načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Drama dirigenta -- Jaroslav Krombholc v osidlech doby - Martin Kučera

Drama dirigenta -- Jaroslav Krombholc v osidlech doby
-16%
sleva

Kniha: Drama dirigenta -- Jaroslav Krombholc v osidlech doby
Autor:

Monografie Drama dirigenta je první rozsáhlou biografií Jaroslava Krombholce (1918-1983), nejtalentovanějšího dirigenta ze školy Václava Talicha, spjatého celoživotně zejména s operou ... (celý popis)
Titul doručujeme za 4 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  450 Kč 378
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
12,6
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Karolinum
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 20.06.2018
Počet stran: 534
Rozměr: 24 cm
Úprava: tran, 17 nečíslovaných stran obrazových příloh : ilustrace, portréty
Vydání: Vydání první
Jazyk: česky
Vazba: kniha, brožovaná vazba
ISBN: 9788024638041
EAN: 9788024638041
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Monografie Drama dirigenta je první rozsáhlou biografií Jaroslava Krombholce (1918-1983), nejtalentovanějšího dirigenta ze školy Václava Talicha, spjatého celoživotně zejména s operou Národního divadla v Praze.
Život Jaroslava Krombholce a jeho ženy, operní pěvkyně Marii Tauberové, autor detailně dokumentuje na základě pramenů dostupných v rozsáhlé pozůstalosti manželů Krombholcových, archivu Národního divadla a dalších institucí. Čerpá rovněž z dobového tisku a pamětnické literatury, ale i z poznámek z osobních setkání s dirigentem, s nímž byl v příbuzenském vztahu.
Velká pozornost je v publikaci věnována erudovaným popisům jednotlivých představení, v menší míře i činnosti koncertní. Dlouhodobá Krombholcova spolupráce s vídeňskými, londýnskými a dalšími zahraničními operními domy a shromáždění základních ohlasů na ni jednoznačně dokazují, že Jaroslav Krombholc byl umělecká osobnost světové úrovně a společně s Rafaelem Kubelíkem, Karlem Ančerlem a Václavem Smetáčkem jeden z nejlepších českých dirigentů potalichovského pokolení. Mimoto je monografie závažným příspěvkem ke kritickým dějinám pražského Národního divadla.
Autorův osobní vhled do zákulisí naší poválečné hudebnědramatické scény zároveň na celé řadě konkrétních momentů dokládá, jak macešská byla tato doba ke všem, kdo se v totalitních podmínkách snažili dostát tvůrčí svobodě. (Jaroslav Krombholc v osidlech doby)

Předmětná hesla
Krombholc, Jaroslav, 1918-1983
* 20. století
Dirigenti -- Česko -- 20. století
Hudební život -- Česko -- 20. století
Kniha je zařazena v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Historie jako psaní o blízkých lidech

II. Zářivý start (1918-1943)

Jaroslav Krombholc: Jak vidím Václava Talicha zblízka (Glosy

k umělcově činnosti operní)

III. Ve sváru ambicí (1944-1955)

Jaroslav Krombholc: Velký člověk

IV. Dovrší tel epochy operního divadla (1956-1970)

Jaroslav Krombholc: Projev na operní konferenci 15. října 1963

V. Čas krizových zlomů (1970-1983)

Jiří Štilec st.: Jaroslav Krombholc jako typ českého umělce

VI. Básník taktovky

Bohumil Karásek: Český dirigent

Doslov

Jiří Štilec st.: Skromné a úsporné zamyšlení nad monografií

Martina Kučery

Summary

Zusammenfassung

Prameny a literatura

Soupis divadelních premiér v nastudování Jaroslava

Krombholce


Obrazová příloha

Jmenný rejstřík

Monografie doc. PhDr. Martina Kučery, CSc. představuje další

zaznamenáníhodný počin, lemující odbornou dráhu tohoto

originálního a svébytného historika, vybaveného nebývalým

kulturním rozhledem a fenomenální pamětí, jehož význam bude

ještě zhodnocen a doceněn. Kniha o dirigentu Jaroslavu

Krombholcovi představuje v několika směrech logické završení

dosavadního badatelského úsilí mimořádně plodného pracovníka

Historického ústavu Akademie věd ČR. V první řadě jde o další

krok v Kučerově úsilí o poznání moderních kulturních dějin, k

nimž se v poslední době ve svých bádáních častěji obrací, ale

běží současně o cennou reflexi metodologických postupů v

historikově práci. Zastavme se na okamžik u druhého momentu.

Soudobá česká historiografie se na jedné straně příliš nezaobírá

metodologickým rámcem své práce, na druhé straně vznikají

práce historiků, obeznámených sice alespoň formálně s

metodologickými postupy soudobé světové historiografie,

dopouštějících se ovšem triviálních chyb v uplatnění historikova

"řemesla". Martin Kučera je vyzrálým autorem, který v obou

směrech "ví, jak na to".

(...)

Řekněme hned, že monografie představuje významný ediční

počin, skutečnou událost na knižním trhu. Je výborné, že se

vydání textu ujalo právě renomované nakladatelství Karolinum.

Čtenáři se nedostane pouze životopisného zachycení osudů

manželů Krombholcových (i když i to by samo o sobě

znamenalo heroický výkon!), ale úchvatné historické fresky,

vypovídající mnohé o české a slovenské kultuře druhé poloviny


20. století a o jejích společenských souvislostech. Mimořádný

význam má Kučerova kniha pro poznání dějin Národního

divadla. Nejde jen o postižení Krombholcova interpretačního

umění a uměleckého směřování opery Národního divadla, ale

také o nahmatání citlivých interpersonálních vztahů (srv.

brilantní pasáže o Krombholcově poměru k Václavu Talichovi či

Janu Seidlovi, která je vysloveně objevná, či místy až dojemné

pasáže o Hanuši Theinovi), o postižení mimouměleckých vlivů

(nevzpomínám si, že bych někde četl tak plastickou analýzu

vlivu stranické a odborové organizace na dění v divadle i daku,

jimž bylo divadlo vystaveno ze strany příslušných ministerstev a

stranického aparátu). Současně Martin Kučera rozehrává

strhující drama umělců "v osidlech doby", vrcholných úspěchů,

ale nejednou trpkých příběhů nenaplněných ambicí a závisti, kde

se musí vypořádat s takovými "prameny", jakými jsou klevety a

pomluvy, fámy a nepotvrditelné domněnky, bující ve světě

senzitivních a zranitelných lidí, obdařených darem (a prokletím!)

tvořivosti. Martin Kučera se nevyhýbá soudům, ba ani

odsudkům, v tomto smyslu je jeho výkon vpravdě mužný, nese

svou kůži na trh a je si vědom rizika, že bude bit. Jeho výklad

přináší obdivuhodnou masu informací, je současně pobídkou k

zamyšlení.

Autorovi lze jen blahopřát k mimořádnému výkonu.

Z recenzního posudku: PhDr. Jiří Křesťan, CSc.

Mezi pozoruhodnými osobnostmi nejen českých dirigentů 20.

století zaujímá Jaroslav Krombholc zvláštní, až výjimečné

postavení. Zázračnou a básnivou představivostí (V. Talich) spolu


s oddaností a úctě k partituře, jíž byl vždy hoden a vdechl jí

skladatelovu ideální představu, kterou nemohou noty vyjádřit

(K. Ančerl), rysy, jež byly v jeho umění sjednoceny a vyústily

vždy do jedinečných a strhujících zážitků z jím nastudovaných

operních představení. Jeho požadavky byly vždy

nekompromisní, opřeny o soulad smyslovosti a intelektuální

kázně. Jeho úsilí o přesné vyjádření skladatelových představ

nebylo pouhou rutinou, ale důsledně vyjadřovalo Krombholcovy

představy.

Snad nejvýstižněji právě tento rys Krombholcovy osobnosti

vyjádřil J. B. Foerster, když charakterizoval dirigentskou

genialitu Gustava Mahlera: "Všechno, nač Mahler sáhl, jako

kdyby se znovu narodilo."

Je bezpočet úvah i kritik, které byly napsány o Jaroslavu

Krombholcovi. Monografie Martina Kučery je však první

"dospělý" pohled s ohromujícím dokumentárním bohatstvím,

svědectvím o hvězdných skutečnostech, také ale o momentech

méně slavných, až temných, spolu s celistvým pohledem na

Jaroslava Krombholce samého.

Přes důraz na podrobnosti výkladu, práce podává barvitý obraz

doby, v níž žil a působil Jaroslav Krombholc. Kučerova

monografie je založena na hluboké erudici historické, estetické,

politické a mravní. Je to i vědcovo osobní téma. Je to výpověď o

zřícenosti vztahů mezi lidmi a jejich zhyzdění.

Autor se nám představuje jako povolaná osobnost, neskrývající

ostrost svých poučených názorů. Je pravdivý, bez zkrášlování

podoby Jaroslava Krombholce, Národního divadla, kulturní a


politické scény, krásy a špíny, v níž se odvíjel život a umění

Jaroslava Krombholce s oním Hamletovým "doba se pomátla" a

kdy, cituji Hannah Arendtovou "místo síly argumentů vládly

argumenty síly". Autor problematiku Jaroslava Krombholce a

Národního divadla zcela zákonitě líčí jako součást a důsledek

krizových znaků celé tehdejší společnosti. Jeho monografie je

vášnivou výzvou k promýšlení významu celého duchovně

uměleckého Krombholcova odkazu novodobému

interpretačnímu mistrovství. Martin Kučera se tu na každé

stránce představuje jako významný a múzický historik, nadaný a

obdařený "hrdinským zrakem" (F. X. Salda). Zaujala mne

memoárová složka, historická dokumentace a zejména pak

teoreticko-metodologický zřetel, hledající a nacházející nové

cesty k hodnotné a objevné biografické monografie v obecném

smyslu, která strhne a zaujme obrovským fondem znalostí a

představuje kulturu jako společenský fenomén.

Tím vším, a nejen tím se zařazuje do mezinárodního proudu

literatury o dirigentech (viz. např. Ernst Haeusserman: Herbert

von Karajan). Je to přímočarý jazyk osobnosti dějepisce s

charakterem. Je to strhující a zdrcující obraz života mezi světlem

a temnotou, mezi výjimečnosti a malostí, mezi tupou despocií

moci a ubohostí zbabělých, přizpůsobivých jedinců. Je to ovšem

především pomník, darovaný osobnosti, cituji autora "těžkých

zápasů, bolestných proher a opojných vítězství". Martin Kučera,

vědom si složitosti svého úkolu, nepředstavuje Jaroslava

Krombholce jako dirigenta, který započal velkou éru Národního

divadla, ale jako neopakovatelnou osobnost, která ji dovršila.


Ano, Jaroslav Krombholc byl vrcholným hudebně dramatickým

dirigentem 20. století. Byl tragickou postavou, která je

rozhraním našeho věku! Martin Kučera ve své knize zároveň

obnažuje bolestné otázky. Je život jakási až krása mizérie? Je

život ztělesněním absurdity? Jak pronesl kdosi kdysi: Schází

skutečný umělec - Rozum? Martin Kučera nás vybízí nejen k

úctě a obdivu k Jaroslavu Krombholcovi, ale také k trýznivému

směřování do hloubky, a tím přemýšlení o klíčových mravních

hodnotách. Zároveň odkrývá pohnutou stránku o tom, v jakých

ubohostech jsme žili po roce 1945. V tom všem je s ozářením

étosem monografie Martina Kučery o Jaroslavu Krombholcovi

jedinečným poznáním a zároveň výstrahou, abychom

nezapomínali.

Z recenzního posudku: Jiří Štilec st.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist