načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Drive Pohon -- Překvapivá pravda o tom, co nás motivuje! - Daniel H. Pink

Drive Pohon -- Překvapivá pravda o tom, co nás motivuje!
-11%
sleva

Kniha: Drive Pohon
Autor: Daniel H. Pink
Podtitul: Překvapivá pravda o tom, co nás motivuje!

- Většina z nás věří, že nejlepším způsobem, jak motivovat sebe i ostatní kolem, je použití externích odměn, např. peněz – tedy metody cukru a biče. To je však chyba – tvrdí ... (celý popis)
Titul doručujeme za 3 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  299 Kč 266
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
8,9
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2% 80%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » ANAG
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2018
Počet stran: 183
Rozměr: 232,0x155,0x16,0 mm
Úprava: ilustrace
Vydání: 2. vydání
Spolupracovali: z anglického originálu Drive: the surprising truth about what motivates us přeložila Veronika Poláková
Skupina třídění: Sociální interakce. Sociální komunikace
Hmotnost: 0,393kg
Jazyk: česky
Vazba: Pevná bez přebalu lesklá
Datum vydání: 201801
ISBN: 978-80-7554-104-8
EAN: 9788075541048
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Většina z nás věří, že nejlepším způsobem, jak motivovat sebe i ostatní kolem, je použití externích odměn, např. peněz – tedy metody cukru a biče. To je však chyba – tvrdí Daniel H. Pink ve své provokativní a přesvědčivé knize DRIVE: Překvapivá pravda o tom, co nás motivuje

Motivace nebo spíše nemotivace?
Tajemstvím vysokého výkonu a uspokojení – v práci, ve škole i doma – je hluboká lidská potřeba řídit si své životy, učit se, vytvářet nové věci a činit dobro sobě i celému světu. Autor knihy Drive odkazuje na čtyři desetiletí trvající výzkum lidské motivace a upozorňuje na rozpor mezi vědeckými poznatky a praxí, a jak tento nesoulad ovlivňuje všechny stránky našeho života. V textu této knihy názorně ukazuje, že i když metoda cukru a biče úspěšně fungovala ve 20. století, v dnešní době je to přesně ten způsob, jak lidi demotivovat.

Tři prvky motivace
Daniel H. Pink ve své knize zkoumá tři prvky skutečné motivace – autonomii, mistrovství a smysl – a nabízí chytré a překvapivé techniky, jak je uvést do praxe. Svou teorii demonstruje na příkladech firem, které používají nové přístupy k motivaci, a rovněž nám představuje vědce a podnikatele směle mířící kupředu. Kniha Drive překypuje velkými myšlenkami – je to ojedinělá kniha, která změní váš způsob myšlení i života.

(překvapivá pravda o tom, co nás motivuje!)
Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Daniel H. Pink - další tituly autora:
Úplně nová mysl -- Proč budoucnost patří pravým hemisférám Úplně nová mysl
Prodávat je lidské Prodávat je lidské
 (e-book)
Prodávat je lidské -- Překvapivá pravda o tom, jak ovlivňujeme ostatní Prodávat je lidské
Kdy (Věda a umění dokonalého načasování) Kdy (Věda a umění dokonalého načasování)
 
Ke knize "Drive Pohon -- Překvapivá pravda o tom, co nás motivuje!" doporučujeme také:
Štěstí doručeno Štěstí doručeno
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Překvapivá pravda

o tom, co nás motivuje!

Daniel H. Pink

NEW YORK TIMES

BESTSELLER


Copyrights © 2009 Daniel H. Pink

Originally published in 2009 by Riverhead Books, a member of Penguin Group, USA.

Překlad © Mgr. Veronika Poláková

© Nakladatelství ANAG, 2017

ISBN 978-80-7554-104-8

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této publikace nesmí být rozmnožována,

uložena v rešeršním systému nebo dále předávána, a to v jakékoliv formě, jakým

koliv způsobem, elektronicky, mechanicky, kopírováním, nahráváním apod., bez

předchozího písemného souhlasu vydavatele. Osoba, která by učinila jakékoliv neo

právněné kroky v souvislosti s touto publikací, může být vystavena trestnímu stíhání

a vymáhání náhrady za způsobenou újmu.


3

Obsah

OBSAH

ÚVOD Záhadné hlavolamy Harryho Harlowa a Edwarda Deciho ......................................... 7

„Z vědeckého hlediska to bylo podobné pohybu ocelové koule po nakloněné

rovině, abychom změřili její rychlost – jen místo toho se ona koule začala vznášet

ve vzduchu. Naznačovalo to, že aplikace gravitačních zákonů na naše chování je

nesprávná – to, o čem jsme si mysleli, že je pevně daný zákon, mělo spoustu děr.“ ČÁST PRVNÍ NOVÝ OPERAČNÍ SYSTÉM ............................................................................. 15

KAPITOLA 1

Vzestup a pád motivace 2.0 .................................................................................... 16

„Avšak v prvních deseti letech tohoto století, v období značného snížení úspěš

nosti v obchodu, technologiích a sociálním rozvoji, jsme zjistili, že tento odolný

starý operační systém už tak dobře nefunguje. Začíná se hroutit – často a ne

předvídatelně. Nutí lidi vymýšlet takové pracovní podmínky, aby obešli jeho trh

liny, a navíc se ukazuje, že je neslučitelný s mnoha aspekty současného světa

obchodu.“ KAPITOLA 2 Sedm důvodů, proč metoda cukru a biče (často) nefunguje... ................................ 29

„Jinak řečeno, odměny mohou představovat podivný druh behaviorální alchymie

– dokáží ze zajímavého úkolu udělat dřinu. Mohou proměnit hru v práci.“ KAPITOLA 2A ...a zvláštní okolnosti, kdy fungují .......................................................................... 48

„Operační systém, který se soustředil na odměny a tresty, se sice přežil a ne

vyhnutelně potřebuje upgrade, neznamená to však, že bychom měli zavrhnout

každičký jeho kousek.“ KAPITOLA 3 Typ I a typ X ............................................................................................................ 55

„Obraz může být popsán pomocí tisíce slov – někdy to ovšem není tak účinné

jako pouhá dvě písmena.“

DRIVE/POHON

ČÁST DRUHÁ TŘI PRVKY ........................................................................................................... 63

KAPITOLA 4

Autonomie .............................................................................................................. 64

„Možná nastal čas vyhodit slovo ,management – řízení‘ jako takové na lingvis

tické smetiště ke slovům typu ,tranzistorák‘ nebo ,velocipéd‘. Tato éra nehledá

lepší management. Hledá renesanci řízení sebe sama.“ KAPITOLA 5 Mistrovství .............................................................................................................. 82

„V kancelářích a ve třídách je po nás vyžadováno příliš mnoho poslušnosti

a málo aktivního zájmu. To první vám možná pomůže nějak přežít den, ale pou

ze to druhé vám pomůže přežít noc.“ KAPITOLA 6 Smysl....................................................................................................................... 98

„Hledat smysl je naše přirozenost. Tato přirozenost je však nyní odhalena

a vyjádřena v měřítku, které je z demografi ckého hlediska nebývalé a až do této

doby téměř nepředstavitelné. Výsledky mohou obrodit naše fi rmy a přetvořit náš

svět.“ ČÁST TŘETÍ PRŮVODCE TYPEM I ....................................................................................... 109

Typ I pro jednotlivce:

Devět metod jak probudit vaši motivaci ................................................................ 112

Typ I pro organizace:

Devět způsobů jak vylepšit vaši fi rmu, kancelář nebo pracovní tým ...................... 119

Osvícená odměna za práci:

Jak platit lidem metodou typu I ............................................................................ 125

Typ I pro rodiče a učitele:

Devět nápadů jak pomoci našim dětem ................................................................ 128

Seznam četby pro typ I:

Patnáct nezbytných knih ....................................................................................... 136

5

Obsah

Naslouchejte svým guru:

Šest myslitelů v oblasti byznysu, kteří na to přišli ................................................. 144

Fitness plán pro typ I:

Čtyři tipy jak získat (a udržet si) motivaci ke cvičení ............................................. 148

DRIVE/POHON:

Rekapitulace ......................................................................................................... 150

DRIVE/POHON:

Slovníček pojmů .................................................................................................... 154

Průvodce diskuzí s knihou DRIVE/POHON:

Dvacet příkladů jak začít konverzaci,

která vás donutí myslet a mluvit ........................................................................... 156

Zjistěte více o sobě a o tomto tématu ................................................................... 159

PODĚKOVÁNÍ ........................................................................................................ 160

Poznámky .............................................................................................................. 162

Rejstřík .................................................................................................................. 171

150

èást tąetí

DRIVE/POHON: REKAPITULACE

Tato kniha měla poměrně široký záběr – a možná si nebudete schopni všechno

hned zapamatovat. Zde tedy naleznete tři různá shrnutí podstaty DRIVEu/POHONu.

Berte je jako témata k hovoru, opakovací kurz nebo jako osvěžovač paměti.

Shrnutí pro Twitter

*)

Cukr a bič patří do minulého století. DRIVE/POHON se vyslovuje pro práci dva

cátého prvního století, potřebujeme upgrade, abychom se dostali k autonomii,

mistrovství a smyslu.

Shrnutí pro koktejlovou párty

**)

Pokud jde o motivaci, existuje propast mezi vědeckými zjištěními a praxí. Náš

současný operační systém byznysu – který je postaven na vnějších motivátorech

typu cukr a bič – nefunguje a často i škodí. Potřebujeme upgrade. A věda nám

ukazuje, jak na to. Tento nový přístup má tři nezbytné prvky: (1) autonomii – tou

hu řídit si sami své životy; (2) mistrovství – nutkání být lepším a lepším v něčem,

na čem opravdu záleží; a (3) smysl – touhu dělat to, co děláme ve službách něčeho

většího, než jsme my sami.

Shrnutí po kapitolách

Úvod

Záhadné hlavolamy Harryho Harlowa a Edwarda Deciho

Lidské bytosti mají biologický hnací pohon, k němuž patří hlad, žízeň a sex. Máme

také další pohon, který je znám dlouhou dobu: schopnost reakce na odměny

a tresty. Avšak v polovině dvacátého století začalo několik vědců zjišťovat, že lid

ské bytosti mají také třetí pohon: DRIVE – to, co někteří nazývají „vnitřní moti

vací“. Po několik desetiletí zkoumali behavioristé dynamiku a vysvětlovali sílu

třetího DRIVEu. Avšak byznys se k těmto novým poznatkům nepřiklonil. Pokud

chceme posílit své fi rmy, pozvednout své životy a zlepšit svět, potřebujeme uzavřít

propast mezi vědeckými poznatky a praxí.

*)

MaximálnČ 140 znakĤ, jak vyžaduje Twitter (podívejte se na www.twitter.com). KlidnČ

si pĜepište toto shrnutí nebo si vytvoĜte svoje vlastní.

**)

MaximálnČ 100 slov, ménČ než minuta mluvení.

151

Prčvodce typem I

ČÁST PRVNÍ – Nový operační systém

Kapitola 1

Vzestup a pád motivace 2.0

Společnosti, stejně jako počítače, mají operační systémy – soubor většinou nevidi

telných instrukcí a protokolů, podle kterých všechno funguje. První lidský operační

systém – nazvěme jej motivace 1.0 – se týkal pouze přežití. Jeho následovník,

motivace 2.0, byl postaven na vnějších odměnách a trestech. Pro rutinní úkoly

dvacátého století fungoval dobře. Ale ve dvacátém prvním století se motivace 2.0

ukázala jako neslučitelná s tím, jak organizujeme to, co děláme, jak přemýšlíme

nad tím, co děláme, a jak děláme to, co děláme. Potřebujeme upgrade.

Kapitola 2

Sedm důvodů, proč metoda cukru a biče (často) nefunguje...

Když se cukr a bič setkají s naším DRIVEm, začnou se dít divné věci. Tradiční

odměny typu „jestli..., pak...“ nám mohou začít dávat méně, než chceme – mo

hou zničit vnitřní motivaci, snížit výkonnost, potlačit kreativitu a dobré cho

vání. Mohou nám také dát víc toho, co nechceme – mohou podnítit neetické

chování, vytvořit závislosti a podporovat krátkodobě zaměřené myšlení. To jsou

chyby našeho současného operačního systému.

Kapitola 2A

... a zvláštní okolnosti, kdy fungují

Metoda cukru a biče není jen špatná. Může být efektivní v případě rutinních úkolů,

které jsou založeny na předem daných pravidlech – protože v těchto případech

existuje jen malé množství vnitřní motivace, která by mohla být potlačena, a žádná

kreativita, kterou by bylo možno zničit. A mohou být ještě efektivnější, pokud ti,

kdo je udělují, podají vysvětlení, proč je daný úkol nezbytný, uznají, že je nudný,

a dají lidem autonomii v tom, jak jej vykonají. V případě nerutinních, koncepčních

úkolů jsou odměny poněkud riskantnější – především variace na odměny typu

„jestli..., pak...“. Ovšem odměny „nyní, když už...“ – nenáhodné odměny, které

jsou udělovány až poté, co je úkol hotový – si mohou v některých případech najít

své místo, zvláště, když se jedná o kreativnější, pravomozkové práce, především

pokud poskytují užitečné informace o provedeném výkonu.

152

èást tąetí

Kapitola 3

Typ I a typ X

Motivace 2.0 závisela a podporovala chování typu X – chování, které je poháněné

spíše vnějšími než vnitřními touhami a které se zajímá méně o vnitřní satisfakci

z určité činnosti a více o externí odměny, ke kterým tato činnost vede. Motivace

3.0, upgrade, který je nezbytný pro hladké fungování byznysu ve dvacátém prvním

století, podporuje a závisí na chování typu I. Chování typu I se méně zabývá vněj

šími odměnami, které s sebou daná činnost přináší, a více vnitřním uspokojením

z činnosti samotné. Pro profesionální úspěch a naplnění potřebujeme, abychom

se my i naši kolegové přesunuli od typu X k typu I. Dobrá zpráva je, že typ I je

získaný, nikoliv vrozený – a chování typu I vede k vyššímu výkonu, lepšímu zdraví

a celkově uspokojivější duševní i fyzické pohodě.

ČÁST DRUHÁ – Tři prvky

Kapitola 4

Autonomie

Naše „standardní nastavení“ je být autonomní a řídit sami sebe. Naneštěstí nás

okolnosti – včetně zastaralých názorů na „management“ – nutí, abychom změnili

toto standardní nastavení z typu I na typ X. Prvním bodem, který potřebujeme

k podpoře chování typu I a vysoké výkonnosti, kterou zajišťuje, je autonomie. Lidé

potřebují autonomii v případě úkolů (co dělají), času (kdy to dělají), týmu (s kým

to dělají) a způsobu (jak to dělají). Společnosti, které autonomii nabízí, často v ra

dikálních dávkách, předstihují svoje konkurenty.

Kapitola 5

Mistrovství

Zatímco motivace 2.0 vyžadovala poddajnost, motivace 3.0 vyžaduje zaujetí. Pou

ze zaujetí může vyprodukovat mistrovství – stát se lepším v něčem, na čem záleží.

A snaha o mistrovství, důležitá, avšak často dřímající součást DRIVEu, se stala

nezbytnou pro to, aby si každý mohl najít v ekonomii svou vlastní cestu. Mist

rovství začíná „prouděním“ – optimálním zážitkem, kdy výzvy, kterým čelíme,

jsou dokonale v souladu s našimi schopnostmi. Chytrá pracoviště tedy doplňují

každodenní aktivity „úkoly pro chytrou horákyni“ – ne příliš těžkými a ne příliš

jednoduchými. Mistrovství se však také řídí třemi nezvyklými pravidly. Mistrovství

153

Prčvodce typem I

je způsob myšlení – vyžaduje schopnost vidět svůj potenciál ne jako konečný, ale

jako nekonečně zdokonalovatelný. Mistrovství je bolest – vyžaduje úsilí, vytrvalost

a dobře uvážené procvičování. A mistrovství je také asymptota – není možné ho

plně dosáhnout, což vede současně k frustraci, a je i přitažlivé.

Kapitola 6

Smysl

Lidé ze své podstaty hledají smysl – poslání větší a trvalejší, než jsou oni sami.

Tradiční fi rmy však dlouho braly smysl jako pouhou dekoraci – dokonale krás

ný doplněk, ovšem jen do té doby, než zkřížil cestu důležitým věcem. To se však

mění – částečně díky přílivu stárnoucích příslušníků generace baby-boomu, kteří

si začínají uvědomovat svoji smrtelnost. V motivaci 3.0 stojí maximalizace smyslu

po boku maximalizace zisku a aspiruje na pozici vedoucího principu. V organiza

cích se tento nový „motiv smyslu“ projevuje třemi způsoby: prostřednictvím cílů,

které používají zisk, aby dosáhly smyslu; prostřednictvím slov, která kladou důraz

na víc než jen na vlastní zájem; a prostřednictvím strategií, které dovolují lidem, aby

šli za smyslem podle svého. Toto hnutí, které provází maximalizaci zisku s maxi

malizací smyslu, má v sobě potenciál obrodit naše fi rmy a přetvořit náš svět. Doporučená cena 299 Kč DRIVE POHON Většina z nás věří, že nejlepším způsobem jak motivovat sebe i ostatní kolem je použití externích odměn například peněz – tedy metody cukru a  biče. Ve  své provokativní a přesvědčivé knize DRIVE POHON: Překvapivá pravda o tom, co nás motivuje však tvrdí Daniel H. Pink, že to je chyba. Tajemstvím vysokého výkonu a uspokojení – v práci, ve škole i doma – je hluboká lidská potřeba řídit si své životy, učit se, vytvářet nové věci a činit dobro sobě i celému světu. Autor odkazuje na čtyřicet let trvající výzkum o lidské motivaci a upozorňuje na rozpor mezi vědeckými poznatky a praxí a jak tento nesoulad ovlivňuje všechny stránky našeho života. Názorně ukazuje, že  i  když metoda cukru a  biče úspěšně fungovala ve  dvacátém století, v dnešní době je to přesně ten způsob jak lidi nemo tivovat. Ve své knize zkoumá tři prvky skutečné motivace – autonomii, mistrovství a smysl – a nabízí chytré a překvapivé techniky, jak je uvést do praxe. Svou teorii demonstruje na příkladech fi rem, které používají nové přístupy k motivaci, a rovněž nám představuje vědce a podnikatele směle mířící kupředu. DRIVE POHON překypuje velkými myšlenkami – je  to ojedinělá kniha, která změní váš způsob myšlení i života.

DANIEL H. PINK je  autorem knihy Úplně nová

mysl, která je  dlouhou dobu na  žebříčku bestsellerů

New York Times a  Business Week a  byla přeložena

do  dvaceti jazyků. Pink dále napsal úspěšné knihy

The Adventures of Johnny Bunko a Free Agent Nation

a přispívá do novin a časopisů The New York Times,

Harvard Business Review, Fast Company a  Wired.

Přednáší o  ekonomické transformaci a  novém pra

covním prostředí pro korporace, asociace a univerzity na celém světě. Žije se svou rodinou ve Washingtonu D.C. Vybízí všechny své čtenáře, aby mu napsali na email dhp@danpink.com.

www.anag.cz




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist