načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Dubaj -- Průvodce světoběžníka – Kirstin Kabasci

Dubaj -- Průvodce světoběžníka
-15%
sleva

Kniha: Dubaj -- Průvodce světoběžníka
Autor: Kirstin Kabasci

- 7 plánů měst a map - praktický formát a vazba - více než 120 fotografií - podrobný rejstřík a glosář - orientační systém se záložkami a odkazy na mapy Vydejte se s tímto průvodcem objevovat kouzla Dubaje: všechny praktické informace ... (celý popis)
Titul je skladem 1ks
Ihned také k odběru: Ostrava
Vaše cena s DPH:  599 Kč 509
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
17
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 49Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2015
Počet stran: 272
Rozměr: 117 x 190 mm
Úprava: barevné ilustrace, mapy, plány
Vydání: Vyd. 1.
Spolupracovali: překlad Eva Kadlecová
Vazba: brožovaná, šitá nitmi
Datum vydání: 1. 8. 2015
Nakladatelské údaje: Brno, Computer Press, 2011
ISBN: 9788025127193
EAN: 9788025127193
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

- 7 plánů měst a map - praktický formát a vazba - více než 120 fotografií - podrobný rejstřík a glosář - orientační systém se záložkami a odkazy na mapy Vydejte se s tímto průvodcem objevovat kouzla Dubaje: všechny praktické informace týkající se cesty od A do Z 1 001 nápadů a tipů pro aktivní dovolenou - golf, potápění, lyžování na dunách, jezdectví restaurace pro každou chuť i peněženku: arabská, francouzská, italská, čínská pečlivý popis všech důležitých míst a zajímavostí: súky, muzea, mrakodrapy, parky, nákupní centra informace k ubytování od nejluxusnějších hotelů světa po nižší kategorii průvodce nočním životem: hospody, bary, noční kluby všechno, co byste měli vědět o historii a lidech, přírodě, umění a kultuře, politice a ekonomice ([kompletní průvodce na cesty])

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

DOVOLENÁ V DUBAJI

82 ORIENTACE VE MĚSTĚ

ORIENTACE VE MĚSTĚ

Dubaj má mnoho tváří. V jejích starých čtvrtích se projevují stopy historického růstu – např. městské části Búr Dubai a Deira byly v 19. století obklopené městskou hradbou, tyto oblasti tehdy chránily pevnosti a obranné věže. Místy jsou patrné historické struktury, renovované nebo rekonstruované. Okolo těchto čtvrtí jsou rozmístěné další oblasti, zřízené během 20. století. Vlhké a horké klima přispívá k tomu, že mnohé stavby rychle chátrají – zub času je ohlodává s neústupnou vytrvalostí. Domy ve starých oblastech města se neustále strhávají, vylepšují a rozšiřují. Mezery se vyplňují výškovými budovami, silnice se přemosťují dalšími, nadzemními silnicemi, nebo se pod nimi hloubí metro.

Všude vznikají nové městské části 21. sto

letí, typicky zařízené jako „města ve městě“ a opatřené mrakodrapy a drahými byty – Dubaj je směle koncipovanou ikonou architektury. Jako nevyhnutelná doprovodná hudba zaznívá ze všech koutů pouštní metropole hluk stavenišť.

V  Dubaji se bez přestávky uskutečňují

nové vize, vytvářejí superlativy a symboly. Názory na  to, zda tento vývoj zvláštním způsobem přispívá k přitažlivosti Dubaje, nebo jestli tato strategie městského plánování pozvolna překračuje všechny meze, se rozcházejí. V průběhu hospodářské krize se Dubaj začala stále častěji poněkud usměrňovat. Zdá se, že došlo ke změně způsobu myšlení i v přístupu k přírodním zdrojům: od roku 2008 se musejí dodržovat státní ekologická nařízení a stále více projektů nemovitostí musí splňovat kritéria ekologické snesitelnosti a udržitelnosti.

Nejnápadnější částí historického centra

Dubaje je zátoka, Dubai Creek, přírodní mořské rameno, které se široce rozprostírá na někdejší poušti a rozděluje hustě zastavěný areál na dvě části. Obě strany stojí za prozkoumání. Na rozdíl od novějších čtvrtí se dá podél břehu Creeku, stejně jako po tržištích Deiry a Búr Dubai, docela

příjemně procházet – což je v Dubaji oprav

dová vzácnost. Na druhou stranu Creeku

se nejlépe dostanete lodí (viz „Zajímavá

místa Dubai Creek“); ne tak hezký, ale velmi

praktický způsob představuje tunel Al-Shin

dagha blízko ústí Creeku. Most Al-Maktoum,

plovoucí most položený dále směrem ven

z města, most Al-Garhoud a Business Bay

Bridge jsou významná přemostění Creeku

pro automobily. Plánují se další mosty, např.

most Shindagha a směrem dovnitř Creeku

také 667 metrů dlouhý obloukový most se

šesti pruhy pro auta a s jednou linkou metra.

Na severní straně tvoří historická měst

ská čtvrť Deira část městského centra.

Jádrem Deiry je výběžek Al-Ras, jenž pro

půjčuje ústí Creeku jeho markantní ohyb.

Pobřežní silnice podél Perského zálivu, z níž

nápadně vyčnívá hotel Hyatt Regency se

svou otočnou věží, se jmenuje Corniche

Road. V  průběhu výstavby třetího pal

mového ostrova, který leží před pobřežní

promenádou, byla tato oblast vylepšena

o muzeum, obchody, kavárny, kolejovou

dráhu, hotelový ostrov apod. V Deiře byste si

neměli nechat ujít procházku po původním

súku, zejména po zlatnickém trhu, a po po

břežní promenádě Creeku lemované tradič

ními dřevěnými loďmi.

Důležité silnice v Deiře jsou ty kolem bře

hů: Beniyas Road podél Creeku a Al-Khaleej

Road souběžná s břehem Zálivu. Středem

Deiry prochází Naif Road, Al-Rigga Road

a  Al-Maktoum Road. Orientačními body

na posledně jmenované jsou monumentál

ní hodinová věž (angl. clocktower), náměstí

Union Square a náměstí Beniyas. Nejznáměj

ší čtvrti na straně Deiry jsou Naif (okolo Naif

Road), Al-Hamriya (u břehu Zálivu), Al-Rigga

(okolo Al-Rigga Road), Al-Muraqqabat (okolo

západní Al-Rasheed Road), Hor al-Anz (okolo

východní Al-Rasheed Road). S Deirou sou

sedí Al-Garhoud (mezi Dubai International

Airport a Creekem) a Dubai Festival City

(směrem do Creeku na druhé straně Busi

ness Bay Bridge).ORIENTACE VE MĚSTĚ

DOVOLENÁ V DUBAJI

Jižně od  laguny se rozprostírá druhá

důležitá část starého městského centra: Búr Dubai. Tady stojí jedna z nejstarších budov ve městě: pevnost. Byla postavena roku 1787 a po dlouhou dobu sloužila jako sídlo panovníka. Dnes v sobě ukrývá hypermoderní muzeum. K této historické stavbě se připojuje vládní palác (arab. diwān). Pevnost je vlastně jedinou historickou budovou v Búr Dubai. Další domy, které vypadají staře, byly znovu vybudovány a nabízejí turistům pohled do minulosti, který můžete pocítit ve dvou etnografi ckých oblastech: Bastakia – což je obytná čtvrť s markantními větrnými věžičkami – a Al-Shindagha s různými obytnými domy a jedním rekonstruovaným panovnickým palácem.

Významné městské části okolo Búr Dubai

se jmenují Al-Mankhool (okolo Al-Mankhool Road), Al-Karama (mezi Trade Centre Road a Zabeel Road) a Umm Hureir (okolo Umm Hureir Road). Centrální dopravní tepny představují Al-Khaleej Road, Mankhool Road, Trade Centre Road, Zabeel Road a Umm Hureir Road. Významná je i Khalid ibn al-Waleed Road, na  které se usadilo

tolik finančních institutů, že se jí přezdívá

„bankovní ulice“ a která protíná Búr Dubai

od  přístavu Rashid až k  Al-Maktoumově

mostu. Směrem do Creeku leží další, centrál

ně položená městská oblast: Culture Village.

Na jih od centra se rozprostírá městská

část Jumeirah podél kdysi přírodní pobřež

ní linie Zálivu. Jumeirah, ještě před několika

lety malá rybářská vesnice před branami

Dubaje, leží dnes z geografi ckého hlediska

uprostřed Dubaje a panuje tu vysoká úro

veň životního stylu. Stojí tu bezpočet ele

gantních vil, mnoho originálních obchodů,

otevřely se tu restaurace a kavárny, řadí se tu

jeden luxusní plážový hotel vedle druhého.

Turisticky atraktivní je stylově zařízená me

šita Jumeirah, řada nákupních center a ně

kolik pláží ke koupání. Odvrácenou stranou

blyštivé mince je množství velkých stavenišť

na pobřeží: vznikají tu nové hotely a různé

umělé ostrovy. Páteří oblasti je Jumeirah

Road, jež probíhá z městské části Al-Satwa

(s centrem v podobě nákupní třídy Al-Dhiya

fah Road) na jih a přechází v Al-Sufouh Road.

Jumeirah se většinou používá jako syno

nymum pro všechny plážové oblasti mezi

PoPP hlede ood momom řeřře

nanaaccennntrtrtrummmumumDDDubbbbu ajaaeee


DOVOLENÁ V DUBAJI

84 ORIENTACE VE MĚSTĚ

centrem a Jebel Ali. K jeho prominentnímu postavení jistě přispělo i pojmenování umělého palmového ostrova The Palm Jumeirah. Na některé názvy městských čtvrtí se přitom úplně zapomnělo: Umm Suqeim

a Al-Sufouh, které leží jižně od Jumeirah

na mořském břehu, nebo Al-Wasl několik

bloků směrem do vnitrozemí. The Palm Ju

meirah, prostřední ze tří palmových ostrovů,

byl dokončen jako první velký umělý ostrov

DHAU – STALETÁ TRADICE STAVBY LODÍ

Tradiční arabské dřevěné dhau jsou jedním z nejstarších typů lodí, se kterými zkušení námořníci

a slavní navigátoři již po staletí křižují světová moře. Z pobřeží Arabského poloostrova plachtili arabští mo

řeplavci už v osmém století do Číny, navzdory všem bouřím, pirátům a dalším hrozbám. Tyto rané dhau

se konstruovaly bez jakéhokoliv kovu, tedy i bez hřebíků. Dřevěné fošny se napustily olejem a doslova

„sešily“ dohromady pletenými provazy z kokosových vláken. Loď sestrojená tímto způsobem měla tu

výhodu, že byla fl exibilní, svižně se vyhýbala nárazům do útesů a nemohla se rozpadnout.

Od počátku 16. do konce 17. století přinášeli Portugalci, kteří jako koloniální mocnost kontrolovali různé

opěrné body podél pobřeží Zálivu, do arabské stavby lodí nové podněty, které se během dalších let dále

rozvíjely a „arabizovaly“. V době, kdy perlový průmysl dosáhl svého ekonomického vrcholu, byla stavba

lodí nejvýznamnějším průmyslovým odvětvím jižní části Zálivu.

Až do našeho století sloužily dřevěné dhau pro lov perel i pro veškerou námořní dopravu v Perském zálivu.

Ještě dnes je používají námořní obchodníci a rybáři.

Výraz „dhau“ nepochází původně z arabštiny; je to společný termín používaný Evropany pro různé tradič

ně arabské dřevěné lodě, který však do své slovní zásoby převzalo i mnoho Arabů.

Na středně veliké dhau pracuje šest loďařů, kteří pocházejí většinou z indického subkontinentu, přibližně

tři měsíce. Odhad a cit pro formu jsou nejzásadnějšími předpoklady stavitele lodí, protože kreslené

plány neexistují.

Dubaj má dvě loděnice stavějící dhau, Jaddaf a Al-Hamriya; v nich si můžete jejich výrobu přímo pro

hlédnout. Stejně působivé jsou tradiční závody lodí, kde spolu soupeří veslice, resp. dhau s napnutými

plachtami. Vnitřek takové dřevěné lodi a tamní atmosféru máte možnost posoudit během příjemného

oběda v jedné z mnoha dhau-restaurací.ORIENTACE VE MĚSTĚ

DOVOLENÁ V DUBAJI

Dubaje. Palma je korunovaná legendárním hotelovým resortem Atlantis (viz informační rámeček „Kde se zázraky snoubí s vodou – Zážitková destinace Atlantis“). Na tomto úseku pobřeží vytváří Dubaj nádherné nové světy a dosahuje doslova ke hvězdám. Stavebně se to projevilo na umělých ostrovech The World a The Universe, které svým tvarem znázorňují glóbus, resp. vesmír.

K pobřeží jižně od The Palm Jumeirah se

připojuje luxusní areál výškových budov Dubai Marina. Hotely a apartmány jsou tu hustě uspořádané vertikálním směrem. Dubai Marina má svůj vlastní přístav pro jachty a leží na podlouhlém ostrově mezi pláží a uměle vytvořeným mořským kanálem.

Mluví-li se o Jebel Ali, pak má jen vzácně

někdo na mysli malou stejnojmennou obec asi 40 km jižně od centra Dubaje po rychlostní silnici do Abú Dhabi. Mnohem více lidem se při slovech Jebel Ali vybaví přístav se zónou volného obchodu a průmyslovou oblastí (viz „Země a  lidé/Hospodářství“). Areál okolo Jebel Ali je masivně zastavěný, např. palmovým ostrovem Jebel Ali, ostrovním světem Dubai Waterfront nebo obří městskou částí Dubai World Central včetně

Al-Maktoum, největšího letiště na světě.

Od moře do vnitrozemí se mají připojit nové

areály okolo 70 km dlouhého Arabian Canal.

O několik bloků dál do vnitrozemí vede

Shaikh Zayed Road, připomínající dálnici,

okolo Jumeirah a Dubai Marina do Jebel Ali

(a dále do Abú Dhabi). Tuto část Dubaje lze

charakterizovat – v pravém slova smyslu – ja

ko tyčící se do výše: dostala příznačný název

New Dubai. World Trade Centre na počátku

Shaikh Zayed Road kdysi symbolizovalo

cestu Dubaje k vrcholu, dnes však jeho bu

dovy žijí ve stínu jiných. Podél Shaikh Zayed

Road se tlačí kancelářské mrakodrapy, hotely

a apartmány jeden na druhý, nákupní centra

se vzájemně překonávají ve svých obrov

ských dimenzích, zóny volného obchodu

jako Internet City, Media City, Knowledge

Village, Investment Park nebo Business Bay

lákají investory a mohutná vstupní brána

ukazuje cestu k Dubai International Finan

cial City.

Ještě o kousek dál do vnitrozemí, mezi

Shaikh Zayed Road a Al-Khail Road, se na

cházejí městské části Za’abeel, Al-Quoz

a Al-Barsha. Na druhé straně se rozprostí

rají různé nové, luxusní obytné zóny, např.

Deira – poloostrov Al-Ras omývaný vodami Dubai

Creeku (str. 88: jeho podoba kolem roku 1940)


DOVOLENÁ V DUBAJI

86 DUBAJ – JIH

autobusové nádraží

PERSKÝ

ZÁLIV

Dráha pro velbloudí

dostihy

Emirates Hills, The Meadows, The Lakes, Jumeirah Islands nebo Desert Springs Village. To vše – a vlastně všechno v celém městě – dokázal převýšit Burj Khalifa, nejvyšší mrakodrap na světě, vysoký 828 metrů, jenž

byl slavnostně uveden do provozu počát

kem roku 2010. U jeho nohou se krčí nová

městská část Downtown Burj Khalifa včet

ně The Old Town. Ve stínu Burje se parky

a jezírka starají o záblesky přírody uprostřed

87

DOVOLENÁ V DUBAJI

DUBAJ – JIH

Dubaj-centrum

Dubaj – jih

Šardžá

auto autobusové busové nádraží nádraží autobusové nádraží

Dráha pro velbloudí Dráha pro velbloudí

dostihydostihy

Dráha pro velbloudí

dostihy

(Pokračování mapy uvnitř přední obálky)

urbanistické přesily. Největší nákupní areál

na světě, The Dubai Mall, slibuje splnění

všech myslitelných konzumních přání.

A ještě o kousek dál směrem do pouště,

mezi Al-Khail Road a  Emirates Rd. E311,

rychlostní silnicí z Abú Dhabi až do sever

ních emirátů, leží stará městská část Nad al

-Sheba a oblasti novostaveb Meydan City

a Mohammed bin Rashid Gardens.

SEZNAM HOTELŮ NA STR. 272

DOVOLENÁ V DUBAJI

88 JIŽNÍ DUBAJ K JEBEL ALI

Nelze to přehlédnout: Dubaj se rozpíná

stále dál do vnitrozemí. Emirates Road E311

tak zatím probíhá mimo hustě zastavěnou

oblast, plánuje/staví se však množství no

vých projektů, mezi nimi rozlehlé části Du

bailandu, největšího volnočasového parku

na světě, včetně jeho součástí – Falcon City

of Wonders, Arabian Ranches, Dubai Sports

City, Dubai Golf City a Dubai Investment

Park.

Na severovýchodě Dubaje leží Šardžá –

město, které za posledních několik let takřka

srostlo s  Dubají. Od  mostu Al-Maktoum

vede do Šardžá Al-Ittihad Road E11 přes

vnitřní město, takže dopravní zácpa a kolaps

jsou nanejvýš pravděpodobné. Do Šardžá se

lze dostat i okolo města po Emirates Road

E311, ale i tady platí, že pohyb vpřed pro

bíhá pouze v módu rozjíždění a zase zasta

vování. Vznikají stále další obchvaty okolo

Dubaje a přivaděče do Šardžá. Výstavba

silnic směrem na Šardžá – a do Abú Dha

bi – má pro městské projektanty tu nejvyšší

prioritu.

CESTY

ZA ZAJÍMAVOSTMI

DUBAJE

Organizované okružní jízdy městem

po pozoruhodných místech Dubaje nabízejí

kromě níže uvedených také místní pořada

telé zájezdů.

(ve výstavbě)

A

r

a

b

ia

n

C

a

n

a

l

(v

e

v

ý

s

t

a

v

b

ě

)



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.