238

8.3.1 Výhody . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 238

8.3.2 Nevýhody . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241

8.4 Pohled poskytovatele (instituce) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244

8.4.1 Výhody . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244

8.4.2 Nevýhody . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245 Poznámky na závěr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 248 Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250 Přílohy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253 Literatura a zdroje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 257 Věcný rejstřík . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 275



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2020 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist